Hoezo dan? Ik denk niet dat je het issue helemaal begrijpt. Je kunt niet van elke gebruiker verwachten dat die de handleiding uit zijn hoofd kent. De meldingen op het scherm sturen je gewoon de verkeerde kant uit. Enne dit lost al het probleem met de app ook niet op... (die nu gelukkig weer stabiel is trouwens...)Venomer schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:06:
@Kammika Volvo legt hier uit hoe je een update installeert: https://www.volvocars.com...40-recharge-pure-electric. Als je stap 5 en 6 meteen had gedaan, dan had je geen probleem gehad bij de installatie.
Ik heb er een gewoonte van gemaakt om direct na een update de hele boel een keer te resetten. Tot nu toe heeft dat me opgeleverd dat alles altijd is blijven werken. 1.10 moet hier nog binnenkomen…….WildOne schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:37:
[...]
Nee, duurde wel heel lang voordat de SoC was opgehaald, maar daarna werkte alles gewoon. Timer ingesteld om te verwarmen en een keer bewust de auto vergrendeld via de app
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Er staat ook in bij Volvo Support dat je eerst met de auto moet rijden na de update zodat hij weer gekoppeld wordt aan de app/telefoon.Venomer schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:36:
De auto moet minimaal 40% opgeladen zijn en NIET aan de laadpaal hangen.
Meestal verdwijnt je Volvo-account uit de auto bij een update. Je moet in de instellingen in de auto je Volvo-account opnieuw toevoegen. Dan kan de app weer contact maken.
Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max
Het app ‘probleem’ staat hier ook beschreven:Kammika schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:57:
[...]
Hoezo dan? Ik denk niet dat je het issue helemaal begrijpt. Je kunt niet van elke gebruiker verwachten dat die de handleiding uit zijn hoofd kent. De meldingen op het scherm sturen je gewoon de verkeerde kant uit. Enne dit lost al het probleem met de app ook niet op... (die nu gelukkig weer stabiel is trouwens...)
https://www.volvocars.com...en-over-de-volvo-cars-app
Ik heb net mijn auto laten updaten met nieuwe software en ik kan de status van de auto niet zien in de app
Als uw auto is bijgewerkt met nieuwe software, moet u de auto een keer starten en wegrijden om de verbinding met uw telefoon weer tot stand te brengen.Wanneer uw auto voor het eerst wordt bijgewerkt met software die de mobiele app ondersteunt, moet u 24-36 uur wachten voordat de synchronisatie tussen uw auto en de cloud gereed is.
Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max
Inmiddels is bij mij 1.10 ook geïnstalleerd. Even gereset en alles werkt inclusief soc weergave in de app.
Wat ik wel mis is het punt ‘dat de range wordt ook weergegeven op het bestuurdersscherm zoals dat voor 1.9 was aangekondigd
Wat ik wel mis is het punt ‘dat de range wordt ook weergegeven op het bestuurdersscherm zoals dat voor 1.9 was aangekondigd
Als dit serieus iets zou helpen kan je heel simpel als Volvo zijne na de installatie even een reset pushen of desnoods als melding in het scherm zetten. Zo ingewikkeld is dat niet.Mga1600 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:16:
[...]
Ik heb er een gewoonte van gemaakt om direct na een update de hele boel een keer te resetten. Tot nu toe heeft dat me opgeleverd dat alles altijd is blijven werken. 1.10 moet hier nog binnenkomen…….
[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 05-03-2022 17:03 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Heb ‘m erop staan. Fantastische update! Merk er niks van 😂 zie ook nergens verschil oid. Heel subtiel. Anders dan dat mijn volvo on call niet meer werkt maar dat kwam door een e-mail adres wijziging. Naar de garage maar weer… We willen toch stiekem gewoon Tesla-updates?
Come on Volvo, wijzig wat dingen, stop er een leuke feature in… 😋
Come on Volvo, wijzig wat dingen, stop er een leuke feature in… 😋
Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob
De 1.10 werd hier net ook afgerond.
Sinds 1.08 had ik trouwens 2x de Google Assistance op de 2° 'lijn' van het hoofdscherm.
Er is blijkbaar ook nog steeds geen nieuwe Google Podcast meegeleverd want die is ook sinds 1.08 verdwenen.
Sinds 1.08 had ik trouwens 2x de Google Assistance op de 2° 'lijn' van het hoofdscherm.
Er is blijkbaar ook nog steeds geen nieuwe Google Podcast meegeleverd want die is ook sinds 1.08 verdwenen.
Geen idee of het door 1.10 komt maar ik heb de PA maar uitgezet. Vanmiddag twee ervaringen gehad waarbij ik zelf moest ingrijpen. Situatie 1: provinciaalse weg met duidelijke wegbelijning, flauwe bocht naar links en de auto blijft rechtdoor gaan en stuurt op het laatste moment door de lane assist abrupt naar links om de bocht nog te halen. Situatie 2: zelfde weg, flauwe bocht naar links en rechts begon een uitvoegstrook om rechts af te slaan. Ipv de weg te blijven volgen ging de auto rechts het voorsorteer op met een ruk aan het stuur. Geen richtingaanwijzer aan overigens (want ik bleef de weg volgen) Vooral mijn passagiers waren op z’n zachtst gezegd ontstemd door mijn rijd kwaliteiten 😅
Stuurhulp blijft voorlopig maar even uitstaan. Overigens op dezelfde weg nooit problemen gehad
Stuurhulp blijft voorlopig maar even uitstaan. Overigens op dezelfde weg nooit problemen gehad
Ik ga zo een km of 80 rijden, even testen of mijn PA ook zo reageert.WildOne schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:36:
Geen idee of het door 1.10 komt maar ik heb de PA maar uitgezet. Vanmiddag twee ervaringen gehad waarbij ik zelf moest ingrijpen. Situatie 1: provinciaalse weg met duidelijke wegbelijning, flauwe bocht naar links en de auto blijft rechtdoor gaan en stuurt op het laatste moment door de lane assist abrupt naar links om de bocht nog te halen. Situatie 2: zelfde weg, flauwe bocht naar links en rechts begon een uitvoegstrook om rechts af te slaan. Ipv de weg te blijven volgen ging de auto rechts het voorsorteer op met een ruk aan het stuur. Geen richtingaanwijzer aan overigens (want ik bleef de weg volgen) Vooral mijn passagiers waren op z’n zachtst gezegd ontstemd door mijn rijd kwaliteiten 😅
Heb het idd net gelezen. Wat bijzonder om dit zo als als 'feature' in de handleiding zetten... Dit lijkt mij gewoon 'bugs'...Texie schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:25:
[...]
Er staat ook in bij Volvo Support dat je eerst met de auto moet rijden na de update zodat hij weer gekoppeld wordt aan de app/telefoon.
Als uw auto is bijgewerkt met nieuwe software, moet u de auto een keer starten en wegrijden om de verbinding met uw telefoon weer tot stand te brengen.
Wanneer uw auto voor het eerst wordt bijgewerkt met software die de mobiele app ondersteunt, moet u 24-36 uur wachten voordat de synchronisatie tussen uw auto en de cloud gereed is.
ik heb nog dan wel een paar tips voor de volvo handleiding in deze stijl
- Als uw verbruik wat hoog is, rij dan wat minder ver voor u weer aan de laadpaal staat
- Als u geen internet heeft, zet de auto 24 uur aan de lader en probeer het dan nog een keer
- Als u nog geen carplay heeft, probeer het over een jaar nog een keer. U kunt gewoon blijven rijden
....
scheelt een boel klachten in dit forum denk ik
Ze gaan ervan uit dat de gemiddelde klant niet zo veel eisen heeft op dit vlak. Zeker niet het type mens dat hier actief is. Dat is uiteindelijk natuurlijk een instelling die killing is, maar het is niet anders.Kammika schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:58:
[...]
Heb het idd net gelezen. Wat bijzonder om dit zo als als 'feature' in de handleiding zetten... Dit lijkt mij gewoon 'bugs'...
ik heb nog dan wel een paar tips voor de volvo handleiding in deze stijl
- Als uw verbruik wat hoog is, rij dan wat minder ver voor u weer aan de laadpaal staat
- Als u geen internet heeft, zet de auto 24 uur aan de lader en probeer het dan nog een keer
- Als u nog geen carplay heeft, probeer het over een jaar nog een keer. U kunt gewoon blijven rijden
....
scheelt een boel klachten in dit forum denk ik
Ik hoorde dat de Youtube update nog lang niet gaat komen…
[ Voor 3% gewijzigd door ergodyne1 op 05-03-2022 18:08 ]
Kan je aangeven wat voor reset je uitvoert? echt een 'factory reset' van heel android automotive? of een geforceerde restart?Mga1600 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:38:
Inmiddels is bij mij 1.10 ook geïnstalleerd. Even gereset en alles werkt inclusief soc weergave in de app.
De reden hiervoor is, dat ik sinds de update van 1.10 helemaal geen connectie meer krijgt met de app op m'n android telefoon
[ Voor 11% gewijzigd door psybi op 05-03-2022 21:19 ]
Nee, ik deed dat nu gewoon met de home knop. Maar als je helemaal geen contact meer hebt kun je ook de reset met de omtwasemknop proberen. Die start de communicatiemodule opnieuw op (de voorruit ontwasemknop indrukken tot het sos lampje boven de voorruit rood gaat knipperen. Dat kan wel 30 of 40 seconden duren voordat dat het geval is. Vasthouden tot het rood knipperen ophoudt. Dan loslaten en enig geduld beoefenen terwijl het systeem opstart. Soms wil het lampje niet meteen gaan knipperen en dan moet je de omtwasem knop loslaten en nogmaals langdurig indrukken.psybi schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:18:
[...]
Kan je aangeven wat voor reset je uitvoert? echt een 'factory reset' van heel android automotive? of een geforceerde restart?
De reden hiervoor is, dat ik sinds de update van 1.10 helemaal geen connectie meer krijgt met de app op m'n android telefoon
Toeval of niet, maar het systeem is bij mij altijd goed blijven werken sinds ik die resets doe na iedere update. De enige problemen die ik ooit had waren na de eerste update en die gingen pas weg na een update.Juancho schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:03:
[...]
Als dit serieus iets zou helpen kan je heel simpel als Volvo zijne na de installatie even een reset pushen of desnoods als melding in het scherm zetten. Zo ingewikkeld is dat niet.
Gaaf zeg! Heb zojuist gelijk mn dealer gemailt dat ze dit nog moeten fixen mij is ook vermeld destijds dat het niet mogelijk het voorlogo zwart te maken ivm het kapje eroverheen maar stoor me er wel een beetje aan nu 😅WTrebor schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:17:
Bij deze nog de foto's van de zwarte logo's.
Andere vraag : sinds vanochtend geen GPS signaal meer. Hebben jullie hier ook last van? Of hebben jullie tips voor mij?[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/xx2B9qGjhtX6wVnUScYukWqf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/32xCiSHBtUkwQM9TpKfCHZPu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pu1HvZrWImQXD3XQ7rL77KFo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IvdmtTqQO9bYOgcCrYYGGeox.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZuIbo5bm5uTpazlhal6rQ8g0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xjDe582PShfAE5TWjQrf2E7s.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb mijn koplampjen vandeweek wel zelf gedaan super vet!
Zaterdagavond teruggekomen van wintersport met de P8. 940km. Om 13.30 vertrokken, de 2e laadstop was er alleen een 50kw lader beschikbaar en daarom 5 procent bijgeladen om de volgende 350kw te halen. Dat was een Allego die spontaan stopte. Auto verzet, toen ging het goed. In totaal (met die korte stop) 5 stops gehad. Totale reistijd 11,5 uur. Familie van ons reden met een diesel en zijn 2x gestopt. Zij waren een uur en een kwartier eerder thuis. Kruissnelheid ca 140 waar t kon. Ik moet zeggen dat ik gewoon heel erg uitgerust ben thuisgekomen. Als ik zag dat we met meer dan 12% bij een laadstop zouden aankomen, dan reed ik wat steviger door. Zodoende kwamen we meestal met 9% aan. Verbruik was 27kw/100km.
In totaal is het infotainment systeem tijdens de heen en terugreis in totaal 8x gecrashed. Heb Waze er maar naast draaien. Wat een enorme troep! Ik ga de dealer nog 1 kans geven het gedegen op te lossen, anders ga ik overleggen met de leasemaatschappij of ik van de auto af kan. Het zou jammer zijn, want hij rijdt verder heerlijk.
In totaal is het infotainment systeem tijdens de heen en terugreis in totaal 8x gecrashed. Heb Waze er maar naast draaien. Wat een enorme troep! Ik ga de dealer nog 1 kans geven het gedegen op te lossen, anders ga ik overleggen met de leasemaatschappij of ik van de auto af kan. Het zou jammer zijn, want hij rijdt verder heerlijk.
Bedankt! Ik heb inmiddels weer connectie, maar het percentage en of de auto laadt komt helaas niet meer door.. Ik ga als het morgen nog zo is die auto maar factory resetten ben ik bang.Mga1600 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:50:
[...]
Nee, ik deed dat nu gewoon met de home knop. Maar als je helemaal geen contact meer hebt kun je ook de reset met de omtwasemknop proberen. Die start de communicatiemodule opnieuw op (de voorruit ontwasemknop indrukken tot het sos lampje boven de voorruit rood gaat knipperen. Dat kan wel 30 of 40 seconden duren voordat dat het geval is. Vasthouden tot het rood knipperen ophoudt. Dan loslaten en enig geduld beoefenen terwijl het systeem opstart. Soms wil het lampje niet meteen gaan knipperen en dan moet je de omtwasem knop loslaten en nogmaals langdurig indrukken.
Zou ik niet doen……. eerst nog maar (desnoods een paar keer) de resets met de ontwasemknop en de homeknop. Veel minder werk…..psybi schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:47:
[...]
Bedankt! Ik heb inmiddels weer connectie, maar het percentage en of de auto laadt komt helaas niet meer door.. Ik ga als het morgen nog zo is die auto maar factory resetten ben ik bang.
(en @Kammika)madhondt schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:47:
[...]
Zowel voor als na de update deed de app heel raar bij mij (ik had o.a. plots een witte V60 ipv een zwarte xc40). Als ik me niet vergis, is dat een fenomeen dat we vroeger ook al zagen: de volvo servers zijn druk bezig de updates te pushen, en hebben dan minder capaciteit om de cijfertjes te synchroniseren. Ik verwacht dat dit binnen een paar dagen vanzelf ok komt.
En toch zie je dat Volvo (en Polestar) nu echt wel grote vooruitgangen boeken op zowel cloud als infra gebied. Vorige keren kwam alles maar dan ook alles grindingly to a halt, was het nodig om updates gelaagd uit te rollen en waren cloud services en zelf internet soms onbruikbaar.
Kijken we naar de laatste uitrol dan vallen de issues relatief mee. Tel daar bij op dat ze - zo lijkt het - véél meer auto's in 1x updaten (Een blik in het polestar topic wijst uit dat heel veel mensen direct de update kregen, waarbij dat vorige keren weken in beslag nam).
Iets wat ik eerder al had benoemd is dat Volvo (en in mindere mate Polestar) hun hele connected services een overhaul hebben gegeven. Niet alleen voor de nieuwe wagens, maar ook voor oudere wagens die geen AAOS draaien (dus Sensus Connect auto's uit 2013 gingen ook mee, al zou het kunnen zijn dat er een soort 'dual-stack' back-end is, maar dat is gissen). Dat is een immense operatie om te doen en getuigt wel van gigantisch lef.
Ik blijf er bij dat ik de kans groot acht dat ze wisten dat heen grote operatie zou worden en desondanks dit alsnog gigantisch hebben onderschat. Dat ze al 2 jaar óveral brandjes aan het blussen zijn en dat ze ondertussen het licht aan het eind v/d tunnel aan het zien zijn.
Voor mij als Polestar rijder is de snelheid waarmee de laatste update werd uitgerold een bevestiging van dat we in stillere vaarwateren komen en mogelijk nu in de snellere development-cycles gaan komen waar ik eerder over sprak
Item waar ik op doelde: MaxxMark in "Het grote Polestar 2 Topic"
[ Voor 2% gewijzigd door MaxxMark op 06-03-2022 10:56 . Reden: Linkje toegevoegd ]
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Ik heb nog geen melding binnen voor een upgrade naar 1.10. Ik wacht het rustig af. Zou wel graag nog wat verbeteringen zien, oa in de PA. Zoals al is aangegeven, de PA is op provinciale wegen niet bruikbaar, zelfs onveilig. Aan de app kant zou het toch heel makkelijk te regelen moeten zijn om een bericht te krijgen als bij het opladen de beoogde soc is bereikt.
Waarmee / hoe heb je dit gedaan, met folie oid?sunsh4ne88 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 00:28:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb mijn koplampjen vandeweek wel zelf gedaan super vet!
Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Vreemd dat auto’s die identiek zouden moeten zijn zich zo verschillend gedragen.mich78 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 02:37:
[…]
Heeft de dealer al een keer een factory reset gedaan?
Heb je beta apps geïnstalleerd?
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Daar heb je wel een punt. Die aanwijzingen op het scherm kunnen duidelijker. Maar nu weet je het in elk geval voor de volgende keer.Kammika schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:57:
[...]
Hoezo dan? Ik denk niet dat je het issue helemaal begrijpt. Je kunt niet van elke gebruiker verwachten dat die de handleiding uit zijn hoofd kent. De meldingen op het scherm sturen je gewoon de verkeerde kant uit. Enne dit lost al het probleem met de app ook niet op... (die nu gelukkig weer stabiel is trouwens...)
Gisteren van 1.8.1 naar 1.10 gegaan. Vanmorgen een ritje op de snelweg en voor mijn gevoel is de PA stukken beter. Waar ik eerder altijd naar rechts getrokken werd door mijn stuur, bleef ik nu veel beter tussen de lijnen.
@Venomer: De blokken die in Nederland bij een afslag/ invoegstrook staan zijn uniek in Europa schijnt.
Daar heeft de PA moeite mee.
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Yep..da's waar. Tx..Venomer schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:12:
[...]
Daar heb je wel een punt. Die aanwijzingen op het scherm kunnen duidelijker. Maar nu weet je het in elk geval voor de volgende keer.
Ik hoop dat je gelijk hebt. Ik heb een ander referentiekader. Nl..mijn 1e ota upgrade levert allemaal problemen op. Maar als er idd een stijgende lijn bij elke ota upgrade is in kwaliteit, is dat idd bemoedigend...MaxxMark schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:50:
[...]
(en @Kammika)
En toch zie je dat Volvo (en Polestar) nu echt wel grote vooruitgangen boeken op zowel cloud als infra gebied. Vorige keren kwam alles maar dan ook alles grindingly to a halt, was het nodig om updates gelaagd uit te rollen en waren cloud services en zelf internet soms onbruikbaar.
Kijken we naar de laatste uitrol dan vallen de issues relatief mee. Tel daar bij op dat ze - zo lijkt het - véél meer auto's in 1x updaten (Een blik in het polestar topic wijst uit dat heel veel mensen direct de update kregen, waarbij dat vorige keren weken in beslag nam).
Iets wat ik eerder al had benoemd is dat Volvo (en in mindere mate Polestar) hun hele connected services een overhaul hebben gegeven. Niet alleen voor de nieuwe wagens, maar ook voor oudere wagens die geen AAOS draaien (dus Sensus Connect auto's uit 2013 gingen ook mee, al zou het kunnen zijn dat er een soort 'dual-stack' back-end is, maar dat is gissen). Dat is een immense operatie om te doen en getuigt wel van gigantisch lef.
Ik blijf er bij dat ik de kans groot acht dat ze wisten dat heen grote operatie zou worden en desondanks dit alsnog gigantisch hebben onderschat. Dat ze al 2 jaar óveral brandjes aan het blussen zijn en dat ze ondertussen het licht aan het eind v/d tunnel aan het zien zijn.
Voor mij als Polestar rijder is de snelheid waarmee de laatste update werd uitgerold een bevestiging van dat we in stillere vaarwateren komen en mogelijk nu in de snellere development-cycles gaan komen waar ik eerder over sprak
Item waar ik op doelde: MaxxMark in "Het grote Polestar 2 Topic"
Dank, die had ik even nodig ;-)
Ali expres haha.
https://a.aliexpress.com/_mtoPENO
En via tunein op internet instagram facebook youtube werkt goed!
:strip_exif()/f/image/tqmQmnHkigIUgMg9mj4ZLWMz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n0ZYcp4Iiy2Sz10vjr1r6QAC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BNvszieVzPyT4G3Jo10dssHj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MQy6U58ENj6laaljKWT5C3lv.jpg?f=fotoalbum_large)
En zojuist tesla supercharger geprobeerd en het werkt super!
Tnx voor alles tips hier!
Bij vd Valk in Dordrechtsunsh4ne88 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:34:
[...]
Ali expres haha.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ter lering en vermaak en bevestiging van wat eerder vermeld is voor een succesvolle upgrade:
- gisteren de notificatie via de app dat een software update klaar stond
- bij thuiskomst met > 40% SOC en niet aan de oplader de upgrade gestart, uitgestapt en de auto afgesloten
- na ongeveer 30 minuten een melding via de app dat de upgrade voltooid is
- connectie naar de app werkt op dat moment niet (echt lekker) meer
- vandaag een kort ritje gemaakt en in de auto de app geopend, waarna de connectie met de app weer perfect werkt.
Oftewel; geen resets of opnieuw toevoegen van (Volvo) accounts nodig.
- bij thuiskomst met > 40% SOC en niet aan de oplader de upgrade gestart, uitgestapt en de auto afgesloten
- vandaag een kort ritje gemaakt en in de auto de app geopend, waarna de connectie met de app weer perfect werkt.
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
De PA heeft juist meer moeite met de Duitse lijnen, is mijn ervaring.Waterblok schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:23:
@Venomer: De blokken die in Nederland bij een afslag/ invoegstrook staan zijn uniek in Europa schijnt.
Hier wat minder goed nieuws. Op vakantie naar Wenen met de XC40. 4 laadstops gingen prima, maar de laatste stop ging het helemaal verkeerd. We komen met 9% aan en proberen te snelladen en bij het opstarten van het opladen geeft de auto “sluit opnieuw aan” en ook direct in het hoofdscherm “aandrijfsysteem vereist service”. Snelladen werkt dus niet meer, Volvo service gebeld konden weinig zeggen of doen gisteravond. We moesten maar gewoon laden, a 30 km per uur, en dan maar naar Wenen heen om vervolgens naar Volvo te gaan daar morgen. We moesten wel even 5 uur laden in de avond op een donkere parkeerplaats. Wel een domper na zoveel goede ervaringen met de auto
Ik zie ook al heel lang geen volvo account meer in het lijstje, maar alles werkt verder als een tierelier, dus het moet wel ergens zijn. Kennelijk is dat account nu ergens “onzichtbaar” opgeborgen…Rianata schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:40:
Ter lering en vermaak en bevestiging van wat eerder vermeld is voor een succesvolle upgrade:
10 staat erop alles werkt maar heb een vraag over Maps:
Wil route naar Zwitserland Fribourg plannen vanuit Den Bosch.
Maps wil over Luxembourg Metz maar ik wil de 61 Koblenz Karlsruhe Basel.
Dit alternatief geeft maps niet dus zeg ik de assistent navigeer naar Karlsruhe zodat er een tussenstop komt.
Alleen wil hij weer terug naar de oorspronkelijke route na Karlsruhe terwijl we al bijna in Basel zijn?
Lijkt of ie denkt dat de grens dicht is?
Hoe doe ik dit handig?
Dit alternatief geeft maps niet dus zeg ik de assistent navigeer naar Karlsruhe zodat er een tussenstop komt.
Alleen wil hij weer terug naar de oorspronkelijke route na Karlsruhe terwijl we al bijna in Basel zijn?
Hoe doe ik dit handig?
Misschien zelf die paar bestemmingen los invoeren zodat je een "eigen route" creëert. Let wel op dat je ze dan op volgorde van laatste naar eerste invoert.Waterblok schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:37:
Hoe doe ik dit handig?
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Bad Neuenahr-Ahrweiler, 53474, Duitsland invoeren als tussenstop.Waterblok schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:37:
Hoe doe ik dit handig?
Ja en kan ik hem toch laadpunten laten toevoegen?
Je moet wel rekening houden dat er een stukje van de A61 afgesloten is voor beide richtingen:Waterblok schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:52:
Ja en kan ik hem toch laadpunten laten toevoegen?
A61 Venlo Richtung Mönchengladbach zwischen Kaldenkirchen-Süd (3) und Süchteln (6) Fahrbahnerneuerung, beide Fahrtrichtungen gesperrt, bis 08.03.2022 05:00 Uhr Umleitung in Fahrtrichtung Koblenz via AS Kaldenkirchen (2)
Inderdaad, De route van Maps klopt altijd 😀hansdg53 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:57:
[...]
Je moet wel rekening houden dat er een stukje van de A61 afgesloten is voor beide richtingen:
A61 Venlo Richtung Mönchengladbach zwischen Kaldenkirchen-Süd (3) und Süchteln (6) Fahrbahnerneuerung, beide Fahrtrichtungen gesperrt, bis 08.03.2022 05:00 Uhr Umleitung in Fahrtrichtung Koblenz via AS Kaldenkirchen (2)
Was ook verrast dit weekend maar bleek dus ook ivm afsluiting van de A61 net na de grens..
Altijd?JTHZZ schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:36:
[...]
Inderdaad, De route van Maps klopt altijd 😀
Was ook verrast dit weekend maar bleek dus ook ivm afsluiting van de A61 net na de grens..
Enkele weken geleden nog stuurde hij mij (en enkele andere) een andere route omdat een stukje snelweg niet zou bestaan. Al komt dit gelukkig niet vaak voor.
Het is en blijft een hulpmiddel.
Maar, maps is wel een van de betere navigatie systemen. Zeker qua aanpassingen/(tijdelijke) wijzigingen.
Mijn persoonlijke voorkeur is en blijft Waze.
Ah prima ik ga de 18-e pas dus we gaan het zien dan!
Blijft de vraag om maps na invoegen tussenstop toch de laadpalen te laten voorstellen onderweg.
Denk dat ik ABRP op mijn telefoon dit laat doen en zet steeds in maps als we laden de volgende lader als bestemming en bepaal zo wanneer we vertrekken, dat beviel goed met de rit Macon vv
Blijft de vraag om maps na invoegen tussenstop toch de laadpalen te laten voorstellen onderweg.
Denk dat ik ABRP op mijn telefoon dit laat doen en zet steeds in maps als we laden de volgende lader als bestemming en bepaal zo wanneer we vertrekken, dat beviel goed met de rit Macon vv
Je hebt gelijk, het was ‘bij wijze van’. Ik ken Waze niet maar vind Google Maps in ieder geval beter dan ieder ander ingebouwd navigatiesysteem van welk merk dan ook. Heb er al veel bekeken.streamnl schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:44:
[...]
Altijd?
Enkele weken geleden nog stuurde hij mij (en enkele andere) een andere route omdat een stukje snelweg niet zou bestaan. Al komt dit gelukkig niet vaak voor.
Het is en blijft een hulpmiddel.
Maar, maps is wel een van de betere navigatie systemen. Zeker qua aanpassingen/(tijdelijke) wijzigingen.
Mijn persoonlijke voorkeur is en blijft Waze.
En die fout die jij noemt: geeft wel aan dat dat een nieuwswaardige bug was.. https://www.autoblog.nl/n...verdwenen-raarrrr-2974491
😢jorikk59 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:22:
Hier wat minder goed nieuws. Op vakantie naar Wenen met de XC40. 4 laadstops gingen prima, maar de laatste stop ging het helemaal verkeerd. We komen met 9% aan en proberen te snelladen en bij het opstarten van het opladen geeft de auto “sluit opnieuw aan” en ook direct in het hoofdscherm “aandrijfsysteem vereist service”. Snelladen werkt dus niet meer, Volvo service gebeld konden weinig zeggen of doen gisteravond. We moesten maar gewoon laden, a 30 km per uur, en dan maar naar Wenen heen om vervolgens naar Volvo te gaan daar morgen. We moesten wel even 5 uur laden in de avond op een donkere parkeerplaats. Wel een domper na zoveel goede ervaringen met de auto
Bazzan
ai.. zoiets wil je echt niet meemaken. Reboot geprobeerd? Hou ons op de hoogte wat het euvel en de oplossing was.jorikk59 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:22:
Nee, heb geen beta apps erop staan. Factory reset heb ik zelf al eens gedaan. Dealer heeft er al 2x een update opgezet en dat heeft niks geholpen. Het is heel vervelend als je door een crash je afslag mist en het ca 3 minuten duurt voor de route weer geladen is. Al die tijd ben je niet met je hoofd bij het verkeer.Venomer schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:02:
[...]
Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Vreemd dat auto’s die identiek zouden moeten zijn zich zo verschillend gedragen.
Heeft de dealer al een keer een factory reset gedaan?
Heb je beta apps geïnstalleerd?
Is het niet zo dat er sowieso tussen de modeljaren kleine verschillen zitten? Aangezien deze als ik de berichten hier goed begrijp ook met updates niet allemaal tegelijk dezelfde functionaliteit krijgen?
Ik heb wel de homeknop langer ingedrukt voor reset systeem. Of doel jij op een andere reset?mich78 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:03:
[...]
ai.. zoiets wil je echt niet meemaken. Reboot geprobeerd? Hou ons op de hoogte wat het euvel en de oplossing was.
Heb zo’n 80km met de geupdate AP gereden. En ik moet zeggen, wat een verbetering! Hij stuurt veel rustiger en vloeiender. Rijdt veel strakker binnen de lijnen. Was wel bijna verongelukt toen ‘ie vond dat we abrupt naar links moesten, maar buiten dat, dikke prima.
Ik weet even niet wat ik hier nou in moet lezen.ergodyne1 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:30:
Rijdt veel strakker binnen de lijnen. Was wel bijna verongelukt
Was het nou goed? of was er wel iets mis mee (je stuurde ineens naar links zeg je)?
Als dat plotseling linksaf sturen inderdaad gebeurt, is er toch iets mis en snap ik, de "dikke prima" niet.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Het is veel beter geworden. Zeg (voor het gemak) dat rechtdoor 0 is en stuuruitslag L/R max -10/10 is.ron65 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:48:
[...]
Ik weet even niet wat ik hier nou in moet lezen.
Was het nou goed? of was er wel iets mis mee (je stuurde ineens naar links zeg je)?
Als dat plotseling linksaf sturen inderdaad gebeurt, is er toch iets mis en snap ik, de "dikke prima" niet.
Voorheen was het bij rechtdoor 0 / -1 / 0 / 2 / 0 / -2
Nu is het meer 0 / -0,5 / 0 / 0,25 / 0 / -0,75
Het is dus veel minder nerveus geworden. Waar je voorheen actief het sturen voelde Zijn het nu meer subtiele bewegingen. Dit geldt ook voor bochten.
Omdat minder nerveus is heb je je handen ook losser aan het stuur. Als er dan een afrit zonder lijnen komt (de weg wordt opeens breder) geeft de AP een ruk aan het stuur met +3 in stuuruitslag, dan schrik je behoorlijk
Denkt dat @ergodyne1 dat bedoelt.
Dit is overigens geen fout van de AP, staat duidelijk in de manual dat dit 1 van de begrenzingen is. Maar met de huidige verbeteringen valt het stukken meer op en zou je waarschijnlijk kunnen verongelukken als je beide handen echt van het stuur af hebt.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Die bedoelde ik jajorikk59 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:49:
[...]
Ik heb wel de homeknop langer ingedrukt voor reset systeem. Of doel jij op een andere reset?
Ja deze had ik dus ook al bedacht ja. Helaas heeft dat niet geholpen. Vandaag naar de Volvo dealer in Wenen, hopelijk kunnen ze het probleem oplossen. Als we op normaal laden naar huis moeten rijden is het meer dan 30 uur laden, haha. Nee als ze het niet kunnen repareren kregen we vervangend vervoer hoorden we… to be continued
Meer mensen die de Volvo app niet kunnen bereiken?
Was bij mij heeeeel traaaaggggg...mich78 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 08:41:
En mijn auto was Wit ipv blauw :-)
Maar hij deed het uiteindelijk wel.
XC40 P8 [MY21] / 20" / Warmtepomp / Grijs / Panoramadak
Het duurde bij mij vanochtend ook even voordat ik kon inloggen in de app. Maar daarna werkte het prima. Ik kon instappen met schone ruiten en een warme cabine.mich78 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 08:41:
He Dordrecht, daar was ik gisteren toevallig ook om te kijken of ik kon laden maar ben uiteindelijk doorgereden. Maar goed om te weten dat het kan.sunsh4ne88 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:34:
[...]
Ali expres haha.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
BTW hoe heb je dat gedaan met Youtube?
Regelmatig rijd ik met de P8 met een zwaardere aanhangwagen achter de auto, waarbij het verbruik oploopt tot 45-50 kWh/100 km. De actieradius gaat daarbij dan onder de 200 km. Wat erg lastig is, is dat in de routeplanner het rest-percentage van de accu bij aankomst steeds te hoog wordt weergegeven tijdens de rit en continu tijdens het rijden verder daalt. Je zou verwachten dat na een kilometer of 10 rijden het systeem "ziet" dat het verbruik veel hoger is en op basis daarvan het juiste aankomst percentage van de accu berekent, maar ook bij langere ritten, waarbij de accu geheel verbruikt wordt met 45-50 kWh/100 km, blijft het aankomst% te hoog weergegeven. Ook reset van de dagteller heeft geen effect. Heeft iemand dezelfde ervaring en hier een oplossing voor?
Dat was mij ook al opgevallen iddZuilen schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:13:
Regelmatig rijd ik met de P8 met een zwaardere aanhangwagen achter de auto, waarbij het verbruik oploopt tot 45-50 kWh/100 km. De actieradius gaat daarbij dan onder de 200 km. Wat erg lastig is, is dat in de routeplanner het rest-percentage van de accu bij aankomst steeds te hoog wordt weergegeven tijdens de rit en continu tijdens het rijden verder daalt. Je zou verwachten dat na een kilometer of 10 rijden het systeem "ziet" dat het verbruik veel hoger is en op basis daarvan het juiste aankomst percentage van de accu berekent, maar ook bij langere ritten, waarbij de accu geheel verbruikt wordt met 45-50 kWh/100 km, blijft het aankomst% te hoog weergegeven. Ook reset van de dagteller heeft geen effect. Heeft iemand dezelfde ervaring en hier een oplossing voor?
Auto weet waarschijnlijk niet of het tijdelijk is. Misschien rij je wel heuvel op tegen de wind en ga je daarna weer heuvel af. Hij kijkt vooral naar het gemiddelde over de afgelopen periode en kan niet zo snel inschatten dat dat deze rit niet met het gemiddelde overeen komt.
Dat lijkt mij ook niet handig voor het 'normale' dagelijkse gebruik.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Evt de range assistent app gebruiken, dan weet je in ieder geval hoe ver je nog hebt. Die gebruikt het actuele verbruik voor de range berekening.Zuilen schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:13:
Klopt inderdaad. Ik rijd overigens altijd met twee handen aan het stuur (durfde bij de V60 wel met een knietje alleen te rijden, met de C40 zeker niet). Op de snelweg een stuk verbeterd, maar op een 80km weg helaas niet. Daar kan hij rare acties doen. En dan is het jammer dat je niet snel kunt schakelen naar ACC zonder AP. Echt een rare actie dat ze dat er niet meer op hebben zitten. Op deze manier kun je dus niet lekker cruise gebruiken op 80km wegen (tenzij je het in het menu uitschakelt....)Rene schreef op maandag 7 maart 2022 @ 07:03:
[...]
Het is veel beter geworden. Zeg (voor het gemak) dat rechtdoor 0 is en stuuruitslag L/R max -10/10 is.
Voorheen was het bij rechtdoor 0 / -1 / 0 / 2 / 0 / -2
Nu is het meer 0 / -0,5 / 0 / 0,25 / 0 / -0,75
Het is dus veel minder nerveus geworden. Waar je voorheen actief het sturen voelde Zijn het nu meer subtiele bewegingen. Dit geldt ook voor bochten.
Omdat minder nerveus is heb je je handen ook losser aan het stuur. Als er dan een afrit zonder lijnen komt (de weg wordt opeens breder) geeft de AP een ruk aan het stuur met +3 in stuuruitslag, dan schrik je behoorlijk![]()
Denkt dat @ergodyne1 dat bedoelt.
Dit is overigens geen fout van de AP, staat duidelijk in de manual dat dit 1 van de begrenzingen is. Maar met de huidige verbeteringen valt het stukken meer op en zou je waarschijnlijk kunnen verongelukken als je beide handen echt van het stuur af hebt.
Overigens betrap ik de auto er wel vaak op dat hij op de snelweg rustig heel dicht én over strepen kan sturen. Net alsof het systeem er even niet bij is. Dat maakt het geheel wel onbetrouwbaar. Voelt als een vriendinnetje die met je beste vriend naar bed is gegaan, die vertrouw je nooit meer...
Maar de verbetering ten opzichte van de vorige versie is dikke prima.
Je klinkt als een ervaringsdeskundige 🤪ergodyne1 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:43:
[...] Voelt als een vriendinnetje die met je beste vriend naar bed is gegaan, die vertrouw je nooit meer...
Maar de verbetering ten opzichte van de vorige versie is dikke prima.
Het blijft een bizar besluit van Volvo om de PA van het stuur te halen. Ik herken me prima in @ergodyne1 zijn comment.
Gelukkig kan je bij de P2 snel schakelen tussen ACC en ACC+PA. Zeker op mijn dagelijkse rit weet ik precies waar de PA rare fratsen wilt uithalen
Gelukkig kan je bij de P2 snel schakelen tussen ACC en ACC+PA. Zeker op mijn dagelijkse rit weet ik precies waar de PA rare fratsen wilt uithalen
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Klopt. Dat ervaar ik ook.minitheman schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:54:
Gisteren van 1.8.1 naar 1.10 gegaan. Vanmorgen een ritje op de snelweg en voor mijn gevoel is de PA stukken beter. Waar ik eerder altijd naar rechts getrokken werd door mijn stuur, bleef ik nu veel beter tussen de lijnen.
Ligt het aan mij of is met 1.10 het geluid van de elektromotoren ( of van de controllers daarvoor) afgenomen. Ik vond de auto vandaag zo stil……eerder jankte er ergens in de diepte iets wat met de aandrijving te doen heeft.
Ja echt een rare keuze. Reed laatst in een V60 en die had dat wel gewoon nog op het stuur maar begreep dat de nieuwere modellen ook zijn aangepast. Wel opvallend dat bij die V60 het uitzetten van PA met pijltje-naar-links ging ipv nogmaals naar-rechts.Rene schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:03:
Het blijft een bizar besluit van Volvo om de PA van het stuur te halen. Ik herken me prima in @ergodyne1 zijn comment.
Maar als je bijv een stuk werkzaamheden in rijdt met rare tijdelijke belijning dan wil je hem gewoon snel even kunnen uitzetten.
Ja kan ik beamen, hier op de A7 en ring Groningen voor het eerst ook een prima ervaring met de AP 1.10 update. Idd minder schokkerig dan bij de oude software (dan corrigeerde hij soms terug van links naar rechts) nu iets meer koersvast idd.ergodyne1 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:30:
Heb zo’n 80km met de geupdate AP gereden. En ik moet zeggen, wat een verbetering! Hij stuurt veel rustiger en vloeiender. Rijdt veel strakker binnen de lijnen. Was wel bijna verongelukt toen ‘ie vond dat we abrupt naar links moesten, maar buiten dat, dikke prima.
Verder qua update geen verschil gemerkt. CC 105km/h op de terugweg wel voor het eerst onder de 18/100km gedoken. Maar dat zal ook aan de omstandigheden gelegen hebben
Nee gelukkig niet, hahaha!
Hoi iedereen,
Gisteren ook voor de eerste keer problemen hier.
Auto reageerde totaal niet meer. Volvo gebeld en iemand langsgekomen om de 12 volt batterij los te koppelen. Auto reageerde na het loskoppelen wel maar vond de sleutels niet. Ook Google reageerde niet meer.
Dan maar even naar mijn dealer in Heist-op-den-Berg (België). Daar kon men mij blijkbaar niet helpen! Hadden geen oplossing en ik moest zo weer naar huis. Rijden lukt gelukkig maar de auto kan niet op slot en gps werkt niet. Iemand hier die kan helpen?
Auto reageerde totaal niet meer. Volvo gebeld en iemand langsgekomen om de 12 volt batterij los te koppelen. Auto reageerde na het loskoppelen wel maar vond de sleutels niet. Ook Google reageerde niet meer.
Dan maar even naar mijn dealer in Heist-op-den-Berg (België). Daar kon men mij blijkbaar niet helpen! Hadden geen oplossing en ik moest zo weer naar huis. Rijden lukt gelukkig maar de auto kan niet op slot en gps werkt niet. Iemand hier die kan helpen?
Het eerste wat je altijd kunt proberen is een reset met de home-knop en met de ontwasemingsknop.MattiTwinPure schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:43:
Hoi iedereen,
Home-knop: ingedrukt houden tot het scherm zwart wordt. Eerst gaat het scherm in reinigingsmodus, maar je moet de knop ingedrukt houden tot het systeem echt uit gaat.
Ontwasemingsknop: ingedrukt houden tot het SOS-lampje bij de binnenspiegel gaat knipperen.
Dit lost meestal de problemen met Google, GPS en internet op.
Reisverslag met de P8 naar Zell am See 975km.
Heenreis:
14uur(4 uur meer dan met benzine auto). Belading 4 volwassen met volle kofferbak, totaal zo’n 300kg extra.
Verbruik 31kw/100km, een fors verbruik, zeker omdat er nauwlijks wind stond en de rij condities optimaal waren.
Via ABRP de route gepland. 7korte stops om het meest efficiënte deel van de accu te gebruiken. Min Soc ingesteld op 15% om toch nog wat over te houden in geval dat laadpunt niet werkt, wat ook echt 1 keer nodig was toen een laadpaal niet 24/7 beschikbaar was en dus in de nacht niet wilde starten. Daar sta je dan met 15% over, slik, gelukkig 20km verderop een snellader gevonden…pffff.
Met Gmaps van laadpunt naar laadpunt genavigeerd. Dat werkt prima. Soc gaat vaak wat oplopen naarmate we dichter bij de laadstop kwamen, zo’n 5%. Dat was wel een geruststelling.
Terugreis:
13uur over gedaan met 6 stops. Verbruik 28,6kwh/100km, wat aanmerkelijk lager was dan de heenreis, zelfde weersomstandigheden maar je rijd toch naar lagergelegen gebied.
Half uur geklungeld met 2 laadpalen van E-on die niet wilde, gelukkig genoeg Soc om naar de volgende te geraken. Laatste stop bij Koblenz wat gegeten en lekker doorgeladen tot 85%. Daarna laatste rit naar huis om bij aankomst nog 6% over te hebben.
Mijn conclusie:
Wintersport reis is te doen en kan relaxt zijn als alle laadpunten doen wat ze moeten doen. Zorg voor voldoende Soc bij aankomst zodat je nog door kan naar een volgende!
Verder Super vakantie gehad en wat een genot om met de P8 te mogen rijden in het mooie Oostenrijk.
Heenreis:
14uur(4 uur meer dan met benzine auto). Belading 4 volwassen met volle kofferbak, totaal zo’n 300kg extra.
Verbruik 31kw/100km, een fors verbruik, zeker omdat er nauwlijks wind stond en de rij condities optimaal waren.
Via ABRP de route gepland. 7korte stops om het meest efficiënte deel van de accu te gebruiken. Min Soc ingesteld op 15% om toch nog wat over te houden in geval dat laadpunt niet werkt, wat ook echt 1 keer nodig was toen een laadpaal niet 24/7 beschikbaar was en dus in de nacht niet wilde starten. Daar sta je dan met 15% over, slik, gelukkig 20km verderop een snellader gevonden…pffff.
Met Gmaps van laadpunt naar laadpunt genavigeerd. Dat werkt prima. Soc gaat vaak wat oplopen naarmate we dichter bij de laadstop kwamen, zo’n 5%. Dat was wel een geruststelling.
Terugreis:
13uur over gedaan met 6 stops. Verbruik 28,6kwh/100km, wat aanmerkelijk lager was dan de heenreis, zelfde weersomstandigheden maar je rijd toch naar lagergelegen gebied.
Half uur geklungeld met 2 laadpalen van E-on die niet wilde, gelukkig genoeg Soc om naar de volgende te geraken. Laatste stop bij Koblenz wat gegeten en lekker doorgeladen tot 85%. Daarna laatste rit naar huis om bij aankomst nog 6% over te hebben.
Mijn conclusie:
Wintersport reis is te doen en kan relaxt zijn als alle laadpunten doen wat ze moeten doen. Zorg voor voldoende Soc bij aankomst zodat je nog door kan naar een volgende!
Verder Super vakantie gehad en wat een genot om met de P8 te mogen rijden in het mooie Oostenrijk.
@Brekie 31kw/100km? Ik ben naar buurdorp Kaprun geweest en verbruikte gemiddeld 26,5. Heb je hard gereden? Of met een skibox op het dak?
Bij mij gaven de E-on palen ook de meeste problemen. Op de heenweg wilden twee palen niet starten (internal error van de paal), waardoor ik de naastgelegen 50 kW lader moest gebruiken. Op de terugweg werd de laadsessie na een tijdje om onduidelijke redenen onderbroken.
Bij E-on werkten mijn laadpassen trouwens niet, maar de creditcard wel.
Bij mij gaven de E-on palen ook de meeste problemen. Op de heenweg wilden twee palen niet starten (internal error van de paal), waardoor ik de naastgelegen 50 kW lader moest gebruiken. Op de terugweg werd de laadsessie na een tijdje om onduidelijke redenen onderbroken.
Met de storm en skibox zat ik dus op de 40 kWh/100 km...Venomer schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:03:
@Brekie 31kw/100km? Ik ben naar buurdorp Kaprun geweest en verbruikte gemiddeld 26,5. Heb je hard gereden? Of met een skibox op het dak?
@venomer: Geen skibox, wel zeker 300kg extra mee te versjouwen, 4 volwassen en een dikke kofferbak vol, skischoenen & bagage. Verder heb ik ‘s nachts gereden waardoor de temperatuur misschien wat lager was dan bij jou.Venomer schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:03:
Mijn NewMotion laadpas leek dus ook niet te werken bij E-on, gelijk jou ervaring.
In Zell am See wel gratis kunnen laden onderaan de skipiste😀.
Leuk om te lezen, ik ga naar alle waarschijnlijkheid naar Ischgl over een week of twee.Brekie schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:44:
Reisverslag met de P8 naar Zell am See 975km.
Heenreis:
Terugreis:
Mijn conclusie:
Hoeveel verbruik had je als standaard ingevoerd in ABRP? 30? En rijd je dan op je google navi en ABRP ernaast of wat is handig?
Ik had dus exact hetzelfde….net voor de vakantie “gelukkig”. Met dezelfde foutmeldingen in het display. De dealer wist niet wat de oorzaak was. Na overleg met Zweden is de 500..? snellaad-zekering vervangen. Deze was defect, zit diep ingebouwd bovenop het accupakket. Was geen sinecure….wel garantie.
Heb je Volvo assistance premium? Ik nu alsnog afgesloten. Succes. Peter
Heb je Volvo assistance premium? Ik nu alsnog afgesloten. Succes. Peter
Heb de reis vooraf gepland met ABRP. Had een referentie verbruik van 275(Wh/km)ingevoerd. 300kg extra gewicht, snelheid 110km, 5min extra tijd bij de laadstops, 5 graden buitentemperatuur. Soc bij aankomst laadpunt op 15%.ergodyne1 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:21:
[...]
Leuk om te lezen, ik ga naar alle waarschijnlijkheid naar Ischgl over een week of twee.
Hoeveel verbruik had je als standaard ingevoerd in ABRP? 30? En rijd je dan op je google navi en ABRP ernaast of wat is handig?
Export gemaakt naar excel en uitgeprint.
Met G-maps van laadpunt naar laadpunt genavigeerd. Tijdens het laden gewacht tot de Soc in G-maps de volgende laadstop 15% aangaf, daarna weer gaan rijden.
Meestal liep de soc tijdens het rijden nog wat op en kwam ik met 20% bij het volgende laadpunt aan
Met 20% aankomen is in mijn ogen niet nodig. Ik zorgde voor een soc bij aankomst van 15% en het laatste half uur trapte ik het pedaal wat dieper in. Zo kwam ik rond de 9% aan op het laadstation. En dan nog een verbruik van 25,7kw/100km. 4 stops, 940km.
Zijn er oplossingen om de stroom opgeslagen in de Volvo accu te leveren aan het elektra netwerk in huis?
Nee, Volvo heeft geen V2G / bidirectional charging.hansdg53 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:47:
Zijn er oplossingen om de stroom opgeslagen in de Volvo accu te leveren aan het elektra netwerk in huis?
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Dank. Ik had ergens gelezen dat alle CCS laders in principe bi-directional zijn. Is het dan een software kwestie?Rianata schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:21:
[...]
Nee, Volvo heeft geen V2G / bidirectional charging.
Van opladers weet ik het niet, maar voor auto's geldt dat het ook hardwarematig beschikbaar moet zijn en niet simpel met software achteraf toegevoegd zal worden. Voor onze huidige Volvo's geldt dat ze hardwarematig hierop ook niet zijn uitgevoerd. Ik weet dat alleen twee Nissan modellen het nu al hebben, waaronder de Leaf.hansdg53 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:23:
[...]
Dank. Ik had ergens gelezen dat alle CCS laders in principe bi-directional zijn. Is het dan een software kwestie?
4 stops maar? Als ik Zwolle - Ischgl invul op ABRP krijg ik 7 stops (908km) SoC bij laadpunt op 15%. Laad je dan 2x zolang oid?mich78 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:57:
Met 20% aankomen is in mijn ogen niet nodig. Ik zorgde voor een soc bij aankomst van 15% en het laatste half uur trapte ik het pedaal wat dieper in. Zo kwam ik rond de 9% aan op het laadstation. En dan nog een verbruik van 25,7kw/100km. 4 stops, 940km.
Ik vraag me toch het nut van een dergelijk systeem af.Rianata schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:13:
[...]
Bidirectioneel: Ik weet dat alleen twee Nissan modellen het nu al hebben, waaronder de Leaf.
Je hebt het over de leaf, van collegas hoor ik dat die dingen een kleine actieradius hebben, sommigen hebben het over effectief 150 km, als je daar ook nog eens savonds en snachts omgerekend 70 km afsnoept, heb je sochtends nog lekker 80 km over, dus zul je binnen 60 km moeten gaan laden (20 km marge), niet genoeg voor Amsterdam-Eindhoven (die rij ik bijvoorbeeld regelmatig)
maar je komt thuis met een deels lege accu, dus eigenlijk ga je die dan niet meer laden maar ontladen. Waar rij je dan op de volgende ochtend?
Ik zie meer in thuisbatterijen voror thuis energie bufferen, die zijn er ook al. Met 14 KwH opslag capaciteit kun je met gemak de avond en nacht doorkomen, overdag laden de zonnepaneeltjes het ding weer lekker op.
Andere mogelijkheid is om snachts die accu vol te laden (goedkoop tarief) en overdag te gebruiken, scheelt ook al maar daarmee haal je de kosten er niet uit over de accu levensduur, daarvoor is het tariefverschil (soms nog maar 4 cent per kwh) tussen nacht tarief en dag tarief te klein geworden.
Het mooie is wel dat auto accu's van EV's wanneer ze niet meer die enorme powerboost voor het optrekken kunnen leveren, vaak wel geschikt zijn nog voor jaren dienst als thuisaccu.
Ik zou de auto gewoon als auto gebruiken en voor energie opslag thuis gewoon lekker de thuisaccu aanschaffen en niet de auto als thuisaccu inzetten.
Voorbeeld: https://www.zonnepanelen.net/thuisaccu/
Ik denk dat je referentieverbruik niet goed staat ingesteld. Of dat er een andere instelling niet goed staat. 7 stops is <115km tussen je stops, dat is wel erg fors qua verbruikergodyne1 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:18:
[...]
4 stops maar? Als ik Zwolle - Ischgl invul op ABRP krijg ik 7 stops (908km) SoC bij laadpunt op 15%. Laad je dan 2x zolang oid?
Ik heb in totaal 2 uur en 8 minuten aan laden besteed op de terugweg. Verder kruissnelheid van 125 a 130 en de laatste stukken van een trip naar de snellader reed ik ca 160 a 170 om zo rond de 9% aan te komen. Er zijn behoorlijk wat stukken in Duitsland waar je maar 100 mag en natuurlijk de wegwerkzaamheden (welke soms kilometers lang zijn) waar je maar 80 mag. Dat zorgt weer voor wat extra range. ABRP gaf bij mij 67 stops aan. Uiteindelijk is voor mij Maps fijner.ergodyne1 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:18:
[...]
4 stops maar? Als ik Zwolle - Ischgl invul op ABRP krijg ik 7 stops (908km) SoC bij laadpunt op 15%. Laad je dan 2x zolang oid?
[ Voor 21% gewijzigd door mich78 op 09-03-2022 10:11 ]
De Kia EV6 van mijn buurman kan ook zijn fiets opladen.
En 220V leveren dacht ik
En 220V leveren dacht ik
[ Voor 20% gewijzigd door Waterblok op 09-03-2022 10:12 ]
Dat is handig.. snoertje vanuit je laadklep naar de fiets op de fietsendrager.Waterblok schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:12:
De Kia EV6 van mijn buurman kan ook zijn fiets opladen.
En 220V leveren dacht ik
Heb je dan tot 80 of 90% geladen?mich78 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:09:
[...]
Ik heb in totaal 2 uur en 8 minuten aan laden besteed op de terugweg. Verder kruissnelheid van 125 a 130 en de laatste stukken van een trip naar de snellader reed ik ca 160 a 170 om zo rond de 9% aan te komen. Er zijn behoorlijk wat stukken in Duitsland waar je maar 100 mag en natuurlijk de wegwerkzaamheden (welke soms kilometers lang zijn) waar je maar 80 mag. Dat zorgt weer voor wat extra range. ABRP gaf bij mij 67 stops aan. Uiteindelijk is voor mij Maps fijner.
ABRP geeft in mijn planning aan dat ik tot 50 of 60% moet laden, of hooguit tot 70%. Dat levert in totaal de kortste laadtijd op.
Bekijk de recente YouTube video van nextmove maar eens: die heeft de Ioniq5 er alweer uitgeschopt….mich78 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:14:
[...]
Dat is handig.. snoertje vanuit je laadklep naar de fiets op de fietsendrager.
Hier doe je de Leaf toch echt tekort. Volgens de (reële) gegevens van de ev-database heeft de Nissan Leaf 40kWh over het jaar heen een gemiddelde actieradius van 225km, de e+ doet hier nog eens 100km bovenop.ron65 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 00:31:
[...]
Ik vraag me toch het nut van een dergelijk systeem af.
Je hebt het over de leaf, van collegas hoor ik dat die dingen een kleine actieradius hebben, sommigen hebben het over effectief 150 km, als je daar ook nog eens savonds en snachts omgerekend 70 km afsnoept, heb je sochtends nog lekker 80 km over, dus zul je binnen 60 km moeten gaan laden (20 km marge), niet genoeg voor Amsterdam-Eindhoven (die rij ik bijvoorbeeld regelmatig)
maar je komt thuis met een deels lege accu, dus eigenlijk ga je die dan niet meer laden maar ontladen. Waar rij je dan op de volgende ochtend?
Zie: https://ev-database.nl/auto/1106/Nissan-Leaf
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Meestal tussen de 75% en 80%. Tot 50% of 60% zorgt echt voor teveel laadstops, met ook elke keer het risico op niet vrije of slecht werkende laadpalen. Daarnaast is het tot 0 afremmen, langzaam rijden op de laadstop ook vertragend. In Duitsland word je daarbij vaak naar een Autohof gestuurd welke meestal 2-3 minuten van de Autobahn zijn verwijderd.Venomer schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:48:
[...]
Heb je dan tot 80 of 90% geladen?
ABRP geeft in mijn planning aan dat ik tot 50 of 60% moet laden, of hooguit tot 70%. Dat levert in totaal de kortste laadtijd op.
Wanneer ik bij 7% begin te laden dan blijft ie het langst op rond de 140kw laadsnelheid hangen.
Hoi allemaal,
Het is mooi weer buiten en dus tijd om de auto een mooie schoonmaak beurt te geven. Ik las volgens mij ergens in de forum dat de veiligheidssensoren van de XC40 wel wat problemen kunnen geven als ik door de wasstraat heen ga. Moet ik nog ergens rekening mee houden als ik de wasstraat in ga?
Thanks!
Het is mooi weer buiten en dus tijd om de auto een mooie schoonmaak beurt te geven. Ik las volgens mij ergens in de forum dat de veiligheidssensoren van de XC40 wel wat problemen kunnen geven als ik door de wasstraat heen ga. Moet ik nog ergens rekening mee houden als ik de wasstraat in ga?
Thanks!
[ Voor 5% gewijzigd door Dylannx3 op 09-03-2022 14:34 ]
RTFM!Dylannx3 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:31:
Hoi allemaal,
Thanks!
https://www.volvocars.com...ur/automatische-wasstraat
Ja sorry als ik hier een verkeerd getal geef, maar dat is wel wat ik van collegas hoor die al zeker 2 jaar een Leaf rijden.Vulcan750 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:44:
[...]
Hier doe je de Leaf toch echt tekort. Volgens de (reële) gegevens van de ev-database heeft de Nissan Leaf 40kWh over het jaar heen een gemiddelde actieradius van 225km, de e+ doet hier nog eens 100km bovenop.
Zie: https://ev-database.nl/auto/1106/Nissan-Leaf
Het is dé klacht: 150 km en je staat aan de laadpaal.
Kan het zijn dat de database van de nieuwere modellen uitgaat en zij nog een ouder model hebben? of zit ik er dan ook naast?
Ze zullen die 150 toch echt niet uit de bolle duim zuigen denk ik dan....
Maar om bij het onderwerp te blijven, stel dat de XC40 ook terug kan leveren, er wordt nu al gemopperd op de actieradius. Pagina's vol met verbruiks ervaringen, wijzigende actieradius als de software geupdate wordt, maar rode lijn is: eigenlijk willen we meer kilometers kunnen rijden voor we naar de laadpaal moeten.
Dan helpt ontladen om terug te leveren niet echt, liever andersom, lekker vol die accu voor je wegrijdt. Toch?
[ Voor 22% gewijzigd door ron65 op 09-03-2022 16:06 ]
Nooit een probleem mee gehad hoor, kun je rustig doen. De dealer wast de auto ook in zijn wasstraat na een werkplaats bezoek.,Dylannx3 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:31:
Hoi allemaal,
Thanks!
... of je collega's rijden gewoon te hard!?ron65 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:58:
[...]
Ja sorry als ik hier een verkeerd getal geef, maar dat is wel wat ik van collegas hoor die al zeker 2 jaar een Leaf rijden.
Het is dé klacht: 150 km en je staat aan de laadpaal.
Kan het zijn dat de database van de nieuwere modellen uitgaat en zij nog een ouder model hebben? of zit ik er dan ook naast?
Ze zullen die 150 toch echt niet uit de bolle duim zuigen denk ik dan....
Maar om bij het onderwerp te blijven, stel dat de XC40 ook terug kan leveren, er wordt nu al gemopperd op de actieradius. Pagina's vol met verbruiks ervaringen, wijzigende actieradius als de software geupdate wordt, maar rode lijn is: eigenlijk willen we meer kilometers kunnen rijden voor we naar de laadpaal moeten.
Dan helpt ontladen om terug te leveren niet echt, liever andersom, lekker vol die accu voor je wegrijdt. Toch?
Van dat terugleveren word ik ook niet warm van. Het zou wel fijn zijn als er een 230 volt stopcontact zou zijn om bijv. onderweg even een Nespresso te maken onder het bijladen of om de auto te stofzuigen.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
:strip_exif()/f/image/EagG3sSnbhOgrHHvTMkkYon8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JYyLnbh7JfExTWFqBqE6Oncc.jpg?f=fotoalbum_large)