Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:26
Wolfs XC schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:56:
[...]

Als het goed is hebben de All Seasson banden op de XC40 Recharge af-fabriek het sneeuwvlokje. Dit geldt sowieso voor MY23 maar neem aan dat dit op de MY21 en MY22 ook zo is?
Zover ik weet is mijn MY21 met zomerbanden uitgerust en geen all-season. Maar er liggen nu winterbanden (Hankook) op, dus kan niet checken.

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Morkie69 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:02:
[...]

Zover ik weet is mijn MY21 met zomerbanden uitgerust en geen all-season. Maar er liggen nu winterbanden (Hankook) op, dus kan niet checken.
Klopt my21 was met zomerbanden uitgerust.

[ Voor 6% gewijzigd door Mga1600 op 25-02-2022 18:43 ]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• catman8404
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09-2024
npolm schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:52:
Na 22.000 km en extreme tevredenheid (op de hick-ups in het begin na) heb ik nu toch wel vervelende probleempjes die steeds vaker opdoemen:

- Spotify is extreem haperig, muziek valt laatste tijd gewoon bepaalde tijden uit
- Telefoon-app is nog altijd slecht in connectiviteit én mist belangrijke functies (zoals melding wanneer niet op slot)

Herkenbaar bij anderen (eerste puntje dan)?
Van Spotify is herkenbaar ik heb donderdag de auto bij de dealer gebracht en die heeft de laatste updates erop gezet. Nu werkt alles weer naar behoren. Ik heb nog niet gekeken welke versie ik heb zal ik morgen even posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:03
Vandaag voor het eerst meegemaakt dat het voorverwarmen niet werkt. Van de week geupdate naar de laatste versie van de app… waarschijnlijk de boosdoener… meer mensen last van?

Kan hem niet starten en geen timers toevoegen (of ophalen)

Aanvulling: vanuit de auto zelf kan ik ook geen timers meer toevoegen… lekker dan

[ Voor 15% gewijzigd door WildOne op 26-02-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Nu online
WildOne schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:57:
Vandaag voor het eerst meegemaakt dat het voorverwarmen niet werkt. Van de week geupdate naar de laatste versie van de app… waarschijnlijk de boosdoener… meer mensen last van?

Kan hem niet starten en geen timers toevoegen (of ophalen)

Aanvulling: vanuit de auto zelf kan ik ook geen timers meer toevoegen… lekker dan
Een tweeledige reset (met de ontwasemingsknop en de homeknop) lost het probleem niet op?

Ik heb zojuist de app naar 5.11 ge-update ( iOS) en die start wel gewoon, staat nu te blazen…..

[ Voor 9% gewijzigd door Mga1600 op 26-02-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-12-2024
Klein verslag van de reis naar wintersport. Helaas niet zonder onderbreking, 1 iemand ban het gezelschap kreeg autopech. Gelukkig hadden we iemand bij ons met een VW Transporter. Maar er moest wel even 3 kwartier teruggereden worden.. enfin.. een rit met veel files en vertragingen. 3.30 vertrokken en om 18.30 aangekomen in Zillertal. 4x geladen tussendoor. We vonden het buiten de files en autopech van onze vrienden zeer relaxt rijden met de p8 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nAlDUn1YQNr2WKqlnpL-DvMyBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0NAYsktehpFRugWOcWLNGOA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazzan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-11-2024

Bazzan

P8

mich78 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:46:
Klein verslag van de reis naar wintersport. Helaas niet zonder onderbreking, 1 iemand ban het gezelschap kreeg autopech. Gelukkig hadden we iemand bij ons met een VW Transporter. Maar er moest wel even 3 kwartier teruggereden worden.. enfin.. een rit met veel files en vertragingen. 3.30 vertrokken en om 18.30 aangekomen in Zillertal. 4x geladen tussendoor. We vonden het buiten de files en autopech van onze vrienden zeer relaxt rijden met de p8 [Afbeelding]
Geen problemen met aankoppelen snelladers gehad? Elke P8 / Twin die ik tegen ben gekomen had net als ik last van rode lampen. In totaal bij de helft van de laders bij mij (met als dieptepunt 8x proberen bij 2 fastned laders.

Een andere P8 rijder moest zelfs de kabel met zijn hand blijven aandrukken, anders was de conmectie weg.

*edit*

Laden heen ging erg goed, terug twee keer moeten wachten voordat we konden laden (max. 10 minuren en een keer doorgereden ivm dat 2 vd 4 ionity laders er uit lagen en een van de twee werkende maar 40kwh wilde geven. en vooral op de terugweg extra gedoe door die rode lamp momenten. Bij die twee Fastned laders dacht ik wel even: het zal me toch niet gebeuren dat ik hier straks Volvo moet bellen.

Dus ja: het kan relaxed zijn, maar zit t tegen, dan tikt de tijd hard door. En ik ga volgend jaar met kleine kinderen wel met een verbrandingsmotor.

Gemiddeld heen 27,8 (met acculaden met timer net voor vertrek klaar plus voorverwarmen, start met 3 graden en einde 7 graden) en terug 26,7 (met koude accu) met stevig doorrijden en droog weer beide keren (terug start met 0 graden, eindigend 9 graden). Ook flinke stukken 150/160+ gereden en voor de rest wat de limiet aangaf. 19 inch winterbanden met 3 bar en warmtepomp.

Aantal dingen die me opvielen:
- ABRP blijft wel lastig inschatten wat nou de juiste basiswaarde is voor het verbruik.
- Google % redelijk acuraat: met de koude accu was er meer speling, bij warmer weer (7/9 graden kwamen de procenten er vaak juist weer bij).
- houd wel een buffer aan (12/15% bij aankomst volgende lader) voordat je doorrijdt. Door de file omleiding hadden we soms meer % over en dan kwam je met 5/6% aan, dat is wel wat kielekiele als er iets met die lader aan de hand is.
- vanwege files heeft Google ons twee keer omgeleid, maar 1x was de ingevoerde snellader niet meer de handigste optie: daar moet je wel op letten
- plugsurfing overal kunnen gebruiken, ook op straat in Zwitserland (2x zo duur als in NL bij de enige laders in het dorp
- 1x per ongeluk de Ionity lader aan de westkant geselecteerd ipv de oostkant van de snelweg, dat resulteerde in een kort ritje over een nagenoeg onverhard pad langs de snelweg 😇.

[ Voor 26% gewijzigd door Bazzan op 27-02-2022 09:36 ]

Bazzan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 19:11
@Bazzan Doordat de snellaadstekkers zwaar zijn en de communicatiepinnen bovenaan zitten moet je deze vaak tijdens de handshake vasthouden/ ondersteunen/omhoog drukken. Daar hebben heel veel auto’s last van.

[ Voor 18% gewijzigd door JTHZZ op 26-02-2022 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
Wij hebben geen last gehad met aankoppelen of weigerende laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:07
mich78 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 07:22:
Wij hebben geen last gehad met aankoppelen of weigerende laders.
Ik heb het ook wel regelmatig, 10 tot 20% schat ik zo. Xc40 uit 2020 (einde jaar).

Opnieuw proberen of andere lader fixt het wel, nog nooit hoeven weg te rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-06 23:15
Vandaag naar Enschede vanuit Vught en terug.
Gisterenmiddag bandenspanning gecheckt en auto op oprit aan de Wallbox gezet.
Schema in de auto van 24:00 tot 10:00 staat er vast in.
Om 24:00 is de app geel, de auto ook en de Wallbox blauw.
Auto gaat niet meer open.
Juffrouw Volvo suggereert lege 12 v accu, ik heb iets aan laten staan?
Lijkt me niet want dat kan eigenlijk niet bij een P8 op slot?
Afijn ANWB komt via Volvo met een ruim half uur.
Auto open met sleutel, geen binnenverlichting.
12 v accu gezocht en gevonden die meet ruim boven 12 v.
Dus ontkoppelt en accu weer gekoppeld en alles werkt weer.
Vertrek zo meteen, benieuwd of er veel ontregeld is.

P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazzan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-11-2024

Bazzan

P8

JTHZZ schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 22:18:
@Bazzan Doordat de snellaadstekkers zwaar zijn en de communicatiepinnen bovenaan zitten moet je deze vaak tijdens de handshake vasthouden/ ondersteunen/omhoog drukken. Daar hebben heel veel auto’s last van.
Even kijken. Met ABRP een route plannen, dan handmatig in Google de snellader zoeken (intypen, spraak werkt bijna nooit) en dan bij het laden de stekker een handje helpen 😂 🤘 🤔

Bazzan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Er is bij mij maar 1 type snellader waar ik altijd problemen mee heb en dat zijn die van Ecotap. Vanmiddag weer eens in Tilburg, 5 laders, 4 er van deden het niet. Ook met andere merken auto’s overigens. Helpdesk wist niet van het bestaan af en toen ze ze uiteindelijk wel gevonden had vielen ze niet onder de service van ecotap. Ondanks hun merk en telefoonnummer op de paal.
Nou, zoek het uit dan, lang leve het Tesla laadplein aan de overkant. Moesten we toch nog eens proberen. Dat werkt echt als een tierelier.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Montalbano schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:29:
Er is bij mij maar 1 type snellader waar ik altijd problemen mee heb en dat zijn die van Ecotap. Vanmiddag weer eens in Tilburg, 5 laders, 4 er van deden het niet. Ook met andere merken auto’s overigens. Helpdesk wist niet van het bestaan af en toen ze ze uiteindelijk wel gevonden had vielen ze niet onder de service van ecotap. Ondanks hun merk en telefoonnummer op de paal.
Nou, zoek het uit dan, lang leve het Tesla laadplein aan de overkant. Moesten we toch nog eens proberen. Dat werkt echt als een tierelier.
Ik gebruik ze niet vaak maar als ik ze gebruik heb ik bijna altijd problemen met publieke 11kW palen: vandaag kreeg ik maar 8A terwijl er niemand te zien was verder dus geen gedeeld vermogen. Maar echt zelden dat ik bij zo’n paal 11kW kreeg: meestal minder dan 16A, maar ook maar 1 fase of oneindige autorisatie en time-out. En belde vandaag Vattenfall voor die 8A: ging 1 keer over en er werd opgehangen. Zelfs na meerdere keren proberen. Fossielvrij in 1 generatie? Niet met Vattenfall laadpalen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psybi
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 15:50
JTHZZ schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:28:
[...]

Ik gebruik ze niet vaak maar als ik ze gebruik heb ik bijna altijd problemen met publieke 11kW palen: vandaag kreeg ik maar 8A terwijl er niemand te zien was verder dus geen gedeeld vermogen. Maar echt zelden dat ik bij zo’n paal 11kW kreeg: meestal minder dan 16A, maar ook maar 1 fase of oneindige autorisatie en time-out. En belde vandaag Vattenfall voor die 8A: ging 1 keer over en er werd opgehangen. Zelfs na meerdere keren proberen. Fossielvrij in 1 generatie? Niet met Vattenfall laadpalen in ieder geval.
Ik moet zeggen dat ik juist tevreden ben over de vattenfall palen. 1x was er iets mee mis, toen gebeld en kwam er direct een monteur, binnen 20min om 22uur.
verder laden ze hier altijd netjes 11kw

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11:09
Korte samenvatting van mijn wintersport in de voorjaarsvakantie met de P8:
- De XC40 P8 is een heerlijke reisauto. Voldoende bagageruimte voor vier volwassenen. We hadden twee paar skischoenen mee en vier helmen, de rest van de ski-uitrusting hebben we ter plekke gehuurd.
- Ik heb in Google Maps de eindbestemming ingevoerd en de voorgestelde laadstops van Maps gevolgd. Deze laadstops zitten soms een of twee kilometer van de Autobahn af. Wel altijd bij een tankshop met versnaperingen en een toilet.
- Op de heenweg hebben we een Fastned getroffen die maar 37 kW leverde. Dat zag ik helaas pas toen we na een tijdje met koffie en broodjes bij de auto terug kwamen. Wel een keurige email van Fastned gehad na mijn melding.
- Verder weigerde een E.ON lader om zijn werk te doen, waardoor we een 50 kW lader moesten gebruiken.
- Maps leidde ons een keer naar een Shell Recharge die 80 kW leverde, terwijl er 200 m verderop een 350 kW Ionity station was.
- Op de terugweg plande Maps een stop waar beide laders bezet waren. We hebben toen bij de plaatselijke supermarkt 11 kW AC staan laden tot de volgende snellader bereikbaar was.
- Verder geen laadfiles meegemaakt (heenweg op vrijdag, terugweg op zaterdag met heel veel file).
- Gemiddeld gebruik op zowel heen- als terugweg ongeveer 26,5. We reden 125 of 130 waar het kon. Vertrek uit Oostenrijk was met sneeuwval. Temperaturen tussen -3 en +7.
- Het genoemde gedoe met laders heeft de nodige tijd gekost. Als de lader doet wat hij moet doen, verlies je bijna geen tijd. Even koffie of iets te eten halen en weer door!

Mijn conclusie:
- Wintersport met de P8 is prima te doen, maar plan je laadstops wat beter dan ik gedaan had. En stel je er op in dat je wat langer onderweg bent.

[ Voor 3% gewijzigd door Venomer op 28-02-2022 10:41 ]

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RFolst
  • Laatst online: 02-05 12:40
In grote lijnen hetzelde verhaal als @Venomer, maar toch net iets anders: een kort overzicht over de combinatie wintersport en P8:

Heen:
vooraf de route bepaald met ABRP. parameter over het verbruik iets te zwaar gezet en voorkeurslader op Ionity gaf achteraf gezien misschien meer stops dan strikt noodzakelijk, maar storend was het niet. Rit verliep voorspoedig en alle palen waren makkelijk toegankelijk en direct beschikbaar, op één na. De enige paal die voorhanden was (de enige op de parkeerplek) was een MER paal die niet op de passen reageerde. Uiteindelijk na veel pogingen via een webportaal en de creditcard wel aan de praat gekregen. Dat moest ook wel, want SoC om door te rijden naar een volgende was er niet (naderhand de Soc bij laadpaal maar verhoogd naar 15%).

Tijdens:
Oostenrijk heeft (in ieder geval in het gedeelte waar wij zaten) toch wel een mindere infra dan in Nederland voor wat betreft de laadpalen. Wat ook niet hielp was dat het hotel op de website adverteert dat ze een paal zouden hebben, maar dat deze pas in het voorjaar daadwerkelijk zou worden aangelegd. Kortom, we zijn creatief met laden en boodschappen doen/uit eten gaan omgegaan en gelukkig zijn we heel praktisch ingesteld zodat het geen grote gevolgen had. Kan me wel voorstellen dat anderen daar meer moeite mee hebben.

Terug:
aangezien iedereen zo'n beetje op hetzelfde tijdstip uit het hotel/appartement moet zijn, veel meer files en ook drukte bij de laadpalen. Ook een ouderwetse fittie mogen aanschouwen over wie er wel/niet eerst mocht laden.... Uiteindelijk viel het me mee en konden we twee keer (van de 7 stops) niet direct aanpluggen maar moesten 15 - 20 min. wachten. Al met al toch wel behoorlijk langer over de reis gedaan dan met een fosiele auto, maar ook wel een stuk relaxter op deze manier. Het heeft echt alles te maken met welke mindset je aanneemt.

Totaal (heen, terug plus de week zelf) gemiddeld 27,8 bij 87km/h. Temperatuur tussen de -2 en 9 graden. Op de snelweg AC op 125 waar het kon. Verder dakkoffer op het dak, vanwege skiespullen mee + drie pubers, 20" winterbanden, spatlappen en warmtepomp.

Conclusies:
kijken op maps of je paal vrij is een uur van te voren heeft geen zin, vlak voordat je aankomt ook niet want uitwijken is er dan niet meer bij. Gewoon bij neerleggen of ABRP veel ruimer zetten (wat ook weer meer stops dus kans op bezet oplevert). Combinatie met ABRP op de telefoon en Maps in de auto werkt goed, maar(!)...Volvo, leest u even mee:
het zou toch echt zoveel handiger zijn als ABRP ook gewoon in onze Volvo's beschikbaar zou zijn!

AWD + voldoende koppel en bergen zijn een prima combinatie. Parkeerplaats vol met sneeuw en AWD trouwens ook. Geen moment het idee gehad dat de auto het niet aan zou kunnen.

Let op met het verbruik heen versus terug. Gemiddeld veel berg op (heen) levert echt ander verbruik op dan terug (van de bergen weer naar zee niveau). Pas je ABRP daar ook op aan (heb voor mezelf een sheetje gemaakt die na invullen van verbruik en gemiddelde snelheid (Volvo) de waarde omrekent naar referentieverbruik Wh/km @110km/u, wat in ABRP gebruikt wordt). Dat kan je zo een stop schelen.

Viel me verder op dat nog hele volkstammen de auto echt onderweg naar 100% willen laden.....

Eindconclusie: viel me niets tegen, zou zo weer gaan..... :*)

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 14:53
Zijn er al P6 eigenaren die de nieuwe software 1.10 al binnen hebben?

Op mijn auto tot nu toe nog geen berichten gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarliesK
  • Laatst online: 10-03-2022
Beste lezers,
Na niet al te lang denken heb ik afgelopen zaterdag mijn Volvo P8 van november 2020 ingeruild voor een Tesla Model 3 2021.
Ik wou altijd graag een SUV als elektrische auto maar ben daar nu van terug gekomen.
Het is gewoon niet mogelijk om een auto te bouwen met een goede stroomlijn en een niet te groot accupakket en ook een grote range.
Ik voel me door Volvo in de maling genomen met een auto van 67K. De beloftes die ze van Volvo hebben gemaakt komen ze maar deels na en er is geen of weinig ondersteuning na je koop door Volvo.
De dealer wil ik hierbij niet zwart maken want die worden ook maar "het bos in gestuurd" lijkt wel.
De voornaamste reden van inruilen is de range van deze auto wat erg slecht is en ze er gewoon met updates niets of nauwelijks iets aan km's bij krijgen. De software staat in de kinderschoenen vergeleken met de Tesla.

Ik wens jullie veel plezier met de Volvo maar ik haak nu af.

groetjes,
Marlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarliesK
  • Laatst online: 10-03-2022
MarliesK schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:54:
Terugroep actie Volvo P8[
Ik kreeg net een berichtje van de dealer dat er een terugroep actie komt voor de Volvo P8 i.v.m. de antenne.
Deze zou los kunnen staan en hierdoor zou de auto kunnen lekken.

Groetjes,
Marlies
Is dit niet dezelfde actie als van december? Of zijn er weer nieuwe problemen? Ik heb geen nieuwe email hierover gehad.

Het is een oproep van bepaalde maanden van uitlevering waarbij blijkbaar iets met de antenne is. Ook ik zou een oproep krijgen via Volvo maar nooit gekregen. Ga je naar je dealer dan kan deze aan de hand van je kenteken zien of deze bij de terugroep actie hoort.
Niet elke XC40P8 moet terug!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildOne
okio schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:15:

Is er uberhaupt al iemand die de update ota heeft gehad? Volgens mij alleen nog maar via de dealert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Texie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-06 19:05
Ik moet volgende week richting Duitsland (Eifel) en ik dacht ik ga eens kijken waar ik kan laden. Google Maps geeft in de auto gekke dingen aan. Ik filter op snelladen / CCS en vind niet echt wat.
Ik had al via de pc wat zitten zoeken en kwam bij Tesla Supercharger in Horst uit.
Deze vervolgens gemarkeerd en ingesteld.
Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5D5fJa5DeEWfNdMywfATuAZ7_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBBhzAHTkKc3tHFElqdNZmUF.jpg?f=fotoalbum_large
Zegt die dat hij niet geschikt is. Iemand een idee?

Ik heb vervolgens gezocht via de beta van PlugShare en die geeft aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gB33yY1u3LbSykyhl25uJbP7Eiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZSMlKkvD2ADlVkVsblYwh05.jpg?f=fotoalbum_large

Via Tesla:
https://www.tesla.com/nl_...charger/horstsupercharger

Via ChargeMap:
https://nl.chargemap.com/...rger-parkhotel-horst.html

Vind het wel vreemd dat Google Maps Volvo zegt dat hij niet geschikt is.
Iemand een idee?

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Texie schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:54:
Ik moet volgende week richting Duitsland (Eifel) en ik dacht ik ga eens kijken waar ik kan laden. Google Maps geeft in de auto gekke dingen aan. Ik filter op snelladen / CCS en vind niet echt wat.
Ik had al via de pc wat zitten zoeken en kwam bij Tesla Supercharger in Horst uit.
Deze vervolgens gemarkeerd en ingesteld.
Zie foto:
[Afbeelding]
Zegt die dat hij niet geschikt is. Iemand een idee?

Ik heb vervolgens gezocht via de beta van PlugShare en die geeft aan:
[Afbeelding]

Via Tesla:
https://www.tesla.com/nl_...charger/horstsupercharger

Via ChargeMap:
https://nl.chargemap.com/...rger-parkhotel-horst.html

Vind het wel vreemd dat Google Maps Volvo zegt dat hij niet geschikt is.
Iemand een idee?
Misschien dat Google nog niet officieel weet dat de superchargers in NL zijn opengesteld.
Je zou eens kunnen kijken of Google de Tesla supercharger in Tilburg bij vd Valkhotel ook als “niet geschikt” geeft. Die heb ik gisteren geprobeerd en werkt namelijk uitstekend met de P8.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Venomer schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:36:

- Maps leidde ons een keer naar een Shell Recharge die 80 kW leverde, terwijl er 200 m verderop een 350 kW Ionity station was.
Dit is dus een gevolg van een in mijn ogen onbegrijpelijke keuze. Maken ze bij Google eindelijk eens iets wat op een filter moet lijken... is er blijkbaar niemand zo slim om te zeggen: goh de Px kan 150kW laden, het zou best eens kunnen zijn dat mensen alleen die snel laadpalen willen gebruiken op hun langere routes dus laten we dat ook als filter meenemen. Serieus, hoe moeilijk is het om even je verstand te gebruiken? |:(

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Nu online
Montalbano schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:24:
[...]

Misschien dat Google nog niet officieel weet dat de superchargers in NL zijn opengesteld.
Je zou eens kunnen kijken of Google de Tesla supercharger in Tilburg bij vd Valkhotel ook als “niet geschikt” geeft. Die heb ik gisteren geprobeerd en werkt namelijk uitstekend met de P8.
Dat lijkt me een logische veronderstelling. Na die test met die paar proef-adressen een paar maanden geleden heeft Tesla’s nooit formeel aangegeven dat ze “allemaal” open zijn toch? Ik heb er alleen hier over gelezen, nergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lutra
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-06 18:54
Mga1600 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:37:
[...]

Dat lijkt me een logische veronderstelling. Na die test met die paar proef-adressen een paar maanden geleden heeft Tesla’s nooit formeel aangegeven dat ze “allemaal” open zijn toch? Ik heb er alleen hier over gelezen, nergens anders.
Onderstaande info is van Tesla.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrlMKpOLei0aWnxK2_PFeBFFjPM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xr2VDtE9sbM10QWiuglLiiwD.png?f=fotoalbum_large

P2 Void 19“ Launch Edition 2021-2025 Nu Audi Q4 45 etron Quattro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJV2
  • Laatst online: 10-05-2024

RJV2

P8

Je moet wel echt je best doen om te achterhalen om welke Tesla locaties het precies gaat. In Nederland is het eenvoudig want allemaal. Maar je moet echt de Tesla app gebruiken, en dan nog omslachtig zoeken, om te weten welke locaties zijn opengesteld in Frankrijk en Noorwegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
RJV2 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 22:14:
[...]

Je moet wel echt je best doen om te achterhalen om welke Tesla locaties het precies gaat. In Nederland is het eenvoudig want allemaal. Maar je moet echt de Tesla app gebruiken, en dan nog omslachtig zoeken, om te weten welke locaties zijn opengesteld in Frankrijk en Noorwegen.
Er is gewoon een filtertje hoor, met locaties die open gesteld zijn voor niet Tesla rijders. Ik heb even snel gekeken in de app, maar het kan in 2 klikken:

1. open de app en je ziet gelijk een grote tegel met de tekst: Uw niet Tesla opladen
2. Breng het gebied/land waar je wil kijken in beeld
3. klik bovenin op zoeken in deze regio

En voila, je ziet ze oppoppen in het scherm ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Juancho op 28-02-2022 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJV2
  • Laatst online: 10-05-2024

RJV2

P8

Juancho schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:04:
[...]

Er is gewoon een filtertje hoor, met locaties die open gesteld zijn voor niet Tesla rijders. Ik heb even snel gekeken in de app, maar het kan in 2 klikken:

1. open de app en je ziet gelijk een grote tegel met de tekst: Uw niet Tesla opladen
2. Breng het gebied/land waar je wil kijken in beeld
3. klik bovenin op zoeken in deze regio

En voila, je ziet ze oppoppen in het scherm ;)
Precies. Dat noem ik omslachtig 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Texie
Montalbano schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:24:
[...]

Net even gechecked. Ook deze geeft Google Maps als ongeschikt aan.

Blijft wel puzzelen welke app je moet gebruiken om waar te kunnen laden.
Heb ondertussen een hele batterij.
Shell Recharge wordt weinig tot niet herkend door Google Maps, Tesla SuperChargers niet. Ook ABRP heeft het er moeilijk mee.
Iemand nog goede tips?

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
RFolst schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:14:
In grote lijnen hetzelde verhaal als @Venomer, maar toch net iets anders: een kort overzicht over de combinatie wintersport en P8:

[...]

Tijdens:
Oostenrijk heeft (in ieder geval in het gedeelte waar wij zaten) toch wel een mindere infra dan in Nederland voor wat betreft de laadpalen. Wat ook niet hielp was dat het hotel op de website adverteert dat ze een paal zouden hebben, maar dat deze pas in het voorjaar daadwerkelijk zou worden aangelegd. Kortom, we zijn creatief met laden en boodschappen doen/uit eten gaan omgegaan en gelukkig zijn we heel praktisch ingesteld zodat het geen grote gevolgen had. Kan me wel voorstellen dat anderen daar meer moeite mee hebben.

[...]
Wij hadden het geluk* dat ons hotel een parkeergarage met oplader had, waar je gratis kon opladen. Daar hebben de hele week verschillende Nederlandse EV's gestaan. :) We konden dus vertrekken met een volle en relatief warme accu.

(*Eigenlijk was het geen geluk, maar zo gepland door mijn schoonzus. Zij zijn ook EV-rijders.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
RJV2 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 06:30:
[...]

Precies. Dat noem ik omslachtig 😉
Ha ha, generatie Z zeker? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
Nieuwe gebruiksvoorwaarden Volvo app iOS 5.11.0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwrvxZ2muWix-B0gazQAK8yrAE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rSyqDsKS3ZZaFQx5pfNgfQpr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Texie schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:10:
[...]

Shell Recharge wordt weinig tot niet herkend door Google Maps, Tesla SuperChargers niet. Ook ABRP heeft het er moeilijk mee.
Iemand nog goede tips?
De Shell Recharge app is redelijk compleet omdat je met de Shell pas vrijwel overal kunt laden. Alleen bij Tesla niet, die kan alleen met de Tesla app.
Chargemap is ook erg compleet.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05-2024
Ik ben van plan om een wintersport naar Oostenrijk te plannen. Twijfel of ik de C40 mee ga nemen omdat ik zorgeloos op vakantie wil. Nu geeft mijn vriendin aan dat ze het niet erg vindt als we een hoop laad-gezeik gaan krijgen...

Heeft iemand nog tips voor gebieden waar je wel of helemaal niet naartoe wilt met een EV? of andere handige tips?

[ Voor 3% gewijzigd door ergodyne1 op 01-03-2022 11:59 ]

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFolst
  • Laatst online: 02-05 12:40
ergodyne1 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:54:
.....
Heeft iemand nog tips voor gebieden waar je wel of helemaal niet naartoe wilt met een EV? of andere handige tips?
Naast alles wat al aangegeven is met ABRP etc. heb ik in mijn voorbereiding https://oplaadpalen.nl/ erbij gepakt en de omgeving waar ik naartoe wilde 'gescand'. Wel even de filtertjes goedzetten (alleen publieke palen) anders kom je erg bedrogen uit.

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 14:53
Ik ben van plan om een wintersport naar Oostenrijk te plannen. Twijfel of ik de C40 mee ga nemen omdat ik zorgeloos op vakantie wil. Nu geeft mijn vriendin aan dat ze het niet erg vindt als we een hoop laad-gezeik gaan krijgen...

De elektrische auto lig laten staan als het hard waait en regent, zie mijn eerdere ervaringen post 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Venomer

Ik ben zelf naar Kaprun geweest. De laatste laadstop op de heenweg was bij Holzkirchen langs de Duitse Autobahn. Ons hotel had een lader waar je gratis kon tappen. Op de terugweg was de eerste laadstop weer langs de Autobahn. Ik heb in Oostenrijk verder niet hoeven opladen (alles op loopafstand in het dorp, dus geen auto nodig gehad).

Ik heb blindelings de suggesties van Google Maps gevolgd voor de oplaadstops. Dit werkte redelijk goed. Maar het kan nog beter als je van tevoren de stops plant met bijvoorbeeld ABRP.

Belangrijkste tip: stel je er op in dat je wat langer onderweg bent dan met een ICE. Het verschil is niet zo groot (plassen en eten moet je toch), maar iets vaker pauze dan met een ICE is onvermijdelijk.

Ik zou de volgende keer weer met de P8 gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyTerWelle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-03 21:38
Sinds kort iets geks op m'n Google assistent: in de P8 als ik vraag om een nummer af te spelen op Spotify (Oké Google, speel *nummer* op Spotify) vraagt hij 'Op welk apparaat'... Dat deed hij voorheen niet, maar vervolgens weigert hij wel mooi om een nummer af te spelen in de P8... Iemand tips? Is dit een instelling die verkeerd staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumab
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11-10-2024
Bij mijn auto merk ik dat de BLIS (dodehoek systeem) voor de rechterbuitenspiegel niet altijd een auto, die in mijn dode hoek zit, detecteert. Bij de linker spiegel heb ik geen enkel probleem en werkt het feilloos.
De auto is hiervoor naar de dealer geweest en zij hebben het systeem nagekeken en zeggen dat alles in orde is. Het systeem zou pas werken zodra ik richting naar rechts aangeef.
Vanavond op weg naar huis heb ik e.e.a. uit geprobeerd maar ook bij richting naar rechts aangeven wordt er geen auto of zelfs een vrachtwagen 'gezien'.
Zijn er gebruikers die dit herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Gumab schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:12:
Bij mijn auto merk ik dat de BLIS (dodehoek systeem) voor de rechterbuitenspiegel niet altijd een auto, die in mijn dode hoek zit, detecteert. Bij de linker spiegel heb ik geen enkel probleem en werkt het feilloos.
De auto is hiervoor naar de dealer geweest en zij hebben het systeem nagekeken en zeggen dat alles in orde is. Het systeem zou pas werken zodra ik richting naar rechts aangeef.
Vanavond op weg naar huis heb ik e.e.a. uit geprobeerd maar ook bij richting naar rechts aangeven wordt er geen auto of zelfs een vrachtwagen 'gezien'.
Het heeft niets met het gebruik van de richtingaanwijzers te maken. Ik merk wel dat BLIS niet waarschuwt als ik met groot snelheidsverschil iemand inhaal. Als ik met 130 een vrachtwagen voorbij ga die 90 rijdt, dan gaat het lampje niet aan.

Doet BLIS het bij jou helemaal niet, of soms wel en soms niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMarkb
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-06 10:14
Gumab schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:12:
In de Volvo documentatie staat dat de BLIS sensoren alleen werken bij een snelheidsverschil dat groter is dan 15 km/h. Kan dat het mogelijk zijn?

Bij onze C40 werkt BLIS zoals het hoort, maar bij een groot snelheidsverschil (vaak met vrachtwagens) gaat de oranje indicator niet branden. Maar dat hoort dus zo.

Volvo C40 P8 Intro Edition (MY22)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
RoyTerWelle schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:27:
Sinds kort iets geks op m'n Google assistent: in de P8 als ik vraag om een nummer af te spelen op Spotify (Oké Google, speel *nummer* op Spotify) vraagt hij 'Op welk apparaat'... Dat deed hij voorheen niet, maar vervolgens weigert hij wel mooi om een nummer af te spelen in de P8... Iemand tips? Is dit een instelling die verkeerd staat?
Toevallig Spotify nog actief aan staan op je mobiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumab
iMarkb schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:50:
[...]

In de Volvo documentatie staat dat de BLIS sensoren alleen werken bij een snelheidsverschil dat groter is dan 15 km/h. Kan dat het mogelijk zijn?

Bij onze C40 werkt BLIS zoals het hoort, maar bij een groot snelheidsverschil (vaak met vrachtwagens) gaat de oranje indicator niet branden. Maar dat hoort dus zo.
Ik heb het nog even na gekeken in de documentatie en daar staat " Als het voertuig dat inhaalt 15 km/h (9 mph) sneller dan u rijdt, zal BLIS niet reageren." Zoals ik het lees gaat dit dus over zelf ingehaald worden.
In mijn situatie haal ik zelf in met een snelheid verschil van ca. 10-20 km/u. Daar wordt dus eigenlijk niets over vermeld maar mogelijk geldt hiervoor hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumab
Venomer schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:28:
[...]

Het heeft niets met het gebruik van de richtingaanwijzers te maken. Ik merk wel dat BLIS niet waarschuwt als ik met groot snelheidsverschil iemand inhaal. Als ik met 130 een vrachtwagen voorbij ga die 90 rijdt, dan gaat het lampje niet aan.

Doet BLIS het bij jou helemaal niet, of soms wel en soms niet?
Hij doet het soms wel en soms niet. Ik haal in met een snelheidsverschil die varieert tussen de 5 en 20km/u. Mogelijk dat het te maken heeft met de opmerking van iMarkb. Ik zal eens in de gaten houden of het snelheidsverschil onder de 15 km/u ligt. Maar dat lijkt mij lastig in te schatten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mich78

Wij zijn nu in Zillertal. Op wat pech met een van de reisgenoten na, hebben we met de P8 een prima reis gehad. Oké, dat herhaaldelijk crashen van dat brakke infotainment is vervelend, maar buiten dat relaxt gereden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lichtblauw
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-03-2024
Texie schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:10:
[...]

Iemand nog goede tips?
Ook de ANWB routeplanner (web) heeft inmiddels instelopties voor type elektrische auto en gewenste laadpunten; werkt voor mij handig en snel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyTerWelle
Juancho schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:05:
[...]

Toevallig Spotify nog actief aan staan op je mobiel?
Nee, volgens mij niet. En ook niet thuis ofzo, aangezien we met z'n allen onderweg waren. Ik zal het morgen voor de zekerheid eens checken... Klinkt wel als iets heel logisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
RoyTerWelle schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:25:
[...]

Nee, volgens mij niet. En ook niet thuis ofzo, aangezien we met z'n allen onderweg waren. Ik zal het morgen voor de zekerheid eens checken... Klinkt wel als iets heel logisch...
Ik had wel eens het issue dat de muziek in de P8 steeds op pauze ging. Super irritant. Wat bleek, de Spotify app op mijn telefoon was nog actief op de achtergrond (ik gebruik Spotify bijv. ook als wekker) en daar ging het mis. Op moment dat ik de app echt afsloot ging het in de auto weer goed. Daar lijkt dus wel iets van een koppeling tussen te zitten. Is trouwens geen issue van de auto denk ik, want Spotify heeft dat namelijk als functionaliteit. Dat je overal de muziek kan overnemen als je in hetzelfde profiel zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aa4711
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-06 09:47
Ik denk dat ik tegen een bug aangelopen ben.

Afgelopen (lang) weekend naar midden Zweden geweest en de boot van Kiel naar Gotenburg genomen.
Zowel op de heenweg al terugweg kreeg ik bij het verlaten van de boot geen GPS fix tot ik (na 15 minuten) een TCAM reset uitvoerde.

Al best vaak naar Zweden geweest en ook vaak (verschillende) veerdiensten gebruikt maar dit niet eerder gezien in andere (ICE) Volvo's.

Overigens was de reis prima te doen hoewel de snel laders boven de lijn Oslo Stockholm erg dun gezaaid zijn. 50kW laders zie je nog wel maar dat duurt toch wel lang als je op doorreis bent.

Op de heenweg gratis kunnen laden bij een Polestar popup (Grums). Deze werd maandag afgebroken dus was eenmalig.

Op bestemming met Granny lader op 6A geladen (meer kon niet). Dat schiet echt niet op.... 20% in 26 uur.

Het was dit weekend prachtig weer met temp tussen -1 en 11 graden. Heenweg ongeveer 24,5 kWh, Terug wat meer met 27 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyTerWelle
Juancho schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:11:
[...]

Ik had wel eens het issue dat de muziek in de P8 steeds op pauze ging. Super irritant. Wat bleek, de Spotify app op mijn telefoon was nog actief op de achtergrond (ik gebruik Spotify bijv. ook als wekker) en daar ging het mis. Op moment dat ik de app echt afsloot ging het in de auto weer goed. Daar lijkt dus wel iets van een koppeling tussen te zitten. Is trouwens geen issue van de auto denk ik, want Spotify heeft dat namelijk als functionaliteit. Dat je overal de muziek kan overnemen als je in hetzelfde profiel zit.
Hier lijkt het probleem niet door veroorzaakt te worden. Geen sessies open op andere apparaten. Lijkt eerder een Google Assistent/Home dingetje te zijn... De letterlijke tekst is: "Ik moet ook weten welk apparaat je wilt gebruiken. Zeg het nog een keer een voeg de naam van het apparaat toe". Maar ja, de apparaten 'Volvo', 'XC40', 'dit apparaat' werken allemaal niet... Wordt vervolgd, hopelijk nog meer suggesties hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
RoyTerWelle schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:50:
[...]

Hier lijkt het probleem niet door veroorzaakt te worden. Geen sessies open op andere apparaten. Lijkt eerder een Google Assistent/Home dingetje te zijn... De letterlijke tekst is: "Ik moet ook weten welk apparaat je wilt gebruiken. Zeg het nog een keer een voeg de naam van het apparaat toe". Maar ja, de apparaten 'Volvo', 'XC40', 'dit apparaat' werken allemaal niet... Wordt vervolgd, hopelijk nog meer suggesties hier.
Misschien ff een keertje de app handmatig afsluiten, uit/inloggen. Misschien helpt dat nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
Vraagje over vermogen van de auto. Met die P8 is het natuurlijk leuk om zo nu en dan even te planken. Nu viel het mij gisteren op dat ik helemaal plankgas reed en niet onder de indruk was. Het lijkt alsof mijn C40 vermogen kwijt is.

Of dat komt doordat de accu verder ontlaadt (minder vol trekkracht bij 50%?)? Of ben ik aan de brute power gewend geraakt? Of mankeert er iets aan de auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 19:16

TAA

Liever IRC

ergodyne1 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:26:
Vraagje over vermogen van de auto. Met die P8 is het natuurlijk leuk om zo nu en dan even te planken. Nu viel het mij gisteren op dat ik helemaal plankgas reed en niet onder de indruk was. Het lijkt alsof mijn C40 vermogen kwijt is.

Of dat komt doordat de accu verder ontlaadt (minder vol trekkracht bij 50%?)? Of ben ik aan de brute power gewend geraakt? Of mankeert er iets aan de auto?
Bij een koude accu (sneeuw icoontje) is het beschikbare vermogen beperkt voor zover ik begrepen heb. Daarnaast went het 'gevoel' natuurlijk maar als ik dan op de teller kijk nadat ik even trap schrik ik toch altijd weer hoe snel je héél hard kunt gaan O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Best vreemd, gister einde werkdag bij heerlijk zonnig weer en 10 graden stond dat ijs tekentje bij de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
ergodyne1 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:26:

Zoals @TAA ook zegt, denk ik dat het aan een koude accu ligt. Een SoC van 50% is geen reden om het vermogen te beperken. Dat gebeurt pas bij veel lagere SoC (10%?).

Kreeg je bij het wegrijden de melding over beperkt vermogen? Stond er een sneeuwvlokje bij het batterijsymbool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Nu online
RoyTerWelle schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:50:
[...]

Ik denk dat de benaming van het “apparaat” officieel ‘Volvocars’ moet zijn…..maar het is wel vreemd…..

[ Voor 4% gewijzigd door Mga1600 op 03-03-2022 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Nu online
okio schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:15:

Nee, hier nog niets gezien, maar ik heb de afgelopen dagen eigenlijk maar weinig gereden….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Juancho schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:31:
Best vreemd, gister einde werkdag bij heerlijk zonnig weer en 10 graden stond dat ijs tekentje bij de accu.
Die bevroren klomp accu’s van 400kg is niet zomaar opgewarmd. Hoe lang duurt het om een stuk vlees uit de diepvries in de koelkast te ontdooien? De accu’s zijn natuurlijk niet diepgevroren maar zitten wel flink ingebouwd in een beschermende casing dus een winterzonnetje gaat ze niet op de juiste temperatuur brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
JTHZZ schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:24:
[...]

Die bevroren klomp accu’s van 400kg is niet zomaar opgewarmd. Hoe lang duurt het om een stuk vlees uit de diepvries in de koelkast te ontdooien? De accu’s zijn natuurlijk niet diepgevroren maar zitten wel flink ingebouwd in een beschermende casing dus een winterzonnetje gaat ze niet op de juiste temperatuur brengen.
Dat begrijp ik maar bij 10 graden stond dat icoontje er volgens mij eerder nooit. Pas bij 5 graden of lager als ik me niet vergis. Dus ik vond het vreemd want het was niet alleen een winterzonnetje maar gewoon een heerlijke dag qua zon en temperatuur. Verre van een winterszonnetje dus :). En extra vreemd dat ik sochtends, toen het kouder was dat icoontje er niet stond bij weg rijden. Bugje wellicht.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 03-03-2022 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Juancho schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:54:
[...]

Dat begrijp ik maar bij 10 graden stond dat icoontje er volgens mij eerder nooit. Pas bij 5 graden of lager als ik me niet vergis. Dus ik vond het vreemd want het was niet alleen een winterzonnetje maar gewoon een heerlijke dag qua zon en temperatuur. Verre van een winterszonnetje dus :). En extra vreemd dat ik sochtends, toen het kouder was dat icoontje er niet stond bij weg rijden. Bugje wellicht.
Het sneeuwvlokje is niet een-op-een aan de buitentemperatuur gelinkt. De ene keer staat hij er wel bij 8 graden maar de andere keer bij 4 graden niet. De temperatuur van de accu kan, zoals @JTHZZ ook al zei, afwijken van de buitentemperatuur. Dus de thermometer kan wel 10 graden aangeven, maar misschien is de accu na een koude nacht nog maar 4 graden. Omgekeerd kan de accu na een rit warmer zijn dan de buitentemperatuur, zodat het sneeuwvlokje er niet bij staat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Venomer
Het viel mij op dat Google Maps in de auto nu ook Tesla chargers meeneemt als oplaadpunt. Handig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-06 14:22
Zojuist mijn C40 opgehaald bij de dealer, na een reparatie. Software 1.10 geïnstalleerd, en bij het starten zag ik dit (bij buitentemperatuur 0 graden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTuH3uBxxupv3eZC0qeXCY_s7XQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2WgynDkhB5S469dD6Iesyhe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
Leuk nieuwsje:
We zijn gisteren beginnen testen met het draadloos laden van de XC40.
Er zijn hier in de stad enkele laadplaatsen van 40 kW geïnstalleerd waar de XC40 kan gaan staan om te laden. (met testwagens uiteraard)

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 19:16

TAA

Liever IRC

Kan het zijn dat OTA updates uitgeschakeld zijn door de dealer? Of dat de auto er niet voor aangemeld is ofzo? Ik heb namelijk in de bijna 5 maanden dat ik m'n XC40 nu heb nog nooit een automatische update gehad. In de werkplaats een keer bijgewerkt maar dat is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Pure8 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:16:
Leuk nieuwsje:
We zijn gisteren beginnen testen met het draadloos laden van de XC40.
Er zijn hier in de stad enkele laadplaatsen van 40 kW geïnstalleerd waar de XC40 kan gaan staan om te laden. (met testwagens uiteraard)
Zit de hardware hiervoor ook in onze XC40's, of is dit alleen voor toekomstige MY's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
TAA schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:25:
Kan het zijn dat OTA updates uitgeschakeld zijn door de dealer? Of dat de auto er niet voor aangemeld is ofzo? Ik heb namelijk in de bijna 5 maanden dat ik m'n XC40 nu heb nog nooit een automatische update gehad. In de werkplaats een keer bijgewerkt maar dat is het.
Ik kan niet (eenvoudig) nagaan wanneer de verschillende OTA's zijn geweest. Maar stel dat de auto geleverd is met 1.7 en dat 1.8 er in de werkplaats opgezet is. Versie 1.9 is niet via OTA geleverd en we zitten nu te wachten op 1.10. Dat beslaat samen meer dan 5 maanden, dus kan dit verklaren waarom je geen OTA hebt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPeter
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 13:26
Polestar heeft wat info gegeven over het sneeuwvlokje bij de accu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xpTVNxKmlt0M58GGdw-lgPzEQo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rAs4HBbC5vkgdMRD29MHF1YQ.png?f=user_large

De meest recente update (Polestar 1.9, Volvo 1.10) wordt inmiddels bij Polestar uitgerold, zijn er al mensen hier die hem OTA hebben geïnstalleerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
Venomer schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:46:
[...]

Zit de hardware hiervoor ook in onze XC40's, of is dit alleen voor toekomstige MY's?
Nee, met onze auto’s gaat dit niet lukken.
We hebben hiervoor enkele taxi’s uitgerust met de benodigde hardware. Het zit momenteel nog in een testfase.

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-06 14:31
Pure8 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:56:
[...]

Nee, met onze auto’s gaat dit niet lukken.
We hebben hiervoor enkele taxi’s uitgerust met de benodigde hardware. Het zit momenteel nog in een testfase.
Bedankt voor het delen, leuk om te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-03 13:21
Rude-Dog schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:57:
[...]

Bedankt voor het delen, leuk om te lezen :)
Wat extra info welke ik gisteren tegenkwam:

https://www.linkedin.com/...-6905076495111585792-lBBF

XC40 P8 [MY21] / 20" / Warmtepomp / Grijs / Panoramadak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
oh oh... ik moest het e-mail adres van mijn Volvo on call app wijzigen. Nu heb ik geen connectie meer met de app en de auto. De auto wel met mijn telefoon. Iemand een tip hoe ik dit fix? ik moet de vin intypen in de app, daarna verwijst hij mij naar een scherm waar ik het toestel kan koppelen, maar ik kom niet verder want het toestel is al gekoppeld. Of zal ik direct maar door naar de dealer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
ergodyne1 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:20:
oh oh... ik moest het e-mail adres van mijn Volvo on call app wijzigen. Nu heb ik geen connectie meer met de app en de auto. De auto wel met mijn telefoon. Iemand een tip hoe ik dit fix? ik moet de vin intypen in de app, daarna verwijst hij mij naar een scherm waar ik het toestel kan koppelen, maar ik kom niet verder want het toestel is al gekoppeld. Of zal ik direct maar door naar de dealer..
Hier staan de tips van Volvo: https://www.volvocars.com...en-over-de-volvo-cars-app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over9000
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-06 12:01
Net de push notificatie gekregen voor 1.10.

Lol kreeg wel gelijk een pushbericht dat mn lading boven de 40% moet zijn dus nog even een uurtje wachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6HfgS3k1OqIs3g_5vr3Lri6x-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9nrlrncHEaiwvJPMpXPWPRB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door over9000 op 04-03-2022 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Texie
Venomer schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:20:
Het viel mij op dat Google Maps in de auto nu ook Tesla chargers meeneemt als oplaadpunt. Handig!
Ik zie ze nu ook. Alleen bij de Tesla Supercharger bij Horst geeft hij aan dat deze niet geschikt is. Tilburg bij Van der Valk wel. Erg gek.

[ Voor 3% gewijzigd door Texie op 04-03-2022 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Texie
over9000 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:36:
Net de push notificatie gekregen voor 1.10.

Lol kreeg wel gelijk een pushbericht dat mn lading boven de 40% moet zijn dus nog even een uurtje wachten.

[Afbeelding]
Ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaen87
  • Laatst online: 08-03-2024
Software update 1.10 is zojuist via OTA binnengekomen. Installatie verliep perfect, binnen 30 min. Overigens: geen zichtbare veranderingen op de schermen, behalve dan het nummer van de update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Texie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQrowpf3uCrkecNkmFHqMWwAbE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KwpfIc1VyjbcbRgMiw7F6qV.jpg?f=fotoalbum_large
Dat ging snel. De auto had nog maar 33% lading, maar gewoon ge-update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Hier wordt ook 1.10 geïnstalleerd op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
En al weer klaar. Het duurde 15 tot 20 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06 17:17
Hier 1.10 ook binnen. Viel niet tegen, denk dat het binnen 30min gedaan was. Ik zag niet veel wijzigingen trouwens. Vol wat verbeteringen en dat je nu een signaal krijgt dat je voorganger gaat tijdens als je in de file staat (en ACC aan hebt). Als je stilstaat in de file en je telefoon erbij pakt kan het nog handig zijn, maar ik vind het meer een gimmick dan echt een nuttige feature..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Laten jullie even weten hoe het gaat met 1.10? Ik pas even na alle problemen. De auto en app zijn nu eindelijk al langere tijd stabiel en ik merk gewoon dat dat enorm veel irritatie en frustratie scheelt en het rijplezier en rijgenot veel meer aanwezig is. Geen zin in weer gedoe door een nieuwe update. Sowieso is 1.10 een update waar je niks aan mist volgens mij.

Dus jullie mogen mijn testers zijn 😁

[ Voor 29% gewijzigd door Juancho op 04-03-2022 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-06 23:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
TheRebell schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:04:
Hier 1.10 ook binnen. Viel niet tegen, denk dat het binnen 30min gedaan was. Ik zag niet veel wijzigingen trouwens. Vol wat verbeteringen en dat je nu een signaal krijgt dat je voorganger gaat tijdens als je in de file staat (en ACC aan hebt). Als je stilstaat in de file en je telefoon erbij pakt kan het nog handig zijn, maar ik vind het meer een gimmick dan echt een nuttige feature..
Die gimmick zat al in eerdere versie hoor......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Waterblok schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:42:
[...]

Die gimmick zat al in eerdere versie hoor......
Niet op MY21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Jawel, mijn MY 21 P8 draait 1.9 en ik krijg de melding ook. (ACC aan en niks doen als voorganger wegrijdt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildOne
Na de update had ik vanochtend wel het vreemde fenomeen dat de app aangaf dat de auto ontgrendeld was. Was overigens niet het geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Laatst online: 18:59
1e OTA update op mijn P6 gedaan. Niet zonder slag of stoot..

1e poging (auto van de laadpaal, 25% accu): push bericht "installatie is gestart" gehad. Na een uur 2 of eens kijken, en kreeg toen pushbericht "installatie mislukt. Zorg dat auto vergrendeld is en accu min 40%".

Dus maar aan laadpaal. Nog een keer gestart. Per direct "installatie mislukt. Zorg dat auto vergrendeld is en accu min 40%".

Dus maar wachten tot 80% vol zit. Nog een keer gestart. Opnieuw "installatie mislukt. Zorg dat auto vergrendeld is en accu min 40%".

Toen maar auto van laadpaal gehaald, nog een keer update gestart. na een half uur bericht gehad dat die geslaagd is. Maar nu is verbinding met app weg. Maakt ook geen verbinding meer met bluetooth.. :-(
WildOne schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 07:51:
Na de update had ik vanochtend wel het vreemde fenomeen dat de app aangaf dat de auto ontgrendeld was. Was overigens niet het geval
Heb je niet hetzelfde issue als ik? Bij mij lijkt de auto ook ontgrendeld in de app, maar batterijpercentage wordt ook niet opgehaald en kan ook de voorverwarming niet starten vanuit de app...

[ Voor 22% gewijzigd door Kammika op 05-03-2022 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
De auto moet minimaal 40% opgeladen zijn en NIET aan de laadpaal hangen.

Meestal verdwijnt je Volvo-account uit de auto bij een update. Je moet in de instellingen in de auto je Volvo-account opnieuw toevoegen. Dan kan de app weer contact maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Waterblok schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:51:
Jawel, mijn MY 21 P8 draait 1.9 en ik krijg de melding ook. (ACC aan en niks doen als voorganger wegrijdt)
In versie 1.8 zat het nog niet en 1.9 is alleen in de werkplaats geïnstalleerd. Dus voor de meeste MY21 eigenaren is het nu nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:34
Kammika schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:38:
Heb je niet hetzelfde issue als ik? Bij mij lijkt de auto ook ontgrendeld in de app, maar batterijpercentage wordt ook niet opgehaald en kan ook de voorverwarming niet starten vanuit de app...
Zowel voor als na de update deed de app heel raar bij mij (ik had o.a. plots een witte V60 ipv een zwarte xc40). Als ik me niet vergis, is dat een fenomeen dat we vroeger ook al zagen: de volvo servers zijn druk bezig de updates te pushen, en hebben dan minder capaciteit om de cijfertjes te synchroniseren. Ik verwacht dat dit binnen een paar dagen vanzelf ok komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
madhondt schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:47:
[...]
Zowel voor als na de update deed de app heel raar bij mij (ik had o.a. plots een witte V60 ipv een zwarte xc40). Als ik me niet vergis, is dat een fenomeen dat we vroeger ook al zagen: de volvo servers zijn druk bezig de updates te pushen, en hebben dan minder capaciteit om de cijfertjes te synchroniseren. Ik verwacht dat dit binnen een paar dagen vanzelf ok komt.
Die V60 zag ik ook voorbij komen. App doet het nu weer, wel erg traag... zou zomaar eens kunnen kloppen..

wel slecht hoor als dat echt zo is, betekent dat capaciteitsmgt op de Volvo infra dan echt niet op orde, dat is toch wel een hygiene factor in de techniek ...
Venomer schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:36:
De auto moet minimaal 40% opgeladen zijn en NIET aan de laadpaal hangen.
ja dat blijkt. wel handig als dat gewoon op het scherm wordt aangegeven. Nu staat er "installatie gestart" en "vergrendel de auto". Zou veel handiger zijn als Volvo dan dus ook meldt : "laadt eerst naar 40% op" en "haal auto van de laadpaal" als dat nodig is. Mijn telefoon geeft ook aan dat ik 'm aan de lader moet hangen voordat die de firmware update...
Venomer schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:36:
Meestal verdwijnt je Volvo-account uit de auto bij een update. Je moet in de instellingen in de auto je Volvo-account opnieuw toevoegen. Dan kan de app weer contact maken.
Herken ik niet (maar ja, dit was dus ook mijn eerste OTA update..., dus misschien wel mazzel...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaen87
Kammika schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:00:
[...]
Die V60 zag ik ook voorbij komen. App doet het nu weer, wel erg traag... zou zomaar eens kunnen kloppen..

wel slecht hoor als dat echt zo is, betekent dat capaciteitsmgt op de Volvo infra dan echt niet op orde, dat is toch wel een hygiene factor in de techniek ...

[...]

ja dat blijkt. wel handig als dat gewoon op het scherm wordt aangegeven. Nu staat er "installatie gestart" en "vergrendel de auto". Zou veel handiger zijn als Volvo dan dus ook meldt : "laadt eerst naar 40% op" en "haal auto van de laadpaal" als dat nodig is. Mijn telefoon geeft ook aan dat ik 'm aan de lader moet hangen voordat die de firmware update...

[...]

Herken ik niet (maar ja, dit was dus ook mijn eerste OTA update..., dus misschien wel mazzel...)

[ Voor 19% gewijzigd door Adriaen87 op 05-03-2022 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaen87
Het blijft een raadsel, waarom enkele P8- of P6-rijders na een software-update problemen signaleren, terwijl die problemen door andere Volvo-XC40-rijders niet ervaren worden. mijn software-updates 1.6, 1.7, 1.8 en 1.10 zijn allemaal probleemloos gedownload en geïnstalleerd, steeds binnen de aangegeven tijd van onderhalfuur. In alle gevallen bleef de Volvo Cars-app goed en snel werken. Geluk, toeval of toch iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Adriaen87 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:16:
Het blijft een raadsel, waarom enkele P8- of P6-rijders na een software-update problemen signaleren, terwijl die problemen door andere Volvo-XC40-rijders niet ervaren worden. mijn software-updates 1.6, 1.7, 1.8 en 1.10 zijn allemaal probleemloos gedownload en geïnstalleerd, steeds binnen de aangegeven tijd van onderhalfuur. In alle gevallen bleef de Volvo Cars-app goed en snel werken. Geluk, toeval of toch iets anders?
nou ja het blijft maar gissen, maar als @madhondt gelijk heeft met zijn capaciteitsgebrek vermoeden is dit dan wel precies het gedrag wat je zou verwachten...: vage problemen, omdat sommige backend calls slagen, sommige mislukken en sommige heel lang duren, sommige timeouts hebben waardoor de app wat anders denkt dan de backend etc..

Daarnaast zou het ook zomaar zo eens kunnen zijn dat Volvo zijn gebruikers accounts over verschillende nodes verdeelt. Dat zou dan prima een verklaring zijn waarom de ene gebruiker dit soort problemen heeft (die zit dan nl op een backend node die het zwaar heeft) en een andere geen enkel probleem (omdat die op een backend node zit die nog niet in de problemen zit)...

ik kom zelf ook uit de IT/TI. en heb bij meerdere bedrijven ervaring. Het is vrij gebruikelijk bij corporates dat als er veel van dit soort issues bij gebruikers zijn om dat als een major incident o.i.d. op te pakken, net zolang totdat het stabiel is, met alle bijkomende communicatie naar klanten toe... Verbaas me er meer over dat dit kennelijk niet als belangrijk gezien wordt door Volvo.

Het is zo'n mooi produkt, maar stabiliteit is echt een dissatisfier. Als ik kijk naar mezelf, dan ben ik eigenlijk supertevreden met deze auto, maar deze week voor het eerst 2 stabiliteitsissues gehad (was voor het eerst de verbinding kwijt, die het de volgende dag pas weer deed, waardoor ik een middag geen maps, spotify, tunein radio (dan mis ik dus echt DAB+), etc... had en dus nu deze ellende met de upgrade) en ben er gelijk helemaal zacho van.. dat moet je als bedrijf toch niet willen?

Juist voor mensen die de auto waar de tech (AAOS) mede koopsignaal was zou dit nou precies de reden zijn om naar de concurrent te gaan... ik zou het wel weten waar ik mijn prio neer zou leggen als ik bij volvo IT/TI baas was..

ik hoop dat Volvo meeleest ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-06 23:22
Interessant! Eerste keer dat ik een melding zie op mijn aw. Ook wanneer de update is gestart krijg ik een melding.

[ Voor 68% gewijzigd door thisisjazz op 05-03-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildOne
Kammika schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:38:

[...]

Nee, duurde wel heel lang voordat de SoC was opgehaald, maar daarna werkte alles gewoon. Timer ingesteld om te verwarmen en een keer bewust de auto vergrendeld via de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:34
Kammika schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:31:
[...]
ik kom zelf ook uit de IT/TI. en heb bij meerdere bedrijven ervaring. Het is vrij gebruikelijk bij corporates dat als er veel van dit soort issues bij gebruikers zijn om dat als een major incident o.i.d. op te pakken, net zolang totdat het stabiel is, met alle bijkomende communicatie naar klanten toe...
LOL... Volvo? _O-
Toch in elk geval niet in het eerste jaar dat ik klant ben.
(ik hoop ook dat ze meelezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Nu online
Venomer schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:37:
[...]

In versie 1.8 zat het nog niet en 1.9 is alleen in de werkplaats geïnstalleerd. Dus voor de meeste MY21 eigenaren is het nu nieuw.
Zo is het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
@Kammika Volvo legt hier uit hoe je een update installeert: https://www.volvocars.com...40-recharge-pure-electric. Als je stap 5 en 6 meteen had gedaan, dan had je geen probleem gehad bij de installatie.

Pagina: 1 ... 62 ... 320 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"