Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:33
Lancer schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:50:
[...]

De punten die je aanhaalt zijn valide hoor, maar ze zijn al zo vaak be- en genoemd in deze al meer dan 240 pagina's, dat het met name voor diegenen die al 240 pagina's meelezen het inmiddels klinkt als een hangende brakke plaat (als iemand nog weet wat dat is).

Ik lees zelf mee vanwege het uitwisselen van kennis. Meningen zijn in zoverre interessant dat ik ze inc. onderbouwing wel wil vernemen, maar niet keer op keer.
Niet persoonlijk en meer in algemene zin, maar dit vind ik persoonlijk een beetje flauwe opmerking. Er komen immers nieuwe rijders bij en waarom mogen die niet hun ongenoegen of hele positieve ervaringen hier delen? Al zijn ze tig keer door P8 rijders al gemeld die de auto ondertussen al een jaar hebben? Het is misschien eerder veelzeggend dat vele issues nu door een nieuwe groep rijders nog steeds wordt ervarend. Ik zou me daar toch wel een beetje voor schamen als Volvo zijne....En hoe meer klachten...mee meer kans dat ze het wel serieus oppakken toch? Dus juist belangrijke dingen blijven melden.

Als nieuwe rijders dat niet meer mogen melden kunnen we trouwens ook beter dit topic sluiten want dan is zo'n beetje alles al gezegd, alle ervaringen zijn wel langs gekomen, vakantie ritten, updates, problemen, verbruik, range, de mooie succesverhalen. Noem het...

Lijkt me niet dat je moet willen toch? :). Laat ieder posten wat hij of zij wil, interesseert het je niet, lees het dan niet.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-11 23:09
Mga1600 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:48:
[...]

Wat bedoel je met grote impact? Als het volvo systeem een keer een dag op zwart zou gaan kun je nog steeds rijden, navigeren (met offline kaarten), naar de radio luisteren, je usb stickies afluisteren, alleen niet naar spotify luisteren.
Als alle gebruikers ineens een user interface hebben die niet responsive is door een achterliggende server vind ik dat best wel slecht.

Die laadpalen die laatst niet wilden ontgrendelen vind ik ook zoiets. Sta je daar met je dure kabel:

https://tweakers.net/nieu...men-van-palen-allego.html

Lag niet aan de auto's uiteraard, maar evengoed een afhankelijkheid waar je zelf weinig aan kan doen.

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:53

Lancer

What the......

Rude-Dog schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:35:
[...]

Als alle gebruikers ineens een user interface hebben die niet responsive is door een achterliggende server vind ik dat best wel slecht.
Ik denk dat de afhankelijkheid nog meer bij Google zit dan bij Volvo, maar eigenlijk is het nog veel erger; wat als Google de android versie over 4 jaar EOL verklaart en stopt met het aanleveren van security patches. Kun je je auto dan ook naar de recycle straat brengen?

Zal zo'n vaart wel niet lopen, maar mijn ervaring met Google is dat het (businesswise) niet zo'n heel betrouwbare partij is, dus ik ben heel benieuwd.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• mich78
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-12-2024
Lancer schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:54:
[...]

Ik denk dat de afhankelijkheid nog meer bij Google zit dan bij Volvo, maar eigenlijk is het nog veel erger; wat als Google de android versie over 4 jaar EOL verklaart en stopt met het aanleveren van security patches. Kun je je auto dan ook naar de recycle straat brengen?

Zal zo'n vaart wel niet lopen, maar mijn ervaring met Google is dat het (businesswise) niet zo'n heel betrouwbare partij is, dus ik ben heel benieuwd.
Op de auto staat Volvo. Zodra Volvo met het vingertje naar Google wijst, dan ben ik er wel klaar mee. Volvo is en blijft eindverantwoordelijke. Zij zijn met deze techreus in zee gegaan.

@Mga1600 navigeren met offline kaarten werkt niet als je LTE/Gps niet meer werken. Dat heb ik al een aantal maal ondervonden. Op dat moment moet je dus je telefoon gebruiken om te navigeren. Niet erg, maar kan niet de bedoeling zijn. Als CarPlay werkt, dan hoor je me niet meer. Dan is mijn krachtige telefoon de basis van mijn infotainment.

• JTHZZ
  • Laatst online: 22:18
mich78 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:49:
[...]

Ik ben de andere vermeende “negatieveling”. Ik heb een proefrit gemaakt, 2 dagen. De ergonomie had ik toen al in de gaten dat het niet top is. Ik heb zelf bewust de keuze gemaakt voor deze auto en dit voor lief te nemen. Wel mag ik verwachten van een auto dat het systeem gewoon werkt. Dus geen crashende en herstartende infotainment, meerdere keren geen gps/LTE, spontaan verdwijnende functionaliteiten etc. Daar mag ik toch best kritisch op zijn. Ik begrijp dat als je van een Ford Fiesta komt, dit helemaal het einde is. Maar wij hebben een 9 jaar oude V60 staan, welke gewoon beter in elkaar zit. De app werkt gewoon, nooit gezeur met voorverwarmen. Ja dan noem ik de techniek achter de P8 enorm brak. Kan er niks anders van maken. Sorry!
Prima hoor, hoewel ik ermee naar de dealer zou gaan of het ding de deur uitdoen als het mij zou overkomen. Forum volschrijven lucht misschien even op maar lost je problemen niet op.
Daarnaast heb ik jou ook veel horen klagen over bijv mensen bellen en knopjes op het stuur. En hoe jouw BMW toch zoveel beter infotainment had. Niet opgevallen tijdens die 2 dagen proefrijden?
Als je er zo negatief in zit, zou ik je verlies nemen en gewoon echt even wachten op die i4.

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
JTHZZ schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:36:
[...]

Prima hoor, hoewel ik ermee naar de dealer zou gaan of het ding de deur uitdoen als het mij zou overkomen. Forum volschrijven lucht misschien even op maar lost je problemen niet op.
Daarnaast heb ik jou ook veel horen klagen over bijv mensen bellen en knopjes op het stuur. En hoe jouw BMW toch zoveel beter infotainment had. Niet opgevallen tijdens die 2 dagen proefrijden?
Als je er zo negatief in zit, zou ik je verlies nemen en gewoon echt even wachten op die i4.
Zoveel verlies zal je niet eens maken gelet op de schaarste. Het is het overwegen waard wellicht.

• HansBull
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-08 12:07
[...]

De punten die je aanhaalt zijn valide hoor, maar ze zijn al zo vaak be- en genoemd in deze al meer dan 240 pagina's, dat het met name voor diegenen die al 240 pagina's meelezen het inmiddels klinkt als een hangende brakke plaat (als iemand nog weet wat dat is).

Ik lees zelf mee vanwege het uitwisselen van kennis. Meningen zijn in zoverre interessant dat ik ze inc. onderbouwing wel wil vernemen, maar niet keer op keer.

@WildOne, heb je toevallig de Flitsmeister beta geïnstalleerd? Die liet mij mij ook het complete systeem tot stilstand komen. Zonder die app werkt het meestal gewoon vloeiend, met misschien wat opstartproblemen als je net wegrijdt en de mobiele verbinding nog niet op is.
Om die reden heb ik Flitsmeister helaas weer moeten verwijderen waarna het systeem weer naar behoren functioneerde :(

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:18
mich78 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:02:
[...]

Op de auto staat Volvo. Zodra Volvo met het vingertje naar Google wijst, dan ben ik er wel klaar mee. Volvo is en blijft eindverantwoordelijke. Zij zijn met deze techreus in zee gegaan.

@Mga1600 navigeren met offline kaarten werkt niet als je LTE/Gps niet meer werken. Dat heb ik al een aantal maal ondervonden. Op dat moment moet je dus je telefoon gebruiken om te navigeren. Niet erg, maar kan niet de bedoeling zijn. Als CarPlay werkt, dan hoor je me niet meer. Dan is mijn krachtige telefoon de basis van mijn infotainment.
Dat is gek…..ik heb het een half jaar geleden wel een keer kunnen doen. Kreeg een melding op het scherm over offline kaarten en na een korte ‘pauze’ werkte het.
Heb je die offline kaarten wel gedownload?

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-11 22:12
[...]

@WildOne, heb je toevallig de Flitsmeister beta geïnstalleerd? Die liet mij mij ook het complete systeem tot stilstand komen. Zonder die app werkt het meestal gewoon vloeiend, met misschien wat opstartproblemen als je net wegrijdt en de mobiele verbinding nog niet op is.
Nee, daar was ik al voor gewaarschuwd 😉
Vandaag was eigenlijk de eerste keer dat het echt heel traag was. Uiteindelijk maar even bluetooth aangezet en via de telefoon gestreamed.

• HansBull
Het is een fantastische auto maar de softwarematig lijkt het een model uit de DDR…. Waar blijft het beloofde carplay?
Weet iemand hoe je Flismeisterviabluetooth kunt streamen terwijl je op google maps navigeert? Het gaat mij uitsluitend om de meldingen.

• Kammika
  • Laatst online: 03:16
mich78 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:49:
[...]
Wel mag ik verwachten van een auto dat het systeem gewoon werkt. Dus geen crashende en herstartende infotainment, meerdere keren geen gps/LTE, spontaan verdwijnende functionaliteiten etc. Daar mag ik toch best kritisch op zijn.
Je hebt helemaal gelijk, zou ik ook goed zacho van worden.

Maar niet alle auto's hebben deze issues. Ik heb mijn auto (P6) eind december opgehaald. Rij er nu 2 maanden mee en heb nog niet 1x deze problemen gehad. Bij mij werkt het echt als een zonnetje..

(dwz ik tel de tijd dat ik de FM beta app aan het testen was niet mee. Toen had ik het ook om de haverklap, maar toen ik die er weer afgegooid heb was het ook gelijk weer opgelost. Dat reken ik dus niet toe aan de auto.)

Het klinkt alsof je qua infotainment een maandagochtendmodel geleverd hebt gekregen. Mijn advies: Laat je dealer het oplossen. De auto zit in garantie, dus heb je recht op. Dit hoort echt niet zo te zijn...en hoef je dus niet te accepteren..

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-05 18:55
Voor de een is de interactie tussen de auto en de app heel belangrijk en voor anderen helemaal niet. Ik behoor tot de laatste categorie. De auto rijdt prima zonder enige vorm van connectie met een smartphone en daar gaat het mij om. Je stapt in de auto, gaat zitten, kiest D of R en je gaat. Als je klaar bent met je rit, druk je op P, doe de deur achter je dicht, de stekker erin en klaar is Kees. Makkelijker kan bijna niet. Mijn vorige auto had een app, en daar "speelde" ik de 1e paar maanden wel mee, maar de laatste 4,5 jaar heb ik er totaal niet meer naar omgekeken. Als de tech erg belangrijk is, dan ben je misschien met een Tesla beter uit. Maar ik kan begrijpen dat een Tesla geen alternatief is, omdat diens SUV's (model X of model Y) net wat te duur zijn.

• Juancho
hansdg53 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:03:
Als de tech erg belangrijk is, dan ben je misschien met een Tesla beter uit. Maar ik kan begrijpen dat een Tesla geen alternatief is, omdat diens SUV's (model X of model Y) net wat te duur zijn.
Je weet dat tech juist een giga belangrijk onderdeel is van de P8 en de hele samenhang met AAOS? 8)7 Dat jij het niet of nauwelijks gebruikt wil niet zeggen dat de XC40 Px geen tech auto is... >:)

@HansBull
Weet iemand hoe je Flismeisterviabluetooth kunt streamen terwijl je op google maps navigeert? Het gaat mij uitsluitend om de meldingen.
Dit kan op 2 manieren:

1. download de beta AAOS FM app en het enige wat je ff moet doen is de app aanklikken. Vervolgens kan je gewoon Maps of wat dan ook op het scherm zetten
2. Via je mobiele telefoon. In de FM app kan je dan instellen dat de boel automatisch wordt gestart/afgesloten als je telefoon gekoppeld is via BT aan de auto. Vervolgens even het audio kanaal, in te stellen in de FM app, goed zetten en je krijgt ook je meldingen binnen over de speakers (wordt weergegeven als een oproep).

[ Voor 40% gewijzigd door Juancho op 22-02-2022 20:25 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• mich78
Mga1600 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:13:
[...]

Dat is gek…..ik heb het een half jaar geleden wel een keer kunnen doen. Kreeg een melding op het scherm over offline kaarten en na een korte ‘pauze’ werkte het.
Heb je die offline kaarten wel gedownload?
Die kaarten staan erop, maar regelmatig heb ik het euvel dat de gps niks doet. Dan schuift de kaart dus niet mee met de positie van de auto.

Morgen ben ik weer bij de dealer. Zij kunnen niet veel meer dan een kabel erin steken en op die manier een diagnose proberen te stellen. De vorige keer heeft me dat ook een hele middag gekost. Morgen dus weer. De dealer zit op een uur en een kwartier rijden afstand (afspraken tussen werkgever en dealer). Vorige week thuis ivm Corona, volgende week vakantie, dus ja.. mijn tijd is wat schaars deze week. Moet wel met het apparaat op vakantie volgende week. Ik hoop dus maar dat ze iets vinden. Een aantal van mijn problemen lijkt exemplarisch.

• Juancho
Het klopt idd dat als je geen GPS meer hebt je ook niks aan offline data kaarten hebt. Vrij logisch ook. Waar ik me wel over verbaas is dat sommige (nieuwe) bezitters dit dan nog regelmatig meemaken. Wij als eerste groep (om zo maar te zeggen) hebben de eerste klappen wel opgevangen wbt uitvallen GPS/data maar dat is volgens mij ondertussen eerder een uitzondering dat het nog gebeurt.

Hier iig wel, echt al een flink aantal maanden niks aan de hand en heb binnen een paar tel GPS/data als ik de auto in stap. Terwijl dat in de eerste maanden best een ramp was.

• hansdg53
[quote]Juancho schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:23:
[...]

Je weet dat tech juist een giga belangrijk onderdeel is van de P8 en de hele samenhang met AAOS? 8)7 Dat jij het niet of nauwelijks gebruikt wil niet zeggen dat de XC40 Px geen tech auto is... >:)

Het maakt mij helemaal niet uit, die alfabet soep van systeemnamen. Het gaat bij mij om de kern functies, het EV rijden, de veiligheid. De rest is bijzaak.

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-11 13:54
mich78 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:21:
Meer mensen ineens problemen met TuneIn? Lange buffertijd en veel onderbrekingen. Reset heeft niks geholpen. Spotify werkt wel.
Ja, had vanmorgen ook problemen met TuneIn. De reclame kwam er wel vlot door, maar de zender zelf bleef maar bufferen en als het dan toch lukte, was het na 1 minuut afspelen weer hetzelfde.

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

• Rude-Dog
Ter info, mijn P6 staat in bestelling en gaat zonder DAB geleverd worden, maar volgens de dealer wordt dit achteraf alsnog door de dealer geregeld.

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Cpt. Peacock schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:36:
[...]

Ja, had vanmorgen ook problemen met TuneIn. De reclame kwam er wel vlot door, maar de zender zelf bleef maar bufferen en als het dan toch lukte, was het na 1 minuut afspelen weer hetzelfde.
Dat klinkt heel sterk als het effect bij filmpjes op kranten websites en zelfs af en toe Youtube. De reclames streamen perfect, maar het eigenlijke filmpje hapert of loopt zelfs vast. Zelfs op een desktop PC en een gigabyte/s internet aansluiting.

Ik vermoed dat dit meer een serverprobleem is bij de dienst, in dit geval de cloud server van tuneIn, en niet een probleem met jouw verbinding of hardware in de wagen. Anders zou ook de reclame haperen ;-)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-11 13:54
ron65 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:57:
[...]

Dat klinkt heel sterk als het effect bij filmpjes op kranten websites en zelfs af en toe Youtube. De reclames streamen perfect, maar het eigenlijke filmpje hapert of loopt zelfs vast. Zelfs op een desktop PC en een gigabyte/s internet aansluiting.

Ik vermoed dat dit meer een serverprobleem is bij de dienst, in dit geval de cloud server van tuneIn, en niet een probleem met jouw verbinding of hardware in de wagen. Anders zou ook de reclame haperen ;-)
Ja, vermoedde het ook al. De rest van het infotainmentsysteem werkte normaal.

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

• Wolfs XC
  • Laatst online: 16-04-2024
Rude-Dog schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:43:
Ter info, mijn P6 staat in bestelling en gaat zonder DAB geleverd worden, maar volgens de dealer wordt dit achteraf alsnog door de dealer geregeld.
Wanneer heb je je P6 besteld?

Ik heb m halverwege januari besteld en DAB staat vermeld op de aankoopnota.

Volvo XC40 P6 Ultimate 20" MY23

• Juancho
hansdg53 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:31:
[quote]Juancho schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:23:
[...]

Het maakt mij helemaal niet uit, die alfabet soep van systeemnamen. Het gaat bij mij om de kern functies, het EV rijden, de veiligheid. De rest is bijzaak.
Nogmaals voor jou, maar de XC40 P8 met AAOS is ook juist vanwege de tech ontwikkeling voor velen een keuze geweest om die te nemen. Dus je wijst naar Tesla, die nog een stapje verder gaat, maar de wagen die ook jij rijdt staat bol van tech zaken waar mensen dus ook bewust voor hebben gekozen :)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Wolfs XC schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:26:
[...]

Die van mij is 15 februari besteld, leverweek (helaas pas) week 43, DAB+ staat er inderdaad bij vermeld.

• Rude-Dog
Wolfs XC schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:26:
[...]

Rond 1 november. Levering zou Februari/Maart zijn maar staat nu voor eind Mei.

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-10 18:27
Juancho schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:13:
[...]

Is natuurlijk niet helemaal fair aangezien het 2 foutieve apps zijn die helemaal niet voor AAOS gemaakt zijn. Zoals bekend was het een fout/bug dat de telefoonversie ook in de AAOS store kwam.

Verder wel vreemd idd dat ABRP blijkbaar speciaal voor de PS2 is gemaakt en dat andere merken dit niet kunnen gebruiken. Begrijp die keuze vanuit ABRP dan ook niet zo goed. Ontwikkel je een app maar maak je de gebruikersgroep enorm beperkt. Vreemd....
Als ik de verhalen hier zo lees over de geoptimaliseerde bèta (ergo; dus nog lastig te zeggen wat de productie versie zal doen) versie van Flitsmeister vraag ik mij af of het veel uitmaakt. Hopelijk zit er nog veel winst in het vat maar ik krijg steeds meer het gevoel dat de CPU/Ram van de p8 ook niet echt op de groei gekozen zijn..

[ Voor 3% gewijzigd door Tweaqer op 23-02-2022 08:30 ]

• Mga1600
Tweaqer schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:29:
[...]

Als ik de verhalen hier zo lees over de geoptimaliseerde bèta (ergo; dus nog lastig te zeggen wat de productie versie zal doen) versie van Flitsmeister vraag ik mij af of het veel uitmaakt. Hopelijk zit er nog veel winst in het vat maar ik krijg steeds meer het gevoel dat de CPU/Ram van de p8 ook niet echt op de groei gekozen zijn..
Het gekke (?) is dat bij mij FM alleen vertragend werkt als de auto een paar dagen niet gebruikt is en in hele diepe slaap is gevallen. Dan start het middendisplayop met Volvo logo terwijl er normaal de stroken met de hotlinks van de geïnstalleerde apps staan. In die situatie merk ik het eerste stuk van de rit dat FM veel rekenkracht vergt doordat Assistant erg traag is. Na een paar kilometer is alles weer soepel inclusief FM Beta op de achtergrond.

Ik laat FM nog lekker even staan. De kaarten ervan gebruik ik niet, maar de meldingen op de achtergrond zijn heel nuttig. Van dr week nog een ambulance-melding in een onoverzichtelijke situatie voordat het ding in het echt hoorbaar of zichtbaar was.

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-10 18:27
De FM app zelf is natuurlijk goud en die hulpdiensten meldingen dragen ook bij aan de veiligheid. En hulde aan de ontwikkelaars dat ze zich hiervoor inzetten @frankkie12345 O+

• HansBull
Tweaqer schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:29:
[...]

@Juancho
Dank voor de uitleg betreffende Flitsmeister. Ik heb de beta versie van de app inderdaad uit de auto verwijderd want dat gaf veel te veel storingen op mijn systeem. Dus nu ga ik het met jouw uitleg vandaag proberen via Bluetooth: de instellingen op de Iphone heb ik al aangepast zoals jij aangaf. Nu straks nog kijken in de auto of het werkt. In principe heeft de telefoon sowieso verbinding toch met de auto voor telefoon, contacten enz. ? dus we gaan het zien! :)

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-11 11:43
Juancho schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:13:
[...]

Niet persoonlijk en meer in algemene zin, maar dit vind ik persoonlijk een beetje flauwe opmerking. Er komen immers nieuwe rijders bij en waarom mogen die niet hun ongenoegen of hele positieve ervaringen hier delen? Al zijn ze tig keer door P8 rijders al gemeld die de auto ondertussen al een jaar hebben? Het is misschien eerder veelzeggend dat vele issues nu door een nieuwe groep rijders nog steeds wordt ervarend. Ik zou me daar toch wel een beetje voor schamen als Volvo zijne....En hoe meer klachten...mee meer kans dat ze het wel serieus oppakken toch? Dus juist belangrijke dingen blijven melden.

Als nieuwe rijders dat niet meer mogen melden kunnen we trouwens ook beter dit topic sluiten want dan is zo'n beetje alles al gezegd, alle ervaringen zijn wel langs gekomen, vakantie ritten, updates, problemen, verbruik, range, de mooie succesverhalen. Noem het...

Lijkt me niet dat je moet willen toch? :). Laat ieder posten wat hij of zij wil, interesseert het je niet, lees het dan niet.
Amen. _/-\o_

En ja ik heb vooronderzoek gedaan voordat ik deze auto bestelde. Ben er prima tevreden mee. Er zijn een paar mensen die mij heel negatief vinden. Dat kun je zo beschouwen, je kunt het ook zien als een nuchtere Fries die hier gewoon zegt wat 'ie ervan vindt.

Ik ga die range niet ophemelen, sorry die is echt niet te best, die 400km die de verkoper noemde sloeg nergens op, heb ik dan geen gelijk? De Pilot Assist is niet te best, dat vind ik heel jammer. Mijn stuur trilt alsof je over ribbels rijdt, reumahandjes krijg je ervan. De verbinding in mijn auto is vaak weg. Ding kostte meer dan 60K he? hij is full-options, mag je dan niet kritisch zijn? Dus nogmaals voor de mensen die alleen negatief willen lezen: ben prima tevreden met deze auto

Deze C40 was overigens niet veel duurder dan de Tesla Y. Die heb ik niet gekozen omdat ik hem oerlelijk vond. Maar die had wel superieure software vergeleken met deze Volvo. Tesla kondigt een update aan en je krijgt hem. Volvo kondigt iets en het komt niet eens (Youtube anyone?) Boeiend? Voor mij niet.

En ja, na tig auto's te hebben gehad en meer dan een miljoen km's verder bepaal ik zelf dat ik een BMW 100x beter vindt. Dat is mijn persoonlijke mening.

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Helemaal prima als iedereen hier zijn positieve en negatieve ervaringen post. Zelfs als dat soms een beetje in herhaling begint te vallen.
Ik hoop dat het oplucht, want veel meer effect valt er op dit forum niet te halen. Volvo leest niet mee, dus de dealer of Volvo Nederland zou beter zijn als je hoopt dat er iets mee gebeurt.

P8

• JTHZZ
ergodyne1 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:38:
[...]

Amen. _/-\o_

En ja ik heb vooronderzoek gedaan voordat ik deze auto bestelde. Ben er prima tevreden mee. Er zijn een paar mensen die mij heel negatief vinden. Dat kun je zo beschouwen, je kunt het ook zien als een nuchtere Fries die hier gewoon zegt wat 'ie ervan vindt.

Ik ga die range niet ophemelen, sorry die is echt niet te best, die 400km die de verkoper noemde sloeg nergens op, heb ik dan geen gelijk? De Pilot Assist is niet te best, dat vind ik heel jammer. Mijn stuur trilt alsof je over ribbels rijdt, reumahandjes krijg je ervan. De verbinding in mijn auto is vaak weg. Ding kostte meer dan 60K he? hij is full-options, mag je dan niet kritisch zijn? Dus nogmaals voor de mensen die alleen negatief willen lezen: ben prima tevreden met deze auto

Deze C40 was overigens niet veel duurder dan de Tesla Y. Die heb ik niet gekozen omdat ik hem oerlelijk vond. Maar die had wel superieure software vergeleken met deze Volvo. Tesla kondigt een update aan en je krijgt hem. Volvo kondigt iets en het komt niet eens (Youtube anyone?) Boeiend? Voor mij niet.

En ja, na tig auto's te hebben gehad en meer dan een miljoen km's verder bepaal ik zelf dat ik een BMW 100x beter vindt. Dat is mijn persoonlijke mening.
Van mij mag je negatief doen wat je wilt, als dat je helpt maar verwacht niet dat hier iemand daar iets aan gaat veranderen.
Dingen als trillend stuur en niet werkende PA zou ik de dealer voor over de toonbank trekken totdat het is opgelost.
En die 400km WLTP.. ik persoonlijk vind het vreemd dat je denkt dat je die in de winter gaat halen maar misschien verwacht ik teveel dat mensen zich in elektrisch rijden hebben verdiept.

• Juancho
Montalbano schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:24:
Helemaal prima als iedereen hier zijn positieve en negatieve ervaringen post. Zelfs als dat soms een beetje in herhaling begint te vallen.
Ik hoop dat het oplucht, want veel meer effect valt er op dit forum niet te halen. Volvo leest niet mee, dus de dealer of Volvo Nederland zou beter zijn als je hoopt dat er iets mee gebeurt.
Dat laatste is niet waar kan ik je bevestigen :) ;)

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:02:
[...]

Dat laatste is niet waar kan ik je bevestigen :) ;)
Dat een bepaalde dealer meeleest of je niks negatiefs over hen schrijft wil niet zeggen dat ze allemaal proactief dit forum gebruiken als klanttevredenheid tool.

P8

• over9000
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-11 07:35
Montalbano schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:36:
[...]

Dat een bepaalde dealer meeleest of je niks negatiefs over hen schrijft wil niet zeggen dat ze allemaal proactief dit forum gebruiken als klanttevredenheid tool.
Denk dat hij bedoeld je stelling dat Volvo niet meeleest.

• Juancho
[...]

Het is niet 1 specifieke dealer hoor :), er is ondertussen hier en in het vorige topic namelijk behoorlijk veel informatie en ervaringen te vinden. Of ze er allemaal iets mee doen is een andere vraag :) .Maargoed, los daarvan moet iedereen vooral posten wat hij/zij wil. Ik voel me niet geroepen om als soort halve MOD hier te gaan zeggen jij mag dit en dit niet posten. Dat moet je niet op een forum gaan zitten. Bedoel die trouwens niet persoonlijk richting jou hoor :)

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 23-02-2022 15:00 ]

• Mga1600
[...]

Amen. _/-\o_

Is dat trillen in het stuur niet de lane assist? Die doet het stuur namelijk trillen als je over de streep gaat ( tenzij je de richtingaanwijzer uit hebt staan). De lane assist gebruik ik niet, wel de stuurhulp.

• Mga1600
over9000 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:39:
[...]

Denk dat hij bedoeld je stelling dat Volvo niet meeleest.
Er zijn ongetwijfeld een paar individuen bij Volvo of bij de dealers die af en toe meekijken, maar niet structureel denk ik. Wel bij het Volvo forum, daar is een van de actieve moderators werkzaam bij een van de grote dealer bedrijven.

• Mga1600
Vandaag weer een paar uur gereden maar nog geen spoor van de OTA update gevonden…….

• Pet66
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-10-2023
[...]

Ik ga die range niet ophemelen, sorry die is echt niet te best, die 400km die de verkoper noemde sloeg nergens op, heb ik dan geen gelijk?
Het is winter nu. Ik haal de 400 Km makkelijk in de zomer. (ondanks dat dit enkel vernoemd was als WLTP)

P8-19”-WP

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
[...]

Ik wil jou bij deze even melden dat ik nog steeds meelees. De zaken die ik hier lees en de rijhulp-systemen aangaan haal ik aan tijdens de wekelijkse meetings en de rest speel ik door aan het desbetreffende team. :)

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

• Sten2017
JTHZZ schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:36:
[...]

Van mij mag je negatief doen wat je wilt, als dat je helpt maar verwacht niet dat hier iemand daar iets aan gaat veranderen.
Dingen als trillend stuur en niet werkende PA zou ik de dealer voor over de toonbank trekken totdat het is opgelost.
En die 400km WLTP.. ik persoonlijk vind het vreemd dat je denkt dat je die in de winter gaat halen maar misschien verwacht ik teveel dat mensen zich in elektrisch rijden hebben verdiept.
Ben het niet met je laatste punt eens. Dat heet gewoon misleiding en heeft niets met inlezen te maken. Anno 2022 hoort een fabrikant en de wetgever daar niet mee weg te komen. Simpel zat.

• mich78
Vandaag bij de dealer geweest en de auto is uitgelezen. Weinig concreets konden ze mij vertellen. Behalve dan dat 1.10 er nu opstaat. Op de terugweg na 25 minuten weer een crashend systeem.

Kreeg een p6 mee van de dealer om tussentijds mobiel te zijn. Had geen zin weer een uur in een showroom rond te dwalen. Deze auto had het trillende stuur waar meer mensen last van hebben. Ik tel mijn zegeningen dat mijn auto hier geen last van heeft. Het is zeker niet de lane assist.

Weinig wijzer geworden dus.

• hansdg53
Vandaag voor het eerst een wat langere rit gemaakt. 224km, 80% snelweg, de rest vooral N wegen. De hele tijd netjes aan de toegestane maximum snelheid gehouden. Geen files/vertragingen. Volgens de ritcomputer was het verbruik 17.2 Kwh. Weggegaan met 90%, terug nog 27% over. Gestart met preconditioning en onderweg binnenklimaat op 19º, RA ingeschakeld. Geen stoel - of stuurverwarming. Gemiddelde temperatuur onderweg 9-11º. Halve wind gemiddeld. Al met al heel tevreden. Viel me vooral mee dat het verbruik bij 100km/uur tussen de 17 en 18 Kwh zat. Ik zie met heel veel vertrouwen buitenlandse tripjes tegemoet.
P6 - 19" All Season.

PS

Trillend stuur is een signaal van de lane keeping assistant als je over de streep gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door hansdg53 op 23-02-2022 17:04 ]

• mich78
Dat is pertinent niet waar @hansdg53 . Het stuur begint willekeurig te trillen bij ca 105km/h. Deze trilling is anders dan de lane assistent. Het voelt alsof t uit t onderstel komt.

• Alexff
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-12-2023
hansdg53 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:00:

PS

Trillend stuur is een signaal van de lane keeping assistant als je over de streep gaat.
Helaas niet waar. Het komt bij mij altijd op tussen de 105-113 km p/u. Moet het nog eens gaan bespreken met de dealer maar voorlopig rij ik maar zachter of harder om dit te vermijden.

• hansdg53
mich78 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:10:
Dat is pertinent niet waar @hansdg53 . Het stuur begint willekeurig te trillen bij ca 105km/h. Deze trilling is anders dan de lane assistent. Het voelt alsof t uit t onderstel komt.
Ok, dat is inderdaad een ander verhaal dan.

• Montalbano
  • Niet online
Pure8 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:25:
[...]

Ik wil jou bij deze even melden dat ik nog steeds meelees. De zaken die ik hier lees en de rijhulp-systemen aangaan haal ik aan tijdens de wekelijkse meetings en de rest speel ik door aan het desbetreffende team. :)
Uiteraard fijn te lezen dat je meeleest. Maar je bent het hopelijk met me eens dat de (door)ontwikkeling van de auto en in dit geval een rijhulpsysteem niet afhankelijk zou mogen/moeten zijn van het feit of er toevallig iemand meeleest op een forum als dit.

P8

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:34
Sten2017 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:50:
[...]
Ben het niet met je laatste punt eens. Dat heet gewoon misleiding en heeft niets met inlezen te maken. Anno 2022 hoort een fabrikant en de wetgever daar niet mee weg te komen. Simpel zat.
Mwah, de verbruikscijfers die voor benzine of dieselauto's opgegeven worden zijn ook geen reële waardes. Als er 1:20 wordt opgegeven mag je blij zijn als je in de praktijk 1:16 haal. Het zijn lab-waardes. Bij een EV is dit niet anders.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Mga1600
Wltp is een waarde die niet erg praktisch is, maar hij wordt bepaald volgens een voorgeschreven procedure. De fabrikant is verplicht deze waarde bij zijn marketing te vermelden…. Zo simpel
Is het …..

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
Montalbano schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:21:
[...]

Uiteraard fijn te lezen dat je meeleest. Maar je bent het hopelijk met me eens dat de (door)ontwikkeling van de auto en in dit geval een rijhulpsysteem niet afhankelijk zou mogen/moeten zijn van het feit of er toevallig iemand meeleest op een forum als dit.
Jammer genoeg moet ik jou in deze gelijk geven. Ik ben naast mijn werk bij — ook klant van Volvo en ik ondervind uiteraard dezelfde problemen als jullie (hoewel dit bij mij reuze meevalt)
Ik weet dat sommigen hier mij nu gaan aanvallen maar ik kan met de hand op het hart zeggen dat een zeer groot deel van de hier geregeld aangehaalde zaken een oorsprong hebben bij het bedrijf met de G. Ik ga hier geen verdere details geven want dan zou ik mijn boekje te buiten gaan maar als er een WK dwarsliggen zou gehouden worden dan zou het zeker Goud winnen.

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

• Pet66
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-10-2023
[...]

Zolang er nog mensen rondlopen die denken dat de WLTP-cijfers de reële verbruikscijfers zijn zal deze discussie blijven bestaan.
Hoeveel keer moet er nog herhaald worden dat dit vergelijkingscijfers zijn? :(

P8-19”-WP

• JTHZZ
[...]

Ben het op zich wel met je eens en het probleem is dat bij elektrische auto’s de afwijkingen tov WLTP onder invloed van de omstandigheden groter zijn dan bij benzineauto’s. En dat heeft ook meer impact omdat range nog zo belangrijk is. Het is 1 ding dat ik het belachelijk vind maar het is iets heel anders dat ik me er door laat verrassen. De overstap naar elektrisch rijden betekent een grote verandering waar je je echt wel even in mag verdiepen, vind ik. En dan kom je er snel genoeg achter dat je in de winter zomaar 30-40% of meer onder WLTP uitkomt.

[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 23-02-2022 18:57 ]

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-11 22:12
Misschien een domme vraag, maar hoe uit zich het trillende stuur? Ik voel wel af en toe iets, maar meestal wijt ik dat aan het wegdek, maar dat is redelijk subtiel (handen losjes onder aan het stuur) als ik het stuur 10 voor 2 vast heb merk ik er niet zoveel van.
Overigens wil ik geen spijkers op laag water zoeken. Maar het valt me bijvoorbeeld ook op dat er een trilling/dreun door de auto gaat bij vol gas geven, soort van torsie gevolg ofzo. Kan t niet anders uitleggen.

• Juancho
hansdg53 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:00:
Vandaag voor het eerst een wat langere rit gemaakt. 224km, 80% snelweg, de rest vooral N wegen. De hele tijd netjes aan de toegestane maximum snelheid gehouden. Geen files/vertragingen. Volgens de ritcomputer was het verbruik 17.2 Kwh. Weggegaan met 90%, terug nog 27% over. Gestart met preconditioning en onderweg binnenklimaat op 19º, RA ingeschakeld. Geen stoel - of stuurverwarming. Gemiddelde temperatuur onderweg 9-11º. Halve wind gemiddeld. Al met al heel tevreden. Viel me vooral mee dat het verbruik bij 100km/uur tussen de 17 en 18 Kwh zat. Ik zie met heel veel vertrouwen buitenlandse tripjes tegemoet.
P6 - 19" All Season.

PS

Wat een bizar laag verbruik heb jij zeg, en dat terwijl het nog niet eens lente is. Laat staan zomer! Met een graadje of 10 zou de accu toch echt nog wel een stuk opgewarmd moeten worden. Omgerekend naar 100% zou jij zelfs op een range zitten van 436km. Dat is echt uniek te noemen, dus prijs je gelukkig :) _/-\o_

• lichtblauw
  • Laatst online: 07-03-2024
mijn dealer heeft keurig opgegeven: in de zomer haal je 350, en in de winter zo'n 250.....alleen niet verteld dat het laden tussen 20%en 80% gebeurt. de praktijk is daarmee toch weer wat lager

• JTHZZ
Juancho schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:39:
[...]

Wat een bizar laag verbruik heb jij zeg, en dat terwijl het nog niet eens lente is. Laat staan zomer! Met een graadje of 10 zou de accu toch echt nog wel een stuk opgewarmd moeten worden. Omgerekend naar 100% zou jij zelfs op een range zitten van 436km. Dat is echt uniek te noemen, dus prijs je gelukkig :) _/-\o_
Ben benieuwd waarom je dat uniek vindt. Een P6 met RA aan en <100km/u. Heb hier al eerder gezien dat het verschil tussen P8 en P6 behoorlijk groot is en dan met RA en lage snelheid krijg je mooie resultaten. En misschien moet je je rekenmachine nog even nakijken _O- 224km, verbruikt 63% dus 356km op volle tank 8) De accu van de P6 is iets kleiner.

[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 23-02-2022 19:52 ]

• hansdg53
JTHZZ schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:46:
[...]

Ben benieuwd waarom je dat uniek vindt. Een P6 met RA aan en <100km/u. Heb hier al eerder gezien dat het verschil tussen P8 en P6 behoorlijk groot is en dan met RA en lage snelheid krijg je mooie resultaten. En misschien moet je je rekenmachine nog even nakijken _O- 224km, verbruikt 63% dus 356km op volle tank 8) De accu van de P6 is iets kleiner.
\\

Klopt wel. De accu in inmiddels weer voor 90% vol en het systeem geeft nu een maximale range van 330 aan.

• SharkIi
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 26-01-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9ZIvCjdBUPcjBye7jESDuswb_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RcpcUCPZJrxihfzdnPEvBzs6.jpg?f=fotoalbum_large

Heb m'n telefoon in een houder hangen en FM start automatisch op als ik instap. Geluid komt via de auto speakers. Werkt super.

Ooit gekocht bij Ali per ongeluk of was het Express 😁

[ Voor 55% gewijzigd door SharkIi op 23-02-2022 23:13 ]

XC40 Pro Pure Electric - Onxy Black - Extra getinte ramen, verlengde dakspoiler, en de 20"

• Juancho
SharkIi schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:53:
[Afbeelding]

Heb m'n telefoon in een houder hangen en FM start automatisch op als ik instap. Geluid komt via de auto speakers. Werkt super.
Welke houder is dat en hoe heb je die sowieso vast gemaakt aangezien daar toch geen ventilatie roosters zitten? Ik twijfel ook een beetje om FM beta eraf te gooien. Gewoon niet te doen qua traagheid van het systeem. Blijkbaar duurt dat even om te fixen (geen kritiek btw) maar ik heb toch graag FM aan en ook graag in beeld wat er op je huidige route aan de hand is (scherm met die smiley). Ik mis dat toch wel hoor, ook in de beta versie.

Dus ik zat ook al een beetje te pielen met een oude houder, maar kon nooit een fijne/mooie plek vinden. Het kan net als de telefoon in de draadloze oplader ligt, maar die is weer te zwak om te kunnen laden met de FM app aan. Vond het wel mooi hoe jij het zo hebt, lijkt een beetje een 2de schermpje die geïntegreerd is :)

• SharkIi
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 26-01-2024
Juancho schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:25:
[...]

Welke houder is dat en hoe heb je die sowieso vast gemaakt aangezien daar toch geen ventilatie roosters zitten? Ik twijfel ook een beetje om FM beta eraf te gooien. Gewoon niet te doen qua traagheid van het systeem. Blijkbaar duurt dat even om te fixen (geen kritiek btw) maar ik heb toch graag FM aan en ook graag in beeld wat er op je huidige route aan de hand is (scherm met die smiley). Ik mis dat toch wel hoor, ook in de beta versie.

Dus ik zat ook al een beetje te pielen met een oude houder, maar kon nooit een fijne/mooie plek vinden. Het kan net als de telefoon in de draadloze oplader ligt, maar die is weer te zwak om te kunnen laden met de FM app aan. Vond het wel mooi hoe jij het zo hebt, lijkt een beetje een 2de schermpje die geïntegreerd is :)
Ooit gekocht bij Ali. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AW-j5Vb5h5jxyC9nh3qtrxP1NKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvAkmvZdFvCGNMoUw7bmKyXu.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 Pro Pure Electric - Onxy Black - Extra getinte ramen, verlengde dakspoiler, en de 20"

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:25:
[...]
Vond het wel mooi hoe jij het zo hebt, lijkt een beetje een 2de schermpje die geïntegreerd is :)
Ik rij nu nog in een Astra, die hebben precies op die plek een telefoonhouder (los bij te kopen) met een laadkabeltje, dat laatste negeer ik, ik gebruik de USB poort onder de armleuing om met mijn GSM te verbinden zodat android auto werkt.
Dan heb ik Google maps op het scherm in de middenconsole en eronder net als bij dit voorbeeld de GSM met FM erop.
Best fijne opstelling inderdaad.

Nadeel: soms schiet de GSM in vergrendeling als er gebeld is of door een andere oorzaak, dan moet je een pin ingeven (vingerafdrukscanner zit aan de achterkant bij mijn GSM) en daar zit dan de versnellingspook net teveel voor in de weg. Even naar de 4e versnelling en snel even die vier cijfertjes ingeven en weer naar 5 terug. Op de snelweg sowieso al 6e versnelling dan heb je er geen last van.

Leuk te zien dit, staat op mijn lijstje met aandachtspuntjes nu voor als de XC40 p6 geleverd wordt :-) . Thanx gents !

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
Hey ik heb even een snelle vraag. Mogelijk willen we last minute toch nog op wintersport volgende week, maar we hebben er zomerbanden onder zitten (en geen sneeuwkettingen).

Voor puur winterbanden of beter nog, all seasons (dus niet nieuwe velgen), wat voor prijs moet ik dan aan denken? Ik heb net te horen gekregen van Broekhuis dat een setje ruim 1200 euro kost, dat is een stukje hoger dan ik gewend was voor mijn oude XC90.

Ik hoorde ook dat de voor en achterbanden verschillend zijn? (wist ik niet)

Ik heb hier meer gelezen over banden (iets met nokian)? Wie heeft er tips?

• Sten2017
DarkShadow schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:12:
Hey ik heb even een snelle vraag. Mogelijk willen we last minute toch nog op wintersport volgende week, maar we hebben er zomerbanden onder zitten (en geen sneeuwkettingen).

Voor puur winterbanden of beter nog, all seasons (dus niet nieuwe velgen), wat voor prijs moet ik dan aan denken? Ik heb net te horen gekregen van Broekhuis dat een setje ruim 1200 euro kost, dat is een stukje hoger dan ik gewend was voor mijn oude XC90.

Gewoon band en velg doen. Kost iets van 2400 euro incl btw. Zie ook de site van Volvo.

• ergodyne1
Sten2017 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:30:
[...]

Gewoon band en velg doen. Kost iets van 2400 euro incl btw. Zie ook de site van Volvo.
Guys, jullie gaan toch niet serieus banden kopen bij een dealer? scheelt een hoop om elders te gaan halen, het is maar een tip hoor...

• Sten2017
ergodyne1 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:31:
[...]

Guys, jullie gaan toch niet serieus banden kopen bij een dealer? scheelt een hoop om elders te gaan halen, het is maar een tip hoor...
Ach die moeten ook wat verdienen. Die leggen er tenminste wel de juiste banden onder.....

• ergodyne1
Sten2017 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:34:
[...]

Ach die moeten ook wat verdienen. Die leggen er tenminste wel de juiste banden onder.....
Het is jouw portemonnee niet de mijne ;)

• ergodyne1
WildOne schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:25:
Misschien een domme vraag, maar hoe uit zich het trillende stuur? Ik voel wel af en toe iets, maar meestal wijt ik dat aan het wegdek, maar dat is redelijk subtiel (handen losjes onder aan het stuur) als ik het stuur 10 voor 2 vast heb merk ik er niet zoveel van.
Overigens wil ik geen spijkers op laag water zoeken. Maar het valt me bijvoorbeeld ook op dat er een trilling/dreun door de auto gaat bij vol gas geven, soort van torsie gevolg ofzo. Kan t niet anders uitleggen.
Domme vragen bestaan niet (al denken sommigen hier anders over). Ik merk het vooral op de snelweg. Het stuur trilt alsof je over een ribbelige weg rijdt. Dit is zeker niet de Lane Assist. Het lijkt wel een soort mechanische trilling. Ik denk dat het vrouwelijke geslacht er wel raad mee zou weten...
Resultaat bij mij is in ieder geval dat je handen verdoven...

• DarkShadow
[...]

Dank voor de tip, maar waar heb jij ze gehaald en welke heb je eronder liggen?

• ergodyne1
DarkShadow schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:42:
[...]

Ik heb all-weather banden af-fabriek onder de C40... Zag wel dat de sneeuwkettingen niet heel goedkoop zijn voor 20"-ers... Maar ik ga naar alle waarschijnlijkheid met een andere (brandstof) auto rijden ;)

Heb vroeger bij een bandentoko gewerkt, ik ken de prijzen zeg maar...

[ Voor 8% gewijzigd door ergodyne1 op 24-02-2022 10:45 ]

• Vulcan750
Sten2017 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:34:
[...]

Juiste band, maar dan bij de bandenboer (hier bandenconcurrent) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drzU072k9W4rr492m3iiLfAiPXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dYC8mR4zTNhmKbdBBGz13h4s.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Mga1600
[...]

Waarschuwing: Die tip kan ernstige consequenties krijgen…. want de velgen van de P8 zijn extra verzwaard en de banden hebben een hoge lastindex. Dat is niet voor niets zo, dat heeft te maken met het hoge gewicht van de auto en het enorme koppel. Om die reden kun je ook niet de velgen van andere Volvo’s zo maar gebruiken. Die zijn er niet tegen bestand en gaan vroeger of later kapot en dat geldt mogelijk ook voor zomaar een goedkoop setje van een bandenboer.
Dus ik zeg niet dat je niet elders terecht kunt voor velgen met banden, maar pas op wat je doet en zorg dat je de juiste lastindex banden en velgen koopt want anders breng je niet alleen jezelf maar ook andere weggebruikers in gevaar als een velg het begeeft ( niet denkbeeldig!), en als je auto daardoor total loss raakt ben je verder van huis lijkt me ( los van het persoonlijke leed).

Ik weet dat de gemiddelde wintersport vakantie heel wat meer kost dan de jaarlijkse afschrijving van een setje goede velgen met banden waar je een flink aantal jaren mee doet, dus bezuinig nou niet op veiligheid………

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vulcan750 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:48:
[...]

Juiste band, maar dan bij de bandenboer (hier bandenconcurrent) :
[Afbeelding]
De juiste bandenmaat voor de XC40 P8 is 235/50 R19 en 255/45 R19 (resp. voor en achter).

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

• JTHZZ
Mga1600 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:57:
[...]

Waarschuwing: Die tip kan ernstige consequenties krijgen…. want de velgen van de P8 zijn extra verzwaard en de banden hebben een hoge lastindex. Dat is niet voor niets zo, dat heeft te maken met het hoge gewicht van de auto en het enorme koppel. Om die reden kun je ook niet de velgen van andere Volvo’s zo maar gebruiken. Die zijn er niet tegen bestand en gaan vroeger of later kapot en dat geldt mogelijk ook voor zomaar een goedkoop setje van een bandenboer.
Dus ik zeg niet dat je niet elders terecht kunt voor velgen met banden, maar pas op wat je doet en zorg dat je de juiste lastindex banden en velgen koopt want anders breng je niet alleen jezelf maar ook andere weggebruikers in gevaar als een velg het begeeft ( niet denkbeeldig!), en als je auto daardoor total loss raakt ben je verder van huis lijkt me ( los van het persoonlijke leed).

Ik weet dat de gemiddelde wintersport vakantie heel wat meer kost dan de jaarlijkse afschrijving van een setje goede velgen met banden waar je een flink aantal jaren mee doet, dus bezuinig nou niet op veiligheid………
Neem aan dat de bandenboer ook niet de Volvo Recharge banden kan bestellen. Weet niet precies wat er speciaal aan is maar bij Polestar zijn de speciale banden extra stil ivm een extra foamlaag. Zie link:
https://www.media.volvoca...rzien-van-recharge-banden

• Vulcan750
Claude schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:58:
[...]

De juiste bandenmaat voor de XC40 P8 is 235/50 R19 en 255/45 R19 (resp. voor en achter).
Mea culpa. Blijft dat ik vrijwel zeker weet dat je bij een bandenboer honderden € goedkoper uit zal zijn. :)

• DarkShadow
[...]

Toch raar, op de Volvo website lees je daar weer niks van: https://www.volvocars.com...aataanduiding-voor-banden

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23:19
Vulcan750 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:25:
[...]

Mea culpa. Blijft dat ik vrijwel zeker weet dat je bij een bandenboer honderden € goedkoper uit zal zijn. :)
Ik zou nog even het voorgaande bericht lezen van @JTHZZ Is volgens mij wel essentieel

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:45
All season banden op wintersport:
Let erop !! dat er een sneeuwvlokje symbool op de banden staat, anders worden ze niet "gezien als winterband" in Duitsland en Oostenrijk. Kun je bij een ongeval, ook al ben je niet de veroorzaaker, wel in een juridisch geschil komen en aansprakelijk gesteld worden.

FYI

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

• npolm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:00

npolm

P8

Na 22.000 km en extreme tevredenheid (op de hick-ups in het begin na) heb ik nu toch wel vervelende probleempjes die steeds vaker opdoemen:

- Spotify is extreem haperig, muziek valt laatste tijd gewoon bepaalde tijden uit
- Telefoon-app is nog altijd slecht in connectiviteit én mist belangrijke functies (zoals melding wanneer niet op slot)

Herkenbaar bij anderen (eerste puntje dan)?

|- Rotterdam -|

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-11 12:32
Ik heb enkel banden gewisseld (bij de bandenboer) op originele velgen:
Continental Wintercontact TS 850P, 235/50R19 V XL en 235/45R19 V XL

[ Voor 69% gewijzigd door madhondt op 24-02-2022 12:03 ]

• hansdg53

Mijn tip zou zijn, huur een auto voor een week, veel goedkoper dan een set banden die verder nauwelijks nodig zijn.

• Bazzan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-11-2024

Bazzan

P8

ergodyne1 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:40:
[...]

Domme vragen bestaan niet (al denken sommigen hier anders over). Ik merk het vooral op de snelweg. Het stuur trilt alsof je over een ribbelige weg rijdt. Dit is zeker niet de Lane Assist. Het lijkt wel een soort mechanische trilling. Ik denk dat het vrouwelijke geslacht er wel raad mee zou weten...
Hier chef trilling! Ik heb twee verschillende oorzaken gehad met 2 verschillende P8 auto’s:

Auto 1: herkenbaar gevoel zoals de vraagsteller aangeeft: redelijk heftige trillingen tussen 107-120: oorzaak nooit gevonden, auto is ingenomen.

Auto 2: bleek een flinke hoogteslag te zitten in de band linksachter (moet met een specialere uitlijnmachine gedaan worden, de standaard uitlijnmachines schijnen hoogteslag niet te meten. De trilling is daar voor bijna 100% verdwenen. Met de winterbanden en andere set velgen merken ik niks.

Ik hoop voor je op iets als twee, maar vermoed dat je ook een hebt, gezien de heftigheid van je trilling en dat sommige anderen hier dat ook ervaren. Mijn case was toen nog “uniek” kreeg ik mee. Met de meerdere trillingservaringen hier op het forum (b)lijken er toch redelijk wat foute exemplaren tussen te zitten.

Bazzan

• ergodyne1
Mga1600 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:57:
[...]

Dit geldt voor ELKE auto. Niet alleen deze P8.

• ergodyne1
Bazzan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:32:
[...]

Hier chef trilling! Ik heb twee verschillende oorzaken gehad met 2 verschillende P8 auto’s:

Auto 1: herkenbaar gevoel zoals de vraagsteller aangeeft: redelijk heftige trillingen tussen 107-120: oorzaak nooit gevonden, auto is ingenomen.

Auto 2: bleek een flinke hoogteslag te zitten in de band linksachter (moet met een specialere uitlijnmachine gedaan worden, de standaard uitlijnmachines schijnen hoogteslag niet te meten. De trilling is daar voor bijna 100% verdwenen. Met de winterbanden en andere set velgen merken ik niks.

Ik hoop voor je op iets als twee, maar vermoed dat je ook een hebt, gezien de heftigheid van je trilling en dat sommige anderen hier dat ook ervaren. Mijn case was toen nog “uniek” kreeg ik mee. Met de meerdere trillingservaringen hier op het forum (b)lijken er toch redelijk wat foute exemplaren tussen te zitten.
Monteur heeft er bij mij naar gekeken. Hij voelde de trillingen ook. Ze erkennen het maar Volvo geeft tegenwoordig aan dat het een producteigenschap is. Droevig toch.

• mich78
ergodyne1 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:11:
[...]

Monteur heeft er bij mij naar gekeken. Hij voelde de trillingen ook. Ze erkennen het maar Volvo geeft tegenwoordig aan dat het een producteigenschap is. Droevig toch.
Zijn ze bij Pon in de leer gegaan zeker..

• SSANL
  • Laatst online: 11-03 13:21
ergodyne1 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:40:
[...]

Ik heb exact hetzelfde. Met de winterbanden nu veel minder last van, als voel ik wel een hele lichte trilling (acceptabel).
Bij mij roepen ze ook "product eigenschap" en de "XC40 is gevoelig voor trillingen" en "niet eerder van gehoord" en al dat soort excuusjes..

Ik heb het nu ook bij de lease maatschappij gemeld, en zij pakken het op als het er nog steeds is als mijn zomerbanden er weer onder liggen.

Wel moet ik zeggen dat ik vind dat de auto ook trilt bij 160+ km/h. De XC40 P8 waarin ik mijn proefrit had gemaakt deed dit niet.

XC40 P8 [MY21] / 20" / Warmtepomp / Grijs / Panoramadak

• over9000
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-11 07:35
Hebben wij hier ook al iets over gehoord? *O*

https://www.xc40forum.com...are-update-in-april.4046/

• Dylannx3
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-11-2024
Hopelijk is het echt waar! Kan niet wachten op Carplay!

• ergodyne1

• mich78
Dat is al langer aangekondigd. Voorlopig alleen nog beloften.

• ergodyne1
mich78 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:13:
[...]

Dat is al langer aangekondigd. Voorlopig alleen nog beloften.
Dat is het hem he. Als je niet eens de releasedatum weet kun je maar beter voorzichtig zijn met zulk nieuws.

• Bazzan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-11-2024

Bazzan

P8

Ik heb de Volvo sneeuwkettingen voor de P8 / Twin engine ongebruikt in de bijbehorende tas. Mocht je ze voor een weekje willen gebruiken/huren van me, stuur me een berichtje. Woon in midden Nederland. 👍. De tas past in je frunk.

[ Voor 5% gewijzigd door Bazzan op 24-02-2022 16:42 ]

Bazzan

• Wolfs XC
  • Laatst online: 16-04-2024
Morkie69 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:51:
All season banden op wintersport:
Let erop !! dat er een sneeuwvlokje symbool op de banden staat, anders worden ze niet "gezien als winterband" in Duitsland en Oostenrijk. Kun je bij een ongeval, ook al ben je niet de veroorzaaker, wel in een juridisch geschil komen en aansprakelijk gesteld worden.

FYI
Als het goed is hebben de All Seasson banden op de XC40 Recharge af-fabriek het sneeuwvlokje. Dit geldt sowieso voor MY23 maar neem aan dat dit op de MY21 en MY22 ook zo is?

Volvo XC40 P6 Ultimate 20" MY23

• mich78
Bazzan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:40:
Ik heb de Volvo sneeuwkettingen voor de P8 / Twin engine ongebruikt in de bijbehorende tas. Mocht je ze voor een weekje willen gebruiken/huren van me, stuur me een berichtje. Woon in midden Nederland. 👍. De tas past in je frunk.
Pb gedaan!

• Calvin36
  • Laatst online: 25-01-2023
mich78 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:10:
Tja, helaas heb ik dat ook. En inderdaad iedereen is slim genoeg om te weten wanneer de lane assist trilt en wanneer het stuur helaas trilt tussen 105 en 125. Mijn dealer heeft een aantal “onderzoeken “ gedaan maar komt nu tot de conclusie dat mijn auto niet anders is en verwijst me door naar code leasemaatschappij. Zeer teleurstellend. Ik ben vooral teleurgesteld door Volvo Nederland die het niet serieus neemt

• Calvin36
  • Laatst online: 25-01-2023
[...]

Inderdaad goed om te delen. Eerlijk gezegd realiseerde ik me ook niet dat de voorwielen anders zijn dan de achterwielen totdat een medewerker van mijn dealer me daar op attendeerde en gelukkig zo alert was dat hij ontdekte dat de dealer na een balancering van de wielen de voor en achterwielen helaas had verwisseld. Mbt tot het trillings probleem maakt het weinig uit. Ook de achterbanden op de vooras leidt tot trilling met verdovende handen tot gevolg. Net als iemand anders hier vermijd ik daarom maar de snelheid 105-125 km/uur. Mazzel dat dat net de standaard snelheid in Nederland is 😉

• RJV2
  • Laatst online: 10-05-2024

RJV2

P8

Aardig artikel over zaken die wel of niet bijdragen aan hoog verbruik. Snelheid op 1, Verwarmen van accu en cabine op 2.
Niet verassend maar wel nuttig om te lezen hoeveel impact dat heeft. On-board electronica, infotainment etc heeft nauwelijks impact. En stoelverwarming ook niet dus dat is altijd beter dan climate control hoger zetten.

https://www.wired.com/story/ev-battery-drain-tips/

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
WildOne schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:23:
Vanochtend was het systeem afschuwelijk traag, haperende muziek, trage reacties op schermaanraking en bluetooth stond uit

Wellicht (hopelijk) een download op de achtergrond van de update? Of krijg je daar eerst een melding van?
Heb je de FM beta geïnstalleerd? Die veroorzaakt zeer dikke vertraging, daarvoor een jaar lang probleemloos en super snel!

• JohnDoe77
DarkShadow schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:42:
[...]

Tip: bezoek eens een vestiging van de grote banden ketens. Neem je bandmaat mee (voor/achter idd anders) en vraag hun advies. Ik zou winterbanden kiezen, of anders minimaal all season met een sneeuwvlokje. Of Google even; veel winterbanden test, oa van ANWB.

• JohnDoe77
Dylannx3 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:04:
[...]

Hopelijk is het echt waar! Kan niet wachten op Carplay!
Hij stond al een tijd voor Q2!
Pagina: 1 ... 61 ... 343 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"