Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:33
hlip schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:17:
[...]

Zou het ook een veiligheids-feature kunnen zijn?

Als je met het legen van de cache ook het BT adres van de auto verwijderd zul je de verbinding weer moeten opbouwen c.q. aantonen dat jouw telefoon bij de sleutels hoort. En als je dat niet secure doet kan iedere malloot je auto overnemen.
Dat had ik ook verwacht maar BT blijft gewoon werken.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-11 14:11
Juancho schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:55:
[...]

Dat had ik ook verwacht maar BT blijft gewoon werken.
Ik weet niet zo veel van Android (als OS) maar ik kan me voorstellen dat voor de tcam module hetzelfde van toepassing is. Als het MAC adres van de auto wordt gewist op je telefoon zul je opnieuw moeten identificeren. Alleen opnieuw inloggen is dan zeker niet genoeg. En in mijn beleving terecht.

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

• mrsmit01
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-02-2024
Ik zag deze link voor een dashcam voorbij komen in het P2 forum.

https://fitcamx.com/produ...vo?variant=40690769854636

Iemand toevallig deze al voor zijn P8/P6 besteld en ervaring mee?

BMW 330e Touring

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23:19
mrsmit01 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:49:
Ik zag deze link voor een dashcam voorbij komen in het P2 forum.

https://fitcamx.com/produ...vo?variant=40690769854636

Iemand toevallig deze al voor zijn P8/P6 besteld en ervaring mee?
Ik zag hem van de week voorbij komen op een P8/P6 Facebook pagina. Het schijnt dat deze heel makkelijk te installeren is. Je kunt power halen uit de spiegel.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• mrsmit01
  • Laatst online: 15-02-2024
ArnoudN schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:09:
[...]

Ik zag hem van de week voorbij komen op een P8/P6 Facebook pagina. Het schijnt dat deze heel makkelijk te installeren is. Je kunt power halen uit de spiegel.
Inderdaad. Daarom vind ik het interessant om wellicht aan te schaffen. Geen gedoe met kabels etc. Maar was benieuwd of het mooi aansluit en of de kwaliteit van de cam voldoende is.

BMW 330e Touring

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23:19
mrsmit01 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:13:
[...]

Inderdaad. Daarom vind ik het interessant om wellicht aan te schaffen. Geen gedoe met kabels etc. Maar was benieuwd of het mooi aansluit en of de kwaliteit van de cam voldoende is.
Degene op Facebook was erg tevreden over de kwaliteit van het beeld. Er stond een filmpje bij dat er goed uitzag.

Ik heb de link naar de FB pagina:
https://www.facebook.com/...rmalink/1357252801361816/

Je hebt volgens mij model 2 of B nodig. Op Alie staat hij ook, iets goedkoper.

[ Voor 10% gewijzigd door ArnoudN op 18-02-2022 21:13 ]

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

okio schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:59:
[...]

in alle eerlijkheid, mag je denk ik blij zijn als je hem dit jaar nog geleverd gaat krijgen.
Kreeg vandaag bericht: week 43 verwachte levering.

Ik weet dat dit niet een vaste waarde is, maar het geeft wel een richtlijn aan waar ik naartoe kan leven... nog 250 dagen te gaan >:)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• mozziej
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-11 14:10
ron65 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:50:
[...]

Kreeg vandaag bericht: week 43 verwachte levering.

Ik weet dat dit niet een vaste waarde is, maar het geeft wel een richtlijn aan waar ik naartoe kan leven... nog 250 dagen te gaan >:)
Ik kreeg eerder te horen week 44 (besteld twee weken geleden), afgelopen week meldde dealer september omdat ze ‘in lopen’. Enfin we gaan het zien, heel benieuwd!

• Kleineheino
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-08-2024
Trafo schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:14:
Aangekomen in Zuid Frankrijk, met caravan !!!

Via Duitsland en Zwiterland, na denk ik 12 x laden waarvan 10x afkoppelen deze challenge gehaald. Voelde als pionieren 😅

Gemiddelde verbruik 38kwh
Wel blij met mjjn lichtere 1300kg gestroomlijnde caravan.
Zonder het laden echt de beste caravantrekker ooit ! Maar dat laden, veel stress “doet de lader het, diverse keren onverricht doorgereden, (niet meegeteld)

Ik reken voor het gemak nu met 2 km per kwh. Dus van 80% naar 20% dan zo’n 120 km. Dieper dan 20% durfde ik gezien de laadpaalstress niet aan. Superpalen en ranzige palen, enge industrieterreinen, superstrakke (EU gesubsidieerde) laadpleinen en pittoreske dorpslaadpaal, allemaal gezien. Nu 2 weken in een laadpaaalwoestjjn, heb me net 15 km verderop op laten halen bij een 11kwh paaltje in een minidorpje. Word ik over 8 uur weer gedropt en hoop dat hij het is blijven doen.

Miste vooral een mooie “tesla-achtige” voortgang oplaadapp. Nu bv 1 uur koffie zitten drinken om er achter te komen dat hij na 8 min gestopt was. App werkt echt niet.
Kortom

* super caravantrekker

*goed 100 km per keer laden (mn vanwege risico falende palen onderweg)

*Meestal caravan afkoppelen

*Verbruik (bij. mij 35-40 kwh ( afhankelijk heuvels-bergen)

* ingehaald door alle vrachtwagens onderweg…, 80-85 km cruise control. 🐢

* diverse app’s nodig om palen te zoeken, over verbeterpunten google is al veel geschreven maar zeer wenselijk

* REISTIJD MET DIT ALLES 2 tot 3 x LANGER DAN VOORHEEN met benzine.
1 reisdag 11 uur over 380 km..
Maar wist ik van te voren dus eigen schuld.
Over 10 jaar lachen we er om, weet je dat we geen 1000km maar slechts 100km per laadbeurt reden, haha

Wel vind ik de google maps niet echt fijn werken. Tevens viel halverwege cruise control en nog wat zaken spontaan uit, onmisbaar bij lange afstanden met caravan. Na een laadsessie werkte het opeens weer…

2 weken “rust” en dan weer op avontuur naar huis
Jeetje, hier schrik ik van. Ik mag een volgende leaseauto maar deze moet verplicht elektrisch zijn. Tot nu toe ging ik altijd uit van 200km en dan laden. Ook dacht ik dat je langs de snelwegen wel zou kunnen laden. Wij rijden bijna elk jaar naar het zuiden met onze caravan in de vakantie. Na uw verhaal begin ik toch wel heel erg te twijfelen aan elektrisch rijden icm een caravan.

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-11 23:20
ergodyne1 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:18:
[...]
Werd mij ook op het hart gedrukt toen ik de auto ophaalde. Ga die app er niet afhalen en weer opzetten, etc. niet mee gaan pielen.
Ik heb er ook nooit mee gekloot. Appt werkt altijd prima. Heel soms reageert hij wat traag maar meer is het niet. Op iOS en geen Android overigens maar op een Android based auto zou ik verwachten dat iOS minder goed werkt maar nergens last van

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-11 11:43
Kleineheino schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 08:44:
[...]

Jeetje, hier schrik ik van. Ik mag een volgende leaseauto maar deze moet verplicht elektrisch zijn. Tot nu toe ging ik altijd uit van 200km en dan laden. Ook dacht ik dat je langs de snelwegen wel zou kunnen laden. Wij rijden bijna elk jaar naar het zuiden met onze caravan in de vakantie. Na uw verhaal begin ik toch wel heel erg te twijfelen aan elektrisch rijden icm een caravan.
Ik kan je 1 tip geven. Wil je op veel op vakantie met de auto, moet je ECHT geen elektrische auto nemen. En ZEKER geen P8. Niet over laten halen hoe goed ie rijdt, want de rest is niet zo best. Het is voor mij een snel speelding, meer niet. Vakantie doe ik met een XC90.

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

• Trafo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-02-2022
Kleineheino schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 08:44:
[...]

Tsja, zoals ik al aangaf is het echt pionieren... Je ziet tegenwoordig bij diverse EV,s dat ze een redelijk trekgewicht hebben, vraag is wel wat je er praktisch mee kan. Uiteindelijk gaat het over de beschikbaarheid van snelladers, dan kost het alleen extra tijd. Mijn Audi op benzine reed ook 1op 6 naar zuid Frankrijk, echt zuinig worden auto,s niet met iets erachter. Bij de XC 40 ben je dan met twee koelkasten onderweg..

Ook in de winter met caravan gereden, dan gaat hij richting de 50kwh.verbruik. let wel, ik zit normaal momenteel ook op 29 kWh gemiddeld, niet megazuinig dus.

Het is een mindset,wij vonden het wel een avontuur maar had het met voorheen 3 kinderen op de achterbank niet graag gedaan ! En een rondje Kroatië zoals paar jaar geleden lukt voorlopig niet meer

• ergodyne1
hansdg53 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:05:
[...]

Wat zijn precies de verschillen?
De PA van de V60 werkt heel goed. Vond het beter dan van Tesla. Je kon bijna met je handen los rijden, ik had er vol vertrouwen in. Heel alert op belijning en stuurt netjes er vanaf. De C40 doet zeg maar niks van dit alles. Stuurt heel nerveus en de lane assist doet bijna niks, die knalt je zo over belijning de vangrail in als het kan. Doodeng en niet te vertrouwen.

• ergodyne1
Trafo schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:44:
[...]

Tsja, zoals ik al aangaf is het echt pionieren... Je ziet tegenwoordig bij diverse EV,s dat ze een redelijk trekgewicht hebben, vraag is wel wat je er praktisch mee kan. Uiteindelijk gaat het over de beschikbaarheid van snelladers, dan kost het alleen extra tijd. Mijn Audi op benzine reed ook 1op 6 naar zuid Frankrijk, echt zuinig worden auto,s niet met iets erachter. Bij de XC 40 ben je dan met twee koelkasten onderweg..

Ook in de winter met caravan gereden, dan gaat hij richting de 50kwh.verbruik. let wel, ik zit normaal momenteel ook op 29 kWh gemiddeld, niet megazuinig dus.

Het is een mindset,wij vonden het wel een avontuur maar had het met voorheen 3 kinderen op de achterbank niet graag gedaan ! En een rondje Kroatië zoals paar jaar geleden lukt voorlopig niet meer
Dat pionieren vind ik echt een iets goed praten wat gewoon ruk is! Heb je een auto die trekt als een malle, kun je er geen km mee rijden, van de zotte!

• Juancho
Als je idd regelmatig naar het buitenland op vakantie gaat met een zwaar object achter de XC40 zou ik ook ne er nooit de volledigel elektrische kiezen. Daarvoor is de range gewoon te beperkt. Dan zou ik lekker voor de hybrid variant gaan. Mag dat wel van je werkgever? Vriend van mij had dezelfde keuze en is voor de hybrid gegaan. Met 2 jonge kinderen zat hij ook niet te wachten op al die laadstres.

Hoe geweldig de auto ook mag rijden met caravan... Als je reëel kijkt naar de P8 is deze gewoon nog niet ver genoeg doorontwikkeld voor dit soort zaken. Misschien de volgende generatie.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Juancho schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:11:
Hoe geweldig de auto ook mag rijden met caravan... Als je reëel kijkt naar de P8 is deze gewoon nog niet ver genoeg doorontwikkeld voor dit soort zaken. Misschien de volgende generatie.
Dat heeft niks met P8 te maken maar is gewoon een kenmerk van elektrisch rijden anno 2022. Range is beperkt en laden duurt lang. Iedereen die een elektrische auto exact hetzelfde wil blijven gebruiken als een benzine of diesel auto doet er verstandiger aan daar bij te blijven, of hybride.

[ Voor 25% gewijzigd door Montalbano op 19-02-2022 11:49 ]

P8

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-05 18:55
ergodyne1 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:45:
[...]

De PA van de V60 werkt heel goed. Vond het beter dan van Tesla. Je kon bijna met je handen los rijden, ik had er vol vertrouwen in. Heel alert op belijning en stuurt netjes er vanaf. De C40 doet zeg maar niks van dit alles. Stuurt heel nerveus en de lane assist doet bijna niks, die knalt je zo over belijning de vangrail in als het kan. Doodeng en niet te vertrouwen.
Mijn ervaring met de XC40 P6 is heel anders. De auto rijdt perfect tussen de lijntjes en neemt bochten soepel. Misschien maakt de 4WD aandrijving, samen met de extra PK's, het geheel wat nerveuzer?

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-11 23:20
ergodyne1 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:39:
[...]

Ik kan je 1 tip geven. Wil je op veel op vakantie met de auto, moet je ECHT geen elektrische auto nemen. En ZEKER geen P8. Niet over laten halen hoe goed ie rijdt, want de rest is niet zo best. Het is voor mij een snel speelding, meer niet. Vakantie doe ik met een XC90.
Ja, ben ik het wel mee eens. Voordat ik dat deze auto kreeg hadden we een hele lange roadtrip gemaakt met mijn benzine auto. Wetende dat wij dat toch niet zo heel vaak doen konden we er nog even van genieten.
Gedurende deze P8 leaseperiode doen we alle lange/grote vakanties lekker met het vliegtuig. Maar een lange vakantie met de p8 + caravan? Ik had er niet eens over nagedacht om elektrisch te rijden. Dat gaat nog heel wat jaren duren voordat dat interessant is (vind ik dan). Tripjes naar Parijs of andere grote steden die niet al te ver zijn is allemaal prima maar de laadstress voor verre vakanties is het laatste wat ik wil als ik wil ontspannen ;)

Met dank aan de vele ervaringen hier en overige elektrisch rijders forum

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Sommige werkgevers hebben een optie om een vakantieauto erbij te leasen, in dat geval heb je recht op een vakantiewagen op bijv benzine die de caravan kan trekken, de elektrieke wagen gaat dan naar de leasemaatschappij die weken en dan zorgen ze dat alle onderhoud etc eraan gedaan wordt terwijl jij wegbent met de vakantiewagen.
Ook de bijtelling gedurende die tijd hoef je dan niet te betalen, wel voor de vakantiewagen.

Idee?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Als je idd regelmatig naar het buitenland op vakantie gaat met een zwaar object achter de XC40 zou ik ook ne er nooit de volledigel elektrische kiezen. Daarvoor is de range gewoon te beperkt. Dan zou ik lekker voor de hybrid variant gaan. Mag dat wel van je werkgever? Vriend van mij had dezelfde keuze en is voor de hybrid gegaan. Met 2 jonge kinderen zat hij ook niet te wachten op al die laadstres.

Mijn werkgever heeft ook sinds 01-01-2022 de elektrische wagen verplicht gesteld, hybride of iedere andere vorm waar nog fosiel in kan is verboden.
Als je dan een eigen wagen wilt gaan gebruiken en dan per km declareren kan, maar alleen als die ook volledig elektrisch is anders krijg je geen cent.
Doelstelling is binnen 3 jaar volledig "emissieloos" te rijden, beetje struisvogelpolitiek want emissieloos? de energie wordt elders opgewekt en heeft daar emissie, maar zolang we dat niet bij de auto zien noemen we hem emissieloos :-)

Zelf moet ik nu ook aan een P6, maximaal haalbare en blijkt bovendien de enige met 1500 kg terkkracht binnen het budget. De P8 is niet eens beschikbaar, was die dat wel dan nog, is het MTG meer dan 2500 kilo en kan ik met mijn B rijbewijs de caravan er niet meer achter hangen. BE halen zie ik nog even niet zitten vanwege kosten. Bovendien hebben ze me BE in 1983 door de neus geboord, doordat mijn examen door ziekte van een examinator naar 1984 werd verplaatst (half december naar begin Januari), en vanaf 01-01-1984 werd geen BE meer uitgegeven bij een normaal examen. Dat was echt balen, en ik weiger om door dat geintje nu veel geld uit te geven aan E over B die ik eigenlijk gewoon had moeten hebben.

De P6 is met net 2400 kg wel geschikt, en bovendien de enige die wel in budget past met dat trekgewicht.

Zelf ga ik Nederland al jaren niet uit met de caravan, hooguit wat Belgie of netaan in Duitsland, ik heb reisgenoten die na 2 uur al helemaal klaar zijn met reizen en na 4 uur in alle kleuren en toonaarden zuchten en steunen vanwege de mega-reis. Bovendien mocht ik voor het werk de laatste 10 jaar heel de wereld rond, en dan is vakantie in eigen land prima.

Dan is een P6 wel te doen, met terugloop van 50% van de actieradius (Volvo geeft 15% op als richtlijn, recenties hebben het standvastig over 50%) is er nog zo'n 150 km over, en dat betekent dus 1x snelladen onderweg. Zeker met mensen die 2 uur rijden "zooooo vreselijk lang" vinden duren is dat niet eens erg, even een half uurtje een broodje pakken, wat drinken... gewoon van de reis ook wat maken en niet in eenmaal door willen jakkeren, scheelt enorm.

Ook dit is een mindset, naar Zuid Frankrijk dezen we met mijn ouders destijds vaak in anderhalve dag, en maar doorjakkeren... daarna gingen ze er een week over doen. Eerste keer vreselijk, elke dag een klein stukje en dan alweer een camping voor 1 nachtje.. maar daarna leer je het te waarderen, je ziet veel meer van de omgeving waar je doorheen rijdt, hebt rust ook tijdens het reizen, en dan zijn heen en terugries ook vakantie en kom je niet na afloop doodmoe van een lange reis thuis.
Het was even de knop om, maar uiteindelijk bevalt dat veel beter.

Met de P6 en een caravan ook: knop om, dan maar 30 min eerder van huis, onderweg een laadsessie van 30 min, en dat moet best te doen zijn!
Over 5 jaar weer een nieuwe wagen, dan zal e.e.a. wel flink anders zijn dan nu en kun je wellicht weer veel verder komen met een lading en zijn de laadstations ook verbeterd en flink meer in aantal.

Ik heb me voorgenomen me er niet door van de wijs te laten brengen. Ik heb straks een wagen die 1500 kg kan trekken, meer dan zat voor mijn sleurhutje van 1050 kilo, en ik ga dat extra stoppen voor laden wel voor lief nemen en er wat van maken ipv het als een last te zien ;-)

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-11 12:32
[...]

Ik ben vorige zomer op vakantie geweest met mijn P8, naar Frankrijk, en was één van de meest relaxte reizen die ik ooit heb gemaakt. Alles vooraf gepland met ABRP en telkens zeer vlot geladen (bij vooral Ionity chargers). 2 à 2.5u rijden, en half uurtje laden van 10->80% en weer vertrekken. Niet iedereen vind het nodig om én een dikke XC90 én nog een speeldingetje te hebben. Als ik 1 tip mag geven: laat je hoofd niet gek maken door schreeuwers. Plan je auto niet in functie van die ene reis, maar plan de reis in functie van de auto. En met de P8 valt dat zeer goed mee!

• Spanky79
  • Laatst online: 31-10 10:07
Wij gaan het proberen deze zomer. Naar de Franse Alpen met de p8. 900km oid. Ik trek er gewoon een extra dag voor uit. Hotel en vandaaruit 100% vol vertrekken.

Trekhaakkoffer mee en dus geen vouwwagen trekken. Dat durf ik nog niet. Ook zijn er geen campings waar ik kan laden die wij interessant vinden. Dus we gaan naar een chalet met laadpunt.

Plan de reis vooraf met ABRP en dan zien we het wel. Als ik het zo uitzoek zijn we alles bij elkaar maar 2 uur langer onderweg. Dat valt best mee.

Langs de payage is er inmiddels wel genoeg te laden, laatste stukje is lastiger. We gaan het zien.

Overigens erger ik me inmiddels wel aan het feit dat als ik de auto op parkeerstand zet er geen ‘parkeermenu’ is met keuzes voor laadpercentage en het instellen van een timer voor opwarmen etc. Dat zou toch kunnen en ook echt iets toevoegen. Nu moet ik voor alles steeds 3 menu’s diep, erg onhandig.

[ Voor 20% gewijzigd door Spanky79 op 19-02-2022 15:08 ]

• hansdg53
madhondt schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 14:53:
[...]

Ik ben vorige zomer op vakantie geweest met mijn P8, naar Frankrijk, en was één van de meest relaxte reizen die ik ooit heb gemaakt. Alles vooraf gepland met ABRP en telkens zeer vlot geladen (bij vooral Ionity chargers). 2 à 2.5u rijden, en half uurtje laden van 10->80% en weer vertrekken. Niet iedereen vind het nodig om én een dikke XC90 én nog een speeldingetje te hebben. Als ik 1 tip mag geven: laat je hoofd niet gek maken door schreeuwers. Plan je auto niet in functie van die ene reis, maar plan de reis in functie van de auto. En met de P8 valt dat zeer goed mee!
Volgens mijn dealer is op reis het meest efficiënte de 20-70 laadmethode, dus gaan laden met 20% over en dan tot 70%. In die range is het laden schijnbaar het snelst. De extra 10% om tot 80 te komen kost blijkbaar teveel tijd.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:18
hansdg53 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:25:
[...]

Volgens mijn dealer is op reis het meest efficiënte de 20-70 laadmethode, dus gaan laden met 20% over en dan tot 70%. In die range is het laden schijnbaar het snelst. De extra 10% om tot 80 te komen kost blijkbaar teveel tijd.
Informatie van mensen die zelf niet elektrisch rijden zou ik niet vertrouwen: hoe lager je kunt starten met laden hoe beter. Dus die 20 is onzin. Naar 80 laden is inderdaad meestal niet optimaal maar soms is het ook fijn om iets minder vaak te stoppen. Het beste advies is: ABRP gebruiken.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:34
JTHZZ schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:45:
[...]

Informatie van mensen die zelf niet elektrisch rijden zou ik niet vertrouwen: hoe lager je kunt starten met laden hoe beter. Dus die 20 is onzin. Naar 80 laden is inderdaad meestal niet optimaal maar soms is het ook fijn om iets minder vaak te stoppen. Het beste advies is: ABRP gebruiken.
Waarom maar tot 70 of 80% opladen terwijl diegene die garantie geeft op de accu (Volvo zelf) adviseert tot 90% te laden.
Volvocars: "Om ervoor te zorgen dat de accu van een volledig elektrische auto zo lang mogelijk meegaat, raden we aan om de accu tot 90 procent op te laden aan wisselstroom".

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:22

Rianata

Have you played Atari today?

Vulcan750 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:23:
[...]

Waarom maar tot 70 of 80% opladen terwijl diegene die garantie geeft op de accu (Volvo zelf) adviseert tot 90% te laden.
Volvocars: "Om ervoor te zorgen dat de accu van een volledig elektrische auto zo lang mogelijk meegaat, raden we aan om de accu tot 90 procent op te laden aan wisselstroom".
Voor zo'n vakantietrip gaat het even niet om de levensduur van de batterij en zou je ook niet volgens het advies mogen snelladen :-)

Laadsnelheid ligt tussen de 10% en 80% gewoon hoog (genoeg). Alles boven de 80% duurt relatief te lang.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

• madhondt
[...]
De reden om maar tot 70 of 80% te laden is omdat die laatste procenten heel traag beginnen gaan. Het is beter een keer meer en sneller te laden (en daarom zo leeg mogelijk te rijden), dan 10 minuten extra te staan voor amper 10% extra. (ik heb het hier puur over het laden onderweg)

[ Voor 3% gewijzigd door madhondt op 19-02-2022 18:43 ]

• Juancho
Montalbano schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:48:
[...]

Dat heeft niks met P8 te maken maar is gewoon een kenmerk van elektrisch rijden anno 2022. Range is beperkt en laden duurt lang. Iedereen die een elektrische auto exact hetzelfde wil blijven gebruiken als een benzine of diesel auto doet er verstandiger aan daar bij te blijven, of hybride.
Zat weet ik maar het gaat hier specifiek om het xc40 px topic 😁😉. En iemand vroeg er specifiek naar.

Natuurlijk geldt dit wel voor vrijwel elke EV caravan combinatie.

• hansdg53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqHRfz_iCGiRMO5TH6cuDdv4GBU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OXu1MPAhaLvPdfY4Fkh1AVq7.png?f=user_large

Het laden tussen 70 en 80 gaat gemiddeld met 50KW. Tussen 10 en 20 met 150 KW, dus 3x zo snel. Zelf zou ik liever niet wachten tot er nog maar 10% inzit, dus misschien 15-70.

• JTHZZ
[...]

Dat kan ook prima alleen duurt dat lang bij een snellader onderweg. En daar ging dit advies over.
De snelheid neemt bij snelladen (gelijkspanning) gaandeweg af dus als je snel verder wilt rijden is het verstandiger tot 60, 70 of 80 te laden. Daarboven wordt het snelladen een stuk langzamer en moet je enorm lang wachten tot je bijv 90% hebt bereikt. Het advies is dus voor de reistijd niet voor de impact op de accu. ABRP kan dat allemaal mooi optimaliseren als je een lange reis moet maken. 2 stops van 20-60% laden is sneller dan 1 stop van 20-100%.

[ Voor 20% gewijzigd door JTHZZ op 19-02-2022 19:17 ]

• hansdg53
[...]

Ja ik zie dat op de Volvo website staan, maar in de handleiding staat niets over het opladen tot 90%. Ik denk dat het een taal issue is, wat ze bedoelen is dat je de auto beter niet verder kan opladen dan tot 90%.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:34
Oké, ik haal twee verschillende dingen door elkaar. Het is me helemaal duidelijk. 😊

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024

Wat een aannames en ogenschijnlijke demagogische theorieën.
Ik kan oprecht zeggen dat onze afgelopen zomervakantie het even wennen was met 2 kids van 5 en 9 met een volgepakte auto, kofferbak, frunk en zware vouwwagen, maar onze ervaring is dat de reis naar en van Bordeaux met de P8 prima verlopen is!

EHAS in "Het grote Volvo XC40 P8 Recharge topic"

[ Voor 5% gewijzigd door EHAS op 19-02-2022 20:18 ]

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-11 09:37
Wij zijn naar de omgeving van Macon geweest in november (750km)
1,5 uur aan 3 keer laden besteed (enkele reis)
Gepland met ABRP op telefoon en met de auto (Maps)
Aan de lader zetten de volgende geplande lader als bestemming en vertrokken bij de lader als de auto aangaf dat we met 5-10% zouden aankomen.
Dat werkte prima

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• iPeter
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-11 20:07
Vandaag de eerste langere rit gemaakt met de P6 (met 20"), 280km in totaal waarvan 90% snelweg. Uiteindelijk geëindigd met 21,5 kWh per 100 km. Had geladen tot 90% en kwam uiteindelijk met 10% aan. 280km over 80% zou een theoretische range betekenen van 350 km op 100% met het huidige weer. Zeer tevreden mee, biedt ook perspectief voor de zomer!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
ergodyne1 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:48:
[...]

Dat pionieren vind ik echt een iets goed praten wat gewoon ruk is! Heb je een auto die trekt als een malle, kun je er geen km mee rijden, van de zotte!
Misschien heb ik het gemist, maar rijd jij verplicht Volvo? Ik heb naast acceleratie werkelijk nog niets positiefs in je bijdrages gelezen. 8)7

• Karel de Kleine
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-01-2024
Spanky79 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:06:
Wij gaan het proberen deze zomer. Naar de Franse Alpen met de p8. 900km oid. Ik trek er gewoon een extra dag voor uit. Hotel en vandaaruit 100% vol vertrekken.
Voor mensen zoals jij en anderen die in de zomer lange afstanden willen rijden: Het is echt prima te doen. Zojuist teruggekomen van wintersport vakantie in Noord Italië. Heenweg in 2 dagen gedaan (eerste keer lange reis met P8 + een kind van 3 maanden vonden we toch best spannend). Het viel ons zodanig mee dat we de terugweg in één keer hebben gedaan.

Enkele punten om te delen:
- Verbruik: verbruik vond ik persoonlijk best goed. Over de hele vakantie heen gemiddeld onder de 30kwh per 100km gebleven ondanks de lage temperaturen, bergen, gebruik van airco en stoel/stuur verwarming en hoge snelheden (veel stukken in Duitsland 150-160 km/u gereden). Zonder de hoge snelheden had het verbruik meer rond de 27 kwh gelegen.
TM = totale reis, TA = terugreis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6ekwYelqLJ28QiRlSBrSsGCn7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cI42RhjoFS0w8kCJQ6ph0eXx.jpg?f=fotoalbum_large

- Laden onderweg: Ik ben verrast over de hoeveelheid snelladers die er langs de route aanwezig zijn. Met het beschikbaar stellen van de Tesla superchargers voor alle type auto's op termijn zal dit alleen nog maar beter worden. Zoals je hier ook veel leest gaat laden snel tot 80%. Daarna neemt snelheid significant af. Op terugweg hebben we de rit van 1.027 km alsnog makkelijk met 4 laadsessies volbracht (telkens na ongeveer 200km gestopt). Door de benodigde tijd voor voeden, verschonen en "tummytime" van onze baby verloren we gevoelsmatig geen tijd voor het laden van de auto (vaak tot 90%).

- Laadpas: Gedurende de reis met 11 laadsessies enkel één laadpaal gehad (in dorp van bestemming) waar mijn druppel het niet deed. Oplossing was om een dorp verderop te laden en ondertussen boodschappen te doen. Mensen onderweg gaven mij de tip naast de druppel een extra laadpas mee te nemen om zulke verrassingen te verkleinen.

- Rijden in de sneeuw: Ooit heb ik wel eens met een Mini in de sneeuw gereden. Resultaat was door de gladde weg en sneeuw dat we al glibberend het dal uit moesten rijden en zelfs op een moment 180 graden spinden. Op bestemming dit jaar zelfde weersomstandigheden gehad met de P8. Ongelooflijk hoe strak hij op de weg blijft. Gewicht helpt uiteraard mee voor de grip, maar je voelt bijna nauwelijks iets van de gladheid op de weg. Op een gladde ondergesneeuwde P-plaats geprobeerd donuts te draaien en te slippen. Dat lukt enkel met heel veel moeite en auto is alsnog helemaal onder controle.

Conclusie: ook voor lange afstanden en evt met kleine kinderen is de P8 een topauto. Je moet je mindset op bepaalde vlakken een beetje veranderen, maar de voordelen van de auto wegen m.i. zeker op t.o.v. de nadelen.

• hansdg53
iPeter schreef op zondag 20 februari 2022 @ 00:33:
Vandaag de eerste langere rit gemaakt met de P6 (met 20"), 280km in totaal waarvan 90% snelweg. Uiteindelijk geëindigd met 21,5 kWh per 100 km. Had geladen tot 90% en kwam uiteindelijk met 10% aan. 280km over 80% zou een theoretische range betekenen van 350 km op 100% met het huidige weer. Zeer tevreden mee, biedt ook perspectief voor de zomer!
Netjes. Als je de actieradius grafiek van Volvo als referentie neemt, kun je in de zomer bij 100km/u een actieradius van rond de 0,8 van de WLTP norm halen, dus 0,8 x 420 = 336km. De hoge luchtweerstand is duidelijk een killer voor verder bereik.

• Kleineheino
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-08-2024
ron65 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 14:19:
[...]

Sommige werkgevers hebben een optie om een vakantieauto erbij te leasen, in dat geval heb je recht op een vakantiewagen op bijv benzine die de caravan kan trekken, de elektrieke wagen gaat dan naar de leasemaatschappij die weken en dan zorgen ze dat alle onderhoud etc eraan gedaan wordt terwijl jij wegbent met de vakantiewagen.
Ook de bijtelling gedurende die tijd hoef je dan niet te betalen, wel voor de vakantiewagen.

Idee?
Dat is zeker een goed idee. Helaas wil mijn werkgever dat niet en staat dat expliciet beschreven in het contract.

• Juancho
EHAS schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:03:
[...]

Wat een aannames en ogenschijnlijke demagogische theorieën.
Ik kan oprecht zeggen dat onze afgelopen zomervakantie het even wennen was met 2 kids van 5 en 9 met een volgepakte auto, kofferbak, frunk en zware vouwwagen, maar onze ervaring is dat de reis naar en van Bordeaux met de P8 prima verlopen is!

Daarom zeg ik ook dat IK het niet zou doen. Of moet het ook nog even in vetgedrukt zoals jij? 🤔

Er zullen best goede reisverhalen zijn, geloof ik best. Maar ik zou never nooit met de P8 + caravan naar het buitenland op vakantie gaan.

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:18
hansdg53 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 08:36:
[...]

Netjes. Als je de actieradius grafiek van Volvo als referentie neemt, kun je in de zomer bij 100km/u een actieradius van rond de 0,8 van de WLTP norm halen, dus 0,8 x 420 = 336km. De hoge luchtweerstand is duidelijk een killer voor verder bereik.
Je komt in de zomer met een P8 wel wat verder dan die 336 km als je je aan de 100 houdt. Ik heb vorige zomer best een paar keer tegen de 400 range gehaald. Haal daar dan een ‘safety magin van 25-30 km vanaf dan zit je op 360-370 zonder stress.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• hansdg53
Mga1600 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:35:
[...]

Je komt in de zomer met een P8 wel wat verder dan die 336 km als je je aan de 100 houdt. Ik heb vorige zomer best een paar keer tegen de 400 range gehaald. Haal daar dan een ‘safety magin van 25-30 km vanaf dan zit je op 360-370 zonder stress.
Mooi vooruitzicht!

• JTHZZ
Juancho schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:33:
[...]

Daarom zeg ik ook dat IK het niet zou doen. Of moet het ook nog even in vetgedrukt zoals jij? 🤔

Er zullen best goede reisverhalen zijn, geloof ik best. Maar ik zou never nooit met de P8 + caravan naar het buitenland op vakantie gaan.
Helemaal eens met @Juancho , ik zou er ook echt niet aan beginnen. Ik ga zelfs zonder caravan al niet op wintersport met mijn elektrische auto. Het is natuurlijk best te doen maar ik vind dat soort ritten met een benzineauto comfortabeler. Ik stop dan om de 2-2,5 uur en dan heb ik zo’n 250-300km gereden, net iets meer dan met een EV. Daarnaast kan ik zelf bepalen waar, wanneer en hoe lang ik stop. En dus niet net als de jongste in slaap is gevallen toch moeten stoppen omdat er zonodig geladen moet worden. Het is allemaal zeker niet onoverkomelijk en het kan prima met een elektrische auto maar in mijn situatie is benzine comfortabeler.

[ Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 20-02-2022 10:44 ]

• Mga1600
JTHZZ schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:42:
[...]

Helemaal eens met @Juancho , ik zou er ook echt niet aan beginnen. Ik ga zelfs zonder caravan al niet op wintersport met mijn elektrische auto. Het is natuurlijk best te doen maar ik vind dat soort ritten met een benzineauto comfortabeler. Ik stop dan om de 2-2,5 uur en dan heb ik zo’n 250-300km gereden, net iets meer dan met een EV. Daarnaast kan ik zelf bepalen waar, wanneer en hoe lang ik stop. En dus niet net als de jongste in slaap is gevallen toch moeten stoppen omdat er zonodig geladen moet worden. Het is allemaal zeker niet onoverkomelijk en het kan prima met een elektrische auto maar in mijn situatie is benzine comfortabeler.
Zelfs toen we nog benzine of diesel reden vond ik het gesleep met een caravan heen en weer door Europa al niet erg “zinvol”. Omdat we toch altijd naar Z- Frankrijk gingen, heb ik op een gegeven moment een stalling gevonden ergens tussen Lyon en Montelimar. Perfect geregeld en goedkoper dan in NL, ook al omdat je op de autoroute dan niet voor de aanhanger betaalt toch. Dus met een losse auto die kant op. Daar aan het eind van de eerste dag daar een hotelletje voor een lekker wijntje, diner, goede nachtrust en een ontbijt. Volgende dag de caravan ophalen die dan met opgepompte banden en vaak al even gewassen klaar stond en dan nog maar een paar uur door naar de bestemming (bij Orange linksaf of rechtsaf, dat wisselde wel). Terug het zelfde recept. Dat tweemaal een hotel etc. nemen betekende natuurlijk wel dat het voordeel van goedkopere stalling en autoroute teniet werd gedaan….maar we vonden het perfect zo…. in dat hotelletje was de vakantie al begonnen…..!
Nadat mijn eerste vrouw was overleden heb ik de caravan in Frankrijk verkocht ….. het einde van een caravan tijdperk. Later meestal wat gehuurd (buiten het seizoen, de kinderen waren het huis uit). Tegenwoordig hebben we (een door mijzelf tot campertje omgebouwd) VW busje. De plannen om daarmee uitgebreid door Europa te gaan toeren zijn helaas al twee zomers geboycot door ‘het virus’. Leeftijd technisch behoren wij tot de risicogroep en zijn dus steeds wel extra voorzichtig geweest. De vakanties beperkten zich toen dus tot BE en NL. Ook niets mis mee trouwens…(en met een EV met caravan ook comfortabel te doen….denk ik).

• RJV2
  • Laatst online: 10-05-2024

RJV2

P8

Nog wat inzicht in het verbruik van de P8, voor de liefhebbers. Ik heb meerdere metingen gedaan, gericht op het verbruik op de snelweg. Omdat dat verbruik mijns inziens het meest relevant is. Want verbruik is vooral van belang op lange ritten.
Start en einde meting op de snelweg bij vermelde snelheid en temperatuur. Ritten van minimaal 100 km , op acc. Dus min of meer constante snelheid.

Groene vakjes zijn meerdere metingen. De tussenliggende waardes zijn inschattingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7K9KveoHsHFiQHcZuKnUyTzIuTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4yfUaAbDDLzaq1mPNbiCIEG5.jpg?f=fotoalbum_large

Als verdere toelichting; regen heeft flinke invloed op het verbruik. Zeker als het koud is. Denk aan 2 a 3 kWh/100km extra bij 5 graden. Ook de wind heeft veel impact. Gisteren flinke rit heen en direct weer terug. 120km enkele reis met acc op 105. Heen windkracht 4 ZW vol in de rug. 22,6 op de heenweg. Terug wind tegen en 27,7 kWh/100km. Dat scheelt dus aanzienlijk.

• Bazzan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-11-2024

Bazzan

P8

Edit. Hoe verwijder je een reactie 😇

[ Voor 96% gewijzigd door Bazzan op 20-02-2022 19:57 ]

Bazzan

• Kammika
  • Laatst online: 22:33
RJV2 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:30:
Nog wat inzicht in het verbruik, voor de liefhebbers. Ik heb meerdere metingen gedaan, gericht op het verbruik op de snelweg. Omdat dat verbruik mijns inziens het meest relevant is. Want verbruik is vooral van belang op lange ritten.
Start en einde meting op de snelweg bij vermelde snelheid en temperatuur. Ritten van minimaal 100 km , op acc. Dus min of meer constante snelheid.

Groene vakjes zijn meerdere metingen. De tussenliggende waardes zijn inschattingen.

[Afbeelding]

Als verdere toelichting; regen heeft flinke invloed op het verbruik. Zeker als het koud is. Denk aan 2 a 3 kWh/100km extra bij 5 graden. Ook de wind heeft veel impact. Gisteren flinke rit heen en direct weer terug. 120km enkele reis met acc op 105. Heen windkracht 4 ZW vol in de rug. 22,6 op de heenweg. Terug wind tegen en 27,7 kWh/100km. Dat scheelt dus aanzienlijk.
p6 of p8?

• Waterblok
Toen het nog 25 graden was, was er nog geen P6 denk ik...

• RJV2

RJV2

P8

• hansdg53
RJV2 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:30:
Ja, merkte ik vandaag ook, zelfde stuk weg, zelfde omstandigheden qua temperatuur en wind, met droog weer 18Kwh en nu met regen 20Kwh.

[ Voor 8% gewijzigd door hansdg53 op 20-02-2022 22:09 ]

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
Juancho schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:33:
[...]

Prima toch, suit yourself.

• Juancho
@RJV2 ik zie dat je de banden op 3,2 zet. Volgens Volvo zelf moet het 2.8 zijn, iig de 20" banden. Is er een reden waarom je het toch wel behoorlijk hoger oppompt?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kleineheino schreef op zondag 20 februari 2022 @ 08:41:
[...]

Dat is zeker een goed idee. Helaas wil mijn werkgever dat niet en staat dat expliciet beschreven in het contract.
Dat is dan echt jammer, bij mijn werkgever is juist beschreven dat dit WEL als optie wordt aangeboden, maar dan wel bij bestellen van de auto aan te geven.

Reden is dat de fiscale waarde van de leenauto/vakantieauto meetelt gedurende de vakantieweken, en de prijs van het leasebudget ook wat hoger ligt.
Ik heb dat dus niet gedaan, anders had ik deze wagen niet kunnen leasen wegens overschrijding van het budgetplafond dat men mij oplegt.

• indeWolken
  • Laatst online: 04-08-2024
Nog een duit in het zakje m.b.t. effect van wind:
Woensdag 18.2 in de top van de storm van Amsterdam naar Leiden en terug. Afgezien van het feit dat de auto als beton op de weg lag - P8, ca 10 graden, winterbanden, stuurverwarming 1, stoelverwarming (beide) op 2, snelheid 100km/u constant. Verlichting aan. Heen (wind van voren) ca 35kWu/100km, terug 25kWu/100km. Wel een verschilletje...

• RFolst
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-10 11:12
Kudo's overigens voor de SoC voorspelling van Google: rekenfoutje in combinatie met afwezige laadpalen gaf toch wel een broekpoepmomentje. Had nog 16% voor een behoorlijk stuk. Google gaf aan dat ik met 10% aan zou komen maar het eerste gedeelte gingen de procentjes er (te) snel vanaf. Berg op, dus logisch. Gebaseerd daarop, zou ik tussen de -1% en 1% aankomen (<- inschatting). Het kon niet anders, dus door. Kwam boven op de berg (op ongeveer 1/3 van de route) met 8% over. De rest bergaf dus veel regeneren.

Wat denk je? Kwam inderdaad met 10% bij de laadpaal aan... d:)b

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden

• Mga1600
Software update 1.10/1.9 is beschikbaar volgens website Volvo

• hansdg53
Mga1600 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:52:
Eindelijk een productieversie! ;)

• eniesten
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 10:28
Mga1600 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:52:
Klinkt goed! Is het een OTA-release?
Ik zit nog altijd op 1.8...

Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas

• Mga1600
eniesten schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:14:
[...]

Klinkt goed! Is het een OTA-release?
Ik zit nog altijd op 1.8...
Ja, is OTA! 1.9 is geen OTA geworden maar wordt nu meegenomen in 1.10 als het goed is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2o2SHKN2CPQCJJYzzW8WUrEX4Xk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o9yCgsdIq8cCnxU7WEfr2s76.png?f=fotoalbum_large

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-11 11:10
Tot nu toe zeer tevreden met de P6, in Nederland :)

Zondagochtend zouden we met de P6 naar Oostenrijk, best een lange rit. Maar goed waarom niet, alles goed uitgezocht met inioty en we gingen het wel zien....

Misschien te bizar voor woorden, maar we zijn net over de Duitse grens (we wonen relatief dichtbij de grens) terug gegaan. Het waaide knetter hard, regende en we hadden de skibox erop. Dit leidde bij rustig rijden (100km/h) tot een verbruik structureel boven de 37-40kwh/100km.
Kortom ik ging mn laadstops niet halen en op deze afstand zou dat echt te ingewikkeld zeker met twee kleine kinderen in de auto met een afstand van 1000km voor de kiezen.

Tsjah, misschien had ik het kunnen weten/samenloop van erg ongunstige rij omstandigheden, maar dit had ik ook niet verwacht.

Uiteindelijk met de back-up V60 diesel naar Oostenrijk gereden waar we nu zijn.

Ervaring rijker/illusie armer. Wou toch het ''eerlijke'' verhaal delen.

• Juancho
okio schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:22:

Zondagochtend zouden we met de P6 naar Oostenrijk, best een lange rit. Maar goed waarom niet, alles goed uitgezocht met inioty en we gingen het wel zien....

Misschien te bizar voor woorden, maar we zijn net over de Duitse grens (we wonen relatief dichtbij de grens) terug gegaan. Het waaide knetter hard, regende en we hadden de skibox erop. Dit leidde bij rustig rijden (100km/h) tot een verbruik structureel boven de 37-40kwh/100km.
Kortom ik ging mn laadstops niet halen en op deze afstand zou dat echt te ingewikkeld zeker met twee kleine kinderen in de auto met een afstand van 1000km voor de kiezen.

Tsjah, misschien had ik het kunnen weten/samenloop van erg ongunstige rij omstandigheden, maar dit had ik ook niet verwacht.

Vervelend zeg, kan me voorstellen dat je dan enorm baalt. En tja, deze barre stormdagen zijn natuurlijk ook wel een beetje uniek. Valt net verkeerd voor jullie...

Ik vraag me wel af, hoever is Maps nu al met dat je blind kan vertrouwen op de voorstellen wbt laden bij zo'n lange rit? Er zit natuurlijk al een tijdje een (half) filter in, maar is Maps al zo doorontwikkeld dat de aangeboden stops ook daadwerkelijk de beste/snelste zijn? Of werkt dat nog niet en ben je dus aangewezen op ABRP of zelf handmatig de boel noteren incl. backup plannen?

• RJV2

RJV2

P8

Juancho schreef op zondag 20 februari 2022 @ 23:48:
@RJV2 ik zie dat je de banden op 3,2 zet. Volgens Volvo zelf moet het 2.8 zijn, iig de 20" banden. Is er een reden waarom je het toch wel behoorlijk hoger oppompt?
Normaal rijd ik op 2,8, ook ivm confort. 3,2 was specifiek voor de twee wintersportreizen. In de verwachting dat dat leidt tot lager verbruik. Ik heb ze nog niet leeg laten lopen omdat ik nog wat meer verbruiksmetingen wilde doen.

• RJV2

RJV2

P8

Juancho schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:27:
[...]

Vervelend zeg, kan me voorstellen dat je dan enorm baalt. En tja, deze barre stormdagen zijn natuurlijk ook wel een beetje uniek. Valt net verkeerd voor jullie...

Ik vraag me wel af, hoever is Maps nu al met dat je blind kan vertrouwen op de voorstellen wbt laden bij zo'n lange rit? Er zit natuurlijk al een tijdje een (half) filter in, maar is Maps al zo doorontwikkeld dat de aangeboden stops ook daadwerkelijk de beste/snelste zijn? Of werkt dat nog niet en ben je dus aangewezen op ABRP of zelf handmatig de boel noteren incl. backup plannen?
Maps is echt wel beter geworden maar ABRP is toch nog wel beter. En geeft ook meer mogelijk om zaken in te stellen. Maar ABRP krijgt natuurlijk niet het live verbruik door. Dus ik combineer beide, handmatig.

• madhondt
Wij hebben nu een MFT backbox gekocht voor de skivakantie (maar we gaan wel met de tesla van m'n vriendin, dus ik kan geen feedback geven over P8 verbruik).

Het zou me niet verbazen moest het verbruik (bij de XC40) zelfs minderen t.o.v. de kale auto zonder backbox, gezien de achterlijn minder verticaal gaat. Maar zal sowieso beter zijn dan bij gebruik van een skibox op het dak.

• eniesten
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 10:28
[...]

Hier kan ik wel op reageren, afgelopen weekend weekendje weggeweest naar Valkenburg.
Dat is voor ons ongeveer 240 km sturen.
Heen gereden via Roermond daar gelukkig kunnen laden bij de Outlet Shopping, hierdoor waren er geen zorgen.

Echter de terugweg starten ik (doordat ik niet kon laden bij het verblijf) op 40%.
Google Maps gaf direct aan na het instellen van de route dat ik het niet zou halen en adviseerde me een aantal laadstops. Helaas stonden hier ook een aantal minder snelle laders bij.
Na het aanpassen van het filter was er wel informatie beschikbaar welke prima bruikbaar was.

Dit alles was wel in NL, maar ik vermoed/verwacht dat dit niet anders is voor het buitenland.
Het blijft overigens jammer dat ABRP nog niet (voor iedereen) beschikbaar is binnen de app store.

Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas

• JTHZZ
RJV2 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:29:
[...]

Maps is echt wel beter geworden maar ABRP is toch nog wel beter. En geeft ook meer mogelijk om zaken in te stellen. Maar ABRP krijgt natuurlijk niet het live verbruik door. Dus ik combineer beide, handmatig.
Ik vind het wel toenemend apart dat, nu er meer navigatieapps als FM en Sygic bijgekomen zijn dat een app als ABRP, die helemaal klaar is en gewoon werkt in de Polestar incl live verbruik, niet voor alle AAOS auto’s wordt vrijgegeven. Dat lijkt me echt twee muisklikken en hij staat er. Of zou er dan een nieuwe Google vrijgave moeten plaatsvinden omdat dan niet de OEM (Volvo/Polestar) de publisher is maar ABRP zelf?

• Kammika
  • Laatst online: 22:33
JTHZZ schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:30:
[...]

Ik vind het wel toenemend apart dat, nu er meer navigatieapps als FM en Sygic bijgekomen zijn dat een app als ABRP, die helemaal klaar is en gewoon werkt in de Polestar incl live verbruik, niet voor alle AAOS auto’s wordt vrijgegeven. Dat lijkt me echt twee muisklikken en hij staat er. Of zou er dan een nieuwe Google vrijgave moeten plaatsvinden omdat dan niet de OEM (Volvo/Polestar) de publisher is maar ABRP zelf?
is wsch niet volgens de nieuwe guidelines van Google gebouwd. Deze was ook al beschikbaar voor de navigatie template (ik ben geen developer, wsch gebruik een verkeerde term) beschikbaar was voor android automotive. Dus dan zal google niet goedkeuren, maar laat individuele car brands (dus polestar in dit geval) wel toe om het voor hun eigen modellen beschikbaar te stellen.

Wat ik bijzonderder vindt is dat er wel meer apps voor de polestar zijn, die dus wsch ook prima draaien op de XC40 (zelfde CMA platform wat eronder zit) en dat Volvo ze dan niet overneemt..., terwijl Volvo zelfs nog eigenaar is van Polestar (dacht ik...)

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-11 11:10
[...]

Ik vraag me wel af, hoever is Maps nu al met dat je blind kan vertrouwen op de voorstellen wbt laden bij zo'n lange rit? Er zit natuurlijk al een tijdje een (half) filter in, maar is Maps al zo doorontwikkeld ☃️❄️🌧❄️🌨🌩🏆🥇🥈🥉🏅🇳🇱🇩🇪dat de aangeboden stops ook daadwerkelijk de beste/snelste zijn? Of werkt dat nog niet en ben je dus aangewezen op ABRP of zelf handmatig de boel noteren incl. backup plannen?
Klopt enorm balen. Maar als je er eenmaal bent is het vergeten. En blij dat we nog een goede tweede auto hebben.

Nee maps was heel onbetrouwbaar. Klopte weinig van. Thymen🌍🌏🌎

[ Voor 22% gewijzigd door okio op 21-02-2022 14:29 ]

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:35
[...]

Helaas is maps nog niet up 2 date met alle snelladers. Zie bijvoorbeeld shell recharge staat er niet allemaal in. Ik rij zelf gewoon weg en zoek na een bepaalde afstand zelf laders op via maps op mn route. Als dat niet lukt(nog niet gebeurd) gebruik ik een andere app.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• RFolst

Ik denk dat ik ongeveer dezelfde reis heb gehad. Mijn gemiddeld verbruik kwam uit op 31.9 met skibox. Vond ik best meevallen. Ik zeg niet dat ik het erger had, maar met drie pubers op de achterbank had ik er ook wel mijn twijfels bij.

ARBP icm Google maps werkt prima. Wel goed kijken naar de parameters van ARBP: zet je die te zwaar, dan stop je veel vaker dan nodig blijkt. Beste strategie bleek uiteindelijk stops inplannen met ARBP en net zolang laden totdat Maps aangeeft dat je de volgende kan halen met de door jou gewenst reserve. Dat is in mijn geval 10% en dat werkte prima.

• RFolst
okio schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:15:
[...]

Klopt enorm balen. Maar als je er eenmaal bent is het vergeten. En blij dat we nog een goede tweede auto hebben.

Nee maps was heel onbetrouwbaar. Klopte weinig van. Thymen🌍🌏🌎
Dat herken ik dan helaas ook. Maps geeft ook nog eens lang aan dat een lader vrij is, terwijl deze al gebruikt wordt.

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
Mga1600 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:15:
[...]

Ja, is OTA! 1.9 is geen OTA geworden maar wordt nu meegenomen in 1.10 als het goed is.[Afbeelding]
En nog steeds geen CarPlay.. wat is dit nou weer voor een magere update..

• JTHZZ
mich78 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:55:
[...]

En nog steeds geen CarPlay.. wat is dit nou weer voor een magere update..
Dat kan me weinig schelen maar vooral grappig dat Volvo nu een versienummer voorloopt op Polestar omdat ze 1.9 al hadden gebruikt voor de update die bij Polestar 1.8.2 heet (want geen OTA). Wat is dat voor organisatie waar de updates gezamenlijk worden ontwikkeld maar het te moeilijk is om versienummers af te stemmen. 8)7 8)7
En CarPlay was uitgesteld naar de ‘spring’ en die is hier in ieder geval nog niet bepaald aangebroken dus dat was niet echt de verwachting

[ Voor 14% gewijzigd door JTHZZ op 21-02-2022 20:23 ]

• Dylannx3
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-11-2024
JTHZZ schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:21:
[...]

Dat kan me weinig schelen maar vooral grappig dat Volvo nu een versienummer voorloopt op Polestar omdat ze 1.9 al hadden gebruikt voor de update die bij Polestar 1.8.2 heet (want geen OTA). Wat is dat voor organisatie waar de updates gezamenlijk worden ontwikkeld maar het te moeilijk is om versienummers af te stemmen. 8)7 8)7
En CarPlay was uitgesteld naar de ‘spring’ en die is hier in ieder geval nog niet bepaald aangebroken dus dat was niet echt de verwachting
Waar lees je dat Carplay uitgesteld is naar 'spring' ? Ik ben best benieuwd!

• hansdg53
JTHZZ schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:21:
[...]

Ik had verwacht dat na 1.9 er wel een 2.0 zou komen. Gaan ze nu door naar de 1.99?

• mich78
madhondt schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:35:
[...]

Wij hebben nu een MFT backbox gekocht voor de skivakantie (maar we gaan wel met de tesla van m'n vriendin, dus ik kan geen feedback geven over P8 verbruik).

Het zou me niet verbazen moest het verbruik (bij de XC40) zelfs minderen t.o.v. de kale auto zonder backbox, gezien de achterlijn minder verticaal gaat. Maar zal sowieso beter zijn dan bij gebruik van een skibox op het dak.
Passen daar ski’s in??

• JTHZZ
Dylannx3 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:17:
[...]

Waar lees je dat Carplay uitgesteld is naar 'spring' ? Ik ben best benieuwd!
Is door Polestar meerdere keren aangegeven op hun Facebook pagina. Ga er even vanuit dat dat ook voor Volvo geldt.

• madhondt
Met een uitbreidingsset wel (ski's tot 187cm). De zijkanten kunnen er uit en kunnen worden vervangen door stukken met een extra uitsparing (zie foto's op de website). Het is wel een kleiner volume dan een dakkoffer, maar toch 300L.

• Juancho
hansdg53 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:26:
[...]

Ik had verwacht dat na 1.9 er wel een 2.0 zou komen. Gaan ze nu door naar de 1.99?
Ik denk/verwacht dat de volgende OTA degene wordt met de hele nieuwe Android versie en dat het voor Volvo dan idd 2.0 gaat worden. Maar dat is een verwachting van mijn kant :)

• JohnDoe77
Waterblok schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:02:
Aan de lader zetten de volgende geplande lader als bestemming en vertrokken bij de lader als de auto aangaf dat we met 5-10% zouden aankomen.
Dat werkte prima
Ik heb dat zelf nog niet getest, maar dat gaan vrijdag gebeuren. Dus je navigeert steeds van snellader naar snellader en als je staat te laden en de volgende bestemming ingeeft, laat hij dan steeds zien hoeveel % accu je hebt als je daar aankomt? Kortom; dat begint met een tekort en loopt op na mate je langer blijft staan lade of moet je daarvoor opnieuw plannen?

Tot nu toe (laatste keer was wel rond Kerst) keek ik dan tijdens het laden in ABRP hoeveel procent die aangaf dat ik nodig had om op de volgende bestemming te komen en deed daar dan het percentage bij dat ik over wilde houden.

• JohnDoe77
RFolst schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:27:
[...]

Dat herken ik dan helaas ook. Maps geeft ook nog eens lang aan dat een lader vrij is, terwijl deze al gebruikt wordt.
En heb je een oplossing gevonden om wel goed de status van de laders te checken?

• RFolst
JohnDoe77 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 23:31:
[...]

En heb je een oplossing gevonden om wel goed de status van de laders te checken?
Jazeker, de chargepoint app werkt vrij direct en oplaadpalen.nl werkt ook prima. En niet te vergeten ABRP zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door RFolst op 22-02-2022 00:20 ]

• Hakuna_Matata
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-07-2024
Waterblok schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:02:
Dat werkte prima
Lijkt me nog best eng om aan te komen met 5%, wat als de lader waar je naar toe navigeert niet werkt..

P6 MY22

• mich78
Meer mensen ineens problemen met TuneIn? Lange buffertijd en veel onderbrekingen. Reset heeft niks geholpen. Spotify werkt wel.

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-11 22:12
Vanochtend was het systeem afschuwelijk traag, haperende muziek, trage reacties op schermaanraking en bluetooth stond uit

Wellicht (hopelijk) een download op de achtergrond van de update? Of krijg je daar eerst een melding van?

• mich78
WildOne schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:23:
Vanochtend was het systeem afschuwelijk traag, haperende muziek, trage reacties op schermaanraking en bluetooth stond uit

Wellicht (hopelijk) een download op de achtergrond van de update? Of krijg je daar eerst een melding van?
Idd algehele traagheid ook gemerkt.. wat een AliExpress auto zeg... 🤦‍♂️

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-10 18:27
JTHZZ schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:30:
[...]

Ik weet niet wat jullie ervaringen zijn, maar ik heb vorig jaar een tijdje gebruik gemaakt van ABRP en Flitsmeister in de P8 maar ik had het idee dat het systeem echt veel trager en onstabieler was geworden.. Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt om ABRP eraf te gooien en alleen Flitsmeister te laten staan.

• Juancho
Tweaqer schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:03:
[...]

Ik weet niet wat jullie ervaringen zijn, maar ik heb vorig jaar een tijdje gebruik gemaakt van ABRP en Flitsmeister in de P8 maar ik had het idee dat het systeem echt veel trager en onstabieler was geworden.. Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt om ABRP eraf te gooien en alleen Flitsmeister te laten staan.
Is natuurlijk niet helemaal fair aangezien het 2 foutieve apps zijn die helemaal niet voor AAOS gemaakt zijn. Zoals bekend was het een fout/bug dat de telefoonversie ook in de AAOS store kwam.

Verder wel vreemd idd dat ABRP blijkbaar speciaal voor de PS2 is gemaakt en dat andere merken dit niet kunnen gebruiken. Begrijp die keuze vanuit ABRP dan ook niet zo goed. Ontwikkel je een app maar maak je de gebruikersgroep enorm beperkt. Vreemd....

• ergodyne1
mich78 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:01:
[...]

Idd algehele traagheid ook gemerkt.. wat een AliExpress auto zeg... 🤦‍♂️
Jij bent ook alleen maar negatief he, hahaha :+

Ben wel heel benieuwd wanneer die groots aangekondigde Youtube update komt... Kom op VOLVO gas op die lollie, druk die update erdoor.

Voor iedereen die denkt dat ik alleen maar negatief ben: de C40 bevalt prima. Rijd lekker, en verbruik stabiliseert zich enigszins tot ongeveer 27Kwh bij 120km/h. Hij is snel leeg maar ik pas mij aan. de Pixelled verlichting is superdik overigens. Hele avond met druk verkeer met grootlicht aan rijden en tot nu toe maar 1 vrachtwagen gehad die flitste (met zijn hele kermisverlichting: bijna dood ervaring...) Stuur trilt wel nog steeds...

• mich78
ergodyne1 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:34:
[...]

Jij bent ook alleen maar negatief he, hahaha :+

Ben wel heel benieuwd wanneer die groots aangekondigde Youtube update komt... Kom op VOLVO gas op die lollie, druk die update erdoor.

Voor iedereen die denkt dat ik alleen maar negatief ben: de C40 bevalt prima. Rijd lekker, en verbruik stabiliseert zich enigszins tot ongeveer 27Kwh bij 120km/h. Hij is snel leeg maar ik pas mij aan. de Pixelled verlichting is superdik overigens. Hele avond met druk verkeer met grootlicht aan rijden en tot nu toe maar 1 vrachtwagen gehad die flitste (met zijn hele kermisverlichting: bijna dood ervaring...) Stuur trilt wel nog steeds...
Noem het negatief.. de beleving is niet in verhouding tot wat je mag verwachten...
Qua rijden ben ik best wel blij hoor.

• Waterblok
@JohnDoe77 en @Hakuna_Matata:

De reis naar Macon was in november, niet echt hoogseizoen.
Langs de autoroute was vertrekken boven 5% verwachte lading bij aankomst geen probleem overal meerdere laders vrij.
File brengt je niet in de problemen dat is veelal zuiniger dan waar de planning mee rekent.
Omleiding wel natuurlijk maar die kans is op de autoroute klein.

• ergodyne1
mich78 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:18:
[...]

Noem het negatief.. de beleving is niet in verhouding tot wat je mag verwachten...
We delen dezelfde mening hoor ;)

• Mga1600
mich78 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:18:
[...]

Waarom richten jullie tweeen niet een eigen lotgenoten groep op? Dat jullie kennelijk de verkeerde keus hebben gemaakt is erg vervelend voor jullie, maar ik hoef dat niet iedere keer te lezen.

• ergodyne1
Mga1600 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:18:
[...]

Waarom richten jullie tweeen niet een eigen lotgenoten groep op? Dat jullie kennelijk de verkeerde keus hebben gemaakt is erg vervelend voor jullie, maar ik hoef dat niet iedere keer te lezen.
Ok, sorry ik zal mij in vervolg stil houden. Kennelijk kan jij een beetje nuchtere mening niet aan. Sorry mensen die er wakker van liggen... Kun je misschien ook aangeven wat je nog meer niet wilt lezen? dan kan ik er rekening mee houden.

[ Voor 9% gewijzigd door ergodyne1 op 22-02-2022 13:55 ]

• over9000
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-11 07:35
WildOne schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:23:

Same here!

Nee als het goed is gebeurd dat allemaal op de achtergrond en alleen als je rijd. Pas wanneer hij binnen is krijg je een melding.

[ Voor 15% gewijzigd door over9000 op 22-02-2022 14:36 ]

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-11 23:09
Ik vind het toch wel vrij bizar hoe een centraal systeem (Volvo backend) blijkbaar zo'n impact kan hebben op de individuele auto's. Ik bedoel, OTA updates zijn 1 ding, maar het lijkt er toch stevig op dat je bepaalde zaken totaal niet meer kunt mocht de Volvo server er ooit uit liggen. Ik weet dat dat voor veel diensten geldt, maar systemen van een auto vind ik toch wel wat meer low level dan de meeste andere zaken waar dat voor geldt.

• JTHZZ
ergodyne1 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:52:
[...]

Ok, sorry ik zal mij in vervolg stil houden. Kennelijk kan jij een beetje nuchtere mening niet aan. Sorry mensen die er wakker van liggen... Kun je misschien ook aangeven wat je nog meer niet wilt lezen? dan kan ik er rekening mee houden.
Ik vind het op zich wel interessant maar vooral vanwege de psychologie erachter 7(8)7
Heb je vantevoren een proefrit gemaakt? Heeft iemand je gedwongen deze auto te kopen of te leasen? Of ben je algemeen een persoon die spontaan een koopbeslissing neemt zonder al teveel onderzoek? Vraag me dat serieus af omdat bepaalde ontbrekende knopjes op een stuur of kwaliteit van dingen toch al bij een proefrit van een half uur opvallen. En daarnaast zou ik op zoek gaan naar een andere auto als er zoveel dingen zijn die me niet bevallen.

• Mga1600
Rude-Dog schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:30:
Ik vind het toch wel vrij bizar hoe een centraal systeem (Volvo backend) blijkbaar zo'n impact kan hebben op de individuele auto's. Ik bedoel, OTA updates zijn 1 ding, maar het lijkt er toch stevig op dat je bepaalde zaken totaal niet meer kunt mocht de Volvo server er ooit uit liggen. Ik weet dat dat voor veel diensten geldt, maar systemen van een auto vind ik toch wel wat meer low level dan de meeste andere zaken waar dat voor geldt.
Wat bedoel je met grote impact? Als het volvo systeem een keer een dag op zwart zou gaan kun je nog steeds rijden, navigeren (met offline kaarten), naar de radio luisteren, je usb stickies afluisteren, alleen niet naar spotify luisteren.

• mich78
JTHZZ schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:08:
[...]

Ik vind het op zich wel interessant maar vooral vanwege de psychologie erachter 7(8)7
Heb je vantevoren een proefrit gemaakt? Heeft iemand je gedwongen deze auto te kopen of te leasen? Of ben je algemeen een persoon die spontaan een koopbeslissing neemt zonder al teveel onderzoek? Vraag me dat serieus af omdat bepaalde ontbrekende knopjes op een stuur of kwaliteit van dingen toch al bij een proefrit van een half uur opvallen. En daarnaast zou ik op zoek gaan naar een andere auto als er zoveel dingen zijn die me niet bevallen.
Ik ben de andere vermeende “negatieveling”. Ik heb een proefrit gemaakt, 2 dagen. De ergonomie had ik toen al in de gaten dat het niet top is. Ik heb zelf bewust de keuze gemaakt voor deze auto en dit voor lief te nemen. Wel mag ik verwachten van een auto dat het systeem gewoon werkt. Dus geen crashende en herstartende infotainment, meerdere keren geen gps/LTE, spontaan verdwijnende functionaliteiten etc. Daar mag ik toch best kritisch op zijn. Ik begrijp dat als je van een Ford Fiesta komt, dit helemaal het einde is. Maar wij hebben een 9 jaar oude V60 staan, welke gewoon beter in elkaar zit. De app werkt gewoon, nooit gezeur met voorverwarmen. Ja dan noem ik de techniek achter de P8 enorm brak. Kan er niks anders van maken. Sorry!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:53

Lancer

What the......

ergodyne1 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:52:
[...]

De punten die je aanhaalt zijn valide hoor, maar ze zijn al zo vaak be- en genoemd in deze al meer dan 240 pagina's, dat het met name voor diegenen die al 240 pagina's meelezen het inmiddels klinkt als een hangende brakke plaat (als iemand nog weet wat dat is).

Ik lees zelf mee vanwege het uitwisselen van kennis. Meningen zijn in zoverre interessant dat ik ze inc. onderbouwing wel wil vernemen, maar niet keer op keer.

@WildOne, heb je toevallig de Flitsmeister beta geïnstalleerd? Die liet mij mij ook het complete systeem tot stilstand komen. Zonder die app werkt het meestal gewoon vloeiend, met misschien wat opstartproblemen als je net wegrijdt en de mobiele verbinding nog niet op is.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Pagina: 1 ... 60 ... 343 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"