Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13:04
@Juancho Ik ben wel nieuwsgierig naar je ervaringen van gisteren met je langere rit. Of heb je die vanwege het weer uitgesteld?

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:24
ArnoudN schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:13:
@Juancho Ik ben wel nieuwsgierig naar je ervaringen van gisteren met je langere rit. Of heb je die vanwege het weer uitgesteld?
Owja sorry, heenweg vergeten foto te maken, terugweg rond de 27-28kWh. Maar wel in vreselijk weer. Kou, regen, harde (zij) wind en 125 op de teller.. Dus gezien die omstandigheden niet heel slecht eigenlijk volgens mij. Ik weet wel zeker dat ik met 1.8 dik in de 30kWh zou zitten.

Nu mijn overal gemiddelde ook beter wordt zie je de RA ook langzaam bijstellen. Had eerst bij 90 of 100% laden soms maar 220-250km actieradius. Dit weekend was het al 280 dus dat zal nog wel omhoog gaan komende weken. En wat ik al zei, +300km bij dit weer is prima.

Lente en zomer zou je dan toch wel +350km bij normaal gebruik moeten hebben. Misschien bij top omstandigheden wel richting de 400-WLTP...

[ Voor 28% gewijzigd door Juancho op 07-02-2022 13:17 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11:26
Voor wie met zijn P8 naar de sneeuw wil: https://youtu.be/6JPBTwxKass

[ Voor 3% gewijzigd door Venomer op 07-02-2022 13:52 ]

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Pet66
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-10-2023
TenaciousR schreef op zondag 6 februari 2022 @ 23:45:
[...]

Die knopjes met stoeltjes heb ik dus niet. Had dat in de handleiding inderdaad gevonden dat je die op het scherm zou moeten zien. Ook via Google assistent krijg ik de reactie dat het op deze auto niet werkt. Zou het misschien iets software matigs kunnen zijn?
Wanneer je de Core hebt dan heb je geen verwarmbare voorstoelen. Dit is enkel vanaf de Plus-uitvoering.

P8-19”-WP

• ArnoudN
Juancho schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:10:
[...]

Owja sorry, heenweg vergeten foto te maken, terugweg rond de 27-28kWh. Maar wel in vreselijk weer. Kou, regen, harde (zij) wind en 125 op de teller.. Dus gezien die omstandigheden niet heel slecht eigenlijk volgens mij. Ik weet wel zeker dat ik met 1.8 dik in de 30kWh zou zitten.

Nu mijn overal gemiddelde ook beter wordt zie je de RA ook langzaam bijstellen. Had eerst bij 90 of 100% laden soms maar 220-250km actieradius. Dit weekend was het al 280 dus dat zal nog wel omhoog gaan komende weken. En wat ik al zei, +300km bij dit weer is prima.

Lente en zomer zou je dan toch wel +350km bij normaal gebruik moeten hebben. Misschien bij top omstandigheden wel richting de 400-WLTP...
Bedankt. Dat wordt dus een ritje naar de dealer voor de update...

Mooi om te zien dat er toch nog verbeteringen haalbaar zijn.

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-11 22:12
Pet66 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:03:
[...]

Wanneer je de Core hebt dan heb je geen verwarmbare voorstoelen. Dit is enkel vanaf de Plus-uitvoering.
Core uitvoering is er niet voor de p8/twin versie.

Ik zou denken dat de software de weg kwijt is of je hebt een p8 pre-MY2022 die losse optiepakketten heeft, waarbij climate ontbreekt. @TenaciousR Je zei dat het een ex-demo auto betrof, weet je het bouwjaar/maand?

• TenaciousR
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-01 10:56
(jarig!)
Pet66 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:03:
[...]

Het is een P8 met als eerste toelating op 05-03-2021, nog van voor de tijd dat de core en pure versies er waren dan toch? Voor zover ik terug kan halen was er maar 1 P8 versie, waarbij de stuur en stoelverwarming tot de standaarduitrusting behoort.

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:32
TenaciousR schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:30:
[...]

Het is een P8 met als eerste toelating op 05-03-2021, nog van voor de tijd dat de core en pure versies er waren dan toch? Voor zover ik terug kan halen was er maar 1 P8 versie, waarbij de stuur en stoelverwarming tot de standaarduitrusting behoort.
Nope.
Mijn P8, geleverd 02/2021, heeft ook geen stuur- en stoelverwarming. Er waren toen meer opties mogelijk. mijn keuze is toen gegaan naar warmtepomp en parkeersensoren (zelfs dat was niet standaard). En toen was het lease budget op...

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:25
@madhondt @TenaciousR Ik weet niet of je in Nederland of België woont maar in NL is er geen prijslijst te vinden met een P8 zonder stuur- en stoel-verwarming standaard.
De verwarmbare achterzittingen waren wel een optie.

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

• SSANL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-03 13:21
Juancho schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:10:
[...]

Klinkt goed!
Meteen maar een afspraak gemaakt. Morgen krijgt mijn P8 een update.
Hij kon niet zien welke versie? maar het wordt morgen middag geïnstalleerd.

Ben heel benieuwd...

XC40 P8 [MY21] / 20" / Warmtepomp / Grijs / Panoramadak

• madhondt
hlip schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:11:
@madhondt @TenaciousR Ik weet niet of je in Nederland of België woont maar in NL is er geen prijslijst te vinden met een P8 zonder stuur- en stoel-verwarming standaard.
De verwarmbare achterzittingen waren wel een optie.
:)B
(de temperaturen hier in het verre zuiden zijn dan ook vééééél hoger dan bij jullie)

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-11 23:20
TenaciousR schreef op zondag 6 februari 2022 @ 23:45:
[...]

Die knopjes met stoeltjes heb ik dus niet. Had dat in de handleiding inderdaad gevonden dat je die op het scherm zou moeten zien. Ook via Google assistent krijg ik de reactie dat het op deze auto niet werkt. Zou het misschien iets software matigs kunnen zijn?

[Afbeelding]
Lijkt alsof je geen stoelverwarming hebt, zie dit eigenlijk ook voor het eerst

• TenaciousR
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-01 10:56
(jarig!)
Het blijkt een geïmporteerd exemplaar te zijn, volgens de dealer kan het daardoor zijn dat bepaalde opties verschillen. De laadkabel is standaard dus is gewoon de kabel die erbij zou moeten zitten (blijkbaar in het land van herkomst een 1 fase kabel). Er wordt door hen niets uit de auto gehaald, dus als die mode 2 kabel er niet bij zit hoorde die er niet bij. Kan eventueel wel door de dealer vanuit het magazijn geleverd worden.

Kortom een ietwat teleurstellende reactie. Hoop dat er misschien iets via de wagenparkbeheerder of leasemaatschappij te regelen is en anders zit er niets anders op dan zelf een kabel aanschaffen..

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:00
TenaciousR schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:12:
Hoop dat er misschien iets via de wagenparkbeheerder of leasemaatschappij te regelen is en anders zit er niets anders op dan zelf een kabel aanschaffen..
Was jij niet degene die schreef "De wagenparkbeheerder heeft er nog eentje op weten te duikelen"? Dan mag je toch ook verwachten dat zo'n wagenparkbeheerder begrijpt dat je een laadkabel nodig hebt zoals ze die in NL standaard zijn lijkt me...

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-10 10:07
eniesten schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:24:
[...]

Zeker vragen die kabel, helaas vond mijn dealer dat het niet bij de auto hoorde :X . Kon hem wel bestellen voor 345 euro... 8)7
Bizar. Ik zou klagen bij Volvo zelf. Ding wordt gewoon met auto meegeleverd

• Alexff
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-12-2023
Is er iemand bekend met een kloppend geluid aan de achterkant wanneer je het “gaspedaal” loslaat? Zojuist hoor ik namelijk opeens gebonk uit de achterkant en is dit ook voelbaar in de auto (schokkerig). Dit heb ik nooit eerder gehad..

• over9000
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:35
Eeuhm kwam deze tegen op p2 forum, https://www.polestar-foru...-before-spring-2022.3580/

• Hakuna_Matata
  • Laatst online: 22-07-2024
Spanky79 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:38:
[...]

Niet toch..? Mijn P6 MY22 kwam ook zonder granny..

P6 MY22

• madhondt
Alexff schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:53:
Is er iemand bekend met een kloppend geluid aan de achterkant wanneer je het “gaspedaal” loslaat? Zojuist hoor ik namelijk opeens gebonk uit de achterkant en is dit ook voelbaar in de auto (schokkerig). Dit heb ik nooit eerder gehad..
Na vochtig weer kan er, na een tijdje stilstaan, wat roestvorming zijn op de remschijven, wat voor een klein hoogteverschil kan zorgen, en voor het kloppend geluid kan zorgen (tegen remklauwen). Dit gaat vanzelf weg (door te remmen).
Gaat de frequentie samen met de snelheid?

• Alexff
madhondt schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:03:
[...]

Na vochtig weer kan er, na een tijdje stilstaan, wat roestvorming zijn op de remschijven, wat voor een klein hoogteverschil kan zorgen, en voor het kloppend geluid kan zorgen (tegen remklauwen). Dit gaat vanzelf weg (door te remmen).
Thanks! De auto heeft 1 dag niet gereden. Het komt eigenlijk alleen op bij het loslaten van het “gaspedaal” tussen de 0-50 km p/u. Het zou roestvorming kunnen zijn omdat de remmen misschien aanlopen met opd?

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-11 21:56
madhondt schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:03:
[...]

Na heel slecht weer is het mij ook wel overkomen dat roest op de remschijven tot dergelijke geluiden leidde. Onze remmen worden natuurlijk veel minder gebruikt dan in een conventionele auto dus het schoonremmen duurt langer, maar als je een stil weggetje opzoekt en een aantal keren hard remt verdwijnt het wel weer.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
OMG! Bedraad🤦‍♂️ Wie heeft dit bedacht? Serieus!
Vandaag ook weer geprobeerd om met spraakherkenning iemand te bellen. Het commando en de juiste naam worden door de Google assistent goed verstaan, maar dan toch horen; er is geen contact met die naam in je contactenlijst. Dat bellen is sowieso zwaar waardeloos. Ik kom bij een klant vandaan en tijdens het bezoek ben ik gebeld. Goed die bel ik wel na de afspraak vanuit de auto. Als je dus net wegrijdt, dan staan er dus geen recente of gemiste oproepen in het systeem (telefoon is uiteraard gekoppeld). Dit kan dan zomaar 5 minuten duren.
Het zou fijn zijn als je met de knopjes op je stuur rechts (waarmee je nu de boordcomputer naar voren haalt), de opties zouden worden toegevoegd om te bellen, laatst gekozen nrs etc. Dit werkte op de BMW ook prefect (een model dat in 2012 op de markt kwam).

Ik heb me er inmiddels maar bij neergelegd dat het infotainment gewoon echt zwaar ruk in elkaar zit. Het werkt gewoon niet intuïtief en logisch. Ik probeer gewoon te genieten van het lekkere rijgedrag. Morgen maar eens een zuignap kopen om mijn iPad aan te hangen 😂

• Jellehenk
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 29-06 16:19
Zojuist mijn xc40 P6 Ultimate besteld. Kan niet wachten tot deze er is. (Hopelijk ergens september?) Eigenlijk was ik in de veronderstelling dat CarPlay wel beschikbaar zou zijn bij aflevering, maar zou erg teleurgesteld zijn als bovenstaande waar is. Ik gebruik CarPlay heel veel, en het zou een perfecte back-up zijn voor AAOS in mijn ogen. Als dit straks dan aan een draadje moet…

• bdormaels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-06 20:18
Alexff schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:53:
Ik heb dit ook gehad met mijn P8 in December, hij is toen weggesleept naar de garage en na 6 weken heb ik deze terug gekregen. Ze hebben toen de elektromotor en de kardan vervangen, door de echte remmen niet te gebruiken maar alleen op One Pedal Drive te remmen waren deze ook kapot gegaan volgens hem.
Bij een nieuwe auto zit blijkbaar een beschermingsproduct op de remschijven, als de auto dan niet genoeg remt dan zou dit problemen kunnen geven door dat dat product er niet af gaat.

Wat hij zei is om af en toe de one pedal drive af te zetten zodat de echte remmen gebruikt worden (ongeveer 1 keer per maand of als je ziet dat er roest op de remschijven komt)

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:17

Lancer

What the......

bdormaels schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 06:35:
[...]

Ik heb dit ook gehad met mijn P8 in December, hij is toen weggesleept naar de garage en na 6 weken heb ik deze terug gekregen. Ze hebben toen de elektromotor en de kardan vervangen, door de echte remmen niet te gebruiken maar alleen op One Pedal Drive te remmen waren deze ook kapot gegaan volgens hem.
Bij een nieuwe auto zit blijkbaar een beschermingsproduct op de remschijven, als de auto dan niet genoeg remt dan zou dit problemen kunnen geven door dat dat product er niet af gaat.

Wat hij zei is om af en toe de one pedal drive af te zetten zodat de echte remmen gebruikt worden (ongeveer 1 keer per maand of als je ziet dat er roest op de remschijven komt)
Dat OPD er af halen werkt voor geen meter, dan remt hij namelijk ook nog regeneratief. Alleen als je vanaf snelheid vol het pedaal naar beneden drukt gaan de blokken er op, met en zonder OPD.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• thisisjazz
mich78 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:51:
[...]

Jep verbaasd me niks dat het weer wordt uitgesteld en bedraad had ik al heel lang geleden voorspeld. Toen verklaarde iemand me voor gek hier :) Er is gewoon een vechtstrijd aan de gang tussen de twee grote merken. Verbaas je niet als carplay straks ook niet perfect werkt zoals je dat in andere auto’s gewend bent. Ik heb de hoop al opgegeven en met een kabel ga ik er al helemaal niet aan beginnen. De enige hoop is een verbeterde AAOS, ooit

• Juancho
Ik gebruik altijd al een kabeltje om m'n telefoon (geen IPhone) op te laden. Met bijv FM (telefoon app) aan is de draadloze lader niet krachtig genoeg.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-11 11:43
mich78 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:51:
[...]

Vandaag ook weer geprobeerd om met spraakherkenning iemand te bellen. Het commando en de juiste naam worden door de Google assistent goed verstaan, maar dan toch horen; er is geen contact met die naam in je contactenlijst. Dat bellen is sowieso zwaar waardeloos. Ik kom bij een klant vandaan en tijdens het bezoek ben ik gebeld. Goed die bel ik wel na de afspraak vanuit de auto. Als je dus net wegrijdt, dan staan er dus geen recente of gemiste oproepen in het systeem (telefoon is uiteraard gekoppeld). Dit kan dan zomaar 5 minuten duren.
Het zou fijn zijn als je met de knopjes op je stuur rechts (waarmee je nu de boordcomputer naar voren haalt), de opties zouden worden toegevoegd om te bellen, laatst gekozen nrs etc. Dit werkte op de BMW ook prefect (een model dat in 2012 op de markt kwam).

Ik heb me er inmiddels maar bij neergelegd dat het infotainment gewoon echt zwaar ruk in elkaar zit. Het werkt gewoon niet intuïtief en logisch. Ik probeer gewoon te genieten van het lekkere rijgedrag. Morgen maar eens een zuignap kopen om mijn iPad aan te hangen 😂
Hahaha, hé zit je hier nou om te rellen ofzo? heb je überhaupt wel een P8/P6? :+

Dat probleem met bellen heb ik ook. Schijnbaar zijn hier niet veel mensen die veel bellen in de auto, of een BMW gewend zijn... Ik denk dat wij wel door hebben wat de betere autofabrikant is.

Vind het alleen wel irritant als je, doordat het systeem niet werkt, steeds een telefoon in je hand moet pakken. Ik ga nu elke week mijn systeem even rebooten, dat scheelt een hoop in de snelheid van het geheel. Toen ik de auto net had, ging je zitten en kon je direct rijden. Een paar dagen geleden moest ik echt minuten wachten. Na een reboot was dat weer ok. Grappig dat je zo'n ding dan steeds moet rebooten. Lekker vintage :X

[ Voor 8% gewijzigd door ergodyne1 op 08-02-2022 09:05 ]

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

• Wolfs XC
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-04-2024
@Pet66 De Core kan ook geleverd worden met het Climate pakket (warmtepomp/stuur en stoelverwarming) a €1000.

Volvo XC40 P6 Ultimate 20" MY23

• eniesten
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 10:28
Spanky79 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:38:
[...]

Toch even met Volvo contact gezocht, hierbij het antwoord:

Geachte heer,
Dank voor uw bericht.

De Volvo XC40 P8 (volledig elektrisch) wordt standaard geleverd met een 3 fase kabel met type 2 stekker (voor aan laadpalen etc.).

De 1 fase 16 ampère kabels met o.a. de schucko stekker wordt inderdaad niet standaard geleverd maar kunnen als accessoire bijbesteld worden. Daarbij dient u er rekening mee te houden dat het laden met een 1 fase kabel zoals de schucko variant ongeveer 20 uur duurt.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Volvo Car Nederland

Viel te proberen... O-)

Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas

• Jellehenk
Arrggg... Krijg net de verwachte leverdatum door van mijn bestelling: 30-10-2022...
Ik zag juist op de site van Volvo dat de levertijden gezakt waren naar 5-6 maanden.
Anderen die kort geleden een P6 besteld hebben? Wat is jullie ervaring met de levertijden?

• mozziej
  • Laatst online: 10-11 14:10
Jellehenk schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:29:
Arrggg... Krijg net de verwachte leverdatum door van mijn bestelling: 30-10-2022...
Ik zag juist op de site van Volvo dat de levertijden gezakt waren naar 5-6 maanden.
Anderen die kort geleden een P6 besteld hebben? Wat is jullie ervaring met de levertijden?
Wanneer heb je hem besteld?
Bij mij werd vorige week aangegeven een levertijd in november 2022 toen we hem bestelden bij de leasemaatschappij.

• mozziej
Inmiddels is de C40 ook te bestellen met een single engine (P6)
Scheelt 1500 euro tov XC40

• Jellehenk
mozziej schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:35:
[...]

Bij mij werd vorige week aangegeven een levertijd in november 2022 toen we hem bestelden bij de leasemaatschappij.
Gister is de bestelling definitief de deur uit gegaan... Maar ik begrijp dat we nog geluk hebben dus? :F

• mozziej
Jellehenk schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:42:
[...]

Gister is de bestelling definitief de deur uit gegaan... Maar ik begrijp dat we nog geluk hebben dus? :F
Ik hoop het, ik ga gewoon nu nog ff uit van november. Maar op de website van Volvo staat inderdaad een kortere levertijd.. We gaan het zien 8)

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-11 11:10
Nieuw record vanochtend :) , ik dacht dat ik het nooit zou zeggen. Maar de P6 is echt een zuinige EV _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2M0M0kN-UHoUt0IgtpYItMDAcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GFLlRN6HpS44eKRFvd1Kcun.jpg?f=fotoalbum_large

Niet voorverwarmd, stoelverarming op standje 2, 19 graden, ACC op 105 km/h.

• eniesten
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 10:28
okio schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:53:
Nieuw record vanochtend :) , ik dacht dat ik het nooit zou zeggen. Maar de P6 is echt een zuinige EV _/-\o_

[Afbeelding]

Mooie cijfers! Vrees dat m'n XC40 P8 dat niet lukt...

Actief op 1.9 ?

Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas

• Mga1600
eniesten schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:56:
[...]

Toch even met Volvo contact gezocht, hierbij het antwoord:

Geachte heer,
Dank voor uw bericht.

De Volvo XC40 P8 (volledig elektrisch) wordt standaard geleverd met een 3 fase kabel met type 2 stekker (voor aan laadpalen etc.).

De 1 fase 16 ampère kabels met o.a. de schucko stekker wordt inderdaad niet standaard geleverd maar kunnen als accessoire bijbesteld worden. Daarbij dient u er rekening mee te houden dat het laden met een 1 fase kabel zoals de schucko variant ongeveer 20 uur duurt.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Volvo Car Nederland

Viel te proberen... O-)
Het klopt dat de 1-fase kabel vanaf 1-1-2021 officieel niet meer standaard wordt meegeleverd. Niettemin heb ik ‘m er destijds wel zonder mokken van mijn dealer bijgekregen (maar ik moest er voor de aflevering wel even om vragen……..).
Ik heb ook zo’n 3-fase kabel met een rode stekker besteld (die heb ik wel betaald….haha) daarmee kan ik dus ook op die rode 3-fase stopcontacten laden. Bij een aantal van mijn kennissen zijn die stopcontacten aanwezig (vaak in bedrijfsruimten) en mijn zoon heeft er een in zijn hobby.schuurtje. De electronica zit in die roden kabel, dus dat werkt prima. En dan heb ik nog een korte verloopkabel van rood 3-fase naar blauw 1-fase (camping stekker) gemaakt. Niet voor èèn gat (stopcontact type) te vangen dus.

• Wolfs XC
Nieuw record vanochtend :) , ik dacht dat ik het nooit zou zeggen. Maar de P6 is echt een zuinige EV

Welke velgen zitten onder de XC? 19 of 20inch?

• okio
19 inch uiteraard :) 20 is een no-go voor een beetje range...

software gewoon 1.8 nog tot nu toe

• Kammika
ergodyne1 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:03:
[...]

Hahaha, hé zit je hier nou om te rellen ofzo? heb je überhaupt wel een P8/P6? :+

Dat probleem met bellen heb ik ook. Schijnbaar zijn hier niet veel mensen die veel bellen in de auto, of een BMW gewend zijn... Ik denk dat wij wel door hebben wat de betere autofabrikant is.

Vind het alleen wel irritant als je, doordat het systeem niet werkt, steeds een telefoon in je hand moet pakken. Ik ga nu elke week mijn systeem even rebooten, dat scheelt een hoop in de snelheid van het geheel. Toen ik de auto net had, ging je zitten en kon je direct rijden. Een paar dagen geleden moest ik echt minuten wachten. Na een reboot was dat weer ok. Grappig dat je zo'n ding dan steeds moet rebooten. Lekker vintage :X
Dit werkt bij mij als een zonnetje. Ik herken dit gedrag wel als je op je telefoon geen toestemming hebt gegeven om je contacten via bluetooth te delen.... Dan gaat het bij android auto ook op precies dezelfde manier fout...

Ligt er een beetje aan wat voor telefoon je hebt. Sommige telefoons hebben dit default uit staan (en moet je dan in de bluetooth settings aanzetten). Bij sommige staat het default aan, en sommige vragen wat je wilt de 1e keer als je je telefoon verbind...

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:29

MaxxMark

HT is Tof!

Er werd in dit topic (of was het het leveringen topic?) genoemd dat er geruchten rondgingen dat dealers in overleg met Volvo NL gingen proberen om meer wagens aan NL toegewezen te krijgen? Je zou denken dat wat op de site staat daar een gevolg van zou kunnen zijn.

De sales-persoon die mij te woord stond bij Volvo zei niets van dergelijke informatie af te weten. Maar ik kan me prima voorstellen dat zo iemand daar geen uitspraak over 'mag' doen.

Ik heb er nog altijd een wrang/argwanend gevoel bij dat je niet zeker weet of/hoe je nu in de wachtrij wordt geplaatst. Bij de Polestar zag je ook dat er mensen waren die netjes op tijd besteld hadden, geen voordeel ondervonden aan veranderende leveringen. Het zet voor mij te denken in dat als je nu bestelt en ze zeggen "levertijd november" ze dat gewoon aanhouden, terwijl dat als volgende week blijkt dat Volvo NL toch een extra batch heeft weten te bemachtigen met levering in September, dat die persoon met levertijd november gewoon pech heeft. Ook als zijn uitvoering er dáár wel bij zit.

Het blijft een beetje 'op goed geluk' voor mn gevoel :/

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• AS P8
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-11 14:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7saTVcykWM6JpctpNOAphxkcaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZgZWfDlpkqt8Wz1GwqMzcEdE.jpg?f=fotoalbum_large

Vanochtend ineens een enorme (!!) verbetering van het verbruik. Gisteren dezelfde route gereden, toen bijna niet onder de 30 kunnen komen, en vanochtend ineens 23! Ik wist niet dat ie het nog kon (kijk maar naar de TM).
ACC op 115 (60 vd 95 km), stoel+stuur standje 1, geen warmtepomp, 19" winterbanden, 1.8.1.

• mich78
Kammika schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:57:
[...]

Dit werkt bij mij als een zonnetje. Ik herken dit gedrag wel als je op je telefoon geen toestemming hebt gegeven om je contacten via bluetooth te delen.... Dan gaat het bij android auto ook op precies dezelfde manier fout...

Ligt er een beetje aan wat voor telefoon je hebt. Sommige telefoons hebben dit default uit staan (en moet je dan in de bluetooth settings aanzetten). Bij sommige staat het default aan, en sommige vragen wat je wilt de 1e keer als je je telefoon verbind...
Na een minuut of 5 staan de recente gesprekken erin en de contacten iets eerder. Dus het staat aan in de telefoon. Veel andere fabrikanten slaan de contactenlijst op in het geheugen van de auto en zodoende hoeven alleen de recente gesprekken gesynchroniseerd te worden. Mijn telefoonboek op de telefoon is gevuld met alle contacten uit ons crm pakket. Dat zijn er dus duizenden. Daarom duurt het wat langer blijkbaar. Het opslaan van de contacten in de auto zou een oplossing zijn dus. In deze veilige Volvo moet ik mijn telefoon veel vaker illegaal oppakken dan in de BMW. Ook bediening moet ik steeds naar een scherm kijken ipv dat het intuïtief op de tast kan. De auto heeft absoluut potentie om deze functies wel te kunnen.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-11 23:36
mozziej schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:35:
[...]
Mijn P6 heb ik 25 januari besteld, verwachte levering in oktober. (particulier gekocht)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-11 23:09
Mijn P6 was rond 4 november besteld. Mid Februari/Maart werd aangegeven. Had al tijden niks gehoord dus vorige week gebeld. Toen zeiden ze dat het op Mei is gezet. Deze week zouden ze meer te horen krijgen over eventuele productieplaatsen. Maar ik verwacht dat ik er weer niks van ga horen tenzij ik zelf contact opneem...

• mozziej
Mijn XC40 Recharge P6 Ultimate Sage Green is vorige week aangegeven vanuit leasemaatschappij dat deze in november geleverd zou gaan worden.. Voorlopig maar even wachten en hopen dat rond die tijd iig ook Carplay beschikbaar is van Apple.

Maar het kan toch niet slechter worden dan mijn huidige MMI navigatie systeem van Audi, dat is sinds de levering in 2018 nooit bijgewerkt vanwege de slogan bij de garage 'is er iets stuk dan, anders gaan we niet updaten'? En de geïntegreerde Google oplossing is vorig jaar door Google de nek omgedraaid :-). Mooi spul!

[ Voor 4% gewijzigd door mozziej op 08-02-2022 16:02 . Reden: extra ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vandaag besteld (p6 plus), levertijd krijg ik nog te horen. Maar eind oktober... we verwachtten al september/oktopber maar dit gaat dus alweer een maand verder... :O

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• ergodyne1
Hoop wel sterk dat als Carplay beschikbaar komt, je dit dan naast de 'hoofd' Google navigatie kunt gebruiken en niet zoals in de laatste V60...

• okio
ron65 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:33:
[...]

Vandaag besteld (p6 plus), levertijd krijg ik nog te horen. Maar eind oktober... we verwachtten al september/oktopber maar dit gaat dus alweer een maand verder... :O
in alle eerlijkheid, mag je denk ik blij zijn als je hem dit jaar nog geleverd gaat krijgen.

• lichtblauw
  • Laatst online: 07-03-2024
nog beter dan in de brochure :*)

• thisisjazz
Juancho schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:26:
Ik gebruik altijd al een kabeltje om m'n telefoon (geen IPhone) op te laden. Met bijv FM (telefoon app) aan is de draadloze lader niet krachtig genoeg.
Met een iphone + fm laadt hij bij mij wel heel langzaam bij op de draadloze lader

• thisisjazz
ergodyne1 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:03:
[...]

Helemaal eens, dat bellen echt veel beter kan. Je kan maar één telefoon koppelen en mijn oude V40 die herkende de telefoon die in de auto lag. Als ik met een ander mobiel in stap zoekt deze auto nog naar de vorige in plaats van dat hij zoekt naar de telefoon die er wel is 8)7 Voor mij wel bizar dat dat niet beter maar slechter is geworden. Verbaas ik me enorm over

• mich78
Volvo had nooit met Google in zee moeten gaan. Ik heb sowieso een aversie tegen dit soort bedrijven. Ze zitten er enkel en alleen voor t geld. Over 5 jaar wordt er misschien niks meer ontwikkelt en kunnen ze dat hele aaos versie 10 de nek omdraaien van op afstand. Of stel dat Volvo ruzie krijgt met Google (wat niet gek is gezien de shit die Google levert), Volvo durft misschien niet harder op te treden omdat Google zo oppermachtig is. Na anderhalve maand bezit kan ik volmondig uitspreken dat ik nooit meer een auto zal aanschaffen met een dergelijke opzet.

Overall ben ik verder zeer zeer tevreden van de auto hoor. Comfort, rijgedrag en prestaties zijn echt meer dan goed voor elkaar.

• Juancho
Je mag toch hopen dat ze bij Volvo niet helmaal achterlijk zijn en de boel wel dicht getimmerd hebben. Android 11 voor AAOS komt er trouwens ook aan hé. En de nieuwe modellen draaien op op AAOS, al dan niet met een eigen schil van Volvo. En andere merken stappen ook over naar AAOS. denk eerder dat het alleen maar groter en dus beter gaat worden. Alleen niet direct meer voor onze wagens.

Android/Google heeft ook een groot aandeel in mobiele telefonie en ik vind het geweldig. Dus waarom zou het niet in AAOS ook kunnen? Vergeet niet dat Volvo en Polestar de eerste(!!) auto's ooit zijn met dit systeem.

Neemt niet weg dat ik ook veel irritatie punten heb over AAOS hoor, maar ik geloof nog zeker wel dat het een systeem van topklasse kan gaan worden.

• Juancho
thisisjazz schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:44:
[...]

Met een iphone + fm laadt hij bij mij wel heel langzaam bij op de draadloze lader
Ja het is gewoon een combi van een zware app en de beperkte laad capaciteit. Zonder FM gaat het prima eigenlijk. Tis geen snelladen maar op een langere rit doet het wel z'n ding. We zitten echter vaak met z'n 2en in de auto ook dus dat korte kabeltje hangt er ook altijd. En dat gaat gewoon sneller.

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
mich78 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:35:
Vandaag een behoorlijk aantal km’s weggereden. [Afbeelding]

Verwarming op 22
Stoelverwarming op 2
Stuurverwarming op 1
Snelheid NL 105 en in BE 115
22 graden? Kweek je plantjes in de achterbak? _/-\o_

• mich78
Juancho schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:55:
Je mag toch hopen dat ze bij Volvo niet helmaal achterlijk zijn en de boel wel dicht getimmerd hebben. Android 11 voor AAOS komt er trouwens ook aan hé. En de nieuwe modellen draaien op op AAOS, al dan niet met een eigen schil van Volvo. En andere merken stappen ook over naar AAOS. denk eerder dat het alleen maar groter en dus beter gaat worden. Alleen niet direct meer voor onze wagens.

Android/Google heeft ook een groot aandeel in mobiele telefonie en ik vind het geweldig. Dus waarom zou het niet in AAOS ook kunnen? Vergeet niet dat Volvo en Polestar de eerste(!!) auto's ooit zijn met dit systeem.

Neemt niet weg dat ik ook veel irritatie punten heb over AAOS hoor, maar ik geloof nog zeker wel dat het een systeem van topklasse kan gaan worden.
In theorie klinkt het allemaal geweldig. Waar ik mijn vraagtekens bij heb; hardware in computerwereld veroudert zo snel, apps ontwikkelen zich in razendsnel tempo. Een auto van 8 jaar oud vinden we niet gek. 8 jaar geleden was de iPhone 4 nog helemaal hip, vandaag de dag kan je daar helemaal niks meer mee. Ik geloof veel meer in het Android auto en CarPlay verhaal.
De auto regelt zelf de essentiële zaken, de rest stream je. Ik sta er niet van te kijken dat op enig moment spotify niet meer te gebruiken is omdat de meest recente versie spotify niet meer werkt op ons AAOS systeem.

• mich78
JohnDoe77 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:27:
[...]

Nee, daar heb je nog een hogere temperatuur voor nodig. Ik hou van warmte.

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
MarliesK schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:54:
Terugroep actie Volvo P8[
Ik kreeg net een berichtje van de dealer dat er een terugroep actie komt voor de Volvo P8 i.v.m. de antenne.
Deze zou los kunnen staan en hierdoor zou de auto kunnen lekken.

Groetjes,
Marlies
Hej Marlies, bedankt voor het delen! De terugroepactie dateert vanuit november meen ik, die van mij is in ieder geval vorige maand al gecontroleerd!

• Alexff
Mga1600 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:47:
[...]

Na heel slecht weer is het mij ook wel overkomen dat roest op de remschijven tot dergelijke geluiden leidde. Onze remmen worden natuurlijk veel minder gebruikt dan in een conventionele auto dus het schoonremmen duurt langer, maar als je een stil weggetje opzoekt en een aantal keren hard remt verdwijnt het wel weer.
Vandaag even bij de dealer geweest en die had gelukkig direct tijd. Ze hebben er naar gekeken en kwamen tot dezelfde conclusie. De roest is weg(gehaald) en ik hoor niks meer.

• JTHZZ
  • Laatst online: 11:01
mich78 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:28:
[...]

In theorie klinkt het allemaal geweldig. Waar ik mijn vraagtekens bij heb; hardware in computerwereld veroudert zo snel, apps ontwikkelen zich in razendsnel tempo. Een auto van 8 jaar oud vinden we niet gek. 8 jaar geleden was de iPhone 4 nog helemaal hip, vandaag de dag kan je daar helemaal niks meer mee. Ik geloof veel meer in het Android auto en CarPlay verhaal.
De auto regelt zelf de essentiële zaken, de rest stream je. Ik sta er niet van te kijken dat op enig moment spotify niet meer te gebruiken is omdat de meest recente versie spotify niet meer werkt op ons AAOS systeem.
Hopelijk werkt dat knopje op het stuur van je BMW dan nog wel! Als je daar in die 8 jaar te vaak op drukt worden die ook snel ‘lam’. _O-

• Juancho
mich78 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:28:
[...]

Ik denk vooral dat je te snel conclusies trekt uit de brakke (sorry @frankkie12345) FM app die het systeem flink onderuit trekt. Ik vind het zonder FM namelijk behoorlijk snel. Alles reageert en opent snel, Google Maps is super vloeiend en begint pas te hakkelen als FM actief is.

Dus ik ben het op dit punt niet met je eens. Nu nog niet iig. En tot slot denk ik wederom dat ze bij Volvo maar ook Google wel zo slim zijn om auto's niet te vergelijken met de levensduur van een gadget als een mobiele telefoon.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 08-02-2022 20:31 ]

• thisisjazz
Juancho schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:58:
[...]

Ja het is gewoon een combi van een zware app en de beperkte laad capaciteit. Zonder FM gaat het prima eigenlijk. Tis geen snelladen maar op een langere rit doet het wel z'n ding. We zitten echter vaak met z'n 2en in de auto ook dus dat korte kabeltje hangt er ook altijd. En dat gaat gewoon sneller.
Ja, eens het laad op zich wel redelijk snel zonder FM aan. Hopelijk als de FM app straks goed werkt hoef ik die ook niet meer via mobiel aan te laten

• thisisjazz
JohnDoe77 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:27:
[...]

Verbaasd mij juist altijd dat jullie met 19 graden in de auto zitten dat is voor mij echt koud haha. Al moet ik zeggen dat ik ook nooit met een jas aan rijdt, dat zit niet comfortabel

• Mga1600
JTHZZ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:06:
[...]

Hopelijk werkt dat knopje op het stuur van je BMW dan nog wel! Als je daar in die 8 jaar te vaak op drukt worden die ook snel ‘lam’. _O-
Bij de 6 jaar oude bmw van mijn schoondochter is die knop op de middenconsole al eens voor veel geld vervangen……..

• Vulcan750
thisisjazz schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:06:
[...]

Verbaasd mij juist altijd dat jullie met 19 graden in de auto zitten dat is voor mij echt koud haha. Al moet ik zeggen dat ik ook nooit met een jas aan rijdt, dat zit niet comfortabel
17 of 18 graden, warm zat! (wel met jas aan...) :P

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Juancho
Hier altijd op 20 in het begin, stuur/stoel op standje 1 maar al snel zet ik het naar 19 omdat het te warm is. Ook zonder jas 😁. Merk wel een groot verschil als de RA aan staat want dan is het best een stuk frisser. Dan is 21 graden wel eens aan de orde. Maarja of dat dan weer veel effect heeft vraag ik me af. 19 graden zonder RA of 21 graden mtlet range assistent.

Kortom... Laat het mooie voorjaar maar komen! 🙌🏼

• thisisjazz
Vulcan750 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:09:
[...]

Goed voor de actieradius dat zeker maar dat is mij echt te koud :D

• thisisjazz
Juancho schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:16:
Hier altijd op 20 in het begin, stuur/stoel op standje 1 maar al snel zet ik het naar 19 omdat het te warm is. Ook zonder jas 😁. Merk wel een groot verschil als de RA aan staat want dan is het best een stuk frisser. Dan is 21 graden wel eens aan de orde. Maarja of dat dan weer veel effect heeft vraag ik me af. 19 graden zonder RA of 21 graden mtlet range assistent.

Kortom... Laat het mooie voorjaar maar komen! 🙌🏼
Met RA is het niet comfortabel in de auto vind ik. Grappig dat de auto zelf ook adviseert dat je boven de 50% RA niet hoeft te gebruiken. Zag het toevallig vandaag. Temperatuur is veel beter zonder RA maar vandaag moest ik 200 km aan een stuk rijden dus wel leuk om ff te testen.

• Venomer
Vulcan750 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:09:
[...]

Wisten jullie dat Volvo adviseert om niet met een (dikke) jas in de auto te zitten? Dat heeft te maken met de werking van de gordels.

• mich78
Juancho schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:30:
[...]

Ik denk vooral dat je te snel conclusies trekt uit de brakke (sorry @frankkie12345) FM app die het systeem flink onderuit trekt. Ik vind het zonder FM namelijk behoorlijk snel. Alles reageert en opent snel, Google Maps is super vloeiend en begint pas te hakkelen als FM actief is.

Dus ik ben het op dit punt niet met je eens. Nu nog niet iig. En tot slot denk ik wederom dat ze bij Volvo maar ook Google wel zo slim zijn om auto's niet te vergelijken met de levensduur van een gadget als een mobiele telefoon.
FM gebruik ik alleen op mijn telefoon. Persoonlijk denk ik dat er over 8 jaar weinig app-ontwikkelaars nog iets voor deze Android versie zullen ontwikkelen. Op een rit van 150km heb ik bij 8 van de 10 ritten dat het scherm zwart wordt en het systeem dus opnieuw opstart. Dat is me met CarPlay en de BMW nooit overkomen. Volvo en Google zijn hierin niet alleen de bepalende partij. Een spotify en TuneIn moeten er ook maar zin in hebben een app te ontwikkelen die ook op oudere hardware kan blijven draaien. Google maps is idd op het centrale scherm vloeiend, echter ik gebruik altijd het overzichtscherm (dus met de tegels) en de kaart op het instrumentenpaneel. Helaas hakkelt Google maps daarop wel. Verspringen en steeds opnieuw scherm laden. Hebben anderen dit ook? Dat stoort me niet heel erg, maar vloeiend kan ik het niet noemen.

Het lijkt of ik alleen kritiek heb, dat is niet perse zo. Ik ben hartstikke happy met de auto. Hoop alleen dat als Volvo hier meeleest, er serieus werk wordt gemaakt van de ergernissen. Ik vind ze niet uit de lucht gegrepen.

• Juancho
Dat het Maps scherm voor je neus niet altijd vloeiend gaat en om de haverklap lijkt opnieuw op te bouwen is een bekend issue. Althans, in 1.7 volgens mij, had er zelf ook last van. Nu al een langere tijd niet meer.

• JelmerKK
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-10 21:32
Blij dat ik de P6 wat eerder had besteld (mid oktober). Inmiddels bij de dealer en vrijdag mag ik hem halen. Erg benieuwd of ik alle gedeelde kinderziektes ook mag meemaken...

• Mga1600
mich78 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 23:07:
[...]

FM gebruik ik alleen op mijn telefoon. Persoonlijk denk ik dat er over 8 jaar weinig app-ontwikkelaars nog iets voor deze Android versie zullen ontwikkelen. Op een rit van 150km heb ik bij 8 van de 10 ritten dat het scherm zwart wordt en het systeem dus opnieuw opstart. Dat is me met CarPlay en de BMW nooit overkomen. Volvo en Google zijn hierin niet alleen de bepalende partij. Een spotify en TuneIn moeten er ook maar zin in hebben een app te ontwikkelen die ook op oudere hardware kan blijven draaien. Google maps is idd op het centrale scherm vloeiend, echter ik gebruik altijd het overzichtscherm (dus met de tegels) en de kaart op het instrumentenpaneel. Helaas hakkelt Google maps daarop wel. Verspringen en steeds opnieuw scherm laden. Hebben anderen dit ook? Dat stoort me niet heel erg, maar vloeiend kan ik het niet noemen.

Het lijkt of ik alleen kritiek heb, dat is niet perse zo. Ik ben hartstikke happy met de auto. Hoop alleen dat als Volvo hier meeleest, er serieus werk wordt gemaakt van de ergernissen. Ik vind ze niet uit de lucht gegrepen.
Nee mijn bestuurdersscherm is net zoals het centrale scherm juist scherp, stabiel en soepel. Ik zou met deze ergernis gewoon even langs de dealer gaan, dat is de kortste klap om het bij Volvo te melden toch? Zelfs als Volvo meeleest kunnen ze geen enkele actie nemen op een issue bij een individuele auto zonder de gegevens daarvan te hebben?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JelmerKK schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 23:12:
Blij dat ik de P6 wat eerder had besteld (mid oktober). Inmiddels bij de dealer en vrijdag mag ik hem halen. Erg benieuwd of ik alle gedeelde kinderziektes ook mag meemaken...
Dat is ruim 3 maanden, heel snel dus.
Raar dat er zoveel verschillen in de levertijd zitten dan, welke uitvoering heb je (core, plus, ultimate) en heb je extra's bijbesteld als alarm, getint glas, dat soort zaken? Of juist gewoon de wagen, geen extras?

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Wolfs XC
ron65 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 00:32:
[...]

Dat is ruim 3 maanden, heel snel dus.
Raar dat er zoveel verschillen in de levertijd zitten
Dat verbaasd mij ook enigszins. Wij hebben eind januari een Single motor Ultimate besteld, levering vooralsnog week 39 (eind september). Hoe kan het verschil in levertijden zo groot zijn?

• Jan Hoogland
  • Laatst online: 27-11-2022
Prijslijst M23 voor de C40 is bekend, helaas valt de single motor niet onder de SEPP regeling. Iemand idee waarom een Polestar 2 / XC40 nagenoeg hetzelfde geprijsd is en de C40 1500 duurder? De C40 is toch gewoon een XC40 met achterklep van een Polestar 2 :).

• okio
Wolfs XC schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 04:37:
[...]

Dat verbaasd mij ook enigszins. Wij hebben eind januari een Single motor Ultimate besteld, levering vooralsnog week 39 (eind september). Hoe kan het verschil in levertijden zo groot zijn?
Sommige dealers hadden productieplaatsen vooruit besteld. Maar dat zijn er niet heel veel, omdat het qua bijtelling e.d. allemaal niet heel gunstig meer is

• Jellehenk
JelmerKK schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 23:12:
Wow! Nou dan hoop ik gewoon dat we hier ook in eens vet veel geluk hebben :*)

• mich78
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chCYxEweOavo9KhG0PHPrLzWk2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ulHwAgadv1IeJX7Jq4hNaAbP.jpg?f=fotoalbum_large
Toch even t delen waard. Normaal staat de auto vanaf halverwege de nacht op 100%, ook al verwarm ik dan voor, dan zijn de 1e km’s altijd met hoog verbruik. Gisterenavond laat thuisgekomen en zodoende was de auto nog aan het laden en vertrok ik met 69%. Het verbruik was meteen laag (rond de 30kw/100km). Rustig gereden en op de snelweg 95km/h gereden. Verder verwarming gewoon op 21 graden. Het verbruik was erg laag nu. Bij 95 loopt t verbruik wel op, maar t is dus wel mogelijk om rond de 20kw uit te komen met een gemiddelde snelheid van rond de 60km/h

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-11 08:20

Rianata

Have you played Atari today?

mich78 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:16:
[Afbeelding]
Toch even t delen waard. Normaal staat de auto vanaf halverwege de nacht op 100%, ook al verwarm ik dan voor, dan zijn de 1e km’s altijd met hoog verbruik. Gisterenavond laat thuisgekomen en zodoende was de auto nog aan het laden en vertrok ik met 69%. Het verbruik was meteen laag (rond de 30kw/100km). Rustig gereden en op de snelweg 95km/h gereden. Verder verwarming gewoon op 21 graden. Het verbruik was erg laag nu. Bij 95 loopt t verbruik wel op, maar t is dus wel mogelijk om rond de 20kw uit te komen met een gemiddelde snelheid van rond de 60km/h
Wat ik een paar dagen geleden al eens hier geschreven had; we houden meestal geen rekening met de temperatuur van de accu. Hoe lang heeft je Volvo stilgestaan voor je de volgende rit maakt.

(hoe mooi zou het zijn dat we de temperatuur v/d accu ergens konden uitlezen :X )

Bij jou zie je dat nu mooi terug; de accu is van de rit van de avond daarvoor nog niet afgekoeld en dat zie je direct terug in de verbruikscijfers. Als ik mijn P8 'onbeschermd' voor ons huis zet onderhevig aan de grillen van het weer, dan duurt het ook 30 kilometer voor je weer onder de 30kW zit, ondanks voorverwarmen.

Het opwarmen van een accu kost nou eenmaal heel veel energie, maar omgekeerd geldt gelukkig ook dat de accu redelijk lang op temperatuur blijft. Ik zou dan ook willen dat we het voorverwarmen zelf langer zouden kunnen laten duren, dan de 30 minuten via bijvoorbeeld de timer. Helemaal omdat ik het geluk heb dat alle energie via mijn eigen laadpaal 100% door mijn werkgever vergoed wordt 8)

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

• Kammika
mich78 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:16:
[Afbeelding]
is dit een p6 of een p8?

• frankkie12345
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-10 19:08

frankkie12345

Android Developer (FM)

Juancho schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:30:
[...]
Wil er toch even op reageren;
Ja, de FM app is traag op Android Automotive. En ja, trekt het hele systeem in daar mee.
Maar, het is voor een (groot) gedeelte de schuld van Google dat de FM app zo traag is.
Dat is omdat Google het heel erg moeilijk maakt om 3rd party apps te ontwikkelen voor Auto/Automotive.
De FM app moet door bepaalde hoepels springen, waar een Google Maps zich niet aan hoeft te houden.
En specifiek de manier waarop we de kaart moeten tekenen is altijd al een door in mijn oog geweest.
Want dat zorgt voor de grootste performance problemen.
We hebben een mogelijk oplossing in het visier, we moeten nog maar zien hoe lang het duurt om te bouwen, en nog zien hoeveel het zal helpen met de performance.

Daarnaast wil ik nog wel even kwijt dat, de Polestar 2 gewoon oude en trage hardware heeft. Dat lijkt me gewoon een feit. Een telefoon van dit jaar heeft veel betere/snellere hardware aan boord dan deze auto. De auto heeft een CPU van 5 jaar oud, al op het moment dat hij uit de dealer komt rollen.

Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.

• SSANL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-03 13:21
frankkie12345 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:12:
[...]

Ja, de FM app is traag op Android Automotive. En ja, trekt het hele systeem in daar mee.
Maar, het is voor een (groot) gedeelte de schuld van Google dat de FM app zo traag is.
Dat is omdat Google het heel erg moeilijk maakt om 3rd party apps te ontwikkelen voor Auto/Automotive.
De FM app moet door bepaalde hoepels springen, waar een Google Maps zich niet aan hoeft te houden.
En specifiek de manier waarop we de kaart moeten tekenen is altijd al een door in mijn oog geweest.
We hebben een mogelijk oplossing in het visier, we moeten nog maar zien hoe lang het duurt om te bouwen, en nog zien hoeveel het zal helpen met de performance.

Daarnaast wil ik nog wel even kwijt dat, de Polestar 2 gewoon oude en trage hardware heeft. Dat lijkt me gewoon een feit. Een telefoon van dit jaar heeft veel betere/snellere hardware aan boord dan deze auto. De auto heeft een CPU van 8 jaar oud, al op het moment dat hij uit de dealer komt rollen.
Jeetje, heftig zeg.
Ik had wel verwacht dat de aanwezige hardware "oud" zou zijn, maar niet zo oud! :X
Dat gaat het ontwikkeling er in de komende jaren niet makkelijker op maken...

Thanks voor the insight.. maakt een hoop duidelijk ;)

XC40 P8 [MY21] / 20" / Warmtepomp / Grijs / Panoramadak

• mich78
P8 op 19”

• mich78
[...]

Daarnaast wil ik nog wel even kwijt dat, de Polestar 2 gewoon oude en trage hardware heeft. Dat lijkt me gewoon een feit. Een telefoon van dit jaar heeft veel betere/snellere hardware aan boord dan deze auto. De auto heeft een CPU van 8 jaar oud, al op het moment dat hij uit de dealer komt rollen.
Zit ik er met mijn gevoel, beter af te zijn met een eigen telefoon via CarPlay of Android auto, toch niet ver naast.. helaas.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:49
Wat een onzin allemaal. De Atom A3950 is gepresenteerd in Q4-2016 en gelanceerd in Q1 2017.De CPU is dus 5 jaar oud.

Op het moment dat de P8/P2 de showroom uitkwam was de processor 3,5 jaar oud. De Volvo concept 40.2 is gepresenteerd in 2016, en serieus op de kaart gezet in 2018. Op het moment van ontwikkelen is er dus gekozen voor een 1,5 jaar oude CPU.

Het is totaal niet realistisch om de CPU in de P8/P2 te vergelijken met dagens high-end systemen.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• madhondt
[...]

Ikzelf gebruik zelf de FM app (nog) niet, maar ik hoor dat veel mensen hem eerder op de achtergrond gebruiken. Is het dan geen optie een uitgeklede versie zonder kaarten te voorzien, die enkel bedoeld is voor de waarschuwingsgeluiden?

• Kammika
[...]

Dat Google (met ontwerpbeperkingen) en Volvo/Polestar (oude hardware) het jullie niet makkelijk maken neem ik gelijk aan, maar dat dit de schuld van google en de trage hardware is lijkt me toch echt wel te simpel gesteld.

Ik heb ook de Sygic app geinstalleerd. Die heeft te maken met dezelfde beperkingen en heeft dit probleem niet. Dus moet er dan dus echt wel iets in de FM code (wat dus niet in de code van die andere beta apps zit) zitten wat die hoge systeembelasting triggert lijkt me...

NB: Dit is geen kritiek hoor! Ik ben erg blij met het werk wat jullie doen. Ik hoop daarom ook dat jullie je er niet te snel bij neerleggen. Als je naar de andere beta's kijkt, lijkt dit een prima oplosbaar issue...

(PS Valt me wel op dat de refreshrate van de Sygic kaart veel lager is. Misschien is het een optie die in FM ook wat omlaag te brengen?).

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
mich78 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 23:07:
[...]

Google maps is idd op het centrale scherm vloeiend, echter ik gebruik altijd het overzichtscherm (dus met de tegels) en de kaart op het instrumentenpaneel. Helaas hakkelt Google maps daarop wel. Verspringen en steeds opnieuw scherm laden. Hebben anderen dit ook? Dat stoort me niet heel erg, maar vloeiend kan ik het niet noemen.
Ik heb dat ook een paar dagen gehad. Uiteindelijk een reset van de communicatiemodule (dus niet de reset via de home-knop) gedaan en dat heeft het opgelost.

P8

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:17

Lancer

What the......

De per ongeluk uitgerolde versie van FM deed het perfect, maar die was vast niet gebonden aan de regels die Google voor AAOS stelt.

De beta is idd heel langzaam, zeker bij het starten duurt het minimaal een minuut of 10 voordat hij uberhaupt waarschuwingen geeft (draaiend op de achtergrond). In die tijd is de rest van het systeem ook aan het bokken. Daarna valt het reuze mee.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• boldg1974
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-10 12:56
Ik rijd nu sinds november 2020 in mijn XC40 P8. Ik vind het in principe een fijne auto.

De Apps (of het gebrek daaraan) en het eco systeem mag me gestolen worden, het heeft bij mij in iedergeval de beloftes/verwachtingen niet waargemaakt. Vraag me ook af of Volvo nu echt blij is met dit AAOS systeem...

Los daarvan ben ik blij als Carplay al dan niet bekabeld verschijnt, al is dat een jaar later dan beloofd. Kan ik eindelijk dat brakke Spotify opzeggen :)

Xpeng G9 AWD Performance (2024)

• ergodyne1
Vandaag een wonder meegemaakt in de C40. Over een traject van 100km reed ik vanochtend van 89% naar 42% capaciteit. Uiteindelijk 47% verbruikt met 115-120km/h. Niet voorverwarmd overigens.

Net op de terugweg exact hetzelfde stuk en snelheid, van 64% naar 43%. 21% verbruikt! What happened! Verwarming op 20, stoelverwarming aan, zelfs terug nog stuurverwarming erbij aan. Ook niet voorverwarmd. Auto heeft zo’n 5 uur stilgestaan. Allebei stukken niet belachelijk opgetrokken of anders.

[ Voor 17% gewijzigd door ergodyne1 op 09-02-2022 15:08 ]

• ArnoudN
Lancer schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:56:
De per ongeluk uitgerolde versie van FM deed het perfect, maar die was vast niet gebonden aan de regels die Google voor AAOS stelt.

De beta is idd heel langzaam, zeker bij het starten duurt het minimaal een minuut of 10 voordat hij uberhaupt waarschuwingen geeft (draaiend op de achtergrond). In die tijd is de rest van het systeem ook aan het bokken. Daarna valt het reuze mee.
Bij mij is hij razendsnel opgestart op de achtergrond. Vanaf mijn huis rij ik binnen 5 minuten een trajectcontrole in op een B-weg. Die melding krijg ik altijd door. Wel 100 meter te laat, maar daar wordt vast nog aan gewerkt.

Ik heb ook niet het gevoel dat het systeem erg traag is door FM.

• Venomer
Volvo Cars app versie 5.10.0 is uit voor iOS. Weer alleen fixes, geen nieuwe functies.

• Vulcan750
Zou fijn zijn als dit bij relevante zaken, zoals verbruik, er standaard bij gezet wordt. :)

• frankkie12345
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-10 19:08

frankkie12345

Android Developer (FM)

Kammika schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:49:
[...]
Dat Google (met ontwerpbeperkingen) en Volvo/Polestar (oude hardware) het jullie niet makkelijk maken neem ik gelijk aan, maar dat dit de schuld van google en de trage hardware is lijkt me toch echt wel te simpel gesteld.

Ik heb ook de Sygic app geinstalleerd. Die heeft te maken met dezelfde beperkingen en heeft dit probleem niet. Dus moet er dan dus echt wel iets in de FM code (wat dus niet in de code van die andere beta apps zit) zitten wat die hoge systeembelasting triggert lijkt me...

NB: Dit is geen kritiek hoor! Ik ben erg blij met het werk wat jullie doen. Ik hoop daarom ook dat jullie je er niet te snel bij neerleggen. Als je naar de andere beta's kijkt, lijkt dit een prima oplosbaar issue...

(PS Valt me wel op dat de refreshrate van de Sygic kaart veel lager is. Misschien is het een optie die in FM ook wat omlaag te brengen?).
Een verschil met Sygic is dat Flitsmeister niet gespecialiseerd is het in maken van navigatie-software.
Ja, dat klinkt vreemd, maar Flitsmeister was gebouwd als Flitsers app, de eerste versies hadden geen navigatie-functies. Pas later is er, vanwege grote vraag van gebruikers, ooit een Navigatie systeem toegevoegd.
Er is toen gekozen om navigatie-software van een ander bedrijf in te bouwen.
Op het moment is dat software van MapBox. De API van MapBox is/was gebouwd om zo makkelijk mogelijk te zijn in te bouwen in andere apps. Maar houd geen rekening met Android Auto. Daarom moeten we "hacks" uitvoeren om de MapBox kaart op Android Auto te kunnen tonen.

Sygic gebruikt een andere kaart-engine; En volgens mij hebben ze die engine zelf gemaakt, of op zijn minst zelf in handen.
Daardoor kunnen ze die engine direct inzetten op Android Auto, zonder vreemde "hacks".

Ik heb geen kans gehad om Sygic te kunnen testen in de paar dagen dat ik gebruik kon maken van een Polestar 2; Dus kan het verder niet beoordelen.

Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.

• Vulcan750
Rene schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:37:
Wat een onzin allemaal. De Atom A3950 is gepresenteerd in Q4-2016 en gelanceerd in Q1 2017.De CPU is dus 5 jaar oud.

Op het moment dat de P8/P2 de showroom uitkwam was de processor 3,5 jaar oud. De Volvo concept 40.2 is gepresenteerd in 2016, en serieus op de kaart gezet in 2018. Op het moment van ontwikkelen is er dus gekozen voor een 1,5 jaar oude CPU.

Het is totaal niet realistisch om de CPU in de P8/P2 te vergelijken met dagens high-end systemen.
Een cpu van 5 of 8 jaar oud, blijft overeind dat deze behoorlijk verouderd is. Een Atom cpu oud of nieuw is sowieso verre van high-end. En dat is niet erg, maar een nieuwer (sneller) model cpu voor dezelfde chipset was wellicht mogelijk geweest.

• Mga1600
frankkie12345 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:49:
[...]

Een verschil met Sygic is dat Flitsmeister niet gespecialiseerd is het in maken van navigatie-software.
Ja, dat klinkt vreemd, maar Flitsmeister was gebouwd als Flitsers app, de eerste versies hadden geen navigatie-functies. Pas later is er, vanwege grote vraag van gebruikers, ooit een Navigatie systeem toegevoegd.
Er is toen gekozen om navigatie-software van een ander bedrijf in te bouwen.
Op het moment is dat software van MapBox. De API van MapBox is/was gebouwd om zo makkelijk mogelijk te zijn in te bouwen in andere apps. Maar houd geen rekening met Android Auto. Daarom moeten we "hacks" uitvoeren om de MapBox kaart op Android Auto te kunnen tonen.

Sygic gebruikt een andere kaart-engine; En volgens mij hebben ze die engine zelf gemaakt, of op zijn minst zelf in handen.
Daardoor kunnen ze die engine direct inzetten op Android Auto, zonder vreemde "hacks".

Ik heb geen kans gehad om Sygic te kunnen testen in de paar dagen dat ik gebruik kon maken van een Polestar 2; Dus kan het verder niet beoordelen.
Maar is de oplossing dan niet voor de AAOS auto’s om de navigatie functie er weer af te halen en terug te gaan naar de ‘roots’, dwz flitsers e.d.? Ik denk in alle eerlijkheid dat niemand echt zit te wachten op een tweede (of derde als je ABRP hebt) navigatiesysteem, wel op de waarschuwingen er omheen.

Pagina: 1 ... 57 ... 343 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"