• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-05 18:55
Mijn P6 wordt volgende week geleverd. Ik heb met een aantal EV's proefgereden voordat ik de keuze maakte voor de Volvo. Tijdens de proefrit met een P8 was het overduidelijk dat deze een pittig verbruik had, hoger dan elke andere EV waarmee ik daarvoor had proefgereden. Ook hoger dan mijn huidige plugin in EV mode. Ik probeerde op een rustige weg met een snelheid van 80 km/u een verbruik te realiseren van minder dan 18 Kwh/100, het verbruik van mijn Plugin. De enige EV die dat niet haalde was de P8. 19 Kwh/100 was het laagste wat ik kon bereiken. De beste EV qua gebruik was de Kia Niro met een verbruik van 12-13 Kwh/100, nog beter dan zijn spiksplinternieuwe broertje de Hyundai IONIQ5. Er waren ook al reviews die het hoge verbruik van de P8 als een minpunt(je) hadden aangegeven. Dus het kan niet als een verrassing komen dat de auto een verbruik heeft wat aan de hoge kant ligt. Er is altijd een trade-off tussen PK's and verbruik, met luchtweerstand als een extra variabel. Bij EV's is dat niet anders dan bij ICE. Als de officiële range van 400km onder geen enkele omstandigheid haalbaar is dan vind ik het wel kwalijk en valt Volvo daar op aan te spreken.

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-11 12:05

TAA

Liever IRC

Vandaag weer m'n wekelijkse ritje gemaakt van 175km heen en 175km terug naar onze oosterburen. 90%-39%=51% verbruik heen en 100%-48%=52% verbruik terug. Teruggerekend dus een slordige 340km totale range (P8, 19" AW). Verder heerlijk relaxed gereden, verwarming lekker aan op 22 graden en even de begrenzer aantikken op de autobahn terwijl ik me hier in NL gewoon aan de 100km/h max houd. Nu op de timer aan de laadpaal op de oprit (eindelijk na 3 maanden wachten) en morgen weer 250km toeren op de planning. Wat is het toch een heerlijke auto om in te rijden! Denk niet dat ik ooit nog aan een (handgeschakelde) ICE kan wennen...

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-11 15:55
Mga1600 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:05:
[...]

Dus hoewel de timer wel werkt, verdwijnt de rode wolk op het apps herm tussendoor regelmatig waarbij er dan ineens ‘niet actief’ in het scherm komt te staan, terwijl het voorwarmen wel doorgaat. Na een tijdje is de rode wolk weer terug.
Ik heb recent ergens gelezen dat dit ook zo moet zijn. Het schijnt dat bij voorverwarmen via de timer, om het stroomverbruik te beperken, de accucapaciteit wordt verdeeld tussen interieurverwarming en accuverwarming. Het is dus of/of.
Zodra de accu wordt verwarmd verdwijnt de rode wolk van het scherm maar is het proces gewoon actief.

Dat verklaart denk ik ook wel waarom het interieur minder warm voelt bij verwarming via de timer.

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:11
Ik heb sinds eergisteren last van mijn camera die elke 2-3 seconden uitvalt voor enkele seconden en dan weer aan gaat, weer uitvalt, enz.. Zeer irritant als je ergens wil inparkeren en dat steeds onderbroken wordt. Alsof hij telkens moet rebooten.
Ik heb een 360 camera ter info.

Nog iemand dat probleem?

[ Voor 5% gewijzigd door C.QL op 02-02-2022 12:15 ]

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:56
hlip schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:44:
[...]

Ik heb recent ergens gelezen dat dit ook zo moet zijn. Het schijnt dat bij voorverwarmen via de timer, om het stroomverbruik te beperken, de accucapaciteit wordt verdeeld tussen interieurverwarming en accuverwarming. Het is dus of/of.
Zodra de accu wordt verwarmd verdwijnt de rode wolk van het scherm maar is het proces gewoon actief.

Dat verklaart denk ik ook wel waarom het interieur minder warm voelt bij verwarming via de timer.
Klinkt eigenlijk wel logisch……ware het niet dat op het moment van verdwijnen van de rode wolk de tekst bovenin de app verandert in ‘niet actief’….
Overigens doet de app het de laatste tijd gewoon goed. Altijd soc, tijdens laden en snellere update van soc en timer doet het ook gewoon consistent. Een heel enkele keer moet je bij de directe start een tweede keer opdracht geven, maar dan werkt het wel.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:38
hlip schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:44:
[...]

Nou ik was dus degene die aangaf dat de timers niet werken, ook niet vanuit de auto. Maar vanmorgen voor het eerst met 1.9 getest en de auto was naar mijn idee net zo warm als met het handmatig aanzetten van voorverwarmen. In positieve zin dus want het was lekker behaaglijk binnen ;).Echter doe ik dat nooit als de auto staat te laden omdat ik die mogelijkheid niet heb.

Weet niet of jouw theorie dan nog klopt? Aangezien de accu toch nooit wordt voorverwarmd als je NIET aan de laadpaal staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 02-02-2022 14:54 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• hlip
@Juancho Waarom zou de accu niet worden voorverwarmd als je niet aan een laadpaal staat? Bij mij (1.8) wel namelijk. De vraag is alleen of het zinvol is. Weegt de extra stroomafname uit de accu op tegen de "winst" tijdens het rijden?
Het is, voor je range, het meest efficiënt als je de timer start terwijl de auto aan de lader hangt.

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Bij het voorverwarmen valt het mij op dat als ik na 10 minuten de auto instap, het heerlijk warm is. Maar als je pas na 30 minuten instapt (volgens de app het moment dat de auto klaar is met voorverwarmen) is de auto nog maar lauwtjes.

P8

• Juancho
hlip schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:18:
@Juancho Waarom zou de accu niet worden voorverwarmd als je niet aan een laadpaal staat? Bij mij (1.8) wel namelijk. De vraag is alleen of het zinvol is. Weegt de extra stroomafname uit de accu op tegen de "winst" tijdens het rijden?
Het is, voor je range, het meest efficiënt als je de timer start terwijl de auto aan de lader hangt.
Ik had dit nog altijd in mijn hoofd, wat als ik antwoord eind vorig jaar kreeg op mijn vraag hoe voorverwarmen nou werkt:

Voorverwarmen gebeurd onafhankelijk van de SOC bij:
A: en vertrektijd hebt ingesteld en aan de lader hangt OF
B: je de voorverwarming handmatig start en aan de lader hangt OF
C: door een snellaadstation te kiezen in Google maps.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-11 11:43
frankkie12345 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:01:
[...]

Ik heb het idee dat Google vooral zichzelf wil beschermen tegen rechtzaken;
En mogelijk een personeelstekort heeft op de Auto afdeling.

Door in te perken wat 3rd party developers kunnen, kwa afleiding van de bestuurder;
Kunnen ze zorgen dat ze niet worden aangeklaagd, omdat ze een te afleidende app hebben toegestaan op hun platform.
Begrijpelijk, maar best frusterend. Het is best vervelend dat ik vaak "nee" moet zeggen tegen veel gevraagde features, omdat die niet in het template passen waar ons aan moeten houden.

En de progressie van het platform lijkt minder snel te gaan dan gehoopt.
Het is niet alleen voor Flitsmeister een beta versie van de app.
Het is ook een beta versie van de App Host waar Flitsmeister op draait. Dat is waarom een belangrijke functie die op Android Auto altijd al heeft gewerkt, nog niet beschikbaar is. Namelijk het tonen van navigatie instructies op het instrument-cluster.
Google heeft aangegeven dat die functie in een volgende update beschikbaar zal komen.
:-( In een volgende update?! Android Auto heeft het altijd al gehad!
Moet ik serieus tegen mijn klanten gaan zeggen dat Flitsmeister beter werkt op een Kia Rio uit 2017 van zo'n 18k euro.
Dan op een Polestar 2 Performance uit 2022 van 67k euro. Terwijl de P2 wordt aangeprezen als de ultime Android machine?
... Ja, soms weet ik ook niet wat ik hier mee aan moet.

Wat ik wel weet, is dat ik persoonlijk, met de huidige kennis en staat van de producten;
Ik *niet* zou kiezen voor een auto met Android Automotive, maar een auto met Android Auto.

Een Android Automotive heeft al verouderde hardware zodra hij uit de dealer komt rollen, en kan in 10 jaar niet worden geupgrade.
Een Android Auto ook, maar aangezien de auto slechts een HDMI-achtig scherm is, kan je relevant hardware, een smartphone wel elke 2 jaar upgraden. Verder is het voor developers een stuk makkelijker/handiger.
Als de gebruiker stil staat, kan je verwijzen naar het smartphone scherm. Gebruik maken van andere apps die op een smartphone staan, zoals een Browser, Contactpersonen app, etc.

Genoeg ge-rant voor nu.
Leuk dat je reageert, kan ik hieruit begrijpen dat je ontwikkelaar bent voor FM? Ben wel benieuwd naar jullie strategie hier. Ik gebruik in mijn C40 primair de GoogleMaps-navigatie, ook omdat deze in het scherm achter mijn stuur verdergaat. Heb geen zin in 2 navigatie-opties, eentje die vol werkt en eentje die half werkt (zoals die wel verschijnt in de V60 zodra je Apple Carplay opstart).

Heb de FM beta geïnstalleerd in de C40 maar moet zeggen dat ik toch liever mijn iPhone ernaast heb liggen met de FM-app aan. Dit geeft een visueel beeld van waar potentiele flitsers staan en bij trajectcontrole zie ik zo'n mooi balkje. Volgens mij gaat dit dan never nooit in het schermpje van mijn C40 verschijnen gecombineerd met de GoogleMaps-navigatie? Zo nee, vraag ik mij af waarom jullie dan nog investeren in ontwikkeling op dit platform...

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

• frankkie12345
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-10 19:08

frankkie12345

Android Developer (FM)

ergodyne1 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:11:
[...]

Leuk dat je reageert, kan ik hieruit begrijpen dat je ontwikkelaar bent voor FM? Ben wel benieuwd naar jullie strategie hier. Ik gebruik in mijn C40 primair de GoogleMaps-navigatie, ook omdat deze in het scherm achter mijn stuur verdergaat. Heb geen zin in 2 navigatie-opties, eentje die vol werkt en eentje die half werkt (zoals die wel verschijnt in de V60 zodra je Apple Carplay opstart).

Heb de FM beta geïnstalleerd in de C40 maar moet zeggen dat ik toch liever mijn iPhone ernaast heb liggen met de FM-app aan. Dit geeft een visueel beeld van waar potentiele flitsers staan en bij trajectcontrole zie ik zo'n mooi balkje. Volgens mij gaat dit dan never nooit in het schermpje van mijn C40 verschijnen gecombineerd met de GoogleMaps-navigatie? Zo nee, vraag ik mij af waarom jullie dan nog investeren in ontwikkeling op dit platform...
Dat soort vragen zijn niet mijn verantwoordelijkheid om te beantwoorden.
Ben een programmeur, geen manager.

Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.

• ergodyne1
frankkie12345 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:22:
[...]

Dat soort vragen zijn niet mijn verantwoordelijkheid om te beantwoorden.
Ben een programmeur, geen manager.
:) Ben benieuwd of het management mee leest... en heel benieuwd wat jullie ervan maken ;) Ter info, ik ben manager bij een softwareclub en ik zou het wel weten in dit geval.

• MarliesK
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-03-2022
Hetzelfde probleem, merkwaardig slechts in één "segment". Straks naar de garage. Heb jij al een oplossing?https://tweakers.net/i/WRylfPjk-8rvXzxIiGUdJrPYnVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BaDoUSopyEx6HpnD9Z0bMLQq.jpg?f=fotoalbum_large

Naar dealer geweest en deze heeft een klacht ingediend bij VOLVO Nederland over deze lederen bekleding

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

ergodyne1 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:28:
[...]
:) Ben benieuwd of het management mee leest... en heel benieuwd wat jullie ervan maken ;) Ter info, ik ben manager bij een softwareclub en ik zou het wel weten in dit geval.
Haha, denk niet dat het management meeleest hiero.

Maar ja, er moest een afweging gemaakt worden, op basis van incomplete informatie.
Als ons wordt voorgeschoteld dat we simpelweg de Android Auto app kunnen porten naar AAOS;
Maar het blijkt achteraf toch niet zo rooskleurig, dan is de investering al gedaan.
En het is natuurlijk marketing technisch leuk om te kunnen zeggen dan jou app wel op AAOS beschikbaar is, en die van de concurrent niet.
Wat daarvan de waarde is kan ik niet beoordelen.

We blijven in ieder geval bij Google/Volvo/Polestar zeuren om aanpassingen in de API, zodat we uiteindelijk wel gave dingen kunnen doen, zoals:
- Een balkje weergeven bij een trajectcontrole
- Notificaties weergeven bij een melding, in plaats van een Toast
- Navigatie instructies op Instrument Cluster
- Kaart op Instrument Cluster

En zodra dat klaar is; Dan is Flitsmeister ineens niet meer een app die maar half werkt, maar een serieus alternatief voor Google Maps.

Dat lijkt me toch een interessant vooruitzicht voor manager. Ondanks dat er maar een potentiele markt voor deze app is van slechts enkele duizenden. (Zoveel P2/P8's rijden er rond in NL)
Terwijl we rond de 2.2 miljoen maandelijks actieve gebruikers zitten op smartphones.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:34
Juancho schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:05:
[...]

Ik had dit nog altijd in mijn hoofd, wat als ik antwoord eind vorig jaar kreeg op mijn vraag hoe voorverwarmen nou werkt:

[...]
Dit is geen officiële info van Volvo en voor zover ik weet is er officieel gezegd dat de accu alleen wordt voorverwarmd via de timer en niet bij handmatig aanzetten in app of auto. Voor interieur voorverwarmen hoef je niet aan de laadpaal te hangen maar voor accu verwarmen weet ik het niet. Maar klinkt logisch want je schiet er weinig mee op om je accu voor te verwarmen zonder te laden. Dat levert je een beter verbruik op maar de accu is dan bij vertrek al leger. Dus.. zinloos lijkt me

• hlip
Juancho schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:05:
[...]

[...]
Met versie 1.7 is de accu voorverwarming via een “slimme” timer toegevoegd.
En de voorverwarming werkt altijd. (Mits er voldoende sap in de accu zit) Ook als de auto niet op de lader is aangesloten. Het kost dan alleen wel range.

Ik heb dat deze winter al een paar keer gedaan om de voorruit ijsvrij te krijgen. Verbruik bij mij is ongeveer 2 à 3% SoC voor 15 min.

• SSANL
  • Laatst online: 11-03 13:21
JTHZZ schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:46:
[...]

Dit is geen officiële info van Volvo en voor zover ik weet is er officieel gezegd dat de accu alleen wordt voorverwarmd via de timer en niet bij handmatig aanzetten in app of auto. Voor interieur voorverwarmen hoef je niet aan de laadpaal te hangen maar voor accu verwarmen weet ik het niet. Maar klinkt logisch want je schiet er weinig mee op om je accu voor te verwarmen zonder te laden. Dat levert je een beter verbruik op maar de accu is dan bij vertrek al leger. Dus.. zinloos lijkt me
Dat laatste is dus wat ik mij dus ook afvraag.
Want het duurt even om "rijdend" je accupack te verwarmen.
Accu percentage schiet dan mega snel omlaag. (gisteren 5% over 7 kilometer bij 4 graden buitentemp.).

Als ik de auto/accu handmatig voor verwarm en het kost mij 3% van de SOC, en verlies ik 1% over 10 kilometer rijden, dan is het "voordeliger" om toch de accupack voor te verwarmen, ook als deze niet is aangesloten aan een laadpaal,.. of denk ik nu erg "out-of-the-box" ;)

XC40 P8 [MY21] / 20" / Warmtepomp / Grijs / Panoramadak

• JTHZZ
  • Laatst online: 07:34
En zodra dat klaar is; Dan is Flitsmeister ineens niet meer een app die maar half werkt, maar een serieus alternatief voor Google Maps.
@frankkie12345 ik denk dat je onderschat hoeveel EV functionaliteit Google al heeft ingebouwd in Google Maps. De berekening van het accu niveau bij aankomst is geavanceerd (weer, reliëf etc) en behoorlijk accuraat. Maps kan een laadplanning maken ook al is die niet perfect maar geeft wel aan hoeveel je waar moet laden. Maps triggert de accuverwarming als je op weg bent naar een snellader. Maps heeft filters om snelladers te zoeken. Het is allemaal nog niet 100% perfect maar als Flitsmeister dat allemaal niet biedt, denk ik dat veel gebruikers het niet als serieus alternatief gaan zien

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

JTHZZ schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:54:
[...]

@frankkie12345 ik denk dat je onderschat hoeveel EV functionaliteit Google al heeft ingebouwd in Google Maps. De berekening van het accu niveau bij aankomst is geavanceerd (weer, reliëf etc) en behoorlijk accuraat. Maps kan een laadplanning maken ook al is die niet perfect maar geeft wel aan hoeveel je waar moet laden. Maps triggert de accuverwarming als je op weg bent naar een snellader. Maps heeft filters om snelladers te zoeken. Het is allemaal nog niet 100% perfect maar als Flitsmeister dat allemaal niet biedt, denk ik dat veel gebruikers het niet als serieus alternatief gaan zien
Ja, zou zeker kunnen dat ik het onderschat.

Als iemand die normaal met een benzine auto rijd,
ben ik zeker niet op de hoogte van de EV functies in Googel Maps.
(Die ene week dat ik een P2 kon lenen was in ieder geval niet genoeg om alles uit te proberen / leren kennen)
Dat de accu verwaming aan gaat hoor ik in ieder geval voor het eerst.

Maar goed dat ik een groep zeer enthausiaste testers heb die mij daar op kunnen wijzen _/-\o_

• hlip
SSANL schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:52:
[...]

Dat laatste is dus wat ik mij dus ook afvraag.
Want het duurt even om "rijdend" je accupack te verwarmen.
Accu percentage schiet dan mega snel omlaag. (gisteren 5% over 7 kilometer bij 4 graden buitentemp.).

Als ik de auto/accu handmatig voor verwarm en het kost mij 3% van de SOC, en verlies ik 1% over 10 kilometer rijden, dan is het "voordeliger" om toch de accupack voor te verwarmen, ook als deze niet is aangesloten aan een laadpaal,.. of denk ik nu erg "out-of-the-box" ;)
Ik denk dat het voordeel verwaarloosbaar is als de auto niet aan de lader staat. Dan is het voor je eigen comfort.
Maar als range belangrijk is kun je zo, door de auto bij te laden tijdens de verwarming, wel een paar extra km toevoegen.

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-11 23:09
Mijn P6 die voor Feb/Mar stond is naar Mei geschoven. Had dealer gebeld omdat ik maar niks hoorde :(

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-11 13:59
Rude-Dog schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:10:
Mijn P6 die voor Feb/Mar stond is naar Mei geschoven. Had dealer gebeld omdat ik maar niks hoorde :(
Fijne dealer. Daar zou ik na het ophalen van mijn auto ook nooit meer een stap naar binnen zetten.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Rude-Dog
Rene schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:17:
[...]

Fijne dealer. Daar zou ik na het ophalen van mijn auto ook nooit meer een stap naar binnen zetten.
Ik klaag maar niet te veel, anders wordt het vast Juli 8)7

• Juancho
Nou mensen met erg hoog verbruik zoals mij... Als de donder naar de garage want het Lijkt erop dat de 1.9 update echt wel iets doet. Althans, van extreem hoog verbruik naar normaal verbruik in deze omstandigheden.

Net bijna 50km gereden, heenweg over de snelweg met 105 en terugweg binnendoor met 85 en uiteindelijk deze score van 24, 6kWh. Toch aanzienlijk beter dan de +30kWh die ik de laatste weken had. En dan rijd ik zelf met 1 noodband dat ook vast niet meehelpt 😁. Voorzichtig positief hier dus, maar wil het eerst op wat langere periode testen. Dit weekend een mooie lange rit daarvoor!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6T6jDsGq4hqFwO6bdVcpmYBTFhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rmg6H1xGhXEoAoyEUFfEo11i.jpg?f=fotoalbum_large

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Juancho schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:01:
Nou mensen met erg hoog verbruik zoals mij... Als de donder naar de garage want het Lijkt erop dat de 1.9 update echt wel iets doet. Althans, van extreem hoog verbruik naar normaal verbruik in deze omstandigheden.

Net bijna 50km gereden, heenweg over de snelweg met 105 en terugweg binnendoor met 85 en uiteindelijk deze score van 24, 6kWh. Toch aanzienlijk beter dan de +30kWh die ik de laatste weken had. En dan rijd ik zelf met 1 noodband dat ook vast niet meehelpt 😁. Voorzichtig positief hier dus, maar wil het eerst op wat langere periode testen. Dit weekend een mooie lange rit daarvoor!

[Afbeelding]
Je weet dat het vandaag warm was?

• Juancho
Sten2017 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:19:
[...]

Je weet dat het vandaag warm was?
7 graden... Dat hebben we de laatse weken wel vaker gehad hoor. Zelfs met meer zon. 😁

• SSANL
Juancho schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:01:

[Afbeelding]
Dat is goed om te lezen zeg!
Wordt 1.9 al OTA aangeboden? Anders ga ik zeker een afspraak proberen te plannen bij de dealer!

Morgen zal ik maar een belletje wagen..

• ergodyne1
Schiet dat 1.9 ding eens OTA Volvo… manmanman

• Juancho
Je kan eens proberen het systeem een slinelger te geven. Soms wordt het dan opeens wel binnengehaald. Maar ik lees sowieso weinig tot geen eigenlijk mensen die het OTA al hebben gekregen. Alleen via de dealer.

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-11 11:10
Rene schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:17:
[...]

xc40 zit al op 12 maanden+, maar goed dat is alsnog goed als je vergelijkt met sommige andere merken.

Kan de dealer niets aan doen (weet ik uit ervaring van mn zaterdag bijspring baan helaas :( )

• SSANL
Juancho schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:01:
Je kan eens proberen het systeem een slinelger te geven. Soms wordt het dan opeens wel binnengehaald. Maar ik lees sowieso weinig tot geen eigenlijk mensen die het OTA al hebben gekregen. Alleen via de dealer.
Had ik vanmorgen gedaan.
Morgen moet ik weer een stukje rijden.. 25 km ofzo.. weet niet of dat lang genoeg is.
Ik merk het wel. Ik ga sowieso de dealer bellen, kijken wat ze roepen.

• Rude-Dog
Nog even en de modeljaar aanduidingen lopen een jaar achter :) MY22 in 2023

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-11 11:10
Rude-Dog schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:23:
Nog even en de modeljaar aanduidingen lopen een jaar achter :) MY22 in 2023
Ja maar dat is niets bijzonders meer in auto land, volvo doet het echt nog goed in die zin.
Q4 ev staat al op maart 2023

• Juancho
SSANL schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:22:
[...]

Had ik vanmorgen gedaan.
Morgen moet ik weer een stukje rijden.. 25 km ofzo.. weet niet of dat lang genoeg is.
Ik merk het wel. Ik ga sowieso de dealer bellen, kijken wat ze roepen.
Duur maakt niks uit want de download kan ook in pakketjes van 5 ritjes binnenkomen 😁. 1.9 is volgens mij ook nog eens een vrij klein pakketje.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 02-02-2022 19:27 ]

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
rikoos schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:34:
[...]

Onverwarmd geeft hij de eerste KM bij mij waardes aan als 180kwh !!! pas na een kilometer of 20 komt hij rond de 35. Afgelopen zomer was het beter en kwam ik soms onder de 30 (laagste ooit was een lange rit op 26kwh).

Ik ben verder super content met de auto, wat een bak!!! Maar die range is echt belabberd. Maar goed over 2 weken komt mijn laadpaal thuis (na bijna jaar wachten) en dan gaan we zien of het voorverwarmen resultaat gaat geven icm met de nieuwe software.

PS als de app tenminste gaat werken want dat is nog steeds een tombola elke dag of hij werkt of niet ;)
Echt bizar, dat heb ik nog nooit gezien. Ik rijd met 5 graden buiten altijd wel tussen 25/26. Heb je een warmtepomp?

• JohnDoe77
Juancho schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:39:
[...]

Mijn vriendin stuurde net even foto van haar verbruik vanmorgen. Was natuurlijk een gure koude nacht en ondanks het kwartiertje interieur voorverwarmen was de accu natuurlijk koud. Graadje of 5 volgens mij en ze hoeft maar 9km te rijden naar haar werk. Verbruik: 27kWh.

Dat lijkt er tenminste een beetje op want als je wat langer zou rijden en de accu dus warmer wordt zou je toch makkelijk onder de 25kWh moeten duiken. Maargoed, eerst maar eens in de praktijk zien dit weekend!
Mijn vriendin stuurt mij meestal heel andere foto’s! O-)

• SSANL
JohnDoe77 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:39:
[...]

Echt bizar, dat heb ik nog nooit gezien. Ik rijd met 5 graden buiten altijd wel tussen 25/26. Heb je een warmtepomp?
Ik had vanmorgen de eerste paar 100 meters, 500kWh/100km 8)7 , en was meteen 4% van mijn accu kwijt na 1 kilometer.. :-(

• JohnDoe77
okio schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:31:
[...]

Nee dat hoef je ook niet te verwachten. De p8 gaat gewoon niet veel efficiënter worden.
24 is gewoon ok. Het is geen model 3.

Kijk eens in het q4 topic. Ook zware auto. Bereik is ook huilen met de pet.

Enige die het dan echt goed doen is een m3lr of zo’n mustang met iets van 100kwh batterij. De rest zit allemaal op zo’n 350km bereik met veel 100kmh rijden.
Volgens mij doet de IX3 het ook wel aardig!

• Juancho
Daarom ff die 1.9 update halen mannen! Ben super benieuwd ook wat het bij jullie doet. Heb nog altijd het idee dat er softwarematig bij diverse wagens tussen ons iets gruwelijk mis zit wat hopelijk met 1.9 weer goed is.

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
JohnDoe77 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:41:
[...]

Mijn vriendin stuurt mij meestal heel andere foto’s! O-)
Sharing is caring

• mich78
Van nooit richting aangeven in een BMW, naar een beschaafd mens. Wat overkomt me nu?

• dirkkk!
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-10-2023
Begin januari op wintersport geweest. Gemiddelde reis temperatuur rond de 5 a 6 graden. Zonder dakkoffer en met 19 inch winterbanden een gem verbruik van 33,5kw. bij een gemiddelde snelheid van 110-120 km. Absoluut geen wagen voor de vakantie en dat zeker niet bij de huidige dekking van snelladers.
Ik vond het echt een rampzalige trip (1140 km) en niet voor herhaling vatbaar!!
:'( 7(8)7

• over9000
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:35
SSANL schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:43:
[...]

Ik had vanmorgen de eerste paar 100 meters, 500kWh/100km 8)7 , en was meteen 4% van mijn accu kwijt na 1 kilometer.. :-(
Heb ik ook, volgens mij ook gewoon omdat je nog te weinig gereden hebt om een nuttig per 100 te kunnen uitrekenen. Deels ook denk ik accu opwarmen enz..

Zou eigenlijk die RA app gelijk moeten checken voor werkelijk verbruik op dat moment.

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-11 08:20

Rianata

Have you played Atari today?

Wat we vaak niet melden bij verbruikscijfers maar ik wel ondervonden heb is de invloed van hoe lang jouw Volvo stil gestaan heeft, oftewel hoe lang heeft die niet gereden. Als ik mijn Volvo, en helaas tijdens Covid komt dit te vaak voor, 3 dagen niet gebruikt heb is het verbruik extreem hoog, zeker in de eerste kilometers en dat kan wel tot > 20KM duren voordat ik op de RA normale cijfers zie. Wanneer je op dezelfde dag de je Volvo meerdere malen rijdt dan wordt je wel vrolijk van de verbruikscijfers.

De accu lijkt gelukkig langzaam af te koelen (goede isolatie?), maar lang stil laten staan betekent ook langzaam 'ontdooien'.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

• mich78
dirkkk! schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:42:
Begin januari op wintersport geweest. Gemiddelde reis temperatuur rond de 5 a 6 graden. Zonder dakkoffer en met 19 inch winterbanden een gem verbruik van 33,5kw. bij een gemiddelde snelheid van 110-120 km. Absoluut geen wagen voor de vakantie en dat zeker niet bij de huidige dekking van snelladers.
33,5?? Wow... heb wel eens een hele rit als een dwaas gereden en toen kwam ik op 35kw/100km uit over 50km. Ik rij veel in België en rij dan gewoon 115 a 125 en zit dan nog dik onder de 30kw/100km

• Venomer
  • Laatst online: 21:35
Juancho schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:16:
Daarom ff die 1.9 update halen mannen! Ben super benieuwd ook wat het bij jullie doet. Heb nog altijd het idee dat er softwarematig bij diverse wagens tussen ons iets gruwelijk mis zit wat hopelijk met 1.9 weer goed is.
Vrijdag staat mijn P8 bij de garage voor een onderzoek. Hopelijk knallen ze meteen 1.9 erop. Maar ik denk dat de OTA volgende week ook wel begint.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-11 13:59
Heb je rondgereden met 2 bar bandenspanning en de kachel op 26 heel de rit?

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Venomer
Gemiddeld 110-120 km/u. Wat was je maximale snelheid dan?

Het is bekend dat een EV boven de 100 km/u “dorstig” is en dat geldt ook bij lage temperaturen. Niet verrassend.

Ik ga zelf in de voorjaarsvakantie naar Oostenrijk met de P8. Hopelijk kom ik iets positiever gestemd terug. 8)

• mich78
Zelf gaan we ook met de P8 naar Oostenrijk over paar weekjes. Ben benieuwd hoe t gaat bevallen.

• RFolst
  • Laatst online: 17-10 11:12
Goh, jullie ook al? Het wordt druk daar met Nederlandse XC40s... :)F

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-11 12:07
RFolst schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:50:
Goh, jullie ook al? Het wordt druk daar met Nederlandse XC40s... :)F
Nog een geluk dat wij Belgen nog met de stoomwagen rijden :)B

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-11 12:05
Ik rijd altijd met OPD, ook op de snelweg. Soms denk ik dat bestuurders achter me geïrriteerd zijn omdat ik zogenaamd zenuwachtig rem. Wat niet zo is i.m.o. Wanneer gaan de remlichten aan, bij welke mate van gas terugnemen?

• ergodyne1
Iksie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:53:
Ik rijd altijd met OPD, ook op de snelweg. Soms denk ik dat bestuurders achter me geïrriteerd zijn omdat ik zogenaamd zenuwachtig rem. Wat niet zo is i.m.o. Wanneer gaan de remlichten aan, bij welke mate van gas terugnemen?
Goeie vraag, dit vraag ik mij ook af :) ik vraag mij ook af of je al het remgedrag van de Pilot Assist ziet, dan kom ik echt over als een :+ op de weg ben ik bang... én die PixelLed lampen aan de voorkant (zijn overigens bizar om mee te rijden, heel apart) en een PA show aan de achterkant :+

• ergodyne1
mich78 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:34:
Zelf gaan we ook met de P8 naar Oostenrijk over paar weekjes. Ben benieuwd hoe t gaat bevallen.
Ben heel benieuwd hoe dit gaat. Wil je ons op de hoogte houden? waar ga je naartoe in Oostenrijk? en vanaf waar vertrek je? hoeveel dagen reken je extra voor de rit :P ?

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:37
JohnDoe77 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:39:
[...]

Nee zou dit dan het eerste bewijs zijn dat een warmte pomp werkt ;-)

• Venomer
Volgens de handleiding "als de remkracht hoger dan een bepaald niveau wordt" _O-

• ergodyne1
frankkie12345 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:38:
[...]

Ben helemaal fan van FM, het heeft mij vele duizendmiljoenen euro's gescheeld ;) (alhoewel ik in de P8 niet harder kan dan 100km/h anders is mijn accu te snel leeg :X)

Ik snap alleen niet zo goed waarom je een alternatief voor Google Maps zou willen zijn... klinkt een beetje hetzelfde als dat ik hier met mijn laptop en een externe harddisk een alternatief voor MS Azure ga zijn...

• Venomer
Ik vind het nog wel spannend om met de P8 op wintersport te gaan. Maar met een goede planning zou het goed moeten gaan.

Dit bakt ABRP er van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcCZg2gLogdxbgREoZqDBtKLfHM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vMl58aKhrOmD9USBuXMIp5Tm.png?f=user_large

De stops variëren van een kwartier tot een dik halfuur. Net genoeg voor WC-bezoek en een kop koffie.

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06:24
Ik heb het laatst een getest op een 80 weg. Zodra de regeneratie bij mij onder het eerste streepje kwam gingen de remlichten aan.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• ergodyne1
Venomer schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:35:
Ik vind het nog wel spannend om met de P8 op wintersport te gaan. Maar met een goede planning zou het goed moeten gaan.

Dit bakt ABRP er van:

[Afbeelding]

De stops variëren van een kwartier tot een dik halfuur. Net genoeg voor WC-bezoek en een kop koffie.
Ben heel benieuwd! kende deze planner niet (EV noob hier). Maar zie dat 'ie op veel stukken niet per sé oplaad tot een hoog percentage. Krijg nu al zin om op wintersport te gaan en dit te testen... (toch die vaccinatie maar eens halen anders kom ik er sowieso niet :X )

Net even voor de grap mijn route naar Ischgl ingetypt. Zie dat je overal ongeveer 50% moet laden in 20 minuten en natuurlijk geen rekening gehouden wordt met verkeer.

Ik zie wel dat de app rekening houdt met 110 km/h en een referentieverbruik van 23,4 Kwh. Dat red ik niet op met mijn C40, helaas kun je dit niet instellen in de app... dan wordt de trip wel iets anders denk ik.

Zou mooi zijn als je je snelheid kunt instellen en het verbruik erbij, dan heb je een 'echte' route. Want misschien wil je wel gewoon 140km/h knallen met een hoog verbruik. (ik moet er niet aan denken om in Duitsland met een snelle auto de hele tijd 110km/h te gaan rijden....)

[ Voor 29% gewijzigd door ergodyne1 op 03-02-2022 10:13 ]

• RFolst
Venomer schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:35:

Dit bakt ABRP er van:

[Afbeelding]

Voor mij zal het dit worden (Zwolle > Mittersill):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dK7GJCW1HWVI6VKTukkDQ14L0_U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kbwb6StdfNSDlCO8rfmUC5jY.png?f=user_large

Heb wel Ionity als voorkeurslader opgegeven (ivm die PlugSurfingpas).

Ben benieuwd hoe dat zal gaan met dakkoffer en 20", maar ben er op zich dan weer niet benauwd voor (meer super nieuwsgierig). Als het langer duurt met meer laden, dan is dat maar zo. De plannen zijn dusdanig dat het me geen dag skiën zal kosten....

• RFolst
ergodyne1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:02:
[...]

...

Ik zie wel dat de app rekening houdt met 110 km/h en een referentieverbruik van 23,4 Kwh. Dat red ik niet op met mijn C40, helaas kun je dit niet instellen in de app... dan wordt de trip wel iets anders denk ik.

Zou mooi zijn als je je snelheid kunt instellen en het verbruik erbij, dan heb je een 'echte' route. Want misschien wil je wel gewoon 140km/h knallen met een hoog verbruik. (ik moet er niet aan denken om in Duitsland met een snelle auto de hele tijd 110km/h te gaan rijden....)
Uhm, dat kun je wel toch? Zowel in de app als op de website....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ul3d92c9qKOl48YI7euh19tq3eE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JMO0TZJFultCB0G20bcdXIiD.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door RFolst op 03-02-2022 10:17 ]

• ergodyne1
RFolst schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:15:
[...]

Uhm, dat kun je wel toch? Zowel in de app als op de website....
[Afbeelding]
Je hebt gelijk, dat kan niet als je niet ingelogd bent :X

• RFolst
ergodyne1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:18:
[...]

Je hebt gelijk, dat kan niet als je niet ingelogd bent :X
Jawel, ik ben ook niet ingelogd (heb nog steeds geen account aangemaakt)....

• Venomer
ergodyne1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:02:
[...]

Ben heel benieuwd! kende deze planner niet (EV noob hier). Maar zie dat 'ie op veel stukken niet per sé oplaad tot een hoog percentage. [...]
Bij een lage SOC kan een EV snel laden, bij een hogere SOC gaat dat steeds langzamer. Om tijd te besparen moet je dus je accu bijna leegrijden en dan niet te ver opladen. Daar houdt ABRP rekening mee. Speel maar eens met de SOC percentages in de instellingen van ABRP.

• Juancho
Misschien houden jullie er al rekening mee, maar er zijn ook een aantal Tesla chargers opengesteld. Misschien scheelt dat nog in reistijd. Maar dit is meer voor het laad topic denk ik.

• Venomer
Juancho schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:23:
Misschien houden jullie er al rekening mee, maar er zijn ook een aantal Tesla chargers opengesteld. Misschien scheelt dat nog in reistijd. Maar dit is meer voor het laad topic denk ik.
Naast Nederland is dat nu Frankrijk en Noorwegen. Daar kom ik niet langs op weg naar Oostenrijk. :/

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

ergodyne1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:30:
[...]
Ben helemaal fan van FM, het heeft mij vele duizendmiljoenen euro's gescheeld ;) (alhoewel ik in de P8 niet harder kan dan 100km/h anders is mijn accu te snel leeg :X)

Ik snap alleen niet zo goed waarom je een alternatief voor Google Maps zou willen zijn... klinkt een beetje hetzelfde als dat ik hier met mijn laptop en een externe harddisk een alternatief voor MS Azure ga zijn...
Zeker op de smartphone, hebben we nooit een "volledig" alternatief willen en hoeven zijn ten opzichte van Google Maps. Je kan Flitsmeister prima op de achtergrond draaien, en mist dan in principe niks.

Maar op Android Auto/AAOS is dat net even wat anders. Daar worden we een beetje geforceerd om Google Maps alternatief te zijn. (Niet zozeer omdat we dat willen) Dit omdat Google er vanuit gaat dat er maar 1 navigatie app tegelijk actief kan/mag zijn.

• ergodyne1
frankkie12345 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:25:
[...]

Zeker op de smartphone, hebben we nooit een "volledig" alternatief willen en hoeven zijn ten opzichte van Google Maps. Je kan Flitsmeister prima op de achtergrond draaien, en mist dan in principe niks.

Maar op Android Auto/AAOS is dat net even wat anders. Daar worden we een beetje geforceerd om Google Maps alternatief te zijn. (Niet zozeer omdat we dat willen) Dit omdat Google er vanuit gaat dat er maar 1 navigatie app tegelijk actief kan/mag zijn.
Got it! wat zou het leven toch mooi worden als je dan splitscreen kon inschakelen... Iets wat BMW al driehonderd jaar heeft in zijn Professional navi :P

• Juancho
ergodyne1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:29:
[...]

Got it! wat zou het leven toch mooi worden als je dan splitscreen kon inschakelen... Iets wat BMW al driehonderd jaar heeft in zijn Professional navi :P
Nogmaals, gaat niet gebeuren in de huidige generatie Volvo's/Polestars. Pas de nieuwe modellen met het nieuwe systeem (link staat wel een paar pagina's terug) krijgen een wat groter scherm en ook een soort van splitscreen. Voor ons dus niet van belang en gaat (helaas) niet gebeuren.

• ergodyne1
Juancho schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:30:
[...]

Nogmaals, gaat niet gebeuren in de huidige generatie Volvo's/Polestars. Pas de nieuwe modellen met het nieuwe systeem (link staat wel een paar pagina's terug) krijgen een wat groter scherm en ook een soort van splitscreen. Voor ons dus niet van belang en gaat (helaas) niet gebeuren.
Nogmaals, het maakt mij niet uit, zet mijn iPhone wel aan, maar wel grappig om te zien hoe achterhaald zo'n systeem is (in een splinternieuwe wagen).

• Juancho
ergodyne1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:36:
[...]

Nogmaals, het maakt mij niet uit, zet mijn iPhone wel aan, maar wel grappig om te zien hoe achterhaald zo'n systeem is (in een splinternieuwe wagen).
Dat het moderner (het grotere scherm dan, die achter het stuur is echt van prachtige kwaliteit) had gekund ben ik met je eens, alleen dit wist je natuurlijk wel bij koop/lease want zomaar even een heel multimedia module vervangen en upgraden...dat doet natuurlijk geen enkele fabrikant ;) . Dat is een kwestie van nieuwe generatie auto's ontwerpen. De P8/P6 is natuurlijk ook eigenlijk een normale XC40 maar dan op stroom. Dus ergens kan ik het wel begrijpen dat ze pas in de nieuwe generatie auto's de boel helemaal opnieuw gaan ontwerpen. En dat zie je ook wel terug in de eerste afbeeldingen etc. En dan krijg je dus ook dat mensen het niet mooi vinden etc. Dus zo is er altijd wel iets :)

[ Voor 33% gewijzigd door Juancho op 03-02-2022 10:41 ]

• Pr8chtig
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-11 16:21
@frankkie12345 Ik slaag er nog altijd niet in FM te installeren in de auto, nog steeds een kruisje bij de Volvo:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGjlISVQ3dsWTPB5_fAbsad-oc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8wDmfIrQdM3aMyOKwxS9BDO.jpg?f=fotoalbum_large
Afgemeld, aangemeld, app verwijderd, opnieuw geinstalleerd, alle volgorde varianten geprobeerd maar nog zonder succes. Tips?

P8 to P4

• Mga1600
Pr8chtig schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:54:
@frankkie12345 Ik slaag er nog altijd niet in FM te installeren in de auto, nog steeds een kruisje bij de Volvo:[Afbeelding]
Afgemeld, aangemeld, app verwijderd, opnieuw geinstalleerd, alle volgorde varianten geprobeerd maar nog zonder succes. Tips?
Bij mij is het precies zo….krijg ‘m ook niet binnen.

• Tigerik
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01-01-2024

Tigerik

P8

Mga1600 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:02:
[...]

Bij mij is het precies zo….krijg ‘m ook niet binnen.
Hier hetzelfde verhaal! Ook benieuwd naar een oplossing.

Volvo XC40 Recharge P8

• mich78
ergodyne1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:26:
[...]

Ben heel benieuwd hoe dit gaat. Wil je ons op de hoogte houden? waar ga je naartoe in Oostenrijk? en vanaf waar vertrek je? hoeveel dagen reken je extra voor de rit :P ?
Wij gaan naar Kaltenbach (zillertal) vanaf Leerdam. Ik reken op een reis van 12 uur.

• Ign!ter
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-10 14:03
mich78 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:24:
[...]

Wij gaan naar Kaltenbach (zillertal) vanaf Leerdam. Ik reken op een reis van 12 uur.
Ik ben 2 weken terug naar Serfaus, Oostenrijk geweest. Moet nog even tijd vinden een wat uitgebreider verslag te schrijven.

In het kort:

Regio Utrecht - Serfaus heb ik heen 12:00 uur over gedaan en terug ongeveer 11:20 uur.

Heb heen en terug 5 laadstops gedaan waarvan de laatste wellicht uitgespaard had kunnen worden door iets zuiniger te tijden.

Voornamelijk snelladers van Aral, Ionity en de grotere stations van EnBW meegepakt.

Gemiddeld blokken van 175-225 km gereden, met redelijk met het verkeer meerijden 130-150 km/h. Gemiddeld verbuik lag rond de 33 kwh /100 km.

Kwam een andere XC40 tegen die met 100-120km/h rond de 28 kwh zat.

De percentages van google maps zijn redelijk spot on, ook als het wat meer bergachtig wordt.

Belangrijkste inzichten ,

1. rond de lunch zijn veel snelladers bezet. Kijk tussendoor op de route informatie knop (linksonder rechtse knop) over de bezetting van de geplande snellader. Als die vol is dan de route overnieuw berekenen voor een alternatieve snellader die wel vrij is.

Zo stuurde de maps mij initieel naar een ionity iets voor Karlsruhe die alle stals bezet had, maar 25 km verder was een EnBW laadplein met 8 laders en merendeel vrij.

2. EnWB laders bij tankstations zijn vaak maar 2 HPC-plaatsen. Dus grotere kans dat ze vol zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Ign!ter op 03-02-2022 12:07 ]

• Juancho
@frankkie12345 Ik slaag er nog altijd niet in FM te installeren in de auto, nog steeds een kruisje bij de Volvo:[Afbeelding]
Vliegt net een mailtje binnen van het FM team...
Voor gedetailleerde installatie instructies, zie:
https://groups.google.com...aos-testers/c/syeO-kYOsO4
Ben ik een aantal verschillende redenen tegen gekomen waarom het installeren van de app niet lukte:
1) Niet lid van de Google Group.
Het is noodzakelijk om lid te worden van de Google Group. Controleer of je met hetzelfde account lid bent geworden van die groep, als waarmee je bent ingelogd op de auto zelf.
Link naar de Google Group:
https://groups.google.com/g/flitsmeister-aaos-testers/
2) Was al beta tester.
Door een bug in de Google Play Store, krijg je niet de beta-versie van Flitsmeister voor AAOS te zien, als je al eerder lid was van de beta van Flitsmeister. Dus ook als je al lid was van de Flitsmeister beta, voordat je lid bent geworden van de Google Group.
De oplossing hiervoor: Schrijf je uit van de Flitsmeister beta, wacht een paar minuten en schrijf je opnieuw in. En controleer tijdens dit hele process of je het juist/zelfde Google account gebruikt.
De link om je uit of in te schrijven is:
https://play.google.com/apps/testing/nl.flitsmeister
3) Google Play Store staat op lokatie buiten Europa
De Flitsmeister App is alleen beschikbaar om te downloaden in Europa.
Als je (net als veel anderen blijkbaar) de Play Store hebt verteld dat je in India woont, zodat je een lager maandbedrag hoeft te betalen voor YouTube Premium, kan je niet de Flitsmeister app downloaden. Verander eerst je land naar bijvoorbeeld Nederland; Of gebruik een ander Google account wat wel in Nederland staat ingeschreven.
Nog een paar algemene tips:
• Gebruik de Google Play Store app op de auto zelf om Flitsmeister te installeren. Zoek naar "Flitsmeister" dan zou je het moeten kunnen vinden. Druk niet op een linkje om naar de Play Store te gaan in de auto zelf. Als je de link via de Vivaldi-Browser opent, kan het zijn dat het installeren niet werkt, omdat de Play Store de pagina voor de smartphone-versie toont. ( gaat om deze link: https://play.google.com/s...etails?id=nl.flitsmeister )
• Heb geduld met de Google Play Store, het duurt een paar minuten voordat het inschrijven van de beta is doorgevoerd. Bij sommige mensen duurt dit langer dan bij anderen.
• Zorg ook dat je de AppHost hebt geïnstalleerd en geüpdatet op de auto. Dit vergeten te doen, zou er niet per se voor moeten zorgen Flitsmeister niet geïnstalleerd kan worden, maar zonder werkt de app niet.
• Het kan helpen de auto te resetten. Houd hiervoor het streepje onder het scherm zo'n. 20 seconden non-stop ingedrukt. (Ook als het scherm op "scherm schoonmaak modus" springt, ingedrukt blijven houden.) Doe dit voor de veiligheid terwijl de auto stil staat.
• Ja, je kan Flitsmeister voor Android Automotive installeren als je een iPhone hebt. Alle stappen die nodig zijn om Flitsmeister op de auto te installeren kunnen via de browser en de auto zelf worden gedaan.
• Als je de Flitsmeister app op de auto wilt updaten, doe dit via de Google Play Store app op de auto zelf. De web-versie van de Play Store geeft hier geen mogelijkheid toe.

• Mga1600
ergodyne1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:36:
[...]

De meeste mensen gebruiken hun auto om mee te rijden van A naar B en ondertussen te navigeren en de muziek aan te hebben. Dat werkt prima! Het gebruik als “mobile office” of zenuwcentrum met meerdere deel schermen is vast en zeker niet optimaal maar wat mij betreft ook totaal onnodig.

• ergodyne1
mich78 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:24:
[...]

Kaltenbach, leuk, ook al eens geweest!

• ergodyne1
Mga1600 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:01:
[...]

De meeste mensen gebruiken hun auto om mee te rijden van A naar B en ondertussen te navigeren en de muziek aan te hebben. Dat werkt prima! Het gebruik als “mobile office” of zenuwcentrum met meerdere deel schermen is vast en zeker niet optimaal maar wat mij betreft ook totaal onnodig.
Klopt. De meeste zakelijke gebruikers willen graag zonder al teveel problemen kunnen navigeren, bellen en flitsers mijden. En als ze dan een beetje moderne wagen gewend zijn ook kunnen vergaderen middels Teams tijdens het rijden. Routes vooraf plannen en naar de auto sturen. Alles om vloeiend en efficiënt van de ene naar de andere locatie te gaan. Mail uitlezen hoeft van mij niet per se, mail schrijven al helemaal niet. Dus wat jou betreft onnodig is, kan voor een ander broodnodig zijn. Maar hey, ik wist van tevoren dat deze auto hier niet goed in zou zijn ;)

• Pr8chtig
Juancho schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:59:
[...]

[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOK7ED2BPm7b_0xxoIDGYRAV0DE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjScdqmOKOD27bl0LPB92Rc8.jpg?f=fotoalbum_large
_/-\o_

P8 to P4

• Mga1600
[...]

[...]
Kennelijk ben ik steeds te snel geweest met afmelden en weer aanmelden als tester. Nu zat er een uurtje tussen en werkte het wel. Nog niet mee genavigeerd, wel geïnstalleerd. Zie dat de overlay van de oops versie het ook nog doet…..
Bedankt voor het doorzetten van die mail….!

• Venomer
Ik heb mij op analoge wijze aangemeld voor Sygic.

Wordt lid via https://groups.google.com/g/sygic-beta-aaos-testers.
Klik dan NIET op de link die op die pagina staat, maar ga naar https://play.google.com/apps/testing/com.sygic.aura

Ik heb het nog niet in de auto geprobeerd, maar de Play store zegt dat de app beschikbaar is voor de XC40.

Sygic heeft een EV-modus waarmee je laadstops kunt plannen. Ik ben benieuwd wat ze daar van bakken.

[ Voor 12% gewijzigd door Venomer op 03-02-2022 14:03 ]

• Mga1600
Er is een onderzoek gaande in Duitsland naar het gevaar van OPD op gladde wegen. Zie o.a. Nextmove op YouTube. Wel iets om rekening mee te houden, auto’s werden bij gas loslaten volledig onbestuurbaar op een weg met sneeuw prut. Oplossing: bij gladheid opd uitzetten……

• Juancho
Alleen daarom al zou het bijzonder fijn zijn als er gewoon via een button of desnoods knopje op het stuur OPD aan/uit gezet kan worden. Ik zet het zelf vaak uit op de snelweg en dan moet je altijd toch weer met een paar klikken het menu in. Er zit nu toch een knopje op het stuur die niks doet, of die oude aan/uit knop. Laat ze daar iets voor maken >:)

[ Voor 44% gewijzigd door Juancho op 03-02-2022 14:42 ]

• spa3000user
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-10-2023
MarliesK schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:38:
Hetzelfde probleem, merkwaardig slechts in één "segment". Straks naar de garage. Heb jij al een oplossing?

Naar dealer geweest en deze heeft een klacht ingediend bij VOLVO Nederland over deze lederen bekleding
Mijn dealer heeft het behandeld met "leerverzorging", zag er aanvankelijk goed uit, maar lijkt nu weer meer zichtbaar te worden

• ergodyne1
Juancho schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:41:
Alleen daarom al zou het bijzonder fijn zijn als er gewoon via een button of desnoods knopje op het stuur OPD aan/uit gezet kan worden. Ik zet het zelf vaak uit op de snelweg en dan moet je altijd toch weer met een paar klikken het menu in. Er zit nu toch een knopje op het stuur die niks doet, of die oude aan/uit knop. Laat ze daar iets voor maken >:)
Heb twee knoppen op het stuur zonder functie, de pijltjes naar links en rechts onder je linkerduim...

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

ergodyne1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:29:
[...]
Klinkt als een plan!
Maar als ik de laatste nieuwe speculaties op Android Auto gebied bekijk; Zal Splitscreen alleen kunnen bestaan uit 1 navigatie app en 1 muziek app. Niet 2 navigaties apps helaas.

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

Heb wat nieuwe tips & tricks op de Google Group gezet;
Hopelijk helpt dit!

https://groups.google.com...aos-testers/c/85TpJBD-sIo

• Pr8chtig
Yep, dat heeft geholpen. Thx!

P8 to P4

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:36
Juancho schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:41:
Zou i.i.d. veel logischer zijn. Ook zou het heel mooi zijn als de tussenstand (lichte recuperatie) zoals op de Polestar 2 zit in een update zou worden toegevoegd.
Nu is het alles of niets.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

frankkie12345 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:25:
[...]

Dit omdat Google er vanuit gaat dat er maar 1 navigatie app tegelijk actief kan/mag zijn.
Ik heb in de huidige wagen Android Auto, draai Maps op de display van de wagen en tegelijk FM op de GSM in de houder net eronder.
Maps heeft net iets betere anticipatie op actueel verkeer, maar de informatie over controles en trajectcontoles (ik passeer er dagelijks heen 6 en terug ook 6) is subliem in FM.

Ook handig de waarschuwing voor bijzondere voertuigen met signaal.

Wel mis ik tegenwoordig de stand van verkeerslichten bovenin de app (alleen op de GSM zichtbaar, niet via Android Auto, nog een reden om FM op de GSM te gebruiken), helaas is die weg. Dat was makkelijk als je weer eens achter zo'n enorme vrachtbak staat om je startstop op tijd te activeren, die wil bij wegrijden wel eens flink inhouden ipv optrekken in de eerste seconde na starten.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• frankkie12345

frankkie12345

Android Developer (FM)

ron65 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:29:
[...]
Ik heb in de huidige wagen Android Auto, draai Maps op de display van de wagen en tegelijk FM op de GSM in de houder net eronder.
Maps heeft net iets betere anticipatie op actueel verkeer, maar de informatie over controles en trajectcontoles (ik passeer er dagelijks heen 6 en terug ook 6) is subliem in FM.

Ook handig de waarschuwing voor bijzondere voertuigen met signaal.

Wel mis ik tegenwoordig de stand van verkeerslichten bovenin de app (alleen op de GSM zichtbaar, niet via Android Auto, nog een reden om FM op de GSM te gebruiken), helaas is die weg. Dat was makkelijk als je weer eens achter zo'n enorme vrachtbak staat om je startstop op tijd te activeren, die wil bij wegrijden wel eens flink inhouden ipv optrekken in de eerste seconde na starten.
Vanwege de UI Templates waar de app zich aan moet houden is het niet mogelijk om zomaar matrixborden en iVRI's (slimme verkeerslichten) toe te voegen. De enige "makkelijke" mogelijkheid zou zijn om deze in de Lane-Guidance te proppen. Maar dat werkt alleen als de gebruiker Navigatie van Flitsmeister aan heeft staan. Misschien kunnen we daar iets van een work-around voor verzinnen, zonder dat Google de app daarvoor afkeurt... Slechts speculatie op dit moment. Maar zeker iets waar ik zelf ook al een tijdje over nadenk. Verwacht niet dat het binnenkort in de app zit; Het staat nog niet eens op de planning, en de planning zit altijd vrij vol haha

• Juancho
Nou mijn vriendin komt net terug, naar haar werk 10km rijden, koude start etc. Voor 1.9 hadden we zo 30kWh.nu had ze gewoon 23.2kWh... Die 1.9 update doet bij ons dus enorm veel goeds 👌🏼🙌🏼🎉

Zaterdag de grote test... Retourtje Zwolle - Eindhoven!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o17UKmombqCiZE_pBlZaSWXCGws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l983Ha8BGRotYJUPnFuV9c8H.jpg?f=fotoalbum_large

• Mga1600
Juancho schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:15:
Nou mijn vriendin komt net terug, naar haar werk 10km rijden, koude start etc. Voor 1.9 hadden we zo 30kWh.nu had ze gewoon 23.2kWh... Die 1.9 update doet bij ons dus enorm veel goeds 👌🏼🙌🏼🎉

Zaterdag de grote test... Retourtje Zwolle - Eindhoven!

[Afbeelding]
Nou ja, een rit gemiddelde van 25 km/h is natuurlijk niet geheel representatief……maar dit klinkt niet verkeerd!

• Juancho
Mga1600 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:38:
[...]

Nou ja, een rit gemiddelde van 25 km/h is natuurlijk niet geheel representatief……maar dit klinkt niet verkeerd!
Voor ons is dit wel representatief hoor! 😅

• Brekie
  • Laatst online: 07-02 19:11
Ign!ter schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:40:
[...]

Ik ben 2 weken terug naar Serfaus, Oostenrijk geweest. Moet nog even tijd vinden een wat uitgebreider verslag te schrijven.

In het kort:

Regio Utrecht - Serfaus heb ik heen 12:00 uur over gedaan en terug ongeveer 11:20 uur.

Heb heen en terug 5 laadstops gedaan waarvan de laatste wellicht uitgespaard had kunnen worden door iets zuiniger te tijden.

Voornamelijk snelladers van Aral, Ionity en de grotere stations van EnBW meegepakt.

Gemiddeld blokken van 175-225 km gereden, met redelijk met het verkeer meerijden 130-150 km/h. Gemiddeld verbuik lag rond de 33 kwh /100 km.

Kwam een andere XC40 tegen die met 100-120km/h rond de 28 kwh zat.

De percentages van google maps zijn redelijk spot on, ook als het wat meer bergachtig wordt.

Belangrijkste inzichten ,

1. rond de lunch zijn veel snelladers bezet. Kijk tussendoor op de route informatie knop (linksonder rechtse knop) over de bezetting van de geplande snellader. Als die vol is dan de route overnieuw berekenen voor een alternatieve snellader die wel vrij is.

Zo stuurde de maps mij initieel naar een ionity iets voor Karlsruhe die alle stals bezet had, maar 25 km verder was een EnBW laadplein met 8 laders en merendeel vrij.

2. EnWB laders bij tankstations zijn vaak maar 2 HPC-plaatsen. Dus grotere kans dat ze vol zijn.
Ik vind 12 uur erg netjes, zo’n 2 uur extra reistijd dus.
Benkt voor je uitgebreide verslag en tips.
Met hoeveel personen en bagage hebben jullie gereisd?
Wij gaan in de drukste week van het jaar naar Zell am See. Best spannend hoe het zal gaan met de drukte bij de laadstations.

• Texie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-07 21:53
[...]

[...]
Ik heb het ook eindeloos geprobeerd, maar toen bleek dat ik mezelf wel had aangemeld als beta tester, maar niet aangemeld bij het forum. En dan werkt het niet ;)

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

Pagina: 1 ... 55 ... 343 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"