Ik denk dat je na een jaar die knop onderhand wel kan loslaten.boldg1974 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:24:
[...]
Nou nou nou.... voor iemand die zichzelf probeert te redden geef je wel redelijk snel op....ik ben een jaar bezig geweest
Bleek idd een spijker in m'n band te zitten. Nu tijdelijk een ander bandje erop en vrijdag m'n nieuwe P8 band.
Ondertussen ook op 1.9 maar nog niet echt kunnen testen of het verbruik beter is. Daarvoor zijn m'n ritjes te kort denk ik. Net ongeveer 30km gereden en kwam niet onder de 31kWh.
Ondertussen ook op 1.9 maar nog niet echt kunnen testen of het verbruik beter is. Daarvoor zijn m'n ritjes te kort denk ik. Net ongeveer 30km gereden en kwam niet onder de 31kWh.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Via den dealert ?Juancho schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:29:
....
Volvo XC40 P8 >> XC30
Ja, volgens mij zijn er nog maar heel beperkt rijders die 1.9 OTA hebben gehad. Wat je wel altijd ff kan doen is het scherm herstarten. De vorige keer kreeg ik zo gelijk 1.8 binnen terwijl het daarvoor wekenlang niet lukte.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
@Juancho Hoe ging je gesprek met Volvo NL eigenlijk? Dat was toch ergens vorige week?
XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV
Uitgesteld van zijn kant naar woensdag a.s.hlip schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:57:
@Juancho Hoe ging je gesprek met Volvo NL eigenlijk? Dat was toch ergens vorige week?
Ik had net een ritje van 28 km. Gemiddeld verbruik 23,9 kWh zonder voorverwarmen en met software 1.8Juancho schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:29:
Die TCAM reset werkt helaas niet altijd, had ik vorig jaar ook. Na een reset bij de dealer werkt deze methode weer wel bij mij.mich78 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:11:
[...]
En hoe lang moet je hierop drukken? Na een minuut nog niks. Hier ook geen verbinding. Ben die “kinderziektes” nu wel een beetje beu. Wat zit die auto qua elektronica toch brak in elkaar. Zonder internet heb je dus slechte FM ontvangst, geen navigatie.. gewoon waardeloos! Als ze nou zorgen dat CarPlay werkt, dan heb je een goedwerkend systeem. Dat hele aaos kan me gestolen worden.
Dit moet niet te lang aanhouden, anders gaat die (verder heerlijk rijdende) auto gewoon de etalage in.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Heel bijzonder toch deze enorme verschillen. Had voor ik weg moest ook geladen tot 90% en de RA gaf gewoon 220km aan pff.hlip schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:59:
[...]
Ik had net een ritje van 28 km. Gemiddeld verbruik 23,9 kWh zonder voorverwarmen en met software 1.8
Met mijn P6 had ik vandaag 340km met 100% batterij. Zit nog op 1.8.1.. Maar als het zo blijft ben ik tevredenJuancho schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:46:
[...]
Heel bijzonder toch deze enorme verschillen. Had voor ik weg moest ook geladen tot 90% en de RA gaf gewoon 220km aan pff.
[ Voor 5% gewijzigd door Alexff op 31-01-2022 17:14 ]
Vandaag de order de deur uit, leasewagen, XC40 P6 PLUS, metalic Onix Black, city vanvas Textiel charcoal (iedere andere stoelen optie blies gelijk mijn leasebudget op), class 3 alarm SCM, extra getint glas, trekhaak.
Nu mogen zowel de leasemij als de werkgever de aanvraag nog even keuren, en dan wordt echt besteld bij Volvo.
Benieuwd naar wat de levertijden worden, als hi over pakkembeet een week echt in opdracht wordt geplaatst :-)
Nu mogen zowel de leasemij als de werkgever de aanvraag nog even keuren, en dan wordt echt besteld bij Volvo.
Benieuwd naar wat de levertijden worden, als hi over pakkembeet een week echt in opdracht wordt geplaatst :-)
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Zei je tochJuancho schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:29:
Bleek idd een spijker in m'n band te zitten. Nu tijdelijk een ander bandje erop en vrijdag m'n nieuwe P8 band.
TCAM reset doet het idd niet altijd. Wat bij mij altijd werkt:mich78 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:11:
[...]
En hoe lang moet je hierop drukken? Na een minuut nog niks. Hier ook geen verbinding. Ben die “kinderziektes” nu wel een beetje beu. Wat zit die auto qua elektronica toch brak in elkaar. Zonder internet heb je dus slechte FM ontvangst, geen navigatie.. gewoon waardeloos! Als ze nou zorgen dat CarPlay werkt, dan heb je een goedwerkend systeem. Dat hele aaos kan me gestolen worden.
Dit moet niet te lang aanhouden, anders gaat die (verder heerlijk rijdende) auto gewoon de etalage in.
1) Auto stilzetten & gordel los
2) Reset android systeem (home knop lang ingedrukt houden)
3) Wat tot hij weer opgestart is
4) TCAM reset met de ontwaseming knop.
En idd de stabiliteit van Android maakt me ook wel eens narrig. Twee van die dingen in huis (de andere is een TV) en beiden niet stabiel. Voor die TV heb ik de hoop opgegeven, ik ga er vanuit dat het met de auto nog wel goed komt.
Overigens; met die Spotify fake news case heb ik Youtube Musci maar eens geprobeerd (liever Apple Music gehad, maar dat is er nog niet). Het leek zowaar dat de geluidskwaliteit beter was, ook al is de max. bitrate van Youtube Music lager.
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Ik vind de youtube music app niet top werken helaas. Soms wel handig als je van die live performances wil beluisteren die je op spotify niet hebt. Jammer genoeg doet hij best vervelend als je audio van videos wil beluisteren. Uiteindelijk doet hij het wel maar niet vlekkeloos.Lancer schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:04:
[...]
TCAM reset doet het idd niet altijd. Wat bij mij altijd werkt:
1) Auto stilzetten & gordel los
2) Reset android systeem (home knop lang ingedrukt houden)
3) Wat tot hij weer opgestart is
4) TCAM reset met de ontwaseming knop.
En idd de stabiliteit van Android maakt me ook wel eens narrig. Twee van die dingen in huis (de andere is een TV) en beiden niet stabiel. Voor die TV heb ik de hoop opgegeven, ik ga er vanuit dat het met de auto nog wel goed komt.
Overigens; met die Spotify fake news case heb ik Youtube Musci maar eens geprobeerd (liever Apple Music gehad, maar dat is er nog niet). Het leek zowaar dat de geluidskwaliteit beter was, ook al is de max. bitrate van Youtube Music lager.
Voor mij gebruik ik spotify dus het meest. Youtube music is een fijne bijkomstigheid bij youtube premium
[ Voor 66% gewijzigd door thisisjazz op 31-01-2022 18:09 ]
Nice, dank! Lijkt er zoals verwacht op dat de range in de praktijk weinig verschilt tussen de P6 en P8, met name door de betere efficiëntie van de P6.Kammika schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:33:
Eerste vergelijk tussen fwd (p6) en awd (p8) die ik op youtube gezien:
https://youtu.be/xkkCC-KsyYg
Mijn P6 komt overigens als het goed is deze week bij de dealer, volgende week ophalen.
Tcam reset nog niet gelukt hier. Dealer kon me ook niet helpen op afstand. De gps doet het ook niet, dus navigeren lukt ook niet. Blij als CarPlay er eindelijk is, als t nog komt tenminste.
Ik sta elke keer weer perplex over hoe slecht dit systeem in elkaar zit.
Ik sta elke keer weer perplex over hoe slecht dit systeem in elkaar zit.
Hi guys, na een langere vandaag mogen concluderen dat ook mijn C40 kraakt bij Spotify afspelen. Waar ik gister riep 'geen last van...' kom ik daar vandaag op terug.
Ook heb ik krakerij tijdens telefoongesprekken. Overigens vooral rond regio Amsterdam. Ik vind die telefoonmodule ook heel eerlijk gezegd niet erg sterk. Inspreken van namen werkt niet, namen bestaan volgens Google niet, dus dan maar typen op het schermpje, heel veilig VOLVO, not!
Moet ook zeggen dat ik de Flitsmeister app niet heel sterk vindt. Ik moet het op de achtergrond draaien want ik gebruik primair Google Maps navigatie (want waarom zou ik een andere navi gebruiken? dat draait dan ook niet in de display achter je stuur). Je kunt er op deze manier niet van op aan. Ik ga gewoon de app op mijn iPhone weer gebruiken. Dit Android gebeuren, ik ben bang dat je dit niet lekker gecombineerd krijgt als je geen dual scherm kunt aanslingeren. (En ja, dat kan bij andere merken wel...)
Ook heb ik nog steeds een trilling in mijn stuur waarvan Volvo heeft aangegeven dat het een producteigenschap is.
Ik zie jullie hier allemaal ook aanklooien met resets, en work-arounds, wachtend op updates, geklooi met range, wat een gezeik man! voor een auto van zo'n 65K is dit toch
Ik zou mij verdomde hard schamen voor dit product als ik het moest verkopen. Ik moet er nog zo'n drie jaar mee dus zal eraan moeten wennen... Maar voor mij zeker geen Volvo meer...
Ook heb ik krakerij tijdens telefoongesprekken. Overigens vooral rond regio Amsterdam. Ik vind die telefoonmodule ook heel eerlijk gezegd niet erg sterk. Inspreken van namen werkt niet, namen bestaan volgens Google niet, dus dan maar typen op het schermpje, heel veilig VOLVO, not!
Moet ook zeggen dat ik de Flitsmeister app niet heel sterk vindt. Ik moet het op de achtergrond draaien want ik gebruik primair Google Maps navigatie (want waarom zou ik een andere navi gebruiken? dat draait dan ook niet in de display achter je stuur). Je kunt er op deze manier niet van op aan. Ik ga gewoon de app op mijn iPhone weer gebruiken. Dit Android gebeuren, ik ben bang dat je dit niet lekker gecombineerd krijgt als je geen dual scherm kunt aanslingeren. (En ja, dat kan bij andere merken wel...)
Ook heb ik nog steeds een trilling in mijn stuur waarvan Volvo heeft aangegeven dat het een producteigenschap is.
Ik zie jullie hier allemaal ook aanklooien met resets, en work-arounds, wachtend op updates, geklooi met range, wat een gezeik man! voor een auto van zo'n 65K is dit toch
Ik zou mij verdomde hard schamen voor dit product als ik het moest verkopen. Ik moet er nog zo'n drie jaar mee dus zal eraan moeten wennen... Maar voor mij zeker geen Volvo meer...
[ Voor 18% gewijzigd door ergodyne1 op 31-01-2022 19:50 ]
Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob
Helemaal eens met jou. Auto rationeel gekozen vanwege 4x4 icm (relatief) lage bijtelling. Privé goed bruikbaar. Maar man.. wat mis ik mijn BMW 320d Touring. Een conservatieve auto, maar alles werkt en t zit prima in elkaar en t rijdt als de beste.ergodyne1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:46:
Hi guys, na een langere vandaag mogen concluderen dat ook mijn C40 kraakt bij Spotify afspelen. Waar ik gister riep 'geen last van...' kom ik daar vandaag op terug.
Ik zie jullie hier allemaal ook aanklooien met resets, en work-arounds, wachtend op updates, geklooi met range, wat een gezeik man! voor een auto van zo'n 65K is dit toch![]()
Wat rijden betreft ben ik niet ontevreden met de Volvo. Hier totaal geen last van trillingen. Maar zoals aangegeven.. die Google shit en geklooi met apps etc. Wat een getob! En met spraakherkenning iemand bellen.. is me nog nooit geluk. Net als voicemails.. dat lukt ook niet.
Had gezworen nooit een vag product meer te willen. Volvo is hard op weg om ook op die lijst te komen..
Zijn reactie bij de snelheid van de P8 is zo herkenbaar toen ik voor het eerst de auto in stapte. VerslavendKammika schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:33:
Eerste vergelijk tussen fwd (p6) en awd (p8) die ik op youtube gezien:
https://youtu.be/xkkCC-KsyYg
Wat ik wel jammer vindt, is dat je niet meerdere telefoons kan aansluiten tegelijkertijd. Ik heb privé en zakelijk gescheiden en helaas moet je dan switchen tussen de telefoons. De meest auto's van de laatste jaren hebben dat je 2 telefoons tegelijkertijd kan gebruikenergodyne1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:46:
Ook heb ik krakerij tijdens telefoongesprekken. Overigens vooral rond regio Amsterdam. Ik vind die telefoonmodule ook heel eerlijk gezegd niet erg sterk.
Ook hier (voor het eerst) geen internet verbinding sinds vanmorgen.
Herstart via de home knop lost het niet op.
Gekke is wel dat ik via de app de auto wel kan ontgrendelen men vergrendelen. Maar uitlezen van het aantal % of voorverwarmen via klimaat weer niet.
Raar.
Lijkt op een software of server issue.
Edit:
Reset via de ontwasemingsknop werkt niet, ook hier heel lang de knop ingedrukt maar zonder enkel resultaat.
Herstart via de home knop lost het niet op.
Gekke is wel dat ik via de app de auto wel kan ontgrendelen men vergrendelen. Maar uitlezen van het aantal % of voorverwarmen via klimaat weer niet.
Raar.
Lijkt op een software of server issue.
Edit:
Reset via de ontwasemingsknop werkt niet, ook hier heel lang de knop ingedrukt maar zonder enkel resultaat.
[ Voor 15% gewijzigd door eniesten op 31-01-2022 21:39 ]
Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas
Ik heb nog steeds de indruk dat een OTA de servers zwaar belast. Telkens als er een OTA aan zit te komen, zijn de verbindingen slecht.
Of ik zie patronen die er niet zijn,,,
Of ik zie patronen die er niet zijn,,,
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Ik had de slechte afwerking voor lief moeten nemen en gewoon een tesla moeten pakken 😂.. daar zeer regelmatig ota updates en alles blijft gewoon werken. Morgen maar een ouderwetse zuignap aan de voorruit voor navigatie. 🤦♂️
Je bent echt een aanwinst voor dit forum,……mich78 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:04:
Ik had de slechte afwerking voor lief moeten nemen en gewoon een tesla moeten pakken 😂.. daar zeer regelmatig ota updates en alles blijft gewoon werken. Morgen maar een ouderwetse zuignap aan de voorruit voor navigatie. 🤦♂️
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Same here. Al vind ik het model heel vet en krijg ik veel bewonderende blikken onderweg op de C40. Het is een tof ding, maar als consument van deze tijd is het van bijna alles net niks, voelt als een te duur Aliexpress product.mich78 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:04:
Nee, hij is gewoon eerlijk. Het verbaast mij hoe jullie lopen aanklooien met iets wat gewoon niet lekker werkt. Mekaar helpen een systeem te resetten, wachten op updates die niet komen (die weinig inhouden ook nog eens, en dan kan Volvo gezegd hebben dat er geen grote updates meer komen voor dit model, die C40 is fckng brandspanking nieuw!) treurig eigenlijk wel toch? Is een spreekwoord voor toch? Lood om oud ijzer ofzo.Mga1600 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:07:
[...]
Je bent echt een aanwinst voor dit forum,……
[ Voor 16% gewijzigd door ergodyne1 op 31-01-2022 22:12 ]
Ik weet niet wanneer jij/jullie de bestelling hebben geplaatst, maar je had jezelf kennelijk een hoop ergernis kunnen besparen als je je een beetje had ingelezen en onderzoek had gedaan alvorens deze auto te bestellen. We zijn hier allemaal heel erg open en eerlijk tegen elkaar, maar zeker de P8 rijders van het eerste uur hebben zich er wellicht bij neergelegd dat er nog verbeteringen gedaan kunnen worden en dat het trager gaat dan gedacht en gehoopt. Maar dat wat de P8 doet, doet ie gewoon heel erg goed; subliem rij- en weggedrag. En de afrekening komt op het moment dat een Volvo eigenaar een nieuwe auto moet/mag bestellen. Uiteindelijk zal het Volvo mogelijk klandizie kosten, want het is een premium auto kijkend naar de aanschafwaarde, maar de premium experience levert het electrische XC40 platform nog niet qua features via AAOS.ergodyne1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:11:
[...]
Nee, hij is gewoon eerlijk. Het verbaast mij hoe jullie lopen aanklooien met iets wat gewoon niet lekker werkt. Mekaar helpen een systeem te resetten, wachten op updates die niet komen (die weinig inhouden ook nog eens, en dan kan Volvo gezegd hebben dat er geen grote updates meer komen voor dit model, die C40 is fckng brandspanking nieuw!) treurig eigenlijk wel toch? Is een spreekwoord voor toch? Lood om oud ijzer ofzo.
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Ik heb geleerd een kat een kat te noemen. Auto voldoet op heel veel punten aan mijn wensen. Het sluiten van de deuren, materiaalkeuze en stoelen zijn echt Volvo. Goede kwaliteit!!
Hoe Volvo echter heeft kunnen beslissen om met dat rottige Google Android in zee te gaan.. mij een raadsel. Onze V60 zit in dezelfde app en die is veel uitgebreider en werkt altijd. Het standaard XC40 systeem is meer dan prima. Dat aangevuld met CarPlay of Android auto was meer dan genoeg geweest.
Wat je toch op z’n minst mag verwachten is dat je met spraakbediening kan bellen, fatsoenlijk je audio kan instellen (een fader had ik al op mijn golf 2) en zo kan ik wel doorgaan. Dit is een forum en ik spuug geen gal, ik geef aan waar de missers zitten. Dat kan niemand ontkennen. De hele beleving is Volvo onwaardig!
Hoe Volvo echter heeft kunnen beslissen om met dat rottige Google Android in zee te gaan.. mij een raadsel. Onze V60 zit in dezelfde app en die is veel uitgebreider en werkt altijd. Het standaard XC40 systeem is meer dan prima. Dat aangevuld met CarPlay of Android auto was meer dan genoeg geweest.
Wat je toch op z’n minst mag verwachten is dat je met spraakbediening kan bellen, fatsoenlijk je audio kan instellen (een fader had ik al op mijn golf 2) en zo kan ik wel doorgaan. Dit is een forum en ik spuug geen gal, ik geef aan waar de missers zitten. Dat kan niemand ontkennen. De hele beleving is Volvo onwaardig!
Ik wil geen slecht nieuws brengen, maar ik vermoed dat over een jaar of 4 tot 5 de helft van alle auto's op Android draait. Maakt de keuze voor een nieuwe auto wel makkelijker.
Ik begin te begrijpen waarom het Google niet lukt een eigen auto te maken....
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Heb alleen het idee dat ze niet zo goed kunnen rekenen in het filmpje.iPeter schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:55:
[...]
Lijkt er zoals verwacht op dat de range in de praktijk weinig verschilt tussen de P6 en P8, met name door de betere efficiëntie van de P6.
De p6 verbruikt daar 22kwh vs 26kwh voor de p8 op 100km.
Het accupakket is 70 (p6) vs 78 (p8) kwh
Dus als een p8 18% meer verbruikt, en maar 11% meer accu heeft is mijn conclusie dat de p6 dan toch zo'n 5% (0.89x1.18) meer actieradius heeft...
Lijkt ook overeen te komen met bevindingen op dit forum..
Dat zou best slecht nieuws zijn 😂Lancer schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:24:
Ik wil geen slecht nieuws brengen, maar ik vermoed dat over een jaar of 4 tot 5 de helft van alle auto's op Android draait. Maakt de keuze voor een nieuwe auto wel makkelijker.
Ik denk dat de meerderheid van de personen in dit topic het met je eens zal zijn dat de huidige ervaring, met name qua infotainment en app-connectiviteit, niet is wat je van een premiummerk als Volvo mag verwachten. Ik denk echter dat alle tips die men hier elkaar geeft met name is om - gegeven de huidige omstandigheden - er toch het beste van te maken in de wetenschap dat er veel meer fabrikanten met vergelijkbare issues kampen. Ik heb persoonlijk ruim 4 jaar geleden een VW e-Golf besteld, in de wetenschap dat de hele EV-infrastructuur nog niet goed ontwikkeld was. Ik heb daarbij in de eerste periode ook trips gemaakt naar bijv. Schotland en Frankrijk, waar de EV-infrastructuur helemaal beroerd is. Ik wist dat echter vanaf het begin en heb welbewust die keuze gemaakt. Hetzelfde heb ik gedaan eind september door op dat moment een P6 te bestellen, waarbij ik uiteraard gelukkig via dit forum al op de hoogte was van die strubbelingen waar veel P8-rijders mee kampen. Ik heb toen bewust gekozen voor de P6, omdat ik geloof in de potentie an de auto en van het achterliggende systeem. Ik hoop dat iedere consument zich fatsoenlijk inleest voordat er tot aanschaf wordt overgegaan.mich78 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:24:
Ik heb geleerd een kat een kat te noemen. Auto voldoet op heel veel punten aan mijn wensen. Het sluiten van de deuren, materiaalkeuze en stoelen zijn echt Volvo. Goede kwaliteit!!
Daarnaast denk ik dat het hele infotainmentverhaal ook een persoonlijke keuze is: ik zie persoonlijk veel meer in Google Automotive dan in een losse integratie met Apple CarPlay, ook vanwege de mate van integratie (bijv. qua SoC) die Google Automotive kan bieden. Dit is uiteraard ook iets wat via het oude systeem Sensus niet voorzien is en wat überhaupt niet geschikt was voor EVs. Wel zou er een optie voor CarPlay moeten zijn, volgens mij erkent Volvo dit ook zelf maar zijn ze ook zelf afhankelijk van derdepartijen. In ieder geval krijg ik de indruk dat er echt wel positieve ontwikkelingen gaande zijn, ook als je ziet wat er eerder deze maand is aangekondigd op het gebied van bijv. YouTube.
Enig idee wanneer?Juancho schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:17:
Even gejat uit het Polestar topic (Volvo communiceert dit soort dingen dus nooit)... maar er komt weer een nieuwe Maps feature uit:
[Afbeelding]
Zeker ook nav de verhalen van @frankkie12345 wbt FM begin ik wel meer het idee te krijgen dat Google gewoon enorm tegenwerkt of gewoon niet vlotjes wil meewerken. Dingen die ze niet open zetten, dingen die ze niet willen, niet reageren op de makers van apps voor AAOS etc. Los van het feit dat Volvo zelf ook grote steken laat vallen (oa dit heb ik Robert eerlijk maar duidelijk aangegeven op een nette manier en daar spreken we nog over binnenkort) denk ik ook gewoon dat je na een jaar ontwikkeling kan zeggen dat Google maar weinig progressie maakt met haar AAOS. En ergens snap ik dat niet want het is toch een heel specifiek product waar je a. bewust voor kiest en b. zo goed en snel mogelijk voor elkaar wil hebben om andere merken over te halen hiervoor te kiezen. Ik las onlangs al een merkt dat uiteindelijk toch niet koos voor AAOS.
Laat duidelijk zijn dat er een aantal zaken al heel goed en mooi gaan. Maar dat verdwijnt een beetje naar de achtergrond door irritaties en frustraties (zeker bij dagelijks gebruik) van de zaken die of nog niet lekker werken of er gewoon nog niet zijn. Ik heb het vaker aangehaald maar ik irriteer mezelf elke keer weer als ik een rit moet maken met meerdere stops. Ik kan daar ook gewoon met mijn achtergrond totaal niet bij hoe je dit zo uit kan brengen. En zo zijn er meer dingen en zo heeft ieder zijn issues. Ik kan me dus ook hele goed voorstellen dat een @frankkie12345 soms helemaal gek wordt. Ben daarom wel benieuwd naar zijn mening en toekomstbeeld over AAOS maar dat is voor het specifieke AAOS topic.
Los daarvan, en ik gaf het al aan, valt Volvo ook veel kwalijk te nemen. Het zal best zijn dat het voor hen ook allemaal nieuw is, dat hele EV gebeuren, maar dat is nooit een excuus voor oa bar slechte communicatie, dat mislukte platform waar ze, in mijn ogen, de eerste groep rijders in de zeik genomen hebben, nu weer dat rare opgezette groepje van 7 (nogmaals, niet verkeerd bedoeld naar die 7 toe). Maar ook de auto issues die er nog altijd zijn, of het feit dat er na vrijwel elke update weer nieuw gedonder is.
De lijst was een jaar geleden lang, veel dingen zullen er wel vanaf kunnen, maar als je er aan de onderkant bijna net zoveel aan moet toevoegen schiet je natuurlijk niet lekker op qua ontwikkeling. Ik kan dan ook niet anders concluderen dat Volvo dit allemaal vreselijk onderschat heeft en niet "de ballen" heeft om dit netjes en eerlijk aan te geven.
Ik vind het dan ook wel bijzonder dat een goede bekende, oud Volvo eigenaar, mij al aangaf dat de P8 destijds te vroeg op de markt is gegooid vanwege onze bijtellingsregels. De auto was simpelweg niet af. En achteraf moet ik hem daar gewoon groot gelijk in geven. Owja, en om positief af te sluiten...het rijgedrag en er gewoon lekker in rijden is en blijft HEERLIJK!
Laat duidelijk zijn dat er een aantal zaken al heel goed en mooi gaan. Maar dat verdwijnt een beetje naar de achtergrond door irritaties en frustraties (zeker bij dagelijks gebruik) van de zaken die of nog niet lekker werken of er gewoon nog niet zijn. Ik heb het vaker aangehaald maar ik irriteer mezelf elke keer weer als ik een rit moet maken met meerdere stops. Ik kan daar ook gewoon met mijn achtergrond totaal niet bij hoe je dit zo uit kan brengen. En zo zijn er meer dingen en zo heeft ieder zijn issues. Ik kan me dus ook hele goed voorstellen dat een @frankkie12345 soms helemaal gek wordt. Ben daarom wel benieuwd naar zijn mening en toekomstbeeld over AAOS maar dat is voor het specifieke AAOS topic.
Los daarvan, en ik gaf het al aan, valt Volvo ook veel kwalijk te nemen. Het zal best zijn dat het voor hen ook allemaal nieuw is, dat hele EV gebeuren, maar dat is nooit een excuus voor oa bar slechte communicatie, dat mislukte platform waar ze, in mijn ogen, de eerste groep rijders in de zeik genomen hebben, nu weer dat rare opgezette groepje van 7 (nogmaals, niet verkeerd bedoeld naar die 7 toe). Maar ook de auto issues die er nog altijd zijn, of het feit dat er na vrijwel elke update weer nieuw gedonder is.
De lijst was een jaar geleden lang, veel dingen zullen er wel vanaf kunnen, maar als je er aan de onderkant bijna net zoveel aan moet toevoegen schiet je natuurlijk niet lekker op qua ontwikkeling. Ik kan dan ook niet anders concluderen dat Volvo dit allemaal vreselijk onderschat heeft en niet "de ballen" heeft om dit netjes en eerlijk aan te geven.
Ik vind het dan ook wel bijzonder dat een goede bekende, oud Volvo eigenaar, mij al aangaf dat de P8 destijds te vroeg op de markt is gegooid vanwege onze bijtellingsregels. De auto was simpelweg niet af. En achteraf moet ik hem daar gewoon groot gelijk in geven. Owja, en om positief af te sluiten...het rijgedrag en er gewoon lekker in rijden is en blijft HEERLIJK!
Ik snap de frustraties soms wel hoor. Voor het bedrag wat je neerlegt, mag het soms beter. Maar goed, je koopt m zelf. Ik stoor me gelukkig niet echt aan de ‘problemen’, wellicht omdat ik ze niet allemaal herken. Ik geniet er nog steeds dagelijks van
Sorry dat ik het zeg maar dat ‘iedere consument zich fatsoenlijk inleest’ vind ik geen reden om maar genoegen te nemen met alles. Ik zeg altijd if you pay peanuts you get monkeys. Deze wagen kostte rond de 65k, dan hoor je geen monkeys te krijgen. Ingelezen of niet. Volvo premium? Forget it.iPeter schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:50:
[...]
Ik denk dat de meerderheid van de personen in dit topic het met je eens zal zijn dat de huidige ervaring, met name qua infotainment en app-connectiviteit, niet is wat je van een premiummerk als Volvo mag verwachten. Ik denk echter dat alle tips die men hier elkaar geeft met name is om - gegeven de huidige omstandigheden - er toch het beste van te maken in de wetenschap dat er veel meer fabrikanten met vergelijkbare issues kampen. Ik heb persoonlijk ruim 4 jaar geleden een VW e-Golf besteld, in de wetenschap dat de hele EV-infrastructuur nog niet goed ontwikkeld was. Ik heb daarbij in de eerste periode ook trips gemaakt naar bijv. Schotland en Frankrijk, waar de EV-infrastructuur helemaal beroerd is. Ik wist dat echter vanaf het begin en heb welbewust die keuze gemaakt. Hetzelfde heb ik gedaan eind september door op dat moment een P6 te bestellen, waarbij ik uiteraard gelukkig via dit forum al op de hoogte was van die strubbelingen waar veel P8-rijders mee kampen. Ik heb toen bewust gekozen voor de P6, omdat ik geloof in de potentie an de auto en van het achterliggende systeem. Ik hoop dat iedere consument zich fatsoenlijk inleest voordat er tot aanschaf wordt overgegaan.
Daarnaast denk ik dat het hele infotainmentverhaal ook een persoonlijke keuze is: ik zie persoonlijk veel meer in Google Automotive dan in een losse integratie met Apple CarPlay, ook vanwege de mate van integratie (bijv. qua SoC) die Google Automotive kan bieden. Dit is uiteraard ook iets wat via het oude systeem Sensus niet voorzien is en wat überhaupt niet geschikt was voor EVs. Wel zou er een optie voor CarPlay moeten zijn, volgens mij erkent Volvo dit ook zelf maar zijn ze ook zelf afhankelijk van derdepartijen. In ieder geval krijg ik de indruk dat er echt wel positieve ontwikkelingen gaande zijn, ook als je ziet wat er eerder deze maand is aangekondigd op het gebied van bijv. YouTube.
Ga dan lekker op je motor zitten.ergodyne1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:41:
[...]
Sorry dat ik het zeg maar dat ‘iedere consument zich fatsoenlijk inleest’ vind ik geen reden om maar genoegen te nemen met alles. Ik zeg altijd if you pay peanuts you get monkeys. Deze wagen kostte rond de 65k, dan hoor je geen monkeys te krijgen. Ingelezen of niet. Volvo premium? Forget it.
Doet het pijn ja?
Zijn hier mensen die ervaring hebben met de pilot assist van de V60 ten opzichte van de (X)C40? Ik merk veel verschil in positie op de weg en reactie bij het sturen. Ervaren jullie dat ook?
De C40 rijd meer op de rechterzijde van de weghelft waardoor je dicht langs vrachtauto’s rijdt. Dit deed de V60 beter. Ook stuurcorrecties zijn minder goed, met de V60 kon je bij wijze van kilometers met je knie aan het stuur rijden… is dit door de garage nog af te stellen?
De C40 rijd meer op de rechterzijde van de weghelft waardoor je dicht langs vrachtauto’s rijdt. Dit deed de V60 beter. Ook stuurcorrecties zijn minder goed, met de V60 kon je bij wijze van kilometers met je knie aan het stuur rijden… is dit door de garage nog af te stellen?
[ Voor 42% gewijzigd door ergodyne1 op 31-01-2022 23:52 ]
Simpelweg geniaal!Rude-Dog schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:25:
[...]
Ik denk dat je na een jaar die knop onderhand wel kan loslaten.
Nee, maar het heeft volgens mij geen zin om een auto van €65k te kopen zonder vooronderzoek. En dan wel hier lekker klagen dat je een kat in de zak hebt gekocht.
De software is zeker niet af, maar dat had je hier al een jaar geleden kunnen lezen.
So grow up and deal with it.
En btw, mijn K1100RS is nog steeds geweldig.
[ Voor 5% gewijzigd door hlip op 31-01-2022 23:53 ]
Hahaha, heb hem niet gekocht gelukkig. Mooie toetsenbordridder-quotehlip schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:52:
[...]
Nee, maar het heeft volgens mij geen zin om een auto van €65k te kopen zonder vooronderzoek. En dan wel hier lekker klagen dat je een kat in de zak hebt gekocht.
De software is zeker niet af, maar dat had je hier al een jaar geleden kunnen lezen.
So grow up and deal with it.
Ik klaag tegen niemand, hoop dat het mensen afschrikt dit product met software die zeker niet af is aan te schaffen.
Een K1100rs, heb je ook een gele helm + pak?
[ Voor 4% gewijzigd door ergodyne1 op 31-01-2022 23:58 ]
Ik heb ook met mijn XC40 dat hij echt tegen/op de rechter lijn zit. Voelt soms toch niet echt fijn bij het inhalen van auto's.ergodyne1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:50:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met de pilot assist van de V60 ten opzichte van de (X)C40? Ik merk veel verschil in positie op de weg en reactie bij het sturen. Ervaren jullie dat ook?
Volgens de site van Volvo:
Dit doet het bij mij totaal niet. Zal binnenkort eens bij de dealer langs hoppen om te vragen of ze er wat aan kunne doen.Wanneer Pilot Assist stuurhulp verleent, probeert het systeem de auto recht tussen de gedetecteerde rijstrookmarkeringen te houden.
[ Voor 6% gewijzigd door psybi op 01-02-2022 00:01 ]
Dan hoop ik voor je dat je nog veel plezier hebt met de auto voor het bedrag dat je aan bijtelling betaald.ergodyne1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:57:
[...]
Hahaha, heb hem niet gekocht gelukkig. Mooie toetsenbordridder-quote
Zo zie jij het. Of dat anderen overtuigt niet voor de auto te kiezen? Je vergeet dat wij een stelletje malloten zijn die op een forum met elkaar over een auto discussiëren. Het gros van de mensen doet dat echt niet. En meningen zijn zelfs hier verdeeld. Persoonlijk ben ik tevreden. Natuurlijk waren er aanloop problemen, maar ik ervaar de verbeteringen ook en er zit nog meer aan te komen. Bij mij werkt internet 99% van de tijd, pilot assist bevalt prima (ik gebruik het als “assist” en niet als “auto-pilot”), de stoelen zijn top, range in 90% van de ritten meer dan voldoende, tevreden over de verbeteringen in de laadcurve, ding rijdt fenomenaal stabiel, gaat als een raket en is veilig….ergodyne1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:57:
[...]
Ik klaag tegen niemand, hoop dat het mensen afschrikt dit product met software die zeker niet af is aan te schaffen.
Eens, en de pilot assist houdt mijn auto precies in het midden tussen de strepen. Ik zit als chauffeur dus links van het midden van de rijbaan.JohnDoe77 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 00:10:
[...]
Zo zie jij het. Of dat anderen overtuigd teniet voor te kiezen? Je vergeet dat wij een stelletje malloten zijn die op een forum met elkaar over een auto discussiëren. Het gros van de mensen doet dat echt niet. En meningen zijn zelfs hier verdeeld. Persoonlijk ben ik tevreden. Natuurlijk waren er aanloop problemen, maar ik ervaar de verbeteringen ook en er zit nog meer aan te komen. Bij mij werkt internet 99% van de tijd, pilot assist bevalt prima (ik gebruik het als “assist” en niet als “auto-pilot”), de stoelen zijn top, range in 90% van de ritten meer dan voldoende, tevreden over de verbeteringen in de laadcurve, ding rijdt fenomenaal stabiel, gaat ala een raket en is veilig….
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
De ACC van de (vorig model) V60 vond ik inderdaad subliem. Die had alleen geen actieve stuurhulp, alleen lane assist om hem terug de baan op te duwen als je over het lijntje ging.ergodyne1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:50:
Die van de XC40 gebruik ik veel, met name op de snelweg. Ik herken niet het gedrag dat sommigen benoemen met teveel naar links of rechts aanhouden.
P8
Misschien liggen mijn verwachtingen een stuk lager dan bij sommigen van jullie, maar ik vind het oprecht de fijnste auto die ik ooit heb gehad. Maar ik herken het merendeel van het grote aantal genoemde problemen dan ook niet echt. In het begin wat gedoe met internet en een keer een krakend ventilatierooster, maar dat was het dan ook wel. Android auto doet voor mij ook wat het moet doen.
P8
Ja, dat doet hij af en toe wel eens idd. Of zoals gister, met de rijbaanscheiding midden onder de auto gaan rijden ('t was nat). Aan de andere kant zorgt dit voor genoeg tegendruk op het stuur, zodat je niet iedere keer die waarschuwing krijgt dat je het stuur vast moet houden. Qua rijden is dit idd de beste auto die ik ooit gehad heb.Montalbano schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 06:53:
[...]
De ACC van de (vorig model) V60 vond ik inderdaad subliem. Die had alleen geen actieve stuurhulp, alleen lane assist om hem terug de baan op te duwen als je over het lijntje ging.
Die van de XC40 gebruik ik veel, met name op de snelweg. Ik herken niet het gedrag dat sommigen benoemen met teveel naar links of rechts aanhouden.
De software kwaliteit wordt ik wel chagrijnig van. Alleen heb ik daar een probaat middel tegen. Dan ga ik even in het ID3 of het Ionic draadje lezen.
Heb ik ook als hobby. Dan wordt je meteen weer blij, de problemen zijn daar soms nog veel groter dan bij de Volvo.Lancer schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 07:44:
[...]
De software kwaliteit wordt ik wel chagrijnig van. Alleen heb ik daar een probaat middel tegen. Dan ga ik even in het ID3 of het Ionic draadje lezen.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Ik heb een paar maanden in een V60 (2022) gereden. Ik herken niet je zegt. Los van het feit dat het AAOC een enorme stap terug is ten opzichten van de Sensus in de V 60, vind ik dat de Pilot Assist in mijn C40 iets meer “hoekig” reageert, maar niet dat het de auto meer naar één kant van de rijbaan stuurt…ergodyne1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:50:
We hebben sinds midden vorige week al een update. Wat mij opviel: Maps laat nu de voorgestelde laadtijd zien bij de snellader om je bestemming te behalen en de dame spreekt veel meer tekst uit. En verder lijkt de voorspelling van resterende soc bij aankomst nu (nog) accurater.
[ Voor 11% gewijzigd door Mga1600 op 01-02-2022 08:34 ]
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Bij mij houdt de Pilot Assist keurig het midden van de strook aan. Laatst haalde ik een vrachtwagen in die teveel naar links kwam en toen stuurde de PA ook naar links.
Goed nieuws, vanmorgen zonder enkele (extra) aanpassing had ik weer verbinding met de auto.
Overigens nog geen melding over 1.9.* gehad, nog even geduld hebben.
Gisteren na 19.00 uur zo'n 100 km gereden, maar kwam niet onder de 32. Wel strak 135 km/u op PA.
Blijf genieten van het directe vermogen, ook terug naar de basis dus zonder LTE maar met radio op non-DAB+ (FM).
Gisteren na 19.00 uur zo'n 100 km gereden, maar kwam niet onder de 32. Wel strak 135 km/u op PA.
Blijf genieten van het directe vermogen, ook terug naar de basis dus zonder LTE maar met radio op non-DAB+ (FM).
[ Voor 40% gewijzigd door eniesten op 01-02-2022 09:05 ]
Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas
Hetzelfde probleem, merkwaardig slechts in één "segment". Straks naar de garage. Heb jij al een oplossing?MarliesK schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:04:
Beste Mensen,
Ik heb een heel raar verschijnsel op mijn achterbank van onze Volvo P8.
Er komen steeds meer witte vlekken op die achterbank zonder dat we weten waar ze vandaan komen. In eerste instantie denk je aan vocht maar dat zou betekenen dat er ergens een lekkage is wat wij in ieder geval niet zien.
Wie herkend deze witte vlekken die lijken wel een epidemie al is het geen Corona:)
Groetjes,
Marlies
[ Voor 39% gewijzigd door spa3000user op 01-02-2022 09:22 . Reden: tekst ontbreekt ]
Je vindt het leuk he om steekjes onder water te geven? Maar heel eerlijk, ik merk weinig van die bijtelling, er komt genoeg binnen iedere maand. En dit is niet mijn enige voertuighlip schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 00:04:
[...]
Dan hoop ik voor je dat je nog veel plezier hebt met de auto voor het bedrag dat je aan bijtelling betaald.
En mocht ik er klaar mee zijn rijd ik er niet meer privé in, dus bijtelling pijnlijk?
Met betrekking tot Pilot of Lane Assist, in mijn C40 kan de auto soms heel scherp en hoekig reageren alsof hij de weg kwijt is. Ook remt hij soms spontaan voor auto’s op de rechterbaan. Bij mij is de positie op de weg vooral het euvel. Ik vergelijk geregeld met de ruimte op de weg links en rechts en daar lijkt een verschil in te zitten. Zal de dealer eens vragen.
Vanochtend in de P6 een ritje in de regen en wind tegen. Dat doet de actieradius geen goed.
Voorlopig een nieuw dieptepunt qua verbruik. Tot nu toe zat ik steeds onder de 20. 90% van de tijd 105 km/h gereden.
Voorlopig een nieuw dieptepunt qua verbruik. Tot nu toe zat ik steeds onder de 20. 90% van de tijd 105 km/h gereden.
[ Voor 4% gewijzigd door okio op 01-02-2022 09:27 ]
Als 21 het dieptepunt is voor een P6 ben ik straks een blij man 😁
Ik kom van een V60 D6 PIH (MY2014) naar de Polestar 2 (en die rijdt gelijkwaardig aan de XC40 P6/P8 obv de proefritten die ik recent heb gedaan). Mijn D6 had géén pilot assist maar wel ACC. De ACC van de D6 was al goed en dat gedrag herken ik in de P2/P6/P8. Hij is een minder agressief ivm de V60 in positieve zin.ergodyne1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:50:
Pilot Assist heb ik zowel in een XC40 P6, een hybride en (ICE) automaat gereden (leenauto's/ proefritten P6). Ik vond ze gelijkwaardig en niet noemenswaardig verschillend. Daarbij moet ik wel gezegd hebben dat ik het "relatief ver rechts" hangen van de Pilot Assist in mn Polestar heb geaccepteerd als "intended behavior" en de auto zijn ding laat doen (hij crasht niet in auto's of vrachtwagen
Zonder een discussie over (wat wel/niet "hoort" bij een dergelijke auto) verder aan te wakkeren vind ik het belangrijk te melden dat Volvo/Polestar grote kans een groot deel van de programmatuur/code-base heeft moeten herschrijven om te functioneren in een Android Automotive OS systeem. Vanuit dat perspectief vind ik het bijzonder knap dat ze het gedrag van de ACC (en Pilot Assist) met een "eerste poging" al zo gelijkend hebben kunnen laten werken.
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Yep, helpt ook goed om te zien "hoe je in het parkeervak" staatergodyne1 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:32:
Een andere vraag: maken jullie veel gebruik van het 360graden beeld bij inparkeren? Ik vind de kwaliteit van het beeld zo slecht dat ik er werkelijk niks mee kan.
Bij mij vanmorgen wel GPS, LTE had ik een TCAM reset voor nodig (die nu wel werkte). T blijft spannend!eniesten schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:56:
Goed nieuws, vanmorgen zonder enkele (extra) aanpassing had ik weer verbinding met de auto.
Wij hebben er nog een D6 naast (mijn vrouw moet ook naar haar werk). De D6 is tot dit jaar de prive auto geweest. Mijn vorige BMW 320 touring had ik niet in de bijtelling. Ik heb dus ook voldoende km's gereden in de D6. Moet bekennen dat de ACC van de D6 er juist minder agressief inkomt dan die van de XC40 p8. Ik ben er nu aan gewend en auto remt niet meer zo abrupt af, maar de D6 reed soepeler naar de voorganger. Ik denk dat dit ook te maken heeft met OPD. Deze staat bij de XC40 aan of uit. Bij de Polestar is deze natuurlijk nog in te stellen in meerdere stappen, waardoor het minder abrupt voelt. Het zou fijn zijn als Volvo deze instelling ook zou krijgen.MaxxMark schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:44:
[...]
Ik kom van een V60 D6 PIH (MY2014) naar de Polestar 2 (en die rijdt gelijkwaardig aan de XC40 P6/P8 obv de proefritten die ik recent heb gedaan). Mijn D6 had géén pilot assist maar wel ACC. De ACC van de D6 was al goed en dat gedrag herken ik in de P2/P6/P8. Hij is een minder agressief ivm de V60 in positieve zin.
Pilot Assist heb ik zowel in een XC40 P6, een hybride en (ICE) automaat gereden (leenauto's/ proefritten P6). Ik vond ze gelijkwaardig en niet noemenswaardig verschillend. Daarbij moet ik wel gezegd hebben dat ik het "relatief ver rechts" hangen van de Pilot Assist in mn Polestar heb geaccepteerd als "intended behavior" en de auto zijn ding laat doen (hij crasht niet in auto's of vrachtwagen). Uiteraard situaties daargelaten waarin mensen beschrijven dat hij "over de belijning gaat en zonder ingreep op een auto in zou rijden" (waarbij ik ook denk dat er enigszins gechargeerd wordt
)
Zonder een discussie over (wat wel/niet "hoort" bij een dergelijke auto) verder aan te wakkeren vind ik het belangrijk te melden dat Volvo/Polestar grote kans een groot deel van de programmatuur/code-base heeft moeten herschrijven om te functioneren in een Android Automotive OS systeem. Vanuit dat perspectief vind ik het bijzonder knap dat ze het gedrag van de ACC (en Pilot Assist) met een "eerste poging" al zo gelijkend hebben kunnen laten werken.
Interessant, ik reed hiervoor kort een nieuwe V60 B3. Prima wagen. Die Pilot Assist was echt goed (stiekem een van de redenen waarom ik weer een Volvo koos). Remde redelijk vlot op voorgangers maar dat doen ze allemaal. Een Tesla X die ik een tijd reed kon nog iets dichter op zijn voorgangers rijden, maar dat hoefde van mij niet zo nodig. Ook in lange en korte bochten deed die V60 het HEEL goed op de Pilot Assist. Mijn C40 lijkt er soms niet bij te zijn. Gisteren paar keer meer gemaakt dat ‘ie zo over de dikke strepen richting de berm wilde manoeuvreren. Vorige week met inparkeren een aantal mensen er achterlangs, die waren ondertussen een meter of 4 van de auto verwijderd en toen ging de auto nog eens in een noodstop. Alsof ie moest nadenken wat te doen…
Dieptepunt? Als ik met mijn P8 een 29 haal is dat een hoogtepuntokio schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:27:
Vanochtend in de P6 een ritje in de regen en wind tegen. Dat doet de actieradius geen goed.
Metoo!Rude-Dog schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:38:
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Eén van de grootste oorzaken hier van afwijkende meningen en af en toe wat irritatie is natuurlijk ook omdat er zulke grote verschillen zitten tussen onze wagens. De één heeft amper issues en is super tevreden, de ander heeft veel problemen en irriteert zich daaraan. En dan heb je nog mensen die eerst geen issues hadden en nu opeens wel en die hoor je dan ook. Of andersom, mensen die eerst veel issues hadden en nu minder.
Denk dat daar 1 van de grootste oorzaken ligt: er valt gewoon geen pijl op te trekken en dat is ergens best vreemd. Immers, de software en hardware is bij ons allemaal hetzelfde maar de prestaties en stabiliteit zijn behoorlijk verschillend. Dus waarom bepaalde dingen zo uit elkaar kunnen liggen is voor iedereen denk ik een groot raadsel wat weer twijfel/frustratie oplevert.
Denk dat daar 1 van de grootste oorzaken ligt: er valt gewoon geen pijl op te trekken en dat is ergens best vreemd. Immers, de software en hardware is bij ons allemaal hetzelfde maar de prestaties en stabiliteit zijn behoorlijk verschillend. Dus waarom bepaalde dingen zo uit elkaar kunnen liggen is voor iedereen denk ik een groot raadsel wat weer twijfel/frustratie oplevert.
[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 01-02-2022 11:20 ]
Daar heb je wel een punt denk ik. Helemaal als je het eerste uur met een P8 bent ingestapt voor een bak geld kan ik me dat goed voorstellen.Juancho schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:19:
Eén van de grootste oorzaken hier van afwijkende meningen en af en toe wat irritatie is natuurlijk ook omdat er zulke grote verschillen zitten tussen onze wagens. De één heeft amper issues en is super tevreden, de ander heeft veel problemen en irriteert zich daaraan. En dan heb je nog mensen die eerst geen issues hadden en nu opeens wel en die hoor je dan ook. Of andersom, mensen die eerst veel issues hadden en nu minder.
Ik kan er nog niks zinnigs over zeggen omdat ik de P6 nog niet heb ontvangen. Maar wat ik wel kan zeggen, als iemand die dus recent een nieuwe leasebak mocht kiezen...als je ziet wat een enorm complete bak ik heb besteld (P6 pro) met letterlijk alles erop wat maar mogelijk was voor rond de 53K...er is binnen het aanbod waar ik uit mocht kiezen gewoon niets wat ook maar in de buurt komt. Misschien heb ik straks ook wel klachten over de software, maar puur naar de auto en opties kijkend vind ik het een prachtige deal.
En dat zeg ik als leaserijder die ook duurder had mogen kiezen (P8, BMW i4, EQA of EQB bijvoorbeeld).
Same here!rikoos schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:52:
[...]
Dieptepunt? Als ik met mijn P8 een 29 haal is dat een hoogtepunt![]()
Dit weekend Almere - Maastricht gedaan.
8 graden, 220KM, stoel/stuurverw. op 2 streepjes, netjes 105 op cc, af en toe beetje regen.
Vertrokken met 100% accu. Bij aankomst 4% resterend.
Verbruik 29,8kWh/100KM.
Geen cijfers on "blij" van te worden, zeg maar.
Nu weer geladen tot 100%, en RA geeft aan als range: 250KM. Om te janken..
Ook kwam de trilling van het stuur weer af en toe terug..
Ik weet het niet zo goed meer... Toch maar (wéér) bij de dealer melden?
XC40 P8 [MY21] / 20" / Warmtepomp / Grijs / Panoramadak
Eens. Of je hebt nog een groep mensen die issues hadden maar geen zin meer hebben er iets aan te doen omdat ze weten dat ze toch niet geholpen worden. De groep die je straks als producent vaarwel kunt zeggenJuancho schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:19:
Het gaat erom dat je voor jezelf de beste keuze gemaakt hebt! als auto kan ik je wel vertellen dat de i4 een 100x betere keuze was geweest als je niet per sé een hoge zit nodig bent. Maar dan was je zeker 10K meer kwijt geweest en andere bijtellingsregels...Rude-Dog schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:55:
[...]
Daar heb je wel een punt denk ik. Helemaal als je het eerste uur met een P8 bent ingestapt voor een bak geld kan ik me dat goed voorstellen.
Ik kan er nog niks zinnigs over zeggen omdat ik de P6 nog niet heb ontvangen. Maar wat ik wel kan zeggen, als iemand die dus recent een nieuwe leasebak mocht kiezen...als je ziet wat een enorm complete bak ik heb besteld (P6 pro) met letterlijk alles erop wat maar mogelijk was voor rond de 53K...er is binnen het aanbod waar ik uit mocht kiezen gewoon niets wat ook maar in de buurt komt. Misschien heb ik straks ook wel klachten over de software, maar puur naar de auto en opties kijkend vind ik het een prachtige deal.
En dat zeg ik als leaserijder die ook duurder had mogen kiezen (P8, BMW i4, EQA of EQB bijvoorbeeld).
Nee, maar zoals hierboven geschreven je had je in kunnen lezen op deze dramatische rangeSSANL schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:55:
[...]
Same here!
8 graden, 220KM, stoel/stuurverw. op 2 streepjes, netjes 105 op cc, af en toe beetje regen.
Vertrokken met 100% accu. Bij aankomst 4% resterend.![]()
Verbruik 29,8kWh/100KM.![]()
Nu weer geladen tot 100%, en RA geeft aan als range: 250KM. Om te janken..![]()
Over het "inlezen" reageer ik al niet meer.ergodyne1 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:02:
[...]
Nee, maar zoals hierboven geschreven je had je in kunnen lezen op deze dramatische rangehahaha, welkom bij de club. Wil je erover praten?
Ik had mij ingelezen, maar toen waren de problemen echt niet niet zoooo erg als nu beschreven.
Plus nog dat ik vind dat ik wel mat mag verwachten van een "premium" merk en prijs. (alhoewel het voor sommigen zoals ik hier lees, "normaal" is dat je deze ellende hebt na een investering van 60k).
Er over praten,.. graag..
Zullen we een praatgroepje beginnen
Maar zonder gekheid,.. 250KM met 100% accu is toch absurd laag..?
Rijd je in mijn auto ofzo?SSANL schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:55:
[...]
Same here!
Dus hup hup 1.9 update, stel me niet teleur!!!!
[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 01-02-2022 12:07 ]
Nou met de P6 kun je ook vrij makkelijk boven de 20 uitkomen. Ik merk een enorm verschil tussen wel/niet voorverwarmen en wel/geen lange rit.Rude-Dog schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:38:
Met 10 korte ritjes met onverwarmde auto haal je niet eens de 200km.
onverwarmd zijn de 1e km's +50kwh/100km, wat daarna heel snel daalt...
Maar als mijn P6 warm is (dus voorverwarmen of al aardig wat km's gereden) duikt die vrij makkelijk onder de 20kwh.
ik heb wel de banden lekker hard (3bar).. misschien dat dat ook scheelt...
[ Voor 6% gewijzigd door Kammika op 01-02-2022 12:10 ]
Wie weet,..Juancho schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:06:
[...]
Rijd je in mijn auto ofzo?. Had je al de 1.9 update erop zitten? Ik wel sinds gister maar moet nog even wachten tot het weekend voor de eerste langere rit met die update. Best wel spannend want ik verwacht een behoorlijke verbetering in verbruik en dus range. Zoniet ben ik toch bang dat het echt mijn auto is dan ga je een proces in van een andere P8 testen, vergelijken etc etc en daar zit ik eigenlijk niet op te wachten. Dan ben je nog meer aan het testen voor Volvo. Voor een wagen van 68k
![]()
Dus hup hup 1.9 update, stel me niet teleur!!!!
Nope, ik heb nu 1.8.1.
Ik hoop echt dat 1.9 een stap in de goede richting is.
Ben echt benieuwd waar je op uitkomt na een lange rit.
Wat nog veel erger was voor mij, was de terug rit.
We reden tegen de wind in, en alles was qua instellingen hetzelfde als de heen rit, op wind na dan.
Ik deed ook weer 105 op cc. Ik zal na 195km al op 8%. Heb moeten bijladen langs de A27 (Eemakker) anders had ik thuis niet gehaald.
Wat inhoudt, dat ik zelfs 220 dan niet had gehaald..
Hier zonder voorverwarmen starten op 290km op 90%. Verbruik altijd rond 23-24 kWh. Echt geen problemen voor de rest. Model 2022 twin pure pro op 19inch
Onverwarmd geeft hij de eerste KM bij mij waardes aan als 180kwh !!! pas na een kilometer of 20 komt hij rond de 35. Afgelopen zomer was het beter en kwam ik soms onder de 30 (laagste ooit was een lange rit op 26kwh).Kammika schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:09:
[...]
onverwarmd zijn de 1e km's +50kwh/100km, wat daarna heel snel daalt...
Maar als mijn P6 warm is (dus voorverwarmen of al aardig wat km's gereden) duikt die vrij makkelijk onder de 20kwh.
ik heb wel de banden lekker hard (3bar).. misschien dat dat ook scheelt...
Ik ben verder super content met de auto, wat een bak!!! Maar die range is echt belabberd. Maar goed over 2 weken komt mijn laadpaal thuis (na bijna jaar wachten) en dan gaan we zien of het voorverwarmen resultaat gaat geven icm met de nieuwe software.
PS als de app tenminste gaat werken want dat is nog steeds een tombola elke dag of hij werkt of niet
Bij mij ook.rikoos schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:34:
[...]
Onverwarmd geeft hij de eerste KM bij mij waardes aan als 180kwh !!! pas na een kilometer of 20 komt hij rond de 35. Afgelopen zomer was het beter en kwam ik soms onder de 30 (laagste ooit was een lange rit op 26kwh).
Ik heb geen eigen laadpaal (geen eigen oprit), maar als ik hem toevallig aan de publieke paal heb hangen, en voor verwarm, herken ik wat je hier ook aangeeft.
Ik heb dan zowel geprobeerd via de timer (was het interieur minder verwarmd), als ook af en toe handmatig.
Beide mogelijkheden geven ongeveer hetzelfde aan waarden..
Mijn vriendin stuurde net even foto van haar verbruik vanmorgen. Was natuurlijk een gure koude nacht en ondanks het kwartiertje interieur voorverwarmen was de accu natuurlijk koud. Graadje of 5 volgens mij en ze hoeft maar 9km te rijden naar haar werk. Verbruik: 27kWh.SSANL schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:11:
[...]
Wie weet,..![]()
Nope, ik heb nu 1.8.1.
Ik hoop echt dat 1.9 een stap in de goede richting is.
Ben echt benieuwd waar je op uitkomt na een lange rit.
Wat nog veel erger was voor mij, was de terug rit.
We reden tegen de wind in, en alles was qua instellingen hetzelfde als de heen rit, op wind na dan.
Ik deed ook weer 105 op cc. Ik zal na 195km al op 8%. Heb moeten bijladen langs de A27 (Eemakker) anders had ik thuis niet gehaald.
Wat inhoudt, dat ik zelfs 220 dan niet had gehaald..
Dat lijkt er tenminste een beetje op want als je wat langer zou rijden en de accu dus warmer wordt zou je toch makkelijk onder de 25kWh moeten duiken. Maargoed, eerst maar eens in de praktijk zien dit weekend!
Oeh, nu wordt ik voorzichtig optimistisch,..Juancho schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:39:
[...]
Mijn vriendin stuurde net even foto van haar verbruik vanmorgen. Was natuurlijk een gure koude nacht en ondanks het kwartiertje interieur voorverwarmen was de accu natuurlijk koud. Graadje of 5 volgens mij en ze hoeft maar 9km te rijden naar haar werk. Verbruik: 27kWh.
Dat lijkt er tenminste een beetje op want als je wat langer zou rijden en de accu dus warmer wordt zou je toch makkelijk onder de 25kWh moeten duiken. Maargoed, eerst maar eens in de praktijk zien dit weekend!
Maar idd, even het weekend afwachten.
Zoals ik in een eerdere post schreef heeft mijn P8 een probleem. Onder de 50 km/u heeft hij geen trekkracht. (Vrijdag naar de garage) Het voordeel is dat je niet snel kunt optrekken, al zou je willen. Dit resulteerde in een verbruik van 22 kWh/100 km op een rit van 65 km over 80 en 100 km/u wegen. Terwijl ik normaal ruim boven de 25 zit. Misschien toch een te zware rechtervoet?
Geloof me, mensen die een (bizar) hoog verbruik hebben kijken bijna als eerste naar hun eigen gedrag cq rechtervoet. Ik iig wel, maar zelfs rijdend als een opa kwam het amper onder de 30kWh de laatste tijdVenomer schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:58:
Zoals ik in een eerdere post schreef heeft mijn P8 een probleem. Onder de 50 km/u heeft hij geen trekkracht. (Vrijdag naar de garage) Het voordeel is dat je niet snel kunt optrekken, al zou je willen. Dit resulteerde in een verbruik van 22 kWh/100 km op een rit van 65 km over 80 en 100 km/u wegen. Terwijl ik normaal ruim boven de 25 zit. Misschien toch een te zware rechtervoet?
Morgen moet ik zelf ongeveer dezelfde afstand rijden als mijn vriendin, bijna dezelfde route ook, dus ben benieuwd
Ja maar kom op hee, je hebt toch geen 408PK om vervolgens altijd als een oude opa te gaan rijden met de verwarming uit. Dan had je net zo goed een Kona oid kunnen nemen... meneer, uw rechtervoet is nog niet zuinig genoegJuancho schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:59:
[...]
Geloof me, mensen die een (bizar) hoog verbruik hebben kijken bijna als eerste naar hun eigen gedrag cq rechtervoet. Ik iig wel, maar zelfs rijdend als een opa kwam het amper onder de 30kWh de laatste tijd.
Morgen moet ik zelf ongeveer dezelfde afstand rijden als mijn vriendin, bijna dezelfde route ook, dus ben benieuwd
ps. hebben jullie echt het idee dat 1.9 iets in je range gaat betekenen? ik denk serieus dat ze die auto al aardig geknepen hebben overal om maar een betere range te krijgen...
[ Voor 11% gewijzigd door ergodyne1 op 01-02-2022 13:18 ]
Even goed lezenergodyne1 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:16:
[...]
Ja maar kom op hee, je hebt toch geen 408PK om vervolgens altijd als een oude opa te gaan rijden met de verwarming uit. Dan had je net zo goed een Kona oid kunnen nemen... meneer, uw rechtervoet is nog niet zuinig genoeg
ps. hebben jullie echt het idee dat 1.9 iets in je range gaat betekenen? ik denk serieus dat ze die auto al aardig geknepen hebben overal om maar een betere range te krijgen...
[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 01-02-2022 13:32 ]
Ja. Zowel met V60D6 als V60T4. Had bij de T4 ook het idee dat ik wel eens dicht tegen een vrachtwagen aan zat maar kijk je in de spiegels naar de witte lijnen dan zit je echt wel in het midden.ergodyne1 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:50:
Vind de PA van de XC40 wel wat hoekiger maar de vorige autos schakelden PA vaak niet in op stukken waar de P8 het nu wel doet. Daar waar het hoekige gedrag zich nu voordoet zou ik in het verleden PA uitgezet hebben op het stuur. Nu kun je dat niet veilig doen in de menu's op de middenconsole.
De PA van de vorige auto's was volgens mij door Volvo zelf ontwikkeld. Ik begreep dat de nieuwe (in ieder geval die met AAOS) een ander systeem hebben wat via Geely binnen gekomen is.
Nou, voorverwarmen of niet, dat is gewoon niet normaal, vergelijkbaar met wat @Juancho ervaart. Bij mij (P8) wil hij de eerste kilometer soms wel even boven 100kWh/100km uitkomen, maar na 10km zit hij al lang onder de 30 en meestal ook al wel onder de 25. Behalve als het echt vrieskoud is. Maar, het is winter en guur weer, dan is de range bij iedere elektrische auto dramatischer dan in de zomer. Maar zo slecht zou het niet moeten zijn.rikoos schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:34:
[...]
Onverwarmd geeft hij de eerste KM bij mij waardes aan als 180kwh !!! pas na een kilometer of 20 komt hij rond de 35. Afgelopen zomer was het beter en kwam ik soms onder de 30 (laagste ooit was een lange rit op 26kwh).
Ik ben verder super content met de auto, wat een bak!!! Maar die range is echt belabberd. Maar goed over 2 weken komt mijn laadpaal thuis (na bijna jaar wachten) en dan gaan we zien of het voorverwarmen resultaat gaat geven icm met de nieuwe software.
PS als de app tenminste gaat werken want dat is nog steeds een tombola elke dag of hij werkt of niet
In de zomer duik ik regelmatig onder de 20 gemiddeld, met als hoogtepunt 17,6 op een langere rit.
P8
Daar kan ik (helaas) alleen maar van dromen..Montalbano schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:22:
[...]
Nou, voorverwarmen of niet, dat is gewoon niet normaal, vergelijkbaar met wat @Juancho ervaart. Bij mij (P8) wil hij de eerste kilometer soms wel even boven 100kWh/100km uitkomen, maar na 10km zit hij al lang onder de 30 en meestal ook al wel onder de 25. Behalve als het echt vrieskoud is. Maar, het is winter en guur weer, dan is de range bij iedere elektrische auto dramatischer dan in de zomer. Maar zo slecht zou het niet moeten zijn.
In de zomer duik ik regelmatig onder de 20 gemiddeld, met als hoogtepunt 17,6 op een langere rit.
Vandaag alles ik weer diverse berichten over het aantal te rijden kilometers. De teleurstelling is begrijpelijk, maar strookt - ik meldde dat al eerder - niet met mijn ervaring. Ik rijd een P8 (2021) op 19 Inch Nokia winterbanden. Het verbruik schommelt voor kleine ritten (tussen 20 en 40 km) tussen 25,2 en 21,8 kWh/100 km. Gemiddeld dus 23,5 kWh/100 km: in de winter met temperaturen tussen 2 en 10 graden C gen slecht resultaat. Integendeel. Want bij lagere ritten met stukken op de snelweg kom ik meestal uit rond de 22 kWh/100 km. Vnochtend heb ik de auto weer eens tot 90 % opgeladen, zonder voorverwarming. De rijbaan assistent geeft dan een bereik van 310 km aan: omgerekend dus 340 km bij 100%. De afgelopen zomermaanden haalde ik op 20 inch wielen steeds een bereik van 380-400 km bij 90% SoC. Het blijft dus vreemd, dat er grote verschillen gesignaleerd worden. De softwareversie is overigens nog steeds 1.8.0SSANL schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:55:
[...]
Same here!
Was veel duurder geweest inderdaad, en die hoge zit was inderdaad wel een eisergodyne1 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:59:
[...]
Het gaat erom dat je voor jezelf de beste keuze gemaakt hebt! als auto kan ik je wel vertellen dat de i4 een 100x betere keuze was geweest als je niet per sé een hoge zit nodig bent. Maar dan was je zeker 10K meer kwijt geweest en andere bijtellingsregels...
Er zit ook wel veel op de Volvo standaard, waar je bij BMW toch al snel in de pakketten terecht komt (die de auto soms anderhalf keer zo duur maken). Niet helemaal waar bij de i4, maar toch...ben blij om met beperkte bijtelling een heel complete auto te krijgen.
Ik heb het idee dat Google vooral zichzelf wil beschermen tegen rechtzaken;Juancho schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:05:
Zeker ook nav de verhalen van @frankkie12345 wbt FM begin ik wel meer het idee te krijgen dat Google gewoon enorm tegenwerkt of gewoon niet vlotjes wil meewerken. Dingen die ze niet open zetten, dingen die ze niet willen, niet reageren op de makers van apps voor AAOS etc. Los van het feit dat Volvo zelf ook grote steken laat vallen (oa dit heb ik Robert eerlijk maar duidelijk aangegeven op een nette manier en daar spreken we nog over binnenkort) denk ik ook gewoon dat je na een jaar ontwikkeling kan zeggen dat Google maar weinig progressie maakt met haar AAOS. En ergens snap ik dat niet want het is toch een heel specifiek product waar je a. bewust voor kiest en b. zo goed en snel mogelijk voor elkaar wil hebben om andere merken over te halen hiervoor te kiezen. Ik las onlangs al een merkt dat uiteindelijk toch niet koos voor AAOS.
[...]
En mogelijk een personeelstekort heeft op de Auto afdeling.
Door in te perken wat 3rd party developers kunnen, kwa afleiding van de bestuurder;
Kunnen ze zorgen dat ze niet worden aangeklaagd, omdat ze een te afleidende app hebben toegestaan op hun platform.
Begrijpelijk, maar best frusterend. Het is best vervelend dat ik vaak "nee" moet zeggen tegen veel gevraagde features, omdat die niet in het template passen waar ons aan moeten houden.
En de progressie van het platform lijkt minder snel te gaan dan gehoopt.
Het is niet alleen voor Flitsmeister een beta versie van de app.
Het is ook een beta versie van de App Host waar Flitsmeister op draait. Dat is waarom een belangrijke functie die op Android Auto altijd al heeft gewerkt, nog niet beschikbaar is. Namelijk het tonen van navigatie instructies op het instrument-cluster.
Google heeft aangegeven dat die functie in een volgende update beschikbaar zal komen.
Moet ik serieus tegen mijn klanten gaan zeggen dat Flitsmeister beter werkt op een Kia Rio uit 2017 van zo'n 18k euro.
Dan op een Polestar 2 Performance uit 2022 van 67k euro. Terwijl de P2 wordt aangeprezen als de ultime Android machine?
... Ja, soms weet ik ook niet wat ik hier mee aan moet.
Wat ik wel weet, is dat ik persoonlijk, met de huidige kennis en staat van de producten;
Ik *niet* zou kiezen voor een auto met Android Automotive, maar een auto met Android Auto.
Een Android Automotive heeft al verouderde hardware zodra hij uit de dealer komt rollen, en kan in 10 jaar niet worden geupgrade.
Een Android Auto ook, maar aangezien de auto slechts een HDMI-achtig scherm is, kan je relevant hardware, een smartphone wel elke 2 jaar upgraden. Verder is het voor developers een stuk makkelijker/handiger.
Als de gebruiker stil staat, kan je verwijzen naar het smartphone scherm. Gebruik maken van andere apps die op een smartphone staan, zoals een Browser, Contactpersonen app, etc.
Genoeg ge-rant voor nu.
Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.
Als ik hem laad dan geeft hij max 260 aan en dat is wel een heel groot verschil met jou. Van de zomer heb ik denk ik 1x boven de 300 gehaald maar dat is echt een utopie verder geweest, Ik ga er wederom melding van maken bij de dealer. Wordt wel moe van de dealers opmerking (en soms anderen) dat het aan de rijstijl ligt want soms idd effe gas om in te halen of in te voegen maar ik kom zelden boven de 100 uit. Eigenlijk wel triest dat je zo'n enorm beest hebt maar het beest niet los kan laten want dan is je range weg.Adriaen87 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:41:
[...]
Vnochtend heb ik de auto weer eens tot 90 % opgeladen, zonder voorverwarming. De rijbaan assistent geeft dan een bereik van 310 km aan: omgerekend dus 340 km bij 100%. De afgelopen zomermaanden haalde ik op 20 inch wielen steeds een bereik van 380-400 km bij 90% SoC. Het blijft dus vreemd, dat er grote verschillen gesignaleerd worden. De softwareversie is overigens nog steeds 1.8.0
1.9 heeft voor mij niks gebracht qua range. Zit gemiddeld over alles rond de 24kwh/100km en ben hier best tevreden mee. Ik rij zo’n 110 a 115km/h en verwarming op 22. 19” all season.
Los van dat het balen is dat de auto zuiniger zou moeten kunnen, is het natuurlijk maar net hoe je er mee om wilt gaan (of moet gaan, als je altijd alle capaciteit nodig hebt).rikoos schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:29:
[...]
Als ik hem laad dan geeft hij max 260 aan en dat is wel een heel groot verschil met jou. Van de zomer heb ik denk ik 1x boven de 300 gehaald maar dat is echt een utopie verder geweest, Ik ga er wederom melding van maken bij de dealer. Wordt wel moe van de dealers opmerking (en soms anderen) dat het aan de rijstijl ligt want soms idd effe gas om in te halen of in te voegen maar ik kom zelden boven de 100 uit. Eigenlijk wel triest dat je zo'n enorm beest hebt maar het beest niet los kan laten want dan is je range weg.
Ik kijk na de eerste maanden eigenlijk zelden meer naar het verbruik, behalve als het er hier weer eens over gaat. Gewoon rijden zoals je rijden wilt en laden als je laden kunt.
P8
Opzich eens, als je maar normale waardes hebt in je auto. Dan is het in Nederland zeker prima te doen en hoef je eigenlijk niet om te kijken naar je verbruik. Voor ons was echter het omslagpunt dat we opeens tijdens een retourritje (220km) naar mijn schoonouders moesten bijladen of moesten gokken dat we het met 5% over zouden halen. En dat op een mooie herfst/winter dag. Terwijl we daarvoor altijd nog wel minimaal 20% over hadden.Montalbano schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:05:
[...]
Los van dat het balen is dat de auto zuiniger zou moeten kunnen, is het natuurlijk maar net hoe je er mee om wilt gaan (of moet gaan, als je altijd alle capaciteit nodig hebt).
Ik kijk na de eerste maanden eigenlijk zelden meer naar het verbruik, behalve als het er hier weer eens over gaat. Gewoon rijden zoals je rijden wilt en laden als je laden kunt.
Kijk, en dan wordt het echt wel vervelend en ga je anders tegen de zaken aankijken. Maargoed, dat weet je ondertussen dus ik hoop van harte dat 1.9 hieraan wat gaat doen zodat ook wij weer vrijwel zorgeloos kunnen rond crossen!
Nee dat hoef je ook niet te verwachten. De p8 gaat gewoon niet veel efficiënter worden.mich78 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:47:
1.9 heeft voor mij niks gebracht qua range. Zit gemiddeld over alles rond de 24kwh/100km en ben hier best tevreden mee. Ik rij zo’n 110 a 115km/h en verwarming op 22. 19” all season.
24 is gewoon ok. Het is geen model 3.
Kijk eens in het q4 topic. Ook zware auto. Bereik is ook huilen met de pet.
Enige die het dan echt goed doen is een m3lr of zo’n mustang met iets van 100kwh batterij. De rest zit allemaal op zo’n 350km bereik met veel 100kmh rijden.
Laat je niet al te gek maken door die lagere gebruikswaarden. De meeste van die auto's zijn niet 4wiel aangedreven.Juancho schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:15:
[...]
Opzich eens, als je maar normale waardes hebt in je auto. Dan is het in Nederland zeker prima te doen en hoef je eigenlijk niet om te kijken naar je verbruik. Voor ons was echter het omslagpunt dat we opeens tijdens een retourritje (220km) naar mijn schoonouders moesten bijladen of moesten gokken dat we het met 5% over zouden halen. En dat op een mooie herfst/winter dag. Terwijl we daarvoor altijd nog wel minimaal 20% over hadden.
Kijk, en dan wordt het echt wel vervelend en ga je anders tegen de zaken aankijken. Maargoed, dat weet je ondertussen dus ik hoop van harte dat 1.9 hieraan wat gaat doen zodat ook wij weer vrijwel zorgeloos kunnen rond crossen!
Het is alweer bijna lente, dus het kan alleen maar beter worden
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"