thisisjazz schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:14:
[...]
Ik wil de auto met al zijn functies vol kunnen gebruiken en niet met een winterjas en 3 sjaals om rijden met 90 km/h omdat ik anders mijn bestemming niet haal. Dan heb ik voor mijn gevoel een miskoop gedaan. Ik wist al toen ik de auto kocht dat de actieradius niet mega zou zijn. De plekken waar ik kom kan ik altijd laden en met de afstanden die ik rij hoef ik tot nu toe nooit snel te laden. In NL vind ik dat echt super geregeld en de keer dat ik naar Antwerpen reed was het ook top! Ik ben dus echt zéér tevreden maar als je hoopte op een verbeterde actieradius kan ik me indenken dat het wel balen is
Ik denk dat niemand zichzelf zo beperkt in gebruik van de auto haha

. Het is die laatste zin van je wat het vooral is. Vorig jaar, toen de auto net uit was was het echt drama. We schrokken er allemaal van en volgens mij Volvo zelf ook. Er zijn afgelopen jaar vele updates geweest, verbeteringen voor verbruik en range en we hadden allemaal gehoopt op een betere winter. Er was zelfs een stukje accu aan de onderkant weg gehaald zodat je die tijdens het rijden kan gebruiken. Volgens mij was dat 50km extra?
Als je dan de eerste paar dagen met echte kou (-0 graden) de meeste verhalen leest (niet alleen hier overigens..) dan is dat erg tegenvallend. Sterker nog, er is niet of nauwelijks verbetering. Als je rond de 30kWh zit is je range 250km. Niemand rijdt volgen mij letterlijk van 100% tot 0% dus je zit al snel rond de 200-250km. En dat is toch wel erg matig hoor. En zelfs vervelend in Nederland, ondanks de prima laadstructuur. Tis gewoon altijd ff balen als je je auto tot 100% of 90% laadt voor een lange rit en je zit dat je net 200km kan rijden...Het verbruik zou eigenlijk niet boven de 25kWh moeten komen in de herfst/winter. Dat maakt echt een aardig verschil.
En owja, ik heb een warmtepomp maar net als een jaar geleden blijft mijn vraag staan: doet dat ding überhaupt wel iets of is het pure geldverspilling? Ik hoop dan maar dat er nog iets vanuit Volvo gaat komen...En ik ga zo eens kijken of er (flink) wat lucht in de banden gaat want ik had mijn winterbanden nog niet gecheckt.
@
MaxxMark maar dat houdt dus in waar ik al een beetje bang voor was: de auto verwarmd de accu NIET voor als het laden al afgerond is maar nog niet is stopgezet. Ergens had ik gehoopt, misschien tegen beter weten in, dat de auto/laadpaal zo slim is dat dit wel kon. Immers, de sessie loopt nog, al is het niet actief. Wat jij doet, even op 100% zetten, kan natuurlijk, maar dat is erg onhandig als je niet thuis kan laden.
[
Voor 16% gewijzigd door
Juancho op 27-12-2021 12:41
]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio