Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nielsicq
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
okio schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:04:
De auto heeft dus al een kenteken, maar is nog niet tenaam gesteld. Dat wou ik dus in januari gaan doen.

Bijtelling is wel van belang, de lagere 2021 regeling _/-\o_
Op de site van belastingdienst staat (onderstaande), dan zou het dus geen probleem moeten zijn; immers de auto heeft al een kenteken.

Hoe wordt de datum van de eerste toelating bepaald?

Als datum van de eerste toelating geldt de datum waarop de auto voor het eerst in gebruik is genomen. Dat kan in Nederland zijn, maar ook in het buitenland. Bij nieuwe auto’s valt dit moment samen met de datum waarop voor het eerst een kenteken is afgegeven. Maar dit hoeft niet altijd zo te zijn, bijvoorbeeld bij import van gebruikte auto’s.

Bron: https://www.belastingdien...ng-privegebruik-auto-2019
Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat de tenaamstelling leidend is voor de bijtelling. Dat het kenteken al bekend is zegt helemaal niets. Dus in 2022 op naam is bijtellingsregels van 2022.

wat niet past, wordt gelast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoR-MooN
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
tdkvolvo schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:21:
[...]

Vraagje. Is je P6 geleverd met DAB+ ?
Nee, volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 17:34

Lancer

What the......

nielsicq schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:38:
[...]

Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat de tenaamstelling leidend is voor de bijtelling. Dat het kenteken al bekend is zegt helemaal niets. Dus in 2022 op naam is bijtellingsregels van 2022.
Niet dat het van mij voor betekenis is, maar ik vond de discussie wel interessant. Ik heb het maar eens opgezocht.

Voor 1-1-2017 geldt de datum van eerste tenaamstelling. Na 1-1-2017 geldt de datum van eerste toelating.

https://www.belastingraad...ercentages-auto-2011-2020

https://www.belastingdien...ng-auto-in-2017-2018-2019

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
@Lancer mijn reactie gaat over dit specifieke geval, dat had ik misschien duidelijker moeten vermelden.

wat niet past, wordt gelast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:08
over9000 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 00:21:
[...]

Bij mij stond op de offerte gewoon dat DAB+ niet geleverd werd op de pure electric varianten, overigens ook op de volvo website(destijds).

Reden weet ik niet maar begrijp wel dat er een verplichting is vanuit Brussel, dus snap eigenlijk niet waarom ze dit gedaan hebben, behalve door overmacht met het hele chip tekort dan.

Desalniettemin persoonlijk al 5 jaar DAB+ denk dat ik het 5 keer gebruikt heb, ben meer van spotify en andere streaming diensten.
Dat heeft alles te maken met het chips-tekort waar alle autofabrikanten mee te maken hebben. Sommige merken legden hun productie stil, andere laten andere functies weg ( achterklep bediening met schopbeweging is bij sommige bmw’s verdwenen). Als het goed is, is de auto wel DAB-voorbereid (o.a.kabelboom en antenne) zodat het tzt als de chips -problemen zijn opgelost het kastje alsnog aangebracht kan worden en de software geactiveerd kan worden.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
De auto heeft dus al een kenteken, maar is nog niet tenaam gesteld. Dat wou ik dus in januari gaan doen.

Op de site van belastingdienst staat (onderstaande), dan zou het dus geen probleem moeten zijn; immers de auto heeft al een kenteken.

Als datum van de eerste toelating geldt de datum waarop de auto voor het eerst in gebruik is genomen. Dat kan in Nederland zijn, maar ook in het buitenland. Bij nieuwe auto’s valt dit moment samen met de datum waarop voor het eerst een kenteken is afgegeven. Maar dit hoeft niet altijd zo te zijn, bijvoorbeeld bij import van gebruikte auto’s.

Geen idee of je hier wat aan hebt want ik ken de exacte regels ook niet. Maar mijn P8 kreeg ik in februari dit jaar naar wel met de 8% bijtelling van vorig jaar. Dit kon omdat het ging om een showmodel van mn dealer die denk ik (?) de auto op hun naam gezet hebben. Ook voor de bijtelling wellicht? Ik heb ook echt pas getekend dit jaar. Dus misschien kan je dealer hierin iets betekenen als de auto wel perse op naam moet staan dit jaar?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Hier ook de nieuwe Android app update binnen en het lijkt allemaal wat vlotter te gaan. Accu % komt na een paar seconden in beeld en het versturen van het voorverwarmen naar de auto gaat ook binnen een paar tel 👌🏼🙌🏼

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter

Afgifte kenteken RDW is de datum die telt voor de bijtelling. Als hij nu dus al op kenteken staat, telt ie voor 12%.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44
Juancho schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:47:
Hier ook de nieuwe Android app update binnen en het lijkt allemaal wat vlotter te gaan. Accu % komt na een paar seconden in beeld en het versturen van het voorverwarmen naar de auto gaat ook binnen een paar tel 👌🏼🙌🏼
Ik zag trouwens in een FB groep dat het kapje van de antenne dat vervangen moet worden best veel storingen kan veroorzaken in de auto. Als er vocht bij de TCAM komt kan dit allerlei storingen geven. Dit zou wellicht ook een reden kunnen zijn voor de verschillende ervaringen bij rijders.

Mijn auto staat, als ik thuis ben, altijd onder een carport en dus relatief vaak droog.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
ArnoudN schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:54:
[...]

Ik zag trouwens in een FB groep dat het kapje van de antenne dat vervangen moet worden best veel storingen kan veroorzaken in de auto. Als er vocht bij de TCAM komt kan dit allerlei storingen geven. Dit zou wellicht ook een reden kunnen zijn voor de verschillende ervaringen bij rijders.

Mijn auto staat, als ik thuis ben, altijd onder een carport en dus relatief vaak droog.
Ik heb die mail ook gehad en zoals bekend heb ik aardig wat problemen gehad met de P8. Zou wat zijn als dat (deels) door dat kapje komt 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassinactual
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-08 20:01
over9000 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 00:21:
[...]

Bij mij stond op de offerte gewoon dat DAB+ niet geleverd werd op de pure electric varianten, overigens ook op de volvo website(destijds).

Reden weet ik niet maar begrijp wel dat er een verplichting is vanuit Brussel, dus snap eigenlijk niet waarom ze dit gedaan hebben, behalve door overmacht met het hele chip tekort dan.

Desalniettemin persoonlijk al 5 jaar DAB+ denk dat ik het 5 keer gebruikt heb, ben meer van spotify en andere streaming diensten.
Ik heb mijn contract en voorwaarden nog eens doorgelezen maar daar staat niets over opties die niet geleverd zullen worden, dus zal het afwachten. DAB+ vind ik zelf altijd wel prettig, goede ontvangst en mooi helder geluid maar een goede FM radio kan flink in de buurt komen dus zal er niet van wakker liggen als het er niet in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
Juancho schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:43:
[...]

Ik heb die mail ook gehad en zoals bekend heb ik aardig wat problemen gehad met de P8. Zou wat zijn als dat (deels) door dat kapje komt 😁
Dit is de link naar een Engelstalig XC40 forum waar het wordt besproken https://www.xc40forum.com...0ignNgH1F4u-Lk#post-31861

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:17
Rianata schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:18:
[...]

In het klimaatscherm rechtsboven op de 3 puntjes klikken, dan kom je in het menu om standaardwaarden in te stellen.
Dat bedoel ik niet, ik wil dat iks tuurverwarming heb bij mijn profiel en sleutel en mijn vrouw haar instelling bij haar profiel en sleutel.
Als zij gereden heeft moet ik alles weer aanpassen en andersom.

Ik heb geen elektrische stoelen en ook geen geheugen voor de spiegels maar voor de instellingen van klimaat enzo moet je dat toch aan profiel kunnen koppelen?

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:13

Rianata

Have you played Atari today?

Waterblok schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:12:
[...]

Dat bedoel ik niet, ik wil dat iks tuurverwarming heb bij mijn profiel en sleutel en mijn vrouw haar instelling bij haar profiel en sleutel.

Ik heb geen elektrische stoelen en ook geen geheugen voor de spiegels maar voor de instellingen van klimaat enzo moet je dat toch aan profiel kunnen koppelen?
Dat zou de auto moeten onthouden als je daadwerkelijk twee gescheiden profielen hebt en het dan per profiel instelt waar ik het in mijn vorige post aangaf.

[ Voor 5% gewijzigd door Rianata op 24-12-2021 13:50 ]

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05-2024
ergodyne1 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:46:
[...]

Ja ik krijg deze kleur! Twijfelde heel erg tussen dit en Sage Green maar kon werkelijk nergens een plaatje ervan vinden… wilde het toch even zien ☺️ Met een beetje mazzel volgende week levering…
Dealer belde net... het wordt toch een Sage Green aangezien de blauwe het niet op tijd gaat redden :?

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:02
JackBol schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:00:
[...]

Afgifte kenteken RDW is de datum die telt voor de bijtelling. Als hij nu dus al op kenteken staat, telt ie voor 12%.
Dit klopt niet helemaal. Tenminste, alleen het registeren van een kenteken is niet voldoende. De eerste datum van toelating is belangrijk voor de bijtelling. Dit is bij nieuwe auto's doorgaans de datum van eerste tenaamstelling. Een kenteken is al voor de eerste toelating bekend.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 13:53
Ik snap dat sommige dingen niet duidelijk zijn zo rond de jaarwisseling, maar voor die regelingen en dergelijke hebben we een ander topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 18:11
Inspired schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:54:
[...]

Dit klopt niet helemaal. Tenminste, alleen het registeren van een kenteken is niet voldoende. De eerste datum van toelating is belangrijk voor de bijtelling. Dit is bij nieuwe auto's doorgaans de datum van eerste tenaamstelling. Een kenteken is al voor de eerste toelating bekend.
Dank inspired, het is mij wel duidelijk...Ik wil er ook geen risico mee lopen.
rinkel schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:13:
Ik snap dat sommige dingen niet duidelijk zijn zo rond de jaarwisseling, maar voor die regelingen en dergelijke hebben we een ander topic
Okay back to on-topic, maar ik dacht is voor heel veel P6 rijders wel relevant. Ook omdat zon 1/3 van de autos nog onderweg is naar de dealers. Nu duidelijk voor iedereen _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door okio op 24-12-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:09
assassinactual schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:43:
[...]

Ik heb mijn contract en voorwaarden nog eens doorgelezen maar daar staat niets over opties die niet geleverd zullen worden, dus zal het afwachten. DAB+ vind ik zelf altijd wel prettig, goede ontvangst en mooi helder geluid maar een goede FM radio kan flink in de buurt komen dus zal er niet van wakker liggen als het er niet in zit.
Als je dat verschil tussen DAB+ en FM niet hoort ben je ofwel zo goed als doof ofwel heb je een heel slecht audio systeem.
Ik wil niet zonder DAB+, is trouwens idd verplicht van Brussel uit omdat FM er binnenkort wel uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curly68
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-11-2022
Waterblok schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:12:
[...]

Zou moeten werken ja. Je zou even kunnen checken of je inderdaad 2 profielen hebt (daar ga ik dan maar even van uit) EN of hij inderdaad switched van profiel als je instapt met de ene en met de andere sleutel.
Dat laatste gaat steevast fout bij mij na iedere software update van de auto. Dan moet ik de sleutels eerst ontkoppelen van het profiel en daarna weer koppelen.

Suc6

Volvo XC40 P8 (MY2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09 07:34
Engineer Stewie schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:04:
[...]

Ik wil niet zonder DAB+, is trouwens idd verplicht van Brussel uit omdat FM er binnenkort wel uit gaat.
Is inderdaad verplicht vanuit Brussel. Maar blijkbaar niet zo verplicht dat een nieuwe auto toch zonder DAB+ geleverd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Curly68 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:16:
[...]

Zou moeten werken ja. Je zou even kunnen checken of je inderdaad 2 profielen hebt (daar ga ik dan maar even van uit) EN of hij inderdaad switched van profiel als je instapt met de ene en met de andere sleutel.
Dat laatste gaat steevast fout bij mij na iedere software update van de auto. Dan moet ik de sleutels eerst ontkoppelen van het profiel en daarna weer koppelen.

Suc6
Dat werkt allemaal, profielen wisselen, en ik heb gewoon updates geïnstalleerd en nooit dit probleem, profielen blijven in stand en gekoppeld aan de sleutels.

De vraag is dus kunnen vaste instellingen van stoel en stuurverwarming aan een profiel gekoppeld worden en zo ja hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Laatst online: 10:13

Rianata

Have you played Atari today?

Waterblok schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:42:
[...]

Dat werkt allemaal, profielen wisselen, en ik heb gewoon updates geïnstalleerd en nooit dit probleem, profielen blijven in stand en gekoppeld aan de sleutels.

De vraag is dus kunnen vaste instellingen van stoel en stuurverwarming aan een profiel gekoppeld worden en zo ja hoe?
Volgens mij had ik dit al uitgelegd, maar misschien is de handleiding begrijpelijker:

https://www.volvocars.com...-activeren-en-deactiveren

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curly68
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-11-2022
[...]

Bij mij hoef ik daar helemaal niets aan te doen joh. De auto slaat bij mij altijd de laatst ingestelde stand van de persoonlijke instellingen (zoals bv stuurverwarming, stoelverwarming aan de bestuurderskant) automatisch op in het op dat moment actieve profiel. Dat doet ie zowel voor mijn profiel als dat van mijn vrouw.

In de manual staat globaal uitgelegd wat er valt onder deze ‘persoonlijke instellingen’, maar bij mij vallen stuur- en stoelverwarming daar zeker onder…

https://www.volvocars.com...ielen/gebruikersprofielen

Misschien rijdt je vrouw stiekum op jouw profiel 😉😂

Suc6

Volvo XC40 P8 (MY2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
[...]

Zoals anderen al aangaven... Dat kan in het menu van je klimaat instellingen. Dat moet je dan voor beide profielen instellen en klaar.

Mocht het bij jou niet werken zou ik even langs de dealer gaan. Misschien iets met het geheugen. Want nogmaals, dat is de plek waar je het per profiel kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
He he, nou snap ik het... logisch vind ik het niet maar dat is mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Waterblok schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 23:30:
He he, nou snap ik het... logisch vind ik het niet maar dat is mijn probleem.
Wat is er niet logisch aan dan? Je kan in een menu per profiel de gewenste settings instellen. Perfect toch? Ik heb veel klachten en problemen gehad over de P8 maar dit is nou iets dat ik vanaf het begin enorm kan waarderen ;)

Niet logisch is in mijn ogen bijv. dat je OPD niet via een knopje of dergelijke zonder te kijken aan/uit kan zetten. Iets dat trouwens ook genoemd wordt in de review van Topgear over de C40.

[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 24-12-2021 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volvar
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-01-2024
Hoi,

Ik lees al een tijdje mee in dit forum en heb een paar vraagjes voor de eigenaren/berijders van een XC40 PE.

Voor de P6 rijders: hoe zijn de snellaadervaringen? Heeft er iemand een laadcurve kunnen bepalen?
Voor de 19 inch rijders met all season banden: welke banden zijn gemonteerd en zijn ze voorzien van M+S codering/sneeuwvlok? (dacht dat dat in bepaalde buitenlanden verplicht is in de winter)
Voor een ieder: ik zie dat de P6, ondanks de voorwielaandrijving, ook voorzien lijkt te zijn van een "staggered" setup (235 voor 255 achter). Zien jullie een reden om niet ook achter 235 te monteren? Lijkt me qua rolweerstand/bandenvervanging voordeliger (en 235 is ook niet smal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 23:44:
[...]

Niet logisch is in mijn ogen bijv. dat je OPD niet via een knopje of dergelijke zonder te kijken aan/uit kan zetten. Iets dat trouwens ook genoemd wordt in de review van Topgear over de C40.
Eens! Hoewel ik opd nauwelijks gebruik en het mij dus persoonlijk niet echt boeit, druist het wel in tegen het door Volvo zelf gegeven advies om voor een maximale range opd aan te zetten in de bebouwde kom en juist uit op de snelweg. Dan zou het dus eenvoudig omschakelbaar moeten zijn….

De ‘gewone’ XC40 heeft een schakelaar waarmee je rijmodi kunt selecteren. Waarom zou deze bij de p8 weggelaten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:38
Volvar schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:24:
Voor de 19 inch rijders met all season banden: welke banden zijn gemonteerd en zijn ze voorzien van M+S codering/sneeuwvlok? (dacht dat dat in bepaalde buitenlanden verplicht is in de winter)
Die van mij is geleverd op Michelin CrossClimate 2 banden die voorzien zijn van sneeuwvlok en m+s symbool

[ Voor 11% gewijzigd door WildOne op 25-12-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
Volvar schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:24:
Hoi,

Ik lees al een tijdje mee in dit forum en heb een paar vraagjes voor de eigenaren/berijders van een XC40 PE.

Voor de P6 rijders: hoe zijn de snellaadervaringen? Heeft er iemand een laadcurve kunnen bepalen?
Voor een ieder: ik zie dat de P6, ondanks de voorwielaandrijving, ook voorzien lijkt te zijn van een "staggered" setup (235 voor 255 achter). Zien jullie een reden om niet ook achter 235 te monteren? Lijkt me qua rolweerstand/bandenvervanging voordeliger (en 235 is ook niet smal).
Zelf klooien met de bandenmaat lijkt me niet verstandig. Waarschijnlijk is het gewicht en de verdeling ervan (meer naar achteren vanwege de accu) de reden van de bandenmaat. De auto is behoorlijk zwaar dus ook daar zit een mogelijke reden. Als laatste kan het natuurlijk zijn dat het de standaard is voor de xc40 EV en het alleen voor belang is voor de 4wd uitvoering.

Neem aan dat ze wel smallere wielen hadden gemonteerd als dat kon, want dat zou toch weer wat kosten besparen bij voldoende volume.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
Mga1600 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:26:
[...]

Eens! Hoewel ik opd nauwelijks gebruik en het mij dus persoonlijk niet echt boeit, druist het wel in tegen het door Volvo zelf gegeven advies om voor een maximale range opd aan te zetten in de bebouwde kom en juist uit op de snelweg. Dan zou het dus eenvoudig omschakelbaar moeten zijn….

De ‘gewone’ XC40 heeft een schakelaar waarmee je rijmodi kunt selecteren. Waarom zou deze bij de p8 weggelaten zijn?
Alles te maken met VEILIGHEID. Iets wat Volvo in alles voorop stelt.
Volvo wil dat het wijzigen van de rijmodus weldoordacht en niet achteloos (even op het knopje duwen) kan gebeuren.
Wanneer je bijvoorbeeld gas lost om af te remmen en de OPD staat uit zal je vanzelfsprekend véél later stilstaan dan verwacht.
Deze verklaring is niet mijn vrije mening maar afkomstig van Volvo.

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Pure8 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:16:
[...]

Alles te maken met VEILIGHEID. Iets wat Volvo in alles voorop stelt.
Volvo wil dat het wijzigen van de rijmodus weldoordacht en niet achteloos (even op het knopje duwen) kan gebeuren.
Wanneer je bijvoorbeeld gas lost om af te remmen en de OPD staat uit zal je vanzelfsprekend véél later stilstaan dan verwacht.
Deze verklaring is niet mijn vrije mening maar afkomstig van Volvo.
Dat snap ik! En dat is ook precies de reden dat ik het op uit heb staan omdat ik regelmatig in andere auto rij en zelf ook niet in verwarring wil komen.

Maar dan blijft over dat dat advies van “soms aan en soms uit” niet gegeven had moeten worden - dat advies kwam ook van Volvo en dat maakt het dan dubbel gevaarlijk. Enerzijds omdat je in allerlei menuutjes moet graven om het om te zetten (tijdens het rijden) en anderzijds dat je in het verkeer dan dus een heel ander remgedrag zou kunnen krijgen dan je verwachtte omdat je even vergeten was hoe het staat.

Mijn eigen ervaring is overigens dat OPD aan of uit in het verbruik niet (of in ieder geval
niet veel) uitmaakt.

[ Voor 17% gewijzigd door Mga1600 op 25-12-2021 11:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-06 17:10
Gelukkig kerstfeest allemaal! Komende weken mag ik helaas niet meer rijden in mijn heerlijke P8 vanwegen een tia vorige week. Dan maar genieten van het uitzicht naar de oprit waar hij staat onder een laagje sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volvar
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-01-2024
Spanky79 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:09:
[...]

Zelf klooien met de bandenmaat lijkt me niet verstandig. Waarschijnlijk is het gewicht en de verdeling ervan (meer naar achteren vanwege de accu) de reden van de bandenmaat. De auto is behoorlijk zwaar dus ook daar zit een mogelijke reden. Als laatste kan het natuurlijk zijn dat het de standaard is voor de xc40 EV en het alleen voor belang is voor de 4wd uitvoering.

Neem aan dat ze wel smallere wielen hadden gemonteerd als dat kon, want dat zou toch weer wat kosten besparen bij voldoende volume.
Eens hoor qua zelf klooien, maar de bandenmaat is voor de P8 en P6 gelijk, volgens de brochure. Dat rijmde in mijn hoofd niet helemaal, gezien het meergewicht/aandrijfkrachten achteras/surplus vermogen van de P8. Bij een FWD is het toch meer een "naloopas".
Het gewicht van de auto, daarvoor zou de loadindex van de band toch de bepalende factor kunnen zijn.
Het zou zelfs nog een drukfout in de brochure kunnen zijn dat beide auto's dezelfde maat hanteren. Ik heb er (nog) geen dus kan niet checken :-)

[ Voor 6% gewijzigd door Volvar op 25-12-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:19
Hoe lang zou je moeten navigeren naar een snellader onder deze temp om een beetje hogere snelheden te halen? Ik reed net ongeveer 15 a 20 mins met navi aan en hij gaat niet harder dan 85kW. Heb geen haast, dus verder prima.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouseL
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 11:02
Zat net een review van de Polestar 2 te kijken. In die auto heb je geen actuele verkeersinformatie van/in Google Maps op het dashboard scherm (dus niet midden console). Is dat ook zo in de XC40?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Iksie schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:27:
Gelukkig kerstfeest allemaal! Komende weken mag ik helaas niet meer rijden in mijn heerlijke P8 vanwegen een tia vorige week. Dan maar genieten van het uitzicht naar de oprit waar hij staat onder een laagje sneeuw.
Dat zal enorm schrikken geweest zijn! Gaat het inmiddels weer? Ik kan me voorstellen dat dit je wereld tijdelijk helemaal op zijn kop zet. Heel veel sterkte daarmee gewenst. Ondanks dit alles toch een goede kerst gewenst en vanzelfsprekend een spoedig herstel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
HouseL schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:08:
Zat net een review van de Polestar 2 te kijken. In die auto heb je geen actuele verkeersinformatie van/in Google Maps op het dashboard scherm (dus niet midden console). Is dat ook zo in de XC40?
Wel hoor - de wegen kleuren oranje of rood als het druk is en je krijgt ook af en toe een suggestie om de route te wijzigen.

Daarnaast: alternatieve routes worden altijd op het middenscherm getoond met een label (x minuten korter of langer).

[ Voor 12% gewijzigd door Mga1600 op 25-12-2021 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:21
HouseL schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:08:
Wat ik me van de laatste keer file herinner zie je de rode of oranje kleuren ook in de Polestar gewoon op het scherm achter je stuur, net als op de middenconsole. Er is wel een half jaar geleden ofzo een bugje geweest dat je ze tijdens het rijden niet zag

[ Voor 9% gewijzigd door JTHZZ op 25-12-2021 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iksie
Mga1600 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:13:
[...]

Dat zal enorm schrikken geweest zijn! Gaat het inmiddels weer? Ik kan me voorstellen dat dit je wereld tijdelijk helemaal op zijn kop zet. Heel veel sterkte daarmee gewenst. Ondanks dit alles toch een goede kerst gewenst en vanzelfsprekend een spoedig herstel!
Ja het gelukkig weer goed. Het was een flinke waarschuwing. Thx!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styling112
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-09-2024
Hoi allemaal ,

Ik volg dit topic al een mooi tijdje en ben van plan een p6 te bestellen zodra ik een proefrit heb kunnen maken.

Het verbaast mij een beetje dat ik nergens op YouTube een revieuw kan vinden over de p6. Er rijden inmiddels toch een paar rond in nederland en de wereld lijkt me.

Iemand een linkje gevonden toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
Hello, eerste keer dat ik reageer in dit topic.

Kleine intro..
Michel, 43 jaar en sinds afgelopen donderdag de berijder van een XC40 P8 (makkelijker dan die hele nieuwe naam op te schrijven). Ik heb de basisuitvoering, dus zonder panoramadak, zonder Harman Kardon. Ik vond en vind dit de meerprijs niet waard. Door die 22% grens in de bijtelling, worden fabrieksopties wel erg duur. Daarbij, t was een voorraadauto, dus veel te kiezen is er niet. Heb wel wat keuze in kleur gehad en heb voor Thundergrey gekozen. Heb nog niet heel veel gereden, maar tot nu toe erg tevreden. Gelijk een kleine tweak uitgevoerd.. De logo's van XC40 en Twin Pure verwijderd en de tekst V O L V O vervangen voor zwarte hoogglans letters. Misschien het logo voorop ook nog even zwart zien te krijgen.

Ik kom van een BMW 320D Touring, dus het rijden is wel anders. De zit ook. Moet daar nog even aan wennen. Ik zou graag het stuur iets dichter naar me toe hebben. Hier zit je meer op de stoel in plaats van in de stoel, zoals bij de BMW. Nu hoef ik het BMW rijden niet te missen.. van het voordeel in bijtelling heb ik een BMW Z4 van 2007 gekocht voor de weekenden ;-)

Al wel een aantal zaken vallen me op.. Hoe komt het dat er zo'n verschil is in apps welke beschikbaar zijn op de XC40 en de Polestar2? De auto's zijn technisch behoorlijk gelijk.. Een browser zou fijn zijn voor de tijden dat je even moet snelladen. A better routeplanner werkt wel op Polestar, maar niet op XC40. Daarnaast mis ik ook apps als Waze en Flitsmeister. Had meer van Android automotive verwacht.

Ik zie hier ook veel mensen die wat typische kwaaltjes ervaren. Gisteren was het systeem ineens enorm traag. Na een reset deed ie weer wat ie moest doen. Verder nog geen storingen ervaren. Adaptive CC is heerlijk. Lane keeping en Autopilot gebruik ik nooit. Blij dat dit gewoon uitgezet kan worden.

Fijne kerst allemaal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 18:11
styling112 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:06:
Hoi allemaal ,

Ik volg dit topic al een mooi tijdje en ben van plan een p6 te bestellen zodra ik een proefrit heb kunnen maken.

Het verbaast mij een beetje dat ik nergens op YouTube een revieuw kan vinden over de p6. Er rijden inmiddels toch een paar rond in nederland en de wereld lijkt me.

Vergis je niet dat dit wel echt de allereersten zijn hoor (afgelopen week geleverd, voor deze week stonden er nog maar iets van 10 p6'en op kenteken) ze hebben alle voorraad die er was naar Nederland gehaald en een heel deel moet nog uitgeleverd gaan worden.
Wat volvo wel netjes gedaan heeft is dat ze niet allerlei reviewers of andere vage influencers hebben voorgetrokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
4v4t4r schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:53:
Hoe lang zou je moeten navigeren naar een snellader onder deze temp om een beetje hogere snelheden te halen? Ik reed net ongeveer 15 a 20 mins met navi aan en hij gaat niet harder dan 85kW. Heb geen haast, dus verder prima.
En wat was de soc aan het begin van het laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP8
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-09-2023

JP8

4v4t4r schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:53:
Naar mijn ervaringen komt de laadsnelheid met negatieve buitentemperatuur eigenlijk nooit boven 115kw uit. Zeker 40min rijden voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Vandaag een eerste echte test gehad met koude temperaturen (-1 heenweg, -4 terugweg). En oei wat schrok ik ervan om eerlijk te zijn. Zeker na de horror winter van vorig jaar en alle doorgevoerde verbeteringen had ik dit niet verwacht.

Heenweg:
  • 104,5km
  • 97% volgeladen
  • Alleen interieur voorverwarmd
  • Grootste deel 105km/h gereden
  • Range assistent aan
  • Verwarming op 20 + stoel/stuur verwarming op 1
  • Aankomst: 52%
  • Verbruik : 28,2kWh
Dit zou neerkomen op 265km met een volle accu. Erg tegenvallende cijfers. Dit stuk rijden we vaker (familie) en dan kost het vaak rond de 35%. Ook bij slecht weer en voor alle updates.
  • Terugweg, grote delen 120/130 gereden dus logisch hoger verbruik.
  • Aankomst: 4%
  • Verbruik: 31,7kW
Meer mensen die vandaag een stukje gereden hebben en dezelfde cijfers hadden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ie_Cc1cde5M6iFfRNrAFCQonhcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhAGJdz2TzzhArZF29Wy1h9x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3wMb_-rzHEgakuhuhhrIRRdOmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69iPzWuxote71pdANx6kPQMV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Juancho op 25-12-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 22:14:
Vandaag een eerste echte test gehad met koude temperaturen (-1 heenweg, -4 terugweg). En oei wat schrok ik ervan om eerlijk te zijn. Zeker na de horror winter van vorig jaar en alle doorgevoerde verbeteringen had ik dit niet verwacht.

Heenweg:
  • 104,5km
  • 97% volgeladen
  • Alleen interieur voorverwarmd
  • Grootste deel 105km/h gereden
  • Range assistent aan
  • Verwarming op 20 + stoel/stuur verwarming op 1
  • Aankomst: 52%
  • Verbruik : 28,2kWh
Dit zou neerkomen op 265km met een volle accu. Erg tegenvallende cijfers. Dit stuk rijden we vaker (familie) en dan kost het vaak rond de 35%. Ook bij slecht weer en voor alle updates.
  • Terugweg, grote delen 120/130 gereden dus logisch hoger verbruik.
  • Aankomst: 4%
  • Verbruik: 31,7kW
Meer mensen die vandaag een stukje gereden hebben en dezelfde cijfers hadden?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gistermiddag en gisteravond bij elkaar bijna 240 km gereden. Geen vorst maar wel rot weer (regen). Totaal gemiddeld 22kwh/100 km. Resterende range bij aankomst was 120 km volgens de range assistent. Ik was met 100% vertrokken en goed voorgewarmd. Heenweg met de flow mee (het was nogal druk) rondom
vooral snelweg, terug niet harder dan 110 vanwege het slechte zicht door de constante regen over het grootste deel van de rit. Mij viel het verbruik alleszins mee in het licht van de regen, de erg natte wegen, de lage temperatuur.

Mijn kant van de verwarming op 19, mijn vrouw’s kant 20 stoelverwarming beide op 2, stuurverwarming 1

Een verschil; ik heb 19”winterbanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Bizar verschil hoor. Ookal rijd ik op 20" banden. Ga morgen eens de bandenspanning checken. Nog niet gedaan na de banden wissel. Je hoort wel vaker dat bandenboeren daar niet zo op letten.

[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 25-12-2021 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderpn
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-02 14:22
Vandaag ca 150 km gereden, van midden NL naar Friesland. Wind tegen, temp bij vertrek -2 aankomst -4. P8 met 19 inch winterbanden. Auto met vier personen en volle bepakking, verwarming 20 graden en wat stoel/stuur verwarming, Auto geladen tot 100% en voor verwarmd. Kwam aan met 31% en heb eigenlijk de hele route op de pilot Assit 105 gereden. Volgens mij stond het verbruik ergens rond de 30/31 KWh. Viel me idd vies tegen, had vorig jaar betere cijfers volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
  • Laatst online: 08:48
Exact hetzelfde hoge verbruik met deze ‘lage’ temperaturen (-3c). Ook een AWD Recharge met 20 inch velgen. Bizar hoog verbuik met deze temperaturen, met voorverwarmen en range optimalisatie aan.

Voor een ritje van 170 km van 100% naar 34%. Met gewoon netjes maximaal 100 rijden.

De terugrit (ook 170 km) in het donker met wat steviger rijden (130 kmh waar het mag). Van 90% naar 12%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 22:45:
Bizar verschil hoor. Ookal rijd ik op 20" banden. Ga morgen eens de bandenspanning checken. Nog niet gedaan na de banden wissel. Je hoort wel vaker dat bandenboeren daar niet zo op letten.
Zeker maakt bandenspanning best veel uit! Ik heb een Makita accu bandenpomp met automatische afslag en pomp ze echt bijna iedere week op tot 2,8 bar precies.
En hard accelereren vermijd ik op lange ritten want dat kost handenvol stroom (hoe aantrekkelijk dat ook is) dus dat bewaar ik voor kortere ritten als range helemaal
geen issue is. Go with the flow is mijn devies op lange ritten.

Volgens de eerste berichten destijds zou het verschil tussen 19” en 20” tot zo’n 25 km bedragen. Ik heb 20” zomer en 19” winter maar ik merk tussen die twee geen grote verschillen in verbruik. Maar winterbanden zouden ook meer verbruik geven, dat inch verschil compenseert dat dus kennelijk weer. Wel veert 19” aanmerkelijk comfortabeler en is het stiller (zelfs met winterbanden), maar stuurt ook minder strak. En 19” is ook minder mooi….. toch denk ik achteraf dat ik beter voor 19” zomer had kunnen kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 19:16
Gisteren helaas weer twee meldingen tijdens de vorst van geen collision control en geen assisted driving. Auto is niet heel smerig ofzo en het was ook gewoon droog weer. Anderen hier ook last van?

Anders toch even naar de garage (staat er ook bij: service needed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
Ik vind het verbruik gisteren een och tegenvallen. Heb rijden prima verbruik gezien maar gisteren 280km gereden en niet onder de 30kwh/100 km gezien. Op de terugweg wel
Een heel stuk 130, maar toch.

Overigens is het oplaadpunt op de oprit stuk, dat is wel echt heel onhandig. Godzijdank is het lockdown 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:35
styling112 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:06:
Hoi allemaal ,

Nee, ik ook niet, ik heb me al rotgezocht op YouTube. Ik ben ook serieus geïnteresseerd in de P6, en dat als particulier!
Sowieso is de XC40 EV voor een particulier een stevige uitgave. Dus wil ik echt binnen de Sepp-regeling blijven. Helaas vallen extra's dan af. Ik heb via Facebook als even contact gehad met Volvo Nederland en metallic (bright dusk!) schijnt niet mee te tellen voor de Sepp. Ik twijfel nog wel. Er zit 3 jaar onderhoud en verzekering bij, maar wat rekent na die 3 jaar de Volvo garage voor een beurt en hoe vaak is dit noodzakelijk ?

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Spanky79 schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:08:
Ik vind het verbruik gisteren een och tegenvallen. Heb rijden prima verbruik gezien maar gisteren 280km gereden en niet onder de 30kwh/100 km gezien. Op de terugweg wel
Een heel stuk 130, maar toch.

Overigens is het oplaadpunt op de oprit stuk, dat is wel echt heel onhandig. Godzijdank is het lockdown 😂
Lastig lijkt me dat inderdaad zonder laadpunt. Over de afgelopen 11 maanden heb ik maar een handvol malen onderweg hoeven te laden.

Ik neem aan dat de range assistent zijn initiële voorspelling baseert op je persoonlijke historische verbruik. Bij mij zegt hij nu (bij 90% lading) 330 km. Dat zou bij100% ca. 365 zijn tot helemaal leeg. Mijn laatste rit was er een van 240 km. Na een aantal veel kortere ritten staat er meestal 310 km (bij 90% soc), soms 320.
Wel bijzonder dat het per auto zoveel verschil lijkt te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:19
Mga1600 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:59:
[...]

En wat was de soc aan het begin van het laden?
onder de 20/25 max

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
Mga1600 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 23:24:
[...]

Zeker maakt bandenspanning best veel uit! Ik heb een Makita accu bandenpomp met automatische afslag en pomp ze echt bijna iedere week op tot 2,8 bar precies.
En hard accelereren vermijd ik op lange ritten want dat kost handenvol stroom (hoe aantrekkelijk dat ook is) dus dat bewaar ik voor kortere ritten als range helemaal
geen issue is. Go with the flow is mijn devies op lange ritten.

Volgens de eerste berichten destijds zou het verschil tussen 19” en 20” tot zo’n 25 km bedragen. Ik heb 20” zomer en 19” winter maar ik merk tussen die twee geen grote verschillen in verbruik. Maar winterbanden zouden ook meer verbruik geven, dat inch verschil compenseert dat dus kennelijk weer. Wel veert 19” aanmerkelijk comfortabeler en is het stiller (zelfs met winterbanden), maar stuurt ook minder strak. En 19” is ook minder mooi….. toch denk ik achteraf dat ik beter voor 19” zomer had kunnen kiezen
Mee eens, zie redelijk recente link:

VOLVO-Factoren die van invloed zijn op de actieradius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharkIi
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 26-01-2024
Gisteren 280 km gereden en 11% over.
Moet wel zeggen omdat we de auto privé rijden we erg zuinig proberen te rijden. En we zijn niet boven de 100km per uur gekomen.
En dan zitten we rond de 19/20kWh/100.
We zitten nu gemiddeld op 20.5 kWh/100 en er staat 1000Km op de teller.

Sinds gisteren doet de radio erg vervelend, gaat steeds op pauze omdat er geen ontvangst is.
Elke 30 sec op de play knop klikken.

Wat ook een gemis is dat de auto geen hotspot kan maken. In de T4 kon er een privé simkaart in en hadden de kids wifi als ze in de auto kwamen. Nu moet moeders de hotspot op telefoon aanzetten. Toch ook wel een gemis.

Maar verder nog steeds zeer tevreden en geen spijt van de overstap naar de P6

XC40 Pro Pure Electric - Onxy Black - Extra getinte ramen, verlengde dakspoiler, en de 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trafo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-02-2022
mich78 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:24:
Hello, eerste keer dat ik reageer in dit topic.

Kleine intro..
Michel, 43 jaar en sinds afgelopen donderdag de berijder van een XC40 P8 (makkelijker dan die hele nieuwe naam op te schrijven). Ik heb de basisuitvoering, dus zonder panoramadak, zonder Harman Kardon. Ik vond en vind dit de meerprijs niet waard. Door die 22% grens in de bijtelling, worden fabrieksopties wel erg duur. Daarbij, t was een voorraadauto, dus veel te kiezen is er niet. Heb wel wat keuze in kleur gehad en heb voor Thundergrey gekozen. Heb nog niet heel veel gereden, maar tot nu toe erg tevreden. Gelijk een kleine tweak uitgevoerd.. De logo's van XC40 en Twin Pure verwijderd en de tekst V O L V O vervangen voor zwarte hoogglans letters. Misschien het logo voorop ook nog even zwart zien te krijgen.

Ik kom van een BMW 320D Touring, dus het rijden is wel anders. De zit ook. Moet daar nog even aan wennen. Ik zou graag het stuur iets dichter naar me toe hebben. Hier zit je meer op de stoel in plaats van in de stoel, zoals bij de BMW. Nu hoef ik het BMW rijden niet te missen.. van het voordeel in bijtelling heb ik een BMW Z4 van 2007 gekocht voor de weekenden ;-)

Al wel een aantal zaken vallen me op.. Hoe komt het dat er zo'n verschil is in apps welke beschikbaar zijn op de XC40 en de Polestar2? De auto's zijn technisch behoorlijk gelijk.. Een browser zou fijn zijn voor de tijden dat je even moet snelladen. A better routeplanner werkt wel op Polestar, maar niet op XC40. Daarnaast mis ik ook apps als Waze en Flitsmeister. Had meer van Android automotive verwacht.

Ik zie hier ook veel mensen die wat typische kwaaltjes ervaren. Gisteren was het systeem ineens enorm traag. Na een reset deed ie weer wat ie moest doen. Verder nog geen storingen ervaren. Adaptive CC is heerlijk. Lane keeping en Autopilot gebruik ik nooit. Blij dat dit gewoon uitgezet kan worden.

Fijne kerst allemaal!!
Goede keuzes Michel, we hebben dezelfde combinatie. Ook ik heb als ' :> CO2 compensatie' een BMW Z4 e85 . Die autopilot ben ik wel gaan waarderen, ik rijd er denk ik 80% van de snelwegkilometers mee !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Vandaag eigenlijk zelfde verhaal als gister. Zelfde temperatuur, kortere rit maar ook langzamer gereden en volgens mij wel voorverwarmd dit keer? Auto stond snachts aan de laadpaal, was al klaar maar had de sessie niet gestopt. Toen handmatig voorverwarmen aangezet. Zou de accu dan ook voorverwarmd moeten worden? Merkte er iig niks van. Verbruik zat weer tussen 30-32kWh. Met deze cijfers zijn we helaas niks ingeschoten in een jaar tijd. Zo'n 200-250km had je vorig jaar ook net in de horror winter.

Maar goed, het waren slechts 2 dagen in koude temperaturen. Misschien hersteld het zich nog anders ga ik echt wel even aankaarten.

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 26-12-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
Trafo schreef op zondag 26 december 2021 @ 20:02:
[...]

Goede keuzes Michel, we hebben dezelfde combinatie. Ook ik heb als ' :> CO2 compensatie' een BMW Z4 e85 . Die autopilot ben ik wel gaan waarderen, ik rijd er denk ik 80% van de snelwegkilometers mee !
Haha, dat is grappig. Wel een 6 cilinder? Oké.. nu weer verder over de xc40 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 22:27
Ik gisteren ook 2 x 150 km ritten gehad. Met deze temperaturen schiet het verbruik enorm omhoog. Ik rijd met 19” en winterbanden en mn verbruik was 27-28 met range assistent. Verwarming is echt de range killer maar ik vind comfort en zorgeloos kunnen rijden belangrijker. Ik lees dat veel mensen 90-100 km/u rijden kachel uit of laagste stand om maar die extra kms te krijgen. Dat vind ik zo zonde want voor m’n gevoel zit je dan met stress te rijden, dat moet toch balen zijn. Ik heb zelfs RA uitgezet want 150km haalt hij toch wel en kon laden op locatie. Met RA uit, 130 km/u op de snelweg in de avond, kachel 22 graden en stuur- en stoelverwarming aan was het verbruik boven de 30 maar ik reed wel echt heeeerlijk :). Dit bevestigt alleen wel dat ik met deze auto niet naar een koud land ga op vakantie! Wat ik al had verwacht…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
Mga1600 schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:47:
[...]

Lastig lijkt me dat inderdaad zonder laadpunt. Over de afgelopen 11 maanden heb ik maar een handvol malen onderweg hoeven te laden.

Ik neem aan dat de range assistent zijn initiële voorspelling baseert op je persoonlijke historische verbruik. Bij mij zegt hij nu (bij 90% lading) 330 km. Dat zou bij100% ca. 365 zijn tot helemaal leeg. Mijn laatste rit was er een van 240 km. Na een aantal veel kortere ritten staat er meestal 310 km (bij 90% soc), soms 320.
Over het algemeen valt het verbruik me enorm mee. Maar gisteren was het koud, windje tegen, natte weg. Zal ook binnenkort de bandenspanning checken.

Dat laadpunt wordt deze week vast gerepareerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Laatste rit met vorst zat ik ergens in de 23. Kachel op 18 en de rest uit. 18 is voor mij warm zat. Verwarming thuis staat op 19. Vroegah stond die gewoon boven de 20 (in de auto ook), maar in de eerste winterlockdown ontdekt dat het gewenning is. De eerste 1 a 2 weken van de winter voelt het een beetje kil, daarna ben je gewend en is het gevoel hetzelfde als met 20.5. Scheelt wel een bak stookkosten en range.

Let bij lage temperatuur op de bandenspanning. De druk daalt van nature al en het stuggere rubber helpt volgens mij ook niet mee. Was laatst in alle banden 0.5 bar kwijt (controleer het ongeveer eens per maand). Dat scheelt echt wel op het verbruik.

Daarnaast zijn naar mijn ervaring snelheid en afstand houden de grootste bepalende factoren (daardoor minder scherpe variaties in snelheid). Of minimaal 2 streepjes, of op 3 meter achter een vrachtwagen in de slipstream. Snel optrekken maakt op een hele rit van 100km vaak niet eens zoveel uit.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Misschien rare vraag maar kan je ook simpel checken wat je bandenspanning is? Even bij pompen bij het tankstation ken ik maar de actuele spanning zien...? 🤔 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 23:25
Juancho schreef op maandag 27 december 2021 @ 00:06:
Misschien rare vraag maar kan je ook simpel checken wat je bandenspanning is? Even bij pompen bij het tankstation ken ik maar de actuele spanning zien...? 🤔 😬
Gewoon een digitale meter van een tientje kopen. Ligt hier standaard in het dashboard kastje!

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 15:41
Laat de boordcomputer dat niet standaard zien? Dacht dat dat zo'n beetje de norm was bij alle auto's vanaf het middensegment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Rude-Dog schreef op maandag 27 december 2021 @ 03:01:
Laat de boordcomputer dat niet standaard zien? Dacht dat dat zo'n beetje de norm was bij alle auto's vanaf het middensegment.
Via de ABS sensor wordt het aantal wielrotaties gemeten. Bij afwijking van het aantal rotaties tussen de wielen onderling krijg je een waarschuwing. Op deze manier kun je de druk niet meten. Je kunt op basis van de variatie van het aantal rotaties in de tijd wel een aanname doen, maar die is niet heel nauwkeurig. Volvo kiest ervoor om dat weg te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
Rude-Dog schreef op maandag 27 december 2021 @ 03:01:
Ja, vind ik ook jammer. Zit hetzelfde systeem in als mijn V40 hiervoor had, terwijl mijn opel astra uit 2012 het wel had. Die gaf altijd netjes het aantal bar aan per band. Nu zie ik alleen groene kleurtjes. Nu ga ik dus om de 5/6 weken wel ff pompen

[ Voor 4% gewijzigd door thisisjazz op 27-12-2021 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylannx3
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-11-2024
Ik twijfel echt of mijn dealer wel met de juiste dingen bezig is. Dealer gaf aan dat ik nog kan profiteren van het 12% bijtelling percentage en dat de kenteken al aangevraagd is. Als ik de voorgaande berichten goed heb begrepen, is de datum tenaamstelling leidend! Maar op RDW zie ik dat deze nog niet is geregistreerd. Moet er nu alarm bellen gaan rinkelen? Of is RDW gewoon nog niet up-to-date?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4TvpqvOE-Wwo-rDlxuTgcZ9FRg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e8gFU4mUmicA7mukl3bb6Krf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
thisisjazz schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:58:
[...]

Ja, vind ik ook jammer. Zit hetzelfde systeem in als mijn V40 hiervoor had, terwijl mijn opel astra uit 2012 het wel had. Die gaf altijd netjes het aantal bar aan per band. Nu zie ik alleen groene kleurtjes. Nu ga ik dus om de 5/6 weken wel ff pompen
5-6 weken lijkt me veel te ver uit elkaar liggen. We hebben vrij platte banden op deze auto’s waar dus relatief weinig lucht in zit en dus weinig ‘buffer’ om de invloed van temperatuur of een beetje luchtverlies op de kunnen vangen. Ik check in principe iedere week (of in ieder geval iedere 2 weken) en merk dat ik vrijwel altijd wel wat bij moet pompen om bij 2.8 bar te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
Mga1600 schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:23:
[...]

5-6 weken lijkt me veel te ver uit elkaar liggen. We hebben vrij platte banden op deze auto’s waar dus relatief weinig lucht in zit en dus weinig ‘buffer’ om de invloed van temperatuur of een beetje luchtverlies op de kunnen vangen. Ik check in principe iedere week (of in ieder geval iedere 2 weken) en merk dat ik vrijwel altijd wel wat bij moet pompen om bij 2.8 bar te blijven.
Je hebt mij overtuigd, net een bandenspanningsmeter gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
Mga1600 schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:23:
[...]

Ik merk dat ik altijd wat moet bijpompen. Misschien verstandiger om dat wat vaker te doen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 12:37
Blijkbaar gaat Volvo een eigen snellader "netwerk" uitbouwen in België. Ik was zeer enthousiast tot ik las dat ze daarmee bedoelen: bij elke Volvo concessiehouder. Wat dan volgens mij ook zal betekenen dat dat voor velen weinig toegevoegde waarde zal opleveren: naar mijn garage is het een half uurtje rijden en dat ligt niet op de baan van eender welke van mijn bestemmingen. En de andere Volvo garages zullen nu ook wel niet precies aan de grote wegen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjaap
  • Laatst online: 15-12-2024
Mga1600 schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:47:
[...]

Ik denk dat de voornaamste reden van het verschil toch echt rijstijl en comfort instellingen is.
Hiervoor reed ik een Kona en daar was het verschil met andere ook groot, ik heb nou eenmaal een zware rechtervoet en zit graag comfortabel qua temp.

Mijn verbruik zit dus altijd hoog ten opzichte van de lage waardes die hier voorbij komen, toch hoef ik nooit onderweg te laden omdat er altijd wel een laadpaal is op de bestemming. Ik hou er dus ook geen rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
madhondt schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:52:
Blijkbaar gaat Volvo een eigen snellader "netwerk" uitbouwen in België. Ik was zeer enthousiast tot ik las dat ze daarmee bedoelen: bij elke Volvo concessiehouder. Wat dan volgens mij ook zal betekenen dat dat voor velen weinig toegevoegde waarde zal opleveren: naar mijn garage is het een half uurtje rijden en dat ligt niet op de baan van eender welke van mijn bestemmingen. En de andere Volvo garages zullen nu ook wel niet precies aan de grote wegen liggen.
Misschien niet altijd praktisch, maar wel een mooi initiatief. Met de voornemens van Shell om bij bouwmarkten en supermarkten snelladers neer te zetten wordt de hobbel om over te stappen op een EV zo steeds lager.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thisisjazz
bartjaap schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:33:
[...]

Mijn verbruik zit dus altijd hoog ten opzichte van de lage waardes die hier voorbij zitten, toch hoef ik nooit onderweg te laden omdat er altijd wel een laadpaal is op de bestemming. Ik hou er dus ook geen rekening mee.
Heb ik dus ook. Ik kijk ook nooit naar verbruik, nu met -4 de weg op vond ik het wel leuk om te zien maar het interesseert me niet echt zolang ik maar van a naar b kan komen. Ik wil de auto met al zijn functies vol kunnen gebruiken en niet met een winterjas en 3 sjaals om rijden met 90 km/h omdat ik anders mijn bestemming niet haal. Dan heb ik voor mijn gevoel een miskoop gedaan. Ik wist al toen ik de auto kocht dat de actieradius niet mega zou zijn. De plekken waar ik kom kan ik altijd laden en met de afstanden die ik rij hoef ik tot nu toe nooit snel te laden. In NL vind ik dat echt super geregeld en de keer dat ik naar Antwerpen reed was het ook top! Ik ben dus echt zéér tevreden maar als je hoopte op een verbeterde actieradius kan ik me indenken dat het wel balen is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

MaxxMark

HT is Tof!

Juancho schreef op zondag 26 december 2021 @ 21:12:
Vandaag eigenlijk zelfde verhaal als gister. Zelfde temperatuur, kortere rit maar ook langzamer gereden en volgens mij wel voorverwarmd dit keer? Auto stond snachts aan de laadpaal, was al klaar maar had de sessie niet gestopt. Toen handmatig voorverwarmen aangezet. Zou de accu dan ook voorverwarmd moeten worden? Merkte er iig niks van. Verbruik zat weer tussen 30-32kWh. Met deze cijfers zijn we helaas niks ingeschoten in een jaar tijd. Zo'n 200-250km had je vorig jaar ook net in de horror winter.

Maar goed, het waren slechts 2 dagen in koude temperaturen. Misschien hersteld het zich nog anders ga ik echt wel even aankaarten.
Als je het leuk vindt om te testen; ik had met mn p2 weinig gemerkt van het preconditionen aan de laadpaal in de ochtend (dwz: laden tot 90% in de nacht, en in de ochtend 30min voor vertrek preconditioning aanzetten; dan zou de p2 ook de accu moeten voorverwarmen). Het verbruik was altijd hoog wanneer ik weg reed.

Tot 2x toe heb ik echter ook gemerkt dat als ik tot 90% laad in de nacht en een half uur tot uur voor vertrek naar mn auto ga en die op 100% instel en weer terug ga en vervolgens voordat ie bij 100% is (veelal ergens rond 95%), dat het effect van laden (en blijkbaar verwarmen van de accu) wél merkbaar is (laag verbruik in eerste km's).

Ik weet het, n=2 in dit geval. En ook al heb ik zelf te weinig situaties om dit wat systematischer te testen, kan het zijn dat jij daar wel meer kans toe ziet.

[ Voor 2% gewijzigd door MaxxMark op 27-12-2021 12:27 . Reden: typo's ]

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
thisisjazz schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:14:
[...]
Ik wil de auto met al zijn functies vol kunnen gebruiken en niet met een winterjas en 3 sjaals om rijden met 90 km/h omdat ik anders mijn bestemming niet haal. Dan heb ik voor mijn gevoel een miskoop gedaan. Ik wist al toen ik de auto kocht dat de actieradius niet mega zou zijn. De plekken waar ik kom kan ik altijd laden en met de afstanden die ik rij hoef ik tot nu toe nooit snel te laden. In NL vind ik dat echt super geregeld en de keer dat ik naar Antwerpen reed was het ook top! Ik ben dus echt zéér tevreden maar als je hoopte op een verbeterde actieradius kan ik me indenken dat het wel balen is
Ik denk dat niemand zichzelf zo beperkt in gebruik van de auto haha ;). Het is die laatste zin van je wat het vooral is. Vorig jaar, toen de auto net uit was was het echt drama. We schrokken er allemaal van en volgens mij Volvo zelf ook. Er zijn afgelopen jaar vele updates geweest, verbeteringen voor verbruik en range en we hadden allemaal gehoopt op een betere winter. Er was zelfs een stukje accu aan de onderkant weg gehaald zodat je die tijdens het rijden kan gebruiken. Volgens mij was dat 50km extra?

Als je dan de eerste paar dagen met echte kou (-0 graden) de meeste verhalen leest (niet alleen hier overigens..) dan is dat erg tegenvallend. Sterker nog, er is niet of nauwelijks verbetering. Als je rond de 30kWh zit is je range 250km. Niemand rijdt volgen mij letterlijk van 100% tot 0% dus je zit al snel rond de 200-250km. En dat is toch wel erg matig hoor. En zelfs vervelend in Nederland, ondanks de prima laadstructuur. Tis gewoon altijd ff balen als je je auto tot 100% of 90% laadt voor een lange rit en je zit dat je net 200km kan rijden...Het verbruik zou eigenlijk niet boven de 25kWh moeten komen in de herfst/winter. Dat maakt echt een aardig verschil.

En owja, ik heb een warmtepomp maar net als een jaar geleden blijft mijn vraag staan: doet dat ding überhaupt wel iets of is het pure geldverspilling? Ik hoop dan maar dat er nog iets vanuit Volvo gaat komen...En ik ga zo eens kijken of er (flink) wat lucht in de banden gaat want ik had mijn winterbanden nog niet gecheckt.

@MaxxMark maar dat houdt dus in waar ik al een beetje bang voor was: de auto verwarmd de accu NIET voor als het laden al afgerond is maar nog niet is stopgezet. Ergens had ik gehoopt, misschien tegen beter weten in, dat de auto/laadpaal zo slim is dat dit wel kon. Immers, de sessie loopt nog, al is het niet actief. Wat jij doet, even op 100% zetten, kan natuurlijk, maar dat is erg onhandig als je niet thuis kan laden.

[ Voor 16% gewijzigd door Juancho op 27-12-2021 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 12:37
Mga1600 schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:55:
[...]
Misschien niet altijd praktisch, maar wel een mooi initiatief. Met de voornemens van Shell om bij bouwmarkten en supermarkten snelladers neer te zetten wordt de hobbel om over te stappen op een EV zo steeds lager.
Het is een initiatief, maar ik weet niet of het het grote initiatief is waarmee er verschil zal worden gemaakt. De drempel die de meeste mensen weerhoudt van een EV te kopen is: "ga ik met mijn wegen op mijn reisbestemming raken?". En daarvoor moeten we vooral een ruim netwerk hebben van snelladers langs de snelwegen.

De tweede angst is voor de mensen of ze thuis of dicht bij huis gaan kunnen opladen. En daar zijn geen 30 snelladers voor nodig, alleen een dense laadnetwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz
Juancho schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:29:
[...]

Ik denk dat niemand zichzelf zo beperkt in gebruik van de auto haha ;). Het is die laatste zin van je wat het vooral is. Vorig jaar, toen de auto net uit was was het echt drama. We schrokken er allemaal van en volgens mij Volvo zelf ook. Er zijn afgelopen jaar vele updates geweest, verbeteringen voor verbruik en range en we hadden allemaal gehoopt op een betere zomer.

Als je dan de eerste paar dagen met echte kou (-0 graden) de meeste verhalen leest (niet alleen hier overigens..) dan is dat erg tegenvallend. Sterker nog, er is niet of nauwelijks verbetering. Als je rond de 30kWh zit is je range 250km. Niemand rijdt volgen mij letterlijk van 100% tot 0% dus je zit al snel rond de 200-250km. En dat is toch wel erg matig hoor. En zelfs vervelend in Nederland, ondanks de prima laadstructuur. Tis gewoon altijd ff balen als je je auto tot 100% of 90% laadt voor een lange rit en je zit dat je net 200km kan rijden...

En owja, ik heb een warmtepomp maar net als een jaar geleden blijft mijn vraag staan: doet dat ding überhaupt wel iets of is het pure geldverspilling? Ik hoop dan maar dat er nog iets vanuit Volvo gaat komen...
Ja helemaal eens, je ziet echt het percentage naar beneden kelderen met die hele koude temperaturen. Voor mijn gevoel gaat het niet beter worden. Als ik nu een flink stuk rij heb ik het geluk dat ik daar dan kan laden en ook een tijdje verblijf maar als dat niet zo is en je hebt dat ritje vaker dan heb je wel echt een uitdaging. Die warmtepomp heb ik ook maar ik heb dus ook geen idee wanneer dat ding aan staat of iets.... gaat vanzelf bij voorverwarmen dacht ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
thisisjazz schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:34:
[...]

Ja helemaal eens, je ziet echt het percentage naar beneden kelderen met die hele koude temperaturen. Voor mijn gevoel gaat het niet beter worden. Als ik nu een flink stuk rij heb ik het geluk dat ik daar dan kan laden en ook een tijdje verblijf maar als dat niet zo is en je hebt dat ritje vaker dan heb je wel echt een uitdaging. Die warmtepomp heb ik ook maar ik heb dus ook geen idee wanneer dat ding aan staat of iets.... gaat vanzelf bij voorverwarmen dacht ik?
Ja het keldert zo snel! Gister geladen tot 90%, ritje naar de ouders van 50km retour en het percentage staat al op 68%. Dat valt dus in de data die ik al noemde: 100% = 250km range.

Wbt de warmtepomp heb ik vanmorgen de vraag weer eens bij Volvo NL neergelegd. Kijken met welk antwoord ze komen. Zal je op de hoogte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

MaxxMark

HT is Tof!

Juancho schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:29:
[...]
@MaxxMark maar dat houdt dus in waar ik al een beetje bang voor was: de auto verwarmd de accu NIET voor als het laden al afgerond is maar nog niet is stopgezet. Ergens had ik gehoopt, misschien tegen beter weten in, dat de auto/laadpaal zo slim is dat dit wel kon. Immers, de sessie loopt nog, al is het niet actief. Wat jij doet, even op 100% zetten, kan natuurlijk, maar dat is erg onhandig als je niet thuis kan laden.
Dat is wel wat Polestar beschreef dat zou moeten gebeuren. Ik meen (maar hou me te goede) dat ze < 90% de batterijen naar een bedrijfstemperatuur van 10 graden brengen (wanneer het te koud is) en > 90% tot 18 graden. Dat zou het laadproces moeten helpen. Het zou zomaar kunnen dat wanneer je preconditioning start, diezelfde logica wordt gebruikt.

Maar nu wordt het interessant. Want temperaturen geschikt voor laden zijn niet gelijk aan geschikt voor ontladen (ofwel gebruiken). Dus het kan zijn dat ze het gedaan hebben omdat de functionaliteit er al was en het dus een easy-fix was, maar dat het dus niet meer is dan een soort van 'conditioneren' van de temperatuur ipv het écht op bedrijfstemperatuur krijgen.

Als je hem een uur van te voren op 100% zet (in mijn geval) gaat hij naast dat 'conditioneren' ook echt laden, waardoor er meer restwarmte ontstaat en waardoor hij mogelijk veel meer in de buurt van nette bedrijfstemperaturen komt.

Het is en blijft speculeren natuurlijk. In mijn geval laad ik aan een publieke paal op een minuutje lopen, 2 hoeken om en ik ben er. Het klagen niet waard, wel minder practisch ;)

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
@MaxxMark hier ook een publieke laadpaal op 80m lopen dus dat is ansich het probleem niet. Maar het is me onduidelijk of het werkt of zou moeten werken. Als daar duidelijk verschil in zit, ja natuurlijk loop ik dan ff naar de auto. Zeker zolang je het % laden nog niet vanuit de app kan starten.

Zal ook dit eens navragen bij Volvo NL 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Juancho schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:38:
[...]

Wbt de warmtepomp heb ik vanmorgen de vraag weer eens bij Volvo NL neergelegd. Kijken met welk antwoord ze komen. Zal je op de hoogte houden.
De warmtepomp doet het prima, alleen heb je er bij temperaturen onder 0 qua efficiëntie niet zo heel veel meer aan. Tussen de 5 en 15 doet hij het prima. Verbruik is bij bij dan ook tussen de 20 en 21kWh op 100km (op 20"). Vorig jaar was dat nog tussen de 24 en 25 (als het niet meer was).

Is voor een warmtepompt in huis niet anders trouwens. Op vorstdagen gaat er zomaar 90kWh aan verwarming door het huis tegen 30kWh voor een normale koude dag rond de 5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
bartjaap schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:33:
[...]

Ik denk dat de voornaamste reden van het verschil toch echt rijstijl en comfort instellingen is.
Hiervoor reed ik een Kona en daar was het verschil met andere ook groot, ik heb nou eenmaal een zware rechtervoet en zit graag comfortabel qua temp.

Mijn verbruik zit dus altijd hoog ten opzichte van de lage waardes die hier voorbij zitten, toch hoef ik nooit onderweg te laden omdat er altijd wel een laadpaal is op de bestemming. Ik hou er dus ook geen rekening mee.
Ik denk ook dat de factoren die jij noemt de grootste factoren zijn. Met een ICE van meer dan 400 Pk zal het ook geen moeite kosten om slechts 5 km op een liter te halen, maar tegelijkertijd zullen er mensen zijn die daar 10 of 12 km uit persen.

Ik haal met mijn rijstijl nu bij 100% soc zonder moeite 300 km (met voldoende rest-soc om zonder samengeknepen billen te hoeven zitten) en dat is waar ik op rekende voordat ik de auto kocht.

[ Voor 10% gewijzigd door Mga1600 op 27-12-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Maar welke factoren dan? Als voorbeeld: 19 graden, stuur/stoel verwarming op 1 en verder 105km/h rijden op de snelweg zonder als een malle op te trekken, ACC veelvuldig aan. Dat zijn toch vrij normale factoren?

Ik snap ook wel dat als je met 130 over de snelweg rijdt of bij elk stoplicht weg sprint dat het niet zo slim is voor je verbruik.

Er zit dus nogal een verschil tussen normale factoren en extreme factoren en wat daarin een reële verwachting is. De 300km die je makkelijk haalt wat jij zegt bij deze koude temperaturen is prima. Zou ook mijn verwachting zijn. Maar als je daar zo 75 a 100km vanaf kan halen ... Dat ervaar ik als erg vervelend en tegenvallend. Zeker na een jaar vol updates en dergelijke.

Woensdag ander testje, dan is het opeens weer rond de 10 graden en gaan we naar Düsseldorf. Met dit keer een gecontroleerde bandenspanning 😁

[ Voor 32% gewijzigd door Juancho op 27-12-2021 13:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartjaap
  • Laatst online: 15-12-2024
Juancho schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:31:
Maar welke factoren dan? Als voorbeeld: 19 graden, stuur/stoel verwarming op 1 en verder 105km/h rijden op de snelweg zonder als een malle op te trekken, ACC veelvuldig aan. Dat zijn toch vrij normale factoren?
Er zit nog een groot verschil in rustig wegrijden of als een malle, daarbij komt dat als ik voor mijn gevoel rustig wegrij ik nog steeds sneller ben dan de andere auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:31:

Ik snap ook wel dat als je met 130 over de snelweg rijdt of bij elk stoplicht weg sprint dat het niet zo slim is voor je verbruik.

Er zit dus nogal een verschil tussen normale factoren en extreme factoren en wat daarin een reële verwachting is. De 300km die je makkelijk haalt wat jij zegt bij deze koude temperaturen is prima. Zou ook mijn verwachting zijn. Maar als je daar zo 75 a 100km vanaf kan halen ... Dat ervaar ik als erg vervelend en tegenvallend. Zeker na een jaar vol updates en dergelijke.

Woensdag ander testje, dan is het opeens weer rond de 10 graden en gaan we naar Düsseldorf. Met dit keer een gecontroleerde bandenspanning 😁
Go with the flow……gewoon zo relaxed en regelmatig mogelijk rijden….. gebruik maken van de energie die al in je rijdende auto zit. Dus als mijn voorligger bijvoorbeeld net geen 100 rijdt waar 100 mag hoef ik er (meestal) niet perse voorbij, dan blijf ik er achter - scheelt eigenlijk niet of nauwelijks in aankomsttijd. Maar als ik er wel voorbij wil omdat ze maar sukkelen voor me, ga ik rustig accelereren op de cruise control (resume ingestelde snelheid) , dus niet zelf bijgassen als dat niet nodig is. En anticiperen: als ik in de verte een stoplicht op rood zie staan laat ik de auto uitrollen door het gas los te laten ( geen opd) en ga ik niet remmen maar laat ik de PA op 3 streepjes zijn werk doen. Met wat geluk kan ik dan vaak aansluiten met nog wat restsnelheid als het verkeer weer in beweging komt. Dat soort dingen scheelt echt veel want iedere keer 2100 kg in beweging brengen kost namelijk heel veel energie, maar het ding op snelheid houden kost veel minder.
Tikje saai, want deze rijstijl kost wat zelfbeheersing als je weet hoeveel popelende pk’s er onder je voet zitten, maar als dit een keer laden onderweg scheelt vind ik dat niet erg.

Als ik die 408 Pk wil voelen doe ik dat de volgende keer wel weer als ik maar een kleiner eindje hoef en range dus helemaal geen issue is (wat bij mij meestal het geval is overigens - meestal rij ik stukken van 70-100 km lengte). Dan gaat hij thuis weer aan de stekker tot 90%.

Verder (weet niet of dat echt werkt): ik gebruik de laadtimer om ca. een uurtje voor vertrek voor een langere rit door te laten van 90 tot 100% en zet dan ook nog de opwarm timer op de vertrek tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iksie
Zojuist las ik op Autoweek dat Volvo de prijzen van XC40 heeft verlaagd. Goede zaak!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Iksie schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:42:
Zojuist las ik op Autoweek dat Volvo de prijzen van XC40 heeft verlaagd. Goede zaak!
Nou ja…..als ‘vanaf-prijs’ zal dat wel kloppen, maar het ligt wel iets genuanceerder ben ik bang: iets mooiere bekleding kost meteen flink meer geld en volleder is al helemaal niet meer leverbaar. Dat kostte eerder maar 700 euro extra ten opzichte van de basis ( wat al half nappa leder / half stof was).
DAB+ zit er door Chips- schaarste volgens de prijslijst ook niet meer op ( wel de voorbereiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Voor iOS is nu ook app versie 5.8.1 beschikbaar. Bug fixes en stabiliteit verbetering staat erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas84!
  • Laatst online: 25-01-2022
Dylannx3 schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:20:
Ik twijfel echt of mijn dealer wel met de juiste dingen bezig is. Dealer gaf aan dat ik nog kan profiteren van het 12% bijtelling percentage en dat de kenteken al aangevraagd is. Als ik de voorgaande berichten goed heb begrepen, is de datum tenaamstelling leidend! Maar op RDW zie ik dat deze nog niet is geregistreerd. Moet er nu alarm bellen gaan rinkelen? Of is RDW gewoon nog niet up-to-date?

[Afbeelding]
Hij wordt pas tenaamgesteld als jij de auto krijgt, lees hij komt op naam van de leasemaatschappij. Wanneer krijg je de auto?

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
  • Laatst online: 27-05-2024
Sebas84! schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:08:
[...]

Hij wordt pas tenaamgesteld als jij de auto krijgt, lees hij komt op naam van de leasemaatschappij. Wanneer krijg je de auto?
Bij mij is het spannend of de C40 deze week nog komt. Maar de dealer zegt dat hij de auto al geregistreerd heeft dmv chassisnr. Moet ik mij zorgen gaan maken?

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas84!
  • Laatst online: 25-01-2022
ergodyne1 schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:11:
[...]

Bij mij is het spannend of de C40 deze week nog komt. Maar de dealer zegt dat hij de auto al geregistreerd heeft dmv chassisnr. Moet ik mij zorgen gaan maken?
Dat denk ik niet, datum eerste afgifte is leidend voor de bijtelling. Ik heb vorige week nog een ID.3 voor mijn broertje geregeld. Die was van eind 2020 en stond op voorraad bij de dealer. Die rijdt hij nu met 8%. M.a.w. als de dealer zegt dat hij hem heeft geregistreerd en je "vertrouwt" het niet. Vraag dan even het kenteken, kun je het zelf checken.

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylannx3
Sebas84! schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:08:
[...]

Nou dan hebben we een probleem, want hij wordt pas volgend jaar aan mij uitgeleverd. Ze hebben me beloofd dat ik nog kan profiteren van de 12% bijtelling. Ik begin nu wel te knijpen, want het is de laatste week van december. Mijn dealer wilt de auto dit jaar niet uitleveren en volgens de leasemaatschappij moet hij 29-12-2021 aan mij uitgeleverd worden. Vandaag ook even gebeld met de leasemaatschappij gebeld en zij waren ook niet bepaald blij met de planning van de dealer. Ik ga morgen mijn dealer even plat bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
Dylannx3 schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:16:
[...]

Nou dan hebben we een probleem, want hij wordt pas volgend jaar aan mij uitgeleverd. Ze hebben me beloofd dat ik nog kan profiteren van de 12% bijtelling. Ik begin nu wel te knijpen, want het is de laatste week van december. Mijn dealer wilt de auto dit jaar niet uitleveren en volgens de leasemaatschappij moet hij 29-12-2021 aan mij uitgeleverd worden. Vandaag ook even gebeld met de leasemaatschappij gebeld en zij waren ook niet bepaald blij met de planning van de dealer. Ik ga morgen mijn dealer even plat bellen.
Zou ik zeker even doen. Ik snap ook niet waarom ze jullie allemaal zo in spanning houden. De dealer kan toch de auto op hun naam zetten zodat je zeker bent van je bijtelling voor 2021? Misschien niet ideaal als hij een paar dagen later weer omgezet moet worden maar ja dit is toch wel redelijk belangrijk zou je zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylannx3
thisisjazz schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:46:
[...]

Zou ik zeker even doen. Ik snap ook niet waarom ze jullie allemaal zo in spanning houden. De dealer kan toch de auto op hun naam zetten zodat je zeker bent van je bijtelling voor 2021? Misschien niet ideaal als hij een paar dagen later weer omgezet moet worden maar ja dit is toch wel redelijk belangrijk zou je zeggen
Dat is een goede vraag. Mijn contactpersoon is vanaf het begin nooit echt transparant geweest. Altijd maar zelf achteraan gegaan en ook met dit weer! Kenteken is aangevraagd en bekend, maar de tenaamstelling registratie (leidend voor het bijtellingspercentage) heeft hij nog steeds niet gefixt. Maar goed hij is vandaag vrij en het klantcontactcentrum heeft een mail gestuurd naar mijn contactpersoon en zij zullen hem morgen persoonlijk even opbellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-05 18:55
Ik rijd al bijna 5 jaar elektrisch met een Countryman plugin hybride. Daar is het verbruik ook abominabel bij koude temperaturen. Vergeleken met de zomer ligt de range zeker 40 - 45 % lager. Op dit moment, bij een snelheid van 60-70, ligt het verbruik tussen de 25-30 Kwh/100km terwijl dat in de zomer rond de 18 ligt. Dus bij de XC40, ook een auto die nog op een ICE platform gebaseerd is, verwacht ik niet veel beter. Wat veel scheelt is de wielen (17" vs 18" in mijn geval) , het type wegdek (asfalt is veel zuiniger dan stenen bestrating), en normaal optrekken ipv wegsprinten. Ook uitrollen als je rood licht tegenkomt en andere situaties waar je van te voren ziet dat je moet stoppen. Tezamen scheelt dat zeker 10-15%. En ja, bij snelheden boven de 100km/u gaat de accu heel snel richting nul. Mijn XC40 P6 komt in februari en als ik de 1e paar maanden de 300km haal ben ik blij.
Pagina: 1 ... 40 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"