Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05-2024
Dylannx3 schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:16:
[...]

Nou dan hebben we een probleem, want hij wordt pas volgend jaar aan mij uitgeleverd. Ze hebben me beloofd dat ik nog kan profiteren van de 12% bijtelling. Ik begin nu wel te knijpen, want het is de laatste week van december. Mijn dealer wilt de auto dit jaar niet uitleveren en volgens de leasemaatschappij moet hij 29-12-2021 aan mij uitgeleverd worden. Vandaag ook even gebeld met de leasemaatschappij gebeld en zij waren ook niet bepaald blij met de planning van de dealer. Ik ga morgen mijn dealer even plat bellen.
Ik heb tegen mijn dealer gezegd, als 'ie dit jaar niet op kenteken staat mag je hem houden... heb het op laten nemen in het leasecontract...

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:59
Mga1600 schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:50:
[...]

Nou ja…..als ‘vanaf-prijs’ zal dat wel kloppen, maar het ligt wel iets genuanceerder ben ik bang: iets mooiere bekleding kost meteen flink meer geld en volleder is al helemaal niet meer leverbaar. Dat kostte eerder maar 700 euro extra ten opzichte van de basis ( wat al half nappa leder / half stof was).
DAB+ zit er door Chips- schaarste volgens de prijslijst ook niet meer op ( wel de voorbereiding).
Toch, voor particulieren wel heel gunstig! Nu kan je een metallic kleur bestellen, of een warmtepomp en valt de Core nog net binnen Sepp-regeling.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09 07:34
Vulcan750 schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:23:
[...]

Toch, voor particulieren wel heel gunstig! Nu kan je een metallic kleur bestellen, of een warmtepomp en valt de Core nog net binnen Sepp-regeling.
Mss domme vraag maar wat is Sepp regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:09

Rianata

Have you played Atari today?

tdkvolvo schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:43:
[...]

Mss domme vraag maar wat is Sepp regeling?
Let me Google that for you

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylannx3
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-11-2024
ergodyne1 schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:23:
[...]

Ik heb tegen mijn dealer gezegd, als 'ie dit jaar niet op kenteken staat mag je hem houden... heb het op laten nemen in het leasecontract...
Kan dat? Het gaat wel om een zakelijke lease (via mijn werkgever). Ik hoop morgen gewoon goed nieuws te horen van me dealer en laten we hopen dat het niet zo ver hoeft te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-12-2024
Mijn auto had ook een een datum afgifte kenteken op 20-12-2021 en tenaamstelling 23-12-2021 (de dag dat ik de auto ophaalde). Voor de bijtelling is eerste afgifte belangrijk. Tenaamstelling heeft er niks mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over9000
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 19:32
mich78 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 00:42:
Mijn auto had ook een een datum afgifte kenteken op 20-12-2021 en tenaamstelling 23-12-2021 (de dag dat ik de auto ophaalde). Voor de bijtelling is eerste afgifte belangrijk. Tenaamstelling heeft er niks mee te maken.
De regeltjeshttps://www.rijksoverheid...or/bijtelling-2018---2020

Ontopic: 8)

Is bij de p6 bij de laadruimte onder de vloer achterin ook zo een uitsparing voor ik gok de motor net als bij de p8, of is dit echt een volledig loze ruimte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 22:27
Ik zat ff in het Polestar 2 topic te browsen. Die hebben overigens wel een mooi verbruik in deze tijden maar die is ook een stukje lichter dus make sense. Wat ik me wel afvraag is dat ik zie dat zij allemaal upgrades krijgen in het systeem met apps zoals een browser en zoals ik begreep komen er ook apps aan als netflix etc. Is er een reden waarom wij als Volvo rijders al deze upgrades niet krijgen? Is ons scherm een andere resolutie waardoor het niet kan? Wil Volvo bewust een beperking opleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylannx3
[quote]mich78 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 00:42:
[/quote]
Datum van tenaamstelling is volgens mij leidend (staat op de site van o.a. Alpabet en Leaseplan).

"Dit wordt bepaald aan de hand van de CO2-uitstoot en datum eerste tenaamstelling van de auto. Het percentage geldt voor nieuwe auto's voor een periode van 60 maanden."

EDIT: net gebeld met de LM. De datum van kenteken regristratie is bepalend voor het bijtellingspercentage!

[ Voor 9% gewijzigd door Dylannx3 op 28-12-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:37
thisisjazz schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:18:
Ik zat ff in het Polestar 2 topic te browsen. Die hebben overigens wel een mooi verbruik in deze tijden maar die is ook een stukje lichter dus make sense. Wat ik me wel afvraag is dat ik zie dat zij allemaal upgrades krijgen in het systeem met apps zoals een browser en zoals ik begreep komen er ook apps aan als netflix etc. Is er een reden waarom wij als Volvo rijders al deze upgrades niet krijgen? Is ons scherm een andere resolutie waardoor het niet kan? Wil Volvo bewust een beperking opleggen?
Een P2 is helemaal niet lichter :+ Wel beter qua luchtweerstand denk ik.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
VidaR-9 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:35:
[...]

Een P2 is helemaal niet lichter :+ Wel beter qua luchtweerstand denk ik.
Oh oops... dat ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
Donderdag mag ik de C40 ophalen... Ben echt een elektrisch rijden noob. Heb nog niet een laadpas van de leasemy of lader aan de muur thuis... verderop in de wijk is een openbare laadpaal, moet ik daar eerst maar laden. Nu eerst een alternatief voor die laadpas gaan zoeken, tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartjaap
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-12-2024
ergodyne1 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:27:
Donderdag mag ik de C40 ophalen... Ben echt een elektrisch rijden noob. Heb nog niet een laadpas van de leasemy of lader aan de muur thuis... verderop in de wijk is een openbare laadpaal, moet ik daar eerst maar laden. Nu eerst een alternatief voor die laadpas gaan zoeken, tips?
Je kan dit met meerdere apps en met een credit card, smoov heb ik zelf in het begin gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 17:27
Je krijgt van de dealer een Plugsurfing pas bij de auto geleverd (als niet vanzelf dan even naar vragen). Als je die activeert kun je ermee laden. Bij Ionity snelladers krijg je met deze pas een speciaal laag tarief. Maar verder zijn met deze pas de laadtarieven niet echt laag. Maar dan kun je in ieder geval laden. Daarna kun je je gaan verdiepen in andere opties. Zie ook onderstaande link.
https://www.volvocars.com/nl/v/plugsurfing
En zoals al gezegd, als je een aantal laadpaalaanbiederapps installeert kun je vaak met creditcard laden (bijv Vattenfall)

[ Voor 22% gewijzigd door JTHZZ op 28-12-2021 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
thisisjazz schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:18:
Dat laatste, dus.
Het poorten van zo'n Polestar 2 App is relatief makkelijk te doen, maar Volvo wil het makkelijk houden voor de eindgebruiker. Door Apps weg te laten, worden gebruikers (en Volvo-ondersteuning) er niet mee lastig gevallen. Dáár hoef je dus niet over na te denken, aldus Volvo. Volvo ziet het als een manier om de bediening eenvoudiger te maken, respectievelijk eenvoudig te houden. :?

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thisisjazz
Ik kreeg een tijdelijke laadpas en daarna gewoon een MTC leasepas vergelijkbaar met de benzine pas maar nu met RFID chip erin voor laden binnen- en buitenland. De eerste dag dat ik mijn auto kreeg was de pas nog niet binnen dus had ik gewoon via de EV charging app mijn credit card toegevoegd en kon ik meteen publiekelijk laden. Via deze app kan je een factuur uitdraaien van je laadsessie(s) en die heb ik gedeclareerd via de tankpas app (MTC). Ging echt helemaal vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:11
Hier ook wel relevant ivm 2022 of 2021 in 2022 geen MIA meer voor elektrische autos....

Gangbaar
"In 2022 biedt de MIA\Vamil geen belastingvoordeel meer voor elektrische personenauto’s omdat deze inmiddels gangbaar zijn geworden en daarom geen ondersteuning meer nodig hebben", meldt RVO. Een elektrisch aangedreven personenauto met geïntegreerde zonnepanelen, zoals bij Lightyear, blijft wel in aanmerking komen (36% MIA over maximaal 100 duizend euro).

Lekker consistent van de overheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Tip: hier is een specifiek topic voor waar je enorm veel info kan krijgen en je vragen kan stellen :)
Rdestructo in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2"

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mich78
Claude schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:11:
[...]

Dat laatste, dus.
Het poorten van zo'n Polestar 2 App is relatief makkelijk te doen, maar Volvo wil het makkelijk houden voor de eindgebruiker. Door Apps weg te laten, worden gebruikers (en Volvo-ondersteuning) er niet mee lastig gevallen. Dáár hoef je dus niet over na te denken, aldus Volvo. Volvo ziet het als een manier om de bediening eenvoudiger te maken, respectievelijk eenvoudig te houden. :?
Als dat echt het argument van Volvo is.. dan schieten de tranen uit mijn bilnaad.. Als het te moeilijk is voor mensen, dan downloaden ze de app toch gewoon niet?! Tijdens het laden is het best fijn om even een NPO gemist te kijken. Sowieso is dat hele Android Automotive een lachertje. Valt mij echt zwaar tegen qua mogelijkheden. A better routeplanner niet te gebruiken, flitsmeister en Waze ook niet. Verder mis ik de mogelijkheid voor een splitscreen. Dus je media / navigatie gesplitst op het scherm. Mijn BMW 320D met een veel kleiner scherm kon dit wel.

Ik kan niet wachten tot Apple Carplay beschikbaar komt.

Daar de auto's technisch identiek zijn.. moet t toch ergens mogelijk zijn om het systeem "te laten denken" dat het een Polestar 2 is? Wellicht komen er een aantal handige hackers die dit kunnen. Zou het systeem een stuk aantrekkelijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen AB
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-01-2024
Van ochtend, kon ik mijn auto niet meer via afstandsbediening of de app openen.
Via de noodsleutel naar binnen,, auto had geen stroom meer alles uit en op zwart.
Anwb via Volvo Car Assistance laten komen.
Het bleek dat de entainment consule een bug had waardoor deze de hele auto uit liet vallen.
Anwb heeft de accupool van de "normale"accu los gemaakt en toen heeft auto zich gereset.
Helaas zijn wel de foutcodes verloren gegaan waardoor garage niks meer kon checken.
Volgens garage zat de bug in update 1.8 , nu 1.8.1 gekregen en probleem zou voorbij moeten zijn.
Tevens was er een melding dat de garage de antenne moest controleren, deze kan namelijk los zitten.
Maar dat had ik gelukkig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over9000
mich78 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:31:
[...]

Als dat echt het argument van Volvo is.. dan schieten de tranen uit mijn bilnaad.. Als het te moeilijk is voor mensen, dan downloaden ze de app toch gewoon niet?! Tijdens het laden is het best fijn om even een NPO gemist te kijken. Sowieso is dat hele Android Automotive een lachertje. Valt mij echt zwaar tegen qua mogelijkheden. A better routeplanner niet te gebruiken, flitsmeister en Waze ook niet. Verder mis ik de mogelijkheid voor een splitscreen. Dus je media / navigatie gesplitst op het scherm. Mijn BMW 320D met een veel kleiner scherm kon dit wel.

Daar de auto's technisch identiek zijn.. moet t toch ergens mogelijk zijn om het systeem "te laten denken" dat het een Polestar 2 is? Wellicht komen er een aantal handige hackers die dit kunnen. Zou het systeem een stuk aantrekkelijker maken.
Lees net dat er in februari weer een OTA update komt, nu zal dat wel los staan van apps maar wellicht zitten er wel wat apple achtige features in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
Gisteren een rit van Gorinchem naar Twello gemaakt. Vertrokken met 49% lading, aangekomen met 16%. Daarna bij Ionity in Apeldoorn geladen (gemiddeld 120kw laadsnelheid). Met zo'n 60% vertrokken daar en aangekomen met 31% thuis. Gemiddeld verbruik 21,2kw/100km. Op de snelwegen zo'n 105km/h gereden. Buitentemperatuur ca7 graden. Een enorm verschil in verbruik ten opzichte van negatieve buitentemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:34

Lancer

What the......

[...]

De XC40 heeft een kleiner scherm dan de Polestar. Om de auto zich als een Polestar te laten voordoen moet je de boordcomputer rooten. Dat gaat gevolgen hebben voor de garantie (en misschien zelfs wel voor de verzekering).

Apple Carplay zou ik ook wel willen zien, maar het schijnt dat Google en Apple met elkaar overhoop liggen. Voor zover ik weet staat het wel op de backlog, maar is de realisatie voorlopig niet ingepland.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
[...]

Wat ik begreep is dat Google de boosdoener is en niet Volvo, al blijft het voor mij enorm vaag. Zoals in het Android Automotive topic (voor degene die niet van het bestaan af weten: Juancho in "Android Automotive") ook vermeld.. Polestar heeft zelf apps gemaakt of laten maken (ABRP/die browser) en die kan men wel installeren. Wat ik dus erg vreemd vind als Google de ontwikkeling van AAOS tegenhoudt.

Heb het maar even voorgelegd bij Volvo hoe het nu daadwerkelijk zit.

Verder, gezien mijn enorm hoge verbruik afgelopen ritten heb ik de bandenspanning eens op 2.9 gezet. Dus 0.1 meer dan Volvo adviseert. Eens kijken wat dat doet met het verbruik. Morgen sowieso een mooie rit van Zwolle naar Düsseldorf, al is het wel met een graadje op +10 wat sowieso anders is dan de -2 van de laatste ritten. Maar ook dan, mooie test om te zien wat de resultaten zijn. Gelijk maar even de auto weer eens (zelf) gewassen daar, blijft toch een plaatje hoor die Sage Green. Kreeg nog complimenten van andere auto wassers :)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
over9000 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:46:
[...]

Lees net dat er in februari weer een OTA update komt, nu zal dat wel los staan van apps maar wellicht zitten er wel wat apple achtige features in :P
Waar lees je dat en wat zit erin?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Lancer schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:55:
[...]

De XC40 heeft een kleiner scherm dan de Polestar.
Volgens mij zijn die schermen identiek (beide 12"). In ieder geval wel in de simulator in Android Studios.
Om de auto zich als een Polestar te laten voordoen moet je de boordcomputer rooten. Dat gaat gevolgen hebben voor de garantie (en misschien zelfs wel voor de verzekering).
AAOS draait niet op de boordcomputer maar op een entertainment systeem. Missie kritische zaken (ACC, ABS, Airbags, SIPS/WIPS, parkeersensoren, camera etc) zitten op de boordcomputer die een echt RTOS draait.

AAOS kan de boordcomputer wel uitlezen maar geen missie kritische zaken manipuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
[...]

Als dat echt het argument van Volvo is.. dan schieten de tranen uit mijn bilnaad.. Als het te moeilijk is voor mensen, dan downloaden ze de app toch gewoon niet?! (...)
Mee eens.
Maar Volvo moet Apps fiatteren voordat ze ter beschikking worden gesteld aan gebruikers. En zolang Volvo de XC40 behandelt als == ik chargeer maar even == een BEV voor Dummies, dan zie ik Polestar Apps, die daar op de plank liggen, niet naar de XC40 komen. Dat is erg jammer, want het Google OS, met al zijn faciliteiten voor ontwikkelaars, was voor mij een van de aantrekkelijke punten bij de aankoop van de auto. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
[...]

Haha je verwoord het heel mooi. Het is ook best wel triest. Een google auto en je hebt maar een handjevol apps waar je wat aan hebt. Volgens mij moet er zoveel meer kunnen en Polestar die krijgt dat voordeel wel maar het gaat allemaal wel heel traag. Over een paar jaar zal dat vast allemaal wel beter zijn. Het is namelijk niet zo moeilijk om het te maken maar het zal wel Google en/of Volvo zijn die er voor liggen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over9000
JackBol schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:44:
[...]

Waar lees je dat en wat zit erin?
Naar eigen zeggen volvo, melding gereed om te rijden zit in de volgende ota update. Release notes zijn niet gegeven.

https://www.volvocars.com...ric-alleen-modeljaar-2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
thisisjazz schreef op zondag 26 december 2021 @ 23:14:
Ik gisteren ook 2 x 150 km ritten gehad. Met deze temperaturen schiet het verbruik enorm omhoog. Ik rijd met 19” en winterbanden en mn verbruik was 27-28 met range assistent. Verwarming is echt de range killer maar ik vind comfort en zorgeloos kunnen rijden belangrijker. Ik lees dat veel mensen 90-100 km/u rijden kachel uit of laagste stand om maar die extra kms te krijgen. Dat vind ik zo zonde want voor m’n gevoel zit je dan met stress te rijden, dat moet toch balen zijn. Ik heb zelfs RA uitgezet want 150km haalt hij toch wel en kon laden op locatie. Met RA uit, 130 km/u op de snelweg in de avond, kachel 22 graden en stuur- en stoelverwarming aan was het verbruik boven de 30 maar ik reed wel echt heeeerlijk :). Dit bevestigt alleen wel dat ik met deze auto niet naar een koud land ga op vakantie! Wat ik al had verwacht…
Ik vind het allemaal grote verschillen. Vorige week heb ik een rit gemaakt van 475km op één dag. Het was de hele rit rond de 3-6 graden, rustige wind en ik rijd op 20” winterbanden opgepompt naar 3,2 bar. Ik kwam voor de hele rit uit op 23,2. Vond ik zelf best oké! Heb wel overal maximaal 105 op pilot assist gereden en gemiddelde snelheid op de hele rit lag ergens in de 70km/u.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ergodyne1
over9000 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:33:
[...]

Naar eigen zeggen volvo, melding gereed om te rijden zit in de volgende ota update. Release notes zijn niet gegeven.

https://www.volvocars.com...ric-alleen-modeljaar-2021
Is dat een melding voor de blinde bestuurders onder ons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
JohnDoe77 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:57:
[...]

Ik vind het allemaal grote verschillen. Vorige week heb ik een rit gemaakt van 475km op één dag. Het was de hele rit rond de 3-6 graden, rustige wind en ik rijd op 20” winterbanden opgepompt naar 3,2 bar. Ik kwam voor de hele rit uit op 23,2. Vond ik zelf best oké! Heb wel overal maximaal 105 op pilot assist gereden en gemiddelde snelheid op de hele rit lag ergens in de 70km/u.
Het verschil zit gewoon echt in temperaturen rond het vriespunt waarbij ook het vries icoontje bij de accu % wel/niet zichtbaar is. Als dat icoontje er niet is zit ik ook redelijk snel onder de 30, beetje jouw cijfers van hierboven. Maar zodra dat icoontje er wel staat is het andere koek.

Ik poste namelijk een paar weken terug ook eens mijn verbruik en toen was het ook een graadje of 8 a 10 en toen zag het er heel anders uit. Het lijkt er dus op dat alle verbeteringen die zijn doorgevoerd niet gelden voor temperaturen rond of onder het vriespunt. Dat zou jammer zijn want juist daar valt nog veel winst te behalen.

Zoals ik zei, morgen mooie test om te zien of dit klopt: enkele reis van 200km bij een graadje of 10. Zou mij niks verbazen als mijn cijfers dan ook veel beter zijn itt die van afgelopen week.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mich78
Claude schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:00:
[...]

Mee eens.
Maar Volvo moet Apps fiatteren voordat ze ter beschikking worden gesteld aan gebruikers. En zolang Volvo de XC40 behandelt als == ik chargeer maar even == een BEV voor Dummies, dan zie ik Polestar Apps, die daar op de plank liggen, niet naar de XC40 komen. Dat is erg jammer, want het Google OS, met al zijn faciliteiten voor ontwikkelaars, was voor mij een van de aantrekkelijke punten bij de aankoop van de auto. |:(
Blijft een lulargument natuurlijk van Volvo.. Ik zie die ontwikkelaars al zitten aan de vergadertafel op maandagmorgen.. Onderwerp op de agenda: Apps in Google AOS. "Jongens.. die Volvo-rijders zijn zo dom.. die moeten we tegen zichzelf beschermen. We laten Volvorijders geen video's bekijken in stilstand, levensgevaarlijk!"

Ik ben echt benieuwd wat de motivatie is.. Zou het dan echt zo zijn bij de Polestar 2.. je koopt een auto via internet, verder niet zeiken, hier heb je hem, maar je krijgt wel functionaliteit.. Want we hoeven er toch niet op te reageren.. Dat ze bij Volvo niet zitten te wachten op (ingewikkelde) gebruikersvragen.

Ergens wel triest dat de VOC app die ik ook gebruik voor onze Volvo D6 PIH voor die V60 uit 2013 veel uitgebreider is dan voor de nieuwe XC40.

Ik ben niet gefrustreerd overigens hoor.. ben hartstikke blij met die XC40, heerlijke auto.. Heb ook Tesla M3 gereden en daar zat de software en de app toch echt beduidend beter in elkaar. Volvo.. schaam je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
mich78 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:01:
[...]

Blijft een lulargument natuurlijk van Volvo.. Ik zie die ontwikkelaars al zitten aan de vergadertafel op maandagmorgen.. Onderwerp op de agenda: Apps in Google AOS. "Jongens.. die Volvo-rijders zijn zo dom.. die moeten we tegen zichzelf beschermen. We laten Volvorijders geen video's bekijken in stilstand, levensgevaarlijk!"

Ik ben echt benieuwd wat de motivatie is.. Zou het dan echt zo zijn bij de Polestar 2.. je koopt een auto via internet, verder niet zeiken, hier heb je hem, maar je krijgt wel functionaliteit.. Want we hoeven er toch niet op te reageren.. Dat ze bij Volvo niet zitten te wachten op (ingewikkelde) gebruikersvragen.

Ergens wel triest dat de VOC app die ik ook gebruik voor onze Volvo D6 PIH voor die V60 uit 2013 veel uitgebreider is dan voor de nieuwe XC40.

Ik ben niet gefrustreerd overigens hoor.. ben hartstikke blij met die XC40, heerlijke auto.. Heb ook Tesla M3 gereden en daar zat de software en de app toch echt beduidend beter in elkaar. Volvo.. schaam je!
Ik heb het idee dat Volvo eerst heel geforceerd Polestar als apart merk heeft neergezet die het zelf maar moest zien te redden. Ik herinner me nog de behandeling bij de Volvo dealer dat ik vooral niet moest denken dezelfde service als Volvo-rijders te krijgen want de afspraken met Polestar waren heeeel anders.
Vervolgens heeft Polestar laten zien dat ze op sommige vlakken als bijv partners zoeken voor app ontwikkeling, net iets sneller kunnen schakelen dan Volvo. En nu zeggen ze misschien andersom ook tegen Volvo dat ze zelf maar contact moeten zoeken met de makers van Vivaldi, ABRP of Videoplayer.
Geen idee hoor, maar krijg het gevoel dat er geforceerd weinig wordt samengewerkt op dit vlak.
Uiteindelijk is de hoofdoorzaak Google die alleen media en navigatieapps toelaat. Als ze dat verder zouden openzetten zouden die eigen partnerships van Polestar helemaal niet nodig zijn en zou iedereen gewoon een browserapp kunnen releasen

[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 28-12-2021 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ik snap best dat Google voorzichtiger is dan op een telefoon. Immers gaat het wel om een auto wat toch iets gevaarlijker kan zijn. Maar je mag toch aannemen dat ze dat zelf ook wisten bij het ontwikkelen van AAOS. Dus dat je niet video kan kijken terwijl je rijdt... lijkt me vrij logisch voor rijder als app ontwikkelaar. Lijkt me niet zo lastig te blokkeren. Je kan immers ook de app store niet openen in de auto terwijl je rijdt. Dus in dat kader vind ik het ook gelul.

Je moet ontwikkelaars vrij laten en/of eventueel richtlijnen/wetgeving/regelgeving mee geven waaraan ze moeten voldoen om AAOS waardig te zijn. Weet iedereen hoe en wat, heb je een soort filter en kan je apps laten publishen in de playstore. Dit geneuzel van elk auto merk eigen apps...dat lijkt me toch absoluut niet de bedoeling achter AAOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Die beperking van Google lijkt me trouwens wel een tijdelijke hoor, in de zin van, eerst maar eens kijken hoe het allemaal loopt met dat AAOS voordat we het breed open zetten voor apps.
Zeker als je als Google nog aanbiedt dat die eerste paar merken zelf extra apps kunnen releasen als ze dat willen. Zodra er bredere adoptie komt gaan ze die restricties er wel af halen want zij willen vast ook niet dat ieder merk apart browsers of ABRP gaat lopen releasen.
Maar Google is niet bepaald snel..

[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 28-12-2021 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

JTHZZ schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:42:
Die beperking van Google lijkt me trouwens wel een tijdelijke hoor, in de zin van, eerst maar eens kijken hoe het allemaal loopt met dat AAOS voordat we het breed open zetten voor apps.
Zeker als je als Google nog aanbiedt dat die eerste paar merken zelf extra apps kunnen releasen als ze dat willen. Zodra er bredere adoptie komt gaan ze die restricties er wel af halen want zij willen vast ook niet dat ieder merk apart browsers of ABRP gaat lopen releasen.
Maar Google is niet bepaald snel..
Is het wel een beperking van Google? Zijn het niet de appmakers die eerst de kat uit de boom kijken? Proof in point, er zijn een paar apps, zoals de app om muziek te spelen via USB, die door enthousiastelingen zijn uitgebracht en gewoon te installeren zijn.

Zo heb ik ook nog steeds Flitsmeister in de auto zitten (gewoon de telefoonversie). Die is een keer per ongeluk open gezet waarna ik hem heb geinstalleerd. Voor zover ik weet is de developer nog met aanpassingen bezig en is de app daarom niet beschikbaar.

Polestar wil zich onderscheiden van Volvo en stopt de appmakers wat geld toe om het sneller te regelen en het zo onder eigen label uit te brengen.

Ik ben absoluut geen fan van Google, ik heb er zelfs de balen van dat dit de keuze van Volvo was (navigatie werkt alleen goed als je alle privacy vinkjes uitzet bv.), maar ik denk dat Google niet de hoofdschuldige is hier.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
Lancer schreef op woensdag 29 december 2021 @ 08:01:

(navigatie werkt alleen goed als je alle privacy vinkjes uitzet bv.)
Zou je dit eens kunnen toelichten?
Bedoel je dat maps de bestemmingen van je telefoon over neemt?
Dit werkt mij bij nl niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
Lancer schreef op woensdag 29 december 2021 @ 08:01:
[...]

Is het wel een beperking van Google? Zijn het niet de appmakers die eerst de kat uit de boom kijken? Proof in point, er zijn een paar apps, zoals de app om muziek te spelen via USB, die door enthousiastelingen zijn uitgebracht en gewoon te installeren zijn.

Zo heb ik ook nog steeds Flitsmeister in de auto zitten (gewoon de telefoonversie). Die is een keer per ongeluk open gezet waarna ik hem heb geinstalleerd. Voor zover ik weet is de developer nog met aanpassingen bezig en is de app daarom niet beschikbaar.

Polestar wil zich onderscheiden van Volvo en stopt de appmakers wat geld toe om het sneller te regelen en het zo onder eigen label uit te brengen.

Ik ben absoluut geen fan van Google, ik heb er zelfs de balen van dat dit de keuze van Volvo was (navigatie werkt alleen goed als je alle privacy vinkjes uitzet bv.), maar ik denk dat Google niet de hoofdschuldige is hier.
Zie links hieronder. Een artikeltje uit 2019 maar het is op meer plekken te vinden. Zelfs navigatie apps zijn nog verboden, alleen media apps. Denk dat @frankkie12345 dit ook kan bevestigen en vermoedelijk ook een van de redenen dat Flitsmeister zo lang duurt.
https://android-developer...droid-automotive.html?m=1
https://www.engadget.com/...O24ASMXXnFQyFZ9f_AjfH-vq0
And yes, Google intends to open Android Automotive to more than just media apps. The company has "plans" to enable apps for navigation, communication "and beyond," so you might have alternatives if you don't care for Google Maps or need a third-party internet calling service. The aim is ultimately to create an app ecosystem for cars that more closely resembles what you see on phones, rather than another take on the walled-off environments you see today.

[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 29-12-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Laatst online: 17:18
JTHZZ schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:35:
[...]

Zie links hieronder. Een artikeltje uit 2019 maar het is op meer plekken te vinden. Zelfs navigatie apps zijn nog verboden, alleen media apps. Denk dat @frankkie12345 dit ook kan bevestigen en vermoedelijk ook een van de redenen dat Flitsmeister zo lang duurt.
https://android-developer...droid-automotive.html?m=1
https://www.engadget.com/...O24ASMXXnFQyFZ9f_AjfH-vq0

[...]
Leuke artikeltjes! Ziet eruit als een hele gedegen strategie van Google.

AAOS is een nieuw ecosysteem en heeft dus de kip-ei uitdaging dat die genoeg gebruikers nodig hebt om het aantrekkelijk te maken voor serviceaanbieders (app developers), maar om gebruikers te trekken heb je juist voldoende app developers nodig. En dat is heel lastig te doorbreken.

Voor de meeste app developers zal het aantal gebruikers nog veel te laag zijn om nu echt in AAOS te gaan investeren. (en dus zal idd polestar sommige app developers wat toeschuiven om wat vooruit te lopen met de polestar)

Lijkt er dus op dat Google in deze fase vooral bezig is om voldoende autobouwers overtuigen om AAOS in te bouwen, om zo de user base op te schroeven, Dus ik snap wel dat Google op dit moment heel selectief is met toelaten van apps en dat ze dat per functionaliteit (kennelijk gestart met media apps) openzetten om daarmee dan ook te zorgdragen dat wat er in komt ook echt succesvol is en geen risico voor de strategie vormt..

Voor de korte termijn jammer, maar als ze met deze strategie erin slagen om AAOS uit te bouwen tot een echt groot eco systeem gaan we (als P6/P8 rijders) hier op de lange termijn veel meer plezier van hebben dan dat ze de boel nu al te snel open gooien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44
tdkvolvo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:06:
[...]

Zou je dit eens kunnen toelichten?
Bedoel je dat maps de bestemmingen van je telefoon over neemt?
Dit werkt mij bij nl niet.
Dit werkt bij mij perfect (privacy buiten beschouwing gelaten). Als ik op mijn telefoon of Ipad iets opzoek, dan kan ik die bestemming later in de auto gewoon selecteren en navigeren. Alles zit bij mij wel op hetzelfde Google account.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Iets anders. Ik lees regelmatig berichten over winterbanden 19 of 20 inch. Mijn plan was om dit jaar gewoon de banden te vervangen door winterbanden en dan volgend voorjaar een extra set velgen erbij te kopen. Maar ik hing nog een beetje in de beslissing over 19 inch winterbanden.

Gistermiddag een afspraak gemaakt voor winterbanden. Blijkt dat ik al 19 inch velgen heb en dus niet meer hoef na te denken. Ik leefde in de veronderstelling dat er 20 inch velgen onder zitten. Is daar een aanpassing in geweest in de levering van auto's? Of zou dat normaal een keus zijn geweest? Ik heb nl. een showroom model gekocht (kan niet zo goed tegen wachten).

Edit: Ik ben er al achter. Standaard is 19 inch, dus ook voor mijn showroom model

[ Voor 6% gewijzigd door ArnoudN op 29-12-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
ArnoudN schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:55:
[...]

Dit werkt bij mij perfect (privacy buiten beschouwing gelaten). Als ik op mijn telefoon of Ipad iets opzoek, dan kan ik die bestemming later in de auto gewoon selecteren en navigeren. Alles zit bij mij wel op hetzelfde Google account.
Goed dat het bij je werkt. Bij mij dus niet. Wel alles op zelfde account. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
tdkvolvo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:10:
[...]

Goed dat het bij je werkt. Bij mij dus niet. Wel alles op zelfde account. Iemand tips?
Kun jij in je Google account op je telefoon wel je auto zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
ArnoudN schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:15:
[...]

Kun jij in je Google account op je telefoon wel je auto zien?
Ja. Zelfs de profiel foto is te zien. Maar bestemming van telefoon zijn niet in maps van de auto te zien.

Edit. Sorry. Kan in de auto het google account zien maar op de telefoon zie ik de auto niet.

[ Voor 14% gewijzigd door tdkvolvo op 29-12-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
Is het aan te raden om alles op hetzelfde Google-account te houden? Ik krijg morgen mijn nieuwe auto maar heb niet zoiets van ik gooi mijn eigen 'hoofd' Google-account in die auto. Ik wil zeg maar niet dat ik tijdens het rijden een Easytoys-spam mail in mijn display van de auto krijg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
ergodyne1 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:46:
Is het aan te raden om alles op hetzelfde Google-account te houden? Ik krijg morgen mijn nieuwe auto maar heb niet zoiets van ik gooi mijn eigen 'hoofd' Google-account in die auto. Ik wil zeg maar niet dat ik tijdens het rijden een Easytoys-spam mail in mijn display van de auto krijg :)
Was ook mijn mening. Dus speciaal google account / gmail adres aangemaakt voor de Volvo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
tdkvolvo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:50:
[...]

Was ook mijn mening. Dus speciaal google account / gmail adres aangemaakt voor de Volvo.
Ik houd dat maar aan. Mijn collega moest overigens bij de aflevering zijn Google-password op een blaadje geven.. geloof je toch niet 7(8)7 :'( _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexff
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-12-2023
aa4711 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:41:
[...]

Ik gebruik een Kingston DataTraveler Max 256GB (USB3.2. Dat was de snelste die destijds te koop was. Heeft NVMe snelheid en dat scheelt erg bij laden). Heb daar ongeveer 20K nummers opgezet maar helaas kan AudioWagon er maar 16K lezen (16384 was de limiet in de beta fase).
Goed om te lezen dat een 256gb stick werkt! Zit er eigenlijk een harde schijf in de auto of moet je altijd met de stick blijven rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:23
Alexff schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:36:
[...]

Goed om te lezen dat een 256gb stick werkt! Zit er eigenlijk een harde schijf in de auto of moet je altijd met de stick blijven rijden?
Er zit wrl een harde schijf in, er is alleen (nog)geen mogelijkheid die te benaderen. Staat wel op de wensenlijst die bij Volvo is neergelegd

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over9000
ergodyne1 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:00:
[...]

Ik houd dat maar aan. Mijn collega moest overigens bij de aflevering zijn Google-password op een blaadje geven.. geloof je toch niet 7(8)7 :'( _O-
Neem aan dat hij dat dus niet gedaan heeft toch? :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
ergodyne1 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:00:
[...]

Maar als je thuis op de bank met je iPad of telefoon alvast een bestemming wilt opzoeken is het juist handig om alles op hetzelfde account te hebben want dan komt de info vanzelf in je auto terecht. Ook kun je dan vanuit de Google playstore op je iPad apps lanceren richting je auto. Dus wel handig om een account te gebruiken.

Dat uitgeschreven wachtwoord afgeven hoort natuurlijk niet, is ook nergens voor nodig want je kunt het zelf bij de aflevering intypen terwijl de verkoper even de andere kant op kijkt.. Zo heb ik ook gedaan (Buh de aflevering in Corona modus tijdens de eerste lockdown) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• over9000
Mga1600 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:41:
[...]

Er zit wrl een harde schijf in, er is alleen (nog)geen mogelijkheid die te benaderen. Staat wel op de wensenlijst die bij Volvo is neergelegd
Misschien meer streaming diensten in aaos op de lijst zetten i.p.v. antiquaire middelen inzetten :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
tdkvolvo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:50:
[...]

Haha dat is dus helemaal niet nodig maar goed voor de angst voor privacy zal iedereen zijn eigen keus erin moeten maken. Ik heb gewoon mijn hoofd google account gebruikt en alle zoekopdrachten die ik in mijn telefoon invoer komen terug in de auto. Dat is wel echt relaxed, ook van bestemmingen van bijv. een jaar geleden. Je krijgt verder geen mail meldingen in je auto, het is alleen handig voor maps volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
Ja, dus gewoon aan te raden en niet bang zijn voor Easytoys mails 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over9000
thisisjazz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:56:
[...]

Haha dat is dus helemaal niet nodig maar goed voor de angst voor privacy zal iedereen zijn eigen keus erin moeten maken. Ik heb gewoon mijn hoofd google account gebruikt en alle zoekopdrachten die ik in mijn telefoon invoer komen terug in de auto. Dat is wel echt relaxed, ook van bestemmingen van bijv. een jaar geleden. Je krijgt verder geen mail meldingen in je auto, het is alleen handig voor maps volgens mij :)
Je kunt volgens mij meerdere Google accounts aan elkaar koppelen toch? dan heb je het toch een beetje gescheiden maar toch de verbinding met je hoofd account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
[...]

Weet iemand trouwens hoe Google Maps bepaalt welke recente bestemming hij in de hoofdkaart toont? Bij mij staat er ofwel Thuis ofwel Werk en dan nog 1 andere recente bestemming die tijdens het rijden ook kan wisselen. Het lijkt een of ander slim algoritme want als ik in plaats X rij, toont hij opeens een recente bestemming uit die plaats. Maar ook weer niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
over9000 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:59:
[...]

Je kunt volgens mij meerdere Google accounts aan elkaar koppelen toch? dan heb je het toch een beetje gescheiden maar toch de verbinding met je hoofd account.
Geen idee of je dan ook de perks hebt van één account zoals recente zoekgeschiedenis. Ik zie eigenlijk niet het nut erachter om een apart account te gebruiken. In je auto kan je niet zoveel met je google account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
JTHZZ schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:09:
[...]

Weet iemand trouwens hoe Google Maps bepaalt welke recente bestemming hij in de hoofdkaart toont? Bij mij staat er ofwel Thuis ofwel Werk en dan nog 1 andere recente bestemming die tijdens het rijden ook kan wisselen. Het lijkt een of ander slim algoritme want als ik in plaats X rij, toont hij opeens een recente bestemming uit die plaats. Maar ook weer niet altijd.
Je beantwoord volgens mij je vraag al :) Als je op je zoekbalk klikt toont hij je recente bestemmingen maar je hebt niet zoveel invloed op de hoofdkaart zo ver ik weet. Geen idee waarom dat soms wel/niet is. Viel mij niet eens echt op

[ Voor 4% gewijzigd door thisisjazz op 29-12-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
JTHZZ schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:09:
[...]

Dat is allemaal Google AI. En die extra suggestie die Google mij geeft is beangstigend vaak correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Dat is nog een grote wens, meldingen krijgen op de auto dat er mails zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
Ok, dus je kunt sowieso geen mails, e.d. uitlezen in de auto? niet dat ik zulke rare mails binnenkrijg, maar ik wil niet dat dit uit te lezen is als ik mijn auto een keer uitleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
ergodyne1 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:33:
Ok, dus je kunt sowieso geen mails, e.d. uitlezen in de auto? niet dat ik zulke rare mails binnenkrijg, maar ik wil niet dat dit uit te lezen is als ik mijn auto een keer uitleen.
Tot op heden nog niet. Misschien bij een verre toekomstige update, maar gelet op de eisen van Volvo/Google t.a.v. veiligheid onderweg verwacht ik niet dat het ooit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
ArnoudN schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:40:
[...]

Tot op heden nog niet. Misschien bij een verre toekomstige update, maar gelet op de eisen van Volvo/Google t.a.v. veiligheid onderweg verwacht ik niet dat het ooit gaat komen.
Ah top, ik zit niet echt op die functionaliteit te wachten. Lees mijn mail wel op mijn telefoon. Heb een maandje in een Tesla X gereden, en moet zeggen dat ik al die gadgets leuk vond voor een dag maar daarna er niks meer mee deed. Had weinig toegevoegde waarde die scheet-modus en kerstshow... Enige wat mooi was was die mogelijkheid om even youtube of netflix te kijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz
ergodyne1 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:33:
Nope en met het tempo van team ontwikkeling zal dat ook niet op korte termijn veranderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
[...]

Ik heb gewoon mijn hoofd google account gebruikt en alle zoekopdrachten die ik in mijn telefoon invoer komen terug in de auto.
Bij mij is het google account in de auto en op de telefoon ook dezelfde. Toch werkt het niet. Als ik in maps in de auto op bestemmingen tik geeft hij bovenaan “inloggen”. Als ik daar op klik geeft hij aan “ingelogd”.
Snap het niet maar zal wel aan mij liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
tdkvolvo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:36:
[...]

Bij mij is het google account in de auto en op de telefoon ook dezelfde. Toch werkt het niet. Als ik in maps in de auto op bestemmingen tik geeft hij bovenaan “inloggen”. Als ik daar op klik geeft hij aan “ingelogd”.
Snap het niet maar zal wel aan mij liggen.
Hmm dat klinkt als een bug. Geprobeerd opnieuw in te loggen? Dus ff uitloggen en dan weer inloggen. Anders misschien een x resetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyTerWelle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-03 21:38
Hier iets geks: Sinds week of twee last van wegvallende DAB-ontvangst.. Zonet ook weer en het lijkt erop dat de DAB+ontvangst wegvalt wanneer de achterruitverwarming aan gaat. Viel me toevallig op. Daarna meerdere keren geprobeerd en het lijkt erop dat wanneer deze achterruitverwarming inschakelt, de radio direct overschakelt van DAB naar FM. Wanneer de achterruitverwarming weer uitgaat, schakelt de radio naar paar seconden weer over van FM naar DAB. Zou dit te maken kunnen hebben met de terugroepactie voor de dakantenne?

[ Voor 12% gewijzigd door RoyTerWelle op 29-12-2021 21:54 ]

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 15:41
Ter info - dealer heeft mijn P6 nog voor Maart in de planning staan. Gevraagd naar DAB, volgens de dealer zou dit er gewoon op moeten zitten.

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
Om iedereen gerust te stellen: alle data die je in de auto creëert teneinde Google functies te gebruiken gaan naar de Volvo servers, worden eerst geanonimiseerd en dan naar Google gestuurd. Behalve de data van Maps, die gaan rechtstreeks naar Google.

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

• Mga1600
Rude-Dog schreef op donderdag 30 december 2021 @ 02:53:
Ter info - dealer heeft mijn P6 nog voor Maart in de planning staan. Gevraagd naar DAB, volgens de dealer zou dit er gewoon op moeten zitten.
Volgens de prijslijst wel de voorbereiding ervoor maar niet “echt”

[ Voor 15% gewijzigd door Mga1600 op 30-12-2021 11:11 ]

• Pitteken2
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-01-2024
Ik heb gisteren mijn bestelbon opnieuw ondertekend voor de my23 - verwacht juni 2022 - en daar staat dab gewoon op hoor. Niet als voorbereiding maar effectief aanwezig

Volvo xc40 p8 ultimate my23 sage green 20”

• Lancer

Lancer

What the......

Pure8 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:59:
[...]

Om iedereen gerust te stellen: alle data die je in de auto creëert teneinde Google functies te gebruiken gaan naar de Volvo servers, worden eerst geanonimiseerd en dan naar Google gestuurd. Behalve de data van Maps, die gaan rechtstreeks naar Google.
Dat gaat alleen over de telemetrie van de auto. Ook de stemsturing gaat direct naar de google servers. Via maps kan Google je zonder tussenkomst van Volvo direct traceren. Zet je bij Google alle privacy vinkje aan, dan valt er functionaliteit in maps uit, zoals navigeren naar de vorige bestemming.

Het is dus niet zo dat alles naar Volvo gaat behalve maps. Het is "alles gaat naar Google behalve de telemetrie van de auto"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJV2
  • Laatst online: 10-05-2024

RJV2

P8

Heeft er iemand ervaring met rijden in de bergen?
Ik ben benieuwd naar het verbruik berg op.
Laatste laadpunt ligt op 90 km voor bestemming. Laden tot 80% en met 10% aankomen geeft 50kWh. Dus dan kan ik ruim 50 kW/100km verbruiken. Dat moet toch kunnen? Temperatuur lijkt best mild te worden; 5 á 10 gr.

• Rude-Dog
Mga1600 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:41:
[...]

Mijne is een MY22 geen MY23 mocht dat uitmaken.

• Dylannx3
Vraagje aan de P6 berijders die zijn auto in de afgelopen weken hebben opgehaald: zit er in jullie auto dan wel DAB+? Ik mag de mijne volgende week ophalen.

• over9000
Mga1600 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:41:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soFUcSvCRP_RSVG_lFiZA1DHs2k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WXUVBEaH0XMR7Kok4VBu3737.jpg?f=user_large

• Mga1600
In de P6/8 prijslijst staat het zo:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WN0aIyM3jiItKyhz7EjBNRarLC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DpgMNhAlHs8t7cWFMXnJD7qH.png?f=fotoalbum_large

• over9000
Ja die prijslijst is daarna nog eens aangepast geweest, we gaan het over 6 nachtjes meemaken, jullie zijn de eerste die het horen :9

Correctie, zit nu in de prijslijst van toen te kijken en inderdaad staat het er zo zoals je aangeeft in. Echter mijn snapshot is uit de offerte(eind sept) van een week of twee eerder en kan niet meer achterhalen of er toen iets anders stond.

[ Voor 20% gewijzigd door over9000 op 30-12-2021 15:20 ]

• rinkel
  • Laatst online: 18:02
over9000 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:10:
[...]

Ja die prijslijst is daarna nog eens aangepast geweest, we gaan het over 6 nachtjes meemaken, jullie zijn de eerste die het horen :9

Correctie, zit nu in de prijslijst van toen te kijken en inderdaad staat het er zo zoals je aangeeft in. Echter mijn snapshot is uit de offerte(eind sept) van een week of twee eerder en kan niet meer achterhalen of er toen iets anders stond.
Bij mij staat dit in de orderbevestiging:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRu9Fe6r3R45hFKRkl2x2fpFdZY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DMsNyxAKvWNroP4RW75s5FaW.jpg?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GJV63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:16
Vandaag op en neer vanuit omgeving Gouda naar Hoogeveen. Heen wind mee, terug dezelfde wind tegen. Dus over het geheel genomen is het energie verbruik een goed gemiddelde. Met een gemiddeld verbruik van 20,3 KWh over 333 kilometer bij 13 Celcius en een gemiddelde snelheid van 82 km/h geen verkeerde uitkomst. Ben gestart met 100% lading. De batterij en interieur waren voorverwarmd. Verbruik vanaf wegrijden was laag. Heb overal de toegestane snelheid gereden. Schat dat ik 90% snelweg heb gereden. Overige 10% voornamelijk provinciale weg. Conclusie: een temperatuur van boven de 10 Celsius en een snelheid van 100 km/h maakt een range van zo'n 370 kilometer mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9lYhQm4RkJAtZqu6Wp5kf2nL5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lp0PbiyuVoOGmMLbrvhMnFtZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door GJV63 op 30-12-2021 16:32 ]

• RJV2
  • Laatst online: 10-05-2024

RJV2

P8

RJV2 schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:37:
En weer zijn de ingestelde timers voor opwarmen verdwenen. Om gek van te worden. Terwijl de planning voor het laden nog gewoon is blijven staan. Schiet mij maar lek.
En 10 dagen later zijn ze weer verdwenen. Misschien zit er een patroon in. Zijn timers voor voorverwarmen maar 10 dagen houdbaar?
Zijn er meer mensen waar de ingestelde timers verdwijnen?

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:38
Dylannx3 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:08:
Vraagje aan de P6 berijders die zijn auto in de afgelopen weken hebben opgehaald: zit er in jullie auto dan wel DAB+? Ik mag de mijne volgende week ophalen.
Ik heb ook geen DAB+ op mijn nieuwe P6. Dealer wees me op TuneIn radio als alternatief en gaf op de vraag of het nog wel nagerust ging worden als antwoord dat het zeker nog met een softwareupdate :? ging komen omdat alles wel is voorbereid. Vermoed dat ze het zelf ook niet helemaal weten.

• eniesten
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-09 12:00
P8 is deze maand geleverd met de volgende specificaties, dus ook DAB+ radio maar geen idee hoe dit te checken...

Overigens werkt TuneIn Radio prima, dus missen doe ik het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76PuWqGOQ41acks1Ae4RRl-Fbx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldmHSKowE9Qb7GQuA4rkG7bI.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas

• Rude-Dog
Misschien ligt het aan mij maar ik vind sowieso de ervaringen met de dealer vrij basic. Ik bedoel ik wacht nog op uitlevering maar de vragen die je stelt komt zo lafjes antwoord op, alsof ze echt geen idee hebben hoe een en ander werkt en wat er in de pijplijn zit.

• Mga1600
WildOne schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:03:
[...]

Ik heb ook geen DAB+ op mijn nieuwe P6. Dealer wees me op TuneIn radio als alternatief en gaf op de vraag of het nog wel nagerust ging worden als antwoord dat het zeker nog met een softwareupdate :? ging komen omdat alles wel is voorbereid. Vermoed dat ze het zelf ook niet helemaal weten.
Een jaar of 6 geleden had ik een XC60 die ook dab+ voorbereid was. Er moest achteraf nog een dab+ tuner ingebouwd worden en er werd software geladen. Kostte toen iets van 300 euro als ik me goed herinner.
Maar het probleem zal nu juist in het tijdelijk niet leverbaar van die tuner zitten vanwege het chip-tekort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
eniesten schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:37:
P8 is deze maand geleverd met de volgende specificaties, dus ook DAB+ radio maar geen idee hoe dit te checken...

Overigens werkt TuneIn Radio prima, dus missen doe ik het niet.

[Afbeelding]
Fijn, dat jij ook al Apple Carplay, Android Auto en een WiFi hotspot hebt :+

• eniesten
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-09 12:00
Claude schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:38:
[...]

Fijn, dat jij ook al Apple Carplay, Android Auto en een WiFi hotspot hebt :+
Hebben zeker, maar gebruiken...? O-)

Screenshot vanuit de offerte...

[ Voor 6% gewijzigd door eniesten op 30-12-2021 20:06 ]

Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas

• HouseL
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:02
Dylannx3 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:08:
Ik heb men P6 gisteren opgehaald. Wat een geweldige auto in vele opzichten. Ik heb er geen DAB+ in zitten. Daar ging ik al vanuit, omdat dit ten tijde van bestellen ook zo op de website is aangegeven. Ik vind dit persoonlijk ook niet heel belangrijk, daar ik bijna nooit radio luister. Maar goed als echte Hollander toch net maar even een email naar de dealer gestuurd met de vraag wat hun beleid precies is. Of dit nog achteraf ingebouwd / aangezet kan worden.

Overigens heb ik er ook Pilot Assit in zitten (heb de Plus versie). Ik dacht dat dit alleen in de Pro/Ultimate zit. Kan me vergissen. Dit is misschien wel een van de fijnste functies, zeker als je moet wennen aan het rustigere rijden.

• rinkel
  • Laatst online: 18:02
HouseL schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:14:
[...]

Ik heb men P6 gisteren opgehaald. Wat een geweldige auto in vele opzichten. Ik heb er geen DAB+ in zitten. Daar ging ik al vanuit, omdat dit ten tijde van bestellen ook zo op de website is aangegeven. Ik vind dit persoonlijk ook niet heel belangrijk, daar ik bijna nooit radio luister. Maar goed als echte Hollander toch net maar even een email naar de dealer gestuurd met de vraag wat hun beleid precies is. Of dit nog achteraf ingebouwd / aangezet kan worden.

Overigens heb ik er ook Pilot Assit in zitten (heb de Plus versie). Ik dacht dat dit alleen in de Pro/Ultimate zit. Kan me vergissen. Dit is misschien wel een van de fijnste functies, zeker als je moet wennen aan het rustigere rijden.
Zit ook op de plus.
Pro heeft wat meer comfort spullen als HarmanKardon, open dak, etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:06
eniesten schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:37:
In de zenderlijst staat achter de zendernaam uiterst rechts "Dab+"

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Zo, afgelopen 2 dagen weer een mooie range/verbruik test kunnen doen. Zoals onlangs ook gedaan met een rit in de kou wat erg tegenviel met een verbruik dat niet onder de 30kWh kwam. Dit keer van Zwolle, via Doetinchem naar Düsseldorf.

Heenreis van 205km bij 8-12 graden en de 20" winterbanden op 2.9 bar gezet. Grootste gedeelte 100-110 gereden over de snelweg. Verbruik viel redelijke mee. Zat op een verbruik van 24,6kWhwat volgens mij redelijk OK is. Maar ook zeker niet top.

Terugweg was het warmer met 14-15 graden maar onderweg wel regen gehad, flinke wind en ook reden we grote delen 120-130. Zelfde route maar nu een verbruik van 27.1 kWh.

Je ziet dus best aardige verschillen in rijden in diverse omstandigheden: vriespunt of kouder, redelijk normale omstandigheden en wat de boel doet als je harder rijdt.

Had overal, met alle 3 de omstandigheden wel wat betere cijfers verwacht na alle updates etc. Maar dat is mijn (tussentijdse) conclusie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mich78
Ik heb ook al gemerkt dat een stevige rijstijl zorgt voor een hoog gehaktstaven verbruik. Steeds bij de Shell bijladen en dan moet t baasje ook wat hebben. Als je die gehaktstaven meerekent is het helemaal niet voordelig dat elektrisch rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over9000
[...]

Had hem wel eens eerder gesteld, hoe ziet die ruimte onder de laadvloer achter eruit, volgens mij bij de p8 zit er een hap uit die ruimte voor motor of andere electronica. Is dat bij de single motor ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Juancho schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 00:00:
Zo, afgelopen 2 dagen weer een mooie range/verbruik test kunnen doen. Zoals onlangs ook gedaan met een rit in de kou wat erg tegenviel met een verbruik dat niet onder de 30kWh kwam. Dit keer van Zwolle, via Doetinchem naar Düsseldorf.

Heenreis van 205km bij 8-12 graden en de 20" winterbanden op 2.9 bar gezet. Grootste gedeelte 100-110 gereden over de snelweg. Verbruik viel redelijke mee. Zat op een verbruik van 24,6kWhwat volgens mij redelijk OK is. Maar ook zeker niet top.

Terugweg was het warmer met 14-15 graden maar onderweg wel regen gehad, flinke wind en ook reden we grote delen 120-130. Zelfde route maar nu een verbruik van 27.1 kWh.

Je ziet dus best aardige verschillen in rijden in diverse omstandigheden: vriespunt of kouder, redelijk normale omstandigheden en wat de boel doet als je harder rijdt.

Had overal, met alle 3 de omstandigheden wel wat betere cijfers verwacht na alle updates etc. Maar dat is mijn (tussentijdse) conclusie.
Mijn conclusie is dat het je rijstijl is. Als je de cc op 100 zet, zit je ook niet zo vaak links. Zelfs als je zelf goed afstand houdt, gaat je verbruik omhoog omdat een ander het niet doet en dus vaker moet remmen.

Van mij hoef je niet rustiger te doen, maar neem dan ook het hogere verbruik voor lief.

Mocht je auto een afwijking hebben tov de andere P8's in dit forum, dan hierbij meteen ook mijn excuses voor de opmerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSANL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-03 13:21
mich78 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 00:05:
Ik heb ook al gemerkt dat een stevige rijstijl zorgt voor een hoog gehaktstaven verbruik. Steeds bij de Shell bijladen en dan moet t baasje ook wat hebben. Als je die gehaktstaven meerekent is het helemaal niet voordelig dat elektrisch rijden.
_O-

XC40 P8 [MY21] / 20" / Warmtepomp / Grijs / Panoramadak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylannx3
WildOne schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:03:
[...]

Blijft wel weer lekker vaagjes he! Ik heb verder geen ervaring met TuneIn. Volgende week maar even navragen wat de bedoeling is en wat zij onder 'voorbereiding' verstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylannx3
Rude-Dog schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:03:
Misschien ligt het aan mij maar ik vind sowieso de ervaringen met de dealer vrij basic. Ik bedoel ik wacht nog op uitlevering maar de vragen die je stelt komt zo lafjes antwoord op, alsof ze echt geen idee hebben hoe een en ander werkt en wat er in de pijplijn zit.
Welcome to my world ;-). Dit was ook mijn ergenis nummer 1. In mijn geval weigerde ze gewoon om dit jaar af te leveren en wilde ze het perse volgend jaar doen. Als ik de 'waarom' vraag stelde, bleven zij ook lafjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Lancer schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:32:
[...]

Mijn conclusie is dat het je rijstijl is. Als je de cc op 100 zet, zit je ook niet zo vaak links. Zelfs als je zelf goed afstand houdt, gaat je verbruik omhoog omdat een ander het niet doet en dus vaker moet remmen.

Van mij hoef je niet rustiger te doen, maar neem dan ook het hogere verbruik voor lief.

Mocht je auto een afwijking hebben tov de andere P8's in dit forum, dan hierbij meteen ook mijn excuses voor de opmerking.
Dat lijkt mij stug want op zulke langere ritten is het eigenlijk vrij easy rijden: iets harder dan officieel mag, ACC aan en ook tijdig van baan wisselen als je inhaalt. Daar komt amper een rem/acceleratie actie aan te pas als het een beetje rustig op de weg is.

En soms let ik juist heel bewust op m'n rijgedrag. Maar dan krijg je dus de scores zoals op de heenweg. Zelfs met die verbruik assistent aan.

Misschien is dit het wel gewoon. Zou kunnen, maar als ik dan weer die post boven me zie van iemand die gewoon in de 20kWh zit dan is het verschil wel heel erg groot. Misschien toch eens bij de dealer voorleggen.

Anyway fijne jaarwisseling allemaal! Pas goed op jezelf en op elkaar!

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 31-12-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
[...]

Veel plezier met de auto! Hoeveel pk heeft de P6 eigenlijk en wat hoe lang doet hij over 0-100? Gewoon even benieuwd. Radio gebruik ik ook niet echt en merk persoonlijk weinig voordeel aan DAB dus dat zul je niet missen!

Ps: “Ik heb men P6…” _O- Die heb ik toch jaren niet meer gelezen!
Pagina: 1 ... 41 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"