Reisverslag Zweden (december)
Voor de geïnteresseerde hierbij mijn reisverslag van een trip naar Midden-Zweden. Ik ben wat laat met plaatsen, maar het verslag gaat over de eerste week van december. Toen met meest actuele software versie 1.7
- 5.350 elektrische kilometers
- In 12 dagen
- Met 37x opladen … (snellader) waarvan 5x 50Kw
- Temperaturen tot -18 graden
- Eind bestemming: 300km boven Stockholm
Vraag me niet waarom, maar het was een mooie uitdaging.
Met een pup van 5 maanden was om de 2 uur stoppen sowieso al noodzakelijk en een mooi excuus om toch gewoon met de P8 (twin engine) te gaan i.p.v. de diesel camper (veelte koud daar).
Heen/terug reis snelweg
We hadden 2,5 dag heen en 2,5 dag terug gepland voor de reis met overnachtingen zodat de dagen niet té lang werden. Routeplanning via ABRP en een paar verschillende laadpassen voor de zekerheid mee.
Ik had al ervaring met laden in Duitsland, en dat ging eigenlijk zonder problemen. Ionity laders staan lekker aan de autobahn en Aral Pulse laders zijn een goede aanvulling. Andere laders heb je eigenlijk niet nodig. Hetzelfde geldt voor Denemarken, inmiddels legio aan mogelijkheden van verschillende merken (Allego snelladers zijn er echt top!).
Zuid-Zweden is met wat plannen ook goed te doen, hier moet je het vooral van Ionity laders hebben (Cirkel-K). Boven de horizontale lijn Gotenborg – Stockholm wordt het toch wel een ander verhaal. Plus bijkomend nadeel, de temperatuur wordt subarctisch.
Midden/Noord Zweden –10 gemiddelde temperatuur (KOUD…brr..)
Om eerlijk te zijn viel mij hier het elektrische wel wat tegen. Begrijp mij niet verkeerd, ik had echt wel rekening gehouden met koud weer en een slecht presterende batterij, maar alsnog. Met temperaturen tussen de -18 en -6 is het niet ideaal om elektrisch te rijden, voordat de batterij warm was, waren we zeker 1 uur verder. In die omstandigheden was het theoretisch bereik met volle accu: 220 Kilometer. Bruikbaar bereik (tussen 10 – 80%): 150 Kilometer = elk 1,5 uur stoppen en laden. Het verbruik in het eerste uur met koude accu was vaak rond de 35kwh/100km (voorverwarmen had overigens niet veel nut). Gemiddelde snelheden 80 km/h.
Ook het snelladen met deze temperaturen (gemiddeld -10) was een uitdaging. Uiteraard, logisch, maar met warme accu had ik beter gehoopt. Pieksnelheid was 76kW, tja, dan duurt laden van 10 tot 80% wel erg lang….haha… om maar even niet te spreken over de 50kW laders die soms alleen voor handen waren in het binnenland -we maakten het ons zelf ook ook niet makkelijk, i know -.
Onze eindbestemming had helaas geen laadpunt en voor nood hadden we de granny kunnen aansluiten, maar dat duurt mij echt te lang (24+ uur).
Oplossing: elke avond laden bij de Ionity lader op 10 minuten rijden en opladen tot ongeveer 80%. Thanks Ionity
Positieve punten:
- Heerlijke reisauto (wisten we al)
- Erg snel warm in de auto, en stuurverwarming, heeeerlijk.
- Laadinfra is echt geen probleem meer, overal ruim beschikbaar
- 4x4 ideaal in de sneeuw!
- Automatisch grootlicht !!!!
- Geen problemen gehad met software (gelukkig)
Negatieve punten:
- Het is erg lastig gedoseert te rijden in de sneeuw/op ijs door het vele koppel. De brede banden helpen hier ook niet mee. OPD en ACC sowieso uitzetten als je op ijs rijd. Hierdoor zijn wij in een slip geraakt (gelukkig niets geraakt).
- Bereik erg beperkt in de échte kou (=logisch)
Ook opvallend. Weinig XC40érs gezien, laat staan elektrisch. Voor veel Zweden toch een te kleine auto gok ik. Een XC60 zie je stukken meer.
De ID.4 zie je er overigens het meest.
Zou ik het andere mensen aanraden: Nee, niet perse.
Is het mogelijk: Ja.
Is het leuk: Jaaaa, een volvo hoort toch thuis in Zweden.
[i]En ohja, wil je er sneller zijn? Neem een diesel, een geen pup
Zweeds broertje moest op de foto natuurlijk