• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

nujtrug schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:34:
[...]

Hier MY23 en nog steeds niet binnen gehad via OTA. Twee weken geleden op onderhoud geweest en expliciet gevraagd om update uit te voeren. Volgens receptioniste was dat ook gedaan maar toen ik in de wagen stapte zat die nog steeds op de oude versie. Heb er dan ook maar geen punt van gemaakt.

Mijn "Service, Wear and Tear Included" abonnement is wel vervallen in januari. Volgens de app vallen daar "Laatste software-updates" onder. Maar aangezien hier mensen zijn met MY21 die hem al gehad hebben geloof ik niet dat ik daardoor nog geen update heb gehad.
Ik las elders ook mensen ook uit USA die niets hadden, een stuk of 5, en opvallend genoeg alle vijf MY23.
Ik mocht onderhoud niet bij de dealer laten doen van de leasemij, waardoor ik ook die kans heb gemist om de update via de garage te laten uitvoeren en nu van die gammele OTA afhankelijk ben.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• ERN5T
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10:00
Vanmorgen de melding gehad dat 5.0.5 gereed staat, bij een MY25. Alleen de installatie vlot niet erg. Bij 7% wordt de installatie afgebroken. Inmiddels een keer of 5 geprobeerd, ook met een uur er tussen en de sleutel uit de buurt. Misschien is het erg druk op de server, later nog maar eens proberen.

EX40 TMP Ultra MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren; PV: 6,7 kWp (zuid) Solis 3P6KG4; 3x MT V3 15,36kWh V147-117-112 - CT003 V122

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:51
Voor de mensen met de nieuwe UI schil... vervangt dat volledig het oude startscherm? Dus met die 4 tegels? Of is dat Maps scherm met daaronder muziek/telefoon en een rij snelkoppelingen iets dat je ziet als je bijv. Maps of Spotify specifiek opent maar als je op de home knop druk je weer het scherm met de 4 tegels ziet?

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 10-03-2026 12:28 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:20
Juancho schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:28:
Voor de mensen met de nieuwe UI schil... vervangt dat volledig het oude startscherm? Dus met die 4 tegels? Of is dat Maps scherm met daaronder muziek/telefoon en een rij snelkoppelingen iets dat je ziet als je bijv. Maps of Spotify specifiek opent maar als je op de home knop druk je weer het scherm met de 4 tegels ziet?
4 swipe tegels zijn weg
Maps met widgets is home screen. Linksonder vier vierkantjes kom je in de app lijst

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Juancho
caspervc schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:37:
[...]

4 swipe tegels zijn weg
Maps met widgets is home screen. Linksonder vier vierkantjes kom je in de app lijst
Bedankt. Dus dan heb je standaard altijd 2 maps schermen voor je neus. Ik blijf dat een bijzonder matig UX design vinden. En als je Spotify op het grotere scherm toont, verandert de muziek player widget dan in een Maps widget? Of zie je dan 2x muziek?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:20
Juancho schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:55:
[...]

Bedankt. Dus dan heb je standaard altijd 2 maps schermen voor je neus. Ik blijf dat een bijzonder matig UX design vinden. En als je Spotify op het grotere scherm toont, verandert de muziek player widget dan in een Maps widget? Of zie je dan 2x muziek?
Ja 2x maps idd standaard. Driver scherm en hoofdscherm. Spotify widget verandert niet in maps widget. Vind 't wel qua gemak stukken vooruit gegaan. Hoef veel minder te swipen en doen tijdens 't rijden.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Juancho
caspervc schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:00:
[...]

Ja 2x maps idd standaard. Driver scherm en hoofdscherm. Spotify widget verandert niet in maps widget. Vind 't wel qua gemak stukken vooruit gegaan. Hoef veel minder te swipen en doen tijdens 't rijden.
Helder. Ja dat laatste snap ik en dat miste ik ook in de XC40 en nu weer in de PS2. Maar neemt niet weg dat ik de UI zelf maar heel erg matig ontworpen vind. Sterker nog, er lijkt helemaal niet over nagedacht te zijn.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Vanochtend in elk geval geen gekke dingen gemerkt. Iets minder ruimte inderdaad, maar daardoor wel ook een paar dingen meer binnen handbereik.

Het scherm achter het stuur is wel fraaier zo, al blijft het allemaal wel vrij beperkt qua mogelijkheden. In mijn SEAT kon ik dat scherm veel meer customizen qua design maar ook welke informatie wel of niet getoond wordt. Maar goed, de meer minimalistische keuzes van Volvo hebben ook zo hun voordelen en het is ook niet dat ik dingen heel erg mis of zo.

Installatie zelf heb ik gisteren voor het slapen gaan gestart en het einde niet afgewacht. Maar dat is dus goed gegaan en ook het laadschema wat ergens tijdens de installatie begon is niet geskipt. Aan het stroomverbruik te zien is het laden direct na afronden van de installatie begonnen (45min later dan normaal).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:21
nujtrug schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:34:
Hier MY23 en nog steeds niet binnen gehad via OTA. Twee weken geleden op onderhoud geweest en expliciet gevraagd om update uit te voeren. Volgens receptioniste was dat ook gedaan maar toen ik in de wagen stapte zat die nog steeds op de oude versie. Heb er dan ook maar geen punt van gemaakt.

Mijn "Service, Wear and Tear Included" abonnement is wel vervallen in januari. Volgens de app vallen daar "Laatste software-updates" onder. Maar aangezien hier mensen zijn met MY21 die hem al gehad hebben geloof ik niet dat ik daardoor nog geen update heb gehad.
Dus je laatste onderhoudbeurt heb je zelf betaald? Dan had de update toch juist uitgevoerd moeten worden?

• Tranquility
caspervc schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:00:
Ze hadden gewoon de twee laatst gebruikte apps op die balk moeten zetten. Dan kun je altijd makkelijk heen- en weer switchen tussen bijv. muziek en maps. Nu is er geen logica in te ontdekken. 8)7

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:41
Tranquility schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:13:
[...]

Dus je laatste onderhoudbeurt heb je zelf betaald? Dan had de update toch juist uitgevoerd moeten worden?
Neen, is een leasewagen. Dus vraag me ook af in hoeverre dat "Service, Wear and Tear Included" abonnement stand houdt.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2026.2.1)

• jacob.korf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-03 19:35
Hier ook de update binnen (2025). Ik ben blij met de update.
- Display achter stuur mooi opgefrist en clean. Werkt ook eindelijk fatsoenlijk het bijv waze
- Display in het midden positief qua opzet, makkelijk om zaken te bereiken en niet met op 5 knoppen drukken om bijv te willen switchen dan spotify naar radio.
- 3 balken onderin is te veel. De onderste balk had van mij ook samengeperst mogen worden met de Google assistant button (die ik al fysiek heb). Dan had je 1 balk gehad en was het navigatie scherm wat ruimer.
- 3e balk van onder verdwijnt als je de home button indrukt. Hoop niet dat ik dat nu dagelijks moet doen.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:33
jacob.korf schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:07:
Hier ook de update binnen (2025). Ik ben blij met de update.
- Display achter stuur mooi opgefrist en clean. Werkt ook eindelijk fatsoenlijk het bijv waze
- Display in het midden positief qua opzet, makkelijk om zaken te bereiken en niet met op 5 knoppen drukken om bijv te willen switchen dan spotify naar radio.
- 3 balken onderin is te veel. De onderste balk had van mij ook samengeperst mogen worden met de Google assistant button (die ik al fysiek heb). Dan had je 1 balk gehad en was het navigatie scherm wat ruimer.
- 3e balk van onder verdwijnt als je de home button indrukt. Hoop niet dat ik dat nu dagelijks moet doen.
Overdrijven is ook een kunst, je moest geen 5 knoppen drukken om bv. in Spotify te geraken... Maar nu is het wel beter als je Spotify gebruikt in de wagen, maar als je het niet gebruikt geeft die balk weinig meerwaarde. Ik luister gewoon nog naar de (DAB)-radio.

Ja, ik moet meermaals op de home knop drukken om die derde balk te doen verdwijnen.. soms staat hij er niet, soms wel,.. soms zelfs een zwart scherm waar normaal google maps staat, dan moet ik ook op de home knop drukken, en ja dan staat de derde balk er ook bij.. dus nog eens op home knop. Ik zit nu wel meer op die home knop te duwen... maar ik zit nog met 4.2.13, misschien is het iets beter in de 5.0.5.

Idem met afspelen muziek... meermaals geen muziek als ik instap, maar soms dan weer wel... beetje buggy software voor een auto die al 6 jaar op de markt is...

Al iemand met MY26 die 5.0.5 heeft ontvangen?

[ Voor 5% gewijzigd door RigolleM op 10-03-2026 18:15 ]

• jacob.korf
RigolleM schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:13:
[...]

Overdrijven is ook een kunst, je moest geen 5 knoppen drukken om bv. in Spotify te geraken... Maar nu is het wel beter als je Spotify gebruikt in de wagen, maar als je het niet gebruikt geeft die balk weinig meerwaarde. Ik luister gewoon nog naar de (DAB)-radio.

Ja, ik moet meermaals op de home knop drukken om die derde balk te doen verdwijnen.. soms staat hij er niet, soms wel,.. soms zelfs een zwart scherm waar normaal google maps staat, dan moet ik ook op de home knop drukken, en ja dan staat de derde balk er ook bij.. dus nog eens op home knop. Ik zit nu wel meer op die home knop te duwen... maar ik zit nog met 4.2.13, misschien is het iets beter in de 5.0.5.

Idem met afspelen muziek... meermaals geen muziek als ik instap, maar soms dan weer wel... beetje buggy software voor een auto die al 6 jaar op de markt is...

Al iemand met MY26 die 5.0.5 heeft ontvangen?
Jawel het waren 5 stappen:
- Home knop voor switchen van Google maps naar hoofdmenu met de gare balken
- Naar rechts schuiven om naar Radio te gaan
- Klikken op radio
- Klikken op play van de favoriete radio zender (bijv voor nieuws op hele uren).
- Home knop om naar hoofd menu te gaan
- Navigatie knop om weer in Google maps te komen

6 stappen!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:33
jacob.korf schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:23:
[...]

Jawel het waren 5 stappen:
- Home knop voor switchen van Google maps naar hoofdmenu met de gare balken
- Naar rechts schuiven om naar Radio te gaan
- Klikken op radio
- Klikken op play van de favoriete radio zender (bijv voor nieuws op hele uren).
- Home knop om naar hoofd menu te gaan
- Navigatie knop om weer in Google maps te komen

6 stappen!
Ah heb niet goed gelezen... jij wou switchen, niet alleen media afspelen... OK dan heb je gelijk, mea culpa!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:27:
[...]

Ah heb niet goed gelezen... jij wou switchen, niet alleen media afspelen... OK dan heb je gelijk, mea culpa!
Ach, nog even wachten op de befaamde OTA, dan hebben wij ook ineens minder klikjes :-)
Voorlopig nog steeds nergens te bekennen...

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• jacob.korf
Haha ach ja, over het algemeen vindt ik het een verbetering. Maar elk voordeel heb z'n nadeel 😉. Ik had graag UI design hierop willen doen.

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-03 20:14

The GUI

ClickOps < DevOps

Nee nog geen 5.0.5 op mijn MY26. Maar de interface had ik natuurlijk al :)
Ik moet zeggen: werkt prima. Maar hiervoor had ik een V60 met Sensus, en dat had zo mogelijk nog minder opties.
De dubbele kaart los ik op door op de knop met de streepjes te drukken, dan heb je bij het stuur enkel de pijlen en afstand tot afslag. Rijdt ook lekker rustig in het donker.

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
ron65 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:29:
[...]
Ach, nog even wachten op de befaamde OTA, dan hebben wij ook ineens minder klikjes :-)
Voorlopig nog steeds nergens te bekennen...
Troost je, ook hier (MY23) blijft het heel stil... Komt vast wel goed! 😉

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Tranquility
RigolleM schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:13:

Ik heb exact hetzelfde gedrag met de "oude" UX versie 4.2.13 in de nieuwe IHU.
Hopelijk wordt dit met 5.0.5 wat minder buggy..
Pagina: 1 ... 362 363 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"