• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:54
ron65 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:54:
[...]
Feit blijft dat een collega van me zegt dat in zijn renault (notabene een wannabe auto merk) AAOS zit met veel meer apps in de store dan Volvo heeft EN locatie delen bij hem wel werkt vanaf het dashboard (en nee, niet met carplay of AA) .
Wat bedoel je met wannabe auto merk als je het over Renault hebt?

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05-04 22:30
ron65 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:54:
[...]

Ik weet dat je gelijk hebt, maar ik vind het een kromme situatie ;-)
anders gezegd: Volvo zou kunnen zeggen "Google, heel leuk, maar wij implementeren jullie software in onze autos en daarmee moet die aan een aantal eisen voldoen, want de klant koopt de auto, en niet tweedelig een auto en een softwarepakket. Jullie gaan dus onderdeel uitmaken van onze wagen, dan moet je ook aan onze wensen voldoen"
Ongetwijfeld zal Volvo bepaalde eisen stellen aan het software pakket dat ze implementeren, maar dat gaat (gelukkig) natuurlijk niet over iets onbelangrijks of je wel of niet je locatie kunt delen vanuit Maps.

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:31:
[...]

Wat bedoel je met wannabe auto merk als je het over Renault hebt?
Ik heb met een hele goede reden een hekel aan het merk.
Dat heeft een voorgeschiedenis met gewonden dankzij gebrekkige elektronica in een auto, die hier verder niet verhaald hoeft te worden. En ik heb het niet over 1 toevals treffer, maar over 3 incidenten met elektrotechniek in renaults.
Dus ik kan zo af en toe goed negatief over die hokken zijn, lees er maar overheen.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

StevendGraaf schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:48:
[...]

Ongetwijfeld zal Volvo bepaalde eisen stellen aan het software pakket dat ze implementeren, maar dat gaat (gelukkig) natuurlijk niet over iets onbelangrijks of je wel of niet je locatie kunt delen vanuit Maps.
Zou je denken? ik zie vaak zulke diepgaande juridisch onderbouwde verhandelingen in convenanten tussen bedrijven over software en de prestaties ervan, dat een "Locatie delen" functie zelfs nog een groot punt is.

Maar kunnen we nog heel lang over discussieren, ik mis die functie regelmatig terwijl die op een eerdere wagen er gewoon in zat. Daar fing het om, dat het ontbreekt terwijl het de verkeersveiligheid kan bevorderen, ipv te gaan zitten SMS of appen, kun je live met een specifiek iemand de route en de voortgang delen wat aan beide kanten rust geeft.

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05-04 22:30
ron65 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:52:
[...]
Maar kunnen we nog heel lang over discussieren, ik mis die functie regelmatig terwijl die op een eerdere wagen er gewoon in zat. Daar fing het om, dat het ontbreekt terwijl het de verkeersveiligheid kan bevorderen, ipv te gaan zitten SMS of appen, kun je live met een specifiek iemand de route en de voortgang delen wat aan beide kanten rust geeft.
Dan raad ik je vooral aan daar rekening mee te houden bij de aankoop van je volgende auto, of anders is er is genoeg meegedacht hier met goedbedoelde adviezen voor een alternatief als live locatie delen in whatsapp of Find My. Hoop dat dan een oplossing voor je kan zijn.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:32
ron65 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:52:
[...]

Zou je denken? ik zie vaak zulke diepgaande juridisch onderbouwde verhandelingen in convenanten tussen bedrijven over software en de prestaties ervan, dat een "Locatie delen" functie zelfs nog een groot punt is.

Je heb dit tijden terug ook al eens gezegt. Heb je het wel eens of nog beter, veelvuldig bjj Volvo neergelegd om te implementeren?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:50:
[...]

Je heb dit tijden terug ook al eens gezegt. Heb je het wel eens of nog beter, veelvuldig bjj Volvo neergelegd om te implementeren?
niet meer. helpt niet.
maar ik haalde dit aan in een andere discussie om aan te geven dat dit al eerder besproken was, iemand maakte een opmerking over het niet delen van de locatie van de auto uit privacy overwegingen.

Het was niet mijn bedoeling deze hele discussie opnieuw te voeren, maar het lijkt wel alsof ik iets wil wat heel vies is, als ik zeg dat ik gewoon live vanuit de auto de locatie wil kunnen delen. Destijds precies hetzelfde en nu weer. "warom zou je dat willen als je ook kunt appen of sms sturen" kreeg ik destijds ook al voor de voeten.

Het lijkt niet begrepen te willen worden dat ik het gewoon een handige functie vind die ik nu gewoon mis, kennelijk zit ik daar erg fout mee dat er steeds zo op ingehamerd wordt.

Maar, los daarvan, we kunnen er lange discussies over opzetten, de bron van mijn opmerking was niets meer dan een poging behulpzaam te zijn naar iemand die over het locatie delen begon. Verder wilde ik er niet mee gaan, we zijn nu 4 paginas verder.

https://gathering.tweaker...message/84721890#84721890

Dus dit is voorlopig het laatste wat ik over dit puntje zeg hier. anders blijven we aan de gang. _/-\o_

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-04 15:10
Ik heb zelfs geprobeerd een LORA tracker op de auto te plakken. Dat werkte voor geen meter, zodra de auto een beetje vaart had kreeg de tracker geen verbinding of fix meer. Werkte wel op een stilstaande auto, maar ja, die functie heb ik al.

• Juancho
Ow @ron65 ik zou het ook handig vinden hoor. Weet vrouwlief na een kantoordag precies hoelaat ze kan koken 😁😉. Maarja, wat je al zegt, ze luisteren niet en Volvo/Polestar doet niets of heel weinig met gebruikers feedaback. Het is helaas niet anders want zo zijn er nog wel tientallen verbeteringen te bedenken die mega handig zijn.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• jacob.korf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-04 20:57
Dat ik net de auto in stapte kreeg ik een intro scherm van de nieuwe ui die er aan komt. Helaas de update zelf nog niet, maar dichtbij 🙂

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12:54
Bij anderen ook? Wij hebben op kantoor inzicht in gebruik en kw per laadpaal. Als een auto vol is gaat deze bij de meeste merken naar 0kw, de volvo blijft 323w nippen van de paal, in ieder geval een dik uur tot 2 uur. wellicht bij thuisgebruikers ook of? De app heeft dan wel al gemeld dat de auto vol is.

[ Voor 17% gewijzigd door peutje op 27-02-2026 15:21 ]

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-04 16:55
peutje schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:13:
Bij anderen ook? Wij hebben op kantoor inzicht in gebruik en kw per laadpaal. Als een auto vol is gaat deze bij de meeste merken naar 0kw, de volvo blijft 323w nippen van de paal, wellicht bij thuisgebruikers ook of?
Nee hier thuis niet (Alfen single pro laadpaal). Valt netjes terug naar 0.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:46
vdburg schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:15:
[...]

Nee hier thuis niet (Alfen single pro laadpaal). Valt netjes terug naar 0.
Gaat bij mij ook maar 0

• Kammika
cdwave schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:25:
Ik heb zelfs geprobeerd een LORA tracker op de auto te plakken. Dat werkte voor geen meter, zodra de auto een beetje vaart had kreeg de tracker geen verbinding of fix meer. Werkte wel op een stilstaande auto, maar ja, die functie heb ik al.
Er zijn wel niet al te dure gps trackers als je zoiets zoekt, ook die je kan inbouwen. Moet je even op Amazon zoeken

Maar mijn thuisfront trackt my gewoon met here’s my iPhone, net zo makkelijk. Neem aan dat er voor Android ook wel zoiets bestaat.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:21:
[...]

Er zijn wel niet al te dure gps trackers als je zoiets zoekt, ook die je kan inbouwen. Moet je even op Amazon zoeken

Maar mijn thuisfront trackt my gewoon met here’s my iPhone, net zo makkelijk. Neem aan dat er voor Android ook wel zoiets bestaat.
Dat is niet de oplossing, ik wil een ingeprogrammeerde route kunnen delen, incl de ETA.
Naar keuze, wanneer ik dat nodig acht.
Niet via een externe telefoon, of eiphone, gewoon de navigatie in de auto.

Natuurlijk kan ik maps op de android aanzetten en ook daar de route inprogrammeren, en van daaruit delen, hoor ik bij elke kruising in stereao "sla rechts af". dubbelop dus.

Ik deel niet alleen met het thuisfront, ik werk nog, dus ik moet ook regelmatig naar klanten waar ik 1x kom, soms op 250 km afstand. Dan wil ik als er onderweg file is gewoon met iemand een locatiedeling kunnen starten vanuit het dashboard navigatiesysteem, niet eerst naar een telefoon moeten grijpen en daarop al rijdens een route inplannen en dan gaan delen. Leuk voor de staat die dan weer 480 euro vangt voor bellen achter het stuur.

Gewoon dat ene knopje in maps, "locatie delen' waarbij je vervolgens kunt kiezen uit een contactpersonenlijst of een los GSM nummer kunt ingeven van iemand. Wat ik kan gebruiken onderweg als dat nodig wordt, niet vooraf moeten inprogrammeren...

Ik zit achter het stuur, het wordt drukker en door wat files mis ik de afspraak, op DAT moment (dus als ik al aan het rijden BEN) wil ik die locatiedeling kunnen inzetten.
Ik heb echt alle alternatieven als GSM gebruiken, SMSén, vooraf bellen wete ik veel wat meer alleang geprobeerd maar ze voldoen NIET.

Overigens: lees een paar berichten terug, de auto deelt zelfs geen locatie met de APP als de auto rijdt, ook niet naar een dongle, en ook niet richting de navigatie anders dan alleen het lokale gebruik in de auto zelf.
Er staat dan lettelrijk bij "uit privacy overwegingen wordt de locatie niet gedeeld...."
Dus het is VOLVO die tijdens het rijden locatiedeling met alles buiten de auto blokkeert. Dat lijkt me nu ook wel duidelijk zat.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
@iedereen. Sorry dat ik de ***** moet zijn die het moet aankondigen. We zijn er al meer als twee pagina’s over aan het discussiëren. Het zit er wel op, Volvo (of Google) ondersteunt het niet ivm privacy. Niemand hier werkt bij Volvo zelf die het kan regelen.

Er zijn alternatieven maar die voldoen niet aan jouw/ons gewenste use case. Dus of s*ck it up of koop/lease een andere auto. Leven is te kort om te blijven hangen in zulke zaken…

[ Voor 8% gewijzigd door TheKerremenke op 27-02-2026 22:18 ]

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• cdwave
TheKerremenke schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:55:
@ron65 Sorry dat ik de ***** moet zijn die het moet aankondigen. We zijn er al meer als twee pagina’s over aan het discussiëren. Het zit er wel op, Volvo (of Google) ondersteunt het niet ivm privacy. Niemand hier werkt bij Volvo zelf die het kan regelen.
Maar het is toch lekker om ergens je hart te kunnen luchten...

En ik denk dat de discussie een stuk korter zou zijn geweest als Volvo er niet "privacy" al scheldend en schoppend aan de haren erbij gesleurd had...

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

TheKerremenke schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:55:
@ron65 Sorry dat ik de ***** moet zijn die het moet aankondigen. We zijn er al meer als twee pagina’s over aan het discussiëren. Het zit er wel op, Volvo (of Google) ondersteunt het niet ivm privacy. Niemand hier werkt bij Volvo zelf die het kan regelen.

Er zijn alternatieven maar die voldoen niet aan jouw gewenste use case. Dus of s*ck it up of koop/lease een andere auto. Leven is te kort om te blijven hangen in zulke zaken…
SOrry, maar ook jij begrijpt het niet helemaal.

Er was iemand die een vraag hierover stelde, waarom deelt mijn auto de locatie niet als die un gebruik is (in andere woorden, maar dit was de kern van de vraag).

Ik reageer daarop met de mededeling dat Volvo dat niet doet uit hoofde van Privacy, en dat zie je o.a. terug in die missende functie locatie delen in maps.

Daar had het wat mij betreft als antwoord bij kunnen blijven, maar dan krijg ik van meerdere kanten opmerkingen dat ik maar een GSM moet gebruiken, ene iphone moet gebruiken met carplay en SMS moet gaan versturen...
Daar ging het niet om, het was gewoon een antwoord "Inderdaad, de auto deelt die locatie niet vanwege privacy" punt.

In het verleden gebeurde hetzelfde, constant min of meer aangevallen dat er andere manieren zijn etc... ALs ik dan aangeef dat die functie voor mij gewoon een grote wens is moet ik dat evrvolgens op allerlei manieren gaan verdedigen want.... er zijn andere manieren.

Ik wilde die twee pagina's discussie niet, maar die worden mij nu dus wel verweten weer.

Leuk he? je probeert iemand een antwoord te geven en wordt weer in een discussie gedrukt die je niet wilt, wordt vervolgens verweten dat je die discussie hebt en ook wordt je verweten dat je iets wenst in de software en aangeeft dat je at mist.

Nu jouw reactie weer, die mij opdringt dat de discussie mijn schuld is...

jongens.... bok off, klaar!

dits is niet leuk meer. Succes

BAH
:( :( :( :( :( :( :( :(

• Kammika
ron65 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:43:
[...]

Dat is niet de oplossing, ik wil een ingeprogrammeerde route kunnen delen, incl de ETA.
Naar keuze, wanneer ik dat nodig acht.
Niet via een externe telefoon, of eiphone, gewoon de navigatie in de auto.

Natuurlijk kan ik maps op de android aanzetten en ook daar de route inprogrammeren, en van daaruit delen, hoor ik bij elke kruising in stereao "sla rechts af". dubbelop dus.

Ik deel niet alleen met het thuisfront, ik werk nog, dus ik moet ook regelmatig naar klanten waar ik 1x kom, soms op 250 km afstand. Dan wil ik als er onderweg file is gewoon met iemand een locatiedeling kunnen starten vanuit het dashboard navigatiesysteem, niet eerst naar een telefoon moeten grijpen en daarop al rijdens een route inplannen en dan gaan delen. Leuk voor de staat die dan weer 480 euro vangt voor bellen achter het stuur.

Gewoon dat ene knopje in maps, "locatie delen' waarbij je vervolgens kunt kiezen uit een contactpersonenlijst of een los GSM nummer kunt ingeven van iemand. Wat ik kan gebruiken onderweg als dat nodig wordt, niet vooraf moeten inprogrammeren...

Ik zit achter het stuur, het wordt drukker en door wat files mis ik de afspraak, op DAT moment (dus als ik al aan het rijden BEN) wil ik die locatiedeling kunnen inzetten.
Ik heb echt alle alternatieven als GSM gebruiken, SMSén, vooraf bellen wete ik veel wat meer alleang geprobeerd maar ze voldoen NIET.

Overigens: lees een paar berichten terug, de auto deelt zelfs geen locatie met de APP als de auto rijdt, ook niet naar een dongle, en ook niet richting de navigatie anders dan alleen het lokale gebruik in de auto zelf.
Er staat dan lettelrijk bij "uit privacy overwegingen wordt de locatie niet gedeeld...."
Dus het is VOLVO die tijdens het rijden locatiedeling met alles buiten de auto blokkeert. Dat lijkt me nu ook wel duidelijk zat.
Ik begrijp deze reactie niet. Ik geef gewoon iemand die een loratracker geprobeerd heeft een tip dat die ook een gps tracker kan gebruiken.

• TheKerremenke
  • Nu online
ron65 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:55:
[...]

SOrry, maar ook jij begrijpt het niet helemaal.

Er was iemand die een vraag hierover stelde, waarom deelt mijn auto de locatie niet als die un gebruik is (in andere woorden, maar dit was de kern van de vraag).

Ik reageer daarop met de mededeling dat Volvo dat niet doet uit hoofde van Privacy, en dat zie je o.a. terug in die missende functie locatie delen in maps.

Daar had het wat mij betreft als antwoord bij kunnen blijven, maar dan krijg ik van meerdere kanten opmerkingen dat ik maar een GSM moet gebruiken, ene iphone moet gebruiken met carplay en SMS moet gaan versturen...
Daar ging het niet om, het was gewoon een antwoord "Inderdaad, de auto deelt die locatie niet vanwege privacy" punt.

In het verleden gebeurde hetzelfde, constant min of meer aangevallen dat er andere manieren zijn etc... ALs ik dan aangeef dat die functie voor mij gewoon een grote wens is moet ik dat evrvolgens op allerlei manieren gaan verdedigen want.... er zijn andere manieren.

Ik wilde die twee pagina's discussie niet, maar die worden mij nu dus wel verweten weer.

Leuk he? je probeert iemand een antwoord te geven en wordt weer in een discussie gedrukt die je niet wilt, wordt vervolgens verweten dat je die discussie hebt en ook wordt je verweten dat je iets wenst in de software en aangeeft dat je at mist.

Nu jouw reactie weer, die mij opdringt dat de discussie mijn schuld is...

jongens.... bok off, klaar!

dits is niet leuk meer. Succes

BAH
:( :( :( :( :( :( :( :(
Excuus, bedoel meer aan @iedereen. Wilde het niet zo erg op de man spelen.

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:05:
[...]

Ik begrijp deze reactie niet. Ik geef gewoon iemand die een loratracker geprobeerd heeft een tip dat die ook een gps tracker kan gebruiken.
Het ging mij daarbij om een aantal reacties eerder waar mij gewoon gesteld werd "waarom zou je die functie willen, je kunt ook een SMS of appje sturen".

Maar laat maar ff, ik kan beter even niet reageren want ik ben echt behoorlijk pissig, mede om een ander geintje vandaag waar jullie niets aan kunnen doen. De hakken gaan hier stevig in het zand momenteel en dan kan ik heel vervelend reageren op het minste geringste.
Ik ga weer een paar dagen afkoelen.

• Kammika
ron65 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:34:
[...]

Het ging mij daarbij om een aantal reacties eerder waar mij gewoon gesteld werd "waarom zou je die functie willen, je kunt ook een SMS of appje sturen".

Maar laat maar ff, ik kan beter even niet reageren want ik ben echt behoorlijk pissig, mede om een ander geintje vandaag waar jullie niets aan kunnen doen. De hakken gaan hier stevig in het zand momenteel en dan kan ik heel vervelend reageren op het minste geringste.
Ik ga weer een paar dagen afkoelen.
Blijf rustig, er staan alleen maar goedbedoelde workarounds op je vraagstelling

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:09

The GUI

ClickOps < DevOps

Anyways… 8)7

Ik had van de week dat de auto inderdaad niet op de app reageerde. Dagje later was het verholpen. Was de eerste keer, maar inderdaad vrij irritant bij een openbare laadpaal als je de laadsnelheid wilt aanpassen.
Nog tips om dat dan ter plekke te fixen? T-cam reset?
De MY26 heeft natuurlijk al de nieuwe Volvo Car UX, dus vraag me af of ik de 5.0.5 update krijg.

Mocht iemand vragen over de nieuwe interface hebben dan kan ik misschien wel beantwoorden.

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
The GUI schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:05:
Anyways… 8)7

Ik had van de week dat de auto inderdaad niet op de app reageerde. Dagje later was het verholpen. Was de eerste keer, maar inderdaad vrij irritant bij een openbare laadpaal als je de laadsnelheid wilt aanpassen.
Nog tips om dat dan ter plekke te fixen? T-cam reset?
De MY26 heeft natuurlijk al de nieuwe Volvo Car UX, dus vraag me af of ik de 5.0.5 update krijg.

Mocht iemand vragen over de nieuwe interface hebben dan kan ik misschien wel beantwoorden.
Ja dat vind ik ook wel bijzonder. Ik heb ook de nieuwe IHU en dus UX, maar het versienummer is gewoon hetzelfde als de niet-UX software in de Intel Artom IHU's, namelijk 4.2.13.

Maar er zijn best nogal wat bugjes in de UX software en ga er van uit dat dit nog nieuwigheid is en dat met 5.0.5 hopelijk veel van die bugjes verholpen worden. Voor de rest qua snelheid en "snappyness" ben ik zeer tevreden en heb geen spijt de upgrade gedaan te hebben.

Verder zou met de 5.0.5 update ook het nieuwe clusterdesign moeten komen, die ik eigenlijk al had verwacht met de IHU upgrade, maar werd er verteld dat die meegaat met de 5.0.5 update die in de komende weken moet gaan plaatsvinden. We'll see.

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:32
peutje schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:13:
Bij anderen ook? Wij hebben op kantoor inzicht in gebruik en kw per laadpaal. Als een auto vol is gaat deze bij de meeste merken naar 0kw, de volvo blijft 323w nippen van de paal, in ieder geval een dik uur tot 2 uur. wellicht bij thuisgebruikers ook of? De app heeft dan wel al gemeld dat de auto vol is.
Dat is de balanceerfase, dan worden alle batterijcellen op top cell voltage gelijk getrokken. Gebeurt bij elke EV, niet alleen Volvo, als er onbalans in de cellen wordt gemeten bij 100% SOC. Is er geen onbalans, dan gaat hij naar 0W.

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 4.2.13

• Kammika
Ik heb weer (1x per week of zo) dat de app aangeeft dat de achterklep niet vergrendeld. Is niet vlak na afsluiten van de auto, maar als die al een halve nacht staat of zo. Geen idee wat hier de oorzaak van is. Iemand enig idee?

[ Voor 7% gewijzigd door Kammika op 01-03-2026 08:23 ]

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:00
MartijnEV schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:57:
[...]

Dat is de balanceerfase, dan worden alle batterijcellen op top cell voltage gelijk getrokken. Gebeurt bij elke EV, niet alleen Volvo, als er onbalans in de cellen wordt gemeten bij 100% SOC. Is er geen onbalans, dan gaat hij naar 0W.
Ik ben bekend met het fenomeen top balancing. Maar vraag mij af wat een EV doet als je (bijna) nooit tot 100% laad. Bij mijn thuisbatterij kan ik een schema instellen om bijvoorbeeld 1 keer om de zoveel tijd tot 100% te laden zodat die gaat balanceren. En dat lukt altijd omdat de batterij aan het net hangt. Maar bij een EV is dat anders en wordt zelfs geadviseerd om niet tot 100% te laden. Dus ik vermoed dat het balanceren, wat een must is, niet alleen bij 100% is (Aanname). Iemand een idee?

Maar volgens mij wordt er gedurende het balanceren geen stroom uit het net getrokken. Het gaat passief waarbij de cel met de hoogste spanning wordt ontladen over een weerstand. Of het gebeurt actief waarbij de cel met de hoogste spanning wordt ontladen naar de cel met de laagste spanning.

[ Voor 14% gewijzigd door Plead op 01-03-2026 13:32 ]

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

• cdwave
Plead schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:24:
[...]
Ik ben bekend met het fenomeen top balancing. Maar vraag mij af wat een EV doet als je (bijna) nooit tot 100% laad. Bij mijn thuisbatterij kan ik een schema instellen om bijvoorbeeld 1 keer om de zoveel tijd tot 100% te laden zodat die gaat balanceren. En dat lukt altijd omdat de batterij aan het net hangt. Maar bij een EV is dat anders en wordt zelfs geadviseerd om niet tot 100% te laden. Dus ik vermoed dat het balanceren, wat een must is, niet alleen bij 100% is (Aanname). Iemand een idee?

Maar volgens mij wordt er gedurende het balanceren geen stroom uit het net getrokken. Het gaat passief waarbij de cel met de hoogste spanning wordt ontladen over een weerstand. Of het gebeurt actief waarbij de cel met de hoogste spanning wordt ontladen naar de cel met de laagste spanning.
Al eens eerder vermeld, wat een EV als "100%" rapporteert is niet zo vol als dat bijvoorbeeld je telefoon zou doen. Dat geeft enerzijds teveel stress aan de accu, vooral bij het optrekken (als hij veel stroom moet leveren) en anderzijds kan de auto dan nauwelijks nog regenereren. Ik vond dat eerst bij telefoons wel een dingetje (accu slijt onnodig veel), maar ik heb nog nooit een telefoon accu vervangen want dankzij Google wordt de telefoon toch al veel eerder onbruikbaar.

Cellen balanceren kun je bij zowat elk niveau doen. Als ze vol zijn is het wel makkelijker, dan heb je betere meetresultaten.

Balanceren kan met shunts (dus ontladen over een weerstand), maar dat zullen ze bij een zo grote accu niet snel doen (teveel vermogen dat je kwijt moet). Ik heb dat eigenlijk alleen bij supercaps gezien als balanceermethode. Makkelijker is het om een groep cellen te druppelladen, dus dat zal wel zijn wat de auto doet. Van cel naar cel overhevelen lijkt me heel onwaarschijnlijk, daar is teveel elektronica voor nodig (DC-DC upconverter onder andere). Voor de shunt en de druppel methodes heb je alleen wat schakelaars nodig.

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-04 15:46
Plead schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:24:
[...]

Ik heb geen idee hoe ze dit precies bij onze Volvo's hebben geïmplementeerd. Af en toe hebben mensen hier op 't forum gemeld dat de laadpaal wat stroom trok terwijl de auto klaar was met laden. Dat zou op cell balancing kunnen duiden. Hoe dit normaal gesproken bij verschillende batterijen gedaan wordt:
NMC batterijen, gebruikt in long range, hebben een behoorlijk voltage daling/stijging over SoC. Theoretisch zou er over de hele range cell balancing gedaan kunnen worden.
LFP batterijen, gebruikt in normal range, heeft een behoorlijk stabiel voltage over grote range SoC, sterke stijging nabij 100%. Vandaar dat deze regelmatig tot 100% geladen moeten worden om cell balancing te doen.
Interessant artikel over cell balancing.
Voltage vs (omgekeerde) SoC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8kBRNFwVsdKaPbViYLaaL1z4Sg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdNXaGGyhiM5HWBAXKgB1d6O.jpg?f=fotoalbum_large

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• The GUI
  • Laatst online: 12:09

The GUI

ClickOps < DevOps

Sinds vandaag zijn de vertalingen in de app een beetje te letterlijk. Meer mensen die dit is opgevallen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cy-ATopk1im0sOhkNLh-sMih9MI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVJnHUrJJN2jU9aqbXDo2EPa.jpg?f=fotoalbum_large

Done at = gedaan bij
x h left = x h links
doel accuniveau met kleine letters

8)7

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:00
DrBOB101 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:11:
[...]

Ik heb geen idee hoe ze dit precies bij onze Volvo's hebben geïmplementeerd. Af en toe hebben mensen hier op 't forum gemeld dat de laadpaal wat stroom trok terwijl de auto klaar was met laden. Dat zou op cell balancing kunnen duiden. Hoe dit normaal gesproken bij verschillende batterijen gedaan wordt:
NMC batterijen, gebruikt in long range, hebben een behoorlijk voltage daling/stijging over SoC. Theoretisch zou er over de hele range cell balancing gedaan kunnen worden.
LFP batterijen, gebruikt in normal range, heeft een behoorlijk stabiel voltage over grote range SoC, sterke stijging nabij 100%. Vandaar dat deze regelmatig tot 100% geladen moeten worden om cell balancing te doen.
Voltage vs (omgekeerde) SoC:
[Afbeelding]
Dank voor de link. Zal wat vaker de auto doorladen naar 100% en een aantal uren aangesloten laten staan alvorens weg te rijden.
Ah. Dat was me even ontschoten. De long range, en ook de standaard range, hebben beide NMC cellen. Dat is wat anders dat thuisbatterijen die geen NMC maar LFP batterijen gebruiken.

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:23
Kammika schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:23:
Ik heb weer (1x per week of zo) dat de app aangeeft dat de achterklep niet vergrendeld. Is niet vlak na afsluiten van de auto, maar als die al een halve nacht staat of zo. Geen idee wat hier de oorzaak van is. Iemand enig idee?
Dat heb ik ook regelmatig, maar de klep is wel vergrendeld. (gechecked door zonder sleutel trachten te openen)
Denk dat het met laden te maken heeft maar nog geen onderzoek gedaan.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:39
Slippertje in de (IOS) app…. De resterende tijdsduur (“left”) is net niet goed vertaald?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QP1nY9jlTjDWJVDZ9P6ZNsAP08Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/giEeCR2dffbldVD4nhORjr46.jpg?f=fotoalbum_large

• Tranquility
Lijkt wel een Google translation.. _O-

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 04-04 12:41
The GUI schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:45:
Sinds vandaag zijn de vertalingen in de app een beetje te letterlijk. Meer mensen die dit is opgevallen?

[Afbeelding]

Done at = gedaan bij
x h left = x h links
doel accuniveau met kleine letters

8)7
Ze hebben zeker AI ingeschakeld voor de vertalingen…

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:26
Venomer schreef op maandag 2 maart 2026 @ 01:28:
[...]

Ze hebben zeker AI ingeschakeld voor de vertalingen…
Dat hadden ze beter gedaan want die zou het wellicht beter hebben gedaan (mits wat context).

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05-04 22:02
DrBOB101 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:11:
Ik heb geen idee hoe ze dit precies bij onze Volvo's hebben geïmplementeerd.

Dat is zeker interessant leesvoer.
Ik heb wat gezocht en kom tot de voorzichtige conclusie dat Volvo de balancing automatisch regelt.
Daarnaast is het interessant om te weten waar het voordeel van een aantal uren blijven laden bij 100% opweegt tegen het nadeel van cel degradatie bij langere tijd op 100%.
Ik zal zeker niet eens per maand gaan laden naar 100%.
Ik vind dit filmpje interessant. YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!

[ Voor 10% gewijzigd door tukker999 op 02-03-2026 19:00 ]

22,29 kWh/100km

• jacob.korf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-04 20:57
tukker999 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:09:
[...]

Dat is zeker interessant leesvoer.
Ik heb wat gezocht en kom tot de voorzichtige conclusie dat Volvo de balancing automatisch regelt.
Daarnaast is het interessant om te weten waar het voordeel van een aantal uren blijven laden bij 100% opweegt tegen het nadeel van cel degradatie bij langere tijd op 100%.
Ik zal zeker niet eens per maand gaan laden naar 100%.
Ik vind dit filmpje interessant. YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!
Tenzij in de winter bij lagere temperaturen als ik het filmpje moet geloven?

Dus vuistregels:
- Nooit te lang op 100%
- Niet naar 100% opladen, tenzij incidenteel voor lange ritten
- Nooit helemaal leeg rijden
- Liever korte laad sessies dan lange laadsessies
- Auto in opslag, rond 30% opbergen

Mee eens?

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-04 12:19

MicroStar_NL

Knowledge is power

Interessante info!
Wat me niet duidelijk word, wat wordt gezien als lang, bij het stuk over 'auto voor langere tijd laten staan'
Waar praten we dan over? 1 week, 2 weken?

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 4.2.13

• Kammika
jacob.korf schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:13:
[...]

Dus vuistregels:
- Nooit te lang op 100%

Mee eens?
Het beste is om je auto naar 50% de laden en dan nooit meer te gebruiken….

Voor alle andere situatie: de auto is ook om te gebruiken he… gebruik ‘m waarvoor die bedoeld is. Zorg wel we dat als die onder de 10% komt, je wel gelijk weer bijlaadt en als die boven de 90 komt dat je dan wel vrij snel gaat rijden. Dan zul je echt niet al te veel degradatie krijgen…

• Tranquility
jacob.korf schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:13:

Dus vuistregels:
- Nooit te lang op 100%

Mee eens?
Grotendeels mee eens.
Alleen zou ik voor opslag of langdurig niet gebruik de SoC rond de 50 'a 60% houden.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:21
Na een recente update zie ik niet meer het huidige verbruik van mijn auto, hoe kan ik dat weer terugkrijgen?

Tevens valt het me op dat de auto, hoewel de temperaturen een stuk(je) hoger zijn dan eerder deze winter, nog niet echt een verbeterd bereik laat zien bij een volle lading. Dat is nog steeds 300km?
Betreft een P8 2020.

• Kammika
gustaveau schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:50:
Na een recente update zie ik niet meer het huidige verbruik van mijn auto, hoe kan ik dat weer terugkrijgen?

Tevens valt het me op dat de auto, hoewel de temperaturen een stuk(je) hoger zijn dan eerder deze winter, nog niet echt een verbeterd bereik laat zien bij een volle lading. Dat is nog steeds 300km?
Betreft een P8 2020.
als die in de winter 300 haalde, dan heb je het goed voor elkaar hoor 8)7

Mijn P6 uit 2021 die haalt dat niet in de winter

• Grono112
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-04 19:53
gustaveau schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:50:

Betreft een P8 2020.
Ik had laatst mijn P8 (MY 2021) vol geladen (dus 90%) en toen kwam ik uit op 290 KM range. en dat was een week of 2/3 geleden dus een stuk kouder als nu.

• blahenazo
  • Laatst online: 10:41
Vandaag mijn eerste 2-jaarlijkse onderhoud gehad.

Ze hebben er ook 5.0.5 fw opgezet.
Enkel maar 10 minuutjes naar huis gereden.

Het scherm vlak voor u, valt wel in mijn smaak. Het is allemaal wat mooier ingevuld. Minder 1 meter links, iets in het midden en een meter rechts. Dat de map iets groter is tof maar ik had geen problemen met de afmeting van de vorige indeling.

Het midden scherm, dat is voor mij toch veel minder, die onderste rommel neemt toch veel plaats in. Wat kan het mijn schelen welke radio erop staat of welke telefoon verbonden is. Dat hoef ik echt niet ten allentijde te zien.

Achteruitrij gui is wel stevig onderhanden genomen. Maar voor ik er erg in had was hij weeral weg ( 3 punts draai van de oprit zit in het spier geheugen)

Ik geef het wat tijd.

Edit: ach ja, ik dacht ergens gelezen te hebben dat de agent ook wat slimmer zou worden, tzal nog niet voor nu zijn, 2 acties werkt nog altijd niet. Bvb: zet stuurverwarming en zetelverwarming uit. => Auto: Op website Mercedes....

[ Voor 13% gewijzigd door blahenazo op 03-03-2026 17:47 ]

• blahenazo
Aanvulling, ik heb ook wederom melding gemaakt. Dat ik luiden 'kloppen' hoor bij sommige betonbanen/kasseien.

Gevoeld aan de torsie baren, ophanging, nergens opvallende speling of problemen, etc... Testrit op kasseien. Niets te vinden. Maar wel erkenning dat het luider is dan fossiele brandstof varianten van de wagen.

Als de vooras er ooit daadwerkelijk vanonder valt staat het toch al 2 maal gemeld. ;)

Twas ook een andere garage, omdat mijn originele gesloten is. Tis ook een lease, dus ik lig er niet wakker van.

• Juancho
Die agent moet nog vervangen worden. Dat wil zeggen, Google Assistent gaat Gemini AI worden in de loop van dit jaar.

• blahenazo
Juancho schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:21:
Die agent moet nog vervangen worden. Dat wil zeggen, Google Assistent gaat Gemini AI worden in de loop van dit jaar.
Dacht ik wel maar was niet zeker wanneer het was.

• erikloman
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Zojuist is deze video verschenen op het YouTube kanaal van Volvo.

[ Voor 20% gewijzigd door erikloman op 03-03-2026 18:47 ]

• lichtblauw
  • Laatst online: 29-03 12:16
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van dezelfde maat winterbanden + velgen op een EX40, zowel voor als achter? De standaard zomerbanden zijn achter breder dan voor. Ik zie dat er wintersets te koop staan met 4 dezelfde velgen/banden (= de maat van de voorbanden 235/50/R19). Ben benieuwd of dat achter ook gewoon past

• DoubleDot
blahenazo schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:40:
Vandaag mijn eerste 2-jaarlijkse onderhoud gehad.

Ze hebben er ook 5.0.5 fw opgezet.
Enkel maar 10 minuutjes naar huis gereden.

Het scherm vlak voor u, valt wel in mijn smaak. Het is allemaal wat mooier ingevuld. Minder 1 meter links, iets in het midden en een meter rechts. Dat de map iets groter is tof maar ik had geen problemen met de afmeting van de vorige indeling.

Het midden scherm, dat is voor mij toch veel minder, die onderste rommel neemt toch veel plaats in. Wat kan het mijn schelen welke radio erop staat of welke telefoon verbonden is. Dat hoef ik echt niet ten allentijde te zien.

Achteruitrij gui is wel stevig onderhanden genomen. Maar voor ik er erg in had was hij weeral weg ( 3 punts draai van de oprit zit in het spier geheugen)

Ik geef het wat tijd.

Edit: ach ja, ik dacht ergens gelezen te hebben dat de agent ook wat slimmer zou worden, tzal nog niet voor nu zijn, 2 acties werkt nog altijd niet. Bvb: zet stuurverwarming en zetelverwarming uit. => Auto: Op website Mercedes....
Hier vandaag hetzelfde. Het bestuurdersdisplay is dikke prima, geen analoge "meters" maar was even vreemd maar is eigenlijk een logische stap. Werkt allemaal wel prima maar de verminderde schermruimte op het middendisplay vind ik wel minder fijn.

Zeker met Apple Carplay was er al niet zóveel ruimte (scherm/resolutie), en die is nu nog eens minder dus staat wat meer op elkaar geplakt. Jammer. Dat twee keer op de home knop drukken om meer ruimte te hebben werkt ook niet optimaal, maar het is iéts beter.

[ Voor 4% gewijzigd door DoubleDot op 03-03-2026 22:08 ]

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:25
'It's just one more way your Volvo keeps getting better over time.'

Mja, als ik de reacties hier lees van degene die de update al hebben, zijn het er daar maar weinig mee eens precies. 🙂

Begrijp ik het nu goed dat je Maps niet 'full screen' kan zetten zoals dat kan op Android Auto? En dan heb ik het niet over die 2 gigantische balken onderaan, maar over die 2 widgets onder Maps, die kunnen niet weg?

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• TheKerremenke
  • Nu online
DoubleDot schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:16:
[...]

Hier vandaag hetzelfde. Het bestuurdersdisplay is dikke prima, geen analoge "meters" maar was even vreemd maar is eigenlijk een logische stap. Werkt allemaal wel prima maar de verminderde schermruimte op het middendisplay vind ik wel minder fijn.

Zeker met Apple Carplay was er al niet zóveel ruimte (scherm/resolutie), en die is nu nog eens minder dus staat wat meer op elkaar geplakt. Jammer. Dat twee keer op de home knop drukken om meer ruimte te hebben werkt ook niet optimaal, maar het is iéts beter.
Toevallig een foto hoe het eruit ziet met CarPlay actief? Daar ben ikzelf het meest nieuwsgierig naar. ;)

• Kammika
Largamelion schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 23:10:
[...]

Mja, als ik de reacties hier lees van degene die de update al hebben, zijn het er daar maar weinig mee eens precies. 🙂

Begrijp ik het nu goed dat je Maps niet 'full screen' kan zetten zoals dat kan op Android Auto? En dan heb ik het niet over die 2 gigantische balken onderaan, maar over die 2 widgets onder Maps, die kunnen niet weg?
Ik heb een proefrit met nieuwe ex40 gemaakt die dit ook al had. Maps is idd wat kleiner, maar vond het overal er een stuk gelikter uitzien. Dus imo best stap voorwaarts. M.n. omdat je veel makkelijker de media in beeld kunt en houden en kun bedienen.

Maar smaken verschillen en elke keer als het iets wijzigt levert dat altijd wat van dit soort reacties op… dus helemaal goed kunnen ze het wach nooit doen..

• Tranquility
Largamelion schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 23:10:

Twee keer op de grote homeknop drukken en die widgets gaan weg en houd je alleen de twee balken over. Nog steeds te groot naar mijn mening. Die balken kunnen best smaller. Ook de icoontjes bovenaan zijn een flink stuk groter dan bij de oude IHU. Hopelijk wordt dit in de komende updates nog wat bijgeschaafd.

• Tranquility
lichtblauw schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:53:
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van dezelfde maat winterbanden + velgen op een EX40, zowel voor als achter? De standaard zomerbanden zijn achter breder dan voor. Ik zie dat er wintersets te koop staan met 4 dezelfde velgen/banden (= de maat van de voorbanden 235/50/R19). Ben benieuwd of dat achter ook gewoon past
Die sets met één maat (245) banden zijn bedoeld voor de benzine/hybrid uitvoeringen, niet voor de Pure Electric versies. Ik baal er ook van dat er twee verschillende maten opzitten, wat de bandenkeuze er niet makkelijker op maakt en voor/achter wisselen onmogelijk is. Ook is niet ieder (gewenst) bandenmerk in beide maten in dezelfde uitvoering verkrijgbaar. Maar de Volvo-ontwerpers zullen niet voor niets voor verschillende maten hebben gekozen, dus ik zou niet zomaar andere maat velgen/banden monteren.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:21
Kammika schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:10:
[...]

als die in de winter 300 haalde, dan heb je het goed voor elkaar hoor 8)7

Mijn P6 uit 2021 die haalt dat niet in de winter
Ik ben even vergeten wat het was in de winter, misschien eerder 260..

Het viel me vooral op dat het nu nog niet echt hersteld, zelfs niet nu het in de middag weer wat warmer is.

• menjo
  • Laatst online: 03-04 18:37
Volvo2mqtt (HomeAssistant integratie) haalt de battery_charge_level niet meer op.

KM to service en bijvoorbeeld Engine state komen nog wel binnen.

Iemand hier ook problemen mee?

XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-04 11:19
lichtblauw schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:53:
Ja hoor, die passen prima. Ik heb ze al een aantal winters in gebruik op onze P8. Kwamen van onze benzine XC40. De bandenwissel wordt door de dealer uitgevoerd en heb daar nooit commentaar op gekregen van hen.

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-04 16:55
menjo schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:38:
Volvo2mqtt (HomeAssistant integratie) haalt de battery_charge_level niet meer op.

De volvo cars integration uit hacs laat dat bij mij ook niet meer zien. Maar dat is dan ook een integration die er uit gaat. De native volvo integration werkt wel.

• Largamelion
Tranquility schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 07:26:
[...]

Twee keer op de grote homeknop drukken en die widgets gaan weg en houd je alleen de twee balken over. Nog steeds te groot naar mijn mening. Die balken kunnen best smaller. Ook de icoontjes bovenaan zijn een flink stuk groter dan bij de oude IHU. Hopelijk wordt dit in de komende updates nog wat bijgeschaafd.
Oké, mooi dat er toch nog een manier is. Als ik een podcast luister van meer dan een uur dan hoef ik die Spotify widget niet persé in beeld te hebben en zie ik liever wat meer kaart. Als ik muziek luister wil ik 'm net wel in beeld.

Als Volvo iedereen wil plezieren dan moeten ze die keuzes bij de gebruiker leggen en het niet voor hen vastleggen. Erg moeilijk is dat allemaal niet, het is eerder een bewuste keuze van Volvo om dat in te perken.
menjo schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:38:

Hier ook geen issues met de native integratie van Volvo, werkt over het algemeen goed. Ik gebruik de Volvo app nog amper sinds ik HA heb draaien.

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-04 11:24
Nieuwe update binnen op de C40. Vind het er momenteel erg rommelig uitzien…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvqHsfLcGzmMC1yQU1s7klXMXCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9pZGIQ2NX31BGPYNEj2wMPsX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTkwjKhhC4ftZHDd8dEYT0S5yTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28YDePEQ37c4ACB14j5rkglm.jpg?f=fotoalbum_large

• Tranquility
Mauritio schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:39:
Nieuwe update binnen op de C40. Vind het er momenteel erg rommelig uitzien…
Via OTA binnengekregen of tijdens onderhoud?

• Mauritio
Tranquility schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:44:
[...]

Via OTA binnengekregen of tijdens onderhoud?
Tijdens onderhoud! Volvo Amsterdam ZO.

Wat mij betreft echt geen verbetering, maps is niet meer fullscreen te krijgen. UI is erg rommelig en niet logisch ingedeeld.

Toepassingen niet te verplaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrW3YzMRS051Uj3R3r8plJ2C6Ho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5fcgf1ZVDfztL1iq9r4VHEe.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ook waarom als ik Spotify’s open nog eens een play knop eronder. Volvo slaat hier echt de plank mis wmb. Blij als ik straks een nieuwe leasebak kan bestellen; maar zal geen Volvo meer worden. Rijd echt heerlijk maar dramatische software die sinds lancering achterloopt.

Nu is de range nooit goed geweest en is sterk afhankelijk van mijn rechtervoet dus daar is niks op af te dingen. EX60 vind ik een geslaagde auto qua looks hoop dat de software beter is. Deze software update lijkt mij meer geschikt voor het nieuwe landscape screen.

zojuist 20km gereden: al 3(!) reboots gehad van het infotainment. Vrijdag terug naar de dealer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1om4ICrTmeAbUBaf6IJXbGapsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/waee8mLNTC2mEX3tvH6Fn3t6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Mauritio op 04-03-2026 16:05 ]

• Tranquility
Die derde balk met de widget kun je dus wegkrijgen door op de home knop te drukken. Maar ben het met je eens dat het niet ideaal is. Waarom niet de laatste twee gebruikte apps op de eerste balk? Dan is het makkelijk switchen tussen bijvoorbeeld Spotify en maps of de radio.

• Mauritio
Tranquility schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:01:
Die derde balk met de widget kun je dus wegkrijgen door op de home knop te drukken. Maar ben het met je eens dat het niet ideaal is. Waarom niet de laatste twee gebruikte apps op de eerste balk? Dan is het makkelijk switchen tussen bijvoorbeeld Spotify en maps of de radio.
Hier wisselt hij enkel door op home te duwen met het onderste rijtje apps maar de 3e balk blijft staan..

• Tranquility
Mauritio schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:06:
Hier wisselt hij enkel door op home te duwen met het onderste rijtje apps maar de 3e balk blijft staan..
Bij mij gaat hij bij twee keer drukken op de home knop altijd de derde balk weg en komt maps op het scherm.

• Largamelion
Dit is echt een mooi voorbeeld hoe het NIET moet. Volvo probeert hier te veel in het kleine scherm te proppen imo en al zeker omdat de resolutie zo brak is en de knoppen zo groot. Ik snap dat ze geen kleine knoppen willen om de bediening makkelijk en veilig te houden, maar dit lijkt werkelijk nergens op. Voor mij slaan ze hier ook echt de plank mis.

Ik moet nog een jaar en 3 maand met de Volvo. Denk dat ik deze OTA zo lang mogelijk ga uitstellen, maar de wagen moet nog 1 keer op onderhoud voor einde lease. Benieuwd of ze akkoord gaan om de update niet te doen als ik dat vraag.

[ Voor 14% gewijzigd door Largamelion op 04-03-2026 20:34 ]

• Juancho
Zo die afbeelding van Spotify hierboven... Een stel 1e jaars studenten heeft die indeling voorgesteld? Goeiendag, hoe kan je zoiets door laten gaan t/m productie aan toe. Wat een zooitje zo in beeld.

• Langhose
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 04-04 08:04
OTA is begonnen …
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6XgYjjSJaaqOh4jSNbpeofEB8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQmlxq7UMyIZPVkIDuugsnQc.jpg?f=fotoalbum_large

• Venomer
Is MY22 nu al aan de beurt? Ik dacht dat dat wat langer zou duren.

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:59
gustaveau schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:24:
[...]

Ik ben even vergeten wat het was in de winter, misschien eerder 260..

Het viel me vooral op dat het nu nog niet echt hersteld, zelfs niet nu het in de middag weer wat warmer is.
Veel wind tegen gehad of viel dat mee?

Bij mij hersteld het wel langzaam, zie nu dat hij vol is op 90% en staat nu 400km en rijdt nog op winterbanden. Dat valt mij alles mee. Kwam thuis met 45% vandaag en stond er 210km aan bereik nog over. Gemiddeld vandaag met wind op de terugweg half tegen toch 18,5. Dat op een afstand terug naar huis van 90km (per rit dus heen 90 en terug 90 ongeveer) en 95% snelweg.

[ Voor 7% gewijzigd door marcel_76 op 04-03-2026 21:55 ]

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Kammika
marcel_76 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:53:
[...]

Veel wind tegen gehad of viel dat mee?

Bij mij hersteld het wel langzaam, zie nu dat hij vol is op 90% en staat nu 400km en rijdt nog op winterbanden. Dat valt mij alles mee. Kwam thuis met 45% vandaag en stond er 210km aan bereik nog over. Gemiddeld vandaag met wind op de terugweg half tegen toch 18,5. Dat op een afstand terug naar huis van 90km (per rit dus heen 90 en terug 90 ongeveer) en 95% snelweg.
Kom vandaag wel mooi de impact van temperatuur op verbruik zien. Vanochtend 120km en dan 50% van de battery verbruikt bij 2 graden toen ik met koude auto wegreed en dus alles nog op temperatuur moest komen. Je ziet dan ook vooral de eerste 20 minuten heel erg ver verbuikt. Soc gaatbdan snel oplaag. Vanmiddag vanuit de warme parkeergarage met mooi weer in het zonnetje dezelfde rit teruggereden en dan had die maar 31% nodig.

Die temperatuur doet dus echt wel veel.
Ik heb een single motor my22 (dus nog zonder extended range, want dat bestond toen nog niet)

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-04 15:46
Afgelopen week weer prima heen en weer kunnen cruisen met onze MY24 SMER naar Oostenrijk.
Op de heenreis met overnachting. Heen en terug 3x snelladen, tijd die we stilstaan is prima voor lunch en toilet. Op de terugweg startte laden 1x niet. Rondje gelopen (sleutels ver van auto), ging daarna wel goed.
WatHeenTerug
Weernatdroog
Temperatuur~4~14°C
Afstand954949km
Snelheid7989km/u
Geladen258248kWh
Verbruik270262Wh/km
Range 100%298313km
Snelladen1:111:27h:mm
Vermogen112117kW
Fun fact: 800 m stijgen met 2400 kg kost 5,2 kWh, die krijg je op de weg naar beneden weer terug (bij 100% efficiëntie). Als ik daarvoor corrigeer haalde ik dus hetzelfde verbruik met 10 km/u harder rijden bij 10°C warmer en droog weer. (258 - 5 = 253 kWh vs 248 + 5 = 253 kWh bij nagenoeg dezelfde afstand = 266 Wh/km)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmJTeDbZhcPrFgwfFiN9Rs1v3EA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gEg1iPcH5nVv2jt4Sh9Pw1qo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRQOwg90w_EfVW-RKXU7bsU_pas=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cZ290SQakcEMtRwnMfj90RBA.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlJ604Fp_f8bq1PTxp70WcN5__o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LJK1e4NmUNDvN7jrstA5jhMi.png?f=fotoalbum_tile

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-04 16:24
Kammika schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:09:
[...]

Kom vandaag wel mooi de impact van temperatuur op verbruik zien. Vanochtend 120km en dan 50% van de battery verbruikt bij 2 graden toen ik met koude auto wegreed en dus alles nog op temperatuur moest komen. Je ziet dan ook vooral de eerste 20 minuten heel erg ver verbuikt. Soc gaatbdan snel oplaag. Vanmiddag vanuit de warme parkeergarage met mooi weer in het zonnetje dezelfde rit teruggereden en dan had die maar 31% nodig.

Ik heb een single motor my22 (dus nog zonder extended range, want dat bestond toen nog niet)
Je de elektrische verwarming van een EV vreet stroom . Bij het elektrische FIATje (New 500E) van mijn vrouw kun je aflezen dat alleen al het op temperatuur brengen van het interieur met preconditioning alleen (soms zelfs aanzienlijk) meer dan 3 kwh kost, dat is minstens 6 of 7% van de accu capaciteit van de 44 kw .En dan heb je nog steeds geen meter gereden en ook nog steeds een koude accu (geen warmtepomp).
Er is een natuurkundig verschijnsel of ‘wet’ die zoiets zegt dat iedere 10 kmh een temperatuur verlaging van 1 graad Celsius betekent aan het oppervlak van de auto. Als je 100 rijdt moet je de extra warmte uitstraling die bij 10 graden Celsius temperatuurverschil hoort voortdurend compenseren met je kacheltje. Samen met dat initieel op temperatuur brengen vliegen de kW’s de deur uit!

Daarom bij de ingestelde temperatuur van de kachel bij het rijden laag houden en stuurverwarning en stoelverwarming aanzetten (dat zijn kleine verbruikers) om het toch behaaglijk te houden.
Maar ja het Fiatje heeft die stoel- en stuurverwarming niet….….en heeft in de winter dan ook een 60 km lagere range dan in de zomer (260 ipv 320).
Da’s voor een tweede (voornamelijk in de buurt rijdend) autootje en een eigen Wallbox geen echt probleem natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Mga1600 op 05-03-2026 10:03 ]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• cdwave
Betere isolatie zou volgens mij veel meer zoden aan de dijk zetten dan een warmtepomp. Warmte die je niet kwijtraakt hoef je ook niet op te wekken.

• Venomer
DrBOB101 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 23:08:
Afgelopen week weer prima heen en weer kunnen cruisen met onze MY24 SMER naar Oostenrijk.
Op de heenreis met overnachting. Heen en terug 3x snelladen, tijd die we stilstaan is prima voor lunch en toilet. Op de terugweg startte laden 1x niet. Rondje gelopen (sleutels ver van auto), ging daarna wel goed.
WatHeenTerug
Weernatdroog
Temperatuur~4~14°C
Afstand954949km
Snelheid7989km/u
Geladen258248kWh
Verbruik270262Wh/km
Range 100%298313km
Snelladen1:111:27h:mm
Vermogen112117kW
Fun fact: 800 m stijgen met 2400 kg kost 5,2 kWh, die krijg je op de weg naar beneden weer terug (bij 100% efficiëntie). Als ik daarvoor corrigeer haalde ik dus hetzelfde verbruik met 10 km/u harder rijden bij 10°C warmer en droog weer. (258 - 5 = 253 kWh vs 248 + 5 = 253 kWh bij nagenoeg dezelfde afstand = 266 Wh/km)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Wij vertrokken vanuit Tux op 1300 meter hoogte en hadden toen we al een eind op de Inntalautobahn waren nog een gemiddeld verbruik van 0,0 kWh/100 km. :) Blijkbaar wordt een negatief verbruik ook weergegeven als 0,0, want dat werd op het eerste stuk bergaf weergegeven, terwijl de SoC wel opliep.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tv-yhHuddLYStIVmcKohugdk6JQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYVHabmVkfyPTjuKOr1xQAKW.jpg?f=fotoalbum_large

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-04 16:24
cdwave schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:18:
Betere isolatie zou volgens mij veel meer zoden aan de dijk zetten dan een warmtepomp. Warmte die je niet kwijtraakt hoef je ook niet op te wekken.
Denk het ook. Mogelijk dat de gelamineerde ruiten zoals straks standaard op de EX60 niet alleen bijdragen aan een stiller interieur maar ook aan een minder warmteverspilling.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Tranquility
WTF? €99,- per jaar voor de online verbinding? Ik dacht dat dat iets van €35,- was.
Lekker weer...

• Tranquility
Mga1600 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:18:
Denk het ook. Mogelijk dat de gelamineerde ruiten zoals straks standaard op de EX60 niet alleen bijdragen aan een stiller interieur maar ook aan een minder warmteverspilling.
En een hoger gewicht..

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 31-03 16:49
Tranquility schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:09:
[...]

WTF? €99,- per jaar voor de online verbinding? Ik dacht dat dat iets van €35,- was.
Lekker weer...
Ik vind het nog meevallen eigenlijk, ik had ergens gelezen dat het veel duurder was in andere landen.

Maar je kan er zelf een sim kaart in proppen geloof ik. Bij Odido (weet niet of je dat zou willen met het recente nieuws) kan je voor 5 euro per maand 2GB krijgen, als je nog iets anders bij Odido hebt verdubbeld dat. Bij KPN kost het 10 euro per maand voor 1GB of 25 euro per maand voor unlimited.

Dual Sim schijnt volgens de Volvo site niet handig te zijn want dan kan je niet meer gebeld worden op je telefoon ofzo.

Al met al denk ik dus dat 99 euro per jaar zo gek nog niet is.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:24
Na hoeveel jaar moet je dit aankopen? Ik meen ooit 4 jaar gezien te hebben, maar die heb ik inmiddels gepasseerd en het werkt nog steeds.

• Kammika
Ik heb de nieuwe gui ook binnen via ota (my22). Systeem vrij stabiel. Ik herken de klachten hier niet echt. Het is wel iets kleiner, maar voegt ook veel toe.

Wat mij betreft goede stap voorwaarts

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:16
caspervc schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 23:35:
Vam Reddit.
Het lijkt of de UX update eraan komt. Ook een inkijkje in de uitrol. Blijkbaar per modeljaar.

[Afbeelding]
Grappig. Als ik dit lijstje wat circuleerde zie, lijkt de planning weer andersom te zijn. Eerst oud, dan nieuw?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• marcel_76
Kammika schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:09:
[...]

Ah vandaar, ja dat snap ik. Ik rijdt altijd uit de garage op het werk weg in de middag. In de ochtend heb ik hem altijd aan de paal hangen nog en doe ik voorverwarmen aan de paal. Ja, ik zie altijd bij wegrijden het beruikt soms extreem hoog 30 of zelfs 40 kWh maar dat duurt meestal even dan zakt hij terug naar 25 nog heel hoog en later trekt dat rustig bij. Ik durf niet te zeggen waarom dit verschil zo hoog is, helemaal niet omdat de auto gewoon voorverwarmd is aan de paal en dat dus eigenlijk lage impact zou moeten hebben.

Ja, heel jammer dat ze toen nog geen extended range hadden. Ik heb express voor de extended range gekozen vanwege de afstand naar het werk en huis en ik uitga vanuit het pessimistische in de winter.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• marcel_76
caspervc schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:38:
[...]

Grappig. Als ik dit lijstje wat circuleerde zie, lijkt de planning weer andersom te zijn. Eerst oud, dan nieuw?
Lijkt erop, nog niets gezien maar het zal vanzelf wel komen in de komende weken.

• Langhose
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 04-04 08:04
Kammika schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:29:
Ik heb de nieuwe gui ook binnen via ota (my22). Systeem vrij stabiel. Ik herken de klachten hier niet echt. Het is wel iets kleiner, maar voegt ook veel toe.

Wat mij betreft goede stap voorwaarts
Hier ook en helemaal eens en ik heb zelfs het gevoel dat het systeem sneller reageert dan de oude gui waar het menu altijd even haperde. Hopelijk blijft het zo.

• Venomer
Mijn auto geeft sinds twee dagen iedere keer bij het starten de melding “Aandrijving. Service vereist.” Ik merk verder niets aan de auto. Morgen ga ik even naar de werkplaats om hem te laten uitlezen. Misschien kiezen ze weer voor de oplossing “nieuwe software erop”. ;)

• Venomer
Tranquility schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:09:
[...]

Lekker weer...
€99 voor een jaar onbeperkt (neem ik aan) data? Op zich niet slecht. Maar ik meen inderdaad eerder iets van 3 of 4 tientjes gelezen te hebben.

• Largamelion
Soepstengel schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:19:
[...]

Ik vind het nog meevallen eigenlijk, ik had ergens gelezen dat het veel duurder was in andere landen.

Maar je kan er zelf een sim kaart in proppen geloof ik. Bij Odido (weet niet of je dat zou willen met het recente nieuws) kan je voor 5 euro per maand 2GB krijgen, als je nog iets anders bij Odido hebt verdubbeld dat. Bij KPN kost het 10 euro per maand voor 1GB of 25 euro per maand voor unlimited.

Dual Sim schijnt volgens de Volvo site niet handig te zijn want dan kan je niet meer gebeld worden op je telefoon ofzo.

Al met al denk ik dus dat 99 euro per jaar zo gek nog niet is.
Mja dat vind ik dan weer niet. Ik heb nu een SIM bij Digi Belgium en betaal 5€/m voor onbeperkt bellen en SMS'en + 30GB data. Dat komt op 60€/j maar daar krijg ik dus een pak meer voor terug.

Denk dat m'n Volvo nog geen 2GB/m verbruikt om wat muziek te streamen, wat GM tegels en de sporadische OTA te downloaden. Ik ga ervan uit dat het nog wel gratis blijft tot einde van m'n lease en anders wordt het terugvallen op Android Auto.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

danny.s schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:52:
[...]

Na hoeveel jaar moet je dit aankopen? Ik meen ooit 4 jaar gezien te hebben, maar die heb ik inmiddels gepasseerd en het werkt nog steeds.
Ik zit op de getoonde datum op 4 jaar. Ik ga ze erop wijzen dat er mensen zijn die na 4 jaar gewoon connect bleven houden, en dat het een rechtsongelijkheid is als ze anderen dan wel laten betalen. Dan hadden ze dat bij aankoop duidelijk moeten stellen en dat is nooit gebeurd bij mij, maar ook vele anderen.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

caspervc schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:38:
[...]

hier MY23 en uiteraard nog geen OTA te bekennen.
Wel was de app weer eens ontkoppeld van de auto (de android app, de IOS app bleef werken) en kon ik weer met alle sleutels erbij in de auto de koppeling herstellen.

• DoubleDot
ron65 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:24:
[...]

Ik zit op de getoonde datum op 4 jaar. Ik ga ze erop wijzen dat er mensen zijn die na 4 jaar gewoon connect bleven houden, en dat het een rechtsongelijkheid is als ze anderen dan wel laten betalen. Dan hadden ze dat bij aankoop duidelijk moeten stellen en dat is nooit gebeurd bij mij, maar ook vele anderen.
Bij mij was het héél duidelijk dat er 4 jaar inbegrepen Connected Services waren. Over een prijs konden ze toen wel nog niets zeggen.

• Kammika
ron65 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:24:
[...]

Lees de prijslijst volgende keer bij aankoop, daar staat het heel duidelijk in.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:34:
[...]

Dus niet... anders was me dat echt wel opgevallen.
er stond ook in dat ik bij standaard stoelbekleding lightpack 2 erbij kreeg, ook niet gehad,
Maar maakt niet uit, ik kan het ook aankopen en de rekening bij de LM declareren, die hebben tenslotte dingen slecht doorgecommuniceerd destijds.

Een andere optie is altijd nog Blue Tooth thetering, dat werkt ook (al gebruikt toen ik hardnekkig 3g had met haperingen), alleen is dat wel vervelend als je steeds even moet koppelen. En de connectie met de app is dan weg als je buiten BT bereik van je GSM bent.
Dus desnoods betaal ik dat gewoon zelf. Al vind ik het bedrag wat tegenvallen, had meer max 50 euro verwacht.

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:24
Kammika schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:34:
[...]

Ik heb hem 2e hands gekocht, en hier hebben ze me nooit wat van gezegd. Ik las het naderhand ergens.

• marcel_76
Largamelion schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:41:
[...]
Mja dat vind ik dan weer niet. Ik heb nu een SIM bij Digi Belgium en betaal 5€/m voor onbeperkt bellen en SMS'en + 30GB data. Dat komt op 60€/j maar daar krijg ik dus een pak meer voor terug.

Denk dat m'n Volvo nog geen 2GB/m verbruikt om wat muziek te streamen, wat GM tegels en de sporadische OTA te downloaden. Ik ga ervan uit dat het nog wel gratis blijft tot einde van m'n lease en anders wordt het terugvallen op Android Auto.
Of gewoon tethering aanzetten als je al een mobiel abbo hebt. Ik kan op mijn Samsung Android telefoon via standen en routines automatisch de hotspot aan laten zetten als de auto verbinding maakt via BT en weer uit laten zetten als de auto weer de verbinding verbreekt.

Ik heb een onbeperkt mobiel abbo en ga nooit auto rijden zonder telefoon.

• marcel_76
DoubleDot schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:30:
[...]

Bij mij was het héél duidelijk dat er 4 jaar inbegrepen Connected Services waren. Over een prijs konden ze toen wel nog niets zeggen.
Same, ik heb lease dus dan laat ik het gewoon opnemen bij een eerstvolgende beurt en zetten ze het maar op de bon voor de leasemaatschappij.

Beetje brak dat je voorverwarmen etc. allemaal niet meer kunt gebruiken straks als je auto geen verbinding meer heeft. Maar goed, je moet er ook op kunnen vertrouwen dat het altijd werkt.

• Juancho
Dat blijft toch allemaal werken? Volgens mij is die data van Volvo puur voor Spotify, Maps en die paar andere apps.

De app zelf, dus ook functies als voorverwarmen moeten gewoon altijd blijven werken.

Pagina: 1 ... 361 ... 367 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"