Dat wordt in ieder geval een flinke waardedaling voor de huidige EX/XC40 modellen.Mga1600 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:50:
Mijn informatie komt niet uit de pers maar uit welingelichte bron binnen de Volvo organisatie.
Dat is een facelift of nieuw model toch altijd?Tranquility schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:43:
[...]
Dat wordt in ieder geval een flinke waardedaling voor de huidige EX/XC40 modellen.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Dat klopt, maar dit is geen facelift maar een compleet nieuw model toch?caspervc schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:19:
Dat is een facelift of nieuw model toch altijd?
Idd, als ik https://youtu.be/3DU5_pSGcKU?si=KfMulH4PU1k5_15l bekijk, dan gaat de Polestar 7 zelfde opbouw krijgen en dat is een unicast frame met de accucellen in de bodem net zoals de EX60.Tranquility schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:24:
[...]
Dat klopt, maar dit is geen facelift maar een compleet nieuw model toch?
Ben ook benieuwd of er nieuwe batterijtechniek gebruikt gaat worden. In de vorm van LiFePo4 of solid state of een hybride vorm daarvan. Al jaren hoor je over doorbraken, maar tot vandaag is er nog niks nieuws op de markt gekomen bij welk merk dan ook. Hopelijk wordt de nieuwe EX40 niet zo topzwaar meer. Dat nieuwe 70% MRB tarief is toch wel een domper..austin_77 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:27:
Idd, als ik https://youtu.be/3DU5_pSGcKU?si=KfMulH4PU1k5_15l bekijk, dan gaat de Polestar 7 zelfde opbouw krijgen en dat is een unicast frame met de accucellen in de bodem net zoals de EX60.
Volvo is zeer conservatief in zo'n zaken, dus ik verwacht het niet. Denk dat ze gaan overlaten aan de andere Geely producten zoals Zeekr om hiermee te experimenteren.Tranquility schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:51:
[...]
Ben ook benieuwd of er nieuwe batterijtechniek gebruikt gaat worden. In de vorm van LiFePo4 of solid state of een hybride vorm daarvan. Al jaren hoor je over doorbraken, maar tot vandaag is er nog niks nieuws op de markt gekomen bij welk merk dan ook. Hopelijk wordt de nieuwe EX40 niet zo topzwaar meer. Dat nieuwe 70% MRB tarief is toch wel een domper..
Met LFP is toch al genoeg ervaring en de chemistry wordt ook steeds beter en wordt natuurlijk al toegepast in de EX30. Als ze de energiedichtheid nog wat kunnen verbeteren denk ik dat dat een hele goede vervanger is voor NMC. Tesla's maken er ook steeds meer gebruik van. Maar goed, qua waardeverlies is elke EV gewoon rukRigolleM schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:08:
Volvo is zeer conservatief in zo'n zaken, dus ik verwacht het niet. Denk dat ze gaan overlaten aan de andere Geely producten zoals Zeekr om hiermee te experimenteren.
Sorry ik had meer de focus op solid state dan op LFP.Tranquility schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:15:
[...]
Met LFP is toch al genoeg ervaring en de chemistry wordt ook steeds beter en wordt natuurlijk al toegepast in de EX30. Als ze de energiedichtheid nog wat kunnen verbeteren denk ik dat dat een hele goede vervanger is voor NMC. Tesla's maken er ook steeds meer gebruik van. Maar goed, qua waardeverlies is elke EV gewoon ruk. Heb daarom ook voor de grootste batterij gekozen, die blijven het langst hun waarde behouden. Maar voorlopig blijf ik lekker in mijn MY24 XC40 baksteen rijden, blijft een heerlijke wagen.
LFP zie je vaker bij kleinere batterijen, bij Tesla is enkel de SR RWD met LFP de LR en AWD zijn NMC.
Mijn Tesla met LFP heeft minder degradatie dan de Tesla's met NMC, dus de stelling hoe groter de batterij hoe beter gaat niet altijd op. Als je doelt op het rijbereik heb je wel gelijk.
Mja vind mijn EC40 langs buiten nog OK, maar binnenin zie ik toch liever wat ze bij de EX90, EX70 of EX60 nu hebben. Kreeg zelfs een paar weken terug de opmerking van een medepassagier, is dat een elektrische?
Je doelt hier op de "less is more" dashboard uitvoering?RigolleM schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:35:
[...]
Sorry ik had meer de focus op solid state dan op LFP.
LFP zie je vaker bij kleinere batterijen, bij Tesla is enkel de SR RWD met LFP de LR en AWD zijn NMC.
Mijn Tesla met LFP heeft minder degradatie dan de Tesla's met NMC, dus de stelling hoe groter de batterij hoe beter gaat niet altijd op. Als je doelt op het rijbereik heb je wel gelijk.
Mja vind mijn EC40 langs buiten nog OK, maar binnenin zie ik toch liever wat ze bij de EX90, EX70 of EX60 nu hebben. Kreeg zelfs een paar weken terug de opmerking van een medepassagier, is dat een elektrische?
Ik mag echt hopen dat het klassiekere dash van de XC/EX/C/EC40 ook blijft, het heeft meer uitstraling dan het uitgeklede planken concept waar T... mee begon en je nu zelfs in de EX30 ziet terugkomen.
Toch mooi dat je passagier niet eens ziet in een EV te zitten, meteen minder vooroordelen. Hoe vaak zie je geen opmerkingen van mensen dat de EV gewoon foeilelijk is, ze doelen dan vooral op die futuristische designs. Voor veel mensen is alleen dat al een reden geen EV te willen rijden.
Maar oke, smaken verschillen
[ Voor 12% gewijzigd door ron65 op 21-02-2026 14:09 ]
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Ben het hier mee eens.ron65 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:08:
Je doelt hier op de "less is more" dashboard uitvoering?
Ik mag echt hopen dat het klassiekere dash van de XC/EX/C/EC40 ook blijft, het heeft meer uitstraling dan het uitgeklede planken concept waar T... mee begon en je nu zelfs in de EX30 ziet terugkomen.
Toch mooi dat je passagier niet eens ziet in een EV te zitten, meteen minder vooroordelen. Hoe vaak zie je geen opmerkingen van mensen dat de EV gewoon foeilelijk is, ze doelen dan vooral op die futuristische designs. Voor veel mensen is alleen dat al een reden geen EV te willen rijden.
Maar oke, smaken verschillen
Mag toch hopen dat de nieuwe EX40 in ieder geval wel een bestuurdersdisplay krijgt. Dat vind ik de grootste misser die ze bij de EX30 hebben gemaakt.
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"