• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
mversluis schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:23:
[...]

Ik heb morgen nieuwe afspraak staan om een goede proefrit te maken ( auto is dan ook helemaal geladen)
Gaat om 2020 versie.

Nog tips / tricks waar ik even op moet letten ?
Een bekende kwaal zijn de trillingen in het stuur rond de 100 km/u. Ga even de snelweg op en let op hoe erg het bij dit exemplaar is. Niet alle XC40‘s hebben het of in elk geval niet even erg.

Had je niet toevallig een oranje sleutel mee bij de eerste proefrit? De oranje sleutel is gekoppeld aan een profiel dat minder vermogen geeft.

Ik heb zelf een P8 uit 2021. Als je bij de eerste keer plankgas niet schrikt van die schop in je rug, dan is er iets mis. ;)

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:47
Oranje sleutel minder vermogen? Ik heb die bijna elke dag bij me maar dat zou een bak zijn ;)

Maar idd je hoort een aantal mensen over trillingen op de snelweg. Ik heb daar zelf geen last van 21/22 model p8.
Verder gewoon goed nalopen en kijken wat de actieradius is bij dat verbruik. Of ook even een accu test laten uitvoeren.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

mversluis schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:23:
[...]

Nog tips / tricks waar ik even op moet letten ?
kraken voorophanging, kraken bestuurdersstoel

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:59
Venomer schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:37:
[...]

Een bekende kwaal zijn de trillingen in het stuur rond de 100 km/u. Ga even de snelweg op en let op hoe erg het bij dit exemplaar is. Niet alle XC40‘s hebben het of in elk geval niet even erg.

Had je niet toevallig een oranje sleutel mee bij de eerste proefrit? De oranje sleutel is gekoppeld aan een profiel dat minder vermogen geeft.

Ik heb zelf een P8 uit 2021. Als je bij de eerste keer plankgas niet schrikt van die schop in je rug, dan is er iets mis. ;)
Alle 3 de sleutels , incl Oranje lagen in de auto. Weet niet welke die pakt dan.

Zal morgen oranje niet meenemen

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
mversluis schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:32:
[...]

Alle 3 de sleutels , incl Oranje lagen in de auto. Weet niet welke die pakt dan.

Zal morgen oranje niet meenemen
Als je twijfelt aan t vermogen en ze hebben er nog eentje staan, vraag dan om een proefrit ter referentie. Zelfs mijn 252pk RWD geeft een stevige duw in de rug, zeker 50-130 gaat erg vlot

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:44
Microkid schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:11:
kraken voorophanging, kraken bestuurdersstoel
Vergeet ook zeker niet het gerammel in de voortrein bij slecht wegdek of korte drempels en kuilen. Dit is vaak oorzaak door toplagers die ontworpen zijn voor de ICE XC40 die niet berekend zijn op een zware EV. Hier is een modificatie voor.

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:04
RoelsRules schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:42:
Oranje sleutel minder vermogen? Ik heb die bijna elke dag bij me maar dat zou een bak zijn ;)

Maar idd je hoort een aantal mensen over trillingen op de snelweg. Ik heb daar zelf geen last van 21/22 model p8.
Verder gewoon goed nalopen en kijken wat de actieradius is bij dat verbruik. Of ook even een accu test laten uitvoeren.
De oranjesleutel kan inderdaad via het scherm geprogrammeerd worden om het vermogen te beperken.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• RoelsRules
Mga1600 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:04:
[...]

De oranjesleutel kan inderdaad via het scherm geprogrammeerd worden om het vermogen te beperken.
Echt nog nergens gezien :)
En dat is dan toch niet alleen de oranje sleutel daar dat gewoon een cover is.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
RoelsRules schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:11:
[...]

Echt nog nergens gezien :)
En dat is dan toch niet alleen de oranje sleutel daar dat gewoon een cover is.
De topsnelheid kan gelimiteerd worden, niet het vermogen. Die instelling zit bij de profielen.

[ Voor 5% gewijzigd door Avvd op 24-01-2026 09:16 ]

• RoelsRules
Avvd schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:15:
[...]

De topsnelheid kan gelimiteerd worden, niet het vermogen. Die instelling zit bij de profielen.
Zal eens kijken, thx. Maar dat heeft dus geen impact op de acceleratie zoals eerder werd gesteld. En zou dus per sleutel ingesteld moeten kunnen worden (niet de oranje bij default :))

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
RoelsRules schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:20:
[...]

Zal eens kijken, thx. Maar dat heeft dus geen impact op de acceleratie zoals eerder werd gesteld. En zou dus per sleutel ingesteld moeten kunnen worden (niet de oranje bij default :))
Excuus voor het verspreiden van foute informatie.

Hier staat hoe het zit:
https://www.volvocars.com...harge-pure-electric_20w37
Het gaat om de Care Key.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Pagina: 1 ... 355 356 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"