caspervc schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:16:
Ik moet zeggen dat ik het een gave bak vind. Mooie mix tussen SUV en station. Stukken lager zo als ik zie dan een ex40. Ook kan mij het interieur wel bekoren. Ja, het is anders, minimalistisch. Maar zit wel goed in elkaar. Jammer alleen van het stuurtje. Dat vind ik oerlelijk…
Zoals ik al zei, smaken verschillen.
Ik ben een techneut, en ik hou van een uitdagende situatie, dus een dashboard vol met knoppen en opties en gegevens is voor mij een feest, een minimalistisch dashboard is dodelijk saai voor mij. Het daagt niet uit, het 'imponeert' mij niet echt.
Precies dat laatste heb ik bij de EX60, en aan de spontane reactie van mijn vrouw binnen 2 seconden kijken was dan ook precies mijn eerste gedachte...
Maar dat had ik ook bij de EX30.
Ik ben dus gewoon blij met het XC40 dashboard (nu de EX40 uiteraard), wat aan het minimale grenst voor mij. De Volvo stond altijd al bekend om minimalistische interieurs, maar de verdere uitstraling was van dien aard dat ik toch alles op alles gezet heb 3 jaar terug om juist deze te leasen, en daar heb ik nog altijd geen enkele spijt van.
Dit sterkt mij nog meer in mijn idee om over 2 jaar deze over te kopen, of als teveel gevraagd wordt een occasion uit de markt te kopen. Mede omdat in wat ik nu rij geen ISA zit, daar ben ik nog net aan ontsnapt.
Wel een bedenkelijk puntje is de actieradius, hoewel ik nog geen degradatie merk, niet echt tenminste, kan die er wel zijn. Maar in de zomer nog steeds 390 km net als in het begin, en in de winter 310 op een volle accu net als in het begin.
Maar met caravan zakt dat naar 180 km, als je de reserves in acht neemt moet je dus rekenen op 140-160 km tussen de laadstops. Kan prima als je elke anderhalf a 2 uur stopt, maar als ik dan zie wat de nieuwere modellen met extra range doen, dan is een C40 SMER die max 2500 kg weegt nog net passend, al zal ik daar dan wel verder voor moeten doorsparen nog. Nieuw kopen is alleen als ik een loterij win een optie.
Maar... als die nieuwe modellen allemaal zulke lelijke interieurs krijgen,dan pas ik. Dan is het of een oudere occasion zoals ik nu ook al in mijn voornemen heb, ofwel uitkijken naar een ander merk, al slaat dit vensterbankspook ook bij andere merken toe inmiddels. Jammer Volvo, maar zo bind je je bestaande klanten niet die van wat meer conventionele interieurs houden.
Wellicht dan maar het merk waarvan de richtingaanwijzer een optioneel pakket genoemd word, die heeft ook een veel fraaiere sfeerverlichting met verscheidene kleuren voor elk profiel, en nog een best te pruimen dashboard als id ook daar wat teveel LCD scherm in aanwezig naar mijn smaak.
Smaken verschillen, maar dat minimalistische is aan mij echt niet besteed!