• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:14
ron65 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Dan is het toch iets dat op mijn wagen niet meekomt in de api.
Ik denk dat ik met het rood omcirkelde deel op de juiste plek kijk?

[Afbeelding]

In de API zitten 72 entiteiten geeft hij aan.
ja, zie antwoord van mrmatthias hierboven...

wel bijzonder bij mij is die in de API altijd blijven teruggeven...

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:58
HA toont dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qBfzNRJwT2m7ANkc2gwRsGyZqU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NkTCuhfMaXSrES2A7T0PWZn0.png?f=user_large

Als ik op de klik van 'Honk' klik krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOABujr2_Ao1485Pvxd6VDJ9T00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qq0kgadSHZE9W0ZaRqKwW9Fj.png?f=fotoalbum_large

Ik zou de developers eens op stage sturen bij Tesla, wat ik daar allemaal mee kan... staan ze bij Volvo nog in het kinderschoenen.

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:51
Exorcist schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:44:
[...]

Ik heb de afgelopen dagen steevast de mededeling dat er nieuwe verkeersbordeninformatie wordt gedownload, maar het lijkt niet af te ronden. Mss het ding 's compleet uitzetten en rebooten :X
Heb ik ook, lost zichzelf wel op :)

• Kammika
RigolleM schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:24:
HA toont dit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou de developers eens op stage sturen bij Tesla, wat ik daar allemaal mee kan... staan ze bij Volvo nog in het kinderschoenen.
ik denk dat ze 'm echt heel recent (gisteren) of zo ook uit de API gehaald hebben. Het honk/flash commando geeft nu een 404 als ik rechtstreeks op de API doe.

In HA nu ook uitgegrijsd

en als ik commands aanroep staat die er ook niet meer tussen...

jammer want tot nu toe werkte dit altijd nog wel via de API... (en nog nooit battery drain issues gehad)

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-03 20:13
Largamelion schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:27:
De OTA heeft hier precies weer meer slecht dan goed gedaan... Noch de app noch HA tonen dat de auto aan het laden is ondanks dat m'n laadpaal stroom levert. Ben effectief naar de auto zelf moeten gaan voor bevestiging en ja hoor, die is aan het laden ondanks dat we buiten de laadplanning zitten die in de app staat...

De Volvo app en HA reeds meerdere keren herstart, zonet ook de homeknop-reset in de auto gedaan maar niets helpt. Hopelijk tijdelijk probleem want ik moet echt op die data kunnen vertrouwen!

Ont/vergrendelen lukt overigens probleemloos dus de auto communiceert nog. Vanmorgen toonde de app ook al dat de koffer ontgrendeld was terwijl die vergrendeld was volgens HA. Geen idee wat ze daar allemaal aan 't prutsen zijn bij Volvo op een zondag...
Wat bij mij apart was is dat de update aan het installeren was,die was klaar met installeren en de app gaf aan dat de kofferdeksel ontgrendeld was. De rest van de auto was prima op slot, uit het raam kijkende zag ik dat de kofferdeksel gewoon dicht was. Maar goed app afgesloten en opnieuw, nog steeds. Ik klikte dus op kofferdeksel in de app (vergrendelen) de lichten knipperden en poef alles was opgelost.

Vandaag even de auto in en systeem even rustig laten opstarten, alles werkte en zelfs Google Maps opende vrij snel. Aangesloten om te laden voor morgenochtend klaar, de app deed inderdaad wel even vreemd gaf eerst niets aan maar corrigeerde zichzelf ineens en daarna later de melding dat de auto op 90% was. Dus hier werkt het wel.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• marcel_76
RigolleM schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:24:
HA toont dit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gebruik je de nieuwste integratie of nog de oude van Thomas? Ik had meer opties eerder met de oude integratie maar heb alles omgezet naar de nieuwe.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• marcel_76
DoubleDot schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:56:
[...]

Same, komt regelmatig naar voren. Ik laat het maar gewoon gaan, sinds laatste updates doet verkeersbord informatie toch vreemd. Je rijdt 100km/u op de snelweg en plotseling "einde snelheidsbeperking" bordje komt voorbij en paar seconden later staat er weer een brodje 100km/u in het scherm. Dat duurt weer eventjes en poef wederom het witte bord met strepen erdoor van einde beperking en we beginnen opnieuw. Ik stoor me er niet meer aan, die hele informatie werkt vaker niet dan wel en geeft soms op de snelweg belachelijk lage limieten aan die ergens opgepikt zijn terwijl je gewoon met de rest van het verkeer 100km/u rijdt.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:22
marcel_76 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:50:
[...]

Wat bij mij apart was is dat de update aan het installeren was,die was klaar met installeren en de app gaf aan dat de kofferdeksel ontgrendeld was. De rest van de auto was prima op slot, uit het raam kijkende zag ik dat de kofferdeksel gewoon dicht was. Maar goed app afgesloten en opnieuw, nog steeds. Ik klikte dus op kofferdeksel in de app (vergrendelen) de lichten knipperden en poef alles was opgelost.
Deze keer is bij mij alles vlekkeloos gelopen, maar bij de vorige update had ik precies wat jij beschrijft. Ik moest inderdaad ook de auto opnieuw op slot doen om de app weer synchroon te laten lopen.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:24
marcel_76 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:50:
[...]

Vandaag even de auto in en systeem even rustig laten opstarten, alles werkte en zelfs Google Maps opende vrij snel. Aangesloten om te laden voor morgenochtend klaar, de app deed inderdaad wel even vreemd gaf eerst niets aan maar corrigeerde zichzelf ineens en daarna later de melding dat de auto op 90% was. Dus hier werkt het wel.
Ik had exact hetzelfde met de kofferklep na de update.

App geeft nu trouwens opnieuw aan dat de auto offline is. Het loopt allemaal niet zo lekker, maar ik hoop dat het niet door de OTA komt en dat ze gewoon aan 't knoeien zijn bij Volvo.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• RigolleM
marcel_76 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:51:
[...]

Gebruik je de nieuwste integratie of nog de oude van Thomas? Ik had meer opties eerder met de oude integratie maar heb alles omgezet naar de nieuwe.
De nieuwe, ik heb 74 entiteiten.

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-03 20:29
Largamelion schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:27:
De OTA heeft hier precies weer meer slecht dan goed gedaan... Noch de app noch HA tonen dat de auto aan het laden is ondanks dat m'n laadpaal stroom levert. Ben effectief naar de auto zelf moeten gaan voor bevestiging en ja hoor, die is aan het laden ondanks dat we buiten de laadplanning zitten die in de app staat...

De Volvo app en HA reeds meerdere keren herstart, zonet ook de homeknop-reset in de auto gedaan maar niets helpt. Hopelijk tijdelijk probleem want ik moet echt op die data kunnen vertrouwen!

Ont/vergrendelen lukt overigens probleemloos dus de auto communiceert nog. Vanmorgen toonde de app ook al dat de koffer ontgrendeld was terwijl die vergrendeld was volgens HA. Geen idee wat ze daar allemaal aan 't prutsen zijn bij Volvo op een zondag...
Vanaf eind 2020 met mijn eerste AAOS Volvo (P8) heb ik er gewoonte van gemaakt om direct na iedere update (OTA of dealer) beide resets uit te voeren.
Kan toeval zijn of niet, maar ik heb nooit dat soort rare dingen, alles werkt gewoon zonder problemen.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mga1600 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:10:
[...]

Vanaf eind 2020 met mijn eerste AAOS Volvo (P8) heb ik er gewoonte van gemaakt om direct na iedere update (OTA of dealer) beide resets uit te voeren.
Kan toeval zijn of niet, maar ik heb nooit dat soort rare dingen, alles werkt gewoon zonder problemen.
Idem.

• DoubleDot
Mga1600 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:10:
[...]

Als je telkens reset is het ook niet zo vreemd dat je die vreemde dingen nooit opmerkt…

• Kensingtonnie
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06-03 15:09
Sleepoogkapje aan de voorkant weg ☹️
Benieuwd wat dat stukje kunststof in kleur gespoten gaat kosten 🤔

EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Forest Lake | 19"| privacy glass | pixel led l trekhaak vs XC40 | Single Motor ER | MY24 | Ultimate | Sage Green | 20"| privacy glass | trekhaak |

• marcel_76
RigolleM schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:46:
[...]

De nieuwe, ik heb 74 entiteiten.
Ah ok, ik heb er 72. Precies die twee lijken te missen O-)

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:19:
[...]

ik denk dat ze 'm echt heel recent (gisteren) of zo ook uit de API gehaald hebben. Het honk/flash commando geeft nu een 404 als ik rechtstreeks op de API doe.

In HA nu ook uitgegrijsd

en als ik commands aanroep staat die er ook niet meer tussen...

jammer want tot nu toe werkte dit altijd nog wel via de API... (en nog nooit battery drain issues gehad)
Jammer he, in plaats van het te herstellen, ontmantelen ze het gewoon

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:05:
[...]
Ik had exact hetzelfde met de kofferklep na de update.

App geeft nu trouwens opnieuw aan dat de auto offline is. Het loopt allemaal niet zo lekker, maar ik hoop dat het niet door de OTA komt en dat ze gewoon aan 't knoeien zijn bij Volvo.
Dat offline heb ik enkele malen gehad na de OTA.
Ik heb de boel tweemaal gereset en een rondje gereden, daarna is het weer stabiel.

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-03 20:14

The GUI

ClickOps < DevOps

Kensingtonnie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:48:
Sleepoogkapje aan de voorkant weg ☹️
Benieuwd wat dat stukje kunststof in kleur gespoten gaat kosten 🤔
Heb ik ook een keer gehad met mijn V60. Was meen ik iets van €130 voor Thunder Grey… |:(

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

DoubleDot schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:56:
[...]

Harde reset van het systeem werkte idd, mn app is nog niet bijgewerkt met opties die ik hier zie maar dat schijnt nogal random te zijn. Komt wel :+

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:05
ron65 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:41:
[...]
Dat offline heb ik enkele malen gehad na de OTA.
Ik heb de boel tweemaal gereset en een rondje gereden, daarna is het weer stabiel.
Was bij mij ook, telkens offline melding. En inderdaad pas na 2 keer resetten heb ik het idee dat het nu goed zit. Eerlijk gezegd niet eerder zo gehad.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Kensingtonnie
The GUI schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:52:
[...]

Heb ik ook een keer gehad met mijn V60. Was meen ik iets van €130 voor Thunder Grey… |:(
😱

EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Forest Lake | 19"| privacy glass | pixel led l trekhaak vs XC40 | Single Motor ER | MY24 | Ultimate | Sage Green | 20"| privacy glass | trekhaak |

• The GUI

The GUI

ClickOps < DevOps

Ja zat hem voornamelijk in de lak en manuren. Zo’n klepje kost natuurlijk niks.

Los van dit, hoe bevalt de auto? Merk je verschil met de Pixel leds?

• Kensingtonnie
The GUI schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:02:
[...]
Los van dit, hoe bevalt de auto? Merk je verschil met de Pixel leds?
De auto is prima. Tot nu 11k km mee gereden zonder rare dingen. Ook de laatste update ging probleemloos. Ik zou alleen de apps willen kunnen groeperen (net als in de vorige) en het verbruik lijkt iets hoger te liggen 🤔
Van de leds bevalt het meedraaien het meest. Ik had dat eerder in een Lynk en vond dat toen ook al erg fijn. De groot licht functie met automatische aanpassing werkt geweldig maar gebruik ik in de praktijk heel weinig 🙃.
Ik kan niet echt zeggen of de gewone lichtopbrengst zoveel beter of groter is dan bij de standaard leds.

• Tranquility
  • Laatst online: 12:54
Nog even een kleine update betreffende de Snapdragon unit:

Naast de snappy ervaring zijn de volgende zaken opgevallen.
Bij het aanpassen van de interieurverlichting wordt nu ook het scherm gedimd! Dit is dus een enorme verbetering in vergelijking met de oude unit die maar één stand had, die van een bouwlamp.

Negatief puntje is dat het "pas-muziek-bij-gebruik-richtingaanwijzer" probleem zich nog steeds (soms) voordoet, maar dat ligt dus niet aan de IHU.
Verder heb nog geen één keer gemerkt dat de portieren met vertraging open- en dichtgingen, dus ook dat is een fijne verbetering. :)

• Largamelion
Vulcan750 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 23:45:
[...]

Was bij mij ook, telkens offline melding. En inderdaad pas na 2 keer resetten heb ik het idee dat het nu goed zit. Eerlijk gezegd niet eerder zo gehad.
Auto was vanmorgen nog steeds offline volgens de app. Blijkbaar volstaat het om even in te stappen, 'OK' te drukken op 'update voltooid' en een halve meter te rijden (is vermoedelijk zelfs niet nodig). Daarna herstelde de netwerkverbinding zich vanzelf, maar je moet het systeem dus even laten opstarten in de auto. Dat heb ik bij vorige OTA's nooit moeten doen dus lijkt weer iets nieuws.

Intussen mijn dashboard in HA wat aan het tweaken, de community Easee integratie geïnstalleerd en nu zie ik m'n laadpaal ook al:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HajDGUWkJ8Xz0ayWjyxVSh_H-4o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9XxjUV3mbM6m14kPvghhDkwK.png?f=user_large

Nu nog m'n omvormer toevoegen zodat ik de thuisbatterij en zonnepanelen erbij krijg en dan kan ik beginnen automatiseren. Best leuk :)

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:18
Heb nu ook maar een afspraak gemaakt bij Nijverdal, 17 Februari ben ik aan de beurt...

Is wel 1 uur en 45 minuten rijden :D

• Tranquility
danslo schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:41:
Heb nu ook maar een afspraak gemaakt bij Nijverdal, 17 Februari ben ik aan de beurt...

Is wel 1 uur en 45 minuten rijden :D
Ga je blij van worden!
Bij mij was het ook een eindje rijden, maar het was het waard.
Hou er wel rekening mee dat het laden van de software lang kan duren, ettelijke uren.
Beter is het dus om zo vroeg mogelijk af te spreken.

[ Voor 17% gewijzigd door Tranquility op 19-01-2026 11:50 ]

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:24
Ik ben precies over een week aan de beurt. Erg benieuwd!

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Vulcan750
The GUI schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:52:
[...]
Absurd! Stukje plastic van niks! Lijkt me een leuk klusje voor een 3d printer, likje verf in de goede kleur erover en klaar.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Kammika
Vulcan750 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:34:
[...]

Absurd! Stukje plastic van niks! Lijkt me een leuk klusje voor een 3d printer, likje verf in de goede kleur erover en klaar.
vast vooral de uren waar die kosten in zitten...

• Vulcan750
Kammika schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:47:
[...]
vast vooral de uren waar die kosten in zitten...
Ja, de bestelling moet ook getypt worden! 😉

• exepti0n
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

exepti0n

_o-

Het lijkt er op dat met de update naar 4.2.13 bij mij ook het niet tonen van contacten via Google Maps opgelost is.

Het viel me ineens op dat bij het thuisadres de toevoeging "+ 2 contacten" in de bestuurdersdisplay stond. Vervolgens even naar het item "Contacten" onder "Bewaard" gekeken en ja hoor; alle contacten met een adres worden netjes weergegeven.

Helaas nog wel steeds de oude UI, maar vrijdag gaat hij voor zijn eerste beurt naar de dealer in Meppel dus wellicht verandert het dan.

Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)

• DoubleDot
exepti0n schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:11:
Helaas nog wel steeds de oude UI, maar vrijdag gaat hij voor zijn eerste beurt naar de dealer in Meppel dus wellicht verandert het dan.
Waarom denk je de nieuwe UI te krijgen bij een beurt? Die komt gewoon "ooit" mee met een OTA update. Vooralsnog is de nieuwe UI enkel voor wagens die de nieuwe Snapdragon unit hebben.

• exepti0n
  • Niet online

exepti0n

_o-

Ik meende ergens opgepikt te hebben dat de UX upgrade al in een update zit, maar dat zal ik dan wel verkeerd hebben. Hij zal sowieso aan de computer komen te hangen dus wellicht werken ze hem bij was de gedachte.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:51
exepti0n schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:48:
Ik meende ergens opgepikt te hebben dat de UX upgrade al in een update zit, maar dat zal ik dan wel verkeerd hebben. Hij zal sowieso aan de computer komen te hangen dus wellicht werken ze hem bij was de gedachte.
Voorlopig krijgen alleen MY26 modellen direct de UI update. Oudere modellen nog niet, die is ook nog niet aangekondigd als in, het is vanaf nu beschikbaar via OTA of dealer. Het is er simpelweg nog niet en het zou mij niks verbazen als het nog langer uitgesteld wordt (planning was volgens mij eind 2025).

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Tranquility
Vulcan750 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:34:
Ik zat precies hetzelfde te denken, maar dan moet er wel een 3D printbestand bestaan van zo'n afdekplaatje. Kortom, iemand moet al een keer tegen dat probleem zijn aangelopen. Net als met dat blokje voor onder de stoelhendel tegen het ongewenst zakken.

Heb nog even gezocht naar een 3D model, maar niet gevonden.
Wel een nieuw kapje op eBay voor iets meer dan een tientje..
Hier kun je veel autogerelateerde zaken vinden voor de 3D printer, maar helaas geen tow hook cover..

[ Voor 27% gewijzigd door Tranquility op 19-01-2026 16:24 ]

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
Tranquility schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:22:
[...]

Ik zat precies hetzelfde te denken, maar dan moet er wel een 3D printbestand bestaan van zo'n afdekplaatje. Kortom, iemand moet al een keer tegen dat probleem zijn aangelopen. Net als met dat blokje voor onder de stoelhendel tegen het ongewenst zakken.

Hier kun je veel autogerelateerde zaken vinden voor de 3D printer, maar helaas geen tow hook cover..
Die link naar eBay is toch juist voor tow hook covers?

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Vulcan750
Tranquility schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:22:
[...]

Ik heb het zelf gelukkig niet nodig, maar een 3d printer kan wel super handig zijn! Ebay ook trouwens! 😉

• Tranquility
TheKerremenke schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:42:
Die link naar eBay is toch juist voor tow hook covers?
Ja op eBay wel, maar niet die 3D Yeggi link. Daar waren wel tow hook covers te vinden, maar niet voor de XC40.

• marcel_76
Tranquility schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:27:
Nog even een kleine update betreffende de Snapdragon unit:

Naast de snappy ervaring zijn de volgende zaken opgevallen.
Bij het aanpassen van de interieurverlichting wordt nu ook het scherm gedimd! Dit is dus een enorme verbetering in vergelijking met de oude unit die maar één stand had, die van een bouwlamp.

Negatief puntje is dat het "pas-muziek-bij-gebruik-richtingaanwijzer" probleem zich nog steeds (soms) voordoet, maar dat ligt dus niet aan de IHU.
Verder heb nog geen één keer gemerkt dat de portieren met vertraging open- en dichtgingen, dus ook dat is een fijne verbetering. :)
Klinkt goed, ik moet wel zeggen dat ik vandaag voor het eerst rondreedt met de laatste update versie (oude interface etc.) maar dat het mij wel opviel dat de deuren sneller op en en dichtgingen door de greep te pakken of vinger op het "knopje" te leggen.

Wel een (aangepast) "software" crash gehad vanmiddag bij het wegrijden. Google reageerde snel, route ingesteld, wilde naar het hoofdscherm om te wisselen van muziek app. Vastgelopen, crash, herstart.

• Venomer
marcel_76 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:40:
[...]

Wel een crash gehad vanmiddag bij het wegrijden. Google reageerde snel, route ingesteld, wilde naar het hoofdscherm om te wisselen van muziek app. Vastgelopen, crash, herstart.
Oeh! Ik dacht even dat je ergens tegenaan gereden was. 8)7

• marcel_76
Venomer schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:21:
[...]

Oeh! Ik dacht even dat je ergens tegenaan gereden was. 8)7
Haha... Nee, gelukkig niet O-)

Wel ergens tegenaan gelopen :9

• Tranquility
marcel_76 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:40:
Klinkt goed, ik moet wel zeggen dat ik vandaag voor het eerst rondreedt met de laatste update versie (oude interface etc.) maar dat het mij wel opviel dat de deuren sneller op en en dichtgingen door de greep te pakken of vinger op het "knopje" te leggen.

Wel een (aangepast) "software" crash gehad vanmiddag bij het wegrijden. Google reageerde snel, route ingesteld, wilde naar het hoofdscherm om te wisselen van muziek app. Vastgelopen, crash, herstart.
Wellicht dat dit met de nieuwe software op de oude hardware ook is verbeterd, maar ik merk met de nieuwe IHU zo'n duidelijk verschil met het openen- en vergrendelen van de portieren en dit nu zonder lag gaat. Echt heerlijk. Voorheen had ik echt vaak het idee of ik wel goed had gedrukt en dat ik een paar keer aan de portiergreep moest trekken voordat deze pas reageerde.

• marcel_76
Tranquility schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:20:
[...]

Wellicht dat dit met de nieuwe software op de oude hardware ook is verbeterd, maar ik merk met de nieuwe IHU zo'n duidelijk verschil met het openen- en vergrendelen van de portieren en dit nu zonder lag gaat. Echt heerlijk. Voorheen had ik echt vaak het idee of ik wel goed had gedrukt en dat ik een paar keer aan de portiergreep moest trekken voordat deze pas reageerde.
Geweldig! Dan heb je veel meer voordelen gelukkig. Fijn te lezen dat je er blij mee bent, goede keuze dus.

Als leaserijder haal ik het bedrag er nooit meer uit, dus voor mij is het geen optie. Maar als de auto eigendom is, ja dan had ik het zeker overwogen.

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:40
Ik krijg sinds vandaag niet meer de optie om een route in maps op mijn telefoon naar de volvo te sturen. Hebben meer mensen daar last van?

• Venomer
Gutanoth schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:05:
Ik krijg sinds vandaag niet meer de optie om een route in maps op mijn telefoon naar de volvo te sturen. Hebben meer mensen daar last van?
Bij mij werkt het wel.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Check even Marko72 in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic" dat hielp voor mij.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Kammika
Nee, daar heb ik geen last van als dat bij jou niet werkt. Bedankt voor het vragen 8)7

Zonder gekheid. Bij mij werkt dit ook altijd onbetrouwbaar. Soms de knop wel, soms niet. En als ik de knop heb komt die ook niet altijd aan in de auto. Ik gebruik het dus niet..

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:51
Update 8000km. Nog steeds een erg fijne auto om in te rijden en te verblijven. In de winter valt de range wel tegen, gaat zo'n 100km vanaf. Wij rijden niet veel, maar toch.

Storing:
In augustus mijn zoon op en neer gereden naar Düsseldorf airport, op de terugweg grote storing gekregen. Een voor een vielen alle hulpsystemen uit. Auto aan de kant gezet, dealer gebeld, die herkende dit niet. Was nog zo'n 30km voor Nijmegen, rustig aan naar de dealer gereden. Monteur eerst alles gereset, toen zelf een testrit gemaakt, direct dezelfde problemen. Auto op de brug, na lang zoeken bleek de ABS-stekker niet goed vast te zitten. Kon niet los getrild zijn gaf de monteur aan, namen aan dat het in de fabriek niet goed vast is geklikt. Daarna nog een controle van de gehele auto. Verder niets gevonden. Probleem opgelost.

Winter:
Omdat wij veel in Duitsland rijden, en op onze vorige auto's altijd winterbanden hadden, hebben wij voor de EX40 ook winterbanden gekocht. Dealer had nog een zgan setje liggen. Zwart past goed bij onze Black Edition:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gofoUjHu5Un17TyW8K0Yt0RrDyI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uj7Wo5EAiNMXzqWcgepb25fk.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpiFKM8yyoLnwGlhHC_99kG2GoE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xuTl19ZXGqgzElw4Gy6HVLI.jpg?f=fotoalbum_medium

In de winter voorverwarmen is een ongekende luxe. (hadden wij niet op onze Opel en Renault) :)
En rijden in de sneeuw gaat goed.

Software van de auto: Wij hadden sinds de aanschaf van de auto versie 3.6.4. Sinds vorige week is bij ons versie 4.2.13 geïnstalleerd via ota.

EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Black Edition - Denim Blue | Privacy glass | Pixel LED |

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:41
Hier ook mensen ‘last’ van feit dat de ingestelde timers m.b.t. voorverwarmen het niet lijken te doen na de ota 4.3.x? Luxe probleempje, maar mss dat het eenmalig iets is? Wellicht dat timers opnieuw instellen wat doet?

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-03 12:08
austin_77 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:08:
Hier ook mensen ‘last’ van feit dat de ingestelde timers m.b.t. voorverwarmen het niet lijken te doen na de ota 4.3.x? Luxe probleempje, maar mss dat het eenmalig iets is? Wellicht dat timers opnieuw instellen wat doet?
Ja, ik had dat vanmorgen ook. Met de hand starten ging wel. Dat is eigenlijk de eerste keer dat ik een issue ervaar.

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:07
vdburg schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:37:
[...]

Ja, ik had dat vanmorgen ook. Met de hand starten ging wel. Dat is eigenlijk de eerste keer dat ik een issue ervaar.
Had gisteren ook, toen even timer uit en aan gezet, vanochtend werkte het weer.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

austin_77 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:08:
Hier werkte dat vanmorgen eindelijk juist eens wél.
Ik programmeer echter wel twee timers in, een voor 6.00 en eentje voor 6.05
Dat overlapt elkaar, maar mijn ervaring is dat als hij de eerste mist, de tweede dan vaak prima gepakt wordt.
En bijten doet het elkaar ook niet.

Maar de laatste maanden werkte het zelfs met twee timers ook regelmatig niet, vanochtend juist prima (eerste keer na de OTA 4.3.xx)
Ik heb wel de beide resets na de OTA totaal een keer of 4 uitgevoerd, omdat de auto in de app steeds offline was, dat lijkt daardoor opgelost, wellicht heeft dat de timers ook aan het werk gezet weer.

• Claude
  • Niet online
Over het voorverwarmen: ik heb gemerkt, dat bij het voorverwarmen ook de passagiersstoel wordt verwarmd.
Niet elke passagier is daar blij mee.
Ik geen idee hoe je dat opwarmen van de passagiersstoel eventueel zou kunnen uitzetten.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Volgens mij kan je dat instellen in het klimaat menu, even switchen van ‘hoofdklimaat’ naar ‘parkeren’ en dan rechtsboven op de drie bolletjes.

[ Voor 45% gewijzigd door Orion84 op 20-01-2026 19:17 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
TheKerremenke schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:26:
[...]

De app update of ook de 4.2.13 update voor de auto zelf?

Onderstaand is met de iOS app versie 6.4.0 en de auto software versie op 3.5.14.

Betreft wel een 2.0 B3 auto mild hybrid. Dus geen plug-in hybride of EV. (En ja officieel mag ik hier niet zijn met een ICE auto ipv een (P)EV. 🙃)

[Afbeelding]

Edit: ik weet dat er een software upgrade mogelijk is. Maar krijg telkens de volgende foutmelding als ik deze wil installeren.

[Afbeelding]
Mezelf even quoten. Tot gisteren steeds dezelfde foutmelding gehad van update niet mogelijk ivm vergrendeling.

Na een langere rit gisteren (+/- 220km) is de software vanmorgen dan toch geüpdatet naar 4.2.13. ;)

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Claude
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:12:
Volgens mij kan je dat instellen in het klimaat menu, even switchen van ‘hoofdklimaat’ naar ‘parkeren’ en dan rechtsboven op de drie bolletjes.
Op die plek staat de stoelverwarming al uitgeschakeld. Maar dat heeft dus geen effect op het voorverwarmen.
It's not a bug, it's a feature. In ieder geval bij mijn MY2023.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Stond ie dan niet toevallig nog gewoon aan omdat hij aan stond aan het eind van de vorige rit?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Orion84 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:21:
Stond ie dan niet toevallig nog gewoon aan omdat hij aan stond aan het eind van de vorige rit?
Dat is ook mijn ervaring inderdaad, MY23.
Als je de wagen aanzet onder 10 graden buitentemperatuur staat alles conform de instellingen van dat menu aan/uit.
Maar boven de 10 graden blijft alles ongeacht dat menu uitstaan, als je dan iets aanzet bijv de stoelverwarming passagier, of als je die tijdens de rit wijzigt handmatig tov de ingestelde automatische instellingen, dan zal dat als instelling gelden bij de volgende rit die boven 10 graden buitentemperatuur start, maar ook tijdens de preconditioning neemt hij die instelling over.

Simpele test: zet gewoon alles eens uit voor je de auto verlaat en afsluit, dan zou bij preconditioneren onder 10 graden de boel moeten aanstaan of uitblijven zoals in dat menu is ingesteld.

[ Voor 5% gewijzigd door ron65 op 21-01-2026 13:33 ]

• Claude
  • Niet online
ron65 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:32:
[...]

Simpele test: zet gewoon alles eens uit voor je de auto verlaat en afsluit, dan zou bij preconditioneren onder 10 graden de boel moeten aanstaan of uitblijven zoals in dat menu is ingesteld.
In dat menu staan bij mij al jaren alle opties uitgeschakeld.

Nog even nagekeken in de handleiding en daar wordt bij Preconditioning bevestigd wat ik al bevreesde:
"De elektrische stuurverwarming* en elektrische stoelverwarming* voor bestuurder en passagier worden bij lage omgevingstemperaturen automatisch geactiveerd."

• Mga1600
Intro van de EX60 gezien? Mooie specs,

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10-03 21:50
Mga1600 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:15:
Intro van de EX60 gezien? Mooie specs,
Zeker, complete auto voor 65k, relatief goedkoop in vergelijk met mijn xc40 van 56k.

• Kammika
peutje schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:18:
[...]

Zeker, complete auto voor 65k, relatief goedkoop in vergelijk met mijn xc40 van 56k.
Ja mooie bak. En als je dan ziet wat voor technologie erin zit, mogen ze ook wel weer eens in de ex40 investeren. Die loopt nu wel echt achter op de ex60

• Largamelion
Het zal een mooie competitie worden tussen al deze tweede generatie voertuigen dit jaar. BMW iX3, Mercedes GLC en nu de Volvo EX60. Allemaal toch een grote stap vooruit t.o.v. de eerste generatie EV's.

Benieuwd naar de EX40 gen.2 als die er eindelijk komt maar design-wise ben ik niet helemaal overtuigd. De stroomlijning doet imo toch wat teniet aan de uitstraling, net zoals de snuit van de EX30. Ik vind mijn XC40 toch nog steeds mooier, liever die vorm behouden met 'n moderner infotainment en een solid state batterij met dubbel rijbereik 🙂.

• peutje
  • Laatst online: 10-03 21:50
Iemand nog iets vernomen van de nieuwe ux voor de oudere ex40?

• Largamelion
peutje schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:11:
Iemand nog iets vernomen van de nieuwe ux voor de oudere ex40?
Het laatste wat daarover werd gezegd was dat die uitgesteld was tot februari - maart dacht ik.

Volgens Gemini uitgesteld naar begin 2026 dus daar schieten we niet veel mee op.

[ Voor 13% gewijzigd door Largamelion op 21-01-2026 21:32 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:36:
[...]

Ja mooie bak. En als je dan ziet wat voor technologie erin zit, mogen ze ook wel weer eens in de ex40 investeren. Die loopt nu wel echt achter op de ex60
Alleen dat 'dashboard' ... ik kan het echt niet mooi vinden, ent alsof het nog moet worden afgemaakt of is samengeraapt uit wat planken die aan elkaar gelijmd zijn.
Maar schijnt de trend te zijn tegenwoordig...

Sorry, smaken verschillen, dan is ons XC40 dahsboard toch wel heel erg te waarderen.

edit: eerste comment van mijn echtgenote: is nog erger dan een tesla, wat lelijk

[ Voor 6% gewijzigd door ron65 op 21-01-2026 22:03 ]

• Venomer
Largamelion schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:29:
[...]
Het laatste wat daarover werd gezegd was dat die uitgesteld was tot februari - maart dacht ik.

Volgens Gemini uitgesteld naar begin 2026 dus daar schieten we niet veel mee op.
Volgens mij zou die update in week 8 verschijnen.

• Mga1600
Kammika schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:36:
[...]

Ik heb begrepen dat de EX40 aan het eind van dit jaar wordt opgevolgd door een geheel nieuwe generatie. De Polestar 2 verdwijnt. De XC40 (ICE) zou nog een facelift krijgen.

• Venomer
ron65 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:58:
[...]

Alleen dat 'dashboard' ... ik kan het echt niet mooi vinden, ent alsof het nog moet worden afgemaakt of is samengeraapt uit wat planken die aan elkaar gelijmd zijn.

Sorry, smaken verschillen, dan is ons XC40 dahsboard toch wel heel erg te waarderen.

edit: eerste comment van mijn echtgenote: is nog erger dan een tesla, wat lelijk
Wat ik nog het meeste zou missen is de pook op de middenconsole. Zo‘n stuurhendel, daar kan ik echt niet aan wennen.

• caspervc
Ik moet zeggen dat ik het een gave bak vind. Mooie mix tussen SUV en station. Stukken lager zo als ik zie dan een ex40. Ook kan mij het interieur wel bekoren. Ja, het is anders, minimalistisch. Maar zit wel goed in elkaar. Jammer alleen van het stuurtje. Dat vind ik oerlelijk…

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

caspervc schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:16:
Ik moet zeggen dat ik het een gave bak vind. Mooie mix tussen SUV en station. Stukken lager zo als ik zie dan een ex40. Ook kan mij het interieur wel bekoren. Ja, het is anders, minimalistisch. Maar zit wel goed in elkaar. Jammer alleen van het stuurtje. Dat vind ik oerlelijk…
Zoals ik al zei, smaken verschillen.
Ik ben een techneut, en ik hou van een uitdagende situatie, dus een dashboard vol met knoppen en opties en gegevens is voor mij een feest, een minimalistisch dashboard is dodelijk saai voor mij. Het daagt niet uit, het 'imponeert' mij niet echt.
Precies dat laatste heb ik bij de EX60, en aan de spontane reactie van mijn vrouw binnen 2 seconden kijken was dan ook precies mijn eerste gedachte...
Maar dat had ik ook bij de EX30.

Ik ben dus gewoon blij met het XC40 dashboard (nu de EX40 uiteraard), wat aan het minimale grenst voor mij. De Volvo stond altijd al bekend om minimalistische interieurs, maar de verdere uitstraling was van dien aard dat ik toch alles op alles gezet heb 3 jaar terug om juist deze te leasen, en daar heb ik nog altijd geen enkele spijt van.

Dit sterkt mij nog meer in mijn idee om over 2 jaar deze over te kopen, of als teveel gevraagd wordt een occasion uit de markt te kopen. Mede omdat in wat ik nu rij geen ISA zit, daar ben ik nog net aan ontsnapt.

Wel een bedenkelijk puntje is de actieradius, hoewel ik nog geen degradatie merk, niet echt tenminste, kan die er wel zijn. Maar in de zomer nog steeds 390 km net als in het begin, en in de winter 310 op een volle accu net als in het begin.
Maar met caravan zakt dat naar 180 km, als je de reserves in acht neemt moet je dus rekenen op 140-160 km tussen de laadstops. Kan prima als je elke anderhalf a 2 uur stopt, maar als ik dan zie wat de nieuwere modellen met extra range doen, dan is een C40 SMER die max 2500 kg weegt nog net passend, al zal ik daar dan wel verder voor moeten doorsparen nog. Nieuw kopen is alleen als ik een loterij win een optie.

Maar... als die nieuwe modellen allemaal zulke lelijke interieurs krijgen,dan pas ik. Dan is het of een oudere occasion zoals ik nu ook al in mijn voornemen heb, ofwel uitkijken naar een ander merk, al slaat dit vensterbankspook ook bij andere merken toe inmiddels. Jammer Volvo, maar zo bind je je bestaande klanten niet die van wat meer conventionele interieurs houden.
Wellicht dan maar het merk waarvan de richtingaanwijzer een optioneel pakket genoemd word, die heeft ook een veel fraaiere sfeerverlichting met verscheidene kleuren voor elk profiel, en nog een best te pruimen dashboard als id ook daar wat teveel LCD scherm in aanwezig naar mijn smaak.

Smaken verschillen, maar dat minimalistische is aan mij echt niet besteed!

• Mga1600
Nee niet lager, hij is maar een fractie (1,5 cm) lager dan de XC60, ook even breed en 10 cm langer.dan de 60. Qua hoogte is hij daarmee 1:1 gelijk aan de EX40 maar door het gestrekte model (bijna 40 cm langer dan de 40) lijkt hij hooguit lager.

[ Voor 11% gewijzigd door Mga1600 op 22-01-2026 01:03 ]

• Mga1600
ron65 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 00:25:
[...]

Zoals ik al zei, smaken verschillen.
Ik ben een techneut, en ik hou van een uitdagende situatie, dus een dashboard vol met knoppen en opties en gegevens is voor mij een feest, een minimalistisch dashboard is dodelijk saai voor mij. Het daagt niet uit, het 'imponeert' mij niet echt.
Precies dat laatste heb ik bij de EX60, en aan de spontane reactie van mijn vrouw binnen 2 seconden kijken was dan ook precies mijn eerste gedachte...
Maar dat had ik ook bij de EX30.

Ik ben dus gewoon blij met het XC40 dashboard (nu de EX40 uiteraard), wat aan het minimale grenst voor mij. De Volvo stond altijd al bekend om minimalistische interieurs, maar de verdere uitstraling was van dien aard dat ik toch alles op alles gezet heb 3 jaar terug om juist deze te leasen, en daar heb ik nog altijd geen enkele spijt van.

Dit sterkt mij nog meer in mijn idee om over 2 jaar deze over te kopen, of als teveel gevraagd wordt een occasion uit de markt te kopen. Mede omdat in wat ik nu rij geen ISA zit, daar ben ik nog net aan ontsnapt.

Wel een bedenkelijk puntje is de actieradius, hoewel ik nog geen degradatie merk, niet echt tenminste, kan die er wel zijn. Maar in de zomer nog steeds 390 km net als in het begin, en in de winter 310 op een volle accu net als in het begin.
Maar met caravan zakt dat naar 180 km, als je de reserves in acht neemt moet je dus rekenen op 140-160 km tussen de laadstops. Kan prima als je elke anderhalf a 2 uur stopt, maar als ik dan zie wat de nieuwere modellen met extra range doen, dan is een C40 SMER die max 2500 kg weegt nog net passend, al zal ik daar dan wel verder voor moeten doorsparen nog. Nieuw kopen is alleen als ik een loterij win een optie.

Maar... als die nieuwe modellen allemaal zulke lelijke interieurs krijgen,dan pas ik. Dan is het of een oudere occasion zoals ik nu ook al in mijn voornemen heb, ofwel uitkijken naar een ander merk, al slaat dit vensterbankspook ook bij andere merken toe inmiddels. Jammer Volvo, maar zo bind je je bestaande klanten niet die van wat meer conventionele interieurs houden.
Wellicht dan maar het merk waarvan de richtingaanwijzer een optioneel pakket genoemd word, die heeft ook een veel fraaiere sfeerverlichting met verscheidene kleuren voor elk profiel, en nog een best te pruimen dashboard als id ook daar wat teveel LCD scherm in aanwezig naar mijn smaak.

Smaken verschillen, maar dat minimalistische is aan mij echt niet besteed!
Inderdaad kwestie van smaak. Het dashboard van de XC40 is op zich wel aardig maar eenvoudig. Dat van de XC60 en 90 heeft eenzelfde opzet maar is dan wel weer veel mooier uitgevoerd en afgewerkt met ‘leer’ bovenop, mooiere lijnen en mooiere kunststoffen. Maar het dashboard van de V70II van rond 2001-2007 was naar mijn smaak pas echt mooi en stoer en strak.
Dat van de EX60? Moet ik eerst maar eens in het echt zien. Het lijkt in ieder geval heel mooi bekleed. Ik zou er best mee kunnen leven….denk ik…...

• Kammika
Mga1600 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 00:39:
[...]

Nee niet lager, hij is maar een fractie (1,5 cm) lager dan de XC60, ook even breed en 10 cm langer.dan de 60. Qua hoogte is hij daarmee 1:1 gelijk aan de EX40 maar door het gestrekte model (bijna 40 cm langer dan de 40) lijkt hij hooguit lager.
Maar dan zal die aan de Binnenkant effdctief “hoger” zijn. De vloer ligt lager door dat nieuwe platform waardoor die niet zoveel omhoog komt door de accu’s

Anyway mooi bak (ik vind dat interieurs er wel
Mooi uitzien), maar helaas buiten mijn leasebudget

• Kammika
Venomer schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:15:
[...]

Volgens mij zou die update in week 8 verschijnen.
Benieuwd van welk jaar. Ben er wel een beetje huiverig voor. Sinds de laatste updates eindelijk een redelijke performance van de infotainment…

• Tranquility
ron65 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:58:

Eens. Alleen heeft de EX60 tenminste nog een cluster achter het stuur. Bij de EX30 is die plek leeg en vind dat helemaal niets.

• Tranquility
Venomer schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:47:
Wat ik nog het meeste zou missen is de pook op de middenconsole. Zo‘n stuurhendel, daar kan ik echt niet aan wennen.
Ik vind dat ook zo Amerikaans. Heb onlangs nog een dag een EX30 meegehad i.v.m. de IHU upgrade die langer duurde dan gepland, maar vind ik die pook aan het stuur maar niks. Net als het ontbreken van een cluster (of tenminste een snelheidsaanduiding) achter het stuur. Was trouwens blij de XC40 weer terug te hebben want de stoelen zijn echt veel beter dan die van de EX30.

[ Voor 9% gewijzigd door Tranquility op 22-01-2026 07:44 ]

• Tranquility
Inderdaad een hele mooie auto en die vierkante stuur trent vind ik ook lelijk. Een stuur hoort gewoon rond te zijn, punt.

• RigolleM
ron65 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 00:25:
Ik ben benieuwd naar welk ander merk je gaat kijken, geen enkele EV heeft nog een interieur zoals de EX40 anno 2026, en het merk zonder stalks heeft terug een rechter stalk voor de richtingaanwijzers. Als ik moest kiezen tussen dat één merk en het interieur van de EX60, wat later ook in de EX40 v2 zal komen, dan kies ik het 2de, al vind ik het interieur van de XC70 (MY26) toch mooier.

Het D-segment van de Europse merken is nu mooi gevuld, met de EX60, iX3 NK, Q6 en GLC, nu mogen ze zich beginnen focussen op het C-segment, want daar zijn de Zuid-Koreanen en Chinezen al sterk aanwezig, ik zou het vandaag echt niet weten wat ik zou moeten kiezen, dus ben blij dat het voor mij is uitgesteld door minstens een jaartje met een EC40 MY26 te mogen rijden.

Die 810km WLTP en 340km in 10' wil ik nog eens in de praktijk zien, maar in de voorstelling van EX60 gaven ze al een tip van de sluier over het echte bereik, Stockholm -> Oslo = 530km, dus als ze nog 10% batterij overhouden zal het inderdaad rond de 600km worden ;)

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:03

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Volgens mij gaat dit topic over de EX/XC40, niet de EX 60? Die mag of hier: [BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5 Of in een eigen topic komen :)

[ Voor 48% gewijzigd door Notna op 22-01-2026 07:51 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:41
Ik hoop idd eind dit jaar op een 2e generatie ex40. Dat 800volt platform is een enorme sprong qua techniek en laadsnelheid. De ex60 is gewoonweg net te duur voor private lease denk ik. Hier al 7 jaar tevreden private leaserijder met eerst een xc40 t4 en nu dus een xc40 recharge single motor. Ik merk dat de huidige xc40 qua vorm niet meer past binnen de nieuwe inzichten zoals ze die voor de ex60 gesteld hebben; die ligt lager ivm aerodynamica en een langere wielbasis helpt enorm qua wegligging en stabiliteit. Ben benieuwd wanneer de teasers gaan komen over de nieuwe ex40

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:51
snip: offtopic

[ Voor 104% gewijzigd door We Are Borg op 22-01-2026 11:43 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Largamelion
snip: offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 22-01-2026 11:44 ]

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:07
ron65 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:57:
[...]

Ik begin steeds meer het plan vastomlijnd te maken dat ik ofwel mijn huidige XC40 overneem over 1 jaar en 9 maanden, ofwel een occasion van de markt haal.
Nieuwere modellen zoals de EX40 hebben wel een betere actieradius, maar voor mij zou dat alleen spelen op vakantie met de caravan erachter, en daarover zijn we met de huidige XC40 ook best tevreden ondanks het relatief lage bereik van ca 150 km tussen laadstops.
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, ik heb dit jaar nog een xc40 en voor begin volgend jaar moeten we zien wat het wordt.

Hij rijdt zeker fijn, maar komend uit een Tesla 3 stoor ik me wel aan het verbruik.
Dus ik ben aan het overwegen om over te stappen op een nieuwere zuinigere versie.
Niet per se voor het bereik, maar wel voor het verbruik.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:37

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Notna schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:49:
Volgens mij gaat dit topic over de EX/XC40, niet de EX 60? Die mag of hier: [BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5 Of in een eigen topic komen :)
Modbreak:Na de modbreak van @Notna toch een hoop posts weer over de EX60. Niks mis mee om deze auto te bespreken, maar dit topic gaat over de XC40. Als we pagina’s vullen met de XC60 sneeuwt dit topic onder en is het voor de Tweakers die graag de XC40 bespreken geen overzichtelijk topic meer.

Ik heb de reacties nu verplaatst. Zoals @Notna aangeeft: een specifiek nieuw topic over de EX60 is uiteraard ook prima. Moet even iemand de moeite nemen om een topicstart in elkaar te zetten

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

We Are Borg schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:12:
[...]

[modbreak] Na de modbreak van @Notna toch een hoop posts weer over de EX60. Niks mis mee om deze auto te bespreken, maar dit topic gaat over de XC40. Als we pagina’s vullen met de XC60 sneeuwt dit topic onder en is het voor de Tweakers die graag de XC40 bespreken geen overzichtelijk topic meer.

Ik heb de reacties nu verplaatst. Zoals @Notna aangeeft: een specifiek nieuw topic over de EX60 is uiteraard ook prima. Moet even iemand de moeite nemen om een topicstart in elkaar te zetten [/]
Hoihoi,

De link die ik plaatste gaat over de user interface op de display van de XC/C/EX/EC40 die op die van de ex60 gaat lijken,
De link gaat NIET over de ex60 als zodanig.
Daarom snap ik de verplaatsing naar een ander topic omdat toevallig het woord "ex60" in de url zit niet.

Gaat over deze link:
"Biggest update ever": 2.5m older Volvos to get new EX60's tech
https://www.autocar.co.uk...volvos-get-new-ex60s-tech

P.S. Mods: ter info:
HET GAAT OVER DE 40!!! NIET DE 60!!! DUS NIET NOG EEN KEER VERPLAATSEN OF VERWIJDEREN GRAAG ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 22-01-2026 21:46 ]

• Kammika
[...]

[modbreak] Na de modbreak van @Notna toch een hoop posts weer over de EX60. Niks mis mee om deze auto te bespreken, maar dit topic gaat over de XC40. Als we pagina’s vullen met de XC60 sneeuwt dit topic onder en is het voor de Tweakers die graag de XC40 bespreken geen overzichtelijk topic meer.

Ik heb de reacties nu verplaatst. Zoals @Notna aangeeft: een specifiek nieuw topic over de EX60 is uiteraard ook prima. Moet even iemand de moeite nemen om een topicstart in elkaar te zetten [/]
Kun je hier niet beter een algemeen Volvo ev topic van maken?

• marcel_76
[...]

Snap ik echter ik maakte een vergelijking tussen de EX60 met nieuwste techniek tegenover een EX40 maar goed point taken dan.

• Mga1600
Kammika schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 05:54:
[...]

Benieuwd van welk jaar. Ben er wel een beetje huiverig voor. Sinds de laatste updates eindelijk een redelijke performance van de infotainment…
Ik had nooit reden tot klagen over het infotainment systeem, maar heb na de laatste update het idee dat het allemaal nog net wat vlotter werkt.

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:15
Vraagje
Vandaag proefrit gemaakt in xc40 awd p8
Ik zie op 2 site verschillende pks staan voor exact zelfde kenteken nl 108 en 408.

Daarnaast vond ik auto traag met optrekken en dat komt niet overeen met de 4.6 seconden tot 100km.
Mijn huidige kuga 2.5 is veel sneller.

Kan dit komen doordat de xc40 bijna leeg was ( geloof 14%) over nog.

Alvast dank

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• DoubleDot
mversluis schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:54:
Vraagje
Ik zie op 2 site verschillende pks staan voor exact zelfde kenteken nl 108 en 408.

Daarnaast vond ik auto traag met optrekken en dat komt niet overeen met de 4.6 seconden tot 100km.

Alvast dank
Die 14% zal zeker niet helpen, maar hij zou alsnog best vlot moeten zijn. Hangt er misschien ook af van welk jaar die is, ik heb enkel ervaring met mijn XC40 Twin Engine (P8) uit 2024. Die is inderdaad richting de 10% wel wat trager (kan je ook zien dat er zoveel % minder power beschikbaar is), maar zeker niet "traag met optrekken".
Toevallig geen vloermatje tussen het pedaal? :+

En ja, de Twin Engine (P8) heeft 408pk

[ Voor 7% gewijzigd door DoubleDot op 23-01-2026 15:08 ]

• exepti0n
  • Niet online

exepti0n

_o-

Zojuist de auto weer opgehaald van zijn eerste beurt.

Van tevoren aangegeven dat er problemen zijn bij het gebruik van een snellader en dat er merkbaar trillingen zijn wanneer je sportief optrekt.

De monteur liet weten dat ze tegenwoordig een mal voor het buigen van de laadpin(nen) hebben, ik ga morgen meemaken of het geholpen heeft.

Voor wat betreft de trilling wijten ze het aan onbalans in de banden, deze hebben ze bijgesteld en nadien konden zij het niet meer merken. Op de terugrit natuurlijk meteen even zelf getest en het lijkt inderdaad verholpen. Mocht het toch aanhouden dan zullen ze waarschijnlijk de achteras gaan vervangen.

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:13
mversluis schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:54:
Vraagje

Alvast dank
De p8 moet je goed in de stoelen kunnen drukken als je maar een beetje intrapt. Maar als hij wat leger is qua accu dan kun je hem niet helemaal vloeren. Je ziet dan ook een geel balkje waar hij tegenaan loopt bij hoeveelheid vermogen.
Dus of dat was er aan de hand of er is iets anders aan de hand. P8 is echt mega rap normaal gesproken...

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• marcel_76
Mga1600 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:35:
[...]

Ik had nooit reden tot klagen over het infotainment systeem, maar heb na de laatste update het idee dat het allemaal nog net wat vlotter werkt.
Helemaal eens merk ik ook in de XC40, alsof er wat overhead uit is gehaald. Sommige kleine irritaties als twee keer klikken voor het wisselen tussen radio en andere audio app zijn er nog niet uit maar het reageert wel vlotter allemaal.

• tukker999
  • Nu online
marcel_76 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:24:
Sommige kleine irritaties als twee keer klikken voor het wisselen tussen radio en andere audio app zijn er nog niet uit maar het reageert wel vlotter allemaal.
Ik heb het (nog) niet gemerkt.
Zou wel fijn zijn als de radio wat directer reageert. Het was zo dat als je in het hoofdscherm niet de radio als enig thema had, het niet mogelijk was om op het stuur te schakelen (ergernis 1)
Alle schermen reageren op lichtsterke van buitenaf door te dimmen of helderder te worden, net als op mijn Android telefoon, maar Google maps blijft maar stralen als een bouwlamp of gaat ineens in black mode. (ergernis 2)
Die bouwlamp, daar zou ik graag (het liefst) van af zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door tukker999 op 23-01-2026 18:36 ]

22,29 kWh/100km

• caspervc
Dat zou wel het nieuwe versienummer verklaren.
Een schone build qua software, overhead eruit, en alles zo geoptimaliseerd mogelijk om straks de nieuwe UI skin te kunnen draaien…

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-03 23:51
In bestelling: EX40 Ultra Europa MY26, Denim Blue metallic, Single Motor Extended Range, Donkergetinte achterruiten, Trekhaak, All-Season banden

Levering in ca. 2-3 maanden

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 4.2.13

• The GUI

The GUI

ClickOps < DevOps

@MartijnEV Gave wagen, de voorpret kan beginnen d:)b

Ander vraagje: kan ik met de MY26 ook de apps in het app menu anders indelen? Long press doet niks, en kan het zo in de instellingen ook niet vinden.

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:15
RoelsRules schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:28:
[...]

De p8 moet je goed in de stoelen kunnen drukken als je maar een beetje intrapt. Maar als hij wat leger is qua accu dan kun je hem niet helemaal vloeren. Je ziet dan ook een geel balkje waar hij tegenaan loopt bij hoeveelheid vermogen.
Dus of dat was er aan de hand of er is iets anders aan de hand. P8 is echt mega rap normaal gesproken...
Ik heb morgen nieuwe afspraak staan om een goede proefrit te maken ( auto is dan ook helemaal geladen)
Gaat om 2020 versie.

Nog tips / tricks waar ik even op moet letten ?

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Pagina: 1 ... 355 ... 363 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"