Als leaserijder wil je dan toch sowieso die offerte hebben lijkt me? Vind dat eerder een fout van jou. Al was het alleen maar om alles dubbel te checken. En uiteindelijk zal je ook vast een berijdersovereenkomst getekend hebben. Ook dan wil je toch exact weten waar je voor tekent? Wijze les dus!
Ik bestel dus niet via een dealer, ik bestel via een applicatie op ons intranet, waarin door fleetsupport het aanbod wordt gepresenteerd, en daarmee moet je het doen.
Je hoeft mij niet te vertellen hoe het werkt, je dekt jezelf alleen wel erg in vind ik. Je tekent altijd zelf alsnog voor je nieuwe wagen. Dus je kan gewoon alle documenten opvragen als je die al niet standaard doorgestuurd krijgt. Dat is de leasemaatschappij gewoon verplicht. Voor jouw beeld, ik bestelde ook niet zelf bij Polestar, ik heb mijn gewenste configuratie doorgegeven en daar rolde nadat ze met Polestar zijn gaan onderhandelen een offerte uit. Die hebben ze netjes naar mij opgestuurd of ik akkoord was en zelfs de nadrukkelijke vraag om dit goed te checken. Ik miste toen nog een extra stopcontact lader en dat hebben ze gefixt incl. een screenshot van het daadwerkelijke systeem waar de bestelling mee gedaan wordt. En zelfs nog voor ondertekenen belde Polestar mij gelijk op na ontvangen van de order van de LM en hebben we alles doorgenomen. En ja, ook op detailniveau. Precies zoals het hoort en wat je mag verwachten van een LM en merkdealer.
Met al die bewijsstukken kon ik exact aantonen wat ik wilde bestellen en wat is besteld. Incl packs en dus wat daar onder valt. Dat wil je toch weten als rijder? Leasen is niet gratis he, dat recht heb je gewoon! Als er dus bij mij iets zou ontbreken bij afleveren had ik kunnen zeggen check dit, dit en dit en nog 10x dit en dit... je houdt de auto maar tot het is opgelost.
Op moment dat je akkoord geeft op de bestelling waarbij je wel direct ziet wat je eigen bijdrage aan werkgever wordt maar niet wat de leaseprijs per maand is, gaan zij offertes opvragen en handelen het verder af, je krijgt vanzelf een bericht als de wagen geleverd wordt.
Je gaat toch geen akkoord geven op iets waarvan je niet weet of niet kan zien wat er besteld wordt? Ik vind dat zo vreemd he.
Op moment dat ik merkte dat lightpack2 niet aanwezig was liet men mij de bestelling opdracht zien, en daar stond keurig MY23 op, terwijl ik MY22 besteld had, ze hebben dus tussentijds de boel bijgesteld tussen dealer en fleetsupport, zonder dat de laatste mij daarvan in kennis gesteld heeft.
En daar gaan ze dus de fout in. Dat moeten ze op zijn minst communiceren met je omdat het je oorspronkelijke offerte in de war schopt. En daar had je dan dus nee tegen kunnen zeggen.
Aangezien zij de opdrachtgever zijn, en niet ik, voldeed de dealer dus aan de opdracht.
Jij rijdt de wagen, jij betaalt daar een leaseprijs voor en jij tekent een contract. Dat betekent dus dat je plichten maar ook rechten hebt. Wederom dek je jezelf wel erg in onder het motto: ik kan niks, ik mag niks en ik heb bij wijze van iets moeten tekenen met een pistool op mijn hoofdgericht.
Feit is ook dat Volvo kennelijk tijdens de wedstrijd de doelpalen kan en mag verstellen, en dat eenzijdig kan en mag doen. EN daar komt de opmerking weer die hierboven ook gemaakt is: het is in de kleine letters afgedekt.
Ik vraag me dus serieus af in hoeverre dat stand houdt voor de rechter als je met allemaal bewijsmateriaal kan komen van wat je besteld hebt en kan aantonen dat de leasemaatschappij en Volvo 0,0 met je gecommuniceerd hebben. Die kleine letters zijn leuk, maar er bestaat ook nog zoiets als redelijkheid. Wat zou je bijv. doen als je de wagen zonder linker voordeur zou krijgen? Wijs je dan ook naar de kleine letters of zeg je, hier heb je de sleutels en ik neem de auto pas mee als ik de auto krijg waar ik voor betaald heb?
Het enige waar je volgens mij niks aan kan doen is een iets hogere of met geluk lagere leaseprijs omdat die per dag of zelfs per uur kunnen verschillen. Bij mij is wel heel duidelijk gecommuniceerd dat de leaseprijs telt van moment van akkoord op offerte geven.
[
Voor 4% gewijzigd door
Juancho op 12-01-2026 14:12
]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio