• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik weet niet wat de ervaring van @Tranquility precies is, maar ik heb ook wel eens dat zelfs na het drukken op de fysieke play knop, of de play knop in de radio balk in het home scherm er gewoon niks gebeurt. Pas na een stukje rijden begint het dan opeens.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:13
caspervc schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:51:
[...]

Ik vind het wel lekker dat als ik in de auto ga zitten niet gelijk de radio aan gaat. Kan ik nog even rustig iets tegen de kinderen zeggen ofzo. En daarna play -> muziekje en gaan
Het zou een keuze moeten zijn, zoals bij onze Tesla, waar je kunt instellen hoeveel dB-waarde de audio moet spelen als je instapt, en niet zoals bij Volvo -> UIT.

• RigolleM
Orion84 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:57:
Ik weet niet wat de ervaring van @Tranquility precies is, maar ik heb ook wel eens dat zelfs na het drukken op de fysieke play knop, of de play knop in de radio balk in het home scherm er gewoon niks gebeurt. Pas na een stukje rijden begint het dan opeens.
Met de nieuwe snapdragon IHU was ik al een paar km's verder en nog altijd geen geluid, en heb toch een paar keer de richtingaanwijzers gebruikt de eerste km's ;)

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:36
Venomer schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:51:
Dat lijkt eerder een software-fout. Ik zou er mee langs de werkplaats gaan. Daar kunnen ze via de kabel de software opnieuw installeren. Een “clean install” geeft een ander resultaat dan achtereenvolgende OTA-updates, ook als je na het installeren hetzelfde versienummer ziet. Bij mijn auto zijn op deze manier al eens vage fouten opgelost.
Dat zou wel kunnen kloppen, @ron65 had volgens mij ook al eens gehad dat een volledige clean instal bepaalde problemen (weet even niet meer welke dat was) oplost.
Maar aangezien bij mij volgende week vrijdag toch de nieuwe Snapdragon IHU er in komt, die uiteraard clean wordt voorzien van nieuwe software, hoop ik dat het probleem daarmee ook verdwijnt.

• Tranquility
caspervc schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:51:
Ik vind het wel lekker dat als ik in de auto ga zitten niet gelijk de radio aan gaat. Kan ik nog even rustig iets tegen de kinderen zeggen ofzo. En daarna play -> muziekje en gaan
Dat is op zich ook helemaal geen probleem, alleen is het bij mij niet de play knop, maar de richtingaanwijzer. En het komt bij alle bronnen voor, dus radio, open radio, audiowagon en spotify. Soms zie ik gewoon dat de muziek loopt, maar dat ik pas geluid hoor als ik een keer de richtingaanwijzer gebruik. 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Tranquility op 07-01-2026 13:56 ]

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:49:
[...]

Dat zou wel kunnen kloppen, @ron65 had volgens mij ook al eens gehad dat een volledige clean instal bepaalde problemen (weet even niet meer welke dat was) oplost.
Maar aangezien bij mij volgende week vrijdag toch de nieuwe Snapdragon IHU er in komt, die uiteraard clean wordt voorzien van nieuwe software, hoop ik dat het probleem daarmee ook verdwijnt.
klopt, ze hebben bij mij in september echt de hele auto teruggezet naar fabrieksinstellingen, ik moest echt van scratch af aan alles weer instellen, zelfs de display resolutie was tijdelijk heel erg uitvergroot.
Moest de sleutels weer koppelen, profielen aanmaken...

Maar het heeft veel opgelost.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Orion84 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:57:
Het is echt het scherm wat niet reageert, als je vervolgens met google assistant een opdracht geeft werkt het prima, echter blijft het scherm dan niet reageren.

• cdwave
  • Laatst online: 13:51
Tranquility schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:41:
[...]
Nu heb je nog een batterij ter grootte van een zeecontainer nodig als je alle stroom opgewekt in de zomer wil gebruiken voor de winter.
Voor een zeecontainer heb ik nog wel plaats. Probleem is vooral de aanschafprijs en dat ik waarschijnlijk allang dood ben voordat ik mijn investering heb terugverdiend...

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:27
cdwave schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:33:
[...]

Voor een zeecontainer heb ik nog wel plaats. Probleem is vooral de aanschafprijs en dat ik waarschijnlijk allang dood ben voordat ik mijn investering heb terugverdiend...
Voordeel is wel weer dat je bij het ontladen in de winter ook de warmte van je vloerverwarming aan die zeecontainer kan onttrekken :+

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:59
Ik moest vandaag even op pad, maar man o man dat was echt glijden hoor. Ik moest zo'n beetje stapvoets de bochten nemen, want anders brak de achterkant uit. Met dank aan de RWD :|

Ik had toch wel iets meer verwacht van de Pirelli Allseasons die eronder liggen, valt me eigenlijk wel zwaar tegen. Ik snap dat het geen winterband is, maar een beetje meer grip had ik wel fijn gevonden. Hoogstwaarschijnlijk ga ik dan toch maar een setje winterbanden en velgen erop zetten...

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 50000km

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

rolfio schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:19:
Ik moest vandaag even op pad, maar man o man dat was echt glijden hoor. Ik moest zo'n beetje stapvoets de bochten nemen, want anders brak de achterkant uit. Met dank aan de RWD :|

Ik had toch wel iets meer verwacht van de Pirelli Allseasons die eronder liggen, valt me eigenlijk wel zwaar tegen. Ik snap dat het geen winterband is, maar een beetje meer grip had ik wel fijn gevonden. Hoogstwaarschijnlijk ga ik dan toch maar een setje winterbanden en velgen erop zetten...
Dat is precies waarom ik FWD wel prima vind. Had geen last met uitbrekende achterkant, de wagen zoekt juist bij gas geven de stuurrichting op. En prima grip nog ook, zelfs in die sneeuw.
Wel echte winterslofjes erop.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• rolfio
ron65 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:27:
[...]

Dat is precies waarom ik FWD wel prima vind. Had geen last met uitbrekende achterkant, de wagen zoekt juist bij gas geven de stuurrichting op. En prima grip nog ook, zelfs in die sneeuw.
Wel echte winterslofjes erop.
Denk vooral dat de winterbanden hier debet aan zijn. Ik had persoonlijk iets meer van de Allseasons verwacht...En aan de andere kant, hoe vaak hebben we dit weer? Ik geniet de rest van het jaar erg van de RWD :)

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Nu online
Ik geniet in de sneeuw ook van de RWD met de all seasons, leuk toch een dotje stroom in een bocht voor een mooie slide 😜

• rolfio
Marko72 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:47:
Ik geniet in de sneeuw ook van de RWD met de all seasons, leuk toch een dotje stroom in een bocht voor een mooie slide 😜
Ja... dat is ook wel erg leuk als je de ruimte hebt...

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:00
ron65 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:51:
[...]

LED koplampen moet je ook echt schoonvegen, al branden ze de hele dag, sneeuw erop smelt amper.
Ook de motorkap blijft heel lang ondergesneeuwd, ik veeg het ergste eraf met een zachte borstel, maar blijft altijd een aangevroren restje achter, en dat blijft terwijl met ene ICE de motorkap helemaal ontdooit.

Ook ideaal, aanzetten en rijden. terwijl de overbuurmaan vanochtend de ANWB er bij mocht halen met starthulp, accu leeg. Geen idee of onze 12v accu ook last kan krijgen van de kou, tot op heden nog niet
Klopt, ik veeg ook het ergste van de hele auto af. Lampen, kenteken plaat, sensoren en camera's moeten schoon zijn (sterker nog je kan er zelfs een boete voor krijgen ook nog). Maar reden voor het grotendeels van de auto afhalen van het dak, motorkap is simpel bij optrekken en remmen komt het anders allemaal op de voorruit en veroorzaakt slecht zicht. Deur randen maak ik ook schoon anders land er een mooi pak sneeuw op je stoel.. Zit niet zo lekker vind ik O-)

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:00
Largamelion schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:10:
[...]
De eerste die een betaalbare solid state batterij op de markt kan brengen en de samenstelling kan patenteren lijkt me geen windeieren te leggen. De toepassing gaat idd veel verder dan enkel EV's, denk maar aan alles waar momenteel een batterij in zit. Van Toyota weten we al dat ze meer dan een decennium op de rand van een doorbraak zitten, maar dat blijft enkel bij beloftes. Ze hebben nog maar net een EV op de markt gebracht dus ze geloven er zelf niet in lijkt me.

En er zijn al testen bezig bij o.a. Mercedes, BMW, etc met solid state batterijen in voertuigen, maar die spreken allemaal pas ten vroegste over 2027-2028 om ermee op de markt te komen en in de duurdere modellen. Donut Labs is volgens mij het eerste bedrijf dat effectief claimt om er nu mee op de markt te komen, dus we zullen vrij snel weten wat er van aan is. Ze zijn ook effectief present op CES met hun eerste motoren waar de batterij in zit, die kan je nu bestellen en zouden dan in Q1 geleverd worden.
Yups gaat sneller komen, hier wat informatie over dat van CES.

https://www.autoweek.nl/a...e-accu-in-serieproductie/

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• RigolleM
Aan de eigenaren van MY26 model of nieuwe Snapdragon IHU: hebben jullie ook geen rittenregristatie app in de wagen? Ik herinner mij dat die altijd actief moest zijn, maar nu vind ik hem zelfs niet. Zelfs als ik op 'Meer apps' druk gebeurt er niks, gaat gewoon terug naar het hoofdscherm.

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10:30
Hier ook Pirelli All seasons op mijn P8, vandaag weer als super ervaren.
Tractie en rijden is geen punt maar je moet niet met 2100 kg gaan schuiven.
Het was best wel glad maar gas plots loslaten met OPD werd keurig geregeld.
ABS kwam pas in als ik vol op de rem stapte.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• Tranquility
Waterblok schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:22:
Hier ook Pirelli All seasons op mijn P8, vandaag weer als super ervaren.
Tractie en rijden is geen punt maar je moet niet met 2100 kg gaan schuiven.
Het was best wel glad maar gas plots loslaten met OPD werd keurig geregeld.
ABS kwam pas in als ik vol op de rem stapte.
Ik vind ook dat de CrossClimate all seasons het uitstekend deden. Goede grip bij een defensieve rijstijl, dus rustig optrekken en rustig remmen en oppassen bij OPD dat die niet te abrupt remt bij gas los..
Het is presies wat je zegt, de XC40 Recharge is een zware auto en als die schuift dan schuift die, welke banden je er ook onder hebt.
Hier een mooi voorbeeld van grip tussen zomer en een goede all season band als de CC2 bij sneeuw.

[ Voor 9% gewijzigd door Tranquility op 08-01-2026 08:43 ]

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:31
Het is nu ongeveer drie weken na de release van software-versie 4.2.13. Ik ben benieuwd wie hier de eerste OTA-update kan melden. :)

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:51

JB

Cédric roelt!

Venomer schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:23:
Het is nu ongeveer drie weken na de release van software-versie 4.2.13. Ik ben benieuwd wie hier de eerste OTA-update kan melden. :)
Als de update niet weer teruggetrokken is, zoals bij 3.7.0 ook even het geval was… ben benieuwd wat er nu weer stuk gaat, maar slechter dan 3.7.0 kan bijna niet.

Mijn boefje is liev!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:09
Venomer schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:23:
Ik ben benieuwd of die überhaupt komt want ik lees er erg weinig over (zit ook niets bijzonders in natuurlijk). Zelf ook nooit een aankondiging gekregen in de app en ik moet echt gaan graven tot in het menu 'software voor auto's' en daar op 'geïnstalleerde software' klikken om er iets van terug te vinden. Bij de vorige OTA's kreeg ik altijd een melding of een bericht bij de aankondiging, dus ik ging ervan uit dat deze enkel voor de nieuwe modellen zou zijn, maar dat staat er ook niet expliciet in.

Nu ja, bijzonder is het al lang niet meer die OTA's bij Volvo. Over anderhalf jaar moet ik de auto inleveren en ik verwacht eigenlijk enkel nog iets van de OTA met de nieuwe UI, als die het nog haalt binnen die termijn.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• JB

JB

Cédric roelt!

@Largamelion niets bijzonders? Geen idee hoe het bij de XC40 zit, maar mijn V60 heeft;

- interieurverlichting die niet aan gaat bij openen bestuurdersdeur
- trage kessy
- trage laadrobot respons omdat de auto niet thuis geeft
- stoel gaat niet terug in positie bij sleutelwissel

Allemaal sinds 3.7.0...

Mijn boefje is liev!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:37
JB schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:59:
@Largamelion niets bijzonders? Geen idee hoe het bij de XC40 zit, maar mijn V60 heeft;

- trage kessy

Allemaal sinds 3.7.0...
Wat is een "trage laadrobot respons"?

• JB

JB

Cédric roelt!

DoubleDot schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:09:
[...]

Wat is een "trage laadrobot respons"?
Je pas er voor houden en dan 2-5 seconden wachten tot de auto reageert en begint met laden. Dit was voor 3.7.0 gewoon meteen *bliep* en het laden begon.

Mijn boefje is liev!

• cdwave
  • Laatst online: 13:51
Doet mijn C40 ook af en toe. Voorlopig is onze conclusie dat het de schuld van de kofferbak is.

Als de stoel in de "zwarte" stand staat, en je opent de kofferbak met de oranje sleutel, dan blijft de stoel in die stand staan. Als je dan de bestuurdersportier een keer opent met de zwarte sleutel, en daarna met de oranje sleutel, dan wordt de stoel wel in de "oranje" stand gezet.

Dus nu maken we altijd eerst de bestuurdersportier open bij een sleutelwissel. Dat is al een paar keer goed gegaan.

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:09

- trage kessy

Allemaal sinds 3.7.0...
Alleen maar achteruitgang dus, nog slechter. In mijn XC40 is er het laatste jaar niets noemenswaardigs gewijzigd eerlijk gezegd. Geen verbeteringen of omgekeerd. Het ETA-balkje terugkrijgen nadat ze het in een vorige OTA hadden verwijderd was wellicht nog het belangrijkste in 2025 >:).

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:27
Ik heb 4.2.13 er via de dealer op staan (onderhoud). Merk eigenlijk geen verschil tov eerder. Hooguit wat minder zwart scherm, gevolgd door de boot sequence bij instappen.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Kensingtonnie
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:27
RigolleM schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:37:
Aan de eigenaren van MY26 model of nieuwe Snapdragon IHU: hebben jullie ook geen rittenregristatie app in de wagen? Ik herinner mij dat die altijd actief moest zijn, maar nu vind ik hem zelfs niet. Zelfs als ik op 'Meer apps' druk gebeurt er niks, gaat gewoon terug naar het hoofdscherm.
Jawel, staat gewoon in het hoofdscherm.
Maar ik gebruik de trips in de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVEEI4zDn37OPH7IYuK5-z89NFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VAKNdzZ6F08cd6QFco32UZTD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyVee_J3WgJX9KVzk5tFmTGFIy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUfZyWqvRjpLD0sCtYPD1PJ3.jpg?f=fotoalbum_large

EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Forest Lake | 19"| privacy glass | pixel led l trekhaak vs XC40 | Single Motor ER | MY24 | Ultimate | Sage Green | 20"| privacy glass | trekhaak |

• rolfio
Ik laat toch maar een setje nieuwe banden monteren morgen. Na wat wikken en wegen voor de Continental AllSeasonContact 2 gegaan. Vooral vanwege de goede recensies die ik erover las en ook heel belangrijk, deze band is leverbaar in de maten die op mijn auto zit. Want er zit een breedset op.

• Tranquility
rolfio schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:56:
Ik laat toch maar een setje nieuwe banden monteren morgen. Na wat wikken en wegen voor de Continental AllSeasonContact 2 gegaan. Vooral vanwege de goede recensies die ik erover las en ook heel belangrijk, deze band is leverbaar in de maten die op mijn auto zit. Want er zit een breedset op.
Goede keuze!
Pagina: 1 ... 351 352 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"