• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Onder m'n auto liggen die Michelin Crossclimate banden, zogenaamd all-season. De CrossClimate 2 beschikt over de M+S markering (in de winter erkend binnen Duitsland) en 3PMSF (drie bergen en sneeuwvlok). Vanmorgen met de auto op pad, maar het ding glibberde net zo hard als met zomerbanden. Ik vind de prestaties op sneeuw echt belabberd, met deze banden zou ik zeker niet richting de wintersport willen rijden.
Hoe zijn jullie ervaringen?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06-01 21:15
Microkid schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:07:
Onder m'n auto liggen die Michelin Crossclimate banden, zogenaamd all-season. De CrossClimate 2 beschikt over de M+S markering (in de winter erkend binnen Duitsland) en 3PMSF (drie bergen en sneeuwvlok). Vanmorgen met de auto op pad, maar het ding glibberde net zo hard als met zomerbanden. Ik vind de prestaties op sneeuw echt belabberd, met deze banden zou ik zeker niet richting de wintersport willen rijden.
Hoe zijn jullie ervaringen?
Identiek, zelfs op natte ondergrond vind ik ze vrij griploos. Heb gelukkig nu winterbanden, scheelt echt een hoop.

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:34
In Nederland merk ik niks van winter- vs zomerbanden. Door een foutje heb ik een heel jaar op zomerbanden gereden, was een soort blinde test dus...

Heb eerlijk gezegd ook zelden last van de gladheid, meestal alleen van het verkeer... Zodra er 1 vlok sneeuw valt staan alle wegen muurvast... En als je stilstaat kun je niet veel glijden.

Ik wissel omdat 't nou eenmaal verplicht in het leasepakket zit.

[ Voor 6% gewijzigd door cdwave op 03-01-2026 16:23 ]

• Jthe1
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 07:16
Hoeveel capaciteit verliest jullie accu met deze temperaturen (rond 1 graad celcius) wanneer de auto niet opgeladen wordt en geparkeerd staat?

Ik heb mij XC40 P8 Recharge uit 2020 gisteravond rond 22:00 met 80% weggezet en vandaag om 17:00 gaf hij 72% aan. 8 procentpunt verlies in 19 uur is ongeveer 0,42 procentpunt per uur. Auto stond op slot en niet aan de laadpaal. Is dit normaal?

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:44
Kammika schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:22:
[...]

Wat was de soh en na hoeveel jaar was dat?

Nb: die 300 haal je niet op winterse dagen. 375 in de zomer ook alleen met ideale omstandigheden
95 procent en na 4 jaar.
En die 300 haal ik in de winter net wel/niet maar is erg afhankelijk van wat voor soort kms ik maak.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:47
Jthe1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:14:
Hoeveel capaciteit verliest jullie accu met deze temperaturen (rond 1 graad celcius) wanneer de auto niet opgeladen wordt en geparkeerd staat?

Ik heb mij XC40 P8 Recharge uit 2020 gisteravond rond 22:00 met 80% weggezet en vandaag om 17:00 gaf hij 72% aan. 8 procentpunt verlies in 19 uur is ongeveer 0,42 procentpunt per uur. Auto stond op slot en niet aan de laadpaal. Is dit normaal?
Mine verliest niets, ook niet na een paar dagen. Heb je hem gisteren warm weggezet? Na een lange rit met accu op temperatuur? Dan kan de soc wat droppen als de accu erg afkoelt.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:19
caspervc schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:15:
[...]

Mine verliest niets, ook niet na een paar dagen. Heb je hem gisteren warm weggezet? Na een lange rit met accu op temperatuur? Dan kan de soc wat droppen als de accu erg afkoelt.
Ik had iets soortgelijks:

vdburg in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"

Daarna nooit meer gezien, normaal ontlaadt hij (vrijwel) niets. Ik denk idd dat het met de temperatuur te maken heeft, het was toen ook rond het vriespunt.

[ Voor 8% gewijzigd door vdburg op 03-01-2026 19:03 ]

• Jthe1
vdburg schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:41:
[...]

Ik had iets soortgelijks:

vdburg in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"

Daarna nooit meer gezien, normaal ontlaadt hij (vrijwel) niets. Ik denk idd dat het met de temperatuur te maken heeft, het was toen ook rond het vriespunt.
Bedankt voor jullie reactie. Kwam gisteren rond 18:00 thuis na een rit van 40 km en direct de auto aan de lader gezet. Om 22:00 de lader afgekoppeld bij 80%. Vandaag rond 17:00 was dit het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIi671fkNbvkoNm3K9sKf9YQq40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJrXY6x0yALESrjD90XhSZ7r.jpg?f=fotoalbum_large

Zal morgenochtend nog even naar de acculading kijken en het hier laten weten.

[ Voor 37% gewijzigd door Jthe1 op 03-01-2026 19:22 ]

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:28

The GUI

ClickOps < DevOps

Vandaag een tripje Zuid-Limburg gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSEsjyE8TdbDxGD6bRmmsdhLYqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iw9W1Tp85JYSkKlh7BVmygDk.jpg?f=fotoalbum_large

Wegen waren vanmorgen niet denderend en veel stukken 70 gereden. Terugweg was prima, laatste stuk nog 110-120 kunnen rijden met 25-26 kWh verbruik.

Eenmaal bijna thuis lag er toch een flink pak sneeuw al, en de auto heeft inderdaad weinig grip met de CC2. Dit is de eerste auto met all seasons voor mij, maar het valt me gelijk tegen. Volgende auto worden gewoon weer winterbanden.

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-01 17:49

MicroStar_NL

Knowledge is power

The GUI schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:45:
Eenmaal bijna thuis lag er toch een flink pak sneeuw al, en de auto heeft inderdaad weinig grip met de CC2. Dit is de eerste auto met all seasons voor mij, maar het valt me gelijk tegen. Volgende auto worden gewoon weer winterbanden.
Voor mij ook de eerste auto met all seasons.
Heb er nog niet mee in de sneeuw gereden, maar de achterwielen slipten laatst wel een keer op een vochtig wegdek.
't was misschien ook wel mijn schuld, om volop weg te trekken na een rotonde ;)
Maar had het met m'n EX40 nog niet eerder gehad.

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.7

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:51
The GUI schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:45:
Vandaag een tripje Zuid-Limburg gemaakt:

[Afbeelding]

Wegen waren vanmorgen niet denderend en veel stukken 70 gereden. Terugweg was prima, laatste stuk nog 110-120 kunnen rijden met 25-26 kWh verbruik.

Dat verbaast me. Juist de CrossClimates staan er om bekend in winterse omstandigheden heel goed te presteren. Vergelijkbaar met een gemiddelde winterband, zeker in landen met milde winters zoals bij ons. Heb vele testen gezien, o.a. van Tyrereviews.com. Winterbanden is voor die drie dagen met natte sneeuw bij ons echt overkill. En dan rij je de rest van de zachte winter op kauwgomballen die alleen maar meer verbruik en geluid maken.

• Babtvt
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6z3jQDoACrxlNK1r_Q-GXS5pcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CV3MHRt47hWm7djXjlJt6KPj.jpg?f=fotoalbum_large

Uuuuuuuh what? Haha weer iets nieuws gevonden :*)

Haha leuk speelgoed die app

Waarom zou je dit moeten willen 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wrwdx21iJuyWoBgN1gU60Rkz5Eo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Yyi2G8rkRsoZvgYNnCbKs4O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jo6_jCHGPU6Sh9lDo2fgUoJIo4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxjDP4p6LLcOs8wDUSoTJ2CF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcZGHgXxEt0-SjwhHd5B7ZrsJmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKspwlTouPYkx5tdiYf2thS3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCofZFPf5ynJ-S8v41Dt6XTxl9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nO9TFERJ6VxU182pIq504N14.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZJgTfD0T6aEHxV4f-aIDEeNgRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBip2W7M4t6Ski716KMOvjZd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door Babtvt op 03-01-2026 22:16 ]

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:49
RigolleM schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:54:
[...]

ALLE XC-/EX40'en met panoramisch dak kan het DAK OPEN.
Het is dan ook geen panoramisch dak, maar een schuifdak. :P

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

• The GUI

The GUI

ClickOps < DevOps

Tranquility schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:42:
[...]

Dat verbaast me. Juist de CrossClimates staan er om bekend in winterse omstandigheden heel goed te presteren. Vergelijkbaar met een gemiddelde winterband, zeker in landen met milde winters zoals bij ons. Heb vele testen gezien, o.a. van Tyrereviews.com. Winterbanden is voor die drie dagen met natte sneeuw bij ons echt overkill. En dan rij je de rest van de zachte winter op kauwgomballen die alleen maar meer verbruik en geluid maken.
Kan ook tussen mijn oren zitten hoor. Nieuwe auto en verse sneeuw zijn 2 variabelen die waarschijnlijk meer meespelen dan de banden.
De CC2 zijn wel heel stil, dat klopt. En verder rijdt het ook gewoon heel comfortabel.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:33
Cpt. Peacock schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:31:
[...]

Het is dan ook geen panoramisch dak, maar een schuifdak. :P
Neen, het is een panoramisch dak met een schuiffunctie voor het eerste gedeelte. Een schuifdak is enkel een paneel boven de voorste zetels. Een panoramisch dak gaat over een groot deel tot het volledige dak.

En dit zegt Volvo bij de EX40:

Ons panoramadak zorgt voor een uitmuntend gevoel van lichtheid en licht voor alle inzittenden in uw Volvo. Om te ventileren wordt het voorste gedeelte geopend met een druk op de knop. Een elektrisch bediend zonnescherm van geperforeerd textiel vermindert de schittering op zonnige dagen terwijl het gevoel van lichtheid in het interieur behouden blijft. Donker getint gelaagd glas verbetert het klimaatcomfort en de veiligheid en beschermt bovendien tegen UV-straling.

:*)

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:49
RigolleM schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:48:
[...]

Neen, het is een panoramisch dak met een schuiffunctie voor het eerste gedeelte. Een schuifdak is enkel een paneel boven de voorste zetels. Een panoramisch dak gaat over een groot deel tot het volledige dak.

En dit zegt Volvo bij de EX40:

Ons panoramadak zorgt voor een uitmuntend gevoel van lichtheid en licht voor alle inzittenden in uw Volvo. Om te ventileren wordt het voorste gedeelte geopend met een druk op de knop. Een elektrisch bediend zonnescherm van geperforeerd textiel vermindert de schittering op zonnige dagen terwijl het gevoel van lichtheid in het interieur behouden blijft. Donker getint gelaagd glas verbetert het klimaatcomfort en de veiligheid en beschermt bovendien tegen UV-straling.

:*)
Mij hebben ze indertijd verteld dat een panoramadak niet open kan en een schuifdak wel.
Blijk ik al die tijd voorgelogen te zijn :D

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Jthe1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:14:

Niet teveel van aantrekken.

Veel software die de status van vulling van een accu moet berekenen (ook in telefoons, laptops, vorkheftrucks, en dus ook auto's) doet dat vooral op basis van de onbelaste spanning van de accu icm eventueel bekende degradatie.
Een volle EV accu in de zomer zal bijvoorbeeld 405 volt geven onbelast, in de winter misschien 395 volt. Maar in de zomer is een afvlakking naar 395 volt een signaal voor een niet volle accu.

De software houdt dus ook rekening met de temperatuur buiten en de accutemperatuur speelt ook mee.
Als jij de auto wegzet bij 1 graad temperatuur met bijv 80%, en de accu is lekker warm (je hebt net veel gereden en een snellader gebruikt bijvoorbeeld) dan is de spanning bijvoorbeeld (want echte waarden ken ik niet, gaat even om het principe) 398 volt, je auto koppelt op dat moment die spanning aan dat percentage.
Dan staat je wagen stil, de accu koelt af en na 20 uur is die helemaal koud, en is daardoor de spanning gezakt tot ik noem wat... 396 volt.
Voor de auto lijkt het alsof de accu leger geworden is want de spanning zakt, dus berekent die nu zeg 74%.

Je denkt dan dat er energie weg is, maar dat is niet zo, die is er wel, er is niets verbruikt, maar je accu is afgekoeld en daardoor is de onbelaste spanning gezakt.
Als je gaat rijden zal zich dat herstellen 1) omdat de accu weer opwarmt en 2) omdat dan de belaste spanning wordt gemeten en daar kent de software andere algoritmes voor om tijdens de rit het vullingpercentage continu te kunnen bijwerken. Wat je dan zult zien is dat die 74% blijft staan, maar het lang duurt er er 73% wordt aangegeven, het aantal gereden km per % is dan ogenschijnlijk hoger, want het percentage verhogen doet hij dan weer niet.

Wat ik wel vermoed, is dat ook vanuit de volvo servers iets met de algoritmes wordt gedaan obv seizoen en geolocatie. Ik merk dat wanneer het bijv in september 15 graden is, mijn verbruik nog rond de 16 kWH/100 km ligt vroeg in de ochtend, terwijl in november bij 15 graden ook vroeg in de ochtend het verbruik ineens 21 kWh/100km is, zelfde route, zelfde rijgedrag en zelfs overeenkomende weersomstandigheden. En dat heb ik niet maar 1x opgemerkt, maar inmiddels al meerdere malen.
Dat kan ik eigenlijk alleen maar verklaren door aan te nemen dat de algoritmes voor de verbruikscijfers ook rekening houden met seizoenen en landen (want ik denk dat in Zweden rijdend dit weer hele andere cijfers zou geven). Mogelijk is dat in de software ingebouwd, of wordt het vanuit Volvo per dag of week of wellicht maand bijgesteld, want ik heb die verschillen bij gelijke weersomstandigheden en route ook opgemerkt binnen 2 dagen na elkaar. Maandags nog 18 kWh/100km en woensdags zelfde route, verkeersbeeld, temperatuur, wind en weer, 21 kWh/100km

Er zijn ook dagen, doorgaans in lente of herfst, dat ik wegga en voorspeld wordt dat ik met bijv 34% ga aankomen, maar tijdens de rit loopt dat op en kom ik uiteindelijk met 45% aan.
En dan denk je dat er daarvoor misschien onzuinig gereden is, maar dat heb ik inmiddels al kunnen uitsluiten. In winter en zomer komt dit bijna niet voor.

Niets van bovenstaande is te bewijzen, maar het vertoont wel een trend in die zin, waar je echter niet helemaal de vinger achter kunt krijgen.

Neem dus dit soort dingen niet als wetenschappelijk onwrikbare vaststaande feiten aan, maar met een korrel zout.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• RigolleM
Cpt. Peacock schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:49:
[...]

Mij hebben ze indertijd verteld dat een panoramadak niet open kan en een schuifdak wel.
Blijk ik al die tijd voorgelogen te zijn :D
Bij BMW noemen ze het een panoramisch schuifdak 8)

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:22
ron65 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:02:
[...]

Niet teveel van aantrekken.
Klopt, niks van aantrekken!
Paar dagen geleden gaf de auto 's avonds 270km aan, de volgende (koude) morgen 240km. Even de stad in voor wat boodschappen, en weer terug (+-10km gereden). En toen stond de verwachte range op 250km...

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Jthe1
Vulcan750 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:24:
[...]

Klopt, niks van aantrekken!
Paar dagen geleden gaf de auto 's avonds 270km aan, de volgende (koude) morgen 240km. Even de stad in voor wat boodschappen, en weer terug (+-10km gereden). En toen stond de verwachte range op 250km...
Maak mij nu toch wel een beetje zorgen. Zojuist om 16:00 weer gekeken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivo8NvHjcnn0PL-yRFzA4uUp38g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iur7lZXwaQRFhr574sccnVoM.jpg?f=fotoalbum_large

Dus vandaag, ongeveer 23u nadat de accu 72% aangaf, wordt er 64% weergegeven (8 procentpunt minder dan gisteren om 17:00). De auto wederom niet gebruikt en niet opgeladen. Zal morgen nogmaals kijken.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Jthe1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:23:
[...]

[Afbeelding]

Dus vandaag, ongeveer 23u nadat de accu 72% aangaf, wordt er 64% weergegeven (8 procentpunt minder dan gisteren om 17:00). De auto wederom niet gebruikt en niet opgeladen. Zal morgen nogmaals kijken.
Dit is niet normaal. Ik heb mijn auto eergisteren tot 90% opgeladen en daar staat hij nog steeds op. 8% verlies per dag klopt niet, ik zou eens met de dealer gaan praten.
Je hebt niet toevallig een timer voor het klimaat aanstaan ofzo?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:23
remco111 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:43:
Mijn Volvo xc40 zit nog steeds op software versie 3.3.16 uit 2024 maar hij geeft aan software is up-to-date hoe zit dit?[Afbeelding]
Ik zou er even mee langs de werkplaats gaan. Daar kunnen ze via de kabel de nieuwste software er op zetten. Misschien dat hij daarna wel weer de OTA’s oppakt.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

[Afbeelding]

Dit is inderdaad niet helemaal goed.
Wat ik eerder schreef, dat het inderdaad wat terug kan lopen is acceptabel, maar daar gaat dit toch ver overheen nu.

Niets aanstaan? geen preconditioning geprobeerd intussen? ...

• caspervc
Kan misschien zijn dat de 12V batterij niet goed meer is en hij via de hoogvoltage batterij aan 't bijladen is continue?

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:13
Staat er geen timer onbedoeld ingesteld voor je interieurverwarming? was al benoemd 🧐

[ Voor 16% gewijzigd door Microstar op 04-01-2026 18:58 ]

2022 XC40 MY23 P6 Plus

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:25
[...]

[Afbeelding]

Dat is echt niet OK, ik heb de auto 16 dagen laten staan voor de vakantie en uiteindelijk vandaag tikte er met al die koude pas 1% vanaf. Normaal gesproken is het in twee weken of niets of maximaal 1% wat ik heb gezien. Zou er echt mee langs de dealer gaan.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• jacob.korf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-01 23:21
marcel_76 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:33:
[...]

Dat is echt niet OK, ik heb de auto 16 dagen laten staan voor de vakantie en uiteindelijk vandaag tikte er met al die koude pas 1% vanaf. Normaal gesproken is het in twee weken of niets of maximaal 1% wat ik heb gezien. Zou er echt mee langs de dealer gaan.
Ik had gisteren hetzelfde. Stapte de auto uit na lange rit van 4u (350km) met 14%, parkeer de auto voor een show van 2u. Kom terug, 8% accu over.. DSU letterlijk van 18:00 naar 20:00 6% gebruikt zonder de auto aan te hebben.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Ik had nu net hetzelfde effect, staat al een dag netjes voor de deur op 90% na laden, vanochtend nog 90%, nu 84%. Maar de actieradius is wel hetzelfde gebleven, ca 290 km.
Ik denk toch aan afkoeling van de accu en wellicht omdat ik vanochtend naar die 90% ben wezen kijken in de auto zelf, hij even 'wakker' geweest is en zijn accupercentage heeft geactualiseerd.

• marcel_76
jacob.korf schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:07:
[...]

Ik had gisteren hetzelfde. Stapte de auto uit na lange rit van 4u (350km) met 14%, parkeer de auto voor een show van 2u. Kom terug, 8% accu over.. DSU letterlijk van 18:00 naar 20:00 6% gebruikt zonder de auto aan te hebben.
Een keer met deze temperaturen wat schommelingen is natuurlijk mogelijk. Ik had ook op de terugweg 30kWh aan verbruik, nog nooit gezien actie radius daalde. Toch uiteindelijk viel het allemaal mee en eindigde ik met 52% en 190km bereik. Voor deze temperaturen in Nederland die we niet gewend zijn tsja, wind erbij.

Maar als het vaker gebeurt en zulke grote drops, zou ik het toch eens navragen.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:47
marcel_76 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:33:
[...]

Dat herken ik: toen ik nog een C40Twin had heeft die een keer een hele maand december buiten in de kou gestaan op een parkeerplaats bij Schiphol. De aanduiding van ladingsgraad was bij terugkomst nagenoeg onveranderd! En ookmvan mijn huidige hybride blijft de acculading op peil bij langere stilstand.

[ Voor 6% gewijzigd door Mga1600 op 04-01-2026 23:11 ]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:32
Tranquility schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:42:
[...]

Ik ben zeker akkoord als je niet van plan bent er mee naar plaatsen te rijden waar je de kans loopt dat je op harde ingereden sneeuw moet rijden waar niet gestrooid is. En/of als je niet in een straat woont waar ze zelden als eerste strooien. Gisteren nog in Brussel rondgereden op een zondagochtend en in vele wijken moet je er daar niet op rekenen dat er wordt gestrooid, daar is dat in eerste instantie enkel op de grotere boulevards. Zelfs met mijn winterbanden en traag rijden was er slipgevaar (getest door eerst rechtdoor eens lichtjes te remmen, kwestie van dat niet onverwacht in een bocht te hebben of bij een zebrapad bij een overstekende voetganger)
Ik verkies die paar dagen betere prestaties met een echte winterband dan toch boven een CrossClimate.

• Tranquility
-Vasa- schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:59:
Ik ben zeker akkoord als je niet van plan bent er mee naar plaatsen te rijden waar je de kans loopt dat je op harde ingereden sneeuw moet rijden waar niet gestrooid is. En/of als je niet in een straat woont waar ze zelden als eerste strooien. Gisteren nog in Brussel rondgereden op een zondagochtend en in vele wijken moet je er daar niet op rekenen dat er wordt gestrooid, daar is dat in eerste instantie enkel op de grotere boulevards. Zelfs met mijn winterbanden en traag rijden was er slipgevaar (getest door eerst rechtdoor eens lichtjes te remmen, kwestie van dat niet onverwacht in een bocht te hebben of bij een zebrapad bij een overstekende voetganger)
Ik verkies die paar dagen betere prestaties met een echte winterband dan toch boven een CrossClimate.
Vanmorgen naar m'n werk door dikke sneeuw en gladde stukken weg geen enkel probleem met de CC's.
Je moet uiteraard wel anticiperen, dus kalm optrekken, afstand houden en rustig remmen.
Daar veranderen winterbanden niets aan.

Zie hier een test van de CC2.

[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 06-01-2026 11:44 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat een genot om deze dagen met de EX40 op pad te zijn. Mijn eerste auto met vierwiel aandrijving en dat er verse winterbanden (pirelli scorpio 2) onder liggen helpt natuurlijk ook. Voor een vrijgezellenfeest druk bezig geweest met het verzorgen van een BBQ, wat dus ook het nodige heen en weer rijden met materieel betekende en waar anderen stonden te glibberen en glijden, gaf de Volvo geen krimp, ook niet bij manouvreren met een grote aanhanger etc.

Alsnog goed opletten natuurlijk, zeker daar waar het meer ijs is dan sneeuw, maar dit soort omstandigheden maakt het aanvinken van de Twin Motor optie het meer dan waard :7

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:49
Ja die Twin van de XC40 is wel echt heel sterk met dit weer ja. Volgens mij hadden we 2 of 3 jaar geleden ook een flinke pak sneeuw in Nederland maar ook toen we dat weekend naar de Ardennen gingen. De grip van onze toenmalige P8 was formidaal. Ik heb het nu niet op de nieuwe Polestar 2 en mis ik het? Tja, wat is missen. Voor die paar keer dat je het echt nodig bent is het mega prettig en als je wintersport fanaat bent snap ik het. Maar idealiter blijven we met flinke sneeuw toch thuis en een kantoordag wordt dan vaak een thuiswerkdag :).

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Avvd
  • Niet online
Ik heb ook een Ex40 Twin, maar bij mij laat de vierwielaandrijving het soms afweten. Gisteren kwam ik dwars te staan omdat de achterkant erg makkelijk uitbrak (nog zomerbanden). Ik had verwacht dat de voorwielen dan zouden bijspringen, maar dat gebeurde niet. Weet iemand of het mogelijk is om permanent vierwielaandrijving aan te zetten bij dit soort omstandigheden?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Avvd schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:36:
Ik heb ook een Ex40 Twin, maar bij mij laat de vierwielaandrijving het soms afweten. Gisteren kwam ik dwars te staan omdat de achterkant erg makkelijk uitbrak (nog zomerbanden). Ik had verwacht dat de voorwielen dan zouden bijspringen, maar dat gebeurde niet. Weet iemand of het mogelijk is om permanent vierwielaandrijving aan te zetten bij dit soort omstandigheden?
Volgens mij kan dat door de offroad modus in te schakelen? Alleen staat die ook wel weer wat meer wielspin toe, dus of dat ideaal is weet ik niet. Denk dat de zomerbanden de voornaamste boosdoener zijn. Mijn auto ging alleen dwars als ik zelf even bewust de grenzen opzocht door (op een veilige plek) even wat steviger op het 'gas' te gaan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Voor wat betreft het verlies van batterij%. Ik vermoed dat dit met het BMS te maken heeft en niet per definitie een fout hoeft te zijn. Een koude accu heeft van nature minder capaciteit dan een warme accu, het is dus niet raar dat een sterk afgekoelde accu minder % weergeeft. Zeker als een auto na een rit 20 uur stilstaat kan dit aardig wat % schelen.

Op onze Polestar had ik het soms ook omgedraaid. Als ik met een koude accu was vertrokken en op bestemming aankwam was het accupercentage een uur later opeens een paar % meer.

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:21
Ik had een paar maanden terug dat het percentage overdag gewoon met 6% zakte en dat was bij een gematigde temperatuur. Heb dat hier toen ook vermeld en nooit een verklaring voor gevonden. Nu, bij deze koude temperaturen van de laatste dagen doet hij normaal. Gisteren aan de lader gezet met 49% en daar staat ie nu nog steeds op. Kabel zit wel in, maar auto heeft nog niet geladen (ik wacht op zon :) ).

Blijft een mysterie en vooral niet leuk als je de wagen wegzet met voldoende percentage om thuis te geraken en je na je werkdag plots nog moet gaan laden of 20 km/u trager moet rijden om er alsnog net te geraken ...

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Vulcan750
Orion84 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:17:
Wat een genot om deze dagen met de EX40 op pad te zijn. Mijn eerste auto met vierwiel aandrijving en dat er verse winterbanden (pirelli scorpio 2) onder liggen helpt natuurlijk ook. Voor een vrijgezellenfeest druk bezig geweest met het verzorgen van een BBQ, wat dus ook het nodige heen en weer rijden met materieel betekende en waar anderen stonden te glibberen en glijden, gaf de Volvo geen krimp, ook niet bij manouvreren met een grote aanhanger etc.

Alsnog goed opletten natuurlijk, zeker daar waar het meer ijs is dan sneeuw, maar dit soort omstandigheden maakt het aanvinken van de Twin Motor optie het meer dan waard :7
Ja, bij heftig winters weer is 4wd absoluut koning!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• peutje
[...]

[Afbeelding]

Zelfde hier. Gisteren terug van lange rit, 13% over. Deze ochtend bewust geen voorverwarming aan, stap in...4%, even snellader gezocht die dan natuurlijk niet harder dan 50kw wil. Vanmiddag een beurt en de accu maar even laten uitlezen. Na 77k en ruim 2.5jaar oud is de accu nu 94%.

• cdwave
Avvd schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:36:
Is een software probleem, de auto moet weten dat je op sneeuw rijdt. Dan kan hij op zo'n manier ingrijpen. Sommige auto's hadden daar een keuzeknopje voor. (Volvo niet begrijp ik?)

Permanente 4-wiel in de klassieke betekenis is doorgaans geen goed idee.

Om twee ton paardentrailer in beweging te krijgen op een bevroren parkeerplaats is de vierwiel prima, dan komt de boel wel in beweging. Op onze 20 jaar oude fossiele 4wd zet dit ook het sperdifferentieel aan, prima voor modder of steentjes (er is altijd wel een wiel met grip), maar dat is niet bevorderlijk voor de wegligging op ijs. De achterwielen slippen dan continu door elke bocht heen...

Als de "offroad" mode van Volvo iets soortgelijks doet, dan is het waarschijnlijk ook geen goed idee om die aan te zetten bij gladheid. Tenzij je meer ijspret wil hebben natuurlijk... Het "offroad" idee is waarschijnlijk om te zorgen dat alle (aangedreven) wielen blijven draaien, want dat is hoe je uit de modder wegkomt.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
cdwave schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:16:
[...]

Is een software probleem, de auto moet weten dat je op sneeuw rijdt. Dan kan hij op zo'n manier ingrijpen. Sommige auto's hadden daar een keuzeknopje voor. (Volvo niet begrijp ik?)

Permanente 4-wiel in de klassieke betekenis is doorgaans geen goed idee.

Om twee ton paardentrailer in beweging te krijgen op een bevroren parkeerplaats is de vierwiel prima, dan komt de boel wel in beweging. Op onze 20 jaar oude fossiele 4wd zet dit ook het sperdifferentieel aan, prima voor modder of steentjes (er is altijd wel een wiel met grip), maar dat is niet bevorderlijk voor de wegligging op ijs. De achterwielen slippen dan continu door elke bocht heen...

Als de "offroad" mode van Volvo iets soortgelijks doet, dan is het waarschijnlijk ook geen goed idee om die aan te zetten bij gladheid. Tenzij je meer ijspret wil hebben natuurlijk... Het "offroad" idee is waarschijnlijk om te zorgen dat alle (aangedreven) wielen blijven draaien, want dat is hoe je uit de modder wegkomt.
Niet van belang bij een EV. Er is geen verbinding tussen voor- en achterwielen. De eerste jaargangen Xc40 en P2 hebben permanente niet uitschakelbare 4WD, ooit had ik een Rav4, en ook die had permanente 4WD.

Permanent is iets ander dan een sper tussen voor en achteras.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Vulcan750
guido66 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:28:
[...]
Niet van belang bij een EV. Er is geen verbinding tussen voor- en achterwielen. De eerste jaargangen Xc40 en P2 hebben permanente niet uitschakelbare 4WD, ooit had ik een Rav4, en ook die had permanente 4WD.

Permanent is iets ander dan een sper tussen voor en achteras.
Ik had eerder een Outlander Phev, die had ook permanente 4WD. Ideaal! Zelfs van een drassig grasveld wegrijden met een aanhanger achter de auto was geen enkel probleem, terwijl 2-wiel aangedreven autos geen kant op konden. Ook met sneuw net even meer grip.

• tukker999
Nu het eindelijk een beetje kouder is geworden weet ik niet meer zeker of ik heen en weer kan rijden vanuit Twente naar Amsterdam en terug zonder te laden. Of misschien naar Parijs.....
Ik heb de AI gevraagd om een pyhton script voor mij te maken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
# ============================================================
# EV Range Checker – terminal versie (SSH-proof)
# Dit script helpt je inschatten of je met je EV een bestemming
# heen en weer kunt rijden, en onder welke laad-omstandigheden.
#
# Het script rekent GEEN routes uit en zoekt GEEN laders.
# Jij voert zelf in:
#   - de afstand (enkele reis, in km)
#   - de buitentemperatuur (in °C)
#
# Op basis daarvan berekent het:
#   - het verwachte energieverbruik
#   - of de rit haalbaar is zonder laden
#   - het aantal noodzakelijke laadstops voor sweet spot rijden
#
# Het resultaat is bedoeld als praktisch hulpmiddel,
# niet als exacte voorspelling.

# ================== EV CONFIG ==================
# PAS DEZE WAARDEN AAN AAN JOUW AUTO

BATTERY_KWH = 80            # Totale batterijcapaciteit (kWh)

# Gemiddeld verbruik
AVG_CONS = 22               # kWh / 100 km
WINTER_CONS = 25            # kWh / 100 km (kou / winter)
SUMMER_CONS = 20            # kWh / 100 km (warm / zomer)

# Laadstrategieën
EXTENDED_START = 1.00       # Start op 100% (alleen voor lange ritten)
NORMAL_START = 0.90         # Start op 90% (normaal dagelijks gebruik)
END_BUFFER = 0.10           # Aankomstbuffer: 10%

# Sweet spot rijden (voor snelladen)
SWEET_MIN = 0.25            # 25%
SWEET_MAX = 0.75            # 75%

def consumption_by_temp(temp):
    """
    Bepaalt welk verbruik wordt gebruikt op basis van temperatuur
    """
    if temp <= 5:
        return WINTER_CONS
    elif temp >= 20:
        return SUMMER_CONS
    return AVG_CONS

def calc_energy(distance_km, cons):
    """
    Berekent energieverbruik in kWh
    """
    return distance_km * cons / 100

def calc_loads(energy_needed, usable_per_charge):
    """
    Berekent het aantal noodzakelijke laadstops
    """
    if energy_needed <= usable_per_charge:
        return 0
    else:
        import math
        return math.ceil(energy_needed / usable_per_charge) - 1

def main():
    print("\nEV Range Checker")
    print("--------------------------------------------------")
    print("Dit script berekent of je je reisdoel kunt bereiken")
    print("op basis van afstand, temperatuur en je batterij.")
    print("\nAannames:")
    print(f"- Batterij: {BATTERY_KWH} kWh")
    print(f"- Verbruik winter/gem/zomer: {WINTER_CONS}/{AVG_CONS}/{SUMMER_CONS} kWh/100 km")
    print(f"- Aankomstbuffer: {int(END_BUFFER*100)}%")
    print(f"- Sweet spot: {int(SWEET_MIN*100)}% – {int(SWEET_MAX*100)}%")
    print("--------------------------------------------------\n")

try:
        distance = float(input("Afstand enkele reis (km): "))
        temp = float(input("Buitentemperatuur (°C): "))
    except ValueError:
        print("Ongeldige invoer. Gebruik cijfers.")
        return

cons = consumption_by_temp(temp)
    total_distance = distance * 2
    energy_needed = calc_energy(total_distance, cons)

usable_ext = BATTERY_KWH * (EXTENDED_START - END_BUFFER)
    usable_norm = BATTERY_KWH * (NORMAL_START - END_BUFFER)
    sweet_per_charge = BATTERY_KWH * (SWEET_MAX - SWEET_MIN)

print("\n--- Resultaat ---")
    print(f"Temperatuur: {temp:.1f} °C")
    print(f"Aangenomen verbruik: {cons} kWh/100 km")
    print(f"Totale afstand: {total_distance:.0f} km")
    print(f"Benodigde energie: {energy_needed:.1f} kWh\n")

print("Scenario                          Mogelijk   Buffer bij aankomst")
    print("---------------------------------------------------------------")

def show(name, usable_per_charge):
        loads = calc_loads(energy_needed, usable_per_charge)
        buffer = usable_per_charge - (energy_needed if loads==0 else energy_needed - loads*usable_per_charge)
        ok = energy_needed <= usable_per_charge*(loads+1)
        status = "JA" if ok else "NEE"
        print(f"{name:33} {status:8} {buffer:6.1f} kWh  + {loads} laadstop(s)")

show("100% → 10% (extended)", usable_ext)
    show("90% → 10% (normaal)", usable_norm)
    show("75% - 25% (voor snelladen)", sweet_per_charge)

print("\nUitleg:")
    print("- Buffer = energie die je overhoudt bij aankomst")
    print("- Negatieve buffer = niet haalbaar")
    print("- Sweet spot aantal laadstops = aantal keer opladen van 25-75% nodig")
    print("\nGebruik dit als richtlijn, niet als garantie.\n")

if __name__ == "__main__":
    main()

Nu weet ik iets beter wat ik kan verwachten zonder mij voor een reis het hoofd te breken of ik wel of niet even moet snelladen onderweg.

22,29 kWh/100km

• Juancho
tukker999 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:28:
Nu het eindelijk een beetje kouder is geworden weet ik niet meer zeker of ik heen en weer kan rijden vanuit Twente naar Amsterdam en terug zonder te laden. Of misschien naar Parijs.....
Ik heb de AI gevraagd om een pyhton script voor mij te maken.
Nou is wat prutsen natuurlijk leuk en hoort bij Tweakers :) maar los daarvan, Maps is toch altijd zeer behoorlijk accuraat qua voorspelling? Hoeveel nauwkeuriger kan zo'n scriptje het je nou tonen?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• tukker999
Juancho schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:33:
Nou is wat prutsen natuurlijk leuk en hoort bij Tweakers :) maar los daarvan, Maps is toch altijd zeer behoorlijk accuraat qua voorspelling? Hoeveel nauwkeuriger kan zo'n scriptje het je nou tonen?
Het ontzorgt je over het aantal laadstops. Dat is alles.

22,29 kWh/100km

• RigolleM
Ik ga mij hier terug aanmelden als Volvo gebruiker, zonet eerste dag achter de rug bij mijn nieuwe werkgever, en ik start met een aanloopwagen en het blijkt een Volvo EC40 SMER MY26 te zijn.

Het was donker toen ik vertrok, dus ik kon niet goed zien welk kleur het is, maar ik denk dat het Vapor Grey is ;)

Toen ik instapte had ik al onmiddellijk door dat het een 'Core' was, dus ik was wat teleurgesteld daar mijn vorige Volvo een XC40 Recharge Ultimate was, maar ik mis blijkbaar niet zoveel. Blijkbaar zijn de nieuwe EC40's 'Core' uitgerust met stoel- en zetelverwarming, ACC/PA, warmtepomp, panoramisch dak (logisch),.. Dus ik mis enkel de elektrisch verstelbare zetels, Harman Kardon en 360° camera.

Tov van mijn vorige Volvo heb ik nu wel leeslampjes achteraan en infotainment is uitgerust met de nieuwe Snapdragon en UI, er stond 540km range (100%) op de teller, dus ben uiteraard dik tevreden.

Eerste indruk is dat hij toch beter rijdt, dat zal wellicht komen door de achterwielaandrijving.

• caspervc
RigolleM schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:05:
Ik ga mij hier terug aanmelden als Volvo gebruiker, zonet eerste dag achter de rug bij mijn nieuwe werkgever, en ik start met een aanloopwagen en het blijkt een Volvo EC40 SMER MY26 te zijn.

Het was donker toen ik vertrok, dus ik kon niet goed zien welk kleur het is, maar ik denk dat het Vapor Grey is ;)

Toen ik instapte had ik al onmiddellijk door dat het een 'Core' was, dus ik was wat teleurgesteld daar mijn vorige Volvo een XC40 Recharge Ultimate was, maar ik mis blijkbaar niet zoveel. Blijkbaar zijn de nieuwe EC40's 'Core' uitgerust met stoel- en zetelverwarming, ACC/PA, warmtepomp, panoramisch dak (logisch),.. Dus ik mis enkel de elektrisch verstelbare zetels, Harman Kardon en 360° camera.

Tov van mijn vorige Volvo heb ik nu wel leeslampjes achteraan en infotainment is uitgerust met de nieuwe Snapdragon en UI, er stond 540km range (100%) op de teller, dus ben uiteraard dik tevreden.

Eerste indruk is dat hij toch beter rijdt, dat zal wellicht komen door de achterwielaandrijving.
Welkom terug. Fijn dat de eerste indruk positief is :)

• Largamelion
RigolleM schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:05:

Zal dan toch niet de Core versie zijn schat ik want dan mis je wel wat meer, tenzij ze al die zaken als optie gepakt hebben maar dat komt meestal niet voordeliger uit.

Collega van me heeft een Core XC40 MY24 en heeft geen PA, geen panoramisch dak en ik dacht zelfs ook geen zetel- of stuurverwarming, maar aan dat laatste twijfel ik. Hij heeft wel de ER dus qua range laat hij m'n Ultimate het kijken na. Hij moet dan ook een pak meer km's doen in de week dus voor hem was dat een must, bij mij was de keuze voor ER er simpelweg niet.

360 cam ben ik wel aan gehecht, die zou ik wellicht het meeste missen. Al zou ik ook veel moeite hebben zonder zetel- of stuurverwarming. Die elektrische zetels zijn leuk, maar of ik daar nou extra voor zou betalen... Het is handig als je veel reist en van chauffeur wisselt, maar ik rij meestal toch zelf.

Welkom terug. Definitieve wagen of aanloopwagen?

[ Voor 9% gewijzigd door Largamelion op 05-01-2026 22:25 ]

• RigolleM
Largamelion schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:21:
[...]
Zal dan toch niet de Core versie zijn schat ik want dan mis je wel wat meer, tenzij ze al die zaken als optie gepakt hebben maar dat komt meestal niet voordeliger uit.

Collega van me heeft een Core XC40 MY24 en heeft geen PA, geen panoramisch dak en ik dacht zelfs ook geen zetel- of stuurverwarming, maar aan dat laatste twijfel ik. Hij heeft wel de ER dus qua range laat hij m'n Ultimate het kijken na. Hij moet dan ook een pak meer km's doen in de week dus voor hem was dat een must, bij mij was de keuze voor ER er simpelweg niet.
Blijkbaar heeft Volvo de standaarduitrusting in 2025/2026 wat omhoog geschroefd om te concurreren met andere merken.
Ik heb het nagekeken op de site van Volvo (België) en blijkbaar is de EC40 Core (niet de Business) uitgerust met ACC, zetel- en stuurverwarming, daar het een EC-versie is, heeft die standaard een panoramisch dak. Er is wel een verschil met de EX40, die krijgt geen zetel- en stuurverwarming en panoramisch (schuif)dak.

Ik denk dat ik wat te snel geweest ben met concluderen dat het een 'Core' is, want de 'Plus' heeft ook geen elektrisch verstelbare zetels en 360° camera. Ik heb wel keyless entry, pas gemerkt toen ik ff terug van de winkel kwam laat deze avond, en nu ik de 'Core' en 'Plus' aan het vergelijken ben zie ik dat ik ook dodehoekswaarschuwingen heb in de spiegels, dus ben beter voorzien dan ik eerst gedacht had 8)7

De range daar ben ik het meest dankbaar voor.. mijn vorige was een SMSR met in de zomer max. 380km op 100%, staat nu op 86% en heeft nog 440km, en het is buiten onder nul :)

• RigolleM
Largamelion schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:21:
360 cam ben ik wel aan gehecht, die zou ik wellicht het meeste missen. Al zou ik ook veel moeite hebben zonder zetel- of stuurverwarming. Die elektrische zetels zijn leuk, maar of ik daar nou extra voor zou betalen... Het is handig als je veel reist en van chauffeur wisselt, maar ik rij meestal toch zelf.

Welkom terug. Definitieve wagen of aanloopwagen?
Mja, ik parkeer nog op spiegels, zelfs met die 360° camera... vind ik persoonlijk niet zo erg, is leuk om hem mooi tussen de lijntjes te parkeren. Elektrisch verstelbare zetels vind ik een beetje jammer dat dit er gewoon niet standaard in zit.. maar ja, als je die éénmaal instelt staan ze goed.

Het is een aanloopwagen, maar ga eens een woordje doen met fleet, dat ze de volgende wat mogen uitstellen :P

• Jthe1
Bedankt iedereen voor het meedenken. Vanmorgen was de acculading nog verder gedaald, naar 55%. Hij is dus tussen 2 januari 22:00 en 5 januari 11:00 gedaald van 80% naar 55%.

Dit klinkt anders dan de eenmalige afname waar zo te lezen meer mensen mee te maken hebben.

De 12v accu is al vervangen en er staat geen timer op de interieurverwarming. Ik denk dat ik niet ontkom aan een afspraak met de dealer.

• Juancho
RigolleM schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:51:
[...]
De range daar ben ik het meest dankbaar voor.. mijn vorige was een SMSR met in de zomer max. 380km op 100%, staat nu op 86% en heeft nog 440km, en het is buiten onder nul :)
Houdt er wel rekening mee dat je nieuwe wagen nog geen geschiedenis data heeft voor een realistische berekening. Ik ben dus bang dat je steeds minder actieradius zal zien naarmate je meer gaat rijden. En zeker in dit weer. Maar volgens mij moet een MY26 in de winter toch wel jou vorige zomerse actieradius redden of er anders iets onder met 350km ofzo. Dat is alsnog denk ik wel zo'n 75-100km meer dan in een koude winter met de eerste generatie?

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:47
Juancho schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:11:
[...]

Houdt er wel rekening mee dat je nieuwe wagen nog geen geschiedenis data heeft voor een realistische berekening. Ik ben dus bang dat je steeds minder actieradius zal zien naarmate je meer gaat rijden. En zeker in dit weer. Maar volgens mij moet een MY26 in de winter toch wel jou vorige zomerse actieradius redden of er anders iets onder met 350km ofzo. Dat is alsnog denk ik wel zo'n 75-100km meer dan in een koude winter met de eerste generatie?
Winterweer is helaas funest voor de range van EV’s en niet alleen voor Polestar’s of Volvo’s. Een kennis van me heeft een 1,5 jaar oude electrische BMW IX3 waar hij normaal een echte range van 460-470 km mee haalt. Hij vertelde toevallig dit weekend dat het nu bij het huidige weertype nog maar amper 300 km is terwijl hij juist door het slechtere weer langzamer en voorzichtiger rijdt. Hij baalt daar (ook) van omdat hij nu niet meer zijn gewone ritten kan doen zonder onderweg te moeten snelladen (normaal laadt hij alleen thuis).

En ook bij het (overigens heel leuk en volwassen rijdende) elektrische autootje van mijn vrouw (Fiat New 500E) is er ‘ineens’ een heel stuk van de range ‘verdwenen’ door de kou. Normaal is het 290 km nu nog maar 250. In dit geval is die afname niet echt storend omdat het een autootje is dat alleen korte stukjes rijdt en thuis wordt geladen. Het ding heeft geen warmtepomp, geen stoelverwarming en ook geen stuurverwarming. Wel preconditioneren via de FIAT app of met een timer. De automatische airco/verwarming in de auto staat altijd comfortabel hoog en,dat verklaart het hogere winterverbruik wel natuurlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Mga1600 op 06-01-2026 08:48 ]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-01 11:06
Vannacht aan de lader thuis geladen van 03:00-06:00
In de achterruit spiegelt mijn telefooncameraarm de regenpijp en buitenlamp en rand van de dakoverstek.
Kennelijk is er een beetje sneeuw gevallen.
Maar waarom is er rond de dakantenne geen sneeuw?
Geeft die antenne warmte af? Als de wind rond de antenne de oorzaak is zou het niet zo symmetrisch zijn toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqL_hEPpOb70ZrCjT-7s6n9aHTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrO9DRLIqt5tT9T4UqW4ZyuX.jpg?f=fotoalbum_large

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:51

JB

Cédric roelt!

Tranquility schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:18:
[...]

Hadden ze hem nog niet binnen of durfden ze het niet aan?
En 4.2.13 heeft zeker nog niet de nieuwe interface?
Beetje jammer… ik had ook gevraagd naar de snapdragon IHU (4.2). Zou besteld worden, daarna niks meer gehoord. Zelf gebeld “ja hij is nog niet binnen”, inmiddels paar weken verder (incl. Feestdagen).

4.2.13 heeft niets met de nieuwe UX te maken. Die draaien dezelfde versienummers van AAOS voor Volvo.

Mijn boefje is liev!

• Childofbodom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:47
Ik ben ook geinteresserd in de Snapdragon update. (XC40 MY2024 SMER Ultimate hier)
Helaas snapte de Volvo dealer in Echt (Limburg) er geen bal van.. Ze dachten dat ik het over de SW update met nieuwe UI had. Toen ik 3x had uitgelegd dat het om de fysieke boordcomputer update zou gaan zeiden ze dat ze daar nog niks van gehoord hadden..

Zijn er al mensen die dit hebben laten doen bij hun Volvo dealer/gepland hebben staan voor de komende weken?

• Waterblok
Jthe1 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:57:
Bedankt iedereen voor het meedenken. Vanmorgen was de acculading nog verder gedaald, naar 55%. Hij is dus tussen 2 januari 22:00 en 5 januari 11:00 gedaald van 80% naar 55%.

Dit klinkt anders dan de eenmalige afname waar zo te lezen meer mensen mee te maken hebben.

De 12v accu is al vervangen en er staat geen timer op de interieurverwarming. Ik denk dat ik niet ontkom aan een afspraak met de dealer.
Zoek op wat je erin stopt aan de laderkant dan weet je zeker of er lading wegloopt of verbruikt wordt.
Het kan nog steeds zijn dat de auto onzin berekende.
25% is veel en zo wel aan te tonen.

• Tranquility
Childofbodom schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:52:
Ik ben ook geinteresserd in de Snapdragon update. (XC40 MY2024 SMER Ultimate hier)
Helaas snapte de Volvo dealer in Echt (Limburg) er geen bal van.. Ze dachten dat ik het over de SW update met nieuwe UI had. Toen ik 3x had uitgelegd dat het om de fysieke boordcomputer update zou gaan zeiden ze dat ze daar nog niks van gehoord hadden..

Zijn er al mensen die dit hebben laten doen bij hun Volvo dealer/gepland hebben staan voor de komende weken?
Mijn dealer (Hoorn) wilde er ook niet aan. Daarom afspraak gemaakt bij de Volvo dealer in Nijverdal. Denk dat die momenteel de enige is die de upgrade uitvoert.

• caspervc
Childofbodom schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:52:

Ja, hier in Utrecht wilde de dealer er ook niet aan. Ze wisten dat het kon (de computer vervangen) maar zeiden dat ze het alleen voor defecte units deden. Daarna een afspraak gemaakt bij de eerder genoemde dealer. Over 2 weekjes ben ik aan de beurt. Volvo wil het eigenlijk niet (ws door beschikbaarheid apparaten) en de meeste dealers gaan daar netjes in mee.

• JB

JB

Cédric roelt!

Rode draad… jammer weer. Ik vermoed dat Volvo het straks gewoon gaat blokkeren. Die Intel IHU is gewoon traag qua respons en lijkt niet goed opgewassen tegen de AAOS structuur. Niet iedereen vind dat erg, maar ik stoor me elke morgen aan het gehaper na 7x drukken alvorens ik weg kan rijden, omdat er ook geen drivingprofile optie (meer) is en de ISA onzin uit moet.

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Alleen defecte IHUs vervangen, vind ik ook een interessante. Dat lijkt me garantie ipv gewoonweg meer dan 1K aftikken voor een swap?

Mijn boefje is liev!

• cdwave
Waterblok schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:42:
... Kennelijk is er een beetje sneeuw gevallen.
Maar waarom is er rond de dakantenne geen sneeuw?
Geeft die antenne warmte af? Als de wind rond de antenne de oorzaak is zou het niet zo symmetrisch zijn toch?
Dat zou best kunnen. Ik vermoed dat de antenne dan als magnetron werkt, water (en ijs) reageren op de 2GHz frequenties die ook voor wifi enzo gebruikt worden. Met die pakweg 0,5 Watt zul je geen kip kunnen ontdooien, maar 't kan net genoeg zijn om sneeuw (wat een heel lage dichtheid heeft) weg te houden bij een temperatuur net boven het vriespunt.

Maar bij nader inzien, ik denk dat het simpelweg een kwestie is van isolatie. Rond de antennedoorvoer is de isolatie slecht, en daar lekt dus extra warmte uit je interieur weg. Binnen in de auto is het waarschijnlijk nog steeds een paar graden warmer dan buiten. Je ruit is om dezelfde reden niet bedekt met sneeuw.

[ Voor 19% gewijzigd door cdwave op 06-01-2026 10:26 ]

• Waterblok
De achterruit staat bijna onder afdak, de zijruiten zijn wit.
Maar het valt gewoon op, de accu loopt er niet van leeg.

• RigolleM
[...]

Ja dat realiseer ik mij, maar hij is niet nieuw nieuw, er staat al 7300km op de teller, werd geleased door een werknemer die nu uit dienst is, maar geen idee hoelang hij stil stond. Die 540km aan range zal ik wellicht niet veel meer zien, maar zal ook geen 280km zijn zoals bij de SMSR MY23 's winters ;)

Er wordt veel verwacht van de nieuwe UI door velen, maar persoonlijk vind ik het navigatiescherm nu nog kleiner dan in de oude UI (door de extra balk), en zeker als je 8 maanden met een Tesla gereden hebt... is het wel ff wennen :) Dat het vlot werkt ga ik niet tegenspreken... :*)

• caspervc
Waterblok schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:06:
De achterruit staat bijna onder afdak, de zijruiten zijn wit.
Maar het valt gewoon op, de accu loopt er niet van leeg.
Is je auto connected met de wifi van je huis? Dan kan het zijn dat daar warmte wordt gegenereerd. Mijn XC40 staat voor de deur op straat. En bij de vin ligt evenveel sneeuw als op de rest van het dak. ca. 25 cm 8)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

caspervc schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:23:
[...]

Is je auto connected met de wifi van je huis? Dan kan het zijn dat daar warmte wordt gegenereerd. Mijn XC40 staat voor de deur op straat. En bij de vin ligt evenveel sneeuw als op de rest van het dak. ca. 25 cm 8)
nou... 25cm is wat overdreven denk ik, er is max 5 cm gevallen sinds gisterochtend en daarvoor was het dagenlang hagel en nattesneeuw.

Maar ik heb de wagen ook geladen vannacht, gisteren mijn vrouw moeten ophalen omdat na 15 uur (toen de zon scheen en de wegen goed begaanbaar waren) de bussen door de "erbarmelijke omstandigheden" plots de dienstregeling staaktem terwojl ze in de enorme sneeuwbui sochtends gewoon doorreden.

Rond de antenne geen dooi te zien, lag net als op de rest van het dak 4 a 5 cm, maar recht boven de laadopening was linksachter op het dak wel minder sneeuw, en dat is me voorheen ook wel eens opgevallen.

Lijkt idd wat met de isolatie te maken te hebben, bij mij zit die onder de antenne gewoon goed kennelijk, maar boven de laadklep is het weer minder dik of heeft een opening.
Net of de koffie de isolatie aanbrengende persoon in de fabriek gesmaakt heeft of niet, en hij of zij de werkzaamheden dus met een minder of beter humeur heeft uitgevoerd zeg maar :)

• Watmaakhetuit
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:24
ron65 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:37:
[...]

nou... 25cm is wat overdreven denk ik, er is max 5 cm gevallen sinds gisterochtend en daarvoor was het dagenlang hagel en nattesneeuw.
Bij jou ron65, maar in sommige delen van het land is er aanzienlijk meer gevallen dan bijvoorbeeld in de buurt van Schiphol (waar jij woont, dacht ik).
Hier is het vrijdag al begonnen met sneeuwen. Zie bijgesloten foto's: 1 foto van tafel waar afgelopen zondag al behoorlijk wat sneeuw op lag - nu staat er 16cm sneeuw op (andere foto, op tafel gemeten). Nu heeft het hier tussendoor ook al lichtjes gedooid, dus totale hoeveelheid zal hoogstwaarschijnlijk echt wel meer geweest zijn...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOZ7b54NVDM8CPO2pGMGm7uVWJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKRMTmycLJmPhqQ76mB2i7xv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01WzhUC7k-c-XG4wX89XpRZBIb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0ASm2qRMjjrHO0IHkOzQjFM.jpg?f=fotoalbum_large

• caspervc
ron65 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:37:
[...]

Plekken verschillen @ron65
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URXxXkwjJFG7l_ikIOS6EGqGq1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pN5HbnJ1tqw50GzAkDuMmdsf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aKYIH6OuVnSD7-vPEyIUV0cmJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SbN9hh4ofOtrxWtqjee7rSbe.jpg?f=fotoalbum_large

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Sja, nou dat halen we hier niet hoor, misschien morgen ook niet, zou regen en natte sneeuw worden volgens de voorspellingen.

Maar dat is inderdaad wel erg veel daar, dat zien we hier nooit!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Watmaakhetuit schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:14:
[...]

Bij jou ron65, maar in sommige delen van het land is er aanzienlijk meer gevallen dan bijvoorbeeld in de buurt van Schiphol (waar jij woont, dacht ik).
Hier is het vrijdag al begonnen met sneeuwen. Zie bijgesloten foto's: 1 foto van tafel waar afgelopen zondag al behoorlijk wat sneeuw op lag - nu staat er 16cm sneeuw op (andere foto, op tafel gemeten). Nu heeft het hier tussendoor ook al lichtjes gedooid, dus totale hoeveelheid zal hoogstwaarschijnlijk echt wel meer geweest zijn...
[Afbeelding]

[Afbeelding]
SJa, inderdaad schiphol.
Maar hier was maandagochtend nog geen sneeuw te zien, wat hagelresten, meer niet.
ROnd 8:30 begon het te sneeuwen eindelijk, en enkele uren later lag er zon 4 centimeter, dooide gistermiddag weer vrij ver weg en vanochtend was het weer aangevuld.

Anyway, ik vond wel dat de preconditioning goed werk deed, zonder deze aan te zetten was de sneeuw van de auto weg eind van de middag gisteren, en vandaag weer. 8)7

Sorry mods, even een lolletje tussendoor met dat 'extreme' weer in ons landje ;-) Nu weer ontopic.

[ Voor 30% gewijzigd door ron65 op 06-01-2026 22:20 ]

• The GUI

The GUI

ClickOps < DevOps

Hebben jullie ook van die ijsblokken aan de wielkasten hangen? Wat is het beste om die eraf te halen, gewoon zachtjes schoppen?

• caspervc
ron65 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:56:
[...]

Sja, nou dat halen we hier niet hoor, misschien morgen ook niet, zou regen en natte sneeuw worden volgens de voorspellingen.

Maar dat is inderdaad wel erg veel daar, dat zien we hier nooit!
Nu weet je ook waarom de files rond Utrecht zo groot waren 😉

• marcel_76
[...]

Met dit weer schommelt die van mij op 90% tussen de 350 a 370 en staat nu met 81% stil en 310km rijbereik na een stukje rijden vandaag. De XC40 is iets minder gestroomlijnd dan de EC40.

• Tranquility
marcel_76 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:10:
Met dit weer schommelt die van mij op 90% tussen de 350 a 370 en staat nu met 81% stil en 310km rijbereik na een stukje rijden vandaag. De XC40 is iets minder gestroomlijnd dan de EC40.
Iets meer een baksteen bedoel je. ;)

• marcel_76
Watmaakhetuit schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:14:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ach toch was het voor Schiphol genoeg om zoveel vluchten te annuleren _/-\o_ wat ben ik blij dat afgelopen vrijdag onze vlucht gegaan is al kwamen we zaterdag in een chaos op Schiphol. Even een hotel overnachting waar we de Volvo voor Park, Sleep Fly hadden geparkeerd en ook daar chaos. 1u in een rij om in te checken want iedereen wilde een kamer hebben vanwege annulering.

Daar aangekomen, liep naar de Volvo, even wat spullen uit de achterbak halen en instoppen. Heerlijk de auto weer te zien (stinkende Amerikaanse 4x4 op de Galapagos was ik wel zat). Volgende dag werkte het voorverwarmen prima, wat wel opviel was bij instappen dat het centrale scherm even moest opstarten (grappig dat toch voorverwarmen prima werkte) maar het ging toch allemaal vrij snel.

Dus ja ik snap dat sommige een hekel hebben aan de Intel CPU, is het snel? Nee! Maar is het bij mij totaal onwerkbaar? Dat vind ik op dit moment nu ook niet.

Hoop ik dat hij stuk gaat en vervangen wordt door een nieuwe unit 8) :9 :o

• marcel_76
Tranquility schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:14:
[...]

Iets meer een baksteen bedoel je. ;)
Haha precies.... Moet je zeggen dat ik de EC40 ook heel erg mooi vind, maar voor ons iets minder praktisch en ik vond in de lease het extra bedrag het niet waard omdat ik daar ook de trekhaak voor had en een stukje lederen bekleding.

• RigolleM
marcel_76 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:10:
[...]

Nog ff genieten van de range (nu ze nog niet klopt):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdLdm4R6GYuKiniUeSRyPBQ7BEQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HPInre9PQPN7fdCIDJQvIpne.png?f=fotoalbum_large

Zonet een bericht ontvangen in de Volvo app om Google Maps te koppelen, zodoende de geplande ritten doorgestuurd worden naar de navigatie. Ik herinner mij dat je hiervoor hét één en ander moest uitvogelen om dit in orde te krijgen, nu zit dit automatisch verwerkt in de app.

• marcel_76
RigolleM schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:21:
[...]

[Afbeelding]

Zonet een bericht ontvangen in de Volvo app om Google Maps te koppelen, zodoende de geplande ritten doorgestuurd worden naar de navigatie. Ik herinner mij dat je hiervoor hét één en ander moest uitvogelen om dit in orde te krijgen, nu zit dit automatisch verwerkt in de app.
Wow, dat is handig ik wist niet dat Volvo dit had ingebouwd. Ik merkte wel dat nu de batterij in Google maps vaker uitgelezen werd. Kwam terug van vakantie en las van anderen dat het werkte en mijn update was 14 dagen geleden 8)7 Toch ineens gisteren was het weer bijgewerkt en leek het accuraat, ik vraag me alleen af hoe vaak het bijgewerkt en uitgelezen wordt.

• peutje
RigolleM schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:21:
[...]

[Afbeelding]

Theoretische range is mijn ervaring met deze kou...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9m5b3O4Hrq2sN9viVlF5uwnKJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KcNZryR2jIewagNmiJCfTdVv.jpg?f=fotoalbum_large

• Juancho
ron65 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:04:
[...]

SJa, inderdaad schiphol.
Maar hier was maandagochtend nog geen sneeuw te zien, wat hagelresten, meer niet.
ROnd 8:30 begon het te sneeuwen eindelijk, en enkele uren later lag er zon 4 centimeter, dooide gistermiddag weer vrij ver weg en vanochtend was het weer aangevuld.
Twee screenshots deurbel, allebei van gisterochtend. (rechts vroeg in de ochtend en links halverwege de ochtend)
[Afbeelding][Afbeelding]
Anyway, ik vond wel dat de preconditioning goed werk deed, zonder deze aan te zetten was de sneeuw van de auto weg eind van de middag gisteren, en vandaag weer. 8)7

Sorry mods, even een lolletje tussendoor met dat 'extreme' weer in ons landje ;-) Nu weer ontopic.
Laat je buren deze foto's niet zien zou m'n advies zijn. Ik zou er not amused over zijn dat je beelden opneemt van waar ik zou wonen. Je houdt je duidelijk niet aan de regels, dat je alleen je eigen grond/pad mag opnemen.

• Largamelion
Benieuwd of deze claim van Donut Labs echt is. Zou (niet alleen) het EV-landschap serieus op zijn kop kunnen zetten en dan nog wel door een Europees bedrijf. Eerste all-solid-state batterij die alle problemen zou overkomen en in massaproductie gaat voor voertuigen (eerst in motoren).

Ik ben erg sceptisch maar als dit een scam is dan hebben ze heel veel media liggen, het nieuws wordt overal opgepikt. Klinkt te mooi om waar te zijn maar iemand moet ooit de eerste zijn dus ergens wil ik het geloven.

Die 240km range bij koud weer ga ik hopelijk binnen een paar jaar vol ongeloof aan terugdenken 😁.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

marcel_76 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:18:
[...]

Ach toch was het voor Schiphol genoeg om zoveel vluchten te annuleren _/-\o_ wat ben ik blij dat afgelopen vrijdag onze vlucht gegaan is al kwamen we zaterdag in een chaos op Schiphol. Even een hotel overnachting waar we de Volvo voor Park, Sleep Fly hadden geparkeerd en ook daar chaos. 1u in een rij om in te checken want iedereen wilde een kamer hebben vanwege annulering.

Daar aangekomen, liep naar de Volvo, even wat spullen uit de achterbak halen en instoppen. Heerlijk de auto weer te zien (stinkende Amerikaanse 4x4 op de Galapagos was ik wel zat). Volgende dag werkte het voorverwarmen prima, wat wel opviel was bij instappen dat het centrale scherm even moest opstarten (grappig dat toch voorverwarmen prima werkte) maar het ging toch allemaal vrij snel.

Dus ja ik snap dat sommige een hekel hebben aan de Intel CPU, is het snel? Nee! Maar is het bij mij totaal onwerkbaar? Dat vind ik op dit moment nu ook niet.

Hoop ik dat hij stuk gaat en vervangen wordt door een nieuwe unit 8) :9 :o
Ja die schiphol chaos is niet helemaal begrijpelijk, ik ben dan 60 en heb dus de sneeuwtoestanden in 1979 bewust meegemaakt, destijds lag er vele malen meer dan nu, maar Schiphol was niet te stuiten. De banen waren in no-time steeds weer sneeuwvrij en er werd bijna normaal gevlogen. Op 1 dag na toen het echt te erg voor woorden was met harde wind en enorme ladingen stuifsneeuw.

Nu ligt er nauwelijks wat tot gisteren, en dan 4 cm ongeveer.. maar de boel ligt hartstikke plat. Ook is er maar voor 4 dagen antivries aanwezig, voorheen was dat voor minimaal 2 maanden. Ook weer een verkeerde bezuiniging.

Net als de NS, bevroren wissels (!) ... in die tijd had iedere wissel een verwarming en konden de wissels tot -20 gewoon bediend worden. Kennelijk heeft een of andere nono dat wegbezuinigd en nu kost het bakken geld om het alsnog aan te brengen.
Net zoiets als de leeslampjes achterin wegbezuinigen bij een 50K kostende wagen, en dan ook de bedrading weglaten zodat het niet alsnog is aan te brengen.

Tegenwoordig melken we alles veel te veel uit, en steeds vaker zonder naar gevolgen te kijken. Zelfs in onze autos zie je dat dus terug ;)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:21:
[...]

Laat je buren deze foto's niet zien zou m'n advies zijn. Ik zou er not amused over zijn dat je beelden opneemt van waar ik zou wonen. Je houdt je duidelijk niet aan de regels, dat je alleen je eigen grond/pad mag opnemen.
Dat is tegenwoordig met al die deurbellen met camera zo... en de buurman weet ervan hoor. Heeft geen bezwaar. Je kunt die dingen niet precies richten. Overigens is het beeld ook bij de politie camerasite geregistreerd.

• marcel_76
ron65 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:54:
[...]

Ja die schiphol chaos is niet helemaal begrijpelijk, ik ben dan 60 en heb dus de sneeuwtoestanden in 1979 bewust meegemaakt, destijds lag er vele malen meer dan nu, maar Schiphol was niet te stuiten. De banen waren in no-time steeds weer sneeuwvrij en er werd bijna normaal gevlogen. Op 1 dag na toen het echt te erg voor woorden was met harde wind en enorme ladingen stuifsneeuw.

Nu ligt er nauwelijks wat tot gisteren, en dan 4 cm ongeveer.. maar de boel ligt hartstikke plat. Ook is er maar voor 4 dagen antivries aanwezig, voorheen was dat voor minimaal 2 maanden. Ook weer een verkeerde bezuiniging.

Net als de NS, bevroren wissels (!) ... in die tijd had iedere wissel een verwarming en konden de wissels tot -20 gewoon bediend worden. Kennelijk heeft een of andere nono dat wegbezuinigd en nu kost het bakken geld om het alsnog aan te brengen.
Net zoiets als de leeslampjes achterin wegbezuinigen bij een 50K kostende wagen, en dan ook de bedrading weglaten zodat het niet alsnog is aan te brengen.

Tegenwoordig melken we alles veel te veel uit, en steeds vaker zonder naar gevolgen te kijken. Zelfs in onze autos zie je dat dus terug ;)
Klopt helemaal, ik ben dan 10 jaar jonger maar heb ook de tijden meegemaakt dat het anders was en overal wit. Dikke pakken sneeuw, rijden deden we gewoon alleen voorzichtig.

Toen we zaterdag waren geland was de baan gewoon vrij, geen sneeuw te bekennen, geen wind het was een soepele landing. Dus tsja...

Dochter heeft de hele week online les, de bussen reden niet gisteren en vandaag tot 14u en dan denk ik UHM?

Wat mij wel opviel ten aanzien van EV is dat in de wijk waar ik woon (die is redelijk nieuw) er heel veel EVs zijn, mega veel zonnepanelen dus er is ook afgelopen maanden flink uitgebreid in het stroomnet. Echter met autorijden tsja.. De EV rijdt de sneeuw wel plat maar geen uitlaat, dus geen warmte en geen gesmolten sneeuw. Toen ik vandaag boodschappen ging doen in een andere wijk, was dat een heel ander gezicht.

Iedereen aan de EV... Ik vraag mij dan ook af hoe ze dat in Noorwegen, Denemarken of andere landen doen waar meer sneeuw valt en ze veel inzetten op de EV.

• Juancho
ron65 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:57:
[...]

Dat is tegenwoordig met al die deurbellen met camera zo... en de buurman weet ervan hoor. Heeft geen bezwaar. Je kunt die dingen niet precies richten. Overigens is het beeld ook bij de politie camerasite geregistreerd.
Er zit een verschil tussen een klein stukje voetpad zien op beeld of bijna de gehele straat incl inkijk bij de buren 😅.

Wij hebben ook een deurbel met camera. Die kan je gewoon afstellen in de app, bepaalde zones instellen wat je ziet. Kan je letterlijk tor best dichtbij afstemmen hoor.

Maargoed, het is een deurbel camera en geen echte camera aan je voorgevel. Kleine kans dat er dus politie of buren aan je deur staan om hierover te klagen 😁

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 07-01-2026 00:54 ]

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:19
Largamelion schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:54:
Benieuwd of deze claim van Donut Labs echt is. Zou (niet alleen) het EV-landschap serieus op zijn kop kunnen zetten en dan nog wel door een Europees bedrijf. Eerste all-solid-state batterij die alle problemen zou overkomen en in massaproductie gaat voor voertuigen (eerst in motoren).

Ik ben erg sceptisch maar als dit een scam is dan hebben ze heel veel media liggen, het nieuws wordt overal opgepikt. Klinkt te mooi om waar te zijn maar iemand moet ooit de eerste zijn dus ergens wil ik het geloven.

Die 240km range bij koud weer ga ik hopelijk binnen een paar jaar vol ongeloof aan terugdenken 😁.
Het heeft een mooi marketing gehalte zonder veel details. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn is dat ook meestal zo. Eerst zien, dan geloven.

• Largamelion
vdburg schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:19:
[...]

Het heeft een mooi marketing gehalte zonder veel details. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn is dat ook meestal zo. Eerst zien, dan geloven.
Precies en zo denkt iedereen er wel over denk ik.

Toch blij met mijn winterbanden in dit weer, zonet weer door de sneeuw gereden en geen enkele keer grip verloren. Bij de wagens voor mij zag ik de wielen doorslippen bij het kleinste manoeuvre. Geloof toch best dat er zelfs met de CC een groot verschil is, daar slippen mijn wielen ook al door als ik op een nat wegdek iets te snel vertrek.

• Tranquility
vdburg schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:19:
Je wil niet weten hoe vaak ik de afgelopen jaren haleluja verhalen hoor over nieuwe battertijtechnieken die snel op de markt zouden komen. Ik kan me het bericht van Toyota een jaar of zes geleden nog herinneren dat ze bijna klaar waren met hun solid state batterij en dat die volgend jaar in hun EV's zouden worden toegepast. En zo nog vele andere nieuwe batterijtechnieken en is er nog steeds helemaal niks anders op de markt dan Li-Ion en LFP. Ik geloof dus helemaal niks van al die berichten en al zeker niet op korte termijn.

Een duurzame batterij die lang meegaat is een slecht verdienmodel voor batterijfabrikanten, dus ik vermoed dat die niet zo veel haast hebben om die op de markt te zetten..

[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 07-01-2026 09:17 ]

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
The GUI schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:13:
Hebben jullie ook van die ijsblokken aan de wielkasten hangen? Wat is het beste om die eraf te halen, gewoon zachtjes schoppen?
Jep! gewoon eraf schoppen. Als het echt harnekkig is gebruik ik een steel om ze eraf te slaan. (Wij wonen in Noorwegen dus dit is bijna elke dag relevant ;).

Nou weet ik niet hoeveel ijs er zit op jouw auto maar haal het in ieder geval weg. Ermee reden kan je auto/banden beschadigen en worst case kan je niet meer volledig sturen!

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• JB

JB

Cédric roelt!

En nog een tip, schop ze er niet af op je oprit :D Vies bruin is het allemaal

Mijn boefje is liev!

• cdwave
Tranquility schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:16:
[...]
Een duurzame batterij die lang meegaat is een slecht verdienmodel voor batterijfabrikanten, dus ik vermoed dat die niet zo veel haast hebben om die op de markt te zetten..
Mwa, ik denk dat dat wel meevalt. De markt voor batterijen is er eentje van meer, meer, meer... Los van de EVs zijn ook huizen een prima afzetmarkt. En hoe goedkoper de productie, hoe meer je er gaat verkopen. Wie zonnepanelen heeft wil best een 2 MWh accu om in de zomer op te laden en in de winter te gebruiken....

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 00:51:
[...]

Er zit een verschil tussen een klein stukje voetpad zien op beeld of bijna de gehele straat incl inkijk bij de buren 😅.

Wij hebben ook een deurbel met camera. Die kan je gewoon afstellen in de app, bepaalde zones instellen wat je ziet. Kan je letterlijk tor best dichtbij afstemmen hoor.

Maargoed, het is een deurbel camera en geen echte camera aan je voorgevel. Kleine kans dat er dus politie of buren aan je deur staan om hierover te klagen 😁
Sterker, ik had die buurtuin afgeschermd, maar toen werd er vorig jaar een BBQ uit die tuin gestolen en was de buurman erg teleurgesteld dat ik dat had afgeschermd.
Dus notabene op zijn verzoek gewoon opengezet allemaal. Die gaat echt niet klagen.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

marcel_76 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:25:
[...]

Klopt helemaal, ik ben dan 10 jaar jonger maar heb ook de tijden meegemaakt dat het anders was en overal wit. Dikke pakken sneeuw, rijden deden we gewoon alleen voorzichtig.

Toen we zaterdag waren geland was de baan gewoon vrij, geen sneeuw te bekennen, geen wind het was een soepele landing. Dus tsja...

Dochter heeft de hele week online les, de bussen reden niet gisteren en vandaag tot 14u en dan denk ik UHM?

Wat mij wel opviel ten aanzien van EV is dat in de wijk waar ik woon (die is redelijk nieuw) er heel veel EVs zijn, mega veel zonnepanelen dus er is ook afgelopen maanden flink uitgebreid in het stroomnet. Echter met autorijden tsja.. De EV rijdt de sneeuw wel plat maar geen uitlaat, dus geen warmte en geen gesmolten sneeuw. Toen ik vandaag boodschappen ging doen in een andere wijk, was dat een heel ander gezicht.

Iedereen aan de EV... Ik vraag mij dan ook af hoe ze dat in Noorwegen, Denemarken of andere landen doen waar meer sneeuw valt en ze veel inzetten op de EV.
LED koplampen moet je ook echt schoonvegen, al branden ze de hele dag, sneeuw erop smelt amper.
Ook de motorkap blijft heel lang ondergesneeuwd, ik veeg het ergste eraf met een zachte borstel, maar blijft altijd een aangevroren restje achter, en dat blijft terwijl met ene ICE de motorkap helemaal ontdooit.

Ook ideaal, aanzetten en rijden. terwijl de overbuurmaan vanochtend de ANWB er bij mocht halen met starthulp, accu leeg. Geen idee of onze 12v accu ook last kan krijgen van de kou, tot op heden nog niet

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

ron65 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:51:
[...]

Geen idee of onze 12v accu ook last kan krijgen van de kou, tot op heden nog niet
Het voordeel is dat onze 12V accu alleen wat elektronica hoeft te kunnen voorzien van stroom, die hoeft niet een bonk koud metaal in beweging te slingeren. Niet dat daardoor je accu niet dood kan zijn, maar hij moet wel echt ver heen zijn wil het niet meer functioneren lijkt me, waar een accu voor een verbrandingsmotor daadwerkelijk nog in staat moet zijn om een flinke piekprestatie te leveren.

• Largamelion
Tranquility schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:16:
[...]

De eerste die een betaalbare solid state batterij op de markt kan brengen en de samenstelling kan patenteren lijkt me geen windeieren te leggen. De toepassing gaat idd veel verder dan enkel EV's, denk maar aan alles waar momenteel een batterij in zit. Van Toyota weten we al dat ze meer dan een decennium op de rand van een doorbraak zitten, maar dat blijft enkel bij beloftes. Ze hebben nog maar net een EV op de markt gebracht dus ze geloven er zelf niet in lijkt me.

En er zijn al testen bezig bij o.a. Mercedes, BMW, etc met solid state batterijen in voertuigen, maar die spreken allemaal pas ten vroegste over 2027-2028 om ermee op de markt te komen en in de duurdere modellen. Donut Labs is volgens mij het eerste bedrijf dat effectief claimt om er nu mee op de markt te komen, dus we zullen vrij snel weten wat er van aan is. Ze zijn ook effectief present op CES met hun eerste motoren waar de batterij in zit, die kan je nu bestellen en zouden dan in Q1 geleverd worden.

• Tranquility
cdwave schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:17:
Mwa, ik denk dat dat wel meevalt. De markt voor batterijen is er eentje van meer, meer, meer... Los van de EVs zijn ook huizen een prima afzetmarkt. En hoe goedkoper de productie, hoe meer je er gaat verkopen. Wie zonnepanelen heeft wil best een 2 MWh accu om in de zomer op te laden en in de winter te gebruiken....
Nu heb je nog een batterij ter grootte van een zeecontainer nodig als je alle stroom opgewekt in de zomer wil gebruiken voor de winter. Dat zal voorlopig nog wel een uptopie blijven.
Voor thuisbatterijen wordt momenteel voornamelijk LiFePo4 (LFP) gebruikt, want veilig en duurzaam en daar maakt de wat lagere energiedichtheid i.v.t. Li-Ion niet zo veel uit.

Om weer even on-topic te komen, hoop ik dat de nieuwe snapdragon IHU ook het probleem oplost dat ik pas muziek hoor als ik een keer de richtingaanwijzer gebruik. Gebeurt nu toch wel bijna alke keer..

• RigolleM
Tranquility schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:41:
[...]
Om weer even on-topic te komen, hoop ik dat de nieuwe snapdragon IHU ook het probleem oplost dat ik pas muziek hoor als ik een keer de richtingaanwijzer gebruik. Gebeurt nu toch wel bijna alke keer..
Moet je teleurstellen, ik moet nog altijd op 'PLAY' duwen om de radio te doen spelen 8)7

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:23
Tranquility schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:41:
[...]

Dat lijkt eerder een software-fout. Ik zou er mee langs de werkplaats gaan. Daar kunnen ze via de kabel de software opnieuw installeren. Een “clean install” geeft een ander resultaat dan achtereenvolgende OTA-updates, ook als je na het installeren hetzelfde versienummer ziet. Bij mijn auto zijn op deze manier al eens vage fouten opgelost.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• caspervc
RigolleM schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:48:
[...]

Moet je teleurstellen, ik moet nog altijd op 'PLAY' duwen om de radio te doen spelen 8)7
Ik vind het wel lekker dat als ik in de auto ga zitten niet gelijk de radio aan gaat. Kan ik nog even rustig iets tegen de kinderen zeggen ofzo. En daarna play -> muziekje en gaan

Pagina: 1 ... 351 352 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"