• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:25:
[...]

Brandstof auto’s hebben precies hetzelfde, alleen let niemand daarop, omdat die dan nog steeds range genoeg hebben en het daarom niet opvalt…
Eens.

overigens nu 90% en 270 km range, dat komt op 300 uit bij 100%. is alweer iets verbeterd dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AW1c41CgTYt8PX6RO8fgQoVsSoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdEr2yw8wABTFqScLy7fRgSa.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:13
De range bij 90 (of 100) procent varieert hier ook stukken meer per dag ivt de warmere periodes.
Afgelopen periode heb ik afstanden van 270 tot 340 gezien... Het is ook erg afhankelijk van hoe en wat ik heb gereden de dag er voor.
Veel snelweg op 105 km/h helpt enorm in de schatting. Het is voor mijn dagelijkse trips nog steeds meer dan genoeg en kan voor het huis laden.
Zag dat de auto 'stationair' nu 3 tot 4 kW verbruikt. Is natuurlijk grotendeels de verwarming.
My22 p8

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:05
Onderschat inderdaad de temperatuur niet, verwarming doet zeker op de korte ritjes enorm op het verbruik. Maar die accu is ook net een coolpack. In onze BMW kan ik het nu uitlezen met via OBD2, maar op die koude dagen is de accu flink koud. Qua energiecapaciteit scheelt het echt wel wat kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiJQ8RZi4IpUp2Nu85VWzjw_dLY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OPJFzMDUO9ZzPyoqpkvUArmY.png?f=user_large

Vandaag was onze EX30 voor onderhoud, even met die nieuwe infotainment kunnen spelen in de XC40/XC60. Is lekker vlot, maar scherm is te klein. Alhoewel in de XC60 schaalt het mee, waardoor het lijkt alsof het voor oude mensen is :+ Wat dat betreft heeft Volvo nog wel wat te leren van de concurrentie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhwMZXbAVWsJCRdpfERXy94HAJI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/j4I6KculIpLHsm5qvfCdmabs.jpg?f=user_large

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-03 20:29
Kammika schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:25:
[...]

Brandstof auto’s hebben precies hetzelfde, alleen let niemand daarop, omdat die dan nog steeds range genoeg hebben en het daarom niet opvalt…
Het effect van temperatuur is duidelijk Met mijn xc60 hybride valt de elektrische range in de kou ook terug van 75 naar 65 km. Of dat de verminderde capaciteit van de accu is of het effect van het extra verbruik in verband met de electrische verwarming weet ik niet. Maar met zo’n 1000 km of meer benzine kilometers moet je wel een kniesoor zijn om daar erg mee te zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door Mga1600 op 29-12-2025 12:44 ]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:22
Over software-update 4.2.13 geeft Volvo niet veel informatie. Polestar geeft iets meer informatie over dezelfde update:
  • Bugfix voor wanneer DC-opladen soms een beperkt maximaal effect opleverde
  • Bugfix voor wanneer de interieurverlichting van de bagageruimte achterin af en toe niet aanging
Ik heb vorige week voor het eerst sinds tijden weer eens een DC-lader gebruikt. De SoC aan het begin was 36% en ik had de lader als bestemming in Google Maps gezet. Toch gaf de lader maar 78 kW, terwijl die 150 kW aankon en mijn auto ook. Misschien had dat te maken met de eerstgenoemde bug. Ik moet zeggen dat het wel koud was en het ritje naar de lader was maar 10 minuten. Misschien gewoon een koude batterij dus.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• vimofoto
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:37
Vorige week is plots mij spiegelglas van de buitenspiegel losgekomen. Weet iemand of dit gelijmd is of eerder iets met bevestigingen?

The best thing about a picture is that it never changes, even when the people in it do.

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:19
Vorige week nog eens naar de schoonfamilie in Frankrijk gaan bezoeken. Dat was toch wel even een belevenis aangezien het daar letterlijk net gesneeuwd had, en zij in een dorpje wonen waar je best wel wat obscure bergwegjes voor moet volgen waar in het geheel niet gestrooid wordt.

Maar alles bij elkaar genomen is dat toch allemaal weer goed meegevallen, al was ik wel blij met mijn echte winterbanden die ik enkel heb omdat er op stond toch steeds die wissel te doen ondanks dat ik eigenlijk ook gewoon de all seasons er op mocht laten liggen van de fleet manager.
Alles op one pedal drive gedaan, en 2 keer zeer lichtjes geslipt in de bocht. Één van die bochten is dan ook een bocht waar ik vorig jaar een auto nog steeds op zijn kop tegen de bomen zag liggen, dus ik reed 10 per uur en slipte nog...

Het was natuurlijk onder nul maar als ik de statistieken nakijk viel mij op dat waar ik voorheen in de bergen vlot 8 tot 12% kon regenereren, ik dat in die rit totaal niet had. 1% regeneratie. Heeft iemand dat ook al gemerkt? (FWD MY23)

Ik moet wel toegeven dat ik toen wel wenste dat ik een AWD model had, en dat idee wel ga meenemen voor de volgende leasewagen. (Los van of het opnieuw een C40 wordt eigenlijk)

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
-Vasa- schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:10:
...
Het was natuurlijk onder nul maar als ik de statistieken nakijk viel mij op dat waar ik voorheen in de bergen vlot 8 tot 12% kon regenereren, ik dat in die rit totaal niet had. 1% regeneratie. Heeft iemand dat ook al gemerkt? (FWD MY23)...
Ik ben de afgelopen maanden niet in de bergen geweest, maar ik kan me zo voorstellen dat er weinig te regenereren valt als je 10 km/h rijdt. Of je bent nog ginds in het hooggebergte en de regenereerklapper komt op de terugweg nog wel?

Ik zie weinig regenereren altijd als "gunstig". Dan heb je dus weinig hoeven afremmen en lekker constant kunnen rijden.

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:13

MicroStar_NL

Knowledge is power

-Vasa- schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:10:
Het was natuurlijk onder nul maar als ik de statistieken nakijk viel mij op dat waar ik voorheen in de bergen vlot 8 tot 12% kon regenereren, ik dat in die rit totaal niet had. 1% regeneratie. Heeft iemand dat ook al gemerkt? (FWD MY23)
Ik dacht dat het aan mij lag, maar zie in de app de laatste weken/maand alleen maar 0 kWh of slechts 0.8 kWh regeneratie.
Als ik terug kijk in de ritten, lijkt sinds begin november te gebeuren.
De ritten statistieken kloppen daarna volgens mij ook vaak gewoon niet.
Bijvoorbeeld vanochtend, ritje van Gouda naar Ikea Utrecht over de A12:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEGSGu1NmOph0TSvWh9HVTGWE1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qkmAgiONOY3u8G6tNfw0fWqw.png?f=fotoalbum_large
De rit was zeker 90% snelweg en had zo'n 105 tot 110 km/u gereden.
Als ik me niet vergis zou dat omgerekend 16,5 kWh/100 km zijn :?

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 4.2.13

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:08
Venomer schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:23:
Toch gaf de lader maar 78 kW, terwijl die 150 kW aankon en mijn auto ook. Misschien had dat te maken met de eerstgenoemde bug. Ik moet zeggen dat het wel koud was en het ritje naar de lader was maar 10 minuten. Misschien gewoon een koude batterij dus.
10 minuten is veel te kort om de batterij voor te verwarmen.

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-03 20:14

The GUI

ClickOps < DevOps

Ja hoor, hij is er! *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpLM7uKDyeQ_mPMI2g96-lJ-2qc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgJHht3zlAaNFZ0qoaVxt8sl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqnQpBG_5u7JA5a8oaKrFWMBjNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZqc5lPDz49PVZ22vkBOHnKT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4nr2sCDOiyUP0xWocrhrl_DkFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y2vYwHsvkqelHEAaDVQlC3wY.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag mocht ik hem dan ein-de-lijk ophalen: de EX40 Ultra Twin Motor in Forest Lake.
Komende van een V60 is het overzicht wat je hebt een verademing. Ook de lampen schijnen net wat verder, heel fijn! Het systeem werkt natuurlijk vlot (duh, MY26) en heeft genoeg instelmogelijkheden. Ik ben alleen nog op zoek naar de helderheid van het middenscherm, weet iemand waar dat zit?

De komende dagen gelijk op pad met de auto, morgen ~300km heen en weer en zaterdag naar Zuid-Limburg, ook een dikke 400km. Hopelijk is dan mijn laaddruppel al binnen, want nu moet ik met de virtuele laadpas van Athlon aan de gang.

Oh ja, net wat sprintjes getrokken en de accu geeft het volgende aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bxWp1zfJ9aXf1hjnglqyYnsHd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWEVS6FJQFlUMi3n7Lwg9NhG.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zal wel naar beneden bijgesteld worden na morgen. In de garage bij 99% en 18C gaf hij een bereik van 529km op :+

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:05
@The GUI Gefeliciteerd met je prachtige forestlake EX40, veel veilige kms toegewenst!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:24
Erg mooi! Gefeliciteerd @The GUI ! Welkom bij de club. Geniet van je fijne auto 🤩

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
Ik ben alleen nog op zoek naar de helderheid van het middenscherm, weet iemand waar dat zit?
Voor zover ik kan zien past het scherm zich automatisch aan aan de lichtsterkte rondom, net zoals een Android telefoon.
Maar.....
Dat geldt helaas niet voor de Google navigatie.
Die schijnt als een bouwlamp het interieur binnen of gaat ineens over op zwarte modus.
Staat in mijn wensenlijstje bovenaan.

Wat heb je een mooie kleur gekozen.
Overzichtelijk? Is de XC60 nog onoverzichtelijker?
Ik vind het uitzicht in een XC40 rondom waardeloos.

22,29 kWh/100km

• The GUI

The GUI

ClickOps < DevOps

tukker999 schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:35:
[...]

Voor zover ik kan zien past het scherm zich automatisch aan aan de lichtsterkte rondom, net zoals een Android telefoon.
Maar.....
Die schijnt als een bouwlamp het interieur binnen of gaat ineens over op zwarte modus.

Ai dat is balen. Dan moet ik er helaas maar aan gaan wennen.. :(

Nee een V60. Die is ontzettend laag waardoor je automatisch minder overzicht hebt. Het zicht rondom is dan misschien vergelijkbaar, maar omdat je in de EX40 hoger zit kan je beter vooruit kijken.

• Mga1600
tukker999 schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:35:
[...]

Maar.....

Ik vond alleen het uitzicht schuin naar achteren via de achterportierramen onvoldoende in een XC40, voor de rest ging het wel.
In een XC60 is het rondom uitzicht gewoon heel goed - beter dan in de 40 omdat alle ruiten (voor, achter en opzij) groter zijn.
Ook de achteruitrij camera is beter in een XC60 (het beeld is niet vertekend) en de cameralens wordt niet zo gauw vuil (en er is ook nog een sproeier voor die camera leverbaar - maakt de camera perfect schoon als het nodig is)

• tukker999
  • Nu online
The GUI schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:59:
Nee een V60. Die is ontzettend laag waardoor je automatisch minder overzicht hebt. Het zicht rondom is dan misschien vergelijkbaar, maar omdat je in de EX40 hoger zit kan je beter vooruit kijken.
Dat is dan ook de enige kant waar je beter kunt kijken, met als beperking dat je vlak voor de auto ook niks ziet.
In alle andere richtingen inclusief zicht door de spiegels verliest de XC40 het van de V60.
Ik kan het weten want ik heb er 10 jaar in rondgereden.
Bovendien wint de V60 het qua comfort in alle opzichten van de XC40.

Let wel. Ik ben tevreden met de XC40 hoor, maar los van het feit dat de XC40 het itt de V60 altijd doet ben ik er niet zo enthousiast over.

[ Voor 15% gewijzigd door tukker999 op 29-12-2025 23:13 ]

22,29 kWh/100km

• Vulcan750
Ik vind het uitzicht in de XC40 gewoon prima! Doordat je wat hoger zit dan in een niet-SUV kan je verder kijken, is het overzicht beter. Achter-zijruitjes lopen inderdaad op en geven een dode hoek, staat tegenover dat de buitenspiegels flink groot zijn en een prima zichtveld hebben. Ik ben het dus absoluut niet mee eens dat het rondom uitzicht van de XC/EX40 waardeloos is.
Het zicht naar achter in een EC40 vind ik wel heel beperkt door de schuin geplaatste ruit.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:51
The GUI schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:59:
[...]

Ai dat is balen. Dan moet ik er helaas maar aan gaan wennen.. :(
Als het goed is kan je dst wel aanpassen hoor. Althans, in de avond/nacht modus. Vroeger had de wagen nog een fysieke draaiknop maar dat is later weggehaald en is ergens in het menu gestopt. Even zoeken dus.

Wbt dagmodus is het idd helaas niet mogelijk in de felheid aan te passen. 5 jaar geleden al doorgegeven als verbetering maar helaas niks mee gedaan. Onze nieuwe PS2 heeft overigens exact dezelfde manier van brightness in stellen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• -Vasa-
cdwave schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:18:
[...]

Ik ben de afgelopen maanden niet in de bergen geweest, maar ik kan me zo voorstellen dat er weinig te regenereren valt als je 10 km/h rijdt. Of je bent nog ginds in het hooggebergte en de regenereerklapper komt op de terugweg nog wel?
Het is nu ook niet meteen het hooggebergte, en het dorp zelf ligt in een vallei. Regeneratie is natuurlijk altijd hoger op de terugweg omdat we uiteindelijk natuurlijk terug in ons vlakke land komen. Maar van mijn vorige trips daar weet ik zeer zeker dat de regeneratie normaal zo sterk is, dat ik eigenlijk op het laatste stuk naar het dorp vaak 2-3% kan regenereren. (Dat je op een punt bijvoorbeeld 28 hebt en toekomt met 31 valt immers op) Het is ook één van de redenen waarom ik zo enthousiast ben over ev's in het algemeen, in gebieden zoals dit zijn ze ontzettend praktisch met hun onmiddelijke koppel en hun regeneratie. Als je aan je huis daar je lader hebt, is het praktischer dan een benzine wagen. Om te kunnen tanken moet je daar immers ook 20 minuten voor omrijden.

Maar de snelheid speelt misschien mee natuurlijk. Ik reed ook niet de hele tijd 10km/h, meestal tussen de 30 en de 50 met een paar enorm trage stukjes afhankelijk van het wegdek.

• -Vasa-
MicroStar_NL schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:01:
[...]

Ik dacht dat het aan mij lag, maar zie in de app de laatste weken/maand alleen maar 0 kWh of slechts 0.8 kWh regeneratie.
Als ik terug kijk in de ritten, lijkt sinds begin november te gebeuren.
De ritten statistieken kloppen daarna volgens mij ook vaak gewoon niet.
Bijvoorbeeld vanochtend, ritje van Gouda naar Ikea Utrecht over de A12:
[Afbeelding]
De rit was zeker 90% snelweg en had zo'n 105 tot 110 km/u gereden.
Als ik me niet vergis zou dat omgerekend 16,5 kWh/100 km zijn :?
Ik reken er eerlijk gezegd niet op dat die statistieken in detail juist zijn. Maar gebruik het eerder om inschatting te kunnen doen over mijn algemene range. Hieronder wat het was op de weg terug, voor een eerste stukje (na anderhalf uur door bergpaden rijden die soms nog besneeuwd waren, wil je wel even pauzeren), wat nog altlijd minder is dan de vorige keer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w41xRE0K66qcadQvV6nBbwLGIhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NNLFllN8zxPmDBzjQHLCFRc2.png?f=fotoalbum_large

Mogelijk dat gezien een hoger gebruik door het weer, de totale regeneratie een lager percentage is ofzo. Ik vind het geen probleem voor de duidelijk. Ik vind het vooral boeiend en leuk om te delen en te horen wat andere mensen ondervinden. :-)

[ Voor 3% gewijzigd door -Vasa- op 30-12-2025 09:11 ]

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:14
Vandaag proefritje ex40 gedaan. Wat mij opviel tov mijn huidige xc40 (my22, Fwd)

In de plus:
- geen slippende voorwielen als je het gas vol intrapt (ook achterwielaandrijving slippen niet). Merk verder geen verschil tussen fwd en rwd
- nieuwe ui wel top, zeker met die snapdragon erin, waardoor ook lekker snappy.
- instrumentcluster ziet er ook strakker uit.

In de min:
- nog steeds middentunnel achterin,waardoor nog steeds te krap voor 5 personen. Gemiste kans
- bereik viel me tegen had nog 63% lading en gaf 200 km range aan (en dit was ook nog de extended range)
- wat is die duur geworden. Er is nu een “Europa” aanbieding die het te doen maakt, maar nog steeds fors hoger dan mijn aanschafbedrag 4jr geleden (dit zie ik ook bij andere auto’s nu ik weer aan het oriënteren ben ). Moet of gaan bijbetalen of met een minder luxe versie genoegen gaan nemen..

Zeker dus nog geen uitgemaakte zaak dus dat mijn volgende weer een ex40 wordt…

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:24
Kammika schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:25:
Vandaag proefritje ex40 gedaan. Wat mij opviel tov mijn huidige xc40 (my22, Fwd)

In de plus:
- geen slippende voorwielen als je het gas vol intrapt (ook achterwielaandrijving slippen niet). Merk verder geen verschil tussen fwd en rwd
- nieuwe ui wel top, zeker met die snapdragon erin, waardoor ook lekker snappy.
- instrumentcluster ziet er ook strakker uit.

In de min:
- nog steeds middentunnel achterin,waardoor nog steeds te krap voor 5 personen. Gemiste kans
- bereik viel me tegen had nog 63% lading en gaf 200 km range aan (en dit was ook nog de extended range)
- wat is die duur geworden. Er is nu een “Europa” aanbieding die het te doen maakt, maar nog steeds fors hoger dan mijn aanschafbedrag 4jr geleden (dit zie ik ook bij andere auto’s nu ik weer aan het oriënteren ben ). Moet of gaan bijbetalen of met een minder luxe versie genoegen gaan nemen..

Zeker dus nog geen uitgemaakte zaak dus dat mijn volgende weer een ex40 wordt…
Wbt je minpunten
- de auto is in de basis hetzelfde en ontwikkeld met midden tunnel (ook voor ice / plugin). Bij de EV zit hier een deel van de batterij. Bij een kleine update (wat xc40 recharge -> ex40 is) is het niet reëel te verwachten dat er structurele platform wijzigingen worden doorgevoerd. Bovendien mis je dan ruimte voor de accu. Overigens heb ik liever een midden tunnel dan een (te) hoge vloer waardoor je voor geen meter zit.
- range ligt natuurlijk heel erg aan historisch verbruik. Als het een demo is waar iedereen mee proeftijd zal die veel op z'n staart worden getrapt. Mijn my24 rwd staat nu met 51% op 220km
- qua prijs is ie de laatste periode behoorlijk gedaald juist. Voor wat ik 2 jaar geleden betaalde voor mijn plus rwd ext kan ik nu een fully loaded Ultra Europa twin performance kopen.... :X

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Kammika
caspervc schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:56:
[...]

Wbt je minpunten
- de auto is in de basis hetzelfde en ontwikkeld met midden tunnel (ook voor ice / plugin). Bij de EV zit hier een deel van de batterij. Bij een kleine update (wat xc40 recharge -> ex40 is) is het niet reëel te verwachten dat er structurele platform wijzigingen worden doorgevoerd. Bovendien mis je dan ruimte voor de accu. Overigens heb ik liever een midden tunnel dan een (te) hoge vloer waardoor je voor geen meter zit.
- range ligt natuurlijk heel erg aan historisch verbruik. Als het een demo is waar iedereen mee proeftijd zal die veel op z'n staart worden getrapt. Mijn my24 rwd staat nu met 51% op 220km
- qua prijs is ie de laatste periode behoorlijk gedaald juist. Voor wat ik 2 jaar geleden betaalde voor mijn plus rwd ext kan ik nu een fully loaded Ultra Europa twin performance kopen.... :X
Ik vergelijk de prijs met 4 jr geleden, dan is er fors verschil. Voor 51k had ik de maximaal aangeklede versie, en dat was inclusief ook nog accessoires als dakdragers en fietsendrager (maar is helaas niet uniek voor Volvo, ze zijn allemaal flink duurder geworden)

Vwb die middentunnel; ik snap je punt, maar ik vergelijk met andere auto’s in het segment. Die zijn allemaal de middentunnel kwijt. En de vloer is echt niet bij allemaal stuk hoger dan bij de Volvo. Dat doen ze niet zo goed tov de concurrentie…

Verder blijft het een mooie bak, maar als gezinsauto met regelmatig 2 (en af en toe 3) volwassenen achter in is dit voor mij wel een overweging…

• Childofbodom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:53
Ik heb een MY24 XC40 SMER en overweeg de snapdragon upgrade. Zou je met de upgrade ook langer in aanmerking komen voor software updates enof de nieuwe UI meteen krijgen na installatie?

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:54
Childofbodom schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:44:
Ik heb een MY24 XC40 SMER en overweeg de snapdragon upgrade. Zou je met de upgrade ook langer in aanmerking komen voor software updates enof de nieuwe UI meteen krijgen na installatie?
De nieuwe UI zit er sowieso op.
Het is een nieuwere/snellere hardware generatie dan de op de Intel Atom gebaseerde unit, dus de uiteindelijke support zal in de toekomst wellicht iets langer zijn . Vergelijk het met een smartphone, waarvan de nieuwere modellen ook langer support krijgen.
Mijn MY24 XC40 SMER is privé eigendom en is nu twee jaar oud een heeft slechts 35k erop zitten en wil er nog wel ff mee doen dus voor mij is het de upgrade waard. De upgrade staat gepland voor 16 januari. :)

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:32
Kammika schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:17:
[...]
Ik vergelijk de prijs met 4 jr geleden, dan is er fors verschil. Voor 51k had ik de maximaal aangeklede versie, en dat was inclusief ook nog accessoires als dakdragers en fietsendrager (maar is helaas niet uniek voor Volvo, ze zijn allemaal flink duurder geworden)
Dan is die prijs 3 jaar geleden al pak gestegen want mijn MY23 Ultimate (geen full-optie) besteld in oktober 2022 was al 61K.
Of is je genoemde prijs exclusief BTW? Er zit waarschijnlijk ook nog verschil op of je hem in NL of BE koopt.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2026.2.1)

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:24
Daarnet nog eens vertrokken met een koude auto en meteen werd ik eraan herinnerd hoe traag het systeem werkelijk is. Duurde echt een paar minuten vooraleer alles normaal reageerde.

Besef nu dat ik er op zich bijna nooit last van heb omdat ik meestal voorverwarm/koel.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02:35
Onze XC40 SMER 2024 was van de week voor 60.000 km beurt naar de garage. Alles OK, all-season banden hebben nog 4 mm. Kosten waren nog inbegrepen bij de aanschaf 2 jaar terug.

Terwijl ik moest wachten in wat verschillende auto's gezeten.
ES90 stond er net. Mooi van buiten en voorin. Achterin te lage bank, achter mezelf (200 cm) wil alleen voor kinderen. Zicht in achteruitkijkspiegel was belabberd door erg lage/korte achterruit en midden hoofdsteun.
Gebruik van het scherm gaat lekker vlot. Minpunt vond ik de 'snelbediening' van zaken waarvoor ik 3 of 4x het scherm voor aanraken.
Navigeren zoals we gewend zijn. Binnen een paar seconden een rit van 2300 km gepland inclusief (7) laadstops.
Verbruik statistieken in systeem zijn leuk. Wellicht wat over de top: per balkje rijden/klimaat/accu+elektronica.
Achterbak vooral diep, maar nauwelijks ruimte onder de vloer. Laadkabel lag daar.
Elektrisch glas wat ondoorzichtig of transparant schakelt is een leuke gadget. Helpt vast tegen direct inschijnen van de zon.
EX30 had ik nog nooit in gezeten. Voelt ruimtelijk aan voorin. Miste scherm voor me niet (hoewel ik niet reed).

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Mga1600
DrBOB101 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:23:
Onze XC40 SMER 2024 was van de week voor 60.000 km beurt naar de garage. Alles OK, all-season banden hebben nog 4 mm. Kosten waren nog inbegrepen bij de aanschaf 2 jaar terug.

Terwijl ik moest wachten in wat verschillende auto's gezeten.
ES90 stond er net. Mooi van buiten en voorin. Achterin te lage bank, achter mezelf (200 cm) wil alleen voor kinderen. Zicht in achteruitkijkspiegel was belabberd door erg lage/korte achterruit en midden hoofdsteun.
Gebruik van het scherm gaat lekker vlot. Minpunt vond ik de 'snelbediening' van zaken waarvoor ik 3 of 4x het scherm voor aanraken.
Navigeren zoals we gewend zijn. Binnen een paar seconden een rit van 2300 km gepland inclusief (7) laadstops.
Verbruik statistieken in systeem zijn leuk. Wellicht wat over de top: per balkje rijden/klimaat/accu+elektronica.
Achterbak vooral diep, maar nauwelijks ruimte onder de vloer. Laadkabel lag daar.
Elektrisch glas wat ondoorzichtig of transparant schakelt is een leuke gadget. Helpt vast tegen direct inschijnen van de zon.
EX30 had ik nog nooit in gezeten. Voelt ruimtelijk aan voorin. Miste scherm voor me niet (hoewel ik niet reed).
Heeft die ES90 niet standaard een digitale spiegel? Indien niet standaard dan in ieder geval een optie. Had ik in mijn C40 ook werkt prima! Lost het probleem van een kleine achterruit perfect op!

• The GUI

The GUI

ClickOps < DevOps

Nog een kleine update van mijn eerste trip van 260km.
Ik vertrok met 80% en bij aankomst was dit volgens mij 42% (niet op gelet). Terug naar huis zou hij 4% zijn bij aankomst. Dat vond ik toch te spannend dus ik heb hem toch even bijgeladen aan de snellader. Daar heb ik 26kWh geladen tot 64%. Bewust iets langer geladen omdat ik thuis nog niet kan laden omdat de druppel van Athlon nog onderweg is. Aankomst thuis zou 33% zijn maar was uiteindelijk 38%.
Verbruik nu is 24,5kWh/100km.

Valt me reuze mee, maar het nog niet thuis kunnen laden op kosten van de baas is wel lastig.

Zaterdag een tripje Zuid-Limburg, 424km op en neer. Ik zal dan weer een update geven.

De auto rijdt overigens goed, en de directe respons op het pedaal is een verademing t.o.v. het start/stopsysteem van de V60. De V60 zat net wat beter en was comfortabeler op de snelweg, maar dat is inherent aan respectievelijk de zitpositie en langere wielbasis. Ook erg fijn is KESSY, en de profielen aan de verschillende sleutels in combinatie met de elektrische stoelen. Nu kan de wederhelft niet meer zuchten dat ze ‘haar stand’ kwijt is.
Oh ja, die Twin Motor is mega chill op de snelweg, even stroom erbij en je vliegt weg. De stoplichtsprintjes zijn ook verslavend :+

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:58
The GUI schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 08:25:
Nog een kleine update van mijn eerste trip van 260km.
Ik vertrok met 80% en bij aankomst was dit volgens mij 42% (niet op gelet). Terug naar huis zou hij 4% zijn bij aankomst. Dat vond ik toch te spannend dus ik heb hem toch even bijgeladen aan de snellader. Daar heb ik 26kWh geladen tot 64%. Bewust iets langer geladen omdat ik thuis nog niet kan laden omdat de druppel van Athlon nog onderweg is. Aankomst thuis zou 33% zijn maar was uiteindelijk 38%.
Verbruik nu is 24,5kWh/100km.

Valt me reuze mee, maar het nog niet thuis kunnen laden op kosten van de baas is wel lastig.

Zaterdag een tripje Zuid-Limburg, 424km op en neer. Ik zal dan weer een update geven.

De auto rijdt overigens goed, en de directe respons op het pedaal is een verademing t.o.v. het start/stopsysteem van de V60. De V60 zat net wat beter en was comfortabeler op de snelweg, maar dat is inherent aan respectievelijk de zitpositie en langere wielbasis. Ook erg fijn is KESSY, en de profielen aan de verschillende sleutels in combinatie met de elektrische stoelen. Nu kan de wederhelft niet meer zuchten dat ze ‘haar stand’ kwijt is.
Oh ja, die Twin Motor is mega chill op de snelweg, even stroom erbij en je vliegt weg. De stoplichtsprintjes zijn ook verslavend :+
Duidelijk nog last van "Range anxiety" :+
Met een MY26 model zou ik mij geen zorgen maken voor een ritje van 260km in de winter, die 424km zal niet lukken 's winters ;)

• The GUI

The GUI

ClickOps < DevOps

Haha ja daar ben ik me zeker bewust van! Ik houd er al niet van als mijn apparaten <15% lading hebben. Dit is mijn eerste EV, maar daarentegen ging ik ook altijd gelijk tanken zodra het lampje aansprong met nog 100km bereik. Dus ik zal mijn manieren moeten aanpassen ;)

• RigolleM
The GUI schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:49:
Haha ja daar ben ik me zeker bewust van! Ik houd er al niet van als mijn apparaten <15% lading hebben. Dit is mijn eerste EV, maar daarentegen ging ik ook altijd gelijk tanken zodra het lampje aansprong met nog 100km bereik. Dus ik zal mijn manieren moeten aanpassen ;)
Zeker als je wilt gebruik maken van de maximale laadcurve ben je beter van rond de 10% te laden, zelfs lager... op een autosnelweg waar je om de 40 à 50 km kunt snelladen, kan je gerust aan 15% nog een laadstation overslaan ;)

• Tranquility
RigolleM schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:53:
Zeker als je wilt gebruik maken van de maximale laadcurve ben je beter van rond de 10% te laden, zelfs lager... op een autosnelweg waar je om de 40 à 50 km kunt snelladen, kan je gerust aan 15% nog een laadstation overslaan ;)
Li-Ion voelt zich het lekkerst bij een SoC tussen de 20% en 80%. Ik houd hem daar tussen en dat lukt prima. Ik kom eigenlijk zelden onder de 30%. Heel soms bij een lange rit laad ik wel eens tot 90% en ongeveer eens in de drie maanden tot 100% voor de kalibratie maar normaal staat de laadslider hier vast op 80%.

• Kammika
Tranquility schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:19:
[...]

Li-Ion voelt zich het lekkerst bij een SoC tussen de 20% en 80%. Ik houd hem daar tussen en dat lukt prima. Ik kom eigenlijk zelden onder de 30%. Heel soms bij een lange rit laad ik wel eens tot 90% en ongeveer eens in de drie maanden tot 100% voor de kalibratie maar normaal staat de laadslider hier vast op 80%.
Dat zou voor mij de auto onbruikbaar maken. Mijn woonwerk is 240km heen en terug. Dat red ik niet met maar 60% van de actieradius

Ik vind het zelf ook vrij onzinnig: om wat degradatie te voorkomen (wat zal dat zijn: 5% extra of zo over langere tijd?) gebruik je standaard 40% van de accucapacitiet niet? Dat lijkt me buiten proportie. De behandeling is dan erger dan de kwaal

Bovendien: het is vooral belangrijk als je de auto lang niet gebruikt dan die dan niet dicht tegen de 0 of 100% staat. Maar even tot 100% laden om daarna te gaan rijden is geen enkel probleem (net zoals met een paar % bij de laadpaal aankomen om daarna aan de lader te zetten)

• Tranquility
Kammika schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:39:
Dat zou voor mij de auto onbruikbaar maken. Mijn woonwerk is 240km heen en terug. Dat red ik niet met maar 60% van de actieradius

Ik vind het zelf ook vrij onzinnig: om wat degradatie te voorkomen (wat zal dat zijn: 5% extra of zo over langere tijd?) gebruik je standaard 40% van de accucapacitiet niet? Dat lijkt me buiten proportie. De behandeling is dan erger dan de kwaal

Bovendien: het is vooral belangrijk als je de auto lang niet gebruikt dan die dan niet dicht tegen de 0 of 100% staat. Maar even tot 100% laden om daarna te gaan rijden is geen enkel probleem (net zoals met een paar % bij de laadpaal aankomen om daarna aan de lader te zetten)
Als je zo'n lange woon-werk afstand hebt is dat begrijpelijk. Het klopt dat vol laden vlak voor vertrek nauwelijks een probleem is en (lang) wegzetten moet je idd nooit vol of bijna leeg doen. Maar ik heb een lage woon-werk afstand en ben speciaal voor de 82kW Extended Range gegaan voor lange levensduur vanwege privé aankoop. Dus leg ik mijn batterij in de watten om het degradatiespook zo veel mogelijk uit te stellen. :)

• tukker999
  • Nu online
Dus leg ik mijn batterij in de watten om het degradatiespook zo veel mogelijk uit te stellen. :)
Goede analogie over hoe we met onszelf kunnen omgaan.

22,29 kWh/100km

• RigolleM
[...]

Als je door de week weinig km's maalt snap ik het, maar op reis wil je zoveel mogelijk op de maximale curve laden. De pudding zakt in mekaar vanaf 70%, dus is het eerder aangewezen om lager te starten. Van 20% naar 70% is maar een halve accu, van 5 of 10% kan je een pak verder rijden en profiteer je van de maximale laadcurve. Van die paar weken gaat de batterij niet slechter worden...

• Tranquility
RigolleM schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:18:
Als je door de week weinig km's maalt snap ik het, maar op reis wil je zoveel mogelijk op de maximale curve laden. De pudding zakt in mekaar vanaf 70%, dus is het eerder aangewezen om lager te starten. Van 20% naar 70% is maar een halve accu, van 5 of 10% kan je een pak verder rijden en profiteer je van de maximale laadcurve. Van die paar weken gaat de batterij niet slechter worden...
Klopt verder hoor maar als ik niet verder hoef dan hou ik de batterij liever in de sweet spot. Als ik wel verder moet weet ik dat doorgaans van te voren en zet ik hem hoger. Daarom is het wel fijn dat je dat gewoon in de app kunt instellen.

• RigolleM
Tranquility schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:36:
[...]

Klopt verder hoor maar als ik niet verder hoef dan hou ik de batterij liever in de sweet spot. Als ik wel verder moet weet ik dat doorgaans van te voren en zet ik hem hoger. Daarom is het wel fijn dat je dat gewoon in de app kunt instellen.
Ik hou mijn batterij ook gezond, maar dit weekend naar Parijs geweest en vertrokken in Parijs met 46% en gereden tot 5%, om dan pas te snelladen.

• Tranquility
RigolleM schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:52:
Ik hou mijn batterij ook gezond, maar dit weekend naar Parijs geweest en vertrokken in Parijs met 46% en gereden tot 5%, om dan pas te snelladen.
Onderweg laden is sowieso handiger op een lagere SoC vanwege de hogere initiële laadsnelheid. Toch niet onbelangrijk als je onderweg bent!

• RigolleM
Tranquility schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:00:
[...]

Onderweg laden is sowieso handiger op een lagere SoC vanwege de hogere initiële laadsnelheid. Toch niet onbelangrijk als je onderweg bent!
Niet als je bij een verouderde Tesla SuC V2 gaat laden, en er dan iemand naast jou komt laden, terwijl er zoveel plek was... We zaten in de McDo en ik zat in de app te kijken en plots zakte de laadsnelheid in mekaar. Keek dan naar de camera en zag een roze Tesla naast mij staan en toen wist ik genoeg 8)7

• Juancho
Maar war is er nou echt bekend over die accu degradatie na een x aantal jaar dan? Wat ik lees valt dat enorm mee en is het eerder bijna te verwaarlozen. Je mist na 5 jaar een paar procent... In praktijk merk je dat toch amper? Ik zou zeggen ga gewoon rijden. Heb je 100% nodig laad lekker door en zorg dat je relatief snel weg rijdt en de wagen niet met 100% laat staan. Heb je het nodig nodig? Lekker op 80/90%. Heb je een langere (road) trip? Gewoon lekker kachelen en bjj snelladen lekker laag percentage bjj aankomst en na 15-30min kan je weer met een vrijwel volle accu weg.

Tis een gebruiksvoorwerp hé. Dat je netjes en zuinig bent helemaal top maar de degradatie van de accu is toch helemaal niet zo extreem?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• k-jah
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:17
De XC van m’n vriendin herstart vaak niet uit zichzelf als de load balancing van onze laadpaal de auto zonder stroom heeft gezet. Of bijv. Wanneer we enkel willen laden met overschot van de zonnepanelen en er is even geen opbrengst. Dan is de enige remedie de wagen te ontgrendelen en weer op slot doen.
Is dit iets courant bij de Volvo’s? Mijn polestar heeft hier geen last van.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
k-jah schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:43:
De XC van m’n vriendin herstart vaak niet uit zichzelf als de load balancing van onze laadpaal de auto zonder stroom heeft gezet. Of bijv. Wanneer we enkel willen laden met overschot van de zonnepanelen en er is even geen opbrengst. Dan is de enige remedie de wagen te ontgrendelen en weer op slot doen.
Is dit iets courant bij de Volvo’s? Mijn polestar heeft hier geen last van.
Xc40 en P2 zijn op dat gebied exact hetzelfde. Of is die XC een hybride? Welke laadpaal?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Tranquility
Juancho schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:23:
Maar war is er nou echt bekend over die accu degradatie na een x aantal jaar dan? Wat ik lees valt dat enorm mee en is het eerder bijna te verwaarlozen. Je mist na 5 jaar een paar procent... In praktijk merk je dat toch amper? Ik zou zeggen ga gewoon rijden. Heb je 100% nodig laad lekker door en zorg dat je relatief snel weg rijdt en de wagen niet met 100% laat staan. Heb je het nodig nodig? Lekker op 80/90%. Heb je een langere (road) trip? Gewoon lekker kachelen en bjj snelladen lekker laag percentage bjj aankomst en na 15-30min kan je weer met een vrijwel volle accu weg.
Doe ik ook hoor. Als ik 100% nodig heb dan laad ik tot 100%. Maar als ik het niet nodig heb, dan niet. En sowieso zet ik de auto nooit vol of leeg weg. Het is gewoon algemene Li-Ion kennis dat laden tot 80% beter is voor de batterij op de lange duur. Minder stressvol. En als ik niet vaak 100% nodig heb, waarom zou ik dan tot 100% laden?

[ Voor 6% gewijzigd door Tranquility op 01-01-2026 12:59 ]

• Tranquility
Tis een gebruiksvoorwerp hé. Dat je netjes en zuinig bent helemaal top maar de degradatie van de accu is toch helemaal niet zo extreem?
Klopt, maar zoveel is er nog niet bekend van de accu van de EX/XC40, maar lees ik wel her en der dat de capaciteit in sommige gevallen toch wel significant is afgenomen in een paar jaar tijd. Tja, dan is mijn motto: better safe than sorry.

• RigolleM
Tranquility schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:51:
[...]

Doe ik ook hoor. Als ik 100% nodig heb dan laad ik tot 100%. Maar als ik het niet nodig heb, dan niet. En sowieso zet ik de auto nooit vol of leeg weg. Het is gewoon algemene Li-Ion kennis dat laden tot 80% beter is voor de batterij op de lange duur. Minder stressvol. En als ik niet vaak 100% nodig heb, waarom zou ik dan tot 100% laden?
Dat is niet altijd het geval, ik heb nu een LFP batterij die ik minstens 1x/week op 100% moet zetten voor de BMS. De wagen is net 2 jaar oud, heeft 67k km's en heeft een degradatie van 1,7%. Een NMC batterij is gevoeliger voor degradatie, welke in de Volvo's zitten, daarom het advies om tot 90% te laden (door Volvo). Ik zette mijn Volvo altijd op vrijdag op 100%, zodoende ik het weekend kon overbruggen tot maandag, want ik had toen geen laadpaal thuis.

• RigolleM
Tranquility schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:59:
[...]

Klopt, maar zoveel is er nog niet bekend van de accu van de EX/XC40, maar lees ik wel her en der dat de capaciteit in sommige gevallen toch wel significant is afgenomen in een paar jaar tijd. Tja, dan is mijn motto: better safe than sorry.
Kijk eens in het topic van de Tesla occassions, daar staat vaak de batterijcapaciteit vermeldt van wagens uit 2019. De long range modellen hebben allemaal een NMC batterij zoals Volvo. Ik vind het inderdaad jammer dat dit bij Volvo niet gespecifieerd is welke batterijen er gebruikt worden.

• Tranquility
RigolleM schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:06:
Dat is niet altijd het geval, ik heb nu een LFP batterij die ik minstens 1x/week op 100% moet zetten voor de BMS. De wagen is net 2 jaar oud, heeft 67k km's en heeft een degradatie van 1,7%. Een NMC batterij is gevoeliger voor degradatie, welke in de Volvo's zitten, daarom het advies om tot 90% te laden (door Volvo). Ik zette mijn Volvo altijd op vrijdag op 100%, zodoende ik het weekend kon overbruggen tot maandag, want ik had toen geen laadpaal thuis.
Klopt, LFP oftewel LiFePo4 heeft een hele andere (ontlaad)curve dan NMC en heeft een veel steiler ontladingsverloop. Pas op het eind zakt het voltage in, anders dan bij NMC waarbij het voltage veel geleidelijker zakt. Daarom heeft een BMS het ook een stuk moeilijker bij LFP en moet die regelmatig tot 100% worden geladen om de juiste capaciteit te bepalen.

• cdwave
  • Nu online
[...]
Li-Ion voelt zich het lekkerst bij een SoC tussen de 20% en 80%.
Zit een kern van waarheid in, maar wat de auto als "0" en "100" toont is niet de werkelijke batterij capaciteit. Daar is al een flinke marge in meegenomen.

• Tranquility
RigolleM schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:10:
Kijk eens in het topic van de Tesla occassions, daar staat vaak de batterijcapaciteit vermeldt van wagens uit 2019. De long range modellen hebben allemaal een NMC batterij zoals Volvo. Ik vind het inderdaad jammer dat dit bij Volvo niet gespecifieerd is welke batterijen er gebruikt worden.
Ben het helemaal met je eens dat het jammer is dat Volvo zo geheimzinnig doet over de chemistry en de fabrikant(en) van hun packs. Naar wat ik heb begrepen maakt Volvo van verschillende fabrikanten gebruik. Ik dacht CATL en LG Chem? Als er iemand is die hier meer over weer hoor ik dat graag.

• Tranquility
cdwave schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:21:
Zit een kern van waarheid in, maar wat de auto als "0" en "100" toont is niet de werkelijke batterij capaciteit. Daar is al een flinke marge in meegenomen.
Klopt ook, ik vermoed dat Volvo daarom 90% aan houdt bij hun auto's als veilige marge waar andere merken 80% aanhouden. Waarschijnlijk omdat die een kleinere buffer hebben.

• RigolleM
Tranquility schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:23:
[...]

Ben het helemaal met je eens dat Volvo zo geheimzinnig doet over de chemistry en de fabrikant(en) van hun packs. Naar wat ik heb begrepen maakt Volvo van verschillende fabrikanten gebruik. Ik dacht CTL en LG? Als er iemand is die hier meer over weer hoor ik dat graag.
Daar Volvo een grote affiniteit heeft met China (Geely), zou het mij niet verbazen dat het CATL of BYD is, gezien de capaciteit denk eerder CATL. Anderzijds wordt de EX30/40 in Gent geproduceerd, dus zou het ook een Europese speler kunnen zijn maar denk het niet, zal eerder uit Azië komen.

• cdwave
  • Nu online

Tijdens "lab" testen worden accu's vaak met een continue stroom ontladen. In praktijk wordt er korte tijd veel energie uit gehaald, gevolgd door een relatief lange rustperiode. De accu heeft dan tijd om zich te herstellen, en presteert dan doorgaans veel beter dan in het laboratorium. Dat "herstel" effect zie je zelfs bij camera's enzo. Zelfs NiMH batterijen doen het beter in de Garmin dan aan een meetapparaat...

Op het werk zijn er leaserijders die hun auto afraggen, altijd 100% laden en vaak snelladen. Die auto's zijn er niet meetbaar slechter aan toe na hun leasetijd. Aan de ene kant wel goed, maar van de andere kant kun je als potentiële koper niet merken hoe de auto behandeld is, en dat zou wel eens een effect kunnen hebben op de komende 5 jaar...

(Ikzelf ben opgevoed met het idee dat je extra zuinig moet zijn met andermans spullen, dus ik behandel mijn baksteentje gewoon netjes.)

• Tranquility
RigolleM schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:28:
Daar Volvo een grote affiniteit heeft met China (Geely), zou het mij niet verbazen dat het CATL of BYD is, gezien de capaciteit denk eerder CATL. Anderzijds wordt de EX30/40 in Gent geproduceerd, dus zou het ook een Europese speler kunnen zijn maar denk het niet, zal eerder uit Azië komen.
Wat ik zo uit AI haal is dat vooral de Amerikaanse en Chinese markt gebruik maakt van CATL en de Europese markt voornamelijk LG Chem. Maar zeker weten doen we het waarschijnlijk nooit, tenzij iemand de type sticker op het batterijpack kan zien bij een vervanging, o.i.d.

Waarschijnlijk is de LFP batterij uit de EX30 wel van BYD gezien de affiniteit met Geely.

[ Voor 6% gewijzigd door Tranquility op 01-01-2026 13:34 ]

• cdwave
  • Nu online
Juancho schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:23:
Dan wordt het wellicht tijd om al die gebreken van je xc40 te accepteren aangezien je er toch niks aan laat doen door Volvo... 🤔
Het lost zich allemaal niet vanzelf op hé.
Was eind vorig jaar in de buurt en de monteur had wel even tijd om 'm uit te lezen. Daar kwam alleen maar uit dat het externe speakertje niet goed werkt.

• Tranquility
cdwave schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:32:
Op het werk zijn er leaserijders die hun auto afraggen, altijd 100% laden en vaak snelladen. Die auto's zijn er niet meetbaar slechter aan toe na hun leasetijd. Aan de ene kant wel goed, maar van de andere kant kun je als potentiële koper niet merken hoe de auto behandeld is, en dat zou wel eens een effect kunnen hebben op de komende 5 jaar...

(Ikzelf ben opgevoed met het idee dat je extra zuinig moet zijn met andermans spullen, dus ik behandel mijn baksteentje gewoon netjes.)
Klopt, zo doe ik het ook met mijn spullen.

Mijn eerste EV, een Nissan Leaf (ex lease), had een klein batterijpakketje van 24kWh en had bij aanschaf (auto was toen drie jaar oud met 20k op de klok) een SoH van 91%. Heb er zelf 25k bij gereden en was de capaciteit gezakt naar zo'n 86%. Bij het uitlezen met LeafSpy bleek de auto voornamelijk aan de snellader te hebben gehangen, wat de snelle degradatie verklaarde. Nu waren deze batterijpakketten ook niet van beste kwaliteit (door Nissan zelf ontwikkeld en geproduceerd) en had de auto geen batterijkoeling- of verwarming. Op het net zijn genoeg verhalen te vinden van extreme degradatie, vooral in warme gebieden, maar ook in koude gebieden zoals Noorwegen en Zweden. Kortom, qua batterij was het gewoon een slechte auto.

Daarna een Opel Ampera-e gehad (zelfde als Chevrolet Bolt) die een LG Chem batterij had die onder garantie was vervangen vanwege een fout in het pack omdat er een aantal waren uitgebrand. In Europa waren dat er voor zover ik weet slechts twee of drie. Was een dure grap voor GM. Wel leuk om na drie jaar een nieuwe (en iets grotere 65kWh vs. 60kWh) te krijgen.

• Kammika
RigolleM schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:28:
[...]

Affinititeit met China? Dat is nog wat zacht uitgedrukt… het is een Chinese batterij op een Chinees platform waar een Zweedse carrosserie en interieur omheen gebouwd is, maar dat Zweedse bedrijf is inmiddels ook in Chinese handen…

Ik denk dat je het inmiddels vrij veilig een chinese auto kunt noemen (die qua design nog wat Zweedse roots heeft)

• k-jah
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:17
guido66 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:47:
[...]

Xc40 en P2 zijn op dat gebied exact hetzelfde. Of is die XC een hybride? Welke laadpaal?
Full electric. De paal is een Alfan Single Pro line.

• Kammika
k-jah schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:08:
[...]

da's wel bijzonder. Heb ook dus ook XC40 full electric en een Alfen Single Pro Line. Maar dat draait bij mij als een zonnetje. Werkte prima met solar charging, maar doe inmiddels de besturing via evcc om de goedekoopste kwartiertjes te laden in mijn dynamisch contract. Daar zitten regelmatig start/stop moment in.

Zie wel dat die best vaak niet precies op het moment start, maar wat tot 10 minuten later... maar werkt verder prima

• Kammika
Tranquility schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:59:
[...]

maar wat is dan significant: ik heb nu denk ik zo'n 6% degradatie in 4jr tijd (op 160.000km). dat is volgens mij een normaal getal als ik het zo om mij heen hoor voor een auto van deze leeftijd en dit kilometrage. De vraag is: Wat zou dan de degradatie geweest zijn bij als ik de SoC tussen de 20 en 80 gehouden zou hebben (ipv 0 en 100 zoals ik het nu doe).

In mijn geval zou ik dan ook weer veel vaker bij de snellader moeten staan, dus weet niet eens of het dan helpt...

• Tranquility
Kammika schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:27:
maar wat is dan significant: ik heb nu denk ik zo'n 6% degradatie in 4jr tijd (op 160.000km). dat is volgens mij een normaal getal als ik het zo om mij heen hoor voor een auto van deze leeftijd en dit kilometrage. De vraag is: Wat zou dan de degradatie geweest zijn bij als ik de SoC tussen de 20 en 80 gehouden zou hebben (ipv 0 en 100 zoals ik het nu doe).

In mijn geval zou ik dan ook weer veel vaker bij de snellader moeten staan, dus weet niet eens of het dan helpt...
Slechts 6% degradatie is natuurlijk een prachtige waarde met 160.000km, dus dat lijkt mij heel netjes.
Het is bekend dat degradatie vooral een kwestie van tijd is en minder door het gebruik en het aantal kilometers. Iedereen kent wel die verhalen van Tesla's met enorme kilometerstanden en heel weinig degradatie. Op het werk heb ik een collega met een Model S van ik dacht een jaar of 8 oud met 370k op de klok met nog iets van 91% SoH. Dat zijn droomwaardes natuurlijk. Ik denk dat tijd meer invloed heeft dan de daadwerkelijke laad/ontlaad cycli.

Maar toch denk ik dat verstandig omgaan met de batterij de mate van degradatie kan vertragen. Maar door de nieuwere chemistries zal degradatie in het algemeen zeker in positieve zin verbeterd zijn. Techniek verbetert natuurlijk continu, maar omdat de EV nog niet zo heel lang bestaat is er nog niet veel data over gebruik over lange termijn, al neemt dat wel snel toe. Feit is dat een pack van een Nissan Leaf absoluut niet vergeleken kan worden met die van een modern NMC pack.
Voor mijn use case is mijn "voorzichtige" benadering geen probleem omdat ik weinig lange afstanden rij, maar als ik dat wel doe vind ik het geen enkel probleem om 100% te laden.

• Vulcan750

Ik hoef en moet niks meer (pensionado), maar ik laad de accu normaliter tot 90%, wat Volvo zelf ook adviseert. Ik vind het namelijk prettig als er na het laden een redelijk hoge verwachting qua km staat, nodig of niet. Als ik weet dat ik de volgende dag een langere rit voor de boeg heb laad ik ook gewoon tot 100% als er toch geladen moet worden.
Ik ben zeker wel zuinig op m'n auto, maar wel in alle redelijkheid. Er is in de media onderhand genoeg aangetoond dat degradatie in de praktijk op langere termijn minder is dan aanvankelijk gedacht werd.

[ Voor 3% gewijzigd door Vulcan750 op 01-01-2026 14:48 ]

• -Vasa-
Straf te lezen dat mensen zelfs op lange ritten limiteren tot 90%, de helft van de tijd zijn wij dan nog niet klaar met een drankje te drinken binnen. Ik zet die dan ook standaard op 100%, al let ik er ook wel op dat er dan altijd een plek vrij is en ik er niet te lang sta. Al is er wel één plek op mijn vaste route vanuit Frankrijk (tussen Reims en Brussel) waar ik maar één aangename laadplek heb ondervonden tot nu toe, en daar dan wel bewust altijd laad tot ik voldoende heb om na die trip nog terug op het werk te geraken zonder nog ergens anders te moeten gaan laden. Maar als ik zo af en toe eens rond kijk naar tot waar andere mensen laden is dat op die plaats voor iedereen zo. Al heb ik wel een paar nieuwe snelladers gezien toekomend in Charlerloi die mij voor volgende keer wat meer vertrouwen geven daar.

• Venomer
Ik heb één keer de limiet op 100% gezet bij een snellader. We waren op weg naar de wintersport en hadden ‘s nachts gereden. ‘s Morgens wilden we voor het laatste stukje van de rit nog een keer opladen en in een dorp ontbijten. We hadden de auto bij een supercharger gezet en daar werd met kleeftarieven gerekend. Toen heb ik de limiet op 100% gezet, wetend dat de laatste procenten een eeuwigheid zouden duren. Zo konden we rustig ontbijten zonder een kleefboete te krijgen.

• Juancho
Die paar keren dat je 100% nodig hebt of die marge wil inbouwen is echt niet erg voor de accu joh. Alsof je ineens binnen een paar jaar 50-100km actieradius verliest.

Het zijn verwacht ik eerder de extreme gevallen, dus veel aan de snellader, heel vaak tot 100% laden zonder direct weg te rijden. En dat zijn dan vaak de mensen die bijv. als vertegenwoordiger door het hele land crossen en gewoon die 100% nodig hebben en dan alsnog onderweg nog een keer aan de snellader moeten.

Alles wat daar tussen zit...ik geloof het wel. Die paar keer tot 100% laden (zeker icm voorverwarmen en direct na 100% je rit starten) of elke dag/om de x aantal dagen tot 90% laden om de volgende ochtend daarmee te vertrekken... de degradatie van je batterij blijft dan echt wel tot een absoluut minimum. Dus je moet jezelf dan ook afvragen, is het de moeite waard dat je bijv. net wat vaker moet laden (zeker met de 20-80% grens in je achterhoofd) of laad je lekker tot 90% en rijd je door tot onder de 15-10% en gooi je de wagen aan de snellader voor de hoogste laadsnelheid. Het zal allemaal denk ik vrij weinig uitmaken.

En dan snap ik heus wel dat je als particuliere koper net wat zuiniger/voorzichtiger bent hiermee dan een leaserijder. En ja, ik lease ook maar zie mijn leaseauto altijd als mijn eigen auto dus ook altijd netjes, schoon en zuinig.

• Venomer
Mee eens hoor, @Juancho. Als de auto thuis aan de lader staat en ik heb een lange rit gepland, dan zet ik de limiet op 90%. Een uur voor vertrek zet ik via de app de limiet op 100% en een halfuur voor vertrek zet ik de preconditioning aan. Maar meestal heb ik aan 90% genoeg. Mijn keuze is om dan niet tot 100% te laden.

En onderweg laad je normaal gesproken natuurlijk nooit tot 100%, want dat kost gewoon teveel tijd.

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-03 12:08
k-jah schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:08:
[...]

Hier ook een XC40 MY24 met Alfen single pro. Laden via overtollige zonne energie is geen enkel probleem, dan stopt het regelmatig. En herstarten is nooit een issue. Misschien eens laten nakijken?

En check de Alfen firmware, daar zijn ook wat issues mee geweest. En de Alfen logging geeft misschien ook helderheid.

[ Voor 13% gewijzigd door vdburg op 01-01-2026 20:37 ]

• RoelsRules
Heb hier nu een 50five cq new motion laadpaal wear ik graag vanaf wil. Die alfen palen lijken me wel wat in combinatie met evcc en of homey.
Hebben jullie er een management partij/lease partij tussen zitten? Of alles in eigen beheer?

• Kammika
RoelsRules schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 08:05:
Heb hier nu een 50five cq new motion laadpaal wear ik graag vanaf wil. Die alfen palen lijken me wel wat in combinatie met evcc en of homey.
Hebben jullie er een management partij/lease partij tussen zitten? Of alles in eigen beheer?
Ik gebruik een alfen paal in combi met Eneco backoffice, alles via lm. Heb wel moeite gehad ownership te achterhalen via die backoffice, maar uiteindelijk gelukt en kan daardoor evcc draaien. Is een goede combi met de Volvo, want dat werkt goed.

Je vraag maakt overigens meer kans in het thuisladen topic…

• Pvogel1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:09
Momenteel ben ik aan het kijken naar een volvo xc40 recharge p8 awd r-design (2020).
Alleen twijfel ik een beetje of een nieuwer model beter is, bijvoorbeeld de xc40 recharge plus (2021)

De 2020 awd lijkt mij een betere optie, wellicht iets meer vebruik door awd, maar ook bijna dubbel zoveel pk.
Zijn er nog meer (grote) verschillen die ik over het hoofd zie? infotainment lijkt ook hetzelfde toch?

De 2020 versie is namelijk meestal goedkoper, maar is dat dan alleen maar omdat deze 1 jaartje ouder is? Dat zou ik namelijk prima vinden.

Hopelijk hebben jullie wat tips, ik zie door de bomen het bos niet meer.

• Tranquility
Pvogel1 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:51:
Momenteel ben ik aan het kijken naar een volvo xc40 recharge p8 awd r-design (2020).
Alleen twijfel ik een beetje of een nieuwer model beter is, bijvoorbeeld de xc40 recharge plus (2021)

De 2020 awd lijkt mij een betere optie, wellicht iets meer vebruik door awd, maar ook bijna dubbel zoveel pk.
Zijn er nog meer (grote) verschillen die ik over het hoofd zie? infotainment lijkt ook hetzelfde toch?

De 2020 versie is namelijk meestal goedkoper, maar is dat dan alleen maar omdat deze 1 jaartje ouder is? Dat zou ik namelijk prima vinden.

De facelift is pas eind '22 gekomen (MY23) en is het infotainment voor zover ik weet bij alle volledig elektrische XC40's hetzelfde en op AAOS gebaseerd. Verschillen tussen '20 en "21 zullen alleen op uitrustingniveau's zitten denk ik. Maar heb je er al eentje op het oog?

• Kammika

Op de Volvo site staan ook de “oude” prijslijsten. Daarin staan ook de uitrustingen en Dan kun je de uitrusting van de 2 modellen vergelijken

De awd en rwd hebben vergelijkbare range. Awd verbruikt meer, maar heeft ook groter accupakket wat dat compenseert (er was toen nog geen extensie range versie). Door hogere verbruik zullen je stroomkosten wel hoger zijn.

Ik zou vooral ook kijken of je de soh van het accupakket kan laten checken, want dat zal voor een groot deel de waarde bepalen…

• Claude
  • Niet online

Bij een vergelijking van de 2 modellen, die je noemt, zou ik gaan voor de AWD uitvoering. Die P8 heb ik zelf ook gehad en is prima bevallen. Kinderziekten bij de software zijn er inmiddels al lang uit. Bovendien heb je met latere modellen kans op ongewenste trillingen in het stuur. De P8 is daarvan gevrijwaard gebleven.
Wel is het zo, dat de P8 wat meer verbruikt. Daar krijg je echter veel rijplezier voor terug.

• Tranquility
Vanaf deze maand gaan we trouwens helaas een klap meer MRB betalen. Van 25% naar 70%.
Dat hakt er best in met onze bakstenen..

[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 02-01-2026 10:17 ]

• Claude
  • Niet online
Tranquility schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:15:
Vanaf deze maand gaan we trouwens helaas een klap meer MRB betalen. Van 25% naar 75%.
Dat hakt er best in met onze bakstenen..
Met dank aan de klimaat-ontkenners in het vorige kabinet.

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-03 17:16
Venomer schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:19:
Ik heb één keer de limiet op 100% gezet bij een snellader. We waren op weg naar de wintersport en hadden ‘s nachts gereden. ‘s Morgens wilden we voor het laatste stukje van de rit nog een keer opladen en in een dorp ontbijten. We hadden de auto bij een supercharger gezet en daar werd met kleeftarieven gerekend. Toen heb ik de limiet op 100% gezet, wetend dat de laatste procenten een eeuwigheid zouden duren. Zo konden we rustig ontbijten zonder een kleefboete te krijgen.
Je had ook het amperage kunnen verlagen dan duurt het ook langer en had je niet naar 100% gehoeven.
Wel effe rekenen.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:51
Waterblok schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:50:
[...]

Je had ook het amperage kunnen verlagen dan duurt het ook langer en had je niet naar 100% gehoeven.
Wel effe rekenen.
Het amperage verlagen bij een snellader is niet mogelijk.

• cdwave
  • Nu online
Waterblok schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:50:
[...]
Dat kan bij mijn weten niet bij de snellader...

Tijdens de vakantie heb ik 'm ook op 100% staan, da's meer onder het motto dat alles wat er extra in gaat mooi meegenomen is. Ik heb in Duitsland ook een voorkeur voor snelladers gekregen, makkelijker in gebruik, en het prijsverschil is maar 10 cent ofzo. Voor die paar centen loop je dan niet het risico dat je een of ander raar kleeftarief bijgeteld krijgt.

• Juancho

Ik mis een belangrijk punt: je te rijden kilometers verwachting. De 1e generatie xc40 met oude motoren zijn dan wel heerlijk snle, maar ook dramatisch qua verbruik en dus actieradius. Volgens mij zijn daar pas vanaf my23 nieuwe zuinige motoren voor gekomen. Let wel op dat de eerste wagen voorwielaandrijving hebben, iets dat ik zelf totaal niet prettig vind. Pas later is de motor naar de achteras gegaan.

Goed, als je niet al te veel rijdt overdag of een enkele keer langere ritten maakt en het niet erg vindt om wat vaker te laden maakt het natuurlijk niet uit. Wij hebben met de 1e gen xc40 P8 ook een roadtrip naar/door noord/west Spanje gemaakt wat prima ging als je er maar rekening mee houdt.

Ik zou wel 100% de 4wd versie verkiezen voor een my23 met voorwielaandrijving. Ik zou een my23 met achterwielaandrijving weer verkiezen boven de P8. En ik zou, als je dan toch koopt, de nieuwe processor er in laten bouwen en/of meenemen in je onderhandelingen.

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 02-01-2026 11:08 ]

• Venomer
Claude schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:13:
[...]

Bij een vergelijking van de 2 modellen, die je noemt, zou ik gaan voor de AWD uitvoering. Die P8 heb ik zelf ook gehad en is prima bevallen. Kinderziekten bij de software zijn er inmiddels al lang uit. Bovendien heb je met latere modellen kans op ongewenste trillingen in het stuur. De P8 is daarvan gevrijwaard gebleven.
Wel is het zo, dat de P8 wat meer verbruikt. Daar krijg je echter veel rijplezier voor terug.
Ik heb een P8 uit 2021 en die heeft wel degelijk wat trillingen. Niet altijd en niet heel duidelijk, maar hij heeft het wel.

• RigolleM
Juancho schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:06:
[...]

Ik mis een belangrijk punt: je te rijden kilometers verwachting. De 1e generatie xc40 met oude motoren zijn dan wel heerlijk snle, maar ook dramatisch qua verbruik en dus actieradius. Volgens mij zijn daar pas vanaf my23 nieuwe zuinige motoren voor gekomen. Let wel op dat de eerste wagen voorwielaandrijving hebben, iets dat ik zelf totaal niet prettig vind. Pas later is de motor naar de achteras gegaan.

Goed, als je niet al te veel rijdt overdag of een enkele keer langere ritten maakt en het niet erg vindt om wat vaker te laden maakt het natuurlijk niet uit. Wij hebben met de 1e gen xc40 P8 ook een roadtrip naar/door noord/west Spanje gemaakt wat prima ging als je er maar rekening mee houdt.

Ik zou wel 100% de 4wd versie verkiezen voor een my23 met voorwielaandrijving. Ik zou een my23 met achterwielaandrijving weer verkiezen boven de P8. En ik zou, als je dan toch koopt, de nieuwe processor er in laten bouwen en/of meenemen in je onderhandelingen.
MY23 is ook voorwiel aangedreven is pas vanaf MY24 achterwiel aangedreven. Ik heb zelf een MY23 SMSR gehad en ik had geen last van de voorwielaandrijving enkel bij een sprintje als het wegdek nat was dat er weinig tractie was.

• Vulcan750
Kammika schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:10:
[...]
De awd en rwd hebben vergelijkbare range. Awd verbruikt meer, maar heeft ook groter accupakket wat dat compenseert (er was toen nog geen extensie range versie). Door hogere verbruik zullen je stroomkosten wel hoger zijn.

Ik zou vooral ook kijken of je de soh van het accupakket kan laten checken, want dat zal voor een groot deel de waarde bepalen…
Even een correctie: in 2021 was er geen rwd, tot ongeveer eind '23 was de singlemotor fwd! Niet dat dit een ramp is. Ik vind fwd helemaal prima, bij winters weer zelfs veiliger en bestuurbaarder dan rwd. Awd blijft dan natuurlijk koning!
Ik zou in beide versies proefrijden, de fwd kon nog weleens meevallen wat power betreft.
M.i. snel genoeg voor de openbare weg, je hebt al de acceleratie van een gti.
En inderdaad, de SoH is heel belangrijk, absoluut laten checken!

• Kammika
Vulcan750 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:34:
[...]

Even een correctie: in 2021 was er geen rwd, tot ongeveer eind '23 was de singlemotor fwd! Niet dat dit een ramp is. Ik vind fwd helemaal prima, bij winters weer zelfs veiliger en bestuurbaarder dan rwd. Awd blijft dan natuurlijk koning!
Ik zou in beide versies proefrijden, de fwd kon nog weleens meevallen wat power betreft.
M.i. snel genoeg voor de openbare weg, je hebt al de acceleratie van een gti.
En inderdaad, de SoH is heel belangrijk, absoluut laten checken!
Oeps sorry… ik bedoelde idd fwd. En je hebt helemaal gelijk want ik rij hier al 4 jaar mee en is een superfijne auto.

Herken ook niet trillen van stuur als probleem. Als je erop let merk je het, maar je moet het weten anders was het me niet eens opgevallen.

Maar er zijn mensen die daar behoorlijk over klagen, dus wellicht verschilt dat per auto. Is dus ook goed om even te checken in een proefritje voordat je ‘m aanschaft

Als alle andere dingen gelijk zijn zou ik niet voor de awd gaan. Heb net weer proefritje gedaan, merk ook weinig verschil als je het gas niet vol intrapt. 240 vs 440pk lijkt heel veel, maar gebruik je in de praktijk denk ik bijna nooit. Daartegenover staat wel het structurele hogere
Verbruik.

• RoelsRules
Kammika schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:44:
[...]

Ik gebruik een alfen paal in combi met Eneco backoffice, alles via lm. Heb wel moeite gehad ownership te achterhalen via die backoffice, maar uiteindelijk gelukt en kan daardoor evcc draaien. Is een goede combi met de Volvo, want dat werkt goed.

Je vraag maakt overigens meer kans in het thuisladen topic…
thx en ja dat topic ken ik maar aangezien het hier specifiek over de xc40 ging :-) Ga ik verder mee spelen

@Pvogel1 dezelfde zoektocht had ik een half jaar geleden. Uiteindelijk op een p8 met (bijna) alle toeters en bellen er op. SOH wel laten checken en dan lekker veel veilige relaxte km's rijden. Heb hem nu nog geen half jaar en al ruim 15k km's gereden zonder centje pijn. Een erg fijne auto. Ja niet de beste qua range maar voor mijn dagelijkse trips meer dan prima. +-300 - 375 km moet je er vrij eenvoudig mee kunnen halen (winter-zomer)

• Vulcan750
Kammika schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:43:
[...]

Oeps sorry… ik bedoelde idd fwd. En je hebt helemaal gelijk want ik rij hier al 4 jaar mee en is een superfijne auto.

Herken ook niet trillen van stuur als probleem. Als je erop let merk je het, maar je moet het weten anders was het me niet eens opgevallen.

Maar er zijn mensen die daar behoorlijk over klagen, dus wellicht verschilt dat per auto. Is dus ook goed om even te checken in een proefritje voordat je ‘m aanschaft

Als alle andere dingen gelijk zijn zou ik niet voor de awd gaan. Heb net weer proefritje gedaan, merk ook weinig verschil als je het gas niet vol intrapt. 240 vs 440pk lijkt heel veel, maar gebruik je in de praktijk denk ik bijna nooit. Daartegenover staat wel het structurele hogere
Verbruik.
Ik ben het voor de volle 100% met je eens! Ook ik heb nauwelijks last van het "beruchte" trillen rond de 110km/u. Het is er wel, maar zo gering dat ik me er niet aan erger.
Evengoed bij aankoop wel iets om op te letten!

• Tranquility
Vulcan750 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:09:
Ik ben het voor de volle 100% met je eens! Ook ik heb nauwelijks last van het "beruchte" trillen rond de 110km/u. Het is er wel, maar zo gering dat ik me er niet aan erger.
Evengoed bij aankoop wel iets om op te letten!
Iedere generatie heeft wel in meer- of mindere mate last van trillingen. De single motor RWD uitvoeringen van MY24 en hoger heeft weer trillingen op de achterwielen bij accelereren, de ene heeft er meer last van dan de andere. Bij mij zijn hiertoe de achterassen vervangen, maar merk ik het nog steeds af en toe, maar niet zo sterk als in het begin maar voor nu vind ik het acceptabel.

Waar ook op gelet moet worden is of de voortrein niet rammelt. Dit is een designfoutje van de toplagers, die oorspronkelijk voor de veel lichtere brandstofversies waren ontworpen en niet voor de veel zwaardere EV. Ook die zijn bij mij vervangen en is het rammelen een stuk minder geworden, maar nog niet helemaal weg en op sommige slechte klinkerwegen nog steeds licht merkbaar. Dus een proefrit om dit alles te checken is zeker een must.

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:18
Vandaag bij de dealer geweest, ze wilden helaas nog niet de IHU vervangen :'( Niet voor niks geweest, er zit een nieuwe buitenspiegel op en meteen ook versie 4.2.13. Even kijken hoe goed dat draait...

• Tranquility
danslo schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:05:
Vandaag bij de dealer geweest, ze wilden helaas nog niet de IHU vervangen :'( Niet voor niks geweest, er zit een nieuwe buitenspiegel op en meteen ook versie 4.2.13. Even kijken hoe goed dat draait...
Hadden ze hem nog niet binnen of durfden ze het niet aan?
En 4.2.13 heeft zeker nog niet de nieuwe interface?

[ Voor 6% gewijzigd door Tranquility op 02-01-2026 17:19 ]

• Kammika
RoelsRules schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:52:
[...]

thx en ja dat topic ken ik maar aangezien het hier specifiek over de xc40 ging :-) Ga ik verder mee spelen

@Pvogel1 dezelfde zoektocht had ik een half jaar geleden. Uiteindelijk op een p8 met (bijna) alle toeters en bellen er op. SOH wel laten checken en dan lekker veel veilige relaxte km's rijden. Heb hem nu nog geen half jaar en al ruim 15k km's gereden zonder centje pijn. Een erg fijne auto. Ja niet de beste qua range maar voor mijn dagelijkse trips meer dan prima. +-300 - 375 km moet je er vrij eenvoudig mee kunnen halen (winter-zomer)
Wat was de soh en na hoeveel jaar was dat?

Nb: die 300 haal je niet op winterse dagen. 375 in de zomer ook alleen met ideale omstandigheden

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:18
Tranquility schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:18:
[...]

Hadden ze hem nog niet binnen of durfden ze het niet aan?
En 4.2.13 heeft zeker nog niet de nieuwe interface?
Ze durfden het niet aan… doen het echt alleen bij defecte units, en moeten het staven met een rapport etc.

Nog steeds de oude interface idd.

• Pvogel1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:09
RoelsRules schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:52:
[...]

Top, bedankt voor je reactie! en de andere reacties ook. Nu wel duidelijk dus dat het een 2020 p8 r design moeten worden. Bij voorkeur met panoramadak en trekhaak of ik laat deze later monteren.
De kleur neig ik naar sage groen, maar wellicht toch nog wat anders.

SOH, let ik zeker op. Ik doel op 92% of meer.

Dat wordt dus zoeken en afwachten.

• tukker999
  • Nu online
Ik heb in overleg met Gemini het laden van de Volvo aangepast aan de seizoenen en laad voortaan minder op 6A (het minimum start Amperage)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
local function getDynamicStartLimit()
    local month = tonumber(os.date("%m"))
    -- Winter: we laden niet op zon
    if (month >= 11 or month <= 2) then return 9999 -- Onbereikbaar hoog
    -- Hoogzomer: we willen efficiëntie (alleen hoge amperages)
    elseif (month >= 5 and month <= 8) then return 2300 -- 10A
    -- Voor/Najaar: we pakken wat we pakken kunnen
    else return 1400 -- 6A
    end
end

Toelichting
Bij een elektrische auto is laden niet 100% efficiënt; de boordlader (OBC) en de computers van de auto verbruiken zelf constant stroom (de "overhead") zolang het laadproces actief is.
Bij de Volvo is dat waarschijnlijk 200 - 250W.
Dat betekent een laad efficiëntie bij 6A van ongeveer 17% en bij 13A is het ongeveer 7%
In de winter helemaal niet laden, in het tussenseizoen laden vanaf 6A en in de zomer pas vanaf bij 10A
Onderstaand de score van de laatste tijd, alles op 16A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3o1WlbhymyWp1IMNrjtNqSAu-I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SBbTAqvnPxdHyGtRYRSX4FI2.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door tukker999 op 02-01-2026 22:07 ]

22,29 kWh/100km

• Juancho
Pvogel1 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:55:
[...]

Top, bedankt voor je reactie! en de andere reacties ook. Nu wel duidelijk dus dat het een 2020 p8 r design moeten worden. Bij voorkeur met panoramadak en trekhaak of ik laat deze later monteren.
De kleur neig ik naar sage groen, maar wellicht toch nog wat anders.

SOH, let ik zeker op. Ik doel op 92% of meer.

Dat wordt dus zoeken en afwachten.
Het leuke van een P8 is dat bij die versie het glazen dak nog daadwerkelijk open kan 🥰

• RigolleM
Juancho schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:57:
[...]

Het leuke van een P8 is dat bij die versie het glazen dak nog daadwerkelijk open kan 🥰
ALLE XC-/EX40'en met panoramisch dak kan het eerste deel open. Is enkel de C-/EC40 die een vast panoramisch dak heeft.

• Juancho
RigolleM schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:15:
[...]

ALLE XC-/EX40'en met panoramisch dak kan het eerste deel open. Is enkel de C-/EC40 die een vast panoramisch dak heeft.
Ja van de erste generatie ja. Maar de beste meneer is in de markt voor een 1th gen P8. Vandaar. Overigens, wat velen volgens mij niet weten, het dak kan nog een stukje verder open dan je denkt als je swiped stop hrt vanzelf met openen. Maar als je dan nog een keer swiped gaat het dak nog een stukje verder open. Kwam ik destijds bij toeval achter.

• RigolleM
Juancho schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:17:
[...]

Ja van de erste generatie ja. Maar de beste meneer is in de markt voor een 1th gen P8. Vandaar. Overigens, wat velen volgens mij niet weten, het dak kan nog een stukje verder open dan je denkt als je swiped stop hrt vanzelf met openen. Maar als je dan nog een keer swiped gaat het dak nog een stukje verder open. Kwam ik destijds bij toeval achter.
ALLE XC-/EX40'en met panoramisch dak kan het DAK OPEN.

• remco111
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-03 06:23
Mijn Volvo xc40 zit nog steeds op software versie 3.3.16 uit 2024 maar hij geeft aan software is up-to-date hoe zit dit?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNiLaZ32AAJyaZ8VbTutUClN-Dg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3wWsHF6l08QijC2qPBe0S1uR.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 350 ... 363 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"