• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
Jammer trouwens dat volvo de laadcycli niet opslaat en alleen maar de gereden ritten.

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:38
Ik heb het met vooruit rijden nog niet durven uitproberen en weet hoe eng het is om met de ACC op 50 km/uur op een stilstaande auto voor een stoplicht af te rijden. De auto grijpt in, maar naar mijn smaak wel heel erg laat.
Als de wagen volgt en niet naar een stilstaande wagen rijdt, doet hij dat overigens perfect. Ik rijd bijna 100% met PA+ACC aan, vooral net in de bebouwde kom omdat net zo makkelijk voelt om te volgen met mensen die niet op een stabiele snelheid rijden. Natuurlijk moet je nog wel eens bijsturen, stroom bijgeven omdat hij anders remt voor een geparkeerde auto, of sneller remmen omdat je merkt dat een wagen voor je wel een heel abrupte bocht gaat nemen enzo. Maar zoals hier ook al gezegd door anderen, het is een hulpsysteem.

Het is geen autonoom rijden en zolang je dat niet verwacht en gewoon wordt hoe het reageert op bepaalde situaties geeft het je heel wat comfort bij vind ik.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:55
Misschien leuk om te zien voor de liefhebber... Het inbouwen van de nieuwe processor in de PS2 die wellicht ook naar de Volvo komt: YouTube: Polestar 2 Snapdragon CPU Upgrade: DIY Installation & Review (Intel ...

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:27
Ik ben opzoek naar een occassion XC40 in de prijs klasse tussen de 20 en 25k en over een paar dingen heb ik wat vragen.

Er staan veel mooie P8's te koop en er staan af en toe ook Twin Pro's, nu ben ik benieuwd of het veel verschil geeft tussen beide. De Twin Pro's lijken iets rijker uitgerust met een Warmtepomp andere extra's en sommige kunnen 1800kg trekken.

Maakt het in de praktijk veel verschil als je een warmtepomp hebt?
Wat maakt het dat sommige Twin Pro's 1800kg mogen trekken?

Ik woon zelf in het buitengebied met veel smalle polderwegen en diepe greppels als ik naar de snelweg wil komen dus lijkt mij een 4x4 sowieos erg praktisch. Ik rijd nu een oude diesel barrel dus daar maakt het niet zoveel uit als ik wat meer door de blubber rijd in deze tijd.

En ik heb een aanhanger die max 2000 kilo mag zijn, echter kom ik nooit zo hoog uit en zou ik met een 1500kg trek gewicht ook wel uitkomen.

Zou ik dan beter kunnen gaan voor een auto met weinig KM (ton of iets meer) zodat de accu nog onder de garantie valt maar wel minder luxe uitgerust of voor een nieuwere/rijkere uitgeruste model met meer KM (richting de 2ton) omdat die accu wel goed betrouwbaar is.

Als ik naar mijn werk ga heb ik 200km woonwerk verkeer, gemiddeld rijd ik 700km per week dus een accu binnen het garantie termijn is waarschijnlijk binnen een halfjaar tot jaar er wel uit.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:12
Juancho schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:09:
Misschien leuk om te zien voor de liefhebber... Het inbouwen van de nieuwe processor in de PS2 die wellicht ook naar de Volvo komt: YouTube: Polestar 2 Snapdragon CPU Upgrade: DIY Installation & Review (Intel ...
dat ze dit als DIY aanbieden. toch een stevige verbouwing.

Ook wel even nieuwsgierig naar de 1e persoon hier op het forum die het polestar kastje in een volvo inbouwt. Hopelijk kan ik hier een medetweaker tot de uitdaging verleiden ;-)

Als ik zo naar het filmpje kijk zitten er geen polestar specifieke dingen in om 'm in te bouwen...

• Juancho
Kammika schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:25:
[...]

Ook wel even nieuwsgierig naar de 1e persoon hier op het forum die het polestar kastje in een volvo inbouwt. Hopelijk kan ik hier een medetweaker tot de uitdaging verleiden ;-)

Als ik zo naar het filmpje kijk zitten er geen polestar specifieke dingen in om 'm in te bouwen...
Ik weet natuurlijk niet hoe het er onder de motorkap uitziet om zo maar te zeggen, maar de PS2 was natuurlijk een concept wagen van Volvo. Dus grote kans dat het idd vrijwel identiek is aan de XC40. Ben benieuwd!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:09
Ik ga eind december naar de dealer voor onderhoud. Zal eens informeren hoe / en of dingen al kunnen

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• rolfio
  • Laatst online: 08:45
Ik denk dat het inbouwen mij nog wel zou lukken, maar de software laden om dat ding aan de praat krijgen is volgens mij een wel dealer dingetje hoor...

oh... ik zie nu het filmpje verder en hij heeft blijkbaar een dealer bereid gevonden om dit te doen :)

[ Voor 26% gewijzigd door rolfio op 08-12-2025 15:44 ]

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 50000km

• j1990
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-03 15:27
Avvd schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:45:
Zijn er wellicht meer mensen die de laatste dagen problemen hebben met het herberekenen van routes op AAOS? Ik merk sinds een dag of vier dat Google maps geen nieuwe route maakt als je anders rijd. Je moet dan de navigatie aan en uit zetten om te herberekenen. Is het wellicht een bekend euvel?
Ik heb dit ook. Gisteren met Volvo contact gezocht. Die gaven aan dat dit een bekend probleem is en dat er hard wordt gewerkt aan een oplossing. Een collega met een Polestar 2 heeft overigens hetzelfde probleem.

• Juancho
Ik kwam toevallig deze video tegen over de nieuwe MY26 EX40. Zit er een nieuwe soort van telefoonhouder in de wagen of is dit kansloos en vliegt je mobiel er bij elke bocht uit? :)

YouTube: 2026 Volvo EX40 & EC40 Update - All the New Features You Need to Know.

• Juancho
j1990 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:45:
[...]

Ik heb dit ook. Gisteren met Volvo contact gezocht. Die gaven aan dat dit een bekend probleem is en dat er hard wordt gewerkt aan een oplossing. Een collega met een Polestar 2 heeft overigens hetzelfde probleem.
In mijn PS2 heb ik dit nog niet. Wel zie ik voor mijn gevoel minder vaak de opties om een alternatieve route te nemen die ik normaal wel zag op dezelfde routes richting kantoor... Wellicht een aanvullend issue?

• Kammika
Juancho schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:46:
[...]

Ik weet natuurlijk niet hoe het er onder de motorkap uitziet om zo maar te zeggen, maar de PS2 was natuurlijk een concept wagen van Volvo. Dus grote kans dat het idd vrijwel identiek is aan de XC40. Ben benieuwd!
ps2 was geen concept wagen van Volvo hoor.

De concept wagen was de Volvo concept 40. Die was er in 2 modelen, de 40.1 (SUV) en 40.2 (Sedan). Die 40.1 is de XC40 geworden. Voor die 40.2 hebben ze met het idee gespeeld om een nieuwe V40 uit te brengen, maar is de PS2 geworden.

Dus PS2 is nooit concept auto geweest..Eigenlijk een V40 die ze onder andere brand in de markt gezet hebben.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:09
Juancho schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:53:
Ik kwam toevallig deze video tegen over de nieuwe MY26 EX40. Zit er een nieuwe soort van telefoonhouder in de wagen of is dit kansloos en vliegt je mobiel er bij elke bocht uit? :)

Volgens mij is dat ontworpen als een asbakje. Die kon je vroeger (2018 en later) bij bestellen. In mijn my24 zit een klepje, met een vakje wat geen asbak is maar wel zo voelt en lijkt. Nu hebben ze blijkbaar het klepje eraf gehaald en er een nutteloos vakje van gemaakt.
Mijn telefoon staat altijd in de middensteun in een bekerhouder als hij niet in mn zak zit. Werkt prima.

[ Voor 6% gewijzigd door caspervc op 08-12-2025 16:17 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Kammika
Juancho schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:53:

leuk linkje zeg, komt de UI echt goed in beeld. Valt me wel op dat de kaart een stuk kleiner is. Hoop wel dat je die weer fullscreen kan zetten. Wel leuk al die knopjes, maar op moment van rijden wil je gewoon de kaart zo groot mogelijk in beeld lijkt me...

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:48
Kammika schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:24:
[...]

leuk linkje zeg, komt de UI echt goed in beeld. Valt me wel op dat de kaart een stuk kleiner is. Hoop wel dat je die weer fullscreen kan zetten. Wel leuk al die knopjes, maar op moment van rijden wil je gewoon de kaart zo groot mogelijk in beeld lijkt me...
Waarom? Die zie je toch gewoon achter je stuur?

• Kammika
DoubleDot schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:24:
[...]

Waarom? Die zie je toch gewoon achter je stuur?
nope, dat is alleen de vogelvlucht kaart. Ik heb de route altijd in beeld op het middenscherm, zodat ik kan zien waar de files en zo staan...

• rolfio
Juancho schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:09:
Hij noemde dat de audio er ook op vooruit is gegaan, ik vroeg hem of hij wist waarom. Wellicht doet de snellere processor ook iets met het geluid was het antwoord...

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:10
j1990 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:45:
[...]

Ik had er ook last van vorige week, vandaag tijdens de rit naar huis was de "A4" afgesloten en zou ik omgestuurd worden. Echter de hele A4 was niet afgesloten maar een gedeelte vanuit Schiphol gezien richting Amsterdam. Dus ik ben gewoon door gereden omdat er nergens signalen waren dat dit niet kon, kortom geen probleem en Google ging steeds weer de route herberekenen tot de melding kwam "afgesloten en geen omleiding mogelijk". Uiteindelijk was er niets aan de hand.

Dus het probleem lijkt zich ook weer opgelost te hebben bij mij in ieder geval.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Kammika schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:25:

Ik heb info@vstore.nl alvast met een mailtje verblijd of deze upgrade ook voor de XC40 beschikbaar komt. Dit kan haast niet anders volgens mij. De unit kost €939,95 en de montage incl. software zou dan op €199,95 komen. Heb ik er wel voor over! :Y

• Tranquility
  • Nu online
Groot nieuws!
Heb zojuist antwoordt gekregen op mijn mail van Vstore:
Goedemorgen Tranquility,

Bedankt voor uw bericht.

Zojuist heb ik daar een product van gemaakt.

https://www.vstore.nl/snapdragon-processor-volvo

Alvast bedankt voor een reactie of een bestelling.

Met vriendelijke groet,

Stephan, team Vstore
Ga eerst mijn dealer vragen of het via hun kan.
Dit wordt bestellen! :Y

Nog even voor de volledigheid, ik had onderstaande mail gestuurd:
Goedenavond,

Ik zag dat jullie een Snapdragon infotainment upgrade aanbieden voor de Polestar 2 modellen. Nu is mijn vraag of deze upgrade ook voor de Volvo XC40 Recharge MY24 beschikbaar komt? Naar wat ik begrijp is de hardware hetzelfde.

Alvast bedankt voor uw antwoord en met vriendelijke groet,

Tranquility

[ Voor 32% gewijzigd door Tranquility op 09-12-2025 10:24 ]

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:33
Mijn xc40 SMSR is een MY23 en heb ik via private lease. Ik heb het vermoeden dat deze upgrade niet wordt toegepast zonder kosten, en als ik de wagen inlever de dealer mogelijk dat alsnog gaat doen om zo de wagen wat te kunnen upsellen. Blijf dat altijd wat bijzonder vinden. Kan me immers voorstellen dat de wagen effectief minder waard is als er een atom processor inzit tov de snapdragon.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Tranquility schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:37:
Groot nieuws!

[...]

[...]
Nice, heb de leasemaatschappij maar eens een mailtje gestuurd hoe zij hierover denken. Lijkt me best bevorderlijk voor de restwaarde ook. Blijft een beetje steken dat de dealer me op 7 januari nog vertelde dat er niks bekend was over een hardware upgrade en 14 februari (2 weken nadat ik de MY25 had besteld) de MY26 werd gelanceerd met Snapdragon processor.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Tranquility
  • Nu online
austin_77 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:45:
Mijn xc40 SMSR is een MY23 en heb ik via private lease. Ik heb het vermoeden dat deze upgrade niet wordt toegepast zonder kosten, en als ik de wagen inlever de dealer mogelijk dat alsnog gaat doen om zo de wagen wat te kunnen upsellen. Blijf dat altijd wat bijzonder vinden. Kan me immers voorstellen dat de wagen effectief minder waard is als er een atom processor inzit tov de snapdragon.
Ik blijf wel van mening dat Volvo ons wel wat tegemoet zou moeten komen met de prijs, aangezien de Intel Atom based hardware in feite ondermaats is voor onze toch niet goedkope auto's.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ook interessant om te weten of hé tpuur het omwisselen van de module is of dat er door de dealer ook software ingeladen moet worden.

• DoubleDot
Avvd schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:56:
Ook interessant om te weten of hé tpuur het omwisselen van de module is of dat er door de dealer ook software ingeladen moet worden.
Dat staat bij de link, er moet wel degelijk nieuwe software op

• tukker999
  • Laatst online: 01:17
Zo'n upgrade levert in de praktijk echt geen meerwaarde bij inruil.
Is jullie iets bekend dat de oude V60 PIH met Polestar upgrade (kosten rond de 1000 euro) iets meer opbracht dan een standaard V60 PIH?
Dacht je dat Volvo die nieuwe Snapdragon unit voor een zacht prijsje aan zal bieden?
Mooi niet. Slechts een handjevol mensen op Tweakers is zich er van bewust. Het levert ze alleen maar extra werk op terwijl ze te kampen hebben met lange wachttijden voor regulier onderhoud.

22,29 kWh/100km

• Kammika
Tranquility schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:44:
[...]

Ik blijf wel van mening dat Volvo ons wel wat tegemoet zou moeten komen met de prijs, aangezien de Intel Atom based hardware in feite ondermaats is voor onze toch niet goedkope auto's.
Dat gaan ze niet doen. Aan de prijs te zien (ik kan me echt niet voorstellen dat dit zo'n hoge kostprijs heeft) is het gewoon een commercieel produkt waar ze wat aan verdienen...

Beetje doemdenken, maar zou zelfs kunnen dat ze om de 4-5 jaar een module uitbrengen, netzoals dat we allemaal om zoveel tijd een nieuwe telefoon kopen om dat je de laastee apps niet meer kan draaien..

Vind er wel wat van, maar als het een tegemoetkomingsdingetje was, was die vast nu al voor een veel lager bedrag aangeboden... hij is nl alleen maar voor auto';s met die oude chipset..

• Kammika
Orion84 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:42:
[...]

Nice, heb de leasemaatschappij maar eens een mailtje gestuurd hoe zij hierover denken. Lijkt me best bevorderlijk voor de restwaarde ook. Blijft een beetje steken dat de dealer me op 7 januari nog vertelde dat er niks bekend was over een hardware upgrade en 14 februari (2 weken nadat ik de MY25 had besteld) de MY26 werd gelanceerd met Snapdragon processor.
ben wel benieuwd, maar mijn ervaring met LM is dat accessoires die je na ingaan van lease contract op je auto zet absurd duur zijn, tot nu toe was het altijd goedkoper om zaken gewoon zelf eenmalig aan te schaffen, dan de verhoging

Ooit ook een keer iemand gesproken die bij LM werkte, die gaf aan dat restwaarde ook nooit wordt meegenomen in calculaties voor opties na ingaan leasecontract, maar verhoging maandbedrag simpelweg berekend wordt door kosten/aantal resterende maanden * 1,xx * 1,yy (waarbij xx de winstmarge is die ze erop willen hebben en yy de rente die ze betalen op de financiering) is. Het wordt daarmee feitelijk een vrij dure voorfinanciering, en in een lease constructie dus alleen interessant als die niet tot verhoging van eigen bijdrage leidt.

[ Voor 4% gewijzigd door Kammika op 09-12-2025 11:21 ]

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Nee, als ze inderdaad niet een deel van de kosten vergoeden is het doorgaans inderdaad gunstiger om het dan maar direct zelf te betalen ja. Benieuwd of je de oude unit mee kan krijgen, zodat je 'm voor inleveren weer kan laten ombouwen en de nieuwe unit op marktplaats kan zetten :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• DoubleDot
Orion84 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:29:
Nee, als ze inderdaad niet een deel van de kosten vergoeden is het doorgaans inderdaad gunstiger om het dan maar direct zelf te betalen ja. Benieuwd of je de oude unit mee kan krijgen, zodat je 'm voor inleveren weer kan laten ombouwen en de nieuwe unit op marktplaats kan zetten :P
Ook gewoon in dat linkje ;)

"Dit is een ruilonderdeel. Retourneer de oude processor in de originele verpakking via DHL met de meegeleverde QR-code (geen verzendkosten). Na ontvangst wordt het statiegeld teruggestort."

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

DoubleDot schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:35:
[...]

Ook gewoon in dat linkje ;)

"Dit is een ruilonderdeel. Retourneer de oude processor in de originele verpakking via DHL met de meegeleverde QR-code (geen verzendkosten). Na ontvangst wordt het statiegeld teruggestort."
Ah, dat had ik gemist, thanks :)

• Tranquility
  • Nu online
De oude unit zul je niet om kunnen bouwen. De Snapdragon CPU is een hele andere achitectuur dan de Intel Atom en zal er een ander moederbord in de unit zitten. Kortom, de oude unit is behoorlijk waardeloos. ;)

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Tranquility schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:36:
[...]

De oude unit zul je niet om kunnen bouwen. De Snapdragon CPU is een hele andere achitectuur dan de Intel Atom en zal er een ander moederbord in de unit zitten. Kortom, de oude unit is behoorlijk waardeloos. ;)
Nee, ik bedoelde: op eigen kosten de nieuwe unit laten inbouwen, oude unit in de kast leggen. Tegen einde leasetermijn de oude unit weer laten inbouwen en de nieuwe unit op marktplaats zetten. Maar zoals hierboven al aangegeven gaat de oude unit dus direct retour naar Volvo bij vervanging, dus dat is geen optie.

• rolfio
Groot nieuws!

[...]

[...]
En helaas pagina niet meer te openen bij Vstore :-(

• Tranquility
  • Nu online
rolfio schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:03:
En helaas pagina niet meer te openen bij Vstore :-(
Geen paniek, ik kreeg onderstaande mail:
Vstore | Volvo Accessoires & Merchandise
12:08 (11 minuten geleden)
aan mij

Goedemorgen Tranquility,

Bedankt voor uw bericht.

Zojuist heb ik van de importeur gehoord dat wij deze upgrade niet actief mogen adverteren. Daarom wil ik u vragen dit niet te delen op forums of in Facebook-groepen. De upgrade is echter wel mogelijk bij ons in Nijverdal.

Alvast bedankt voor uw reactie of een bestelling.

Met vriendelijke groet,
Helaas voor hun hier al gedeeld... :w

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-03 20:25
Tja ik vind het toch veel geld voor enkel een wat sneller systeem. Qua software verandert er weinig lijkt me als de oudere modellen uiteindelijk ooit de nieuwe UI krijgen. Blijft een erg beperkt infotainment waar ik persoonlijk geen extra geld aan zou spenderen.

Gisteren nog filmpje gezien van de SU7 van Xiaomi, die zitten echt 10 jaar voor op Volvo qua software (zeg maar 20 jaar op Volvo tempo).

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• rolfio
Tranquility schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:21:
[...]

[...]

Ja... en das toch bijzonder, want de PS2 upgrade hebben ze nog wel gewoon staan...

Hoor overigens graag de ervaringen van de eerste die deze upgrade in zijn XC40 gaat doen :)

[ Voor 13% gewijzigd door rolfio op 09-12-2025 13:36 ]

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:32
[...]

[...]

Mods entering the forum in 3, 2, 1, …
:)

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Kammika
[...]

[...]

wel de beste manier van adverteren: Vragen of iemand het alsjeblieft niet wil delen 8)7

BTW: Nog even naar het fimplje wat @Juancho had gepost gekeken nav de melding dat ze Nijverdal wel kunnen inbouwen. In het begin van het fimplje zie je heel duidelijk dat het een Volvo doos betreft, geen PS2, wat het vemoeden lijkt te bevestigen dat het gewoon een generieke component van alles op dit platform is.

In Nijverdal beginnen ze daarom denk ik ook gewoon al in Volvo's in te bouwen...

Vrij grote kans dat de dealers dit ook al gewoon kunnen dan (maar kunnen best wel bepaalde instructie hebben dat dat bv alleen mag bij problemen met je huidige infotainment en dat deze dus nog niet bedoeld is om op grote schaal aan te bieden aan alle eigenaren, omdat ze de logistiek daarvoor nog niet op orde hebben)

[ Voor 54% gewijzigd door Kammika op 09-12-2025 14:18 ]

• tukker999
  • Laatst online: 01:17
OK
Maar dan moet de oude natuurlijk wel opnieuw ingelezen worden.

22,29 kWh/100km

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

tukker999 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:06:
[...]

OK
Maar dan moet de oude natuurlijk wel opnieuw ingelezen worden.
Ja, ik had sowieso al niet de illusie dat ik die swap hier op de oprit ging doen :P

• Tranquility
  • Nu online
rolfio schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:34:
Ja... en das toch bijzonder, want de PS2 upgrade hebben ze nog wel gewoon staan...

Hoor overigens graag de ervaringen van de eerste die deze upgrade in zijn XC40 gaat doen :)
Afspraak is gemaakt voor 16 januari! :)

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:58
Orion84 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:42:
[...]

Ik begrijp denk ik niet precies wat het voordeel van deze nieuwe processor precies is, want hoe kan het dat een MY25 al een nieuwe processor nodig zou hebben als het systeem in onze MY24 nog prima draait op de oude processor? Waar zit het voordeel dan precies in?

• Kammika
StevendGraaf schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:52:
[...]

Ik begrijp denk ik niet precies wat het voordeel van deze nieuwe processor precies is, want hoe kan het dat een MY25 al een nieuwe processor nodig zou hebben als het systeem in onze MY24 nog prima draait op de oude processor? Waar zit het voordeel dan precies in?
nou ja... hij draait op dit moment goed bij mij in mijn my22 uit eind 2021, maar enkel omdat ik alle apps (behalve spotify en tunein, die gebruik ik nog) eraf gegooid heb. Als ik er meer op heb staan is die niet meer vooruit te branden. De 1e 30 seconden is het systeem vaak ook niet bruikbaar (omdat die nog aan het opstarten is)

en hij voelt qua responsiveness natuurlijk wel als een telefoon uit 2015 aan...

Dus ja, wil je veel apps draaien of een systeem wat sneller opstart, of wat sneller reageert, dan is dit een goede uitgaaf.

Persoonljik zou het mij teveel geld zijn deze aanschaf. (maar ja mijn lease loopt tot begin volgende jaar, dus ik geef er nu sowieso geen geld meer aan uit)

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:04
Zou je niet kunnen wachten totdat de eerste paar MY2026 total loss gereden zijn en dan die computer voor een habbekrats kopen? Is bovendien ook meer duurzaam voor het milieu O-)

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

StevendGraaf schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:52:
[...]

Dat zal de tijd misschien ook nog wel uit moeten wijzen, voor mij persoonlijk is het ook vooral informeren naar mogelijkheden, nog zeker geen uitgemaakte zaak dat ik het ga laten doen als het kan.

Maar dus inderdaad betere prestaties, ik heb nog geen echt storende traagheid gemerkt, maar ik gebruik dan ook (nog) geen apps behalve het standaard spul en zelfs dan is het allemaal niet mega snappy. Daarnaast is het natuurlijk de vraag in hoeverre er in de nabije toekomst software updates/features gaan komen die exclusief of veel eerder naar auto's met de nieuwe CPU komen. Je ziet dat nu al met die nieuwe UX.

• Kammika
Orion84 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:40:
[...]

Dat zal de tijd misschien ook nog wel uit moeten wijzen, voor mij persoonlijk is het ook vooral informeren naar mogelijkheden, nog zeker geen uitgemaakte zaak dat ik het ga laten doen als het kan.

Maar dus inderdaad betere prestaties, ik heb nog geen echt storende traagheid gemerkt, maar ik gebruik dan ook (nog) geen apps behalve het standaard spul en zelfs dan is het allemaal niet mega snappy. Daarnaast is het natuurlijk de vraag in hoeverre er in de nabije toekomst software updates/features gaan komen die exclusief of veel eerder naar auto's met de nieuwe CPU komen. Je ziet dat nu al met die nieuwe UX.
ja maar ik heb in dat laatste filmpje al wel een nadeel van die nieuwe UX gezien: Het maps scherm lijkt stukken kleiner. Zitten er al mensen met MY26 hier in het draadje? Mijn vraag is: Kun je maps nog wel fullscreen zetten, of blijven al die extra knoppen + die player en dat telefoonbalkje nu altijd in beeld?

Want dan ben ik er nog niet van overtuigd dat het een verbetering is... (en ga ik 'm dan ook niet zelf installeren als die nog aangeboden wordt in mijn resterende leasetermijn).

• Kammika
[...]

[...]

Hij staat ook al op Reddit zag ik, je was dus niet de enige: https://www.reddit.com/r/...also_available_for_volvo/

• Tranquility
  • Nu online
Kammika schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:13:
wel de beste manier van adverteren: Vragen of iemand het alsjeblieft niet wil delen 8)7

BTW: Nog even naar het fimplje wat @Juancho had gepost gekeken nav de melding dat ze Nijverdal wel kunnen inbouwen. In het begin van het fimplje zie je heel duidelijk dat het een Volvo doos betreft, geen PS2, wat het vemoeden lijkt te bevestigen dat het gewoon een generieke component van alles op dit platform is.

In Nijverdal beginnen ze daarom denk ik ook gewoon al in Volvo's in te bouwen...

Vrij grote kans dat de dealers dit ook al gewoon kunnen dan (maar kunnen best wel bepaalde instructie hebben dat dat bv alleen mag bij problemen met je huidige infotainment en dat deze dus nog niet bedoeld is om op grote schaal aan te bieden aan alle eigenaren, omdat ze de logistiek daarvoor nog niet op orde hebben)
Ik heb mijn dealer TvK ook nog even gevraagd of zij het kunnen/willen doen maar kreeg een mail terug dat ze dit niet kunnen verzorgen.

Daarna meteen de afspraak gemaakt in Nijverdal.

Hoewel het niet zo is dat mijn huidig infotainment baggertraag is of zo maar wat mij vooral over de streep trok is het YouTube filmpje waarbij het systeem na de upgrade ongelofelijk vloeiend werd gedemonstreerd. De processor heeft wat dat betreft dan ook een echt toepasselijke naam: Snapdragon want de werking, zoals Google Maps, ziet er ontzettend vloeiend en "snappy" uit.

Wat natuurlijk ook meespeelt is dat het een eigen auto is en ik er twee jaar extra garantie had bijgekocht omdat ik toch wel lang met de auto wil doen en dus wil genieten van een vlot en stottervrij infotainment systeem. Ik ga er van uit dat ook de rest van de auto sneller reageert, zoals het openen- en sluiten van de portieren, e.d. Kortom, ik heb het geld er wel voor over. Heb de bevestiging voor de afspraak en de concept factuur al binnen. Totale kosten: €1.143,38.

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:38:
[...]

Ik heb mijn dealer TvK ook nog even gevraagd of zij het kunnen/willen doen maar kreeg een mail terug dat ze dit niet kunnen verzorgen.

Hoewel het niet zo is dat mijn huidig infotainment baggertraag is of zo maar wat mij vooral over de streep trok is het YouTube filmpje waarbij het systeem na de upgrade ongelofelijk vloeiend werd gedemonstreerd. De processor heeft wat dat betreft dan ook een echt toepasselijke naam: Snapdragon want de werking, zoals Google Maps, ziet er ontzettend vloeiend en "snappy" uit.

Wat natuurlijk ook meespeelt is dat het een eigen auto is en ik er twee jaar extra garantie had bijgekocht omdat ik toch wel lang met de auto wil doen en dus wil genieten van een vlot en stottervrij infotainment systeem. Ik ga er van uit dat ook de rest van de auto sneller reageert, zoals het openen- en sluiten van de portieren, e.d. Kortom, ik heb het geld er wel voor over. Heb de bevestiging voor de afspraak en de concept factuur al binnen. Totale kosten: €1.143,38.
Ik volg het onderwerp met hoge belangstelling, maar kan er zlef niet veel mee omdatb ik een zakelijke lease heb.
Nog altijd het idee dat overkopen eind van het contract een optie is omdat onze leaseregeling nog steeds net zo bagger is als in 2017 (niets aan gewijzigd behalve de verplichting EV te leasen), mits de LM geen hoofdprijs gaat vragen (ben bang van wel).
Pas dan, en alleen dan, kan ik over deze vervanging van dit stukje hardware gaan nadenken. Dus nog 2 jaar geduld hebben (- 1 maand inmiddels maakt 23 maanden O-) )

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:15
rolfio schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:01:
[...]

Hij noemde dat de audio er ook op vooruit is gegaan, ik vroeg hem of hij wist waarom. Wellicht doet de snellere processor ook iets met het geluid was het antwoord...
Zou deze app dan ook gaan werken?

https://play.google.com/s...arman.hk_experience&pli=1

In een ander filmpje van de EX40 met nieuwe infotainment is die app geinstalleerd namelijk.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• vimofoto
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:43
Ophidian schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:38:
[...]

Zou deze app dan ook gaan werken?

https://play.google.com/s...arman.hk_experience&pli=1

In een ander filmpje van de EX40 met nieuwe infotainment is die app geinstalleerd namelijk.
Lijkt mij gewoon hetzelfde dan hetgene nu al aanwezig is bij HK audio in de Volvo?

The best thing about a picture is that it never changes, even when the people in it do.

• Ophidian
vimofoto schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:26:
[...]

Lijkt mij gewoon hetzelfde dan hetgene nu al aanwezig is bij HK audio in de Volvo?
Ik had deze app niet in mijn my23

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• StevendGraaf
Ophidian schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:41:
[...]

Ik had deze app niet in mijn my23
Ik ook niet maar deze app biedt verder geen mogelijkheden dan je zelf niet al kan doen met de huidige instellingen.

Het is niet meer dan een leuke gimmick:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9c-jbZFBmzcvRiH7CGuluPa_H-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qkAdmE7SEWNZXoOoM20nCjXo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door StevendGraaf op 09-12-2025 19:59 ]

• StevendGraaf
Tranquility schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:38:
[...]

Uit interesse, kan dit eigenhandig laten installeren geen invloed hebben op je garantie?

• Ophidian
StevendGraaf schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:53:
[...]

Ik ook niet maar deze app biedt verder geen mogelijkheden dan je zelf niet al kan doen met de huidige instellingen.

Het is niet meer dan een leuke gimmick:

[Afbeelding]
Toch zonde, zou zoveel meer met de HK kunnen bij fatsoenlijke instellingen.

• Tranquility
  • Nu online
StevendGraaf schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:56:
Uit interesse, kan dit eigenhandig laten installeren geen invloed hebben op je garantie?
Het wordt geïnstalleerd door een Volvo dealer, dus met de garantie zal het wel goed zitten.
Ik zou zo iets nooit zelf doen, zeker na die YT video bekeken te hebben. Voor die €199,- mag de dealer het mooi doen incl. de software. Juist ook vanwege de garantie. Alleen is het ff een eindje rijden naar Nijverdal want mijn eigen dealer wil er (nog) niet aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 09-12-2025 20:22 ]

• Tranquility
  • Nu online
Ophidian schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:12:
Toch zonde, zou zoveel meer met de HK kunnen bij fatsoenlijke instellingen.
Een equalizer zou toch het minste zijn. Ook voor de niet-HK audio. Dit zou ook makkelijk softwarematig toegevoegd kunnen worden.

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-03 21:04
RoyVi schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:10:
Ik ben opzoek naar een occassion XC40 in de prijs klasse tussen de 20 en 25k en over een paar dingen heb ik wat vragen.

Er staan veel mooie P8's te koop en er staan af en toe ook Twin Pro's, nu ben ik benieuwd of het veel verschil geeft tussen beide. De Twin Pro's lijken iets rijker uitgerust met een Warmtepomp andere extra's en sommige kunnen 1800kg trekken.

Maakt het in de praktijk veel verschil als je een warmtepomp hebt?
Wat maakt het dat sommige Twin Pro's 1800kg mogen trekken?

Ik woon zelf in het buitengebied met veel smalle polderwegen en diepe greppels als ik naar de snelweg wil komen dus lijkt mij een 4x4 sowieos erg praktisch. Ik rijd nu een oude diesel barrel dus daar maakt het niet zoveel uit als ik wat meer door de blubber rijd in deze tijd.

En ik heb een aanhanger die max 2000 kilo mag zijn, echter kom ik nooit zo hoog uit en zou ik met een 1500kg trek gewicht ook wel uitkomen.

Zou ik dan beter kunnen gaan voor een auto met weinig KM (ton of iets meer) zodat de accu nog onder de garantie valt maar wel minder luxe uitgerust of voor een nieuwere/rijkere uitgeruste model met meer KM (richting de 2ton) omdat die accu wel goed betrouwbaar is.

Als ik naar mijn werk ga heb ik 200km woonwerk verkeer, gemiddeld rijd ik 700km per week dus een accu binnen het garantie termijn is waarschijnlijk binnen een halfjaar tot jaar er wel uit.
Zelf geen ervaring met 4-wiel aangedreven XC40. Volgens mij zit het verschil vooral in benaming over de tijd van deze XC40's. Later kon je 4-wiel aandrijving bij het Plus of Ultimate pakket bestellen. Nu heet het EX40...etc.
Vergelijk tussen vermoedelijke auto's die jij bedoeld: https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/99008-103361/ Volgens mij is Autoweek af en toe de weg kwijt in al die verschillende benamingen van Volvo.
De accu is typisch wel betrouwbaar. Daar hoef je je met 200 kkm ook geen zorgen over te maken. Liever in 3 jaar dan 6 jaar. Een accutest is altijd wel aan te bevelen. Het verschil in voltage tussen de laagste en hoogste cel is daarbij belangrijk voor de levensduur op lange termijn. Maar 500 kkm moeten deze allemaal prima kunnen maken. Met afstanden per week of jaar die jij rijdt moet dat zeker kunnen. Factor 'leeftijd' is net zo erg voor een accu als 'gebruik'.
Bij beide staat dat er geen warmtepomp (optie) op zat. Afhankelijk van je typische ritlengte kan het wat verschil maken. Kort: geen verschil. Lang: wel verschil. Voor jou zou een warmtepomp dus wel de juiste keuze zijn.
Het trekgewicht is wellicht verschillend wanneer de trekhaak in de fabriek of achteraf geïnstalleerd is?
Succes met de keuze!

[ Voor 15% gewijzigd door DrBOB101 op 09-12-2025 21:42 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Kammika
DrBOB101 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:35:
[...]

Zelf geen ervaring met 4-wiel aangedreven XC40. Volgens mij zit het verschil vooral in benaming over de tijd van deze XC40's. Later kon je 4-wiel aandrijving bij het Plus of Ultimate pakket bestellen. Nu heet het EX40...etc.
Vergelijk tussen vermoedelijke auto's die jij bedoeld: https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/99008-103361/ Volgens mij is Autoweek af en toe de weg kwijt in al die verschillende benamingen van Volvo.
De accu is typisch wel betrouwbaar. Daar hoef je je met 200 kkm ook geen zorgen over te maken. Liever in 3 jaar dan 6 jaar. Een accutest is altijd wel aan te bevelen. Het verschil in voltage tussen de laagste en hoogste cel is daarbij belangrijk voor de levensduur op lange termijn. Maar 500 kkm moeten deze allemaal prima kunnen maken. Met afstanden per week of jaar die jij rijdt moet dat zeker kunnen. Factor 'leeftijd' is net zo erg voor een accu als 'gebruik'.
Bij beide staat dat er geen warmtepomp (optie) op zat. Afhankelijk van je typische ritlengte kan het wat verschil maken. Kort: geen verschil. Lang: wel verschil. Voor jou zou een warmtepomp dus wel de juiste keuze zijn.
Het trekgewicht is wellicht verschillend wanneer de trekhaak in de fabriek of achteraf geïnstalleerd is?
Succes met de keuze!
Nou… invloed warmtepomp is beperkt hoor. Leuk als het erop zit, maar zou het er niet van af laten hangen…

• Venomer
DrBOB101 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:35:
[...]

(Knip)
Succes met de keuze!
Oorspronkelijk was het maximale trekgewicht 1500 kg geremd. In een later modeljaar is dat opgetrokken naar 1800 kg geremd. Volgens mij heeft dat alleen met de typegoedkeuring te maken en niet met technische mogelijkheden.

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-03 13:18
Ook maar een afspraak gemaakt bij de lokale Volvo dealer, 2 Januari...

Ze wilden het nog niet helemaal bevestigen, maar er werd min of meer gezegd "we gaan het regelen". Ik moest er sowieso zijn voor een nieuwe kap op een buitenspiegel :X Hopelijk IHU ook meteen meepakken.
Groot nieuws!

[...]

[...]
Welke prijs stond er voordat ie offline ging?

[ Voor 45% gewijzigd door danslo op 10-12-2025 11:57 ]

• Tranquility
  • Nu online
danslo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:46:
Wauw, 2 januari al? Die optie had ik niet eens bij online plannen. Maar je had waarschijnlijk daar al een afspraak voor die spiegelkap? Lokale garage, je bedoelt je eigen dealer, dus niet die in Nijverdal?
Bijzonder, mijn dealer in Hoorn wilde er niet aan.
Ze wilden het nog niet helemaal bevestigen, maar er werd min of meer gezegd "we gaan het regelen". Ik moest er sowieso zijn voor een nieuwe kap op een buitenspiegel :X Hopelijk IHU ook meteen meepakken.

Welke prijs stond er voordat ie offline ging?
Zelfde prijs als die voor de Polestart 2 (is hetzelfde device). Op mijn concept factuur staat € 1.143,38 incl. installatie en software.
Vreemde is dat die Polestar link gewoon nog steeds online staat, maar die van de Volvo niet meer.
Maar dat maakt niets uit. Gewoon een mailtje sturen naar Vstore.

[ Voor 17% gewijzigd door Tranquility op 10-12-2025 12:43 ]

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:47

JB

Cédric roelt!

Eerste Polestar 2 is voorzien;
Hoop dat het snel duidelijk wordt, of AAOS Volvo's ook zo simpel kunnen. Het is vrij bedroevend dat ze die x86 Intel meuk zo lang erin gedrukt hebben :/

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

danslo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:46:

Welke Volvo rijd jij? Zelf een MY25 V60, dus ik baal behoorlijk dat een paar maanden later een Snapdragon in de 1e MY26s werden gedrukt. Systeem is gewoon traag :/

Mijn boefje is liev!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-03 13:18
Tranquility schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:11:
[...]

Wauw, 2 januari al? Die optie had ik niet eens bij online plannen. Maar je had waarschijnlijk daar al een afspraak voor die spiegelkap? Lokale garage, je bedoelt je eigen dealer, dus niet die in Nijverdal?
Bijzonder, mijn dealer in Hoorn wilde er niet aan.
Die van mij deed ook geen harde toezeggingen hoor, meer iets van "breng hem maar langs, maar als die andere dealer het doet, dan gaan wij het ook proberen te regelen". Had niet al een afspraak, heb ze gebundeld zeg maar :P
JB schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:02:
[...]

Welke Volvo rijd jij? Zelf een MY25 V60, dus ik baal behoorlijk dat een paar maanden later een Snapdragon in de 1e MY26s werden gedrukt. Systeem is gewoon traag :/
XC40 MY24... En ook ik baal dat ik niet iets langer dan een jaar heb gewacht om 60k neer te tellen :+

Met kanttekening dat ik het sinds 3.7 wel echt flink beter vind draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door danslo op 10-12-2025 13:28 ]

• Tranquility
  • Nu online
danslo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:22:
Die van mij deed ook geen harde toezeggingen hoor, meer iets van "breng hem maar langs, maar als die andere dealer het doet, dan gaan wij het ook proberen te regelen". Had niet al een afspraak, heb ze gebundeld zeg maar :P
Nice dat je dealer het aandurft. Wellicht dat ze al bekend zijn met het volledig inladen van de software en dat dit misschien de reden is dat mijn dealer het niet doet.
XC40 MY24... En ook ik baal dat ik niet iets langer dan een jaar heb gewacht om 60k neer te tellen :+
Mwoah, heb geen spijt hoor. Ik heb mijn MY24 XC40 als demo gekocht met slechts 3500 km op de klok en drie maanden oud voor een hele mooie deal en goede inruil en in precies de uitvoering die ik wilde. Ik heb wel specifiek gezocht naar een MY24 vanwege de RWD. Het vernieuwde infotainment systeem met de Snapdragen is pas geintroduceerd in MY26, dus de auto's die nu op de weg komen. Dan had ik bijna twee jaar moeten wachten..

Maar ik rijden we straks eigenlijk alsnog in een MY26, want naast de Snapdragon unit is er verder weinig tot niets veranderd t.o.v. MY24 en MY25 afgezien van wat kleur- en uitrustingverschillen.

• Venomer
Ik wacht week 8 van 2026 af. Als het goed is (Volvo heeft het beloofd O-) ) krijgen we dan de OTA met de nieuwe GUI. Daarna zal ik eens nadenken over de hardware upgrade. Wie weet wat de software update voor effect heeft…

Mijn auto is volgend voorjaar al 5 lentes jong. Of ik daar nog voor een dikke 1000 Euro aan moet vertimmeren is maar de vraag. En als ik de Oudejaarsloterij win koop ik gewoon een nieuwe auto waar de Snapdragon al in zit. ;)

• JB

JB

Cédric roelt!

danslo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:22:
[...]

[...]

Met kanttekening dat ik het sinds 3.7 wel echt flink beter vind draaien.
Bij 3.7.0 heb ik toch andere ervaringen helaas (en meerdere V60 rijders met mij). Interieurverlichting gaat niet altijd aan, of veel te laat (fijn in de winter…), de stoel gaat niet terug in de positie als de andere sleutel wordt gebruikt, de laadrobot reageert mega traag omdat de auto niet thuis geeft. Gelukkig is de update al in augustus released, dus ik ben te snel met klagen denk ik :+

Mijn boefje is liev!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:44:
<knip>
Mijn auto is volgend voorjaar al 5 lentes jong. Of ik daar nog voor een dikke 1000 Euro aan moet vertimmeren is maar de vraag. En als ik de Oudejaarsloterij win koop ik gewoon een nieuwe auto waar de Snapdragon al in zit. ;)
als je zoveel geld wint, koop je de snapdragon en laat er een volvo omheen bouwen toch ? _O-

[ Voor 20% gewijzigd door ron65 op 10-12-2025 17:57 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Ik wacht week 8 van 2026 af. Als het goed is (Volvo heeft het beloofd O-) ) krijgen we dan de OTA met de nieuwe GUI. <knip>
Deze hoor ik nu voor het eerst, ik dacht dat die nog in 2025 zou komen!
Waar hebben ze dit beloofd dan? (ik geloof je wel, maar ben benieuwd waar ze dat weer gecommuniceerd hebben)

• Kammika
Ik wacht week 8 van 2026 af. Als het goed is (Volvo heeft het beloofd O-) ) krijgen we dan de OTA met de nieuwe GUI. Daarna zal ik eens nadenken over de hardware upgrade. Wie weet wat de software update voor effect heeft…

Waar heeft Volvo die wk8 voor de nieuwe gui beloofd?

• Tranquility
  • Nu online
De uploader van het Polestar 2 upgrade filmpje heeft een vervolg video gemaakt voor de geïnteresseerden.

• Venomer
ron65 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:56:
[...]

Deze hoor ik nu voor het eerst, ik dacht dat die nog in 2025 zou komen!
Waar hebben ze dit beloofd dan? (ik geloof je wel, maar ben benieuwd waar ze dat weer gecommuniceerd hebben)
Ik heb ergens een screenshot gezien van een chat met de Volvo customer service. Ik dacht dat dat hier was, maar kan ook een ander forum zijn geweest.

EDIT: Het was op Volvo-forum.nl. Voor degenen die daar een account hebben:
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=1939862#p1939862
De authenticiteit kan ik niet controleren.

[ Voor 17% gewijzigd door Venomer op 10-12-2025 21:13 ]

• Venomer
ron65 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:55:
[...]

als je zoveel geld wint, koop je de snapdragon en laat er een volvo omheen bouwen toch ? _O-
Ha ha, inderdaad. Maar zelfs als ik de hoofdprijs zou winnen, zou ik denk ik niet voor een EX90 gaan. Die is gewoon veel groter dan wat ik nodig heb. De EX40 is voor mij prima. Maar dan wordt het wel een full-options.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:26:
[...]

Ha ha, inderdaad. Maar zelfs als ik de hoofdprijs zou winnen, zou ik denk ik niet voor een EX90 gaan. Die is gewoon veel groter dan wat ik nodig heb. De EX40 is voor mij prima. Maar dan wordt het wel een full-options.
Je zit er al exact zo in als ik ook, EX90 leuk, maar te groot. EX60 (als die verkrijgbaar wordt/is, meen dat dat rond deze tijd zou komen) zou een optie kunnen zijn, maar te zwaar. ik moet met een B rijbewijs doen, en heb een caravan van 1000 kg. De auto mag derhalve bruto niet meer dan 2500 wegen.
Is E erbij dan niet handig? zeker wel, maar ik loop dan tegen een medische beperking aan die zou gaan zorgen voor hele naaldbossen vol stekelige vragen van een keuringsarts, elke 5 jaar herkeuring en ik heb gezien bij mijn ouders hoe onzeker die uitslagen zijn.
Even ter verheldering: ik heb 6 jaar geleden bij een routine controle een suikergehalte van 6,7 gehad, en dan krijg je keihard diagnose "Diabetes 2" en die raak je nooit meer kwijt. Suiker is nu weer onder 6 (en dat is géén diabetes) dankzij wat diëten, maar voor het CBR telt dat niet en ga je de molen in.

Blijft over de XC/EX 40 single engine (de twin is al te zwaar) of de C/EC 40

Leuke is dat de EC40 extended range nieuw nu exact die 2500 kg weegt, dus dat zou voor mij de heilige graal zijn in deze. de EX40 ER is zwaarder, ik meen 2580 kg.

Maar ja, een nieuwe kopen? alleen als de kerstman met de jackpot van een loterij langskomt en die achterlaat.

Overigens kreeg ik via de LM melding dat wear&tear voor mijn wagen nu verlopen is, de connectiviteit nog tot 31-10-2026 geldt en daarna tegen betaling verlengd moet worden... de wagen wordt oud _/-\o_
Die verlopen W&T betekent ook "geen gratis updates" die je wel hebt onder W&T garantie.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Een wellicht domme vraag, maar ik kan nergens antwoord vinden.

Ik heb een XC40 SM MY23.
Welk merk hoogvolt accu zit er in de wagen?

Ik heb namelijk begrepen dat er EV's zijn die een HV accu van LG hebben, vooral uit de periode 2021-2023 schijnen die heel snel te verouderen. De range is dan vaak al na 120.000 tot 160.000 km met 20% afgenomen, de inwendige celweerstand is dan in alle cellen 5 tot 10 maal te hoog geworden.
Met name Tesla Model 3 (sorry, scheldwoord) schijnt daar veel accus van te hebben gebruikt, maar ik vraag me dus af of onze Volvo's daar niet ook stiekem mee behept zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door ron65 op 10-12-2025 21:58 ]

• Kammika
Venomer schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:03:
[...]

Ik heb ergens een screenshot gezien van een chat met de Volvo customer service. Ik dacht dat dat hier was, maar kan ook een ander forum zijn geweest.

Ben benieuwd. Het is wel verbazingwekkend stil rondom de ota’s

Daarentegen was er een tijdje geleden ook in het nieuws dat er heel wat mensen uit gingen op het hoofdkantoor. Zou me niets verbazen als die hele softwaredevelopment behoorlijk stil ligt op dit moment door interne reorganisaties

• Venomer
ron65 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:51:
[...]

Overigens kreeg ik via de LM melding dat wear&tear voor mijn wagen nu verlopen is, de connectiviteit nog tot 31-10-2026 geldt en daarna tegen betaling verlengd moet worden... de wagen wordt oud _/-\o_
Die verlopen W&T betekent ook "geen gratis updates" die je wel hebt onder W&T garantie.
Die van jou is een MY23 zie ik. De mijne is een MY21, gekocht (geen lease) in mei 2021. Ik heb nog geen bericht gehad dat de connectiviteit zou verlopen of dat ik er voor zou moeten betalen. En updates heeft de auto ook steeds gehad. Ik zou dus afwachten of alles niet gewoon stiekem blijft werken.

• Tranquility
  • Nu online
ron65 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:51:
De W&T is inderdaad de garantie, maar de OTA's blijven natuurlijk gratis, alleen als er een geforceerde update moet plaatsvinden in de werkplaats. Maar dat kan ook bij een beurt meegenomen worden als service als de OTA niet is doorgekomen. Hangt dus ook af van de welwillendheid en servicegerichtheid van je dealer.
Maar zolang je least lijkt me dat geen issue. Alleen als je de auto gaat overnemen, wat je van plan was dacht ik?

[ Voor 7% gewijzigd door Tranquility op 11-12-2025 07:57 ]

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:42
Venomer schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:43:
[...]

Die van jou is een MY23 zie ik. De mijne is een MY21, gekocht (geen lease) in mei 2021. Ik heb nog geen bericht gehad dat de connectiviteit zou verlopen of dat ik er voor zou moeten betalen. En updates heeft de auto ook steeds gehad. Ik zou dus afwachten of alles niet gewoon stiekem blijft werken.
Mijne (eigendom( is van juni 2021, ook niks gehoord over connectiviteit.
Juni as 5 jaar en hogere bijtelling plan gewoon te blijven rijden ga er vanuit dat de kosten lager dan de bijtelling zullen zijn.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• JB

JB

Cédric roelt!

Venomer schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:03:
[...]

Dat ben ik ;) Lokale dealer heeft me dit gestuurd afgelopen dinsdag;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4dBzQ-Vf4IatEgFYwNaKbzOKVo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SMiMtyiRuwuBkewBHxAIMtOy.png?f=fotoalbum_large
edit:
Ik kom hier niet zo vaak omdat ik geen XC40 rijd, maar wel een V60. Er is geen centraal topic voor Volvo AAOS, maar ook geen V60 topic. Het _Grote Volvo topic_ kent weinig glans, dus ik zwem een beetje

[ Voor 11% gewijzigd door JB op 11-12-2025 08:50 ]

Mijn boefje is liev!

• Venomer
JB schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:48:
[...]

Dat ben ik ;) Lokale dealer heeft me dit gestuurd afgelopen dinsdag;

[Afbeelding]
edit:
Ik kom hier niet zo vaak omdat ik geen XC40 rijd, maar wel een V60. Er is geen centraal topic voor Volvo AAOS, maar ook geen V60 topic. Het _Grote Volvo topic_ kent weinig glans, dus ik zwem een beetje
Kijk, dan hebben we een betrouwbare bron te pakken.

Nu maar afwachten of het niet wéér uitgesteld wordt.

• psybi
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-03 09:54
Kammika schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:46:
[...]

ja maar ik heb in dat laatste filmpje al wel een nadeel van die nieuwe UX gezien: Het maps scherm lijkt stukken kleiner. Zitten er al mensen met MY26 hier in het draadje? Mijn vraag is: Kun je maps nog wel fullscreen zetten, of blijven al die extra knoppen + die player en dat telefoonbalkje nu altijd in beeld?
Ik vanaf maandag ❤️ maar wat ik zag op een filmpje, is dat je de onder balk wel iets meer in kan klappen als in dat eerdere filmpje hierboven. maar het is wel iets van 1cm minder hoog voor zover ik zag (kan het filmpje helaas niet meer terug vinden, maar zal een foto maken maandag, als ik er aan denk).

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-03 20:25
psybi schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:18:
[...]

Ik vanaf maandag ❤️ maar wat ik zag op een filmpje, is dat je de onder balk wel iets meer in kan klappen als in dat eerdere filmpje hierboven. maar het is wel iets van 1cm minder hoog voor zover ik zag (kan het filmpje helaas niet meer terug vinden, maar zal een foto maken maandag, als ik er aan denk).
Volgens mij redelijk vergelijkbaar met wat je nu al hebt op Android Auto, alleen zijn de snelkoppelingen die permanent in beeld zijn iets meer gespreid in de breedte. Maps kan net zoals op AA gewoon 'full screen', maar je verliest idd ongeveer een cm in de hoogte t.o.v. nu, door die extra balk met snelkoppelingen.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:43:
[...]

Uiteraard, maar ik kreeg wel de mail van LM hierover en in de app staat inderdaad 31-10-26 als einddatum vermeld. "u wordt tijdig op de hoogte gebracht zodat u kunt verlengen"

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:49:
[...]

De W&T is inderdaad de garantie, maar de OTA's blijven natuurlijk gratis, alleen als er een geforceerde update moet plaatsvinden in de werkplaats. Maar dat kan ook bij een beurt meegenomen worden als service als de OTA niet is doorgekomen. Hangt dus ook af van de welwillendheid en servicegerichtheid van je dealer.
Maar zolang je least lijkt me dat geen issue. Alleen als je de auto gaat overnemen, wat je van plan was dacht ik?
klopt, als dit contract afloopt en de leaseregeling bij ons nog niet is verbeterd (is al sinds 2017 niet gebeurd, met uitzondering van de verplichting tot EV leasen) heb ik straks een budget waar ik nog net een T...a kaal voor kan leasen. Dat doe ik dan, en dan koop ik deze over voor prive gebruik, voor die T...a mY ga ik dan een verklaring geen prive gebruik leasewagen aan zodat ik geen bijtelling meer heb (en geen eigen bijdrage aan werkgever), voor wat dat uitspaart kan ik de MRB, verzekering e.d. voro de huidige XC40 prima bekostigen :)

Alleen de accu kán een puntje zijn, ik vind met 5 graden buiten bij 90% een actieradius van 280 km wat laag, maar kan zijn doordat ik een keer minder zuinig gereden heb ergens.
En de prijs, LM staat bekend om woekerprijzen, zeker als tijdens de exploitatie de afschrijving hoger bleek dan verwacht bij bepaling van de leaseprijs per maand.

Vandaag trouwens 430 km gereden en dus tussendoor ergens moeten snelladen, test gedaan met snellader via AA in maps van de GSM ingeven als navigatie, hij berekent wel de juiste aankomst percentages, hij leest ook het juiste werkelijke accupercentage uit (Maps op de GSM), maar voorverwarmen werd niet gedaan (was een vraag hier een week of 3 geleden...)
Ik zag geen hoger verbruik vlak voor de lader, en ik had een laadsnelheid van 90 kW max terwijl ik vanaf 10% begon te laden. Dat duidt op een nieu gepreconditioneerd accupakket.

• Tranquility
  • Nu online
ron65 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:27:
klopt, als dit contract afloopt en de leaseregeling bij ons nog niet is verbeterd (is al sinds 2017 niet gebeurd, met uitzondering van de verplichting tot EV leasen) heb ik straks een budget waar ik nog net een T...a kaal voor kan leasen. Dat doe ik dan, en dan koop ik deze over voor prive gebruik, voor die T...a mY ga ik dan een verklaring geen prive gebruik leasewagen aan zodat ik geen bijtelling meer heb (en geen eigen bijdrage aan werkgever), voor wat dat uitspaart kan ik de MRB, verzekering e.d. voro de huidige XC40 prima bekostigen :)
Verbazingwekkend dat je wel een Model Y kan leasen maar geen (E)XC40 meer? Hoop dat je je huidige XC40 voor een leuke prijs kan overnemen. En dan een Snapdragon erin.. ;)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:53:
[...]

Verbazingwekkend dat je wel een Model Y kan leasen maar geen (E)XC40 meer? Hoop dat je je huidige XC40 voor een leuke prijs kan overnemen. En dan een Snapdragon erin.. ;)
Die Y is veel lager in leaseprijs (vanaf 560) dan de EX40 .(vanaf 711). Budget is 620 eur per maand max.

• Venomer
ron65 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:19:
[...]

Uiteraard, maar ik kreeg wel de mail van LM hierover en in de app staat inderdaad 31-10-26 als einddatum vermeld. "u wordt tijdig op de hoogte gebracht zodat u kunt verlengen"
In mijn app staat alleen “Verbonden diensten - Actief”.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:05:
[...]

In mijn app staat alleen “Verbonden diensten - Actief”.
Dan zijn daar hele duidelijke verschillen in ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMh3__eH87DmO1b02a7GJnMwDXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6m92wtUEwdKfx31rhjvHZ5q9.jpg?f=fotoalbum_large

• Kammika
ron65 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:10:
[...]

Dan zijn daar hele duidelijke verschillen in ;)

[Afbeelding]
Hmmm ook eens gekeken. Bij mij stond er altijd iets van connecties services en dat liep tot eind dec 2025. Was altijd benieuwd wat er dan zou gebeuren, maar daar staat nu ook Connect Plus en dat het tot 9 maart 2026 loopt. Met diezelfde
Melding erbij dat ik op tijd geïnformeerd wordt. Kennelijk is er iets verlengd… (wellicht door LM?)

• Tranquility
  • Nu online
Kammika schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:31:
Hmmm ook eens gekeken. Bij mij stond er altijd iets van connecties services en dat liep tot eind dec 2025. Was altijd benieuwd wat er dan zou gebeuren, maar daar staat nu ook Connect Plus en dat het tot 9 maart 2026 loopt. Met diezelfde
Melding erbij dat ik op tijd geïnformeerd wordt. Kennelijk is er iets verlengd… (wellicht door LM?)
Hier zie ik in de app nu ook Connect Plus staan, maar die heeft gewoon dezelfde geldig tot datum als de vorige Connect Services o.i.d.

• JB

JB

Cédric roelt!

Kammika schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:31:
[...]

Zijn ze het niet verplicht? Hoe krijg je anders je OTA updates binnen? Naar de dealer == dokken.

Mijn boefje is liev!

• Kammika
JB schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:19:
[...]

Zijn ze het niet verplicht? Hoe krijg je anders je OTA updates binnen? Naar de dealer == dokken.
denk ik niet, want als de sim kaart in de auto het niet doet, kun je ook via lokale hotspot de boel laten werken. Ik zou dus zelf ook niet snel hiervoor gaan betalen..., omdat de data ook gewoon via de telefoon kan..

• Tranquility
  • Nu online
Kammika schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:23:
denk ik niet, want als de sim kaart in de auto het niet doet, kun je ook via lokale hotspot de boel laten werken. Ik zou dus zelf ook niet snel hiervoor gaan betalen..., omdat de data ook gewoon via de telefoon kan..
Uiteindelijk kun je alles via een wifi hotspot laten lopen, maar het is ook een stukje gemak. En natuurlijk wat het kost. Gaat het om een paar tientjes per jaar, geen probleem. Gaat het om een bedrag per maand dan wel.
Ik ben nog steeds benieuwd naar de eerste bij wie de dataverbinding daadwerkelijk wordt gestopt. Er moeten hier toch wel eigenaren zitten wiens XC40 ouder is dan vier jaar?

• Kammika
Tranquility schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:07:
[...]

Uiteindelijk kun je alles via een wifi hotspot laten lopen, maar het is ook een stukje gemak. En natuurlijk wat het kost. Gaat het om een paar tientjes per jaar, geen probleem. Gaat het om een bedrag per maand dan wel.
Ik ben nog steeds benieuwd naar de eerste bij wie de dataverbinding daadwerkelijk wordt gestopt. Er moeten hier toch wel eigenaren zitten wiens XC40 ouder is dan vier jaar?
Die van mij is in eind december 4 jr oud. (heb 'm op 30/12/21 opgehaald). Die connectivity services stonden ook altijd op die einddatum (maar dan in 2025). Daarom was ik ook verbaasd dat er nu maart 26 staat.

Qua gemak: met hotspot is ook super simpel. Als die geconfigureerd is, pakt de auto die standaard (en heb al proefondervindelijk vastgesteld dat de auto dat prefereert boven zijn eigen simmetje). Dus hoef je ook helemaal niets voor te doen (anders dan die hotspot een keer aanzetten en je auto op die hotspot configureren)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:29:
[...]

Die van mij is in eind december 4 jr oud. (heb 'm op 30/12/21 opgehaald). Die connectivity services stonden ook altijd op die einddatum (maar dan in 2025). Daarom was ik ook verbaasd dat er nu maart 26 staat.

Qua gemak: met hotspot is ook super simpel. Als die geconfigureerd is, pakt de auto die standaard (en heb al proefondervindelijk vastgesteld dat de auto dat prefereert boven zijn eigen simmetje). Dus hoef je ook helemaal niets voor te doen (anders dan die hotspot een keer aanzetten en je auto op die hotspot configureren)
Ik zou dat dus hindelijk vinden, want de GSM gaat standaard als er geen apparaat mee verbonden is in "hotspot uit" modus. En die gaat niet automatisch naar "aan"
Dan zou je dus elke keer als je wilt gaan rijden even je GSM moeten ontgrendelen, naar de hotspotknop swipen en die aanzetten. Is voor een keer niet erg, maar als je meerdere ritten oper dag hebt ...
Bovendien, vergeet het een keer en je hebt geen accurate maps verkeersinfo...

De iphone kan misschien wel zo geconfigureerd worden dat die automatisch connect als hutspot, maar die heb ik alleen op werkuren bij me, prive weer niet. Bovendien heeft onze ICT besloten ooit dat 500 MB voor een maand wel genoeg databundel is voor wat mailverkeer op een GSM (letterlijke tekst die ze als evrklaring gaven), daar ben je echt zo doorheen.
Ik zou wel eens willen weten hoeveel het voor de volvo connectivity optie kost per jaar als je daar inderdaad aan moet beginnen....

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:42
Tranquility schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:07:
[...]

Er moeten hier toch wel eigenaren zitten wiens XC40 ouder is dan vier jaar?
Zie mijn post gisteren morgen 08:43

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• Kammika
Waterblok schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:12:
[...]

Zie mijn post gisteren morgen 08:43
maar wat zie dan nu in de app?
Pagina: 1 ... 347 ... 363 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"