• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Largamelion schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:56:
[...]
Ik zou verwachten dat je oprit afhelt naar de straat toe en niet omgekeerd, normaal zouden die lichten dan niet mogen verblinden voor alles boven heuphoogte zou ik denken.

Ik stond laatst op de dochter te wachten aan de kunstacademie en had de auto in park gezet. Ondertussen wat Prime aan het kijken en ook geen besef dat de lichten nog aan waren. Ik vind het bijzonder onhandig of zelfs onbegrijpelijk dat je dat niet kan zien op het dashboard. Even de bestuurdersdeur openen en sluiten schakelt de lichten dan uit zonder dat de rest van de wagen uit gaat.
Het staat op gelijke hoogte ongeveer, het viel blijkbaar op omdat ik na 4 jaar in de ID.4 nu een EX40 heb. Dan nog, kan er weinig aan doen om lichtinval te voorkomen behalve niet onnodig in m'n auto te zitten.

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:33
Largamelion schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:56:
[...]
Ik vind het bijzonder onhandig of zelfs onbegrijpelijk dat je dat niet kan zien op het dashboard.
Dit is waarschijnlijk de allergrootste fout die nog in de (E/X)C40 zit. Het complete gebrek aan aanduiding van wat met je lampen aan de gang is.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:47
-Vasa- schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:48:
Die CE markering is in veel gevallen de fabrikant zelf die aangeeft dat hun product voldoet aan alle eisen. Ik werk momenteel ergens waar wij ook dat logo op producten moeten plaatsen, en ik heb geen enkele weet van enige controle die daar ooit op is uitgevoerd. Ik ga er van uit dat die controle enkel gaat gebeuren wanneer er eens iets fout gaat.
Ja, maar je hebt er dus 2.
- In het ene geval (zoals het hoort) "european conformance", waarin een fabrikant dus ook juridisch aangeeft aan alle eisen te voldoen en je die er ook op aan kunt spreken (ook voor gevolgschade) als dat niet zo is.
- En je hebt die andere, dan staat het voor "China Export". Die hebben ze een logo gegeven die bijna niet van die andere te onderscheiden is, en alleen maar door chinese fabrikanten gebruikt wordt om europese consumenten te laten denken dat het aan europese richtlijnen voldoet, terwijl niet eens geprobeerd is daaraan te voldoen om op die manier het product een stuk goedkoper te kunnen maken met alle risico's van dien.

Lijkt allemaal erg offtopic dit, maar omdat mensen hier in het draadje goedekope chinese kabels voorstellen volgens mij wel ontopic hier:

Als je dus een laadkabel uit china koopt, zou ik, ongeacht de site, dus altijd eerst checken of iig er het echte "european conformance" logo erop staat en anders echt niet gaan gebruiken voor je volvo (en bij twijfel niet inhalen in dit geval, want het zal niet het eerst brandgevaarlijke product uit china zijn omdat het toch een "China Export" logo bleek...)

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cclifBPOBHUcbFtf1MZB8kNXTfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zECrjS6ODO3LUcRWRyBOkN8b.jpg?f=fotoalbum_large
Als je steeds laadt op 13A met een Schuko stekker kan de boel te warm worden en dan krijg je dit.
Je hebt echt geen laadkabel uit China nodig voor deze overbelasting. Het was een echte Volvo laadkabel.

[ Voor 10% gewijzigd door tukker999 op 01-12-2025 14:42 ]

22,29 kWh/100km

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:23
tukker999 schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:41:
[Afbeelding]
Als je steeds laadt op 13A met een Schuko stekker kan de boel te warm worden en dan krijg je dit.
Je hebt echt geen laadkabel uit China nodig voor deze overbelasting. Het was een echte Volvo laadkabel.
😲
Eigenlijk moet je een grannycharger niet hoger zetten dan 10A, lang niet alle stopcontacten zijn bestand tegen het langdurig laden >10A.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:47
[Afbeelding]
jemig dat is ook schrikken, maar er zit ook wel heel veel rommel in die aansluitingen, dat lijkt me ook niet gezond, kan ook de hitte veroorzaakt hebben... (niet dat ik die kabel gelijk wilt vrijplijten).

Heb iets vergelijkbaars gehad met de wasdroger aansluiting hier (Een Miele van een jaar of 10 oud, net aangeschaft voor die warmtepompdrogers inkwamen, Doet 3kw, dus ook zo'n 13A, zit op eigen stroomgroep). Daar ook een gesmolten stopcontact na een jaar of 5, maar daar bleek behoorlijk wat bouwstof in te zitten, wat dit wsch veroorzaakt heeft. Lijkt wel op deze foto. Ik maak dat stopcontact nu 1x per jaar open om te kijken of er niet teveel stof in zit... (maar lijkt helemaal schoon te blijven)

Om maar het belang aan te geven van goede bekabeling en stopcontacten voor thuisladers aan te geven

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:54
[Afbeelding]
Dit kan natuurlijk ook veroorzaakt zijn door het stopcontact. Bijvoorbeeld als de bedrading niet goed contact maakt, of als de klemmetjes van de stekker nogal geoxideerd of vervuild zijn. Stopcontact werkt dan prima, maar door de weerstand van het slechte contact wordt de boel warm. Die warmte kan niet weg, dus als dat minuten of uren doorgaat, kan de temperatuur flink oplopen zonder dat er een aardlek doorslaat.

Mijn tip voor stopcontacten die je niet vaak gebruikt: Steek de stekker erin alsof je aan een bijzondere vorm van OCD lijdt, dus 3x erin en eruit voor je hem erin laat zitten. Dan poets je de contacten vrij aardig schoon...

• tukker999
  • Laatst online: 20:55
Ik kan het raadsel wel oplossen hoor.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8H5En1eC8OixPJSo60n0Og1xCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tiVeaSLVJc1A5n63Ogjy5Al2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oS8-fX7eFpQM7_4aKMBA6tIEM0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOznz5lBV5bMnnE7dBBp02Ql.jpg?f=fotoalbum_large
In dit geval was een vogeltje de veroorzaker van de kortsluiting.
Op de een of andere manier is het diertje in de spouw terecht gekomen en heeft een uitweg naar buiten gezocht.
Vraag mij niet hoe het kan, maar de werkelijkheid is soms bizar.

Los daarvan, voel eens aan een Schuko stekker als daar 13A door loopt. Dat wordt best wel warm.

22,29 kWh/100km

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:16
Ik heb sinds een paar dagen het probleem dat ik vanuit Maps op mijn telefoon een route niet meer naar de auto kan sturen. In de auto het Google account al verwijderd en opnieuw ingelogd. Zonder resultaat. Iemand nog suggesties?

• peutje
  • Laatst online: 20:27
Henk Pi schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:39:
Ik heb sinds een paar dagen het probleem dat ik vanuit Maps op mijn telefoon een route niet meer naar de auto kan sturen. In de auto het Google account al verwijderd en opnieuw ingelogd. Zonder resultaat. Iemand nog suggesties?
Same problem here.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:49
-Vasa- schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:15:
Dit is waarschijnlijk de allergrootste fout die nog in de (E/X)C40 zit. Het complete gebrek aan aanduiding van wat met je lampen aan de gang is.
En terwijl dit zo simpel op te lossen is met een softwareupdate die een icoontje in het bestuurdersdisplay toevoegt. Hoe moeilijk kan het toch zijn!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:45:
[...]

jemig dat is ook schrikken, maar er zit ook wel heel veel rommel in die aansluitingen, dat lijkt me ook niet gezond, kan ook de hitte veroorzaakt hebben... (niet dat ik die kabel gelijk wilt vrijplijten).

Heb iets vergelijkbaars gehad met de wasdroger aansluiting hier (Een Miele van een jaar of 10 oud, net aangeschaft voor die warmtepompdrogers inkwamen, Doet 3kw, dus ook zo'n 13A, zit op eigen stroomgroep). Daar ook een gesmolten stopcontact na een jaar of 5, maar daar bleek behoorlijk wat bouwstof in te zitten, wat dit wsch veroorzaakt heeft. Lijkt wel op deze foto. Ik maak dat stopcontact nu 1x per jaar open om te kijken of er niet teveel stof in zit... (maar lijkt helemaal schoon te blijven)

Om maar het belang aan te geven van goede bekabeling en stopcontacten voor thuisladers aan te geven
Wat ik al eens eerder heb aangegeven hier, een WCD is welliswaar getest op 16A, maar gedurende maximaal een uur.
Helemaal de rommel die ik hier zie, die zo van de bouwmarkt lijkt te komen met die insteekklemmetjes, is heel makkelijk verkeerd aan te sluiten. Ik heb liever de WCD waarop je de aders met schroefverbindingen vastzet, deze klemverbindingen werken met weerhaakjes waarbij het contactoppervlak met de ader vaak 6 kleine puntjes (van de weerhaakjes) betreft, en daar moet al die stroom doorheen. Bij een schroefverbinding is het contactoppervlak fors groter.
Helemaal als dan een ader te kort wordt aangepeld en dus onvoldoende diep in het contactje gestoken wordt maakt deze nog maar met 4 of zelfs 2 puntjes contact.

Hetzelfde geldt voor die steeklasdoppen tegenwoordig, wij werkten vroeger met echte draailasdoppen, ook hier geldt dat bij een draailasdop het contactoppervlak tussen de aders fors groter is dan bij dei lekker makkelijke steekdingen, en ja die zijn op 16A getest, maar dan geldt ook weer dat als de monteur het draadje te kort aanpelt, die 16A niet zal worden gehaald omdat de daarvoor benodigde 6 contactpuntjes (wat al heel marginaal is) niet gehaald wordt. Kunnen ze nog zo gecertificeerd zijn, het gaat toch snel fout.
Zit zo'n lasdop tussen je houten vloeren en plafond in een lasdoosje onderweg tussen meterkast en WCD waar de auto op zit, is het te hopen dat je een goed brandalarm en hele goede verzekering hebt.

Het is even offtopic nu, maar alsjeblieft mensen, dit gaat om je eigen veiligheid.
Kijk uit met granny's omdat die simpelweg een hele lange tijd een hoge belasting van elke verbinding onderweg geeft waardoor deze kan opwarmen en langdurig doorverwarmen met bovenstaande foto als gevolg. Als je die granny dan toch wilt gebruiken, zorg dan voor een extra groep in je meterkast van 16A waarvanaf de kabel (3x 2,5 mm2 minimaal gebruiken) direct naar de WCD gaat waar de auto op moet laden, geen lassen onderweg, en liefst alles met schroefverbindingen op WCD en op de afgaande groeps automaat.

Die foto hierboven is voor mij geen nieuws meer, maar iets wat ik al vaker gezien heb, zelfs al vroeger toen we nog met keramische elektrische kacheltjes thuis zaten bijvoorbeeld, of een wasdroger van 3,6 kW hadden... (ik ben van origine Electricien ook al doe ik nu heel ander werk)
Het kan zo enorm mis gaan... Wees heel voorzichtig hiermee!
Overigens geldt bovenstaande ook voor laadstations thuis, helemaal als je die zelf aanlegt. Een installateur zal die goed aanleggen en alle schroeven met een moment schroevedraaier natrekken, zal altijd een ononderbroken kabel gebruiken en de wallbox of laadpaal op een eigen groep aansluiten.
Ik heb ook zelfaanleg gezien van een 1 fase laadstationnetje dat gewoon op de wasmachinegroep was bijgeplaatst.... echt.....

[ Voor 5% gewijzigd door ron65 op 01-12-2025 23:17 ]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Pagina: 1 ... 345 346 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"