Die spiegels kan je gewoon zelf even een handje helpen hoor, idem voor achterruit..Largamelion schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:00:
[...]
Ik moest dus puur op de camera achteraan van de oprit manoeuvreren.
EHrm.... mijn spiegels zijn netjes ontdooid als ik hem laat preconditioneren voor vertrek.Largamelion schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:00:
[...]
Helaas niet, destijds ook op Ali zitten kijken of ik iets vond maar ik vond niets geschikt. Triest dat een auto van bijna 60k geen lampjes heeft voor de achterbank.
Vanmorgen stapte ik in de auto na 20min ontwasemen en ik kon niets zien door de zijspiegels en de achterruit. Zelfs bij -1° pakt hij die blijkbaar niet mee in de ontwaseming, echt brak ... Ik moest dus puur op de camera achteraan van de oprit manoeuvreren.
De achterruit verwarming staat dan aan, de stoel en stuurverwarming ook en alle ruiten zijn keurig ontwasemd.
Dan is er in jouw wagen toch echt ergens iets niet in de haak vrees ik.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Bedankt voor je tip.Juancho schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:13:
Voor de Apple gebruikers die Apple Music gebruiken en dit nu niet kunnen op het native AAOS systeem. Er schijnt een AAOS app te zijn die het wel mogelijk maakt: https://automus.se/.
Crosspost uit het EX30 topic: iHansz in "Het grote Volvo EX30 topic"
Ik kon de app helaas niet vinden in Google Play - heeft iemand anders het wel al kunnen vinden?
Daar lijkt het inderdaad op, stuur- en stoelverwarming doen trouwens wel mee. Ik heb ook al in de opties zitten zoeken maar vond geen aparte setting voor de zijspiegels en achterruit.ron65 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:16:
[...]
EHrm.... mijn spiegels zijn netjes ontdooid als ik hem laat preconditioneren voor vertrek.
De achterruit verwarming staat dan aan, de stoel en stuurverwarming ook en alle ruiten zijn keurig ontwasemd.
Dan is er in jouw wagen toch echt ergens iets niet in de haak vrees ik.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Die setting zit volgens mij in het parkeerklimaat-menu. Heb je daar ook gekeken?Largamelion schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:03:
[...]
Daar lijkt het inderdaad op, stuur- en stoelverwarming doen trouwens wel mee. Ik heb ook al in de opties zitten zoeken maar vond geen aparte setting voor de zijspiegels en achterruit.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Ik gebruik de ACC en AP nooit (meer).Vulcan750 schreef op maandag 24 november 2025 @ 01:17:
Daarnaast kreeg ik laatst een mailtje dat mijn Core uitvoering via de software geupgrade kan worden met Pilot Assist en ACC. Nu heb ik enkel Lane Assist en gewone CC. Ik twijfel of ik dit moet doen of niet. Dit grapje zou €499 moeten kosten, heel eerlijk gezegd vind ik dat wel aardig aan de prijs.
Het idee van AP zou moeten zijn dat je het stuur een beetje losjes kunt vasthouden en verder eigenlijk niks hoeft te doen. De praktijk is dat ik juist met de AP aan extra moet opletten (omdat hij zomaar gas geeft of remt), het stuur stevig moet vasthouden (omdat hij zomaar de berm in kan sturen), en ook nog bijna continue een beetje druk uitoefenen (omdat hij anders gaat zeuren).
Wat ik vooral mis is het eenvoudig kunnen wisselen tussen snelheidsbegrenzer en ACC. Dat was op mijn vorige auto's gewoon een knopje, maar op de Volvo moet je dan door een stuk of drie touchscreens bladeren. Anders zou ik de ACC nog wel af en toe gebruiken.
ACC gebruikte ik mega veel op de XC40 en nu ook weer op de PS2. Wat mij betreft echt een must have hoor. Het werkt ook gewoon top en ja, soms remt de auto wat abrupt maar daar leer je mee omgaan in de praktijk zodat je heerlijk kunt cruisen. Ik weet verder niet of je ook wel eens echt lange ritten maakt zoals bijv. met een vakantie naar het buitenland maar dan is het helemaal perfect en rustig rijden.Vulcan750 schreef op maandag 24 november 2025 @ 01:17:
Daarnaast kreeg ik laatst een mailtje dat mijn Core uitvoering via de software geupgrade kan worden met Pilot Assist en ACC. Nu heb ik enkel Lane Assist en gewone CC. Ik twijfel of ik dit moet doen of niet. Dit grapje zou €499 moeten kosten, heel eerlijk gezegd vind ik dat wel aardig aan de prijs.
PA in NL vind ik niet fijn maar afgelopen zomer op de lange snelweg tussen Frankrijk en Spanje was het perfect voor PA en die heb ik toen ook bijna altijd wel aangezet. Maargoed, daar zou ik mee kunnen leven als die er niet is. ACC is echt een must have voor mij.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Dat is een kwestie van voortschrijdend inzicht.Vulcan750 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:45:
Ik ook niet! Sowieso heb ik nog steeds plezier in autorijden, en wil dat ook een beetje zelf blijven doen. Anders kan ik net zo goed achterin gaan zitten.
Mijn vader zei bij de invoering van de gordelplicht dat hij zich wel kon vasthouden aan het stuur en mijn vrouw vond het maar de grootste onzin om over te gaan naar een automaat.
Zelf doen!
De Google Maps app op mijn iPhone blijkt ineens het batterijpercentage van mijn auto te kennen. Je kon in Maps op de telefoon al met de hand het percentage instellen, zodat Maps een schatting van de lading bij aankomst kan schatten. Nu wordt het actuele percentage blijkbaar doorgegeven van de auto naar de app. Dat wil zeggen, het percentage op het moment dat ik de auto parkeerde. Ik heb de auto daarna opgeladen, maar dat weet de Maps app nog niet.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Zo zie je, verschillende ervaringen.cdwave schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:34:
[...]
Ik gebruik de ACC en AP nooit (meer).
Het idee van AP zou moeten zijn dat je het stuur een beetje losjes kunt vasthouden en verder eigenlijk niks hoeft te doen. De praktijk is dat ik juist met de AP aan extra moet opletten (omdat hij zomaar gas geeft of remt), het stuur stevig moet vasthouden (omdat hij zomaar de berm in kan sturen), en ook nog bijna continue een beetje druk uitoefenen (omdat hij anders gaat zeuren).
Wat ik vooral mis is het eenvoudig kunnen wisselen tussen snelheidsbegrenzer en ACC. Dat was op mijn vorige auto's gewoon een knopje, maar op de Volvo moet je dan door een stuk of drie touchscreens bladeren. Anders zou ik de ACC nog wel af en toe gebruiken.
Dat onverwacht gasgeven of remmen herken ik niet, tenzij in situaties waarin het echt verklaarbaar is (de auto voor je schuift op naar een andere baan en de daarvoor rijdende langzamere auto ziet de ACC dan ineens tevoroschijn komen en acteert erop, en zo zijn er meer situaties die verklaarbaar zijn voor dit gedfrag dat overigens heel zelden voorkomt.)
Het bijna continu druk uitoefenen is volgens mij ook nogal subjectief, ik laat mijn linkerhand losjes op de spaak leunen links, dat is afdoende.
Het in de berm sturen is in 3 jaar 1x voorgekomen, omdat er nog een duidelijke gele lijn de berm in liep, en geel is werkzaamheden en dus preferent boven witte lijnen. Maar zomaar spontaan is dat nog nooit voorgekomen bij mij.
Ik geloof echt wel dat jij deze punten niet zomaar uit je duim zuigt, er zit nu eenmaal verschil in per auto, net als dat de ene auto trilt en de ander amper om maar een voorbeeld te noemen.
Zo zal een AP of ACC ook niet in elke wagen exact gelijk acteren, soms vraag ik mij af of het algoritme erachter niet ook een beetje voor een klein deel self-learning is en zich daarmee optimaliseert voor jouw wagen.
Als jouw wagen zulke nukken vertoont, ja.. ik zou er toch eens mee langs een dealer gaan om dat te bespreken. Misschien moeten de camera's wel worden uitgelijnd? Als die iets ontregeld zijn krijg je wellicht ook rare dingen met ACC en AP... ik roep maar iets?
Ik heb pa en acc bijna altijd aan. Hier eigenlijk nooit last van dit gedrag (anders wel het gezeur dat je elke10 sec even tukje aan stuur moet geven, maar dat is inmiddels ook een automatisme geworden)cdwave schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:34:
[...]
Ik gebruik de ACC en AP nooit (meer).
Ik zag het ook net staan op Android, maar volgens mij als ik goed kijk is het handmatig bijwerken nog?Venomer schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:27:
De Google Maps app op mijn iPhone blijkt ineens het batterijpercentage van mijn auto te kennen. Je kon in Maps op de telefoon al met de hand het percentage instellen, zodat Maps een schatting van de lading bij aankomst kan schatten. Nu wordt het actuele percentage blijkbaar doorgegeven van de auto naar de app. Dat wil zeggen, het percentage op het moment dat ik de auto parkeerde. Ik heb de auto daarna opgeladen, maar dat weet de Maps app nog niet.
:strip_exif()/f/image/IV3ypVPsXJlqqaNTKwFFNdUb.jpg?f=fotoalbum_large)
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Bij mij ook, maar pakt direct het juiste accupercentage.marcel_76 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:55:
[...]
Ik zag het ook net staan op Android, maar volgens mij als ik goed kijk is het handmatig bijwerken nog?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je moet wel de juiste XC40 selecteren, bij mij staan er 3 in met elk een unieke identicatiecode van 4 tekens, 2 zijn eerdere koppelingen van de auto aan maps, door delaer resets ontstaan. Die twee krijg ik niet weg, maar die geven een fout percentage. Slechts 1 geeft het juiste.
Dit zit er op Android al even in, maar staat altijd op 90% bij vertrek. Ik vraag me al een tijd af hoe moeilijk het kan zijn om daar het juiste percentage te tonen, de auto is gekoppeld en de info is beschikbaar. Het OS en de app zijn van Google ... je zou denken 1 + 1 = ...marcel_76 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:55:
[...]
Ik zag het ook net staan op Android, maar volgens mij als ik goed kijk is het handmatig bijwerken nog?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is net zoals de SoC tonen en gebruiken in GM op AA, werd lang geleden aangekondigd door Google in samenwerking met bepaalde autofabrikanten, maar tot op heden ook nog niets van gezien (meen me wel te herinneren dat Volvo niet in die lijst stond).
[ Voor 12% gewijzigd door Largamelion op 26-11-2025 07:29 ]
Wel grappig om te zien dat Maps in de auto er even inwrijft dat dieselauto's minimaal aan EURO 4 norm moeten voldoen om het gebied in te mogen.marcel_76 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:55:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu wel en die bleek inderdaad uit te staan, weet nochtans zeker dat ik die in het verleden al heb ingeschakeld. Was weer even zoeken naar dat menu want via de gewone instellingen geraak je daar niet, je moet echt via de klimaatinstellingen gaan en dan rechtsboven op die 3 puntjes.Venomer schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:09:
[...]
Die setting zit volgens mij in het parkeerklimaat-menu. Heb je daar ook gekeken?
:strip_exif()/f/image/EO6ZgF0fuj8hUMn30z9OBj8n.jpg?f=fotoalbum_large)
Automatische achterruitverwarming stond hier dus uit.
[ Voor 3% gewijzigd door Largamelion op 26-11-2025 08:38 ]
Ze hebben een meting gedaan en het geluid komt idd vanuit de aandrijfassen vooraan. Ze gaan beide vooraan vervangen (orders uit Brussel) samen met de wiellager (links toch) omdat die plots ook zoemgeluiden maakt bij bepaalde manoeuvres. Gaat ook om een nieuwe/hogere revisie van dit onderdeel. Was ook het geval bij de achterste twee aandrijfassen (MY25 part in de MY24). We zullen het zien..Arie van Dijk schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:20:
[...]
Aandrijfassen.
Ik heb een Polestar 2 First Edition. Achterkant zijn zowel links als rechts al 2x vervangen bij elke 30k KM. Voorkant hebben ze alleen links vervangen bij 75k KM.
Heel blij dat ze rechtsvoor niet meteen ook hebben gedaan want nu kan ik fijn weer een keer zeuren en terug.
De stoelen voor de PS2 zijn er op aangepast, was dus echt een issue.-Vasa- schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:01:
[...]
Misschien dat het afhangt van het MY, maar in de MY23 waar ik mee rijd, ondervindt ik het probleem dat je beschrijft in het geheel niet. Eventueel dat ook je eigen lichaamsbouw meespeelt natuurlijk.
Er waren zelfs mensen die de metalen steun in de zitvlak vande stoel zelf hebben verwijderd.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
De batterij van een van de sleutels was bijna leeg.. Koppelen met de app is nu gelukt. Alleen Wifi doet het nog niet, hij ziet wel netwerken van anderen, maar niet die van mij, terwijl de router 5 meter verder staat en het signaal op de telefoon perfect is. Moet de Wifi aan bepaalde eisen voldoen ofzo?Rianata schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:57:
@Olaf van der Spek leg de sleutels voor de zekerheid in de bekerhouders of misschien beter nog in de armsteun opbergruimte tegen het prullenbakje aan en probeer het dan nog eens. Ik kan me herinneren dat ooit gelezen te hebben in de instructies.
En hoe zit het met de 3G / 4G / 5G? Betaalt Volvo die sim of moet je daar op een gegeven moment zelf achteraan?
Bij Volvo is met WiFi iets raars an de hand.Olaf van der Spek schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:40:
De batterij van een van de sleutels was bijna leeg.. Koppelen met de app is nu gelukt. Alleen Wifi doet het nog niet, hij ziet wel netwerken van anderen, maar niet die van mij, terwijl de router 5 meter verder staat en het signaal op de telefoon perfect is. Moet de Wifi aan bepaalde eisen voldoen ofzo?
En hoe zit het met de 3G / 4G / 5G? Betaalt Volvo die sim of moet je daar op een gegeven moment zelf achteraan?
Ik kon ook eerst mijn auto niet met mijn WiFi netwerk verbinden terwijl de netwerken van de buren wel gewoon werden gezien.. Pas toen ik op mijn WiFi router (Mesh systeem) een gast netwerk aanmaakte, zag de auto dat netwerk, terwijl er niks is veranderd aan het soort netwerk. Ik heb dit later ook van anderen gehoord. Raar maar waar..
Verschillende WPA versies misschien? Waarbij het gast netwerk wel oudere WPA versies ondersteunt, maar je default netwerk niet?Tranquility schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:02:
[...]
Bij Volvo is met WiFi iets raars an de hand.
Ik kon ook eerst mijn auto niet met mijn WiFi netwerk verbinden terwijl de netwerken van de buren wel gewoon werden gezien.. Pas toen ik op mijn WiFi router (Mesh systeem) een gast netwerk aanmaakte, zag de auto dat netwerk, terwijl er niks is veranderd aan het soort netwerk. Ik heb dit later ook van anderen gehoord. Raar maar waar..
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ligt eraan, ik heb maar 1 XC40 maar er staan er in Maps drie afzonderlijk, je moet de juiste kiezen. De andere twee zijn voorgaande koppelingen tussen de auto en maps, die door een update of reset zijn verbroken. Die staan altijd op 90%Largamelion schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:26:
[...]
Dit zit er op Android al even in, maar staat altijd op 90% bij vertrek. [knip]
Als je de juiste hebt, zie je het actuele percentage!
:strip_exif()/f/image/qpGYjehiuiUFWX4e4iFkfLyt.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar had ik uiteraard ook op gelet, maar bij beide was dat gewoon hetzelfde. Enkel de SSID naam was dus anders.Orion84 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:03:
Verschillende WPA versies misschien? Waarbij het gast netwerk wel oudere WPA versies ondersteunt, maar je default netwerk niet?
Jaja, Ron is een rijk man en heeft stiekem drie XC40's..ron65 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:04:
Ligt eraan, ik heb maar 1 XC40..
was dat maar waar he :-)Tranquility schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:08:
[...]
Jaja, Ron is een rijk man en heeft stiekem drie XC40's..![]()
Kans is er, als ik kans zie om al eerder een nette occasion aan te schaffen, ga ik zeker een prive exemplaar rijden en die van het werk op een 0-km contract zetten.
Ik ga er niet eens meer vanuit dat de leaseregeling nog verbetert, dus voor die laatste 5 jaar trek ik mijn eigen plan.
ALs ik al eerder overga, staan er 2 voor de deur. Ga ik echter de huidige overkopen (als LM de prijs niet over de kop jaagt) dan blijft het 1 XC40 en misschien een Nissan Leaf voor het werk of zoiets, want meer zit er niet in met de huidige leaseregeling.
Op mijn vorige telefoon zag ik ook 2 XC40's, vermoedelijk ook door eens opnieuw te koppelen na problemen met de app destijds. Op m'n nieuwe telefoon zie ik er echt maar 1 en geen actueel percentage maar steeds 90%.ron65 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:04:
[...]
Ligt eraan, ik heb maar 1 XC40 maar er staan er in Maps drie afzonderlijk, je moet de juiste kiezen. De andere twee zijn voorgaande koppelingen tussen de auto en maps, die door een update of reset zijn verbroken. Die staan altijd op 90%
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/BDjfFnfMj8mUzRGoYEs3ML90.jpg?f=fotoalbum_large)
Laat ons hopen dat het weer zo'n feature is die gefaseerd uitrolt en we het binnenkort allemaal zien.
Heb het gastnetwerk aangezet (2.4 GHz only, 5 GHz only, beide), niks werkt.Tranquility schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:02:
Pas toen ik op mijn WiFi router (Mesh systeem) een gast netwerk aanmaakte, zag de auto dat netwerk, terwijl er niks is veranderd aan het soort netwerk. Ik heb dit later ook van anderen gehoord. Raar maar waar..
Ik heb deze zomer in Spanje ook getracht te connecteren op de WIFI bij ons huis want daar is geen mobiele ontvangst, maar de auto zag simpelweg niets. Dat terwijl mijn smartphone op dezelfde plaats zowel de 2,4GHz als 5GHz netwerken zag.Olaf van der Spek schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:23:
[...]
Heb het gastnetwerk aangezet (2.4 GHz only, 5 GHz only, beide), niks werkt.
Hier ook al een hele tijd.Vulcan750 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:52:
Pff! Ik wil via de Volvo Cars app in de Shop Pilot Assist bestellen, maar stuit telkens op onderstaande foutmelding:
[Afbeelding]
The best thing about a picture is that it never changes, even when the people in it do.
Vandaag de tijd hiervoor gehad, werkt prima! Kost wel wat.. maar zeker nuttig.Juancho schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:13:
Voor de Apple gebruikers die Apple Music gebruiken en dit nu niet kunnen op het native AAOS systeem. Er schijnt een AAOS app te zijn die het wel mogelijk maakt: https://automus.se/.
Crosspost uit het EX30 topic: iHansz in "Het grote Volvo EX30 topic"
EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Black Edition - Denim Blue | Privacy glass | Pixel LED |
Volgens Volvo moet WPS uitstaan.. heb nog niet kunnen testen of het dan wel werkt.Orion84 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:03:
Verschillende WPA versies misschien? Waarbij het gast netwerk wel oudere WPA versies ondersteunt, maar je default netwerk niet?
Haha, nee dit was maps op de telefoon (als in het geval dat je AA zou gebruiken).Tranquility schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:31:
[...]
Wel grappig om te zien dat Maps in de auto er even inwrijft dat dieselauto's minimaal aan EURO 4 norm moeten voldoen om het gebied in te mogen.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Net geprobeerd en auto staat met 40% nu op de parkeerplaats maar maps op de telefoon zegt gewoon 90% in mijn geval. De auto staat er nu al een uurtje of 2 stil.ron65 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:09:
[...]
Bij mij ook, maar pakt direct het juiste accupercentage.
Je moet wel de juiste XC40 selecteren, bij mij staan er 3 in met elk een unieke identicatiecode van 4 tekens, 2 zijn eerdere koppelingen van de auto aan maps, door delaer resets ontstaan. Die twee krijg ik niet weg, maar die geven een fout percentage. Slechts 1 geeft het juiste.
Balen dat je die andere twee niet weg krijgt, mailtje naar Google support?
Eens, ik gebruik zelfs hetzelffde account dus al die data zou beschikbaar moeten zijn.Largamelion schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:26:
[...]
Dit zit er op Android al even in, maar staat altijd op 90% bij vertrek. Ik vraag me al een tijd af hoe moeilijk het kan zijn om daar het juiste percentage te tonen, de auto is gekoppeld en de info is beschikbaar. Het OS en de app zijn van Google ... je zou denken 1 + 1 = .... Bijzonder dat dit dan eerst weer op iOS actief zou worden (ik heb trouwens maar 1 XC40 in GM zitten).
Is net zoals de SoC tonen en gebruiken in GM op AA, werd lang geleden aangekondigd door Google in samenwerking met bepaalde autofabrikanten, maar tot op heden ook nog niets van gezien (meen me wel te herinneren dat Volvo niet in die lijst stond).
Helaas bij mij nog niet en ik heb er maar 1 in de app staan, maar geen idee hoe lang het duurt voordat dit beschikbaar is. Kan ook zijn dat het in gedeeltes uitgerold wordt en dat de polling bij mij nog niet aan staat of wat lagere interval heeft.ron65 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:04:
[...]
Ligt eraan, ik heb maar 1 XC40 maar er staan er in Maps drie afzonderlijk, je moet de juiste kiezen. De andere twee zijn voorgaande koppelingen tussen de auto en maps, die door een update of reset zijn verbroken. Die staan altijd op 90%
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kan wel bestellen, echter betaling moet met cc?? Iemand een idee of dat op een andere wijze kan? (mijn vrouw hoeft niet te weten dat ik geld uit geef aan iets als dit🤪)
Ik heb (en hoef) geen creditcard, maar zover kom ik niet eens. Zou toch wel makkelijk zijn om gewoon met Ideal te kunnen betalen, desnoods via een QR code.Tillie82 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:32:
[...]
Ik kan wel bestellen, echter betaling moet met cc?? Iemand een idee of dat op een andere wijze kan? (mijn vrouw hoeft niet te weten dat ik geld uit geef aan iets als dit🤪)
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
[quote]ron65 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:48:
[...]
Zo zie je, verschillende ervaringen.
Dat onverwacht gasgeven of remmen herken ik niet, tenzij in situaties waarin het echt verklaarbaar is (de auto voor je schuift op naar een andere baan en de daarvoor rijdende langzamere auto ziet de ACC dan ineens tevoroschijn komen en acteert erop, en zo zijn er meer situaties die verklaarbaar zijn voor dit gedfrag dat overigens heel zelden voorkomt.)
[quote]
Da's voorspelbaar en verklaarbaar, daar zou ik geen probleem mee hebben. Maar niet, zoals bij mij regelmatig, op een gewone provinciale weg, achter een vrachtwagen ofzo.
[...]
[quote]
Da's voorspelbaar en verklaarbaar, daar zou ik geen probleem mee hebben. Maar niet, zoals bij mij regelmatig, op een gewone provinciale weg, achter een vrachtwagen ofzo.
Bij mij een keer of drie in een week tijd, gewoon op de snelweg (A2 nabij Eindhoven) en niks bijzonders te zien. En telkens ergens anders, niet steeds op dezelfde plek.Het in de berm sturen is in 3 jaar 1x voorgekomen, omdat er nog een duidelijke gele lijn de berm in liep, en geel is werkzaamheden en dus preferent boven witte lijnen. Maar zomaar spontaan is dat nog nooit voorgekomen bij mij.
Dat vind ik zorgwekkend.Zo zal een AP of ACC ook niet in elke wagen exact gelijk acteren,
Misschien. Als ik nu een afspraak maak kan ik misschien in maart ofzo terecht. En volgend jaar november loopt de lease toch af, dus laat maar. Daar ga ik geen uren tijd in steken.Als jouw wagen zulke nukken vertoont, ja.. ik zou er toch eens mee langs een dealer gaan om dat te bespreken. Misschien moeten de camera's wel worden uitgelijnd? Als die iets ontregeld zijn krijg je wellicht ook rare dingen met ACC en AP... ik roep maar iets?
Maar je bent dus nog geen enkele keer met je, serieuze en onveilige klachten, naar de dealer geweest? Dat vind ik dan best vreemd. Zeker omdat je nog een jaar (!!!) met je auto moet en je wil daar geen onderzoekje voor laten doen bij Volvo of alleen maar even de data te laten uitlezen. Best bijzonder als ik dat mag zeggen aangezien je, met alle respect, bakken met kritiek hier altijd post. Voor hetzelfde geldt is er gewoon wel wat met je auto aan de hand he...
[ Voor 25% gewijzigd door Juancho op 27-11-2025 11:26 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Even mezelf quoten... Het probleem is toch wat groter. Gister bij de dealer geweest omdat de klachten bleven. Er zit een verwarmingselementje die bij mij niet (meer) goed werkt. Remedie: nieuwe voorruit.rolfio schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:46:
[...]
Hee, das een goeie. Daar had ik nog niet specifiek gekeken, wel de camera's aan de buitenzijde. Zal gelijk eens even kijken.
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 50000km
Ik begrijp je, maar ik dacht ook een tijd zo van "moet toch over 8 maanden onderhoud, ik zing het wel zolang uit".cdwave schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:04:
[quote]ron65 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:48:
[...]
[quote]
[...]
Bij mij een keer of drie in een week tijd, gewoon op de snelweg (A2 nabij Eindhoven) en niks bijzonders te zien. En telkens ergens anders, niet steeds op dezelfde plek.
[...]
Dat vind ik zorgwekkend.
[...]
Misschien. Als ik nu een afspraak maak kan ik misschien in maart ofzo terecht. En volgend jaar november loopt de lease toch af, dus laat maar. Daar ga ik geen uren tijd in steken.
De laatste tijd niet, ik bel botweg de dealer, en geef aan dat ik de situatie niet veilig vind of anderszins onbruikbaar maken van functionaliteit ervaar.
Zo heb ik afgelopen september nog het op 1 rit wegvallen van de LTE naar 3g, gevolgd door 2x een spontane reset die 15 minuten duurde steeds gebruikt om ze te vragen op korte termijn te kijken.
Dat hebben ze gedaan, ik kon binnen 2 weken terecht, in ieder geval voor uitlezen en eventueel een garage update op basis van de uitkomsten.
Dat is dus ook gebeurd, ze hebben de volledige software opnieuw ingeblazen omdat de uitlees enorm veel fouten aan het licht bracht in de software afhandelingen. Die waren van dien aard dat ze een blanco startpunt hebben gecreëerd, ik moest alles opnieuw instellen zoals bij de aflevering van de auto destijds ook moest.
Tegelijk ontdekten ze aan de bodem drie behoorlijke schades, door fout opkrikken van de wagen voor bandenwissels bij de bandenboer, en die heb ik daardoor ook kunnen laten herstellen.
Feit is dat ik nu als er weer gekke dingen gebeuren, sowieso even bel en vraag of ze mogelijk tussendoor de boel kunnen uitlezen. Ik benadruk wel dat de huidige situatie mij problemen geeft, bij jou kun je aangeven dat AP onveilig werkt omdat deze zonder aanleiding soms zomaar naar rechts stuurt, dat je dit al vaker gemerkt hebt en geen aanleiding daarvoor op wegdek of in overig verkeer kunt zien, je voelt dit als onveilig!
Dat kan vrijwel altijd wel op korte termijn, en dan kun je wel verder zien weer.
Ik zou het doen, je moet nog een jaar, gewoon even bellen... of domweg langsrijden. Als ze klantgevoel hebben sturen ze je voor zoiets niet direct weg, zeker niet als je alleen vraagt of ze hem willen uitlezen en als daar gekkigheid uit komt, dan voor vervolgafspraken gaan kijken.
auw, das een durerolfio schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:35:
[...]
Even mezelf quoten... Het probleem is toch wat groter. Gister bij de dealer geweest omdat de klachten bleven. Er zit een verwarmingselementje die bij mij niet (meer) goed werkt. Remedie: nieuwe voorruit.
Dit forum werkt ook heel therapeutisch he... @cdwave klopt het allemaal van zich af en vervolgens kan die dan heel relaxed van zijn auto genieten stel ik me zo voor...Juancho schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:17:
Maar je bent dus nog geen enkele keer met je, serieuze en onveilige klachten, naar de dealer geweest? Dat vind ik dan best vreemd. Zeker omdat je nog een jaar (!!!) met je auto moet en je wil daar geen onderzoekje voor laten doen bij Volvo of alleen maar even de data te laten uitlezen. Best bijzonder als ik dat mag zeggen aangezien je, met alle respect, bakken met kritiek hier altijd post. Voor hetzelfde geldt is er gewoon wel wat met je auto aan de hand he...
Je bent al de tweede van wie ik dit lees. Bandenboer krijgt de rekening neem ik aan?ron65 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:49:
Tegelijk ontdekten ze aan de bodem drie behoorlijke schades, door fout opkrikken van de wagen voor bandenwissels bij de bandenboer, en die heb ik daardoor ook kunnen laten herstellen.
Ik vind het echt slecht dat de auto geen fatsoenlijke krikpunten heeft anders dan dat smalle metalen randje wat voor mijn gevoel al omvouwt als je er al naar kijkt...
Had laatst zelf mijn auto van achteren opgekrikt. Ik heb mijn garagekrik er van achteren onder gereden en aan de draagarm van het wiel opgekrikt. Dat lijkt me de meest veilige methode.
Eerlijk is eerlijk, bandenboer heeft zonder morren nieuwe platen besteld, en ik kon 2 weken later langskomen en erop wachten (30 minuten).Tranquility schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:24:
[...]
Je bent al de tweede van wie ik dit lees. Bandenboer krijgt de rekening neem ik aan?
Ik vind het echt slecht dat de auto geen fatsoenlijke krikpunten heeft anders dan dat smalle metalen randje wat voor mijn gevoel al omvouwt als je er al naar kijkt...
Had laatst zelf mijn auto van achteren opgekrikt. Ik heb mijn garagekrik er van achteren onder gereden en aan de draagarm van het wiel opgekrikt. Dat lijkt me de meest veilige methode.
Geen rekening gezien. Netjes opgelost.
Foutjes maken we allemaal wel eens, ook bandenboeren. De krikpunten zijn duidelijk zichtbaar maar het moet uiteraard allemaal snel snel snel... en dan wordt er op dit soort momentjes wel eens slordig gewerkt.
Maar weet je zeker dat er nog iemand anders was? of heb je een dejavu met mijn post destijds daarover ?https://gathering.tweaker...message/83513248#83513248
Kan je uitleggen hoe je het werkend krijg? Op mijn iPhone naar play store geeft aan dat ik geen apparaten heb waar het op geïnstalleerd kan worden en op de auto zelf eigenlijk hetzelfde:TFZ61 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:32:
[...]
Vandaag de tijd hiervoor gehad, werkt prima! Kost wel wat.. maar zeker nuttig.
Alles in de auto gedaan!Archie_T schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:10:
[...]
Kan je uitleggen hoe je het werkend krijg? Op mijn iPhone naar play store geeft aan dat ik geen apparaten heb waar het op geïnstalleerd kan worden en op de auto zelf eigenlijk hetzelfde:
[Afbeelding]
Ik ben uiteraard ingelogd met mijn Google account, in de play store van de auto gezocht naar Automus.
Kopen, installeren, mijn Apple Music account koppelen en klaar.
Die melding die jij daar hebt staan niet gehad.
EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Black Edition - Denim Blue | Privacy glass | Pixel LED |
Vaag. Zoeken op Automus krijg ik niets in de play store. In chrome in de auto de site bezoeken en dan openen krijg ik dit dus.TFZ61 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:18:
[...]
Alles in de auto gedaan!
Ik ben uiteraard ingelogd met mijn Google account, in de play store van de auto gezocht naar Automus.
Kopen, installeren, mijn Apple Music account koppelen en klaar.
Die melding die jij daar hebt staan niet gehad.
Ik heb een Volvo C40 MY23. Is dat het misschien? Later nog eens proberen.
Inderdaad vreemd. Ik rij sinds juni 2025 in een nieuwe EX40, wellicht dat de oorzaak?!?!?Archie_T schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:27:
[...]
Vaag. Zoeken op Automus krijg ik niets in de play store. In chrome in de auto de site bezoeken en dan openen krijg ik dit dus.
Ik heb een Volvo C40 MY23. Is dat het misschien? Later nog eens proberen.
@Archie_T Als je in de store naar de vereisten kijkt: AAOS en ARM processor, dus enkel voor de nieuwste auto's. De oudere hebben een Intel Atom processor.TFZ61 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:19:
[...]
Inderdaad vreemd. Ik rij sinds juni 2025 in een nieuwe EX40, wellicht dat de oorzaak?!?!?
[ Voor 7% gewijzigd door guido66 op 27-11-2025 19:32 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Duidelijk! Dank, dan blijven we bij YouTube Music voor in de auto.guido66 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:30:
[...]
@Archie_T Als je in de store naar de vereisten kijkt: AAOS en ARM processor, dus enkel voor de nieuwste auto's. De oudere hebben een Intel Atom processor.
Ah,ok, dat was jij dus ookron65 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:45:
Eerlijk is eerlijk, bandenboer heeft zonder morren nieuwe platen besteld, en ik kon 2 weken later langskomen en erop wachten (30 minuten).
Geen rekening gezien. Netjes opgelost.
Foutjes maken we allemaal wel eens, ook bandenboeren. De krikpunten zijn duidelijk zichtbaar maar het moet uiteraard allemaal snel snel snel... en dan wordt er op dit soort momentjes wel eens slordig gewerkt.
Maar weet je zeker dat er nog iemand anders was? of heb je een dejavu met mijn post destijds daarover ?https://gathering.tweaker...message/83513248#83513248
maar zo duidelijk vind ik de krikpunten niet. Als ik onder de auto kijk zie ik alleen maar plastic en zie ik daar geen krikpunten, behalve dus die smalle metalen randjes die voor een schaarkrik zijn bedoeld. Maar waar men de garagekrik of liftsteunen plaatst is mij niet duidelijk. Ook op de Volvo website en in de handleiding vind ik het niet duidelijk terug. Bij de plugin hybride zijn er wel duidelijk zichtbare punten waar je de garagekrik- en liftsteunen kan plaatsen.
Ik neem aan dat ze bij de (redelijk recente) onderhoudsbeurt toch wel de "data uitlezen" en dat ik het dan te horen krijg als er iets raars in zit? (anders vraag ik me toch af wat ze al die tijd gedaan hebben afgezien van de ruitenwissers vervangen...)Juancho schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:17:
Verder woon ik in een soort zwart gat wat betreft Volvo dealers, dus "even" langs de garage/dealer is een half uur heen en een half uur terug rijden. (Voor m'n trekker kan ik op drie plaatsen op loopafstand terecht.)
En zoals al eerder gepost, de auto rijdt verder prima.
Over Google Maps en de verbinding met mijn C40: ik kan na het invoeren van een bestemming in Google Maps op mijn (ios)telefoon ineens de optie “ stuur naar mijn C40” niet meer vinden…. Ligt dat aan mijn telefoon of aan mijn C40? Weet iemand hoe ik dat kan herstellen?
Ik zoek nog een laadkabel voor gewoon in het stopcontact. Heeft iemand er toevallig nog een over? 
Op de Volvo site staats iets van contact dealer voor de prijs..
Of maakt het weinig uit en kun je elke willekeurige kabel gebruiken?
[ Voor 17% gewijzigd door Olaf van der Spek op 28-11-2025 11:02 ]
Hier ook geen gekoppelde voertuigen meer in dat menuutje (zie eerder in dit topic) met "Mijn voertuigen", wellicht een tijdelijk issue.jorisjansen3 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:34:
Over Google Maps en de verbinding met mijn C40: ik kan na het invoeren van een bestemming in Google Maps op mijn (ios)telefoon ineens de optie “ stuur naar mijn C40” niet meer vinden…. Ligt dat aan mijn telefoon of aan mijn C40? Weet iemand hoe ik dat kan herstellen?
Maakt niets uitOlaf van der Spek schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:02:
Ik zoek nog een laadkabel voor gewoon in het stopcontact. Heeft iemand er toevallig nog een over?
Euh.. volgens mij gaan ze geen data uitlezen tijdens een onderhoudsbeurt als er geen klachten zijn van de bestuurder én er geen lampjes of directe issues aangegeven worden door de auto. Met de problemen die jij hebt moeten ze volgens mij dieper graven (als dat al kan), maar dat gaan ze heus niet zomaar doen.cdwave schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:37:
[...]
Ik neem aan dat ze bij de (redelijk recente) onderhoudsbeurt toch wel de "data uitlezen" en dat ik het dan te horen krijg als er iets raars in zit? (anders vraag ik me toch af wat ze al die tijd gedaan hebben afgezien van de ruitenwissers vervangen...)
Waarom speciaal een Volvo laadkabel?Olaf van der Spek schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:02:
Een grannylader (met goede reviews) is er bij Bol.com al vanaf €85.
https://www.bol.com/nl/nl...jK5Q14XJbHHBoCA8QQAvD_BwE
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Merk klinkt bekend(er).. en als ie een 'normale' prijs zou hebben.Vulcan750 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:12:
Waarom speciaal een Volvo laadkabel?
Op Ali lijkt ie zelfs maar 52 euro. Twee reviews op Bol Plaza zegt mij echter weinig en ik heb nog weinig ervaring met deze tak van sport.Een grannylader (met goede reviews) is er bij Bol.com al vanaf €85.
https://www.bol.com/nl/nl...7-zwart/9300000232350716/
[ Voor 3% gewijzigd door Olaf van der Spek op 28-11-2025 11:24 ]
Dit heb ik, sinds gister, ook. Zal wel een breder probleem zijn dan.jorisjansen3 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:34:
Heb een charger gevonden, aangesloten, E7 fault, dit schijnt overcurrent te zijn. Auto staat op 6 A, charger staat op 6 A maar heb ook 12 A geprobeerd, niks lijkt te werken, hij springt vrijwel gelijk op E7.
Iemand enig idee?
https://www.ioniqforum.co...rger-fault-code-e7.42513/
Iemand enig idee?
https://www.ioniqforum.co...rger-fault-code-e7.42513/
[ Voor 14% gewijzigd door Olaf van der Spek op 28-11-2025 15:44 ]
Er lijkt wat gewijzigd.jer_bo schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:52:
[...]
Dit heb ik, sinds gister, ook. Zal wel een breder probleem zijn dan.
Ik krijg het op IOS wel voor elkaar nog, ik geef een adres in, tik op "route".
Nu zie ik links onder "Elektrisch voertuig" staan, tik daarop, en dan kan ik in een volgend scherm de auto selecteren (wederom zie ik mijn XC40 er drie maal met andere codes erachter, even de juiste moeten zoeken weer).
Daarna sluit ik dat scherm af, en kom weer bij de plek waar je de navigatie kunt starten, maar nu staat er linksonder "Naar navigatie sturen". Daarmee kan ik de route naar de wagen sturen.
Wel opvallend:
- de adroid MAPS geeft het correcte accupercentage aan voor vertrek (nu 85%)
- de IOS maps geeft hier 90% aan
- De android maps geeft aan aankomst met 15%
- De IOS maps geeft aankomst aan met 4%
In de auto is het aankomstpercentage ineens 25% en dat komt dichter in de buurt van wat ik redelijkerwijs mag verwachten ervan.
EDIT:
Ik ben in een browser naar mijn google account gegaan, rechtsklik op het profielpictogram, kiezen voor "google account beheren"
Daar gekozen voor "Je apparaten"
Daar omlaag gescrolld en trof daar ook drie autos aan, moest wel naar de "laatst gebruikt" datum kijken want daar stonden dan weer die codes niet bij die ik op de telefoons wel zie.
Gewoon de meest recente (2 uur geleden gebruikt) laten staan en de andere twee uitgelogd.
Nu zie ik nog maar 1 XC40 in mijn telefoons staan, zonder codes.
Dus ook dat opgelost.
[ Voor 39% gewijzigd door ron65 op 28-11-2025 16:07 ]
Bij mij lukt dat weer niet, de auto is wel gekoppeld in het Google account maar bij plannen zie ik alleen Auto en krijg ik ook bij de instelling geen optie om de auto te kiezen
Net mijn xc40 twin uit 2022 gereset, morgen omruilen voor een ID.7
Zal de sprintjes missen maar het was ook wel een hobbelpaard. Iedereen hier bedankt, het is echt een van de actiefste topics die ik volg. Keep up the good work.
Zal de sprintjes missen maar het was ook wel een hobbelpaard. Iedereen hier bedankt, het is echt een van de actiefste topics die ik volg. Keep up the good work.
Je google account in de auto is nog steeds ingelogd?Marko72 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:45:
Bij mij lukt dat weer niet, de auto is wel gekoppeld in het Google account maar bij plannen zie ik alleen Auto en krijg ik ook bij de instelling geen optie om de auto te kiezen
En dat op hetzelfde account als waarmee je telefoon op maps is ingelogd?
Dat is namelijk essentieel hiervoor, als een van beide niet is ingelogd of er is een verschillend account gebruikt, dan krijg je dezelde symptomen als jij nu net beschrijft
Ik opper maar wat?
Ik heb wel ervaring hiermee. Vijf jaar een extra grannylader van een ander merk gehad dan mijn auto, en deed het net zo goed én was veel compacter dan de originele lader.Olaf van der Spek schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:23:
[...]
Merk klinkt bekend(er).. en als ie een 'normale' prijs zou hebben.
[...]
Op Ali lijkt ie zelfs maar 52 euro. Twee reviews op Bol Plaza zegt mij echter weinig en ik heb nog weinig ervaring met deze tak van sport.
Die dingen werken allemaal prima en via Bol zit er iig gewoon garantie op. Een openbare lader plug je toch ook zomaar in en vraag je niet af welk merk lader het is?
Yes zeker hetzelfde account, denk dat er bij Google iets mis zit. Zal vast vanzelf weer hersteld wordenron65 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:15:
[...]
Je google account in de auto is nog steeds ingelogd?
En dat op hetzelfde account als waarmee je telefoon op maps is ingelogd?
Dat is namelijk essentieel hiervoor, als een van beide niet is ingelogd of er is een verschillend account gebruikt, dan krijg je dezelde symptomen als jij nu net beschrijft
Ik opper maar wat?
Naar Navigatie sturen heb ik nu ook ineens, maar de auto staat toch echt met ffe 70% op de parkeerplaats en maps op de telefoon blijft maar op vertrek met 90% staan. Dus nog niet overal is de sync goed ingeregeld, ja ik gebruik hetzelfde account in de auto als op de telefoon.ron65 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:53:
[...]
Er lijkt wat gewijzigd.
Ik krijg het op IOS wel voor elkaar nog, ik geef een adres in, tik op "route".
Nu zie ik links onder "Elektrisch voertuig" staan, tik daarop, en dan kan ik in een volgend scherm de auto selecteren (wederom zie ik mijn XC40 er drie maal met andere codes erachter, even de juiste moeten zoeken weer).
Daarna sluit ik dat scherm af, en kom weer bij de plek waar je de navigatie kunt starten, maar nu staat er linksonder "Naar navigatie sturen". Daarmee kan ik de route naar de wagen sturen.
Wel opvallend:
- de adroid MAPS geeft het correcte accupercentage aan voor vertrek (nu 85%)
- de IOS maps geeft hier 90% aan
- De android maps geeft aan aankomst met 15%
- De IOS maps geeft aankomst aan met 4%
In de auto is het aankomstpercentage ineens 25% en dat komt dichter in de buurt van wat ik redelijkerwijs mag verwachten ervan.
EDIT:
Ik ben in een browser naar mijn google account gegaan, rechtsklik op het profielpictogram, kiezen voor "google account beheren"
Daar gekozen voor "Je apparaten"
Daar omlaag gescrolld en trof daar ook drie autos aan, moest wel naar de "laatst gebruikt" datum kijken want daar stonden dan weer die codes niet bij die ik op de telefoons wel zie.
Gewoon de meest recente (2 uur geleden gebruikt) laten staan en de andere twee uitgelogd.
Nu zie ik nog maar 1 XC40 in mijn telefoons staan, zonder codes.
Dus ook dat opgelost.
Maar goed... tot op heden doet AAOS in de auto het voor mij prima dus hoef niet perse AA te gebruiken. AAA heb ik ook niet nodig
Heb nu hetzelfde als Olaf...
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uXYk4fSiKWlDQLc9vOASuSWW.jpg?f=user_large)
Nieuwe telefoon. Oude ontkoppeld. Nieuwe aan bluetooth gekoppeld, dat werkt. Nu probeer ik de App ook te koppelen. Blijft hier steken.
Beide sleutels zijn prima, kunnen allebei de auto openen, heb ze in allerlei hoekjes en gaten gestoken, met name de bekerhouder, lader en tussenvak, maar hij blijft hier mooi steken.
(Weer eentje voor de lange lijst met irritante bugs)
Hier staat de exacte plek van de sensor waar je de sleutel op moet leggen….cdwave schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:55:
[...]
Beide sleutels zijn prima, kunnen allebei de auto openen, heb ze in allerlei hoekjes en gaten gestoken, met name de bekerhouder, lader en tussenvak, maar hij blijft hier mooi steken.
ja. lijkt me heel verstandig: 14A over een goedkope chinese kabel... ben benieuwd of je verzekering het dekt als de boel in brandvliegt en je blijkt zo'n goedkope oplossing voor dit soort dingen te hebben...Olaf van der Spek schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:23:
[...]
Merk klinkt bekend(er).. en als ie een 'normale' prijs zou hebben.
[...]
Op Ali lijkt ie zelfs maar 52 euro. Twee reviews op Bol Plaza zegt mij echter weinig en ik heb nog weinig ervaring met deze tak van sport.
Mag ik vragen waarom je de oude telefoon ontkoppeld hebt? Ik heb alles gewoon overgezet naar m’n nieuwe telefoon en hoefde alleen opnieuw in te loggen. Ik heb niets in de auto hoeven te doen behalve Bluetooth opnieuw te verbinden.cdwave schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:55:
[...]
[Afbeelding]
Nieuwe telefoon. Oude ontkoppeld. Nieuwe aan bluetooth gekoppeld, dat werkt. Nu probeer ik de App ook te koppelen. Blijft hier steken.
[ Voor 4% gewijzigd door StevendGraaf op 28-11-2025 21:30 ]
Ik begrijp dit ook niet helemaal, zou al geen telefoon oplader van ali bestellen. Rijd je een auto van 50-60k euro en dan ga je een paar honderd euro proberen te besparen op een laad kabel.Kammika schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:54:
[...]
ja. lijkt me heel verstandig: 14A over een goede chinese kabel... ben benieuwd of je verzekering het dekt als de boel in brandvliegt en je blijkt zo'n goedkope oplossing voor dit soort dingen te hebben...
Vraagt ie om 2 of om 3 sleutels?cdwave schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:55:
Bij mij duurde dat afgelopen september (na de factory reset door dealer) ook enorm lang, ik geb gewoon zitten wachten tot hij het zelf opgaf en direct weer ingezet, maar toen de sleutels in de hand in het armleuningvak gehouden en constant bewogen (die dingen kunnen in slaap vallen als ze niet bewegen) toen pakte het ding.cdwave schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:55:
[...]
[Afbeelding]
Blijkt inderdaad best een buggy procedure ja.
laten we daar maar op hopen dan...Marko72 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:05:
[...]
Yes zeker hetzelfde account, denk dat er bij Google iets mis zit. Zal vast vanzelf weer hersteld worden
Bij mij ziet de IOS telefoon de juiste accupercentages van de auto niet, en geeft steeds 90% als startwaarde aan, bij Android ziet maps wél het juiste percentage.
Beide telefoons end e auto gebruiken 1 account in google, maar de IOS is wel aan een tweede profiel in de auto gebonden met de oranje sleutel als koppeling, wellicht zit het daarin...
Nee natuurlijk lezen ze geen data uit. Waarom zouden ze dat in godsnaam doen als jezelf niks geen issues meldt? Daar is zo'n standaard onderhoudsbeurt helemaal niet voor bedoelt. Je kan het wel laten meenemen, maarja, dan zal jezelf toch echt het initiatief moeten nemen en het moeten melden.cdwave schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:37:
[...]
Ik neem aan dat ze bij de (redelijk recente) onderhoudsbeurt toch wel de "data uitlezen" en dat ik het dan te horen krijg als er iets raars in zit? (anders vraag ik me toch af wat ze al die tijd gedaan hebben afgezien van de ruitenwissers vervangen...)
Wat is belangrijker? Jouw veiligheid en die van je passagiers of even langs de Volvo dealer? Ik snap dat gewoon echt niet. Wel flink klagen in dit topic (is je goed recht, laat dat duidelijk zijn) maar er vervolgens niks aan doen of willen doen. Zelfs niet als je auto gevaarlijke capriolen uithaalt.Verder woon ik in een soort zwart gat wat betreft Volvo dealers, dus "even" langs de garage/dealer is een half uur heen en een half uur terug rijden. (Voor m'n trekker kan ik op drie plaatsen op loopafstand terecht.)
[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 28-11-2025 23:16 ]
Voor 1 keer heb jij de primeur Ron, proficiat 🙂. Blijkbaar de enige die het juiste percentage ziet in Maps tot nu toe. Hier ook 1 en dezelfde account in de auto en op de smartphone. Kan perfect mijn route vanop de telefoon naar de auto sturen, maar de telefoon toont altijd 90%.ron65 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:29:
[...]
laten we daar maar op hopen dan...
Bij mij ziet de IOS telefoon de juiste accupercentages van de auto niet, en geeft steeds 90% als startwaarde aan, bij Android ziet maps wél het juiste percentage.
Ik rijd nu overigens standaard met AA voor m'n dagelijkse ritten en nu de OTA vermoedelijk uitgesteld is zal dat nog even zo blijven. Ik vind de UI en de extra apps toch aangenamer. Overigens is de tijdlijn die GM op het vergrendelscherm van de telefoon toont wanneer AA actief is ook een leuke extra:
Een eindje rijden lijkt ook te helpen. Nog eens geprobeerd nadat de auto al een half uur actief was, en toen werkte het meteen.ron65 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:25:
[...]
Bij mij duurde dat afgelopen september (na de factory reset door dealer) ook enorm lang, ik geb gewoon zitten wachten tot hij het zelf opgaf en direct weer ingezet, maar toen de sleutels in de hand in het armleuningvak gehouden en constant bewogen (die dingen kunnen in slaap vallen als ze niet bewegen) toen pakte het ding.
Blijkt inderdaad best een buggy procedure ja.
Ik zou 't niet weten, maar ze zullen toch wel meer doen dan alleen koffie drinken tijdens zo'n beurt?Juancho schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 23:13:
Nee natuurlijk lezen ze geen data uit. Waarom zouden ze dat in godsnaam doen als jezelf niks geen issues meldt? Daar is zo'n standaard onderhoudsbeurt helemaal niet voor bedoelt.
Uitlezen van diagnostische data lijkt me nogal standaard, die informatie is vast ook nodig om bepaalde onderdelen preventief te vervangen bijvoorbeeld. Eigenlijk vreemd dat dat nodig is in een auto die 24/7 aan het internet hangt. Maar ja, ze hebben het heel druk dus je zult wel gelijk hebben.
Da's wel een beetje verdraaid zo. De veiligheid komt niet in het gedrang. Primair omdat ik de AP nooit gebruik, en daarbij komt dat ik nog altijd gewoon het stuur vast heb en de auto corrigeer als die rare dingen wil doen. En het was nou niet dat hij 'm haaks de vangrail in gooide, hij ging gewoon heel geleidelijk richting middenberm. Ik liet 'm z'n gang gaan tot waar het asfalt eindigde, uit nieuwsgierigheid. Als het echt zo onveilig was, was ik al niet meer op dit forum aanwezig.Wat is belangrijker? Jouw veiligheid en die van je passagiers of even langs de Volvo dealer? Ik snap dat gewoon echt niet. Wel flink klagen in dit topic (is je goed recht, laat dat duidelijk zijn) maar er vervolgens niks aan doen of willen doen. Zelfs niet als je auto gevaarlijke capriolen uithaalt.
Dan wordt het wellicht tijd om al die gebreken van je xc40 te accepteren aangezien je er toch niks aan laat doen door Volvo... 🤔
Het lost zich allemaal niet vanzelf op hé.
Het lost zich allemaal niet vanzelf op hé.
Sja, ik kan er echt niets anders van maken dan dat dít nu net iets is was goed werkt op android.Largamelion schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 00:20:
[...]
Voor 1 keer heb jij de primeur Ron, proficiat 🙂. Blijkbaar de enige die het juiste percentage ziet in Maps tot nu toe. Hier ook 1 en dezelfde account in de auto en op de smartphone. Kan perfect mijn route vanop de telefoon naar de auto sturen, maar de telefoon toont altijd 90%.
Ik rijd nu overigens standaard met AA voor m'n dagelijkse ritten en nu de OTA vermoedelijk uitgesteld is zal dat nog even zo blijven. Ik vind de UI en de extra apps toch aangenamer. Overigens is de tijdlijn die GM op het vergrendelscherm van de telefoon toont wanneer AA actief is ook een leuke extra:
[Afbeelding]
Screenshot zojuist gemaakt, auto staat voor de deur met daadwerkelijk 32% en maps geeft starten met een route aan met 32% op mijn gsm.
Wat jouw Google Maps er van brouwt doet de mijne (ook Android) niet @ron65 .:strip_exif()/f/image/6TjsrX9DS3GZXICXOpR8vgvv.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier wordt de ingestelde max lading van de batterij weergegeven terwijl de werkelijke lading 82% is.
Ik heb ook nog wat laadverliezen.
Die getallen vallen me erg mee.
:strip_exif()/f/image/qwWM1tf6YBcI3pPWvfdJTrjG.jpg?f=fotoalbum_large)
Verbruikscijfers voor de XC40/EC40.
@Largamelion wat een leuk filmpje SUPing at Lac de Robertville en wat een mooie plank.
Ik vraag me af waarom je de plank met de handpomp oppompt en niet de elektrische pomp van je Volvo gebruikt met een verloopnippel.
:strip_exif()/f/image/6TjsrX9DS3GZXICXOpR8vgvv.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier wordt de ingestelde max lading van de batterij weergegeven terwijl de werkelijke lading 82% is.
:strip_exif()/f/image/qwWM1tf6YBcI3pPWvfdJTrjG.jpg?f=fotoalbum_large)
@Largamelion wat een leuk filmpje SUPing at Lac de Robertville en wat een mooie plank.
Ik vraag me af waarom je de plank met de handpomp oppompt en niet de elektrische pomp van je Volvo gebruikt met een verloopnippel.
[ Voor 16% gewijzigd door tukker999 op 30-11-2025 12:32 ]
Ik vraag me ook af of GM op je handset op dit moment voldoende rekening houdt met het daadwerkelijk verbruik van de auto, want ik heb ze wel eens naast elkaar gelegd (GM op handset + GM in de auto) voor een routeplanning als mijn auto toevallig op 90% stond, en zag dan behoorlijk verscshillende opties.tukker999 schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:18:
Wat jouw Google Maps er van brouwt doet de mijne (ook Android) niet @ron65 .[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik deed dit op een koude dag, waar GM op de handset veel te opmistisch (b)leek voor de laadvoorstellen. Ik heb dus heb vermoeden dat het daadwerkelijk verbruik van de auto onder de actuele omstandigheden (hoogteverschil, wind, temperatuur, wel/nietregen, etc..) niet werd meegecalculeerd op de handset en dan heb je er dus niet zoveel aan.
Dus @ron65, aangezien jij nu de early adaptor bent en jouw handset al meer doorkijgt van de auto: kun jij eens dezelfde eindbestemming ver weg in zowel auto als op de handset intoetsen en eens kijken of je dezelfde voorstellen qua laadstops krijgt?
EDIT: Ander leuk testje zou zijn of je accu ook voorverwamd wordt als jij nu met maps op je handset naar een snellader navigeert. Kans acht ik vrij klein, maar nooit geschoten is altijd mis...
[ Voor 4% gewijzigd door Kammika op 30-11-2025 13:24 ]
Ik vind je test voorstellen zeker interessant, ik heb de komende week alleen weinig ritten in de planning (enorme bulk uitwerkingen naar rapportages die ik thuis doe, kantoor van de werkgevert is ook in verbouwing)Kammika schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:22:
[...]
Ik vraag me ook af of GM op je handset op dit moment voldoende rekening houdt met het daadwerkelijk verbruik van de auto, want ik heb ze wel eens naast elkaar gelegd (GM op handset + GM in de auto) voor een routeplanning als mijn auto toevallig op 90% stond, en zag dan behoorlijk verscshillende opties.
Ik deed dit op een koude dag, waar GM op de handset veel te opmistisch (b)leek voor de laadvoorstellen. Ik heb dus heb vermoeden dat het daadwerkelijk verbruik van de auto onder de actuele omstandigheden (hoogteverschil, wind, temperatuur, wel/nietregen, etc..) niet werd meegecalculeerd op de handset en dan heb je er dus niet zoveel aan.
Dus @ron65, aangezien jij nu de early adaptor bent en jouw handset al meer doorkijgt van de auto: kun jij eens dezelfde eindbestemming ver weg in zowel auto als op de handset intoetsen en eens kijken of je dezelfde voorstellen qua laadstops krijgt?![]()
EDIT: Ander leuk testje zou zijn of je accu ook voorverwamd wordt als jij nu met maps op je handset naar een snellader navigeert. Kans acht ik vrij klein, maar nooit geschoten is altijd mis...
Dus ik weet niet hoe snel ik eraan ga toekomen.
Op dit moment staat de wagen te laden, dat duurt nog tot 23 uur (was tot op 10% leeg vanochtend na nog een rit van 32% naar 10% ermee en ik kan max 4,7 kW laden thuis), zodra de 90% is bereikt ga ik er eens voor zitten, zal een route van ca 200 km ingeven en dan kijken wat maps voorspelt en tegelijkertijd wat de auto voorspelt qua eindpercentage.
De voorverwarming van de accu is denk ik inderdaad een stap te ver via GM op de handset, tel daarbij op dat ik nog maar eens per 2 maanden een snellader zie momenteel, dus zul je wat geduld voor moeten hebben. Maar ook zeker een keer het proberen waard!
Duidelijk verschil tussen de GM uitvoeringen terwijl beiden android zijn...tukker999 schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:18:
Wat jouw Google Maps er van brouwt doet de mijne (ook Android) niet @ron65 .[Afbeelding]
[Afbeelding]
Thx! Ik heb dat pompje onder de frunk eigenlijk nog nooit gebruikt, ik wist ten tijde van dat filmpje ook niet dat het in de wagen zat eerlijk gezegd 🙂.tukker999 schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:18:
...
Intussen wel een elektrische pomp met ingebouwde batterij aangeschaft die 3 SUPs kan oppompen op een lading en ook op de 12v van de auto kan aangesloten worden. Een van m'n beste aankopen moet ik zeggen, ondanks dat die dingen vrij lawaaierig zijn, maar ik zonder me meestal wel wat af om de mensen hun rust niet te verstoren.
Lijkt me een tikkie overdreven. Ik zou ook geen lader op AliExpress halen, maar wat in Nederland verkocht wordt moet goedgekeurd zijn op veiligheid.StevendGraaf schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:33:
[...]
Ik begrijp dit ook niet helemaal, zou al geen telefoon oplader van ali bestellen. Rijd je een auto van 50-60k euro en dan ga je een paar honderd euro proberen te besparen op een laad kabel.
Je denkt toch niet dat Volvo die laders zelf maakt, die worden gegarandeerd in China gemaakt. Bovendien is de tijd dat uit China alleen rommel komt allang voorbij.
er zijn wel meerdere onderzoekjes geweest, maar lang niet alles wat op AliExpress staat voldoet aan het europese CE kenmerk. Sterker nog, ze zetten er een logo-tje op waardoor jij dat wel denkt, maar dus niet zo is: kijk maar naar artikeltjes zoals deze .Vulcan750 schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:58:
[...]
Lijkt me een tikkie overdreven. Ik zou ook geen lader op AliExpress halen, maar wat in Nederland verkocht wordt moet goedgekeurd zijn op veiligheid.
Je denkt toch niet dat Volvo die laders zelf maakt, die worden gegarandeerd in China gemaakt. Bovendien is de tijd dat uit China alleen rommel komt allang voorbij.
Dus nee, goedkoop laadkabeltje via AliExpress is geen goed idee. Niet voor je telefoon, en maar zeker niet voor je auto. Je kan mazzel hebben, maar de boel kan ook in de hens vliegen (zoals 1 van mijn goedkope z-wave smartplugjes die ik op aliexpress gekocht had, ik haal er dus geen spul meer wat ik op 230V aansluit),
Voor het grootste deel mee eens hoor! Ik vertrouw ook niet op dat CE keurmerk van de merkloze electronica van Ali. Ik bedoelde dat de electronica die officieel in Nederland verkocht worden (bij Bol bijvoorbeeld) wél een echt keurmerk hebben, en die kan je m.i. best kopen. Wat standaard bij welk merk auto dan ook geleverd wordt is ook geen eigen productie, maar wordt gewoon (meest uit China) ingekocht en een eigen kabeltje op gedrukt.Kammika schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:31:
[...]
er zijn wel meerdere onderzoekjes geweest, maar lang niet alles wat op AliExpress staat voldoet aan het europese CE kenmerk. Sterker nog, ze zetten er een logo-tje op waardoor jij dat wel denkt, maar dus niet zo is: kijk maar naar artikeltjes zoals deze .
Dus nee, goedkoop laadkabeltje via AliExpress is geen goed idee. Niet voor je telefoon, en maar zeker niet voor je auto. Je kan mazzel hebben, maar de boel kan ook in de hens vliegen (zoals 1 van mijn goedkope z-wave smartplugjes die ik op aliexpress gekocht had, ik haal er dus geen spul meer wat ik op 230V aansluit),
Op bol zitten ook veel resellers die het hier niet zo nauw mee nemen.Vulcan750 schreef op zondag 30 november 2025 @ 23:24:
[...]
Voor het grootste deel mee eens hoor! Ik vertrouw ook niet op dat CE keurmerk van de merkloze electronica van Ali. Ik bedoelde dat de electronica die officieel in Nederland verkocht worden (bij Bol bijvoorbeeld) wél een echt keurmerk hebben, en die kan je m.i. best kopen. Wat standaard bij welk merk auto dan ook geleverd wordt is ook geen eigen productie, maar wordt gewoon (meest uit China) ingekocht en een eigen kabeltje op gedrukt.
Die CE markering is in veel gevallen de fabrikant zelf die aangeeft dat hun product voldoet aan alle eisen. Ik werk momenteel ergens waar wij ook dat logo op producten moeten plaatsen, en ik heb geen enkele weet van enige controle die daar ooit op is uitgevoerd. Ik ga er van uit dat die controle enkel gaat gebeuren wanneer er eens iets fout gaat.
Weet iemand waarom ik het streefniveau van de batterij niet meer kan aanpassen? Gisteren vanwege lange rit op 100% gezet, nu niet meer op 90% te krijgen. Zowel vanaf de telefoon als in de auto lukt het niet. Dat geldt overigens ook voor het voorverwarmen, dat werkte gisteren en vandaag ook niet. Home reset heb ik al gedaan.
Met enige regelmaat keert dit Bugje terug.rolfio schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:34:
Weet iemand waarom ik het streefniveau van de batterij niet meer kan aanpassen? Gisteren vanwege lange rit op 100% gezet, nu niet meer op 90% te krijgen. Zowel vanaf de telefoon als in de auto lukt het niet. Dat geldt overigens ook voor het voorverwarmen, dat werkte gisteren en vandaag ook niet. Home reset heb ik al gedaan.
Oplossing is auto afkoppelen, uitstappen en afsluiten.
Drink een bakkie koffie, in die tijd is de auto weer in slaap
Na 10 minuten of langer de auto weer openen en opnieuw aansluiten, vaak lukt het dan gewoon weer om alles aan te passen.
Weet niet of ik nu blij moet zijn dat ik deze bug ook heb
Maar jouw oplossing heeft wel geholpen Ron, voor zowel de laadtoestand instellen als de voorverwarming.
Dank
Maar jouw oplossing heeft wel geholpen Ron, voor zowel de laadtoestand instellen als de voorverwarming.
Dank
Ik stond laatst op mijn eigen oprit in de EX40 te wachten op mijn oudste dochter, maximaal 5 minuten. Komt mijn overbuurman naar buiten gestormd met "heb je enig idee hoe fucking erg die lichten naar binnen schijnen?!". Kort beantwoord dat ik hem toen pas 2 dagen had en geen idee had. Of ik er rekening mee kon houden..mja, soms parkeer ik achteruit in tbv opladen of andere zaken maar ik zit nooit lang stil in de auto, ga niet continu de lampen dan uitschakelen los van DRL.
M'n vriendin ging van het weekend nog met haar auto voor me rijden om te zien hoe de lichtbundel viel maar ondanks dat het in haar perspectief meeviel (maar wel opviel tov mn ID.4) vraag ik me af of de EX40 echt zo'n andere lichtbundel heeft. Hij staat niet op automatisch groot licht iig, maar het valt me wel op dat ik veel meer zie in t donker dan mijn ID.4.
M'n vriendin ging van het weekend nog met haar auto voor me rijden om te zien hoe de lichtbundel viel maar ondanks dat het in haar perspectief meeviel (maar wel opviel tov mn ID.4) vraag ik me af of de EX40 echt zo'n andere lichtbundel heeft. Hij staat niet op automatisch groot licht iig, maar het valt me wel op dat ik veel meer zie in t donker dan mijn ID.4.
Ik zou verwachten dat je oprit afhelt naar de straat toe en niet omgekeerd, normaal zouden die lichten dan niet mogen verblinden voor alles boven heuphoogte zou ik denken.Exorcist schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:50:
Ik stond laatst op mijn eigen oprit in de EX40 te wachten op mijn oudste dochter, maximaal 5 minuten. Komt mijn overbuurman naar buiten gestormd met "heb je enig idee hoe fucking erg die lichten naar binnen schijnen?!". Kort beantwoord dat ik hem toen pas 2 dagen had en geen idee had. Of ik er rekening mee kon houden..mja, soms parkeer ik achteruit in tbv opladen of andere zaken maar ik zit nooit lang stil in de auto, ga niet continu de lampen dan uitschakelen los van DRL.
Ik stond laatst op de dochter te wachten aan de kunstacademie en had de auto in park gezet. Ondertussen wat Prime aan het kijken en ook geen besef dat de lichten nog aan waren. Ik vind het bijzonder onhandig of zelfs onbegrijpelijk dat je dat niet kan zien op het dashboard. Even de bestuurdersdeur openen en sluiten schakelt de lichten dan uit zonder dat de rest van de wagen uit gaat.
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
:strip_exif()/f/image/cXVgYVOQOgotZLAfzoyXeMhh.jpg?f=fotoalbum_large)