• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:18
Juancho schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:12:
[...]

Ik had op de XC40 en heb nu weer Tmobile... (op de PS2 dan maar zoals bekend is dat onderhuids hetzelfde als de Volvos.) 🤔

[Afbeelding]
Klopt. T-mobile heet nu Odido.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:41
Ik hoop dat naast Polestar ook Volvo deze functie gaat krijgen.

https://www.autoweek.nl/a...iste-rijstrook-te-rijden/

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-11 09:50

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Ik hoop vooral dat Tesla, Audi en BMW dit gaan krijgen ;-) En alle Duitse toeristen!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

MeHeKaCh schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:06:
Ik hoop vooral dat Tesla, Audi en BMW dit gaan krijgen ;-) En alle Duitse toeristen!
Vergeet de Belgen niet.... die voegen soms heel gevaarlijk in omdat ze de lange invoegstroken niet gewend zijn, om vervolgens meteen helemaal naar links te knallen en daar vaart te gaan maken.
Schrok me kapot vorige week van zo'n gast.
(sorry Belgische mensen hier, is niets persoonlijks, ik mag dat gezapige eigenlijk best wel graag verder ;-) )
Dan ben je blij met een auto die zelf ook durft in te grijpen.... zoals de onze.

Overigens net bij de bandenboer geweest, bodembeplating is vervangen, ziet er weer onbeschadigd uit.
Screenshot van de appjes die men mij stuurde, daarna kon ik hem weer ophalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKSvHRgD71C4iOKAbhjuK9QypTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2XBFXFck3Go3R4sUI9ZY0cdU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door ron65 op 06-11-2025 11:30 ]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:56
Vraag me nog steeds af waar de krikpunten zitten voor gebruik van een garagekrik of brug/lift.
Er zijn wel krikpunten te zien in de online handleiding, maar dat zijn hele kleine krikpunten bedoeld voor de meegeleverde schaarkrik.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-12 14:35
ron65 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:10:
[...]
Vergeet de Belgen niet.... die voegen soms heel gevaarlijk in omdat ze de lange invoegstroken niet gewend zijn, om vervolgens meteen helemaal naar links te knallen en daar vaart te gaan maken.
Schrok me kapot vorige week van zo'n gast.
(sorry Belgische mensen hier, is niets persoonlijks, ik mag dat gezapige eigenlijk best wel graag verder ;-) )
Dan ben je blij met een auto die zelf ook durft in te grijpen.... zoals de onze.
Iemand die op de rechterstrook blijft rijden bij een invoegstrook zodoende de invoeger niet kan invoegen, maar wel plaats heeft om naar links op de schuiven, daar knal ik ook nog voor hoor.. :*)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:35:
[...]

Iemand die op de rechterstrook blijft rijden bij een invoegstrook zodoende de invoeger niet kan invoegen, maar wel plaats heeft om naar links op de schuiven, daar knal ik ook nog voor hoor.. :*)
offtopic: ja in Belgie kan ik mij dat helemaal voorstellen, daar zijn de invoegstroken soms maar 20 meter lang. Dan is wat jij beschrijft prima.
En hier in NL doe ik het ook wel eens, sommigen snappen niet dat ze op de invoeger vaart moeten maken en doen dat pas na invoegen, dan geef ik ze maar de ruimte als dat veilig kan.
nu maar weer ontopic.

Het zou inderdaad mooi zijn als ze maps in de XC C EX EC 40 ook die optie zouden geven om rijbaan aan te geven, ik las dat het al in de Polestar zit, dus ik verwacht wel dat ze het ook op onze wagens gaan uitrollen.

Maar als dat net zo lang duurt als de nieuwe UI update (ze hebben nog 55 dagen om de belofte 'nog dit jaar' waar te maken), dan mogen we nog wel even wachten.
Ik las overigens iemand uit Canada ergens die de nieuwe interface al heeft, en vraagt hoe die extra regels onder de kaart uitegzet kunnen worden, ze vind die irritant. Wij met ons allen wachten daarop, zij heeft het al en wil het kwijt... Tsja....

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:17:
Vraag me nog steeds af waar de krikpunten zitten voor gebruik van een garagekrik of brug/lift.
Er zijn wel krikpunten te zien in de online handleiding, maar dat zijn hele kleine krikpunten bedoeld voor de meegeleverde schaarkrik.
Dat zijn die halve rondingen, groot genoeg voor de blokken die ze er op de brug onder kunnen zetten. Ik heb het vanochtend gedemonstreerd gekregen hoe het mis kan gaan, het blok 2 cm te ver naar links of rechts of iets te ver naar achter en krak zegt je bodem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwHT8_hkmYp73QsQXYRQuO3kgRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdgXMxYlTNrITmcaGV3qqhns.jpg?f=fotoalbum_large

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:43
Dit is puur voor de nieuwe Polestar 4 en waarschijnlijk 3. Die hebben nieuwe generatie schermen/hardware/software itt de Polestar 2 en dus ook de XC40/EC40. Reken er dus maar niet op. Ik krijg dat vast ook niet op m'n MY26 PS2. zonde!

Ben ook oprecht benieuwd of die uitrol van de nieuwe AAOS schil nog gaat komen voor alle EX/EC40 modellen onder MY26.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Tranquility
ron65 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:54:
Dat zijn die halve rondingen, groot genoeg voor de blokken die ze er op de brug onder kunnen zetten. Ik heb het vanochtend gedemonstreerd gekregen hoe het mis kan gaan, het blok 2 cm te ver naar links of rechts of iets te ver naar achter en krak zegt je bodem.

[Afbeelding]
Ik zag die rondingen ook onder mijn auto, maar volgens kij komt op het dunne metalen randje aan de voorkant alle gewicht te staan omdat het uitsteekt t.o.v. de rest in de ronde holte. Het is geen plat vlak. Vouwt dat dan niet om als je er een garagekrik of blok onder zet?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:23:
[...]

Ik zag die rondingen ook onder mijn auto, maar volgens kij komt op het dunne metalen randje aan de voorkant alle gewicht te staan omdat het uitsteekt t.o.v. de rest in de ronde holte. Het is geen plat vlak. Vouwt dat dan niet om als je er een garagekrik of blok onder zet?
die blokken die ze gebruiken zijn iets veerkrachtig, dat randje duwt in dat blok, en hij neemt ook die halve ronding mee. Randje is erg sterk, een gewone autokrik kan daar onder (zit vaak een sleuf in voorgefreesd).
Die ronding en dat randje zijn stevig, de bodem eromheen is plastic (dik plastic) en daar moet je hem nooit onder zetten.

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-12 18:36
Als dat dezelfde Google is die mij regelmatig de verkeerde voorsorteerstrook op wil sturen, dan zal het er niet beter op worden vrees ik...

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 00:14
cdwave schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:48:
[...]

Als dat dezelfde Google is die mij regelmatig de verkeerde voorsorteerstrook op wil sturen, dan zal het er niet beter op worden vrees ik...
Dat kan je nu al voorkomen door je telefoon met USB-C te verbinden en Android Auto te gebruiken. Dat geeft de voorsorteerstroken duidelijk weer op je dashboard.

22,29 kWh/100km

• jacob.korf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-12 15:22
Is al bekend wanneer de nieuwe ui released wordt? Zou voor einde jaar ook naar de non-2025 release auto's gaan?

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:57
jacob.korf schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 00:36:
Is al bekend wanneer de nieuwe ui released wordt? Zou voor einde jaar ook naar de non-2025 release auto's gaan?
Dat werd zo aangekondigd lange tijd terug, sindsdien muisstil daarover op een mail na enkele weken terug die iemand ontving van een Volvo dealer (in Chili dacht ik), waar gezegd werd dat de update er snel aankwam.

Het tempo van de OTA's is wel duidelijk afgenomen voor de EX40. Vermoedelijk is die ene programmeur die er nog aan werkt volop bezig met de prachtige nieuwe UI O-).

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Tranquility
Largamelion schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:15:
Dat werd zo aangekondigd lange tijd terug, sindsdien muisstil daarover op een mail na enkele weken terug die iemand ontving van een Volvo dealer (in Chili dacht ik), waar gezegd werd dat de update er snel aankwam.

Het tempo van de OTA's is wel duidelijk afgenomen voor de EX40. Vermoedelijk is die ene programmeur die er nog aan werkt volop bezig met de prachtige nieuwe UI O-).
Nu nog een hardware upgrade om de nieuwe UI soepel te laten werken. :z

• tukker999
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltO71grtx0WFV1VlheNCo_Yy9Po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EuShuKK9r041VPZyuSU9EVzQ.jpg?f=fotoalbum_large
Motorkap?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDDIzJN9LWP-lgemGWjgUXbD34Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFT4HLL0dYUHGAdgbsJozb7Y.jpg?f=fotoalbum_large
De XC40 staat in de garage voor onderhoud en de XC40 maakt een proefrit.
Bij dat laatste zie je in de app een animatie van de strepen op de weg die voorbij gaan.

EDIT: Auto is weer thuis. Netjes gewassen en gezogen. SOH van de batterij 95% (na 2 jaar)
Helaas geen nieuwe Volvo Car UX. Die is ook bij de garage nog niet beschikbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door tukker999 op 07-11-2025 12:36 ]

22,29 kWh/100km

• Venomer
tukker999 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:15:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij dat laatste zie je in de app een animatie van de strepen op de weg die voorbij gaan.
Ha ha, dat doe ik ook vaak. Meekijken in de app terwijl de monteur aan het werk is. Op een gegeven moment zie ik op het kaartje de auto in de wasbox staan en even later op de parkeerplaats. Dan zijn ze klaar. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Venomer op 07-11-2025 09:24 ]

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Venomer schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:22:
[...]

Ha ha, dat doe ik ook vaak. Meekijken in de app terwijl de monteur aan het werk is.
En dan niet de deuren op slot zetten… 8)

• Tranquility
NaN schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:24:
En dan niet de deuren op slot zetten… 8)
Nu snap ik ook waarom ze de toeter er weer uitgehaald hebben. ;)

• tukker999
Tranquility schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:19:
[...]

Nu snap ik ook waarom ze de toeter er weer uitgehaald hebben. ;)
Die zit nog steeds in de Domoticz plugin van de XC40.

22,29 kWh/100km

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:21
Largamelion schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:15:
[...]

Die ene programmeur moet ook polestar doen he… dus laten we ‘m niet teveel onder druk zetten ;)

• tukker999
SOH na 2 jaar.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjV7GW08FWGZ4KWDRXKClhbr60s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMZE4xfEYe4OP2Dzn4d5kB7j.jpg?f=fotoalbum_large
Valt me eerlijk gezegd een beetje tegen.

22,29 kWh/100km

• marcel_76
[Afbeelding]
Motorkap?
[Afbeelding]

EDIT: Auto is weer thuis. Netjes gewassen en gezogen. SOH van de batterij 95% (na 2 jaar)
Grappig dat is precies wat ik ook zag allemaal 8) zelfde ervaring. Dan heb ik ook nog exact dezelfde screenshots gemaakt ook O-)

[ Voor 3% gewijzigd door marcel_76 op 07-11-2025 18:33 ]

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• cdwave
tukker999 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:12:
[...]
Dat kan je nu al voorkomen door je telefoon met USB-C te verbinden en Android Auto te gebruiken. Dat geeft de voorsorteerstroken duidelijk weer op je dashboard.
Gaat niet om "duidelijk", ze zijn vaak gewoon "verkeerd". Als in, dat Google zegt dat je de tweede baan moet hebben om linksaf te gaan, maar in werkelijkheid moet je de derde of vierde hebben.

Jammer dat ik zelden een passagier heb, anders kon ik mooie foto's sturen van GM die vijf voorsorteerstroken laat zien die alle vijf rechtsaf gaan en dat soort fratsen. Nou heb je in zo'n geval meteen door dat 't niet kan kloppen, maar 't is niet altijd zo evident.

• peutje
  • Laatst online: 18:39
tukker999 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:55:
SOH na 2 jaar.[Afbeelding]
Maagdelijke km stand😃

• Tranquility
Hmm, dat belooft niet veel goeds...
Heb op m'n werk een collega die een Model S heeft met 270k op de klok. SoH: 94%.

• Kammika
heb het gevoel dat ik zelf na 4 jaar zo'n 10% kwijt ben. Lijkt wel in lijn te zitten...

• RigolleM
Kammika schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:39:
[...]

heb het gevoel dat ik zelf na 4 jaar zo'n 10% kwijt ben. Lijkt wel in lijn te zitten...
Niet noodzakelijk, de degradatie is vooral in het begin... nadien is het minder hevig.
Ook weet je niet wat de SOH was als de batterij nieuw was, kan 99,51% of 102% geweest zijn. In beide gevallen toont hij 100% SOH aan.
De manier waarop je laadt neemt ook een belangrijk deel in beslag, veel snelladen gaat gepaard met veel warmte is minder goed voor een batterij, dus heeft dit ook invloed op de SOH. NMC batterijen zijn ook zeer gevoelig voor het laden tot 100% heeft ook invloed.

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:27
Redelijk normaal voor een accu na 2 jaar. Dat heeft meer met de accu-chemie te maken dan met het gebruik.
Hoe hebben ze dit getest / uitgelezen? Tussen welke SOC (laag-hoog) laad je typisch?

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Claude
  • Niet online
Uit de disclaimer blijkt, dat het hier niet gaat om een meting, maar om een schatting.
Alternatief is een korte of lange meting met bijvoorbeeld Aviloo apparatuur. Zie o.a. BOVAG.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

• Kammika
Claude schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:02:
[...]

Uit de disclaimer blijkt, dat het hier niet gaat om een meting, maar om een schatting.
Alternatief is een korte of lange meting met bijvoorbeeld Aviloo apparatuur. Zie o.a. BOVAG.
Tsja lees nu ook de disclaimer. Dat is dus gewoon iets obv boordcomputer statistieken en zegt denk in redelijk weinig. Zeker met die +/- 3% statement. Er staat dus niet soh 95% maar dat ze die inschatten tussen de 92% en 98%. Dat durf ik denk ik wel voor een willekeurige ev van 2 jaar oud zo in te schatten zonder naar die statistieken gekeken te hebben..

• tukker999
DrBOB101 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:42:
[...]

Redelijk normaal voor een accu na 2 jaar. Dat heeft meer met de accu-chemie te maken dan met het gebruik.
Hoe hebben ze dit getest / uitgelezen? Tussen welke SOC (laag-hoog) laad je typisch?
60-82%

22,29 kWh/100km

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[Afbeelding]
Motorkap?
[Afbeelding]

Bij die animatie met strepen die voorbijgaan kun je met je vinger de auto van rijbaan laten wisselen.... jaja... kwaliteit staat hoog in de app, aan details is gedacht :-)

• cdwave
ron65 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:25:
[...]
Bij die animatie met strepen die voorbijgaan kun je met je vinger de auto van rijbaan laten wisselen.... jaja... kwaliteit staat hoog in de app, aan details is gedacht :-)
Ook fijn te weten dat er aandacht uitgaat voor dingen waar gebruikers echt heel veel waarde aan hechten. })

• Ophidian
  • Laatst online: 23:26
Onze XC40 heb ik vrijdag achtergelaten. Ruim 2,5 jaar gehad, eigenlijk weinig echte problemen gehad. De software problemen die hier veelvuldig voorbij kwamen hadden wij amper. Wel de willekeurige 3G problematiek. Wat mij met name tegenstond aan de auto was de belabberde camera in het donker. Als het regende en het was donker, was onze oprit eigenlijk een drama met de camera's en dimmende buitenspiegels. De app voldeed an sich prima, maar moet zeggen dat BMW dat toch echt wel beter voor elkaar heeft als je ziet wat daar allemaal in kan.

Maar mocht iemand nog een goede XC40 zoeken, binnenkort komt er dus 1 te koop bij een autoverkoper met de Pixel LED koplampen, de heerlijke wollen bekleding en Ultimate trim icm de mooie Fjord Blue. Je moet alleen de krakende voorstoel, de rechter spiegel die vaak niet naar zijn goede positie ging na kantelen, de trilling bij 110 km/h en toch wat windgeruis bij linker voorportier accepteren ;)

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:43:
[...]

Ook fijn te weten dat er aandacht uitgaat voor dingen waar gebruikers echt heel veel waarde aan hechten. })
Alle zotheid op een rietstokje....

Als ik nu een review voor deze auto moet geven dan kan ik volstaan met de volgende punten:

Minpuntjes:
- Software soms traag en haperig (mede door oudere hardware)
- Maps geeft soms snelladers die bestaan en vrij zijn hardnekkig niet weer
- trilling tussen 103-118 kmh soms wel soms niet aanwezig en alles daartussenin
- OTA onbetrouwbaar
- soms maandenlang 3G ipv LTE
- iets te sober in interieurverlichting, waarbij achterin zelfs een leeslamp ontbreekt
Ik had graag wat meer accentverlichting gezien bijv de strip met de plattegrond van gotenborg
had van mij verlicht mogen zijn, desnoods in RGB instelbaar per profiel

Pluspuntjes:
- De hele auto, rijcomfort en uitstraling
- een fatsoenlijk dashboard, dat zie je steeds minder, de Tesla cactuskweekplaats onder het voorruit
duikt steeds vaker op met een soort ipad in het midden er op geplakt.
- Prettige auto om mee te rijden, is en blijft een feestje elke km weer en dat
overruled de minpuntjes behoorlijk
- Zitcomfort is uitstekend
- Degelijk interieur, geen kraakjes of piepjes te horen.
- Beresterke caravantrekker, ook al moet je dan elke 150-180 km stoppen om te laden,
op vakantie is dat geen probleem, geen haast, ook niet op de heen en terugreis.

Zou ik hem na afloop willen overkopen?
JA, met hoofdletters. Ik wel.
Want ondanks de dingen waar we hier wel eens op mopperen, is dit tot nu toe echt de beste wagen die ik ooit gehad heb.
Ik moet wel eens installatietechniek in gebouwen beoordelen, als ik daarin veel grote gebreken tegenkom noem ik een scheef stopcontact niet op. Maar vind ik niets, dan ga ik om toch wat te ,melden te hebben dat stopcontact uitgebreid in beeld brengen.
En zo is het met deze auto ook, die dingen die we tegenkomen zijn eigenlijk de scheve stopcontacten in die gebouwen.. je noemt ze omdat er werkelijk niets echt belangrijks mis is (ja, oke, als je een ernstige storing hebt of iets duurs wat kapot gaat als de OBC, maar dat zijn zeldzame uitschieters).

• tukker999
Ophidian schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:37:
Wat mij met name tegenstond aan de auto was de belabberde camera in het donker. Als het regende en het was donker, was onze oprit eigenlijk een drama met de camera's en dimmende buitenspiegels.
Daar hebben wij het volgende op gevonden.
In deze post zie je foto's die de situatie met en zonder isolatieband tonen.
Nadien heb ik het isolatieband nog iets verplaatst zodat de bumper ook afgedekt wordt en dat leverde een nog iets helderder beeld op in het donker.
Het isolatieband zit er op sinds februari en heeft 2 wasbeurten van mij en 1 na het onderhoud bij de garage prima doorstaan.
ron65 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:05:
Minpuntjes:
- Software soms traag en haperig (mede door oudere hardware)
- Maps geeft soms snelladers die bestaan en vrij zijn hardnekkig niet weer
- trilling tussen 103-118 kmh soms wel soms niet aanwezig en alles daartussenin
- OTA onbetrouwbaar
- soms maandenlang 3G ipv LTE
- iets te sober in interieurverlichting, waarbij achterin zelfs een leeslamp ontbreekt

Pluspuntjes:
- De hele auto, rijcomfort en uitstraling
- Software traag heb ik geen hinder van (lees; nog niet gemerkt)
- Maps zoekt bij mij alleen maar op Tesla Supercharger
- Trilling kent onze XC40 niet (mazzeltje)
- OTA nog geen problemen mee gehad
- Bij mijn weten altijd LTE
- Onze XC40 MY2024 heeft interieurverlichting achterin. (mazzeltje)

Pluspunten
Rijcomfort, mwah
Ik vind de XC40 maar een hobbelkarretje vergeleken met de V60PIH van 2013 die we voorheen hadden.
Wat ik heel erg op prijs stel is dat deze auto het gewoon doet.
De V60 is vanaf 2 weken na aflevering 2 maanden weg geweest omdat de stekker van de hoogvoltage batterij een productiefout had. De auto is 3 keer afgevoerd per auto ambulance, heeft 4 keer een nieuwe airco compressor gehad, een nieuwe OBC, er stond in het laatste jaar water onder de laadvloer tegen de hoogvoltage batterij aan en nog een aantal akkefietjes. Deze V60 liet ons in het laatste jaar 7 keer in de steek en ik was blij met het inruil aanbod van de garage.
Maar comfortabel rijden deed de V60 zeker!

[ Voor 47% gewijzigd door tukker999 op 08-11-2025 23:43 ]

22,29 kWh/100km

• Juancho
tukker999 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 23:23:
[...]

Nadien heb ik het isolatieband nog iets verplaatst zodat de bumper ook afgedekt wordt en dat leverde een nog iets helderder beeld op in het donker.
Het isolatieband zit er op sinds februari en heeft 2 wasbeurten van mij en 1 na het onderhoud bij de garage prima doorstaan.
Dit is een stukje ducktape geplakt onder de camera op de achterklep? Ik ga dit dan ook eens proberen morgen want bij de Polestar 2 is het niet veel anders. Ook dramatisch zicht als het donker is met inparkeren. Je ziets zelfs niet eens de witte parkeerlijnen van het parkeervak 8)7

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Elbartje
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-12 16:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rp8ODoCV65zGZXdTZLnK_I_IOS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16hUXOqBSWvNEEJ7VmNVyjzj.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt het dat er geen geen knop is om het laden te stoppen in de app ?
Ik doe dit dan door het handmatig plannen in te schakelen maar dan krijg ik vaak volgende foutmelding.
Het streefniveau van de batterij aanpassen werkt dan meestal wel.
Maar dit lijkt mij een rare onweg om gewoon het laden even te stoppen.

• Ophidian
  • Laatst online: 23:26
[...]

Ja die kende ik al. Naar mijn mening mag je voor zo’n auto toch wel een fatsoenlijk camerasysteem verwachten en niet moeten pionieren met ducttape. En dan zeg ik niks over de prijs, want de goedkopere EX30 broer die we hebben staan, heeft dit probleem niet. Die camera is zoveel beter. Dan blijf je ook nog met de donkere spiegels zitten, zeker als het regent helpt dat niet. En weer heb je dat probleem met de EX30 niet, want die kan je op alleen de camera in donker en regen zo onze oprit op rijden ;)

Maar voor ons nu geen probleem meer uiteraard :+

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

[...]

Ik zet gewoon de verlichting even uit. Dan is het zicht naar achter prima in het donker :) Geen verblinding van de camera door de nummerplaatverlichting.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Venomer
Elbartje schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:28:
[Afbeelding]

Ik doe dit dan door het handmatig plannen in te schakelen maar dan krijg ik vaak volgende foutmelding.
De makkelijkste manier is denk ik om het streefniveau lager te zetten dan het huidige laadniveau.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

[...]

- Software traag heb ik geen hinder van (lees; nog niet gemerkt)
- Maps zoekt bij mij alleen maar op Tesla Supercharger
- Trilling kent onze XC40 niet (mazzeltje)
- OTA nog geen problemen mee gehad
- Bij mijn weten altijd LTE
- Onze XC40 MY2024 heeft interieurverlichting achterin. (mazzeltje)

Pluspunten
Rijcomfort, mwah
Ik vind de XC40 maar een hobbelkarretje vergeleken met de V60PIH van 2013 die we voorheen hadden.
Wat ik heel erg op prijs stel is dat deze auto het gewoon doet.
De V60 is vanaf 2 weken na aflevering 2 maanden weg geweest omdat de stekker van de hoogvoltage batterij een productiefout had. De auto is 3 keer afgevoerd per auto ambulance, heeft 4 keer een nieuwe airco compressor gehad, een nieuwe OBC, er stond in het laatste jaar water onder de laadvloer tegen de hoogvoltage batterij aan en nog een aantal akkefietjes. Deze V60 liet ons in het laatste jaar 7 keer in de steek en ik was blij met het inruil aanbod van de garage.
Maar comfortabel rijden deed de V60 zeker!
Het is natuurlijk ieder zijn persoonlijke ervaringen, en je kunt 10 dezelfde autos van een merk en type op een rij zetten, ze hebben alle 10 een net iets andere beleving voor de bestuurder dan de andere negen.
Heeft ook weer te maken met hoe je een auto gebruikt, wat voor soort ritten je meest rijdt (veen snelweg, of juist veel binnendoor, of iets ertussennin).

Zoals je wellicht weet heb ik heel veel van de OTA updates nooit gehad, anderen hadden die al weken geinstalleerd staan en ik zat nog op een oudere versie en kreeg dan te zien dat die up to date was.
Op een of andere wijze werd een update zelfs toen er eindelijk eentje binnenkwam, net voor ik op de laatste bevestiging dat ik wilde updaten onder mijn handen weggetrokken en kwam nooit meer terug.
Jij hebt duidelijk andere ervaringen, en dat kan.

Wat betreft hobbelig voelen, ik ervaar juist het iets stuggere afveren als fijn, ik voel contact met het wegdek zonder dat het vervelend wordt, een vorige wagen stuiterde over elk kuiltje, een ander had zodanig onderstel dat je bijna geen enkele trilling meer voelde, alsof je op een spons reed, daarbij vind ik juist de XC40 heel fijn.
Wel net de winterbandjes er onder en die vind ik lawaaierig, elke soort asfalt op de snelweg (soms elke 10 meter ander asfalt, net lappendekens) hoor je weer een ander geluid, en dat is met de zomerbanden de helft minder.
Dat ligt aan de banden, maar ook aan het doorgeven van het geluid via de constructie aan het interieur. Dat is een verbeterpuntje dat ik vergat te benoemen nog, kwam er vanochtend achter :-)

• cdwave
ron65 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:05:
[...]
Ik had graag wat meer accentverlichting gezien bijv de strip met de plattegrond van gotenborg
had van mij verlicht mogen zijn, desnoods in RGB instelbaar per profiel
Da's dan een kwestie van smaak denk ik. Een van mijn pijnpunten is dat ik regelmatig de accentverlichting weer uit moet schakelen, omdat de buggy software een deel van die lampjes vol aan heeft gezet. Dan moet ik ze eerst "aan" en dan weer "uit" zetten, anders gaan ze niet uit.
Aangezien ik "het beste boek van de weg" niet meer op de passagierstoel heb liggen, heb ik leeslampjes al heel lang niet meer aangeraakt.

In een notedop, de "kale" auto is prima, rijdt goed, bereik is prima, vermogen is uitstekend. Stoelen zijn goed. Wegligging en vering zijn niet geweldig maar dat komt door het hoge gewicht denk ik.

Probleem is dat alle "luxe" opties (en dat zijn er nogal wat) vaak maar half werken en doorgaans geplaagd worden door allerlei hardnekkige bugs. Het doel lijkt te zijn geweest om zoveel mogelijk vakjes aan te kunnen kruisen, maar aan goed afwerken is men nooit toegekomen.
Zou ik hem na afloop willen overkopen?
Ik dus absoluut niet. Ik heb deze C40 voor een belachelijk laag leasebedrag kunnen overnemen omdat het een "rest" auto was.
En zo is het met deze auto ook, die dingen die we tegenkomen zijn eigenlijk de scheve stopcontacten in die gebouwen.. je noemt ze omdat er werkelijk niets echt belangrijks mis is...
Da's maar hoe je 't bekijkt. Als je een paar duizend heb neergeteld voor een airco en bubbelbad, dan voel je je toch ook bedrogen als de temperatuurregeling elke week zijn programma vergeet, en de bubbels alleen maar bubbelen als je eerst de stroom van je appartement een halve minuut uitschakelt.

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:55
En volgens mij kan ik ook nog wel wat opmerkingen van je herinneren over de Adaptive Cruise Control en Pilot/Line Assist @ron65 ?

Ieder natuurlijk zijn eigen ervaringen en beoordelingen. Wat mij nu wel opvalt nu we een Skoda Elroq als tweede auto hebben, is dat het mogelijk is om voor bijna 12 duizend euro goedkoper een auto te hebben die wat mij betreft niet onderdoet aan de XC40 Ultimate die we hebben. Rijdt net zo prettig (is natuurlijk persoonlijk) en bevat in de uitvoering die wij hebben net even die kleine dingen die een auto een luxe uitstraling geven: zoals full beam matric lights, dynamische richtingaanwijzers, massagestoel, head up display, volledige interieurverlichting in dahsboard en deuren, en daarnaast enkele functionaliteiten waarvan ik vind dat die in een Volvo (Ultimate uitvoering) niet hadden mogen ontbreken, zoals leeslampjes achter, draadloze carplay, accu handmatig kunnen voorconditioneren voor het laden, en een achteruitrijcamera die het gewoon in het donker doet zonder te moeten werken met trucjes als verlichting uitschakelen of plakkertjes op verlichting
Hier wordt Volvo wel eens als luxemerk genoemd, maar ik vind persoonlijk dat dat eerder voor de hogere modellen geldt (de 60 en de 90) dan de 40 modellen.
Over een jaar is de nieuwigheid van de Skoda er natuurlijk ook af en kan ik pas echt een beter oordeel geven, maar na twee jaar XC40 vind ik de Volvo vooral een degelijke auto maar wel duur voor wat je ervoor krijgt.

[ Voor 6% gewijzigd door StevendGraaf op 09-11-2025 12:07 ]

• Juancho
Het issue is ook een beetje dat men de XC40 vergelijkt met nieuw le modellen. Zie ik ook bij de PS2 terug. Maar zowel de Polestar als Volvo zijn auto's gebaseerd op een brandstofplatform en dat bestaat al vele, vele jaren. Tis gewoon een brandstof auto met een accu ipv een motor.

De nieuwe generatie Volvo, eerst de EX60 maar daarna zeker ook de neiuwe EX40 zal de nieuwe maatstaf moeten zijn. En dan krijg je een meer eerlijke vergelijking.

• Kammika
Juancho schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:35:
Het issue is ook een beetje dat men de XC40 vergelijkt met nieuw le modellen. Zie ik ook bij de PS2 terug. Maar zowel de Polestar als Volvo zijn auto's gebaseerd op een brandstofplatform en dat bestaat al vele, vele jaren. Tis gewoon een brandstof auto met een accu ipv een motor.

De nieuwe generatie Volvo, eerst de EX60 maar daarna zeker ook de neiuwe EX40 zal de nieuwe maatstaf moeten zijn. En dan krijg je een meer eerlijke vergelijking.
iets genuanceerder: Ze staan op het CMA platform, dat is is geen puur brandstof platform, maar speciaal ontwikkeld, om zowel brandstofautos, hybride auto's als electrische auto's aan te kunnen.

Dus beter dan een pure brandstof auto met een accu erin (vb de elektrische mini, of de e-golf), maar er zitten nog wel wat concessies in, omdat die ook voorbereid is op dat er een brandstofmotor in moet kunnen, dus weer minder goed dan de pure electrische auto's (zoals EX30)

Het is dus een beetje een tussenvorm..

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39
Kammika schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:14:
[...]

iets genuanceerder: Ze staan op het CMA platform, dat is is geen puur brandstof platform, maar speciaal ontwikkeld, om zowel brandstofautos, hybride auto's als electrische auto's aan te kunnen.

Dus beter dan een pure brandstof auto met een accu erin (vb de elektrische mini, of de e-golf), maar er zitten nog wel wat concessies in, omdat die ook voorbereid is op dat er een brandstofmotor in moet kunnen, dus weer minder goed dan de pure electrische auto's (zoals EX30)

Het is dus een beetje een tussenvorm..
Daardoor is er iig ruimte voor een frunk, en een fatsoenlijke zitpositie achterin. Al die ev’s met lage banken door die hoge vloeren … :'(

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• DrBOB101
Elbartje schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:28:
[Afbeelding]

In de iPhone app kun je wel handmatig starten en stoppen met laden.

• cdwave
Nouja, dat zou effect hebben op wegligging, vermogen, gewicht, bereik, en dat soort dingen. Daar zie ik hier weinig klachten over (afgezien van het "trillen" rond de 100km/h).

Je kunt het platform er niet de schuld van geven dat vrijwel elk onderdeel waar software tussen zit behept is met allerhande rariteiten...

• Juancho
Met alle respect en niet verkeerd bedoeld maar ik zie jou vooral als de negatieve uitschieter.

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:57
Ik vind dat de app in die 2,5 jaar dat ik met m'n XC40 rijd best mooi doorontwikkeld is en bijna alles doet wat ik wil. Ik mis enkel nog push-meldingen bij een openstaand raam/dak en een pull-down to refresh (om het accupercentage te vernieuwen tijdens het laden).

Over de software in de wagen zelf ben ik echter heel wat minder tevreden, daar is in diezelfde tijd amper wat verbeterd. Ze kunnen nog wat goedmaken met de nieuwe UI vooraleer ik de wagen moet inleveren maar ik verwacht er eigenlijk niet veel van. Om die reden zal m'n volgende lease waarschijnlijk geen Volvo meer zijn, het mag toch allemaal wat meer zijn op dat gebied voor mezelf als Tweaker.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06-12 06:47

Dit was voor mij een reden om niet weer voor de XC40 te.kiezen. Ik.zou dan weer dezelfde auto krijgen met een iets vernieuwde techniek.

Ik rij nu een auto voor dik 10K minder met betere techniek en meer ruimte. Alleen 60 pk minder.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Kammika
ArnoudN schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:13:
[...]

Dit was voor mij een reden om niet weer voor de XC40 te.kiezen. Ik.zou dan weer dezelfde auto krijgen met een iets vernieuwde techniek.

Ik rij nu een auto voor dik 10K minder met betere techniek en meer ruimte. Alleen 60 pk minder.
Wat rij je nu dan?

• marcel_76
DrBOB101 schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:05:
[...]

In de iPhone app kun je wel handmatig starten en stoppen met laden.
Dat zou een mooie toevoeging zijn ook voor de Android app daar heb ik het nog niet gezien.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

StevendGraaf schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:03:
En volgens mij kan ik ook nog wel wat opmerkingen van je herinneren over de Adaptive Cruise Control en Pilot/Line Assist @ron65 ?
Klopt, maar tijd heelt alle wonden.
Wat ik op ACC tegen had is dat je auto vaart mindert als er een halve kilometer verderop een vrachtwagen voortkruipt.
Dat is verbeterd in die tijd, het beging nu pas met inhouden als je er 250 meter achter zit en tegelijk ben ik automatisch daarop bedacht geraakt, en geef wat stroom bij of ga gewoon veel te vroeg naar links als dat geen problemen met laagvliegers oplevert.
Met alleen CC rij je onverminderd op snelheid door en kun je op een gelegen moment naar links gaan, met ACC kan dat niet zonder dat deze al snelheid verliest. Ongemerkt rij je dan ineens nog maar 90, en dat vind ik echt vervelend.

Het probleem bestaat dus nog wel, maar doordat het wat is verbeterd en doordat ik mijn beheersing van de auto erop heb aangepast inmiddels, is het vervelende randje er vanaf.

Pilot en lane assist heb ik nooit wat op aan te merken gehad, die doen goed hun werk.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:54:
[...]

Da's dan een kwestie van smaak denk ik. Een van mijn pijnpunten is dat ik regelmatig de accentverlichting weer uit moet schakelen, omdat de buggy software een deel van die lampjes vol aan heeft gezet. Dan moet ik ze eerst "aan" en dan weer "uit" zetten, anders gaan ze niet uit.
Aangezien ik "het beste boek van de weg" niet meer op de passagierstoel heb liggen, heb ik leeslampjes al heel lang niet meer aangeraakt.

In een notedop, de "kale" auto is prima, rijdt goed, bereik is prima, vermogen is uitstekend. Stoelen zijn goed. Wegligging en vering zijn niet geweldig maar dat komt door het hoge gewicht denk ik.

Probleem is dat alle "luxe" opties (en dat zijn er nogal wat) vaak maar half werken en doorgaans geplaagd worden door allerlei hardnekkige bugs. Het doel lijkt te zijn geweest om zoveel mogelijk vakjes aan te kunnen kruisen, maar aan goed afwerken is men nooit toegekomen.

[...]

Ik dus absoluut niet. Ik heb deze C40 voor een belachelijk laag leasebedrag kunnen overnemen omdat het een "rest" auto was.

[...]

Da's maar hoe je 't bekijkt. Als je een paar duizend heb neergeteld voor een airco en bubbelbad, dan voel je je toch ook bedrogen als de temperatuurregeling elke week zijn programma vergeet, en de bubbels alleen maar bubbelen als je eerst de stroom van je appartement een halve minuut uitschakelt.
Jij hébt dus nog accentverlichting, ... dus dat uit moeten schakelen is echt een luxe probleempje...

Wat jouw wagen betreft heb ik de indruk dat daar meer aan mankeert dan aan de meesten, de maandagmorgen wagen zogezegd.
Dat is niet fijn, en ik snap dat je dan de P in hebt, maar als je wagen nu eens goed zou werken op al die luxe fronten? i.e.g. zoals de meeste XC/EX/C/EC 40 modellen het doen?

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06-12 06:47
Een smart #5 Pro+

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• cdwave
Juancho schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:52:
Met alle respect en niet verkeerd bedoeld maar ik zie jou vooral als de negatieve uitschieter.
Ik ben gewoon verwend met auto's waarin dit soort opties wel gewoon goed werkten. Mijn vrouw moppert nog vaker en harder op de auto dan ik overigens.

• cdwave
ron65 schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:02:
[...]
Jij hébt dus nog accentverlichting, ... dus dat uit moeten schakelen is echt een luxe probleempje...
Wat jouw wagen betreft heb ik de indruk dat daar meer aan mankeert dan aan de meesten, de maandagmorgen wagen zogezegd.
Dat is niet fijn, en ik snap dat je dan de P in hebt, maar als je wagen nu eens goed zou werken op al die luxe fronten? i.e.g. zoals de meeste XC/EX/C/EC 40 modellen het doen?
Als er een maandagmorgen effect is, dan ligt dat bij mij en niet bij de auto. Ik ben blijkbaar veel kritischer dan de meesten hier.

Als je zelf gekozen hebt voor "accent verlichting", dan zal het je niet gauw opvallen dat je die niet permanent "uit" kunt zetten zou ik zo denken.

Ik kan me niet voorstellen dat mijn camera zich op andere momenten in- en uitschakelt dan bij anderen. Of dat alleen mijn AP op de A2 in de buurt van Weert de middenberm instuurt.

Evengoed, als het allemaal perfect zou werken, zou ik 'm nog niet kopen denk ik, vanwege de prijs en het slechte zicht, met name naar achteren. Ga ik toch eerst kijken naar iets anders.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:00:
[...]

Als er een maandagmorgen effect is, dan ligt dat bij mij en niet bij de auto. Ik ben blijkbaar veel kritischer dan de meesten hier.

Als je zelf gekozen hebt voor "accent verlichting", dan zal het je niet gauw opvallen dat je die niet permanent "uit" kunt zetten zou ik zo denken.

Ik kan me niet voorstellen dat mijn camera zich op andere momenten in- en uitschakelt dan bij anderen. Of dat alleen mijn AP op de A2 in de buurt van Weert de middenberm instuurt.

Evengoed, als het allemaal perfect zou werken, zou ik 'm nog niet kopen denk ik, vanwege de prijs en het slechte zicht, met name naar achteren. Ga ik toch eerst kijken naar iets anders.
Is ook waar.

Wat betreft "gekozen voor accent verlichting"...
Ik bestelde Januari 2022, bij de basis stoelbekleding zat ook 'light pack 2' oftewel de accentverlichting en leeslampje actre etc.
Die zat er dus bij!
Ik vind het verder nodig om de lak van standaard wit met zwart dak, te wijzigen in Onyx Black waarmee het budget op was, en ik dus ook geen andere stoelbekleding had kunnen kiezen.
Had ik het maar wel gedaan:
Bij aflevering eind 22 was het modeljaar 23 geworden, en daarbij was de standaard kleur Onyx Black (waar ik dus voor betaald had) en was Light pack 2 bij de standaard stoelbbekleding geschrapt.
Niet alleen is dus een deel van het budget in een lakkleur gestoken die achteraf standaard werd (maar dat stukje budget kreeg ik er niet voor terug), ook werd de verlichting die ik best wel graag gehad zou hebben eruit gehaald, zonder dat ik kans kreeg die alsnog in te laten bouwen.
In dat opzicht voel ik mij best wel bedonderd door Volvo, dus nogmaals: wees blij dat je die verlichting hebt, ik had hem besteld en kreeg hem niet eens.

Vandaar de opmerking over "luxe probleem".

En wellicht ben jij inderdaad wat kritischer, maar wat je benoemt met PA die de middenberm instuurt, dat heb ik nog nergens meegemaakt met PA en ik gebruik het veel.
Ik hoor ook weinig anderen daarover, dus ik vermoed dat het toch echt wel een maandagmorgen bug is...

• Juancho
Gezien jullie waslijst aan klachten en herhaaldelijke punten (sorry maar ik moest even proesten toen ik voor de zoveelste keer dat hele verhaal over je leeslampje las beste Ron >:) ) had je de auto nooit moeten accepteren of allang bij de dealer moeten droppen en pas weer terug nemen tot het naar wens was.

Sorry maar meer kan ik er niet van maken. En trust me, ik heb als test rijder in het eerste jaar ook veel ellende gehad maar dat waren nog issues met laden, foutmeldingen van de wagen waardoor die stil stond etc. Opstart issues van een volledig nieuw model die te vroeg op de markt werd gezet (bijtelling).

Maar als ik jullie berichten elke keer weer lees denk ik altijd, ik had de wagen allang bij Volvo of de leasemaatschappij gedropt. Want jullie zijn eigenlijk beide zo kritisch en bijna niemand herkent zich in al die (structurele) problemen dat het bijna wel beide maandochtend modellen moeten zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 10-11-2025 11:37 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:36:
Gezien jullie waslijst aan klachten en herhaaldelijke punten (sorry maar ik moest even proesten toen ik voor de zoveelste keer dat hele verhaal over je leeslampje las beste Ron >:) ) had je de auto nooit moeten accepteren of allang bij de dealer moeten droppen en pas weer terug nemen tot het naar wens was.

Sorry maar meer kan ik er niet van maken. En trust me, ik heb als test rijder in het eerste jaar ook veel ellende gehad maar dat waren nog issues met laden, foutmeldingen van de wagen waardoor die stil stond etc. Opstart issues van een volledig nieuw model die te vroeg op de markt werd gezet (bijtelling).

Maar als ik jullie berichten elke keer weer lees denk ik altijd, ik had de wagen allang bij Volvo of de leasemaatschappij gedropt. Want jullie zijn eigenlijk beide zo kritisch en bijna niemand herkent zich in al die (structurele) problemen dat het bijna wel beide maandochtend modellen moeten zijn.
Ik had destijds inderdaad anders WILLEN handelen en hem niet accepteren maar zat klem tussen werkgever en LM die vonden dat ik hem maar te accepteren had. Maar dat gaat way to off topic hier, dus ga ik niet oprakelen.
Nu ging het mij erom dat net als wat jij ook al zei, de auto van @cdwave in onze opinie een maandagochtend kwaaltje kent, ik gaf hem aan dat af en toe een lampje uit moeten zetten luxe is, ik mis dat hele lampje domweg... Ja, dat zit me soms best wel dwars, vooral als dan achterin bij instappen weer iemand zit te mopperen dat ze geen hand voor ogen ziet bij het neerzetten van de voeten. En ze heeft gelijk.
Maar ook verdere accent verlichting zoals in die gotenborg strip, in deurvakken, onder de deuren op straat schijnend etc...

Maar is niets meer aan te doen, de bedrading zit er domweg niet, dus een lampje erin klikken gaat ook niet helpen.

Mocht ik de wagen volgens plan over kunnen nemen over een paar jaar, (als die niet te duur wordt verkocht that is) dan ben ik handig zat om dat alsnog recht te zetten vwb die verlichting achterin, nu kan en mag dat niet omdat ik daarmee dingen doe die niet zijn toegestaan door de LM.
Vragen ze te veel, dan ga ik een leuke occasion zoeken (wellicht de C40 dan), want ik ga niet meer uit van een goede leasewagen als deze uit contract komt, temeer omdat die ook nog eens tot over mijn pensioendatum heen gaat lopen.
Als ik hier nu vertel wat dat voor consequenties kan hebben ga ik off topic, bovendien is dat weer zo'n dingetje in onze leaseregeling waarvan iedereen van zijn stoel valt en de broek afzakt. kost veel geld in elk geval. Dus daarover gaan we niet de diepte in hier ;)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kG4gG2jHL6nv4h69ukv8x7yZL88=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ONlhzy3iZr6kHlPUa1vfIWPR.jpg?f=user_large

Intussen op Facebook....

Eerste tekenen van de nieuwe UI voor AAOS (x)c40's,
in dit geval iemand vanuit USA/Canada

[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 10-11-2025 22:05 ]

• Kammika
ron65 schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:05:
[Afbeelding]

Intussen op Facebook....

Een 2026 xc40 die hadden toch sowieso die nieuwe schil?

• Tranquility
[Afbeelding]

Intussen op Facebook....

XC40 bestaat toch niet meer? Dat is toch EX40 geworden, of geldt dat niet voor Amerika? B5 klinkt ook als een (plugin) hybride, ik dacht dat Volvo die niet meer maakte. Of ook alleen voor de Amerikaanse/Canadese markt wellicht.

• Kammika
Tranquility schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:11:
[...]

XC40 bestaat toch niet meer? Dat is toch EX40 geworden, of geldt dat niet voor Amerika? B5 klinkt ook als een (plugin) hybride, ik dacht dat Volvo die niet meer maakte. Of ook alleen voor de Amerikaanse/Canadese markt wellicht.
Xc40 blijven ze houden als naam voor de brandstofauto. Ex40 voor de elektrische variant

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Wellicht wel daar, hier worden ze inderdaad vol elektrisch als EX40 en EC40 verkocht, maar ik rij nog in een XC40 die ook volledig elektrisch is. Dat is het verwarrende van een wijzigende modelnaam.

Bottom line: deze van de fotos heeft AAOS als besturings systeem, en dat ze daar (wel via de werkplaats) nu al mee beginnen de nieuwe schil uit te rollen is een heel klein hoopvol puntje dat die uitrol toch nog gaat beginnen voor eind 2025.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:09:
[...]

Een 2026 xc40 die hadden toch sowieso die nieuwe schil?
de text bij de fotos duidt erop dat in de werkplaats deze er nieuw is opgezet, dus hiervoor de oude (zoals de onze) schil had.

Neem het voor wat het waard is, maar ik kwam hem tegen en vond het grappig, de eerste signalen dat er een nieuwe UI op bestaande systemen wordt gezet.

• jacob.korf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-12 15:22
Thanks voor het delen. Lekker afwachten. Het is al sinds augustus stil in update land dus. Wellicht komt ie dan toch als sinterklaas/kerst cadeau

• Kammika
ron65 schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:21:
[...]

de text bij de fotos duidt erop dat in de werkplaats deze er nieuw is opgezet, dus hiervoor de oude (zoals de onze) schil had.

Neem het voor wat het waard is, maar ik kwam hem tegen en vond het grappig, de eerste signalen dat er een nieuwe UI op bestaande systemen wordt gezet.
Nou ja leuk dat je deelt. Maar ben benieuwd.
Op zich zijn we we weer aan een ota toe. Zou leuk zijn als deze keer echt wat in zat..

• DrBOB101
cdwave schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:50:
Ik ben gewoon verwend met auto's waarin dit soort opties wel gewoon goed werkten. Mijn vrouw moppert nog vaker en harder op de auto dan ik overigens.
Daar is een oplossing voor: koop een andere auto.

• Tranquility
ron65 schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:19:
Wellicht wel daar, hier worden ze inderdaad vol elektrisch als EX40 en EC40 verkocht, maar ik rij nog in een XC40 die ook volledig elektrisch is. Dat is het verwarrende van een wijzigende modelnaam.
Klopt, ik rij ook nog een van de laatste XC40 (MY24), daarna werd het EX40. In de USA/Canada worden de hybriden nog verkocht blijkbaar. Ik was in de veronderstelling dat Volvo daar volledig mee was gestopt.
Bottom line: deze van de fotos heeft AAOS als besturings systeem, en dat ze daar (wel via de werkplaats) nu al mee beginnen de nieuwe schil uit te rollen is een heel klein hoopvol puntje dat die uitrol toch nog gaat beginnen voor eind 2025.
Hier ben ik ook benieuwd naaar, het is al weer een tijd geleden sinds de laatse update.
Alleen handjes dichtknijpen dat de nieuwe UI goed gaat draaien op onze relatief oude infotainment hardware. Een nieuwe processor als upgrade mogelijkheid zou wat dat betreft wel een leuke aanvulling zijn.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39
Ik had gisteren een knipperend / flikkerend middenscherm. Even was ik bang dat hij kapot zou zijn, maar eigenlijk ook niet (wie wil er geen my26 indotainment module..? :+)
Maar een reset van 't systeem loste het op. Vreemd dat zoiets (leek op knipperend back light) softwarematig kan zijn...

Anderen bekend mee? (Gelukkig nog 3 jaar garantie)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• RigolleM
[...]

Zoals @Kammika al aangaf, is de XC40 de mild hybride versie, je kan ze herkennen aan de grill vooraan, die is nog altijd zwart. B4 in de VS is FWD en B5 is AWD. In BE/NL is het B3 en B4, B3 is de 163pk versie, de B4 is 197pk. Ik zie toch af en toe eens een nieuwe B3/B4 op onze wegen.

Ik vermoed dat ze nog niet klaar waren met de nieuwe UI voor de mild hybride MY26 modellen en ze nu uitrollen, zou mij sterk verbazen dat die UI naar de non-MY26 modellen komen met hun trage SOC.

• Venomer
RigolleM schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:24:
[...]

Zoals @Kammika al aangaf, is de XC40 de mild hybride versie, je kan ze herkennen aan de grill vooraan, die is nog altijd zwart. B4 in de VS is FWD en B5 is AWD. In BE/NL is het B3 en B4, B3 is de 163pk versie, de B4 is 197pk. Ik zie toch af en toe eens een nieuwe B3/B4 op onze wegen.

Ik vermoed dat ze nog niet klaar waren met de nieuwe UI voor de mild hybride MY26 modellen en ze nu uitrollen, zou mij sterk verbazen dat die UI naar de non-MY26 modellen komen met hun trage SOC.
Volvo heeft beloofd dat alle Volvo's met AAOS de nieuwe UI via OTA krijgen, ook de oudere MY's. En dat zou in 2025 gebeuren. Ik ben benieuwd of ze woord houden.

• Tranquility
RigolleM schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:24:

Ik ken het verschil met de grille uiteraard, die van de elektrische versie is altijd gesloten. Maar ik dacht dat de hele naam XC40 was veranderd naar EX40, niet alleen de volledig elektrische versie. En dat Volvo al lang met de produktie van de hybride versies was gestopt.

Maar goed, de naamgeving is verder niet belangrjjk. Belangrijker op dit moment is de nieuwe UI. Ik ben inderdaad ook bang dat die niet vlot gaat draaien op oudere hardware. Daarom hoop ik ook op een upgrade mogelijkheid van de SOC.

• Tranquility
caspervc schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:18:
Ik had gisteren een knipperend / flikkerend middenscherm. Even was ik bang dat hij kapot zou zijn, maar eigenlijk ook niet (wie wil er geen my26 indotainment module..? :+)
Laten ze die maar kosteloos of tegen een redelijke vergoeding aanbieden.
Had trouwens vanmorgen, na een hele lange tijd, weer eens geen geluid. Pas na een keer de richtingaanwijzer te gebruiken hoorde ik weer geluid (muziek). Dit kunnen ze blijkbaar ook niet oplossen met software updates.

• RigolleM
Tranquility schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 07:35:
[...]
Klopt, ik rij ook nog een van de laatste XC40 (MY24), daarna werd het EX40. In de USA/Canada worden de hybriden nog verkocht blijkbaar. Ik was in de veronderstelling dat Volvo daar volledig mee was gestopt.
Hier in BE/NL ook maar NIET voor de XC40.

• RigolleM
Tranquility schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:31:
[...]

Ik ken het verschil met de grille uiteraard, die van de elektrische versie is altijd gesloten. Maar ik dacht dat de hele naam XC40 was veranderd naar EX40, niet alleen de volledig elektrische versie. En dat Volvo al lang met de produktie van de hybride versies was gestopt.
Volvo heeft het zelfs teruggedraaid en gaat nog langer mild en plugin hybrides op de markt brengen, zelfs nieuwe modellen, kijk maar naar de XC70. De 'E' staat voor electrisch, lijkt mij nu logischer dan voorheen.
Maar goed, de naamgeving is verder niet belangrjjk. Belangrijker op dit moment is de nieuwe UI. Ik ben inderdaad ook bang dat die niet vlot gaat draaien op oudere hardware. Daarom hoop ik ook op een upgrade mogelijkheid van de SOC.
Geen enkel merk doet dit, zou mij sterk verbazen dat ze daar nog tijd gaan insteken. Ze hebben het inderdaad gedaan voor de EX90/PS3, maar dat was een ander verhaal. Geen enkel merk gaat in een model van 5 jaar oud nog een nieuwe SOC plaatsen. Je mag al blij zijn dat je 5 jaar lang updates hebt gekregen. Mijn vorige wagen was het na 2 jaar gedaan..

• RigolleM
Venomer schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:28:
[...]

Volvo heeft beloofd dat alle Volvo's met AAOS de nieuwe UI via OTA krijgen, ook de oudere MY's. En dat zou in 2025 gebeuren. Ik ben benieuwd of ze woord houden.
Hou je daar maar aan vast aan die belofte.. maar 2025 telt nog 50 dagen 8)

• Tranquility
RigolleM schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:43:
Volvo heeft het zelfs teruggedraaid en gaat nog langer mild en plugin hybrides op de markt brengen, zelfs nieuwe modellen, kijk maar naar de XC70. De 'E' staat voor electrisch, lijkt mij nu logischer dan voorheen.
Klopt, EX klinkt logischer dan XC, maar ben toch wel verbaasd dat ze de naam hebben veranderd van een bestaand model. De EX30 is een geheel nieuw model en is het logisch dat die de nieuwe naamgeving krijgt.
Geen enkel merk doet dit, zou mij sterk verbazen dat ze daar nog tijd gaan insteken. Ze hebben het inderdaad gedaan voor de EX90/PS3, maar dat was een ander verhaal. Geen enkel merk gaat in een model van 5 jaar oud nog een nieuwe SOC plaatsen. Je mag al blij zijn dat je 5 jaar lang updates hebt gekregen. Mijn vorige wagen was het na 2 jaar gedaan..
Weet ik, mijn Opel Ampera E kreeg ook nauwelijks nog updates.
Wat de SOC betreft, kan het technisch prima, zie Polestar aangezien het allemaal dezelfde hardware is en de modules uitwisselbaar zijn. Dat ze het na zoveel jaren niet kosteloos aanbieden snap ik, maar maak er dan een betaalde optie van zodat mensen zelf een keuze hebben. Ik heb een MY24, die is nog lang geen vijf jaar oud maar ben best bereid wat te betalen voor een wat snellere SOC.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-12 12:40
[Afbeelding]

Intussen op Facebook....

Ben benieuwd of ik die ook nog ga zien in mijn MY2021

• yuunj
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:48
caspervc schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:18:
Maar een reset van 't systeem loste het op. Vreemd dat zoiets (leek op knipperend back light) softwarematig kan zijn...

Anderen bekend mee? (Gelukkig nog 3 jaar garantie)
Ja, ik heb dat ook één keer eerder gehad in de 1.5 jaar dat ik de auto nu heb. Het scherm flikkerde dusdanig heftig dat ik ook bang was dat het scherm kapot zou zijn. Een reset loste het gelukkig op (XC40 MY24).

• RigolleM
Tranquility schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:58:
Wat de SOC betreft, kan het technisch prima, zie Polestar aangezien het allemaal dezelfde hardware is en de modules uitwisselbaar zijn.
PS2 MY26 heeft net zoals de EX/EC40 MY26 een nieuwe SOC gekregen. Maar géén enkele PS2 heeft een nieuwe GUI en volgens de berichtgeving krijgen ze die ook niet, zelfs niet de MY26.

• cdwave
DrBOB101 schreef op maandag 10 november 2025 @ 23:00:
[...]
Daar is een oplossing voor: koop een andere auto.
Tips zijn welkom.

• Juancho
RigolleM schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:26:
[...]

PS2 MY26 heeft net zoals de EX/EC40 MY26 een nieuwe SOC gekregen. Maar géén enkele PS2 heeft een nieuwe GUI en volgens de berichtgeving krijgen ze die ook niet, zelfs niet de MY26.
Klopt, voorlopig niet idd aldus ook Polestar zelf. Maar het zou mij oprecht verbazen als Polestar dit niet krijgt of net iets ander schilletje in de Polestar stijl (het is nu immers ook niet gelijk aan Volvo).

• Juancho
Dan zal je er al snel genoeg achter komen dat elke auto wel "iets" heeft...

• Tranquility
RigolleM schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:26:
Wauw, dus de duurdere PS2 met dezelfde hardware krijgt niet de nieuwe UI?
Vreemd, want dan moeten ze de oude versie ernaast onderhouden. Lijkt me nogal onlogisch.

• Tranquility
Juancho schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:39:
Klopt, heb in mijn leven (o.a. 20 jaar buitendienst) heel wat auto's gehad, waaronder hele fijne, maar geen enkele was perfect/volmaakt. Heb zelf ook zeker wel wat te klagen over mijn XC40, maar vind het verder toch wel een hele fijne en mooie wagen, de fijnste/mooiste die ik ooit heb gehad.

• Juancho
Tranquility schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:47:
[...]

Wauw, dus de duurdere PS2 met dezelfde hardware krijgt niet de nieuwe UI?
Vreemd, want dan moeten ze de oude versie ernaast onderhouden. Lijkt me nogal onlogisch.
Daarom kan ik me niet voorstellen dat het niet naar de PS2 komt. Het was denk ik meer een marketing dingetje, wat grotere updates aankondigen voor hun topmodellen. Maar je gaat idd niet 2 versies van AAOS onderhouden/beheren/verbeteren lijkt me. Dat zou nergens op slaan.

• RigolleM
Juancho schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:06:
[...]

Daarom kan ik me niet voorstellen dat het niet naar de PS2 komt. Het was denk ik meer een marketing dingetje, wat grotere updates aankondigen voor hun topmodellen. Maar je gaat idd niet 2 versies van AAOS onderhouden/beheren/verbeteren lijkt me. Dat zou nergens op slaan.
Momenteel onderhoud Polestar toch ook maar 1 versie voor de PS2 van AAOS ongeacht de SoC die je momenteel draait?

• Juancho
RigolleM schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:09:
[...]

Momenteel onderhoud Polestar toch ook maar 1 versie voor de PS2 van AAOS ongeacht de SoC die je momenteel draait?
Ja maar de hogere modellen hebben wel die nieuwe AAOS schil. Dus zitten ze met 2 versies terwijl alle modellen van Polestar op AAOS draaien. Lijkt me ontwikkelwise niet heel handig zeg maar. En het hoeft ook helemaal niet want die nieuwe schil kan net zoals bij Volvo prima op alle modellen draaien. En anders zeker wel op de MY26 versies met nieuwe hardware zodat je de oude AAOS versie kan afschalen. Je hebt er ook geen extra hardware voor nodig zoals wel het geval is bij die nieuwe Maps functionaliteit. De PS4 heeft namelijk veel meer camera's.

Ik ga er nogmaals vanuit dat die update ook gewoon naar de Polestar 2 komt, al dan niet met wat vertraging.

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 11-11-2025 13:19 ]

• cdwave
Juancho schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:39:
[...]
Oh, allicht. Maar ik heb nog nooit eerder een auto gehad met "iets", "iets", "iets", "iets", "iets", "iets", "iets", en nog "iets".

• RigolleM
Juancho schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:18:
[...]

Ja maar de hogere modellen hebben wel die nieuwe AAOS schil. Dus zitten ze met 2 versies terwijl alle modellen van Polestar op AAOS draaien. Lijkt me ontwikkelwise niet heel handig zeg maar. En het hoeft ook helemaal niet want die nieuwe schil kan net zoals bij Volvo prima op alle modellen draaien. En anders zeker wel op de MY26 versies met nieuwe hardware zodat je de oude AAOS versie kan afschalen. Je hebt er ook geen extra hardware voor nodig zoals wel het geval is bij die nieuwe Maps functionaliteit. De PS4 heeft namelijk veel meer camera's.

Ik ga er nogmaals vanuit dat die update ook gewoon naar de Polestar 2 komt, al dan niet met wat vertraging.
Ach jij zit weer op die PS3/4 piste... terwijl we hier de PS2 vs EX40 aan het vergelijken waren. De PS3/4 hebben ook een andere instrument cluster display (bestuurdersdisplay) dan de PS2, dus daar zouden ze ook rekening moeten mee houden.

Denk niet dat er nog veel tijd/geld gaat besteed worden aan modellen die al meer dan 5 jaar op de markt zijn, ongeacht wanneer je die hebt aangeschaft. Ondertussen zijn ze lang bezig met het ontwikkelen (hoop ik toch) van de nieuwe EX40 en wellicht ook een opvolger voor de PS2. Ze gaan er niet te lang meer mogen mee wachten, want ik zie hier in dit topic, maar ook in het PS2 topic, XC40/PS2 eigenaren die niet meer voor een EX40 of PS2 kiezen, wat logisch is want ze beginnen toch wat over datum te geraken. Na 5 jaar verwacht je dat je in iets nieuwer mag rijden en niet nog eens hetzelfde.

Mocht ik vandaag voor de keuze staan, zou de EX40 (maar ook de PS2) niet om mijn shortlist staan, en ik ben niet de enige die deze niet meer op de shortlist hebben staan, wegens bovenstaande reden.

Ik val in herhaling maar je ziet dat de markt aan het evolueren is naar meer modernere UI displays, zelfs PS3/4 doen daar aan mee, maar ook de ES90 of XC70:

Afbeeldingslocatie: https://www.netcarshow.com/Volvo-XC70_CN-Version-2026-1280-be256f739e5b0db84e9ac176d15cf70281.jpg

• RigolleM
cdwave schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:41:
[...]

Oh, allicht. Maar ik heb nog nooit eerder een auto gehad met "iets", "iets", "iets", "iets", "iets", "iets", "iets", en nog "iets".
Ik moet je teleurstellen maar alle merken hebben wel iets en soms veel meer dan Volvo...

• Juancho
cdwave schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:41:
[...]

Ja dat jij de XC40 nog steeds rijdt verbaas ik me sowieso over.

• Juancho
RigolleM schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:42:
[...]

Ach jij zit weer op die PS3/4 piste... terwijl we hier de PS2 vs EX40 aan het vergelijken waren. De PS3/4 hebben ook een andere instrument cluster display (bestuurdersdisplay) dan de PS2, dus daar zouden ze ook rekening moeten mee houden.
Dat gebeurt bij Volvo toch ook niet? De eerste modellen krijgen ook die AAOS schil. Dus 1 schil voor alle Volvo's met ongetwijfeld inhoudelijk wat verschil tussen de oude modellen en de nieuwe generatie modellen. Waarom zou Polestar dit niet doen?
Denk niet dat er nog veel tijd/geld gaat besteed worden aan modellen die al meer dan 5 jaar op de markt zijn, ongeacht wanneer je die hebt aangeschaft.
Het is dan ook een AAOS update, dat zou los moeten staan van de wagen. Je ziet het ook bij Volvo. Op het kleinere scherm van de EX40 proppen ze ook die update erin. Maar in de hogere modellen zit het ook, maar dan simpelweg groter. Zo lastig is dat allemaal niet. 1 AAOS systeem voor alle modellen. Lijkt mij eerder logisch.
Ondertussen zijn ze lang bezig met het ontwikkelen (hoop ik toch) van de nieuwe EX40 en wellicht ook een opvolger voor de PS2. Ze gaan er niet te lang meer mogen mee wachten, want ik zie hier in dit topic, maar ook in het PS2 topic, XC40/PS2 eigenaren die niet meer voor een EX40 of PS2 kiezen, wat logisch is want ze beginnen toch wat over datum te geraken. Na 5 jaar verwacht je dat je in iets nieuwer mag rijden en niet nog eens hetzelfde.
Er zijn wel degelijk wat updates maar verder eens, de Volvo's en Polestars zijn al wat ouder en zullen op den duur vervangen worden. En ja, daar zijn ze al mee bezig natuurlijk, al is het alleen nog maar aan de tekentafel. Dat worden gewoon nieuwe generatie wagens. Dat kan nog maar zo 3-5 jaar duren, we gaan het zien. Wil je niet zolang wachten maar wel binnen Volvo/Polestar blijven kan je als tussenstap een MY26 nemen. Ik koos daarvoor, ondanks dat ik ook andere merken getest heb (Xpeng, Renault, Zeekr). Maar ik kwam er achter dat iets dat al wat ouder is zeker niet slechter hoeft te zijn. Puur kijkend naar waar voor je geld zou de G6 denk ik de beste keuze zijn, misschien wel voor heel veel mensen hier. Maar persoonlijk kon ik niet wennen aan het uiterlijk van die wegen, het klopt in mijn ogen niet en anders wel te veel Tesla achtig. Maar ik snap best dat mensen die wagen kiezen. Anderzijds lees ik ook genoeg mensen die juist van de PS2 weer een MY26 PS2 nemen omdat de hardware nu super snel is en men het gewoon een hele gave en fijne wagen vinden. Of ze stappen over naar de PS4 die wel een stuk groter en dus ook duurder is. Maar wel nieuw. Heb die wagen ook proefgereden, top ding maar ik zou te veel moeten neerleggen aan eigen bijdrage terwijl we die extra ruimte niet nodig zijn.

Ik heb geen enkele spijt dat ik koos voor de PS2. Sowieso rijdt die totaal anders dan de XC40, ziet de wagen er totaal anders uit (zowel van binnen als buiten) en voelt het gewoon nog wel als een Volvo waar ik veel waarde aan hecht en het systeem is heel goed aangepakt met als extraatje een nog beter audio systeem.
Mocht ik vandaag voor de keuze staan, zou de EX40 (maar ook de PS2) niet om mijn shortlist staan, en ik ben niet de enige die deze niet meer op de shortlist hebben staan, wegens bovenstaande reden.
Prima toch? Dan ga je bijv. wel voor een G6, Tesla of welke dan ook. Niemand dwingt je he :)

Ik val in herhaling maar je ziet dat de markt aan het evolueren is naar meer modernere UI displays, zelfs PS3/4 doen daar aan mee, maar ook de ES90 of XC70:
[/quote]

Wat wil je hier mee zeggen? Want je vergelijkt weer oudere modellen (XC40/PS2) met spinter nieuwe wagens. Dat is gewoon niet fair wat mij betreft. Vind je de EX40/PS2 te ouderwets, dan moet je idd maar een echte Chinese auto nemen, of een Tesla, of een veel duurdere Volvo/Polestar. Of, en zo zag ik het, neem als tussenstap een MY26 Polestar/Volvo en over 3-5 jaar zal er ongetwijfeld ook een splinternieuwe vervanging van de EX40/PS2 klaar staan die je dan kan nemen.

Ieder zijn keuze.

• Nomen_Nescio
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:16
Beste Tweakers, sinds 5 maanden ben ik in het bezit van een nu 13 maanden oude MY 25 EX40 SMER ultra in Sand Dune. Nu het wat kouder wordt heb ik een vraag over het gebruik van de warmtepomp. Wanneer maak je gebruik van de warmtepomp: airco aan/airco uit/of beide?

Alvast dank voor jullie reactie!
Groet Rik
Pagina: 1 ... 342 ... 346 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"