Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:33:
@ron65 Ik heb er mij eens in verdiept, en het heeft inderdaad te maken met GDPR en beveiliging.
Live tracking van een persoon via de auto wordt juridisch gezien als persoonsgegevensverwerking.
Dat betekent dat Volvo dan:
- expliciete toestemming zou moeten vragen aan de bestuurder en elke passagier
- controlemechanismen zou moeten bieden (wie volgt wie, hoelang, wanneer),
- en dat er een groot risico op misbruik ontstaat (bijv. stalking of ongewenste monitoring).

En ten tweede beveiling:

Het Volvo-account is gekoppeld aan: voertuiglocatie, toegang tot deuren/kofferbak, remote climate,..
Als derden jouw live locatie konden volgen via Volvo’s servers, dan zou dat een aanvaller extra toegangspunten geven.
Volvo maar niet alleen zij maar ook veel andere merken houden daarom alle locatiegegevens strikt afgeschermd binnen het account van de eigenaar.

Dus uitkomst is via de smartphone, zoals hierboven al aangegeven kan je op een iOS device via Find my iPhone continue uw locatie delen aan derden. Op die manier weet mijn vrouw perfect waar ik zit. Ik heb daar geen probleem mee, want we zijn gelukkig getrouwd ;)

Wil je dit niet continue heb je nog altijd bv. Glympse, ik gebruikte dit vroeger op een Android device, en blijkbaar bestaat het nog altijd. Dit kan je eventueel gebruiken naar uw klanten toe.

En een Apple Airtag kan je ook delen met anderen. Zo heb ik in onze koffers een airtag gestoken toen we deze zomer naar Japan gingen. Die Airtag had ik op mijn iPhone gekoppeld en dan gedeeld met vrouw en dochter. Zo konden we perfect volgen of onze koffers mee op het vliegtuig waren.
Dank voor je uitleg. Het is duidelijk, en ik snap de beweegredenen van Volvo op zich ook wel.
Maar dat neemt niet weg dat ik in de twee voorgaande wagens (glympse inderdaad en deels ook maps) gewoon al rijdend de locatie en ETA life kon delen met een persoon naar keuze, waarbij de deelfunctie na het bereiken van de bestemming meteen weer wegvalt. Ik moest per keer expliciet toestemming geven "door op akkoord te drukken geeft u toestemming uw locatie te delen en wordt een lik naar de ontvanger verzonden waarmee deze toegang krijgt tot tijdelijke locatiegegevens". zag je dan.

Als ik jouw uitleg hier naast leg denk ik nog steeds dat die knop om locatie bewust tijdelijk te delen er gewoon in kan, het enige wat dat nog tegenspreekt is die koppeling met account en dus ook diverse andere functies. Ik denk niet dat die meegestuurd worden met die link, maar dat het een achterdeurtje kán openzetten voor een kundige doorgewinterde hacker, kan ik ook niet uitsluiten. Moet diegene met wie je de locatie deelt ook wel die hacker zijn denk ik dan weer.

Over die airtag delen, dat kan, maar neem het geval van mijn dochter. Die heeftd aar niet veel aan, voor haar is juist die ETA het belangrijkste, ze ziet die wat evrschuiven maar daar kan ze mee leven. Ze weet dat ik kom en weet hoe laat en dat geeft in dat toch al zo drukke koppie zoveel rust... Dat moet je zelf een keer meemaken om te zien hoe waardevol dat dan is.

[ Voor 6% gewijzigd door ron65 op 09-10-2025 10:44 ]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Hoe belangrijk die functie voor iemands persoonlijke omstandigheden ook kan zijn, kun je zelfs van een “auto die meer dan 50k kost” niet verwachten dat die aan alle specifieke wensen van alle gebruikers kan voldoen. De kans dat die functie er gaat komen is minimaal, denk dat je de verschillende reacties hier ook moet zien als goed bedoelde adviezen met alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

StevendGraaf schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:03:
Hoe belangrijk die functie voor iemands persoonlijke omstandigheden ook kan zijn, kun je zelfs van een “auto die meer dan 50k kost” niet verwachten dat die aan alle specifieke wensen van alle gebruikers kan voldoen. De kans dat die functie er gaat komen is minimaal, denk dat je de verschillende reacties hier ook moet zien als goed bedoelde adviezen met alternatieven.
Kan best, maar Ik vind het raar dat het er niet in zit, en ik mis de functie. punt.
dat mag ik toch vinden? of ligt wat ik vind hier aan banden?

[ Voor 12% gewijzigd door ron65 op 09-10-2025 17:09 ]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:09
Misschien kan @4v4t4r nog eens informeren bij het Google team? Als hij er nog contacten heeft 🙂

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:29
ron65 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:01:
[...]

Kan best, maar Ik vind het raar dat het er niet in zit, en ik mis de functie. punt.
Ik snap je punt wel hoor, het is vreemd dat het op de telefoon en dan via Android Auto wel mogelijk is (wat ook rijden betreft) maar niet via AAOS.

is dit misschien iets? https://play.google.com/s...harlocation.friend.family Dan hoef je volgens mij niet twee navi apps open te hebben.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:19
[...]

Waarom niet gewoon even bellen?
‘In een auto van meer dan 50K’. Kan dat handsfree.
‘Hey Google, bel Pietje’ en je kan zomaar even aan iemand vertellen dat je iets later bent.

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Nu online
[...]

Jammer dat je dit als een persoonlijke aanval lijkt te zien. Er is namelijk niemand die zegt dat je er niet iets van mag vinden, sterker nog: verschillende reacties zijn het hier met je eens. Ik maak uit je reacties allen op dat het je opwindt, en wilde alleen maar even benadrukken dat de adviezen die hier gegeven worden misschien niet dé oplossing zijn die je wilt maar goedbedoelde alternatieven om je misschien toch te kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Nu online
StevendGraaf schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:22:
Nou bijna twee jaar probleemloos met de MY24 gereden te hebben, pak ik er nu een paar achter elkaar. Na het probleem met het alarmlampje dat blijft knipperen lijkt de airco nu ook kuren te vertonen. Al een paar dagen dat de ramen vaker beslaan dan normaal (zelfs op stand 3) en ik deze alleen weer met moeite schoon krijg met de ontwasemer, en dit meerdere keren per rit van een uur. Daarnaast maakt de airco/compressor veel meer geluid dan normaal. Als ik geparkeerd ben na een rit komt er vanachter het dashboard een geluid van een compressor die klinkt als een waterkoker voordat het water echt kookt, een ruisend geluid, dat samen met een zoemend geluid continue in toeren toe- en afneemt. Herkent iemand dit? Snel maar weer even langs de garage in ieder geval.
Overigens is dit probleem nog niet opgelost door de garage. In eerste instantie werd gedacht dat het kleppen blok van de airco vervangen moest worden. Na inspectie leek dat het toch niet te zijn en stuurde ze me weer op pad om het een paar weken aan te kijken. Inmiddels klinkt de auto nadat in geparkeerd heb als een diesel, een ratelend geluid gevolg door een harde klik die auto letterlijk doet schudden. En dat blijft zich herhalen. Tot de auto uitgaat. Heb het geluid gelukkig duidelijk op kunnen nemen en laten beluisteren. Ze gaan nu naar de airco compressor pomp kijken. Wordt vervolgd dus…
Pagina: 1 ... 338 339 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"