Dank voor je uitleg. Het is duidelijk, en ik snap de beweegredenen van Volvo op zich ook wel.RigolleM schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:33:
@ron65 Ik heb er mij eens in verdiept, en het heeft inderdaad te maken met GDPR en beveiliging.
Live tracking van een persoon via de auto wordt juridisch gezien als persoonsgegevensverwerking.
Dat betekent dat Volvo dan:
- expliciete toestemming zou moeten vragen aan de bestuurder en elke passagier
- controlemechanismen zou moeten bieden (wie volgt wie, hoelang, wanneer),
- en dat er een groot risico op misbruik ontstaat (bijv. stalking of ongewenste monitoring).
En ten tweede beveiling:
Het Volvo-account is gekoppeld aan: voertuiglocatie, toegang tot deuren/kofferbak, remote climate,..
Als derden jouw live locatie konden volgen via Volvo’s servers, dan zou dat een aanvaller extra toegangspunten geven.
Volvo maar niet alleen zij maar ook veel andere merken houden daarom alle locatiegegevens strikt afgeschermd binnen het account van de eigenaar.
Dus uitkomst is via de smartphone, zoals hierboven al aangegeven kan je op een iOS device via Find my iPhone continue uw locatie delen aan derden. Op die manier weet mijn vrouw perfect waar ik zit. Ik heb daar geen probleem mee, want we zijn gelukkig getrouwd![]()
Wil je dit niet continue heb je nog altijd bv. Glympse, ik gebruikte dit vroeger op een Android device, en blijkbaar bestaat het nog altijd. Dit kan je eventueel gebruiken naar uw klanten toe.
En een Apple Airtag kan je ook delen met anderen. Zo heb ik in onze koffers een airtag gestoken toen we deze zomer naar Japan gingen. Die Airtag had ik op mijn iPhone gekoppeld en dan gedeeld met vrouw en dochter. Zo konden we perfect volgen of onze koffers mee op het vliegtuig waren.
Maar dat neemt niet weg dat ik in de twee voorgaande wagens (glympse inderdaad en deels ook maps) gewoon al rijdend de locatie en ETA life kon delen met een persoon naar keuze, waarbij de deelfunctie na het bereiken van de bestemming meteen weer wegvalt. Ik moest per keer expliciet toestemming geven "door op akkoord te drukken geeft u toestemming uw locatie te delen en wordt een lik naar de ontvanger verzonden waarmee deze toegang krijgt tot tijdelijke locatiegegevens". zag je dan.
Als ik jouw uitleg hier naast leg denk ik nog steeds dat die knop om locatie bewust tijdelijk te delen er gewoon in kan, het enige wat dat nog tegenspreekt is die koppeling met account en dus ook diverse andere functies. Ik denk niet dat die meegestuurd worden met die link, maar dat het een achterdeurtje kán openzetten voor een kundige doorgewinterde hacker, kan ik ook niet uitsluiten. Moet diegene met wie je de locatie deelt ook wel die hacker zijn denk ik dan weer.
Over die airtag delen, dat kan, maar neem het geval van mijn dochter. Die heeftd aar niet veel aan, voor haar is juist die ETA het belangrijkste, ze ziet die wat evrschuiven maar daar kan ze mee leven. Ze weet dat ik kom en weet hoe laat en dat geeft in dat toch al zo drukke koppie zoveel rust... Dat moet je zelf een keer meemaken om te zien hoe waardevol dat dan is.
[ Voor 6% gewijzigd door ron65 op 09-10-2025 10:44 ]
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp