Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Nee, moet je even de video kijken. Een pc kan de bitstream van een lossless dienst 1-op-1 aan een digitale versterker of DAC doorgeven.cdwave schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:41:
[...]
Als je de resampling naar 48 kHz kunt horen, dan noem ik de resampler gewoon "stuk". Je PC doet dit doorgaans ook trouwens.
Voor spotify werkt dit niet, omdat die een beperking heeft dat die via de mixer voor de pc gebruikt
Op Android komt daar nog een beperking overheen, daar spotify standaard 48khz resampled
Kan een ongetraind oor dit horen? Allicht niet, maar het haalt wel het “concept” lossless onderuit, omdat er we signaal verlies is
Feit is dat ik duidelijk verschil hoor in de geluidskwaliteit van de spotify client op aaos (redelijk), tunein op aaos (goed).
Spotify via Bluetooth (ook goed) en bekabelde CarPlay (zeer goed)
In de auto hoor ik geen verschil tussen spotify zeer goed en spotify lossless (Bluetooth en/of bekabeld via CarPlay)
Maar ja, thuis een dure soundbar/subwoofer ingebouwde Spotifyclient hoor ik dat verschil ook niet
Het belangrijkste onderdeel om echt kwaliteitsverschil in zaken zoals bitrate te horen is de eigenlijke speaker. Een soundbar, hoe duur ook, gaat je vrijwel nooit dat verschil laten horen. Hetzelfde geld voor de HK speakers in onze Volvo. Het is dat het een leasewagen is, maar deze presteren naar mijn gevoel erg ondermaats in vergelijking met hoe veel marketing er daarvoor was.Kammika schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:09:
[...]
Maar ja, thuis een dure soundbar/subwoofer ingebouwde Spotifyclient hoor ik dat verschil ook niet
Als je zelfs nog maar half-degelijke bookshelf speakers hebt met een half-degelijke versterker ga je wel al het verschil horen tussen die verschillende bitrates, of althans toch tot ongeveer 128 tot 192kbps. Waarschijnlijk dat mensen met echte high end speakers daar dat verschil dan weer horen.
Dat je dit niet hoort op goedkope speakers is immers ook de reden dat een dienst als Spotify het standaard vrij laag zet. Als je je telefoon speakers gebruikt of een Bluetooth speaker dat je bij een spaaractie hebt gekregen, ga je dat verschil amper horen. (Zeer mischien bij een grotere draagbare speaker op luide volumes)
Het is voor mij ook de reden dat ik de marketing voor de EX30 zo belachelijk vond met het doen alsof een soundbar ook maar iets anders is dan een besparing op bekabeling voor speakers doorheen de wagen.
Hij zegt toch "doorgaans"?Kammika schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:09:
[...]
Nee, moet je even de video kijken. Een pc kan de bitstream van een lossless dienst 1-op-1 aan een digitale versterker of DAC doorgeven.
[ Voor 3% gewijzigd door DoubleDot op 01-10-2025 08:53 ]
Ook in de video wordt gemeld dat je PC dat dus niet doet. Alle applicatie audio gaat door een (software) mixer en wordt zo nodig geresampled.Kammika schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:09:
[...]
Nee, moet je even de video kijken. Een pc kan de bitstream van een lossless dienst 1-op-1 aan een digitale versterker of DAC doorgeven.
Dat is niet erg, want is er geen informatieverlies. Je kunt het origineel weer construeren uit het ge-resamplede signaal.
Als de resampler het slecht doet en alleen maar samples verdubbelt, dan krijg je wel artefacten die je, afhankelijk van de bron, kunt horen als "ringing". Als hij netjes upsamplet, filtert en downsamplet zoals het hoort, dan hoor je er helemaal niets van.
Upsampling is (wiskundig gezien) lossless. Maar kan wel hoorbare artefacten veroorzaken. Je gehoor "trainen" kan ik alleen maar afraden, als je eenmaal weet waar je naar zoekt dan worden ze alleen maar irritant......
Kan een ongetraind oor dit horen? Allicht niet, maar het haalt wel het “concept” lossless onderuit, omdat er we signaal verlies is
Dat betwist ik ook niet. Ik ben het alleen niet eens met je conclusie dat dat "dus" door resampling komt. Veel plausibelere verklaring is bijvoorbeeld dat aaos spotify gewoon een lagere bitrate kiest (om bandbreedte te sparen).Feit is dat ik duidelijk verschil hoor in de geluidskwaliteit van de spotify client op aaos (redelijk), tunein op aaos (goed).
Spotify via Bluetooth (ook goed) en bekabelde CarPlay (zeer goed)
En zo hoort het ook. Verschil tussen lossless (origineel) en "redelijk" gecompimeerde audio (bitrate boven 128kbps) moet nagenoeg onhoorbaar zijn.In de auto hoor ik geen verschil tussen spotify zeer goed en spotify lossless (Bluetooth en/of bekabeld via CarPlay)
Amen. De speaker is de meest kritieke component.-Vasa- schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:38:
[...]
Het belangrijkste onderdeel om echt kwaliteitsverschil in zaken zoals bitrate te horen is de eigenlijke speaker.
Voor zover is weet is HK gewoon JVC met een ander stickertje erop.... Hetzelfde geld voor de HK speakers in onze Volvo. Het is dat het een leasewagen is, maar deze presteren naar mijn gevoel erg ondermaats in vergelijking met hoe veel marketing er daarvoor was
Een auto is gewoon geen fijne omgeving voor geluidsweergave. Daar kun je geld tegenaan gooien, maar echt helpen gaat dat niet.
Overigens ben ik best tevreden over het geluid in de C40.
Een wagen gaat natuurlijk nooit de beste luisteromgeving zijn. Maar de marketing was, naar mijn aanvoelen natuurlijk, toch wel zo opgezet dat het met de speciaal daarvoor gekozen HK speakers een pak beter dan standaard zou zijn, of op zijn minst aangenaam. Terwijl de kwaliteit minder goed is dan in de audi A3 wagens waar ik geen speciale keuze had gemaakt voor geluid, en slechts even goed als enorm veel goedkopere wagens zoals een 206 of een i10.cdwave schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:29:
[...]
Amen. De speaker is de meest kritieke component.
[...]
Voor zover is weet is HK gewoon JVC met een ander stickertje erop.
Een auto is gewoon geen fijne omgeving voor geluidsweergave. Daar kun je geld tegenaan gooien, maar echt helpen gaat dat niet.
Overigens ben ik best tevreden over het geluid in de C40.
Ik verwachtte geen wonderen; vind ik, maar op zijn minst toch wel de optie om zelf met de equalizer wat te spelen om presets te maken naargelang wat ik wou luisteren.
Het is geen ramp, maar ik vond het wel teleurstellend. Maarja, het blijft een leasewagen dus binnen een paar jaar zullen we dan weer zien wat het wordt. Bij Volvo weet ik alvast dat alles wat zij willen verkopen als Premium geluid met een kilo zout moet genomen worden.
Dat is wat je definitie van lossless is, die van mij is dat ik zou verwachten dat je een bitperfect signaal hebt tov wat het bronsignaal was.. En dat is het niet meer als je artefacts krijgt..cdwave schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:21:
Upsampling is (wiskundig gezien) lossless. Maar kan wel hoorbare artefacten veroorzaken. Je gehoor "trainen" kan ik alleen maar afraden, als je eenmaal weet waar je naar zoekt dan worden ze alleen maar irritant...
[...]
Zo hard was mijn conclusie niet, ik zei dat het me niet zou verbazen. En ja resampling zou met hoge kwaliteit moeten kunnen, maar ja .. de vraag is natuurlijk maar net hoe goed of hoe slecht ze dat gecodeerd hebben. Die lagere bitrate wat jij vermoedt is het iig niet, want standaard heb ik Spotify op 320kbs ("Zeer Goed") staan, waar de arrow classic rock stream die ik meestal luister maar 128kbps is. Dus puur op bitrate zou spotify veel beter moeten klinken. De praktijk is dat dezelfde nummers op de arrow stream vele malen beter klinken dan via spotify op AAOS. Dat effect is weer precies andersom als via carplay luister, want dan klinkt Spotify veel beter dan Tunein (niet zo gek 320 vs 128 kbps)cdwave schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:21:
Dat betwist ik ook niet. Ik ben het alleen niet eens met je conclusie dat dat "dus" door resampling komt. Veel plausibelere verklaring is bijvoorbeeld dat aaos spotify gewoon een lagere bitrate kiest (om bandbreedte te sparen).
En toch hoor ik oprecht een mega verschil in de huidige PS2 met Bowers & Wilkens audio tov de vorige XC40 met HK. Dat is echt wel een niveautje of 2 a 3 hoger, ookal is het in een auto. Nu geniet ik oprecht meer vna de audio omdat het zo zuiver, stabiel, diep, laag maar ook in het hogere gebied super scherp is. Dus het kan wel.cdwave schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:29:
[...]
En dan hebben de hogere Polestar wagens een NOG beter Bowers & Wilkens systeem. De Volvo's volgens mij ook in het hogere segment. Of iig de keuze. Je zou die voor de grap eens moeten testen
[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 01-10-2025 11:47 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Premium is maar een verkoop label. Wel vind ik dat Volvo het netjes voor elkaar heeft met de audio lijn keuzes die je kan maken. Standaard, premium, HK of B&W. Heb er veel gehoord en de lijn en de prijs van de verschillende systemen zitten naar mijn mening goed in elkaar.-Vasa- schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:42:
[...]
Een wagen gaat natuurlijk nooit de beste luisteromgeving zijn. Maar de marketing was, naar mijn aanvoelen natuurlijk, toch wel zo opgezet dat het met de speciaal daarvoor gekozen HK speakers een pak beter dan standaard zou zijn, of op zijn minst aangenaam. Terwijl de kwaliteit minder goed is dan in de audi A3 wagens waar ik geen speciale keuze had gemaakt voor geluid, en slechts even goed als enorm veel goedkopere wagens zoals een 206 of een i10.
Ik verwachtte geen wonderen; vind ik, maar op zijn minst toch wel de optie om zelf met de equalizer wat te spelen om presets te maken naargelang wat ik wou luisteren.
Het is geen ramp, maar ik vond het wel teleurstellend. Maarja, het blijft een leasewagen dus binnen een paar jaar zullen we dan weer zien wat het wordt. Bij Volvo weet ik alvast dat alles wat zij willen verkopen als Premium geluid met een kilo zout moet genomen worden.
Rij zelf een V60 met HK en dat is voor het geld echt prima, kan het beter, natuurlijk.
Ook een SC40 in de plus variant en dat is voor het geld ook ok maar minder dan de HK. De B&W in de XC90 bijv is echt heel goed en daar is de prijs ook naar.
/f/image/p7x9MqeiEM63Y92Uxq8Vtvn0.png?f=fotoalbum_large)
https://apps.apple.com/be/app/volvo-cars/id439635293?l=nl
[ Voor 87% gewijzigd door DoubleDot op 01-10-2025 12:59 ]
Ziet er mooier uitdan dat het was, had alleen zelf liever het ramen en deuren overzicht liever gelijk in beeld gehad op het eerste scherm, tegelijk met je laad%DoubleDot schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:54:
Versie 6.0 van de Volvo Cars app is uit op iOS. Met een nieuw homescreen. Ziet er op zich niet slecht uit met de toggles onder de wagen. Als je swiped zie je terug een bovenaanzicht van de wagen met dan de status van ramen/deuren/..
[Afbeelding]
https://apps.apple.com/be/app/volvo-cars/id439635293?l=nl
Eens.Marko72 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:04:
Ziet er mooier uitdan dat het was, had alleen zelf liever het ramen en deuren overzicht liever gelijk in beeld gehad op het eerste scherm, tegelijk met je laad%
Ik vind het ook geen verbetering. Wel mooier maar niet praktischer.
iets te actieve UX afdeling idd... hele mooie plaatjes, maar ik vind het niet bruikbaarder.Tranquility schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:40:
[...]
Eens.
Ik vind het ook geen verbetering. Wel mooier maar niet praktischer.
Kanttekening is dat ik bij mijn werkgever ook vaak dingen met UX doe. En uit klantonderzoek blijkt altijd dat het gros van de klanten app/sites beter waardere als ze mooiere plaatjes en zo hebben, minder instellingen enz...enz....
De meer tweaker achtige mensen (op dit forum) hebben liever zoveel mogelijk info en willen alles kunnen/zien bedienen in 1 oogopslag.. Die 1e groep is helaas in de meerderheid, dus wsch heeft Volvo hier wel de logische keuze gemaakt..
Smaken verschillen, zullen we maar zeggen.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Het internet werkt en de auto is verder up to date (dat zal het probleem wel.zijn, want voor de laatste update had ik er geen last van)
Heeft iemand anders hier ook last van?
Hier exact hetzelfdeVenomer schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:12:
Ik heb nu al een tijdje dat de auto 's morgens niet reageert op de sleutel. Ik moet dan de auto ontgrendelen met de app. Vervolgens kan ik wel gewoon de auto gebruiken. Bij aankomst op de bestemming werkt de sleutel wel weer. Later op de dag kan ik met de sleutel de auto ontgrendelen van 20 meter afstand. Dus het lijkt erop dat de batterij nog niet leeg is. Heeft iemand dit ook al eens meegemaakt? Zou het aan de temperatuur van de batterij in de sleutel liggen?
XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV
Dat kan ik met de laatste Android versies ook al, die nog het bovenaanzicht hebben.Venomer schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:07:
Ik vind het nieuwe uiterlijk wel een verbetering. Je kunt nu met één tik de deuren ontgrendelen of het klimaatsysteem aan zetten.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
dat kon de laatste manden toch al met 1 klik? Heb ik me al meerdere keren mee vergist en kon ik weet op afsluiten klikken.Venomer schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:07:
Ik vind het nieuwe uiterlijk wel een verbetering. Je kunt nu met één tik de deuren ontgrendelen of het klimaatsysteem aan zetten.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Ik ga het nu niet proberen want m'n auto staat wat ver weg.
EDIT: Lijkt weinig te doen. Volgens mij eerder een slechte vertaling naar NL. Denk dat het eerder een melding is dat het schuifdak open staat.
[ Voor 23% gewijzigd door nujtrug op 02-10-2025 17:36 ]
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.10.0)
Ik heb geen persoonlijke definitie van lossless, ik gebruik gewoon de algemeen geldende: Je moet het origineel bit-voor-bit kunnen reconstrueren. Oftwel, als je in plaats van audio samples je scriptie aanbiedt als datastroom, dan komt die er aan het eind ongeschonden uit.Kammika schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:32:
[...]
Dat is wat je definitie van lossless is, die van mij is dat ik zou verwachten dat je een bitperfect signaal hebt tov wat het bronsignaal was.. En dat is het niet meer als je artefacts krijgt..
Als ik "dom" resample van zeg 20kHz naar 40kHz, en als het origineel "10 20 10 30" is, dan levert de simpele versie van upsampling (elk sample een keer herhalen) de reeks "10 10 20 20 10 10 30 30" op. Lossless? Jazeker. Als ik 'm op dezelfde manier downsample dan krijg ik mijn "10 20 10 30" reeks weer terug. Artefacten? Jazeker. Als je dit door je DAC heen stuurt dan hoor je hoogfrequente effecten. Had je geïnterpoleerd, wat "10 15 20 15 10 20 30 30" zou opleveren, dan waren die artefacten al een stuk minder geweest. Lossless? Nog steeds.
"Artefacten" en "lossless" staan haaks op elkaar. Om terug te komen op je scriptie, als ik elke 5 tekens een "x" invoeg, dan heb je behoorlijk wat artefacten in je scriptie gekregen. Maar 't is lossless, want ik kan je originele tekst weer terug krijgen door elk 6de karakter te verwijderen.
Als ik in je scriptie elk 5de karakter door een "x" vervang, dan introduceer ik niet alleen artefacten, maar het is nu ook niet meer lossless. Er is informatie kwijtgeraakt, uit deze versie kan ik niet zomaar het origineel construeren.
Ik gok ook op een slechte vertaling, zou anders wel een mooie feature zijn. Laat ze eerst al beginnen met een melding te geven als je het dak vergeet te sluiten, zoals wanneer je de auto vergeet te vergrendelen, daar zou ik al blij mee zijn.nujtrug schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:33:
Mijn schuifdak staat momenteel op een kiertje maar in de app staat er nu "Open het schuifdak". Iemand dit al eens gedaan? Zou je het schuifdak dan volledig kunnen openen of sluiten?
Ik ga het nu niet proberen want m'n auto staat wat ver weg.
EDIT: Lijkt weinig te doen. Volgens mij eerder een slechte vertaling naar NL. Denk dat het eerder een melding is dat het schuifdak open staat.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"