4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Hebben ze er bij jou stiekem een Belgische simkaart in gezet?ron65 schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:41:
Ja het zal je verrbazen (mijzelf ook) maar OTA 3.7 kwam keurig door enkele weken terug.
De tip met caching en de tip met het switchen in "privacy instellingen" van die optie die de auto sensoren al dan niet uitleest heb ik ook allang toegepast.
Ook de tip om beide resets uit te voeren na de installatie is gedaan.
Ik kreeg de OTA in Belgie, en eerlijk gezegd was het daar een feestje met alles want de boel functioneerde prima en snel, ook na de OTA.
Het gezever begon toen ik terug ging, meteen die ochtend al traag opstarten van het hele systeem, daarna maps, maar op de terugweg werkte alles weer fijn tot ik de grens met Nederland overging.
Vanaf dat moment was het gedaan met LTE, alleen nog 3g, en onderweg dus tweemaal die blackout van het hele systeem.
En daarna alleen maar traag opstarten nog, geen enkele keer snel.
Op de ruitenwisserhendel zit aan de voorzijde een drukknop, de bovenste helft van de hendel. Als het goed is met een plaatsje van een ruitenwisser er op. Als je die indrukt gaat hij op automatische stand. Een keer aanzetten en hij onthoudt het voor altijd.Iddefridde schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:34:
[...]
Wat ik me nog afvroeg, ik kom van een Kia E-niro waar automatische ruitenwisser stand was. Ik bedoel geen regen is geen wisser activiteit en wel regen automatisch wissers in actie. Bij de Volvo lijkt intermediate de enige optie maar deze blijft wissen ook wanneer het droog is. Iemand tips?
(Er vanuitgaande dat die ook beschikbaar is op jouw model. )
Blijf het vreemd vinden dat het buiten Nederland goed gaat en dat een telefoon op hetzelfde netwerk geen probleem geeft.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Nee, het is het ene of het andere. Waarom dit is zal je toch eens aan Apple moeten vragen, vind het zelf ook vreemd.Venomer schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:00:
Ik heb eens getest met Apple Kaarten via CarPlay. Ik kan kiezen of ik een 3D-view (perspectief) van de kaart wil of een uitgezoomd overzicht van de hele route. Maar als ik de ene view op het centrale display kies, krijg ik automatisch de andere view op het bestuurdersdisplay. Dus ik kan niet de 3D-view op beide schermen tegelijk krijgen. Weet iemand of dit in te stellen is?
Waarschijnlijk een lek in de airco, daardoor zit er te weinig spul in en gaat de pomp herrie maken.StevendGraaf schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:22:
, en dit meerdere keren per rit van een uur. Daarnaast maakt de airco/compressor veel meer geluid dan normaal. Als ik geparkeerd ben na een rit komt er vanachter het dashboard een geluid van een compressor die klinkt als een waterkoker voordat het water echt kookt, een ruisend geluid, dat samen met een zoemend geluid continue in toeren toe- en afneemt. Herkent iemand dit? Snel maar weer even langs de garage in ieder geval.
Zet de airco uit, want als de vloeistof opraakt gaat ook de pomp kapot en wordt repareren een stuk duurder.
(Altijd vreemd gevonden dat ze geen sensortje hebben die waarschuwt voor gebrek aan vloeistof en dan ook de pomp uitzet. Lekkende airco is nogal een veel voorkomend euvel, ongeacht merk.)
Nou ja, "altijd"...StevendGraaf schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:17:
[...]
Op de ruitenwisserhendel zit aan de voorzijde een drukknop, de bovenste helft van de hendel. Als het goed is met een plaatsje van een ruitenwisser er op. Als je die indrukt gaat hij op automatische stand. Een keer aanzetten en hij onthoudt het voor altijd.
Er gaat ook een symbooltje op het dashboard aan. Als die uit is dan is hij het weer eens vergeten en moet je 'm opnieuw aanzetten.
Gisteren de navi gebruikt... Geen rare routes of onbegrijpelijke aanwijzingen dit keer, maar...cdwave schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:26:
[...]
Dat zegt ook iets over de (belabberde) kwaliteit van de aanwijzingen. ...
Bij een rotonde 3x gehad dat de stem aanwijzing uitbleef (zette wel het radio geluid uit, maar zei niks).
Bij snelweg afrit moest ik de rechtste baan linksaf nemen. De werkelijkheid was (al meer dan tien jaar) dat er twee stroken linksaf en eentje voor rechtsaf waren. Die rechtsaf strook was ze ergens kwijtgeraakt, op het scherm werden alleen twee stroken links getoond. Ben enigszins benieuwd wat ze gezegd zou hebben als we rechts hadden gemoeten.
Ik mis vooral de "aan het einde van de weg" en dat soort handige aanwijzingen. Google schijnt te denken dat iedere chauffeur wel zo op het oog 200 meter kan inschatten...
En zoals gewoonlijk kwamen de aanwijzingen weer op willekeurige momenten, soms 100 meter voor de eigenlijke afslag, en soms als je er al bijna voorbij bent.
Als je het dan nog mist....wat natuurlijk altijd een keer kan gebeuren (ik ben ook wel eens verkeerd gereden laatst in Spanje toen er 3 afslagen enorm kort na elkaar waren en je ook moet letten op het verkeer. So be it. Ga je ff terug en pak je de juiste afslag.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Had ik in Spanje ook deze zomer bij Zaragoza, de rijstrook aanduiding gaf aan dat ik op de 2 rechter stroken moest rijden, maar dat was pas na de afrit die ik op dat moment passeerde. Bij afritten die kort op mekaar volgen moet je serieus opletten, maar dat was bij Waze niet anders al was daar wel een fix voor die je als community snel kon toepassen op de kaart. De instructies in Google Maps komen dikwijls te vroeg in dergelijk geval en volgens mij is daar weinig aan te doen.Juancho schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:44:
Als je het dan nog mist....wat natuurlijk altijd een keer kan gebeuren (ik ben ook wel eens verkeerd gereden laatst in Spanje toen er 3 afslagen enorm kort na elkaar waren en je ook moet letten op het verkeer. So be it. Ga je ff terug en pak je de juiste afslag.
Was wel even spannend want dat stuk reed ik in 1 keer en dat haal ik net met m'n XC40 MY23 als ik bij ons verblijf vertrek met 100%. Is een kleine 300km en aankomstpercentage was 6% bij Ionity. Door een afrit te vroeg te pakken werd dat 3%
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Heb je dat al eens in Google Maps zelf aangemerkt dat er een fout is? Makkelijkste is dat te doen via de browser in mijn ervaring. De keren dat ik het heb gedaan was er redelijk snel (24-48 uur) een aanpassing in Google maps. Al ging het toen over relatief eenvoudige zaken zoals een privé-weg voor leveranciers die aangemerkt stond als openbare weg. (Niet handig als je zo wordt omgestuurd om een zware file te ontwijken en daar een gesloten poort staat)cdwave schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:35:
[...]
De werkelijkheid was (al meer dan tien jaar) dat er twee stroken linksaf en eentje voor rechtsaf waren.
Maar goed, ik moet toch zeggen dat ik met de Google Maps navigatie in de C40, de meest accurate navigatie heb gehad tot nu toe. Inclusief de vroegere TomTom gps-toestellen voor dat ingebouwd zat in wagens.
Dank voor de tip, ik rijd weer even langs de garage!cdwave schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:23:
[...]
Waarschijnlijk een lek in de airco, daardoor zit er te weinig spul in en gaat de pomp herrie maken.
Zet de airco uit, want als de vloeistof opraakt gaat ook de pomp kapot en wordt repareren een stuk duurder.
(Altijd vreemd gevonden dat ze geen sensortje hebben die waarschuwt voor gebrek aan vloeistof en dan ook de pomp uitzet. Lekkende airco is nogal een veel voorkomend euvel, ongeacht merk.)
Daarna banden tot 2,6 opgepompt, nog steeds de melding?
Ik heb het systeem al eens gereset, hebben jullie verder nog tips?
Kan je ze thuis oppompen en de spanning meten? Zoneen: er zijn erg veel opties inmiddels om een elektrisch pompje te kopen dat dit wel kan. Hiermee kan je dit dan doen op een moment dat er nog niet met de banden is gereden en dan vervolgens lang genoeg te gaan rijden om ze opnieuw te calibreren.gustaveau schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:21:
Ik heb sinds vorige week ineens een melding dat de banden te zacht zijn, rondje rond de auto gelopen, niks gezien.
Ik heb nog niet geweten dat na dit twee keer te doen, het blijft voorkomen. Althans zolang ik dus niet in de hitte in de file sta. Voor één of andere reden lijkt dat constant te zorgen dat de bandenspanning niet meer juist lijkt.
Natuurlijk vervelend dat het systeem gebruik in onze Volvo's veel te beperkt is en niet per wiel kan zeggen wat er fout zou zijn. Enkel dat er "iets" mis is.
Dat je niks zag zegt niets. Kan maar zo een dunne spijker of dergelijke zijn die zorgt voor de constante melding. Zou het even laten checken bij Volvo.gustaveau schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:21:
Ik heb sinds vorige week ineens een melding dat de banden te zacht zijn, rondje rond de auto gelopen, niks gezien.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Er zit ook een pompje in de frunk blijkbaar (onder de bodemplaat), dat kwam hier onlangs voorbij. Zelf nog niet gebruikt gezien ik geregeld de dochter moet ophalen aan een tankstation en daar de banden dan weer op de juiste spanning zet.-Vasa- schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:27:
[...]
Kan je ze thuis oppompen en de spanning meten? Zoneen: er zijn erg veel opties inmiddels om een elektrisch pompje te kopen dat dit wel kan. Hiermee kan je dit dan doen op een moment dat er nog niet met de banden is gereden en dan vervolgens lang genoeg te gaan rijden om ze opnieuw te calibreren.
Ik heb nog niet geweten dat na dit twee keer te doen, het blijft voorkomen. Althans zolang ik dus niet in de hitte in de file sta. Voor één of andere reden lijkt dat constant te zorgen dat de bandenspanning niet meer juist lijkt.
Natuurlijk vervelend dat het systeem gebruik in onze Volvo's veel te beperkt is en niet per wiel kan zeggen wat er fout zou zijn. Enkel dat er "iets" mis is.
Dit herken ik.StevendGraaf schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:22:
Na het probleem met het alarmlampje dat blijft knipperen lijkt de airco nu ook kuren te vertonen. Al een paar dagen dat de ramen vaker beslaan dan normaal (zelfs op stand 3) en ik deze alleen weer met moeite schoon krijg met de ontwasemer, en dit meerdere keren per rit van een uur.
Afgelopen zaterdag voor het laatst gereden maar inderdaad steeds opnieuw de voorruit ontwaseming aan wegens beslagen ramen.
Nee, geen idee hoe, en bovendien, daar wil ik wel tijd insteken voor bijvoorbeeld OSM maar niet voor Google. Bovendien geeft een 20 jaar oude tomtom de situatie daar wel correct weer, dus Google moet gewoon fatsoenlijke bronnen gebruiken.-Vasa- schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:56:
[...]
Heb je dat al eens in Google Maps zelf aangemerkt dat er een fout is?
Systeem gereset of de bandenspanning opgeslagen?gustaveau schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:21:
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
De procedure is:gustaveau schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:21:
- banden op spanning brengen als ze koud zijn
- de correcte spanning is 2,8 bar, voor zover ik weet
- tik nu op “spanning opslaan” in de app Status in de auto
- maak nu een ritje tot de melding “spanning opgeslagen” verschijnt
- als je daarna snel weer een melding over bandenspanning krijgt, dan is er waarschijnlijk een lek
- in de app Status kun je zien welke band de melding veroorzaakt
Dat stuk is echt niet zo voor iedereen. Ik heb nog nooit een specifieke melding gehad voor welke band het zogezegd zou zijn.Venomer schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:54:
[...]
ik gebruik dat pompje niet, er zit een snoer aan voor 12V en ik vind dat snoer hinderlijk.Largamelion schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:48:
[...]
Er zit ook een pompje in de frunk blijkbaar (onder de bodemplaat), dat kwam hier onlangs voorbij. Zelf nog niet gebruikt gezien ik geregeld de dochter moet ophalen aan een tankstation en daar de banden dan weer op de juiste spanning zet.
Ik heb een accu bandenpompje gekocht (is zelfs iets kleiner van formaat) dat tot 10 bar kan, je stelt de luchtdruk in, zet het slangetje op het ventiel en dan gaat het ding pompen (als nodig) en slaat af bij de juiste druk, of de band is al op druk (kun je aflezen).
Werkt veel fijner, sneller, waardoor je hem ook regelmatig even pakt. Rondje banden checken waarbij je ook wat bijvult is 5-10 minuten werk, met de Volvo pomp uit de frunk ben je langer bezig door dat snoer,en die slaat niet af bij een ingestelde druk.
De pomp is trouwens ook met een USB uitgang uitgerust, dus ook powerbank, en je kunt hem in de auto opladen met een USB-C kabel.
https://www.bol.com/nl/nl...dK9Q.4_72.74.ProductImage
ik heb deze, maar er zijn zat soortgelijke in verscheidene uitvoeringen. Ik kan het iedereen aanbevelen, de drempel om je banden te checken wordt er een stuk lager mee, vooral omdat je een te zachte band ook meteen kunt oppompen ermee.
[ Voor 5% gewijzigd door ron65 op 23-09-2025 21:25 ]
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Dan weet je weer waarom EV rijden ook in de koude maanden toch zo heerlijk luxe is
Het is gelukt, alles lijkt nu wel ok te zijn.Venomer schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:54:
[...]
De procedure is:
- banden op spanning brengen als ze koud zijn
- de correcte spanning is 2,8 bar, voor zover ik weet
- tik nu op “spanning opslaan” in de app Status in de auto
- maak nu een ritje tot de melding “spanning opgeslagen” verschijnt
- als je daarna snel weer een melding over bandenspanning krijgt, dan is er waarschijnlijk een lek
Het stukje spanning opslaan werkte niet echt mee, maar is dus uiteindelijk wel gelukt.
Lees en huiver:
https://insideevs.com/new...lvo-ex90-software-issues/
Moest ie nu ook net iets sneller aanslaan tegen de luchtvochtigheid die voor een aangedampte voorruit zorgt zou het perfect zijn. Ik heb het al eens aangehaald hier, maar ik woon in een best vochtige, landelijke buurt waar we bij 14-15 graden buiten al aangedampte ruiten hebben. Maar goed, waarschijnlijk zijn de sensoren die daarvoor nodig zijn te duur of te onpraktisch. Maar het manueel kunnen kiezen wanneer de wagen omschakelt tussen verkoelen, niets doen of opwarmen (of hoe snel op voorhand ie moet beginnen), is toch iets dat ik hoop dat in de volgende generatie wagens gaat mogelijk zijn.ron65 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:07:
Vanochtend weer eens voorverwarmd, en ik stapte in en had een warm stuur en warme stoel, het is onder 10 graden geweest en dan gaan die twee automatisch mee conform instellingen.
Dan weet je weer waarom EV rijden ook in de koude maanden toch zo heerlijk luxe is
Stootwillen op de boot, ballen, banden enz.
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Eerlijk gezegd herken ik deze problemen dan weer helemaal niet...ron65 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:43:
Het gaat over de EX90, maar het raakvlak met onze XC40 is dat het ook hier gaat over de processor in de wagen die gewoon niet goed genoeg is. Iets waarover we de laatste week meerdere reacties gezien hebben.
Lees en huiver:
https://insideevs.com/new...lvo-ex90-software-issues/
Rare is, voor de bugs die erin zitten, zoals het openen van een deur en het onthouden of een lampje aan stond, is helemaal niet zoveel processorkracht nodig. Dan kun je er wel een CPU inzetten met zo'n AI dingetje met teraflops, maar die gaat daar helemaal niks aan veranderen. Waarschijnlijk krijg je met de nieuwe CPU ook een nieuwe software stack, en dat heeft dan als side-effect dat er een en ander "opgelost" wordt.
Bij mij was de stuur- en zetelverwarming deze week ook actief, verschoot wel even dat het al zo 'koud' was, de zomer is nu officieel gedaan-Vasa- schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:00:
[...]
Moest ie nu ook net iets sneller aanslaan tegen de luchtvochtigheid die voor een aangedampte voorruit zorgt zou het perfect zijn. Ik heb het al eens aangehaald hier, maar ik woon in een best vochtige, landelijke buurt waar we bij 14-15 graden buiten al aangedampte ruiten hebben. Maar goed, waarschijnlijk zijn de sensoren die daarvoor nodig zijn te duur of te onpraktisch. Maar het manueel kunnen kiezen wanneer de wagen omschakelt tussen verkoelen, niets doen of opwarmen (of hoe snel op voorhand ie moet beginnen), is toch iets dat ik hoop dat in de volgende generatie wagens gaat mogelijk zijn.
Volgens Gemini gaat die in bepaalde omstandigheden wel mee aan:
Ja, de elektrische achterruitverwarming van een Volvo XC40 wordt automatisch geactiveerd tijdens het voorverwarmen van het interieur, indien de omstandigheden dit vereisen. Het proces verloopt via de «preconditioning» functie, die u kunt starten of inplannen via de Volvo Cars-app of het middendisplay van de auto.
Lijkt er dus op dat Volvo weer voor ons gaat beslissen wanneer dat nodig is en dit dus niet goed doet. Is er geen manier om die altijd mee in te schakelen? Ik zou toch verwachten dat die meedoet als de zetel- en stuurverwarming dat ook doet.
Inderdaad, waarschijnlijk alleen echt getest op temperatuur en niet op luchtvochtigheid, wat in streken zoals het Waasland best vervelend is.Largamelion schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:34:
[...]
Bij mij was de stuur- en zetelverwarming deze week ook actief, verschoot wel even dat het al zo 'koud' was, de zomer is nu officieel gedaan. Wat mij vooral stoort is dat de achterruitverwarming niet meedoet bij het ontwasemen, die moet ik altijd manueel aanzetten als ik in de wagen stap met als gevolg dat ik niets zie door de achterruitkijkspiegels en even moet wachten voor ik kan vertrekken.
Ja, de elektrische achterruitverwarming van een Volvo XC40 wordt automatisch geactiveerd tijdens het voorverwarmen van het interieur, indien de omstandigheden dit vereisen. Het proces verloopt via de «preconditioning» functie, die u kunt starten of inplannen via de Volvo Cars-app of het middendisplay van de auto.
Lijkt er dus op dat Volvo weer voor ons gaat beslissen wanneer dat nodig is en dit dus niet goed doet. Is er geen manier om die altijd mee in te schakelen? Ik zou toch verwachten dat die meedoet als de zetel- en stuurverwarming dat ook doet.
Heb je de onderstaande functie wel aan staan? Deze zit in het klimaat-menu. Tik op de temperatuur onderaan het scherm en tik dan op de drie puntjes rechtsboven.Largamelion schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:34:
[...]
Bij mij was de stuur- en zetelverwarming deze week ook actief, verschoot wel even dat het al zo 'koud' was, de zomer is nu officieel gedaan. Wat mij vooral stoort is dat de achterruitverwarming niet meedoet bij het ontwasemen, die moet ik altijd manueel aanzetten als ik in de wagen stap met als gevolg dat ik niets zie door de achterruitkijkspiegels en even moet wachten voor ik kan vertrekken.
Dat staat normaal aan ja, maar ik zal het nog eens dubbelchecken. Misschien door een van de OTA's uitgezet maar dat betwijfel ik. Meen mij te herinneren dat ik me vorig jaar dezelfde vraag stelde en toen tot dezelfde conclusie kwam (optie staat aan, maar activeert pas in bepaalde omstandigheden).Venomer schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:13:
[...]
Heb je de onderstaande functie wel aan staan? Deze zit in het klimaat-menu. Tik op de temperatuur onderaan het scherm en tik dan op de drie puntjes rechtsboven.
[Afbeelding]
Vandaag bij de dealer geweest, en die blijkt een notitie van Volvo te hebben dat sinds 3.6.4 er gevallen voorkomen waarbij de onderliggende hardware vastloopt op de software en daardoor het scherm tijdelijk uitgaat.ron65 schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:41:
[...]
Het gezever begon toen ik terug ging, meteen die ochtend al traag opstarten van het hele systeem, daarna maps, maar op de terugweg werkte alles weer fijn tot ik de grens met Nederland overging.
Vanaf dat moment was het gedaan met LTE, alleen nog 3g, en onderweg dus tweemaal die blackout van het hele systeem.
En daarna alleen maar traag opstarten nog, geen enkele keer snel.
Bij uitlezen van mijn wagen hebben ze in de afgelopen 4 maanden tijd ruim 23 van deze momenten gevonden in de logs, reden om aan te nemen dat ijn wagen die bug in de software had zitten.
De OTA omvat zoals we allemaal wel weten inmiddels niet alle software, er zijn stukjes die nooit via een OTA gaan, en software waarin geen wijziging plaatsvind komt ook niet mee tenzij noodzakelijk.
De software bij mijn wagen zou goed hebben gewerkt ondanks een bugje, tot de nieuwe OTA kwam en daarin zat gekoppelde software waar dat bugje wél invloed op had (en geen positieve).
Kort gezegd: een van de geupdate scripts liep vast door een bug in een ander, niet geupdated script, maar de voorgaande (de niet geupdate versie) versie van dat nu geupdate en vastgelopen script kon er nog mee overweg waardoor de bug nooit is boven komen drijven, en nu dus wel.
Men heeft alle software in de auto nu volledig opnieuw ingeblazen en een "repair" versie van 3.7 waarin dat bugje wordt ondervangen daaroverheen gezet. Ik zie geen verschil in versienummer, maar enkele onderhuidse scripts zijn gerepareerd door een repair update op 3.7
Gevolg was wel dat ik de auto opnieuw aan mijn volvo ID moest koppelen, en alle instellingen weg waren. Ook de telefoons wisten niet meer dat ik een Volvo had en de app stelde voor dat ik mijn eerste auto mocht gaan koppelen.
Ook de beide profielen waren eruit, en geen sleutels meer daaraan gekoppeld.
Ik heb nu dus weer alles opnieuw ingesteld en gekoppeld, ging gelukkig vlot.
Alles in orde? nee, niet helemaal...
- de verbinding is stabiel 3G, waarom geen LTE, dat wist men ook niet en kreeg ook geen LTE voor elkaar. Rustig afwachten, komt vanzelf weer was het advies waarbij de monteur me redelijk wanhopig aankeek en zei "zwak punt van de wagens, en we kunnen niets forceren helaas".
- onder de bodem is schade aangetroffen, op 3 plaatsen, de krikpunten links achter, links voor en rechts voor..
Die schade is dermate dat de bodemplaat moet worden vervangen.
Oorzaak: blokken die bij het op de brug zetten van de auto te ver naar achteren worden geduwd. Er is maar 1 bedrijf dat deze wagen tot nu toe af en toe op de brug had, en dat is de bandenboer voor de bandenwissel... Sja... dan wil je als leasemaatschappij goedkoop uit zijn en stuur je de mensen naar een landelijke cowboy bandenboer, en krijg je een bodemplaat vervanging als dank daarvoor terug dus. Ik moet binnenkort met de auto en een klein rapportje van de dealer met door hen gemaakte fotos naar de bandenboer toe van de LM, en ze aansprakelijk stellen en oplossing vragen, willen ze niet meewerken dan gaat de LM een officiele procedure opstarten om de schade gerepareerd en vergoed te krijgen.
Bottomline, ik zit dus met 3 gaten in de bodemplaat die de accu hoort te beschermen.
Dat is best vervelend, ook al dat jij dit zelf dan moet regelen, ik zou denken dat de leasemaatschappij dat afhandelt met die bandencentrale gezien hun contact met hen wel iets anders zal zijn.ron65 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:42:
[...]
- onder de bodem is schade aangetroffen, op 3 plaatsen, de krikpunten links achter, links voor en rechts voor..
Die schade is dermate dat de bodemplaat moet worden vervangen.
Oorzaak: blokken die bij het op de brug zetten van de auto te ver naar achteren worden geduwd. Er is maar 1 bedrijf dat deze wagen tot nu toe af en toe op de brug had, en dat is de bandenboer voor de bandenwissel... Sja... dan wil je als leasemaatschappij goedkoop uit zijn en stuur je de mensen naar een landelijke cowboy bandenboer, en krijg je een bodemplaat vervanging als dank daarvoor terug dus. Ik moet binnenkort met de auto en een klein rapportje van de dealer met door hen gemaakte fotos naar de bandenboer toe van de LM, en ze aansprakelijk stellen en oplossing vragen, willen ze niet meewerken dan gaat de LM een officiele procedure opstarten om de schade gerepareerd en vergoed te krijgen.
Bottomline, ik zit dus met 3 gaten in de bodemplaat die de accu hoort te beschermen.
Ook bij de bandencentrale bij mij in de buurt al gemerkt dat de "techniekers" (voor zover je ze dat kunt noemen) al ruzie hebben gemaakt over hoe ze mijn volvo moeten omhoog laten gaan met de lift. Waarbij de jongste, en mogelijks zelfs stagelopende, persoon erg nerveus was omdat de oudere niet naar hem wou luisteren omdat hij aan de wagen zag waar deze moest opgetild worden. Bij volgende onderhoud van de wagen in de echte garage toch eens melden dat ze dat zeker nakijken.
Ben wel benieuwd wat bedoeld wordt met “bij starten”? Als dat het starten van de auto is lost dat het probleem van beslagen achterruit en spiegels bij wegrijden niet op.Venomer schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:13:
[...]
Heb je de onderstaande functie wel aan staan? Deze zit in het klimaat-menu. Tik op de temperatuur onderaan het scherm en tik dan op de drie puntjes rechtsboven.
[Afbeelding]
Dat is idd volgens mij zo als je de auto "start" om weg te rijden. Niet bij starten voorverwarmen via de app of een timer.StevendGraaf schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:21:
[...]
Ben wel benieuwd wat bedoeld wordt met “bij starten”? Als dat het starten van de auto is lost dat het probleem van beslagen achterruit en spiegels bij wegrijden niet op.
Wat vaak helpt is de optie eerst uit en dan weer aan zetten. Ergens zit een laagje met logica van "als de waarde niet verandert geef ik hem niet door", maar die is uit sync geraakt. Door dingen eerst uit en dan aan te zetten forceer je dat hij de nieuwe waarde toch een keer gaat doorspelen naar de lagere regionen.Largamelion schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:18:
[...]
Dat staat normaal aan ja, maar ik zal het nog eens dubbelchecken. Misschien door een van de OTA's uitgezet maar dat betwijfel ik. Meen mij te herinneren dat ik me vorig jaar dezelfde vraag stelde en toen tot dezelfde conclusie kwam (optie staat aan, maar activeert pas in bepaalde omstandigheden).
Ik heb dit regelmatig met de binnenverlichting instelling en met de accu target.
Inderdaad, ik was er ook niet gelukkig mee, maar helaas heb oik niet alleen de bandencowboy maar te accepteren, ook de LM is niet mijn keuze.-Vasa- schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:11:
[...]
Dat is best vervelend, ook al dat jij dit zelf dan moet regelen, ik zou denken dat de leasemaatschappij dat afhandelt met die bandencentrale gezien hun contact met hen wel iets anders zal zijn.
Een melding naar de werkgever helpt niet, die hebben het wagenparkbeheer outsourced naar een bedrijfje dat zo goed als onbereikbaar is voor de werknemer, maar wel alles voor je bepaalt. Daarbij verschuilen ze zich achter "dat is onze opdracht vanuit je werkgever".
:strip_exif()/f/image/LocsOQ7jt0hkIzM4ch9TrdXR.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn ervaring is dat de spiegels en de achterruit worden verwarmd bij preconditioning, als de software “denkt” dat dat nodig is. Dat zal wel op basis van binnen- en buitentemperatuur en luchtvochtigheid bepaald worden. Mijn ervaring is ook dat de software het wel eens fout heeft, zodat de ruit nog beslagen is als je wilt vertrekken.StevendGraaf schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:21:
[...]
Ben wel benieuwd wat bedoeld wordt met “bij starten”? Als dat het starten van de auto is lost dat het probleem van beslagen achterruit en spiegels bij wegrijden niet op.
Tjeezus, heftig serieuze schade zeg! Kwikfit zeker!?ron65 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:27:
[...]
Inderdaad, ik was er ook niet gelukkig mee, maar helaas heb oik niet alleen de bandencowboy maar te accepteren, ook de LM is niet mijn keuze.
Een melding naar de werkgever helpt niet, die hebben het wagenparkbeheer outsourced naar een bedrijfje dat zo goed als onbereikbaar is voor de werknemer, maar wel alles voor je bepaalt. Daarbij verschuilen ze zich achter "dat is onze opdracht vanuit je werkgever".
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Ik ga de naam niet zomaar noemen, zeker niet nu ik ze eerst nog zelf mag confronteren.Vulcan750 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:23:
[...]
Tjeezus, heftig serieuze schade zeg! Kwikfit zeker!?
Maar ik was 'not amused' toen ik het hoorde, dat kan ik je verzekeren.
Hedin (dealer) stelt dat hier de bodemplaat vervangen moet worden, en dat zijn inderdaad serieuze kosten.
Ik heb nog geen idee hoe dit gaat aflopen, of de bandenboer haalt bakzeil en laat mij de bodemplaat door de dealer vervangen, of door een schadebedrijf. mochten ze het zelf willen doen dan mag de LM dat beslissen, ik zou dat niet vertrouwen overigens.
Of ze ontkennen glashard dat die schade door hun gemaakt is, en dan moet ik de schade bij de LM inschieten en gaan zij officieel via de bestaande kanalen de bandenboer aansprakelijk stellen, maar dat willen ze liever voorkomen gezien de juridische processen die daaromheen gaan spelen.
Maar ik plaats de schade met twee delen van de fotos hier om jullie de tip mee te geven hierop te letten als je wagen in de garage geweest is, even een blok op de brug iets te ver eronder duwen en je hebt dit resultaat.
Dus wees er alert op en controleer de onderzijde na afloop voor je de garage verlaat.
Als ik dat geweten had, hadden we ze meteen bij de lurven gehad. Nu is het maar de vraag of dit nog kan worden opgelost (kan wel, maar wie betaalt?, ik heb ook nog een eigen risico volgens contract.... en wil liever niet betalen voor andermans nonchalante en onverantwoordelijke werkhouding)
Als er iets defect is aan de auto is dat zaak tussen LM en dealer. Het is immers op papier niet jouw auto maar die van de leasemaatschappij. Die zullen de auto toch ook graag in zo'n goed mogelijke staat houden en straks terugkrijgen ivm restwaarde.
Ik zou daar ook niet tussen gaan zitten, laat ze het lekker zelf uitzoeken. Geeft de dealer bijv. aan het is/kan onveilig zijn zou ik de auto daar laten en een vervangende auto eisen. Doen ze weer moeilijk en moet je reizen voor je werk zeg je dat maar. Dit heeft echt 0 te maken met leasen. En overigens ook niet met dit topic
Ik heb echt een zakelijke leasewagen, daar hoef je echt niet aan te twijfelen.Juancho schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:43:
Weet je zeker dat je wel een leaseauto hebt beste @ron65 ? Met alle respect maar wat ik allemaal toch telkens weer van jou lees heeft vrijwel niks meer te maken met het gemak van leasen.
Als er iets defect is aan de auto is dat zaak tussen LM en dealer. Het is immers op papier niet jouw auto maar die van de leasemaatschappij. Die zullen de auto toch ook graag in zo'n goed mogelijke staat houden en straks terugkrijgen ivm restwaarde.
Ik zou daar ook niet tussen gaan zitten, laat ze het lekker zelf uitzoeken. Geeft de dealer bijv. aan het is/kan onveilig zijn zou ik de auto daar laten en een vervangende auto eisen. Doen ze weer moeilijk en moet je reizen voor je werk zeg je dat maar. Dit heeft echt 0 te maken met leasen. En overigens ook niet met dit topic
Ik vind het zelf ook bizar dat de LM mij vandaag telefonisch advies gaf eerst zelf even de bandenboer te confronteren, maar ze gaven aan dat dit toch echt nu de juiste route zou zijn.
neemt niet weg dat ik er zelf ook steeds meer een naar gevoel bij begin te krijgen.
Als ik een afspaak wil maken via de LM app, is het "nee, je hebt nog full garantie, dus rij er zo maar langs"
Nu weer :"nog niet in de app melden, eerst zelf regelen"
Ik krijg het gevoel dat ze proberen de statistieken zoveel mogelijk te vrijwaren van minder leuke dingen.
Laat ik het zo zeggen: ik ga ze aanspreken, maar niet meer dan dat. Geen bevredigend resultaat? dan gaat de schademelding de app in.
Heeft dit met het topic te maken? ja, want ik wilde jullie aangeven dat met de XC40 (en dus ook de C40) een klein foutje tot ernstige schade kan leiden bij deze wagens als ze de brug op moeten.
Wellicht speelt dit ook bij de andere Volvo modellen, maar daar gaat het hier niet over. Onze modellen hebben daar dus een teer punt zitten, dus wees daar opmerkzaam op is mijn boodschap. En dat mag echt wel in een XC40 topic volgens mij, het betreft een XC40.
Daaromheen zweeft die rare toestand met de LM, je kunt 100x zeggen de LM lost het maar op, maar als ik die bel is het "nee, eerst zelf proberen". daar kan IK toch niets aan doen?
Zijn niet jouw problemen. Echt een stuk harder in zijn.
Voor Android gebruikers is er de Google Maps (Android Auto) navigatie. Die is zonder meer beter dan die van AAOS.StevendGraaf schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:15:
Voor mij is is TomTom via CarPlay nog steeds de meest gebruiksvriendelijke en accurate navigatie. Ik mis in de andere navigaties vooral de balk rechts in beeld die aangeeft wat er op de route aankomt: vertraging (inclusief minuten per incident), flitsers, laadmogelijkheden, tolwegen, etc. Groot gemis dat deze niet via AAOS beschikbaar wordt, of dat deze via Carplay niet zichtbaar is achter het stuur zoals Apple Maps.
Voorbeeld:
Bij iedere kruising waar je af moet slaan of uit meerdere rijstroken kunt kiezen geeft Google Maps via Android Auto keurig de rijstroken weer, zodat je weet waar je aan toe bent.
In het scherm achter het stuur ook wanneer de volgende afslag komt rechts en links de kaart mooi gecentreerd naast de aanduidingen.
Stukken beter dan AAOS.
Rij maar eens vanuit het Gooi of Almere naar Amsterdam en kijk hoe AAOS de splitsing van de A1 naar de A1 en de A9 aangeeft.
Daar raak je van van de wijs. Android Auto navigatie maakt hier geen fouten.
Zal ik je uit de droom helpen, de meeste lease maatschappijen zijn gewoon financieringsinstellingen, die helemaal niets met auto's doen. De raarste ontwikkeling van de laatste jaren vind ik wel dat er nu nog een soort intermediair tussen geschoven wordt. Dan heeft men het "wagenparkbeheer uitbesteed". De praktijk is dat er dan een mannetje is die sleutels overhandigt (alleen op de derde dinsdag van de maand) en bij problemen geen belang heeft bij welke partij dan ook, en dus maar wat aanmoddert terwijl de LM en Travelcard je werkgever een poot uitdraaien.Juancho schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:43:
Weet je zeker dat je wel een leaseauto hebt beste @ron65 ? Met alle respect maar wat ik allemaal toch telkens weer van jou lees heeft vrijwel niks meer te maken met het gemak van leasen.
Ik snap de terminologie helemaal niet meer.tukker999 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 00:24:
[...]
Voor Android gebruikers is er de Google Maps (Android Auto) navigatie. Die is zonder meer beter dan die van AAOS.
Op de auto zelf draait toch al Google Maps? Onder Android? En op mijn (Android) telefoon kan ik ook iets openen dat Google Maps heet, en net zo slecht is? Is er nog een derde Google Maps?
Je hebt je telefoon (Maps), je hebt Android Auto (casten van je telefoon naar je auto scherm waarbij je ook Maps hebt en meer apps die je kan openen en een soort van splitscreen hebt. Kan in elke auto die AA ondersteund) en je hebt AAOS (Maps/Spotify/Assistent etc) ingebakken in de software van de auto.cdwave schreef op donderdag 25 september 2025 @ 07:50:
[...]
Ik snap de terminologie helemaal niet meer.
Op de auto zelf draait toch al Google Maps? Onder Android? En op mijn (Android) telefoon kan ik ook iets openen dat Google Maps heet, en net zo slecht is? Is er nog een derde Google Maps?
Daarna krijg je Android Auto op je scherm.
In Android Auto zie je zoals @Juancho schrijft een split screen met oa Spotify en Google Maps.
Als je die maps van Android Auto gebruikt krijg je een betere navigatie.
Probeer het en vergelijk het op stukken weg die je kent.
Ik vind het niet heel raar want als gebruiker moet je als goed huisvader voor je auto zorgen. Schade is dan ook in eerste instantie voor de gebruiker tenzij dit verhaalt kan worden. Dat is wat er ook netjes aangegeven wordt, ga eerst zelf terug naar het banden bedrijf en mocht dat juridisch worden nemen ze het over. Bij een ongeluk moet je ook als gebruiker een schade formulier invullen, dat zou hier ook kunnen.Juancho schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:43:
Precies dat dus, en als berijder van een wagen moet je het ook steeds meer zelf uitzoeken.cdwave schreef op donderdag 25 september 2025 @ 07:47:
[...]
Zal ik je uit de droom helpen, de meeste lease maatschappijen zijn gewoon financieringsinstellingen, die helemaal niets met auto's doen. De raarste ontwikkeling van de laatste jaren vind ik wel dat er nu nog een soort intermediair tussen geschoven wordt. Dan heeft men het "wagenparkbeheer uitbesteed". De praktijk is dat er dan een mannetje is die sleutels overhandigt (alleen op de derde dinsdag van de maand) en bij problemen geen belang heeft bij welke partij dan ook, en dus maar wat aanmoddert terwijl de LM en Travelcard je werkgever een poot uitdraaien.
Ik heb intussen met mijn manager overlegd, ik ga niet zelf naar die toko, ik ga gewoon de schade in de app melden en LM mag het oplossen.
Blijft staan: ik vermeld die schade hier omdat dit een zwak punt is bij de XC40, er moet secuur met het opkrikken omgegaan worden omdat een schade heel snel gemaakt is op dit punt.
Als je je banden laat wisselen, of andere zaken waarbij de wagen op de brug moet, even bij afleveren hierop attenderen, zelfs al slaan ze dat in de wind en gaat het fout, kun je erop terugkomen ("ik had nog zo gezegd....")
Ik vind de rijbaanaanduiding van AAOS Maps eigenlijk beter achter in het scherm. Die staat mooi bovenaan. Bij Android Auto zweeft die als een soort tegel erboven waardoor een groot deel van de kaart niet meer zichtbaar is.tukker999 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:09:
Ik bedoel dat je je telefoon met de USB stekker verbindt met de auto.
In Android Auto zie je zoals @Juancho schrijft een split screen met oa Spotify en Google Maps.
Probeer het en vergelijk het op stukken weg die je kent.
Sowieso vind ik dat het systeem goed genoeg presteert. Het kan zeker sneller, maar als ik het vergelijk met andere auto's waar je eerst Android Auto of Carplay moet opstarten, duurt het uiteindelijk veel langer. Het blijft echter een kwestie van persoonlijke voorkeur wat je gebruikt.
Even voor de duidelijkheid, ik bedoel niet dat je je leaseauto als schroot moet gebruiken. Sterker nog, ik ben er extreem zuinig op en kreeg bij de inspectie laatst nog te horen dat velen een voorbeeld aan mij konden nemen. Wat ik bedoel is dat als er iets met je auto is, waar jij als rijder dus niks aan kan doen verder, het aan de LM en Volvo dealer is om op te lossen. Of je nu een ongeluk hebt gehad, andere schadegereden hebt, bandenwissels hebt, er iets met de software is...weet ik het. Dan ben ik wel vrij duidelijk ja: ik meld het bij de Volvo dealer en maak vaak een afspraak, als er toestemming nodig is voor iets van de LM dan bellen ze zelf direct en tot nu toe wordt het dan altijd netjes opgelost. Zoals ik al zei, een LM wil natuurlijk ook de (dure) wagens later zo goed mogelijk terug hebben.Spekkie99 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:21:
[...]
Ik vind het niet heel raar want als gebruiker moet je als goed huisvader voor je auto zorgen. Schade is dan ook in eerste instantie voor de gebruiker tenzij dit verhaalt kan worden. Dat is wat er ook netjes aangegeven wordt, ga eerst zelf terug naar het banden bedrijf en mocht dat juridisch worden nemen ze het over. Bij een ongeluk moet je ook als gebruiker een schade formulier invullen, dat zou hier ook kunnen.
Het is denk ik niet voor niets dat vooral Ron hier al enorm lang loopt te klagen (bedoel ik dus niet verkeerd richting hem) over de LM, wagenparkbeheerder en zijn werkgever. Dat is volgens mij eerder een dikke uitzondering dan de regel.
Bij ons gaat het iig perfect en bij mijn vorige werkgever ook. En zo hoort het ook.
Vervangen kan blijkbaar wel (bij de EX90):
Eigenaren van een EX90 uit modeljaar 2025 krijgen begin 2026 bij een gepland dealerbezoek een eenmalige, gratis upgrade van de core computer.
Blijkbaar heeft de “Volvo EX90 last van diverse kinderziektes, voornamelijk gerelateerd aan software, zoals trage opstarttijden, flikkerende en uitvallende infotainment- en rijsystemen, instabiele dataverbindingen, en problemen met de actieve rijfuncties”. Dat staat dan niet in het persbericht, maar gosh, waar herken ik dat ook al weer van… ;-)
Zal wel een kostenoverweging zijn aangezien het gratis is voor het topmodel van Volvo. Maar verder is die EX90 natuurlijk een nieuwe wagen die sowieso nog verder zal gaan in ontwikkeling met updates en al en sowieso op een ander platform staat. De XC40/C40 is wel zo'n beetje klaar, daar zal weinig meer aan gesleuteld worden en de tijd en het geld zullen vast gaan in de ontwikkelingen van de opvolger van deze wagen die over een paar jaar op de plank staat als het goed is. Maargoed, vaker gezegd, biedt het dan als betaalde optie aan voor de mensen die het perse graag willen. Als het technisch gezien dan toch kan...jorisjansen3 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:45:
Zonder de discussie over het trage systeem en eventueel vervangen van de CPU weer op te willen rakelen:
Eigenaren van een EX90 uit modeljaar 2025 krijgen begin 2026 bij een gepland dealerbezoek een eenmalige, gratis upgrade van de core computer.
Blijkbaar heeft de “Volvo EX90 last van diverse kinderziektes, voornamelijk gerelateerd aan software, zoals trage opstarttijden, flikkerende en uitvallende infotainment- en rijsystemen, instabiele dataverbindingen, en problemen met de actieve rijfuncties”. Dat staat dan niet in het persbericht, maar gosh, waar herken ik dat ook al weer van… ;-)
Nooit geprobeerd, zal eens op zoek gaan naar verloopstekkertjes.tukker999 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:09:
Ik bedoel dat je je telefoon met de USB stekker verbindt met de auto.
Maar dan draai je toch gewoon maps van de telefoon? Die is niks beter... Bovendien is mijn telefoon minstens twee keer zo oud als de auto...In Android Auto zie je zoals @Juancho schrijft een split screen met oa Spotify en Google Maps.
cdwave schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:47:
[...]
Nooit geprobeerd, zal eens op zoek gaan naar verloopstekkertjes.
[...]
/f/image/G8yQQMsTbNk27NBQR2Z4k68B.webp?f=fotoalbum_large)
https://www.action.com/nl...takabel-usb-c-naar-usb-c/
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Het probleem bij de EX90 schijnt vooral te zijn dat het lidar systeem een enorm beslag legt op de rekencapaciteit waardoor er voor andere applicaties niet genoeg overblijft.jorisjansen3 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:45:
Zonder de discussie over het trage systeem en eventueel vervangen van de CPU weer op te willen rakelen:
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Die past dus niet, mijn telefoon heeft nog micro-USB. Bovendien duik ik gewoon thuis in de kast, daar ligt vast wel iets dat past.
Als jouw telefoon nog micro-USB heeft zou ik er zelfs niet aan beginnen, dat gaat niet echt vlot werken want ik vermoed dat je een erg oude smartphone hebt dan. Heb zelf een Poco F1 van 7 jaar oud die wel al USB-C heeft trouwens en die is al niet vooruit te branden op Android Auto ...cdwave schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:20:
[...]
Die past dus niet, mijn telefoon heeft nog micro-USB. Bovendien duik ik gewoon thuis in de kast, daar ligt vast wel iets dat past.
Sta wel op het punt een nieuw toestel te kopen en erg benieuwd hoeveel invloed dit heeft op de AA ervaring.
Ik heb inderdaad een oude foon, vandaar dat ik er helemaal niks van verwacht.Largamelion schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:16:
[...]
Als jouw telefoon nog micro-USB heeft zou ik er zelfs niet aan beginnen, dat gaat niet echt vlot werken want ik vermoed dat je een erg oude smartphone hebt dan. Heb zelf een Poco F1 van 7 jaar oud die wel al USB-C heeft trouwens en die is al niet vooruit te branden op Android Auto ...
Een USB-C plug is overigens alleen maar dat, een plug. Wil niet zeggen dat er ook meteen USB3 overheen gaat... Zou best kunnen dat de telefoon, de Volvo, of allebei, helemaal geen USB3 controller hebben.
USB2 is "maar" 480Mbps, effectief gaat daar maar 40MB/s overheen. Een 1280x720 scherm zou ongeveer 2.8 MB per frame zijn, dus in principe zou je dan pakweg 10 frames per seconde kunnen krijgen, dat is al meer dan wat ik Google zo op het Volvo scherm zie doen.
Met USB3 is er meer dan genoeg bandbreedte voor full-HD, dan ligt de bottleneck ergens anders.
Zal niet slechter worden, maar ik vermoed dat de Volvo de bottleneck zal zijn.Sta wel op het punt een nieuw toestel te kopen en erg benieuwd hoeveel invloed dit heeft op de AA ervaring.
Heeft de aa versie ondersteuning voor de ev features? (Laadstops, voorverwarmen, enz..?)tukker999 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 22:07:
Nog een keer over het verschil tussen AAOS en Android Auto navigatie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Beide geven de rijstroken aan, beide op hun eigen manier.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Na aankomst op de bestemming vraagt Android Auto om de parkeerplek op te slaan en AAOS niet.
Al met al een kwestie van smaak welke je kiest.
Eerste antwoord: NeeKammika schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 23:44:
[...]
Heeft de aa versie ondersteuning voor de ev features? (Laadstops, voorverwarmen, enz..?)
Ik zal het eens onderzoeken.
Mijn 'probleem' is dat ik het scherm van AA veel prettiger vind.
Dat is niet volledig juist ivm CarPlay (en ook AA heb ik al gezien), sommige merken/modellen geven wel toegang tot de batterij SoC, zie bv. hier. Waar je wel gelijk in hebt dat dit niet is bij Volvo en Polestar.Juancho schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:58:
AA maar ook Carplay hebben geen toegang tot auto data.
Ik denk dat dat genuanceerder ligt. Als ik ABRP gebruik via CarPlay, heeft die wel degelijk toegang tot het SoC, bijvoorbeeld…. Maar hoe ABRP precies aan die data komt, weer ik ook niet….Juancho schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:58:
AA maar ook Carplay hebben geen toegang tot auto data.
Heb jij ABRP ook als app in de auto geinstalleerd inclusief toestemming voor toegang tot de auto data?jorisjansen3 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:51:
[...]
Ik denk dat dat genuanceerder ligt. Als ik ABRP gebruik via CarPlay, heeft die wel degelijk toegang tot het SoC, bijvoorbeeld…. Maar hoe ABRP precies aan die data komt, weer ik ook niet….
In dat geval neemt jouw AA app ABRP via de cloud daarvan data over, alleen is het wel zo dat als je ABRP op de auto AAOS versie een week niet hebt geopend, je dus een week oude data op je GSM en dus AA doorkrijgt in ABRP. Althans, dat is wat ik bij mijn wagen geconstateerd heb. (ik ventileer dus niet mijn mening als feit, ik geef een constatering aan
Nee, maar vraag me af of dat voor veel gebruikers voor de dagelijkse ritten relevant zou zijn. In mijn geval niet, ik laad thuis of op locatie, op vakanties na nooit onderweg bij een snellader en zelfs dan is de impact van het voorverwarmen wat mij betreft verwaarloosbaar. Ik vind die AA versie er wel duidelijker uit zien, helaas niet beschikbaar voor mij omdat ik CarPlay gebruik.Kammika schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 23:44:
[...]
Heeft de aa versie ondersteuning voor de ev features? (Laadstops, voorverwarmen, enz..?)
tsja.. alle maps features komen uiteindelijk ook naar de aaos versie, duurt eventjes...StevendGraaf schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:10:
[...]
Nee, maar vraag me af of dat voor veel gebruikers voor de dagelijkse ritten relevant zou zijn. In mijn geval niet, ik laad thuis of op locatie, op vakanties na nooit onderweg bij een snellader en zelfs dan is de impact van het voorverwarmen wat mij betreft verwaarloosbaar. Ik vind die AA versie er wel duidelijker uit zien, helaas niet beschikbaar voor mij omdat ik CarPlay gebruik.
of die aa versie duidelijker is, is wel voor interpretatie vatbaar: als je een grote rijbaanaanduiding in beeld wilt, ziet dat er beter uit idd. Maar ik vind die kleine pijltjes net zo makkelijk en dan blijft gewoon de hele kaart zichtbaar. Wat mij betreft niet per se verbetering (maar ongetwijfeld komt dit binnenkort ook in de AAOS versie en dan moet ik er ook aan..)
Maar ja, ik denk dat het ook niet zo heel lang meer duurt dat AAOS gewoon je accupercentage doorstuurt naar je handset. laadplanning kan die ook al op de handset en je je kunt ook bestemmingen naar aaos sturen. Dus is kwestie van tijd denk ik.
ik heb zelf ook geen AA, maar Carplay. Maar ik vind dat ook niet per se makkelijker. Werkt alleen als je telefoon via snoertje gekoppeld hebt. En is eigenlijk ook alleen handig als de dan ook audio via carplay bedient. MOet dan wel zeggen dat sinds ios 26 carplay er veel gelikter uitziet, zeker in combi met de apple kaarten navigatie... Toch is mij kennelijk toch nog een paar clicks te veel, want in de praktijk rij ik toch altijd met AAOS en de GM die daar op zit..
En zo is het voor iedereen weer anders.Kammika schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 16:14:
[...]
tsja.. alle maps features komen uiteindelijk ook naar de aaos versie, duurt eventjes...
of die aa versie duidelijker is, is wel voor interpretatie vatbaar: als je een grote rijbaanaanduiding in beeld wilt, ziet dat er beter uit idd. Maar ik vind die kleine pijltjes net zo makkelijk en dan blijft gewoon de hele kaart zichtbaar. Wat mij betreft niet per se verbetering (maar ongetwijfeld komt dit binnenkort ook in de AAOS versie en dan moet ik er ook aan..)
Maar ja, ik denk dat het ook niet zo heel lang meer duurt dat AAOS gewoon je accupercentage doorstuurt naar je handset. laadplanning kan die ook al op de handset en je je kunt ook bestemmingen naar aaos sturen. Dus is kwestie van tijd denk ik.
ik heb zelf ook geen AA, maar Carplay. Maar ik vind dat ook niet per se makkelijker. Werkt alleen als je telefoon via snoertje gekoppeld hebt. En is eigenlijk ook alleen handig als de dan ook audio via carplay bedient. MOet dan wel zeggen dat sinds ios 26 carplay er veel gelikter uitziet, zeker in combi met de apple kaarten navigatie... Toch is mij kennelijk toch nog een paar clicks te veel, want in de praktijk rij ik toch altijd met AAOS en de GM die daar op zit..
Ikzelf gebruik AA of Carplay (ik heb zowel een android smartphone prive als een i-phone voor het werk) geen van beide graag.
De AAOS versie in de auto biedt mij op gebied van navigatie gewoon een prima ervaring, zoals gezegd je ziet de rijbaan indeling ook netjes alleen kleiner dan op maps op een telefoon, en eerlijk gezegd: als deze discussie hier niet gaande was zou ik er niet eens over nagedacht hebben.
Nu wel, dus zonet eens gekeken in de auto met beide telefoons en inderdaad is de layout feeling net iets anders, maar of dat nu beter is? ik voor mij vind van niet, de AAOS indeling is gewoon goed dunkt mij.
Ik heb met AAOS gewoon ook alle voordeel van Integratie van de auto data in maps, niet dat ik nu veel gebruik maak van snelladen tegenwoordig, vrijwel niet meer eigenlijk (eens per maand is momenteel het gemiddelde) maar verder is maps in AAOS gewoon prima.
Het enige dat ik er wel in mis, en dat heb je in de smartphone versie wel tot je beschikking, is delen van je locatie. Dat lukt in de AAOS versie niet. en dat is soms wel eens heel jammer, want was best handig als je door file wat later bent, je je locatie kunt delen met bijv de zakenpartner die op je zit te wachten.
En ook als je, net als ik, een kind hebt dat door een authisme stoornis van de kook raakt als je ook maar 1 minuut te laat bent om haar op te halen, dan is je locatie delen een perfecte oplossing.... maar dan zet ik tegenwoordig de smartphone ook op route aan en daarvandaan kan ik dus wel delen.
Stekker er netjes in zoals altijd, druppel ervoor, dan komt het piepje en dat was het dan.
Dashoard blijft geel en laden start niet. Vanavond 4 verschillende palen gehad alle 4 niks.
Heb ook een ANWB pasje die doet het ook niet.
Ik denk dat het aan de auto ligt of de kabel.
Iemand hier ook last van en een eventuele oplossing ?
Klinkt alsof er wat mis is met je onboard charger. Heb je al eens een snellader getest? Als die wel werkt moet je echt ff naar de dealer. Als meerdere pasjes het niet doen, meerdere laadpalen dezelfde fout geven... dan moet het bijna wel de laadpoort van je auto zijn. Waarmee je volgens mij ook nog eens laadpalen defect kan maken dus pas daar mee op.Jetro schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:53:
Ik heb steeds vaker dat de auto niet wil laden.
Stekker er netjes in zoals altijd, druppel ervoor, dan komt het piepje en dat was het dan.
Dashoard blijft geel en laden start niet. Vanavond 4 verschillende palen gehad alle 4 niks.
Kan ook een defecte laadkabel zijn. Ik zou eerst proberen eens met een geleende kabel te laden om dat uit te sluiten…Juancho schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:58:
[...]
Klinkt alsof er wat mis is met je onboard charger. Heb je al eens een snellader getest? Als die wel werkt moet je echt ff naar de dealer. Als meerdere pasjes het niet doen, meerdere laadpalen dezelfde fout geven... dan moet het bijna wel de laadpoort van je auto zijn. Waarmee je volgens mij ook nog eens laadpalen defect kan maken dus pas daar mee op.
Geen last van. Maar probeer het eens met een andere kabel en laadpas van iemand uit je omgeving. Dan weet je meer.Jetro schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:53:
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Bij sommige auto's kan er sprake zijn van een slecht contact in de stekker in de auto, Dat is in dit topic al eens besproken. Als je tijdens de initialisatiefase de stekker in de auto even wat omhoog houdt, zou het contact beter moeten zijn. Zodra het laden is gestart kan je de stekker weer loslaten.Jetro schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:53:
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Is dat niet dat oude probleem bij snelladen? Nog nooit eerder gehoord dat dat ook voor een l2 charger zou gelden (alhoewel nooit geschoten is altijd mis…)Microkid schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:19:
[...]
Bij sommige auto's kan er sprake zijn van een slecht contact in de stekker in de auto, Dat is in dit topic al eens besproken. Als je tijdens de initialisatiefase de stekker in de auto even wat omhoog houdt, zou het contact beter moeten zijn. Zodra het laden is gestart kan je de stekker weer loslaten.
Het lijkt gezien wat jij beschrijft alsof de communicatie check en bijbehorende technische checks ergens blijven hangen.Jetro schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:53:
Pas wanneer alle checks akkoord zijn zal het laadproces in zowel auto als paal groen licht krijgen en van start gaan.
Dat kan liggen aan je kabel, maar ook eventueel aan de communicatiepin in de laadaansluiting van je wagen.
Met die communicatie pin (links boven) is meer aan de hand geweest met name bij snelladers en Volvo heeft een tooltje om die pin heet precies iets te verbuigen waardoor de fout werd voorkomen, echter gaf de communicatie error een rood licht na een korte tijd, en de jouwe blijft geel.
Het kán zijn dat het rubber 'touwtje' tussen de auto en het dopje op de twee snellaadpinnen tussen je stekker terecht komt waardoor deze net niet genoeg in de poort wegzakt, dat kan ook dit soort problemen geven. Check of dat rubber draadje niet tussen de rand van je stekker bekneld raakt, in dat geval even snellaad dop eruit, een slag draaien en weer terug met het rubber touwtje naar links onder hangend (dus niet in een krul naar rechts, want die komt tussen de stekker terecht).
Een andere check, leen even een kabel van iemand anders, gaat dat wel goed? dan is jouw kabel wellicht niet goed meer.
In het ergste geval is er inderdaad iets met de OBC (On Board Charger) mis waardoor het proces niet wil starten, daar moeten we maar even niet op hopen, dat is een dure.
Vandaag paal nr 5, weer niets, dan kabel van collega gebruikt en meteen laden.ron65 schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:03:
[...]
Een andere check, leen even een kabel van iemand anders, gaat dat wel goed? dan is jouw kabel wellicht niet goed meer.
Heb nu een nieuwe kabel van Volvo gekregen, hij staat nu te laden.
Mijn collega heeft een BMW, als je die kabel naast de Volvo kabel legt zie je nogal een verschil. De Volvo kabel lijkt me bij AliExpress besteld, kijken of het nu goed blijft.
In ieder geval dank voor de suggesties.
wat bedoel je met `lijkt me bij Aliexpress besteld´... de kabel die ik bij de volvo gekregen heb is heel degelijk..Jetro schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:55:
[...]
Vandaag paal nr 5, weer niets, dan kabel van collega gebruikt en meteen laden.
Mijn collega heeft een BMW, als je die kabel naast de Volvo kabel legt zie je nogal een verschil. De Volvo kabel lijkt me bij AliExpress besteld, kijken of het nu goed blijft.
Volvo en Polestar kabel is max. 3x 16A, andere merken leveren vaak 3x 32A kabel. Die van mijn Fiat is ook 2x zo dik. Maar dat hoeft nog niets te zeggen over de kwaliteit.Jetro schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:55:
[...]
Vandaag paal nr 5, weer niets, dan kabel van collega gebruikt en meteen laden.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
is dat zo? ik heb twee laadkabels van Volvo, een van 4 meter en een van 8 meter lengte.guido66 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:28:
[...]
Volvo en Polestar kabel is max. 3x 16A, andere merken leveren vaak 3x 32A kabel. Die van mijn Fiat is ook 2x zo dik. Maar dat hoeft nog niets te zeggen over de kwaliteit.
Beide zijn toch echt 32A 3-fasig.
De 8 meter kabel heb ik er destijds los bij besteld omdat ik vooraf al zag dat de 4 meter kabel bij veel palen te kort zou zijn (en is dat ook vaak).
Dan hebben we mogelijk toch nog een verschil tussen Polestar en Volvo ontdekt. Die van de P2 is echt 3x16A. Dit was vooral een probleem voor Engelse klanten, die maar met 16A konden laden op de daar gangbare 32A enkelfasige laadpalen. Daar is toen een inruilactie gestart.ron65 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:47:
[...]
is dat zo? ik heb twee laadkabels van Volvo, een van 4 meter en een van 8 meter lengte.
Beide zijn toch echt 32A 3-fasig.
De 8 meter kabel heb ik er destijds los bij besteld omdat ik vooraf al zag dat de 4 meter kabel bij veel palen te kort zou zijn (en is dat ook vaak).
Huh? Wil je zeggen dat je met de PS2 kabel 16A? Ik sta nu te laden met de originele PS2 kabel en heb gewoon 32A hoor. Bij de vorige XC40 ook.guido66 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:51:
[...]
Dan hebben we mogelijk toch nog een verschil tussen Polestar en Volvo ontdekt. Die van de P2 is echt 3x16A. Dit was vooral een probleem voor Engelse klanten, die maar met 16A konden laden op de daar gangbare 32A enkelfasige laadpalen. Daar is toen een inruilactie gestart.
toch maar even de kabel gepakt en gecheckt, is echt 32A die ik heb.Juancho schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:53:
[...]
Huh? Wil je zeggen dat je met de PS2 kabel 16A? Ik sta nu te laden met de originele PS2 kabel en heb gewoon 32A hoor. Bij de vorige XC40 ook.
Dus idd wel 16A. Maar voor mijn beeld, wat maakt dat uit dan? Want publiekelijk kan de PS2 11kW laden max. En dat haal ik soms ook (vaak ergens rond de 10-10,5 en zakt tegen het einde wat terug.AC-laadkabel voor openbare lader en thuislader
Technische specificaties:
Lengte: 6m
Mode: 3
Type: 2 standaard EU connector
Stekker: IEC 3 fasen
Voltage: 400V
Stroomsterkte: 16A
Vermogen: 11kW
Is pas van belang als je op vakantie gaat naar een land met enkelfase AC laadpalen. Dan haal je maar 3,7 kW i.p.v. 7,4 kW.Juancho schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:58:
Hmm toch even op de Polestar site gekeken want de kabel is daarbij besteld en daar staat dit:
[...]
Dus idd wel 16A. Maar voor mijn beeld, wat maakt dat uit dan? Want publiekelijk kan de PS2 11kW laden max. En dat haal ik soms ook (vaak ergens rond de 10-10,5 en zakt tegen het einde wat terug.
Dat herken ik niet. Mijn volvo kabel heeft ook al wel paar keer op 1x32 geladen... is ook vrij dikke kabel,,guido66 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:28:
[...]
Volvo en Polestar kabel is max. 3x 16A, andere merken leveren vaak 3x 32A kabel. Die van mijn Fiat is ook 2x zo dik. Maar dat hoeft nog niets te zeggen over de kwaliteit.
misschien dat ze later gewisseld zijn of zo?
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
interesting. Met name dat stukje over Android en dat die dus altijd resamplet naar 48khz en dat de audiokwaliteit daarmee altijd zo hoog of zo laag is als die resampler.Rianata schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:04:
Interessant voor de Spotify Lossless optie liefhebbers; helaas is het niet echt lossless, maar komt het kwalitatief wel dichter in de buurt van een lossless origineel.
[YouTube: Spotify Lossless has a problem]
Zit niet in het filmpje, maar net even gegoogled hoe dat zit bij ios (apple). Maar die heeft kennelijk die beperking niet, en heeft kennelijk een lossless pcm codec als je wired carplay gebruikt.
Dat kan wel eens de reden zijn dat spotify via carplay zoveel beter klinkt (want dan heb je dus geen resampling stap en wordt het bitperfect via de usb doorgegeven) dan via aaos zelf...
Verder even aan chatgpt gevraagd waarom dan tunein beter klinkt dat spotify op aaos, die komt tot de volgende conclusie:
Dat hele android (en dus ook AAOS) is kennelijk duidelijk niet voor audioliefhebbers gemaakt... want dan zou je al die stappen ertussenuit halen lijkt me...Kort antwoord: ja, jouw Arrow-stream (44.1 kHz) wordt door AAOS naar 48 kHz geresampled, net zoals Spotify. Het verschil in klank komt waarschijnlijk niet door het resamplen zelf, maar door de verschillende codecs en processing: Spotify (Ogg + normalisatie) vs. Arrow (MP3 “puurder”).
[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 30-09-2025 19:24 ]
Als je de resampling naar 48 kHz kunt horen, dan noem ik de resampler gewoon "stuk". Je PC doet dit doorgaans ook trouwens. Audio uit alle applicaties wordt (zo nodig) geresampled en dan gemixt.Kammika schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:06:
[...]
interesting. Met name dat stukje over Android en dat die dus altijd resamplet naar 48khz en dat de audiokwaliteit daarmee altijd zo hoog of zo laag is als die resampler.
Ik vermoed verschil in de encoder. Als de encoder een beetje zijn best doet, zul je in een dubbel-blind test moeite hebben om de 128kbps versie van het (lossless) origineel te onderscheiden.Dat kan wel eens de reden zijn dat spotify via carplay zoveel beter klinkt (want dan heb je dus geen resampling stap en wordt het bitperfect via de usb doorgegeven) dan via aaos zelf...
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km
Grappig, ik heb net (via Vinted) een extra Volvo laadkabel gekocht die op 32A zou kunnen laden terwijl ik normaal met 16A laad via de kabel. Heb de onderdeelnummers opgezocht en inderdaad is er verschil:ron65 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:54:
[...]
toch maar even de kabel gepakt en gecheckt, is echt 32A die ik heb.
Ond. nr. Beschrijving
32257777 7 meter, Max. 16 A, 1 fase, ==> Deze gebruik ik icm mijn zonnepanelen thuis (4KW)
32324600 6 meter, Max. 16 A, 3 fase ==> Deze gebruikte ik al thuis en onderweg
32324603 6 meter, Max. 32 A, 3 fase ==> Deze zal ik thuis ook eens gaan testen.
[ Voor 4% gewijzigd door Jerry_Utrecht op 30-09-2025 21:15 ]
Kan evt ook nog schelen per audio systeem hé. Ik heb nu het extra Bowers & Wilkens audio systeem in de PS2 ipv HK in de vorige XC40 en het geluid klinkt echt oprecht heel veel beter en mooier. Erg zuiver, diepte, harder/zachter maakt niet uit. Oprecht een mega verschil.rolfio schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:51:
En ook al eerder gezegd hier, wil je de beste kwaliteit van Spotify, dan altijd via kabeltje en CarPlay luisteren. Zelfs zonder die losless optie klinkt dat al veel beter dan die ingebouwde Spotify app op AAOS.
En ik gebruik nog AAOS voor Spotify.
Wellicht dat het daar nóg beter klinkt op mijn voorgestelde manierJuancho schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:24:
[...]
Kan evt ook nog schelen per audio systeem hé. Ik heb nu het extra Bowers & Wilkens audio systeem in de PS2 ipv HK in de vorige XC40 en het geluid klinkt echt oprecht heel veel beter en mooier. Erg zuiver, diepte, harder/zachter maakt niet uit. Oprecht een mega verschil.
En ik gebruik nog AAOS voor Spotify.
Maar in het algemeen kunnen we wel stellen dat de Spotify app voor AAOS niet het beste in de muziek naar voren brengt...
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
/f/image/C0V43TcHtWBzAx7TyU1H0sr2.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/naacMtzUCuxKtgNwjx7XvxUI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ylDPsqIRBSxswWmOlLeBHcMS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oUyPLoIcWc4uod1n7BJ1T9FT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0t9rbwZ4e4lPo3fhGfqP0MoL.jpg?f=fotoalbum_large)