• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

marcel_76 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:44:
Sterker nog de app was net ook helemaal van slag, de auto staat voor te verwarmen wat ik niet aan heb gezet en wilde er eerst ook niet mee stoppen. Gelukkig nu weer wel gelukt, maar wat een bende af en toe.

Afspraak gemaakt in ieder geval voor onderhoud, ook even doorgegeven dat er nog trillingen zijn en ja die zijn er met winter en de geleverde all season banden, die zijn op spanning gezet etc. om maar gelijk dat eerste discussie punt weg te nemen. We gaan wel zien wat ze gaan doen, maar eerste mogelijkheid pas eind oktober ;-( nou ja... Dan tikken we ver in de 30k aan, prima.....
Ik heb, met heel veel moeite, ook een afspraak ingeschoten. De LM gaf de dealer niet weer als keuze, maar voor een software probleem moet je toch echt niet bij Kwikfit of een andere uitlatenboer zijn, die kon ik te kust en keur kiezen.
Bovendien is de wagen ngo in full garantie, en wear and tear loopt a.s. november af. Dus ik wil gewoon naar de dealer. Uiteindelijk die zelf maar gebeld en neergelegd dat:
- multitainment system in een uur tijd tweemaal vastliep en pas na 10 min weer loskwam
- Verbinding LTE verdween bij de grens met NL en niet meer terugkwam, nu al dagen 3g
- Bij een van de steunpunten van de krik is vermoedleijk bij een bandenwissel schade aan de bodem ontstaan, ik wil dat ze nagaan of dat kwaad kan of niet
- De voortrein begint te kraken op drempels, ook dat even nazien of er iets defect is.

Nou,dat wilde hij doen, dus binnenkort een bezoekje, maar als er wat moet worden gedaan buiten garantie om, moet ik die alsnog inschieten via de LM app en kom ik dus bij de banden en uitlatenboer terecht...

Los van dat ik de LM erg kortzichtig vindt in dat opzicht ( ze negeren de garantie en gratis onderhoud service waar ze recht op hebben en sturen je naar een bedrijf dat er geld voor vraagt) vind ik het wel jammer dat nu na 3 jaar de kraakjes en piepjes kennelijk beginnen te komen.
Maar laat ze het maar nazien, en de software eens uitlezen en kijken waarom die soms zomaar vastloopt en vervolgens reboot.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:23
ron65 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:57:
[...]

Los van dat ik de LM erg kortzichtig vindt in dat opzicht ( ze negeren de garantie en gratis onderhoud service waar ze recht op hebben en sturen je naar een bedrijf dat er geld voor vraagt) vind ik het wel jammer dat nu na 3 jaar de kraakjes en piepjes kennelijk beginnen te komen.
LM zal korting hebben bedongen bij de aankoop, en daarbij zal het gratis onderhoud vervallen zijn? De garantie kan ook ingeperkt zijn.

Wat voor een particuliere aankoop geldt, kan in een zakelijke overeenkomst eenvoudig weggestreept worden voor wat korting.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

guido66 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:21:
[...]

LM zal korting hebben bedongen bij de aankoop, en daarbij zal het gratis onderhoud vervallen zijn? De garantie kan ook ingeperkt zijn.

Wat voor een particuliere aankoop geldt, kan in een zakelijke overeenkomst eenvoudig weggestreept worden voor wat korting.
zou je denken?
Ze geven zelf aan "als er wat is, moet je gewoon naar de dealer rijden, je hebt full garantie tot 1-11-2026"

We zullen het nooit weten, dat soort dingen hoor je nooit.
Het is alleen frustrerend als je een keertje voor de software bij de dealer wilt zijn, dan geeft dat echt heel veel gedoe. Was vorige keer niet anders, ik had gewoon op wat verbetering gehoopt.

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-12 23:05
ron65 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:57:
[...]

Ik heb, met heel veel moeite, ook een afspraak ingeschoten. De LM gaf de dealer niet weer als keuze, maar voor een software probleem moet je toch echt niet bij Kwikfit of een andere uitlatenboer zijn, die kon ik te kust en keur kiezen.
Bovendien is de wagen ngo in full garantie, en wear and tear loopt a.s. november af. Dus ik wil gewoon naar de dealer. Uiteindelijk die zelf maar gebeld en neergelegd dat:
- multitainment system in een uur tijd tweemaal vastliep en pas na 10 min weer loskwam
- Verbinding LTE verdween bij de grens met NL en niet meer terugkwam, nu al dagen 3g
- Bij een van de steunpunten van de krik is vermoedleijk bij een bandenwissel schade aan de bodem ontstaan, ik wil dat ze nagaan of dat kwaad kan of niet
- De voortrein begint te kraken op drempels, ook dat even nazien of er iets defect is.

Nou,dat wilde hij doen, dus binnenkort een bezoekje, maar als er wat moet worden gedaan buiten garantie om, moet ik die alsnog inschieten via de LM app en kom ik dus bij de banden en uitlatenboer terecht...

Maar laat ze het maar nazien, en de software eens uitlezen en kijken waarom die soms zomaar vastloopt en vervolgens reboot.
Dat is en blijft heel apart, bij mij staat in de app van de LM gewoon dealer voor alles behalve voor bandenwissel dat is dan EuroMaster. Maar goed prima hoor, geen problemen met EuroMaster voor banden tot op heden goede banden geleverd en de wissels gaan OK. Koffie niet te drinken, maar goed dat is bij geen enkele bandenboer bijna O-)

Ik hoop in ieder geval dat ze er voor jou eens goed naar kunnen kijken.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:18
ron65 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:26:
[...]

zou je denken?
Ze geven zelf aan "als er wat is, moet je gewoon naar de dealer rijden, je hebt full garantie tot 1-11-2026"

We zullen het nooit weten, dat soort dingen hoor je nooit.
Het is alleen frustrerend als je een keertje voor de software bij de dealer wilt zijn, dan geeft dat echt heel veel gedoe. Was vorige keer niet anders, ik had gewoon op wat verbetering gehoopt.
Kan ook gewoon zijn dat dat een waardeloze dealer is. Probeer het eens een keer bij een andere zou ik zeggen…

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-12 20:07
cdwave schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:48:
[...]

Semantiek. En nogmaals, dat gaat over alleen het eerste punt, de rest geldt ook voor ACC.

[...]

Heeft niks met de "stand der techniek" te maken. Mijn vorige (fosiele) auto reed gewoon lekker soepel op de autopilot. Dus het kan wel.

[...]

Ik gebruik de AP/ACC dus niet. Beetje zuur wel, want dat zijn dure opties...
PA is inderdaad in de 40 serie een beetje ‘wild en hoekig’ weet ik uit 4 jaar ervaring daarmee.Het werkt wel, maar er zijn af en toe abrupte gedragingen. In andere Volvo’s (ook AAOS auto’s) is het veel beter, in mijn huidige XC60 sturt en remt het soepel en ook hoef ik veel minder ‘krampachtig’ het stuur vast te houden om meldingen te vermijden. Datzelfde, betere, gedrag bemerkte ik ook in de leen V60 die ik wel eens mee kreeg van de dealer.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:50
Valt mij op dat in de PS2 MY26 icm PA het stuur ook minder stevig vastgehouden hoeft te worden. Handje erop rusten is bijna altijd genoeg. Niet dat ik het veel gebruik want ik kan maar niet wennen aan PA op de NL wegen, maar afgelopen roadtrip op die lange stukken door Frankrijk heb ik ACC+PA wel regelmatig aangezet. Werkte prima.

Maar ook dan, het is een hulpmiddel. Ik blijf daarom altijd scherp en zal mijn benen ook bijv. nooit helemaal optrekken. Ik wil altijd snel kunnen reageren op de beide pedalen.

[ Voor 21% gewijzigd door Juancho op 18-09-2025 10:50 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zal voor een deel ook het verschil zijn in het soort sensor dat gebruikt wordt om het 'vasthouden' van het stuur te detecteren. Sommige auto's hebben iets van een 'touch' sensor in het stuur zelf zitten dat daadwerkelijk de aanraking detecteert, andere auto's (zoals de EX/XC40) detecteren of het stuur weerstand ondervindt bij draaien. Dan moet je dus daadwerkelijk de PA een beetje tegenwerken om te laten merken dat je het stuur vast hebt, in plaats van alleen je hand losjes op het stuur leggen.
Moet zeggen dat ik er in mijn EX40 nog weinig ruzie mee heb gehad. Het stuur met mijn linkerhand ergens linksboven ('kwart-voor' / 'tien-voor') vasthouden waarbij het gewicht van je arm dan deels op het stuur rust is voldoende.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op donderdag 18 september 2025 @ 06:15:
[...]

Kan ook gewoon zijn dat dat een waardeloze dealer is. Probeer het eens een keer bij een andere zou ik zeggen…
Nee, het is het systeem van de LM zelf, je moet een soort behandeling keizen (bijv onderhoud) en dan een datum, daarna krijg je 3 bedrijven voorgesteld waar je heen kunt. Per datum zijn dat andere bedrijven, waardoor je soms wel 30 werkdata moet doorspitten voor je het bedrijf tegenkomt waar je gewoon naar toe wilt.

Wat ook misgaat: Ik had een jaartje terug spontaan een gat in het rechter achterlicht, dat ontdekte de dealer bij verhelpen van en storing. het bleek de oorzaak zelfs. Ik had met veel moeite die afspraak bij de delaer kunnen leggen en niet bij een vaag uitlatenservice bedrijfje.
Die unit moet dus evrvangen worden, hadden ze op voorraad, maar.. geen toestemming LM, want het gat viel onder schade en dus moest ik hem separaat in de app als schade melden. Krijg je weer die reidel met data doorzoeken, maar dealer werd niet meer genoemd.
Bellen met LM "nee, mogen ze niet doen, is een schade, moet bij een schadebedrijf worden hersteld".

Ze stonden notabene al met een nieuwe unit klaar, maar nee, mocht niet. Dus afspraak 3 weken later bij een schadebedrijf, kostte me veel extra uren onder werktijd, veel kilometers om daarheen te rijden, ze moesten vervolgens de unit bestelllen want niet op voorraad, nog een keer erheen en 5 weken na de ontdekking werd de unit dan eindelijk vervangen. Had direct gekund!

Maar goed, we dwalen af. terug ontopic maar weer ;-)

Gaat nu dus om dat fantastische vastlopen van de schermen, ongevraagde reboot ervan, en traagheid ervan.
Ze willen het systeem nu even grondig uitlezen en dan kijken of er ergens iets toch niet helemaal lekker is. Ook de schade onder de bodem bij een opkrikpunt die ik teovallig ontdekte (denk bij een bandenwissel ontstaan) waarbij ik metaal zie onder het gat dat er nu zit, gaan ze nalopen of dat geen problemen voor de accu kan geven.

En ik heb sinds kort kraken van de voorwielophanging, vooral op drempels (waar dat eerder nooit te horen was), en daar kijken ze ook even naar.
Ik heb na veel proberen en rommelen en niets bereiken weer, ditmaal gewoon de dealer gebeld, beroep me op garantie voor de software en de krakende geluiden (zoals LM me op enig moment toebeet dat ik daarvoor onder garantie gewoon naar de dealer moest rijden en hun niet lastig vallen), en voor die schade mogen ze aangeven of die hersteld moet worden wegens mogelijke volgschade of dat het verder geen kwaad kan. Kan het dat wel, dan meld ik die als schade aan, en dan kun je weer naar zo'n vaag bedrijfje voor herstel etc etc.

• Juancho
Ik kan je nu al zeggen het gaat hooguit met wat opschonen en harde resets bjj de dealer wellicht iets sneller voor korte duur maar dat loopt snel weer vol. Je hebt simpelweg de nieuwe hardware nodig voor een structurele oplossing.

Zie het als een oude tablet. Die loopt ook vol en hardware trekt het niet meer. Kan je ff een fabrieksreset doen en is het heel even wat sneller. Maar gebruik je dat ding weer... Zelfde probleem.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:54:
Ik kan je nu al zeggen het gaat hooguit met wat opschonen en harde resets bjj de dealer wellicht iets sneller voor korte duur maar dat loopt snel weer vol. Je hebt simpelweg de nieuwe hardware nodig voor een structurele oplossing.

Zie het als een oude tablet. Die loopt ook vol en hardware trekt het niet meer. Kan je ff een fabrieksreset doen en is het heel even wat sneller. Maar gebruik je dat ding weer... Zelfde probleem.
je hebt helemaal gelijk, maar ja.. niets doen dan maar?
Dan worden ze er zich ook niet bewust van dat er structureel iets niet goed zit.
Er zijn twee echt werkende oplossingen:
- nieuwe hardware
- Software weer afschalen, het was toch ook goed toen alles net uitkwam?

De laatste is dan acceptabeler dan de eerste want die is te kostbaar, maar als met iets minder toeters en belletjes de boel weer gangbaar wordt vind ik het ook prima

• Juancho
ron65 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:36:
[...]

je hebt helemaal gelijk, maar ja.. niets doen dan maar?
Dat zal je wel moeten accepteren ja want no way dat er nog wat gaat gebeuren hieraan gezien het oudere modellen zijn en straks ook de XC40/EC40 aan een nieuwe versie toe is en gebouwd gaat worden op een heel ander platform. Ik snap de frustratie maar je denkt toch niet dat het telkens hier posten iets oplost? Of heb je zelf al eens acties uitgezet richting Volvo? Een LM gaat er, terecht, niks mee doen dus daar moet je het al helemaal niet beleggen.
Dan worden ze er zich ook niet bewust van dat er structureel iets niet goed zit.
Er zijn twee echt werkende oplossingen:
- nieuwe hardware
- Software weer afschalen, het was toch ook goed toen alles net uitkwam?
1. Nieuwe hardware gaat niet gebeuren, anders was die optie er echt wel en het zal wel wat complexer zijn dan even een CPU vervangen. Maar ook hier, en ik heb het al eens geopperd, misschien moeten jullie eens een collectief starten want als individu ben je sowieso kansloos. Steek de koppen bij elkaar en ga eens met Volvo NL in gesprek. Wellicht kunnen ze wat invloed uitoefenen. Nee heb je....

2. Software afschalen slaat eigenlijk ook nergens op want er is amper iets opgeschaald in 5 jaar. En nee, in het begin was het ook niet allemaal goed. Hoewel het toen allemaal iets sneller was (ik denk ook de nieuwigheid) zat er toen ook echt een duidelijke vertraging in alles en startte het systeem ook regelmatig vanzelf of en duurde het laden van Maps bijv. ook best lang. Dat weet ik allemaal nog heel goed. Er zijn mensen genoeg, waaronder ik, die letterlijk alles behalve Maps en Spotify, eraf gegooid hebben. Of eens een gehele reset. Wederom, vergelijk het met een tablet. Een jarenoud model gaat niet ineens in de huidige tijd heel snel zijn. Ook niet als het ding clean is.

Ik heb nu vergelijkingsmateriaal met de MY26 PS2. Dat is echt next level, wat je ook doet het is razendsnel. Zelfs met 3g :).

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 18-09-2025 13:40 ]

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Juancho schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:39:
[...]

Dat zal je wel moeten accepteren ja want no way dat er nog wat gaat gebeuren hieraan gezien het oudere modellen zijn en straks ook de XC40/EC40 aan een nieuwe versie toe is en gebouwd gaat worden op een heel ander platform. Ik snap de frustratie maar je denkt toch niet dat het telkens hier posten iets oplost? Of heb je zelf al eens acties uitgezet richting Volvo? Een LM gaat er, terecht, niks mee doen dus daar moet je het al helemaal niet beleggen.

[...]

1. Nieuwe hardware gaat niet gebeuren, anders was die optie er echt wel en het zal wel wat complexer zijn dan even een CPU vervangen. Maar ook hier, en ik heb het al eens geopperd, misschien moeten jullie eens een collectief starten want als individu ben je sowieso kansloos. Steek de koppen bij elkaar en ga eens met Volvo NL in gesprek. Wellicht kunnen ze wat invloed uitoefenen. Nee heb je....

2. Software afschalen slaat eigenlijk ook nergens op want er is amper iets opgeschaald in 5 jaar. En nee, in het begin was het ook niet allemaal goed. Hoewel het toen allemaal iets sneller was (ik denk ook de nieuwigheid) zat er toen ook echt een duidelijke vertraging in alles en startte het systeem ook regelmatig vanzelf of en duurde het laden van Maps bijv. ook best lang. Dat weet ik allemaal nog heel goed. Er zijn mensen genoeg, waaronder ik, die letterlijk alles behalve Maps en Spotify, eraf gegooid hebben. Of eens een gehele reset. Wederom, vergelijk het met een tablet. Een jarenoud model gaat niet ineens in de huidige tijd heel snel zijn. Ook niet als het ding clean is.

Ik heb nu vergelijkingsmateriaal met de MY26 PS2. Dat is echt next level, wat je ook doet het is razendsnel. Zelfs met 3g :).
Ik heb de nieuwe interface gezien op een EX40 en het gaat inderdaad vlotter met de nieuwe SoC, maar er zit ook nog altijd lag op, als je vaak het beeld moet verversen of in- of uitzoomt.

Uw vergelijking met een tablet gaat niet op, want ik heb hier een tablet van 5 jaar oud liggen en die doet het nog zeer goed, krijgt zelfs nog de laatste firmware updates.

Het is gewoon een kwestie dat ze bij Volvo veel te trage SoCs te gebruiken, die eigenlijk al verouderd zijn nog voor de eerste produktie auto de band afrolt. Ik realiseer mij dat het een lange tijd duurt eer je door de ontwikkelingsfase, testfase,... bent, maar waarom krijgt dat ander merk met een T dit wel voor mekaar? Ik heb een dagje testgereden met een 2019 model en daar was qua vertraging niks op aan te merken. Ik wil hier niet een discussie starten V vs T maar gewoon dit gebruiken als referentie en de vraag stellen waarom ze bij Volvo (maar ook bij veel andere merken) er niet in slagen een infotainment af te leveren dat jaren mee gaat. Btw de MBUX infotainment van mijn vrouw haar Mercedez-Benz van 2018, draait ook nog altijd zeer vlot...

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:39:
[...]

Daarom dus, niets doen? nee want dan gebeurt er vanuit Volvo ook weinig.
Als veel mensen steeds weer aankloppen dat het systeem weer het punt heeft bereikt dat er vastlopers en spontane herstarts plaatsvinden, dan moeten ze er toch iets mee.

Ik heb zelf ook de indruk, let wel: INDRUK, dat er buffertjes vollopen waardoor de traagheid toeneemt en vastlopers beginnen voor te komen.
Zeker als je bedenkt dat na een reset bij de dealer het allemaal de eerste tijd weer soepeler loopt.

Daar zit wel degelijk een kans op verbetering zonder vervanging van de hardware, want waarom worden die buffertjes niet stelselmatig geleegd? Voor mijn gevoel (let op: GEVOEL) zou daar flink winst te behalen zijn.
Nee natuurlijk wordt de verouderde hardware nooit zo retesnel als de nieuwe, maar het kan wel worden geoptimaliseerd. Alleen zullen ze dat niet doen als ze niet van problemen afweten, dus gewoon als het vastloopt aan de bel hangen. En dan niet de LM, nee... die dealer. Laat die er maar tijd en geld in steken, als dat steeds terugkeert gaan die ook vanzelf bij Volvo aan de bel hangen.

Heb ik zelf actie naar Volvo ondernomen? niet rechtstreeks, dat kan doordat er een LM tussen zit niet zomaar. Ik heb nooit zo met de vuist op tafel kunnen slaan naar Volvo van "ik betaal voor een bepaalde kwaliteit en daar zitten jullie onder, los het op!". dat moet de eigenaar van de auto doen, de LM dus. En je geeft al aan: die doen dat niet. Helaas.

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:54
Overigens denk ik wel dat @ron65 een exemplaar heeft gekregen die uitzonderlijke problemen heeft. Ik lees vaak over problemen die bij jou toch echt wel extremer lijken te zijn en niet alleen met ouderdom te maken moeten hebben. Hoe dat destijds ook ging met het uitblijven van updates ging en dat toen verholpen moest worden. Zou hem toch eens grondig na laten kijken, maar vervelend dat je die mogelijkheid niet krijgt van de LM.

• Juancho
ron65 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:21:
Heb ik zelf actie naar Volvo ondernomen? niet rechtstreeks, dat kan doordat er een LM tussen zit niet zomaar. Ik heb nooit zo met de vuist op tafel kunnen slaan naar Volvo van "ik betaal voor een bepaalde kwaliteit en daar zitten jullie onder, los het op!". dat moet de eigenaar van de auto doen, de LM dus. En je geeft al aan: die doen dat niet. Helaas.
Natuurlijk kan dat wel. Je kunt gewoon zelf, met wat ik adviseerder, een groepje samenstellen en met een lading serieuze punten naar Volvo gaan. Ik weet niet of je het meegemaakt hebt maar in het begin, alweer 5 jaar geleden, hebben wij dat ook hier gedaan en ontstond er een groepje met die een hoge meneer bij Volvo NL om tafel kon. Dat kan gewoon buiten de LM om, die heeft daar geen zak mee te maken. Jij als rijder en gebruiker heeft hele bruikbare informatie waar Volvo iets mee zou kunnen doen. Maar again, het heeft veel meer nut om dat als collectief te doen dan individueel een melding maken bij je dealer.

Maargoed, het is maar een advies.

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10:07
Ik zie mensen twijfelen tussen gaspedaal en stroompedaal.

De oorsprong van gaspedaal is Nederlands.
Gaspedaal = het pedaal dat de gasklep bedient. (Niet het pedaal voor gasoline).
Het is een voorbeeld van hoe een woord zijn oorspronkelijke, technische betekenis verliest en de standaardterm wordt. Daarom is gaspedaal de correcte naam, ook voor een EV – het is de correcte Nederlandse term "versnellingspedaal".

Analogie: Maggiblokjes voor bouillonblokjes.

22,29 kWh/100km

• Kammika
RigolleM schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:04:
[...]

Uw vergelijking met een tablet gaat niet op, want ik heb hier een tablet van 5 jaar oud liggen en die doet het nog zeer goed, krijgt zelfs nog de laatste firmware updates.
nou ja.. ik heb een oude ipad en die draait nog als een zonnetje. Ook nog een oude android tablet, die is niet meer vooruit te branden.. , werd met de verschillende os/app upgrades steeds trager

Zelfde heb ik ook met oude android telefoons. De iphones blijven wel redelijk draaien.

Ik heb het gevoel het idee dat dit dus redelijk android eigen is. Hoe blij @Juancho nu ook met zijn snelle systeem is: Aan het einde van de leaseperiode heeft hij wsch hetzelfde probleem weer terug :)

• Juancho
Kammika schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:46:
[...]
Hoe blij @Juancho nu ook met zijn snelle systeem is: Aan het einde van de leaseperiode heeft hij wsch hetzelfde probleem weer terug :)
Oprecht geen idee. Zou maar zo kunnen, of niet. Ik weet alleen dat het systeem nu toch echt een stuk sneller/snappier is dan toen ik de XC40 ontvang waar wellicht op dat moment al wat oudere hardware in zat. We gaan het meemaken :)

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Kammika schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:46:
[...]

nou ja.. ik heb een oude ipad en die draait nog als een zonnetje. Ook nog een oude android tablet, die is niet meer vooruit te branden.. , werd met de verschillende os/app upgrades steeds trager

Zelfde heb ik ook met oude android telefoons. De iphones blijven wel redelijk draaien.

Ik heb het gevoel het idee dat dit dus redelijk android eigen is. Hoe blij @Juancho nu ook met zijn snelle systeem is: Aan het einde van de leaseperiode heeft hij wsch hetzelfde probleem weer terug :)
Ik maakte ook die bedenking na het posten van mijn verhaal, dat het wel eens aan het Android platform kan liggen. De Volvo XC40 heeft ondertussen al een paar upgrades gehad naar hogere Android versies en dat is hetzelfde fenomeen als bij Android tablets/phones. Out of the box draaien die allemaal soepel maar na een paar Android OS updates beginnen die trager en trager te worden, zeker als men nog eens aanpassingen doet aan de GUI. Mijn vorige Volvo had nog een Sensus infotainment en die was na 4 jaar nog altijd snappie...

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:55
Ik heb de gegevens van Google Maps eens gewist en nu is Maps voor mijn gevoel veel sneller.

Ga naar Instellingen > Privacy > Alle apps tonen > Google Maps > Opslag en cache. Bij Profielgegevens stond bij mij ruim 6 GB. Ik heb op de knop Opslag wissen getikt. Het wissen duurt even. Bij mij staat er nu nog 490 MB.

Je krijgt een wat spannende melding over het wissen van gegevens, maar het valt mee. Ik ben nog gewoon ingelogd in Maps. Ik moest een paar opties opnieuw kiezen.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-12 13:55
RigolleM schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:05:
[...]
Ik maakte ook die bedenking na het posten van mijn verhaal, dat het wel eens aan het Android platform kan liggen. De Volvo XC40 heeft ondertussen al een paar upgrades gehad naar hogere Android versies en dat is hetzelfde fenomeen als bij Android tablets/phones. Out of the box draaien die allemaal soepel maar na een paar Android OS updates beginnen die trager en trager te worden, zeker als men nog eens aanpassingen doet aan de GUI...
Herkenbaar ja.

De "ROM" android zit in een mooi compact, off-line gebouwd bestandsysteem. Applicaties en services starten daardoor vlot op. De "updates" helpen dat om zeep - die komen in een "live" deel terecht, worden minder goed gecomprimeerd en minder efficient ingedeeld. Na een tijdje is bijna alles in die "update".

En verder zal het wel gewoon domheid en luiheid zijn wat zorgt dat Android steeds logger en zwaarder wordt.

• marcel_76
RigolleM schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:04:
[...]

Ik heb de nieuwe interface gezien op een EX40 en het gaat inderdaad vlotter met de nieuwe SoC, maar er zit ook nog altijd lag op, als je vaak het beeld moet verversen of in- of uitzoomt.

Het is gewoon een kwestie dat ze bij Volvo veel te trage SoCs te gebruiken, die eigenlijk al verouderd zijn nog voor de eerste produktie auto de band afrolt. Ik realiseer mij dat het een lange tijd duurt eer je door de ontwikkelingsfase, testfase,... bent, maar waarom krijgt dat ander merk met een T dit wel voor mekaar? Ik heb een dagje testgereden met een 2019 model en daar was qua vertraging niks op aan te merken. Ik wil hier niet een discussie starten V vs T maar gewoon dit gebruiken als referentie en de vraag stellen waarom ze bij Volvo (maar ook bij veel andere merken) er niet in slagen een infotainment af te leveren dat jaren mee gaat. Btw de MBUX infotainment van mijn vrouw haar Mercedez-Benz van 2018, draait ook nog altijd zeer vlot...
Ik denk dat ze daarom nu hebben gekozen voor de Qualcomm oplossing, als ik kijk naar oudere Android telefoons dan draaien die nog prima wanneer deze een Qualcomm chip hebben. Laat staan dan de telefoons welke ik heb O-) maar het klopt dat het ook kan zijn dat het trager wordt. Veelal kan dat ook komen door alles wat erbovenop geplaatst wordt, native is het OS misschien helemaal niet trager.

Ik weet niet waarom ze destijds voor Intel hebben gekozen, prima hoor voor laptops en servers maar voor IOT achtige zaken heb ik het nooit begrepen daar zijn simpelweg andere producenten gewoon veel beter in.

[ Voor 6% gewijzigd door marcel_76 op 18-09-2025 17:47 ]

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:41
Imo hebben ze zeker 2-3 jaar te lang gewacht met hun hardware upgrade in de XC40. Vermoedelijk onderschat wat voor een belangrijke rol het infotainment zou spelen in de auto's van tegenwoordig of toch echt die paar honderd euro willen besparen op een wagen van 60.000€ ...

Toen ik 3 jaar geleden mijn leasewagen mocht kiezen ging ik normaal voor de ID4 gaan, maar daar stond het infotainment toen al bekend om tergend traag te werken. Bij VW hebben ze dat gelukkig sneller ingezien en is de HW upgrade voor de ID4 er 2 jaar eerder gekomen dan bij Volvo. Intussen zijn ze ook een samenwerking aangegaan met Rivian voor hun software en beseffen zij wel hoe belangrijk dat is in een hedendaagse wagen, zeker met de concurrentie uit China. Bij de nieuwe Volvo's is het al een pak beter, maar het blijft allemaal erg mager imo t.o.v. de rest van de markt.

Mijn Poco F1 telefoon is intussen 7 jaar oud en had destijds een high-end Qualcomm chip, daardoor is hij nu nog steeds snel genoeg voor hedendaagse taken, ondanks hij al 5-6 Android upgrades heeft gehad. Enkel het gebrek aan RAM maakt hem bij momenten traag, maar zo zie je maar hoe belangrijk een snelle SoC is voor de levensduur. Ik heb ook het gevoel dat het infotainment in m'n XC40 in het begin vlotter was dan vandaag, maar of dat ook effectief zo is weet ik niet. Voor het dagelijks, simpel gebruik (Maps + Spotify) voldoet het grotendeels nog, maar zodra je wat meer wil kan je de zandloper bovenhalen. Benieuwd ook wat de nieuwe UI gaat betekenen voor de snelheid, ik mag hopen dat de impact niet te groot is of het wordt geen meerwaarde.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• cdwave
Largamelion schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 07:54:
Imo hebben ze zeker 2-3 jaar te lang gewacht met hun hardware upgrade in de XC40. Vermoedelijk onderschat wat voor een belangrijke rol het infotainment zou spelen in de auto's van tegenwoordig of toch echt die paar honderd euro willen besparen op een wagen van 60.000€ ...
Dat heeft waarschijnlijk weinig met financiën te maken.
Voor toepassing in auto's moeten de meeste componenten aan "automotive grade" voldoen. Waar jouw consumer grade telefoon alleen maar hoeft te werken bij een omgeving van pakweg 0 .. 60 graden, moet de infotainment werken tussen iets van -40 en +85 graden. Dat betekent dat zowel CPU als RAM en flash aan die standaard moeten voldoen. SOC fabrikanten zijn meestal niet zo snel in het uitbrengen van automotive versies van hun chips, en meestal is de keuze ook beperkt. Bijvoorbeeld kleinere en tragere RAM, en je moet een jaar of wat wachten voor er een geschikte uitvoering van je processor is.
En de infotainment komt nog goed weg daar, kritieke componenten moeten aan meer en zwaardere eisen voldoen. Vandaar ook dat je auto doorgaans wel blijft rijden...

Dat is overigens geen excuus voor zo'n bagger systeem. Ik zag bij een kennis met een oude XC40 de voorganger die geen Android draaide, en dat maakte een veel betere indruk.

Waarschijnlijk heeft Volvo gewoon onderschat hoe al die brakke Android apps het systeem zouden gaan overbelasten. Bij de eerste testen hadden ze nog niet zoveel meuk draaien en werkte het allemaal nog goed, en toen heeft management een "go" gegeven en was het te laat om nog terug te gaan.

• Juancho
Om toch ook even voor Volvo op te komen, de XC40 was het 1e EV model en ook de allereerste met AAOS. dus ergens logisch dat men nog niet de kennis had. Wat je wel mag verwachten is dst Volvo er van geleerd heeft en nieuwe modellen dit wel veel beter voor elkaar hebben. Met de nieuwe chip hebben ze een 1e stap gezet.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
Juancho schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:55:
Om toch ook even voor Volvo op te komen, de XC40 was het 1e EV model en ook de allereerste met AAOS. dus ergens logisch dat men nog niet de kennis had. Wat je wel mag verwachten is dst Volvo er van geleerd heeft en nieuwe modellen dit wel veel beter voor elkaar hebben. Met de nieuwe chip hebben ze een 1e stap gezet.
Wat was het toch mooi geweest als je (eventueel tegen betaling) je infotainment systeem van een nieuwe chip zou kunnen laten voorzien. Qua software e.d. zou het technisch hetzelfde moeten zijn, maar waarschijnlijk zit de processor gewoon op het moederbord gesoldeerd en zou je het hele binnenwerk moeten vervangen, wat wel een dure grap zou zijn.

Maar desondanks vind ik het met de traagheid van het infotainment syteem wel meevallen. Maps doet het gewoon goed, alleen reageert de auto op bepaalde zaken gewoon traag zoals openen en sluiten van de deuren als je de deurgrepen aanraakt, e.d.

• cdwave
Tranquility schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:44:
[...]
Wat was het toch mooi geweest als je (eventueel tegen betaling) je infotainment systeem van een nieuwe chip zou kunnen laten voorzien. Qua software e.d. zou het technisch hetzelfde moeten zijn, maar waarschijnlijk zit de processor gewoon op het moederbord gesoldeerd en zou je het hele binnenwerk moeten vervangen, wat wel een dure grap zou zijn.
Moederbord in z'n geheel vervangen is veruit de goedkoopste optie. Solderen is te moeilijk.

Maar dan zul je waarschijnlijk ook de software moeten vervangen, aangezien waarschijnlijk de CPU architectuur anders is, en je ook een nieuwe kernel nodig zult hebben om de nieuwe hardware (o.a. GPU) te ondersteunen. Dus je hebt ook de source code nodig, anders kom je niet ver...

Als je die sources dan toch hebt, kun je meteen die irritante bugs oplossen zoals die popup voor USB...

• cdwave
En waarschijnlijk kun je veel van de performance problemen ook wel verhelpen, zonder meteen hardware te gaan vervangen...

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-12 16:59
Tranquility schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:44:
[...]

Maar desondanks vind ik het met de traagheid van het infotainment syteem wel meevallen. Maps doet het gewoon goed, alleen reageert de auto op bepaalde zaken gewoon traag zoals openen en sluiten van de deuren als je de deurgrepen aanraakt, e.d.
Het Keyless Entry systeem heeft een eigen ECU die losstaat van de Infotainment controller. Dat geldt voor alle ‘core functions’ van de auto.

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

• Tranquility
cdwave schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:58:
[...]

Moederbord in z'n geheel vervangen is veruit de goedkoopste optie. Solderen is te moeilijk.

Maar dan zul je waarschijnlijk ook de software moeten vervangen, aangezien waarschijnlijk de CPU architectuur anders is, en je ook een nieuwe kernel nodig zult hebben om de nieuwe hardware (o.a. GPU) te ondersteunen. Dus je hebt ook de source code nodig, anders kom je niet ver...

Als je die sources dan toch hebt, kun je meteen die irritante bugs oplossen zoals die popup voor USB...
Dat kan wel kloppen.
Was de processor van de MY26 modellen geen Qualcomm Snapdragon? De huidige processor was dacht ik een Intel. Je zou denken dat het een Celeron is.. ;)

• Tranquility
MartijnEV schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:28:
Het Keyless Entry systeem heeft een eigen ECU die losstaat van de Infotainment controller. Dat geldt voor alle ‘core functions’ van de auto.
Dat is ergens ook wel logisch.

• Tranquility
cdwave schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:03:
En waarschijnlijk kun je veel van de performance problemen ook wel verhelpen, zonder meteen hardware te gaan vervangen...
Laten we hopen dat de nieuw grote Android update, die dit najaar zou worden uitgerold, dit verbetert.

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-12 23:09

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Ik heb nu een V60 MY18 met Sensus en hoewel het systeem minimale opties en instellingen heeft werkt het altijd zonder problemen. Ja het wisselen tussen CarPlay en radio heeft een vertraging van een paar tellen, en ook de (stoel-/stuur-)verwarming bedienen als je de auto net aanzet is wat traag. Maar het grote voordeel was dat de vrouw het blind weet te gebruiken :p

Ik ben benieuwd naar de snelheid van de MY26, en zal dan een vergelijking hier posten.

Los van al dat infotainment. Zijn er mensen met een Twin die me kunnen vertellen hoe entertaining deze is? Kan je een beetje crossen zonder teveel range in te leveren of is het opletten met de stoplichtsprintjes?

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

• Venomer
  • Registratie: April 2021
The GUI schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:22:
(Knip)
Los van al dat infotainment. Zijn er mensen met een Twin die me kunnen vertellen hoe entertaining deze is? Kan je een beetje crossen zonder teveel range in te leveren of is het opletten met de stoplichtsprintjes?
De Twin is zeer entertaining. Het leuke is dat de XC40/EX40/C40 niet het imago heeft van een snelle auto. Het is een sleeper. Dat levert wel eens verrassingen op voor anderen die denken je bij het stoplicht wel even voorbij te kunnen. :)

Snel optrekken duurt maar heel kort, dus het extra stroomverbruik valt mee. ;)

Ik heb begrepen dat het voor de accu goed is om hem af en toe hard te laten werken.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• StevendGraaf
Volvo roept auto’s terug vanwege defecte veiligheidsgordels
In Nederland moeten 57 auto’s uit het modeljaar 2026 terug naar de dealer, verdeelt over de types EX40, XC40, V60, XC60 en XC90. “Eigenaren worden door ons zo snel mogelijk geïnformeerd om een afspraak met hun dealer te maken om het probleem op te laten lossen”, aldus een woordvoerder van Volvo Nederland aan Autovisie

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:31
Venomer schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:51:
[...]

De Twin is zeer entertaining. Het leuke is dat de XC40/EX40/C40 niet het imago heeft van een snelle auto. Het is een sleeper.
100% - als je wat rustig aan het rijden bent en trekken ze grote ogen als je plots weg zoeft ;p

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Venomer schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:51:
[...]

De Twin is zeer entertaining. Het leuke is dat de XC40/EX40/C40 niet het imago heeft van een snelle auto. Het is een sleeper. Dat levert wel eens verrassingen op voor anderen die denken je bij het stoplicht wel even voorbij te kunnen. :)

Snel optrekken duurt maar heel kort, dus het extra stroomverbruik valt mee. ;)

Ik heb begrepen dat het voor de accu goed is om hem af en toe hard te laten werken.
DoubleDot schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:49:
[...]

100% - als je wat rustig aan het rijden bent en trekken ze grote ogen als je plots weg zoeft ;p
Oeh dat belooft veel goeds, ik heb er zin in :+ thanks voor de feedback!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12 15:01
Zo, na een weekje de auto kwijt te zijn geweest als gevolg van de kop staart botsing is hij vandaag weer thuis afgeleverd als nieuw. Zie en merk er niets van en het is weer een genot om in te rijden.
Lekker rap, stabiel op de weg, echt een goede keuze geweest.
Nek klachten en alles wat daar in samenhangt lijkt sinds vandaag eindelijk de goede kant op te gaan... Ff zien hoe dat zich verder gaat ontwikkelen

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• marcel_76
MartijnEV schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:28:
[...]

Dat zal ook wel eens van een update voorzien zijn, want toen ik de auto kreeg ging het allemaal bloed snel en tegenwoordig reageer het traag. Niet bij openen maar vooral bij het op slot doen van de auto valt mij op.

• Kammika
[...]

En het is nog complexer. Op die Intel atom draaien 2 vm’s. De een is de infotainment, het andere het realtime os wat de auto bestuurt..

Je kunt dus niet de infotainment in isolatie vervangen…

• Tranquility
marcel_76 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:38:
Dat zal ook wel eens van een update voorzien zijn, want toen ik de auto kreeg ging het allemaal bloed snel en tegenwoordig reageer het traag. Niet bij openen maar vooral bij het op slot doen van de auto valt mij op.
Ja dat klopt, die ervaring heb ik ook. Vaak wil ik een tweede keer drukken omdat ik denk dat de sensor mijn vinger niet heeft gezien en opeens gaat hij toch in het slot nog voordat ik mijn vinger voor de tweede keer op de greep heb gelegd.

• Tranquility
Kammika schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 06:38:
En het is nog complexer. Op die Intel atom draaien 2 vm’s. De een is de infotainment, het andere het realtime os wat de auto bestuurt..

Je kunt dus niet de infotainment in isolatie vervangen…
Intel Atom dus.
Was dat niet die intel soc die jaren geleden in goedkope Android tablets zat? Nog slechter dan een Celeron budget CPU.. :|
Maar volgens @MartijnEV zouden de core functies op een aparte ECU draaien, dus wat is nu waarheid? Ik kn me eigenlijk ook niet voorstellen dat de hele auto op een Intel Atom draait...

[ Voor 17% gewijzigd door Tranquility op 20-09-2025 09:16 ]

• marcel_76
Tranquility schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:09:
[...]

Ja dat klopt, die ervaring heb ik ook. Vaak wil ik een tweede keer drukken omdat ik denk dat de sensor mijn vinger niet heeft gezien en opeens gaat hij toch in het slot nog voordat ik mijn vinger voor de tweede keer op de greep heb gelegd.
Yes, precies dezelfde ervaring. Dus ik blijf altijd maar heel even wachten want ik ben anders bang als ik te snel weg loop dat de auto de sleutel niet pakt en dan helemaal niet op slot gaat. Heb het wel 1 keer gehad, snel naar de super en binnen ineens een melding van auto niet op slot. HUH! Ik had die toch echt op slot gedaan (snel met de app gedaan), dus tegenwoordig extra opletten.

• Tranquility
marcel_76 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 10:53:
Heb het wel 1 keer gehad, snel naar de super en binnen ineens een melding van auto niet op slot. HUH! Ik had die toch echt op slot gedaan (snel met de app gedaan), dus tegenwoordig extra opletten.
Haha, ik heb precies dit gisteren toevallig nog gehad. Liep de Vomar in het dorp binnen om wat boodschappen te halen, opeens een "ping" en de melding dat mijn auto niet op slot stond. Huh? die had ik toch afgesloten? Niet dus. Daarom ben ik wel blij dat die "auto niet afgesloten" melding een tijdje terug geïntroduceerd is in de app. Maar tegenwoordig blijf ik altijd even wachten totdat ik zeker weet dat de auto wordt afgesloten en dat ik de spiegels zie inklappen.

• marcel_76
Tranquility schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 11:05:
[...]

Haha, ik heb precies dit gisteren toevallig nog gehad. Liep de Vomar in het dorp binnen om wat boodschappen te halen, opeens een "ping" en de melding dat mijn auto niet op slot stond. Huh? die had ik toch afgesloten? Niet dus. Daarom ben ik wel blij dat die "auto niet afgesloten" melding een tijdje terug geïntroduceerd is in de app. Maar tegenwoordig blijf ik altijd even wachten totdat ik zeker weet dat de auto wordt afgesloten en dat ik de spiegels zie inklappen.
Yep ik ook, als ik hoor dat de auto deuren in het slot springen of de spiegels gaan dan pas ga ik lopen nu om dit niet meer te hebben.

• Kammika
Tranquility schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:12:
[...]

Intel Atom dus.
Was dat niet die intel soc die jaren geleden in goedkope Android tablets zat? Nog slechter dan een Celeron budget CPU.. :|
Maar volgens @MartijnEV zouden de core functies op een aparte ECU draaien, dus wat is nu waarheid? Ik kn me eigenlijk ook niet voorstellen dat de hele auto op een Intel Atom draait...
Nou ja ik heb het ook maar ergens op een forum gelezen. maakt ook niet zo heel veel uit: zolang volvo geen upgrade optie voor de cpu aanbiedt is de enige andere optie een nieuwere auto halen :-(

• marcel_76
Kammika schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 11:31:
[...]

Nou ja ik heb het ook maar ergens op een forum gelezen. maakt ook niet zo heel veel uit: zolang volvo geen upgrade optie voor de cpu aanbiedt is de enige andere optie een nieuwere auto halen :-(
Nope, je hebt gelijk hoor 8)

• Tranquility
Tja, wat ik al dacht, een goedkope processor die gebruikt worden in low budget laptops en tablets, ongeveer hetzelfde presterend als een Celeron processor, ook een CPU die je doorgaans in de allergoedkoopst laptops en PC's vindt.

Toch wel triest dat Volvo, wat je best wel een premium merk mag noemen, dit soort low budget hardware in hun auto's stopt.. :X

Zo van: "we hebben een mooie auto gebouwd, maar ehhh, er moet ook nog een infotainment systeem in. Doe maar zo goedkoop mogelijk, zijn we klaar".
En waarom? Om een paar cent per auto te besparen maar de user experience te minimaliseren? Diezelfde users kunnen hierom wel eens besluiten dat hun volgende auto geen Volvo meer wordt. Slimme actie! 8)7

• Juancho
Geen beste keuze nee maar Volvo heeft nu ook dezelfde snelle processor gekozen als Polestar. Dus lerende curve toch? De nieuwe Volvo modellen hebben toch ook gewoon een razendsnel systeem?

• Tranquility
Juancho schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:38:
Geen beste keuze nee maar Volvo heeft nu ook dezelfde snelle processor gekozen als Polestar. Dus lerende curve toch? De nieuwe Volvo modellen hebben toch ook gewoon een razendsnel systeem?
Klopt, dan zou Volvo eigenlijk een upgrade moeten aanbieden aan bestaande XC40 en aanverwante modellen met hetzelfde Android systeem. Volgens mij moet dat toch niet zo moeilijk zijn. Andere software core voor de QualComm hebben ze al aangezien de MY26 EX40 die dus ook heeft. Aangezien het infotainment systeem van MY26 er verder hetzelfde uitziet en ook qua functies niet verschilt met de <MY26 modellen lijkt mij dat toch mogelijk.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:33
Ja, desnoods de hele infotainment unit vervangen.. Zou ik best wat voor over hebben. Hoewel ik me volgens mij niet zo erger aan de infotainment dan sommigen van jullie 😅

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Kammika
Nou ja als je het filmpje ziet niet zo gek: er flitst iets voorbij dat dit model gecertificeerd is voor “embedded automotive” . Daar gelden vast speciale eisen voor waar niet elke chip aan voldoet.

NASA gebruikt in satellieten ook oudere tragere Intel chips omdat die snellere/nieuwjaars niet aan de robuustheidseisen voldoen

Qua performance was het alleen wellicht minder goede keuze om er Android op te draaien…toen ze testten was dat vast snel genoeg, maar vee Android en Google services updates later is dat een ander verhaal

Overigens kan ik er nog steeds wel mee leven hoor. Zou fijn zijn als het sneller was, maar
Zou daar echt niet een hoop geld aan uit geven…

• marcel_76
Juancho schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:38:
Volgens mij heeft Polestar gewoon Volvo technologie gebruikt en dus dezelfde processor en inkoop deals.

Yes nieuwe gebruiken Qualcomm Automotive, volgens mij is Intel er ook mee gestopt wat aangeeft dat ze er niet voldoende brood in zagen.

[ Voor 14% gewijzigd door marcel_76 op 20-09-2025 20:24 ]

• marcel_76
Tranquility schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:12:
[...]

Tja, wat ik al dacht, een goedkope processor die gebruikt worden in low budget laptops en tablets, ongeveer hetzelfde presterend als een Celeron processor, ook een CPU die je doorgaans in de allergoedkoopst laptops en PC's vindt.

Toch wel triest dat Volvo, wat je best wel een premium merk mag noemen, dit soort low budget hardware in hun auto's stopt.. :X

Zo van: "we hebben een mooie auto gebouwd, maar ehhh, er moet ook nog een infotainment systeem in. Doe maar zo goedkoop mogelijk, zijn we klaar".
En waarom? Om een paar cent per auto te besparen maar de user experience te minimaliseren? Diezelfde users kunnen hierom wel eens besluiten dat hun volgende auto geen Volvo meer wordt. Slimme actie! 8)7
Het is jammer want ik heb een Nvidia Shield TV thuis van 2017, die Tegra processor die daarin zit is een tig keer sneller dan deze, die kon in die tijd al 4k aan zonder problemen. Tot op vandaag de dag draait dat ding prima op Android, soepel, Kodi, Netflix, etc. het draait allemaal prima. Ik heb wel vaker gehoord dat Nvidia processors gebruikt werden in Auto's ook vanwege de 3d dus GUI prestaties voor HUD.

Kunnen er weinig aan veranderen maar eens dat het jammer is dat ze deze keuze gemaakt hebben.

• marcel_76
caspervc schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:26:
Ja, desnoods de hele infotainment unit vervangen.. Zou ik best wat voor over hebben. Hoewel ik me volgens mij niet zo erger aan de infotainment dan sommigen van jullie 😅
Same, ik vraag me zelfs af of je alles moet vervangen. Ik weet niet hoe modulair ze het opgebouwd hebben maar misschien is een gedeelte vervangen waar CPU/memory opzit al voldoende.

Kijk je naar bepaalde servers heb je ook een slimme manier van insteek opties, waarbij je niet altijd alles hoeft te vervangen. Beetje waar laptop, smartphone en tablet fabrikanten prat op gaan de Ifixit score, waarbij je zelf bepaalde componenten kunt vervangen.

• marcel_76
Kammika schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 20:04:
[...]

Nou ja als je het filmpje ziet niet zo gek: er flitst iets voorbij dat dit model gecertificeerd is voor “embedded automotive” . Daar gelden vast speciale eisen voor waar niet elke chip aan voldoet.

NASA gebruikt in satellieten ook oudere tragere Intel chips omdat die snellere/nieuwjaars niet aan de robuustheidseisen voldoen

Qua performance was het alleen wellicht minder goede keuze om er Android op te draaien…toen ze testten was dat vast snel genoeg, maar vee Android en Google services updates later is dat een ander verhaal

Overigens kan ik er nog steeds wel mee leven hoor. Zou fijn zijn als het sneller was, maar
Zou daar echt niet een hoop geld aan uit geven…
Ja, wat een beetje jammer is dat ze gekozen hebben voor een x86 CPU (als ik het goed heb) en je ziet dat vaak IOS en Android gewoon beter presteren op ARM processoren. Dat zijn dus die van Qualcomm, Samsung en Apple o.a. dus mogelijk dat daarom het Android systeem in de auto gewoon wat minder presteert. Maar het is allemaal gissen want de echte reden weet Volvo natuurlijk zelf.

Dat ze gekozen hebben voor deze en dat Intel deze maakt snap ik ook, dat zie aan de specificaties.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiwDSbzw5SxgCWIJCG_YhhSoE3A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gqL6FelHyaZrkojQtDyNzMkm.png?f=fotoalbum_large

Hier is nog een fabrikant, die maakt x86 HW dus ik denk dat mijn gok goed is: https://up-board.org/upsquared/specifications/

• StevendGraaf
Ik kan me herinneren het wel eens gelezen hier, maar in m’n MY24 blijft sinds vandaag het rode lampje op het dashboard knipperen, ook tijdens het rijden. Beide resets uitgevoerd, opnieuw ingelogd op Volvo en Google account (wat ik online lees als een mogelijke oorzaak,) maar helaas zonder resultaat. Ook geparkeerd en vergrendeld knippert deze sneller dan normaal. Iemand die dit ook meegemaakt heeft? Hij is net terug van garage, hoop niet weer terug te moeten.

• Kammika
marcel_76 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 20:21:
[...]

Volgens mij heeft Polestar gewoon Volvo technologie gebruikt en dus dezelfde processor en inkoop deals.

Yes nieuwe gebruiken Qualcomm Automotive, volgens mij is Intel er ook mee gestopt wat aangeeft dat ze er niet voldoende brood in zagen.
Polesrar heeft niet Volvo gekopieerd: beide modellen vallen onder geely. Die heeft 1 platform ontwikkeld. Daarop is een conceptauto ingewikkeld met deze technologie met daarbij 2 versies: een hatchback en een compacte suv.

Die compacte suv is de xc40 geworden en die hatchback de ps2. Ze hebben elkaar dus niet gekopieerd, maar een zelfde “moeder”

• Tranquility
StevendGraaf schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 20:57:
Ik kan me herinneren het wel eens gelezen hier, maar in m’n MY24 blijft sinds vandaag het rode lampje op het dashboard knipperen, ook tijdens het rijden. Beide resets uitgevoerd, opnieuw ingelogd op Volvo en Google account (wat ik online lees als een mogelijke oorzaak,) maar helaas zonder resultaat. Ook geparkeerd en vergrendeld knippert deze sneller dan normaal. Iemand die dit ook meegemaakt heeft? Hij is net terug van garage, hoop niet weer terug te moeten.
Heb ik ook wel eens gehad met mijn MY24. Duurde een paar dagen en opeens was het vanzelf weer weg. Wat de oorzaak was? Geen idee.

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07:41
StevendGraaf schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 20:57:
Yes heb ik gehad. Ging 1 keer vanzelf over daarna niet meer. Ook je dash staat dan continu in de nachtstand. Het is de combi van alarm en licht sensor.
Ik heb het zelf opgelost door er ff een zekering uit te trekken, in de box onder het tapijt van de passagierstoel. Niet echt simpel maar wel prima te doen.

• Tranquility
Marko72 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:37:
Yes heb ik gehad. Ging 1 keer vanzelf over daarna niet meer. Ook je dash staat dan continu in de nachtstand. Het is de combi van alarm en licht sensor.
Ik heb het zelf opgelost door er ff een zekering uit te trekken, in de box onder het tapijt van de passagierstoel. Niet echt simpel maar wel prima te doen.
Het is nogal lastig om bij dat goed weggestopte zekeringkastje te komen. Om welke zekering ging het trouwens? Is het dan niet simpeler om gewoon even de accupool van de 12v accu los te halen?

• StevendGraaf
Tranquility schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:19:
[...]

Het is nogal lastig om bij dat goed weggestopte zekeringkastje te komen. Om welke zekering ging het trouwens? Is het dan niet simpeler om gewoon even de accupool van de 12v accu los te halen?
Dank allen voor de reacties. Ik kijk het wel even paar dagen aan voordat ik met zekeringen of accu ga klooien. Wordt vervolgd!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-12 12:20
Hier knipperde dat lampje ook continu, meerdere weken alles in de nachtstand. Maandag is de lichtsensor vervangen. Dat is die unit die rood knippert dus.

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07:41
Tranquility schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:19:
[...]

Nummer 17. Accu kan je toch ook niet zomaar bij? Op zich gaat het prima hoor, alleen de deksel van het zekering kastje gaat er niet heel makkelijk af. Dus een beetje geweld doet wonderen.
Daarna overigens geen enkele keer meer voorgekomen.

• cdwave
Tranquility schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:47:
[...]
Laten we hopen dat de nieuw grote Android update, die dit najaar zou worden uitgerold, dit verbetert.
Haha, goeie grap.

Ga er maar vanuit dat Android "updates" de boel alleen maar trager en logger maken.

• cdwave
Kammika schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 20:04:
[...]NASA gebruikt in satellieten ook oudere tragere Intel chips omdat die snellere/nieuwjaars niet aan de robuustheidseisen voldoen
NASA heeft andere problemen dan alleen robuustheid.

In de ruimte heb je last van "single event upsets", geladen deeltjes die bits in je RAM (of cache of CPU registers) omgooien. Op aarde komt dat eens in de miljoen jaar voor, in de ruimte pakweg elk uur als het een beetje tegen zit. De chips zijn daarom voorzien van extra "hardening" en extra circuits om dit soort fouten te corrigeren (voor RAM ECC, voor cache is parity voldoende, voor andere zaken moet je meestal extra transistoren toevoegen die de schakeling robuuster maken.

• cdwave
marcel_76 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 20:23:
[...]
Het is jammer want ik heb een Nvidia Shield TV thuis van 2017, die Tegra processor die daarin zit is een tig keer sneller dan deze, die kon in die tijd al 4k aan zonder problemen. Tot op vandaag de dag draait dat ding prima op Android, soepel, Kodi, Netflix, etc. het draait allemaal prima. Ik heb wel vaker gehoord dat Nvidia processors gebruikt werden in Auto's ook vanwege de 3d dus GUI prestaties voor HUD
Wat je beschrijft is video decoding en GPU. Dat staat los van de CPU, ik heb settops met een 400MHz MIPS die vloeiend 4k video weergeven.

Voor gewoon desktop werk hoeft een GPU niet veel te doen. Android gebruikt de GPU vooral om de traagheid van de rest te verbergen (animaties afspelen enzo). Een full-HD desktop loopt prima vloeiend op een 32-bits processor op 500 MHz zonder enige GPU.

• cdwave
[b]The GUI in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"Los van al dat infotainment. Zijn er mensen met een Twin die me kunnen vertellen hoe entertaining deze is? Kan je een beetje crossen zonder teveel range in te leveren of is het opletten met de stoplichtsprintjes?
Een single laat al alle fosiele auto's, incluis "buikschuivers", ver achter zich bij elk stoplicht. Entertaining is dat helemaal niet, kwestie van pedaal indrukken en wie de duurste heeft wint...

Stoplichtsprintjes hebben nauwelijks invloed op je energiegebruik (net als, en zelfs nog minder dan, bij fosiele auto's). De echte Joules gebruik je op het snelwegtraject. Je hebt nu eenmaal een berg energie nodig om twee ton zooi te versnellen, en of je die er nu snel in stopt of langzaam dat maakt niet zo heel veel uit. Eenmaal op snelheid gaat alle energie in het overwinnen van wrijving zitten. En als je afremt, krijg je een groot deel van de energie weer terug.

• cdwave
Bovendien is het raar om 60k uit te geven aan een auto, en je dan druk te maken over een paar cent aan elektra...

• cdwave
marcel_76 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 20:26:
[...]
Same, ik vraag me zelfs af of je alles moet vervangen. Ik weet niet hoe modulair ze het opgebouwd hebben maar misschien is een gedeelte vervangen waar CPU/memory opzit al voldoende.

Kijk je naar bepaalde servers heb je ook een slimme manier van insteek opties, waarbij je niet altijd alles hoeft te vervangen. Beetje waar laptop, smartphone en tablet fabrikanten prat op gaan de Ifixit score, waarbij je zelf bepaalde componenten kunt vervangen.
Servers hangen lekker comfortabel en onbeweeglijk in een stalen rek met airconditioning.

In een auto rammelen connectoren altijd los. Insteekmodules kun je alleen gebruiken als je ze ook nog vast kunt schroeven.

Verder zit er ook nog een "prijs" aan connectoren: Ze verhogen het stroomgebruik en verminderen de maximale prestaties. RAM dat je op dezelfde PCB naast de CPU soldeert kun je op hogere frequenties klokken en met lagere voedingsspanningen dan wanneer je die op een module hebt zitten. Je PC heeft daar niet zo'n last van, die zorgt voor extra "zware" aansturing om te compenseren voor de verliezen in de connectoren en PCB traces (en vreet dus ook beduidend meer vermogen).

• marcel_76
cdwave schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:05:
[...]

Servers hangen lekker comfortabel en onbeweeglijk in een stalen rek met airconditioning.

In een auto rammelen connectoren altijd los. Insteekmodules kun je alleen gebruiken als je ze ook nog vast kunt schroeven.

Verder zit er ook nog een "prijs" aan connectoren: Ze verhogen het stroomgebruik en verminderen de maximale prestaties. RAM dat je op dezelfde PCB naast de CPU soldeert kun je op hogere frequenties klokken en met lagere voedingsspanningen dan wanneer je die op een module hebt zitten. Je PC heeft daar niet zo'n last van, die zorgt voor extra "zware" aansturing om te compenseren voor de verliezen in de connectoren en PCB traces (en vreet dus ook beduidend meer vermogen).
Tuurlijk snap ik maar ik denk nog steeds dat er mogelijkheden zijn. Het is natuurlijk niet voor niets dat al jaren automotive industrie op sommige zaken achterloopt. Nu hebben we een mooi systeem wat voorzien kan worden van nieuwste software, maar de hardware speelt parten.

Laatst al gehoord van iemand die zijn infotainment systeem stuk was in een XC60, was nog een Sensus model ook. Gewoon de prijs van dat systeem kun je een hele dikke PC van kopen. Was inderdaad niets modulairs aan, het hele systeem was gewoon stuk en moest in zijn geheel vervangen worden. Vanaf het moment dat het stuk was werkte dus niets meer, camera, parkeer sensoren, audio, etc.

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-12 20:07
marcel_76 schreef op zondag 21 september 2025 @ 17:51:
[...]

Tuurlijk snap ik maar ik denk nog steeds dat er mogelijkheden zijn. Het is natuurlijk niet voor niets dat al jaren automotive industrie op sommige zaken achterloopt. Nu hebben we een mooi systeem wat voorzien kan worden van nieuwste software, maar de hardware speelt parten.

Laatst al gehoord van iemand die zijn infotainment systeem stuk was in een XC60, was nog een Sensus model ook. Gewoon de prijs van dat systeem kun je een hele dikke PC van kopen. Was inderdaad niets modulairs aan, het hele systeem was gewoon stuk en moest in zijn geheel vervangen worden. Vanaf het moment dat het stuk was werkte dus niets meer, camera, parkeer sensoren, audio, etc.
Ik heb indertijd met een oud-model XC60 gehad dat het systeem grotendeels ‘dood’ was maar toen werd de hardware - ruim na de garantieperiode- onder een coulance regeling vervangen.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

cdwave schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:58:
[...]

Een single laat al alle fosiele auto's, incluis "buikschuivers", ver achter zich bij elk stoplicht. Entertaining is dat helemaal niet, kwestie van pedaal indrukken en wie de duurste heeft wint...

Stoplichtsprintjes hebben nauwelijks invloed op je energiegebruik (net als, en zelfs nog minder dan, bij fosiele auto's). De echte Joules gebruik je op het snelwegtraject. Je hebt nu eenmaal een berg energie nodig om twee ton zooi te versnellen, en of je die er nu snel in stopt of langzaam dat maakt niet zo heel veel uit. Eenmaal op snelheid gaat alle energie in het overwinnen van wrijving zitten. En als je afremt, krijg je een groot deel van de energie weer terug.
Sorry I asked. Ik kijk gewoon uit naar mijn nieuwe “2 ton zooi”, en omdat het mijn eerste EV is heb ik geen flauw benul.
cdwave schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:59:
Bovendien is het raar om 60k uit te geven aan een auto, en je dan druk te maken over een paar cent aan elektra...
Nergens is dit als zorg benoemd…

• Montalbano
  • Niet online
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 21-09-2025 22:24 . Reden: Dit mag in V&A (Overig)! ]

P8

• marcel_76
Mga1600 schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:38:
[...]

Ik heb indertijd met een oud-model XC60 gehad dat het systeem grotendeels ‘dood’ was maar toen werd de hardware - ruim na de garantieperiode- onder een coulance regeling vervangen.
Helaas hier niet, auto is 7 jaar oud en geen coulance, via andere garage gedaan dan bij Volvo aangezien dat 600+ euro scheelde.

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:57
[...]

Natuurlijk belangrijk om correct te blijven en te herhalen dat dit geen bug is. Ongetwijfeld irritant voor wie het gebruikt, maar het alternatief daarvoor is eigenlijk dat soort connectie compleet onmogelijk maken, niet de popup verbergen.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

caspervc schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:26:
Ik erger me meestal als Maps weer eens minuten nodig heeft om uberhaupt bedienbaar te worden, vooral als je even snel weg moet naar een bestemming waar je niet helemaal bekend bent, of als je ergens heen moet waarvoor je twee routes hebt om uit te kiezen en maps je zou kunnen vertellen of je links of rechtsom sneller kunt zijn. Gebeurt mij nog wel eens, dan moet ik thuis al besluiten of ik links of rechtsaf wegga, maar beide routes hebben een probleemsituatie die als het misgaat zo even 2 uur vertraging kunnen opleveren.

ALs maps dan bij wegrijden al werkt, kun je 90% van die ellende omzeilen, maar het gebeurt echt vrij vaak dan Maps gewoon 5 a 6 minuten bezig is met opstarten, zit je maar te wachten tot hij eindelijk functioneert.
En laatst viel de navigatie onderweg gewoon tweemaal volledig uit, zwart scherm, dat duurde dan zeker 10 minuten en dan herstartte alles ineens wat ook heel langzaam ging.
EN tijdens het zwarte scherm geen knop meer die nog werkte behalve de essentiële als richting aangeven etc.
Daarvoor heb ik overigens later deze week een afspraak bij de dealer dat ze hem even uitlezen en kijken waar dat aan kan liggen. Ik denk dat ik het antwoord voor die traagheid van maps wel weet: trage hardware i.c.m. niet meer dan 3G internet snelheid.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:33
ron65 schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:54:
[...]

Ik erger me meestal als Maps weer eens minuten nodig heeft om uberhaupt bedienbaar te worden, vooral als je even snel weg moet naar een bestemming waar je niet helemaal bekend bent, of als je ergens heen moet waarvoor je twee routes hebt om uit te kiezen en maps je zou kunnen vertellen of je links of rechtsom sneller kunt zijn. Gebeurt mij nog wel eens, dan moet ik thuis al besluiten of ik links of rechtsaf wegga, maar beide routes hebben een probleemsituatie die als het misgaat zo even 2 uur vertraging kunnen opleveren.

ALs maps dan bij wegrijden al werkt, kun je 90% van die ellende omzeilen, maar het gebeurt echt vrij vaak dan Maps gewoon 5 a 6 minuten bezig is met opstarten, zit je maar te wachten tot hij eindelijk functioneert.
En laatst viel de navigatie onderweg gewoon tweemaal volledig uit, zwart scherm, dat duurde dan zeker 10 minuten en dan herstartte alles ineens wat ook heel langzaam ging.
EN tijdens het zwarte scherm geen knop meer die nog werkte behalve de essentiële als richting aangeven etc.
Daarvoor heb ik overigens later deze week een afspraak bij de dealer dat ze hem even uitlezen en kijken waar dat aan kan liggen. Ik denk dat ik het antwoord voor die traagheid van maps wel weet: trage hardware i.c.m. niet meer dan 3G internet snelheid.
Ja, jammer dat je daar zoveel last van hebt. Ik merk dit soort dingen niet. (Kan het zijn dat de my24 al iets andere hardware heeft? Meer ram bijv?). Bij mij start het systeem af en toe opnieuw op als ik instap, maar die grote freezes herken ik niet. Dan kijk ik even op mn telefoon welke kant op. Maar meestal ken ik de globale route bij vertrek wel. Dat is natuurlijk anders als je voor je werk vele verschillende en diverse locaties af moet...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Largamelion
caspervc schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:16:
[...]

Ja, jammer dat je daar zoveel last van hebt. Ik merk dit soort dingen niet. (Kan het zijn dat de my24 al iets andere hardware heeft? Meer ram bijv?). Bij mij start het systeem af en toe opnieuw op als ik instap, maar die grote freezes herken ik niet. Dan kijk ik even op mn telefoon welke kant op. Maar meestal ken ik de globale route bij vertrek wel. Dat is natuurlijk anders als je voor je werk vele verschillende en diverse locaties af moet...
Ik heb een MY23 en ervaar dat ook niet. Maps is niet super snel maar de basis werkt vrij goed zolang je niet te veel manipulaties tegelijk probeert te doen en het systeem altijd zijn seconde of twee tijd geeft na iets te selecteren. Wat ik wel veel zie is dat de er stukken van de kaart geladen moeten worden, onscherpe satelliet foto's of zelfs hele witte vlakken. Deze ochtend nog zag ik het weer, op m'n woon-werk rit die ik wekelijks doe. Je zou denken dat dat gewoon in de cache zit, maar mss is de opslag zo beperkt dat hij dat elke week moet opkuisen? 8)7 Geeft niet echt een mooie ervaring op dat gebied moet ik zeggen.

En ik heb in België wel gewoon altijd LTE, zolang ik niet over de grens ga met NL werkt dat gelukkig vrij stabiel.

• DoubleDot
Ben ik dan echt de minderheid die géén satellietkaarten gebruikt? Ik vind ze (in alle autos trouwens..) onoverzichtelijk en onnodig druk. In mijn vorige wagen (Tesla Model 3) had ik een premium abonnement die o.a dan satellietkaarten weergave had, maar die zette ik slechts per uitzondering eens aan als ik iets in een gebied wou zoeken. Het scherm in de XC40 vind ik hiervoor sowieso te klein, dan gebruik ik wel gewoon mijn telefoon.

Dacht hier ooit eens te lezen dat hij/zij de normale kaartweergave er "goedkoop" vonden uitzien in zo'n dure wagen, ik heb hardop gelachen :+

[ Voor 13% gewijzigd door DoubleDot op 22-09-2025 10:38 ]

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:57
DoubleDot schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:37:
Ben ik dan echt de minderheid die géén satellietkaarten gebruikt? Ik vind ze (in alle autos trouwens..) onoverzichtelijk en onnodig druk. In mijn vorige wagen (Tesla Model 3) had ik een premium abonnement die o.a dan satellietkaarten weergave had, maar die zette ik slechts per uitzondering eens aan als ik iets in een gebied wou zoeken. Het scherm in de XC40 vind ik hiervoor sowieso te klein, dan gebruik ik wel gewoon mijn telefoon.

Dacht hier ooit eens te lezen dat hij/zij de normale kaartweergave er "goedkoop" vonden uitzien in zo'n dure wagen, ik heb hardop gelachen :+
Ik gebruik ze ook niet, heb een tijdje geprobeerd maar ik vind het ook te druk in vergelijking met het beperkte voordeel dat het mogelijk soms heeft in gebieden die je niet kent.

Bij mij komt het overigens wel zeer af en toe voor (5 a 6 keer per jaar zou ik zo inschatten), dat maps super traag opstart. Vrijwel altijd is dit gecombineerd met een slechte dataconnectie (dus ook geen spotify, geen audible, geen hey google) dus op zich frustreer ik mij dan ook niet aan de wagen zelf natuurlijk. Draadloze connecties zijn immers nooit 100% te betrouwen. Dat is zo voor wifi en dat is zo voor mobiele data.

• Tranquility

Ik heb de satellietweergave af en toe eens aanstaan, maar je kan duidelijk zien dat er verschillende foto's elkaar overlappen. De ene keer zie je een zonovergoten landschap, de andere keer is het weer donkergrijs. De gewone kaartaanduiding is altijd duidelijker. Het is echt een gimmick dat dit er op zit. Nut heeft het niet echt.

• cdwave
... Het scherm in de XC40 vind ik hiervoor sowieso te klein, dan gebruik ik wel gewoon mijn telefoon.
Ik ben enigszins benieuwd naar hoe jouw telefoon eruit ziet... :)

• cdwave
Ben ik dan echt de minderheid die géén satellietkaarten gebruikt?
Valt wel mee denk ik. Ik gebruik nooit satellietkaarten (wat dus luchtfoto's zijn).
Ben ik het wel mee eens. De kaartweergave van mijn tomtom uit 2005 ofzo is stukken beter, bijvoorbeeld omdat die snelwegen, provinciale wegen, lokale wegen en zandwegen een andere kleur geeft.
Ergens in de historie heeft Google alle kleur uit de kaartweergave laten vallen en ze allemaal maar grijs gemaakt.
Verder kun je op de tomtom de randwegen rondom bijvoorbeeld Den Bosch en Eindhoven onderscheiden, dat kan op google maps alleen als je belachelijk ver inzoomt.

• Juancho
Tranquility schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:47:
[...]

Ik heb de satellietweergave af en toe eens aanstaan, maar je kan duidelijk zien dat er verschillende foto's elkaar overlappen. De ene keer zie je een zonovergoten landschap, de andere keer is het weer donkergrijs. De gewone kaartaanduiding is altijd duidelijker. Het is echt een gimmick dat dit er op zit. Nut heeft het niet echt.
Ik vind toch wel hoor. In bepaalde gebieden zie je beter wat je moet doen door bijv. de gebouwen/bruggen/verzin het op de satelliet kaart. Ik heb het altijd aan staan omdat ik het veel mooier vind maar ook omdat het soms praktisch gezien fijner is.

Maargoed, ieder zijn keuze en gelukkig biedt Maps die keuze dan wel iig aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 22-09-2025 13:26 ]

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:08
Hier ook altijd sateliet weergave aan.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• DoubleDot
cdwave schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:58:
[...]

Ik ben enigszins benieuwd naar hoe jouw telefoon eruit ziet... :)
Gewoon een iPhone Pro - maar je smartphone hou je des gewenst dichter bij je neus, kan je beter (en vooral sneller) op navigeren met gestures en dergelijke meer. De XC40 (MY24) voldoet voor basic navigatie, maar daar stopt het toch wel - je gaat toch niet beweren dat het een groot scherm is? :)

• cdwave
Juancho schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:26:
[...]
Ik vind toch wel hoor. In bepaalde gebieden zie je beter wat je moet doen door bijv. de gebouwen/bruggen/verzin het op de satelliet kaart. Ik heb het altijd aan staan omdat ik het veel mooier vind maar ook omdat het soms praktisch gezien fijner is.
Dat zegt ook iets over de (belabberde) kwaliteit van de aanwijzingen. De tomtom was best goed in het aanduiden van "de tweede weg na de brug rechts" met stem en plaatjes (vergroot plaatje met brugsymbool, twee wegen en een pijl door de tweede weg, die geometrisch gezien helemaal niet klopt, maar wel heel duidelijk aangeeft wat de situatie over een paar honderd meter is). De google stem zegt alleen iets van "na 100 meter rechts" en als er dan twee wegen binnen 20 meter afsplitsen dan moet je op het kaartje gaan ontcijferen welke ze precies bedoelde, omdat Google probeert de situatie "reëel" weer te geven in plaats van schematisch, en de twee wegen dus zo'n beetje dezelfde pixels bezetten.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

caspervc schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:16:
[...]

Die grote freezes is iets van de laatste 3 maanden, daarvoor niet. Daarom wilde ik er ook naar laten kijken, voor hetzelfde geld is er een defect in de hardware ontstaan. Maar dat snapt een lease maatschappij niet echt is gebleken.

Ik moet regelmatig naar een plaatsje 25 km verderop, ik kan zuidelijk rijden (N207 langs Leimuiden) of Noordelijk (N201, waterwolftunnel).
Bij Leimuiden zit een brug die berucht is om zijn storingen, vooral nadat de brug geheel gerenoveerd is twee jaar terug staat deze regelmatig na een opening vast en wil niet de laatste 5 cm zakken. Kost steeds 2 -4 uur om dat te herstellen, als je daarin staat wordt je niet vrolijk.
Dus thuis kijken, en als maps dan aangeeft dat die kant heel druk is, ga ik de andere route op. maar dan moet ik op 300 meter van huis al de keuze maken voor linksaf of rechtsaf.
De ander route kan door de tunnel ook heel druk zijn of vaststaan.
Daarom heb ik het liefst bij instappen meteen dat Maps me aangeeft welke route het snelst gaat. Heeft me al meerdere malen heel veel vertraging gescheeld. Ik gebruik dan maps, ook al kan ik beide routes dromen.
Maar als je navigatie dan eerst 6 - 10 minuten aan het opstarten is, begint dat behoorlijk te irriteren als het voor de zoveelste keer gebeurt.

Enfin, we gaan het zien, overmorgen mag ik langskomen en lezen ze de bende uit, hopelijk vinden ze een defect, is nu nog full garantie ;)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Ik heb juist meer overzicht in satteliet weergave, ik zie dan de bebouwing of vorm van naruurstukjes rond kruisingen en dat is voor mij herkenning.
Maar dat zal voor iedereen anders zijn qua ervaring. Ik heb een tijdje sateliet weergave uit gehad, en dat gaat ook prima, maar toch heb ik het gevoel dat met satelietweergave de boel net wat duidelijker is, vooral als je ergens moet afslaan en je hebt twee of drie afslagen vlak na elkaar, op de kaartweegave die je drie afgaande lijntjes en ja je kunt de afslagjes tellen uiteraard, maar met sateliet zie je net die ene boom bij de kruising, of dat gebou met dat ene dak, of dat afwijkende kleur fietspad.... net iets duidelijker vind ik..

• cdwave
ron65 schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:27:
[...]
Daarom heb ik het liefst bij instappen meteen dat Maps me aangeeft welke route het snelst gaat. Heeft me al meerdere malen heel veel vertraging gescheeld. Ik gebruik dan maps, ook al kan ik beide routes dromen.
Maar als je navigatie dan eerst 6 - 10 minuten aan het opstarten is, begint dat behoorlijk te irriteren als het voor de zoveelste keer gebeurt.
Is bij mij soortgelijk, aan het eind van de straat moet ik kiezen... Mijn workaround is dat ik de app van mijn vorige auto nog op m'n telefoon heb staan. Die start vele malen sneller op dan Google's bloatware, en die laat standaard gewoon een kaartje met verkeer zien. Triest, maar waar.

• Juancho
cdwave schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:26:
[...]

Dat zegt ook iets over de (belabberde) kwaliteit van de aanwijzingen. De tomtom was best goed in het aanduiden van "de tweede weg na de brug rechts" met stem en plaatjes (vergroot plaatje met brugsymbool, twee wegen en een pijl door de tweede weg, die geometrisch gezien helemaal niet klopt, maar wel heel duidelijk aangeeft wat de situatie over een paar honderd meter is). De google stem zegt alleen iets van "na 100 meter rechts" en als er dan twee wegen binnen 20 meter afsplitsen dan moet je op het kaartje gaan ontcijferen welke ze precies bedoelde, omdat Google probeert de situatie "reëel" weer te geven in plaats van schematisch, en de twee wegen dus zo'n beetje dezelfde pixels bezetten.
Nee hoor dat vind ik helemaal niet belabberd maar ik weet ondertussen hoe verschrikkelijk jij Maps vind. De aanwijzigingen zijn prima maar ik vind het gewoon een prettige view. Zijn laatste door Frankrijk, Spanje gereden, kleine plaatsen, grote plaatsen, we vinden Maps gewoon enorm prettig in gebruik.

Verder kan ik me amper voorstellen dat Maps starten op de telefoon zo lang duurt bij jou. Ik heb het eens getest hier op mijn Samsung telefoon maar ik kan de timer amper aanzetten want dan draait maps al.

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 22-09-2025 15:47 ]

• Largamelion
Ik vind de satelliet view veel aangenamer en vooral rustiger voor de ogen. Bovendien ontdek ik via de foto's geregeld plaatsen die ik anders waarschijnlijk nooit zou zien dus ik vind het best interessant. Dat de kleuren soms wat anders zijn tussen de verschillende foto's stoort me niet echt, kan gebeuren als ze in 'n ander seizoen getrokken zijn of als de belichting wat anders is.

Een van de weinige keuzes die je wel hebt op het infotainment in onze Volvo's dus iedereen blij toch? :)

• Kammika
ron65 schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:54:
[...]

heb je wel laatste OTA? ik heb hier vanaf 3.6.4, in combi met de tip om die caching uit te schakelen (staat ook ergens hier op het forum) vrijwel geen last meer van.

• Kammika
cdwave schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:26:
[...]

maarre als je tomtom fijner vindt, dan gebruik je die toch via Apple Carplay of Android Auto?

Ik moet zeggen dat ik sinds IOS 26 weer steeds vaker met de apple kaarten app navigeer. Die ziet er ook wel heel strak uit... (alleen kent helaas weer minder adressen dan Google, elke voordeel heb zijn nadeel ;-))

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:23:
[...]

heb je wel laatste OTA? ik heb hier vanaf 3.6.4, in combi met de tip om die caching uit te schakelen (staat ook ergens hier op het forum) vrijwel geen last meer van.
Ja het zal je verrbazen (mijzelf ook) maar OTA 3.7 kwam keurig door enkele weken terug.
De tip met caching en de tip met het switchen in "privacy instellingen" van die optie die de auto sensoren al dan niet uitleest heb ik ook allang toegepast.
Ook de tip om beide resets uit te voeren na de installatie is gedaan.

Ik kreeg de OTA in Belgie, en eerlijk gezegd was het daar een feestje met alles want de boel functioneerde prima en snel, ook na de OTA.
Het gezever begon toen ik terug ging, meteen die ochtend al traag opstarten van het hele systeem, daarna maps, maar op de terugweg werkte alles weer fijn tot ik de grens met Nederland overging.
Vanaf dat moment was het gedaan met LTE, alleen nog 3g, en onderweg dus tweemaal die blackout van het hele systeem.
En daarna alleen maar traag opstarten nog, geen enkele keer snel.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-12 23:06

Ik gebruik ook enkel de "gewone" kaart weergave. Persoonlijk vind ik dat juist rustiger ogen en overzichtelijker. Wellicht is daardoor Maps in mijn MY23 (voor mij) vlot zat.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• StevendGraaf
Nou bijna twee jaar probleemloos met de MY24 gereden te hebben, pak ik er nu een paar achter elkaar. Na het probleem met het alarmlampje dat blijft knipperen lijkt de airco nu ook kuren te vertonen. Al een paar dagen dat de ramen vaker beslaan dan normaal (zelfs op stand 3) en ik deze alleen weer met moeite schoon krijg met de ontwasemer, en dit meerdere keren per rit van een uur. Daarnaast maakt de airco/compressor veel meer geluid dan normaal. Als ik geparkeerd ben na een rit komt er vanachter het dashboard een geluid van een compressor die klinkt als een waterkoker voordat het water echt kookt, een ruisend geluid, dat samen met een zoemend geluid continue in toeren toe- en afneemt. Herkent iemand dit? Snel maar weer even langs de garage in ieder geval.

• Iddefridde
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-11 05:15
StevendGraaf schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:22:
Nou bijna twee jaar probleemloos met de MY24 gereden te hebben, pak ik er nu een paar achter elkaar. Na het probleem met het alarmlampje dat blijft knipperen lijkt de airco nu ook kuren te vertonen. Al een paar dagen dat de ramen vaker beslaan dan normaal (zelfs op stand 3) en ik deze alleen weer met moeite schoon krijg met de ontwasemer, en dit meerdere keren per rit van een uur.
Mijn ervaring met MY26 is vergelijkbaar. Airco heeft op lange rit afgelopen dagen verschillende momenten gehad helemaal uit te gaan ook wanneer de temp op LO staat. Na reset van infotainment komt er wel weer koude lucht echter is dit al enkele keren voor gekomen.

Verder kreeg ik afgelopen weekend een nieuwe bug dat wanneer ik op het auto icoontje klik rechts onderin het scherm ik niet het bekende keuze scherm kreeg voor instellingen maar 1 scherm met enkele opties waarmee ik niet verder kon navigeren.

Op dit moment lijkt het weer " normaal" te werken maar wanneer het terugkomt ga ik even naar de dealer.

Wat ik me nog afvroeg, ik kom van een Kia E-niro waar automatische ruitenwisser stand was. Ik bedoel geen regen is geen wisser activiteit en wel regen automatisch wissers in actie. Bij de Volvo lijkt intermediate de enige optie maar deze blijft wissen ook wanneer het droog is. Iemand tips?

Verder valt me op dat de lane assist optie van adaptive cruise controle erg wisselvallig is. Deze werkt enkel lekker op de snelweg en moet verder vooral uit.
Pagina: 1 ... 336 ... 347 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"