• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

marcel_76 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:44:
Sterker nog de app was net ook helemaal van slag, de auto staat voor te verwarmen wat ik niet aan heb gezet en wilde er eerst ook niet mee stoppen. Gelukkig nu weer wel gelukt, maar wat een bende af en toe.

Afspraak gemaakt in ieder geval voor onderhoud, ook even doorgegeven dat er nog trillingen zijn en ja die zijn er met winter en de geleverde all season banden, die zijn op spanning gezet etc. om maar gelijk dat eerste discussie punt weg te nemen. We gaan wel zien wat ze gaan doen, maar eerste mogelijkheid pas eind oktober ;-( nou ja... Dan tikken we ver in de 30k aan, prima.....
Ik heb, met heel veel moeite, ook een afspraak ingeschoten. De LM gaf de dealer niet weer als keuze, maar voor een software probleem moet je toch echt niet bij Kwikfit of een andere uitlatenboer zijn, die kon ik te kust en keur kiezen.
Bovendien is de wagen ngo in full garantie, en wear and tear loopt a.s. november af. Dus ik wil gewoon naar de dealer. Uiteindelijk die zelf maar gebeld en neergelegd dat:
- multitainment system in een uur tijd tweemaal vastliep en pas na 10 min weer loskwam
- Verbinding LTE verdween bij de grens met NL en niet meer terugkwam, nu al dagen 3g
- Bij een van de steunpunten van de krik is vermoedleijk bij een bandenwissel schade aan de bodem ontstaan, ik wil dat ze nagaan of dat kwaad kan of niet
- De voortrein begint te kraken op drempels, ook dat even nazien of er iets defect is.

Nou,dat wilde hij doen, dus binnenkort een bezoekje, maar als er wat moet worden gedaan buiten garantie om, moet ik die alsnog inschieten via de LM app en kom ik dus bij de banden en uitlatenboer terecht...

Los van dat ik de LM erg kortzichtig vindt in dat opzicht ( ze negeren de garantie en gratis onderhoud service waar ze recht op hebben en sturen je naar een bedrijf dat er geld voor vraagt) vind ik het wel jammer dat nu na 3 jaar de kraakjes en piepjes kennelijk beginnen te komen.
Maar laat ze het maar nazien, en de software eens uitlezen en kijken waarom die soms zomaar vastloopt en vervolgens reboot.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:54
ron65 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:57:
[...]

Los van dat ik de LM erg kortzichtig vindt in dat opzicht ( ze negeren de garantie en gratis onderhoud service waar ze recht op hebben en sturen je naar een bedrijf dat er geld voor vraagt) vind ik het wel jammer dat nu na 3 jaar de kraakjes en piepjes kennelijk beginnen te komen.
LM zal korting hebben bedongen bij de aankoop, en daarbij zal het gratis onderhoud vervallen zijn? De garantie kan ook ingeperkt zijn.

Wat voor een particuliere aankoop geldt, kan in een zakelijke overeenkomst eenvoudig weggestreept worden voor wat korting.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

guido66 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:21:
[...]

LM zal korting hebben bedongen bij de aankoop, en daarbij zal het gratis onderhoud vervallen zijn? De garantie kan ook ingeperkt zijn.

Wat voor een particuliere aankoop geldt, kan in een zakelijke overeenkomst eenvoudig weggestreept worden voor wat korting.
zou je denken?
Ze geven zelf aan "als er wat is, moet je gewoon naar de dealer rijden, je hebt full garantie tot 1-11-2026"

We zullen het nooit weten, dat soort dingen hoor je nooit.
Het is alleen frustrerend als je een keertje voor de software bij de dealer wilt zijn, dan geeft dat echt heel veel gedoe. Was vorige keer niet anders, ik had gewoon op wat verbetering gehoopt.

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:47
ron65 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:57:
[...]

Ik heb, met heel veel moeite, ook een afspraak ingeschoten. De LM gaf de dealer niet weer als keuze, maar voor een software probleem moet je toch echt niet bij Kwikfit of een andere uitlatenboer zijn, die kon ik te kust en keur kiezen.
Bovendien is de wagen ngo in full garantie, en wear and tear loopt a.s. november af. Dus ik wil gewoon naar de dealer. Uiteindelijk die zelf maar gebeld en neergelegd dat:
- multitainment system in een uur tijd tweemaal vastliep en pas na 10 min weer loskwam
- Verbinding LTE verdween bij de grens met NL en niet meer terugkwam, nu al dagen 3g
- Bij een van de steunpunten van de krik is vermoedleijk bij een bandenwissel schade aan de bodem ontstaan, ik wil dat ze nagaan of dat kwaad kan of niet
- De voortrein begint te kraken op drempels, ook dat even nazien of er iets defect is.

Nou,dat wilde hij doen, dus binnenkort een bezoekje, maar als er wat moet worden gedaan buiten garantie om, moet ik die alsnog inschieten via de LM app en kom ik dus bij de banden en uitlatenboer terecht...

Maar laat ze het maar nazien, en de software eens uitlezen en kijken waarom die soms zomaar vastloopt en vervolgens reboot.
Dat is en blijft heel apart, bij mij staat in de app van de LM gewoon dealer voor alles behalve voor bandenwissel dat is dan EuroMaster. Maar goed prima hoor, geen problemen met EuroMaster voor banden tot op heden goede banden geleverd en de wissels gaan OK. Koffie niet te drinken, maar goed dat is bij geen enkele bandenboer bijna O-)

Ik hoop in ieder geval dat ze er voor jou eens goed naar kunnen kijken.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
ron65 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:26:
[...]

zou je denken?
Ze geven zelf aan "als er wat is, moet je gewoon naar de dealer rijden, je hebt full garantie tot 1-11-2026"

We zullen het nooit weten, dat soort dingen hoor je nooit.
Het is alleen frustrerend als je een keertje voor de software bij de dealer wilt zijn, dan geeft dat echt heel veel gedoe. Was vorige keer niet anders, ik had gewoon op wat verbetering gehoopt.
Kan ook gewoon zijn dat dat een waardeloze dealer is. Probeer het eens een keer bij een andere zou ik zeggen…

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:12
cdwave schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:48:
[...]

Semantiek. En nogmaals, dat gaat over alleen het eerste punt, de rest geldt ook voor ACC.

[...]

Heeft niks met de "stand der techniek" te maken. Mijn vorige (fosiele) auto reed gewoon lekker soepel op de autopilot. Dus het kan wel.

[...]

Ik gebruik de AP/ACC dus niet. Beetje zuur wel, want dat zijn dure opties...
PA is inderdaad in de 40 serie een beetje ‘wild en hoekig’ weet ik uit 4 jaar ervaring daarmee.Het werkt wel, maar er zijn af en toe abrupte gedragingen. In andere Volvo’s (ook AAOS auto’s) is het veel beter, in mijn huidige XC60 sturt en remt het soepel en ook hoef ik veel minder ‘krampachtig’ het stuur vast te houden om meldingen te vermijden. Datzelfde, betere, gedrag bemerkte ik ook in de leen V60 die ik wel eens mee kreeg van de dealer.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:29
Valt mij op dat in de PS2 MY26 icm PA het stuur ook minder stevig vastgehouden hoeft te worden. Handje erop rusten is bijna altijd genoeg. Niet dat ik het veel gebruik want ik kan maar niet wennen aan PA op de NL wegen, maar afgelopen roadtrip op die lange stukken door Frankrijk heb ik ACC+PA wel regelmatig aangezet. Werkte prima.

Maar ook dan, het is een hulpmiddel. Ik blijf daarom altijd scherp en zal mijn benen ook bijv. nooit helemaal optrekken. Ik wil altijd snel kunnen reageren op de beide pedalen.

[ Voor 21% gewijzigd door Juancho op 18-09-2025 10:50 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zal voor een deel ook het verschil zijn in het soort sensor dat gebruikt wordt om het 'vasthouden' van het stuur te detecteren. Sommige auto's hebben iets van een 'touch' sensor in het stuur zelf zitten dat daadwerkelijk de aanraking detecteert, andere auto's (zoals de EX/XC40) detecteren of het stuur weerstand ondervindt bij draaien. Dan moet je dus daadwerkelijk de PA een beetje tegenwerken om te laten merken dat je het stuur vast hebt, in plaats van alleen je hand losjes op het stuur leggen.
Moet zeggen dat ik er in mijn EX40 nog weinig ruzie mee heb gehad. Het stuur met mijn linkerhand ergens linksboven ('kwart-voor' / 'tien-voor') vasthouden waarbij het gewicht van je arm dan deels op het stuur rust is voldoende.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op donderdag 18 september 2025 @ 06:15:
[...]

Kan ook gewoon zijn dat dat een waardeloze dealer is. Probeer het eens een keer bij een andere zou ik zeggen…
Nee, het is het systeem van de LM zelf, je moet een soort behandeling keizen (bijv onderhoud) en dan een datum, daarna krijg je 3 bedrijven voorgesteld waar je heen kunt. Per datum zijn dat andere bedrijven, waardoor je soms wel 30 werkdata moet doorspitten voor je het bedrijf tegenkomt waar je gewoon naar toe wilt.

Wat ook misgaat: Ik had een jaartje terug spontaan een gat in het rechter achterlicht, dat ontdekte de dealer bij verhelpen van en storing. het bleek de oorzaak zelfs. Ik had met veel moeite die afspraak bij de delaer kunnen leggen en niet bij een vaag uitlatenservice bedrijfje.
Die unit moet dus evrvangen worden, hadden ze op voorraad, maar.. geen toestemming LM, want het gat viel onder schade en dus moest ik hem separaat in de app als schade melden. Krijg je weer die reidel met data doorzoeken, maar dealer werd niet meer genoemd.
Bellen met LM "nee, mogen ze niet doen, is een schade, moet bij een schadebedrijf worden hersteld".

Ze stonden notabene al met een nieuwe unit klaar, maar nee, mocht niet. Dus afspraak 3 weken later bij een schadebedrijf, kostte me veel extra uren onder werktijd, veel kilometers om daarheen te rijden, ze moesten vervolgens de unit bestelllen want niet op voorraad, nog een keer erheen en 5 weken na de ontdekking werd de unit dan eindelijk vervangen. Had direct gekund!

Maar goed, we dwalen af. terug ontopic maar weer ;-)

Gaat nu dus om dat fantastische vastlopen van de schermen, ongevraagde reboot ervan, en traagheid ervan.
Ze willen het systeem nu even grondig uitlezen en dan kijken of er ergens iets toch niet helemaal lekker is. Ook de schade onder de bodem bij een opkrikpunt die ik teovallig ontdekte (denk bij een bandenwissel ontstaan) waarbij ik metaal zie onder het gat dat er nu zit, gaan ze nalopen of dat geen problemen voor de accu kan geven.

En ik heb sinds kort kraken van de voorwielophanging, vooral op drempels (waar dat eerder nooit te horen was), en daar kijken ze ook even naar.
Ik heb na veel proberen en rommelen en niets bereiken weer, ditmaal gewoon de dealer gebeld, beroep me op garantie voor de software en de krakende geluiden (zoals LM me op enig moment toebeet dat ik daarvoor onder garantie gewoon naar de dealer moest rijden en hun niet lastig vallen), en voor die schade mogen ze aangeven of die hersteld moet worden wegens mogelijke volgschade of dat het verder geen kwaad kan. Kan het dat wel, dan meld ik die als schade aan, en dan kun je weer naar zo'n vaag bedrijfje voor herstel etc etc.

• Juancho
Ik kan je nu al zeggen het gaat hooguit met wat opschonen en harde resets bjj de dealer wellicht iets sneller voor korte duur maar dat loopt snel weer vol. Je hebt simpelweg de nieuwe hardware nodig voor een structurele oplossing.

Zie het als een oude tablet. Die loopt ook vol en hardware trekt het niet meer. Kan je ff een fabrieksreset doen en is het heel even wat sneller. Maar gebruik je dat ding weer... Zelfde probleem.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:54:
Ik kan je nu al zeggen het gaat hooguit met wat opschonen en harde resets bjj de dealer wellicht iets sneller voor korte duur maar dat loopt snel weer vol. Je hebt simpelweg de nieuwe hardware nodig voor een structurele oplossing.

Zie het als een oude tablet. Die loopt ook vol en hardware trekt het niet meer. Kan je ff een fabrieksreset doen en is het heel even wat sneller. Maar gebruik je dat ding weer... Zelfde probleem.
je hebt helemaal gelijk, maar ja.. niets doen dan maar?
Dan worden ze er zich ook niet bewust van dat er structureel iets niet goed zit.
Er zijn twee echt werkende oplossingen:
- nieuwe hardware
- Software weer afschalen, het was toch ook goed toen alles net uitkwam?

De laatste is dan acceptabeler dan de eerste want die is te kostbaar, maar als met iets minder toeters en belletjes de boel weer gangbaar wordt vind ik het ook prima

• Juancho
ron65 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:36:
[...]

je hebt helemaal gelijk, maar ja.. niets doen dan maar?
Dat zal je wel moeten accepteren ja want no way dat er nog wat gaat gebeuren hieraan gezien het oudere modellen zijn en straks ook de XC40/EC40 aan een nieuwe versie toe is en gebouwd gaat worden op een heel ander platform. Ik snap de frustratie maar je denkt toch niet dat het telkens hier posten iets oplost? Of heb je zelf al eens acties uitgezet richting Volvo? Een LM gaat er, terecht, niks mee doen dus daar moet je het al helemaal niet beleggen.
Dan worden ze er zich ook niet bewust van dat er structureel iets niet goed zit.
Er zijn twee echt werkende oplossingen:
- nieuwe hardware
- Software weer afschalen, het was toch ook goed toen alles net uitkwam?
1. Nieuwe hardware gaat niet gebeuren, anders was die optie er echt wel en het zal wel wat complexer zijn dan even een CPU vervangen. Maar ook hier, en ik heb het al eens geopperd, misschien moeten jullie eens een collectief starten want als individu ben je sowieso kansloos. Steek de koppen bij elkaar en ga eens met Volvo NL in gesprek. Wellicht kunnen ze wat invloed uitoefenen. Nee heb je....

2. Software afschalen slaat eigenlijk ook nergens op want er is amper iets opgeschaald in 5 jaar. En nee, in het begin was het ook niet allemaal goed. Hoewel het toen allemaal iets sneller was (ik denk ook de nieuwigheid) zat er toen ook echt een duidelijke vertraging in alles en startte het systeem ook regelmatig vanzelf of en duurde het laden van Maps bijv. ook best lang. Dat weet ik allemaal nog heel goed. Er zijn mensen genoeg, waaronder ik, die letterlijk alles behalve Maps en Spotify, eraf gegooid hebben. Of eens een gehele reset. Wederom, vergelijk het met een tablet. Een jarenoud model gaat niet ineens in de huidige tijd heel snel zijn. Ook niet als het ding clean is.

Ik heb nu vergelijkingsmateriaal met de MY26 PS2. Dat is echt next level, wat je ook doet het is razendsnel. Zelfs met 3g :).

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 18-09-2025 13:40 ]

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:17
Juancho schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:39:
[...]

Dat zal je wel moeten accepteren ja want no way dat er nog wat gaat gebeuren hieraan gezien het oudere modellen zijn en straks ook de XC40/EC40 aan een nieuwe versie toe is en gebouwd gaat worden op een heel ander platform. Ik snap de frustratie maar je denkt toch niet dat het telkens hier posten iets oplost? Of heb je zelf al eens acties uitgezet richting Volvo? Een LM gaat er, terecht, niks mee doen dus daar moet je het al helemaal niet beleggen.

[...]

1. Nieuwe hardware gaat niet gebeuren, anders was die optie er echt wel en het zal wel wat complexer zijn dan even een CPU vervangen. Maar ook hier, en ik heb het al eens geopperd, misschien moeten jullie eens een collectief starten want als individu ben je sowieso kansloos. Steek de koppen bij elkaar en ga eens met Volvo NL in gesprek. Wellicht kunnen ze wat invloed uitoefenen. Nee heb je....

2. Software afschalen slaat eigenlijk ook nergens op want er is amper iets opgeschaald in 5 jaar. En nee, in het begin was het ook niet allemaal goed. Hoewel het toen allemaal iets sneller was (ik denk ook de nieuwigheid) zat er toen ook echt een duidelijke vertraging in alles en startte het systeem ook regelmatig vanzelf of en duurde het laden van Maps bijv. ook best lang. Dat weet ik allemaal nog heel goed. Er zijn mensen genoeg, waaronder ik, die letterlijk alles behalve Maps en Spotify, eraf gegooid hebben. Of eens een gehele reset. Wederom, vergelijk het met een tablet. Een jarenoud model gaat niet ineens in de huidige tijd heel snel zijn. Ook niet als het ding clean is.

Ik heb nu vergelijkingsmateriaal met de MY26 PS2. Dat is echt next level, wat je ook doet het is razendsnel. Zelfs met 3g :).
Ik heb de nieuwe interface gezien op een EX40 en het gaat inderdaad vlotter met de nieuwe SoC, maar er zit ook nog altijd lag op, als je vaak het beeld moet verversen of in- of uitzoomt.

Uw vergelijking met een tablet gaat niet op, want ik heb hier een tablet van 5 jaar oud liggen en die doet het nog zeer goed, krijgt zelfs nog de laatste firmware updates.

Het is gewoon een kwestie dat ze bij Volvo veel te trage SoCs te gebruiken, die eigenlijk al verouderd zijn nog voor de eerste produktie auto de band afrolt. Ik realiseer mij dat het een lange tijd duurt eer je door de ontwikkelingsfase, testfase,... bent, maar waarom krijgt dat ander merk met een T dit wel voor mekaar? Ik heb een dagje testgereden met een 2019 model en daar was qua vertraging niks op aan te merken. Ik wil hier niet een discussie starten V vs T maar gewoon dit gebruiken als referentie en de vraag stellen waarom ze bij Volvo (maar ook bij veel andere merken) er niet in slagen een infotainment af te leveren dat jaren mee gaat. Btw de MBUX infotainment van mijn vrouw haar Mercedez-Benz van 2018, draait ook nog altijd zeer vlot...

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:39:
[...]

Daarom dus, niets doen? nee want dan gebeurt er vanuit Volvo ook weinig.
Als veel mensen steeds weer aankloppen dat het systeem weer het punt heeft bereikt dat er vastlopers en spontane herstarts plaatsvinden, dan moeten ze er toch iets mee.

Ik heb zelf ook de indruk, let wel: INDRUK, dat er buffertjes vollopen waardoor de traagheid toeneemt en vastlopers beginnen voor te komen.
Zeker als je bedenkt dat na een reset bij de dealer het allemaal de eerste tijd weer soepeler loopt.

Daar zit wel degelijk een kans op verbetering zonder vervanging van de hardware, want waarom worden die buffertjes niet stelselmatig geleegd? Voor mijn gevoel (let op: GEVOEL) zou daar flink winst te behalen zijn.
Nee natuurlijk wordt de verouderde hardware nooit zo retesnel als de nieuwe, maar het kan wel worden geoptimaliseerd. Alleen zullen ze dat niet doen als ze niet van problemen afweten, dus gewoon als het vastloopt aan de bel hangen. En dan niet de LM, nee... die dealer. Laat die er maar tijd en geld in steken, als dat steeds terugkeert gaan die ook vanzelf bij Volvo aan de bel hangen.

Heb ik zelf actie naar Volvo ondernomen? niet rechtstreeks, dat kan doordat er een LM tussen zit niet zomaar. Ik heb nooit zo met de vuist op tafel kunnen slaan naar Volvo van "ik betaal voor een bepaalde kwaliteit en daar zitten jullie onder, los het op!". dat moet de eigenaar van de auto doen, de LM dus. En je geeft al aan: die doen dat niet. Helaas.

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Overigens denk ik wel dat @ron65 een exemplaar heeft gekregen die uitzonderlijke problemen heeft. Ik lees vaak over problemen die bij jou toch echt wel extremer lijken te zijn en niet alleen met ouderdom te maken moeten hebben. Hoe dat destijds ook ging met het uitblijven van updates ging en dat toen verholpen moest worden. Zou hem toch eens grondig na laten kijken, maar vervelend dat je die mogelijkheid niet krijgt van de LM.

• Juancho
ron65 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:21:
Heb ik zelf actie naar Volvo ondernomen? niet rechtstreeks, dat kan doordat er een LM tussen zit niet zomaar. Ik heb nooit zo met de vuist op tafel kunnen slaan naar Volvo van "ik betaal voor een bepaalde kwaliteit en daar zitten jullie onder, los het op!". dat moet de eigenaar van de auto doen, de LM dus. En je geeft al aan: die doen dat niet. Helaas.
Natuurlijk kan dat wel. Je kunt gewoon zelf, met wat ik adviseerder, een groepje samenstellen en met een lading serieuze punten naar Volvo gaan. Ik weet niet of je het meegemaakt hebt maar in het begin, alweer 5 jaar geleden, hebben wij dat ook hier gedaan en ontstond er een groepje met die een hoge meneer bij Volvo NL om tafel kon. Dat kan gewoon buiten de LM om, die heeft daar geen zak mee te maken. Jij als rijder en gebruiker heeft hele bruikbare informatie waar Volvo iets mee zou kunnen doen. Maar again, het heeft veel meer nut om dat als collectief te doen dan individueel een melding maken bij je dealer.

Maargoed, het is maar een advies.

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16:22
Ik zie mensen twijfelen tussen gaspedaal en stroompedaal.

De oorsprong van gaspedaal is Nederlands.
Gaspedaal = het pedaal dat de gasklep bedient. (Niet het pedaal voor gasoline).
Het is een voorbeeld van hoe een woord zijn oorspronkelijke, technische betekenis verliest en de standaardterm wordt. Daarom is gaspedaal de correcte naam, ook voor een EV – het is de correcte Nederlandse term "versnellingspedaal".

Analogie: Maggiblokjes voor bouillonblokjes.

22,29 kWh/100km

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
RigolleM schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:04:
[...]

Uw vergelijking met een tablet gaat niet op, want ik heb hier een tablet van 5 jaar oud liggen en die doet het nog zeer goed, krijgt zelfs nog de laatste firmware updates.
nou ja.. ik heb een oude ipad en die draait nog als een zonnetje. Ook nog een oude android tablet, die is niet meer vooruit te branden.. , werd met de verschillende os/app upgrades steeds trager

Zelfde heb ik ook met oude android telefoons. De iphones blijven wel redelijk draaien.

Ik heb het gevoel het idee dat dit dus redelijk android eigen is. Hoe blij @Juancho nu ook met zijn snelle systeem is: Aan het einde van de leaseperiode heeft hij wsch hetzelfde probleem weer terug :)

• Juancho
Kammika schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:46:
[...]
Hoe blij @Juancho nu ook met zijn snelle systeem is: Aan het einde van de leaseperiode heeft hij wsch hetzelfde probleem weer terug :)
Oprecht geen idee. Zou maar zo kunnen, of niet. Ik weet alleen dat het systeem nu toch echt een stuk sneller/snappier is dan toen ik de XC40 ontvang waar wellicht op dat moment al wat oudere hardware in zat. We gaan het meemaken :)

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:17
Kammika schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:46:
[...]

nou ja.. ik heb een oude ipad en die draait nog als een zonnetje. Ook nog een oude android tablet, die is niet meer vooruit te branden.. , werd met de verschillende os/app upgrades steeds trager

Zelfde heb ik ook met oude android telefoons. De iphones blijven wel redelijk draaien.

Ik heb het gevoel het idee dat dit dus redelijk android eigen is. Hoe blij @Juancho nu ook met zijn snelle systeem is: Aan het einde van de leaseperiode heeft hij wsch hetzelfde probleem weer terug :)
Ik maakte ook die bedenking na het posten van mijn verhaal, dat het wel eens aan het Android platform kan liggen. De Volvo XC40 heeft ondertussen al een paar upgrades gehad naar hogere Android versies en dat is hetzelfde fenomeen als bij Android tablets/phones. Out of the box draaien die allemaal soepel maar na een paar Android OS updates beginnen die trager en trager te worden, zeker als men nog eens aanpassingen doet aan de GUI. Mijn vorige Volvo had nog een Sensus infotainment en die was na 4 jaar nog altijd snappie...

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:48
Ik heb de gegevens van Google Maps eens gewist en nu is Maps voor mijn gevoel veel sneller.

Ga naar Instellingen > Privacy > Alle apps tonen > Google Maps > Opslag en cache. Bij Profielgegevens stond bij mij ruim 6 GB. Ik heb op de knop Opslag wissen getikt. Het wissen duurt even. Bij mij staat er nu nog 490 MB.

Je krijgt een wat spannende melding over het wissen van gegevens, maar het valt mee. Ik ben nog gewoon ingelogd in Maps. Ik moest een paar opties opnieuw kiezen.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:39
RigolleM schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:05:
[...]
Ik maakte ook die bedenking na het posten van mijn verhaal, dat het wel eens aan het Android platform kan liggen. De Volvo XC40 heeft ondertussen al een paar upgrades gehad naar hogere Android versies en dat is hetzelfde fenomeen als bij Android tablets/phones. Out of the box draaien die allemaal soepel maar na een paar Android OS updates beginnen die trager en trager te worden, zeker als men nog eens aanpassingen doet aan de GUI...
Herkenbaar ja.

De "ROM" android zit in een mooi compact, off-line gebouwd bestandsysteem. Applicaties en services starten daardoor vlot op. De "updates" helpen dat om zeep - die komen in een "live" deel terecht, worden minder goed gecomprimeerd en minder efficient ingedeeld. Na een tijdje is bijna alles in die "update".

En verder zal het wel gewoon domheid en luiheid zijn wat zorgt dat Android steeds logger en zwaarder wordt.

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:47
RigolleM schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:04:
[...]

Ik heb de nieuwe interface gezien op een EX40 en het gaat inderdaad vlotter met de nieuwe SoC, maar er zit ook nog altijd lag op, als je vaak het beeld moet verversen of in- of uitzoomt.

Het is gewoon een kwestie dat ze bij Volvo veel te trage SoCs te gebruiken, die eigenlijk al verouderd zijn nog voor de eerste produktie auto de band afrolt. Ik realiseer mij dat het een lange tijd duurt eer je door de ontwikkelingsfase, testfase,... bent, maar waarom krijgt dat ander merk met een T dit wel voor mekaar? Ik heb een dagje testgereden met een 2019 model en daar was qua vertraging niks op aan te merken. Ik wil hier niet een discussie starten V vs T maar gewoon dit gebruiken als referentie en de vraag stellen waarom ze bij Volvo (maar ook bij veel andere merken) er niet in slagen een infotainment af te leveren dat jaren mee gaat. Btw de MBUX infotainment van mijn vrouw haar Mercedez-Benz van 2018, draait ook nog altijd zeer vlot...
Ik denk dat ze daarom nu hebben gekozen voor de Qualcomm oplossing, als ik kijk naar oudere Android telefoons dan draaien die nog prima wanneer deze een Qualcomm chip hebben. Laat staan dan de telefoons welke ik heb O-) maar het klopt dat het ook kan zijn dat het trager wordt. Veelal kan dat ook komen door alles wat erbovenop geplaatst wordt, native is het OS misschien helemaal niet trager.

Ik weet niet waarom ze destijds voor Intel hebben gekozen, prima hoor voor laptops en servers maar voor IOT achtige zaken heb ik het nooit begrepen daar zijn simpelweg andere producenten gewoon veel beter in.

[ Voor 6% gewijzigd door marcel_76 op 18-09-2025 17:47 ]

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Pagina: 1 ... 335 336 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"