Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:27
Juancho schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:54:
[...]

Even gekeken maar ik draai idd op 3.6.4. Auto morgen precies een week geleden opgehaald. Dus vast de laatste software. Draait overigens wel als een zonnetje. Systeem is heerlijk snel met de nieuwe processor 👌🏽

[Afbeelding]
Tsja…. Nu heb je natuurlijk spijt dat je geen Volvo hebt, dan had je al 3.7.0 gehad 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Haha nee joh, die OTAs stellen al langere tijd niks meer voor en ze maken niet voor het eerste wat anders kapot wat altijd werkte. Heb me er allang bjj neergelegd dat er geen spectaculaire ontwikkelingen gaan komen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:50
Over kapot maken gesproken... Ik heb al 2 dagen problemen om de laadplanning aan te passen vanuit de app, krijg steeds een foutmelding wat ik ook probeer 😏.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUOY2TpWfmA_0iqGzFHiwqxHqyA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HQ4j8bhfnzHklCK3NLSwBpFV.png?f=fotoalbum_large

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Largamelion schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:41:
Over kapot maken gesproken... Ik heb al 2 dagen problemen om de laadplanning aan te passen vanuit de app, krijg steeds een foutmelding wat ik ook probeer 😏.

[Afbeelding]
Het zal het probleem in de app niet oplossen, maar ik ben inmiddels over naar evcc. Dan heb ik hier iig geen last meer van (en ook nog eens veel
Flexibelere qua laadplanning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:24

MicroStar_NL

Knowledge is power

Largamelion schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:30:
[...]
Ik merkte daarnet wel een fix van 3.7.0 op... de muziekapp opent EINDELIJK van de eerste keer de juiste app i.p.v. eerst eenmaal de laatst geopende. 🎉
Denk dat je geluk hebt, want met 3.7.0 ging het vanochtend toch weer mis.
Met voice command 'speel radio 2'... 'OK, speel radio 2 af op radio' om vervolgens verder tegaan met Spotify.
Mss wilde de auto het nummer nog afluisteren ;)

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 20:33
Kammika schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:03:
[...]

Het zal het probleem in de app niet oplossen, maar ik ben inmiddels over naar evcc. Dan heb ik hier iig geen last meer van (en ook nog eens veel
Flexibelere qua laadplanning)
Evcc is een echt verademing op dat vlak.
Hier ook, gedaan met priegel in de laadplanner of proberen de laadstroom te beperken in de wagen.

De vrouw des huizes is ook bijna mee ( wagen elke keer gewoon inpluggen en token gebruiken zelfs als je nog niet direct wil laden) en hoogstens een enkele keer schakelen tussen off/pv/min+ pv. Ons pv installatie was/is enkel voorzien om de noden van het huis af te dekken , dus de wagen erbij is onmogelijk/krap.

Ps: De eerder vermelde geur is verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:30:
[...]
100%. Bij de meesten van jullie noorderburen ligt dat sowieso wat hoger gezien jullie overdag maar 100km/u meer mogen op de snelweg.

Ik merkte daarnet wel een fix van 3.7.0 op... de muziekapp opent EINDELIJK van de eerste keer de juiste app i.p.v. eerst eenmaal de laatst geopende. 🎉
Nou, momenteel zit ik al enkele weken bij onze zuiderburen :-)
Daar mag je inderdaad sneller op de snelwegen.

Maar nog altijd bij 90% vulling zie ik getallen als 360, en een enkele 380 op het dashboard staan.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:14
Juancho schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:47:
Haha nee joh, die OTAs stellen al langere tijd niks meer voor en ze maken niet voor het eerste wat anders kapot wat altijd werkte. Heb me er allang bjj neergelegd dat er geen spectaculaire ontwikkelingen gaan komen.
Ik kijk het in het vervolg hier eerst eens even aan, als ik geen interessante nieuwe goodies krijg met een update laat ik die lekker ff links liggen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:55
Bij mij is Google Maps in satellite view ook traag, maar ik weet niet of dat na update 3.7 is begonnen. Ik zie telkens witte tegels in de hoeken, die na een paar tellen ingevuld worden. Soms zijn tegels ook niet scherp. Ik denk dat Maps “weet” welke tegels er straks nodig zijn, ik gebruik Maps immers als navigatie. Maar pre-loading van de tegels doet Maps blijkbaar niet.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:38:
Bij mij is Google Maps in satellite view ook traag, maar ik weet niet of dat na update 3.7 is begonnen. Ik zie telkens witte tegels in de hoeken, die na een paar tellen ingevuld worden. Soms zijn tegels ook niet scherp. Ik denk dat Maps “weet” welke tegels er straks nodig zijn, ik gebruik Maps immers als navigatie. Maar pre-loading van de tegels doet Maps blijkbaar niet.
Dat effect herken ik, maar al van veel langere tijd.
Vandaag bij instappen duurde het minuten voor het middenscherm bruikbaar werd, het reageerde niet of tergend traag. Ik had het echt nodig omdat ik in een mij onbekende omgeving ben en navigatie dus heel welkom is.
Naar een winkel gereden, wat boodschappen gehaald, in de kofferbak gezet en instappen, wederom traag.
Even gewacht, en bij het verlaten van het parkeerterrein: geen geluid, ook niet van richtingaanwijzers.

Iets verderop een opstopping wegens werkzaamheden met verkeerslichten, even waargenomen om de hele meuk te resetten met de homeknop.
Wel weer geluid, maar... "Uw volvo ID is verlopen, log opnieuw in". GRRRRR.

Net op dat moment gaat alles weer rijden, en dan kun je ineens je ID niet verder intikken, want dat zou onveilig zijn tijdens rijden. Ja, log me er dan ook niet uit. Nergens voor nodig.
Pas kilometers verderop een gelegenheid om te stoppen en de inlog af te maken, al die tijd geen maps beschikbaar want daarvoor moest eerst die inlog worden afgerond.

Enfin, het periodiek terugkerende ochtendje kuren en nukken vanuit Volvo hebben we ook weer gehad, hopelijk weer een aantal weken vlekkeloze werking vanaf nu :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Accepteer het nou maar. Jullie hardware is gewoon (zwaar) verouderd en dat gaat een OTA of een keer cache legen niet oplossen. Ik zou als ik m'n XC40 nog een tijd moest rijden echt eens kijken of je hier met elkaar en evt aangevuld met een ander platform iets kan opzetten maar Volvo om een processor upgrade mogelijk te maken. Jaren terug in het begin hebben we met een groepje hier ook zo'n team opgezet dat met de Volvo NL top in gesprek kwam.

Nee heb je, als collectief kan je misschien wel iets laten bewegen en een misschien of zelfs ja krijgen.

Want ik durf nu wel te stellen, het is niet alleen dat ik een "schoon" systeem heb. Mijn eerste weken/maanden in de P8 zat er ook gewoon al een hele lichte vertraging in alles. Alleen viel het toen veel minder op omdat het nog acceptabel was. Nu met de nieuwe hardware is die lack echt weg. Je kan klikken, drukken en swipen wat je wil maar het systeem reageert razendsnel en blijft dat doen. Puur de hardware.

[ Voor 27% gewijzigd door Juancho op 03-09-2025 13:23 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10:50
Vraag.
In onze XC40 MY24 zit zowel voor als achter interieurverlichting.
Als ik die zelf aan doe gaat het aan en bij het afsluiten van de auto weer uit.
Als ik voor of achter een deur open, dan gaat de interieurverlichting niet aan.
Ik heb gisteren in de instellingen gekeken en kan daar geen instelling voor de interieurverlichting vinden.
Wat zie ik over het hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 20:05
tukker999 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:48:
Vraag.
In onze XC40 MY24 zit zowel voor als achter interieurverlichting.
Als ik die zelf aan doe gaat het aan en bij het afsluiten van de auto weer uit.
Als ik voor of achter een deur open, dan gaat de interieurverlichting niet aan.
Ik heb gisteren in de instellingen gekeken en kan daar geen instelling voor de interieurverlichting vinden.
Wat zie ik over het hoofd.
Eventjes gezocht voor je :)

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44
3.7 heeft bij mij ook niet echt verbetering gebracht. De radio springt nog steeds willekeurig naar Arrow Classic Rock.

Maar vooral Maps is een drama geworden in het buitenland. Zoeken naar een lader (ik heb voorkeur voor Tesla) werkt echt voor geen meter. Pas na de laatste stop had hij door wat ik wilde, maar de eerste twee stops waren echt geen goeie ervaring.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-09 23:52
Venomer schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:38:
Ik heb dus weer even de sensor gegevens vandaag uit en aangezet zoals al eerder in het topic genoemd en ik heb even geforceerd de offline maps van werk en thuis gedownload. Die waren nog prima volgens de datum die erop stond, echter toch gewoon even opnieuw gedownload. In de middag was alles daarna wel weer een stuk vlotter dan voorheen.

Ja verouderd ik snap het... Maar daar is niets aan te doen...... Ik ben ook ouder O-)

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

Vandaag had ik onderweg naar Denemarken dat ik bij een snellaadplein van Allego, elke keer een laadstoring kreeg (rood ledlampje bij de uitsluiting).
3 verschillende palen geprobeerd en ook de auto 15min zonder stekker, afgesloten met rust geladen.
Er was toch niemand dus kom hem rustig even laten staan, maar niks hielp.
Uiteindelijk maar naar de eerst volgende gereden (Ionity), niks aan de hand en begon met 175kW te laden.

Op de Allego palen zag ik geen storing/service melding of iets dergelijks.
Volgens GM, Cargemap en Tap Electric waren 8/8 palen beschikbaar.
Iemand een idee wat het geweest kan zijn :? ?
Vond het wel verdacht worden dat in al de tijd ik er was, er niemand bij kwam ;).

Verder is de reis (880km, 20.1 kWh/100km, gem. 97km/u) heel goed verlopen.
Had van te voren niet echt gekeken naar de laadstops en me ook niet aan het laadtijd gehouden.
Na het rusten zat er alweer zo'n 70%. GM kwam zelf met nieuwe laadstops en gewoon naar de eerst volgende gereden.
Toevallig 2x bij dezelde rustplaatsen uitgekomen als vorig jaar met m'n Golf, maar nu dan om ook te laden :)
(Is al vaker gemeld, maar de Volvo gaat wel heel soepel naar de 170 :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 20:05
Ben heel benieuwd hoe de EX60 het gaat doen, hier alvast een voorproefje :)

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
ArnoudN schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:54:
3.7 heeft bij mij ook niet echt verbetering gebracht. De radio springt nog steeds willekeurig naar Arrow Classic Rock.

Maar vooral Maps is een drama geworden in het buitenland. Zoeken naar een lader (ik heb voorkeur voor Tesla) werkt echt voor geen meter. Pas na de laatste stop had hij door wat ik wilde, maar de eerste twee stops waren echt geen goeie ervaring.
Staan de filtertje wel goed?

• Babtvt
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:21
zucht, vandaag geen verbinding. compleet offline. zelfs na meerdere keren home reset.
Ontwaseming reset lijkt niet te werken vandaag, ook meerdere malen geprobeerd maar daar reageert nu niets op.

auto maar uit gezet en einde van de dag maar weer eens kijken oftie wat wil doen.

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

• Kammika
Babtvt schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:46:
zucht, vandaag geen verbinding. compleet offline. zelfs na meerdere keren home reset.
Ontwaseming reset lijkt niet te werken vandaag, ook meerdere malen geprobeerd maar daar reageert nu niets op.

auto maar uit gezet en einde van de dag maar weer eens kijken oftie wat wil doen.
Had ik gisteren ook bij een ritje (was gelukkig lang niet gebeurd). Na een half uur het volgende ritje en toen werkte het allemaal weer. Kennelijk is er weer wat instabiliteit op de oude Tmobile (zal nu wel Odido zijn) netwerk...

De standaard workaround (via de hotspot van de telefoon) werkte prima overigens, blijft wel irritant natuurlijk dat dat nodig is....

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Babtvt schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:46:

had ik gistermiddag ook last van (was in Belgie, vlak naast Luxemburg), duurde enkele uurtjes en toen was de verbinding er weer.

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:29

Superflip

*pwiet*

Hier ook al meer dan 24u de auto offline. Intussen ook al gereden en biedt geen oplossing.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:14
Komt er weer een update aan?

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:14
Tranquility schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:45:
[...]
Precies, geluid via USB is echt geweldig.
dito.

Het echte gemis is het gebrek aan een alternatief. Toen de cassette verdween, kwam de CD speler. Die bleef een tijdje, toen kwam USB erbij, en ging de CD speler eruit. Nu gaat de USB eruit en er komt helemaal niks voor terug. De volvo biedt dus voor het eerst sinds pakweg 1950 geen enkele optie aan om eigen muziek af te spelen.

Waarschijnlijk komt het erop neer dat ik een bordje moet knutselen die zich als bluetooth (of USB, als dat kan) audio bron aanmeldt en dan zelf die USB content afspeelt. Ziet er natuurlijk ruk uit, dat je niet de titel/artiest ergens op het display kunt zien...

• cdwave
ArnoudN schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:54:
3.7 heeft bij mij ook niet echt verbetering gebracht.
Ik heb nog geen verschil kunnen ontdekken.
Heb wel het idee dat maps nog trager opstart dan voorheen, maar dat kan toeval zijn.

• RaRe
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-09 16:41
ron65 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:24:
[...]

had ik gistermiddag ook last van (was in Belgie, vlak naast Luxemburg), duurde enkele uurtjes en toen was de verbinding er weer.
Weliswaar heb ik een ander type auto, V60 T6 (2024), maar ook bij mij na de laatste OTA update alleen 3G of soms helemaal geen internet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
cdwave schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:12:
[...]

dito.

Het echte gemis is het gebrek aan een alternatief. Toen de cassette verdween, kwam de CD speler. Die bleef een tijdje, toen kwam USB erbij, en ging de CD speler eruit. Nu gaat de USB eruit en er komt helemaal niks voor terug. De volvo biedt dus voor het eerst sinds pakweg 1950 geen enkele optie aan om eigen muziek af te spelen.

Waarschijnlijk komt het erop neer dat ik een bordje moet knutselen die zich als bluetooth (of USB, als dat kan) audio bron aanmeldt en dan zelf die USB content afspeelt. Ziet er natuurlijk ruk uit, dat je niet de titel/artiest ergens op het display kunt zien...
De tidal app heeft toch ongecomprimeerde CD kwaliteit (ofwel gelijk aan FLAC bestanden)? Is dat dan niet het alternatief voor audiofielen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:05
Kammika schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:39:
De tidal app heeft toch ongecomprimeerde CD kwaliteit (ofwel gelijk aan FLAC bestanden)? Is dat dan niet het alternatief voor audiofielen?
Niet alleen voor audiofielen hoor. Ik heb in de auto doorgaans 320kbps LAME-encoded mp3's. Klinkt transparant. Ik heb een enorme verzameling, voornamelijk zelf gemaakte compilaties van een wat minder populair genre muziek.Om dat allemaal in streaming diensten terug op te zoeken is onbegonnen werk.

Daarnaast vind ik bijv. Spotify niet lekker werken. Geen overzicht welke playlist je momenteel aan het afspelen bent, net als de volgorde die je niet kan bepalen, en zo zijn er nog veel meer irritaties met deze dienst.
Nee, ik wil gewoon mijn eigen muziekbestanden afspelen die ik netjes geordend en genummerd in mappen heb staan. Is dat echt zo veel gevraagd?

• marcel_76
Kammika schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:01:
[...]

Had ik gisteren ook bij een ritje (was gelukkig lang niet gebeurd). Na een half uur het volgende ritje en toen werkte het allemaal weer. Kennelijk is er weer wat instabiliteit op de oude Tmobile (zal nu wel Odido zijn) netwerk...

De standaard workaround (via de hotspot van de telefoon) werkte prima overigens, blijft wel irritant natuurlijk dat dat nodig is....
Nee denk dat het met iets anders te maken heeft, ik heb soms ook gewoon dat het niet werkt maar mijn telefoon werkt prima. Die zit ook op Odido met een voormalige T-Mobile simkaart.

Ik gok, dat net als je internet via een access point gaat op je mobiel dit ook zo is voor de Volvo echter dat deze access point van Volvo is om zodoende slimmer met data etc. om te gaan. Stel je voor caching, etc. wat kan helpen voor reductie op data gebruik en dus kosten voor Volvo. Maar wat als dat access point nu eens instabiel is? Dan is je verbinding wel live maar er gaat gewoon geen data doorheen.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdwave
[...]
Het gaat helemaal niet om de "kwaliteit" van de audio, maar puur en alleen om het bedieningsaspect. Dus niet of de Volvo wel oxidevrije audio kabels gebruikt. Gewoon, ik heb een verzameling audio, ik wil die op een of andere manier in de auto hebben. Of ik die dan op een DVD moet branden of op een SD kaart moet zetten in OGG formaat, dat maakt me allemaal niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Tranquility schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:17:
[...]
Nee, ik wil gewoon mijn eigen muziekbestanden afspelen die ik netjes geordend en genummerd in mappen heb staan. Is dat echt zo veel gevraagd?
Ik denk dat het probleem is dat Google dan niet mee kan luisteren. Die wil weten wat je speelt en waar en wanneer. Dat lijkt zo waardevol te zijn dat een auto van 56000 euro nog steeds zijn navigatie dienst moet bekostigen met je privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:03
cdwave schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:29:
[...]

Ik denk dat het probleem is dat Google dan niet mee kan luisteren. Die wil weten wat je speelt en waar en wanneer. Dat lijkt zo waardevol te zijn dat een auto van 56000 euro nog steeds zijn navigatie dienst moet bekostigen met je privacy.
Hoewel ze natuurlijk graag alle informatie van je willen, kunnen ze dat perfect doen ook als je files leest van een datadrager die niet ingebouwd is in de wagen.

Het is net omdat ze dat soort telemetrie gegevens hebben, dat ze kunnen inschatten dat de voordelen die dit biedt voor gebruikers niet opweegt tegen enerzijds de inherente veiligheidsrisico's die dit creëert (die veel zwaarder doorwegen voor een wagen dan voor je persoonlijke telefoon) en de effort die nodig is om dit makkelijk en veilig te houden voor de waarschijnlijk enorm kleine groep van gebruikers die dit wensen.

Ik snap dat je het wilt en dat het dus vervelend voor je is. Maar daar zo'n samenzweringsverklaring voor bedenken is wel zeer vergezocht, vooral omdat er meer waarschijnlijke verklaringen zijn die niet zo moeilijk te begrijpen zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
[...]

Heb je ook maar enig bewijs om dat te kunnen onderbouwen? Ik kan niks terugvinden over het verzamelen van data van een app die geen verbinding maakt met Google services in de privacy policy van zowel Volvo als Google.

Jammere is dat dit soort uitspraken blijven rondzingen. Net zoals de zogenaamde teruggetrokken updates continu of zogenaamde voorkeuren van bepaalde snelladers. Straks moeten we nog alu hoedjes op als we in onze Volvo rondrijden…

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
[...]

Laten we even doorredeneren in deze paranoia gedachte. Ik zou dan liever voor een streaming dienst gaan. Een usb stick is veel makkelljker te scannen door Google, dan dat Google zo´n 3rd party app als spotify qua verkeer moeten gaan afluisteren..

Luisteren via bluetooth, carplay of android auto valt dan ook af, want ook daar wordt aan het OS doorgegeven welke muziek afgespeeld wordt op die telefoon. (en sowieso was de kans natuurlijk ook al 70% was dat er android op dat Device draaide...).

Roept bij mij wel de vraag op: Als je hier bang voor bent, Waarom heb je dan uberhaupt een auto gekozen waar Google Infotainment op draait? En ben je dan alleen bang voor Google, of meer voor corporates in het algemeen, want dan vallen eigenlijk alle infotainment met internetconnectie af.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44
Juancho schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:04:
[...]

Staan de filtertje wel goed?
Ja, het gekke is dat het de 2e reisdag opeens wel perfect ging. Zelfs een heel plan tot de eindbestemming met alleen Tesla laders en onderweg nog een verbetering van het reisplan.

Vanochtend opeens alleen geen internet en gps in de auto en ook de reset wilde niet werken. Als in, het SOS lampje bleef wit en ging niet knipperen. Nadat de auto 10 minuten stil had gestaan in een parkeergarage werkte alles weer goed.

Zal wel ouderdom van de auto zijn. Hij wordt ook al bijna 4 jaar in oktober.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Ophidian schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:52:
[...]

Heb je ook maar enig bewijs om dat te kunnen onderbouwen? Ik kan niks terugvinden over het verzamelen van data van een app die geen verbinding maakt met Google services in de privacy policy van zowel Volvo als Google.

Jammere is dat dit soort uitspraken blijven rondzingen. Net zoals de zogenaamde teruggetrokken updates continu of zogenaamde voorkeuren van bepaalde snelladers. Straks moeten we nog alu hoedjes op als we in onze Volvo rondrijden…
Ooh ben ik dan de enige die met een alu hoedje in de Volvo zit? _/-\o_ _/-\o_

Alle gekheid op een stokje bepaalde privacy is vind ik al weg, maar goed we kunnen er tegen aan blijven schoppen sommige dingen veranderen niet. Zelfde als dat de halve wereld wild is van AI en alle persoonlijke foto's en gegevens erin stopt. Tsja wat gebeurt daar mee? Iedereen moet het zelf weten, AI helemaal top, gebruik het ook maar wel door na te denken.

Google in de Volvo luistert toch wel mee, ik heb ingesteld dat er niet geluisterd wordt naar OK, Google. Kortom ik moet de knop op het stuur indrukken voor spraak commando's, dit testen door OK Google te roepen werkt ook want de auto geeft geen kick. Toch heel soms zonder een knop in te drukken roept de Google Assistent (terwijl we in de auto in gesprek zijn) spontaan ik begrijp niet wat je bedoeld. Nee .... want ik vraag je ook niets. Kortom, er wordt meer meegeluisterd dan we verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Kammika schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:27:
Laten we even doorredeneren in deze paranoia gedachte. Ik zou dan liever voor een streaming dienst gaan. Een usb stick is veel makkelljker te scannen door Google, dan dat Google zo´n 3rd party app als spotify qua verkeer moeten gaan afluisteren...
Makkelijkst is gewoon de audio stream oppikken (want die gaat toch al naar de auto) en fingerprinten, dat werkt prima, weet hij ook meteen wat er afgespeeld wordt. Dus het maakt helemaal niks uit hoe je geluid bij de speakers komt.
Roept bij mij wel de vraag op: Als je hier bang voor bent, Waarom heb je dan uberhaupt een auto gekozen waar Google Infotainment op draait?
In de keus voor een volgende auto is Google wel een zwaar wegend minpunt geworden ja. Ik heb deze leasebak overgenomen omdat dat makkelijk uitkwam (en niet omdat na veel proefritten en wikken en wegen van allerlei alternatieven deze als beste uit de bus kwam ofzo).

Wat mij vooral tegenstaat is hoeveel "toestemming" er nodig is. Na een fabrieksreset ben je ruim een uur zoet met het doorlezen en doorklikken van allerlei permissie schermen, tot je er zo murw van bent dat je maar gewoon op de "ja op alles" blijft rammelen om er maar vanaf te zijn. Waarom heeft, bijvoorbeeld, de rittenadminstratie speciale toestemming nodig? Als hij z'n spul netjes in de auto opslaat en een beetje redelijk beveiligt, dan is dat niet nodig. Omdat het zo nodig naar "de cloud" geslingerd moet worden? Nergens voor nodig. Zonder speciale toestemming en koppeling met je Google account kun je geen locaties opslaan in de navigatie. Dat de navie helemaal niks lokaal wil opslaan is niet alleen raar, maar ook nog eens onhandig. Als m'n vrouw toevallig de volgende dag rijdt, kan ze de bestemming van de dag ervoor niet terughalen en makkelijk kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
marcel_76 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:30:
[...]
Ooh ben ik dan de enige die met een alu hoedje in de Volvo zit?
Oh, heb je ook zo'n glazen dak die je niet dicht kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
marcel_76 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:30:
[...]... ik heb ingesteld dat er niet geluisterd wordt naar OK, Google...
Ik ook, want elke grapjas die in de auto stapt en het Google logo in het scherm ziet, begint meteen vanaf de achterbank "he google" te roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Ophidian schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:52:
[...]Jammere is dat dit soort uitspraken blijven rondzingen.
Dat is helemaal waar.

Ondanks dat ik het altijd wel leuk vind om allerlei complottheorieën te opperen, ga ik voorlopig uit van "don't attribute to malice what can be sufficiently explained by stupidity".

Op een halfbakken complot suggestie reageren werkt ook averechts - wat je aandacht geeft, groeit juist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Grappig. Ik was juist in m'n nieuwe PS2 met AAOS in amper 15 min klaar om m'n eigen profiel + die van mn partner en alles wat er bij hoort in te stellen.

Zo simpel en ook handig. Als je tenminste privé ook Google zaken gebruikt. Zoals Apple fans vooral aan IOS willen vasthouden.

Was zo gepiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
cdwave schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:45:
[...]

Oh, heb je ook zo'n glazen dak die je niet dicht kan maken?
8) Kan wel dicht maar het maanlicht schijnt zo lekker op dat alu hoedje, leuke weerkaatsing voor andere weg gebruikers O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
cdwave schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:46:
[...]

Ik ook, want elke grapjas die in de auto stapt en het Google logo in het scherm ziet, begint meteen vanaf de achterbank "he google" te roepen.
Precies... Zo eentje heb ik er ook, dus dat staat uit. Eerst vragen mag ik wat aan Google vragen? Dan gaan we geen gekke dingen vragen? Ja papa, ok dan druk ik op de knop.

Al een keertje gehad dat mijn dochter riep Google wat is poep? En vervolgens keihard uit de speakers de toilet werd doorgetrokken O-)

[ Voor 13% gewijzigd door marcel_76 op 05-09-2025 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:29
Juancho schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:40:
Grappig. Ik was juist in m'n nieuwe PS2 met AAOS in amper 15 min klaar om m'n eigen profiel + die van mn partner en alles wat er bij hoort in te stellen.
@cdwave schreef dat hij ook alle schermen doorgelezen heeft.. ik krijg het gevoel jij dat niet gedaan hebt…;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
jorisjansen3 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:10:
[...]

@cdwave schreef dat hij ook alle schermen doorgelezen heeft.. ik krijg het gevoel jij dat niet gedaan hebt…;-)
Ik lees de tekst bij de vinkjes die je wel/niet kan zetten. Dat is idd voor mij genoeg. Als je je zo'n zorgen maakt zou ik sowieso geen Google/Apple of wat voor account dan ook nemen. Sterker nog, ik zou data in de auto uitzetten 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jetro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:33
Even checken of meer mensen dit hebben gehad, ik rijd met one pedal uit, de auto gedraagt zich dus als een klassieke automaat.

Nou had ik laatst enkele mensen op de achterbank, na parkeren had ik nog niet het pedaal nogmaals ingetrapt voor de ‘handrem’. Ook de P niet gedrukt.

Nu stapt er iemand achter uit, de deur is dus open. Ik haalde, zonder het in de gaten te hebben, mijn voet van de rem en de auto begon meteen te rijden, terwijl iemand uitstapte. Lijkt me niet de bedoeling toch ?

Begin me langzaam af te vragen wie hier de auto bestuurd, vroeger was ik dat zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
De XC40 heeft naar mijn weten geen creep mode dus dat is idd gek want het klinkt wel als creep mode. Wat ik wel heel soms had was dat ik vanuit parkeerstand iets stroompedal indrukte de auto met een rotganf naar voren schoot.

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 06-09-2025 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Juancho schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:38:
De XC40 heeft naar mijn weten geen creep mode dus dat is idd gek want het klinkt wel als creep mode. Wat ik wel heel soms had was dat ik vanuit parkeerstand iets stroompedal indrukte de auto met een rotganf naar voren schoot.
Jawel wel creep mode, hij gaat vanzelf rijden zonder one pedal drive of wanneer je hem niet op P of auto hold hebt gezet. Ik gebruik ook geen one pedal en zodra ik de rem loslaat gaat de auto rijden, volgens mij doen alle auto's dit alleen wanneer bestuurdersdeur open gaat is volgens mij automatisch op P. Al gebruik ik dat persoonlijk niet en druk altijd op de P en hoor de remklauwen aangrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ah ok ja dan is het logisch. En dan kan je bij de Volvo dat dus niet uitzetten. Kan bij de Polestar 2 wel. OPD en Creep mode los van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:57
Ook de off-road mode kent creep. Dan is ineens je one pedal drive weg...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:11
[...]

Audiowagon als appje is prima met USB muziek in FLAC formaat. Werkt als een trein. Ik snap het probleem niet vermoed ik.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Jetro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:15:
Even checken of meer mensen dit hebben gehad, ik rijd met one pedal uit, de auto gedraagt zich dus als een klassieke automaat.

Nou had ik laatst enkele mensen op de achterbank, na parkeren had ik nog niet het pedaal nogmaals ingetrapt voor de ‘handrem’. Ook de P niet gedrukt.

Nu stapt er iemand achter uit, de deur is dus open. Ik haalde, zonder het in de gaten te hebben, mijn voet van de rem en de auto begon meteen te rijden, terwijl iemand uitstapte. Lijkt me niet de bedoeling toch ?

Begin me langzaam af te vragen wie hier de auto bestuurd, vroeger was ik dat zelf.
Volgens mij is dat standaard gedrag voor een automaat. Mijn Octavia met DSG7 bak die ik 2 autos hoervoor had, deed precies hetzelfde.
Je dient als bestuurder als je zo'n voertuig tot stilstand brengt en iemand wil in/uitstappen je voet gewoon op de rem te houden, of de handrem aan te trekken/zetten.
is meen ik zelfs onderdeel van de rijopleidingen met automaat, maar in de wegenverkeerswet staat dat je je voertuig dient te zekeren tegen ongecontroleerd bewegen als het geparkeerd staat of mensen bezig zijn in/uit te stappen.

Ik zie dit dus niet als gebrek aan de wagen, maar gewoon standaard gedrag waar je als bestuurder correct mee om moet gaan.

Overigens rij ik altijd OPD, zelfs met caravan, en dat rijdt voor mij voortreffelijk. maar ook dan: bij stilstaan waarbij mensen in/uitstappen zet ik hem op de P, of ik hou de voet op de rem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Je kan dat als het goed is wel voorkomen door ff de rem flink in te trappen. Dan zou de auto wel stil moeten blijven staan.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• The GUI
  • Laatst online: 12:49

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Ik mag me eind dit jaar officieel melden in dit forum. Van het weekend de EX40 Twin Ultra in bestelling gezet bij de LM :9~
Mijn vrouw wilde de power seats, en mijn dochter wilde een dak wat open kan. Dat werd vanzelf de Ultra. Dan mag papa ook wel iets: dan maar meer vermogen >:)

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:02
ron65 schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:54:
[...]

Volgens mij is dat standaard gedrag voor een automaat. Mijn Octavia met DSG7 bak die ik 2 autos hoervoor had, deed precies hetzelfde.
Je dient als bestuurder als je zo'n voertuig tot stilstand brengt en iemand wil in/uitstappen je voet gewoon op de rem te houden, of de handrem aan te trekken/zetten.
is meen ik zelfs onderdeel van de rijopleidingen met automaat, maar in de wegenverkeerswet staat dat je je voertuig dient te zekeren tegen ongecontroleerd bewegen als het geparkeerd staat of mensen bezig zijn in/uit te stappen.

Ik zie dit dus niet als gebrek aan de wagen, maar gewoon standaard gedrag waar je als bestuurder correct mee om moet gaan.

Overigens rij ik altijd OPD, zelfs met caravan, en dat rijdt voor mij voortreffelijk. maar ook dan: bij stilstaan waarbij mensen in/uitstappen zet ik hem op de P, of ik hou de voet op de rem.
Automaat is niet hetzelfde als one pedal drive. Bij one pedal drive mag de wagen niet vooruitrijden in stilstand, zelfs al staat ie in D (daarom is er de creep mode).

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Het dak open? Ik dacht dat dat vanaf model 2025 ofzo eruit gehaald was? Alleen de eerste modellen konden dat. Maar kan me vergissen hoor maar staat me iets van bij.

Anyway, gefeliciteerd natuurlijk! Dikke uitvoering dus. Welke kleur?

[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 07-09-2025 19:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
Juancho schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:08:
Het dak open? Ik dacht dat dat vanaf model 2025 ofzo eruit gehaald was? Alleen de eerste modellen konden dat. Maar kan me vergissen hoor maar staat me iets van bij.
Nee hoor, ook toen ik hem heb besteld (Jan 24) was een open dak onderdeel van het ultra pakket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
caspervc schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:09:
[...]

Nee hoor, ook toen ik hem heb besteld (Jan 24) was een open dak onderdeel van het ultra pakket.
Nice! Dat mis ik nu wel, gewoon lekker dakraam open al cruisend door de bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Juancho schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:08:

Anyway, gefeliciteerd natuurlijk! Dikke uitvoering dus. Welke kleur?
Wat @caspervc al aangeeft, het pano dak kan open op de EX40. De EC40 heeft een gesloten dak.

Ja, hij is heel dik en het paste gelukkig net-niet binnen budget :p
Ik ben voor de Forest Lake gegaan. De rest van de kleuren vond ik wat saaier/standaard. Vapour Grey is heel mooi, maar nu heb ik een V60 in Thunder Grey. Aangezien ons nieuwe huis grijs is wilde ik niks meer in de grijs/zwart tinten. En de binnenkant van het huis is beige (helemaal trend :+ ) dus Sand Dune viel ook af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
Mooi hoor! Welkom 👌

Hier een RWD Plus in Fjord Blue uit 2024. Stap elke keer weer met een lach in. Wat een heerlijke wagen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kL3X_bADjBk-YEWKo-MgRXw6_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsjUpOVgy07dhlSGJcWdkOCz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Dank!
Fjord Blue vind ik ook heel mooi, jammer dat hij niet meer beschikbaar is!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
The GUI schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:19:
[...]

Wat @caspervc al aangeeft, het pano dak kan open op de EX40. De EC40 heeft een gesloten dak.

Ja, hij is heel dik en het paste gelukkig net-niet binnen budget :p
Ik ben voor de Forest Lake gegaan. De rest van de kleuren vond ik wat saaier/standaard. Vapour Grey is heel mooi, maar nu heb ik een V60 in Thunder Grey. Aangezien ons nieuwe huis grijs is wilde ik niks meer in de grijs/zwart tinten. En de binnenkant van het huis is beige (helemaal trend :+ ) dus Sand Dune viel ook af.
Ah gaaf! Heb forest lake 1x in het wild gespot, prachtige kleur! Mooie opvolger van sage green. En met het juiste pakket kon je het mooie lichte interieur er gratis bij krijgen. Die configuratie, welleswaar voor de EC40, was mijn alternatief voor de Polestar 2. Prachtige samenstelling was dat ook geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Had iemand deze al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Ik vind het toch niet goed vormgegeven. Het scherm is portrait en door het grote lettertype passen er in de Spotify widget amper 3 woorden. De widget ernaast heeft weinig meerwaarde dus had liever de optie gezien om Spotify over heel de breedte te zetten, maar dat kan niet.

Gevalletje way too little, way too late imo.

Overigens is de bug om de juiste muziek app van de eerste keer te openen niet opgelost in 3.7.0, ik had blijkbaar 2 toevalstreffers na de upgrade maar nu gaat het weer zoals voorheen.

[ Voor 13% gewijzigd door Largamelion op 08-09-2025 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Largamelion schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:14:
[...]
Ik vind het toch niet goed vormgegeven. Het scherm is portrait en door het grote lettertype passen er in de Spotify widget amper 3 woorden. De widget ernaast heeft weinig meerwaarde dus had liever de optie gezien om Spotify over heel de breedte te zetten, maar dat kan niet.

Ik val in herhaling, maar het scherm is gewoon te klein voor alle informatie. Het media widget konden ze oplossen door er te kunnen op swipen, zodoende je er meerdere info balken in kon plaatsen, de widget er naast is inderdaad totaal nutteloos.

En er zit nu al lag in.. wat gaat dat worden na een paar ETA's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
RigolleM schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:49:
[...]

Ik val in herhaling, maar het scherm is gewoon te klein voor alle informatie. Het media widget konden ze oplossen door er te kunnen op swipen, zodoende je er meerdere info balken in kon plaatsen, de widget er naast is inderdaad totaal nutteloos.

En er zit nu al lag in.. wat gaat dat worden na een paar ETA's?
ik val ook in herhaling: Ik heb auto's met (veel) kleinere schermen gehad die dat prima op orde hadden (vb mijn R-link systeem in mijn renault). Dus ja groot scherm is fijn, maar echt geen randvoorwaarde om dit te regelen.

Ik hou idd wel mijn adem een beetje in voor de performance van de nieuwe UI. Na vele OTA´s heb ik eindelijk weer een voldoende performend systeem. Zou toch wel doodzonde dat voor de iets mooiere interface die performance achteruit ga. Dit wordt denk ik ook de eerste OTA die ik pas ga installeren nadat ik goede verhalen hier op het forum gehoord heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Cpt. Peacock schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:08:
[...]

Automaat is niet hetzelfde als one pedal drive. Bij one pedal drive mag de wagen niet vooruitrijden in stilstand, zelfs al staat ie in D (daarom is er de creep mode).
ja maar als je goed las reageer ik op de situatie zonder OPD aan, dan acteert de auto net als een standaard automaat. Rem los en hij gaat al rollen. iemand zei dat de wagen dan ging rollen zelfs als er een deur openstaat. Mijn reactie is: dat is niet afwijkend van standaard automaatgedrag, je moet als chauffeur altijd zelf de wagen veilig stellen hiertegen als er mensen in of uit stappen of als de wagen wordt geparkeerd.

Met OPD aan komt de wagen tot full stop, en dat is heel fijn ook ;-)

[ Voor 29% gewijzigd door ron65 op 08-09-2025 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Largamelion schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:14:
[...]

Overigens is de bug om de juiste muziek app van de eerste keer te openen niet opgelost in 3.7.0, ik had blijkbaar 2 toevalstreffers na de upgrade maar nu gaat het weer zoals voorheen.
Klopt, bij mij ook niet hoor... Die zit er nog altijd in, ik gok dat die ook niet opgelost gaat worden tot je dus een nieuwe interface met widgets hebt op nieuwe Android versie. Het idee achter de nieuwe interface is wel heel mooi, ik hoop dat de widgets in de toekomst aangepast kunnen worden zodat je misschien tekst iets kleiner kunt maken etc.

Wat ik nog steeds mis en jammer vind is dat je gewoon achter je stuur niet basis informatie krijgt, een vakje met welke zender op staat etc. Dat doet dan een VW met Active Info displaym, Audi of BMW een stuk beter. Maar goed elk merk is anders, je kunt niet alles hebben. De auto rijdt verder prima en dat is mij ook wat waard, de rest is "irritant" maar niet onoverkomelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
marcel_76 schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:07:
[...]
Klopt, bij mij ook niet hoor... Die zit er nog altijd in, ik gok dat die ook niet opgelost gaat worden tot je dus een nieuwe interface met widgets hebt op nieuwe Android versie.
dan zijn er toch verschillen.. die bug is bij mij opgelost sinds 3.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Kammika schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:08:
[...]

dan zijn er toch verschillen.. die bug is bij mij opgelost sinds 3.7
Ja, vreemd he? Ik heb toch geen ladingen apps geinstalleerd en toch elke rit heb ik last van de bug. Tik op een audio app en radio komt weer naar voren, nog een keer en werkt direct.

Ik heb ook vaak (daarom wissel ik altijd terug naar radio voor ik de auto uitzet) dat als ik Deezer open heb en muziek speelt en de auto even heeft stilgestaan en ik instap het eerste moment internet nog niet direct werkt. Dan is Deezer dus gewoon leeg, krijg je de melding kan niet geladen worden, muziek loopt niet etc. Als ik dan dus even radio luister een minuutje ofzo en dan wissel, dan heb ik ineens wel allemaal informatie. Het lijkt ondanks LTE etc. dat het internet soms toch te langzaam is in de auto.

Koppel ik de mobiel via Android Auto, dan gaat alles flitsend snel.. Maar goed OK daar zit een snelle Qualcomm Snapdragon Processor in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jkottier
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 20:41
MicroStar_NL schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:13:
Vandaag had ik onderweg naar Denemarken dat ik bij een snellaadplein van Allego, elke keer een laadstoring kreeg (rood ledlampje bij de uitsluiting).
3 verschillende palen geprobeerd en ook de auto 15min zonder stekker, afgesloten met rust geladen.
Had dat nogal eens bij oudere Fastned stations, de stekker kan dan door de zware kabel soms wat teveel omlaag hangen waardoor de kabel teveel aan de stekker trekt en de verbinding niet lekker tot stand komt. Wat toen bij mij hielp was de stekker licht omhoog houden bij het tot stand brengen van de verbinding en dan voorzichtig loslaten als dat is gelukt. Als je pech hebt moet je de kabel daarna vast blijven houden of als de kabel lang genoeg is in een grote lus aansluiten.

Beetje buurman&buurman oplossing maar het werkte wel 🤣

Volvo XC40 P8 (MY20) | Audi A6 Avant e-tron Quattro S edition Performance

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:55
jkottier schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:54:
[...]

Had dat nogal eens bij oudere Fastned stations, de stekker kan dan door de zware kabel soms wat teveel omlaag hangen waardoor de kabel teveel aan de stekker trekt en de verbinding niet lekker tot stand komt. Wat toen bij mij hielp was de stekker licht omhoog houden bij het tot stand brengen van de verbinding en dan voorzichtig loslaten als dat is gelukt. Als je pech hebt moet je de kabel daarna vast blijven houden of als de kabel lang genoeg is in een grote lus aansluiten.

Als je hier last van hebt, kun je even langs de Volvo-werkplaats gaan. Daar hebben ze een tooltje waarmee ze de polen van de laadpoort ietsje bijbuigen. Dan kun je er weer een tijdje tegen. Bij mij hebben ze dat twee keer gedaan sinds mei 2021.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Venomer schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:03:
[...]

Als je hier last van hebt, kun je even langs de Volvo-werkplaats gaan. Daar hebben ze een tooltje waarmee ze de polen van de laadpoort ietsje bijbuigen. Dan kun je er weer een tijdje tegen. Bij mij hebben ze dat twee keer gedaan sinds mei 2021.
Volgens mij zit die actie nu in de standaard onderhoudsplannen (als je je beurten regelmatig doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

jkottier schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:54:
[...]

Van dat ondersteunen doe ik doorgaans standaard bij een snellader, nouja totdat ik de auto de stekker hoor vergrendelen.
Dat mocht nu ook niet baten, ook niet als ik de stekker+kabel ondersteunde, hij schoot in de error.
Ik denk dat die Duitse palen gewoon geen Nederlander wilde bedienen, kan niet anders ;)

In Denemarken bijna dagelijks even aan een 150kW snellader gestaan tijdens de boodschappen doen, geen een keer proberen gehad.
Zag ook dat die snellader slechts €0,514/kWh rekent. Nogal een verschil met NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:02
ron65 schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:29:
[...]

ja maar als je goed las reageer ik op de situatie zonder OPD aan, dan acteert de auto net als een standaard automaat. Rem los en hij gaat al rollen. iemand zei dat de wagen dan ging rollen zelfs als er een deur openstaat. Mijn reactie is: dat is niet afwijkend van standaard automaatgedrag, je moet als chauffeur altijd zelf de wagen veilig stellen hiertegen als er mensen in of uit stappen of als de wagen wordt geparkeerd.

Met OPD aan komt de wagen tot full stop, en dat is heel fijn ook ;-)
Yep, klopt inderdaad. Ik had het originele bericht niet goed gelezen. :$

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• caspervc
Ik ben vandaag met het Volvo-forum naar de fabriek in Gent geweest. Helaas geen foto's mogen maken, maar wat een logistiek! Niet normaal.
De lashal van de EX/XC40 mogen zien en de assemblage lijn waar EX30, EC40, XC40, EX40 en V60 door elkaar (!) werden geproduceerd. Met alle logistiek die daarbij komt.
Enorm indrukwekkend en gaaf te zien dat de body van de elektrische en benzine XC40 identiek is, maar dat het platform incl batterij, motor zo anders is. Een EX30 is dan helemaal anders. Ook in de fabriek een paar huwelijken gezien van onderstel en koets. 't was een bijzondere ervaring. Krijg je een keer de kans: doen!

Enige foto van de dag.. De entree vd fabriek.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbymCRhF7RHQZ2Ww4SnWfLbv98M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HmwuBoUEHJvh3tRjqJ4Y24i.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door caspervc op 09-09-2025 22:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Lijkt me ook wel tof om eens te zien hoe zoiets werkt, leuk hoor!

FYI, voor de mensen die het evt leuk vinden om te lezen heb ik een uitgebreide review geschreven over onze nieuwe PS2 (met in het achterhoofd de XC40 te vergelijking) in het Polstar 2 topic nav onze roadtrip direct na aflevering van de auto:

Juancho in "Het grote Polestar 2 Topic"

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 10-09-2025 13:16 ]

• Kammika
Hoi,

vraagje voor de MY26 mensen: Wat zien jullie op het infotainment als je de auto in zijn achteruit zet?

Reden van de vraag: Sinds 3.7 is bij mij (MY22) de default view de achteruitrij camera. Dat was altijd de 360 graden camera. Ik kan ook nergens vinden om het aan te passen. Enige wat ik me kan voorstellen is dat Volvo dit doet, omdat de nieuwe modellen dat scherm ook de 360 tegelijk toont... dus vroeg me even af of dat idd zo is.. (anders snap ik helemaal niets van deze keuze...)

• Juancho
  • Nu online
Kammika schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:22:
Hoi,

vraagje voor de MY26 mensen: Wat zien jullie op het infotainment als je de auto in zijn achteruit zet?

Reden van de vraag: Sinds 3.7 is bij mij (MY22) de default view de achteruitrij camera. Dat was altijd de 360 graden camera. Ik kan ook nergens vinden om het aan te passen. Enige wat ik me kan voorstellen is dat Volvo dit doet, omdat de nieuwe modellen dat scherm ook de 360 tegelijk toont... dus vroeg me even af of dat idd zo is.. (anders snap ik helemaal niets van deze keuze...)
Is dat niet sinds een update standaard 2 schermen? In het grotere vak de achteruit camera, in een vakje daaronder de 360. Zo is het bij onze PS my26 iig wel. En volgens mij is dat hetzelfde als de my26 volvo's? Maar omdat die splitscreen functie bij achteruitrijden volgens mij niet is gekomen voor de oudere modellen...zal ik logisch vinden als dan de achteruitrijcamera default is.

Lijkt me wel enorm irritant, ik klik ook nu nog vaak zelf op de 360 camera in fullscreen.

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 10-09-2025 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:27:
[...]

Is dat niet sinds een update standaard 2 schermen? In het grotere vak de achteruit camera, in een vakje daaronder de 360. Zo is het bij onze PS my26 iig wel. En volgens mij is dat hetzelfde als de my26 volvo's? Maar omdat die splitscreen functie bij achteruitrijden volgens mij niet is gekomen voor de oudere modellen...zal ik logisch vinden als dan de achteruitrijcamera default is.

Lijkt me wel enorm irritant, ik klik ook nu nog vaak zelf op de 360 camera in fullscreen.
bij mij is het sinds 3.7 (en idd mega irritant), qua gedrag zou ik precies verwachten wat jij beschrijft idd, maar dat is dus mijn checkvraag voor de my26 rijders..

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
Hoi,

Dit is vanwege de terugroepactie in de VS waar de camera altijd direct moet werken als je de auto in R zet. Is voor alle oudere P2's en XC40's hetzelfde. Nieuwere kunnen split screen. Voor mij reden genoeg om 3.7 te weigeren op mijn P2.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Largamelion
Hoi,

Bij mijn MY23 is dat gelukkig niet veranderd, zou me ook enorm irriteren. Ik gebruik altijd de 360 cam en dat doe ie gelukkig nog altijd standaard. Ik moet alleen elke keer weer die noodstop uitzetten voor ik van m'n oprit rij als ik geen halve hartaanval wil.

Sluit weer aan bij m'n grootste ergernis aan Volvo, het gebrek aan customisatie... Het beeld van die camera's onder de spiegels kan bijvoorbeeld ook niet full screen en het scherm is al zo klein dat je er vooral 's avonds amper wat van ziet. Als ik zie waar andere fabrikanten nu mee komen op de IAA MOBILITY 2025 dan kijk ik toch al uit naar m'n volgende lease.

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:00
Largamelion schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:23:
[...]
Het beeld van die camera's onder de spiegels kan bijvoorbeeld ook niet full screen en het scherm is al zo klein dat je er vooral 's avonds amper wat van ziet.
Dat kan..wel? Eens je in 360 mode bent tik je nog eens op het scherm en kan je een individuele camera uitkiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DoubleDot schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:56:
[...]

Dat kan..wel? Eens je in 360 mode bent tik je nog eens op het scherm en kan je een individuele camera uitkiezen?
luxe probleem!

Ik heb uitsluitend een achteruit rij camera, 360 beelden heb ik er nog nooit uit kunnen toveren ;-)

• Largamelion
DoubleDot schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:56:
[...]

Nee, dat is split screen met aan de ene kant de top view van de auto. Eigenlijk is dat net zo groot als op de 360 cam view.

360 cam view:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-olRA3UTH7j-Cnm8Lr3wFWoqaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDm2v6Sb9yhRi5YgTCuQXDzd.jpg?f=fotoalbum_large

Rechtse cam view:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAEzpuKG1dPYwtnx3Vg4MYQaaj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pzWT4obsuIc42hCcT8VGrEf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie nu ook dat het beeld gewoon slechter is want het lijkt alsof ik net tot aan het 'gras' sta maar daar zit makkelijk nog 30cm tussen, dat doet de 360 view een pak nauwkeuriger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cl-_oYJPyddsGqZs8CdgjlNBITw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4MXuHCzfneYljOiFQ8sZkGRc.jpg?f=fotoalbum_large

Die view is dus compleet waardeloos.

[ Voor 71% gewijzigd door Largamelion op 10-09-2025 16:20 ]

• Juancho
  • Nu online
[...]
Bij mijn MY23 is dat gelukkig niet veranderd, zou me ook enorm irriteren. Ik gebruik altijd de 360 cam en dat doe ie gelukkig nog altijd standaard. Ik moet alleen elke keer weer die noodstop uitzetten voor ik van m'n oprit rij als ik geen halve hartaanval wil.

Sluit weer aan bij m'n grootste ergernis aan Volvo, het gebrek aan customisatie... Het beeld van die camera's onder de spiegels kan bijvoorbeeld ook niet full screen en het scherm is al zo klein dat je er vooral 's avonds amper wat van ziet. Als ik zie waar andere fabrikanten nu mee komen op de IAA MOBILITY 2025 dan kijk ik toch al uit naar m'n volgende lease.
De xc40 maar ook PS2 zijn ondertussen natuurlijk ook al wat jaartjes oud. Straks als ze over een paar jaar aan de beurt zijn en ongetwijfeld op een geheel nieuw EV gericht platform komen zal het infotainment ook volledig anders zijn. Dat zie je nu al terug in de hogere modellen van Volvo en Polestar. Ik heb bijv. ook proefgereden in de PS4 maar dat is echt al weer next level hoor.

Alleen het gebrek aan customisatie zie ik bij Volvo/Polestar niet zo snel echt flink veranderen. Dat zie je vooral terug volgens mij bij de Chinese merken. Als ik zag wat ik tijdens proefritten kon aanpassen bij de BYD Sealion en Xpeng G6... dat is buitengewoon uitgebreid maar wel iets voor die markt volgens mij.

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:18
guido66 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:23:
[...]

Dit is vanwege de terugroepactie in de VS waar de camera altijd direct moet werken als je de auto in R zet. Is voor alle oudere P2's en XC40's hetzelfde. Nieuwere kunnen split screen. Voor mij reden genoeg om 3.7 te weigeren op mijn P2.
Dit is niet voor alle oudere XC40s het geval. Op onze MY24 schakelt hij naar de 360 graden camera als ik de auto in z’n achteruit zet. Wij hebben de splitscreen overigens niet.

[ Voor 40% gewijzigd door StevendGraaf op 10-09-2025 19:23 ]

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
StevendGraaf schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:22:
[...]

Dit is niet voor alle oudere XC40s het geval. Op onze MY24 schakelt hij naar de 360 graden camera als ik de auto in z’n achteruit zet. Wij hebben de splitscreen overigens niet.
My24 is voor mij geen oudere... dit gaat over my21 t/m 22 of 23, en alleen met versie 3.7.

3.6.4. heeft deze "feature" nog niet.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:29
guido66 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:39:
[...]
My24 is voor mij geen oudere... dit gaat over my21 t/m 22 of 23, en alleen met versie 3.7.
3.6.4. heeft deze "feature" nog niet.
C40 my 22 hier… voor 3.6.4 kreeg ik 360 graden view bij inschakelen r, 3.6.4 gaf bij mij de achteruit rij camera, en 3.7 geeft weer 360 graden view.
Er is lastig iets terug te vinden over deze aanpassingen op de Volvo software update pagina’s. Alleen bij 3.5.24 staat “ Updates van de parkeerzichtcamera (alleen voor MJ24 en MJ25 auto's met de 360-camera)”.

Op de pagina voor de Polestar staat iets meer: bij 3.5.24 staat ‘ Wijziging in de logica van de parkeerhulpcamera zodat deze altijd het achteruitrijcamerabeeld toont wanneer de auto in zijn achteruit wordt gezet. Auto's met gedeeld schermweergave met 360-camera en achteruitkijkcamera tonen het gedeelde scherm wanneer de auto in zijn achteruit wordt gezet.“
Dat zou het andere gedrag verklaren sinds de update naar 3.5.24 (bij de garage) of 3.6 (ota).

Polestar heeft nog geen 3.7, lijkt het, dus staat nog nergens dat het weer teruggedraaid is in 3.7. Volvo zegt alleen “ Verbeteringen en bugfixes”…

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:00
Largamelion schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:12:
[...]
Nee, dat is split screen met aan de ene kant de top view van de auto. Eigenlijk is dat net zo groot als op de 360 cam view.
In m'n hoofd was dat full screen, idd waardeloos :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
In mijn EX40 MY26 met 3.6.4 wordt in achteruitrijstand het split screen getoond, met boven de 360 view en onder de achtercamera. Werkt erg fijn.
Ik hoop dat dit bij 3.7.0 zo blijft.

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
jorisjansen3 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:51:
[...]

C40 my 22 hier… voor 3.6.4 kreeg ik 360 graden view bij inschakelen r, 3.6.4 gaf bij mij de achteruit rij camera, en 3.7 geeft weer 360 graden view.
Er is lastig iets terug te vinden over deze aanpassingen op de Volvo software update pagina’s. Alleen bij 3.5.24 staat “ Updates van de parkeerzichtcamera (alleen voor MJ24 en MJ25 auto's met de 360-camera)”.

Op de pagina voor de Polestar staat iets meer: bij 3.5.24 staat ‘ Wijziging in de logica van de parkeerhulpcamera zodat deze altijd het achteruitrijcamerabeeld toont wanneer de auto in zijn achteruit wordt gezet. Auto's met gedeeld schermweergave met 360-camera en achteruitkijkcamera tonen het gedeelde scherm wanneer de auto in zijn achteruit wordt gezet.“
Dat zou het andere gedrag verklaren sinds de update naar 3.5.24 (bij de garage) of 3.6 (ota).

Polestar heeft nog geen 3.7, lijkt het, dus staat nog nergens dat het weer teruggedraaid is in 3.7. Volvo zegt alleen “ Verbeteringen en bugfixes”…
Wel bijzonder. Heb ook een my22. 3.5 en 3.6.4 gaven bij mij niet dit gedrag. 3.7 wel. Dat is dus echt anders dan bij jou. Het geeft i.i.g. wel hoop dat bij een volgende ota het gedrag ook weer veranderd. Het is vrij stompzinnig dat als je als extra optie de 360 view hebt,die standaard niet aangezet wordt

• Juancho
  • Nu online
Even een cross post vanuit het Polestar topic want ik weet dat het 3G/LTE verhaal bij de XC40 ook vaak speelt (zijn dezelfde wagens verder)....
Ik was trouwens nog 1 ding vergeten in m'n review: de data verbinding! Wat dit viel mij op namelijk. In Nederland constant 3g, al vanaf de handover. Resets deden niks. Over de grens bij België een netwerk switch en binnen een tel LTE. Over de grens bij Frankrijk? Binnen een tel na netwerk switch LTE. over de grens bij Spanje? Binnen een tel na netwerk switch LTE.

Op de terug weg dan. Exact hetzelfde verhaal. Na elke grensovergang direct weer LTE behalve... De Nederlandse grens. Direct weer 3G.

Dit lijkt me dus echt een netwerk dingetje te zijn die ik straks wel even ga aankaarten bij Polestar.

• Kammika
Juancho schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:26:
Even een cross post vanuit het Polestar topic want ik weet dat het 3G/LTE verhaal bij de XC40 ook vaak speelt (zijn dezelfde wagens verder)....
[...]
tsja.. er zal wel een soort esim inzitten waarvoor in elk land iets gecontracteerd is en wellicht dus ook andere afspraken voor de capabilties die ze afnemen.

Ik herken overigens niet dat 3G in nederland: bij mij staat die bijna altijd op LTE (of geen verbinding). Betreft een my22.

Dataproblemen bij grensovergangen herken ik dan weer wel. Roamen gaat lang niet altijd goed. Heb al meerdere keren gehad dat ik na grensovergang de verbinding gewoon kwijt was, en alleen bij tcam reset weer terugkreeg... Sowieso doet die er erg lang over om van het netwerk in het ene land naar het andere land te schakelen. Streaming via telefoon werkt gewoon bij een grensovergang, maar als ik spotify op internetradio aan heb op de volvo, ben ik altijd een tijdje de audio kwijt als ik een grens over ga.. dus helemaal lekker gaat dat niet in de volvo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:03
Juancho schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:26:

[...]
Ik vind dat je ervaring daarin bevestigt wat velen onder ons al lang proberen duidelijk maken aan iedereen die klaagt over de slechte verbinding. Dit heeft niets met de software/firmware te maken van de wagen maar met de dataprovider. Niets van reset e.d. gaat daar iets aan verhelpen jammer genoeg.

• cdwave
Largamelion schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:12:
[...]
Ik zie nu ook dat het beeld gewoon slechter is want het lijkt alsof ik net tot aan het 'gras' sta maar daar zit makkelijk nog 30cm tussen, dat doet de 360 view een pak nauwkeuriger:
[...]
Die view is dus compleet waardeloos.
Oh, verhelderend.

Ik denk dat het probleem is dat de camera's verschrikkelijk vervormen (fish-eye). Dat zie je ook bij het beeld van de voorcamera, die is ook onbruikbaar. Een rechte stoeprand wordt een boomerang.,,

De 360 view breit de boel een beetje recht, maar zit er onder sommige omstandigheden, zoals wanneer de grond niet vlak is, maar er een stoeprand of greppel is, dan klopt er weinig meer van.

• cdwave
[...]
Ik hou het op slecht geteste feature. Gewoon camera's op de auto geplakt, beetje software erbij en klaar, we hebben een product. Niet nagedacht over hoe die camera verder moet interacteren ofzo.

Ik zie liever dat er gewoon een goed werkende instelling uit de fabriek komt. Zo'n "customisatie" komt neer op dat ik het werk moet gaan doen dat de fabrikant had moeten doen toen hij de feature bedacht.

De Nissan had een van de eerste 360 camera's en die is vanaf de eerste versie (in 2005 ofzo?) al stukken beter geweest dan die van de Volvo. Die had standaard al split screen, en ging op de juiste momenten in de goede modus, hoefde je vrijwel nooit te bedienen. Waarom hebben ze die niet gewoon nagemaakt?
Pagina: 1 ... 333 334 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"