Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:48
Blijf 't frappant vinden dat 't bij fosiele auto's niemand echt lijkt te interesseren wat 't ding aan energie slurpt, maar zodra men een EV heeft dan wordt elke Joule afgewogen lijkt het...

Zeker als je daarbij bedenkt dat men ongeveer 50k euro heeft uitgegeven aan de auto zelf. Uitgaande van 200 Wh/km zou je een miljoen kilometers elektrisch kunnen rijden voor dat bedrag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07
cdwave schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:30:
Blijf 't frappant vinden dat 't bij fosiele auto's niemand echt lijkt te interesseren wat 't ding aan energie slurpt, maar zodra men een EV heeft dan wordt elke Joule afgewogen lijkt het...

Zeker als je daarbij bedenkt dat men ongeveer 50k euro heeft uitgegeven aan de auto zelf. Uitgaande van 200 Wh/km zou je een miljoen kilometers elektrisch kunnen rijden voor dat bedrag...
Veel mensen maak het niks uit. Ook bij elektrische voertuigen niet. Tweakers is daar geen uitzondering op. Dan heb je hier zeker geen representatief sample uit de populatie autorijders. Het gaat hier meer over wie welke update al binnen heeft dan over verbruik (en dat is prima).
Ik heb 't altijd al leuk gevonden om verbruik en kosten bij te houden.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:26
Largamelion schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:05:
[...]
Gisteren tegen eind van de werkdag 2% verloren (op 8u niet in gebruik dus). Gisteravond dan wat geladen tot 14% en deze ochtend nog steeds 14%. Vermoedelijk dus toch met de warmte te maken en omdat de auto in de zon geparkeerd stond. In Spanje waar het een pak warmer was en de auto ook steeds in de zon geparkeerd stond, is me dat echter nooit opgevallen. Daar had ik wel altijd genoeg batterij dus heb ik er ook niet zo op gelet.
Gisteren mijn wagen tot 100% opgeladen en sindsdien niet meer gebruikt maar wel aan laadpaal laten hangen. Daarnet opgemerkt dat ik thuis 2 onverwachte "stroompieken" heb gehad deze voormiddag. Blijken beide van de laadpaal te komen. Duren telkens ook maar een 5-tal minuten.
Nu dat ik dit aan het neertypen ben zie ik weer een piek van de laadpaal. De Volvo App geeft aan dat de wagen 100% is en dat het opladen klaar zal zijn om 11:47.

Wagen staat wel in de volle zon en het is hier warm aan het worden maar ik vind het toch straf dat ie telkens start met laden ook al is batterij 100%. En komt ook niet door preconditioning want die staat uit.
Zou er dan toch iets van degradatie zijn maar dat hij dat meteen wilt bijladen?

Iemand iets gelijkaardigs?

[ Voor 3% gewijzigd door nujtrug op 11-08-2025 11:47 ]

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
nujtrug schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:46:
[...]

Gisteren mijn wagen tot 100% opgeladen en sindsdien niet meer gebruikt maar wel aan laadpaal laten hangen. Daarnet opgemerkt dat ik thuis 2 onverwachte "stroompieken" heb gehad deze voormiddag. Blijken beide van de laadpaal te komen. Duren telkens ook maar een 5-tal minuten.
Nu dat ik dit aan het neertypen ben zie ik weer een piek van de laadpaal. De Volvo App geeft aan dat de wagen 100% is en dat het opladen klaar zal zijn om 11:47.

Wagen staat wel in de volle zon en het is hier warm aan het worden maar ik vind het toch straf dat ie telkens start met laden ook al is batterij 100%. En komt ook niet door preconditioning want die staat uit.

Misschien koelt de accu vanzelf als het echt te warm wordt?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Laatst online: 20:26
Juancho schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:49:
[...]

Misschien koelt de accu vanzelf als het echt te warm wordt?
Ik ben ook in die richting aan het denken. Het is hier nu wel nog maar 26 graden.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
nujtrug schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:51:
[...]

Ik ben ook in die richting aan het denken. Het is hier nu wel nog maar 26 graden.
Ja maar je zegt al, de wagen staat vol in de zon te branden....Dan kan het hard gaan he.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:20
-Vasa- schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:44:
Dit weekend weer twee keer de melding gehad dat mijn bandenspanning problematisch is voor alle banden. Dat ik het systeem waardeloos vind omdat die bij mij nooit aangeeft over welke band heb ik al meermaals laten weten hier, maar wat mij nu eigenlijk te binnen schiet is dat ik deze melding de laatste drie keer gehad heb (telkens onterecht als ik toch even de spanning controleer) als ik voor een langere periode in de file heb gestaan met warm weer.

Iemand anders ook al zoiets opgevallen?
Heb ik ook hier, sinds een paar weken om de paar dagen de melding en dan weer nalopen en amper verschil. Ik ga het nog 1 keer nalopen, de melding staat nu ook weer in het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:10

Lancer

What the......

Spekkie99 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:40:
[...]

Heb ik ook hier, sinds een paar weken om de paar dagen de melding en dan weer nalopen en amper verschil. Ik ga het nog 1 keer nalopen, de melding staat nu ook weer in het scherm.
Na het oppompen van de banden moet je ook altijd de bandenspanning weer opslaan (kalibreren). Anders krijg je na het bijluchten bijna standaard een melding.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:55
Lancer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:59:
[...]

Na het oppompen van de banden moet je ook altijd de bandenspanning weer opslaan (kalibreren). Anders krijg je na het bijluchten bijna standaard een melding.
Ik kan niet spreken voor de persoon op wie je reageerde maar ik doe dat in elk geval, al is het maar omdat het verdomd vervelend is te rijden met zo'n oranje lampje op je dashboard. En dat gaat nooit vanzelf weg.

Maar het is echt verschrikkelijk irritant dat je er niet op kunt rekenen. Al zeker niet na lang in de file te staan, want je bent na zo'n periode nooit alleen bij het volgende gas/laad/toilet complex waardoor je gegarandeerd nog eens een extra kwartier verliest. Als je dan ziet dat je echt voor niets die melding kreeg is het wel heel diep ademhalen.

En het compleet negeren kan je nooit, toch zeker niet als je lease rijdt en mogelijk gaat moeten uitleggen dat je een velg zou hebben kapot gereden omdat de vorige 5 keer dat lampje compleet onterecht is afgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ik heb in bijna 5 jaar tijd ooit 1x die melding gehad en toen zat er daadwerkelijk een spijker in de band. Verder nooit last van gehad. Natuurlijk wel dat je bijv. na elke bandenwissel even het kalibreren moet laten lopen en die ook niet stoppen voor je de melding krijgt dat het voltooid is. Anders start het een volgende rit opnieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spekkie99
Lancer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:59:
[...]

Goed dat je dit even checkt maar is bekend hier. Thx!

Nou rij ik af en toe best sportief en het zou zo maar kunnen dat vroeg in de bocht op het stroompedaal gaan er ook mee te maken heeft. Maar wellicht is er ook iets met een band. Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:51
-Vasa- schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:44:
Dit weekend weer twee keer de melding gehad dat mijn bandenspanning problematisch is voor alle banden. Dat ik het systeem waardeloos vind omdat die bij mij nooit aangeeft over welke band heb ik al meermaals laten weten hier, maar wat mij nu eigenlijk te binnen schiet is dat ik deze melding de laatste drie keer gehad heb (telkens onterecht als ik toch even de spanning controleer) als ik voor een langere periode in de file heb gestaan met warm weer.

Iemand anders ook al zoiets opgevallen?
Ik heb nog nooit zoveel meldingen gehad omtrent bandenspanning dan bij deze wagen. Gisteren ben ik nog preventief gestopt om ze bij te pompen en ze stonden allemaal rond de 2,6 bar. 2 weken geleden nog maar op 2,8 gezet toen ik terugkwam van Spanje en onderweg een melding kreeg, de Autostatus app duidde toen ook alle banden aan. Bleek dat 1 band (rechtsachter) op 2,04 stond en al de rest rond de 2.6.

Ik vind het een waardeloos systeem en ga mezelf nu gewoon maken om maandelijks even te stoppen en de banden op druk te zetten. Op weg naar mijn vriendin passeer ik een tankstation waar dat gratis kan dus het is maar 2 min werk en dan spaart het mij misschien wat verbruik uit ook.
[...]

Ik vermoed ook dat de wagen automatisch de batterij koelt bij warm weer, maar dat is nergens terug te vinden vrees ik. Als hij aan de paal hangt zal hij vermoedelijk tijdens het koelen stroom trekken uit de paal om de batterij te sparen. Op mijn paal van Easee is dat zelfs een instelling dacht ik, kan geblokkeerd worden ook. Ik geraakte daardoor vorige keer maar net thuis zonder bijladen omdat hij 4% had verbruikt terwijl ie geparkeerd stond ... ook weer iets om rekening mee te houden.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:18
Ik heb tot nu toe twee keer een melding van het bandenspanningssysteem gehad en beide keren terecht. De eerste keer zat er een schroef in een van de banden. Twee week geleden kreeg ik weer een melding. Het systeem gaf een probleem aan met de band rechtsachter en die bleek 2,5 bar te hebben in plaats van 2,8 bar. Ik heb de band bijgevuld en de spanning opgeslagen en sindsdien geen melding meer gehad. Nog wel een paar keer nagemeten.

@Largamelion heb je de spanning nog eens gecontroleerd nadat de auto een tijd had stilgestaan? Normaal gesproken breng je banden op spanning als ze koud zijn (niet warm van het rijden).

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Een maand of wat geleden had ik een melding bandenspanning. Na oppompen en reset kwam de melding weer terug. Ik had een lange rit (>200 km) voor de boeg, dus wilde het er ver van huis niet op gokken. Na een pauze van een kwartier en toen resetten ging het daarna wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babtvt
  • Laatst online: 10:10
Hier ook last van ongewenste meldingen controleer bandenspanning. Meest vervelende is de melding tijdens de vakantietijd. In de week voor de vakantie nog naar de dealer geweest voor een storing in extern audiosysteem. Direct gevraagd om een vakantiecheck te doen en de normale dingen even na te lopen, waaronder de bandenspanning.

Vertrek snachts om 01:00 uur, tot aan frankrijk niks aan de hand. Direct na de 2e laadstop komt de melding, controleer bandenspanning.
Nee he, net onderweg wil je even door kunnen rijden na het laden en niet weer onnodig tijd kwijt zijn. Vervelende is dat je tijdens het rijden ook niet opnieuw kunt calibreren, je moet echt stilstaan om de knop te kunnen gebruiken.

Heb de melding 2 uur genegeerd tot volgende stop. Daar opnieuw gekalibreerd zonder de bandenspanning te controleren, verdere vakantie niet meer naar voren gekomen.

Ik ben gestopt met het reageren en controleren, alle keren dat ik de melding heb gekregen was hij onterecht, en ik krijg hem elk kwartaal wel een keer.

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Babtvt schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:01:
Hier ook last van ongewenste meldingen controleer bandenspanning. Meest vervelende is de melding tijdens de vakantietijd. In de week voor de vakantie nog naar de dealer geweest voor een storing in extern audiosysteem. Direct gevraagd om een vakantiecheck te doen en de normale dingen even na te lopen, waaronder de bandenspanning.

Vertrek snachts om 01:00 uur, tot aan frankrijk niks aan de hand. Direct na de 2e laadstop komt de melding, controleer bandenspanning.
Nee he, net onderweg wil je even door kunnen rijden na het laden en niet weer onnodig tijd kwijt zijn. Vervelende is dat je tijdens het rijden ook niet opnieuw kunt calibreren, je moet echt stilstaan om de knop te kunnen gebruiken.

Heb de melding 2 uur genegeerd tot volgende stop. Daar opnieuw gekalibreerd zonder de bandenspanning te controleren, verdere vakantie niet meer naar voren gekomen.

Ik ben gestopt met het reageren en controleren, alle keren dat ik de melding heb gekregen was hij onterecht, en ik krijg hem elk kwartaal wel een keer.
Ik controleer het nu wel altijd. 1 keer gehad dat ik het negeerde na een bandenwissel omdat er niets te zien/voelen was en volgende ochtend gewoon vertrokken, bleek dat de bandenboer toch ergens met iets scherp in de zijkant van m'n band had gezeten want band stond volledig plat. Na paar honderd meter had ik het door maar het kwaad was al geschied.

Het is vooral lastig dat je de spanning niet kan aflezen en je dus altijd verplicht bent om te stoppen en de banden te controleren. Op vakantie is dat nog eens extra lastig, daar ben ik het mee eens. Je weet nooit hoe dringend het is als je zo'n melding krijgt en je hebt dan meestal nog het gissen naar welke band.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:14
Venomer schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:47:
[...]

Ik zou persoonlijk niet van merk switchen als de software het enige is waar je niet tevreden over bent. Bij andere merken zul je daar ook mee te maken krijgen. Een collega van mij rijdt in een EV van een groot A-merk en bij hem valt regelmatig het hele dashboard uit. Dan kan hij bijvoorbeeld ook niet zien hoe snel hij rijdt. In de Volvo werken de belangrijkste systemen (zoals de snelheidsweergave) gewoon door, zelfs bij een reset van het systeem.
Waarom benoem je het "A-merk" niet? Kwestie van bij te leren, of te weten waar ik in de toekomst voor moet opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
MrMathos schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:16:
Waarom benoem je het "A-merk" niet? Kwestie van bij te leren, of te weten waar ik in de toekomst voor moet opletten.
Inderdaad prima om te benoemen, hoewel hier wellicht off-topic maar meer voor EV-algemeen.
Klinkt als een Volkswagen issue. De eerste ID.4's hebben daar regelmatig last van weet ik van mijn schoonzus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:03
DrBOB101 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:35:
[...]

Inderdaad prima om te benoemen, hoewel hier wellicht off-topic maar meer voor EV-algemeen.
Klinkt als een Volkswagen issue. De eerste ID.4's hebben daar regelmatig last van weet ik van mijn schoonzus.
Klinkt meer als de Volvo ex90. Daar lees je ook dit soort verhalen over…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:51
Vandaag heb ik 480 km gereden, 92 km/u gemiddeld.
Batterij van 100% naar 6%. Dat betekent een verbruik van 15,5 kWh/100km, exclusief de laadverliezen.
Morgen schrijf ik hier op hoeveel er geladen is zodat de laadverliezen (laden met 16A) ook duidelijk zijn.

De 500 km voor een XC40 moet in het echt haalbaar zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door tukker999 op 12-08-2025 13:50 ]

22,29 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
MrMathos schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:16:
[...]

Ik zie al wat tweakers speculeren, dus laat ik het maar noemen. Het gaat om een Audi e-tron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
[...]
Dit zou ook standaard gedrag zijn voor een Li-ION charger van bijvoorbeeld je telefoon ofzo. Na een tijdje "settelt" de accu zich, en er "lekt" natuurlijk ook continu wat weg, waardoor de charger weer activeert en die de boel "aftopt". Dat effect wordt steeds minder. Meestal doe je je best om de charger zo in te stellen dat hij dat "aftoppen" niet doet, want het levert eigenlijk alleen maar onnodige stress voor de accu op. Bij telefoons doen de fabrikanten uiteraard lekker veel aftoppen, want elke milliampereuur meer is een extra plusje in de testresultaten, testers kijken wel naar de accu capaciteit maar zelden of nooit naar de levensduur...

Misschien dat hij dat alleen bij de 100% instelling doet? Die zou ik voor dagelijks gebruik afraden, niet zozeer voor de levensduur van de accu, maar vooral omdat regeneratief remmen dan nogal beperkt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
RTFM: als de accu te warm (>40°C) of te koud (-10°C) is, en de stekker in de laadpaal zit, kan de auto besluiten de accu te koelen of verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:10
Juancho schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:34:
Ik heb in bijna 5 jaar tijd ooit 1x die melding gehad en toen zat er daadwerkelijk een spijker in de band. Verder nooit last van gehad. Natuurlijk wel dat je bijv. na elke bandenwissel even het kalibreren moet laten lopen en die ook niet stoppen voor je de melding krijgt dat het voltooid is. Anders start het een volgende rit opnieuw.
Toen afgelopen week de nieuwe 20" velgen met de CC3 banden onder de auto werden gemonteerd brandde het waarschuwingslampje ook, wat ik heel normaal vind in dit geval.

Ook had de garage die de banden op de velgen had gemonteerd er maar 2.5 bar in gedaan.
Dus thuis alle banden op 3.0 bar gezet en het bandenspanningscontrolesysteem gereset en hierna geen meldingen meer gehad.

De reden dat ik er 3.0 bar in heb gezet is omdat ik de indruk heb dat de CC2 banden op de 19" velgen aan de buiten- en binnenkant meer versleten zijn dan in het midden. Meestal is dat een indicatie van een te lage bandenspanning. Ik had ze altijd op de door Volvo gespecificeerde druk van 2.8 bar staan. Ik denk dat dit toch iets te laag is gezien het slijtagepatroon, vandaar dat ik ze nu iets harder heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:35
Onze wagen staat de ganse dag in de felle zon. Als we laden zelfs op laag vermogen. Wordt de ?? middenconsole ?? Te warm. De auto heeft dan ook een heet elektronica luchtje bij het instappen. Het dak in schuine stand is niet genoeg om de wagen voldoen te verluchten. Dak volledig open lijkt geen oplossing want niet te sluiten op afstand of automatisch bij detectie van regen.

De vrouw des huizes is nu ongerust ivm te warm worden.
Wil niet meer laden in de zon. Wel dat is vervelend om de zonnepanelen te gebruiken ;)

Iemand tips , ik dacht in eerste instantie om eventueel een auto ventilator met klein zonne paneeltje in te zetten ? Bij een rappe Google + reviews lezen lijkt het bijna allemaal troep te zijn. Vandaar de vraag naar eventueel betere oplossingen.

Edit: we leggen reeds zo een folie scherm over de voorruit.

[ Voor 3% gewijzigd door blahenazo op 13-08-2025 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
blahenazo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:44:
Onze wagen staat de ganse dag in de felle zon. Als we laden zelfs op laag vermogen. Wordt de ?? middenconsole ?? Te warm. De auto heeft dan ook een heet elektronica luchtje bij het instappen. Het dak in schuine stand is niet genoeg om de wagen voldoen te verluchten. Dak volledig open lijkt geen oplossing want niet te sluiten op afstand of automatisch bij detectie van regen.

Wil niet meer laden in de zon. Wel dat is vervelend om de zonnepanelen te gebruiken ;)

Iemand tips , ik dacht in eerste instantie om eventueel een auto ventilator met klein zonne paneeltje in te zetten ? Bij een rappe Google + reviews lezen lijkt het bijna allemaal troep te zijn. Vandaar de vraag naar eventueel betere oplossingen.

Zou ik eff na laten kijken bij de werkplaats. Heb ik echt nog nooit last van gehad…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
blahenazo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:44:

Krijg je de melding “Koelen van Infotainmentsysteem” op het bestuurdersdisplay? Dan wordt het klimaatsysteem gebruikt om het infotainmentsysteem te koelen. Na een paar minuten zou het middendisplay weer gewoon moeten werken.

Auto’s worden gebouwd om bestand te zijn tegen hoge temperaturen, dus ik zou me niet teveel zorgen maken. Zet eventueel een kwartiertje voor vertrek het klimaatsysteem aan via de app op je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Lijkt me idd gevalletje garage. Onze auto staat ook altijd openbaar geparkeerd en pal in de zon en ja dan wordt het van binnen warm (als je niet voor vertrek even via de app voorverkoeld). Maar nog nooit gehad in bijna 5 jaar dat dingen te warm werden of dergelijke.

Ik zou echt heel snel je auto laten nakijken @blahenazo want dit klinkt me eerder gevaarlijk vanwege mogelijk brandgevaar met dat specifieke geurtje....

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 13-08-2025 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Ook nog nooit die melding gehad en auto heeft deze zomer al hele dagen in de volle zon gestaan, ook bij temperaturen van +35 graden. Als de auto zichzelf koelt is dat op zich goed, die verbrande geur is een andere zaak, daarvoor zou ik toch ook eens luisteren bij de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:24

Rianata

Have you played Atari today?

De melding “Koelen van Infotainmentsysteem” heb ik afgelopen zaterdag wel weer eens voorbij zien komen bij een combinatie van auto met voorkant geparkeerd naar het zuiden (opladen op eigen oprit) met een felle zon en hoge temperatuur, waarbij mijn auto zwart metallic is zonder panoramo-dak. Zoals @Venomer aangeeft duurt dit kort en zou geen kwalijke gevolgen mogen hebben. Mijn XC40 is van november 2020 en nog geen schade op infotainmentsysteem kunnen constateren.

Zoals de anderen ook aangeven; als je ook een brandgeur waarneemt zou ik voor de zekerheid wel naar een garage gaan om uit te sluiten wat die geur veroorzaakt, want dat heb ik gelukkig nog nooit geroken.

[ Voor 4% gewijzigd door Rianata op 13-08-2025 11:31 ]

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:02
Ik zag die melding ook wel eens. En in de VW Bus die we ook hadden zelfs heel vaak. Dit zegt Google hierover:

De temperatuur in een auto die in de zon staat, kan aanzienlijk hoger oplopen dan de buitentemperatuur. Op een warme dag kan de temperatuur in een auto snel stijgen, soms wel tot 50 of zelfs 60 graden Celsius of hoger. Zelfs bij een gematigde buitentemperatuur van 24 graden Celsius kan het binnen 10 minuten al 34 graden zijn, en na 30 minuten 43 graden.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:00
Ik heb zelf nog niet meegemaakt dat de auto een elektronica luchtje heeft en ook nog geen melding gehad (ook vandaag niet) van dat het navi/media systeem gekoeld moet worden. Auto staat open achter op het zuiden in de volle zon. Dus ik denk ook net als de rest dat er mogelijk iets anders aan de hand is en ik zou het ook laten controleren.

Verder moet ik wel zeggen dat deze temperaturen blijkbaar prima zijn voor de Volvo beter dan rond de 20 want ik heb zelfs met de 31 graden vandaag en binnen temp op 22 lang niet zo een goede range gehad. Gewoon snelweg gereden vandaag ongeveer 90 a 91km per rit.

Zo kom je wel echt heel dicht in de buurt van de WLTP. Terwijl ik met alle wind etc. afgelopen weken nog dacht nou we gaan nooit meer in de 500km komen. Dus toch alles weer een beetje terug naar wat het was na de laatste update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cZDBckEeL6itOkMs9EZ1493RQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cCrj1AurxkGOsnWHTRIkvqZ9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0l0UElCkfhzYheoxRFbRAW0-UU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yAQ9pIx6OJoDsTHKaOzOBWBu.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Largamelion
marcel_76 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 23:40:
Ik heb zelf nog niet meegemaakt dat de auto een elektronica luchtje heeft en ook nog geen melding gehad (ook vandaag niet) van dat het navi/media systeem gekoeld moet worden. Auto staat open achter op het zuiden in de volle zon. Dus ik denk ook net als de rest dat er mogelijk iets anders aan de hand is en ik zou het ook laten controleren.

Verder moet ik wel zeggen dat deze temperaturen blijkbaar prima zijn voor de Volvo beter dan rond de 20 want ik heb zelfs met de 31 graden vandaag en binnen temp op 22 lang niet zo een goede range gehad. Gewoon snelweg gereden vandaag ongeveer 90 a 91km per rit.

Zo kom je wel echt heel dicht in de buurt van de WLTP. Terwijl ik met alle wind etc. afgelopen weken nog dacht nou we gaan nooit meer in de 500km komen. Dus toch alles weer een beetje terug naar wat het was na de laatste update.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die 290km zie ik bij mijn MY23 in de zomer pas bij 98% batterij ofzo 🙃. Maar het verschil tussen 120km/u of 100km/u op de snelweg zal hier wel weer de grootste impact hebben. Als ik door Nederland rij overdag is mijn verbruik ook altijd een pak beter.

• cdwave
marcel_76 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 23:40:
Verder moet ik wel zeggen dat deze temperaturen blijkbaar prima zijn voor de Volvo beter dan rond de 20 want ik heb zelfs met de 31 graden vandaag en binnen temp op 22 lang niet zo een goede range gehad.
30 graden is toppie voor de accu, enige nadeel is dat je dan doorgaans de airco aan hebt staan. Die lust ook wel een paar kW.

Wel uitkijken - de buitentemperatuur die de app rapporteert wordt ergens van het internet geplukt, en is niet wat de sensor van de auto zelf oppikt en op het instrumentenpaneel toont.

• marcel_76
cdwave schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:56:
[...]

30 graden is toppie voor de accu, enige nadeel is dat je dan doorgaans de airco aan hebt staan. Die lust ook wel een paar kW.

Wel uitkijken - de buitentemperatuur die de app rapporteert wordt ergens van het internet geplukt, en is niet wat de sensor van de auto zelf oppikt en op het instrumentenpaneel toont.
Grappig weetje dat wist ik helemaal niet, dacht dat ze net als "elke andere auto" een temp sensor hadden ergens onder de motorkap.

Ja airco lust ook wel wat klopt en die stond dus al die tijd aan.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• marcel_76
Largamelion schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 06:29:
[...]
Die 290km zie ik bij mijn MY23 in de zomer pas bij 98% batterij ofzo 🙃. Maar het verschil tussen 120km/u of 100km/u op de snelweg zal hier wel weer de grootste impact hebben. Als ik door Nederland rij overdag is mijn verbruik ook altijd een pak beter.
Yes, heb geen stukken waar je 120 mag op dit moment. Alleen na 19u mag je op bepaalde stukken 130 en dan gaat het verbruik wel echt omhoog O-)

• cdwave
marcel_76 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:24:
[...]
Grappig weetje dat wist ik helemaal niet, dacht dat ze net als "elke andere auto" een temp sensor hadden ergens onder de motorkap.
Heeft-ie wel, die toont hij alleen in de auto op het dashboard.

De app haalt blijkbaar alleen de locatie van de auto op en vraagt dan aan een of andere website wat de temperatuur daar zo is.

• Juancho
  • Nu online
Hoe zit/zat dat ook alweer als je met de XC40 door de wasstraat wilt gaan? Zo'n eentje waar je op een band gaat en door diverse schoonmaak dingen gaat (bij die van ons moet je tussendoor nog 1x zelf rijden naar de volgende band). Ik heb dit in 4,5 jaar tijd nog nooit gedaan (altijd bang dat ik de hele wasstraat kapot zou rijden omdat er ergens iets niet uit stond) :). Maar ik moet woensdag mijn XC40 inleveren en wil de wagen toch nog even door de wasstraat halen de avond ervoor. Met name de voorkant (gril) krijg ik zelf nooit handmatig schoon met al die vliegen en zooi.

De XC40 heeft iig geen wasstraat mode of dergelijke, dus wat moet ik allemaal aan/uit zetten? Ik rij altijd met OPD aan.

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-09 17:29
Juancho schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:06:
Hoe zit/zat dat ook alweer als je met de XC40 door de wasstraat wilt gaan? Zo'n eentje waar je op een band gaat en door diverse schoonmaak dingen gaat (bij die van ons moet je tussendoor nog 1x zelf rijden naar de volgende band). Ik heb dit in 4,5 jaar tijd nog nooit gedaan (altijd bang dat ik de hele wasstraat kapot zou rijden omdat er ergens iets niet uit stond) :). Maar ik moet woensdag mijn XC40 inleveren en wil de wagen toch nog even door de wasstraat halen de avond ervoor. Met name de voorkant (gril) krijg ik zelf nooit handmatig schoon met al die vliegen en zooi.

De XC40 heeft iig geen wasstraat mode of dergelijke, dus wat moet ik allemaal aan/uit zetten? Ik rij altijd met OPD aan.
Spiegels inklappen, bewegingssensoren uit en in neutraal. Verder hoef je niets te doen.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat de klep openging tijdens de wasstraat.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online

Oude vraag. Zie HIER ;)

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

• Juancho
  • Nu online
ArnoudN schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:20:
[...]

Spiegels inklappen, bewegingssensoren uit en in neutraal. Verder hoef je niets te doen.

Kan ik de auto gewoon niet op slot doen terwijl ik er nog in zit? Dan zijn de spiegels al ingeklapt (waarom moet dat eigenlijk? Die moeten toch ook schoongemaakt worden?).

Of gewoon de auto aanlaten (lees niet handmatig afsluiten) en in N zetten en klaar? Wat bedoel je specifiek met bewegingssensoren uit? De ruitenwissers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:25:
[...]

Kan ik de auto gewoon niet op slot doen terwijl ik er nog in zit? Dan zijn de spiegels al ingeklapt (waarom moet dat eigenlijk? Die moeten toch ook schoongemaakt worden?).

Of gewoon de auto aanlaten (lees niet handmatig afsluiten) en in N zetten en klaar? Wat bedoel je specifiek met bewegingssensoren uit? De ruitenwissers?
Spiegels moet je dus ook niet inklappen, dan worden ze niet meegewassen. Alleen rijhulpsystemmen (automatisch remmen) en de ruitenwissers uit (dus ook niet op regensensor) en dan in n zetten

• Juancho
  • Nu online
Thanks dan moet dat goedkomen! Zou een beetje jammer zijn als dat wel misgaat vlak voor inleveren auto en er schade is ;)

Ik zie Ron overigens melden dat je de camera op achteruit moet zetten? Waarom is dat in hemelsnaam?

[ Voor 29% gewijzigd door Juancho op 14-08-2025 14:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-09 17:29
Juancho schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:25:
[...]

Bij mijn wasstraat moeten de spiegels verplicht ingeklapt worden. Ze hebben een paar keer kapotte spiegels gehad omdat ze niet ingeklapt waren.

Met de bewegingssensoren bedoel ik de sensoren die de auto automatisch laten remmen. Die zitten in het 'camera' scherm bij mij.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Kammika
Ik zou de parkeersensoren ook uitzetten. Anders word je wel gestoord van de piepjes in de wasstraat…

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09 07:34
Kammika schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:40:
Ik zou de parkeersensoren ook uitzetten. Anders word je wel gestoord van de piepjes in de wasstraat…
Die doen het toch niet als hij in N staat?

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:28:
Thanks dan moet dat goedkomen! Zou een beetje jammer zijn als dat wel misgaat vlak voor inleveren auto en er schade is ;)

Ik zie Ron overigens melden dat je de camera op achteruit moet zetten? Waarom is dat in hemelsnaam?
ik bedoel de achteruitrij camera, dan komen de twee opties om de parkeersensoren uit te zetten (scheelt veel gepiep in de auto) en de remblokkering (scheetl plotseling remmen voor een wasborstel) tevoorschijn.
Spiegels hoef je niet persee in te klappen, maar in onze wasstraat gaat het dan maar netaan goed, inklappen gaat beter, en het spiegeloppervlak wordt dan toch nog meegewassen zoveel water spoelt er omheen.

En nu hou ik mijn toetsenbord weer uit, anders verkoop ik weer meningen voor feiten straks.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
ron65 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:57:
[...]
En nu hou ik mijn toetsenbord weer uit, anders verkoop ik weer meningen voor feiten straks.
Nog 1 keer dan want volgens mij post je altijd hier met veel plezier: neem het niet zo zwaar op. Je had toen een keer een post die anderen gewoon anders opvatte. Ik zelf ook en dat heb ik je aangegeven. Hoef je verder niet zo zwaar aan te tillen, zeker als je dat niet zo bedoelde. Dan is het duidelijk, zand erover en als je het leuk vind om inhoudelijk weer te posten doe dat vooral.

Ik zal straks juist niet meer of weinig in dit topic posten want overstap naar Polestar, maar vele (nieuwe) Volvo rijders zullen vast weer veel hebben aan je diepgaande analyses en onderzoeken.

Dus hup, zet ook zelf even je trots opzij en klaar.

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:51
Dank je voor de link.
Ik heb de gegevens daarvan overgenomen en op een label geprint.
Dat label gaat nu in het dashboardkastje.
Zo heb ik in de camper een label liggen met daarop lengte, breedte met en zonder spiegels en hoogte.
Nu ik toch aan het labelen ben.
Op de batterij van de camera een label met mijn naam en adresgegevens en in de root directory van het SD kaartje een bestandje (owner data) met daarin mijn naam en adresgegevens.
Nooit nodig geweest, ik vertrouw de meeste mensen.

22,29 kWh/100km

• Kammika
tdkvolvo schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:48:
[...]

Die doen het toch niet als hij in N staat?
O dan zet ik ‘m altijd voor niets uit in de wasstraat 😂

• Tranquility
ArnoudN schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:30:
Bij mijn wasstraat moeten de spiegels verplicht ingeklapt worden. Ze hebben een paar keer kapotte spiegels gehad omdat ze niet ingeklapt waren.

Met de bewegingssensoren bedoel ik de sensoren die de auto automatisch laten remmen. Die zitten in het 'camera' scherm bij mij.
Ik klapte de spiegels altijd in, anders gaat de wasborstel ter hoogte van de spiegels te ver naar buiten en dan wordt dat deel van de auto zowel onder en boven niet goed gewassen/geborsteld. En de buitenkant van de spiegels worden sowieso gewassen ik heb nog nooit meegemaakt dat het vuile spiegelglas in de spiegelbehuizing goed wordt meegewassen, daar komen de borstels toch niet goed bij. En de automatische achterklep zal nooit opengaan als je zelf met de sleutels in de auto zit.

Trouwens, sinds ik mijn MY24 heb, ben ik nog geen één keer in de wasstraat geweest en dat wil ik zo houden. Ik ga gewoon af en toe naar een wasbox en was de auto met de hand. Goedkoper én beter. In de wasstraat worden er altijd plekjes overgeslagen en is er kans op schade en krassen. Ik heb één keer schade gehad met een lease Skoda Octavia waarvan de tankklep door de borstels werd opengetrokken en vervolgens afgerukt. De eigenaar van de wasstraat gaf niet thuis en verwees me naar een bord met de tekst dat het gebruik van de wasstraat op eigen risico is. Lekker makkelijk, alle verantwoordelijkheid van je eigen gebrekkinge installatie afschuiven.

Dus voor mij geen wasstraat meer met een eigen auto.

• Kammika
Op xc40forum zijn rapporten van gebruikers die claimen dat ze 3.7 via ota aangeboden hebben gekregen en dat ze de install via de app kunnen triggeren…

Da’s wel interessant

Zie alleen op de site geen spoor van 3.7.x. Kennelijk in nl nog niet aangeboden…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:02
Vandaag met vouwwagen, 2 fietsen erop, 2 kinderen achterin naar de Pfalz (onder Kaiserlautern) gereden. Geen files.
- één laadstop bij het moezeldal na 310 km bij Ionity. Lader van 350KW. Helaas max wat ik bij de auto heb gezien 150...
- tweede (technisch gezien niet nodig maar wilde graag bij de camping redelijk vol zijn. Tesla Kaiserlautern. Gelukkig daar wel sneller kunnen laden (170 KW mag gezien (bij 27% batterij). Ben erg tevreden.

Ook over 't verbruik: 22,3 kWh/100km bij een gemiddelde van 88km/u. In NL 95 gereden op de teller, in DLD 105/110 (tempo 100).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31A1QcbymniBQGIHXIqJpcmqKDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0LHMAqzfusWYK3c2t5mFHoKy.jpg?f=fotoalbum_large

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:27
Kammika schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:32:
Op xc40forum zijn rapporten van gebruikers die claimen dat ze 3.7 via ota aangeboden hebben gekregen en dat ze de install via de app kunnen triggeren…

Da’s wel interessant

Zie alleen op de site geen spoor van 3.7.x. Kennelijk in nl nog niet aangeboden…
Alleen in de USA. https://volvo.custhelp.co...e-air%29-software-updates

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

• marcel_76
cdwave schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:34:
[...]

Heeft-ie wel, die toont hij alleen in de auto op het dashboard.

De app haalt blijkbaar alleen de locatie van de auto op en vraagt dan aan een of andere website wat de temperatuur daar zo is.
Ah zo had ik idd even overheen gelezen. Nogmaals super slecht want als je toch continue communiceert met de auto is het ophalen van de temp van die sensor kinderspel, dan weet je echt hoe warm het is. De app weet namelijk ook als je klimaat aanzet of het verwarmen of koelen is.

• marcel_76

Ik heb bij de AC TION even van die vliegenspray gehaald, als ik door de wasstraat ga dan voordat ik de handleingen doe om auto ruitenwissers en automatisch remmen/parkeer sensoren uitzet even in sprayen en dan heel even wachten. Daarna door de wasstraat want ook hele hardnekkige gaan er niet altijd vanaf.

• marcel_76
ArnoudN schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:20:
[...]

Niet vergeten even regensensor uit _/-\o_

Nog nooit idd meegememaakt dat de achterklep open ging. Spiegels inklappen doe ik niet, de wasstraat waar ik doorheen ga meet ook altijd waar de spiegels zitten en zo worden die nooit beschadigd maar wel ook goed schoongemaakt omdat de borstels er wel goed langs gaan en ook tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:30

MicroStar_NL

Knowledge is power

Ik weet nog wel de eerste keer met de Volvo door de wasstraat :)
Had alle toeters en bellen uitgezet, raampjes dicht etc... kon niet mis gaan... dacht ik.

Wat ik ook probeerde, ik kreeg hem niet in neutraal.... :$
Voelde me toen zo stom dat iemand van de wasstraat mij moest vertellen hoe dat moest.....
Pijnlijk leermomentje ;)

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4

• marcel_76
MicroStar_NL schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:26:
Ik weet nog wel de eerste keer met de Volvo door de wasstraat :)
Had alle toeters en bellen uitgezet, raampjes dicht etc... kon niet mis gaan... dacht ik.

Wat ik ook probeerde, ik kreeg hem niet in neutraal.... :$
Voelde me toen zo stom dat iemand van de wasstraat mij moest vertellen hoe dat moest.....
Pijnlijk leermomentje ;)
;) ;)

Ik wilde dat voorkomen en ben eerst ergens gaan staan en heb een paar keer geprobeerd in N te krijgen tot ik doorhad welke kant ik op moest bewegen O-)

• Juancho
  • Nu online
Huh? N s toch gewoon de middelste stand? Hoe kan je dat missen dan?

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:30

MicroStar_NL

Knowledge is power

Juancho schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:21:
Huh? N s toch gewoon de middelste stand? Hoe kan je dat missen dan?
N zit inderdaad tussen D en R, maar ik voel niet echt een klikje ofzo
Als je de pook iets te hard/zonder na te denken een zet geeft, dan schiet ie voorbij de N.
Is meer 'met je pink' een zetje geven.

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:28
Bij mij klappen de buitenspiegels vaak te ver naar voren als ik ze niet inklap in de wasstraat, dus neem altijd maar het zekere voor het onzekere.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:30
Nieuwe app versie 5.57.0:

- achterklep openen vanuit de app
- meerdere range widgets als je meerdere Volvo’s hebt
- nieuwe OTA software versie installatie schedulen vanuit de app
- laadstatus nu op home screen zichtbaar
- betere rendering van het autoplaatje in de app

https://www.volvocars.com...a5a2a485c0a80151482c1309/

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Waarom Volvo alleen voor IOS widgets heeft is me echt een volkomen raadsel. Ik zou graag een widget willen, bijv. Om elde auto te openen, voorkoelen/warmen, etc te kunnen starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:02
Ik heb hier al 5.58.1? Bij mij zit dat er niet in...
Je linkt ook naar een Engelse site @MartijnEV
Is dat niet voor de usa?

[ Voor 70% gewijzigd door caspervc op 15-08-2025 07:58 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
MartijnEV schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:46:
Nieuwe app versie 5.57.0:

- achterklep openen vanuit de app
- meerdere range widgets als je meerdere Volvo’s hebt
- nieuwe OTA software versie installatie schedulen vanuit de app
- laadstatus nu op home screen zichtbaar
- betere rendering van het autoplaatje in de app

https://www.volvocars.com...a5a2a485c0a80151482c1309/
Ik was bijna blij dat ik terug widgets kreeg op Android voor m'n Volvo... Niet dus, enkel op iOS 😏.

Waarom Volvo... waarom? Ik wil gewoon m'n batterijstatus kunnen zien zonder de app te openen en zonder 2min te wachten tot de view update, want een refresh knop ontbreekt ook nog steeds.

Wel top dat je niet meer naar de auto hoeft om een OTA te starten. Tijd voor die update met de nieuwe layout zou ik zeggen.

Edit: hier ook 5.58.1 (Android)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
caspervc schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:52:
Is dat niet voor de usa?
Ik zat ook al raar te kijjken, 5.57.0 is toch al weer een tijdje uit dacht ik en heb hier sinds 7 augustus versie 5.58.1. (iOS)
Achterklep e.d. kan ik iig niet openen met de app.
De widgets heb ik dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
Het met de app ontgrendelen van de achterklep, kan me niet voorstellen dat veel gebruikers dat bovenaan hun wensenlijstje hadden staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
StevendGraaf schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:50:
Het met de app ontgrendelen van de achterklep, kan me niet voorstellen dat veel gebruikers dat bovenaan hun wensenlijstje hadden staan.
Het op afstand kunnen openen/sluiten van de ramen + dakraam zou idd 10x beter/praktischer/bruikbaarder zijn. Maar helaas...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:06:
[...]

Nog 1 keer dan want volgens mij post je altijd hier met veel plezier: neem het niet zo zwaar op. Je had toen een keer een post die anderen gewoon anders opvatte. Ik zelf ook en dat heb ik je aangegeven. Hoef je verder niet zo zwaar aan te tillen, zeker als je dat niet zo bedoelde. Dan is het duidelijk, zand erover en als je het leuk vind om inhoudelijk weer te posten doe dat vooral.

Ik zal straks juist niet meer of weinig in dit topic posten want overstap naar Polestar, maar vele (nieuwe) Volvo rijders zullen vast weer veel hebben aan je diepgaande analyses en onderzoeken.

Dus hup, zet ook zelf even je trots opzij en klaar.
Ik ga erover nadenken, maar ik ga geen moderators afvallen, dat is mijn eer te na. Maar de moderatie was dit keer in mijn ogen niet correct en gekleurd, al denken zij daar anders over. Gaan we geen verdere woorden meer aan vuil maken, het zijn ook mensen die hun best doen en dat respecteer ik dan verder ook gewoon.
Ikzelf was ook wat over-geirriteerd door het geheel. Daarom stopte ik met posten voorlopig, even laten bezinken omdat ik geen verdere oorlog wil ontketenen.

ik kom vanzelf wel weer een keer, maar nu nog niet.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Zodra je wiel op de band staat auto in N zetten. Verder doe ik nooit iets, niet op slot, hooguit de parkeersensoren uit want die gaan wel piepen. Maar klinkt ook altijd wel gezellig al die piepjes :)
Aan het eind van de band weer in D en rijden maar.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
StevendGraaf schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:50:
Stel dat je je auto op een enorm parkeerterrein hebt staan, en je bent vergeten waar dat precies was. Dan issie met deze handige optie zo gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
caspervc schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:52:
Is dat niet voor de usa?
Nee niet specifiek voor de USA.
Ik heb de link aangepast naar de Nederlandse (Volvo Car Nederland) versie van de pagina. Ik had kennelijk een Volvo Car Hungary versie (Engelstalig weliswaar) van de pagina gepost, vreemd, maar nu gecorrigeerd.

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
Tranquility schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:35:
[...]

Ik zat ook al raar te kijjken, 5.57.0 is toch al weer een tijdje uit dacht ik en heb hier sinds 7 augustus versie 5.58.1. (iOS)
Klopt , heb ik ook, maar die nieuwe features waren er dus al sinds 5.57.0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnEV
[...]

Het is even zoeken, maar zit er echt in: ga naar het Vergrend. / Ontgrend. scherm en klik dan op het blauwe pijltje-menu rechtsonder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMyzAJxBCGv7COwWHMbCJ_e5CmY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3jD4fE7rOSxgtOgpasR9GMZK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Laatst online: 20:09
Inderdaad! Erg intuïtief....

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09
Met name de voorkant (gril) krijg ik zelf nooit handmatig schoon met al die vliegen en zooi.
Grote badhanddoek erop leggen, goed nat maken met lauw water en een half uurtje laten weken. Komt het zo los.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
[...]

Ik kan het ook niet met de app met dezelfde software versie. Die widgets zijn ook niet veranderd trouwens

[ Voor 5% gewijzigd door Ophidian op 15-08-2025 19:47 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
MartijnEV schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:56:
Het is even zoeken, maar zit er echt in: ga naar het Vergrend. / Ontgrend. scherm en klik dan op het blauwe pijltje-menu rechtsonder.

[Afbeelding]
Apart.
Bij mij staat er onder de blauwe pijl:
- Vergrend
- Vergrendelen met verminderde bewaking
Wat dat dan ook betekent…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Tranquility schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:26:
[...]

Apart.
Bij mij staat er onder de blauwe pijl:
- Vergrend
- Vergrendelen met verminderde bewaking
Wat dat dan ook betekent…
Dan werkt de bewegingssensor niet. Dus bijvoorbeeld op de boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ophidian schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:37:
[...]

Grote badhanddoek erop leggen, goed nat maken met lauw water en een half uurtje laten weken. Komt het zo los.
Heb ondertussen deze al besteld: https://www.bol.com/nl/nl...lHTw.6_29.30.ProductTitle

Eens kijken of dat dinsdagavond werkt als de wagen een flinke schoonmaakbeurt moet krijgen vanwege volgende dag inleveren. En als het werkt ook handig voor de gril van de PS2 straks. Die is net zo gevoelig voor insecten als de XC40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Juancho schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:55:
[...]

Heb ondertussen deze al besteld: https://www.bol.com/nl/nl...lHTw.6_29.30.ProductTitle

Eens kijken of dat dinsdagavond werkt als de wagen een flinke schoonmaakbeurt moet krijgen vanwege volgende dag inleveren. En als het werkt ook handig voor de gril van de PS2 straks. Die is net zo gevoelig voor insecten als de XC40.
Beter was een detailing clay. Daarmee heb je het ook zo weg ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
cdwave schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:09:
[...]

Stel dat je je auto op een enorm parkeerterrein hebt staan, en je bent vergeten waar dat precies was. Dan issie met deze handige optie zo gevonden!
Dat gaat tegenvallen. Het enige wat gebeurt is dat de achterklep ontgrendeld wordt. Het is niet zo dat de klep opengaat zodat de auto als het ware zijn hand opsteekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
Venomer schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:36:
[...]

Dat gaat tegenvallen. Het enige wat gebeurt is dat de achterklep ontgrendeld wordt. Het is niet zo dat de klep opengaat zodat de auto als het ware zijn hand opsteekt.
Zojuist even getest - ik heb een Plus dus met elektrische achterklep - het klopt: klep gaat inderdaad niet open, wordt alleen ontgrendeld (kennelijk zodat iemand die bij de auto staat de klep kan openen zonder de sleutel bij zich te hebben?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
MartijnEV schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:14:
[...]

Zojuist even getest - ik heb een Plus dus met elektrische achterklep - het klopt: klep gaat inderdaad niet open, wordt alleen ontgrendeld (kennelijk zodat iemand die bij de auto staat de klep kan openen zonder de sleutel bij zich te hebben?)
Dus weinig toevoeging tot de ontgrendeling die je al kon doen met de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
MartijnEV schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:14:
[...]

Beetje jammer dus want op deze link https://www.volvocars.com...8ebaf34fc0a801513dc4e149/ staat duidelijk als je de knop op de Sleutel lang ingedrukt houdt de achterklep indien voorzien ook automatisch open gaat. Beetje zonde dat de app bij dergelijke auto's dus niet gelijk automatisch open gaat of een 4e optie met ontgrendel en open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ophidian schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:20:
[...]

Beter was een detailing clay. Daarmee heb je het ook zo weg ;)
Sorry een wat?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Klei. Daarmee haal je vuil uit je lak. Maar ook teerpuntjes, insecten, etc is er zo mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
marcel_76 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:11:
[...]

Beetje jammer dus want op deze link https://www.volvocars.com...8ebaf34fc0a801513dc4e149/ staat duidelijk als je de knop op de Sleutel lang ingedrukt houdt de achterklep indien voorzien ook automatisch open gaat. Beetje zonde dat de app bij dergelijke auto's dus niet gelijk automatisch open gaat of een 4e optie met ontgrendel en open.
Ligt misschien aan mij maar ik zie niet echt de toegevoegd waarde van de achterklep kunnen openen met je app. Wegens veiligheidsredenen zou je deze dan (net als de ramen inclusief dakraam) vast weer niet met de app kunnen sluiten. Handig als je een keer per ongeluk op afstand de achterklep opent, en niet in staat bent om deze zelf bij de auto weer te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:55
Weer eens een lange rit door Frankrijk gemaakt afgelopen week en voor de verandering eens geen meldingen van de bandenspanning.

Alles met de wagen ging weer lekker goed en het blijft toch echt zo'n fantastische wagen om lange afstanden met hoogteverschillen te doen, zo moeiteloos bergop en zo makkelijk op de juiste plaats in de bochten te leggen. (Al maak je je dan vanzelf drukker in die idioten die uit de bocht gaan en je voor moet uitwijken)

Wel op dinsdag het verbruik enorm zien stijgen toen ik nog op de péage was en de temperatuur boven de 40 graden kwam. Zeer normaal natuurlijk maar omdat ik nu al even de zelfde bestemming heb in Frankrijk rijd ik eigenlijk altijd naar dezelfde tussenstops omdat ik vooral een gewoonte dier ben. Dus toch nog even snel een ander laadpunt moeten zoeken wat best frustrerend was, een aire die aangaf dat ze fastchargers had bleek één (1!) 50kwh punt te zijn... En daar stond een bozo met zijn hybride omdat het dicht bij de picnic plaats was. Dus daar dan toch nog even ABRP moeten openen om een betere locatie te vinden, en op de mobiel werkte die goed.

Echter viel mij op dat het scherm niet correct werd weergegeven op mijn console, al gaf het als het open stond wel de juiste info door naar mijn smartphone. Op de weg terug gisteren bleek dan dat ABRP compleet verdwenen was van de apps in de wagen, zelf niet meteen verder nagekeken maar vond het toch verbazend en vervelend, gezien ik er toch nog aan hou om voor een maand de premium te nemen wanneer ik Frankrijk bezoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:02
marcel_76 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:11:
[...]

De functie van het ontgrendelen kan echt wel handig zijn, bijvoorbeeld om een pakjes-courier (DHL of dergelijke) toegang te geven wanneer je de auto als ‘aflever plaats’ hebt opgegeven.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
StevendGraaf schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:42:
[...]

Ligt misschien aan mij maar ik zie niet echt de toegevoegd waarde van de achterklep kunnen openen met je app. Wegens veiligheidsredenen zou je deze dan (net als de ramen inclusief dakraam) vast weer niet met de app kunnen sluiten. Handig als je een keer per ongeluk op afstand de achterklep opent, en niet in staat bent om deze zelf bij de auto weer te sluiten.
Ooh daar zijn we het zeker over eens, maar als je het doet dan heb ik zoiets van doe het dan goed. Nu is het weer half. Je kunt net zo goed de hele auto openen en daarna weer afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Mga1600 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 08:15:
[...]

De functie van het ontgrendelen kan echt wel handig zijn, bijvoorbeeld om een pakjes-courier (DHL of dergelijke) toegang te geven wanneer je de auto als ‘aflever plaats’ hebt opgegeven.
Ik weet niet of ze dat doen? Maar eens in dat geval is het een bruikbare optie, alleen implementeer het dan goed zodat het in beide gevallen bruikbaar is. Desnoods maak je een instelling in de app waarin je kunt aangeven of bij het openen van de achterklep deze ook automatisch open moet gaan of niet. Het kan zo simpel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
marcel_76 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:35:
[...]

Ik weet niet of ze dat doen? Maar eens in dat geval is het een bruikbare optie, alleen implementeer het dan goed zodat het in beide gevallen bruikbaar is. Desnoods maak je een instelling in de app waarin je kunt aangeven of bij het openen van de achterklep deze ook automatisch open moet gaan of niet. Het kan zo simpel zijn.
Op afstand zonder dat je er bij bent open zwaaien wordt hem niet bij een merk met veiligheid als kern waarde. Met de sleutel ben je in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
[...]

En als die koerier de koffer dan niet sluit dan staat die de hele dag open want je kan 'm remote niet sluiten, enkel ont/vergrendelen.

Ik zie meer toegevoegde waarde in het remote sluiten van het dak en de ramen. Er zit toch al detectie in die weerstand detecteert als er iets tussen zit dus ik zie daar geen veiligheidsissue in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Largamelion schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:00:
[...]
En als die koerier de koffer dan niet sluit dan staat die de hele dag open want je kan 'm remote niet sluiten, enkel ont/vergrendelen.

Ik zie meer toegevoegde waarde in het remote sluiten van het dak en de ramen. Er zit toch al detectie in die weerstand detecteert als er iets tussen zit dus ik zie daar geen veiligheidsissue in.
Je kunt de achterklep wel remote sluiten, door de “normale” vergrendel functie te gebruiken.

De sleutel heeft ook de functie om alleen de achterklep te ontgrendelen. Ik zie de meerwaarde daar ook niet van in.

Ik heb de functie om de klep op afstand open te zetten wel eens gebruikt. Ik stond bij de supermarkt met mijn boodschappen onder een afdakje, omdat het hard regende. Ik heb toen met de sleutel de klep opengezet, ben naar de auto gerend en kon de boodschappen zo achterin zetten zonder dat ik in de regen hoefde te wachten tot de klep open was. Nuttig? Ach, als de functie er dan toch op zit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
Venomer schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:07:
[...]

Je kunt de achterklep wel remote sluiten, door de “normale” vergrendel functie te gebruiken.

De sleutel heeft ook de functie om alleen de achterklep te ontgrendelen. Ik zie de meerwaarde daar ook niet van in.

Ik heb de functie om de klep op afstand open te zetten wel eens gebruikt. Ik stond bij de supermarkt met mijn boodschappen onder een afdakje, omdat het hard regende. Ik heb toen met de sleutel de klep opengezet, ben naar de auto gerend en kon de boodschappen zo achterin zetten zonder dat ik in de regen hoefde te wachten tot de klep open was. Nuttig? Ach, als de functie er dan toch op zit…
Begrijp me niet verkeerd, ik snap het nut van der functie op de sleutel wel, want dan ben je binnen bereik van de auto, alleen niet zo op de app. Maar kun je de achterklep met de app wel sluiten door de normale vergrendelknop te gebruiken? Dan snap in niet waarom ze die functie niet ook toepassen op de ramen. Dat lijkt me namelijk wel nuttig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevendGraaf
[...]

Ik vind dit wel een heel specifieke situatie, en heb eigenlijk nog nooit gelezen of gehoord van mensen die zeiden: weet je wat voor mogelijkheid nou echt ontbreekt op mijn auto: dat ik hem als pakket afleverpunt kan gebruiken. Maar leuk als het mensen wel helpt.
Anyway, ik heb deze functie al veels te veel aandacht gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Spekkie99 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:44:
[...]

Op afstand zonder dat je er bij bent open zwaaien wordt hem niet bij een merk met veiligheid als kern waarde. Met de sleutel ben je in de buurt.
Via de app kan je hem nu ook al openen zonder dat je erbij bent, dus ik zie daar niet heel veel verschil in want de auto flitst en de spiegels klappen uit. Als veiligheid voorop staat dan kan ik nog wel wat verbeteringen bedenken O-) en nee ik voel me verder super veilig in de Volvo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
marcel_76 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:30:
[...]

Via de app kan je hem nu ook al openen zonder dat je erbij bent, dus ik zie daar niet heel veel verschil in want de auto flitst en de spiegels klappen uit. Als veiligheid voorop staat dan kan ik nog wel wat verbeteringen bedenken O-) en nee ik voel me verder super veilig in de Volvo.
Gaat hij open of ook elektrisch omhoog?
Wel bijzonder, je zal in Amsterdam aan een kanaal staan en er net achterlangs lopen...
Pagina: 1 ... 331 ... 336 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"