Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:38
Juancho schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:01:
[...]

Das dan toch gewoon het specifieke pakket waarbij de elektrische stoelen (waar nog meer zaken onder vallen) waar je het over hebt?
Geen idee...
Heb geen elektrische stoelen. De bestuurder stoel kan het (was een vereiste en heb ik bij het test rijden getest). De passagier blijkbaar niet en dat had ik niet verwacht. Kan dus wel de zitting uitschuiven maar niet omhoog doen. Dat heb ik alle stoelen en auto's nog nooit meegemaakt, vandaar de verbazing.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:35
Nee 't is hier ook zo bij de non electric stoelen. De voorzijde vd stoel kan je omhoog pompen. Voor meer steun bij je knieholte. Bij de bestuurder wel, bij de passagier niet.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:40
Even een vraag over de remschijven, dan met name de voorste. Hoe zien die er bij jullie uit? Ik heb het idee dat ze bij mij het amper doen, want ze zijn niet mooi glimmend op het remoppervlak. Ik ben er al eens mee naar de garage geweest en zij hebben de oppervlakteroest wat verwijderd, maar ook nu na 3500 km glimt het oppervlak nog niet. En ja, ik weet het hele verhaal van OPD en dus weinig mechanisch remmen. Maar ik heb bewust eens flink (mechanisch) geremd de laatste paar duizend kilometer, maar het maakt weinig uit.

Zo zien ze er bij mij uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-NHrslYVV2qUS_DV5noNLX8vpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YmIUhPhlF5ghOXFh41YXNnCD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZv3HdSw90cLIi5FBL48rUpMbrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HSZUWJQY7NUsI3DRKDWDW1rp.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:51
rolfio schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:22:
Even een vraag over de remschijven, dan met name de voorste. Hoe zien die er bij jullie uit? Ik heb het idee dat ze bij mij het amper doen, want ze zijn niet mooi glimmend op het remoppervlak. Ik ben er al eens mee naar de garage geweest en zij hebben de oppervlakteroest wat verwijderd, maar ook nu na 3500 km glimt het oppervlak nog niet. En ja, ik weet het hele verhaal van OPD en dus weinig mechanisch remmen. Maar ik heb bewust eens flink (mechanisch) geremd de laatste paar duizend kilometer, maar het maakt weinig uit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je weet blijkbaar toch net niet helemaal, want heeft niks met OPD te maken.

Beperkt vertragen = regeneren
Sterk vertragen = regeneren + remschijven.

OPD aan of uit verandert daar niets aan, maar gaat alleen over met welk pedaal je wilt vertragen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
guido66 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:42:
[...]

Je weet blijkbaar toch net niet helemaal, want heeft niks met OPD te maken.

Beperkt vertragen = regeneren
Sterk vertragen = regeneren + remschijven.

OPD aan of uit verandert daar niets aan, maar gaat alleen over met welk pedaal je wilt vertragen.
Slecht omschreven van mij idd... ik bedoel dus dat ik na herhaaldelijk sterk vertragen de remschijven niet glimmend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
In zijn neutraal en dan remmen, dan zijn ze zo zuiver (zolang het duurt).

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Microstar schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:52:
In zijn neutraal en dan remmen, dan zijn ze zo zuiver (zolang het duurt).
Waarom in zijn neutraal? Er wordt dan niet geregenereerd als je het stroompedaal loslaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Laatst online: 15:20
rolfio schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:22:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is je probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Ben bang dat mijn schijven eerder verroesten dan dat ze slijten. Vandaar de vraag hoe de schijven eruit zien bij jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
rolfio schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:44:
[...]

Ben bang dat mijn schijven eerder verroesten dan dat ze slijten. Vandaar de vraag hoe de schijven eruit zien bij jullie.
Remmen is angst…

Wanneer je al rollend in je neutraal remt, worden de mechanische remmen bekrachtigd. OPD zal niet werken in N.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spekkie99
[...]

Dit is een beetje vliegroest, weet je hoe dik je schijven zijn, die zullen never nooit doorroesten. Als je auto een dagje stil staat heb je dit al, ook bij auto's die niet regenereren, dit is echt geen probleem hoor. Lekker rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 17:45
Maar eerder hier schreef iemand dat de roest tot afkeur bij de APK leidde?
Ik heb een tijd voor de APK dus bewust paar keer flink geremd.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Spekkie99 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:06:
[...]

Dit is een beetje vliegroest, weet je hoe dik je schijven zijn, die zullen never nooit doorroesten. Als je auto een dagje stil staat heb je dit al, ook bij auto's die niet regenereren, dit is echt geen probleem hoor. Lekker rijden.
Ik ben ook niet bang dat ze doorroesten, wel dat de remklauwen vast gaan zitten, ik rem nu ook bewust al wat meer op de "mechanische" manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Microstar schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:00:
[...]

Remmen is angst…

Wanneer je al rollend in je neutraal remt, worden de mechanische remmen bekrachtigd. OPD zal niet werken in N.
Ah, dat zeg ik ook altijd :)

Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francisp1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:17
rolfio schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:02:
[...]

Ik ben ook niet bang dat ze doorroesten, wel dat de remklauwen vast gaan zitten, ik rem nu ook bewust al wat meer op de "mechanische" manier.
Je kan ook de wagen eens tot 100% opladen. dan werkt regenereren ook niet.

Volvo C40 Recharge Twin Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Francisp1 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:13:
[...]

De ex40 regenereert ook bij 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francisp1
Avvd schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:19:
[...]

De ex40 regenereert ook bij 100%
Dat is dan iets EX40 specifiek? Want mijn 2023 C40 regenereert praktisch niets bij 100% en vanaf 98% een heel minimum percentage van normaal remmen. Het lijkt met dat zelfs bij de EX40 het regenereren gelimiteerd is bij 100% accu, en je dus bij 100% accu en wat stevig remmen ook wel je schijven beetje kan polieren.

[ Voor 10% gewijzigd door Francisp1 op 05-08-2025 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Francisp1 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:24:
[...]

Dat is dan iets EX40 specifiek? Want mijn 2023 C40 regenereert praktisch niets bij 100% en vanaf 98% een heel minimum percentage van normaal remmen. Het lijkt met dat zelfs bij de EX40 het regenereren gelimiteerd is bij 100% accu, en je dus bij 100% accu en wat stevig remmen ook wel je schijven beetje kan polieren.
Die van mij genereert volledig bij 100% (MY25 twin EX40). De bruikbare capaciteit is 79KWH terwijl de accu zelf 82KHW is, wellicht dat daar nog wat marge zit die gebruikt wordt voor regenereren bij 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francisp1
Avvd schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:48:
[...]

Die van mij genereert volledig bij 100% (MY25 twin EX40). De bruikbare capaciteit is 79KWH terwijl de accu zelf 82KHW is, wellicht dat daar nog wat marge zit die gebruikt wordt voor regenereren bij 100%.
die 3 kWh buffer is verdeeld tussen leeg en vol, dus dat is een relatief kleine buffer. terwijl regeneratief remmen op korte tijd een piek van 70kW+ kan geven. lijkt me sterk dat dit volledig regeneratief kan bij hard remmen. Kun je bij de my25 een verschil zien in de powerbalk tussen regenererend remmen & mechanisch remmen? bij de oudere software modellen kun je dit zien aan een blauwe & witte curve in de powerbalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Francisp1 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:13:
[...]

Bij mij regenereert hij dan nog steeds, maar in mindere mate.

Ik kijk altijd naar de vermogensmeter om te zien of ik mechanisch rem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:26
[...]

Na ruim 4,5 jaar en vrijwel vanaf het begin altijd en overal OPD aan zien ze er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hY5EqeYGpubGeefktkAcJIS3zDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aBrkNWcENEzAIGO0c5vGCkRJ.jpg?f=fotoalbum_large

De boel maakt alleen wat kabaal als ik de auto een tijdje niet gebruikt heb. Maar dan gaat vanzelf wel weer weg als je rijdt. Geen idee of dat normaal is maar so be it.

[ Voor 45% gewijzigd door Juancho op 05-08-2025 17:18 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
Juancho schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:16:
[...]

Na ruim 4,5 jaar en vrijwel vanaf het begin altijd en overal OPD aan zien ze er zo uit:

[Afbeelding]

De boel maakt alleen wat kabaal als ik de auto een tijdje niet gebruikt heb. Maar dan gaat vanzelf wel weer weg als je rijdt. Geen idee of dat normaal is maar so be it.
Ah, dank voor de foto, wel ietsje glimmender dan de mijne...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:10

Lancer

What the......

Niet al te druk over maken. Enige aandachtspunten is als je bv de auto met de hand wast. Dan is het beter er daarna even mee te rijden om het water tussen de remblokken en schijven uit te halen. Het geheel roest anders vast.

Ik zoek dan zelf een leeg stukje weg uit, naar 60-70km/u en dan vol in de ABS trappen. Dan zijn ze droog en glimmen ze wel :-)

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:55
Waterblok schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:43:
Maar eerder hier schreef iemand dat de roest tot afkeur bij de APK leidde?
Ik heb een tijd voor de APK dus bewust paar keer flink geremd.
Ja, dat was ik. Mijn schijven zien er vergelijkbaar uit en dat zou volgens de dealer tot APK afkeur leiden. Ze wilden een nieuwe set schijven en blokken monteren voor een godsvermogen. Ik heb de auto toen eerst maar weer meegenomen. Voor de herkeuring heb ik de accu een paar keer tot 100% opgeladen en dan een paar keer stevig geremd. Dat was genoeg om hem door de APK te krijgen. Volgens de dealer met de hakken over de sloot, maar volgens mij wilde die gewoon geld verdienen aan een nieuwe set remmen.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Over regenereren bij volle accu: dat doet de mijne ook wel. Maar bij een SoC boven de 95% kan hij maar weinig regenereren en worden de mechanische remmen (ook) gebruikt als je iets steviger remt. Tussen 90% en 95% lukt het me ook nog wel om de remmen te activeren, maar dan moet je echt hard remmen.

Hier zou nog wel een verschil kunnen zijn tussen een twin en een single motor. Ik neem aan dat een twin harder regenereert, omdat hij twee motoren heeft. Maar dat is een aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-09 17:29
Venomer schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:27:
[...]

Ja, dat was ik. Mijn schijven zien er vergelijkbaar uit en dat zou volgens de dealer tot APK afkeur leiden. Ze wilden een nieuwe set schijven en blokken monteren voor een godsvermogen. Ik heb de auto toen eerst maar weer meegenomen. Voor de herkeuring heb ik de accu een paar keer tot 100% opgeladen en dan een paar keer stevig geremd. Dat was genoeg om hem door de APK te krijgen. Volgens de dealer met de hakken over de sloot, maar volgens mij wilde die gewoon geld verdienen aan een nieuwe set remmen.
Ik moet eind deze maand ook voor de APK, even kijken hoe dat bij mijn dealer gaat.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mijn P8 schokt echt als een malle bij remmen, zowel via OPD als via de rem. Dit is echter vaak alleen in het begin van een rit, zeker als de auto langer stil gestaan heeft. Vanmorgen ook, auto stond 2 dagen thuis, vanmorgen naar kantoor en de OPD los laten op moment van naderen stoplicht en de wagen schokt als een malle. Ook de rem(schijven) maken het bekende geluid alsof ze vast zitten of da er iets tussen zit. Maar dit alles gaat vanzelf weer weer na een tijdje rijden.

Normaal zou ik dit laten checken maar nu denk ik, laat maar...

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
Venomer schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:27:
[...]

Echt een heel slecht verhaal van welke garage dan ook hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:37
Remschijven zijn nou eenmaal niet van RVS he :)

Vliegroest op de schijven is geen ontkomen aan. Sterker nog, ik denk dat je enige kans is om nieuwe schijven te monteren en alleen maar regeneratief te remmen. Dan blijven ze het langste mooi.

Het enige potentiële probleem ontstaat als de remblokken in de klauw vastroesten. Is alsnog niet problematisch in de zin van veiligheid of APK maar dan gaat de boel wel harder slijten en meer kabaal maken.

Ik mag mijn XC40 alweer inleveren met dank aan zwabberbeleid op mijn werk ;( 't was leuk zolang het duurde. Ik verhuis naar het KIA eSportage topic.

[ Voor 43% gewijzigd door doltishDuke op 06-08-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
doltishDuke schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:23:
Remschijven zijn nou eenmaal niet van RVS he :)

Vliegroest op de schijven is geen ontkomen aan. Sterker nog, ik denk dat je enige kans is om nieuwe schijven te monteren en alleen maar regeneratief te remmen. Dan blijven ze het langste mooi.
Dat is niet waar wat je zegt, juist in het begin (heb de auto nieuw gekocht) heb ik eigenlijk alleen maar regeneratief geremd. Kreeg na verloop dusdanig veel roest op de schijven, dat de garage de roest van de schijven moest verwijderen. Je ontkomt er niet aan dat er toch een keer mechanisch wordt geremd met als gevolg roest als je daarna niet meer mechanisch zou remmen. Vandaar dat ik dat dus nu met enige regelmaat doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:37
rolfio schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:32:
[...]

Dat is niet waar wat je zegt, juist in het begin (heb de auto nieuw gekocht) heb ik eigenlijk alleen maar regeneratief geremd. Kreeg na verloop dusdanig veel roest op de schijven, dat de garage de roest van de schijven moest verwijderen. Je ontkomt er niet aan dat er toch een keer mechanisch wordt geremd met als gevolg roest als je daarna niet meer mechanisch zou remmen. Vandaar dat ik dat dus nu met enige regelmaat doe.
Ik bedoel dat de schijven af fabriek nog echt glad zijn en roest daarop minder kans heeft. Zodra je er één keer met een remblokje overheen gaat krijg je oppervlakkige beschadigingen op de schijf en begint het proces. Dat jij voornamelijk regeneratief hebt geremd impliciet dat je minstens één keer mechanisch hebt geremd en dan begint de roestvorming. Dat maakt verder geen bal uit, die roest is oppervlakkig en de schijf is dik zat.

Als jouw garage je geld rekent om de roest van je remschijven af te halen moet je een andere garage zoeken ;) Staat zeker ook het vervangen van de motorolie op de factuur?

[ Voor 5% gewijzigd door doltishDuke op 06-08-2025 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
doltishDuke schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:36:
[...]

Ik bedoel dat de schijven af fabriek nog echt glad zijn en roest daarop minder kans heeft. Zodra je er één keer met een remblokje overheen gaat krijg je oppervlakkige beschadigingen op de schijf en begint het proces. Dat jij voornamelijk regeneratief hebt geremd impliciet dat je minstens één keer mechanisch hebt geremd en dan begint de roestvorming.

Als jouw garage je geld rekent om de roest van je remschijven af te halen moet je een andere garage zoeken ;)
Klopt helemaal, maar ook al zou ik niet willen, dan kan de auto zelf besluiten om mechanisch te remmen. Dus je ontkomt er niet aan.

Garage heeft overigens niets gerekend voor het verwijderen van de roest hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdwave
  • Laatst online: 11:48
Als ik de garage uitrij en de auto een dag of wat niet gebruikt is, dan voel ik hem altijd even de remschijven gebruiken. Ik vermoed dat dat bewust zo ingeprogrammeerd is, juist om die roestvorming een beetje tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:02
Toen ik in 2020 net een P8 had waren bij mij de blokken na een dag in de regen vastgeroest op de schijven. Er zijn toen nieuwe schijven en gemodificeerd blokken op gekomen. Ook was er software bij aan te pas gekomen. Dat had iets te maken met het feit dat de rem bij het wegrijden altijd even zachtjes aangezet werden om de schijven schoon te krijgen.
Daarna heb ik dat vastroest-probleem nooit meer teruggezien, maar wel altijd vliegroest na een nachtje in de regen, maar dat was geen probleem

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:59
Lekker... vanmorgen de wagen op de parking gezet met 26% en nu zie ik dit in de app. Benieuwd of dat klopt als ik straks instap, dan heb ik een drain van 4%/8u 😵‍💫.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/depFsQMUIjzmN6ufSGPrztqYmBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/36c6FaCPEOfU6ypgI6nPYQcA.png?f=fotoalbum_large

Edit: de app liegt niet 😱

[ Voor 3% gewijzigd door Largamelion op 06-08-2025 16:23 ]

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Largamelion schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:10:
Lekker... vanmorgen de wagen op de parking gezet met 26% en nu zie ik dit in de app. Benieuwd of dat klopt als ik straks instap, dan heb ik een drain van 4%/8u 😵‍💫.

[Afbeelding]

Edit: de app liegt niet 😱
Ik had precies hetzelfde zonet. Nadat ik in de auto stapte zag ik dat het daar wel klopte. App afgesloten en opnieuw gestart en daar klopt het ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
De tip van iemand hier om tijdens remmen in N te zetten en dan te remmen heeft geholpen. Roest is bijna allemaal weg. Het was even stevig trappen, je merkt dan pas dat het regenereren een hoop doet.

Dank voor de tip, ga dit vaker gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ja waren vanmiddag volgens mij probleem met de app. Had de auto aan de paal gehangen maar de app gaf dat niet aan. Dus ik kijken, gewoon netjes aan het laden. Ook voor verkoelen werkte even niet. Na ene half uurtje ofzo was alles weer OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 20:49

Rianata

Have you played Atari today?

Voor de automatiseringsliefhebbers / smarthomers die gebruik maken van Home Assistant; vanaf de aankomende release 2005.8 is de Volvo integratie, die jullie uit HACS (kunnen) kennen, een officiele HA-integratie met verschillende verbeteringen en nieuwe functionaliteiten die komen. Zie o.a.:

https://www.home-assistant.io/integrations/volvo

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:57
Rianata schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 00:02:
Voor de automatiseringsliefhebbers / smarthomers die gebruik maken van Home Assistant; vanaf de aankomende release 2005.8 is de Volvo integratie, die jullie uit HACS (kunnen) kennen, een officiele HA-integratie met verschillende verbeteringen en nieuwe functionaliteiten die komen. Zie o.a.:

https://www.home-assistant.io/integrations/volvo
Was hier al eerder voorbijgekomen. Best wel even bij vermelden dat nog niet alle features van de HACS integratie momenteel in de officiële integratie zitten.

Meer info: https://github.com/thomas...wiki/Official-integration

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Juancho schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:05:
Ja waren vanmiddag volgens mij probleem met de app. Had de auto aan de paal gehangen maar de app gaf dat niet aan. Dus ik kijken, gewoon netjes aan het laden. Ook voor verkoelen werkte even niet. Na ene half uurtje ofzo was alles weer OK.
Mja, als de app helemaal geen verbinding heeft met de auto, dan meldt die dat niet, maar fantaseert er dan maar een beetje op los met de laatste gegevens die hij nog had.

Als de auto aan het laden is en de verbinding valt weg, dan neemt de app stilletjes aan dat er niets geladen wordt, en de tijdschatting loopt dan gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Ik zit wel degelijk met een battery drain. Vanmorgen aangekomen met 24% iets na 8u en app geeft nu 22% aan, dus ongeveer 1% elke 2u. Gezien de reeds matige range van mijn MY23 is dit best irritant dus morgen maar even contact opnemen met de dealer.

Vanmorgen op weg naar het werk reeds een reset gedaan via de homeknop, maar dat heeft dus niet geholpen. Vraag me ergens af of het door dat ongeval komt met dat hert, waardoor het rooster vooraan iets verschoven is en het parkeerhulpsysteem om de haverklap een melding geeft. Dat zou echter niet actief mogen zijn als de wagen niet in gebruik is en de 2 weken dat ik in Spanje was na het ongeval had ik in elk geval nog geen drain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:35
Ik heb wel eens dat als 't erg warm is en de accu warm is, je als je hem dan parkeert de accu wat afkoelt en de verwachte capaciteit afneemt (dus een paar %kwijt). Maar alleen in uitzonderlijke gevallen...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 20:49

Rianata

Have you played Atari today?

nujtrug schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 06:56:
[...]

Was hier al eerder voorbijgekomen. Best wel even bij vermelden dat nog niet alle features van de HACS integratie momenteel in de officiële integratie zitten.

Meer info: https://github.com/thomas...wiki/Official-integration
Wellicht dat ik die hier dan gemist heb, maar waar ik naar verwijs gaat wel om een officiele integratie met alle relevante beschikbare sensors e.d.

Zie hier de aankondiging op de Github repository: https://github.com/thomas...wiki/Official-integration
  • New sensors like charging limit (sensor only), current charging power, and charging connection state (now split into two entities).
  • Future support for engine start/stop is expected soon.
  • Once the core version catches up, the HACS version will be sunset. Until then, updates will be security-only.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:27
Juancho schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:05:
Had ik gisteren ook. Auto aan de lader gezet, auto geeft in de app niet aan dat er geladen wordt en de actieradius loopt ook niet op.
Evenwel zie ik in de app van mijn Easee lader dat er gewoon geladen wordt ... (en dat is ook het geval)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:14
Tranquility schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:06:
Vanmiddag zijn de LED lampjes van Ali ivoor de kofferbakverlichting binnengekomen.
Hoewel de verlichting in de koffebak al LED is, is deze warm-wit en heeft naar mijn mening een wel erg lage lichtopbrengst.

Omdat deze al LED waren had ik hier verder geen aandacht aan besteed. @Microkid maakte me er op attent dat deze lampjes ook gewoon bij Ome Ali te koop zijn. Na wat kijken en vergelijken toch maar een aantal besteld.

Nou, ben blij dat ik dat gedaan heb, want wat komt er een bak meer licht van deze lampjes in vergelijking tot de originele Volvo kaarsjes! De Ali lampjes hebben ook veel meer LED's (12 stuks!) dan die ene LED in de originele behuizing.

Hieronder eerst de originele lampjes, daaronder de Ali varianten:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier de Ali LED:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het grappige is dat precies dezelfde lampjes ook worden gebruikt voor de verlichting van de voetenruimte en van het handschoenenkastje. Die heb ik dus ook vervangen en hebben nu ook veel meer licht. Ook onder de voorportieren zitten deze lampjes, alleen krijg ik die er niet goed uit want lijkt het of de kabel erg (te) kort is waardoor ik het lampje er niet helemaal uit kan krijgen zonder dat ik de kabel of de connector wellicht stuk trek. Blijkbaar is er geen ruimte is om deze normaal lost de koppelen en blijft de lampbehuizing nog half in het portier zitten, dus hier moet ik nog even naar kijken hoe ik dat ga oplossen.

Ik zal kijken of ik vanavond bij donker nog een paar foto's van de voetenruimte verlichting kan maken.
[EDIT]
Heb nog even foto's toegevoegd van de voetenruimte en het handschoenenkastje.

Voetenruimte links met de nieuwe LED:
[Afbeelding]

Voetenruimte rechts met het oude lampje:
[Afbeelding]

Handschoenenkastje:
[Afbeelding]

Deze lampjes heb ik besteld:
https://www.aliexpress.co...ist_main.5.44ee1802rPQ5Z0
Deze ook eens besteld, alleen stekkertje past er dus niet in. Kan niet diep genoeg waardoor die niet vast klikt.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Laatst online: 14:57
Rianata schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:13:
[...]

Wellicht dat ik die hier dan gemist heb, maar waar ik naar verwijs gaat wel om een officiele integratie met alle relevante beschikbare sensors e.d.

Zie hier de aankondiging op de Github repository: https://github.com/thomas...wiki/Official-integration
  • New sensors like charging limit (sensor only), current charging power, and charging connection state (now split into two entities).
  • Future support for engine start/stop is expected soon.
  • Once the core version catches up, the HACS version will be sunset. Until then, updates will be security-only.
Niet erg, hier worden wel eens vaker dingen dubbel gemeld ;)

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
Ik heb vandaag in een Tesla model 3 gereden van december 2019.
Omdat ik niet over Tesla mag schrijven, schrijf ik over Volvo, de Volvo XC40 Recharge.
De Volvo XC40 is qua beenruimte een ruime auto en biedt voldoende steun aan de bovenbenen.
De Volvo XC40 is een stille auto, vooral het bandengeluid dringt nauwelijks door in het interieur.
De Volvo navigatie is niet zo goed in het herkennen van verkeersborden en laat geen verkeerslichten en voetgangers zien.
Bij mijn weten gaat de Volvo niet plotsklaps op de rem staan op een smalle weg als er een tegenligger tegemoet komt.
De Volvo reageert wat mij betreft te vroeg op de snelweg als je sneller rijdt dan de vrachtwagen voor je, maar datzelfde geldt voor andere merken auto's.
De bagageruimte van de Volvo mag best wel iets groter.
EDIT
Ik vind de stuurpositie in de XC40 belabberd. Als ik ontspannen achter het stuur wil zitten moet het stuur zo laag staan dat het zicht op het bovenste deel van het dashboard wordt weggenomen. Bovendien kan het stuur alleen maar omhoog en omlaag en niet voor- en achterwaarts gezet worden.
Zie ook mijn review over de XC40 op Autoweek.

[ Voor 22% gewijzigd door tukker999 op 08-08-2025 13:32 ]

22,29 kWh/100km Spritmonitor werkelijk verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Largamelion schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:03:
Ik zit wel degelijk met een battery drain. Vanmorgen aangekomen met 24% iets na 8u en app geeft nu 22% aan, dus ongeveer 1% elke 2u. Gezien de reeds matige range van mijn MY23 is dit best irritant dus morgen maar even contact opnemen met de dealer.

Vanmorgen op weg naar het werk reeds een reset gedaan via de homeknop, maar dat heeft dus niet geholpen. Vraag me ergens af of het door dat ongeval komt met dat hert, waardoor het rooster vooraan iets verschoven is en het parkeerhulpsysteem om de haverklap een melding geeft. Dat zou echter niet actief mogen zijn als de wagen niet in gebruik is en de 2 weken dat ik in Spanje was na het ongeval had ik in elk geval nog geen drain.
Gisteren tegen eind van de werkdag 2% verloren (op 8u niet in gebruik dus). Gisteravond dan wat geladen tot 14% en deze ochtend nog steeds 14%. Vermoedelijk dus toch met de warmte te maken en omdat de auto in de zon geparkeerd stond. In Spanje waar het een pak warmer was en de auto ook steeds in de zon geparkeerd stond, is me dat echter nooit opgevallen. Daar had ik wel altijd genoeg batterij dus heb ik er ook niet zo op gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
tukker999 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 00:23:
Omdat ik niet over Tesla mag schrijven, schrijf ik over Volvo, de Volvo XC40 Recharge.
Leg dat eens uit. Want dat klinkt wel handig als ik op zoek moet naar een nieuwe leasebak, hoef ik niet zoveel te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 23:11
Waterblok schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:18:
Ik kreeg melding "storing richtingaanwijzer links" die ook weer verdween. Week later ook "koplampunit" en "dagrijverlichting"
Alles werkte gewoon en knipperde in normale frequentie.
Echter knipperlicht aan is koplamp uit en dat gebeurde dus ook als ik geen richting aangaf en de melding kwam. Had ik dus een flashende koplamp, wel makkelijk iedereen ging op zij voor mij de aso.
Afgelopen maandag de dealer gebeld en ze schoven wat en kon om 13:00 terecht.
De module die de koplampunit aanstuurt is kapot, morgen in huis en de auto is niet veilig zo ik geef een andere mee.
Hybride XC60 T8 da's veel auto zeg heel fijne wagen, viel me op dat onze auto's echt zwaar zijn.
Dinsdagmorgen om 09:00 uur berichtje uw auto staat klaar en meteen weer auto's geruild.
Die modules gaan wel eens vaker kapot maar niet bij specifieke types en de nieuwe module zit life time warranty op was het commentaar.
De leenauto was gratis maar de nieuwe module bepaald niet.... ongelooflijk wat dat kost!
Waterblok schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:30:
[...]

Heeft iemand dit ook gehad, de module die de koplampunit aanstuurt kapot?
Snap dat het niet gewoon kapot knipperlichtje is maar bijna 800€ is wel veel geld....
Deze storing kregen wij ook op zaterdagavond 26 juli. Net voordat we in de nacht rond een uurtje of 4 richting Frankrijk wilden gaan rijden.

Wij hebben de "gewone" LED koplampen overigens.

Volvo on call aan de lijn. Die dachten eerst 12v accu probleem. Uiteindelijk ANWB erbij. Bleek linker koplamp defect. Met enkel daglicht rijden ging wel. Op dimlicht / auto stand hadden we een knipperende koplamp.
Dus maar iets later vertrokken omdat we geen fatsoenlijke verlichting hadden. Verder zouden we toch alleen overdag rijden.

In eerste instantie, op advies van Volvo, wat rondgereden om de 12v accu bij te laden.
Op constante snelheid deed de koplamp het prima. Bij vertragen versnellen ging die pas knipperen.

Gister uit laten lezen bij onze volvo specialist. Tja, storing. Nieuwe koplamp... Kleine € 1600,-
Repareren? Nee dat gaat eigenlijk niet. Online nog wat gekeken, maar ik lees vooral dat het repareren van LED units lastig is en weinig gedaan wordt.

Ze zouden nog kijken voor een 2e hands alternatief.

Nou lees ik van jou dat ze bij jou constateren dat alleen de module defect is? Dus niet heel de koplamp hoeft vervangen te worden?

[ Voor 3% gewijzigd door raoel op 08-08-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
De Volvo XC40 is qua beenruimte een ruime auto en biedt voldoende steun aan de bovenbenen.
De Volvo XC40 is een stille auto, vooral het bandengeluid dringt nauwelijks door in het interieur.
De Volvo navigatie is niet zo goed in het herkennen van verkeersborden en laat geen verkeerslichten en voetgangers zien.
Bij mijn weten gaat de Volvo niet plotsklaps op de rem staan op een smalle weg als er een tegenligger tegemoet komt.
De Volvo reageert wat mij betreft te vroeg op de snelweg als je een vrachtwagen sneller rijdt dan de vrachtwagen voor je, maar datzelfde geldt voor andere merken auto's.
De bagageruimte van de Volvo mag best wel iets groter.
En met de Volvo sponsor je ook geen excentrieke miljardair die extreem rechtste partijen aan de macht helpt… (En je hebt ook niet dat lelijke trump logo op je grill)

Los nog van dat je een gewoon normaal dashboard hebt ipv zo’n foeilelijke tablet midden in de auto. En er kunnen gewoon volwassen achterin zitten, de navigatie kan je ook naar andere snelladers navigeren dan alleen van dat t merk, enz..enz…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Nu online
Kammika schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:33:
[...]

En met de Volvo sponsor je ook geen excentrieke miljardair die extreem rechtste partijen aan de macht helpt… (En je hebt ook niet dat lelijke trump logo op je grill)
Ik bestrijd je mening niet, zeker niet, maar je opmerking is offtopic.
cdwave schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:33:
[...]

Leg dat eens uit. Want dat klinkt wel handig als ik op zoek moet naar een nieuwe leasebak, hoef ik niet zoveel te proberen.
Uit het onderschrift bij dit topic:
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Ik heb een aantal eigenschappen van mijn XC40 beschreven zoals ik ze ervaar.

[ Voor 35% gewijzigd door tukker999 op 08-08-2025 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Volgens de app is onze auto al 1,5 dag offline.Kan ook niks zien of instellen. Meer mensen last van?

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 08-08-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Laatst online: 15:09
Juancho schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:37:
Volgens de app is onze auto al 1,5 dag offline.Kan ook niks zien of instellen. Meer mensen last van?
Werkt hier gewoon

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Zie het al, de auto heeft simpelweg geen internet verbinding. Blijkbaar al 1,5 niet pfff. Had net weer een tijdje LTE.

Edit: tcam reset gedaan, weer LTE en de app is weer levend.

[ Voor 35% gewijzigd door Juancho op 08-08-2025 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
tukker999 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:09:
[...]

Ik bestrijd je mening niet, zeker niet, maar je opmerking is offtopic.

[...]

Uit het onderschrift bij dit topic:
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Ik heb een aantal eigenschappen van mijn XC40 beschreven zoals ik ze ervaar.
Nee hoor, als je goed gelezen hebt beschrijf ik ook alleen maar opmerkingen over de xc40… net zoals jij dat doet…

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:44
Zo, vandaag was de afspraak om de nieuwe CC3 bandjes te monteren op mijn nieuwe 20" sloffen. Na montage zijn ze er gelijk ondergezet. En ja, erg mooi hoor. Ook de nieuwe CrossClimate 3 banden zien er mooi uit op de velgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u86S6adKOAo2bj_wIa7x-BNmimo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzRTp6bzf9V5Dh4ZzpXm1NSJ.jpg?f=fotoalbum_large

CrossClimate 3 Sport achter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYk-Zrdo-_kCSs_bk6bvk5XV4ak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddUzOL9jKtJWcwKJYPynRkn1.jpg?f=fotoalbum_large

CrossClimate 3 voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvXU_oyXnhbVrc-iC8rJUm_eMDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzFEeyyze7IFvLKVZPSCMErb.jpg?f=fotoalbum_large

De CrossClimate 3 Sport heeft lekker dikke velgrandbescherming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcHghXJBnCsxufjYNPbnvgQHwR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eyt2XG0to832e8PupY3je7nw.jpg?f=fotoalbum_large

Hoewel de "gewone" CrossClimate 3 een minder dikke velgrandbescherming heeft, is deze toch een stuk dikker dan de CC2 op de 19" wielen en wat mij betreft dik genoeg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpfLJLmA4qkH1BTXjhjeWQSq9Lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ySE01KpXKbYvniyFOY4xQw2.jpg?f=fotoalbum_large

En deze mogen naar een nieuwe eigenaar. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dKuY_y31bppZngYSyDGqQQ6Ahk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/940V5lDBiXdN0msi5P7AgvVy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:34
Bovendien kan het stuur alleen maar omhoog en omlaag en niet voor- en achterwaarts gezet worden.
Zie ook mijn review over de XC40 op Autoweek.
Zou het specifiek dat modeljaar zijn dan? Want in mijn MY24 kan ik het stuur omhoog, omlaag, voor/achterwaarts zetten. Niet zo heel veel, maar wel "genoeg".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Nu online
DoubleDot schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:32:
[...]

Zou het specifiek dat modeljaar zijn dan? Want in mijn MY24 kan ik het stuur omhoog, omlaag, voor/achterwaarts zetten. Niet zo heel veel, maar wel "genoeg".
Sorry, foutje van mij.
Ik heb het stuur al maximaal naar me toe getrokken.

[ Voor 31% gewijzigd door tukker999 op 08-08-2025 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Tranquility schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:32:
Zp, vandaag was de afspraak om de nieuwe CC3 bandjes te monteren op mijn nieuwe 20" sloffen. Na montage zijn ze er gelijk ondergezet. En ja, erg mooi hoor. Ook de nieuwe CrossClimate 3 banden zien er mooi uit op de velgen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

CrossClimate 3 voor:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoewel de "gewone" CrossClimate 3 een minder dikke velgrandbescherming heeft, is deze toch een stuk dikker dan de CC2 op de 19" wielen en wat mij betreft dik genoeg:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie banden zeg! Kun je al iets zeggen van hoe het rijdt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
rolfio schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 00:06:
Mooie banden zeg! Kun je al iets zeggen van hoe het rijdt?
Heb er natuurlijk nog maar even mee gereden vandaag, maar kan al zeggen dat het heerlijk strak stuurt en merk ook dat ze stiller zijn dan de CC2's op de 19" wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:27
Tranquility schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 00:33:
[...]
Heb er natuurlijk nog maar even mee gereden vandaag, maar kan al zeggen dat het heerlijk strak stuurt en merk ook dat ze stiller zijn dan de CC2's op de 19" wielen.
Dat is alvast mooi! Ik vind mijn auto op CC2 op sommige wegdenken behoorlijk lawaaierig.
Mijn Outlander op Toyo R37 banden was echt stiller!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Vulcan750 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:47:
Dat is alvast mooi! Ik vind mijn auto op CC2 op sommige wegdenken behoorlijk lawaaierig.
Mijn Outlander op Toyo R37 banden was echt stiller!
De CC3 is toch wel weer een doorontwikkeling van de CC2 en de bekende bandentester van Tyrereviews is er lyrisch over. Vooral de prestaties op nat wegdek "ïn the wet", waar het bij de CC2 nogal eens aan schortte in vergelijking tot de concurrenctie, is dat met de CC3 hersteld. En hij dacht: dat moet wel ergens een concessie hebben dus zullen de prestaties in de sneeuw wel minder zijn, want die waren wél heel erg goed van de CC2 en zijn zelfs op winterbanden niveau. En beide CC3's hebben de laagste rolweerstand wat wel prettig is voor het bereik met onze XC40's.

Maar in tegenstelling tot zijn verwachting zijn ook de prestaties in de sneeuw zelfs nog verbeterd. Hier kun je dus zien dat Michelin veel geld heeft gestoken in research en ontwikkeling, want de rubbercompound van de nieuws CC3 is toch weer een stukje geavanceerder dan van de vorige generatie en lijkt het temperatuurbereik steeds breder te worden. Ik ben dus benieuwd hoe ze straks in de winter presteren bij sneeuw (als we dat überhaupt ooit nog krijgen) en ijzel en koude regen. Maar daar heb ik alle vertrouwen in. Ik moet nog wel op meer verschillende wegdeksoorten rijden om er qua geluid een goed oordeel over te kunnen geven, dus hier kom ik nog op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Tranquility schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:10:
[...]

De CC3 is toch wel weer een doorontwikkeling van de CC2 en de bekende bandentester van Tyrereviews is er lyrisch over. Vooral de prestaties op nat wegdek "ïn the wet", waar het bij de CC2 nogal eens aan schortte in vergelijking tot de concurrenctie, is dat met de CC3 hersteld. En hij dacht: dat moet wel ergens een concessie hebben dus zullen de prestaties in de sneeuw wel minder zijn, want die waren wél heel erg goed van de CC2 en zijn zelfs op winterbanden niveau. En beide CC3's hebben de laagste rolweerstand wat wel prettig is voor het bereik met onze XC40's.

Maar in tegenstelling tot zijn verwachting zijn ook de prestaties in de sneeuw zelfs nog verbeterd. Hier kun je dus zien dat Michelin veel geld heeft gestoken in research en ontwikkeling, want de rubbercompound van de nieuws CC3 is toch weer een stukje geavanceerder dan van de vorige generatie en lijkt het temperatuurbereik steeds breder te worden. Ik ben dus benieuwd hoe ze straks in de winter presteren bij sneeuw (als we dat überhaupt ooit nog krijgen) en ijzel en koude regen. Maar daar heb ik alle vertrouwen in. Ik moet nog wel op meer verschillende wegdeksoorten rijden om er qua geluid een goed oordeel over te kunnen geven, dus hier kom ik nog op terug.
Maar toch jammer dat de CC3 Sport niet in die maten verkrijgbaar is die op onze auto's horen. Vind het sowieso lastig om de juiste maat te vinden. Heb al bij verschillende merken gezien dat of de maat van de voorband leverbaar is, maar niet de maat van de achterband. Of andersom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
rolfio schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:02:
Maar toch jammer dat de CC3 Sport niet in die maten verkrijgbaar is die op onze auto's horen. Vind het sowieso lastig om de juiste maat te vinden. Heb al bij verschillende merken gezien dat of de maat van de voorband leverbaar is, maar niet de maat van de achterband. Of andersom...
Klopt, heb dezelfde ervaring.. Ik vind het echt een nadeel dat onze XC40's twee verschillende bandenmaten hebben. Veel merken hebben niet een bepaalde type band in beide maten, zoals dus de CC3 Sport. Ook geldt dit voor bijvoorbeeld Pirelli banden. Ik heb XC40's gezien met achter banden met velgrandbescherming, en voor weer niets. En zo zijn er wel meer voorbeelden.

Het gekke is ook dat de smallere 235 maat bij veel merken duurder is dan de bredere 255 maat. Dat heeft te maken met het feit dat de 235 maat, zowel in 19" als 20" een incourantere maat is.

Echter, Michelin heeft na een vraag mijnerzijds bevestigd dat er binnenkort ook in 235/45/R20 CrossClimate 3 Sport zal komen. Dat zou natuurlijk het mooiste zijn, maar voor nu doet de "gewone" CC3 het prima op de voorwielen. De combinatie van de Sport op de achterwielen met het grote koppel en de gewone 3 op de voorwielen voor comfort lijkt goed te werken, dus ben tot nu toe tevreden. Als de Sport er komt in de 235/45 maat zie ik dat wel weer.

Toen de CC2 net uitkwam, waren ze ook nog in een beperkt aantal maten verkrijgbaar, maar in de loop van de tijd kwamen er steeds meer maten bij. Dat zal met de CC3(Sport) niet anders zijn. De band is ook nog maar net op de markt. Normaal komen ze eerst op de Amerikaanse markt en daarna is pas Europa aan de beurt, maar nu is dat een keer andersom. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Tranquility op 09-08-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Kammika schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:33:
[...]
... de navigatie kan je ook naar andere snelladers navigeren dan alleen van dat t merk…
Mwa, mijn ervaring is dat de navi van de Volvo bijna geen enkele snellader kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Mijn ervaring is dat de auto zelf wel dikke prima is, ik ben heel tevreden over de motor, accu, bereik, ruimte enzo.

De software is echter zo belabberd dat mijn volgende leasebak vrijwel zeker geen Volvo gaat zijn.

Hoewel ik daarbij enigszins vrees dat het met andere merken net zo slecht gesteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kensingtonnie
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10:20
Tranquility schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:32:
Zo, vandaag was de afspraak om de nieuwe CC3 bandjes te monteren op mijn nieuwe 20" sloffen. Na montage zijn ze er gelijk ondergezet. En ja, erg mooi hoor. Ook de nieuwe CrossClimate 3 banden zien er mooi uit op de velgen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

CrossClimate 3 voor:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi hoor 👍
Ik heb bij de bestelde MY26 juist gekozen voor de 19" velgen ipv de 20", in de verwachting dat daardoor het comfort beter zal zijn dan bij mijn MY24.
De 20" zien er echter zonder meer beter uit onder de auto.

Ben wel benieuwd welke all seasons er onder zullen zitten. Op de MY24 zijn dat Pirelli's.

XC40 | Single Motor ER | MY24 | Ultimate | Sage Green | 20"| privacy glass | trekhaak |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
cdwave schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:40:
[...]

Mijn ervaring is dat de auto zelf wel dikke prima is, ik ben heel tevreden over de motor, accu, bereik, ruimte enzo.

De software is echter zo belabberd dat mijn volgende leasebak vrijwel zeker geen Volvo gaat zijn.

Hoewel ik daarbij enigszins vrees dat het met andere merken net zo slecht gesteld is.
Ik zou persoonlijk niet van merk switchen als de software het enige is waar je niet tevreden over bent. Bij andere merken zul je daar ook mee te maken krijgen. Een collega van mij rijdt in een EV van een groot A-merk en bij hem valt regelmatig het hele dashboard uit. Dan kan hij bijvoorbeeld ook niet zien hoe snel hij rijdt. In de Volvo werken de belangrijkste systemen (zoals de snelheidsweergave) gewoon door, zelfs bij een reset van het systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
Tranquility schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:09:
[...]

Klopt, heb dezelfde ervaring.. Ik vind het echt een nadeel dat onze XC40's twee verschillende bandenmaten hebben. Veel merken hebben niet een bepaalde type band in beide maten, zoals dus de CC3 Sport. Ook geldt dit voor bijvoorbeeld Pirelli banden. Ik heb XC40's gezien met achter banden met velgrandbescherming, en voor weer niets. En zo zijn er wel meer voorbeelden.

Het gekke is ook dat de smallere 235 maat bij veel merken duurder is dan de bredere 255 maat. Dat heeft te maken met het feit dat de 235 maat, zowel in 19" als 20" een incourantere maat is.

Echter, Michelin heeft na een vraag mijnerzijds bevestigd dat er binnenkort ook in 235/45/R20 CrossClimate 3 Sport zal komen. Dat zou natuurlijk het mooiste zijn, maar voor nu doet de "gewone" CC3 het prima op de voorwielen. De combinatie van de Sport op de achterwielen met het grote koppel en de gewone 3 op de voorwielen voor comfort lijkt goed te werken, dus ben tot nu toe tevreden. Als de Sport er komt in de 235/45 maat zie ik dat wel weer.

Toen de CC2 net uitkwam, waren ze ook nog in een beperkt aantal maten verkrijgbaar, maar in de loop van de tijd kwamen er steeds meer maten bij. Dat zal met de CC3(Sport) niet anders zijn. De band is ook nog maar net op de markt. Normaal komen ze eerst op de Amerikaanse markt en daarna is pas Europa aan de beurt, maar nu is dat een keer andersom. ;)
Ah, mooi dat je mijn vraag al gesteld hebt aan Michelin, dank :)

Heb er nu bijna 45000 km op zitten, achterbanden worden wat minder nu. Dus deze Michelins heb ik hoog op mijn lijstje staan. Voorbanden kunnen nog even, dan kunnen daar later de juiste maat CC3 Sport omheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
rolfio schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:10:

Heb er nu bijna 45000 km op zitten, achterbanden worden wat minder nu. Dus deze Michelins heb ik hoog op mijn lijstje staan. Voorbanden kunnen nog even, dan kunnen daar later de juiste maat CC3 Sport omheen...
Die CC3 sport kunnen er achter nu al op hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Tranquility schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:00:
[...]

Die CC3 sport kunnen er achter nu al op hoor. ;)
Weet ik... maar daar zijn ze me net even te kostbaar voor. En mijn Pirelli's kunnen nog wel een seizoen mee denk ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babtvt
  • Laatst online: 10:10
Francisp1 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:24:
[...]

Ik heb ook een C40 uit 2023, single motor.
Heb de proef op de som genomen. Ik was bij een laadplek boven op een heuvel, en direct na het signaal vol ben ik heuvelaf gereden met 70 km/h. Onderaan remmen voor de rotonde, geeft het volgende:

Ik heb de regeneratie waarde zien oplopen naar -89, bij een 100% volle accu vers van de lader.

Update: en ja ik rij altijd met OPD aan, nog nooit uitgehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-u5O5AL3LmTwUf2xbyiFqFy6Mc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGt4ADDeWsb3BsZ1V4n01goo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZXcOU72u8YVlXJK9JKhhDc4D6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GI9NBuUqd3wyZwJY1YvP2dlh.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:19
Venomer schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:47:
[...]

Ik zou persoonlijk niet van merk switchen als de software het enige is waar je niet tevreden over bent. Bij andere merken zul je daar ook mee te maken krijgen. Een collega van mij rijdt in een EV van een groot A-merk en bij hem valt regelmatig het hele dashboard uit. Dan kan hij bijvoorbeeld ook niet zien hoe snel hij rijdt. In de Volvo werken de belangrijkste systemen (zoals de snelheidsweergave) gewoon door, zelfs bij een reset van het systeem.
Ik vind vooral een app met de basisfucties (voorverwarmen, laden etc) belangrijkste. Merk dat ik in de auto zelf alleen nog maar gebruik maak van CarPlay. De Google functies van de auto zelf bieden mij eigenlijk geen enkele toegevoegde waarde meer. Bellen, muziek luisteren, navigeren, iigenlijk is er voor mij niets wat via CarPlay niet beter kan (voor navigatie gebruik ik Tomtom). Voor de volgende auto heb ik me ook niet laten leiden door de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 16:14
rolfio schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:10:
[...]

Grappig, ik heb een MY23 en bij mij zijn de voorbanden nu wel op aan het raken na 48k km. De achterbanden zijn juist nog best goed. Aandrijvende banden hebben het dus best zwaarder :+

Dinsdag komen er Continental Allseasoncontact 2’s onder aan de voorkant.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ophidian schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:13:
Grappig, ik heb een MY23 en bij mij zijn de voorbanden nu wel op aan het raken na 48k km. De achterbanden zijn juist nog best goed. Aandrijvende banden hebben het dus best zwaarder :+

Dinsdag komen er Continental Allseasoncontact 2’s onder aan de voorkant.
Klopt, de aandrijvende wielen hebben het meest te lijden. Bij de MY23 en lager sturen die ook nog eens. Bij de MY24 en later hoeven de voorwielen alleen maar te sturen en remmen gebeurt praktisch alleen ook op de achterwielen door regeneratie. Daarom waren de achterwielen bij mij nu op gem. 3,7 mm achter en 4,4 mm voor.

Maar de Continental AllSeason Contact 2 is een goede keus, die zouden er bij mij ook onder komen als de Michelin CC3's er niet waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:34
Tranquility schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:28:
[...]

Klopt, de aandrijvende wielen hebben het hoe dan ook het zwaarst. Bij de MY23 en lager sturen die ook nog eens. Bij de MY24 en later hoeven de voorwielen alleen maar te sturen en remmen gebeurt praktisch alleen ook op de achterwielen door regeneratie.
Mits je de singlemotor variant hebt natuurlijk. De MY23 Twin engine (en vroeger) heeft twee identieke motoren (voor en achter) waardoor deze nogal wat onderstuur heeft bij stevig doortrappen. Vanaf MY24 was de balans beter met een krachtigere motor achteraan. Scheelt wel wat (ik heb beide testgereden, rij nu met MY24).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
Ook hier inmiddels op vakantie, en valt me op dat de batterij het goed doet met temperaturen van 30+ graden. Ondanks airconditioning, hoge snelheden, en zwaarder beladen dan normaal komen we makkelijk aan de 450km met 100% (MY24 SMER)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Tranquility schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:28:
[...]

Klopt, de aandrijvende wielen hebben het meest te lijden.
Nou dat vond ik juist zo gek. Ik zou dat ook verwachten, maar bij mij precies andersom. Ik heb een fwd (my22) en zit inmiddels op 145k op de odometer. Bij mij zijn de Achterbanden zijn nu al 2x vervangen (beide rond de 60k). De voorbanden nog maar 1x (op 120k), terwijl daar juist de aandrijving op zit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
DoubleDot schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:35:
Mits je de singlemotor variant hebt natuurlijk. De MY23 Twin engine (en vroeger) heeft twee identieke motoren (voor en achter) waardoor deze nogal wat onderstuur heeft bij stevig doortrappen. Vanaf MY24 was de balans beter met een krachtigere motor achteraan. Scheelt wel wat (ik heb beide testgereden, rij nu met MY24).
Dat klopt inderdaad, had nog even geen rekening gehouden met de Twin. Ik heb destijds ook de review gezien waarbij de nieuwe Twin vergeleken werd met de oude Twin waarbij die laatste door het gelijke vermogen voor en achter soms zelfs gevaarlijk gedrag vertoonde in bochten (uitbreken). Dat was in het nieuwe model vanaf MY24 inderdaad sterk verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Kammika schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:39:
Nou dat vond ik juist zo gek. Ik zou dat ook verwachten, maar bij mij precies andersom. Ik heb een fwd (my22) en zit inmiddels op 145k op de odometer. Bij mij zijn de Achterbanden zijn nu al 2x vervangen (beide rond de 60k). De voorbanden nog maar 1x (op 120k), terwijl daar juist de aandrijving op zit…
Dat is inderdaad apart. Sowieso zeer nette waarden voor de gereden kilometers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Francisp1
Babtvt schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 07:47:
[...]

Heb de proef op de som genomen. Ik was bij een laadplek boven op een heuvel, en direct na het signaal vol ben ik heuvelaf gereden met 70 km/h. Onderaan remmen voor de rotonde, geeft het volgende:

Ik heb de regeneratie waarde zien oplopen naar -89, bij een 100% volle accu vers van de lader.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De waarde in de range assistent is in kWh/100km. kun je niet zomaar vergelijken met het vermogen in kW die de batterij in gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5jjpLSAkRh8U-W_Tya1xbQY3Vs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H97Q3NNPNl7rV0CzejUMZDFe.png?f=fotoalbum_large

het rood omcirkelde deel van de powerbalk is hoeveel je effectief regenereert. de rest is mechanisch. welke dus helpen om je remschijven van roest te ontdoen.

maar m'n originele opmerking dat er bij 100 % niet geregenereerd wordt is idd niet factueel correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
Francisp1 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:11:
[...]
[Afbeelding]

het rood omcirkelde deel van de powerbalk is hoeveel je effectief regenereert. de rest is mechanisch. welke dus helpen om je remschijven van roest te ontdoen..
Is dat wel zo, op Volvo site zelf geven ze het volgende aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4ZWXq0NFrlGRTf0uBdpFQO5ksQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMlK4HWDB8iGg4pNsg9wozCN.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens geven ze op dezelfde pagina zelf ook het advies af en toe eens flink te remmen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZUzttaR-QcpsFHKTCX8FyU_9-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qR7blwAn46E7zt4Qq4bGXXTD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Francisp1
StevendGraaf schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

Is dat wel zo, op Volvo site zelf geven ze het volgende aan:

[Afbeelding]

Overigens geven ze op dezelfde pagina zelf ook het advies af en toe eens flink te remmen:

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvYHOcmIOjBt2kjJpIOf02XsoA0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yRBRQ710auCAOxrYNMspQ1bf.png?f=fotoalbum_large

Beetje verder in de manual kan je deze pagina vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
Francisp1 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:52:
[...]

[Afbeelding]

Beetje verder in de manual kan je deze pagina vinden
Maar die lijken ook inderdaad een groter gebied weer te geven waarin je regenereert dan jij initieel aangaf toch? 10 “minuten” versus 5 “minuten”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Francisp1
StevendGraaf schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:07:
[...]

Maar die lijken ook inderdaad een groter gebied weer te geven waarin je regenereert dan jij initieel aangaf toch? 10 “minuten” versus 5 “minuten”.
De lengte van de regenerative balk is adaptief, afhankelijk van temperatuur en soc(en waarschijnlijk nog meer variabelen). Wat ik wou zeggen is dat je aan het contrast tussen beide delen in de balk kan zien of en hoeveel je regenereert en of en hoeveel je mechanisch remt. De verhouding tussen de 2 berekent de auto zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babtvt
  • Laatst online: 10:10
Klopt inderdaad.
Zodra je richting 97% of lager gaat wordt het lichtblauwe balkje al groter, en onder de 90% is het donkerblauwe balkje al niet meer zichtbaar (bij normaal rijgedrag met OPD aan).

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranquility
Wat zou het mooi zijn als de regeneratiebalk weer zou geven wanneer de remlichten branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14:24
Babtvt schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 07:47:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook wel eens gemerkt dat vol een berg af geen goed idee is (wel met een Hyundai overigens) door de zware auto en geen mogelijkheid tot frictierem bij een volle accu sta je al snel met stinkende remmen beneden……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Venomer schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:47:
[...]
Ik zou persoonlijk niet van merk switchen als de software het enige is waar je niet tevreden over bent.
Nou ja, in de huidige auto's is "software" allesomvattend. Wat mij niet bevalt aan de Volvo is alleen maar de cruisecontrol, autopilot, lane assist, camera, navigatie, interieur instellingen, kofferbak bediening, laad instellingen en de collision avoidance. En misschien ben ik nog wel wat vergeten.
Bij andere merken zul je daar ook mee te maken krijgen. Een collega van mij rijdt in een EV van een groot A-merk en bij hem valt regelmatig het hele dashboard uit. Dan kan hij bijvoorbeeld ook niet zien hoe snel hij rijdt. In de Volvo werken de belangrijkste systemen (zoals de snelheidsweergave) gewoon door, zelfs bij een reset van het systeem.
Ach, dat heeft een VW mij in 1997 ook al een keer geflikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
Francisp1 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:15:
[...]

De lengte van de regenerative balk is adaptief, afhankelijk van temperatuur en soc(en waarschijnlijk nog meer variabelen). Wat ik wou zeggen is dat je aan het contrast tussen beide delen in de balk kan zien of en hoeveel je regenereert en of en hoeveel je mechanisch remt. De verhouding tussen de 2 berekent de auto zelf.
Ah nu begrijp ik het, dank voor het verduidelijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peutje
  • Laatst online: 16-09 07:36
StevendGraaf schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:37:
Ook hier inmiddels op vakantie, en valt me op dat de batterij het goed doet met temperaturen van 30+ graden. Ondanks airconditioning, hoge snelheden, en zwaarder beladen dan normaal komen we makkelijk aan de 450km met 100% (MY24 SMER)
Ook leuk om met 78% op de berg te starten en met 82% in het dal aan te komen😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
StevendGraaf schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:37:
Ook hier inmiddels op vakantie, en valt me op dat de batterij het goed doet met temperaturen van 30+ graden.
Dat is niet verwonderlijk, want lithium batterijen zijn juist extra efficiënt bij hogere temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07
Onze vakantie naar Denemarken zit er weer op. Mooi stukkie toeren, maar ook geen bijzonder lange afstand.
Heen:
- 521 km x 162 Wh/km = 84.4 kWh
- 8h35m, 63 km/u als gevolg van flinke vertraging bij Bremen en Hamburg. Meeste max 105 gereden. Voor 't eerst (4) lui aan 't werk gezien bij de Elbe-tunnel :D
Daar:
- 347 km, 156 Wh/km, 59 km/u
Terug:
- 537 km x 192 Wh/km = 103.1 kWh
- 8h28m, 66 km/u met weer flinke vertraging bij Hamburg en Bremen. Meeste max 125 km/u gereden.

De kilometers die ik sneller gereden heb kosten logischerwijs flink (22%) meer energie. Beetje jammer dat ik dat niet in de gemiddelde snelheid zag.
Op de heenweg had ik, net als vorig jaar, een storing bij het starten van het laden. De auto afgesloten en met beide sleutels mee een stuk weggelopen. Na 10 minuten accepteerde de auto 't in 1x.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Tranquility schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:22:
Wat zou het mooi zijn als de regeneratiebalk weer zou geven wanneer de remlichten branden.
Ik zou ook blij zijn als ik kon zien of de dimlichten aan zijn. Als de schakelaar op “auto” staat, zie je altijd hetzelfde symbool op het display, of de dimlichten nou aan zijn of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Venomer schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:06:
Ik zou ook blij zijn als ik kon zien of de dimlichten aan zijn. Als de schakelaar op “auto” staat, zie je altijd hetzelfde symbool op het display, of de dimlichten nou aan zijn of niet.
Inderdaad. De XC40 is echt de eerste auto die ik heb gehad waarbij je niet kan zien of je dimlichten- of stadslichten voert. Het dimlichtsymbool is altijd aan, heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 17:45
raoel schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:12:
[...]

[...]

Deze storing kregen wij ook op zaterdagavond 26 juli. Net voordat we in de nacht rond een uurtje of 4 richting Frankrijk wilden gaan rijden.

Wij hebben de "gewone" LED koplampen overigens.

Volvo on call aan de lijn. Die dachten eerst 12v accu probleem. Uiteindelijk ANWB erbij. Bleek linker koplamp defect. Met enkel daglicht rijden ging wel. Op dimlicht / auto stand hadden we een knipperende koplamp.
Dus maar iets later vertrokken omdat we geen fatsoenlijke verlichting hadden. Verder zouden we toch alleen overdag rijden.

In eerste instantie, op advies van Volvo, wat rondgereden om de 12v accu bij te laden.
Op constante snelheid deed de koplamp het prima. Bij vertragen versnellen ging die pas knipperen.

Gister uit laten lezen bij onze volvo specialist. Tja, storing. Nieuwe koplamp... Kleine € 1600,-
Repareren? Nee dat gaat eigenlijk niet. Online nog wat gekeken, maar ik lees vooral dat het repareren van LED units lastig is en weinig gedaan wordt.

Ze zouden nog kijken voor een 2e hands alternatief.

Nou lees ik van jou dat ze bij jou constateren dat alleen de module defect is? Dus niet heel de koplamp hoeft vervangen te worden?
Ja lijkt erop dat jij hetzelfde hebt als ik (had) de module defect.
Bij mij was de storing er af en toe bijv. als ik de tunnel in Dordrecht nam en verder niet.
Alle lampen deden het wel maar het knipperen van de koplamp trad op als er een melding op het scherm kwam.
Knipperlicht deed het ook gewoon.

Sorry reageer nu pas, ben op vakantie

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:30
Dit weekend weer twee keer de melding gehad dat mijn bandenspanning problematisch is voor alle banden. Dat ik het systeem waardeloos vind omdat die bij mij nooit aangeeft over welke band heb ik al meermaals laten weten hier, maar wat mij nu eigenlijk te binnen schiet is dat ik deze melding de laatste drie keer gehad heb (telkens onterecht als ik toch even de spanning controleer) als ik voor een langere periode in de file heb gestaan met warm weer.

Iemand anders ook al zoiets opgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 18:23
-Vasa- schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:44:
Dit weekend weer twee keer de melding gehad dat mijn bandenspanning problematisch is voor alle banden. Dat ik het systeem waardeloos vind omdat die bij mij nooit aangeeft over welke band heb ik al meermaals laten weten hier, maar wat mij nu eigenlijk te binnen schiet is dat ik deze melding de laatste drie keer gehad heb (telkens onterecht als ik toch even de spanning controleer) als ik voor een langere periode in de file heb gestaan met warm weer.

Iemand anders ook al zoiets opgevallen?
Dat niet specifiek. Wel het vreemde voorval gehad dat ik voorafgaand aan onze vakantie in Duitsland de bandenspanning op juiste niveau had gebracht. Daarna wat boodschappen ben gaan halen en na half uur onderweg naar onze vakantiebestemming ik een bandenspanningmelding kreeg. Uiteraard alle banden opnieuw nagelopen, maar geen significante afwijkingen gevonden. Meteen maar ‘bandenspanning opslaan’ gedaan. Hele vakantie geen meldingen meer gehad.
Idd jammer dat het een redelijk ‘dom’ systeem is en dat je niet meer info krijgt/ziet. Echter zijn bandenspanningsensoren nogal prijzig en vervangen van batterijen van die dingen is ook een dingetje. Je vraagt je af waarom ze niet overstappen op van die ventieldoppen waar het ingebouwd zit. Mja dat is ook weer kwetsbaarder.
Pagina: 1 ... 330 ... 335 Laatste

Let op:

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"