Range en verbruik van een EV ( of een PIH) is en blijft altijd een issue, dat is niet alleen bij Volvo het geval maar bij alle merken leidt het tot vraagtekens. Vast staat dat niet alleen temperatuur ( niet alleen koude, maar ook grote warmte geeft een hoger verbruik vanwege harder moeten werken van de airco) en wind en snelheid van invloed zijn, bandenspanning, bandenmaat en bandenprofiel maar ook de vochtigheidsgraad. Bij regen neemt her verbuik toe, dan is de lucht ‘dichter’ en dat geeft meer weerstand. Rijstijl is overigens de allergrootste invloedsfactor denk ik. Anticiperen en regenereren is van belang en dan maakt het niet echt uit of je OPD of TPD rijdt.
Toen ik nog in de P8 en later de C40 Twin reed kwam ik in de zomer met rond de 400 km range voorspelling redelijk dicht in de buurt van de WLTP waarde bij mijn rijstijl en in de winter was het 65-75 km lager. Het zou fijn geweest zijn als dat 100 km hoger was geweest.
Nu rij ik een XC60 hybride die een theoretische WLTP heeft van 80 km elektrisch (praktisch in de de zomer 75, in de winter 63). Net als bij de EV een fors percentueel verschil zomer/winter dus - daar zit ook het effect van winterbanden in overigens). Nou is het zo dat als je een bestemming of een route ingeeft in Google Maps dat de acculading optimaal wordt verdeeld over de rit en dat afhankelijk daarvan de brandstofmotor af en toe bijkomt (als je in hybride mode rijdt tenminste wat ik meestal doe). Daarmee is het wat lastig is om het exacte elektrische verbruik per 100 km te bepalen bij een langere rit, maar volgens de app is de statistiek (vanaf het moment dat ik deze auto in oktober ‘24 in bezit kreeg over ongeveer 10.000 km) 14,4 kWh/100 km + 2,3 liter benzine /100 km. Dat benzineverbruik klopt wel aardig met de praktijk denk ik, want ik heb in al die 10000 km nog maar 3 maal getankt. Mijn totale range bij volle tank en volle accu is nu dan ook ‘oneindig’ groot.
[Ik ben overigens heel blij met de XC60 PIH omdat het een mooie mix is van elektrisch rijden (rust en comfort, souplesse) en gemak (enorme range van 1200-1300 km) en ik merk dat ik (omdat ik niet met één oog op de resterende range hoef te letten zoals bij de EV’s het geval was) vaak sneller rij en ook na 19.00 als het kan nu altijd 130 rij waar ik me eerder vaak wat inhield. Ik moest wel weer even wennen aan het geluid van een brandstofmotor als die inkickt, maar omdat de elektromotor van 150 pk altijd actief blijft is de aandrijflijn dus heel erg soepel en kom je altijd elektrisch op gang. Er zijn diverse rijmodi ( hybride, sport, pure Constant AWD, off-road) en daarnaast ‘knoppen’ waarmee je het accuverbruik kunt managen ( Hold, auto of charge) en daarmee kun je dus eigenlijk kiezen voor FWD (hybride stand met accu op Hold is alleen brandstofmotor en die drijft de voorwielen aan) RWD (rijmodi Pure en de elektromotor zit achter) en AWD waarbij beide motoren samen werken en de brandstofmotor zorgt dat de generator wat harder werkt zodat er altijd stroom is voor de e-motor) . In de praktijk gebruik ik bijna altijd de standaard hybride stand en laat ik het accu beheer over aan de auto en aan Google Maps. Laden gaat op 2 fasen, ik gebruik dus de Wallbox, dan is hij in 2,5 uur weer vol.
De ‘zit’ van de XC60 is voor mij prettiger ( comfort stoelen), de vering comfortabeler (luchtvering) en de instap beter voor deze oude man (net een beetje hoger).
Zou ik vandaag moeten kiezen voor een nieuwe auto ( wat niet het geval is - het ding is nog bijna nieuw) zou ik gewoon weer voor een XC60 kiezen, maar wellicht is de EX60 tegen die tijd dat ik echt moet gaan kiezen een beproefd en beter alternatief?]
[
Voor 4% gewijzigd door
Mga1600 op 01-08-2025 12:17
]