Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:02
Kammika schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:41:
ik heb iets nieuws. Mijn auto maakt geeft nu regelmatig (1x in de 5 minuten of zo) aan de buitenkant de piepjes die aangeven alsof iemand zijn voet langs de sensor haalt, maar de sleutel niet in de buurt is.

Sta ik er met de sleutel bij in de, dan gaat binnen een paar minuten spontaan de achterklep open.

Die sensor stoort dus. Kan zo ook niet iets vinden wat ik schoon moet maken. Iemand enig idee wat ik kan doen (anders dan langs de garage gaan, maar is ook weer zo'n gedoe...)
En er zit niet iets onder de bumper bij de sensor vast? Een tak een kabel? Ik ben zelf wel eens in de buurt van die sensor bezig geweest met een extra kabel en dan piept het ook steeds.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:30
De laadmogelijkheid via Volvo is uitgekleed.
Ik probeerde vandaag mijn laadpas van ‘small’ naar ‘large’ te upgraden voor de vakantie, maar dat kon niet via de app. Heb net gebeld, en begrijp dat de ‘large’ niet meer voor NL beschikbaar is. Jammer de bammer, maar dat is dus even stilletjes op de achtergrond veranderd….

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:33
caspervc schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:15:
De laadmogelijkheid via Volvo is uitgekleed.
Ik probeerde vandaag mijn laadpas van ‘small’ naar ‘large’ te upgraden voor de vakantie, maar dat kon niet via de app. Heb net gebeld, en begrijp dat de ‘large’ niet meer voor NL beschikbaar is. Jammer de bammer, maar dat is dus even stilletjes op de achtergrond veranderd….
Zijn er sowieso geen voordeliger opties dan de pas van Volvo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:59
Sowieso mijden die pass, hun facturatieperiode loopt ook van de 1e dag van de maand tot het einde van de maand en niet vanaf de dag van activatie zoals bij zowat alle andere aanbieders. Ze hebben mij zo destijds 10€ aangerekend ... na een klacht gaven ze mij een voucher van 10€ om te compenseren en toen ik die vervolgens dacht te gebruiken in Duitsland na activatie in de app, bleek dat die enkel in België gebruikt kon worden, wat nergens vermeld stond.

Verder is die pass inderdaad niet echt voordelig en zijn er betere opties. Voor mijn reis deze zomer heb ik een abo bij Ionity (5€ via de Mobilize Charge Pass van Renault) en bij Tesla genomen (12€). Momenteel kan je ook bij Electra 2 maand gratis krijgen, check hiervoor even het EV-reizen evaringen topic als je geïnteresseerd bent.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Tnx. Vond de 50ct bij alle snelladers van de Volvo pas altijd wel fijn. Redelijk tarief en goede dekking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 13:58
marcel_76 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:21:
Zag een review van de XC40 2026 waarbij je al wat meer kunt zien ook van de interface, begint bij 12:18 ongeveer met cluster bij het stuur en later in de video iets meer basis van de rest. Bij 15:20 zie je ook de achteruit rij camera en de bijpassende interface, ziet er toch weer allemaal iets anders uit. Benieuwd wanneer het beschikbaar gaat komen. Tot op heden wel positief sinds de laatste update, alles lijkt zoals vele hier aangeven wel even iets vlotter. Helaas is de dubbelklik bug bij mij niet weg, dus nog steeds twee keer klikken voor ik kan wisselen naar een andere audio app.

[YouTube: 2026 Volvo XC40 Review | The #1 Subcompact Luxury SUV!]
Gaan bestaande (x)c40's uit 24 ook deze update voor achter het stuur krijgen? Dat vind ik wel machtig mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:56
Gutanoth schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:17:
[...]

Gaan bestaande (x)c40's uit 24 ook deze update voor achter het stuur krijgen? Dat vind ik wel machtig mooi
Welke update bedoel je? Het enige verschil met nu wat ik zie is dat Maps weer mooier over het hele scherm verdeelt is zoals het in de eerste 2 jaar ofzo ook was. De rest is toch niet anders (als je kijkt naar de EV versie).

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 13:58
Juancho schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:23:
[...]

Welke update bedoel je? Het enige verschil met nu wat ik zie is dat Maps weer mooier over het hele scherm verdeelt is zoals het in de eerste 2 jaar ofzo ook was. De rest is toch niet anders (als je kijkt naar de EV versie).
Ja dat bedoel ik, een heel stuk mooier als je hele scherm gevuld is met map

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Gutanoth schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:24:
[...]

Ja dat bedoel ik, een heel stuk mooier als je hele scherm gevuld is met map
Ja dat komt volgens mij weer met die AAOS UI update terug. Wat mij vooral opvalt is de snelle interface, bij mij had die video zo 2x zo lang geduurd omdat je moest wachten >:)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 22:39

timhtc

Home Energy Management

Onder de noemer klein leed: ik woon in omgeving Nijmegen. Daar zit een horecazaak ‘Thuis in Oost’ waar de Volvo mij (1/7) keer naar toe wil navigeren als ik middels spraakbediening ‘Navigeer naar huis’ commando geef.

Iemand tips hoe je dat kunt voorkomen?

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11:18
timhtc schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 00:15:
Onder de noemer klein leed: ik woon in omgeving Nijmegen. Daar zit een horecazaak ‘Thuis in Oost’ waar de Volvo mij (1/7) keer naar toe wil navigeren als ik middels spraakbediening ‘Navigeer naar huis’ commando geef.

Navigeer naar Nijmegen of Dukenburg of Malden of waar je ook woont.
Ik vermoed dat je in staat bent het laatste stukje naar huis zelf te vinden.

22,29 kWh/100km Spritmonitor werkelijk verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:19

Ik had in het verleden hetzelfde probleem, sindsdien gebruik ik "Navigeer naar thuis" en dat werkt vrijwel altijd (behalve wanneer ik niet lang genoeg heb gewacht na het instappen).

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:48

Klinkt bekend. Ik kies "thuis" en "werk" altijd via het touch scherm. Anders wordt je inderdaad naar de meest vreemde plekken gestuurd (zoals "Het Kantoor" in Someren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16-09 22:08
Spraakbediening om te bellen levert bij mij ook vaak problemen op. In plaats van te zoeken naar de naam in m’n adresboek gaat hij op Google zoeken. Stel ik vraag om “Bel <voornaam + achternaam>”, komt Google terug met: “ik bel met <voornaam> kraamzorg” uit een nabijgelegen plaats waar ik me op dat moment bevind. Bellen doe ik daarom dan eigenlijk altijd vanuit via Siri/Carplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
StevendGraaf schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:50:
Spraakbediening om te bellen levert bij mij ook vaak problemen op. In plaats van te zoeken naar de naam in m’n adresboek gaat hij op Google zoeken. Stel ik vraag om “Bel <voornaam + achternaam>”, komt Google terug met: “ik bel met <voornaam> kraamzorg” uit een nabijgelegen plaats waar ik me op dat moment bevind. Bellen doe ik daarom dan eigenlijk altijd vanuit via Siri/Carplay.
Dan kom jij verder dan ik. Het is mij nog nooit gelukt om de auto iemand te laten bellen met een stemcommando. Lukt uitsluitend en alleen via touch scherm (die gewoon contacten enzo laat zien, net als mijn auto twintig jaar geleden al deed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-09 17:29
cdwave schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:48:
[...]

Dan kom jij verder dan ik. Het is mij nog nooit gelukt om de auto iemand te laten bellen met een stemcommando. Lukt uitsluitend en alleen via touch scherm (die gewoon contacten enzo laat zien, net als mijn auto twintig jaar geleden al deed)
Dat is iets wat bij mij echt uitstekend werkt, zelfs na de laatste updates beter dan eerder. Dan was een naam met een j achter een r nog wel eens lastig, maar dat nu ook perfect.

Ik kan zelfs aangeven of hij een vaste lijn of mobiel moet bellen.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:59
cdwave schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:48:
[...]

Is bij mij ook zo hopeloos dat ik het opgegeven heb. Hoe ik de namen ook uitspreek, het lukt me nooit. Ik bel amper en de mensen die ik uitzonderlijk bel staan gewoon bij m'n favorieten dus dan ga ik wel even via die weg.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
StevendGraaf schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:50:
... Stel ik vraag om “Bel <voornaam + achternaam>”, komt Google terug met: “ik bel met <voornaam> kraamzorg” ...
Als ik "Bel Jan Jansen" zeg dan zegt het Google vrouwtje altijd iets van "Ik begrijp het niet".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranquility
Sinds een paar dagen gaat bij mij de interieurverlichting miet meer aan als ik de auto ontgrendel, de deur open en instap. Hij werkt wel handmatig als ik de knop aan het plafond aanraak. Meer mensen dit gehad? Al een paar keer de homeknop reset uitgevoerd wat niet werkt. Vaag weer..

[edit]
Opgelost na een tip van ron65. Het lichtje in het midden van de plafondverlichting brandde oranje en moet je die meer dan vijn seconden ingedrukt houden waarna de interieurverlichting gereset wordt en weer werkt.

[ Voor 28% gewijzigd door Tranquility op 30-07-2025 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 17:45
Waterblok schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:18:
Ik kreeg melding "storing richtingaanwijzer links" die ook weer verdween. Week later ook "koplampunit" en "dagrijverlichting"
Alles werkte gewoon en knipperde in normale frequentie.
Echter knipperlicht aan is koplamp uit en dat gebeurde dus ook als ik geen richting aangaf en de melding kwam. Had ik dus een flashende koplamp, wel makkelijk iedereen ging op zij voor mij de aso.
Afgelopen maandag de dealer gebeld en ze schoven wat en kon om 13:00 terecht.
De module die de koplampunit aanstuurt is kapot, morgen in huis en de auto is niet veilig zo ik geef een andere mee.
Hybride XC60 T8 da's veel auto zeg heel fijne wagen, viel me op dat onze auto's echt zwaar zijn.
Dinsdagmorgen om 09:00 uur berichtje uw auto staat klaar en meteen weer auto's geruild.
Die modules gaan wel eens vaker kapot maar niet bij specifieke types en de nieuwe module zit life time warranty op was het commentaar.
De leenauto was gratis maar de nieuwe module bepaald niet.... ongelooflijk wat dat kost!
Heeft iemand dit ook gehad, de module die de koplampunit aanstuurt kapot?
Snap dat het niet gewoon kapot knipperlichtje is maar bijna 800€ is wel veel geld....

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Waterblok schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:30:
Heeft iemand dit ook gehad, de module die de koplampunit aanstuurt kapot?
Snap dat het niet gewoon kapot knipperlichtje is maar bijna 800€ is wel veel geld....
Absurde bedragen inderdaad voor een printje. Je zou denken dat een LED-controller een veel simpeler stukje elektronica is dan bijvoorbeeld high voltage xenonverlichting.
Daarom ben ik blij de twee jaar extra garantie te hebben bijgekocht. Vijf jaar rust is wel prettig wat dat betreft.
Elektronica faalt vaak in de eerste jaren, daarna wordt de kans op defecten minder is mijn ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nujtrug
  • Laatst online: 11:19
Goed nieuws voor Home Assistant gebruikers. Vanaf versie 2025.8 zal de Volvo integratie (die nu via HACS te downloaden is) beschikbaar zijn als native integratie!

https://www.home-assistant.io/blog/2025/07/29/release-20258/

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPbasMIE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 11:48
hmmm even een vraagje over deze die ook een 2022 XC40 rijden. Is bij jullie het bereik vd auto ook dramatisch minder geworden?

Waar ik in het verleden met lange ritten in de zomer rond de 400km zat op een volle accu, mag ik nu hopen dat ik de 320km haal. Dit was het afgelopen winter ook volgens de boordcomputer en andere jaren kwam deze met warm weer, weer langzaam richting het bereik vd WLTP van 420km, maar nu niet meer.

Auto is nu bijna 4 jaar, maar ik ben nu bang voor de winter wat dit dan nog meer met mijn bereik gaat doen.

Binnenkort gaat de auto naar de garage voor onderhoud, maar ik hoop op een beetje feedback van jullie of ik dit moet accepteren als normale accu degradatie, of dat ze toch wat beter mogen gaan kijken en doormeten.

Kom ook eens op het Division Brabant Forum <BR>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AB67
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:19
TPbasMIE schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:30:
hmmm even een vraagje over deze die ook een 2022 XC40 rijden. Is bij jullie het bereik vd auto ook dramatisch minder geworden?

Waar ik in het verleden met lange ritten in de zomer rond de 400km zat op een volle accu, mag ik nu hopen dat ik de 320km haal. Dit was het afgelopen winter ook volgens de boordcomputer en andere jaren kwam deze met warm weer, weer langzaam richting het bereik vd WLTP van 420km, maar nu niet meer.

Auto is nu bijna 4 jaar, maar ik ben nu bang voor de winter wat dit dan nog meer met mijn bereik gaat doen.

Binnenkort gaat de auto naar de garage voor onderhoud, maar ik hoop op een beetje feedback van jullie of ik dit moet accepteren als normale accu degradatie, of dat ze toch wat beter mogen gaan kijken en doormeten.
Heeft wellicht te maken met een update die je geïnstalleerd hebt; daarna gaat de auto weer ‘bijleren’ obv je werkelijke verbruik, en neemt je range weer toe (al neemt die dus feitelijk niet toe, maar alleen wat je als getalletje ziet)

Volvo C40 MY22, Fusion Red, Intro edition, Twin, Pixel, 20”, trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:41

Heb je de originele banden vervangen voor minder zuinige exemplaren?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPbasMIE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 11:48
guido66 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:40:
[...]

Heb je de originele banden vervangen voor minder zuinige exemplaren?
Dat is wel gebeurd, maar zal dat zo'n impact hebben?

En dat bijleren had hij nu allang moeten doen, afgelopen weken zo'n 4500 km gereden en het maxbereik volgens boordcomputer was 320km bij volle accu.

Kom ook eens op het Division Brabant Forum <BR>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-09 17:29
TPbasMIE schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:47:
[...]

En dat bijleren had hij nu allang moeten doen, afgelopen weken zo'n 4500 km gereden en het maxbereik volgens boordcomputer was 320km bij volle accu.
Die van mij zit op ongeveer 300 km bij een volle accu, maar ik rij dan ook eigenlijk altijd te hard.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
TPbasMIE schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:47:

Kan me niet voorstellen dat banden zo'n grote impact hebben. Er zijn wel verschillen in rolweerstand bij de bekende merken, maar dat is hooguit een paar procent, zeker geen kwart van het bereik.
Wellicht is er een cel(groep) in de batterij defect. Dus accupack laten meten door de garage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave

Mij is niks opgevallen. Er zit van tijd tot tijd veel variatie in wat de boordcomputer rapporteert, en doorgaans slaat hij de plank behoorlijk mis.

WLTP is zinloos, niemand gaat urenlang door dorpjes rijden. Ik kijk op ev-database naar de "snelweg" afstanden, daar kun je je tenminste iets bij voorstellen.

Als je recent lekker vaak 130 hebt kunnen rijden, dan daalt de schatting van de boordcomputer ook.

Meten is weten, als je de staat van de accu wil monitoren kijk dan naar het accupercentage aan het begin en eind van een dagelijkse rit (bijvoorbeeld woon-werk). Dan hou je de omstandigheden een beetje gelijk. Maar zelfs tegenwind heeft een merkbare invloed op je gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 22:28

Wat mij opvalt (ik heb dan geen 2022 model) maar dat de range dit jaar ook iets minder is maar ik vind persoonlijk wel dat we dit jaar veel meer wind hebben. Tenminste ik ervaar de laatste weken veel meer wind op de snelweg en die tegenwind heeft enorme impact op het bereik. Dus ik zie vrij wisselende getallen door de wind.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:13

Is dat wat wordt gerapporteerd door de boordcomputer of wat je echt haalt?

Ik zit ook in mijn 4e jaar. Mijn woonwerk is 120. In het eerst jaar kon ik daar op ideale omstandigheden in 30% capaciteit (omgerekend dus 400km actieradius) komen. Met meewind zelfs nog wat gunstiger, maar dat telt eigenlijk niet voor de bereiking

Nu zit ik om gunstige dagen op een daadwerkelijke range van zo’n 360km

Ik heb altijd geleerd dat zo’n 3% afname per jaar normaal is. Daar zit ik dan nog idd ongeveer op

20% verlies na 4 jaar is wel veel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
ArnoudN schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:51:
[...]

Dat is iets wat bij mij echt uitstekend werkt, zelfs na de laatste updates beter dan eerder. Dan was een naam met een j achter een r nog wel eens lastig, maar dat nu ook perfect.

Ik kan zelfs aangeven of hij een vaste lijn of mobiel moet bellen.
Ja, hier werkt dat ook gewoon goed (zowel in de huidige als de twee voorgaande AAOS auto’s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:39

Mijn MY21 P8 geeft nu een bereik aan van 370 km bij 89% accu. Dat is virtueel 415 km bij een volle accu en dat is voor mijn doen heel goed.

Ik heb zelf niet de indruk dat de accu van mijn auto al veel capaciteit verloren heeft. Op ritten die ik vaak rijd heb ik nog steeds ongeveer evenveel procenten van de lading nodig.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:00
We zijn natuurlijk gewoon capaciteit kwijt. Als je kijkt wat er te koop staat van 2021 is de SOH tussen de 90 en 94%. En dat klopt ook wel als je naar alleen al het verouderingseffect kijkt.

Valt juist op dat de eerste procenten van 100% naar 90% sneller gaan dan vroeger en vanaf dan pas weer normaal. Dus vermoed dat het daarom bij de meeste niet zo snel opvalt als je normaal maar tot 90% laadt.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
In de eerste paar jaar hadden we wil heeeeeel soms de 400km grens op een perfecte dag en een perfecte ev rit. Met m'n 2020 model dus. Maar dat is al een jaar of 3 niet meer aan de orde. In de zomer kom ik niet boven de 350 uit en in de winter niet boven de 280-300. Maargoed het is bekend dat die eerste generatie wagens gewoon vreselijk inefficiënt zijn.

Nog 3 weken, dan ziet de wereld er qua actieradius cijfertjes er een stuk beter uit 😁. Niet dat we in die 5 jaar actieradius stress hebben gehad want je leert er mee omgaan, maar hrt wordt straks wel ff een stukje relaxter en makkelijker.

[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 31-07-2025 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Ik laad altijd tot 80% en heb dan meestal een bereik van rond de 380 km. Afgelopen weekeind ben ik met de fiets achterop de fietsendrager naar het oosten van het land geweest voor een fietstocht en had voor die gelegenheid de auto eens tot 100% geladen. Toen gaf de auto een range aan van 520 km.

Geruststellend om te weten is dat de grootste degradatie plaatsvind in de eerste paar jaar van een batterijleven. Daarna vlakt het af en kan het heel lang stabiel blijven, zeker als je hem goed behandelt, dwz, in de 20-80 zone blijft, de zgn. sweetspot. Dan zit je eigenlijk altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Het is nu ook relatief koel voor de zomer. Mijn my24 staat nu met 330 verwacht op 78%, 425 km op 100% omgerekend. Heb ik bij echt lekker zomerweer (26gr, windstil) ook wel eens op 480/500 zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heb de auto nu bijna 5 jaar, laad meestal naar 100% tenzij ik weet dat ik m niet ga gebruiken. Bereik is in 5 jaar alleen maar beter geworden.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Montalbano schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:30:
Heb de auto nu bijna 5 jaar, laad meestal naar 100% tenzij ik weet dat ik m niet ga gebruiken. Bereik is in 5 jaar alleen maar beter geworden.
Maar dat komt niet door de degradatie van je accu. Meer bewijs dat de software updates inderdaad efficientie verbeteringen hebben gegeven :)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Babtvt
  • Laatst online: 10:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1YhCoJxzMWOpA1mNUDyP80rJIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EU625fH8MzckfT4bbTQNyi8M.jpg?f=fotoalbum_large

Zo kan het ook. Ben blij als ik de 200km haal, waar ik de max snelheid probeer aan te houden waar mogelijk. Tenzij snelweg, daar zet ik de ACC op 110 of 120.
Kom meestal met 2 a 3 % aan op volgend laadpunt. 1x met 0% waar laatste km heuvelop was, dat vondtie iets minder leuk op de snelweg.

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-09 22:37
Leuk al die getallen. Ik doe mee. In de zomer haal ik de WLTP range van 450km (met standaard accu/range). Naast de buitentemperatuur is het vooral de gemiddelde snelheid. Bij mij is die ongeveer gelijk aan de gemiddelde snelheid van de WLTP test.
Dus nog geen accu degradatie.

Sinds laatste reset (TM):
Gemiddeld verbruik 15,7 kWh/100 km
Gemiddelde snelheid 48 km/h
Afstand 3113.6 km

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ja die gemiddelde snelheid zorgt er bij @Plead vooral voor dat het verbruik erg netjes is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babtvt
  • Laatst online: 10:10
Hier ook wat cijfers. Al vraag ik me af wat er hiervan klopt....

Zou blij zijn als ik 2/3 haal van deze actieradius:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkPingApwprMq7KuXnJr9VFi37c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7FEFFbK1Fp6xnZEgchZu86bk.jpg?f=fotoalbum_large

En de accu blijkt ineens een stuk groter te zijn dan wat me ooit verkocht is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bg2cGMQrlvn9OJ3zmQHg-7HDROY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yITZSqboZwvXHnGtG69wFbt4.jpg?f=fotoalbum_large

]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xi3perV9WB2JPNWVlbA0cRlD5UM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCJn1Hy3qLu5CKJyxoixToQa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Babtvt op 01-08-2025 10:56 ]

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Range en verbruik van een EV ( of een PIH) is en blijft altijd een issue, dat is niet alleen bij Volvo het geval maar bij alle merken leidt het tot vraagtekens. Vast staat dat niet alleen temperatuur ( niet alleen koude, maar ook grote warmte geeft een hoger verbruik vanwege harder moeten werken van de airco) en wind en snelheid van invloed zijn, bandenspanning, bandenmaat en bandenprofiel maar ook de vochtigheidsgraad. Bij regen neemt her verbuik toe, dan is de lucht ‘dichter’ en dat geeft meer weerstand. Rijstijl is overigens de allergrootste invloedsfactor denk ik. Anticiperen en regenereren is van belang en dan maakt het niet echt uit of je OPD of TPD rijdt.

Toen ik nog in de P8 en later de C40 Twin reed kwam ik in de zomer met rond de 400 km range voorspelling redelijk dicht in de buurt van de WLTP waarde bij mijn rijstijl en in de winter was het 65-75 km lager. Het zou fijn geweest zijn als dat 100 km hoger was geweest.

Nu rij ik een XC60 hybride die een theoretische WLTP heeft van 80 km elektrisch (praktisch in de de zomer 75, in de winter 63). Net als bij de EV een fors percentueel verschil zomer/winter dus - daar zit ook het effect van winterbanden in overigens). Nou is het zo dat als je een bestemming of een route ingeeft in Google Maps dat de acculading optimaal wordt verdeeld over de rit en dat afhankelijk daarvan de brandstofmotor af en toe bijkomt (als je in hybride mode rijdt tenminste wat ik meestal doe). Daarmee is het wat lastig is om het exacte elektrische verbruik per 100 km te bepalen bij een langere rit, maar volgens de app is de statistiek (vanaf het moment dat ik deze auto in oktober ‘24 in bezit kreeg over ongeveer 10.000 km) 14,4 kWh/100 km + 2,3 liter benzine /100 km. Dat benzineverbruik klopt wel aardig met de praktijk denk ik, want ik heb in al die 10000 km nog maar 3 maal getankt. Mijn totale range bij volle tank en volle accu is nu dan ook ‘oneindig’ groot.

[Ik ben overigens heel blij met de XC60 PIH omdat het een mooie mix is van elektrisch rijden (rust en comfort, souplesse) en gemak (enorme range van 1200-1300 km) en ik merk dat ik (omdat ik niet met één oog op de resterende range hoef te letten zoals bij de EV’s het geval was) vaak sneller rij en ook na 19.00 als het kan nu altijd 130 rij waar ik me eerder vaak wat inhield. Ik moest wel weer even wennen aan het geluid van een brandstofmotor als die inkickt, maar omdat de elektromotor van 150 pk altijd actief blijft is de aandrijflijn dus heel erg soepel en kom je altijd elektrisch op gang. Er zijn diverse rijmodi ( hybride, sport, pure Constant AWD, off-road) en daarnaast ‘knoppen’ waarmee je het accuverbruik kunt managen ( Hold, auto of charge) en daarmee kun je dus eigenlijk kiezen voor FWD (hybride stand met accu op Hold is alleen brandstofmotor en die drijft de voorwielen aan) RWD (rijmodi Pure en de elektromotor zit achter) en AWD waarbij beide motoren samen werken en de brandstofmotor zorgt dat de generator wat harder werkt zodat er altijd stroom is voor de e-motor) . In de praktijk gebruik ik bijna altijd de standaard hybride stand en laat ik het accu beheer over aan de auto en aan Google Maps. Laden gaat op 2 fasen, ik gebruik dus de Wallbox, dan is hij in 2,5 uur weer vol.
De ‘zit’ van de XC60 is voor mij prettiger ( comfort stoelen), de vering comfortabeler (luchtvering) en de instap beter voor deze oude man (net een beetje hoger).
Zou ik vandaag moeten kiezen voor een nieuwe auto ( wat niet het geval is - het ding is nog bijna nieuw) zou ik gewoon weer voor een XC60 kiezen, maar wellicht is de EX60 tegen die tijd dat ik echt moet gaan kiezen een beproefd en beter alternatief?]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2-TkzIqlbV_CkX_a5_EXTBTB0k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ymn7JhDoHK3Xg42uzhUDOjZX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Mga1600 op 01-08-2025 12:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juancho
Met dat halve oog naar de actieradius teller kijken herken ik totaal niet (meer). Eerste periode wel, dit is mijn 1e EV. Maar zelfs met de 1e generatie P8 die ik over 3 weken ga inleveren eigenlijk nooit laadstress gehad. Tis ongelofelijk waar je allemaal kan laden. En niet eens perse omdat je moet omdat je tellertje bijna op 0 staat. Nee, gewoon omdat er op zoveel plekken wel een paal staat dat je denkt, ik moet toch parkeren, dan maar gelijk aan de laadpaal.

De nieuwe generatie EVs (ook van Geely en zeker andere (Chinese) merken) komen alweer een stuk verder en de verwachting is dat over ongeveer een jaar of 5 de Solid State batterijen wel in auto's gezet mogen worden. Dan ga je ook gewoon richting of zelfs over die 1000km grens. Maar laten we eerlijk zijn, waarom heb je perse zoveel actieradius nodig in een EV. Voor de lange ritten buiten NL ga je toch niet snel vele uren achter elkaar doorrijden. Altijd wel even een plas/eet/drink/benen strekken pauze. Met de laadsnelheden die ook steeds beter worden kan je met een kwartietje al weer weg rijden richting de volgende stop. Je kan amper een bakje koffie opdrinken zeg maar.

Nee, voor mij nooit meer een brandstof auto en ik zie eigenlijk ook niks in een combinatie van brandstof en elektrisch. Gewoon full electric hier, straks met de Polestar 2 en mocht ik na 4/5 jaar weer gaan leasen zie ik niet in waarom ik dan niet opnieuw een EV zal leasen. Stiekem hoop ik dat tegen die tijd de geheel nieuwe EX/EC40/Polestar 2 op de markt is met de allernieuwste technieken. Dan is de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:23:
Met dat halve oog naar de actieradius teller kijken herken ik totaal niet (meer). Eerste periode wel, dit is mijn 1e EV. Maar zelfs met de 1e generatie P8 die ik over 3 weken ga inleveren eigenlijk nooit laadstress gehad. Tis ongelofelijk waar je allemaal kan laden. En niet eens perse omdat je moet omdat je tellertje bijna op 0 staat. Nee, gewoon omdat er op zoveel plekken wel een paal staat dat je denkt, ik moet toch parkeren, dan maar gelijk aan de laadpaal.

De nieuwe generatie EVs (ook van Geely en zeker andere (Chinese) merken) komen alweer een stuk verder en de verwachting is dat over ongeveer een jaar of 5 de Solid State batterijen wel in auto's gezet mogen worden. Dan ga je ook gewoon richting of zelfs over die 1000km grens. Maar laten we eerlijk zijn, waarom heb je perse zoveel actieradius nodig in een EV. Voor de lange ritten buiten NL ga je toch niet snel vele uren achter elkaar doorrijden. Altijd wel even een plas/eet/drink/benen strekken pauze. Met de laadsnelheden die ook steeds beter worden kan je met een kwartietje al weer weg rijden richting de volgende stop. Je kan amper een bakje koffie opdrinken zeg maar.

Nee, voor mij nooit meer een brandstof auto en ik zie eigenlijk ook niks in een combinatie van brandstof en elektrisch. Gewoon full electric hier, straks met de Polestar 2 en mocht ik na 4/5 jaar weer gaan leasen zie ik niet in waarom ik dan niet opnieuw een EV zal leasen. Stiekem hoop ik dat tegen die tijd de geheel nieuwe EX/EC40/Polestar 2 op de markt is met de allernieuwste technieken. Dan is de keuze snel gemaakt.
Laadstress had ik nooit maar ik probeerde wel altijd thuis te komen zonder laden onderweg omdat ik ‘eigen stroom’ heb. Het laden op zich had ik ook geen moeite mee, alleen door omstandigheden gebeurde dat op het laatst meestal midden in de nacht bij een verlaten laadpunt en dat vond mijn vrouw onaangenaam. Daar kwam bij de switch naar pih bij dat ik net op tijd voordat de inruilprijzen van EV’s instortten kon toeslaan - wat voor een privé auto prettig is.
Overigens rijdt mijn vrouw in een elektrisch autootje en uit ik het voor de toekomst helemaal niet uit dat ik zelf ook wel weer een keer EV ga rijden - als de situatie tenminste eerst maar eens ‘helder’ wordt op dat gebied. Keuze genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Juancho schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:23:

Hier ben ik het mee eens.
Zelf heb ik een grote range helemaal niet nodig, ik werk dichtbij huis en rij zelden lange afstanden, maar heb toch de extended range genomen.

Waarom? Om twee redenen: 1. Een grote range geeft gewoon rust. Dat je niet constant hoeft op te letten of je wel eens ergens een bestemming haalt. Ook het gemak om gewoon zonder tussentijds bij te laden heel Nederland door kan rijden, zoals laatst met een fietstocht op de Veluwe.

Reden 2 is het gebruik van de batterij. Hoe groter die is, hoe makkelijker je deze in de "sweet spot" kan houden. De meeste mensen weten wel dat een batterij gebaseerd op een Lithium-Ion chemie zich het lekkerste voelt tussen de 20 en 80% Te ver ontladen en vaak tot 100% laden geeft gewoon meer stress en versnelt het degradatieproces. Door hem binnen het 20-80 gebied te houden zorg je goed voor de batterij en gaat deze het langst mee.

En met een groot pakket kun je zelfs met 80% bijna het hele land doorkomen en weer terug naar huis. En een grotere batterij heeft minder laadcycles nodig, dus gaat alleen om die reden al langer mee dan een kleiner pack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:48:
Ja die gemiddelde snelheid zorgt er bij @Plead vooral voor dat het verbruik erg netjes is.
Ja die van mij ligt ook 30km hoger... dat scheelt wel een slok op een borrel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plead
Tranquility schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:05:
[...]
Reden 2 is het gebruik van de batterij. Hoe groter die is, hoe makkelijker je deze in de "sweet spot" kan houden. De
Mee eens. De ex/xc40 heeft NMC accu. Deze kan zo'n 1000-2000 volledige laad cycli ondergaan. Dus 1000 * 400km per lading is ruim 400.000km voordat de accu versleten is. Heb je een hybride met een kleine accu dan zie je vaak dat je 2 cycli per dag maakt (heen en terugreis van je werk bijvoorbeeld). Ik vraag me dan af hoe lang die accu meegaat. Maar misschien zijn dan tegenwoordig LFP types. Een LFP accu gaat 4000-6000 cycli mee (zoals de EX30 standard range dat heeft). Deze accu heeft dan een lagere energiedichtheid. Vandaar dat die dan bij de standaard range toegepast wordt en het NMC-type, met hogere energiedichtheid, dan weer bij de extended range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
Ook ik kom een eind volgens de auto. Daarvan de laatste 30 km met een aanhanger en de eerste 100 met een fiets achterop 😊

Overigens in 't echt 60% vd batterij gebruikt. 78 -> 18%. Brengt een 100% range 253/0,6 op 421 km. Niet gek, alleen volgens de auto zou ik (78 / 16,2) *100 = 481 km ver moeten komen. 't blijft bijzonder... 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGlkuaHtLvKlXKfW41jJdOOL_84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgqGlf8F2V7NHIVtVLXTXr2h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
caspervc schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:44:
Ook ik kom een eind volgens de auto. Daarvan de laatste 30 km met een aanhanger en de eerste 100 met een fiets achterop 😊

Overigens in 't echt 60% vd batterij gebruikt. 78 -> 18%. Brengt een 100% range 253/0,6 op 421 km. Niet gek, alleen volgens de auto zou ik (78 / 16,2) *100 = 481 km ver moeten komen. 't blijft bijzonder... 😉

[Afbeelding]
Tsja is niet anders dan die boordcomputers in benzine auto’s die ook altijd veel te optimistisch zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:21
Mijn ervaring is dat het best goed klopt als je alle omstandigheden stabiel houdt. Altijd fijn de 500+ zomer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UoMlxR3u6lMCW2ZKl4qqjLdyNg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/C8MGXM2mIL1QCeoE8RkursrC.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:40
Dan moet je niet 130 gaan rijden op de tolweg in Frankrijk, dan loopt je verbruik behoorlijk op. Bij mij naar zo'n 22 kWh/100 km heb ik gemerkt :| Gemiddeld deze vakantie tot nu toe is 19,4 kWh/100 km. En dat over zo'n 2400 km vanuit Groningen naar Zuid-Frankrijk.

Maar goed, hoog verbruik op snelheid wisten we inmiddels, dit is niet de meest zuinige auto zullen we maar zeggen...

Wat nieuw voor mij is dat ik via GM melding kreeg dat stekker bij Tesla niet geschikt zou zijn :? En dat terwijl ik via Tesla app daar wel kon laden... Uiteindelijk is het daar wel gelukt, maar deze melding nog niet eerder gezien.

Verder blijft het heerlijk rijden met deze auto, ook op lange afstanden :)

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Plead schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:07:
[...]

Mee eens. De ex/xc40 heeft NMC accu. Deze kan zo'n 1000-2000 volledige laad cycli ondergaan. Dus 1000 * 400km per lading is ruim 400.000km voordat de accu versleten is. Heb je een hybride met een kleine accu dan zie je vaak dat je 2 cycli per dag maakt (heen en terugreis van je werk bijvoorbeeld). Ik vraag me dan af hoe lang die accu meegaat. Maar misschien zijn dan tegenwoordig LFP types. Een LFP accu gaat 4000-6000 cycli mee (zoals de EX30 standard range dat heeft). Deze accu heeft dan een lagere energiedichtheid. Vandaar dat die dan bij de standaard range toegepast wordt en het NMC-type, met hogere energiedichtheid, dan weer bij de extended range.
Volvo geeft dezelfde garantie op de hybride accu als op de EV accu’s (8 jaar of 160.000 km)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plead
Mga1600 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:00:
[...]

Volvo geeft dezelfde garantie op de hybride accu als op de EV accu’s (8 jaar of 160.000 km)
Beide zullen de garantietermijn normaalgesproken wel halen. Ga er toch vanuit dat de levensduur van een EV langer is.
Aan de andere kant zal het vervangen van een hybride accu veel goedkoper zijn.
Ik vind wel dat de autoindustrie de staat van de accu (SOH) openbaar moet maken. Desnoods via Europese regelgeving. Nu is dat niet door ons op geen enkele manier, zonder kosten, via obd2 uit te lezen. Bij Renault Zoe en de Nissan Leaf kon dat wel. Waarom dit afschermen achter de obd2 standaard? Bang voor garantieclaims?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Laatst online: 11:18
Babtvt schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:53:
Gemiddeld 40 kWh/ 100km, met caravan er achter?

22,29 kWh/100km Spritmonitor werkelijk verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Plead schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:33:
[...]

Beide zullen de garantietermijn normaalgesproken wel halen. Ga er toch vanuit dat de levensduur van een EV langer is.
Ja, dat is zeker,! Wat de ene accu kost ten opzichte van de andere weet ik niet maar je hoort wel eens schrikbarende bedragen noemen voor EV accu’s
Als die 160000 km van de XC60 PIH helemaal elektrisch zouden worden afgelegd houdt dat nog maar ongeveer 2500 laadcycli in. In de praktijk natuurlijk minder want de benzine kilometers tellen ook mee. . Ik maak me dus voorlopig maar geen zorgen……
Maar wat in het kostenplaatje EV vs. PIH naast de accu-kosten ook moet worden meegenomen is de hoge afschrijving op EV’s. PIH’s zijn op dit moment gewilder.

[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 02-08-2025 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Plead schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:33:
Ik vind wel dat de autoindustrie de staat van de accu (SOH) openbaar moet maken. Desnoods via Europese regelgeving. Nu is dat niet door ons op geen enkele manier, zonder kosten, via obd2 uit te lezen. Bij Renault Zoe en de Nissan Leaf kon dat wel. Waarom dit afschermen achter de obd2 standaard? Bang voor garantieclaims?
Mee eens.
Ik heb zelf een Leaf gehad waarbij ik met LeafSpy alles kon uitlezen omtrent de accu, tot aan de individuele cellen toe. En mijn vorige auto was een Opel Ampera-e en ook daar kon ik middels de OBD2 poort de SOH en voltages van de celgroepen uitlezen. Dit moet gewoon wettelijk bij iedere EV mogelijk kunnen zijn. Waarom zo geheimzinnig doen daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Tranquility schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:20:
[...]

Mee eens.
Ik heb zelf een Leaf gehad waarbij ik met LeafSpy alles kon uitlezen omtrent de accu, tot aan de individuele cellen toe. En mijn vorige auto was een Opel Ampera-e en ook daar kon ik middels de OBD2 poort de SOH en voltages van de celgroepen uitlezen. Dit moet gewoon wettelijk bij iedere EV mogelijk kunnen zijn. Waarom zo geheimzinnig doen daarover?
Waarschijnlijk omdat het niet verplicht is voor EV's? Dit omdat ze geen uitstoot hebben.

Voor dit in Brussel veranderd wordt zijn we zo 10 jaar verder.

https://circabc.europa.eu...%20summary_Sep%202019.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door guido66 op 02-08-2025 10:13 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plead
guido66 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:12:
[...]

Waarschijnlijk omdat het niet verplicht is voor EV's? Dit omdat ze geen uitstoot hebben.

Voor dit in Brussel veranderd wordt zijn we zo 10 jaar verder.

https://circabc.europa.eu...%20summary_Sep%202019.pdf
Helaas wel.
Door soc en km-standen te noteren zou je ook een indruk van de soh kunnen krijgen. Hier zijn spreadsheets voor. Zoals https://www.solarquotes.c...-degradation-spreadsheet/
Heb ik zelf nog niet gedaan, maar als ik mij goed herinner Bob101 wel.
Zou mooi zijn als daar een plugin voor Home Assistant of een andere domotica programma voor is. Dan gaat het volledig automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Plead schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:07:
[...]
Huh, ik meende dat het 69kWh accupakket van mijn XC40 MY23 (fwd) geen NMC was, maar LFP of ben ik abuis???

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Vulcan750 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:34:
Huh, ik meende dat het 69kWh accupakket van mijn XC40 MY23 (fwd) geen NMC was, maar LFP of ben ik abuis???
LFP wordt momenteel alleen in de EX30 toegepast, en dan alleen in de standaard range uitvoering. De extended range van de EX30 heeft ook NMC, net als alle (E)XC40’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Plead schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:21:
Helaas wel.
Door soc en km-standen te noteren zou je ook een indruk van de soh kunnen krijgen. Hier zijn spreadsheets voor. Zoals https://www.solarquotes.c...-degradation-spreadsheet/
Heb ik zelf nog niet gedaan, maar als ik mij goed herinner Bob101 wel.
Zou mooi zijn als daar een plugin voor Home Assistant of een andere domotica programma voor is. Dan gaat het volledig automatisch.
Je kan inderdaad a.h.v. het verbruik van het aantal kWh’s per kilometer het bereik en de SOH berekenen, maar dat is omslachtig en onnauwkeurig. Makkelijker is het om gewoon de SOH rechtstreeks van de BMS uit te lezen. Maar om de één of andere vage reden blokkeren veel autofabrikanten deze mogelijkheid en dat is gewoon jammer en onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-09 21:22
Venomer schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:24:
[...]

Mijn MY21 P8 geeft nu een bereik aan van 370 km bij 89% accu. Dat is virtueel 415 km bij een volle accu en dat is voor mijn doen heel goed.

Ik heb zelf niet de indruk dat de accu van mijn auto al veel capaciteit verloren heeft. Op ritten die ik vaak rijd heb ik nog steeds ongeveer evenveel procenten van de lading nodig.
Hier dezelfde ervaring met een MY21 P8. Over software en andere kwaliteits issues (achteras, scharnieren achterklep) heb ik genoeg opmerkingen, maar de accu is van top kwaliteit. Met ongeveer 130.000 km op de teller heb ik nog geen degradatie gemerkt. Laden doe ik aan de paal thuis en over het algemeen niet verder dan 90%, snelladers gebruik ik eigenlijk nooit. Ik ben wel benieuwd hoe lang accu’s uiteindelijk meegaan, tot nu toe valt het mij niet tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Tranquility schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:33:
[...]

Je kan inderdaad a.h.v. het verbruik van het aantal kWh’s per kilometer het bereik en de SOH berekenen, maar dat is omslachtig en onnauwkeurig. Makkelijker is het om gewoon de SOH rechtstreeks van de BMS uit te lezen. Maar om de één of andere vage reden blokkeren veel autofabrikanten deze mogelijkheid en dat is gewoon jammer en onnodig.
In onze EX30 staat het gewoon onder autostatus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnJSqHF3h8ag0_SOP8qB5FFGNHY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/y948BR6hQBoEntN3VLYWNMzR.jpg?f=user_large

Kwam ik tegen. 10% degradatie na 183K kilometers. Dus zou mij niet zon zorgen maken om die accu.

[ Voor 5% gewijzigd door Ophidian op 02-08-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plead
Ophidian schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:39:
[Afbeelding]

Kwam ik tegen. 10% degradatie na 183K kilometers. Dus zou mij niet zon zorgen maken om die accu.
Dat is top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ophidian schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:39:
[Afbeelding]

Dat is inderdaad een keurige waarde na bijna twee ton op de klok. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ophidian schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:29:
In onze EX30 staat het gewoon onder autostatus.
Wat staat er gewoon? De SOH? Dat zou wel heel mooi zijn, al heb ik nog nooit gehoord dat dit gewoon open en bloot vermeld wordt in het multimedia systeem in Volvo's of welk ander merk dan ook. Alleen Tesla geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Tranquility schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:48:
[...]

Wat staat er gewoon? De SOH? Dat zou wel heel mooi zijn, al heb ik nog nooit gehoord dat dit gewoon open en bloot vermeld wordt in het multimedia systeem in Volvo's of welk ander merk dan ook. Alleen Tesla geloof ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zp9SUFG4kUDFCIX9u-BCPy1gwyE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/B1vm1kPzD4HrzHORxGvMhpC6.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Wauw, dat had ik niet verwacht van Volvo. Mooi hoor.
Snel invoeren bij de eerstvolgende software update van de (E)XC40!
En waarom ook niet, op je iPhone zie je de SOH immers ook al jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Tranquility schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:06:
[...]

Wauw, dat had ik niet verwacht van Volvo. Mooi hoor.
Snel invoeren bij de eerstvolgende software update van de (E)XC40!
En waarom ook niet, op je iPhone zie je de SOH immers ook al jaren.
Iemand met een nieuwe EX40 my26 zou eens onder de settings -> auto status en dan diagnostics moeten kijken of daar wat terug te vinden is.

Hier vanaf 6:26 infotainment stukje te zien.
YouTube: New Volvo EC40 - Interior and Exterior in details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacob.korf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 09:30
rolfio schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:54:
Dan moet je niet 130 gaan rijden op de tolweg in Frankrijk, dan loopt je verbruik behoorlijk op. Bij mij naar zo'n 22 kWh/100 km heb ik gemerkt :| Gemiddeld deze vakantie tot nu toe is 19,4 kWh/100 km. En dat over zo'n 2400 km vanuit Groningen naar Zuid-Frankrijk.

Maar goed, hoog verbruik op snelheid wisten we inmiddels, dit is niet de meest zuinige auto zullen we maar zeggen...

Wat nieuw voor mij is dat ik via GM melding kreeg dat stekker bij Tesla niet geschikt zou zijn :? En dat terwijl ik via Tesla app daar wel kon laden... Uiteindelijk is het daar wel gelukt, maar deze melding nog niet eerder gezien.

Verder blijft het heerlijk rijden met deze auto, ook op lange afstanden :)
Even los van de kosten. Kon je wel 130 rijden? Ik heb net aan een stuk door 1350km afgelegd, 5x LADEN van 15% tot 75% en 16u over gedaan (EX40 ER). Geen files, continue hard gereden. Benieuwd of het veel scheelt 🙂.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Babtvt schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:53:

Zou blij zijn als ik 2/3 haal van deze actieradius:
[Afbeelding]

En de accu blijkt ineens een stuk groter te zijn dan wat me ooit verkocht is:
[Afbeelding]

]

[Afbeelding]
Bij die foto van de tripcomputer: kijk eens naar de gemiddelde snelheid. Die is heel laag.

Bij de andere plaatjes: dat zou 40 kWh/100 km of meer zijn. Dat is denk ik met 150 km/h met een caravan erachter bergop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-09 23:23
Bij de MY26 bevindt dit label zich in de deurpost linksvoor. De QR code leidt naar een website genaamd ‘Battery Passport’, echter die werkt voor mij nog niet. Misschien dat daar straks, als de website operationeel is, de SOH te vinden is?

[edit] Even gegoogled, en inderdaad: de bedoeling is dat daar ook de SOH weergegeven zal worden.
Volvo schijnt de eerste fabrikant ter wereld te zijn die het Battery Passport nu al toevoegt aan nieuw geproduceerde EV’s. Vanaf februari 2027 is het verplicht voor alle fabrikanten van EV’s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3T7Pu-HJenuuoGp3B9elpJpvGsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1enoWWhzCGIVZiwj318hHhI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door MartijnEV op 02-08-2025 23:22 ]

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
MartijnEV schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:17:
Bij de MY26 bevindt dit label zich in de deurpost linksvoor. De QR code leidt naar een website genaamd ‘Battery Passport’, echter die werkt voor mij nog niet. Misschien dat daar straks, als de website operationeel is, de SOH te vinden is?
[Afbeelding]
Kan je onder auto icoon rechtsondrr, bovenin naar status en dan naar diagnostics gaan onderin. Wat krijg je dan te zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnEV
Ophidian schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:20:
[...]

Kan je onder auto icoon rechtsondrr, bovenin naar status en dan naar diagnostics gaan onderin. Wat krijg je dan te zien?
Ik ga morgen even kijken.

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ophidian schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:13:
Iemand met een nieuwe EX40 my26 zou eens onder de settings -> auto status en dan diagnostics moeten kijken of daar wat terug te vinden is.

Hier vanaf 6:26 infotainment stukje te zien.
YouTube: New Volvo EC40 - Interior and Exterior in details
Helaas geen batterijconditie daar. Hopelijk onder "Diagnostics".

[ Voor 9% gewijzigd door Tranquility op 03-08-2025 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ben benieuwd!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MartijnEV
Ik heb het zojuist bekeken in mijn MY26 EX40:
- in Status-Diagnostics wordt niet de SOH weergegeven; misschien komt dat er nog bij in een latere software versie (OTA)
- in Battery Passport (wat je kunt zien door scannen van de QR code in de deurstijl, zie eerdere post boven) worden diverse interessante gegevens getoond, maar op dit moment voor mijn auto alleen nog maar de ‘Initial’ values (die van de fabricagedatum). Ik heb het vermoeden dat de ‘Life Cycle’ values, waaronder actuele SOH, later zichtbaar worden, na het eerste werkplaatsbezoek. Ik zal Volvo eens vragen of ze hier meer over kunnen vertellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjis3fhjAY0a298_HAb-AK4D8A8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIpy3uZy4u4dCw3oYFXCWh7K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibuf2tPJk3yXvL7LXQqFwb8PcRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HiPMW4bRBuIm6opvfLU5jn7V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neR-6XHMUnN3ErRPrKM-utSvLtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wL72a8mlguv61qzFPwX6RDe8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmealPzxoZrITkRdr1j4WWLAbFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIW3zflbrXFkns3tI54P60pi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W61lzPrRxjhYKl5USP-GCOS6ymg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tz39VDL4nKEeDXmaW4Pqr1oj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyzq9qd1PjLBAXb3FKkvaUqZbVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EmQUKNpMHCUKmubQIjWtG2OJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tzw6IK4XJukBwlzSaDhCK9zSOgc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BDAvKWkg0GBUaefYwf12fT82.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ks98ytJglxGvS7SWt3xvKU3Wtb0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cAeJ0kdwC9IdZkCv7Ncf8NI9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5Psgw0_MnSup-im2b8LELNao8Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/prizQ2zF9W5eteNcO8CQhznQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door MartijnEV op 03-08-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@MartijnEV Dank voor de fotos. Jammer dan de SoH er nog niet instaat, terwijl de EX30 en 90 het wel hebben.

Hoe ziet die url van batterypassport eruit? Staat daar VIN in of een code van de QR? Link openen laat niks zien helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
Ophidian schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:58:
@MartijnEV Dank voor de fotos. Jammer dan de SoH er nog niet instaat, terwijl de EX30 en 90 het wel hebben.

Hoe ziet die url van batterypassport eruit? Staat daar VIN in of een code van de QR? Link openen laat niks zien helaas.
Het zou kunnen dat na een volgende OTA de SOH in de EX40 ook onder Status-Diagnostics weergegeven zal worden.

Het Battery Passport is te openen via de (unieke) QR code op het label in de bestuurdersdeurstijl. Dit is het unieke Battery Passport voor de betreffende auto. Elke batterij heeft een unieke ID, die staat aan het eind van de URL (en zit in die QR code dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
PS wel een slechte security zo trouwens. Iedereen die de Battery ID van een bepaalde auto heeft, of de QR code weet fe scannen als de deur open staat, kan zo alle gegevens van die batterij bekijken, zonder enige autorisatie of beveiliging…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@MartijnEV Wat is daar precies het probleem van? Als je een occasion koopt wil je dat juist makkelijk kunnen zien. Met die unieke ID is het niet naar een auto te herleiden volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_Utrecht
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-09 08:36
Dat is van mijn auto (P8 2021). Met dakkoffer in Frankrijk geeft ie niet meer dan 280-290 km range op 90%. Maar dat is voldoende. Bij snelladen krijg ik soms wel van die vreemde “aandrijving service vereist” meldingen. Maar na langzaam laden verdwijnen die weer. Hij staat inmiddels alwel op 190k kilometer. Dus op naar de 200k

[ Voor 5% gewijzigd door Jerry_Utrecht op 03-08-2025 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
Ophidian schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:32:
@MartijnEV Wat is daar precies het probleem van? Als je een occasion koopt wil je dat juist makkelijk kunnen zien. Met die unieke ID is het niet naar een auto te herleiden volgens mij?
Daar heb je inderdaad wel gelijk in. Ik vind het zelf ook niet zo’n probleem. Vind het meer apart dat er niet een bepaalde vorm van autorisatie op zit, want meestal is dat wel zo met dit soort websites/gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Jerry_Utrecht schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:01:
[...]

Dat is van mijn auto (P8 2021). Met dakkoffer in Frankrijk geeft ie niet meer dan 280-290 km range op 90%. Maar dat is voldoende. Bij snelladen krijg ik soms wel van die vreemde “aandrijving service vereist” meldingen. Maar na langzaam laden verdwijnen die weer. Hij staat inmiddels alwel op 190k kilometer. Dus op naar de 200k
Mooi resultaat gezien bouwjaar en kilometerstand ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plead
MartijnEV schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:21:
Ik heb het zojuist bekeken in mijn MY26 EX40:
- in Status-Diagnostics wordt niet de SOH weergegeven; misschien komt dat er nog bij in een latere software versie (OTA)
- in Battery Passport (wat je kunt zien door scannen van de QR code in de deurstijl, zie eerdere post boven) worden diverse interessante gegevens getoond, maar op dit moment voor mijn auto alleen nog maar de ‘Initial’ values (die van de fabricagedatum). Ik heb het vermoeden dat de ‘Life Cycle’ values, waaronder actuele SOH, later zichtbaar worden, na het eerste werkplaatsbezoek. Ik zal Volvo eens vragen of ze hier meer over kunnen vertellen.
Een RTE (De initiële round trip efficiëntie) van 98,8% en interne weerstand van 66 milli Ohm zijn waardevolle gegevens voor een accu. Dat zijn waardens die gaan veranderen als de accu ouder wordt. Rte lager en interne weerstand hoger. Een loodaccu heeft een rte van rond de 70%... Een thuisbatterij haalt geen rte van 98.8%. maar ik vermoed dat men bij een thuisbatterij de verliezen van de omvormer meerekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
jacob.korf schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:57:
[...]

Even los van de kosten. Kon je wel 130 rijden? Ik heb net aan een stuk door 1350km afgelegd, 5x LADEN van 15% tot 75% en 16u over gedaan (EX40 ER). Geen files, continue hard gereden. Benieuwd of het veel scheelt 🙂.
Zeker wel, hele stukken en soms ook wat harder. Met hard rijden verbruikt de mijne ong. 22 KWh per 100km. Met 110 rijden kom ik ongeveer op 18 kWh per 100 km. Ik heb het allemaal niet helemaal uitgerekend maar ik denk dat beide snelheden ongeveer resulteren in dezelfde tijd die je nodig hebt om een bepaalde afstand af te leggen. Oftewel je kachelt rustig door met 110 en je hebt een laadstop minder, of je rijdt harder en je hebt een laadstop meer :)

Vandaag 755 km gereden ( vanaf Gerardmer naar Groningen) waar wij met laadstops 9 uur over hebben gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door rolfio op 03-08-2025 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacob.korf
rolfio schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:27:
[...]

Zeker wel, hele stukken en soms ook wat harder. Met hard rijden verbruikt de mijne ong. 22 KWh per 100km. Met 110 rijden kom ik ongeveer op 18 kWh per 100 km. Ik heb het allemaal niet helemaal uitgerekend maar ik denk dat beide snelheden ongeveer resulteren in dezelfde tijd die je nodig hebt om een bepaalde afstand af te leggen. Oftewel je kachelt rustig door met 110 en je hebt een laadstop minder, of je rijdt harder en je hebt een laadstop meer :)
Dank voor de reactie. Ik reed met een dakkoffer en volle belading + 5 personen. Gemiddeld 108km/u gereden op 1350km met verbruik van 463kw (=29,15kwh/100km=281km op volle tank) volgens de Volvo app (rittenregistratie export). Ik heb hier gewoon de max snelheid aangehouden, geen files gehad.
Normaal zonder belading rijd ik 21kwh /100km (=390km bereik). Ik weet niet hoor maar blijkbaar heb ik een slechte accu of heb jij een hele goede :). Het viel me ook al op dat ik niet de 210kw laadsnelheid haalde bij 300kw palen maar exact 150kw. Heb de 2025 editie ER met warmtepomp. Toch raar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
jacob.korf schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:09:
[...]

Dank voor de reactie. Ik reed met een dakkoffer en volle belading + 5 personen. Gemiddeld 108km/u gereden op 1350km met verbruik van 463kw (=29,15kwh/100km=281km op volle tank) volgens de Volvo app (rittenregistratie export). Ik heb hier gewoon de max snelheid aangehouden, geen files gehad.
Normaal zonder belading rijd ik 21kwh /100km (=390km bereik). Ik weet niet hoor maar blijkbaar heb ik een slechte accu of heb jij een hele goede :). Het viel me ook al op dat ik niet de 210kw laadsnelheid haalde bij 300kw palen maar exact 150kw. Heb de 2025 editie ER met warmtepomp. Toch raar?
Ik zou me daar niet zo druk om maken. Die hoge waarde zie ik ook zelden en hij piekt ook maar even boven de 200 bij mij. Veel belangrijker is de totale laadtijd en die is bij mij altijd zo rond de 20 minuten. Precies die tijd die nodig is voor toiletbezoek, broodje eten en koffie ;)

Jouw waarde valt me zelfs nog wel mee, zeker omdat een dakkoffer de toch al zo slechte stroomlijn van onze auto's nog verder om zeep helpt... je weet dat er ook koffers zijn die je op je trekhaak passen? Dat maakt verder niet uit voor je stroomlijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacob.korf
rolfio schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:21:
[...]

Ik zou me daar niet zo druk om maken. Die hoge waarde zie ik ook zelden en hij piekt ook maar even boven de 200 bij mij. Veel belangrijker is de totale laadtijd en die is bij mij altijd zo rond de 20 minuten. Precies die tijd die nodig is voor toiletbezoek, broodje eten en koffie ;)

Jouw waarde valt me zelfs nog wel mee, zeker omdat een dakkoffer de toch al zo slechte stroomlijn van onze auto's nog verder om zeep helpt... je weet dat er ook koffers zijn die je op je trekhaak passen? Dat maakt verder niet uit voor je stroomlijn.
Ja das waar, ik had hiervoor een id.4. Die moest elke 175km al laden en duurde 40min voor ik van 20-80 ging. Dat gaat nu een stuk rapper 🙂. Ik zal het wel bij de garage nog eens aankaarten. Thanks voor de tip! Ik vind 20 min stoppen ook echt wel nodig na een uur of 2, zeker als je +6u ritten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13:14

TD-91

XC40 P8

Jerry_Utrecht schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:01:
[...]

Zou dit toch even laten nakijken. Hoewel die melding hier al vaker voorbij is gekomen om uiteenlopende redenen, had ik exact hetzelfde bij snelladen en vervolgens oké bij langzaam. Echter een laadsessie bij Tesla ging vervolgens van 10 - 50% continu op max 150KW waarna de omvormer is doorgebrand.
Achteraf konden ze me niet goed vertellen wat de oorzaak was, maar vermoeden was dat ze e.e.a. niet goed hadden teruggeplaatst nadat eerder het volledige accupakket was vervangen onder garantie.

Mijn P8 komt rond oktober/november via LM op de markt met dus gereviseerde accu en nieuwe OBC, daarmee kan je nog wel even vooruit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
TD-91 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

Zou dit toch even laten nakijken. Hoewel die melding hier al vaker voorbij is gekomen om uiteenlopende redenen, had ik exact hetzelfde bij snelladen en vervolgens oké bij langzaam. Echter een laadsessie bij Tesla ging vervolgens van 10 - 50% continu op max 150KW waarna de OBC is doorgebrand.
Achteraf konden ze me niet goed vertellen wat de oorzaak was, maar vermoeden was dat ze e.e.a. niet goed hadden teruggeplaatst nadat eerder het volledige accupakket was vervangen onder garantie.

Mijn P8 komt rond oktober/november via LM op de markt met dus gereviseerde accu en nieuwe OBC, daarmee kan je nog wel even vooruit ;)
Heel bijzonder, de OBC wordt bij mijn weten enkel gebruikt voor AC laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:58
Nu een paar tripjes in de voor mij nieuwe p8 '21 model en de auto bevalt prima.
Waren trips in het kader van vakantie dus met veel bagage ed. Veel wind en regen waardoor het verbruik zo rond de 21kwh/100km uitkwam. Verwacht dat dat volgende weken met woon/werk wel beter wordt maar 300km+ is vooralsnog geen enkel probleem op 1 lading.
1 ding wat me tegenviel is dat de passagierstoel niet kantelbaar is... Daar kwam ik gisteren pas achter toen ik een keer op die stoel plaats nam. Niet onoverkomelijk maar wel jammer. Verdere updates volgen ;)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13:14

TD-91

XC40 P8

guido66 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:37:
[...]

Heel bijzonder, de OBC wordt bij mijn weten enkel gebruikt voor AC laden.
Je hebt gelijk, het ging om de omvormer die op de accu gemonteerd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
RoelsRules schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:45:
Nu een paar tripjes in de voor mij nieuwe p8 '21 model en de auto bevalt prima.
Waren trips in het kader van vakantie dus met veel bagage ed. Veel wind en regen waardoor het verbruik zo rond de 21kwh/100km uitkwam. Verwacht dat dat volgende weken met woon/werk wel beter wordt maar 300km+ is vooralsnog geen enkel probleem op 1 lading.
1 ding wat me tegenviel is dat de passagierstoel niet kantelbaar is... Daar kwam ik gisteren pas achter toen ik een keer op die stoel plaats nam. Niet onoverkomelijk maar wel jammer. Verdere updates volgen ;)
Wat bedoel je met “niet kantelbaar”? De zitting of de rugleuning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peutje
  • Laatst online: 16-09 07:36
Gisteren prima ritje gehad vanuit vianden naar gerardmer met caravan, 270km, 100% vol weg daar en na 140km op 46% een fastned gepakt (omdat ik dan niet hoefde af te koppelen), ongeveer 3km per kw, daarna met 90% vertrokken en 130km later met 35% aangekomen. Op de teller 30.5kw/100km totaal. Best prima zo met hut erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:58
Venomer schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:33:
[...]

Wat bedoel je met “niet kantelbaar”? De zitting of de rugleuning?
De zitting, die gaat bij de bestuurder met een knop die je omhoog moet 'pompen'. De leuning gaat met een ronde draai knop, die hebben ze gelukkig beide wel ;)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
RoelsRules schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:07:
[...]

De zitting, die gaat bij de bestuurder met een knop die je omhoog moet 'pompen'. De leuning gaat met een ronde draai knop, die hebben ze gelukkig beide wel ;)
Das dan toch gewoon het specifieke pakket waarbij de elektrische stoelen (waar nog meer zaken onder vallen) waar je het over hebt?

Pagina: 1 ... 329 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"