Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karel de Kleine
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-01-2024
JTHZZ schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:05:
[...]

Ik kom er wel uit maar het is mijn enige echt nuttige case voor deze functie. En zo simpel is het zelfs thuis niet: omrekenen % naar kWh, laadverliezen en trager laden vanaf 90%. Maar met een paar keer uitproberen lukt het wel
Je kunt eventueel eens checken hoe lang de batterij erover doet om van 90% tot 100% te laden. Stel dat dat 1 uur is. Dan laad je je auto standaard tot 90% op (zonder timer) en stel je via de timer in dar 1 uur voor vertrek de batterij start met laden tot de 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJV2
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-05-2024

RJV2

P8

Karel de Kleine schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:19:
[...]

Je kunt eventueel eens checken hoe lang de batterij erover doet om van 90% tot 100% te laden. Stel dat dat 1 uur is. Dan laad je je auto standaard tot 90% op (zonder timer) en stel je via de timer in dar 1 uur voor vertrek de batterij start met laden tot de 100%.
Dat is inderdaad redelijk eenvoudig. Ik laad thuis met 3,7 kWh. Dat is 5% SoC per uur. Die snelheid is constant, ook tussen 90 en 100%. Voor 7,2 of 11 kWh is het misschien anders maar dat kun je ook “fixen” door het max laadvermogen te knijpen.
Daarnaast geeft de app ook een prognose wanneer het laden gereed is. Op basis daarvan kun je de start van het laden ook uitstellen.
En tot slot: het is geen echt probleem om ruim voor vertrek op 100% te zitten. Ik zou liever ruim op tijd op 100% zitten zodat je ook kunt voorverwarmen vlak voor vertrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Laatst online: 14-09 16:08
RJV2 schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:24:
[...]

Dat is inderdaad redelijk eenvoudig. Ik laad thuis met 3,7 kWh. Dat is 5% SoC per uur. Die snelheid is constant, ook tussen 90 en 100%. Voor 7,2 of 11 kWh is het misschien anders maar dat kun je ook “fixen” door het max laadvermogen te knijpen.
Daarnaast geeft de app ook een prognose wanneer het laden gereed is. Op basis daarvan kun je de start van het laden ook uitstellen.
En tot slot: het is geen echt probleem om ruim voor vertrek op 100% te zitten. Ik zou liever ruim op tijd op 100% zitten zodat je ook kunt voorverwarmen vlak voor vertrek.
Bij 11 kw gaan de laatste 10% maar een heel klein beetje trager. Als je een halfuurtje speling neemt zit je altijd goed.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:35
Karel de Kleine schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:19:
[...]

Maar dan moet de laadlimiet worden verzet van 90% naar 100%. Maar dat is weer iets zo geavanceerd dat niet in de app kan worden geprogrammeerd, of misschien eens ergens volgend jaar, want stel je voor dat de app nu al werkelijk nuttig zou worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJV2

RJV2

P8

Mga1600 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:53:
[...]

Mooi zo! Maar waar ik vooral in geïnteresseerd ben: met 1.8 moet je ook verbeterde ACC en PA hebben. Al getest of dat anders voelt?
Vandaag even getest. Ik denk dat het beter is. Maakt ook nog verschil of het stuurgevoel op stevig staat of niet. Maar voor mij heeft het nog altijd niet de voorkeur als standaard instelling. Eenvoudig aan en uit kunnen zetten wanneer het wel even handig is heeft de voorkeur. Dus Volvo, graag de knop op het stuur weer in ere herstellen 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
Mga1600 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:38:
[...]

Hoeft geen scherm te zijn, gewoon een tekst regeltje in de bestaande schermen
Exact, in mijn leenauto (XC40-T5-2021) zie je bijvoorbeeld bij het starten van een nieuw nummer op spotify, zo’n vijf seconden een regel tekst met nummer-artiest helemaal onderin het bestuurdersdisplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
madhondt schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:22:
[...]

Maar dan moet de laadlimiet worden verzet van 90% naar 100%. Maar dat is weer iets zo geavanceerd dat niet in de app kan worden geprogrammeerd, of misschien eens ergens volgend jaar, want stel je voor dat de app nu al werkelijk nuttig zou worden...
Jij bent niet van de sarcasme toch? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madhondt
  • Laatst online: 12:35
JohnDoe77 schreef op zondag 5 december 2021 @ 18:23:
[...]

Jij bent niet van de sarcasme toch? ;)
Mja, het was msch wel een ietsiepietsie beladen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:34
RJV2 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 23:13:
[...]

Er is maar één timer. Die geldt dan voor alle dagen van de week. Dus andere instelling voor weekend is er niet. En je moet dus wel even nadenken wanneer je hem overdag ergens wilt bijladen. Dat doet hij dan dus niet als je een timer hebt ingesteld voor laden op nachttarief. Er is wel duidelijk verschil te zien bij uitgesteld laden. De ring rond het display achter het stuur is dan blauw, ipv groen.
Mjah ok. Dan zou het een kwestie zijn van de timer uitzetten als je wil afwijken, klinkt logisch.
Mga1600 schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:26:
[...]

Zou volgens de release notes bij de Volvo ook met de app kunnen …..
Hopelijk kun je via de App (wanneer dit er ooit een keer aan toegevoegd wordt) dan ook de timer uitzetten. Anders moet je nog alles in je auto doen.. maar dat het in de release noties staan klink al goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
TheRebell schreef op maandag 6 december 2021 @ 07:00:
[...]

Mjah ok. Dan zou het een kwestie zijn van de timer uitzetten als je wil afwijken, klinkt logisch.

[...]

Hopelijk kun je via de App (wanneer dit er ooit een keer aan toegevoegd wordt) dan ook de timer uitzetten. Anders moet je nog alles in je auto doen.. maar dat het in de release noties staan klink al goed
Volgens mij is het alleen het startmoment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:22
App versie 5.8.0 voor iOS is uit. Zo te zien weer alleen "bug fixes and stability improvements", geen nieuwe functies.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Venomer schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:47:
App versie 5.8.0 voor iOS is uit. Zo te zien weer alleen "bug fixes and stability improvements", geen nieuwe functies.
Ik zie dat je er nu de plugsurfing app mee kunt openen. En de VOC app logde net razendsnel in op de auto. Da’s in ieder geval beter….!

[ Voor 12% gewijzigd door Mga1600 op 06-12-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
De filters in de Plugsurfing app werken goed heb ik gezien. En je kunt nu een route in Google maps naar het laadpunt maken. Inneem aan dat die dan onmin de auto terug te vinden is? (Niet kunnen checken, de auto is nu even “weg”)

[ Voor 30% gewijzigd door Mga1600 op 06-12-2021 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:41
De Android app heeft er vandaag weinig zin in. Je kan wel inloggen maar er lijkt geen connectie met de auto te zijn. Voorverwarmen werkt niet, accu % niet zichtbaar. Niks. _/-\o_

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:06:
[...]

De Android app heeft er vandaag weinig zin in. Je kan wel inloggen maar er lijkt geen connectie met de auto te zijn. Voorverwarmen werkt niet, accu % niet zichtbaar. Niks. _/-\o_
Gisteren liep het hier met de iOS app ook niet. Auto gereset en toen werkte het weer. De iOS app was sowieso traag met verbinding maken, maar na de update vandaag was het flitsend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Mga1600 schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:31:
[...]

De filters in de Plugsurfing app werken goed heb ik gezien. En je kunt nu een route in Google maps naar het laadpunt maken. Inneem aan dat die dan onmin de auto terug te vinden is? (Niet kunnen checken, de auto is nu even “weg”)
Als ik in de Plugsurfing app "Alleen snelladers weergeven" aan zet, dan vindt de app in Nederland helemaal geen opladers. In Duitsland wel. Dat werkt dus (nog) niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
De Plugsurfing app geeft wel het type connector aan, maar niet het vermogen van de lader. Dat kan dus 150 kW zijn, maar ook 50 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:24
Venomer schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:37:
[...]

Als ik in de Plugsurfing app "Alleen snelladers weergeven" aan zet, dan vindt de app in Nederland helemaal geen opladers. In Duitsland wel. Dat werkt dus (nog) niet goed.
Ik heb in de Plugsurfing app het filter op CCS en "Andere" gezet en dan zie ik alle snelladers inclusief Ionity.
Zelfs de Tesla snellader bij de lokale van de Valk is dan zichtbaar....

[ Voor 8% gewijzigd door hlip op 06-12-2021 13:49 ]

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Probleem van de (nieuwe?) plugsurfing app is dat je geen andere (lease) laadpas kan koppelen. De plugsurfing pass die ik wel heb (als backup) moet je dan weer koppelen aan je creditcard en die heb ik niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 06-12-2021 13:51 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
hlip schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:48:
[...]

Ik heb in de Plugsurfing app het filter op CCS en "Andere" gezet en dan zie ik alle snelladers inclusief Ionity.
Zelfs de Tesla snellader bij de lokale van de Valk is dan zichtbaar....
Ik kan de snelladers wel tevoorschijn halen in de app, maar dan moet ik "Alleen snelladers weergeven" uit zetten... 8)7

Als ik alleen CCS aan zet, dan krijg ik bruikbare resultaten.

[ Voor 7% gewijzigd door Venomer op 06-12-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Rene schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:13:
[...]

Beide kan. Ze hebben het voorverwarmen bij 90-100% laden er weer afgehaald. Voorverwarmen gebeurd onafhankelijk van de SOC bij:

A: en vertrektijd hebt ingesteld en aan de lader hangt OF
B: je de voorverwarming handmatig start en aan de lader hangt OF
C: door een snellaadstation te kiezen in Google maps.
Hoe zit het eigenlijk met deze 3 opties wbt accu voorverwarmen voor lager verbruik? Geldt de simpele stelling: hoe langer je het voorverwarmen aanzet hoe warmer de accu ook? Ik start nu het voorverwarmen nog altijd via de app handmatig, en vaak een kwartiertje voor vertrek. Dan is het interieur iig warm genoeg. Maar de accu ook? Of heeft die (veel?) langer nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartjaap
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik kreeg zojuist de melding in de app dat er een nieuwe software klaar staat voor mijn auto. Zal zo even kijken welke versie er klaar staat voor mijn auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16:29
Juancho schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:06:
[...]

Fingers crossed, maar hier werkt de app al twee weken zonder problemen op Android. Haalt elke keer de SoC op, voorverwarmen kan ik aan zetten (ook na een koude boswandeling). Wat mij betreft mag het zo blijven.

Ik ben bang dat 1.8 alles weer in de war gooit.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
ArnoudN schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:13:
[...]

Fingers crossed, maar hier werkt de app al twee weken zonder problemen op Android. Haalt elke keer de SoC op, voorverwarmen kan ik aan zetten (ook na een koude boswandeling). Wat mij betreft mag het zo blijven.

Tja, hier ging het ook EINDELIJK een aantal weken achter elkaar goed. Tot vandaag. Er wordt gewoon helemaal niks opgehaald aan data en ik moest fijn in een koude auto stappen omdat het voorverwarmen ook niet deed. Tot zover de stabiliteitsbeteringen die we bij elke app update lezen ;w _O-

Wbt 1.8... ik mag toch hopen dat Volvo geleerd heeft van 1.7 met de issues. Het kan en mag niet zo zijn dat je na elke update weer nieuwe problemen krijgt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlip
Venomer schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:05:
[...]

Als ik alleen CCS aan zet, dan krijg ik bruikbare resultaten.
Klopt. En de Ionity stations zie ik alleen maar als ik "Andere" selecteer. 8)7
Ik heb nog geen Ionity station gezien zonder CCS stekkers. _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door hlip op 06-12-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlip
Juancho schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:18:
[...]

Wbt 1.8... ik mag toch hopen dat Volvo geleerd heeft van 1.7 met de issues. Het kan en mag niet zo zijn dat je na elke update weer nieuwe problemen krijgt natuurlijk.
Wen er maar aan. Er zullen altijd nieuwe issues opduiken na installatie. Het is alleen te hopen dat dit minor issues zijn en geen showstoppers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
hlip schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:29:
[...]

Wen er maar aan. Er zullen altijd nieuwe issues opduiken na installatie. Het is alleen te hopen dat dit minor issues zijn en geen showstoppers.
Zolang het minor dingen zijn ala, maar dat je niet meer kan vertrouwen op je SoC en/of laad %... dat kan gewoon echt niet meer. Daar moet Volvo van geleerd hebben mag je toch hopen en verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:11
jswinkels schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:51:
Mij valt op dat mijn knipperlichten sinds kort regelmatig knippert als de auto geparkeerd en op slot staat. Het lijkt willekeurig. Eerst dacht ik dat het kwam omdat ik in de buurt stond met mijn sleutel (dat deed mijn Model S ook), maar mijn vrouw gaf aan dat het haar ook was opgevallen (zover dat ze een sleutel bij zich had).

Gisteren stond ik nog even met iemand te praten op 50 meter afstand en toen knipperde de lichten ook ineens.

Meer mensen last gaan?
Even een schopje van mijn eigen post.

Ben ik de enige die hier 'last' van heeft. Het gebeurt echt best wel vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
jswinkels schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:41:
[...]

Geen last van en lijkt me ook niet normaal. Even naar de dealer denk ik, of wachten op de 1.8 update. Wellicht lost die het issue op. Maar ik heb het nog nergens eerder gelezen, niet hier maar ook niet op andere platformen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
ik heb 1.8 ook klaar staan. Ik wacht wel even tot ik hier eerste ervaringen hoor :D

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:29
[...]

Het knipperen van knipperlichten, heb ik volgens mij ook 2 keer tijdens het rijden gehad (dat ze 2-3 keer knipperen). Maar heb het niet meer opgemerkt de laatste tijd. Moet wel toegeven dat je de eerste keer denkt, wat zie ik nu, maar dan stopt het alweer. Bij de 2e keer, was het ook weer weg voordat je echt kan checken, zie ik het alleen buiten of ook in het dashboard.
Ik hou het in de gaten, heb het nog niet gezien als hij geparkeerd staat.

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
ArnoudN schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:13:
[...]

…..dan komt er vast wel weer 1.9 om het recht te breien….haha

Ik heb nog geen melding gekregen, maar ik heb wel zoveel vertrouwen dat ik 1.8 ga nstalleren zodra het binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
[...]

Niet bewust, maar mijn overburen hebben heel lang geleden wel eens gezegd dat ze mijn lichten een keer zagen knipperen. Maar ze wisten niet meer precies wanneer, dus ik ben er toen vanuit gegaan dat ik het zelf geactiveerd had met mijn sleutel ( op afstand op slot zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
Mga1600 schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:51:
[...]

…..dan komt er vast wel weer 1.9 om het recht te breien….haha

Ik heb nog geen melding gekregen, maar ik heb wel zoveel vertrouwen dat ik 1.8 ga nstalleren zodra het binnen is.
Ik heb hem toch maar aangezet. Ik weet alleen niet meer hoe laat (was het half4 of al over 4 uur)..
Mn dochter vroeg of ik iets uit de auto wilde halen, maar hij gaat niet open (reageert helemaal niet).
Je ziet bij de installatie dat je de auto niet meer kan gebruiken, maar dit gaat wel erg ver lol (of is hij overleden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SSANL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-03 13:21
4v4t4r schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:48:
ik heb 1.8 ook klaar staan. Ik wacht wel even tot ik hier eerste ervaringen hoor :D
Ik heb hem net geinstalleerd.
Bij mij duurde het 60 minuten.

Wat viel mij op na de update:
- Ik kon de auto niet "keyless" ontgrendelen. Ik heb de sleutel gebruikt.
- Na het updaten duurde het laden/opstarten van de auto rond de 5 á 7 sec.
- Tijdens mijn eerste rit na het updaten waren de flitsers verdwenen in Maps.
- Tijdens mijn tweede (terug) rit, waren de flitsers er plots wel weer.
- SoC was bij starten van update 55% en na update 67%.
- Na wegrijden was SoC 64%, en lijkt nu na een stukje te hebben gereden stabiel (was een kort stukje van 15 kilometer).
- Podcast app is foetsie. Ben ik erg blij mee, nu kan ik weer zien naar welk liedje ik luister op Spotify :)
- Instructie van Maps in het dashboard versprong een paar keer een halve centimeter naar beneden. Dit gebeurde bij aanvang van mijn rit na de update. Daarna niet meer gezien dat het gebeurde.
- SoC percentage in de auto wijkt nog steeds af in de app. Auto geeft aan 57%, App geeft aan 55%. Wellicht moet er nog een sync plaatsvinden tussen de auto en Volvo Cloud..

Nog niet getest:
- Geupdate App met 1.8 software. (dat test ik morgen ochtend)
- PA, daar was de afstand te kort voor en te druk op de weg.
- Range optimizer. Wat ik met 1.7 had, is dat alle ramen besloegen als ik Range Optimizer inschakelde. Dit is dan ook meteen de reden dat ik het niet heb gebruikt. Ik ben benieuwd of dat met 1.8 is verbeterd.
- Het maken van schema's in de app. Ik werkt nu vanuit huis, dus heb dit nu niet nodig.

Volgens mij was dit het zo..

Al met al (nog) geen gekke dingen gezien. :*)

[ Voor 5% gewijzigd door SSANL op 06-12-2021 16:48 ]

XC40 P8 [MY21] / 20" / Warmtepomp / Grijs / Panoramadak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaen87
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-03-2024
Mga1600 schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:31:
[...]

De filters in de Plugsurfing app werken inderdaad goed, met een ruime keuze tussen snelladers en types van aansluiting. De app laat de keuze van de routemap aan de gebruiker: Apple of Google Maps. Bij gebruik van Google Maps wordt het laadpunt meteen zichtbaar op het middenscherm van de P8. Nog gebruiksvriendelijker zou de instelling van een SoC-waarde zijn - bij voorbeeld 10 of 20 % - bij het passeren waarvan het systeem naar de dichtstbijzijnde lader wijst, uiteraard in de rijrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
4v4t4r schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:32:
[...]

Ik heb hem toch maar aangezet. Ik weet alleen niet meer hoe laat (was het half4 of al over 4 uur)..
Mn dochter vroeg of ik iets uit de auto wilde halen, maar hij gaat niet open (reageert helemaal niet).
Je ziet bij de installatie dat je de auto niet meer kan gebruiken, maar dit gaat wel erg ver lol (of is hij overleden)
Tsja, zo'n update duurt wel even. Dit kan wel een uur duren. Ik heb ook wel eens beteuterd bij de auto staan kijken. Ik moest ergens naartoe, maar de update was nog niet klaar... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
De update staat er bij mij op. Kwam na een ritje van 25 minuten al binnen. Installeren duurde aanmerkelijk langer dan bij 1.7 ( een uur ongeveer denk ik) daarna een met een keurige gereedmelding op de telefoon. Het is rot weer, dus heb nog niet gereden maar ik zag wel de laadtimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
SSANL schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:34:
[...]

Ik heb hem net geinstalleerd.
Bij mij duurde het 60 minuten.

Wat viel mij op na de update:
- Ik kon de auto niet "keyless" ontgrendelen. Ik heb de sleutel gebruikt.
- Na het updaten duurde het laden/opstarten van de auto rond de 5 á 7 sec.
- Tijdens mijn eerste rit na het updaten waren de flitsers verdwenen in Maps.
- Tijdens mijn tweede (terug) rit, waren de flitsers er plots wel weer.
- SoC was bij starten van update 55% en na update 67%.
- Na wegrijden was SoC 64%, en lijkt nu na een stukje te hebben gereden stabiel (was een kort stukje van 15 kilometer).
- Podcast app is foetsie. Ben ik erg blij mee, nu kan ik weer zien naar welk liedje ik luister op Spotify :)
- Instructie van Maps in het dashboard versprong een paar keer een halve centimeter naar beneden. Dit gebeurde bij aanvang van mijn rit na de update. Daarna niet meer gezien dat het gebeurde.
- SoC percentage in de auto wijkt nog steeds af in de app. Auto geeft aan 57%, App geeft aan 55%. Wellicht moet er nog een sync plaatsvinden tussen de auto en Volvo Cloud..

Nog niet getest:
- Geupdate App met 1.8 software. (dat test ik morgen ochtend)
- PA, daar was de afstand te kort voor en te druk op de weg.
- Range optimizer. Wat ik met 1.7 had, is dat alle ramen besloegen als ik Range Optimizer inschakelde. Dit is dan ook meteen de reden dat ik het niet heb gebruikt. Ik ben benieuwd of dat met 1.8 is verbeterd.
- Het maken van schema's in de app. Ik werkt nu vanuit huis, dus heb dit nu niet nodig.

Volgens mij was dit het zo..

Al met al (nog) geen gekke dingen gezien. :*)
Veel van de apps zijn van positie gewisseld en moest ik weer in het gewenste balkje zetten….
Keyless werkte bij mij gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
Mga1600 schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:31:
[...]

Veel van de apps zijn van positie gewisseld en moest ik weer in het gewenste balkje zetten….
Keyless werkte bij mij gewoon.
Ah ok, daar zal ik morgen iets scherper naar kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
JTHZZ schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:05:
[...]

Ik kom er wel uit maar het is mijn enige echt nuttige case voor deze functie. En zo simpel is het zelfs thuis niet: omrekenen % naar kWh, laadverliezen en trager laden vanaf 90%. Maar met een paar keer uitproberen lukt het wel
De timer in de auto heeft een begin en eindtijd! Ik zie nog niets van die timer in de app. Dat was wel beloofd….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaen87
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-03-2024
Volvo heeft zich keurig gehouden aan het eerder aangekondigde vrijgeven van update 1.8: week 49, en dan nog op de eerste dag van die week. De installatie duurde niet de in de app aangegeven 1,5 uur maar slechts 35 min. Na de installatie kon ik de deur zonder enig probleem openen. De enig zichtbare verandering is de laadtimer (overigens nog niet in de app). Hopelijk volgt in update 1.9 de rittenregistratie; Het enige item waar ik echt op wacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Zijn de SoC en laad issues ook opgelost? Iemand al getest? Dat beloofde Volvo namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Android versie is nu ook geüpdatet naar 5.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 23:17
Vanavond kreeg ik op mijn telefoon de melding dat de update beschikbaar zou zijn.
Ik was verrast, want de 1.7 update heb ik nooit gehad. De auto zou deze of volgende week een keer naar de specialist gaan omdat OTA bij mij blijkbaar niet werkte. Naast de 1.7 (of 1.8 als die dan al beschikbaar zou zijn) zouden ze ook een separate update uitvoeren die ervoor moest zorgen dat OTA ging werken, zo'n extra update was blijkbaar beschikbaar. Maar dat is nu dus niet meer nodig.

Zojuist geïnstalleerd. Op de telefoon kreeg ik netjes een melding toen het klaar was.
Ik kon gewoon keyless instappen. Beeldscherm was ongeveer een minuut (?) bezig met opstarten.
Bij maps moest ik wat toestemmingen geven. Verder nog niet mee gereden of zaken geprobeerd.

Wat wel opvallend was is dat ik bij het in D zetten een melding kreeg dat de passagiersairbag was ingeschakeld. Die heb ik nog niet eerder gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
raoel schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:06:
[…].

Wat wel opvallend was is dat ik bij het in D zetten een melding kreeg dat de passagiersairbag was ingeschakeld. Die heb ik nog niet eerder gezien.
Die melding kreeg ik ook na het installeren van versie 1.7. Ik heb vandaag niet gereden, dus 1.8 heb ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 17:45
Gisteren in Wilp bij Fastned geladen, 14 min 18 sec 25,82 kWh € 19,59 incl. btw.
0,76 per kWh is vrij prijzig?
Ik betaalde met mijn Plugsurfing pas, is dat prijziger dan met een Shell of FastNed pas?

Ik heb een hele stapel passen maar het is natuurlijk handiger administreren met een leverancier.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:42:
Zijn de SoC en laad issues ook opgelost? Iemand al getest? Dat beloofde Volvo namelijk.
Om te zien of de soc weergave nu goed en stabiel is, is meer tijd nodig. Het was bij 1.7 soms ook een dag goed, daarna ging het weer alle kanten op en daarna was het misschien weer goed. Sinds de update is het getal stabiel maar dat zegt dus nog niet alles……

Ik stel vast dat soc weergave heel snel beschikbaar is na het openen van de app (moest er eerder soms vrij lang op wachten) en dat directe start en timer voor de preconditioning tot dusverre direct en goed reageren.

Maar ik heb na de update nog niet gereden om het gedrag van de PA en/of ACC te testen omdat het hier hondenweer was vanavond. Ik ben wel benieuwd naar de ervaring daarmee

[ Voor 4% gewijzigd door Mga1600 op 06-12-2021 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
Ik wil naar Zwitserland met vouwwagen…lijkt goed te doen met veel ionity laders in België en Frankrijk. Of is een stukje om door Duitsland veiliger?

Het langste stuk zonder lader is België en een stukje noord Frankrijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Spanky79 op 06-12-2021 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Spanky79 schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:44:
Ik wil naar Zwitserland met vouwwagen…lijkt goed te doen met veel ionity laders in België en Frankrijk. Of is een stukje om door Duitsland veiliger?

Bij Metz zit een Ionity maar dat is ongeveer de enige fatsoenlijke lader tussen Luik en de Vogezen. Ik vind het zeker in de winter net te ver, je moet het al halen en dan moet je ook nog eens helemaal volladen want daarna is het ook weer prut met de snelladers.
Zwitserland zou ik dus absoluut via Duitsland doen.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 17:45
Ik heb terug uit Frankrijk geladen in Metz en daarna E40 Aire de Tignée Nord 4632 Soumagne Belgium

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
Montalbano schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:53:
[...]

Bij Metz zit een Ionity maar dat is ongeveer de enige fatsoenlijke lader tussen Luik en de Vogezen. Ik vind het zeker in de winter net te ver, je moet het al halen en dan moet je ook nog eens helemaal volladen want daarna is het ook weer prut met de snelladers.
Zwitserland zou ik dus absoluut via Duitsland doen.
Het is voor de zomer, maar wel met vouwwagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
Mga1600 schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:40:
[...]

Om te zien of de soc weergave nu goed en stabiel is, is meer tijd nodig. Het was bij 1.7 soms ook een dag goed, daarna ging het weer alle kanten op en daarna was het misschien weer goed. Sinds de update is het getal stabiel maar dat zegt dus nog niet alles……

Ik stel vast dat soc weergave heel snel beschikbaar is na het openen van de app (moest er eerder soms vrij lang op wachten) en dat directe start en timer voor de preconditioning tot dusverre direct en goed reageren.

Maar ik heb na de update nog niet gereden om het gedrag van de PA en/of ACC te testen omdat het hier hondenweer was vanavond. Ik ben wel benieuwd naar de ervaring daarmee
De app werkte net ook perfect.
Bij openen van de app was de verbinding met de auto er binnen 5 sec. Dat maakt mij gelukkig :)

Ook het starten van de pre-conditioning werkte goed.
Kijken of het op langere termijn ook goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:11
Ik heb gisteren na installatie meteen de oplaadtimer getest. Ik had ingesteld dat de auto tussen 1 en 7 ('s nachts) mag laden. Vanmorgen netjes 90% vol! De timer is volgens mij alleen aan en uit te zetten. Tesla combineert de timer met de gps locatie, dat zou wel handig zijn. Ik wil namelijk thuis graag dat hij in principe 's nacht laadt (uitzonderingen daargelaten), maar op andere plekken moet de auto meteen gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Spanky79 schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:44:

Ik ben afgelopen zomer naar Zwitserland geweest met de P8. Zonder vouwwagen, dat wel.

Heen ben ik via DE gereden (A61 en A5) en bij Basel CH ingereden. Vervolgens met de A2 naar Lugano.
Langs de snelweg heb je meer dan genoeg oplaadpunten. Je hoeft echt niet vooruit te plannen met ABRP of zo. Zorg wel dat je de EnBW+ App hebt.

Terug wilde ik rijden vanuit Basel richting Metz langs de oostkant van Frankrijk (A35) om in de Vogeze nog wat wijn te kopen. Maar bij Saarbrücken ben ik toch Duitsland in gereden om in Trier te laden. Op deze manier kon ik in een 1-stop thuis komen, wat via Metz/BE me niet gelukt was.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
JackBol schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:56:
[...]

Ik ben afgelopen zomer naar Zwitserland geweest met de P8. Zonder vouwwagen, dat wel.

Heen ben ik via DE gereden (A61 en A5) en bij Basel CH ingereden. Vervolgens met de A2 naar Lugano.
Langs de snelweg heb je meer dan genoeg oplaadpunten. Je hoeft echt niet vooruit te plannen met ABRP of zo. Zorg wel dat je de EnBW+ App hebt.

Terug wilde ik rijden vanuit Basel richting Metz langs de oostkant van Frankrijk (A35) om in de Vogeze nog wat wijn te kopen. Maar bij Saarbrücken ben ik toch Duitsland in gereden om in Trier te laden. Op deze manier kon ik in een 1-stop thuis komen, wat via Metz/BE me niet gelukt was.
Dank, interessant. We gaan het er misschien op wagen komende zomer...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mga1600
Inmiddels een eerste indruk van de PA opgedaan bij een klein ritje. Beslist soepeler! Waar ik in een bepaalde vrij korte en scherpe bocht altijd zijdelingse krachten voelde ging het nu gewoon prima. Hij lijkt ook beter, rustiger het spoor te houden in flauwe bochten. Meer dan een eerste indruk is het niet maar wel een goede……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Auto en app werken echt goed samen. Tijdens een kort ritje vandaag een melding op de app dat de update klaar stond. Thuis gekomen aangezet. Net voor ik binnen stond al de melding dat de update bezig was en na ruim een half uur de melding dat de update afgerond was.

Morgen maar kijken of alles nog steeds functioneert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
Mga1600 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:23:
Inmiddels een eerste indruk van de PA opgedaan bij een klein ritje. Beslist soepeler! Waar ik in een bepaalde vrij korte en scherpe bocht altijd zijdelingse krachten voelde ging het nu gewoon prima. Hij lijkt ook beter, rustiger het spoor te houden in flauwe bochten. Meer dan een eerste indruk is het niet maar wel een goede……
Een paar uur later: Net nogmaals ( in het donker) een eind gereden met PA zowel over wegen met mooie witte strepen en een weg waar de strepen nogal vuil en versleten waren en een stuk snelweg. In alle drie gevallen een stuk prettiger, relaxter en vertrouwenwekkender dan voorheen. Ben hier blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Hier nog geen update. Maar rijd ook amper helaas deze dagen. Gaan vrijdag een lange trip tegemoet naar de Ardennen dus hoop dat de 1.8 update morgen nog doorkomt als ik een stukje moet rijden. Op zulke lange afstanden en beperkt laden wil je 100% vertrouene op de SoC. En dat doe ik nu absoluut niet. Gister weer opeens 8% foetsie na een nachtje stilstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlip
Juancho schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:20:
Hier nog geen update. Maar rijd ook amper helaas deze dagen. Gaan vrijdag een lange trip tegemoet naar de Ardennen dus hoop dat de 1.8 update morgen nog doorkomt als ik een stukje moet rijden. Op zulke lange afstanden en beperkt laden wil je 100% vertrouene op de SoC. En dat doe ik nu absoluut niet. Gister weer opeens 8% foetsie na een nachtje stilstaan.
Ask Google, your best friend. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
hlip schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:27:
[...]

Ask Google, your best friend. ;)
Die geeft aan wat in beeld staat. En dat is dus na 1 nachtje opeens 8% minder wat never nooit kan. Dus nee, ik vertrouw de SoC even niet meer tot het is opgelost. En daarmee bedoel ik dat ik geen enkel risico neem met het tijdig laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:28:
[...]

Die geeft aan wat in beeld staat. En dat is dus na 1 nachtje opeens 8% minder wat never nooit kan. Dus nee, ik vertrouw de SoC even niet meer tot het is opgelost. En daarmee bedoel ik dat ik geen enkel risico neem met het tijdig laden.
Eerder dit jaar ook in de Ardennen geweest, was geen punt. Voor de terugweg bij Durbuy in de buurt geladen, heen ergens voor Maastricht,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik wil net voor de grens laden, zodat ik meer dan genoeg accu heb voor daar en grotendeels de terugweg. Mijn leasepas is alleen voor NL geschikt namelijk. Maargoed, rond Maastricht zal wel een snellader zijn en dan is de accu wel goed warm (instellen in Maps natuurlijk) en bovendien hebben we er dan al een flink eind op zitten dus dan even wat eten en 30/40 pauze is geen ramp. Wij gaan trouwens naar Durbuy. Al vele jaren rond deze tijd 😁

Maar zou wel fijn zijn als die OTA er nog ff door geknalt wordt zodat die bekende fouten weer gefixt zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Juancho op 07-12-2021 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:15:
Ik wil net voor de grens laden, zodat ik meer dan genoeg accu heb voor daar en grotendeels de terugweg. Mijn leasepas is alleen voor NL geschikt namelijk. Maargoed, rond Maastricht zal wel een snellader zijn en dan is de accu wel goed warm (instellen in Maps natuurlijk) en bovendien hebben we er dan al een flink eind op zitten dus dan even wat eten en 30/40 pauze is geen ramp. Wij gaan trouwens naar Durbuy. Al vele jaren rond deze tijd 😁

Maar zou wel fijn zijn als die OTA er nog ff door geknalt wordt zodat die bekende fouten weer gefixt zijn.
Ik weet niet meer hoe ik doe laadpaal daar afgerekend heb, ik denk met mijn credit card.
Mooie plek (Durbuy en omgeving). Een compleet andere wereld en toch dichtbij.

[ Voor 5% gewijzigd door Mga1600 op 07-12-2021 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Texie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-07 21:53
Kleine uitdaging. Mijn telefoon is vervangen en nu probeerde ik mijn nieuwe telefoon weer te koppelen, maar dat lukt niet. Hiervoor moet ik hem ontkoppelen op mijn oude telefoon, maar dat kan niet meer.
Ik kan hem niet ontkoppelen in de auto. En hij zit op het beheerder account.
Wie weet raad?

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Texie schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:14:
Kleine uitdaging. Mijn telefoon is vervangen en nu probeerde ik mijn nieuwe telefoon weer te koppelen, maar dat lukt niet. Hiervoor moet ik hem ontkoppelen op mijn oude telefoon, maar dat kan niet meer.
Wie weet raad?
Vraag je dealer anders even of hij de oude telefoon kan ontkoppelen in vida.
Dit kan sowieso bij de sensus systemen wellicht ook bij het systeem van de p8.

wat niet past, wordt gelast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markrickhoff
  • Laatst online: 27-05 19:45
Wie weet raad?
Ik had gisteren hetzelfde. Beetje onbedoeld de iOS app verwijderd en vervolgens opnieuw geïnstalleerd, maar dan moet je dus opnieuw koppelen op de telefoon terwijl auto nog steeds denkt dat er een koppeling is… dat gaat dus niet. Profiel verwijderd en nieuw profiel gemaakt maar toen werd Volvo ID niet meer herkend. Uiteindelijk fabrieksreset gedaan en kon toen weer koppelen. Wacht nu al 24 uur voordat ik weer iets door krijg in de app…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

De Fastned onder Maastricht is volgens mij nog Max 50kWh, dus duurt ietsje langer.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Montalbano schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:51:
[...]

De Fastned onder Maastricht is volgens mij nog Max 50kWh, dus duurt ietsje langer.
Ja zag ik al. Dan wordt het 1 fastned/shell eerder, met de mooie naam Swentibold bij Geleen 😁. Dat zou ook prima kunnen om op de terugweg ook weer te laden tot zover nodig is om thuis te komen.

[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 07-12-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JamesD
  • Laatst online: 16-03 12:33
Wie weet raad?
Reset naar fabrieksinstellingen in de auto. Er is nog geen andere methode voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie weet raad?
Op de P2 gaat dat als volgt:
Nieuw bestuurdersprofiel aanmaken in auto, met beheerrechten. Volgens mij kan je gewoon je huidige volvo-id daarbij gebruiken. Nieuwe tel koppelen aan dit profiel. Daarna op nieuwe tel de oude tel ontkoppelen.
Daarna kan je het profiel, zo gewenst, blijven gebruiken en de oude verwijderen óf tel ontkoppelen, nieuw profiel verwijderen en tel koppelen op oude profiel.
🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 11:20
Ik wil net voor de grens laden, zodat ik meer dan genoeg accu heb voor daar en grotendeels de terugweg. Mijn leasepas is alleen voor NL geschikt namelijk.
Leasepas elektrisch laden alleen voor NL? Brandstof begrijp ik nog wel maar laden was ik nog niet tegen gekomen om mij heen. Heb je het al wel geprobeerd of is dat gewoon het beleid?
Van mij werkt perfect ook in het buitenland maar goed dat was met brandstof ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
Mga1600 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:49:
[...]

Een paar uur later: Net nogmaals ( in het donker) een eind gereden met PA zowel over wegen met mooie witte strepen en een weg waar de strepen nogal vuil en versleten waren en een stuk snelweg. In alle drie gevallen een stuk prettiger, relaxter en vertrouwenwekkender dan voorheen. Ben hier blij mee!
Dat klinkt veelbelovend. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
thisisjazz schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:44:
[...]

Leasepas elektrisch laden alleen voor NL? Brandstof begrijp ik nog wel maar laden was ik nog niet tegen gekomen om mij heen. Heb je het al wel geprobeerd of is dat gewoon het beleid?
Van mij werkt perfect ook in het buitenland maar goed dat was met brandstof ook.
Beleid. Waarom zou dat met een EV anders moeten? Als je als organisatie niet met buitenlandse klanten werkt heeft een internationale pas ook weinig nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 15:41
Voor mij was de brandstofpas alleen Nederland, maar wordt elektrisch in heel Europa. Gedachte is dat als je bijvoorbeeld naar Brussel of Charleroi moet je dat met diesel ineens redt maar elektrisch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Hier ook 1.8. Morgen eens 300km rijden. Ben benieuwd! O-)

Overigens is 1.8 wel weer een mooie verbetering en zie ik echt wel vorderingen de laatste maanden. Zoals de laadcurve sinds 1.7; kijk eens naar Tesla Björn op YouTube die het test in de P2. Ik hoor alleen maar “Charging like a boss!!” en “Fat E-tron go home!” _O- . Dat durfde wij vorige winter ook niet te denken, voorverwarmen van de accu werkt top!

@Juancho Bij 1.8 is die podcast app weg!

[ Voor 65% gewijzigd door JohnDoe77 op 07-12-2021 23:57 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• JohnDoe77
Hallo!

Gister heb ik Robert telefonisch gesproken. We hebben gesproken over het verhuizen van de PA functie van het stuur naar middenconsole.

Hier zit Robert achteraan, meest vreemde beslissing in jaren. Volvo heeft niets aan de landen gevraagd en als grote verrassing de functie van het knopje naar het scherm gehaald. De beslissing lijkt genomen te zijn door ontwikkelaars die de focus op Amerikaanse autowegen heeft, of Zweden. Die wisselen per rit niet zo snel van PA naar ACC en terug. Hier in Nederland gebeurt dat wel veelvuldig dus er is veel terecht commentaar op gekomen. Robert heeft dit bij de verantwoordelijke mensen in Zweden gekregen en die gaan die beslissing opnieuw bezien. Men gaat de landen vragen naar hun feedback over deze beslissing en dan volgt er vanuit Zweden een definitieve keuze. Dat kan zijn dat de functie weer van het middenconsole naar het stuur gaat, of gewoon zo blijft. Wordt dus vervolgd, Robert houdt ons op de hoogte. Weten wij iets, zullen wij dit delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 07:58

Rianata

Have you played Atari today?

JohnDoe77 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:50:
Hallo!

Gister heb ik Robert telefonisch gesproken. We hebben gesproken over het verhuizen van de PA functie van het stuur naar middenconsole.

Hier zit Robert achteraan, meest vreemde beslissing in jaren. Volvo heeft niets aan de landen gevraagd en als grote verrassing de functie van het knopje naar het scherm gehaald. De beslissing lijkt genomen te zijn door ontwikkelaars die de focus op Amerikaanse autowegen heeft, of Zweden. Die wisselen per rit niet zo snel van PA naar ACC en terug. Hier in Nederland gebeurt dat wel veelvuldig dus er is veel terecht commentaar op gekomen. Robert heeft dit bij de verantwoordelijke mensen in Zweden gekregen en die gaan die beslissing opnieuw bezien. Men gaat de landen vragen naar hun feedback over deze beslissing en dan volgt er vanuit Zweden een definitieve keuze. Dat kan zijn dat de functie weer van het middenconsole naar het stuur gaat, of gewoon zo blijft. Wordt dus vervolgd, Robert houdt ons op de hoogte. Weten wij iets, zullen wij dit delen.
Dank dat jij/jullie hier bovenop zitten en ik zou het persoonlijk heel prettig vinden om het terug te krijgen. Een loos knopje op het stuur is ook zo wat 8)7 :)

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RJV2

RJV2

P8

Hallo!

Dat is echt goed nieuws. Het is ook vreemd omdat die knop in het Sensus systeem daar wel gewoon zit
Ik denk dat Volvo sowieso nog een slag kan maken in de user interface voor Android Auto. Voor mij is er verschil tussen voorkeuren / gebruikersinstellingen (zoals de taal, km vs miles) die je eenmalig instelt en functies die je aan of uit wilt zetten tijdens gebruik. Tijdens het rijden (acc, opd, pa) of voor of na het rijden (max laden, timers). Functies die je tijdens het rijden wilt bedienen moet snel toegankelijk zijn. Liefst aan het stuur, anders met een fysieke knop op het dashboard of virtuele knop op het homescreen. Instellingen voor laden ed zouden op het homescreen moeten staan zodra en zolang de auto geparkeerd is.
Enkele van die instellingen zitten nu vrij diep in het menu voor gebruikersinstellingen en die moeten naar mijn smaak dus meer naar voren.
In een strook, of tegeltje, op het homescreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
Mga1600 schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:26:
[...]

Zou volgens de release notes bij de Volvo ook met de app kunnen …..
Dat zie ik ook in de app, al iemand mee geëxperimenteerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdZ2oFSyt9G5GbL6djFiR3ZFXAU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrEdC3JnwtD12ekE4Ht313dF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unr35wWgI00-qH4gfEDDDUcVBXg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIttMKXWsusA8QAqwOJASmNp.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:06

Lancer

What the......

EHAS schreef op woensdag 8 december 2021 @ 07:19:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zie het nu ook. Alleen ben ik weer het contact kwijt met de auto. De TCAM module was gister vastgelopen, zou toch niet weer zo zijn?

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Nee, maar ik heb geen daltarief, dus ook niet echt een use case voor de timer.

Ik had er meer nut van gehad als ik bv. kan aangeven dat ik om 9:00 uur wil vertrekken met een 100% accu bij een lange rit. Dan kan het opladen zo gepland worden dat vlak daarvoor de auto klaar staat met een volle accu en deze dus niet langer dan nodig op 100% staat.

Maar wie weet, er komen vast meer updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
Juancho schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:04:
[...]

Beleid. Waarom zou dat met een EV anders moeten? Als je als organisatie niet met buitenlandse klanten werkt heeft een internationale pas ook weinig nut.
Omdat je in het buitenland gewoon met pin/cash je brandstof af kan tikken, met een EV is dit lastiger. Mijn werkgever doet brandstof ook alleen in NL maar alle EV's mogen door heel EU laden (NM kaart)

Ik zou het even niet aan je werkgever vragen maar aan de leasemij die de laadpas beheert of hij daadwerkelijk alleen in NL werkt. wat voor pas heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Hallo!

Hier zit Robert achteraan, meest vreemde beslissing in jaren. Volvo heeft niets aan de landen gevraagd en als grote verrassing de functie van het knopje naar het scherm gehaald. De beslissing lijkt genomen te zijn door ontwikkelaars die de focus op Amerikaanse autowegen heeft, of Zweden.
Zou mooi zijn als het werd teruggedraaid. Trouwens jij zegt dat het om een ontwikkelaars beslissing ging (dit gaf Robert ook al aan in die Q&A) maar ik kreeg van Volvo NL te horen dat het een bewuste wijziging vanuit de product strategy afdeling is. Dat klinkt mij als een ieder andere afdeling ;). Ben wel benieuwd hoe dat dan zit :)

@4v4t4r het staat iig in de leasevoorwaarden van mijn werkgever dat er alleen in Nederland vergoed wordt middels de leasepas. Maar ik zal eens navragen bij PL of dat ook voor EV geldt. Ik heb overigens van hun een NewMotion laadpas. Het is wel zo dat ik één van de eerste EV rijders ben dus her en der moeten dingen nog aangepast worden Dus goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Inderdaad…..het staat er sinds vanochtend in (iOS). Gisteravond nog niet……

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Nu online
Juancho schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:24:
[...]

@4v4t4r het staat iig in de leasevoorwaarden van mijn werkgever dat er alleen in Nederland vergoed wordt middels de leasepas. Maar ik zal eens navragen bij PL of dat ook voor EV geldt. Ik heb overigens van hun een NewMotion laadpas. Het is wel zo dat ik één van de eerste EV rijders ben dus her en der moeten dingen nog aangepast worden Dus goede tip!
Let wel, mijn NM doet het in het buitenland maar ik heb niet echt de intentie hem te gebruiken (meer als backup). NM is best prijzig in het buitenland dus wil mn werkgever niet onnodig op kosten jagen en ik heb nog 2300 km op mn &charge staan om te gebruiken met Maingau :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjaap
  • Laatst online: 15-12-2024
Lancer schreef op woensdag 8 december 2021 @ 07:24:
[...]

Ik zie het nu ook. Alleen ben ik weer het contact kwijt met de auto. De TCAM module was gister vastgelopen, zou toch niet weer zo zijn?
Na de update ben ik vanmorgen de verbinding ook weer krijt, krijg geen batterij status te zien en kan ook geen timer aanmaken of de klimaatregeling starten.

----- edit----

Zie net dat ik de app in mijn telefoon kon updaten, deze had ik gisteren nog niet. Na de update was wel alles aanwezig en ook de nieuwe optie om opladen te plannen.

[ Voor 18% gewijzigd door bartjaap op 08-12-2021 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlip
Afgelopen nacht geladen met de timer. Functioneert prima. Ben er blij mee.

Wel vreemd dat deze optie los staat van de upgrade naar 1.8
Ik zit nog op versie 1.7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
JohnDoe77 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:40:
Hier ook 1.8. Morgen eens 300km rijden. Ben benieuwd! O-)

Overigens is 1.8 wel weer een mooie verbetering en zie ik echt wel vorderingen de laatste maanden. Zoals de laadcurve sinds 1.7; kijk eens naar Tesla Björn op YouTube die het test in de P2. Ik hoor alleen maar “Charging like a boss!!” en “Fat E-tron go home!” _O- . Dat durfde wij vorige winter ook niet te denken, voorverwarmen van de accu werkt top!
Nog ff 2 vraagjes hierover:

1. is er een soort van voorbereidingstijd die de auto nodig heeft om voldoende opgewarmd te zijn om die snelle charging speed te krijgen? Moet je bijv. een kwartiertje hebben gereden? Half uur? Of is 5 minuten al genoeg?
2. Dit werkt ook als je een snellader als tussenstop in je route hebt staan? of tijdens het rijden toevoegt? Voorbeeldje, wij gaan dit weekend naar de Ardennen en dan plan ik de eindbestemming uiteraard in met ook een tussenstop bij een snellader 220km verderop. Het voorverwarmen van de accu is dan misschien iets minder van belang maar ook dan wordt het toch meegenomen mag ik hopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recharge P8
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-12-2022
inmiddels over op versie 1.8, laad- en verwarm timer even geprobeerd en dat werkte (ingesteld dat hij na een paar minuten zou starten). Ik hoop dat ook de terugkerende voorverwarming nu blijft staan.

en .... YES ... eindelijk een werkende app na TCAM reset !
Zowel op android als iphone nu EINDELIJK verbinding, en dat werkt best goed.
De aanhouder wint zullen we maar zeggen.

Tot slot, de soap rondom het 'dummy knopje' op het stuur zou ik als Volvo oplossen zoals Audi dat deed.
In mijn vorige auto had ik een knopje met een sterretje op het stuur die je kon koppelen in het menu aan een selectief rijtje met opties (voorverwarmen, spraak navigatie uit, en wat andere 'handige' opties onder de knop).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLFcS9Znt_vWEqQBVjdrEyKrN50=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m2mCidkj0kWoSOVqesfNEPRI.jpg?f=user_large

Zo laat je de noodzaak bij de berijder en maak je geen paternalistisch beleid dat niet strookt met andere van je eigen auto's... Misschien kan de club van 7 die optie communiceren aan Volvo? :)

Ik ben weer eventjes blij na 13 resets, en evenveel instellingen opnieuw in de auto zetten... Voorlopig geen manual nodig daarvoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
Juancho schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:04:
[...]

Wij zitten ook alleen in Nederland maar is een coulance richting het personeel toe. Je betaalt immers bijtelling en rijdt de auto zakelijk maar ook privé. Afijn voor beide valt wat te zeggen, het elektrisch laden is bij veel mensen om mij heen ook in het buitenland geldig (wat bij brandstof dan weer niet was) om zo mensen te pushen richting een elektrische auto. Onder het mom nog meer voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
Rude-Dog schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:15:
Voor mij was de brandstofpas alleen Nederland, maar wordt elektrisch in heel Europa. Gedachte is dat als je bijvoorbeeld naar Brussel of Charleroi moet je dat met diesel ineens redt maar elektrisch niet.
Ja, dit is ook een goede reden... :)

[ Voor 3% gewijzigd door thisisjazz op 08-12-2021 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ja snap ik, maar het is misschien een gevoelig topic om met je werkgever te bespreken. Al zullen ze er vast voor open staan en/of er zelf nog niet eens over nagedacht hebben omdat ik 1 van de weinige EV rijders ben. De pas is iig alleen voor NL, net bevestigd door PL. Voor dit weekend maakt het niet uit, ik moet toch 1x snelladen en doe dat rond Geleen (laatste snellader voor de Belgische grens). Dan laad ik gewoon extra lang zodat ik genoeg heb voor wat korte ritjes in de Ardennen en natuurlijk op de terugweg weer naar dezelfde snellader.

Heb wel super veel zin in dat ritje, lekker cruisen door de Ardennen, heuvels, mooie wegen en natuurlijk. Zijn de leukste ritjes! Even los van dat stukje afschuwelijke Luik ;). Ben ook super benieuwd naar het verbruik! Ik ga proberen de auto vrijdagochtend nog even aan de publieke paal te hangen zodat de accu ook goed voorverwarmd is. Mooie eerste echte wintertest qua verbruik en range!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• eniesten
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-09 12:00
Vanmorgen opgehaald, super blij mee. :9~
App (IOS) lijkt tot nu toe prima te werken... _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITxDfPx6TFpT7Yjgp5NP0ZMOMxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hzzv4KkruTQqGudty8sRrY5.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz
Juancho schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:42:
Ja snap ik, maar het is misschien een gevoelig topic om met je werkgever te bespreken. Al zullen ze er vast voor open staan en/of er zelf nog niet eens over nagedacht hebben omdat ik 1 van de weinige EV rijders ben. De pas is iig alleen voor NL, net bevestigd door PL. Voor dit weekend maakt het niet uit, ik moet toch 1x snelladen en doe dat rond Geleen (laatste snellader voor de Belgische grens). Dan laad ik gewoon extra lang zodat ik genoeg heb voor wat korte ritjes in de Ardennen en natuurlijk op de terugweg weer naar dezelfde snellader.

Heb wel super veel zin in dat ritje, lekker cruisen door de Ardennen, heuvels, mooie wegen en natuurlijk. Zijn de leukste ritjes! Even los van dat stukje afschuwelijke Luik ;). Ben ook super benieuwd naar het verbruik! Ik ga proberen de auto vrijdagochtend nog even aan de publieke paal te hangen zodat de accu ook goed voorverwarmd is. Mooie eerste echte wintertest qua verbruik en range!
Ja eens en de meeste van ons zullen 90% van de tijd toch in Nederland laden, al dan niet meer dus dat zal je nauwelijks voelen in je portemonnee. Wellicht een lange auto vakantie maar ook dan is het nog een stuk goedkoper dan benzine :)

Snap ik helemaal, echt een top gebied om met je auto te rijden! Ik ga er gauw ook maar eentje plannen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz
eniesten schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:17:

[Afbeelding]
Hij staat er prachtig bij _/-\o_ . Veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
eniesten schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:17:

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Veel veilige kilometers gewenst!

Die dealer van jou is zo te zien helemaal klaar voor het wintersportseizoen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
Juancho schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:42:

Als je bijtelling betaalt mag je alle brandstof terugvragen. Anders zou je tenslotte de auto alleen in nl mogen gebruiken. Dus ik zou om een Europese laadpas vragen, dat is voor de LM waarschijnlijk goedkoper en makkelijker dan steeds jouw declaraties te verwerken.

Je mag als het goed is je rekeningen voor laden in het buitenland namelijk gewoon declareren. Dat mag met gewone brandstof trouwens ook.

Europese pasjes zijn net iets duurder dan Nederlandse, dus als mensen zelden buiten nl komen dan is de declaratie vaak goedkoper. Maar voor een EV is dat gezien de lagere tarieven die een LM betaalt zeker niet zomaar het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Voor meer informatie over laadpassen en zo kun je ook dit topic volgen: https://gathering.tweaker...ist_messages/1974344/last

Pagina: 1 ... 34 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"