rinkel schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:11:
[...]
Maar als je langzaam rijdt in de file op de ACC en hij doet dan een noodstop, met alle toeters en bellen, dan is ie toch niet helemaal bij de tijd volgens mij.
Ik heb hiervoor een ander merk gereden, daar kreeg ik na een maand of 4 wel het vertrouwen en kon met een ritje ww 70km zonder het rempedaal aan te raken. Dat is me bij de XC40 nog nooit gelukt.
(Ik ga er voor het gemak even van uit dat mijn Polestar dezelfde implementatie heeft, en tot nu toe gedraagt die zich gelijk aan hoe mijn Volvo V60 zich gedroeg)
De exacte situatie kan ik natuurlijk nooit verklaren, maar obv mn ervaring en opgedane kennis over hoe het werkt kan ik me situaties/condities voorstellen waarin dit gebeurt:
Met file-rijden hoort de auto (indien hij de auto voor zich goed geregistreerd heeft, te zien aan het auto icoontje) te matchen qua snelheid. Dit doet hij op de ACC met een maximum afremvermogen van ik dacht 35km/h per zoveel seconde bij lage snelheden (dit is dacht ik 55km/h op snelheid > 100). Bij file rijden zal hij dus, bij normaal rijgedrag, netjes tot stilstand komen obv de voorligger.
1. Als je langzaam reed, en je voorganger ook, dan kan ik me voorstellen dat het bijv bij een wisseling van voorligger fout gaat. P8/P2 tracken maximaal 1 auto. Bij in/uitvoegend verkeer kan er een moment zijn dat hij overschakelt naar de verkeerde wagen. Staat voorligger stil terwijl de uitvoegende auto (die de p8/p2 nog volgde) accelereert, en de ACC wil matchen, dan zal de collision prevention last minute ingrijpen, met toeters en bellen en extreem remmen als gevolg.
2. Als het snelheidsverschil dermate hoog is dat de ACC het niet meer kan bijhouden ontstaat er een gevaarlijke situatie. Eerst zal de wagen ferm afremmen (dat doet de ACC). Maar bij onvoldoende vertraging zullen ook de toeters en bellen in actie komen en zal collision prevention in actie komen en uiteindelijk extreem gaan remmen.
3. Je reed file op lage snelheid waardoor city-safety ook actief is. De auto zag iets aan voor een stilstaand object en dacht dat het fout zou gaan en greep in.
Vertrouwen moet ontstaan obv ervaring met de auto. Daar hoort ook bij dat je weet hoe de wagen zich hoort te gedragen én onder welke condities.
En let wel; de toeters en bellen zijn er juist om je de pleuris te laten schrikken. Er is iets aan de hand waar de auto niet meer mee om kan gaan, dus moet jij het heft in handen nemen. Uiteraard soms wel met een hartslag van 180bpm
Sidenote: Wat de P2 en P8 nu kunnen en doen is heel fijn, maar een far cry from autonoom rijden. Maar Volvo en Polestar pretenderen dat ook niet te zijn, dus het is ook niet fair zo'n vergelijking te maken.