Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikloman
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
rinkel schreef op woensdag 1 december 2021 @ 00:56:

Ik hoor wel eens verhalen dat de ACC van Volvo de beste is... Dat is absoluut niet mijn ervaring.
Ik heb 5 verschillende Volvo modellen in de afgelopen 6 jaar gereden en merk op dat de ACC in de XC40 P8 zich … anders … gedraagt dan al zn voorgangers. Dat de Pilot Assist functie ook nog eens van het stuur is gehaald en daarmee effectief een veel gebruikte functie van ons is ontnomen, vindt ik … schande :( . Ja het zit er nog op, maar PA is totaal onbereikbaar tijdens het rijden |:(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJV2
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-05-2024

RJV2

P8

Ik heb al langere tijd dat ik met de P8 niet kan inloggen in de Volvo account. En dus heb ik ook niets aan de app. Update 1.7 bracht geen verandering. En inmiddels ben ik ook al 1,5 week de internet en GPS verbinding kwijt.
Ik heb de dealer gevraagd een harde reset uit te voeren in de hoop beide issues op te lossen. Zelf lukt me dat niet want langdurig de ontwassem-knop ingedrukt houden heeft bij mij geen enkel effect.
Nu wil de dealer de auto een hele dag hebben. Ook om de andere, maar op zich bekende, issues te kunnen onderzoeken. En heeft daar voorlopig geen tijd voor. Terwijl mijn beeld is dat zo’n reset toch een kleine handeling is waar ik op zou kunnen wachten.
Wie heeft hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
rinkel schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:11:
[...]

Maar als je langzaam rijdt in de file op de ACC en hij doet dan een noodstop, met alle toeters en bellen, dan is ie toch niet helemaal bij de tijd volgens mij.

Ik heb hiervoor een ander merk gereden, daar kreeg ik na een maand of 4 wel het vertrouwen en kon met een ritje ww 70km zonder het rempedaal aan te raken. Dat is me bij de XC40 nog nooit gelukt.
Dat dacht die vent in zijn Mercedes ook toen hij zijn auto in mijn kofferbak boorde. ‘Maar hij heeft een radar’. Daar moet je echt niet te veel op vertrouwen.

Ik kan trouwens prima met autopilot 70km rijden zonder het stuur aan te raken. Niet-biologische wel mijn knie klem zetten onder het stuur om de sensor te foppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
RJV2 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 07:21:
Ik heb al langere tijd dat ik met de P8 niet kan inloggen in de Volvo account. En dus heb ik ook niets aan de app. Update 1.7 bracht geen verandering. En inmiddels ben ik ook al 1,5 week de internet en GPS verbinding kwijt.
Ik heb de dealer gevraagd een harde reset uit te voeren in de hoop beide issues op te lossen. Zelf lukt me dat niet want langdurig de ontwassem-knop ingedrukt houden heeft bij mij geen enkel effect.
Nu wil de dealer de auto een hele dag hebben. Ook om de andere, maar op zich bekende, issues te kunnen onderzoeken. En heeft daar voorlopig geen tijd voor. Terwijl mijn beeld is dat zo’n reset toch een kleine handeling is waar ik op zou kunnen wachten.
Werkt het ook niet als je eerst een normale reset uitvoert? Er heeft iemand een paar blz terug de juiste stappen geplaatst en dat werkte bij mij uiteindelijk wel.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJV2

RJV2

P8

Montalbano schreef op woensdag 1 december 2021 @ 07:44:
[...]

Werkt het ook niet als je eerst een normale reset uitvoert? Er heeft iemand een paar blz terug de juiste stappen geplaatst en dat werkte bij mij uiteindelijk wel.
Nee, het enige effect daarvan is dat de gps weer een nieuwe “locatie” vind. Ik ben nu kennelijk in Strijen 🤔

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 11:56

MaxxMark

HT is Tof!

[...]

Maar als je langzaam rijdt in de file op de ACC en hij doet dan een noodstop, met alle toeters en bellen, dan is ie toch niet helemaal bij de tijd volgens mij.

Ik heb hiervoor een ander merk gereden, daar kreeg ik na een maand of 4 wel het vertrouwen en kon met een ritje ww 70km zonder het rempedaal aan te raken. Dat is me bij de XC40 nog nooit gelukt.
(Ik ga er voor het gemak even van uit dat mijn Polestar dezelfde implementatie heeft, en tot nu toe gedraagt die zich gelijk aan hoe mijn Volvo V60 zich gedroeg)

De exacte situatie kan ik natuurlijk nooit verklaren, maar obv mn ervaring en opgedane kennis over hoe het werkt kan ik me situaties/condities voorstellen waarin dit gebeurt:

Met file-rijden hoort de auto (indien hij de auto voor zich goed geregistreerd heeft, te zien aan het auto icoontje) te matchen qua snelheid. Dit doet hij op de ACC met een maximum afremvermogen van ik dacht 35km/h per zoveel seconde bij lage snelheden (dit is dacht ik 55km/h op snelheid > 100). Bij file rijden zal hij dus, bij normaal rijgedrag, netjes tot stilstand komen obv de voorligger.

1. Als je langzaam reed, en je voorganger ook, dan kan ik me voorstellen dat het bijv bij een wisseling van voorligger fout gaat. P8/P2 tracken maximaal 1 auto. Bij in/uitvoegend verkeer kan er een moment zijn dat hij overschakelt naar de verkeerde wagen. Staat voorligger stil terwijl de uitvoegende auto (die de p8/p2 nog volgde) accelereert, en de ACC wil matchen, dan zal de collision prevention last minute ingrijpen, met toeters en bellen en extreem remmen als gevolg.

2. Als het snelheidsverschil dermate hoog is dat de ACC het niet meer kan bijhouden ontstaat er een gevaarlijke situatie. Eerst zal de wagen ferm afremmen (dat doet de ACC). Maar bij onvoldoende vertraging zullen ook de toeters en bellen in actie komen en zal collision prevention in actie komen en uiteindelijk extreem gaan remmen.

3. Je reed file op lage snelheid waardoor city-safety ook actief is. De auto zag iets aan voor een stilstaand object en dacht dat het fout zou gaan en greep in.

Vertrouwen moet ontstaan obv ervaring met de auto. Daar hoort ook bij dat je weet hoe de wagen zich hoort te gedragen én onder welke condities.

En let wel; de toeters en bellen zijn er juist om je de pleuris te laten schrikken. Er is iets aan de hand waar de auto niet meer mee om kan gaan, dus moet jij het heft in handen nemen. Uiteraard soms wel met een hartslag van 180bpm :X

Sidenote: Wat de P2 en P8 nu kunnen en doen is heel fijn, maar een far cry from autonoom rijden. Maar Volvo en Polestar pretenderen dat ook niet te zijn, dus het is ook niet fair zo'n vergelijking te maken.

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:21
RJV2 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 07:21:
Ik vind het maar vreemd hoe sommige dealers denken. Gelukkig is de mijne echt top qua service. Ik kan er vrijwel altijd heel snel terecht en bovendien willen ze zelf ook graag die kennis en ervaring opdoen. Heeft jouw dealer echt geen tijd of gewoon geen zin? Het hoort toch gewoon bij je service en onderhoud?

Als je alleen praat over zo'n systeem reset die alleen volvo kan doen... Dat kunnen ze zo doen. Auto aan elde computer en meer is het eigenlijk niet. Als je zelf vervolgens alles rustog thuis weer insteld en installeert is het zo gepiept.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 01-12-2021 08:59 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrsmit01
  • Laatst online: 15-02-2024
RJV2 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 07:49:
[...]

Nee, het enige effect daarvan is dat de gps weer een nieuwe “locatie” vind. Ik ben nu kennelijk in Strijen 🤔
Ik had exact hetzelfde issue vorige week. Uiteindelijk is hij een hele dag naar de garage geweest (ook omdat het 'tussendoor' moest). Aan het einde van de dag werd ik gebeld dat de auto langer moest blijven staan. Ze hadden het nog niet opgelost en hadden een service call bij Volvo aangemaakt. 15 minuten later belden ze terug, specifieke procedure doorlopen die Volvo had aangegeven en was het internet en gps signaal terug.
Al mijn profiel instellingen waren nog aanwezig. Alleen de app liet niets meer zien. Uiteindelijk nieuw Volvo account gemaakt en nieuw profiel in de auto. Nu werkt dit ook weer.

Ik denk dat er voor jou ook niets anders op zit dan de auto naar de garage te brengen.

BMW 330e Touring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsmit01
Gisteravond de auto aan de thuislader gehangen, en de auto heeft keurig tot 90% geladen. Nu (zodadelijk) moet ik een ritje van ongeveer 200km gaan doen en wil ik de auto voorverwarmen. De app reageert erg traag... maar uiteindelijk is de voorverwarming gestart. Maar wat me meer verbaasd is dat het het accu percentage nog maar op 84% staat. Dat er wat verlies is door de kou begrijp ik, maar moet de auto dan niet gewoon weer bijladen naar 90%? Hij hangt immers gewoon aan de laadpaal.

BMW 330e Touring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
mrsmit01 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:09:
Gisteravond de auto aan de thuislader gehangen, en de auto heeft keurig tot 90% geladen. Nu (zodadelijk) moet ik een ritje van ongeveer 200km gaan doen en wil ik de auto voorverwarmen. De app reageert erg traag... maar uiteindelijk is de voorverwarming gestart. Maar wat me meer verbaasd is dat het het accu percentage nog maar op 84% staat. Dat er wat verlies is door de kou begrijp ik, maar moet de auto dan niet gewoon weer bijladen naar 90%? Hij hangt immers gewoon aan de laadpaal.
De SoC weergave heeft na de 1.7 OTA issues. Dat kan zichzelf herstellen als je rijdt, maar ook vaak klopt er gewoon niks van. Incl. het laden. Ik had bijv. zondag geladen tot 90% maar de auto ging door tot 94%. En laatst had ik ook na een nacht zomaar 8% verlies. Wat gewoon onmogelijk is.

Beide issues worden met de komende 1.8 update opgelost als het goed is.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas84!
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-01-2022
[...]

Ik had hiervoor een passat GTE en daarvoor een audi A3 met adaptive CC. die van de de Audi was mi. echt de beste. Durfde daar op een gegeven moment zelfs een rotonde mee te nemen :)

XC40 P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Meer mensen die trouwens constant eerst het knopje in moeten drukken voor welke scherm je wil zien (niet dat je keuze hebt maar toch) voordat Maps opgestart wordt? Ik moet dit bij iedere rit doen, anders blijft het scherm gewoon donker met links en rechts donkerblauwe vlakken. Pas na het wisselen van scherm start Maps op. Klein issue misschien, maar wel erg irritant. Een reset en Maps even handmatig stoppen helpt niet helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 01-12-2021 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:09:
Meer mensen die trouwens constant eerst het knopje in moeten drukken voor welke scherm je wil zien (niet dat je keuze hebt maar toch) voordat Maps opgestart wordt? Ik moet dit bij iedere rit doen, anders blijft het scherm gewoon donker met links en rechts donkerblauwe vlakken. Pas na het wisselen van scherm start Maps op. Klein issue misschien, maar wel erg irritant. Een reset en Maps even handmatig stoppen helpt niet helaas.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt maar ik denk dat ik dat niet heb zo. Bij mij start ie gewoon op met maps

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:23:
[...]

De SoC weergave heeft na de 1.7 OTA issues. Dat kan zichzelf herstellen als je rijdt, maar ook vaak klopt er gewoon niks van. Incl. het laden. Ik had bijv. zondag geladen tot 90% maar de auto ging door tot 94%. En laatst had ik ook na een nacht zomaar 8% verlies. Wat gewoon onmogelijk is.

Ik had dit gisteren voor het eerst. Na laden 94% ipv 90%. Weggezet met 50%, bij instappen 40%. Aankomst met 26% en bij volgende keer instappen was het weer 36%.
Durf hem even niet onder de 10% te laten komen tot ik weer vertrouw dat het klopt.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
@Montalbano Als je in je auto stapt, dan start de boel op..dan moet Maps ook opgestart worden in het scherm voor je neus. Bij mij gebeurt dat niet, dan blijft de boel zwart met links en rechts 2 grote blauwe blokken. Klik ik 2x op het stuurknopje waarmee je de weergave kiest... start Maps wel op.

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 01-12-2021 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsmit01
Juancho schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:23:
[...]

Ik hoop dat de 1.8 update daar verbetering in brengt. Ik vertrok dus met 85% maar er herstelde helemaal niets zichtbaar in ieder geval. Overigens is het verbuik met dit weer over de A31 (DE) en 120km/h op ACC best hoog. 28,7 kW/100km 😁

BMW 330e Touring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
mrsmit01 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:49:
[...]

Ik hoop dat de 1.8 update daar verbetering in brengt. Ik vertrok dus met 85% maar er herstelde helemaal niets zichtbaar in ieder geval. Overigens is het verbruik met dit weer over de A31 (DE) en 120km/h op ACC best hoog. 28,7 kW/100km 😁
dat is door Volvo NL zelf toegezegd dus we moeten er maar vanuit gaan ;). Wbt verbruik, dat heb ik ook hoor. Met 20" winterbanden, warmtepomp en die assistent aan zit ik met deze koudere dagen ook weer hoog in de 20 helaas. Wel merk ik dat het sneller zakt op langere ritten als je heel hoog begint. Maar ergens valt me de verbetering dan toch tegen. Was echt een vooruitgang geweest als je iets onder of rond de 25kW zou zitten in de wintermaanden en rond de 20 in voorjaar/zomer.

Maar misschien worden er nog wat tweaks doorgevoerd, we gaan het zien. Het is sowieso wat lastig oordelen nu aangezien ik amper meer langere ritten maak voor het werk gezien het vele, vele thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Laatst online: 14-09 16:08
Montalbano schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:13:
[...]

Ik had dit gisteren voor het eerst. Na laden 94% ipv 90%. Weggezet met 50%, bij instappen 40%. Aankomst met 26% en bij volgende keer instappen was het weer 36%.
Durf hem even niet onder de 10% te laten komen tot ik weer vertrouw dat het klopt.
Ik mij vliegt het soc-cijfer ook alle kanten op. Tussendoor was het even een paar dagen goed maar nu is het af en toe weer ‘wild’ en ben ik zo maar 6 % armer of rijker binnen een paar minuten.

Door omstandigheden rij ik op het moment maar weinig en dan maakt het dus niet veel uit want ik kom nu toch niet in de ‘gevarenzone want bij mij betekent thuiskomen direct inpluggen en staat de boel in principe altijd op 90% ingesteld wat de auto dan nu weer vertaald als “ergens tussen de 84 en 96%”. Ook dit komt wel weer goed……

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:09:
Door omstandigheden rij ik op het moment maar weinig en dan maakt het dus niet veel uit want ik kom nu toch niet in de ‘gevarenzone want bij mij betekent thuiskomen direct inpluggen en staat de boel in principe altijd op 90% ingesteld wat de auto dan nu weer vertaald als “ergens tussen de 84 en 96%”. Ook dit komt wel weer goed……
Ongetwijfeld maar ik kijk echt met grote verbazing hoe zulke grote en best belangrijke bugs door het development en test proces komen bij Volvo. SoC is voor een elektrische auto een gruwelijk belangrijk punt. Daar moet je blindelings op kunnen vertrouwen. Ik vind dit eigenlijk zo'n groot issue dat ze 1.7 hadden moeten terugtrekken en alle auto's weer naar de vorige versie moeten brengen. Dit had never nooit zo uitgerold mogen worden en als je een beetje serieus bent als ontwikkel team was dit ook echt wel opgemerkt door Volvo zelf. Misschien daarom een goede vraag/opmerking als je weer eens een meeting hebt met Robert: Laat ze eerst zelf eens een weekje rondrijden in een P8 met update. Dan gaan ze zoveel dingen gelijk al tegenkomen die wij als gebruiker nu op ons bordje krijgen.

Feit dat het wel is uitgerold en nu nog steeds niet is opgelost geeft nou niet echt veel vertrouwen in de volgende updates om eerlijk te zijn. Het geeft vooral aan hoe matig de kwaliteit van softwareontwikkeling & testen eigenlijk nog is bij Volvo. En dan hebben ze eigenlijk geluk dat we in een Corona crisis zitten en velen van ons een stuk minder in de auto zitten.

Maarja, ook dat zal vast allemaal wel een keer goedkomen... :)

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 01-12-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17:29
Juancho schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:19:
[...]

Ongetwijfeld maar ik kijk echt met grote verbazing hoe zulke grote en best belangrijke bugs door het development en test proces komen bij Volvo. SoC is voor een elektrische auto een gruwelijk belangrijk punt. Daar moet je blindelings op kunnen vertrouwen. Ik vind dit eigenlijk zo'n groot issue dat ze 1.7 hadden moeten terugtrekken en alle auto's weer naar de vorige versie moeten brengen. Dit had never nooit zo uitgerold mogen worden. Feit dat het wel gebeurt en er ook al lange tijd niks aan gedaan is geeft nou niet echt veel vertrouwen in de volgende updates om eerlijk te zijn. Het geeft vooral aan hoe matig de kwaliteit van softwareontwikkeling & testen eigenlijk nog is bij Volvo. En dan hebben ze eigenlijk geluk dat we in een Corona crisis zitten en velen van ons een stuk minder in de auto zitten.

Het vreemde is dat ik dit soort schommelingen nooit heb. Wat mij betreft is de 1.7 update dan ook echt een vooruitgang.

Ik heb nu zelfs na de laatste update (na twee dagen rommelen) zelfs een goed werkende app. Ik kan de app gewoon opstarten en de SoC zien, de voorverwarming starten en de status van de auto zien.

Ik hoop dat dit door de 1.8 update niet teniet gedaan wordt.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:06

Lancer

What the......

Juancho schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:13:
@Montalbano Als je in je auto stapt, dan start de boel op..dan moet Maps ook opgestart worden in het scherm voor je neus. Bij mij gebeurt dat niet, dan blijft de boel zwart met links en rechts 2 grote blauwe blokken. Klik ik 2x op het stuurknopje waarmee je de weergave kiest... start Maps wel op.
Heb ik ook. Gebeurt standaard als ik van het profiel van mijn wederhelft terug ga naar mijn eigen profiel. Is een "known feature" bij Volvo die hopelijk binnenkort gefixt wordt.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:15
Brief gehad van de volvo dealer, aangaande bestelling P6 Plus.
Levering is vertraagd door productieproblemen in de fabriek.

Ze weten het op dit moment niet, ze gaan nog van eind december uit. Maarja...voelt niet echt goed dit
Had het hier ook al eerder gemeld. Nu helaas zelf ook ''aan de beurt''

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:19:
[...]

Ongetwijfeld maar ik kijk echt met grote verbazing hoe zulke grote en best belangrijke bugs door het development en test proces komen bij Volvo. SoC is voor een elektrische auto een gruwelijk belangrijk punt. Daar moet je blindelings op kunnen vertrouwen. Ik vind dit eigenlijk zo'n groot issue dat ze 1.7 hadden moeten terugtrekken en alle auto's weer naar de vorige versie moeten brengen. Dit had never nooit zo uitgerold mogen worden en als je een beetje serieus bent als ontwikkel team was dit ook echt wel opgemerkt door Volvo zelf. Misschien daarom een goede vraag/opmerking als je weer eens een meeting hebt met Robert: Laat ze eerst zelf eens een weekje rondrijden in een P8 met update. Dan gaan ze zoveel dingen gelijk al tegenkomen die wij als gebruiker nu op ons bordje krijgen.

Feit dat het wel is uitgerold en nu nog steeds niet is opgelost geeft nou niet echt veel vertrouwen in de volgende updates om eerlijk te zijn. Het geeft vooral aan hoe matig de kwaliteit van softwareontwikkeling & testen eigenlijk nog is bij Volvo. En dan hebben ze eigenlijk geluk dat we in een Corona crisis zitten en velen van ons een stuk minder in de auto zitten.

Eens dat het niet goed is. Maar zoals John Doe als schreef: Volvo heeft het zich aangetrokken en de software organisatie nu ingesteld op het met prioriteit corrigeren van wat er niet goed is en afmaken wat er niet af is. En dat gaat ten koste van nieuwe ontwikkelingsprojecten want die zijn dus even op een laag pitje gezet.
Dat is een recente stap, we gaan dat hopelijk in de nabije toekomst merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Nope, dat heb ik niet. Maar lees net dat Lancer dat ook heeft en dat het met profielwissel te maken heeft. Wij gebruiken maar 1 profiel dus dat verklaart waarschijnlijk waarom ik dat niet heb.

P8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-09 22:38
mrsmit01 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:49:
[...]

Ik hoop dat de 1.8 update daar verbetering in brengt. Ik vertrok dus met 85% maar er herstelde helemaal niets zichtbaar in ieder geval. Overigens is het verbuik met dit weer over de A31 (DE) en 120km/h op ACC best hoog. 28,7 kW/100km 😁
Het probleem met de SOC weergave is tijdelijk op te lossen door de Google assistent om de SOC te vragen. Deze geeft de correcte SOC weer.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:25:
[...]

Eens dat het niet goed is. Maar zoals John Doe als schreef: Volvo heeft het zich aangetrokken en de software organisatie nu ingesteld op het met prioriteit corrigeren van wat er niet goed is en afmaken wat er niet af is. En dat gaat ten koste van nieuwe ontwikkelingsprojecten want die zijn dus even op een laag pitje gezet.
Dat is een recente stap, we gaan dat hopelijk in de nabije toekomst merken.
Dat zegt alleen niks over de relatie van het development en het test proces. Ik heb iig niks gelezen wat ze daar veranderd hebben of gaan veranderen. Veel zaken die wij afgelopen jaar hebben ervaren hadden naar mijn beleving voorkomen kunnen worden door bijv. veel beter te testen. Ga zelf eens een week in de auto rijden, test datgeen je hebt gebouwd. Liefst in meerdere scenarios.

Weet @JohnDoe77 ook of en hoe men dat in de toekomst gaat verbeteren? Is er bijv. een dedicate testteam aangehaakt? En is dat al het geval bij de volgende 1.8 OTA? Corrigeren en afmaken is leuk, maar als ze het weer zomaar in productie gooien zonder te testen schiet je er weinig mee op snap je? En wat gaan ze anders doen als ze de issues van nu opgelost hebben en weer gaan werken aan nieuwe functionaliteit? Het hele development proces heeft een veel strakke QA nodig om zo maar te zeggen. En dat mis ik eigenlijk al vanaf het begin.

En dat bedoel ik wederom niet verkeerd, maar een anders ingestelde software organisatie zegt opzich niet zoveel. En puur uit eigen interesse ben ik wel benieuwd naar wat meer inhoud :)

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 01-12-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Montalbano schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:32:
[...]

Nope, dat heb ik niet. Maar lees net dat Lancer dat ook heeft en dat het met profielwissel te maken heeft. Wij gebruiken maar 1 profiel dus dat verklaart waarschijnlijk waarom ik dat niet heb.
Nee ik heb het ook als ik als laatste in de auto zat en ook als eerste weer in de auto ga. Mijn profiel is dus steeds actief geweest. Ook dan moet ik eerst van scherm wisselen voor Maps start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylannx3
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-11-2024
okio schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:00:
Brief gehad van de volvo dealer, aangaande bestelling P6 Plus.
Levering is vertraagd door productieproblemen in de fabriek.

Ze weten het op dit moment niet, ze gaan nog van eind december uit. Maarja...voelt niet echt goed dit
Had het hier ook al eerder gemeld. Nu helaas zelf ook ''aan de beurt''
Wanneer had je de auto besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsmit01
Lancer schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:48:
[...]

Heb ik ook. Gebeurt standaard als ik van het profiel van mijn wederhelft terug ga naar mijn eigen profiel. Is een "known feature" bij Volvo die hopelijk binnenkort gefixt wordt.
Dit heb ik inderdaad ook. Overigens maakt het niet uit of het profiel gewisseld word of niet, gebeurd gewoon elke keer.

BMW 330e Touring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJV2

RJV2

P8

Juancho schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:58:
[...]

Ik vind het maar vreemd hoe sommige dealers denken. Gelukkig is de mijne echt top qua service. Ik kan er vrijwel altijd heel snel terecht en bovendien willen ze zelf ook graag die kennis en ervaring opdoen. Heeft jouw dealer echt geen tijd of gewoon geen zin? Het hoort toch gewoon bij je service en onderhoud?

Als je alleen praat over zo'n systeem reset die alleen volvo kan doen... Dat kunnen ze zo doen. Auto aan elde computer en meer is het eigenlijk niet. Als je zelf vervolgens alles rustog thuis weer insteld en installeert is het zo gepiept.
Met wat extra druk kan ik nu toch vrijdag terecht. Wordt wel een halve dag. Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJV2

RJV2

P8

Juancho schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:09:
Een van de issues die ik heb doorgegeven aan de dealer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:41
hoe wordt een P8 gemaakt
https://youtu.be/-3wdMxTmG-M

(Hoe krijg ik een YouTube video embedded?)

[ Voor 91% gewijzigd door JTHZZ op 01-12-2021 18:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Juancho schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:33:
[...]

Dat zegt alleen niks over de relatie van het development en het test proces. Ik heb iig niks gelezen wat ze daar veranderd hebben of gaan veranderen. Veel zaken die wij afgelopen jaar hebben ervaren hadden naar mijn beleving voorkomen kunnen worden door bijv. veel beter te testen. Ga zelf eens een week in de auto rijden, test datgeen je hebt gebouwd. Liefst in meerdere scenarios.

Weet @JohnDoe77 ook of en hoe men dat in de toekomst gaat verbeteren? Is er bijv. een dedicate testteam aangehaakt? En is dat al het geval bij de volgende 1.8 OTA? Corrigeren en afmaken is leuk, maar als ze het weer zomaar in productie gooien zonder te testen schiet je er weinig mee op snap je? En wat gaan ze anders doen als ze de issues van nu opgelost hebben en weer gaan werken aan nieuwe functionaliteit? Het hele development proces heeft een veel strakke QA nodig om zo maar te zeggen. En dat mis ik eigenlijk al vanaf het begin.

En dat bedoel ik wederom niet verkeerd, maar een anders ingestelde software organisatie zegt opzich niet zoveel. En puur uit eigen interesse ben ik wel benieuwd naar wat meer inhoud :)
Voor zover ik begrepen heb worden alle componenten individueel uitgebreid getest, maar er is weinig integratie testing, terwijl er een stuk of drie separate (ook geografisch gescheiden) devteams zijn.

Het aantal variaties is dusdanig groot dat er een enorme testvloot zou moeten zijn, dus doen ze het nu maar beperkt. Hier moet dus nog wat ontwikkeling plaatsvinden, zodat de integraties ook statisch getest kunnen worden. De automotive industrie is nog niet zover (Volvo is hierin niet uniek).

Het lijkt er dus op dat ook deze industrie erop staat het wiel opnieuw uit te vinden (luchtvaart heeft dit bv al opgelost)

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Lancer schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:21:
[...]

Voor zover ik begrepen heb worden alle componenten individueel uitgebreid getest, maar er is weinig integratie testing, terwijl er een stuk of drie separate (ook geografisch gescheiden) devteams zijn.

Het aantal variaties is dusdanig groot dat er een enorme testvloot zou moeten zijn, dus doen ze het nu maar beperkt. Hier moet dus nog wat ontwikkeling plaatsvinden, zodat de integraties ook statisch getest kunnen worden. De automotive industrie is nog niet zover (Volvo is hierin niet uniek).

Het lijkt er dus op dat ook deze industrie erop staat het wiel opnieuw uit te vinden (luchtvaart heeft dit bv al opgelost)
Thanks voor de info, ik begrijp ook wel dat het allemaal niet zo makkelijk is, dat het voor Volvo nieuw is, dat.....<vul wat in>. Maar dat bepaalde zaken op de productie omgeving komen (lees onze auto's) vind ik echt bizar. Zoals dus die SoC issues na de 1.8 issues. Als er iets wel belangrijk is in een EV is het de SoC informatie. Daar moet je blind op kunnen vertrouwen. Natuurlijk lopen er vele componenten door elkaar maar als je zelf even een weekje (of hoelang ze ook nodig hebben) in de auto met update gaat proefrijden en laden dan valt je dat gelijk op.

Maar dat men blijkbaar (hoe weet je eigenlijk die info?) losse componenten test en amper de integratie. Daar schrik ik eerlijk gezegd toch wel heel erg van. Juist in een auto als die van ons waar zoveel samenhang in zit. Daar is dan toch bizar slecht over nagedacht? Dat ze niet zover zijn vind ik dus eigenlijk geen excuus want je kan gewoon een specifiek testteam opstellen of desnoods inhuren als je de mensen zelf niet hebt (lijkt me een fantastische klus om te doen trouwens namens mijn werkgever, dus ik zorg wel dat ik dan beschikbaar ben :) !). Ik denk eerder dat het een tijd/geld kwestie is en zoals met alles eigenlijk is dat een hele slechte keuze. Wel een interessant onderwerp vind ik persoonlijk 😉

[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 01-12-2021 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
Dylannx3 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:21:
[...]

Wanneer had je de auto besteld?
Begin September, ik had een ''zekere / gereserveerde'' productieplaats. Die paar honderd autos die dit jaar nog naar nl zouden komen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Juancho schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:12:
[...]

Thanks voor de info, ik begrijp ook wel dat het allemaal niet zo makkelijk is, dat het voor Volvo nieuw is, dat.....<vul wat in>. Maar dat bepaalde zaken op de productie omgeving komen (lees onze auto's) vind ik echt bizar. Zoals dus die SoC issues na de 1.8 issues. Als er iets wel belangrijk is in een EV is het de SoC informatie. Daar moet je blind op kunnen vertrouwen. Natuurlijk lopen er vele componenten door elkaar maar als je zelf even een weekje (of hoelang ze ook nodig hebben) in de auto met update gaat proefrijden en laden dan valt je dat gelijk op.

Maar dat men blijkbaar (hoe weet je eigenlijk die info?) losse componenten test en amper de integratie. Daar schrik ik eerlijk gezegd toch wel heel erg van. Juist in een auto als die van ons waar zoveel samenhang in zit. Daar is dan toch bizar slecht over nagedacht? Dat ze niet zover zijn vind ik dus eigenlijk geen excuus want je kan gewoon een specifiek testteam opstellen of desnoods inhuren als je de mensen zelf niet hebt (lijkt me een fantastische klus om te doen trouwens namens mijn werkgever, dus ik zorg wel dat ik dan beschikbaar ben :) !). Ik denk eerder dat het een tijd/geld kwestie is en zoals met alles eigenlijk is dat een hele slechte keuze. Wel een interessant onderwerp vind ik persoonlijk 😉
Dat van die SoC, daar heb ik en een boel anderen geen last van, dus als je een paar testauto's laat rijden (met vaak landspecifieke instellingen), dan hoef je er niet achter te komen.

De automotive industrie zit in een transitie. De software wereld is nieuw. Ze zijn wel slim, maar nog niet wijs (weten wat je niet weet). Een boel van ons komen uit een andere industriële tak en zien een boel dingen die bij ons tot een :F leiden. Waarom ze niet kopiëren uit een andere industrie? "Wij zijn anders"; dat klopt tot op zekere hoogte wel, maar er valt meer op te steken van de buren dan ze nu doen. Dat komt alleen goed als wij als werknemers eens wat vaker van job en industrie wisselen.

Gelukkig zijn de systemen waarmee je je auto remt en stuurt al veel langer gedigitaliseerd, waardoor het maken en testen van dat onder de knie is. Alleen zijn die processen niet geschikt voor het bouwen van een goede digitale user experience (nou ja, buiten dat je geen ongeluk krijgt dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Misschien, ik lees alleen zoveel mensen (niet alleen hier he) met die SoC en laad issues dat het bijna niet anders kan dan dat het gewoon een hele grote bug is die je met goed testen ook wel tegen was gekomen. En zelfs dan nog, het is door velen aangegeven bij Volvo, zou het dan niet logischer zijn om de 1.7 tijdelijk terug te trekken en het eerst allemaal op te lossen?

Nogmaals, ik kijk er na puur uit interesse he, ik werk zelf ook dagelijks met dit soort dingen en ken de vele haken en ogen. Vind het gewoon een boeiend onderwerp :). En sommige dingen kunnen wel nieuw zijn, maar test technieken en aanpakken zijn natuurlijk niet nieuw en kan je gewoon implementeren. Moet je er echter wel achter staan, budget en tijd voor maken en het omarmen. En juist bij de automotive industrie zou je toch verwachten dat testen super belangrijk is aangezien het ook om veiligheid kan gaan. Of wat een essentieel onderdeel van een EV is wat een accu met alles wat er aanhang natuurlijk is.

Ik vind het soms gewoon zo bijzonder hoe de dingen gaan, alsof men echt geen flauw idee heeft wat ze aan het doen zijn en/of moeten doen voor ze iets uitrollen. De term beta is vaak gevallen en dat is prima, maar dan moet je dit product ook zo neerzetten met alles wat daar weer bij hoort. En dat gebeurt dan ook weer niet.

Ik zal mijn werkgever nog eens aansporen om iets bij Volvo te kunnen doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjaap
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik zal dat eens proberen, ik heb namelijk wel regelmatig dat het google scherm niet toont maar ik had er nog geen oplossing voor.
Ik mek wel dat ik dit vooral heb nadat het profiel gewisseld is, dus dat mijn vrouw met de andere sleutel (welke gekoppeld is aan haar google account) weg is geweest.
Lancer schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:48:
[...]

Ah lees nu dat ik niet de enige ben :) was nog niet helemaal bij.

[ Voor 20% gewijzigd door bartjaap op 02-12-2021 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:46
okio schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:01:
[...]

Begin September, ik had een ''zekere / gereserveerde'' productieplaats. Die paar honderd autos die dit jaar nog naar nl zouden komen
Dan heb ik heel veel geluk. Net gebeld met de dealer. Mijn auto heeft inmiddels een chassisnummer en wordt naar verwachting volgende week afgeleverd bij de dealer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lopke
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-03 23:29
WildOne schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:08:
[...]

Dan heb ik heel veel geluk. Net gebeld met de dealer. Mijn auto heeft inmiddels een chassisnummer en wordt naar verwachting volgende week afgeleverd bij de dealer
Gefeliciteerd, daar mag je idd blij mee zijn.
Wanneer is jouw auto besteld en in welke uitvoering als ik vragen mag?
Zelf heb ik ook (nog) een geplande productieplek voor een P6 Pro Fusion red en aflevering staat nu voor 27-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:46
lopke schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:37:
[...]

Gefeliciteerd, daar mag je idd blij mee zijn.
Wanneer is jouw auto besteld en in welke uitvoering als ik vragen mag?
Zelf heb ik ook (nog) een geplande productieplek voor een P6 Pro Fusion red en aflevering staat nu voor 27-12
Productie stond gepland voor 26 november. Heb een P6 Pro Denim Blue, extra getint glas en microtech/nubuck interieur besteld
Bestelling is begin augustus gedaan (met in eerste instantie levering half februari) en begin september aangepast nadat ik las dat er productieslots voor levering dit jaar beschikbaar waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:04:
[...]

dat is door Volvo NL zelf toegezegd dus we moeten er maar vanuit gaan ;). Wbt verbruik, dat heb ik ook hoor. Met 20" winterbanden, warmtepomp en die assistent aan zit ik met deze koudere dagen ook weer hoog in de 20 helaas. Wel merk ik dat het sneller zakt op langere ritten als je heel hoog begint. Maar ergens valt me de verbetering dan toch tegen. Was echt een vooruitgang geweest als je iets onder of rond de 25kW zou zitten in de wintermaanden en rond de 20 in voorjaar/zomer.

Maar misschien worden er nog wat tweaks doorgevoerd, we gaan het zien. Het is sowieso wat lastig oordelen nu aangezien ik amper meer langere ritten maak voor het werk gezien het vele, vele thuiswerken.
Als ik vlak voor vertrek de auto en accu aan de lader opwarm gaat het prima met het verbruik, ook nu met de huidige temperatuur. Als ik dat voorwarmen netjes doe rij ik nu weg met meestal een verbruik van rond de 26-27 en dat zakt gauw naar iets tussen de 23 en 24. Op een rit van 30 km blijft hij rond dat getal hangen.
Warm ik niet voor en doe ik diezelfde rit dan rij ik weg met waardes van 50 of 60, dan zakt dat na een paar kilometer tot 28-30 en duurt het het grootste deel van ( of de gehele) rit om ergens halverwege de 20 uit te komen.

[Kachel op 19, stoelverwarming op 2 streepjes aan beide kanten, stuurverwarming op 1 streepje, range assistant aan, OPD uit. Deze ‘standaard’ rit is over een vrij drukke 80 km weg met veel rotondes en stoplichten. Ik laad tot 90% dus wel regeneratie bij het veelvuldige remmen. Winterbanden 19”]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:14:
[...]

Als ik vlak voor vertrek de auto en accu aan de lader opwarm gaat het prima met het verbruik, ook nu met de huidige temperatuur. Als ik dat voorwarmen netjes doe rij ik nu weg met meestal een verbruik van rond de 26-27 en dat zakt gauw naar iets tussen de 23 en 24. Op een rit van 30 km blijft hij rond dat getal hangen.
Warm ik niet voor en doe ik diezelfde rit dan rij ik weg met waardes van 50 of 60, dan zakt dat na een paar kilometer tot 28-30 en duurt het het grootste deel van ( of de gehele) rit om ergens halverwege de 20 uit te komen.

[Kachel op 19, stoelverwarming op 2 streepjes aan beide kanten, stuurverwarming op 1 streepje, range assistant aan, OPD uit. Deze ‘standaard’ rit is over een vrij drukke 80 km weg met veel rotondes en stoplichten. Ik laad tot 90% dus wel regeneratie bij het veelvuldige remmen. Winterbanden 19”]
Dat komt dus wel aardig overeen met mijn cijfer denk ik, aangezien ik 9 van de 10x de accu niet kan voorverwarmen (geen eigen laadpaal). Ik heb echter een warmtepomp, had jij die ook?

Gister 2 ritjes redelijk kort achter elkaar van totaal zo'n 75km met een uiteindelijk verbruik van 27,6 bij een temperatuur van 4 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 15:41
Ik ben heel benieuwd wat een P6 doet ten opzichte van een P8, gezien de gewichtsreductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:21:
[...]

Dat komt dus wel aardig overeen met mijn cijfer denk ik, aangezien ik 9 van de 10x de accu niet kan voorverwarmen (geen eigen laadpaal). Ik heb echter een warmtepomp, had jij die ook?

Gister 2 ritjes redelijk kort achter elkaar van totaal zo'n 75km met een uiteindelijk verbruik van 27,6 bij een temperatuur van 4 graden.
Ja,die pomp heb ik ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Rude-Dog schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:26:
Ik ben heel benieuwd wat een P6 doet ten opzichte van een P8, gezien de gewichtsreductie.
Ik ben tevreden over de range van de P8. Hij voldoet aan wat ik verwachtte. Ik kan heen en weer naar iedere locatie in NL met onderweg hooguit een keer bijladen voor 100 of 150 extra km. Dat kost weinig extra tijd ten opzichte van een benzineauto.
Verder laden doe ik wel weer thuis.
Ik ben ook wel benieuwd naar de resultaten van de P6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
P6 zal iets meer range hebben dan de p8 is de verwachting van mijn dealer.

Overigens nog een groot vraagteken of we ze dit jaar nog krijgen, vanmiddag nog ff kop koffie gedaan. Geldt voor alle 600 nl xc40 p6en die in levering staan, chassisnummer of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
okio schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:43:

Overigens nog een groot vraagteken of we ze dit jaar nog krijgen, vanmiddag nog ff kop koffie gedaan. Geldt voor alle 600 nl xc40 p6en die in levering staan, chassisnummer of niet.
Mijne is besteld met als levertijd door werk ongeveer voor 1 April gevraagd (ivm aflopend leasecontract).
Dealer zei Februari/Maart binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bens XC40P8
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-07-2024
okio schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:43:

Ben bang van niet, want accupakket is ook iets kleiner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Rude-Dog schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:29:
[...]

Mijne is besteld met als levertijd door werk ongeveer voor 1 April gevraagd (ivm aflopend leasecontract).
Dealer zei Februari/Maart binnen.
Toevallig gisteren weer even een keertje bijgepraat met mijn contact bij de dealer. Altijd leuk en leerzaam. Hij had het over een levertijd van zeker 6 maanden voor de XC40 P6 of P8. Dat wordt dan MY23 (ge-facelift), maar de juiste specificaties en prijzen voor NL zijn nog niet bekend.

De intro-editie van de C40 is korter (april) maar dat is dan nog MY22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
Mijne wordt ook MY22 zei de dealer. Weet niet wat dat nog uitmaakt qua levertijd etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 07:58

Rianata

Have you played Atari today?

Voor diegenen die het interessant vinden en willen vergelijken:
  • vanochtend om 7 uur vertrokken met 3 volwassenen en 2 kleinere reiskoffers (zonvakantie) naar Eindhoven Airport. 158KM enkele reis. Totaal afgerond om de nabij 320KM. Dat zal krap worden...
  • opgeladen tot 100%, aangegeven om 7.00u te vertrekken. Auto was keurig voorverwarmd in de carrosserie en accupakket waarschijnlijk ook (start met 45kW/h, onvoorverwarmd begint ie nog wel eens in de +100kW/h
  • range assistant aan vanaf het begin, interieur stand 20c, stoelverwarming en stuur op standje 1, buiten was het 0c, waarbij de buitentemperatuur gedurende de gehele rit langzaam naar 3c kroop
  • combinatie van 50, 80 en 100km/u wegennet, waarbij de snelweg de overhand had uiteraard. Meestal rij ik 5 tot 10KM (op de teller) harder dan toegestaan
  • fervent liefhebber van OPD en daar waar het rustig is de combi ACC+PA, wat alleen op de terugweg lukte
  • nog steeds rijdend op de 19" zomerbanden, nu 1 jaar oud, 1,5 maand geleden ongeveer opnieuw uitgelijnd en voor zover ik weet obv bestelling ook uitgerust met warmtepomp
  • volgens Google Maps had ik het net wel / net niet gehaald; 50% SOC over in Eindhoven, met een gemiddeld verbruik van 24,7kW/h en gemiddelde snelheid van 95KM/u
  • de gok niet genomen en op advies van de P8 een pitstop gemaakt bij een FastNed station (De Stomp) en in 11 minuten 23kW/h bijgeladen, waarmee ik zonder stress thuis kwam en hem daar weer aan de lader thuis heb gehangen met een totaal verbruik van 24,5kW/h over de gehele 320KM
Conclusie: mijn vertrouwen in mijn P8 is nog rotsvast en ook in de koudere maanden zie ik het met vertrouwen tegemoet, waarbij ik dus echt wel de verbeteringen zie t.o.v. vorige winter, waar mijn verbruik substantieel hoger lag. Ik kan mij herinneren dat ik dan meer richting de 27 a 28kW/h ging in dergelijke condities.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spanky79
In Nederland is momenteel range anxiety echt niet nodig. Fastned en andere snelladers zijn zo veel beschikbaar dat je altijd wel ergens kunnen bijladen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RJV2

RJV2

P8

Vandaag bij de dealer geweest voor wat issues, met name verbindingsproblemen. TCAM module is gereset. Alle verbingen weer OK en profielen waren er allemaal nog.

Grootste nieuws is dat ze ook versie 1.8 hebben geïnstalleerd. Nog geen volledige controle kunnen doen maar de bugs rond weergave SoC en laadinstellingen lijkt weg. Timers voor voorverwarmen kan ik weer instellen. So far, so good.
En, we kunnen nu ook het laden programmeren!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHCdexL1fA0eSscuWXaDv4AAy_M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMiGEjejE8OyfL4vMXEKGkRg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKOxrkPcLsMwg6_GtegBu_f1GNs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vOEjTL7QWg5YIGsQ6xCW0cRI.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsmit01
Kijk! Dat is interessant. Hopelijk komt de OTA ook snel

BMW 330e Touring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
RJV2 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:45:
Vandaag bij de dealer geweest voor wat issues, met name verbindingsproblemen. TCAM module is gereset. Alle verbingen weer OK en profielen waren er allemaal nog.

Grootste nieuws is dat ze ook versie 1.8 hebben geïnstalleerd. Nog geen volledige controle kunnen doen maar de bugs rond weergave SoC en laadinstellingen lijkt weg. Timers voor voorverwarmen kan ik weer instellen. So far, so good.
[Afbeelding][Afbeelding]
Wel vrij lelijk opgelost in dat display zeg, met die tijden in zulke grote letters.
En hoe werkt het eigenlijk? Kun je ook instellen dat je wilt dat de auto om 8:00 op 100% is? Of alleen begin en eindtijden? Want dan moet je dus zelf gaan inschatten hoe snel er geladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJV2

RJV2

P8

JTHZZ schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:56:
[...]

Wel vrij lelijk opgelost in dat display zeg, met die tijden in zulke grote letters.
En hoe werkt het eigenlijk? Kun je ook instellen dat je wilt dat de auto om 8:00 op 100% is? Of alleen begin en eindtijden? Want dan moet je dus zelf gaan inschatten hoe snel er geladen wordt.
Ik zie niet dat je een waarde op een tijd kunt instellen. Maar het is toch ook geen probleem als de auto eerder vol is? Waarom uitstellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
RJV2 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:05:
[...]

Ik zie niet dat je een waarde op een tijd kunt instellen. Maar het is toch ook geen probleem als de auto eerder vol is? Waarom uitstellen?
Het enige waarvoor ik die timer zou gebruiken is om te voorkomen dat de auto langere tijd met 100% zou staan. Dat is slecht voor de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 17:45
Als ik wegrijd speelt de muziek verder.
Wat ik raar vind is dat je niet kan zien of bijv. de radio of spotify de muziek produceert?

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Rianata schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:53:
Voor diegenen die het interessant vinden en willen vergelijken:
  • vanochtend om 7 uur vertrokken met 3 volwassenen en 2 kleinere reiskoffers (zonvakantie) naar Eindhoven Airport. 158KM enkele reis. Totaal afgerond om de nabij 320KM. Dat zal krap worden...
  • opgeladen tot 100%, aangegeven om 7.00u te vertrekken. Auto was keurig voorverwarmd in de carrosserie en accupakket waarschijnlijk ook (start met 45kW/h, onvoorverwarmd begint ie nog wel eens in de +100kW/h
  • range assistant aan vanaf het begin, interieur stand 20c, stoelverwarming en stuur op standje 1, buiten was het 0c, waarbij de buitentemperatuur gedurende de gehele rit langzaam naar 3c kroop
  • combinatie van 50, 80 en 100km/u wegennet, waarbij de snelweg de overhand had uiteraard. Meestal rij ik 5 tot 10KM (op de teller) harder dan toegestaan
  • fervent liefhebber van OPD en daar waar het rustig is de combi ACC+PA, wat alleen op de terugweg lukte
  • nog steeds rijdend op de 19" zomerbanden, nu 1 jaar oud, 1,5 maand geleden ongeveer opnieuw uitgelijnd en voor zover ik weet obv bestelling ook uitgerust met warmtepomp
  • volgens Google Maps had ik het net wel / net niet gehaald; 50% SOC over in Eindhoven, met een gemiddeld verbruik van 24,7kW/h en gemiddelde snelheid van 95KM/u
  • de gok niet genomen en op advies van de P8 een pitstop gemaakt bij een FastNed station (De Stomp) en in 11 minuten 23kW/h bijgeladen, waarmee ik zonder stress thuis kwam en hem daar weer aan de lader thuis heb gehangen met een totaal verbruik van 24,5kW/h over de gehele 320KM
Conclusie: mijn vertrouwen in mijn P8 is nog rotsvast en ook in de koudere maanden zie ik het met vertrouwen tegemoet, waarbij ik dus echt wel de verbeteringen zie t.o.v. vorige winter, waar mijn verbruik substantieel hoger lag. Ik kan mij herinneren dat ik dan meer richting de 27 a 28kW/h ging in dergelijke condities.
Blijft bijzonder hoor. Ik reed vandaag ook een stuk van 170km en ik zat op een gemiddelde van 27,9. Fors hoger dan jouw dus. Als ik je verhaal zo lees kom je ook een beetje uit het oosten / richting Arnhem? bij de Stomp laad ik ook wel eens als ik vanuit brabant (werk) terugkom.

Verder beetje dezelfde omstandigheden als jou behalve dat ik dus NIET kan voorverwarmen (accu). Zou dat dan echt dat verschil maken? Dan moeten we maar snel een te koop bord in de tuin zetten zodat we daadwerkelijk kunnen verhuizen :)

want als het nog wat kouder gaat worden met regen/sneeuw en vorst etc dan ben ik bang dat ik zo weer door die 30kWh schiet. En dat wil je nou juist NIET deze winter want dan schiet je weinig op ivm vorige winter.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 03-12-2021 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Waterblok schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:09:
Wat ik raar vind is dat je niet kan zien of bijv. de radio of spotify de muziek produceert?
Klopt …..en de range assistant is ook niet te zien als Maps open staat.
Staat nog op de todo list……..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Juancho schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:17:
[...]

Blijft bijzonder hoor. Ik reed vandaag ook een stuk van 170km en ik zat op een gemiddelde van 27,9. Fors hoger dan jouw dus. Als ik je verhaal zo lees kom je ook een beetje uit het oosten / richting Arnhem? bij de Stomp laad ik ook wel eens als ik vanuit brabant (werk) terugkom.

Verder beetje dezelfde omstandigheden als jou behalve dat ik dus NIET kan voorverwarmen (accu). Zou dat dan echt dat verschil maken? Dan moeten we maar snel een te koop bord in de tuin zetten zodat we daadwerkelijk kunnen verhuizen :)

want als het nog wat kouder gaat worden met regen/sneeuw en vorst etc dan ben ik bang dat ik zo weer door die 30kWh schiet. En dat wil je nou juist NIET deze winter want dan schiet je weinig op ivm vorige winter.
Kampen vs Zwolle, dus daar zit het verschil ook niet in 8)

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Waterblok schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:09:
Hoe bedoel je dit precies? Je ziet toch op je homescreen in het 2de blok welke audio bron (radio/spotify etc\) je aan hebt staan?

@Rianata Kampen is wel heel dichtbij, zeker gezien de kant van Zwolle waar ik woon :). Toevallig! En naar Eindhoven, lees PSV, gaan we ook vaak. Of beter gezegd, gingen we ivm lege stadions... Dus die rit ken ik goed. En wij haalden dat tot op heden nooit in 1x. Zomers wel bijna, maar echt met een paar procent en zover laten we het nooit komen. Dan maar even 5 of 10 minuten snelladen bij Arnhem. Wel jammer, want die afstand, zon 350km is wel een bepaalde grens voor ons. Ik had gehoopt dat dat met de 1.7 update wel zou kunnen, dat je bijv. met 10% thuis aan zou komen. Maar helaas.... En met het verbruik van nu, weer +27kWh al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Juancho schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:17:
[...]

Verder beetje dezelfde omstandigheden als jou behalve dat ik dus NIET kan voorverwarmen (accu). Zou dat dan echt dat verschil maken? Dan moeten we maar snel een te koop bord in de tuin zetten zodat we daadwerkelijk kunnen verhuizen
Kun je aan een publieke laadpaal niet voorverwarmen? Werkt dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
JTHZZ schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:54:
[...]

Kun je aan een publieke laadpaal niet voorverwarmen? Werkt dat niet?
Dat werkt wel maar je laadt dan nou eenmaal minder snel gericht om zo maar te zeggen. Niet altijd voor een langere rit wat je wel doet aan je eigen laadpaal.

Ik laad bijv vaak overdag als ik thuis werk. Volgende ochtend een lange rit en je zit al. Of je laad wel snachts maar dan is de auto al lang vol voor vertrek en dus is de accu weer koud. Morgen een situatie dat het als het goed is wel lukt. Auto is nu 12% en om 1600 uur moeten we een stukje rijden. Dus morgenochtend aan de laadpaal tot 90% en dan is de accu hopelijk voorverwarmd.

Tis gewoon lang niet altijd praktisch dat voorverwarmen icm publieke palen.

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 03-12-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Juancho schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:40:
[...]

Hoe bedoel je dit precies? Je ziet toch op je homescreen in het 2de blok welke audio bron (radio/spotify etc\) je aan hebt staan?
Je ziet je muziekbronnen dan op een rijtje maar je kan toch niet zien welke actief is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Waterblok schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:40:
[...]

Je ziet je muziekbronnen dan op een rijtje maar je kan toch niet zien welke actief is?
Jawel hoor. Sterker nog. Als Spotify afspeelt zie je zelfs de artiest en nummer... Wat jij ziet is de andere view. Je moet even swipen (links of rechts) denk ik. Dan zie je de bron die speelt. Niet iedereen weet misschien nog dat je op het hoofdscherm, dus met de 4 tegels, je die tegels kan swipen naar links en rechts. Volgens mij is rechts de bron keuze (waar jij het over had) en naar links nog wat extra opties zoals bij Spotify bedieningsknoppen.

Zie hier een oudere foto van mij, eerder hier gepost vanwege het irritante Google podcast issue. Dan zie je toch echt overduidelijk dat Spotify afspeelt ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UBh9AP-7R9wUSVZ_-_GYzxyzHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIusRq3myzqUBFGn8zrikI5w.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door Juancho op 03-12-2021 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Texie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-07 21:53
Juancho schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:24:
[...]

Dat werkt wel maar je laadt dan nou eenmaal minder snel gericht om zo maar te zeggen. Niet altijd voor een langere rit wat je wel doet aan je eigen laadpaal.

Ik laad bijv vaak overdag als ik thuis werk. Volgende ochtend een lange rit en je zit al. Of je laad wel snachts maar dan is de auto al lang vol voor vertrek en dus is de accu weer koud. Morgen een situatie dat het als het goed is wel lukt. Auto is nu 12% en om 1600 uur moeten we een stukje rijden. Dus morgenochtend aan de laadpaal tot 90% en dan is de accu hopelijk voorverwarmd.

[...]

[...]

Zou mooi zijn als je straks kan instellen hoe laat je auto vol moet zijn in plaats van hoe laat hij moet beginnen met opladen.

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Texie schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:55:
[...]

[...]

[...]

Zou mooi zijn als je straks kan instellen hoe laat je auto vol moet zijn in plaats van hoe laat hij moet beginnen met opladen.
Als je via de Allego app laadt kan je wel je vertrektijd instellen. Maar ik weet niet of dit werkt met Volvo en het voorverwarmen van de accu. Zal het eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:25:
[...]

Klopt …..en de range assistant is ook niet te zien als Maps open staat.
Staat nog op de todo list……..
Hoe bedoel je dit? Want split screen gaat zeer waarschijnlijk niet gemaakt worden. Pas in de volgende generatie modellen met groter scherm..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MoR-MooN
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Het kan nog dit jaar. Ik kreeg vanmiddag deze foto doorgestuurd. Mijn P6 Pro wordt van de wagen afgereden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHQYeQAYRj5Zbw6wK5UumG07B1U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l3TozipXpw3wWtzd7HO1dtBv.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
Juancho schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:07:
[...]

Ah ok. Dan is het me niet echt opgevallen denk ik. Want ik heb wel heel vaak ACC aan op de snelweg, zeker nu het vaak rustig is. Zal er eens op letten. Neem aan dat de auto alleen versnelt als daar ruimte voor is wbt afstand voorligger rechterbaan? En dat dat ook weer gekoppelt is aan de ingegeven afstand streepjes?
Wel je knipperlicht gebruiken als je gaat inhalen hè Juancho? Je rijdt geen BMW! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
Juancho schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:54:
[...]

Jawel hoor. Sterker nog. Als Spotify afspeelt zie je zelfs de artiest en nummer... Wat jij ziet is de andere view. Je moet even swipen (links of rechts) denk ik. Dan zie je de bron die speelt. Niet iedereen weet misschien nog dat je op het hoofdscherm, dus met de 4 tegels, je die tegels kan swipen naar links en rechts. Volgens mij is rechts de bron keuze (waar jij het over had) en naar links nog wat extra opties zoals bij Spotify bedieningsknoppen.

Zie hier een oudere foto van mij, eerder hier gepost vanwege het irritante Google podcast issue. Dan zie je toch echt overduidelijk dat Spotify afspeelt ;)

[Afbeelding]
Heb jij die app ook nog steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
De Duitse Volvo site heeft de MY23 opties live:

https://www.volvocars.com...oken=18044759384794884166

Ik las op een UK forum dit:

"Production starts in May 2022. No more orders are taken for MY22 from 3rd Dec 2021, all previous orders awaiting a built date are in a holding pen, on the 6th Dec dealers will be informed which cars have a place on the line for MY22 builds and which will need to go back to the customer and sort a MY23 out".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 23:47:
[...]

Hoe bedoel je dit? Want split screen gaat zeer waarschijnlijk niet gemaakt worden. Pas in de volgende generatie modellen met groter scherm..
De vraag is gesteld of basis info kan worden overgehaald naar het bestuurders scherm: zoals range, spelend nummer of zender etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Rude-Dog schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 09:46:
De Duitse Volvo site heeft de MY23 opties live:

https://www.volvocars.com...oken=18044759384794884166

Ik las op een UK forum dit:

"Production starts in May 2022. No more orders are taken for MY22 from 3rd Dec 2021, all previous orders awaiting a built date are in a holding pen, on the 6th Dec dealers will be informed which cars have a place on the line for MY22 builds and which will need to go back to the customer and sort a MY23 out".
Mijn dealer vertelde dat er voor NL geen productie plaatsen meer vrij zijn, sterker nog dat er een paar honderd plaatsen zijn afgeroomd ten gunste van andere markten waar de P8/P6 nog gepushed moeten worden. Dus voor NL betekent dat volgens hem: nu bestellen is pas in juli of augustus krijgen

En dat ze de MY23 gegevens in DE al in de openbaarheid hebben gegooid is een pijnlijk foutje. Zelfs op de pers informatie site van Volvo SE was officieel nog niets te zien.

[ Voor 13% gewijzigd door Mga1600 op 04-12-2021 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spanky79
MoR-MooN schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 00:11:
Het kan nog dit jaar. Ik kreeg vanmiddag deze foto doorgestuurd. Mijn P6 Pro wordt van de wagen afgereden.

[Afbeelding]
Mooi kleurtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
Mga1600 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:29:
[...]

Mijn dealer vertelde dat er voor NL geen productie plaatsen meer vrij zijn, sterker nog dat er een paar honderd plaatsen zijn afgeroomd ten gunste van andere markten waar de P8/P6 nog gepushed moeten worden. Dus voor NL betekent dat volgens hem: nu bestellen is pas in juli of augustus krijgen

En dat ze de MY23 gegevens in DE al in de openbaarheid hebben gegooid is een pijnlijk foutje. Zelfs op de pers informatie site van Volvo SE was officieel nog niets te zien.
Ik heb geen idee hoe het dan gaat. Ik heb een MY22 P6 via leaseplan besteld, week of 3 terug. Dealer zei februari/maart tegen me donderdag. Als het gedaan is met de productie, moeten we dan sowieso geen bericht krijgen dat het MY23 wordt? Lijkt me toch onhandig dat ze na juli nog MY22 zouden moeten bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Rude-Dog schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:36:
[...]

Ik heb geen idee hoe het dan gaat. Ik heb een MY22 P6 via leaseplan besteld, week of 3 terug. Dealer zei februari/maart tegen me donderdag. Als het gedaan is met de productie, moeten we dan sowieso geen bericht krijgen dat het MY23 wordt? Lijkt me toch onhandig dat ze na juli nog MY22 zouden moeten bouwen?
Née, dat bedoelde de dealer niet. Als je auto in de planning zit is het natuurlijk o.k. en krijg je je my22. Maar als je er nu een zou bestellen schuift hij door tot na de zomer shutdown en is het MY23.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
RJV2 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:45:

[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi zo! Maar waar ik vooral in geïnteresseerd ben: met 1.8 moet je ook verbeterde ACC en PA hebben. Al getest of dat anders voelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mwah... alleen shades of grey... Ben zo blij met rood :)

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
Claude schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:09:
[...]

Mwah... alleen shades of grey... Ben zo blij met rood :)
Ik ben niet echt een bandenspecialist maar lijkt het nou dat MY23 een ander soort banden krijgt in die configurator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
Mga1600 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:40:
[...]

Née, dat bedoelde de dealer niet. Als je auto in de planning zit is het natuurlijk o.k. en krijg je je my22. Maar als je er nu een zou bestellen schuift hij door tot na de zomer shutdown en is het MY23.
Ik bedoelde meer gebaseerd op die UK forum post. Maar denk dat je gelijk hebt idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
Juancho schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:54:
[...]

Ha ja ik zie het, kom in de praktijk nauwelijks in hoofdscherm....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:25:
[...]

De vraag is gesteld of basis info kan worden overgehaald naar het bestuurders scherm: zoals range, spelend nummer of zender etc.
Er is al heel duidelijk door Volvo NL gecommuniceerd dat er GEEN extra schermen en/of aanpassingen in het scherm gaan komen. Die voor je neus dan. Ook door Robert zelf in 1 van die Q&A sessies.

Dus het zou me verbazen als ze dat toch gaan doen. Zou top zijn hoor want er is nog zoveel meer prettigs mogelijk in het scherm voor je neus. Dat is een prachtig scherm maar je kan er zo weinig mee. Zo jammer!

@JohnDoe77 ja ik heb die Google Podcast app nog. Iedereen als het goed is. Wel is het zo dat die minder vaak vanzelf op de voorgrond komt maar het gebeurt nog altijd wel 1 of 2 keer op een langere rit.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 04-12-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:28:
[...]

Er is al heel duidelijk door Volvo NL gecommuniceerd dat er GEEN extra schermen en/of aanpassingen in het scherm gaan komen. Die voor je neus dan. Ook door Robert zelf in 1 van die Q&A sessies.

Dus het zou me verbazen als ze dat toch gaan doen. Zou top zijn hoor want er is nog zoveel meer prettigs mogelijk in het scherm voor je neus. Dat is een prachtig scherm maar je kan er zo weinig mee. Zo jammer!

@JohnDoe77 ja ik heb die Google Podcast app nog. Iedereen als het goed is. Wel is het zo dat die minder vaak vanzelf op de voorgrond komt maar het gebeurt nog altijd wel 1 of 2 keer op een langere rit.
Hoeft geen scherm te zijn, gewoon een tekst regeltje in de bestaande schermen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dat snap ik maar ook aanpassingen zouden niet gedaan worden. 1 leeg scherm met alleen je teller en evt navigatie pijl en 1 maps scherm.

Maargoed, als ze daarop terug komen juich ik het alleen maar toe hoor. Daar niet van 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:20
Bens XC40P8 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:18:
[...]

Ben bang van niet, want accupakket is ook iets kleiner
Toch is de WLTP groter: 421 vs 416.
Zal in de praktijk dus weinig uitmaken, ik ben alleen bang dat met snelweg kilometers de P8 wel wat meer range zal hebben. Laat ik dat nu net veel doen. (P6 pro besteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Texie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-07 21:53
Juancho schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 23:05:
[...]

Als je via de Allego app laadt kan je wel je vertrektijd instellen. Maar ik weet niet of dit werkt met Volvo en het voorverwarmen van de accu. Zal het eens testen.
Maar dat werkt waarschijnlijk niet bij thuis opladen via bijvoorbeeld de Wallbox. Zou toch echt een functie in de Volvo moeten zijn.

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
De Wallbox stel je begin en eindtijd in, maar die weet niet hoe lang nodig is om tot je ingestelde max SOC te laden.
De auto weet dat wel maar pas als je aan het laden bent geef ie dat weer.

Denk dat je hem kan insteken, op de weergave eindtijd wachten en dan de Wallbox instellen voor een periode gelijk of langer aan wat de auto weergaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Texie schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:55:
[...]

[...]

[...]

Wat is daar het voordeel van? Starttijd kan van belang zijn bij een lager tarief vanaf bepaalde tijd. De eindtijd wordt bepaald door de laad snelheid van auto en paal. De auto weet toch niet van te voren wat de fluctuaties van de paal zijn? Ik lees hier wel eens verhalen dat de stroom soms gehalveerd wordt als er een Zoë naast komt staan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Mga1600 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 17:39:
[...]

Wat is daar het voordeel van? Starttijd kan van belang zijn bij een lager tarief vanaf bepaalde tijd. De eindtijd wordt bepaald door de laad snelheid van auto en paal. De auto weet toch niet van te voren wat de fluctuaties van de paal zijn? Ik lees hier wel eens verhalen dat de stroom soms gehalveerd wordt als er een Zoë naast komt staan laden.
Al gezegd, het is slecht voor een accu om hem langere tijd met 100% te laten staan. Dus ik zou het liefst zo laat mogelijk voor een lange rit de auto helemaal vol laden. Nu moet ik dat zelf dus gaan inschatten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
JTHZZ schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 17:43:
[...]

Al gezegd, het is slecht voor een accu om hem langere tijd met 100% te laten staan. Dus ik zou het liefst zo laat mogelijk voor een lange rit de auto helemaal vol laden. Nu moet ik dat zelf dus gaan inschatten
Ja dat je 100% moet vermijden tenzij het een keertje echt niet ander kan is wel algemeen bekend. Dus gebruik je dat zelden toch? En dan zal die hele enkele keer dat je auto misschien een paar uur op 100% zou staan toch ook geen drama?

Maar ik vind de oplossing die jij wilt met een eindtijd ingewikkeld:

Ik zie 2 situaties:
1) ofwel je laadt op straat bij een publieke laadpaal. Soms sta je daar alleen, soms niet. Maar hoe moet de auto nou weten hoeveel laadstroom je bij een publieke paal zult gaan krijgen? Dat fluctueert volgens de heren hier enorm. Soms moet je de stroom delen, soms stort het in door onbekende reden. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar dat is wat ik hier lees. Maar bovenal is het niet erg sociaal om je auto nodeloos uren bij een laadpaal te hebben staan terwijl hij wacht op een start.
2) ofwel je hebt een eigen Wallbox of paal, maar dan is het toch helemaal geen punt? Dan heb je nagenoeg constant 11 kw tot aan de eindstreep. Dat is dus globaal 10% van je accu per uur. Daarmee is het inschatten hoe laat hij moet beginnen toch ook niet echt een hele opgave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJV2

RJV2

P8

Mga1600 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:53:
[...]

Mooi zo! Maar waar ik vooral in geïnteresseerd ben: met 1.8 moet je ook verbeterde ACC en PA hebben. Al getest of dat anders voelt?
Nee, nog niet getest.
Wel een reset gedaan, terug naar fabrieksinstellingen. Zodat ik geen last meer had van gekoppeld apparaat dat geen verbinding meer had. Gewoon helemaal opnieuw beginnen. Klusje maar beter dan weer een bezoek aan de dealer. Misschien kon het al in 1.7 maar in 1.8 is dat gewoon goed geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KristofVerh
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-08 20:48
Mga1600 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:29:
[...]

Mijn P6 Plus besteld op 3/12, benieuwd wat het dan wordt MY22 of 23 ?

Ook op BE site al te configureren
https://www.volvocars.com...oken=12125363108325881799

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Mga1600 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 18:09:
[...]

Ja dat je 100% moet vermijden tenzij het een keertje echt niet ander kan is wel algemeen bekend. Dus gebruik je dat zelden toch? En dan zal die hele enkele keer dat je auto misschien een paar uur op 100% zou staan toch ook geen drama?

Maar ik vind de oplossing die jij wilt met een eindtijd ingewikkeld:

Ik zie 2 situaties:
1) ofwel je laadt op straat bij een publieke laadpaal. Soms sta je daar alleen, soms niet. Maar hoe moet de auto nou weten hoeveel laadstroom je bij een publieke paal zult gaan krijgen? Dat fluctueert volgens de heren hier enorm. Soms moet je de stroom delen, soms stort het in door onbekende reden. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar dat is wat ik hier lees. Maar bovenal is het niet erg sociaal om je auto nodeloos uren bij een laadpaal te hebben staan terwijl hij wacht op een start.
2) ofwel je hebt een eigen Wallbox of paal, maar dan is het toch helemaal geen punt? Dan heb je nagenoeg constant 11 kw tot aan de eindstreep. Dat is dus globaal 10% van je accu per uur. Daarmee is het inschatten hoe laat hij moet beginnen toch ook niet echt een hele opgave?
Ik kom er wel uit maar het is mijn enige echt nuttige case voor deze functie. En zo simpel is het zelfs thuis niet: omrekenen % naar kWh, laadverliezen en trager laden vanaf 90%. Maar met een paar keer uitproberen lukt het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:34
Ik vraag me af of de laad-timer maar 1 tijd kan opslaan of dat je er meerdere kan toevoegen. Bv zag ik dat je bij Audi meerdere kan opgeven, nu afhankelijk van de dag, en dat je dat ook gewoon via de App kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJV2

RJV2

P8

TheRebell schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:08:
Ik vraag me af of de laad-timer maar 1 tijd kan opslaan of dat je er meerdere kan toevoegen. Bv zag ik dat je bij Audi meerdere kan opgeven, nu afhankelijk van de dag, en dat je dat ook gewoon via de App kan doen.
Er is maar één timer. Die geldt dan voor alle dagen van de week. Dus andere instelling voor weekend is er niet. En je moet dus wel even nadenken wanneer je hem overdag ergens wilt bijladen. Dat doet hij dan dus niet als je een timer hebt ingesteld voor laden op nachttarief. Er is wel duidelijk verschil te zien bij uitgesteld laden. De ring rond het display achter het stuur is dan blauw, ipv groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
TheRebell schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:08:
Zou volgens de release notes bij de Volvo ook met de app kunnen …..

Pagina: 1 ... 33 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"