Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GZL
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 25-07-2024

GZL

nikagl schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:44:
Iemand anders ook dat zijn Oncall app blijft hangen op "Aanmelden ..."? Is sinds een weekje ofzo en hij komt er niet uit (ook niet na killen of restart van het toestel)...
[Afbeelding]
Dat heb ik inderdaad ook, sinds (eer)gisteren. Ook na een herstart van de telefoon werkt het niet (Samsung S20).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:54
GZL schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:49:
[...]

Dat heb ik inderdaad ook, sinds (eer)gisteren. Ook na een herstart van de telefoon werkt het niet (Samsung S20).
ik heb dit ook gehad een paar weken terug. Ik heb uiteindelijk de app verwijderd en er opnieuw opgezet. Dat heeft het probleem verholpen.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
myutopia schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:59:
[...]

Ik heb maar een vraag die mij o zo simpel lijkt. Waarom is er geen plek waar iedereen z'n bugs kan melden. Gewoon zoals dat gaat bij de meeste grote software projecten. Dit zorgt voor meer input en overzicht. Als iets gefixed hebben kunnen ze het daar laten zien en zeggen in welke release het komt. Het zorgt ook voor begrip omdat mensen vooruitgang zien.
Neem ik mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:41
@nikagl @GZL dit heb ik wekenlang gehad. Na de boel met de dealer opnieuw ingesteld te hebben werkte het weer. Maar zelfs toen moest de auto een nachtje bij de dealer logeren omdat het daar ook niet lukte. De volgende ochtend... werkte het weer.

Vraagje, ik zie voor het eerst een sterretje bij de accu. Houdt dit dus in dat de accu erg koud is (het was vannacht natuurlijk koud) en het aangeeft dat je verbruik hoog ligt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tx09fbC0_Vo3SBr0bYD4vi2tgRA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LLWeJWxYoD22wE3OfvIc6PCl.jpg?f=user_large

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Juancho schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:12:
[...]

Zou het niet hele vreemd zijn als het via handmatig starten niet gebeurt? Of wat kan de redenen zijn waarom het accu voorverwarmen dan niet kan?
Hele goede vraag. Ik ga alleen maar af op wat Polestar heeft gecommuniceerd bij P1.7 en daar ging het alleen over de timers. En ik zie zelf ook geen effect met handmatig voorverwarmen. Logisch vind ik het ook niet, maar daar zijn wel meer voorbeelden van.. iets met een knopje op het stuur bijvoorbeeld wat plotseling werd veranderd })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-03 13:21
nikagl schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:47:
[...]

Ik heb alleen meegemaakt dat maps soms blijft hangen en een herstart (home-knop) dat oplost. Doe ik overigens gewoon tijdens het rijden... wel spannend de eerste keer ;)

De aanjager (linker knopje) werkt bij mij overigens niet in de eerste paar minuten na start. Die doe ik altijd via het beeldscherm, dan werkt het wel...
Dat van Maps heb ik idd ook eerder gehad. Maar dat het erop lijkt dat het hele infotainment systeem is vastgelopen heb ik niet eerder meegemaakt.

En dat resetten tijdens het rijden is wellicht ook handig om te weten :)
Nu had ik als voordeel dat het maar een ritje was van minder dan een km.

XC40 P8 [MY21] / 20" / Warmtepomp / Grijs / Panoramadak

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
Nou, om maar een beetje tegenwicht te bieden mbt alle klachten over zaken die net niet helemaal werken: hier na het installeren van 1.7 en een factory reset bij de dealer (en alles even opnieuw instellen) werkt alles als vanouds.

Dus geen glitches mbt google maps. Volvo app is netjes gekoppeld en reageert snel mbt de SoC etc. Geen rare getallen mbt accupercentages. De voorverwarming lijkt prima te werken en dus geen torenhoog verbruik bij wegrijden meer met de timer, lijkt of handmatig voorverwarmen ook wat doet (maar dat had ik wat kort vooraf aangezet).

De hele discussie mbt AP/ACC heb ik geen last van. Ik zet AP aan op de snelweg en op een drukker/lastiger punt neem ik het weer over. Werkt prima en op buitenwegen gebruik ik geen AP, dan rijd ik sowieso liever zelf. Ik denk trouwens dat de reden voor het pushen van de AP is dat ze zoveel mogelijk data nodig hebben om hem beter te maken. Als mensen hem niet gebruiken dan bouw je ook niet zo snel gebruikservaring op.

Kortom: probleemloze auto weer hier.

Ben het wel eens met de mensen die meer keuze willen. Geef het ons - ik zou bijvoorbeeld creep willen uitzetten zonder OPD te gebruiken. Maar ik vind dat echt een minimaal detail, ik geniet van de power, het comfort, range is voldoende voor mijn rijgedrag en ik ben met laden minder tijd kwijt dan met een ICE, want ik kom nooit meer bij een tankstation. Die twee keer dat ik even heb bijgeladen was bij een lange rit waaerbij ik sowieso een plaspauze nodig had. Laden is dus itt tanken ineens samen komen te vallen met ergens aankomen, of een korte plas/koffiepauze op lange ritten. In totaal ben ik dus minder tijd kwijt aan mijn auto 'voeden' dan met mijn vorige diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 16:08
Juancho schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:58:
@nikagl @GZL dit heb ik wekenlang gehad. Na de boel met de dealer opnieuw ingesteld te hebben werkte het weer. Maar zelfs toen moest de auto een nachtje bij de dealer logeren omdat het daar ook niet lukte. De volgende ochtend... werkte het weer.

Vraagje, ik zie voor het eerst een sterretje bij de accu. Houdt dit dus in dat de accu erg koud is (het was vannacht natuurlijk koud) en het aangeeft dat je verbruik hoog ligt?

[Afbeelding]
Het is een passieve waarschuwing om te vertellen dat door de kou de accu prestaties niet optimaal zijn. Zegt dus niets over wel of niet voorgewarmd zijn. Hij verschijnt ook als je accu op temperatuur is.

Dit stond in de release notes: Bij koude weersomstandigheden verschijnt naast de indicatie voor het accuniveau een sneeuwvlokpictogram om te laten weten of de bruikbare accucapaciteit beperkt wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Mga1600 op 26-11-2021 10:28 ]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:06

Lancer

What the......

Die discussie hebben we in de eerste meeting met Volvo al naar voren gebracht, zelfs met het aanbod om het te organiseren. Volvo wilde er toen niet aan. Maar misschien wel eens goed om ze er nog eens aan te herinneren.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
Mga1600 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:26:
[...]

Het is een passieve waarschuwing om te vertellen dat door de kou de accu prestaties niet optimaal zijn. Zegt dus niets over wel of niet voorgewarmd zijn. Hij verschijnt ook als je accu op temperatuur is.

Dit stond in de release notes: Bij koude weersomstandigheden verschijnt naast de indicatie voor het accuniveau een sneeuwvlokpictogram om te laten weten of de bruikbare accucapaciteit beperkt wordt.
Wat @Mga1600 aangeeft klopt,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4Ux9ORFSFPdmvajaqKTKhwYz5c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjxjqlLcoofUepeqZC3ptcGe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_fQkv1rQKksBNlH7etgFIaQC1c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0c2ON6EiaWrnqhsmdozR3FN4.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
vandaag sinds maanden ineens geen internet meer (reset werkt niet, ook niet via de ontwasem knop)
Auto staat nu geparkeerd.. vanmiddag nog maar eens checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
4v4t4r schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:14:
vandaag sinds maanden ineens geen internet meer (reset werkt niet, ook niet via de ontwasem knop)
Auto staat nu geparkeerd.. vanmiddag nog maar eens checken.
Bijna einde maand, data bundel bij Tmobile is bijna op ;)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
Lancer schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:25:
[...]

Die discussie hebben we in de eerste meeting met Volvo al naar voren gebracht, zelfs met het aanbod om het te organiseren. Volvo wilde er toen niet aan. Maar misschien wel eens goed om ze er nog eens aan te herinneren.
Done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
JTHZZ schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:13:
[...]

Hele goede vraag. Ik ga alleen maar af op wat Polestar heeft gecommuniceerd bij P1.7 en daar ging het alleen over de timers. En ik zie zelf ook geen effect met handmatig voorverwarmen. Logisch vind ik het ook niet, maar daar zijn wel meer voorbeelden van.. iets met een knopje op het stuur bijvoorbeeld wat plotseling werd veranderd })
Nog gevonden in de FAQ bij Polestar support, even er vanuit gaande dat dat in de P8 nu hetzelfde werkt.
Hoe werkt preconditioning van de accu in verhouding tot klimaattimers? Is dit niet hetzelfde als dat wat eerder al was vrijgegeven?

Eerder dit jaar hebben we preconditioning van de accu vrijgegeven als de auto op een AC-lader is aangesloten. Deze functie bereidt de accu voor op optimale efficiëntie naar het einde van de laadcyclus wanneer u boven de 80% laadt. We hebben deze functie nu ook gekoppeld aan de klimaattimer. Doorgaans zul je de klimaattimer hebben ingesteld om de auto op tijd voor je rit te conditioneren, en nu is preconditioning van de accu mogelijk binnen hetzelfde tijdsbestek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-08 15:25
DarkShadow schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 07:29:
[...]

Het is idd vaak teveel, maar wat serieus een grotere issue is, is dat hij soms heel hard afremt als je in een bocht zit en hij denkt dat er iemand voor je invoegt (terwijl dat niet gebeurd, maar bv wel op de baan naast je). Laatst leverde mij dat voor het eerst een echt gevaarlijke situatie op, mijn Volvo ging op een 100 stuk vol in de rem (tot 50), terwijl auto achter mij dat dus voor niks ook moest doen en gevaarlijk dicht op mij zat. Die zal niet blij zijn geweest.
Rij nu een jaartje in de P8 en heb dit soort ervaringen nog niet veel gehad. Maar gisteren een ritje Noord-Holland - Achterhoek vise versa, dik 400 km vooral snelweg. Met 3 voor mij spontane afremreacties van de P8 waarvoor in mijn beleving geen enkele aanleiding was. Ook bij wisselen van baan en bij invoegen van andere auto's reageerde de P8 voor mijn gevoel nerveuzer dan voorheen. Mijn passagier vergeleek de P8 met een harmonica. Zou toch niet ook een gevolg van de 1.7 update zijn?

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Petzun schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:52:
[...]

Rij nu een jaartje in de P8 en heb dit soort ervaringen nog niet veel gehad. Maar gisteren een ritje Noord-Holland - Achterhoek vise versa, dik 400 km vooral snelweg. Met 3 voor mij spontane afremreacties van de P8 waarvoor in mijn beleving geen enkele aanleiding was. Ook bij wisselen van baan en bij invoegen van andere auto's reageerde de P8 voor mijn gevoel nerveuzer dan voorheen. Mijn passagier vergeleek de P8 met een harmonica. Zou toch niet ook een gevolg van de 1.7 update zijn?
Als ik de instelling op 3 afstandstreepjes zet is et bij mij nooit ‘paniek’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:12:
[...]

Als er iemand inhaalt en voor je weer invoegt en dat is op redelijke korte afstand.. reken maar dat je P8 vol in de ankers gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:52
Juancho schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:33:
[...]

Als er iemand inhaalt en voor je weer invoegt en dat is op redelijke korte afstand.. reken maar dat je P8 vol in de ankers gaat.
Zolang die auto sneller rijdt dan de jouwe, valt dat wel mee. Het systeem ziet dat de afstand groter wordt en grijpt niet (hard) in. Tenminste, dat is mijn ervaring.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:06

Lancer

What the......

Venomer schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:41:
[...]

Zolang die auto sneller rijdt dan de jouwe, valt dat wel mee. Het systeem ziet dat de afstand groter wordt en grijpt niet (hard) in. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Bij mij ook. Ik moet wel zeggen dat als de snelheid hoger wordt dan 130 ik de AP op 1 streepje zet. Anders vertraagt hij vanuit het niets al stevig op een hele grote afstand. Bij 100 per uur begint hij veel rustiger aan de vertraging. Met 100 staat hij dus altijd op 2, zelfs op een drukke weg.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Venomer schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:41:
[...]

Dat ligt er maar net aan hoe kort die auto voor je invoegt. En zeker als je dus die 3 streepjes kiest (ik heb zelf altijd 2). Ik merk vooral als er echt duidelijk een fors snelheid verschil is dat het beter gaat.

Maar ook als je zelf bijv inhaalt en de auto voor je op de linkerbaan rijdt iets harder of gelijk en jij geeft iets gas bij om in te halen... Dan krijg je dus dat schokkerig rijden. Harder/ingrijper/harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Juancho schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:33:
[...]

Is mijn ervaring niet, maar ik heb m meestal op 1 streepje staan. Kan me voorstellen dat dat bij meer streepjes sneller zal zijn.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Net via timer proberen op te warmen via app. Niets...... geeft de app aan dat de accuspanning te laag is.....handmatig werkt het wel.

Stond bovendien aan paal en 90% vol.

[ Voor 13% gewijzigd door Sten2017 op 27-11-2021 07:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:09:
[...]

Maar ook als je zelf bijv inhaalt en de auto voor je op de linkerbaan rijdt iets harder of gelijk en jij geeft iets gas bij om in te halen... Dan krijg je dus dat schokkerig rijden. Harder/ingrijper/harder.
Da’s het gedrag van de inhaal assistent vermoed ik.
Die verhoogt zelf al de snelheid door het setpoint tijdelijk iets te verhogen als je op ACC of PA rijdt en je knipperlicht aanzet . Zie manual.
Als je wel al knippert maar nog niet in kunt halen of dicht achter je voorganger zit of blijft wordt er meteen weer geremd en krijg je het gedrag wat jij beschrijft
Door het knipperlicht op het laatste moment aan te doen en meteen van baan te wisselen vermijd je dat dus. Of nog beter : een iets grotere afstand tot je voorganger aanhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
Mga1600 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:52:
[...]

Die verhoogt zelf al de snelheid door het setpoint tijdelijk iets te verhogen als je op ACC of PA rijdt en je knipperlicht aanzet . Zie manual.
Als je wel al knippert maar nog niet in kunt halen of dicht achter je voorganger zit of blijft wordt er meteen weer geremd en krijg je het gedrag wat jij beschrijft
Door het knipperlicht op het laatste moment aan te doen en meteen van baan te wisselen vermijd je dat dus. Of nog beter : een iets grotere afstand tot je voorganger aanhouden.
Vooral dat laatste. Als je genoeg afstand houdt werkt het vlekkeloos. Maar in de spits is dat op veel plekken. Niet mogelijk.

Als het druk is dan houdt de ap gewoonweg veel afstand tov de rest van het verkeer. En dan kruipt er steeds iemand tussen, of ze beginnen te duwen omdat je er wat verder achter blijft rijden.

Ik ap en acc is voor gebruik op een rustiger snelweg wat mij betreft. Het werkt verder prima, maar niet op hele drukke stukken weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09 07:34
Mga1600 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:52:
[...]

Door het knipperlicht op het laatste moment aan te doen en meteen van baan te wisselen vermijd je dat dus. O
Mee eens. Sinds ik door heb hoe de inhaal assistent werkt is het ideaal. Werkt perfect als je er mee om gaat zoals bedoeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tdkvolvo
Spanky79 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:42:
[...]

Ik ap en acc is voor gebruik op een rustiger snelweg wat mij betreft. Het werkt verder prima, maar niet op hele drukke stukken weg.
Klopt. Zo is het ook bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-08 15:25
Mga1600 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:12:
[...]

Ik zal hier ook eens wat mee gaan spelen. Heb deze altijd op 1 afstandsstreepje staan en eigenlijk eerder nauwelijks spontane afremreacties ervaren. Wellicht reed ik wat minder oplettend omdat de heen en terugreis ook halve besprekingen waren.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 11:56

MaxxMark

HT is Tof!

Spanky79 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:42:
[...]
Als het druk is dan houdt de ap gewoonweg veel afstand tov de rest van het verkeer. En dan kruipt er steeds iemand tussen, of ze beginnen te duwen omdat je er wat verder achter blijft rijden.
Lekker laten duwen ;)

In die situaties laat ik me niet opjutten. Wel zet ik de ACC in zo'n geval op 1 streepje. Ik rij daar (op die linker baan) ook niet omdat ik zo graag 102 wil rijden (wat die persoon vóór mij wel doet en waar de ACC op heeft aangepast). De wagen houdt de veilige afstand aan die voorgeschreven wordt. Die is nou eenmaal ruimer dan wat het over grote deel van de bevolking aanhoudt.

En zou de betreffende persoon dermate een hork zijn en er recht langs kuipen en zich er tussen wurmen, prima hoor! Als hij daar blij van wordt. Dan rijd ik weer achter hem. Óók weer 102, want die auto voor mij is niet miraculeus opeens weg :D

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 11:20
Kan je de voetbediening van de achterklep ook uitzetten? Ik heb elke keer als ik de laadkabel plaats of weg haal dat deze precies een beweging onder de auto maakt dat de klep dicht gaat. Best wel irritant eigenlijk haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
tdkvolvo schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:33:
[...]

Mee eens. Sinds ik door heb hoe de inhaal assistent werkt is het ideaal. Werkt perfect als je er mee om gaat zoals bedoeld.
Inhaal assist? Die gebruik ik nooit. Stuur altijd zelf. Moet je daar PA voor aan hebben? Die heb ik eigenlijk amper aan, ook omdat die irritant via het menu gaat. Maar vind het ook erg onrustig rijden.

Of kan de inhaal assist ook gewoon met alleen ACC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:14:
[...]

Inhaal assist? Die gebruik ik nooit. Stuur altijd zelf. Moet je daar PA voor aan hebben? Die heb ik eigenlijk amper aan, ook omdat die irritant via het menu gaat. Maar vind het ook erg onrustig rijden.

Of kan de inhaal assist ook gewoon met alleen ACC?
Inhaal assistent is niet uit te schakelen. Die heb je automatisch als je ACC (of PA aan) hebt.

Verbaast me dat je nog niet gemerkt hebt dat de auto automatisch versnelt als je het knipperlicht aan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ow dat wordt bedoelt met de inhaal assistent. Ja het aanpassen van de snelheid ken ik met ACC ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 23:07:
Ow dat wordt bedoelt met de inhaal assistent. Ja het aanpassen van de snelheid ken ik met ACC ja.
Nee…..als je op ACC rijdt en je knipperlicht aanzet versnelt de auto vanzelf. En als je dan te dicht op een voorganger zit grijpt de ACC weer in door te remmen. Dus meer afstand nemen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
De auto versnelt toch niet boven je ingestelde ACC snelheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdkvolvo
Juancho schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:34:
Als je de inhaal assistent gebruikt versnelt de auto bij richting aangeven al voor je van richting veranderd. Je kunt dan beter / sneller invoegen / naar links. En als je dan toch niet van richting veranderd om wat voor reden dan ook, dan remt de auto weer.
Ik zou zeggen, probeer het eens. Dan wordt het meteen duidelijk. Werkt echt super.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:34:
Ja zeker wel. Zit in alle moderne auto’s met ACC trouwens. Is bedoeld om eenvoudig en snel in te kunnen halen: knipperlicht aan is een beetje gas er op. Kijk maar in het manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
tdkvolvo schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:46:
[...]

Als je de inhaal assistent gebruikt versnelt de auto bij richting aangeven al voor je van richting veranderd. Je kunt dan beter / sneller invoegen / naar links. En als je dan toch niet van richting veranderd om wat voor reden dan ook, dan remt de auto weer.
Ik zou zeggen, probeer het eens. Dan wordt het meteen duidelijk. Werkt echt super.
Ah ok. Dan is het me niet echt opgevallen denk ik. Want ik heb wel heel vaak ACC aan op de snelweg, zeker nu het vaak rustig is. Zal er eens op letten. Neem aan dat de auto alleen versnelt als daar ruimte voor is wbt afstand voorligger rechterbaan? En dat dat ook weer gekoppelt is aan de ingegeven afstand streepjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:07:
[...]

Ah ok. Dan is het me niet echt opgevallen denk ik. Want ik heb wel heel vaak ACC aan op de snelweg, zeker nu het vaak rustig is. Zal er eens op letten. Neem aan dat de auto alleen versnelt als daar ruimte voor is wbt afstand voorligger rechterbaan? En dat dat ook weer gekoppelt is aan de ingegeven afstand streepjes?
Nee, hij gaat gewoon sneller. Maar als je iets meer afstand houdt tot je voorganger en dan de knippers aanzet op het moment dat je echt in kunt halen (dus niet eerder) dan ga je er soepel voorbij met een ca. 10 - 15 km (??) tijdelijk verhoogde snelheid. Zit je er te dicht achter of ga je niet direct inhalen nadat het knipperlicht is aangezet krijg je dus twee tegenwerkende systemen: de een geeft gas en de ander remt af en dat zijn de schokken die ik ervaart.
Daarom zet ik het systeem altijd op 3 streepjes. En als ik ergens voorbij wil: op een rustige weg doe ik verder niets dan alleen om mijn voorganger heensturen. Heel relaxed!
Maar als het druk is en je er tussen moet duiken dan geef je natuurlijk gewoon een peut gas bij.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:43
Inmiddels heb ik de auto zo goed als een jaar dus leek het mij wel aardig om eens kort terug te blikken.

The good:
- de kracht: Volvo p8 aka Volvo Powerrr
- de looks
- one pedal drive: eenmaal gewend wil ik niet meer anders
- ruimte in de achterbak: ik heb al van alles meegenomen. Van kerstbomen tot koffers, geen gedoe met ruimte.
- snel laden werkt prima.
-lange afstanden geen probleem; heen en terug naar Rome ging zonder problemen.
- in het afgelopen jaar nooit stil gestaan met problemen of iets dergelijks.

The bad:
- Google navigatie is nog niet slim genoeg met het inplannen van laadstops. Op lange afstanden is alternatieven er naast leggen aan te raden (ABRP, laadpaal apps).
- je kunt tijdens het rijden niet handmatig een stop toevoegen. Dit kan alleen gesproken (in het buitenland met moeilijke namen al helemaal niet te doen).
-Stuur knoppen hebben na de befaamde Pilot Assist update geen functie meer. Knoppen die niks doen op je stuur voelt toch een beetje dom.
- Geen echte interactie met Volvo zelf en weinig gevoel met hoe het team met gebruikers feedback omgaat. Volvo Nederland doet zijn best, maar zoals eerder hier benoemd is het niet duidelijk welke rol en inzicht zij/Robert nou daadwerkelijk hebben versus een distributeur. Het zal niet nul zijn, maar echt invloed/inzicht hebben ze ook niet en zijn ze toch afhankelijk van Volvo Cars.

The ugly:
- Volvo software ontwikkeling blijft achter en beoogde (ik zeg hier niet beloofde) doelen niet gehaald (Apple carplay, kilometer registratie, etc.)
- open gestelde apps nog beperkt: ABRP en Flitsmeister waren kort beschikbaar, maar inmiddels niet meer. Toch opvallend omdat er wel Android apps van zijn en de app gewoon werkt als je hem installeerde toen het nog kon. Veiligheid.
- ogenschijnlijk underpowered qua hardware: dit vind ik wel een dingetje. Ik heb de laatste tijd toch wel het idee dat de hardware niet overpowered (zelfs underpowered) is. Als je een paar apps hebt geïnstalleerd kan de auto gewoon écht traag worden en moet je soms even een minuut of meerdere minuten wachten voordat de auto volledig operationeel is. Google assistant of navigatie reageert traag of je moet hem weer even rebooten. Of dit met optimalisatie in de toekomst te verhelpen is (een geheugenlek?) weet ik niet, maar ik ben benieuwd hoeveel de auto er nog bij kan hebben qua load..

Bottom line:
Ik ben vast genoeg zaken vergeten te noemen of zijn anderen te kort door de bocht. Maar mijn conclusie is: ik ben een tevreden eigenaar en als eerste P8 rijders hebben we het gewoon getroffen met een heel fijne auto. Daar blijf ik ook na een jaar rij ervaring bij.

Wel zijn er aandachtspunten. Die simpelweg afdoen als; "maakt niet uit, heb ik geen last van/gebruik ik niet" en "komt wel goed" is ook te kort door de bocht. Het voelt een beetje als een deukje in de auto; niet iedereen ziet hem, de auto rijdt gewoon maar jij weet dat ie er zit en baalt er wel van. Nuance voor de lezer; de eerste die zijn auto gaat inruilen over de op dit forum genoemde negatieve punten moet ik nog tegenkomen. Waarschijnlijk wint het plezier van het rijden en het gemak het ook bij deze mensen als ze verhit naar de dealer rijden te gaan klagen..

My 2 cents ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Tweaqer schreef op zondag 28 november 2021 @ 11:44:
Inmiddels heb ik de auto zo goed als een jaar dus leek het mij wel aardig om eens kort terug te blikken.

The good:
- de kracht: Volvo p8 aka Volvo Powerrr
- de looks
- one pedal drive: eenmaal gewend wil ik niet meer anders
- ruimte in de achterbak: ik heb al van alles meegenomen. Van kerstbomen tot koffers, geen gedoe met ruimte.
- snel laden werkt prima.
-lange afstanden geen probleem; heen en terug naar Rome ging zonder problemen.
- in het afgelopen jaar nooit stil gestaan met problemen of iets dergelijks.

The bad:
- Google navigatie is nog niet slim genoeg met het inplannen van laadstops. Op lange afstanden is alternatieven er naast leggen aan te raden (ABRP, laadpaal apps).
- je kunt tijdens het rijden niet handmatig een stop toevoegen. Dit kan alleen gesproken (in het buitenland met moeilijke namen al helemaal niet te doen).
-Stuur knoppen hebben na de befaamde Pilot Assist update geen functie meer. Knoppen die niks doen op je stuur voelt toch een beetje dom.
- Geen echte interactie met Volvo zelf en weinig gevoel met hoe het team met gebruikers feedback omgaat. Volvo Nederland doet zijn best, maar zoals eerder hier benoemd is het niet duidelijk welke rol en inzicht zij/Robert nou daadwerkelijk hebben versus een distributeur. Het zal niet nul zijn, maar echt invloed/inzicht hebben ze ook niet en zijn ze toch afhankelijk van Volvo Cars.

The ugly:
- Volvo software ontwikkeling blijft achter en beoogde (ik zeg hier niet beloofde) doelen niet gehaald (Apple carplay, kilometer registratie, etc.)
- open gestelde apps nog beperkt: ABRP en Flitsmeister waren kort beschikbaar, maar inmiddels niet meer. Toch opvallend omdat er wel Android apps van zijn en de app gewoon werkt als je hem installeerde toen het nog kon. Veiligheid.
- ogenschijnlijk underpowered qua hardware: dit vind ik wel een dingetje. Ik heb de laatste tijd toch wel het idee dat de hardware niet overpowered (zelfs underpowered) is. Als je een paar apps hebt geïnstalleerd kan de auto gewoon écht traag worden en moet je soms even een minuut of meerdere minuten wachten voordat de auto volledig operationeel is. Google assistant of navigatie reageert traag of je moet hem weer even rebooten. Of dit met optimalisatie in de toekomst te verhelpen is (een geheugenlek?) weet ik niet, maar ik ben benieuwd hoeveel de auto er nog bij kan hebben qua load..

Bottom line:
Ik ben vast genoeg zaken vergeten te noemen of zijn anderen te kort door de bocht. Maar mijn conclusie is: ik ben een tevreden eigenaar en als eerste P8 rijders hebben we het gewoon getroffen met een heel fijne auto. Daar blijf ik ook na een jaar rij ervaring bij.

Wel zijn er aandachtspunten. Die simpelweg afdoen als; "maakt niet uit, heb ik geen last van/gebruik ik niet" en "komt wel goed" is ook te kort door de bocht. Het voelt een beetje als een deukje in de auto; niet iedereen ziet hem, de auto rijdt gewoon maar jij weet dat ie er zit en baalt er wel van. Nuance voor de lezer; de eerste die zijn auto gaat inruilen over de op dit forum genoemde negatieve punten moet ik nog tegenkomen. Waarschijnlijk wint het plezier van het rijden en het gemak het ook bij deze mensen als ze verhit naar de dealer rijden te gaan klagen..

My 2 cents ;)
Kan me hier wel in vinden….ik denk dat Volvo zich gigantisch verslikt heeft in de impact van het maken van een EV en dan ook nog met nieuwe software en met nieuwe rijhulpsystemen.
3 nieuwe technologieën in een auto is wel erg veel hooi op de vork.

Maar over het aandrijfgedeelte en de auto zelf lees ik weinig problemen, het rijdt echt als een scheermes!
Maar over de periferie is genoeg te zeggen……(alles is al gezegd)

Een kennis van me heeft een ID4 en we hebben een keer van auto gewisseld. Hij zei ‘wauw’ over het rijden van de P8 toen hij de de sleutel aan mij teruggaf. En ik voelde eerlijk gezegd niets bij het rijden in Id4 (ondanks het feit dat het een aanmerkelijk ruimere auto is), gewoon een saaie auto qua weggedrag en relatief ‘sloom’. De AWD versie is nu wel te bestellen geloof ik, dat maakt het vast wat inspirerender.

Maar die kennis vertelde ook nog hoe veel IDx rijders zich door Pon in de steek gelaten voelen bij de vele problemen die er waren en nog altijd zijn.

Herkenbare gevoelens…..denk ik….. het lijkt er op dat beide merken dezelfde stijle leercurve doormaken, maar je zou denken dat een giga-bedrijf als VAG met zijn oneindige resources de boel eerder onder de knie zouden hebben dan een kleiner merk als Volvo. Maar dat lijkt vooralsnog niet het geval. Het gaat op beide fronten traag en nogal hapsnap.

Zou ik met de kennis van nu weer een Volvo (of polestar) EV kiezen? Dat is nog lang niet aan de orde - maar ondanks alles neem ik Volvo tzt zeker mee op de shortlist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Texie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-07 21:53
Mga1600 schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:52:
[...]

Nee, hij gaat gewoon sneller. Maar als je iets meer afstand houdt tot je voorganger en dan de knippers aanzet op het moment dat je echt in kunt halen (dus niet eerder) dan ga je er soepel voorbij met een ca. 10 - 15 km (??) tijdelijk verhoogde snelheid. Zit je er te dicht achter of ga je niet direct inhalen nadat het knipperlicht is aangezet krijg je dus twee tegenwerkende systemen: de een geeft gas en de ander remt af en dat zijn de schokken die ik ervaart.
Daarom zet ik het systeem altijd op 3 streepjes. En als ik ergens voorbij wil: op een rustige weg doe ik verder niets dan alleen om mijn voorganger heensturen. Heel relaxed!
Maar als het druk is en je er tussen moet duiken dan geef je natuurlijk gewoon een peut gas bij.
Die drie streepjes is ook wat Volvo adviseert. Dat is namelijk 2 seconden afstand op je voorganger.

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Is het gewoon te koud nu? 30 mins gereden met navi naar een snellader. Kom aan met 18% en hij komt niet boven de 90kW. Nu op 26% schiet hij naar 113 (zou toch denken batterij te koud dan?)
Had de hoop dat met 1.7 en navigeren naar een snellader hij beter zou voorverwarmen? (350kw lader trouwens, ik heb geen andere geprobeerd maar er staat verder niemand dus hoef niets te delen) vind het altijd lastig om dan een andere lader te pakken 😁

/edit, toch maar gedaan voor de test, even 4 meter naar voren, zit nu op 31% en hij laad nu met 119 bij deze lader.

Geen drama overigens, heb geen haast. Puur intresse

[ Voor 16% gewijzigd door 4v4t4r op 28-11-2021 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:35
Joepie. Nieuwe android versie 5.7.1 met nieuwe bugfixes! Yes *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17:29
madhondt schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:12:
Top. Hij geeft nu helemaal het batterij% niet meer weer. Ook na hard afsluiten van de app.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldenbeau
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-09 19:45
Ik ben sinds een jaar in het bezit van een P8. Ik volg dit forum al een tijdje en herken de software problemen cm deze overigens heerlijke auto.

Sinds een anti weken heb ik een nieuw probleem waar ik nog niet over gelezen heb.
Iedere dag opnieuw moet ik mijn telefoon koppelen aan de Volvo. Mijn telefoon is een iPhone 11 en mijn Bluetooth staat altijd aan.
Wie (her)kent dit probleem en wie heeft een oplossing , want het is super irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
madhondt schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:12:
Of de auto kan opeens idioot snel laden aan een publieke 11kW paal... Of, en dat is heel aannemelijk, na de zoveelste update klopt er nog steeds geen zak van.... 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yF60AH_N6CBXfm2Q6hVqJlVI7zk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufBwu44BFY87Gbojw3tBu9P7.jpg?f=fotoalbum_large

@Goldenbeau heb je al eens de hele koppeling uit je auto verwijderd en opnieuw gekoppeld? En natuurlijk ook uit je telefoon.

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 28-11-2021 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
Juancho schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:14:
[...]

Of de auto kan opeens idioot snel laden aan een publieke 11kW paal... Of, en dat is heel aannemelijk, na de zoveelste update klopt er nog steeds geen zak van.... 🤔

[Afbeelding]
Met laadlimiet 60% een heel realistische eindtijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
JTHZZ schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:53:
[...]

Met laadlimiet 60% een heel realistische eindtijd :P
De eindtijd klopt wel overigens, het percentage alleen totaal niet 😁. Maar dat schijnt dus mrt 1.8 OTA van week 49 opgelost te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ook fijn dat de auto met bijna nul graden er voor zorgt dat ik in een lekkere extra koele auto stap zo 😁Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xm4tqlIqmuvOZ2qpqxVmAD6_Csc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3y7kv8VjiksQwQJFFe9KdVPF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Het plannen van laadstops in Maps werkt nog steeds slecht. Ik reed gisteren van Groningen naar Twente en wilde bij Shell Witte Molen opladen. Voor vertrek wilde ik deze laadstop inplannen, zodat de accu voorverwarmd kon worden. Maar Maps gaf alleen maar een hele reeks EV Boxen in dorpen naast de snelweg aan, terwijl Witte Molen een Shell Recharge èn een Fastned station heeft! Dan maar met een koude accu laden, waardoor de laadsnelheid niet boven de 80 kW kwam.

Overigens zijn er maar weinig goede laadmogelijkheden op die route (A28, N48, N36, A35, A1). Ik moest daarom al vlak onder Groningen opladen om thuis in Twente te kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
@Venomer misschien een overbodige vraag, maar had je wel het filter ingesteld? Die onthoudt volgens mij niet (of het is een bug) het laatste filter dat je gebruikt hebt. Had ik ook eens, bleek dat het filter van hoger dan 50kW uitstond.

Verder net bevestigd gekregen door Volvo NL dat de wisseling van PA knop GEEN foutje was maar een bewuste strategische keuze. Dat wordt dus ook niet meer teruggedraaid en het knopje aan het stuur zetten ze ook niet terug 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 17:45
Zo vreemd dat andere modellen nog wel dat knopje PA op stuur hebben!

Zullen op zoek moeten naar een nerd die het voor ons kan regelen?

[ Voor 33% gewijzigd door Waterblok op 29-11-2021 10:44 ]

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Waterblok schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:43:
Zo vreemd dat andere modellen nog wel dat knopje PA op stuur hebben!

Zullen op zoek moeten naar een nerd die het voor ons kan regelen?
Wil je de auto dan jailbreaken? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-06 17:10
Ik heb mijn auto eind augustus gekregen en weet niet beter dat PA niet op het stuur zit. Gewoon, uit nieuwsgierigheid, achter welk knopje op het stuur zat het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Venomer schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:01:
Het plannen van laadstops in Maps werkt nog steeds slecht. Ik reed gisteren van Groningen naar Twente en wilde bij Shell Witte Molen opladen. Voor vertrek wilde ik deze laadstop inplannen, zodat de accu voorverwarmd kon worden. Maar Maps gaf alleen maar een hele reeks EV Boxen in dorpen naast de snelweg aan, terwijl Witte Molen een Shell Recharge èn een Fastned station heeft! Dan maar met een koude accu laden, waardoor de laadsnelheid niet boven de 80 kW kwam.

Overigens zijn er maar weinig goede laadmogelijkheden op die route (A28, N48, N36, A35, A1). Ik moest daarom al vlak onder Groningen opladen om thuis in Twente te kunnen komen.
tesla supercharger al geprobeerd bij Zwolle? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat in de praktijk werkt!

[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 29-11-2021 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Zwolle ligt niet bepaald tussen Groningen en Twente in he, dat is nog best een eindje omrijden oOo _O-
Zegt iemand die zelf uit Zwolle komt overigens en die binnenkort eens langs vd Valk gaat voor die Tesla chargers :)

@Venomer volgende keer kan je ook zelf de Witte Molen ingeven he. Ik weet het, het inplannen van een tussenstop is vreselijk, echt vreselijk irritant en vervelend en idioot dat het nog steeds niet is aangepakt, maar ok, het kan wel.

Je kan rechtstreeks naar de Witte Molen navigeren door gewoon het in te typen of te zeggen. Je plant dan wel bestemming na bestemming en dat is niet altijd even handig omdat je natuurlijk wil weten hoelang je moet laden. Alternatief is, je plant je rit 1x helemaal in, wat via spraak moet. Super omslachtig omdat je omgekeerd moet inplannen maar ok. Stel je rit is: Groningen (thuis) - Twente - Witte Molen - Groningen (thuis) dan moet je dus ingeven:

1. Groningen (jaja je rijdt bij huis weg en moet als eerste je huisadres weer invoeren als bestemming... 8)7 |:( )
2. Witte Molen
3. Twente

Als het goed is heb je dan je rit correct staan incl. de Witte Molen.

Ik ga er overigens wel vanuit dat de accu dan ook netjes wordt voorverwarmd.

[ Voor 137% gewijzigd door Juancho op 29-11-2021 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Iksie schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:53:
Ik heb mijn auto eind augustus gekregen en weet niet beter dat PA niet op het stuur zit. Gewoon, uit nieuwsgierigheid, achter welk knopje op het stuur zat het dan?
Zie https://www.volvocars.com...-de-cruisecontrolfuncties. De handleiding is dus nog niet bijgewerkt. Het is knop 5 in het plaatje op de gelinkte pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas84!
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-01-2022
Venomer schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:01:

Ik heb gister een ritje gedaan van amersfoort naar Veendam en terug! Lelijk vergist in het laden want de auto zat gister op 28kWh/100km. Gecombineerd met het feit dat er boven Zwolle alleen 50kW snelladers lijken te zijn heeft mijn reistijd geen goed gedaan ;)

Anyway, bij een 150/300kW paal gaat het laden echt fantastisch, pas boven de 45% zwakt het laden iets af. Dus daar erg blij mee.

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Sebas84! schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:05:
[...]

Ik heb gister een ritje gedaan van amersfoort naar Veendam en terug! Lelijk vergist in het laden want de auto zat gister op 28kWh/100km. Gecombineerd met het feit dat er boven Zwolle alleen 50kW snelladers lijken te zijn heeft mijn reistijd geen goed gedaan ;)

Anyway, bij een 150/300kW paal gaat het laden echt fantastisch, pas boven de 45% zwakt het laden iets af. Dus daar erg blij mee.
Je kan bij Zwolle langs de Shell Recharge maar irritant genoeg (als je op de A28 rijdt) ligt die niet aan de snelweg en je moet er echt bij centrum af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Juancho schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:54:
Zwolle ligt niet bepaald tussen Groningen en Twente in he, dat is nog best een eindje omrijden oOo _O-
Zegt iemand die zelf uit Zwolle komt overigens en die binnenkort eens langs vd Valk gaat voor die Tesla chargers :)

@Venomer volgende keer kan je ook zelf de Witte Molen ingeven he. Ik weet het, het inplannen van een tussenstop is vreselijk, echt vreselijk irritant en vervelend en idioot dat het nog steeds niet is aangepakt, maar ok, het kan wel.

Je kan rechtstreeks naar de Witte Molen navigeren door gewoon het in te typen of te zeggen. Je plant dan wel bestemming na bestemming en dat is niet altijd even handig omdat je natuurlijk wil weten hoelang je moet laden. Alternatief is, je plant je rit 1x helemaal in, wat via spraak moet. Super omslachtig omdat je omgekeerd moet inplannen maar ok. Stel je rit is: Groningen (thuis) - Twente - Witte Molen - Groningen (thuis) dan moet je dus ingeven:

1. Groningen (jaja je rijdt bij huis weg en moet als eerste je huisadres weer invoeren als bestemming... 8)7 |:( )
2. Witte Molen
3. Twente

Als het goed is heb je dan je rit correct staan incl. de Witte Molen.

Ik ga er overigens wel vanuit dat de accu dan ook netjes wordt voorverwarmd.
Hoe weet de auto dan dat ik van plan ben om daar te gaan laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Venomer schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:08:
[...]

Hoe weet de auto dan dat ik van plan ben om daar te gaan laden?
Omdat je bestemming dan toch de snellader is? Net zoals je het los invoert. Ik mag toch iig hopen dat dit wel werk want in feite doe je niets anders dan los navigeren naar een snellader. Je zet het nu alleen in je rit met totaal 3 bestemmingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 29-11-2021 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:49

Rianata

Have you played Atari today?

Sebas84! schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:05:
[...]

https://nl.chargemap.com/fastned-de-panjerd.html

Deze is dan toch op de route beschikbaar? Daar stop ik wel eens als ik een rondje Salland - Twente - Drenthe - Groningen - Salland doe.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharkIi
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 26-01-2024
Venomer schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:50:
[...]

Wil je de auto dan jailbreaken? :*)
Ja wie zit er bij XDA een groepje die dit kan regelen. "Gelukkig" is het OS van de auto Android dus mot ie te rooten zijn.

Misschien een #wijwillen-PA-funtieweerophetstuurterug in het leven roepen. 7(8)7 _O-

XC40 Pro Pure Electric - Onxy Black - Extra getinte ramen, verlengde dakspoiler, en de 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Update 1.8 wordt nu uitgerold in de US

Hieronder de beschrijving in het Engels.

Software 1.8 for the P8 in the US!
Updates in software version 1.8
Ready to drive notification introduced (for model year 2021)
When at a standstill, the driver is notified when traffic in front of the vehicle starts moving. The notification consists of a message in the driver display and a sound.
Scheduled charging introduced
It is now possible to select a later time for charging to start after plugging in the vehicle. The charging timer can be set in the Volvo Cars app or in the center display.
General updates
Improved pedestrian and cyclist detection.
Improved driver support functions Pilot Assist and Adaptive Cruise Control.
New Forward Collision Warning system malfunction symbol for the driver display (legal requirement).
Drive modes shown in the driver display are now available in Chinese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
ArnoudN schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:43:

When at a standstill, the driver is notified when traffic in front of the vehicle starts moving. The notification consists of a message in the driver display and a sound.
It is now possible to select a later time for charging to start after plugging in the vehicle. The charging timer can be set in the Volvo Cars app or in the center display.
General updates
New Forward Collision Warning system malfunction symbol for the driver display (legal requirement).
Wie gewoon de Nederlandse versie wil lezen, kijkt hier: https://www.volvocars.com...rge-pure-electric/2020w37.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Dat is beter leesbaar _/-\o_

Zover was ik nog niet gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Bij stilstand krijgt de bestuurder een melding wanneer het verkeer vóór de auto in beweging komt. De melding bestaat uit een bericht op het bestuurdersdisplay en een geluid.
Zitten we daar nou op te wachten? Ik niet.
Het is nu mogelijk om na het aansluiten van de auto een later tijdstip te kiezen om het opladen te laten beginnen. De laadtimer is instelbaar in de Volvo Cars-app of op het middendisplay.
Dat vind ik wel interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 11:20
ArnoudN schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:43:

General updates
Thanks! Prima verbeteringen. Enige wat ik graag wil is dat google maps weer even normaal gaat doen. Sinds 1.7 flikkert maps veel te vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 15:41
Er zit geen enkele "fix" in als ik de releasenotes zo lees, komt het ook wel eens voor dat ze iets verhelpen zonder het expliciet te vermelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Rude-Dog schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:28:
Er zit geen enkele "fix" in als ik de releasenotes zo lees, komt het ook wel eens voor dat ze iets verhelpen zonder het expliciet te vermelden?
Ja, altijd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Venomer schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:06:
[...]

Zitten we daar nou op te wachten? Ik niet.

[...]

Dat vind ik wel interessant!
Die timers is nuttig, maar ik ben het meest blij met de aankondiging dat PA etc. verbeterd zal zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Rude-Dog schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:28:
Het verkeerd weergeven van SoC en de foutieve laadlimiet wordt ook met deze 1.8 update opgelost aldus Volvo. En dat lees je ook niet terug in de releasenotes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• erikloman
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Versie 1.8
  • Verbeterde rijhulpfuncties Pilot Assist en Adaptive Cruise Control.
Zou hiermee de Pilot Assist-functie weer terugkomen op het stuur?!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:39
erikloman schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:29:
[...]

Ik zou daar niet te snel vanuitgaan. Op de P2 staat dezelfde tekst in de release notes en deze heeft al een werkende knop op het stuur.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Wat ik vreemd vind is dat Volvo op de website praat over: Updates in softwareversie 1.8. Mij is door hetzelfde Volvo vertelt dat in week 49 software update 1.9 uit ging komen... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
erikloman schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:29:
[...]

Ik denk eerder dat die auto gewoon beter gaat snappen wat er om zich heen aan de hand is.
Als je de ACC instelt met maximale afstand (5 streepjes) en je rijdt op een 80 weg richting een stoplicht waar al iemand voor rood staat te wachten durf ik niet op de ACC te vertrouwen om achter die auto tot stilstand te komen. Hij knalt er gewoon met 80kmh naar toe en gaat later dan dat ik zelf zou remmen vol in de ankers.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
Juancho schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:46:
Wat ik vreemd vind is dat Volvo op de website praat over: Updates in softwareversie 1.8. Mij is door hetzelfde Volvo vertelt dat in week 49 software update 1.9 uit ging komen... :?
Volgens mij is die versienummering sowieso van Polestar geleend waar ze teruggeteld hebben tot de eerste update (P1.0) om zo op P1.7 voor de huidige versie te komen. De volgende is dus P1.8.
https://www.polestar.com/.../article/softwareUpdates/
Of heeft de P8 precies evenveel updates gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Juancho schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:46:
Zou nog kunnen toch? Het is nu week 48 en dit is 1.8 :P

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:54
JackBol schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:51:
[...]

Ik denk eerder dat die auto gewoon beter gaat snappen wat er om zich heen aan de hand is.
Als je de ACC instelt met maximale afstand (5 streepjes) en je rijdt op een 80 weg richting een stoplicht waar al iemand voor rood staat te wachten durf ik niet op de ACC te vertrouwen om achter die auto tot stilstand te komen. Hij knalt er gewoon met 80kmh naar toe en gaat later dan dat ik zelf zou remmen vol in de ankers.
Dit is ook precies het probleem wat ik heb met de acc (fossiele versie). Dit gebeurd ook vaak in de file.
Ik heb zelfs eens gehad dat de auto in de noodrem-ankers ging, met alle toeters en bellen, terwijl er eigenlijk niks aan de hand was, maar de auto gewoon veel te laat op de rem ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Edit: ik zat zelf verkeerd |:( We hebben NU natuurlijk 1.7 en straks komt 1.8 uit. Dat klopt wel. Ik had in mijn hoofd dat we nu al op 1.8 zaten . Mijn fout! 8)7

[ Voor 82% gewijzigd door Juancho op 30-11-2021 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
JTHZZ schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:04:
[...]

Volgens mij is die versienummering sowieso van Polestar geleend waar ze teruggeteld hebben tot de eerste update (P1.0) om zo op P1.7 voor de huidige versie te komen. De volgende is dus P1.8.
https://www.polestar.com/.../article/softwareUpdates/
Of heeft de P8 precies evenveel updates gehad?
Het antwoord op die vraag of het aantal updates gelijk is is ja! Er is hier een hele tijd geleden een schema gepresenteerd dat liet zien hoe de versies van de P2 en van de P8 zich verhouden. Kort na de verschijning van de P8 zijn ze parallel gaan lopen

[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 30-11-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Is het normaal dat Volvo een mail stuurt als er een update uitkomt? Ik heb dat volgens mij wel eens gelezen hier, maar zelf nog geen mail ontvangen, bv bij 1.7 update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:29
ArnoudN schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:19:
Is het normaal dat Volvo een mail stuurt als er een update uitkomt? Ik heb dat volgens mij wel eens gelezen hier, maar zelf nog geen mail ontvangen, bv bij 1.7 update
Niet Volvo, maar je dealer stuurt deze email. Tenminste als je Volvo dealer je gegevens heeft :*)

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Morkie69 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:24:
[...]

Niet Volvo, maar je dealer stuurt deze email. Tenminste als je Volvo dealer je gegevens heeft :*)
Ze hebben mij ook een factuur gestuurd, dus ik neem aan dat ze die wel hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Morkie69 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:24:
[...]

Ik heb juist begrepen dat Volvo NL dat doet, uit naam van je dealer.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Die e-mails gingen er toch uit omdat ze het via de app geven/pushen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Montalbano schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:33:
[...]

Dat had ik ook begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Bij update 1.7 kwam die email later dan de update zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Ik rij nu alweer een weekje op 19”
Nokian winterbanden ipv op de 20” pirellis. Wat een verschil in geluid: de Nokian’s zijn echt stukken stiller ondanks het grove profiel. Ik heb alleen nog maar kleine stukjes gereden, dus verbruik weet ik nog niet. Ze sturen wel minder strak maar qua veercomfort is dit prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas84!
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-01-2022
Mga1600 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:24:
Ik rij nu alweer een weekje op 19”
Nokian winterbanden ipv op de 20” pirellis. Wat een verschil in geluid: de Nokian’s zijn echt stukken stiller ondanks het grove profiel. Ik heb alleen nog maar kleine stukjes gereden, dus verbruik weet ik nog niet. Ze sturen wel minder strak maar qua veercomfort is dit prettiger.
De 20 inch velgen zijn zoveel mooier maar heb bewust voor de 19 inch gekozen om precies deze argumenten. Vooral het afrolgeluid van de 20 inch stoorde ik me enorm aan tijdens de proefrit een jaar geleden.

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:15
Tsjah staat recent nog mooi filmpje van xc40 van autogefuhl op YouTube. Goede analyse van 19 inch. Conclusie: Werkelijk de enige reden om voor 20 inch te kiezen zijn ''looks''. Verder een behoorlijke no-go als je naar comfort kijkt maar ook verbruik. Scheelt tussen 8-15% afhankelijk van je inzetgebied (veel optrekken of veel lange kms op cruise).

[ Voor 5% gewijzigd door okio op 30-11-2021 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spa3000user
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-10-2023
Montalbano schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:33:
[...]

Nog nooit gehad. Altijd zelf om moeten vragen. Toch nog maar eens met dealer opnemen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lutra
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-09 19:36
JackBol schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:51:
[...]

Daar is ACC ook niet voor bedoeld volgens mij. Het is om automatisch afstand te houden tot een rijdende voorligger.

P2 Void 19“ Launch Edition 2021-2025 Nu Audi Q4 45 etron Quattro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Lutra schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:25:
[...]

Daar is ACC ook niet voor bedoeld volgens mij. Het is om automatisch afstand te houden tot een rijdende voorligger.
Op lage snelheid kan hij wel automatisch tot stilstand komen en als je bij het stoplicht staat te wachten kan hij wel zelf wegrijden. Dus als de ACC daar niet voor bedoeld is, moeten ze duidelijker aangeven bij welke snelheid de ACC niet meer veilig is.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 11:56

MaxxMark

HT is Tof!

Misschien is het beter geformuleerd als: “Radar en daarmee ACC is niet geschikt of bedoeld om op stilstaande objecten te reageren”

(En volgens mij staat dat duidelijk in de handleiding. Sowieso staat bij elk hulp systeem f dat het een hulp systeem is en dat je het alleen maar gebruiken als je zelf kunt ingrijpen)

[ Voor 41% gewijzigd door MaxxMark op 30-11-2021 20:53 ]

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
MaxxMark schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:51:
Misschien is het beter geformuleerd als: “Radar en daarmee ACC is niet geschikt of bedoeld om op stilstaande objecten te reageren”

(En volgens mij staat dat duidelijk in de handleiding. Sowieso staat bij elk hulp systeem f dat het een hulp systeem is en dat je het alleen maar gebruiken als je zelf kunt ingrijpen)
Maar als je langzaam rijdt in de file op de ACC en hij doet dan een noodstop, met alle toeters en bellen, dan is ie toch niet helemaal bij de tijd volgens mij.

Ik heb hiervoor een ander merk gereden, daar kreeg ik na een maand of 4 wel het vertrouwen en kon met een ritje ww 70km zonder het rempedaal aan te raken. Dat is me bij de XC40 nog nooit gelukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Ik zou sowieso NOOIT dat risico nemen eigenlijk, maar misschien ben ik als relatief jongeling dan al te ouderwets haha. Ik moet er niet aan denken om met een gangetje of 70 op een andere auto (denk ook aan inzittende) te rijden en er maar op te vertrouwen dat de auto zelf tijdig netjes (denk aan de auto achter je) remt.

Dat hele autonome rijden is dan ook niks voor mij eigenlijk. Ten eerste vind ik zelf rijden nog altijd super, super gaaf (helemaal in de P8 wat puur qua rijbeleving echt formidabel is) en ten tweede vertrouw ik het gewoon niet. Het blijft toch software (met bugs) en je hoeft maar 1x een systeem issue te hebben en je klapt vol op een auto.

Dat het een extraatje is qua veiligheid, helemaal top! Als je bijv. zelf niet op let en je rijdt te hard op je voorligger af. Helemaal prima. Maar die controle kan ik echt never nooit uit handen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Juancho schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:41:
Ik zou sowieso NOOIT dat risico nemen eigenlijk, maar misschien ben ik als relatief jongeling dan al te ouderwets haha. Ik moet er niet aan denken om met een gangetje of 70 op een andere auto (denk ook aan inzittende) te rijden en er maar op te vertrouwen dat de auto zelf tijdig netjes (denk aan de auto achter je) remt.

Dat hele autonome rijden is dan ook niks voor mij eigenlijk. Ten eerste vind ik zelf rijden nog altijd super, super gaaf (helemaal in de P8 wat puur qua rijbeleving echt formidabel is) en ten tweede vertrouw ik het gewoon niet. Het blijft toch software (met bugs) en je hoeft maar 1x een systeem issue te hebben en je klapt vol op een auto.

Dat het een extraatje is qua veiligheid, helemaal top! Als je bijv. zelf niet op let en je rijdt te hard op je voorligger af. Helemaal prima. Maar die controle kan ik echt never nooit uit handen geven.
Ben ik zich wel met je eens, maar als een auto je wat dat betreft nooit in de steek laat en bijna altijd op tijd remt krijg je vertrouwen in zo'n systeem. Het heeft toen een paar maanden geduurd, maar me nooit echt verrast. Dat komt ook omdat die auto de afstand hield die ik zelf ook zou nemen.
Daarnaast werkte het prima bij de bekende flinke rempartijen op de snelweg.

Dat gevoel heb ik echt nooit gehad bij de XC40.
Ik hoor wel eens verhalen dat de ACC van Volvo de beste is... Dat is absoluut niet mijn ervaring.

Ik moet er dan toch wel bij vermelden dat ik niet meer zonder zou willen, ook niet bij de XC40, daarvoor is het dan weer net te prettig.
Pagina: 1 ... 32 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"