Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:08
Microkid schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:05:
[...]

Daarnaast gaat het over een software "recall", terwijl 3.6.4 juist een update is.
In dat bericht wordt een werkplaatsupdate afgezegd omdat 3.6.4 kennelijk niet meer de oplossing van de recall is. Ik lees er niet uit dat de ota ingetrokken is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Voor de data slurpers onder ons: de energy api van Volvo heeft een versie 2 gekregen en daarmee
Kun je meer data uit de auto halen. De domoticz plug-in heb ik alvast uitgebreid hiermee…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-07 16:18
Gutanoth schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:06:
[...]
Het is ook over het algemeen de bedoeling dat je je stuur beet houdt tijdens pilot assist.
Lijkt me wel ja, anders was ik allang dood geweest.

Met de PA aan moet ik het stuur met twee handen in een dodemansgrip vasthouden, voor het geval dat hij weer zo'n rare fratsen uit gaat halen. Met de PA uit kan ik gewoon ontspannen het stuur losjes vasthouden, want de meeste auto's rijden zo ongeveer rechtdoor als je niks doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-07 11:10
cdwave schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:57:
[...]

Met de PA aan moet ik het stuur met twee handen in een dodemansgrip vasthouden, voor het geval dat hij weer zo'n rare fratsen uit gaat halen. Met de PA uit kan ik gewoon ontspannen het stuur losjes vasthouden, want de meeste auto's rijden zo ongeveer rechtdoor als je niks doet.
Zelden iets zó erg gedramatiseerd zien worden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Gutanoth schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:59:
[...]
Zelden iets zó erg gedramatiseerd zien worden :D
Maar niet overdreven. Wat denk je dat er gebeurt als je met 130 km/h de middenberm in stuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

[...]

Ik moet bekennen dat hier een kern van waarheid in zit. Voor de Volvo had ik een VW Tiguan met lane-assist. Deze reed echt beter dan de PA van Volvo. Strakker, altijd in het midden en zeker niet die rare fratsen waarbij het stuur ineens onverwacht uitslaat. Denk dat Volvo nog wel wat te verbeteren heeft in de PA.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-07 11:10
cdwave schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:09:
[...]

Maar niet overdreven. Wat denk je dat er gebeurt als je met 130 km/h de middenberm in stuurt?
Nog nooit last van gehad. Over het algemeen kan ik het tegensturen van de volvo tegenhouden met een enkele vinger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
ron65 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:03:
[...]
... de truck met de sensorreadings van maps uitgevoerd ...
Ik heb denk ik iets gemist, maar wat houdt de truck met de sensorreadings in en welk issue lost het op?

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:30
ron65 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:03:
[...]

dat bericht is al 4 dagen oud, maar nog gewoon vandaag kunnen installeren.
Mag ik twijfelen aan de juistheid van dat bericht?

Ik ben intussen thuis uit Seoul, zag in mijn wagen de update staan en maar uitgevoerd ook.
Duurde 35 minuten, daarna beide resets gedaan (baat het niet, schaden doet dat zeker niet), de truck met de sensorreadings van maps uitgevoerd, en daarna de wagen aan de lader gehangen...

Alles verliep perfect, ook het laden (zonder onderbrekeningen zoals ik gisteren ergens las hier) en maps lijkt iets verbeterd in snelheid.

Overigens had ik al bijna de vlag uithangen, 2e keer in 3 jaar dat een OTA binnenkomt en installeert :-)
Wel frappant dat na 25 minuten de iphone aangaf dat de update gereed was, en de android was pas op 49%
Na 40 minuten was de android het er ook over eens dat de update geslaagd was, en dat bleek ook echt het geval. Raar dat IOS en Android dezelfde update op enig moment gelijktijdig als gereed EN niet gereed aangeven.
Op dat Amerikaanse forum zitten helaas een aantal figuren die regelmatig van alles ongenuanceerd de ether inslingeren. En zelfs als een update teruggetrokke nzou zijn in de US wil dat niet automatisch zeggen dat het hier ook zo is. De configuratie van de auto is daar anders dan wij hier zien ( infotainment, verlichting, onboard lader en waarschijnlijk nog wel het een en ander.,

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
[...]

Haha lekker dramatisch, maar ik hou er wel van…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Mga1600 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:05:
[...]

Op dat Amerikaanse forum zitten helaas een aantal figuren die regelmatig van alles ongenuanceerd de ether inslingeren. En zelfs als een update teruggetrokke nzou zijn in de US wil dat niet automatisch zeggen dat het hier ook zo is. De configuratie van de auto is daar anders dan wij hier zien ( infotainment, verlichting, onboard lader en waarschijnlijk nog wel het een en ander.,
Het bericht wat eronder zit gaat ook over een werkplaats die een afspraak afzegt omdat dat kennelijk niet de oplossing voor het cameraprobleem van die persoon is. Die persoon maakt er zelf van dat de ota ingetrokken is. Maar dat staat er niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exepti0n
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

exepti0n

_o-

Zijn er hier mensen die OPD op "Auto" hebben staan?

Ik heb het één dag geprobeerd maar ben voor mijn gevoel dan totaal de controle over het remmen kwijt omdat je de ene keer de rem in moeten drukken en de andere keer remt ie op de OPD.

Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:40
exepti0n schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:26:

Ik heb het één dag geprobeerd maar ben voor mijn gevoel dan totaal de controle over het remmen kwijt omdat je de ene keer de rem in moeten drukken en de andere keer remt ie op de OPD.
Ik heb dat na de eerste keer meteen uitgezet. De auto stand geeft heel inconsequent gedrag. De ene keer remt 'ie stevig en de andere keer nauwelijks waardoor je verschiet als je het verwacht. Ik wil gewoon altijd dezelfde krachtige OPD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility

Niet alleen vanwege de rare fratsen, wat ik ook toch wel erg irritant vind is dat je constant rukjes aan het stuur moet geven om hem wakker te houden omdat 'ie anders gaat mekkeren i.p.v. dat gewoon je handen worden gedetecteerd. In feite vind ik de PA alleen bruikbaar op de snelweg.. Op doorgaande 80km wegen stuurt hij veel te rigoreus bij rechtdoor rijden zoals bijvoorbeeld wanneer er een afrit voor linksaf is in het midden tussen de rijstroken waarbij de weg even naar rechts gaat en daarna weer naar links. Dat doet 'ie toch niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:34
Eergisteren de update geïnstalleerd en sindsdien kan ik dus niet meer mijn laadlimiet zien, laat staan aanpassen. Als ik dat had geweten had ik die update echt nog wel wat uitgesteld want dat was super handig. Zat vandaag langer dan gepland bij een klant waardoor ik niet meer zou kunnen laden hebben op het werk waardoor ik nu met 10% minder het weekend in ga die ik nodig gehad had om niet voor maandag te moeten laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Tranquility schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:00:
[...]

Niet alleen vanwege de rare fratsen, wat ik ook toch wel erg irritant vind is dat je constant rukjes aan het stuur moet geven om hem wakker te houden omdat 'ie anders gaat mekkeren i.p.v. dat gewoon je handen worden gedetecteerd.
Zijn wel youtube filmpjes van hoe je dat kan oplossen met wat gewichtjes aan het stuur. 8)7

2x op het rechterpijltje op het stuur drukken volstaat ook trouwens, dan hoef je geen rukjes aan het stuur te geven, is veel fijner..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Kammika schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:41:
2x op het rechterpijltje op het stuur drukken volstaat ook trouwens, dan hoef je geen rukjes aan het stuur te geven, is veel fijner..
Hee, dat wist ik niet! Is zeker handiger, dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:05
Eigenlijk wel gek dat je met PA meer met het stuur bezig bent dan enkel ACC 8)7 in ieder geval op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:10

MicroStar_NL

Knowledge is power

In NL gebruik ik PA eigenlijk alleen op langere 'rechte' stukken tweebaanswegen.
Soms op een rustige snelweg, maar verder niet.
Het lijkt mij dat PA gewoon niet geschikt is voor een druk verkeersbeeld of wat meer bochtenwerk.
Om vluchtheuvels sturen is gewoon niet best en bij een lange bocht stuurt hij te lang door, alsof hij niet doorheeft dat de bocht ophoudt.

Afgelopen mei was ik een paar dagen in Zweden met een XC40 als huurauto (met zo'n dino brander voorin :X)
Daar zo'n 600 km vanuit Stockholm naar het noorden gereden met PA en ging verrassend goed, heel ontspannend.
1 hand losjes op het stuur, met de andere hand met 1 vinger net genoeg druk op het stuur gezet.
Slecht een paar keer 'handen op het stuur' melding gekregen.
Het verkeersbeeld is daar zoveel anders dan hier, bredere en rechtere wegen en hele stukken niemand voor of achter gezien.
Zou PA voor in Zweden zijn ontwikkeld? ;)

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
MicroStar_NL schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:33:
Het lijkt mij dat PA gewoon niet geschikt is voor een druk verkeersbeeld of wat meer bochtenwerk.
Om vluchtheuvels sturen is gewoon niet best en bij een lange bocht stuurt hij te lang door, alsof hij niet doorheeft dat de bocht ophoudt.
Ik ervaar hetzelfde.
In een lange bocht op 80km wegen (om een uitvoegstrook/afslag naar links heen) stuurt hij aan het begin van de bocht te laat in gaat hij aan het einde te ver door en wil hij heel plotseling corrigeren wat gewoon niet goed voelt.
Daar lijkt het haast wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:23
-Vasa- schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:22:
Eergisteren de update geïnstalleerd en sindsdien kan ik dus niet meer mijn laadlimiet zien, laat staan aanpassen. Als ik dat had geweten had ik die update echt nog wel wat uitgesteld want dat was super handig. Zat vandaag langer dan gepland bij een klant waardoor ik niet meer zou kunnen laden hebben op het werk waardoor ik nu met 10% minder het weekend in ga die ik nodig gehad had om niet voor maandag te moeten laden.
Hmmm daar heb ik geen last van gehad, heb zelf een Android telefoon maar kan het streefniveau voor de batterij nog instellen. Werkt het niet of heb je de hele optie niet meer?

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
Montalbano schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:34:
[...]

Ik heb denk ik iets gemist, maar wat houdt de truck met de sensorreadings in en welk issue lost het op?
Na de update wil maps nog wel eens traag zijn, door de "truc" uit te halen lijkt het alsof je een instelling terugzet welke niet helemaal door de update is meegekomen. Bij een aantal van ons is daardoor GM een stuk sneller geworden, ik merk het zelf in ieder geval wel zelfs met sateliet view aan.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
MicroStar_NL schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:33:
In NL gebruik ik PA eigenlijk alleen op langere 'rechte' stukken tweebaanswegen.
Soms op een rustige snelweg, maar verder niet.

Afgelopen mei was ik een paar dagen in Zweden met een XC40 als huurauto (met zo'n dino brander voorin :X)
Daar zo'n 600 km vanuit Stockholm naar het noorden gereden met PA en ging verrassend goed, heel ontspannend.
1 hand losjes op het stuur, met de andere hand met 1 vinger net genoeg druk op het stuur gezet.
Slecht een paar keer 'handen op het stuur' melding gekregen.
Het verkeersbeeld is daar zoveel anders dan hier, bredere en rechtere wegen en hele stukken niemand voor of achter gezien.
Dat hoekige sturen is trouwens wel een ‘40’ kwaaltje: bij de XC60 werkt de PA veel relaxter (ik krijg zelden een melding) en de auto stuurt veel soepeler dan met mijn eerdere 40’s. Bij de V60 gaat het ook goed weet ik (leenauto). Van andere modellen weet ik niet. Da’s wel gek eigenlijk omdat heel veel componenten hetzelfde lijken te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 11-07-2025 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:54
Klopt. Hier ook geen laadlimiet in de Android App na de update. Ik heb het opgelost door de App te verwijderen en opnieuw te installeren en de auto weer te koppelen. (Beide sleutels zijn dan nodig). Laadlimiet is nu weer aanwezig!

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plead

Ja. Is even wennen maar voelt best wel veilig. Op je voorganger botsen wordt lastiger |:( Als de zon in de voorruit schijnt of er staan een auto dwars geparkeerd op een T-splitsing, en vast nog een aantal meer situaties, dan werkt het minder. Na een tijdje weetje precies wanneer het minder werkt en ben je erop bedacht.
Volgens mij is de auto opd stand mogelijk vanaf my24 en vanaf een paar updates geleden actief. In wezen is het niet meer dan het verschuiven van de nul positie van het stroompedaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Het is een beetje off-topic hier, heeft ook zijn eigen topic, maar ik gebruik de Volvo app niet meer voor de laadlimiet, maar stuur sinds kort het laden via evcc aan. Het is even prutsen voor je het aan de praat hebt (je moet je voertuig, laadpaal, zonnepanelen en je p1 meter koppelen en je evt dynamische tarieven invoeren) maar dan kun je de perfecte laadschema’s maken en heb je die hele laadlimiet functie in de Volvo app niet meer nodig…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06:46

Ik rijd er nu ruim anderhalf jaar mee in de MY24, vind het de ideale tussenoplossing. Hij remt alleen als je het gaspedaal loslaat wanneer hij een auto voor je detecteert, verder gewoon uitrollen wanneer het kan, zoals bij een afrit of een verkeerslicht. Voor iedereen natuurlijk persoonlijk maar ik vind het prettiger rijden dan de OPD die vol in de ankers gaat als het het pedaal niet goed controleert. Wat mij blijkbaar meer moeite kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:10

MicroStar_NL

Knowledge is power

Met 3.6.4 vind ik dat OPD de remkracht wat langzamer opbouwt, minder abrupt in ieder geval.
De maximale remkracht voelt nog hetzelfde.

Soms nog even wennen, maar vind het eigenlijk wel beter zo.

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:44
StevendGraaf schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:11:
[...]

Ik rijd er nu ruim anderhalf jaar mee in de MY24, vind het de ideale tussenoplossing. Hij remt alleen als je het gaspedaal loslaat wanneer hij een auto voor je detecteert, verder gewoon uitrollen wanneer het kan, zoals bij een afrit of een verkeerslicht. Voor iedereen natuurlijk persoonlijk maar ik vind het prettiger rijden dan de OPD die vol in de ankers gaat als het het pedaal niet goed controleert. Wat mij blijkbaar meer moeite kost.
Ben benieuwd of dit ook ten goede komt van je verbruik/range. Ik heb die optie nu zelf niet, straks wel in de Polestar 2 volgens mij. Maar ik rij eigenlijk al vanaf dag 1 met OPD altijd aan. In het begin zette ik dat nog wel eens uit op de snelweg maar ik kon er erg goed mee overweg na een tijdje. Altijd leuk om bijv. te zien dat je met OPD precies weet te stoppen op het juiste punt voor een stoplicht :)

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 11-07-2025 23:27 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:13
Vanavond aangekomen in Bordeaux waar we overnachten voor we doorrijden naar onze eindbestemming in Spanje. Daarnet tijdens het laden wou ik de route al klaarzetten voor morgen, maar GM kwam weer alleen maar met idiote routes af. Dit stuk van Spanje lukt 'm echt niet, elk jaar hoop ik dat hij heeft bijgeleerd, maar blijft helaas hopeloos. Via ABRP ken ik gelukkig de beste route, maar ik moest dus alle stops manueel ingeven. Ook ontbreekt Electra bij de EV filters, erg onhandig gezien je daar nu gratis 2 maand een abo kan nemen om voordelig te laden in Frankrijk. Misschien moet ik op termijn toch maar eens ABRP een kans geven als navigatie.

GM eigen route (maar liefst 1,5u langer):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPc0jKmmZf4O8ERrDCV6LtG93wc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TzG7HQmUVtMv7DTNOhjQxv4O.jpg?f=fotoalbum_large

De snelste route na manuele ingave:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3_0QKwfOu6zF1A8yHh-2QGphEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0C7rx4QujPLtvmVnfewmSFn.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is ook mijn eerste keer met 3 kinderen achteraan en bij buitentemperatuur van 34° merk je helaas hoe brak de verluchting voor de passagiers achteraan is. Net zoals de speakers achteraan komt er ook uit de verluchting amper wat uit.

Voor de rest is reizen met de Volvo best aangenaam, wisselen van chauffeur met de opgeslagen stoelposities blijft super handig.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
Juancho schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:27:
[...]

Ben benieuwd of dit ook ten goede komt van je verbruik/range. Ik heb die optie nu zelf niet, straks wel in de Polestar 2 volgens mij. Maar ik rij eigenlijk al vanaf dag 1 met OPD altijd aan. In het begin zette ik dat nog wel eens uit op de snelweg maar ik kon er erg goed mee overweg na een tijdje. Altijd leuk om bijv. te zien dat je met OPD precies weet te stoppen op het juiste punt voor een stoplicht :)
Het zal het verbruik in ieder geval niet nadelig beïnvloeden, en al zou dat wel zo zijn zouden die paar kilometer extra voor mij niet afwegen tegen het rijcomfort zoals ik dat ervaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
StevendGraaf schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 08:21:
[...]

Het zal het verbruik in ieder geval niet nadelig beïnvloeden, en al zou dat wel zo zijn zouden die paar kilometer extra voor mij niet afwegen tegen het rijcomfort zoals ik dat ervaar.
Veel voorkomend misverstand dat welniet opd en/of weke stand van invloed is op je verbruik. De auto regenereert ook al je opd uit hebt.

Dus als je op dezelfde manier accelereert/vertraagt met als
Zonder opd (of een beetje opd) heb je precies hetzelfde verbruik

Wil je zuiniger rijden, dan moet je zorgen dat je zo weinig mogelijk remt, accelereert en vooral zoveel mogelijk “uitrolt”. Daar laatste is iets makkelijker met opd, omdat je met opd het “gaspedaal”
Precies op de juist stand moet houden en in het midden van “gasgeven” en regenereren. In het begin is dat wat lastiger, omdat je eigenlijk altijd regenereert of accelereert, maar als ke wat langer met opd rijdt zal dat verschil in de praktijk verwaarloosbaar zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Beide resets uitgevoerd?

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-07 19:52
ron65 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:49:
[...]

Beide resets uitgevoerd?
na de software update heb ik beide resets uitgevoerd, maar ik was de laadplanning ook kwijt in de app, evenals het bekijken van de locatie van de auto. Na het clearen van de data van de app in android en opnieuw de app koppelen is het opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06:37
StevendGraaf schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 08:21:
[...]

De windrichting en je snelheid maakt een stuk meer uit dan je wel/niet OPD. Ik merk vooral dat mijn passagiers het stuk fijner vinden zonder, en ik zelf ook, dus bij mij staat ie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 00:11
Largamelion schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:55:
Vanavond aangekomen in Bordeaux waar we overnachten voor we doorrijden naar onze eindbestemming in Spanje. Daarnet tijdens het laden wou ik de route al klaarzetten voor morgen, maar GM kwam weer alleen maar met idiote routes af. Dit stuk van Spanje lukt 'm echt niet, elk jaar hoop ik dat hij heeft bijgeleerd, maar blijft helaas hopeloos. Via ABRP ken ik gelukkig de beste route, maar ik moest dus alle stops manueel ingeven. Ook ontbreekt Electra bij de EV filters, erg onhandig gezien je daar nu gratis 2 maand een abo kan nemen om voordelig te laden in Frankrijk. Misschien moet ik op termijn toch maar eens ABRP een kans geven als navigatie.

GM eigen route (maar liefst 1,5u langer):

[Afbeelding]

De snelste route na manuele ingave:

[Afbeelding]

Dit is ook mijn eerste keer met 3 kinderen achteraan en bij buitentemperatuur van 34° merk je helaas hoe brak de verluchting voor de passagiers achteraan is. Net zoals de speakers achteraan komt er ook uit de verluchting amper wat uit.

Voor de rest is reizen met de Volvo best aangenaam, wisselen van chauffeur met de opgeslagen stoelposities blijft super handig.
Volgens mij heb je bij de eerste variant iets raars gedaan met je tweede tussenstop die je hebt ingevoerd. Dat is een destination charger en dus geen snellader. Google denkt dat je daar wilt stoppen maar hij laat je daar niet laden want het is geen snellader. Dus ik kan me voorstellen dat je die rare omweg moet maken om dan toch op je bestemming te komen. Het is in ieder geval iets wat me opviel in je screenshots. Hij had je misschien alsnog die andere route kunnen laten volgen maar ik denk dat dit wel de reden zou kunnen zijn van de verwarring van GM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Marko72 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:04:
[...]

De windrichting en je snelheid maakt een stuk meer uit dan je wel/niet OPD. Ik merk vooral dat mijn passagiers het stuk fijner vinden zonder, en ik zelf ook, dus bij mij staat ie uit.
Bij mij is dat juist andersom, maar ik weet wel dat ik heel voorzichtig doseer ermee. Ik laat het pedaal niet in eenmaal los als ik vaart wil minderen maar heel geleidelijk en net ver genoeg om comfortabel te remmen.
Ik sprak laatst een collega met eenzelfde wagen die net als jij en je passagiers de OPD niet fijn vonden. Stukje meegereden, bleek hij domweg het pedaal volledig los te laten in de waan dat de auto dan rustig zou gaan vaartminderen. Uiteraard niet, de auto gaat dan juist vol in de remmen en dat komt heel onplezierig over inderdaad.

maar bij hem lag het echt aan het veel te bruusk met het pedaal omgaan, dat kan echt beter en dan ook comfortabeler.
Weet niet of jij ook heel gedoseerd ermee omgaat of ook vrij bruusk, maar misschien kan dit je helpen verbetering te vinden daarin....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03:35
ron65 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:16:
[...]

Bij mij is dat juist andersom, maar ik weet wel dat ik heel voorzichtig doseer ermee. Ik laat het pedaal niet in eenmaal los als ik vaart wil minderen maar heel geleidelijk en net ver genoeg om comfortabel te remmen.
Ik sprak laatst een collega met eenzelfde wagen die net als jij en je passagiers de OPD niet fijn vonden. Stukje meegereden, bleek hij domweg het pedaal volledig los te laten in de waan dat de auto dan rustig zou gaan vaartminderen. Uiteraard niet, de auto gaat dan juist vol in de remmen en dat komt heel onplezierig over inderdaad.

maar bij hem lag het echt aan het veel te bruusk met het pedaal omgaan, dat kan echt beter en dan ook comfortabeler.
Weet niet of jij ook heel gedoseerd ermee omgaat of ook vrij bruusk, maar misschien kan dit je helpen verbetering te vinden daarin....
Ik gebruik OPD ook net als jou. Gewoon "met gevoel en fluwelen voet" rijden en remmen. Ik zou zelfs durven beweren dat ik met OPD gelijkmatiger afrem dan zonder.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tranquility
Zo, vanmiddag een mooi setje origineel Volvo 20" lichtmetaal gescoord op MP voor een zacht prijsje.
Ik zag een aanbieding voor de Black Diamond Cut 20" staan bij Vstore voor €1895,- en wilde die al bijna gaan bestellen totdat een stemmetje in mij zei eens te kijken op MP.

En ja hoor, daar trof ik deze in nieuwstaat verkerende set aan voor een echt hele mooie prijs. Het enige dat er aan scheelt is een hele kleine stoeprandschade op de uiterste randen van twee velgen. Dat is echt minimaal en is vrij eenvoudig te repareren. Maar hou ik hiermee toch mooi meer dan €1000,- in de pocket! :*)
Nu nog bedenken welke banden ik hier op ga zetten. Zullen in ieder geval all seasons gaan worden.
Moest er wel even voor naar Zuid Holland rijden vlak achter Den Haag vanuit West Friesland, maar dat had ik er graag voor over. Mooi zuinig gereden trouwens met 17.4 kWh/100km met gemiddeld 105km/u op de snelweg. Nu eerst even een bedrijf zoeken die ze netjes repareert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvK4lnMGw1zwvCAz-1RWteCXI9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrDc1rVZ7dtkvDssWmrG0Cet.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3z3cjK9jj6WAI-6zZQ_ZzquMZEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uwdQEEEElBbdwc0kkjwzfGW1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jAxTSjz7pJmbsv-ZzSu6Ly2u8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LW2n8NLJ4Gl1pPHmlVlqhwnY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:03
Tranquility schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 20:35:
Zo, vanmiddag een mooi setje origineel Volvo 20" lichtmetaal gescoord op MP voor een zacht prijsje.
Ik zag een aanbieding voor de Black Diamond Cut 20" staan bij Vstore voor €1895,- en wilde die al bijna gaan bestellen totdat een stemmetje in mij zei eens te kijken op MP.

En ja hoor, daar trof ik deze in nieuwstaat verkerende set aan voor een echt hele mooie prijs. Het enige dat er aan scheelt is een hele kleine stoeprandschade op de uiterste randen van twee velgen. Dat is echt minimaal en is vrij eenvoudig te repareren. Maar hou ik hiermee toch mooi meer dan €1000,- in de pocket! :*)
Nu nog bedenken welke banden ik hier op ga zetten. Zullen in ieder geval all seasons gaan worden.
Moest er wel even voor naar Zuid Holland rijden vlak achter Den Haag vanuit West Friesland, maar dat had ik er graag voor over. Mooi zuinig gereden trouwens met 17.4 kWh/100km met gemiddeld 105km/u op de snelweg. Nu eerst even een bedrijf zoeken die ze netjes repareert.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie velgen en geluk dat je ze op MP vond. Heb dezelfde onder mijn auto, staan ze erg goed vind ik...

Je weet dat Michelin de Crossclimate 3 heeft uitgebracht?

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 40000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
rolfio schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 20:50:
Mooie velgen en geluk dat je ze op MP vond. Heb dezelfde onder mijn auto, staan ze erg goed vind ik...

Je weet dat Michelin de Crossclimate 3 heeft uitgebracht?
Yep, zat al te kijken naar de nieuwe CC3 Sport, die heeft mooie velgrandbescherming (is een vereiste) wat erg mooi staat en toch bescherming biedt om juist dit soort velgrandschades te voorkomen, zeker met dit soort velgen, alleen is de CC3 Sport versie alleen in de maat 255/40/R20 leverbaar en dus NIET in 235/45/R20.
Dan kun je alleen de gewone CC3 nemen, maar die heeft weer geen velgrandbescherming.. Dat is dus het nadeel van twee verschillende maten op één auto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12-07 23:37
Marko72 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:04:
[...]

Ik lees wel vaker dat men OPD niet comfortabel vindt, maar dat ligt denk ik (met alle respect) aan degene die het pedaal bedient. Zonder OPD ram je niet ineens hard op de rem als het niet nodig is, en zo laat je met OPD aan niet ineens het pedaal omhoog klappen. Als je het rustig doseert, is het helemaal niet oncomfortabel. Als je de auto volledig tot stilstand laat komen, doet het systeem zelfs een “limo stop”.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Venomer schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 23:37:
[...]

Ik lees wel vaker dat men OPD niet comfortabel vindt, maar dat ligt denk ik (met alle respect) aan degene die het pedaal bedient. Zonder OPD ram je niet ineens hard op de rem als het niet nodig is, en zo laat je met OPD aan niet ineens het pedaal omhoog klappen. Als je het rustig doseert, is het helemaal niet oncomfortabel. Als je de auto volledig tot stilstand laat komen, doet het systeem zelfs een “limo stop”.
De meningen van berijders over OPD zijn heel divers. Ik vind het zelf vreselijk, maar het gaat niet alleen over comfort en gevoel, er wordt door allerlei instanties ook gewezen op het gevaar van OPD op gladde wegen in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 00:19:
[...]

De meningen van berijders over OPD zijn heel divers. Ik vind het zelf vreselijk, maar het gaat niet alleen over comfort en gevoel, er wordt door allerlei instanties ook gewezen op het gevaar van OPD op gladde wegen in de winter.
Klopt, maar ook daar geldt weer: fluwelen voetje.
Het intrappen van de rem is nauwelijks verschillend van het op laten komen van het OPD pedaal. Maar het is de kunst om dat echt heel nauwgezet te doseren, vooral bij glad weer.

Ik heb deze winter in een laag sneeuw gereden met OPD aan, en geen enkel probleem, toen een zelfde ritje met OPD uit (ik realiseerde me de opmerkingen die jij aanhaalde) en toen reed het veel lastiger. Eerder wegglijden en zo dan met OPD het geval was

Enne... eens per 5 jaar een dagje gladheid, is de rest van de 5 jaar geen gladheid, veel meer winter hebben we ook niet meer tegenwoordig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
ron65 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 00:43:
[...].

Ik heb deze winter in een laag sneeuw gereden met OPD aan, en geen enkel probleem, toen een zelfde ritje met OPD uit (ik realiseerde me de opmerkingen die jij aanhaalde) en toen reed het veel lastiger. Eerder wegglijden en zo dan met OPD het geval was
Vreemd voorbeeld, want andersom geldt natuurlijk ook precies hetzelfde: zonder OPD kun je ook zonder problemen door een laag sneeuw rijden als je het maar met beleid doet. Dat het voor jou veel lastiger leek te zijn zal dan wel met jouw “fluwelen voetje” te maken hebben op dat moment.
Oftewel, het is een persoonlijke voorkeur, of bepaalde soort gewenning, of wat je wel of niet fijn vindt rijden. Net als alle andere hulpmiddelen als ACC, autopilot of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Mga1600 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 00:19:
[...]

Heb ik echt nog nooit van gehoord. Ben wel benieuwd: Welke instanties zijn dit en waar staan die waarschuwingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plead
Kammika schreef op zondag 13 juli 2025 @ 07:18:
[...]

Heb ik echt nog nooit van gehoord. Ben wel benieuwd: Welke instanties zijn dit en waar staan die waarschuwingen?
Deze instantie? https://www.volvocars.com...815de52fc0a801512e68fae2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:03
Tranquility schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:48:
[...]

Ik heb dat na de eerste keer meteen uitgezet. De auto stand geeft heel inconsequent gedrag. De ene keer remt 'ie stevig en de andere keer nauwelijks waardoor je verschiet als je het verwacht. Ik wil gewoon altijd dezelfde krachtige OPD.
Standaard aan hier, werkt erg prettig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik kan al 2 dagen de auto nirt via de app alvast koelen. Iemand een idee? Super irritant nu het ook weer warmer is....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9L7jNei0MHxXh4_52f4oNcjscc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7g9lQ09n1b0E8GLrsxbFgzP.jpg?f=fotoalbum_large

Toen de cache en gegevens gewist van de app en dan is blijkbaar de hele koppeling met de auto gelijk weg??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccpBDa9YzaP0i48H30zIbAIy4P0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fTw4OCVvn5k16Wrra84wrXwn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Juancho op 13-07-2025 10:56 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Juancho schreef op zondag 13 juli 2025 @ 10:52:
Ik kan al 2 dagen de auto nirt via de app alvast koelen. Iemand een idee? Super irritant nu het ook weer warmer is....
Ik heb dat ook een keer gehad na een update en werkte de timers niet meer. Ik weet niet of dat bij jou ook het geval is, of bedoel je direct voorkoelen zonder gebruik van de timer?
Ik heb het toen opgelost door alle timers te verwijderen, zowel in de app als in de auto. Daarna een reset met de homeknop gedaan een de timers er weer ingezet en toen werkte alles weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thv
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-07 11:06

thv

Tranquility schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 20:59:
[...]

Yep, zat al te kijken naar de nieuwe CC3 Sport, die heeft mooie velgrandbescherming (is een vereiste) wat erg mooi staat en toch bescherming biedt om juist dit soort velgrandschades te voorkomen, zeker met dit soort velgen, alleen is de CC3 Sport versie alleen in de maat 255/40/R20 leverbaar en dus NIET in 235/45/R20.
Dan kun je alleen de gewone CC3 nemen, maar die heeft weer geen velgrandbescherming.. Dat is dus het nadeel van twee verschillende maten op één auto..
Misschien is dit interessant voor je: https://www.hankooktire.com/nl/nl/tire/ion/evo.html

XC40 Recharge Twin Motor Ultimate MY24, Fjord Blue, Wool Blend, Pixel led, trekhaak, 19", geleverd 05-09-20'23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Tranquility schreef op zondag 13 juli 2025 @ 11:00:
[...]

Ik heb dat ook een keer gehad na een update en werkte de timers niet meer. Ik weet niet of dat bij jou ook het geval is, of bedoel je direct voorkoelen zonder gebruik van de timer?
Ik heb het toen opgelost door alle timers te verwijderen, zowel in de app als in de auto. Daarna een reset met de homeknop gedaan een de timers er weer ingezet en toen werkte alles weer.
Nee gewoon handmatig hrt voorkoelen starten in de app. Had het wel eens vaker maar dan lukte het wel na en keer of 3 of app afsluiten en opnieuw openen en dan bleek dat het wel gestart is. Maar nu al 2 dagen niks, constant error en geen voorgekoelde auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
Wazige melding… dat is toch niet anders dan dat remmen op een gladde weg ook niet wordt aangeraden?

Is ook geen “instantie” overigens. Gewoon een opmerking in de handleiding. Bericht hierboven suggereerde serieuze waarschuwing van serieuze instanties, dan denk ik aan waarschuwing van overheid, anwb, Vvn, Consumentenbond oid die een officieel advies geven om het uitzetten.. en dat zie ik niet. maar misschien had ik het wat te zwaar geïnterpreteerd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Dank, die had ik al op mijn shortlist gezet.
Daar staan nu de volgende banden op:

1. Continental AllSeasonContact 2 (235/45/R20) (255/40/R20)
2. Bridgestone Turanza All Season 6 (235/45/R20) (255/40/R20)
3. Michelin CrossClimate 3 (235/45/R20) (Sport 255/40/R20)
4. Hankook iON FlexClimate SUV (235/45/R20) (255/40/R20)
5. Falken Euroall Season AS220 PRO (235/45/R20) (255/40/R20)

Het nadeel van zowel de Hankook, Bridgestone als de Falken is dat ze een wat hogere rolweerstand hebben gezien het C-label. De Michelin en Continental hebben een B-label en genieten dus mijn voorkeur. Pirelli valt helaas af omdat die geen velgrandbescherming hebben in beide maten. Alleen in 235/45 R20 heeft Pirelli de Scorpion All Season SF3 met velgrandbescherming, in 255/40/R20 is deze weer niet beschikbaar..

De Michelin CC3 is nog een beetje onduidelijk omdat de CC3 Sport, die wel velgrandbescherming heeft, alleen in maat 255/40/R20 leverbaar is.

Voor de voorwielen met 235/45/R20 is alleen de "gewone" CC3 leverbaar maar is het niet helemaal zeker of die ook een verdikte rand heeft die kan dienen als velgrandbescherming. Op mijn 19" velgen hebben de huidige CC2 banden geen verdikte rand, Ik weet dat er CC2's zijn die dat wél hebben op 20", dus een grote kans dat de CC3 dat dan ook heeft, maar wil ik eerst bevestigd zien. Ik heb even twee afbeeldingen van een CC2 in de maat 235/45/R20 van het net geplukt waarbij er duidelijk een dikke rand zichtbaar is. (is zelfs een VOL band) Dus hoogstwaarschijnlijk zal de CC3 dat ook wel hebben (hoop ik).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NlCTRaxNk76WeIXDGcJYdoj2hk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/79xr1mOU0sjJ3PwxIMYRs71L.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcDon9IUg1YrvJkjtHZuBVpm4CA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2572j4rOFKJFbeIkRwa3oyxQ.jpg?f=user_large

Misschien is er hier al iemand die momenteel CC2 banden heeft op 20" velgen en even wil kijken of die een dikke rand hebben?

[ Voor 9% gewijzigd door Tranquility op 13-07-2025 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Juancho schreef op zondag 13 juli 2025 @ 11:14:
[...]

Nee gewoon handmatig hrt voorkoelen starten in de app. Had het wel eens vaker maar dan lukte het wel na en keer of 3 of app afsluiten en opnieuw openen en dan bleek dat het wel gestart is. Maar nu al 2 dagen niks, constant error en geen voorgekoelde auto.
Heb ik ook wel eens gehad en daarom blij met de plugin voor Home Assistant want dat werkt via Volvo Developers API en lijkt dan nog wel te werken vreemd genoeg. Dus het probleem ligt dan niet aan de auto of verbinding maar aan de server verbinding met de app.

Heel irritant, ik weet het....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
marcel_76 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 12:45:
[...]

Heb ik ook wel eens gehad en daarom blij met de plugin voor Home Assistant want dat werkt via Volvo Developers API en lijkt dan nog wel te werken vreemd genoeg. Dus het probleem ligt dan niet aan de auto of verbinding maar aan de server verbinding met de app.

Heel irritant, ik weet het....
Bij mij gaat het ook wel eens fout in de app, en dan doe ik ook via domoticz (dus via api) en dan gaat het wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik heb in bijna 5 jaar nooit gehad dat het langere tijd gewoon helmaal niet werkte via de app. Altijd lukte hrt wel na ene keer of 3. Maar nu al 2 dagen op geen enkele manier. Irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
Juancho schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:08:
Ik heb in bijna 5 jaar nooit gehad dat het langere tijd gewoon helmaal niet werkte via de app. Altijd lukte hrt wel na ene keer of 3. Maar nu al 2 dagen op geen enkele manier. Irritant.
Hoe is het trouwens met jouw sleutel afgelopen? Bij mij is deze vervangen nadat deze voor de zoveelste keer in korte tijd leeg leek te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
StevendGraaf schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:16:
[...]

Hoe is het trouwens met jouw sleutel afgelopen? Bij mij is deze vervangen nadat deze voor de zoveelste keer in korte tijd leeg leek te zijn.
Opeens leek het goed te gaan toen ik ff de batterij aangedrukt had. Daarna weer 1 groot drama en nu gaat het redelijk. Ik lever m'n xc40 over een maandje in dus ik vind het wel goed voor nu. Ga er geen tijd meer aan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03:35
peutje schreef op zondag 13 juli 2025 @ 10:40:
[...]
Standaard aan hier, werkt erg prettig
Hier ook alle jaargetijden OPD aan! Het is zo eenvoudig om soepel gedoseerd te rijden en te remmen via 1 enkele pedaal.
Ik zou het in ieder geval niet vloeiender krijgen zonder OPD.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Venomer schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 23:37:
[...]

Bij mij is het meer dat ik al 15 jaar gewend ben aan de geweldige “coast” van Volvo’s, het uitrijden als je het gas los laat. Als je goed anticiperend rijdt, rijdt het zeer comfortabel en kun je er (net als OPD) heel zuinig mee rijden.
Ik vind het een verschrikkelijk gevoel dat je je gas altijd ingedrukt moet hebben om te blijven rollen.
Heel persoonlijk maar ligt dus vooral aan voorkeur en heeft niks te maken met hoe lomp of fluweel iemands pedaalvoeten zijn.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kensingtonnie
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:35
Met auto en aanhanger naar Zuid-Frankrijk.
Alleen Tesla superchargers gebruikt, geen enkele laadstress of wachttijden 😁👍
Uiteindelijk wel iets omgereden t.o.v. de snelste route, maar daarvoor veel rust tijdens het laden en geen overvolle aires.

In de omgeving van het vakantieadres is laden nog wel een kleine uitdaging....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsqVK-FLHhRaIosVSWOmwglxBho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CpGz1w0e3bmVFP7UYOI1InAD.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 | Single Motor ER | MY24 | Ultimate | Sage Green | 20"| privacy glass | trekhaak |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kensingtonnie
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:35
Juancho schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:08:
Hier helaas hetzelfde.
Gedeelde smart... 😉

XC40 | Single Motor ER | MY24 | Ultimate | Sage Green | 20"| privacy glass | trekhaak |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
Kensingtonnie schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:39:
Met auto en aanhanger naar Zuid-Frankrijk.
Alleen Tesla superchargers gebruikt, geen enkele laadstress of wachttijden 😁👍
Uiteindelijk wel iets omgereden t.o.v. de snelste route, maar daarvoor veel rust tijdens het laden en geen overvolle aires.

In de omgeving van het vakantieadres is laden nog wel een kleine uitdaging....[Afbeelding]
Probeer je hier nou een motor te laden? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Largamelion schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:55:
Daarnet tijdens het laden wou ik de route al klaarzetten voor morgen, maar GM kwam weer alleen maar met idiote routes af. Dit stuk van Spanje lukt 'm echt niet, elk jaar hoop ik dat hij heeft bijgeleerd, maar blijft helaas hopeloos. Via ABRP ken ik gelukkig de beste route, maar ik moest dus alle stops manueel ingeven. Ook ontbreekt Electra bij de EV filters, erg onhandig gezien je daar nu gratis 2 maand een abo kan nemen om voordelig te laden in Frankrijk. Misschien moet ik op termijn toch maar eens ABRP een kans geven als navigatie.
Heb geprobeerd met een twee-weken-premium proef op ABRP. De app op de volvo geinstalleerd. Als je een langere rit ingeeft gaat de app helemaal onderuit, de Volvo heeft gewoon niet genoeg resources over om de app te kunnen draaien. Op de woon-werk ritjes werkte ABRP wel. Vind het kaartbeeld van ABRP wel veel duidelijker, die gebruikt tenminste nog kleuren voor wegtypes.

Omdat GM meestal na de eerste stop de rest van de route vergeet, heb ik ABRP gebruikt om laadstops te vinden, die in de Google "wil ik heen" lijst gegooid, en toen met GM telkens naar de volgende stop genavigeerd. Dat werkte prima.

GM doet ook erg irritant met capaciteit van de accu. Als je de route plant gaat hij eerst helemaal over de flos, want dat ga je nooit halen zegt-ie dan, en wil dan allerlei maffe omwegen nemen terwijl er pakweg elke 50km een fastned langs de snelweg staat. Als je dan dat venster sluit dan issie beledigd en komt niet meer met laadvoorstellen zelfs als de accu op 6% staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

StevendGraaf schreef op zondag 13 juli 2025 @ 01:09:
[...]

Vreemd voorbeeld, want andersom geldt natuurlijk ook precies hetzelfde: zonder OPD kun je ook zonder problemen door een laag sneeuw rijden als je het maar met beleid doet. Dat het voor jou veel lastiger leek te zijn zal dan wel met jouw “fluwelen voetje” te maken hebben op dat moment.
Oftewel, het is een persoonlijke voorkeur, of bepaalde soort gewenning, of wat je wel of niet fijn vindt rijden. Net als alle andere hulpmiddelen als ACC, autopilot of wat dan ook.
Ik bedoel er alleen maar mee te zeggen dat de OPD versie iets stabieler reed dan zonder OPD, je moet niet meteen gaan denken dat ik er glibberend en glijdend rondreed, want dat heb ik nergens gezegd.
Inderdaad kun je zonder OPD ook prima in de sneeuw rijden, maar mét OPD is het zelfs nog net iets beter te doen. Subtiel verschil welliswaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
ron65 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:01:
[...]

Ik bedoel er alleen maar mee te zeggen dat de OPD versie iets stabieler reed dan zonder OPD, je moet niet meteen gaan denken dat ik er glibberend en glijdend rondreed, want dat heb ik nergens gezegd.
Ik heb het ook nergens over glibberend en glijdend, ik gebruik de term “veel lastiger”, letterlijk dezelfde woorden als jij zelf ook gebruikte.
Inderdaad kun je zonder OPD ook prima in de sneeuw rijden, maar mét OPD is het zelfs nog net iets beter te doen. Subtiel verschil welliswaar.
Je kunt het wel als een feit presenteren, maar het is en blijft een persoonlijke voorkeur wat wel of niet “beter te doen is”.

[ Voor 3% gewijzigd door StevendGraaf op 13-07-2025 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:03
De grip op slechtere ondergrond valt me toch wel een beetje tegen. Parkeerde vandaag in en zanderig bosvak en toch wel spinnende achterwielen. Had de off-road stand nodig om eruit te komen wat ik niet had verwacht.

Ligt dat aan de cross climate banden of de combi van veel gewicht en veel koppel?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:03
caspervc schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:47:
De grip op slechtere ondergrond valt me toch wel een beetje tegen. Parkeerde vandaag in en zanderig bosvak en toch wel spinnende achterwielen. Had de off-road stand nodig om eruit te komen wat ik niet had verwacht.

Ligt dat aan de cross climate banden of de combi van veel gewicht en veel koppel?
Ik denk de bandjes, gisteren ineens stil voor me op de snelweg, ankertjes in en vrij snel abs erop, ondanks voldoende profiel en droge weg. Ik ben niet super gecharmeerd van de all weathers met droog weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:34
ron65 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:49:
[...]

Beide resets uitgevoerd?
Letterlijk nog nooit eerder moeten doen na een upgrade van gelijk wat. Maar deze week eens uitvoeren als ik op kantoor ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacob.korf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:51
cdwave schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:18:
[...]

Heb geprobeerd met een twee-weken-premium proef op ABRP. De app op de volvo geinstalleerd. Als je een langere rit ingeeft gaat de app helemaal onderuit, de Volvo heeft gewoon niet genoeg resources over om de app te kunnen draaien. Op de woon-werk ritjes werkte ABRP wel. Vind het kaartbeeld van ABRP wel veel duidelijker, die gebruikt tenminste nog kleuren voor wegtypes.

Omdat GM meestal na de eerste stop de rest van de route vergeet, heb ik ABRP gebruikt om laadstops te vinden, die in de Google "wil ik heen" lijst gegooid, en toen met GM telkens naar de volgende stop genavigeerd. Dat werkte prima.

GM doet ook erg irritant met capaciteit van de accu. Als je de route plant gaat hij eerst helemaal over de flos, want dat ga je nooit halen zegt-ie dan, en wil dan allerlei maffe omwegen nemen terwijl er pakweg elke 50km een fastned langs de snelweg staat. Als je dan dat venster sluit dan issie beledigd en komt niet meer met laadvoorstellen zelfs als de accu op 6% staat.
Hier heb ik ook last van. Wat ik meestal doe je abrp op Android auto.
Pagina: 1 ... 325 326 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"