Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:12
Update ook ontvangen maar ga het vooral lekker negeren want de boel is eindelijk ook weer stabieler en sneller met LTE. . Zit ook niks in dat graag zou willen. Zal waarschijnlijk ook wel de laatste OTA zijn die ik krijg. Jammer dat ik de nieuwe UI niet mee ga maken maar so be it

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oetaelse
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13:12
RickKoets schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:09:
[...]

Had ik ook maar na opnieuw toevoegen van de widget werkte het weer.
Uiteindelijk de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
Na een reboot van mijn iPhone werkt de widget weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:05
Vanmorgen maakt ik ook weer iets raars mee.
Rij ik op de snelweg en werd ik ingehaald door een auto, stuurt de Volvo opeens naar links en moest ik tegensturen om een aanrijding te voorkomen, terwijl er gewoon witte belijning was. Een paar minuten later remde de auto opeens even heel kort, terwijl er niemand voor me zat.
Als dit de verbeteringen van de software zijn?? 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 08-07-2025 07:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:12

MicroStar_NL

Knowledge is power

marcel_76 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:35:
Vandaag een lange rit gehad met de nieuwe update.
Ik had hetzelfde bij punt 3 en 4.
GM deed er een aantal minuten over om de kaart te laden. Wanneer ik de kaart verschoof, waren de nieuwe gedeeltes grijs en werd langzaam de kaart ingetekend.
Satelliet view was helemaal drama.
GM leek wel via een ouderwetse 56k inbel verbinding te lopen.

Bij mij is GM weer normaal na het instellen van de sensorgegevens naar "Alleen als er een bestemming is ingesteld".
Na het instellen was GM gelijk weer goed.
Als ik de sensorgegevens weer terugzet, blijft GM goed.

Zit onder privacycentum:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-vtFeYBPmftWWGR49BHcLcMwxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdVDOMNLGBpSSnQ9Djurh1r3.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:31
MicroStar_NL schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 07:40:
[...]

GM deed er een aantal minuten over om de kaart te laden. Wanneer ik de kaart verschoof, waren de nieuwe gedeeltes grijs en werd langzaam de kaart ingetekend.

Bij mij is GM weer normaal na het instellen van de sensorgegevens naar "Alleen als er een bestemming is ingesteld".

Zit onder privacycentum:
[Afbeelding]
En hoe kom je bij dat privacy centrum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:23
Tranquility schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 07:31:
Vanmorgen maakt ik ook weer iets raars mee.
Rij ik op de snelweg en werd ik ingehaald door een auto, stuurt de Volvo opeens naar links en moest ik tegensturen om een aanrijding te voorkomen, terwijl er gewoon witte belijning was. Een paar minuten later remde de auto opeens even heel kort, terwijl er niemand voor me zat.
Het onverwacht beginnen vertragen zonder zichtbare reden heb ik ook al meegemaakt. Komt soms voor bij regen of nat wegdek met plassen. Dit nog voor die laatste update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 16:08
RickKoets schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:09:
[...]

Had ik ook maar na opnieuw toevoegen van de widget werkte het weer.
Bij mij is de widget gewoon aanwezig gebleven na die app-update (iOS)

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:50:
Update ook ontvangen maar ga het vooral lekker negeren want de boel is eindelijk ook weer stabieler en sneller met LTE. . Zit ook niks in dat graag zou willen. Zal waarschijnlijk ook wel de laatste OTA zijn die ik krijg. Jammer dat ik de nieuwe UI niet mee ga maken maar so be it
Ik had een paar maanden geleden ook een tijdje 3G, daarna werd het weer LTE (zonder ingrepen), tot vorige werken toen weer 3G maar sinds een paar dagen weer LTE. Heeft niet te maken met de nieuwste OTA update want die heb ik nog niet, ik heb 3.4.4 en die is volkomen stabiel en heeft ook al het balkje en het dubbele camerabeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:30:
[...]

Ik had een paar maanden geleden ook een tijdje 3G, daarna werd het weer LTE (zonder ingrepen), tot vorige werken toen weer 3G maar sinds een paar dagen weer LTE. Heeft niet te maken met de nieuwste OTA update want die heb ik nog niet, ik heb 3.4.4 en die is volkomen stabiel en heeft ook al het balkje en het dubbele camerabeeld.
Het zal allemaal best, ik ga mijn handen er niet meer aan branden in de laatste maand a 1,5 maand. De update levert verder helemaal niets voor mij dus geen enkele reden om weer een risico te nemen dat dingen omvallen etc.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

Kammika schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:17:
[...]

En hoe kom je bij dat privacy centrum?
Via het tandwieltje in GM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:52
Tranquility schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 07:31:
Voor zover ik weet is de 'pilot' altijd al zo geweest.

Naast kort remmen voor een leeg wegdek doet hij ook wel eens kort accelereren terwijl er nog iemand voor je rijdt. Dat is minstens zo spannend. Dan is het gemiddeld genomen immers ook in balans.

Op de linker weghelft rijdt hij liefst aan de rechterkant, want de bijrijder vindt het heerlijk ontspannend om van die grote draaiende vrachtwagenwielen op een paar decimeter van zijn hoofd te zien...

En naast witte lijnen volgt hij ook nog wel eens graag feromonen sporen ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
cdwave schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:30:
Op de linker weghelft rijdt hij liefst aan de rechterkant, want de bijrijder vindt het heerlijk ontspannend om van die grote draaiende vrachtwagenwielen op een paar decimeter van zijn hoofd te zien...
Dit klopt en is ook precies mijn ervaring. Als ik op de linkerbaan zit en een vrachtwagen inhaal moet ik ook altijd het stuur naar links houden, want anders komt 'ie mij te dicht bij de vrachtwagen waarna de kans op onnodig remmen ook weer toeneemt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:15
Tranquility schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:14:
[...]

Dit klopt en is ook precies mijn ervaring. Als ik op de linkerbaan zit en een vrachtwagen inhaal moet ik ook altijd het stuur naar links houden, want anders komt 'ie mij te dicht bij de vrachtwagen waarna de kans op onnodig remmen ook weer toeneemt..
Ook mijn ervaring, dit moet toch makkelijk te corrigeren zijn denk ik dan.

Wat mij verder ook al enkele keren is opgevallen bij OPD is dat het remmen onderbreekt als je over een bult of bv. drempel rijdt. Ik ken zo'n verhoogd kruispunt waar de wagen altijd wat doorschiet tijdens het remmen nadat de voorwielen over de drempel gaan. En onlangs (gelukkig eenmalig) had ik hetzelfde voor op een afrit waar een bult in de weg zat, de auto stopte gewoon met remmen en ik moest zelf ingrijpen of ik ging uit de bocht. Dat was best verschieten maar toevallig ook tijdens m'n eerste rit na installatie van de laatste OTA, waar hij bij het vertrekken ook al raar deed. Sindsdien gelukkig niet meer gehad.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:56:
[...]
Ook mijn ervaring, dit moet toch makkelijk te corrigeren zijn denk ik dan.

Wat mij verder ook al enkele keren is opgevallen bij OPD is dat het remmen onderbreekt als je over een bult of bv. drempel rijdt. Ik ken zo'n verhoogd kruispunt waar de wagen altijd wat doorschiet tijdens het remmen nadat de voorwielen over de drempel gaan. En onlangs (gelukkig eenmalig) had ik hetzelfde voor op een afrit waar een bult in de weg zat, de auto stopte gewoon met remmen en ik moest zelf ingrijpen of ik ging uit de bocht. Dat was best verschieten maar toevallig ook tijdens m'n eerste rit na installatie van de laatste OTA, waar hij bij het vertrekken ook al raar deed. Sindsdien gelukkig niet meer gehad.
Ik vind dat ze al die asfalteringsfouten die ze om de fout te verbloemen - drempels - noemen, moeten verwijderen. Elke straat ligt er vol mee, en ipv die asfalteerder erop aan te spreken schilderen ze er witte strepen op om hem te vermommen. En daar heeft onze auto dan last van, Kan toch niet... 8)7

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:19
ron65 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:25:
[...]

Ik vind dat ze al die asfalteringsfouten die ze om de fout te verbloemen - drempels - noemen, moeten verwijderen. Elke straat ligt er vol mee, en ipv die asfalteerder erop aan te spreken schilderen ze er witte strepen op om hem te vermommen. En daar heeft onze auto dan last van, Kan toch niet... 8)7
Ik herken het probleem niet, maar volgens mij moeten een auto gewoon zonder problemen over een drempel of heuveltje of overgang kunnen zonder het remmen te onderbreken. Dat ligt niet aan de inrichting van de weg.
cdwave schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:30:
[...]

Voor zover ik weet is de 'pilot' altijd al zo geweest.

Naast kort remmen voor een leeg wegdek doet hij ook wel eens kort accelereren terwijl er nog iemand voor je rijdt. Dat is minstens zo spannend. Dan is het gemiddeld genomen immers ook in balans.

En naast witte lijnen volgt hij ook nog wel eens graag feromonen sporen ofzo...
Vraag me ook af of ik dan zo heel anders met de pilot rijd dan anderen hier, aangezien ik weinig tot geen problemen ervaar. Zowel binen- als buiten de bebouwde kom of op de snelweg rijd ik zonder problemen met pilot assist en ACC aan en ik herken weinig van de situaties die anderen schetsen hier. Het systeem is niet perfect, maar ik beshcouw het ook als een hulpsysteem en niet als een volledig zelfrijdende auto. Misschien dat ik al gewend ben geraakt aan de tekortkomingen en erop anticipeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Paar dingen die mij opvielen:

Bij een remingreep bij inparkeren stopt de ventilatie. Gaat daarna weer langzaam verder

Opd is idd minder krachtig. Moet opeens bijremmen om tot stilstand te komen. De MY23 heeft alleen aan/uit instelling, dus daar ligt het niet aan.

In de HUD is het oranje gekleurde wegdeel te lang. Reed op de snelweg, en de weg tot en met huis was oranje gekleurd. Terwijl het om een km op de snelweg ging. In de ochtend viel het mij ook al op, zou opeens vertraging zijn op een deel waar letterlijk nooit wat is.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09 07:34
Tranquility schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:14:
[...]

Is al vaker hier besproken.

Dat de auto teveel rechts rijdt is vanuit het rijders perspectief. Vanuit het passagiers perspectief is het precies omgekeerd. Maar in werkelijkheid rijdt de auto in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
StevendGraaf schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:30:
[...]
Vraag me ook af of ik dan zo heel anders met de pilot rijd dan anderen hier, aangezien ik weinig tot geen problemen ervaar. Zowel binen- als buiten de bebouwde kom of op de snelweg rijd ik zonder problemen met pilot assist en ACC aan en ik herken weinig van de situaties die anderen schetsen hier. Het systeem is niet perfect, maar ik beshcouw het ook als een hulpsysteem en niet als een volledig zelfrijdende auto. Misschien dat ik al gewend ben geraakt aan de tekortkomingen en erop anticipeer.
Heb je deze functie ook wel eens in een ander merk auto gebruikt?

Het wangedrag is voor mij zo onvoorspelbaar, dat ik makkelijker op het verkeer anticipeer dan op de autopilot... In combinatie met de onnodig complexe manier van wisselen tussen limiter en ACC gebruik ik in de praktijk dus alleen nog maar de limiter. Met de ACC aan moet ik meer opletten dan wanneer die uit staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Largamelion schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:56:
[...]
Wat mij verder ook al enkele keren is opgevallen bij OPD is dat het remmen onderbreekt als je over een bult of bv. drempel rijdt. Ik ken zo'n verhoogd kruispunt waar de wagen altijd wat doorschiet tijdens het remmen nadat de voorwielen over de drempel gaan.
Sommige auto's hebben een "drempeldemper" functie waarbij de rem wordt gebruikt om met name het nahobbelen te verminderen. Misschien dat die functie "stoort" op de OPD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Ophidian schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:39:
In de HUD is het oranje gekleurde wegdeel te lang. Reed op de snelweg, en de weg tot en met huis was oranje gekleurd. Terwijl het om een km op de snelweg ging. In de ochtend viel het mij ook al op, zou opeens vertraging zijn op een deel waar letterlijk nooit wat is.
Dat was al voor de upgrade. De tijdschatting is wel normaal, maar elk wissewasje wordt opgeblazen tot kilometers lange mega-opstoppingen op de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:25
tdkvolvo schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:43:
[...]

Dat de auto teveel rechts rijdt is vanuit het rijders perspectief. Vanuit het passagiers perspectief is het precies omgekeerd. Maar in werkelijkheid rijdt de auto in het midden.
Toch bijzonder dat de wagen zichzelf soms dusdanig dicht tegen of over de lijn trekt, dat de Lane Keeping Assist zelf begint te mekkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

Vandaag had ik geen enkel geluid, niet van radio, Spotify, richtingaanwijzers (zelfs niet van ISA *O*)
Ik had nog geen radio of muziek gestart en merkte het pas op toen ik de richtingaanwijzer voor het eerst gebruikte, geen geklik hoorde.
Dacht even dat de richtingaanwijzer stuk was, maar het icoontje knipperde gewoon en knipperlicht werkte prima.

Vreemde ervaring om in zo'n stille auto te rijden, geen enkel piepje of geklik.
it's quiet.... too quiet... }:|

Ik lees hier wel eens dat er weer muziek is na gebruik van de richtingaanwijzer, maar dat hielp bij mij niet.
'k had een herstart van het infosysteem nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Er gebeuren allemaal rare dingen sinds de laatste update.

Zonet parkeerde ik de auto en ging ik een winkel binnen en toen ik weer terug kwam en in de auto stapte was opeens alles heel donker, zowel het midden- als het bestuurdersscherm. Uitgestapt, auto afgesloten en daarna weer ingestapt. Geen verandering. Toen de reset uitgevoerd met de homeknop, ook geen verbetering. Gaat lekker allemaal sinds 3.6.4.

Daarnaast is de USB toestemmings pop-up met AudioWagon nu echt persistent bij iedere keer instappen. Soms verschijnt de pop-up niet en blijft het geluid uit. Normaal kun je de pop-up dan triggeren via het tandwieltje in AW, maar ook dat werkt tegenwoordig vaker niet dan wel en moet ik AW opnieuw opstarten. Ik denk nu echt dat dit Google is die weigert apps toegang te verlenen tot USB en dat het geen onwil is van Volvo, ook omdat Renault identieke problemen heeft. Onwil van Google dus. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat er geen native muziekspeler in Android Automotive zit, wat sowieso al belachelijk is. Als dit echt een bug zou zijn geweest was zoiets kleins al lang opgelost in een van de vorige updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaJoBe
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-09 07:50
De laatste weken steeds vaker een bestuurdersportier dat niet meer wil openen. Heel genant om dan via de bijrijder langs de binnenkant de deur te openen om dan terug rond te gaan en plaats te nemen.
Laatst wou de wagen ook niet meer vergrendelen, de batterij van de sleutel werd begin dit jaar nog vernieuwd. Uiteindelijk de wagen via de app kunnen vergrendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Ophidian schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:39:
Paar dingen die mij opvielen:

Bij een remingreep bij inparkeren stopt de ventilatie. Gaat daarna weer langzaam verder

Opd is idd minder krachtig. Moet opeens bijremmen om tot stilstand te komen. De MY23 heeft alleen aan/uit instelling, dus daar ligt het niet aan.

Dat is een GM bug en die zit er al enkele weken in, zoals hierboven vermeld al van voor de OTA. Ik had 'm daarnet ook weer maar is enkel visueel, de ETA klopt wel nog. Niettemin irritant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Xloe3ueMrXpwgFdzbvRtkAuKog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RqldGP3TOwnuPy18aDmqFSrO.jpg?f=fotoalbum_large
[...]

Nee, dat klopt zeker niet in mijn geval, de auto rijdt wel degelijk meer aan de rechterkant. Kan je duidelijk zien in je achteruitkijkspiegels aan de afstand tussen de auto en de lijnen, die is duidelijk minder aan de rechterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility

Is echt geen misinterpretatie van het perspectief, de auto rijdt wel degelijk meer aan de rechterkant dan in het midden, wat @Largamelion ook opmerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-09 21:34
[...]

Zit onder privacycentum:
[Afbeelding]
Goede tip zal morgen eens even proberen.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
Largamelion schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:35:
[...]

[...]
Nee, dat klopt zeker niet in mijn geval, de auto rijdt wel degelijk meer aan de rechterkant. Kan je duidelijk zien in je achteruitkijkspiegels aan de afstand tussen de auto en de lijnen, die is duidelijk minder aan de rechterkant.
Omdat jij aan de linkerkant zit 😊.

Vraag het anders maar eens aan je passagier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
tdkvolvo schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:48:
[...]

nou sinds 3.6.4 rijdt die bij mij af en toe over de lijn heen... dat lijkt me toch vrij duidelijk ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
Kammika schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:49:
[...]

nou sinds 3.6.4 rijdt die bij mij af en toe over de lijn heen... dat lijkt me toch vrij duidelijk ...
Dat is wat anders. Dan functioneert de PA helemaal niet.

Ik doel op het “uitlijnen” tussen de strepen. Dat is wel degelijk een perspectief dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
tdkvolvo schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:54:
[...]

Dat is wat anders. Dan functioneert de PA helemaal niet.

Ik doel op het “uitlijnen” tussen de strepen. Dat is wel degelijk een perspectief dingetje.
Nee dat klopt niet wat je zegt. Het is de pa die de auto naar rechts en dus over de lijnen duwt als ik geen tegendruk geef. Heb het even laten gebeuren en dan gaat die daarna heel langzaam terug naar het midden. Dit is geen perspectief /uitlijn dingetje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:02
En wie van jullie stuurt dit soort feedback naar de dealer / Volvo? Want het enkel hier neerzetten doet echt helemaal niets natuurlijk. Blijft verder bijzonder dat sommigen veel issues hebben, telkens opnieuw bij elke versie, en anderen (zoals ik) amper of geen issues ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 17:45
Melding "storing richtingaanwijzer links" af en toe.
Nu in de avond zie ik dat de linkerkoplamp af en toe flikkert, met knipperlicht aan of uit.
Knipperlicht doet het gewoon. Koplamp ook.
Koplamp gaat normaalgesproken uit als knipperlicht aan gaat.

Zit er iets los? Stout beest in de auto?

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
[...]

Lees even m'n vorige bericht man, is echt geen perspectief. Zoals ik zei kan je duidelijk het verschil in je achteruitkijkspiegels zien. Je voelt het ook als de auto rakelings langs een camion scheert, als die even uitwijkt over de middellijn rijdt hij je zo van de baan.

Lijkt wel alsof de positie niet goed gekalibreerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
Largamelion schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:24:
[...]
Lees even m'n vorige bericht man, is echt geen perspectief. Zoals ik zei kan je duidelijk het verschil in je achteruitkijkspiegels zien. Je voelt het ook als de auto rakelings langs een camion scheert, als die even uitwijkt over de middellijn rijdt hij je zo van de baan.

Lijkt wel alsof de positie niet goed gekalibreerd is.
Ik heb je bericht gelezen “man”. Vandaar die reactie.

Als je in je buiten spiegels kijkt vanaf bestuurder stoel of vanaf passagier stoel heb je een ander perspectief. That’s all.

Kijk maar eens vanuit het midden van de auto in je spiegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
tdkvolvo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 06:52:
[...]

Als je in je buiten spiegels kijkt vanaf bestuurder stoel of vanaf passagier stoel heb je een ander perspectief. That’s all.

Volgens jouw theorie zou ik dan bij het achteruit rijden of parkeren nooit rijden waar ik denk te rijden. Bijzonder dat ik dan telkens mooi in het midden van mijn vak sta als ik achteruit parkeer op m'n spiegels en de afstand van de lijnen in mijn spiegels aan beide kanten gelijk is. Het is verder logisch dat je vanuit het midden van de wagen een ander beeld krijgt in diezelfde spiegels want die staan niet afgesteld voor die positie. Wat jij beweert klopt simpelweg niet en ik ga er verder geen energie in steken want je bent duidelijk overtuigd van je zaak ...

[ Voor 12% gewijzigd door Largamelion op 09-07-2025 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
[...]

Je bedoelt dat vrouwtje die met grote ogen van schrik mij aan zit te kijken aangezien haar raampje volledig wordt ingenomen door een ronddraaiende velg van een dertigtonner die elk moment de rechterbuitenspiegel lijkt te gaan vermorzelen?

Ik kan het eens proberen zodra ze ophoudt met huilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
tdkvolvo schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:54:
Het is ofwel een perspectief dingetje tussen jou en een stuk of vier forumleden, ofwel jouw specifieke auto rijdt om onverklaarbare redenen wel in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
DoubleDot schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:13:
En wie van jullie stuurt dit soort feedback naar de dealer / Volvo?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik het naartoe moet sturen.

Mijn feedback tot nu toe is "mijn volgende auto wordt geen Volvo". De man achter de balie bij de garage kon dat weinig boeien blijkbaar, want hij vroeg niet eens waarom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Ik meende dat het in NEderland niet warm meer was, maar ik zie hier toch aardig verhitte reacties....

Hier in Seoul is het nu 41 graden en gevoelstemperatuur dichtbij de 50, maar ze blijven aardig koel allemaal hier in reacties.

Niet zo op elkaar inhakken mensen, de een ervaart het anders als de ander.

Ik vind overigens dat de auto altijd keurig in het midden rijdt al is het perspectief vaak wel alsof hij naar rechts trekt.
Ik check dan de spiegels en zie aan beide zijden gelijke afstanden, maar.... ik heb de OTA nog niet kunnen uitvoeren vanuit het verre oosten.

Wat ik wel weet is dat de auto juist bij vrachtwagens die tegen de linkerlijn of zelfs erop rijden de neiging heeft ook naar die lijn te trekken omdat hij deze niet meer ziet en denkt dat de rijbaan ineens heel breed geworden is. Dan moet je echt tegenstuur geven anders trekt de wagen als een magneet naar die vrachtellende toe, en die rijden vrijwel altijd bijna op die lijn ofwel iets te veel naar links.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
tdkvolvo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 06:52:
[...]

Indertijd vlak na de introductie van de P8 werd dit item ook regelmatig genoemd. Zelf had ik toen ook de indruk dat de auto teveel rechts zat omdat de witte streep aan de rechterkant van de weg eigenlijk in de spiegel liep. Ik heb mijn vrouw toen achter het stuur gezet en gevraagd op PA te rijden over een aantal ons bekende wegen en bent er zelf met onze andere auto achteraan gaan rijden. Ik kon alleen maar vaststellen dat de P8 keurig in het midden tussen de strepen reed. Eigenlijk deed hij precies datgene zoals wat ons destijds bij de rijlessen geleerd was. Echter veel mensen rijden van nature liever meer tegen de middenstreep en ik kan me dus voorstellen dat die denken dat ze te dicht langs een andere auto gaan, maar dat was in absolute zin niet het geval.

Ik lees hierboven ook dat een van de auto’s langzaam steeds verder naar rechts gaat, dat is natuurlijk niet hetzelfde, dat is gewoon niet goed! Het systeem zou dan moeten corrigeren en als het dat niet doet is er een defect,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaJoBe
Persoonlijk rijd ik nooit met autopilot ik vertrouw het voor geen haar. Enkel adaptieve cruise control. Dat mijn volgende wagen geen Volvo zal worden stond al vast bij aflevering van de wagen. Krassen op het chassis, dakkoffer& veilgheidspack "vergeten", ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
ron65 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:35:
Wat ik wel weet is dat de auto juist bij vrachtwagens die tegen de linkerlijn of zelfs erop rijden de neiging heeft ook naar die lijn te trekken omdat hij deze niet meer ziet en denkt dat de rijbaan ineens heel breed geworden is. Dan moet je echt tegenstuur geven anders trekt de wagen als een magneet naar die vrachtellende toe, en die rijden vrijwel altijd bijna op die lijn ofwel iets te veel naar links.
Die indruk heb ik ook, dat de auto echt naar een vrachtwagen wordt gezogen als die wat dicht tegen de middenlijn rijdt. Heb nog niet afgewacht wat er gebeurt als ik in zo'n geval niet tegenstuur en dat ga ik ook niet testen.

Dat is trouwens geen nieuw probleem, dat doet ie bij mij al sinds dag 1 dus dat staat los van de OTA's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:55
Hmmm,

Sinds de laatste update 3.6.4 (denk ik?) , lijkt mijn xc40 2024 telkens te stoppen met laden aan de laadpaal. ( Lease wagen, Laad provider 50five , Alfen even pro paal) Dus geen/weinig toegang tot paal. Geen idee van de fw op de paal :(

Voor ik aan de processie van eternach begin => welles , nietes tussen laadpaal, lease bedrijf en auto, etc ...

Wou ik toch effe checken of er andere ook iets in die aard ervaren.

[ Voor 11% gewijzigd door blahenazo op 09-07-2025 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Wat ik wel weet is dat de auto juist bij vrachtwagens die tegen de linkerlijn of zelfs erop rijden de neiging heeft ook naar die lijn te trekken omdat hij deze niet meer ziet en denkt dat de rijbaan ineens heel breed geworden is.
Klinkt plausibel, want ik had ook de indruk dat hij doorgaans wel in het midden reed. Maar vooral bij het passeren van vrachtwagens trekt hij echt duidelijk naar rechts.

Als de auto de lijnen niet meer ziet moet hij niet zomaar wat aan gaan klooien, maar gewoon de bestuurder een seintje geven dat die de volledige besturing terug krijgt. Zo deed mijn vorige auto dat ook. Wat de Volvo doet is het equivalent van je zoontje op de achterbank die zijn handjes voor de ogen van de bestuurder houdt met "rara wie ben ik?" en dat de bestuurder dan vrolijk gaat zitten raden en maar een beetje op gevoel verder raast over de snelweg die hij niet meer ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:00
blahenazo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:00:
Hmmm,

Sinds de laatste update 3.6.4 (denk ik?) , lijkt mijn xc40 2024 telkens te stoppen met laden aan de laadpaal. ( Lease wagen, Laad provider 50five , Alfen even pro paal) Dus geen/weinig toegang tot paal. Geen idee van de fw op de paal :(

Voor ik aan de processie van eternach begin => welles , nietes tussen laadpaal, lease bedrijf en auto, etc ...

Hier dezelfde situatie qua wagen & update, laad provider en paal, maar geen issues met laden tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
DoubleDot schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:13:
[...]

Blijft verder bijzonder dat sommigen veel issues hebben, telkens opnieuw bij elke versie, en anderen (zoals ik) amper of geen issues ervaren.
Idem.
"Heilige" regel voor mij: altijd nog een Home-knop reset en een TCAM reset uitvoeren direct na een OTA. Ik ervaar daarna geen rare verschijnselen.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
cdwave schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:00:
[...]

Klinkt plausibel, want ik had ook de indruk dat hij doorgaans wel in het midden reed. Maar vooral bij het passeren van vrachtwagens trekt hij echt duidelijk naar rechts.

Als de auto de lijnen niet meer ziet moet hij niet zomaar wat aan gaan klooien, maar gewoon de bestuurder een seintje geven dat die de volledige besturing terug krijgt. Zo deed mijn vorige auto dat ook. Wat de Volvo doet is het equivalent van je zoontje op de achterbank die zijn handjes voor de ogen van de bestuurder houdt met "rara wie ben ik?" en dat de bestuurder dan vrolijk gaat zitten raden en maar een beetje op gevoel verder raast over de snelweg die hij niet meer ziet...
Dat seintje geeft hij toch ook? Twee zelfs: er is korte maar ‘rammel’ in het stuur …. niet te missen ….. en het stuurtje op het bestuurdersscherm verdwijnt. Het is Pilot Assist en geen Auto Pilot dus de bestuurder blijft ‘in control’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Het waren weer 2 fijne weken met LTE verbinding. Gisteravond opeens vanuit het niets 3g en vanmorgen ook nog. Gelijk haperende Spotify omdat streaming wat trager gaat. Maargoed, besloten me er niet meer aan te irriteren of naar Volvo te gaan. Nog even een maandje of hooguit 1,5 uitzingen en dan is het mooi geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Largamelion schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:44:
[...]
Die indruk heb ik ook, dat de auto echt naar een vrachtwagen wordt gezogen als die wat dicht tegen de middenlijn rijdt. Heb nog niet afgewacht wat er gebeurt als ik in zo'n geval niet tegenstuur en dat ga ik ook niet testen.

Dat is trouwens geen nieuw probleem, dat doet ie bij mij al sinds dag 1 dus dat staat los van de OTA's.
nou.. beetje technisch verhaal, maar ik heb het idee dat de I waarde van de PID regelaar (google er maar eens op. Er zitten altijd PID regelaars onder dit soort systemen ) niet goed staat op moment dat je 'm aanzet..

Als ik 'm aanzet gaat het meestal goed, en houdt die me wel in het midden. Echter nu al paar keer met 3.6.4 (en daarvoor nog nooit gehad) dat die net na aanzetten je toch eerst naar links of rechts stuurt, best ver en daarna komt die wel goed terug in het midden en blijft die daar dan ook.. (zo'n i waarde moet het systeem zelf vinden, dus als die op verkeerde waarde initialiseert kun je dit gedrag krijgen in een pid regelaar)

maar is zoals ik het lees wel ander gedrag wat ik zie dan andere hier, want daar blijft die gewoon niet in het midden rijden dan. Ik heb dat wel een keer gehad nadat mijn voorruit vervangen was, en toen bleek de camera niet goed gecalibreerd bij autotaalglas. Is bij de volvodealer opgelost (was ca 10 min werk)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDot
Claude schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:30:
[...]

Idem.
"Heilige" regel voor mij: altijd nog een Home-knop reset en een TCAM reset uitvoeren direct na een OTA. Ik ervaar daarna geen rare verschijnselen.
Ik reset nooit, gaat altijd prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

blahenazo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:00:
Hmmm,

Ik heb dezelfde laadpaal, de zelfde provide 50five en dezelfde weinig toegang tot de paal (eigenlijk niets).
Nooit gedoe gehad, dus ik ga komend weekeinde thuis èèrst laden, dan pas de OTA :-)
Dank voor de waarschuwing, als ik hetzelfde ervaar laat ik het weten.

[ Voor 9% gewijzigd door ron65 op 09-07-2025 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:36:
Het waren weer 2 fijne weken met LTE verbinding. Gisteravond opeens vanuit het niets 3g en vanmorgen ook nog. Gelijk haperende Spotify omdat streaming wat trager gaat. Maargoed, besloten me er niet meer aan te irriteren of naar Volvo te gaan. Nog even een maandje of hooguit 1,5 uitzingen en dan is het mooi geweest.
Ohja, die hebben we ook nog, daags vopor mijn vertrek geen LTE meer maar 3G, benieuwd wat ik bij thuiskomst ga aantreffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:39:
[...]

nou.. beetje technisch verhaal, maar ik heb het idee dat de I waarde van de PID regelaar (google er maar eens op. Er zitten altijd PID regelaars onder dit soort systemen ) niet goed staat op moment dat je 'm aanzet..

Als ik 'm aanzet gaat het meestal goed, en houdt die me wel in het midden. Echter nu al paar keer met 3.6.4 (en daarvoor nog nooit gehad) dat die net na aanzetten je toch eerst naar links of rechts stuurt, best ver en daarna komt die wel goed terug in het midden en blijft die daar dan ook.. (zo'n i waarde moet het systeem zelf vinden, dus als die op verkeerde waarde initialiseert kun je dit gedrag krijgen in een pid regelaar)

maar is zoals ik het lees wel ander gedrag wat ik zie dan andere hier, want daar blijft die gewoon niet in het midden rijden dan. Ik heb dat wel een keer gehad nadat mijn voorruit vervangen was, en toen bleek de camera niet goed gecalibreerd bij autotaalglas. Is bij de volvodealer opgelost (was ca 10 min werk)
Kan best, PID waarden zijn al zo oud als de weg naar rome in meet en regelsystemen.
de I waarde zorgt ervoor dat de regeling niet te abrupt reageert, waar de P waarde een ebvrsterkingsfactor is, de D van delay dempt vervolgens alles netjes zodat bij trage processen geen slingering ontstaat.

Dat de regeling zelf de i waarde moet vinden is wat vreemd, maar zou best kunnen.
Dan zit daar nog een algoritme voor dat de i waarde zelfstandig kan aanpassen, en daar zou dan wat mee mis moeten zijn.

Interessante gedachte, dat er PID regelingen in onze volvos zitten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:09
marcel_76 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:35:
Vandaag een lange rit gehad met de nieuwe update.
  1. Wat mij opviel is dat de verkeersbordenherkenning de weg kwijt is, ik zie nu heel vaak een grijs bord voorbij komen met einde limiet (100 of 60) en daarna gelijk weer hetzelfde rood met zwarte letters bord met exact dezelfde snelheid. Ik heb toch vandaag de A1, A4, A6, A12 en A27 allemaal gehad en op elke weg zelfs binnen richting huis merkte ik dit op. Wel ook gezien dat de verkeersbordenupdate voorbij kwam met downloaden.
Dit heb ik ook gemerkt. Maar ik kijk al lang niet meer om naar de verkeersbordenherkenning wegens waardeloos. Bijvoorbeeld na een kruispunt wordt de toegelaten snelheid niet gereset (als dat nodig zou zijn volgens de verkeersregels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Of nog erger, je krijgt een oversteekplaats te zien voor kinderen terwijl je met 120 over de snelweg rijdt... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Kammika schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:39:
[...]
... (zo'n i waarde moet het systeem zelf vinden, dus als die op verkeerde waarde initialiseert kun je dit gedrag krijgen in een pid regelaar)
Leuk bedacht, maar het gaat hier natuurlijk gewoon om een volledig in software geschreven algoritme, en de enige relatie met een PID regeling is dat er misschien wel een equivalent digitaal Z-domein filtertje op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Mga1600 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:34:
[...]
Dat seintje geeft hij toch ook? Twee zelfs: er is korte maar ‘rammel’ in het stuur …. niet te missen ….. en het stuurtje op het bestuurdersscherm verdwijnt. Het is Pilot Assist en geen Auto Pilot dus de bestuurder blijft ‘in control’
Prima te missen, ik heb het nog nooit ervaren. Hij crosst gewoon de vluchtstrook op of de middenberm in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
cdwave schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:41:
[...]

Leuk bedacht, maar het gaat hier natuurlijk gewoon om een volledig in software geschreven algoritme, en de enige relatie met een PID regeling is dat er misschien wel een equivalent digitaal Z-domein filtertje op zit.
PID regelaars zijn 9 van de 10x volledig in software geschreven algoritmes ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
cdwave schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:57:
[...]

Prima te missen, ik heb het nog nooit ervaren. Hij crosst gewoon de vluchtstrook op of de middenberm in.
Die trilling echt nooit bemerkt als PA afvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
MrMathos schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:06:
[...]

Dit heb ik ook gemerkt. Maar ik kijk al lang niet meer om naar de verkeersbordenherkenning wegens waardeloos. Bijvoorbeeld na een kruispunt wordt de toegelaten snelheid niet gereset (als dat nodig zou zijn volgens de verkeersregels).
Klopt helemaal, het lijkt erop dat ze enkel de camera gebruiken en niet de navigatie op basis van de weg waarop je rijdt. Dan zou ik bijvoorbeeld verwachten dat je standaard binnen de bebouwde kom 50 mag tenzij er iets met werkzaamheden is en een bord aangeeft langzamer, tot het bord einde verlaagde snelheid voorbij komt.

Maar goed, het zal wel weer een keer opgelost worden :)

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
[...]

Zit onder privacycentum:
[Afbeelding]
Grappig, werkte inderdaad even omgezet. Uit de instellingen en weer aangezet en hoppa alles ging supernsel alsof na de update deze instelling niet goed meegekomen was en door het opnieuw in te stellen het nu wel werkt.

Thanks! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
Juancho schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:22:
Of nog erger, je krijgt een oversteekplaats te zien voor kinderen terwijl je met 120 over de snelweg rijdt... _O-
OMG... Heb wel vreemde dingen gezien maar die... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 00:37
Is het niet zo dat elke auto die een vrachtwagen inhaalt of die door een vrachtwagen ingehaald wordt er naar toe wordt gezogen?
Iets met luchtswervelingen en verminderde luchtdruk tussen de voertuigen.
Als ik in Duitsland ingehaald wordt door een maloot die de 200 probeert aan te tikken wordt de XC40 ook heen en weer geschud.

22,29 kWh/100km Spritmonitor werkelijk verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo

Ik vind overigens dat de auto altijd keurig in het midden rijdt al is het perspectief vaak wel alsof hij naar rechts trekt.
Ik check dan de spiegels en zie aan beide zijden gelijke afstanden
Juist. Precies dat probeerde ik duidelijk te maken.

Maar sommige geloven dit niet en “zien” het anders. Dat mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
tdkvolvo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:23:
[...]
Maar sommige geloven dit niet en “zien” het anders. Dat mag.
Of bij anderen is het anders en dat geloof jij niet, mag ook natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Mga1600 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:50:
[...]
Die trilling echt nooit bemerkt als PA afvalt?
De PA valt nooit af, dat is nou net de kern van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaJoBe
tukker999 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:27:
Is het niet zo dat elke auto die een vrachtwagen inhaalt of die door een vrachtwagen ingehaald wordt er naar toe wordt gezogen?
Als ik in Duitsland ingehaald wordt door een maloot die de 200 probeert aan te tikken wordt de XC40 ook heen en weer geschud.
Daar sta je dan vol 'gas' aan 185...

8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
Dan kun je net zo goed die OTA binnenhalen, slechter kan het niet worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
tukker999 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:27:
Ja, twee badeendjes in je badkuip drijven ook naar elkaar toe als je een beetje golven maakt. Maar in tegenstelling tot die badeendjes heeft de Volvo een stuur.
Jaloezie? Want ja, de Volvo is begrensd... Lekker met 200 over de Autobahn is er voor ons niet meer bij nu. Ach, ik wordt ook een dagje ouder en vind gewoon 130 ook wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
cdwave schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:47:
[...]

De PA valt nooit af, dat is nou net de kern van het probleem.
Dan is er kennelijk iets defect in jouw auto. Ik zou in jouw geval dan onmiddellijk naar de dealer gaan en een grondig onderzoek eisen want dan heb je hier een serieus veiligheidsrisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:31

Superflip

*pwiet*

Ik ben de auto nog een beetje aan het leren kennen en kom er aardig mee weg, maar ik vind maar niet hoe ik eventueel een ETA kan versturen naar iemand vanuit GM. Is dit überhaupt mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
Superflip schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:19:
Ik ben de auto nog een beetje aan het leren kennen en kom er aardig mee weg, maar ik vind maar niet hoe ik eventueel een ETA kan versturen naar iemand vanuit GM. Is dit überhaupt mogelijk?
Volgens mij niet nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Alleen via Android Auto, niet GM in AAOS.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:22
[...]

Zit onder privacycentum:
[Afbeelding]
Wat een geniale tip! Ik heb de optie ook anders gezet, en GM loopt inderdaad veel soepeler. _/-\o_

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Dit is ook een van mijn puntjes die ik vaker heb aangestipt, dat gaat niet.
Volvo vindt namelijk dat je locatie delen met iemand anders dan je eigen app, niet goed ivm privacy.
Tegelijk roeptoetert AI nu dat het wel kan met andere volvo owners met dezelfde app,
in de app "uw autos"
Daar de auto selcteren
Selecteer de bestuurders
kies app toegang delen en volg instructies.

Uiteraard is dat niet wat jij en ik bedoelen... gewoon vanuit maps tijdelijk delen met iemand anders zoals dat vanaf je mobiel ook kan, zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
millerman_sf schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:49:
[...]

Alleen via Android Auto, niet GM in AAOS.
Kan dat nog dan? Dat was wellicht de voornaamste reden waarom ik AA zo graag wou en toen het er dan eindelijk kwam, bleek die optie eruit gesloopt. Ik mag drukken op dat ETA-kaartje zoveel ik wil, ik krijg geen optie om een ETA te versturen. En ook in de menu's gezocht maar niets te vinden.

In m'n vorige wagen (jaren geleden intussen) kon ik dat wel nog vanuit GM op AA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 22:23
Is dat nu echt een probleem? Even met je mobiel een foto maken van het ETA balkje en vervolgens die foto versturen? Althans zo zou ik het doen...

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:10
Vulcan750 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:53:
Is dat nu echt een probleem? Even met je mobiel een foto maken van het ETA balkje en vervolgens die foto versturen? Althans zo zou ik het doen...
Of ff lekker helemaal handsfree tegen Siri roepen dat ie een bericht moet sturen…. Eenvoudiger kan bijna niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:53:
Voor jou is dat wellicht ook prima te doen, maar er zijn ook situaties waarbij het erg handig is om iemand een live tracker te sturen.
Ik moet wel eens voor werkoverleg naar locaties 160 km verderop. Ik neem altijd ruim de tijd, en dat geeft de ETA ook bijv aan 9.00 ter plaatse. Omdat mijn rol dan ook niet misbaar is, moet men echt evenw achten tot ik er ben.
Toch kan het gebeuren dat er iemand een aanrijding veroorzaakt waardoor de boel ineens vastloopt, de ETA wijzigt dan tijdens de rit. Als je dan een foto van je ETA 9.00 hebt opgestuurd, moet je eigenlijk de nieuwe ETA er achteraan gaan sturen, en je weet zelf ook wel dat een smartphone in je handen hebben een paar centjes kan gaan kosten. Moet je dus een parkeerplek zoeken, daarvandaan de nieuwe ETA communiceren...
Ben je net weer onderweg, wijzigt het weer behoorlijk.....

Als je dan een live tracker stuurt, kunnen ze op elk gewenst moment je ETA even checken. Dat gaf mij superveel rust, en de andere wisten waar ze aan toe waren.
Het is voor de een net als bij jou niet nodig en 1 ETA fototje volstaat, voor een ander is een live tracker praktischer. Hoef je als bestuurder ook niet steeds erom te denken een bericht te sturen als de tijd weer wijzigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:58
cdwave schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:57:
[...]

Het is ook over het algemeen de bedoeling dat je je stuur beet houdt tijdens pilot assist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ik vind 3.6.4 wel grote stap voorwaarts tov 3.3.x wat ik nog had qua responsiveness van het systeem en het eta balkje. Imo wel de moeite waard om te installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:08:
[...]

Dit is ook een van mijn puntjes die ik vaker heb aangestipt, dat gaat niet.
Volvo vindt namelijk dat je locatie delen met iemand anders dan je eigen app, niet goed ivm privacy.
Tegelijk roeptoetert AI nu dat het wel kan met andere volvo owners met dezelfde app,
in de app "uw autos"
Daar de auto selcteren
Selecteer de bestuurders
kies app toegang delen en volg instructies.

Uiteraard is dat niet wat jij en ik bedoelen... gewoon vanuit maps tijdelijk delen met iemand anders zoals dat vanaf je mobiel ook kan, zou mooi zijn.
ik snap wel dat dit niet in gm zit. die handeling leidt aardig af van het rijden, en wil je denk ik niet zomaar in zo'n infotainment hebben zitten.

Maarre je kan toch gewoon tegen je telefoon een bericht sturen ("hey siri/google (afh van je type telefoon) stuur een bericht naar <contact>") met hoe laat je aankomt? (al dan niet met CP/AA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:30:
[...]

ik snap wel dat dit niet in gm zit. die handeling leidt aardig af van het rijden, en wil je denk ik niet zomaar in zo'n infotainment hebben zitten.

Maarre je kan toch gewoon tegen je telefoon een bericht sturen ("hey siri/google (afh van je type telefoon) stuur een bericht naar <contact>") met hoe laat je aankomt? (al dan niet met CP/AA)
Zoals hierboven uitgelegd, een eenmalige life tracker is makkelijker.
Ik had dat in de vorige wagen, ideaal. Die had geen Google assitance, maar wel maps
Als je ETA dreigde te verlaten over de afspraaktijd heen, drukte ik op instellingen (in maps), vervolgens "delen met"en dan even de naam van diegene die ik mee wilde laten delen.
Daarna de hele verdere rit geen enkel omkijken meer naar.

Steeds moete roepen "Hey google, stuurbericht naar ..... tijd ...." is lastiger, moet je steeds om denken en ook uitvoeren. Juist dat is veel meer afleidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Kammika schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:30:
[...]

Die handeling kunnen ze ook perfect beperken zodat die enkel beschikbaar is als de wagen stilstaat, net zoals sommige van de andere functies in Google Maps (bv. laadfilters aanpassen). Dan kan je dat perfect veilig doen nadat je jouw bestemming hebt ingegeven en voor je vertrekt. Een live ETA heeft ook meer voordelen dan manueel laten weten om hoe laat je aankomt.

Natuurlijk zijn er andere manieren om je aankomsttijd te delen, maar het is gewoon een handig iets en eens je gewoon bent het te gebruiken, wordt het een gemis als je het niet meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Largamelion schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:25:
[...]
Kan dat nog dan? Dat was wellicht de voornaamste reden waarom ik AA zo graag wou en toen het er dan eindelijk kwam, bleek die optie eruit gesloopt. Ik mag drukken op dat ETA-kaartje zoveel ik wil, ik krijg geen optie om een ETA te versturen. En ook in de menu's gezocht maar niets te vinden.

In m'n vorige wagen (jaren geleden intussen) kon ik dat wel nog vanuit GM op AA.
Oh goede vraag, ik heb het al een tijdje niet gebruikt eigenlijk...
Als alternatief kun je ook de route opstarten op je telefoon en daar de live tracking aanzetten. Beetje suf, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:26:
[...]

ik vind 3.6.4 wel grote stap voorwaarts tov 3.3.x wat ik nog had qua responsiveness van het systeem en het eta balkje. Imo wel de moeite waard om te installeren...
Wat biedt 3.6.4 dan om het een grote stap voorwaarts te noemen? Het ETA balkje bijv. had ik allang terug via de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

millerman_sf schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:51:
[...]

Oh goede vraag, ik heb het al een tijdje niet gebruikt eigenlijk...
Als alternatief kun je ook de route opstarten op je telefoon en daar de live tracking aanzetten. Beetje suf, maar goed.
dat doe ik nu dus wel eens ja.... ach... kan niet alles hebben he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:31

Superflip

*pwiet*

ron65 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:00:
[...]

Voor jou is dat wellicht ook prima te doen, maar er zijn ook situaties waarbij het erg handig is om iemand een live tracker te sturen.
Ik moet wel eens voor werkoverleg naar locaties 160 km verderop. Ik neem altijd ruim de tijd, en dat geeft de ETA ook bijv aan 9.00 ter plaatse. Omdat mijn rol dan ook niet misbaar is, moet men echt evenw achten tot ik er ben.
Toch kan het gebeuren dat er iemand een aanrijding veroorzaakt waardoor de boel ineens vastloopt, de ETA wijzigt dan tijdens de rit. Als je dan een foto van je ETA 9.00 hebt opgestuurd, moet je eigenlijk de nieuwe ETA er achteraan gaan sturen, en je weet zelf ook wel dat een smartphone in je handen hebben een paar centjes kan gaan kosten. Moet je dus een parkeerplek zoeken, daarvandaan de nieuwe ETA communiceren...
Ben je net weer onderweg, wijzigt het weer behoorlijk.....

Als je dan een live tracker stuurt, kunnen ze op elk gewenst moment je ETA even checken. Dat gaf mij superveel rust, en de andere wisten waar ze aan toe waren.
Het is voor de een net als bij jou niet nodig en 1 ETA fototje volstaat, voor een ander is een live tracker praktischer. Hoef je als bestuurder ook niet steeds erom te denken een bericht te sturen als de tijd weer wijzigt.
Dat is dus exact waar ik het ook voor gebruikte tot op heden. Maargoed, dan zoek ik wel een workaround.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:04:
[...]

Wat biedt 3.6.4 dan om het een grote stap voorwaarts te noemen? Het ETA balkje bijv. had ik allang terug via de dealer.
Systeem is weer een stuk sneller

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Laatst online: 14:19
Kammika schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:24:
[...]

Denk eerder dat een update ook alle cache leegt van apps/system etc wat zorgt voor een sneller systeem.
Vermoed dus dat dit naarmate je de auto meer gebruikt dit weer langzaam aan langzamer zal gaan worden?

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dat denk ik ook idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
4v4t4r schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:04:
[...]

Denk eerder dat een update ook alle cache leegt van apps/system etc wat zorgt voor een sneller systeem.
Vermoed dus dat dit naarmate je de auto meer gebruikt dit weer langzaam aan langzamer zal gaan worden?
zou zomaar kunnen, maar ik doe het ervoor. Met 3.3.x update is die alleen maar langzamer geworden. Nu was die vlak na update ook niet vooruit te branden, maar na een uurtje of zo doet die het nu veel beter dan op 3.3.x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
In dat kader wel echt enorm benieuwd wat de nieuwe hardware in onze nieuwe Polestar 2 modelyear 2026 gaat doen want die draait natuurlijk ook op AAOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Kammika schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:24:
[...]

Ik zou dat niet durven zeggen, ik heb zelfs de indruk dat het nog wat trager geworden is na de laatste OTA. Heb de update een kleine week geleden geïnstalleerd en de dag zelf was het immens traag en heb ik een homeknop reset uitgevoerd. Nu lijkt het weer als voorheen, maar zeker niet sneller.

Ik draai enkel Spotify and GM (met satelliet layer) en ik merk bij elke aanraking toch dat alles een seconde nodig heeft voor het reageert. Ook zie ik in GM bijna dagelijks de kaart stukken bijladen. Nooit echt het gevoel van een 'snappy' interface in deze wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:44
v3.6.4 zou gepulled zijn. Logisch ook als het probleem met de camera niet is opgelost.
Wat een prutsers toch.
https://www.xc40forum.com...re-update-cancelled.8932/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Li1quid schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:21:
v3.6.4 zou gepulled zijn. Logisch ook als het probleem met de camera niet is opgelost.
Wat een prutsers toch.
Ach, ik heb sinds vorige week 3.6.4 en ben er tevreden mee. Geen problemen en het GM balkje is terug op het bestuurdersdisplay.
We zien wel wat Volvo nu dan weer gaat doen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Li1quid schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:21:
Wat een prutsers toch.
dat bericht is al 4 dagen oud, maar nog gewoon vandaag kunnen installeren.
Mag ik twijfelen aan de juistheid van dat bericht?

Ik ben intussen thuis uit Seoul, zag in mijn wagen de update staan en maar uitgevoerd ook.
Duurde 35 minuten, daarna beide resets gedaan (baat het niet, schaden doet dat zeker niet), de truck met de sensorreadings van maps uitgevoerd, en daarna de wagen aan de lader gehangen...

Alles verliep perfect, ook het laden (zonder onderbrekeningen zoals ik gisteren ergens las hier) en maps lijkt iets verbeterd in snelheid.

Overigens had ik al bijna de vlag uithangen, 2e keer in 3 jaar dat een OTA binnenkomt en installeert :-)
Wel frappant dat na 25 minuten de iphone aangaf dat de update gereed was, en de android was pas op 49%
Na 40 minuten was de android het er ook over eens dat de update geslaagd was, en dat bleek ook echt het geval. Raar dat IOS en Android dezelfde update op enig moment gelijktijdig als gereed EN niet gereed aangeven.

[ Voor 55% gewijzigd door ron65 op 10-07-2025 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ron65 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:03:
[...]

dat bericht is al 4 dagen oud, maar ik lees mensen die het vandaag de dag gewoon nog kunnen installeren.
Daarnaast gaat het over een software "recall", terwijl 3.6.4 juist een update is.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
ron65 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:03:
[...]

dat bericht is al 4 dagen oud, maar nog gewoon vandaag kunnen installeren.

Ik ben intussen thuis uit Seoul, zag in mijn wagen de update staan en maar uitgevoerd ook.
Duurde 35 minuten, daarna beide resets gedaan (baat het niet, schaden doet dat zeker niet), de truck met de sensorreadings van maps uitgevoerd, en daarna de wagen aan de lader gehangen...

Alles verliep perfect, ook het laden (zonder onderbrekeningen zoals ik gisteren ergens las hier) en maps lijkt iets verbeterd in snelheid.
In dit topic wordt volgens mij iedere update teruggeroepen, terwijl ik zelfs teruggeroepen updates geinstalleerd heb :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Pagina: 1 ... 325 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"