The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Klopt inderdaad. Ik had sinds de vorige werkplaatsupdate naar 3.5.14 heel soms last van een minder sterk werkende OPD. Dan rolde de auto veel meer door dan ik gewend was. Niet vaak, maar achteraf bekeken wel een paar keer gebeurd. Dat zou met de update naar 3.6.4 verholpen moeten zijn.Venomer schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:54:
[...]
Wat betreft de OPD, @MeHeKaCh bedoelde volgens mij dat de vorige software-versie daar problemen mee had. Er was een bericht van Volvo dat onder sommige omstandigheden de remmen niet goed werkten als OPD aan stond. Dat zou juist opgelost worden met de nieuwste OTA.
Bij mij getting het richting de 500 zeiden ze omdat de kabelboom moest worden aangepast en er bedrading moest worden getrokken...Orion84 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:01:
[...]
Ja, dat vind ik ook wat suf. Overigens gaf de dealer waar mijn leaseauto besteld werd wel aan dat dat vrij eenvouding achteraf in te bouwen is voor nog geen 100 euro. Misschien dat ik dat nog wel ga laten doen.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Dan wordt het een stuk minder aantrekkelijk inderdaadcaspervc schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:12:
[...]
Bij mij getting het richting de 500 zeiden ze omdat de kabelboom moest worden aangepast en er bedrading moest worden getrokken...
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
En i.v.m. die kantelende zijspiegels, ik heb die optie op mijn MY23 Ultimate maar gebruik ze werkelijk nooit omdat de spiegels idd veel te laag kantelen en je geen zicht meer naar achteren hebt. Dat deden mijn vorige auto's echt vele malen beter.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling
in de vorige wagen zat ie wel, en werd gebruikt voor de camping koelbox op vakantieritten, kreeg je je koelwaren netjes koud over.Juancho schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:02:
Ik heb die 12v aansluiting in bijna 5 jaar nog geen enkele keer gebruikt. Waarvoor zou je dat nodig hebben eigenlijk?
De koelkast in de caravan op 12V werkt lang zo best niet als zo'n koelbox. En tijdens ritten is het altijd maar de vraag of dat ding in de caravan het doet.
Op de huidige wagen niet dus, de geschakelde +12 op de trekhaak met voldoende amperage is niet voorzien, en ik ga niet mijn caravan elektra daarvoor ombouwen.
Daar mis ik dat 12v contactje in de kofferbak dan wel voor, verder ook niet tenzij voor dat bedraadde bandenpompje (stekker voorin zit wat ver weg voor de bandjes achter), maar daar heb ik tegenwoordig een accu comprssortje voor.
Die verlichting boven de achterbank mis ik echt wel, mensen achterin bij het instappen tijdens het duister zien gewoon niet waar ze hun roeboten neerploffen, dat heeft me ak het klepje van de USB c stekkers achterin gekost een keer.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Juancho schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:49:
Misschien dan toch eens kijken voor een 12v koelbox voor onze roadtrip straks naar/door Spanje. Onze nieuwe PS2 heeft straks ook een 12v aansluiting achterin dus wellicht handig om bepaalde dingen koud te houden tijdens de trip. Heb nog nooit zo'n ding gehad maar kan je die ook bijv. simpel bijv. op locatie in Spanje weer laten koelen bij het verblijf en het bijv. mee naar het strand te nemen? Of is dat eigenlijk niet geschikt daarvoor?
Meestal kunnen ze op 230V en 12V, sommige varianten ook nog op gas of zoals die van mij op Makita 18V accu's. Dus ja, bij aankomst kan je ze gewoon in je verblijf aan het stopcontact hangen. Neem bij voorkeur een compressormodel, die koelen een stuk beter. Wel wat duurder, zwaarder en groter.
Maar daar zijn elders op GoT ook wel draadjes over te vinden geloof ik, in elk geval in [Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 wordt er ook regelmatig over gesproken.
Wow, dat is serieus geldcaspervc schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:12:
[...]
Bij mij getting het richting de 500 zeiden ze omdat de kabelboom moest worden aangepast en er bedrading moest worden getrokken...
Bij mij ook vooral in gebruik voor de koelbox.
Dan heb je mazzel gehad, want bij mij kon het er niet bij, ondanks plaatsen trekhaak. Wel naar gevraagd, nee als antwoord gehad.RickKoets schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:05:
[...]
Wow, dat is serieus geld. Bij mij is deze gelijk meegenomen bij het plaatsen van de trekhaak. Bij mijn weten zonder meerprijs. Het is een leaseauto, maar heb nooit ergens iets terug gezien over extra kosten voor de 12v aansluiting.
Bij mij ook vooral in gebruik voor de koelbox.
Klopt, heb ik gedaan nadat de auto me de 2e keer wakker maakte, toen kon ik iig blijven slapen vannacht... maar is natuurlijk geen oplossing,Juancho schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:26:
[...]
Je zal het vast al geprobeerd hebben, maar tijdelijk het alarm op beperkt zetten?
ja hoezo?Microstar schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:06:
[...]
Stond je toevallig te laden aan een Alfen laadpaal?
Voelt een beetje als Windows 11 draaien op een HDD van 5400RPM. Wordt nog leuk voor wie over 5-10 jaar met deze auto mag rijden 🙂.
Dank! Ik doe eigenlijk nooit resetten, maar dit werkte helemaal prima weer, ik heb weer CarPlay.Juancho schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:08:
[...]
Na een OTA heeft de wagen soms ff nodig om weer te herstellen. En sowieso altijd ff beide resets doen natuurlijk.
Wijze les, altijd na een OTA ff beide uitvoeren. Kan geen kwaad en helpt heel vaak bij issuesArchie_T schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:41:
[...]
Dank! Ik doe eigenlijk nooit resetten, maar dit werkte helemaal prima weer, ik heb weer CarPlay.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling
Ik denk dat over 5 jaar alle updates voor deze auto's wel zijn geweest. Dan heb je dat gedoe ook niet meerLargamelion schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:39:
Auto had hier toch een goeie 5 minuten nodig vooraleer ik iets kon doen op het infotainmentsysteem na de update. De eerste paar 100m na vertrek waren beide schermen nog zwart en werkte de OPD niet, was even schrikken.
Voelt een beetje als Windows 11 draaien op een HDD van 5400RPM. Wordt nog leuk voor wie over 5-10 jaar met deze auto mag rijden 🙂.
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 40000km
Bij bepaalde software versies van de laadpaal maakt de laadpaal de auto steeds wakkers. Hier door gaat het alarm af (me too). Ik raad je versie 7.05 aan, dan heb je geen last meer mits je 12v accu niet te vaak is platgetrokken.
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Kon je de verlengkabel niet achterin in de middenconsole laten aftappen?Largamelion schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:35:
Ik heb zelf een 12V verlengkabel gekocht voor een tientje ofzo en deze was eigenlijk heel makkelijk weg te werken onder de bestuurdersstoel en plastiek aan de zijkanten onderaan. Je ziet 'm enkel vanonder de stoel komen vooraan en dan in de koffer. Nadeel is dat ik dan niet mijn 12V vooraan kan gebruiken om bv. mijn smartwatch op te laden onderweg als de koelbox in de koffer staat. Ook voor mijn SUP-pomp al meerdere keren gebruikt dus ik vond het ook echt een gemis in de koffer. Destijds ook gebeld naar de dealer maar omdat de trekhaak als optie gekozen was en dus in de fabriek werd gemonteerd kon ik geen 12V meer in de koffer krijgen.
Dan kan je voor je telefoon laden.
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Auto houdt automatisch afstand als je dichtbij op je voorganger komt en remt geleidelijk mee tot stilstand. Je kunt het stroompedaal en de rem loslaten en toch veilig tot stilstand komen. Wel irritant als er nog even iemand even tussen jou en je voorganger komt. Auto gaat dan behoorlijk op de rem.
XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90
Mijn auto staat al 3 jr vrijwel elke nacht aan die paal. Dit issue nog nooit gehad..Microstar schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:15:
[...]
Bij bepaalde software versies van de laadpaal maakt de laadpaal de auto steeds wakkers. Hier door gaat het alarm af (me too). Ik raad je versie 7.05 aan, dan heb je geen last meer mits je 12v accu niet te vaak is platgetrokken.
Ik ook niet totdat je accu zwakker wordt. Welke software versie heb je in je paal draaien?Kammika schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:39:
[...]
Mijn auto staat al 3 jr vrijwel elke nacht aan die paal. Dit issue nog nooit gehad..
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Was dat toevallig een Nissan?blahenazo schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:47:
[...]
Op mijn andere wagen werkt het gewoon prettiger.
- camera activeert bij stapvoets rijden.
- sensor indicaties zweven boven het camera beeld. ( Niet opgedeeld in 2 stukken) Dus je ziet meer 'camera'
-bij voorruit rijden zie ik 360 + camera vooraan. Bij achteruit rijden 360 en camera achteraan <= echt zot hoe bedenken ze het ?? Ik had het niet gedacht maar ik ben de 'snoet camera' echt gaan appreciëren.
- lijnen werken beter
- bij Volvo is een wagen blijkbaar een vierkant. En de hoeken daar moet je maar niets zien.
Ik heb bij mijn andere wagen gewoon zelden op de camera knop moeten drukken. Hier nu en dan.
Die 12V Peltier koelboxen zijn volstrekt zinloos. Het rendement van de koeler is belabberd en houdt vrijwel op bij 18 graden verschil. Op zijn gunstigst kun je er spullen die al gekoeld zijn mee koel houden. De meeste "lek" van koelte treedt op door de koeler...Juancho schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:49:
Misschien dan toch eens kijken voor een 12v koelbox voor onze roadtrip straks naar/door Spanje. ... Heb nog nooit zo'n ding gehad maar kan je die ook bijv. simpel bijv. op locatie in Spanje weer laten koelen bij het verblijf en het bijv. mee naar het strand te nemen? Of is dat eigenlijk niet geschikt daarvoor?
Koop een gewone koelbox (zonder stekker) en gooi er wat koelelementen in. Als je die niet hebt, gewoon een PET fles vullen met water en in de vriezer gooien. Zo'n bevroren PET fles heeft 10x meer koelvermogen dan dat peltier elementje, en gaat lang (drie dagen in een snikhete tent).
(Overigens, camping koelkasten op amoniak basis werken wel heel goed. En die kunnen ook op gas werken, daarmee kun je heel veel energie meenemen in een klein tankje.)
7.1.6Microstar schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:49:
[...]
Ik ook niet totdat je accu zwakker wordt. Welke software versie heb je in je paal draaien?
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Daar zit geen 12V bij mij achter dat klepje, enkel 2 USB-C aansluitingen.Waterblok schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:33:
[...]
Kon je de verlengkabel niet achterin in de middenconsole laten aftappen?
Dan kan je voor je telefoon laden.
Paal is in beheer door een backoffice, dus ik ga niet zomaar een andere versie installeren...Microstar schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:24:
Dat is een buggy versie. De XC40 en de E-golfj hebben er vooral last van (zie topic van Alfen).
Waar heeft die XC40 dan precies last van in combi met die versie?
[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie
klompje65 in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
[ Voor 44% gewijzigd door Microstar op 03-07-2025 20:40 ]
2022 XC40 MY23 P6 Plus
zag ook je prive bericht, waarvoor dank. Ik hou het in de gaten. Maar ik vind dan wel bijzonder dat ik hier nooit last van heb gehad. Tot de OTA van gisteren.Microstar schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:35:
De auto wordt steeds wakker geschud door de laadpaal waardoor de 12v batterij wordt leeggetrokken. Hierdoor gaat het alarm af.
Denk zelf dat het vliegenprobleem reëeler is wat hierboven gemeld is. Vanochtend na deze tip wel 2 vliegen uit de auto gejaagd. Tot nu to is het alarm nog niet weer afgegaan...Zou wel super bijzonder vinden als vliegen dit kunnen veroorzaken. Normaal stel je een bewegingsmelder af dat die niet op vliegen en zo reageren...
Vandaag weer twee keer de USB-toestemmings pop-up gezien met AudioWagon. Dus wat de maker Moleman beweert, dat het probleem met de USB-handler is opgelost, klopt dus niet.
Was eigenlijk ook te mooi om waar te zijn.
Bummer!

Ik heb een Dometic CombiCool, kan zowel op gas, als op 12v als 230v.cdwave schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:33:
[...]
Die 12V Peltier koelboxen zijn volstrekt zinloos. Het rendement van de koeler is belabberd en houdt vrijwel op bij 18 graden verschil. Op zijn gunstigst kun je er spullen die al gekoeld zijn mee koel houden. De meeste "lek" van koelte treedt op door de koeler...
Koop een gewone koelbox (zonder stekker) en gooi er wat koelelementen in. Als je die niet hebt, gewoon een PET fles vullen met water en in de vriezer gooien. Zo'n bevroren PET fles heeft 10x meer koelvermogen dan dat peltier elementje, en gaat lang (drie dagen in een snikhete tent).
(Overigens, camping koelkasten op amoniak basis werken wel heel goed. En die kunnen ook op gas werken, daarmee kun je heel veel energie meenemen in een klein tankje.)
Ik heb hem al sinds 1994, destiujds gekocht samen met mijn allerleerste vouwwagentje.
DIng is dus ruim 30 jaar oud nu, en functioneert nog steeds als een jekko, je moet soms zelfs opletten dat niet alles erin bevriest met name snachts. Dat ding lijkt gewoon niet stuk te krijgen.
Dus om nu te roepen dat die dingen zinloos zijn... bepaalde merken en typen wellicht door slechte kwaliteit.
Wel als je hem in je XC40 zet, de 'hoedenplank' verwijderen, er komt tamelijk veel hitte van het rooster bovenop af ook als je hem op 12v gebruikt.
Een verlengsnoer naar de 12V voorin is ook goed te doen, maar ik heb daar bijv de voeding van mijn dashcam in steken, dus die is al bezet. Er zijn mooie vaste oplossingen onder de binnenspiegel voor dashcams, maar die pas ik niet toe omdat het een leasewagen is en ik er geen schroef aan wil wijzigen zelf.
Pas als ik hem wellicht ooit overkoop of een soortgelijke wagen zelf aanschaf, dan wel.
Mooie auto, ben er wel jaloers op
Maar maakt die altijd zo'n lawaai als hij oplaadt? Ventilator draait als een gek.
Of is dat alleen als hij op vol vermogen laadt?
Is die ventilatorstand in te stellen ergens?
Stond afgelopen nachten uren te loeien schuin onder ons slaapkamerraam
Heb verder geen problemen hoor met de buren en die wil ik ook niet. Aardige mensen.
Ik wil met ze meedenken, voor hun is de auto ook nieuw. Misschien hebben jullie een tip voor hun/mij?
("Willen jullie hem a.u.b. na middernacht niet opladen?" is wel iets wat ik ze ga vragen wanneer ik ze weer zie en spreek.)
"What do you get if you multiply six by nine..."
Maar serieus je hoort hem normaal zachtjes zoemen bij sommige fases van opladen maar wat jij hoorde heeft denk ik te maken met de warmte, zal afgelopen nacht niet geweest zijn.
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Bij hoge of lage temperaturen wordt de accu verwarmd of gekoeld bij het laden. Het laden gaat namelijk het best bij “gemiddelde” temperatuur. Tijdens de hittegolf zal het ‘s nachts inderdaad wel zo warm zijn geweest dat de koeling aan ging. Tijdens een “normale” Nederlandse nacht zal dat niet gebeuren.Punkrocker schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:06:
Mijn buurman heeft sinds maandag ook zo'n auto.
Mooie auto, ben er wel jaloers op
Maar maakt die altijd zo'n lawaai als hij oplaadt? Ventilator draait als een gek.
Of is dat alleen als hij op vol vermogen laadt?
Is die ventilatorstand in te stellen ergens?
Stond afgelopen nachten uren te loeien schuin onder ons slaapkamerraam
Heb verder geen problemen hoor met de buren en die wil ik ook niet. Aardige mensen.
Ik wil met ze meedenken, voor hun is de auto ook nieuw. Misschien hebben jullie een tip voor hun/mij?
("Willen jullie hem a.u.b. na middernacht niet opladen?" is wel iets wat ik ze ga vragen wanneer ik ze weer zie en spreek.)
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Haha, nee ik draai mijn muziek niet zo hard dat de buren het horenWaterblok schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:13:
Gezien je naam hoort je buurman jou ook wel eens?
Maar serieus je hoort hem normaal zachtjes zoemen bij sommige fases van opladen maar wat jij hoorde heeft denk ik te maken met de warmte, zal afgelopen nacht niet geweest zijn.
Ik dacht ook wellicht ivm de hitte maar afgelopen nacht was het niet zo warm en toch ventilator op volle por.
Laten we hopen dat het niet meer zo warm wordt dan 's nachts
Bedankt.Venomer schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:17:
[...]
Bij hoge of lage temperaturen wordt de accu verwarmd of gekoeld bij het laden. Het laden gaat namelijk het best bij “gemiddelde” temperatuur. Tijdens de hittegolf zal het ‘s nachts inderdaad wel zo warm zijn geweest dat de koeling aan ging. Tijdens een “normale” Nederlandse nacht zal dat niet gebeuren.
Wat is de temperatuur waarop hij gaat koelen? Vannacht was het toch niet zo warm?
Ik heb een MY24 Ultimate en heb de feature wel degelijk, wat jij eventueel verkeerd begrepen hebt kan ik natuurlijk niet weten.StevendGraaf schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:23:
Helaas, de enige feature binnen de laatste update waar ik benieuwd naar was was de split screen voor de achteruitrijcamera / 360 camera, maar die lijkt er voor mijn MY24 Ultimate toch niet meer bij te zitten, of heb ik de release notes ergens verkeerd begrepen?
:strip_exif()/f/image/iGtupaeRc0mJPnVUEPRWfCcC.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank en Interessant. Nog eens kijken of ik dat ergens inschakelen kan. Mag ik vragen van wanneer jouw MY24 is? De mijne van eind 2023, mogelijk dat daar nog verschil in zit? (Al zou je dat just verwachten aangezien ze beiden MY24 zijn). Zo nog maar eens even kijken.DoubleDot schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:41:
[...]
Ik heb een MY24 Ultimate en heb de feature wel degelijk, wat jij eventueel verkeerd begrepen hebt kan ik natuurlijk niet weten.
[Afbeelding]
De mijne is van februari 2024. Misschien eens door de verschillende camera's gaan, maar er is geen specifieke setting ofzoiets..StevendGraaf schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:50:
[...]
Dank en Interessant. Nog eens kijken of ik dat ergens inschakelen kan. Mag ik vragen van wanneer jouw MY24 is? De mijne van eind 2023, mogelijk dat daar nog verschil in zit? (Al zou je dat just verwachten aangezien ze beiden MY24 zijn). Zo nog maar eens even kijken.
[ Voor 10% gewijzigd door DoubleDot op 04-07-2025 09:00 ]
Vraag me toch af wat er zo verschillend is met het MY23 dat die deze feature niet krijgt. Ik kan beide views apart oproepen dus waarom niet gecombineerd op de oudere modellen?? De cameras zijn wellicht anders, maar de software en HW waarop het infotainment draait is toch exact hetzelfde ...DoubleDot schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:41:
[...]
Ik heb een MY24 Ultimate en heb de feature wel degelijk, wat jij eventueel verkeerd begrepen hebt kan ik natuurlijk niet weten.
[Afbeelding]
Vreemd, ik zie geen enkele mogelijkheid het aan te passen. Nog een laatste vraag: hebben jullie deze mogelijkheid sinds de laatste OTA update, of hebben jullie deze eerder al gehad na een eerdere update bij de dealer?Largamelion schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:00:
[...]
Vraag me toch af wat er zo verschillend is met het MY23 dat die deze feature niet krijgt. Ik kan beide views apart oproepen dus waarom niet gecombineerd op de oudere modellen?? De cameras zijn wellicht anders, maar de software en HW waarop het infotainment draait is toch exact hetzelfde ...
Enkel Volvo kan je daar het antwoord op geven. Het kan bv zijn dat de manier waarop de cameras uitgelezen kunnen worden anders is op MY24, waardoor er bv maar 1 stream tegelijk kan worden weergegeven.Largamelion schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:00:
[...]
Vraag me toch af wat er zo verschillend is met het MY23 dat die deze feature niet krijgt. Ik kan beide views apart oproepen dus waarom niet gecombineerd op de oudere modellen?? De cameras zijn wellicht anders, maar de software en HW waarop het infotainment draait is toch exact hetzelfde ...
Los daarvan: als developer lees ik hier vaak de zotste theorieën - vaak zonder enige onderbouwing of kennis van zaken. Het is waar dat Volvo iets duidelijker zou mogen communiceren, maar het is een beetje de industriestandaard om je gebruikers niet elke bug/fout/.. om de oren te slaan en deze gewoon gewoon onder de paraplu-term "algemene foutoplossingen" te plaatsen. Zaken die specifiek werken op een bepaald modeljaar doen ze ook niet om hun gebruikers te pesten, dat heeft natuurlijk een goeie reden. Ik denk dat diegene die actief de releasenotes bekijken en op fora posten een serieuze minderheid van de bestuurders zijn, en deze missen dus niets want ze weten het niet.
[ Voor 35% gewijzigd door DoubleDot op 04-07-2025 09:41 ]
Voor mij enkel sinds 3.6.4 gezien ik net zoals velen vast zat op 3.3.16 (of ene variant) maar zou er dus vanaf 3.4.4 ingezeten moeten hebben volgens de releasenotes:StevendGraaf schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:07:
[...]
Vreemd, ik zie geen enkele mogelijkheid het aan te passen. Nog een laatste vraag: hebben jullie deze mogelijkheid sinds de laatste OTA update, of hebben jullie deze eerder al gehad na een eerdere update bij de dealer?
"We introduceren beeld-in-beeld (PiP) voor auto's van modeljaar 2024 die zijn uitgerust met een 360-camera. Wanneer u de parkeerweergave gebruikt, veranderen de ondersteunde parkeerlijnen in de beeld-in-beeldweergave achter van lengte, afhankelijk van de overlaypositie in het middendisplay. Dit is alleen van toepassing op auto's die beeld-in-beeldweergave hebben." (https://www.volvocars.com...c/software-release-notes/)
[ Voor 3% gewijzigd door DoubleDot op 04-07-2025 09:11 ]
Precies dezelfde situatie dus als ik, opvallend dat dit er bij mij dan niet bijzit. Dank voor de toelichting!DoubleDot schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:10:
[...]
Voor mij enkel sinds 3.6.4 gezien ik net zoals velen vast zat op 3.3.16 (of ene variant) maar zou er dus vanaf 3.4.4 ingezeten moeten hebben volgens de releasenotes:
"We introduceren beeld-in-beeld (PiP) voor auto's van modeljaar 2024 die zijn uitgerust met een 360-camera. Wanneer u de parkeerweergave gebruikt, veranderen de ondersteunde parkeerlijnen in de beeld-in-beeldweergave achter van lengte, afhankelijk van de overlaypositie in het middendisplay. Dit is alleen van toepassing op auto's die beeld-in-beeldweergave hebben." (https://www.volvocars.com...c/software-release-notes/)
merkwaardig, ik heb ook een XC40 ultimate van Dec 2023 en zie dit niet.DoubleDot schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:41:
[...]
[Afbeelding]
Lijkt het gezien mijn ervaring én de reacties van @rolfio en @vdburg er toch op dat het voor de vroege MY24 modellen (eind 2023) niet beschikbaar is. Jammer, al ben ik niet overtuigd dat het onmisbaar is.DoubleDot schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:52:
[...]
De mijne is van februari 2024. Misschien eens door de verschillende camera's gaan, maar er is geen specifieke setting ofzoiets..
Nu heb ik de iPhone ingeruild voor een 15, en het staat er nog steeds zo stom. Hebben jullie dat ook?
/f/image/DUUsSs6RkHoz90JQ7VJc9Ccd.png?f=fotoalbum_large)
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Telefoon op Engels zetten dan ziet het er wel goed uit 🙂Venomer schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:56:
Op het scherm van de app waar je de portieren kunt bedienen, stond bij mij altijd “Ontgrend” en “Vergrend“. Ik had een iPhone 12 mini en dacht dat het te maken had met het kleine scherm. Hoewel er voldoende ruimte is.
Nu heb ik de iPhone ingeruild voor een 15, en het staat er nog steeds zo stom. Hebben jullie dat ook?
[Afbeelding]
/f/image/MBVgBSx4XoJzzugcLZX2G2yg.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb het tot dusver totaal niet gemist.StevendGraaf schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:52:
[...]
Lijkt het gezien mijn ervaring én de reacties van @rolfio en @vdburg er toch op dat het voor de vroege MY24 modellen (eind 2023) niet beschikbaar is. Jammer, al ben ik niet overtuigd dat het onmisbaar is.
Helaas al wel de eerste bummer, de auto aanvaard geen Google Workspace accounts.

[ Voor 37% gewijzigd door Superflip op 04-07-2025 16:07 ]
Ik heb wel Bowers & Wilkins en ook die app…..maar hij doet het bij mij ook niet….jorisjansen3 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 19:34:
Volvo, of Google, installeert blijkbaar ook zelf software op mijn C40 intro edition.. Ik heb “Premium Audio by Harman Kardon”, maar krijg toch een Bowers en Wilkins app:
[Afbeelding]
Die app doet het ook niet, maar laat zich ook niet verwijderen…
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Ik had dit vandaag ook weer twee keer. Ik vraag me echt af of Volvo eigenlijk wel bugs plet bij iedere software update.
Ik heb zo'n vermoeden dat dit met het weigerende remmen debacle niet hoog op de prioriteiten lijst staat...Tranquility schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:07:
Nog even ter aanvulling op de AudioWagon USB issues, ik had ook dat het geluid (radio, spotify, etc.) het niet deed na het instappen en ik pas de muziek hoor als ik een keer de richtingaanwijzer gebruik.
Ik had dit vandaag ook weer twee keer. Ik vraag me echt af of Volvo eigenlijk wel bugs plet bij iedere software update.
Ik heb dit nog nooit voorgehad, met geen enkele software versie, de vervangwagen die ik enkele weken terug had bv wel (C40)Tranquility schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:07:
Nog even ter aanvulling op de AudioWagon USB issues, ik had ook dat het geluid (radio, spotify, etc.) het niet deed na het instappen en ik pas de muziek hoor als ik een keer de richtingaanwijzer gebruik.
Met 160 KB kan het niet veel meer dan een shortcut zijn.jorisjansen3 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 19:34:
Volvo, of Google, installeert blijkbaar ook zelf software op mijn C40 intro edition.. Ik heb “Premium Audio by Harman Kardon”, maar krijg toch een Bowers en Wilkins app:
[Afbeelding]
Die app doet het ook niet, maar laat zich ook niet verwijderen…
Heerlijk hé, de power van de Twin ;P Was hem recent een weekje kwijt met een gewone C40 RWD vervanger, prima wagen natuurlijk, maar mist behoorlijk wat punch.Superflip schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:06:
Eindelijk officieel lid van de C40 club! Het is een MY24 Ultimate Twin in Sage green. Ik had enkel de Single motor getest, dus de extra power van de Twin is een leuke meevaller.
Mijn huidige Michelin CC2's zitten momenteel op zo'n 3,5mm en hebben volgens mij ook last van cupping want ik hoor op de snelweg een soort brommend geluid vanachter komen, en wil ze sowieso voor het einde van de zomer vervangen. Zou mooi zijn als ik ze dan meteen in kan ruilen voor 20". Of als iemand hier toevallig 19" zoekt.
[edit] Maar even een mailtje gestuurd naar mijn dealer, wellicht heeft die nog wat staan.
[ Voor 8% gewijzigd door Tranquility op 05-07-2025 13:23 ]
Mudde+Kok neemt wel velgen in en verkoopt regelmatig bijna nieuwe sets wielen. Daar zou je ook eens moeten informeren. Ik daar een aantal jaren geleden mijn set 19” winterwielen verkocht tegen een prima bedrag, maar die waren dan ook zo goed als nieuwTranquility schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:14:
Laatst stond ik naast een XC40 geparkeerd met 20" velgen, en vond ik dit stiekem eigenlijk toch wel erg mooi. Weet iemand of het mogelijk is om je 19" velgen bij een dealer in te ruilen, desnoods ook voor tweedehands 20" velgen? Nu staat er sowieso een afspraak bij de dealer gepland voor de eerste 30k onderhoudsbeurt op 22 augustus, dus dan kan ik het wel vragen. Maar misschien heeft iemand hier al ervaring mee?
Mijn huidige Michelin CC2's zitten momenteel op zo'n 3,5mm en hebben volgens mij ook last van cupping want ik hoor op de snelweg een soort brommend geluid vanachter komen, en wil ze sowieso voor het einde van de zomer vervangen. Zou mooi zijn als ik ze dan meteen in kan ruilen voor 20". Of als iemand hier 19" zoekt.
Dank, ik zal daar eens kijken. Mijn MY24 19" velgen zijn overigens ook nog zo goed als nieuw en geen enkele kras of beschadiging. Gewoon goed opletten met parkeren wat dat betreft.Mga1600 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:59:
Mudde+Kok neemt wel velgen in en verkoopt regelmatig bijna nieuwe sets wielen. Daar zou je ook eens moeten informeren. Ik daar een aantal jaren geleden mijn set 19” winterwielen verkocht tegen een prima bedrag, maar die waren dan ook zo goed als nieuw
Deze heb ik nu:
:strip_exif()/f/image/Z17f7Py4c8U6KoDVrM6HKpHP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door Tranquility op 06-07-2025 11:50 ]
Bij beide integraties moet je nu sowieso opnieuw autoriseren (in domoticz plugin betekent dat: authorize.py script draaien en herstarten. Haal wel eerst met git pull de fix binnen, anders doet die het maar een half uurtje..).
Wat een prutsers daar bij Volvo. Voor mij is het maar Hobby, maar je zal maar betaald hebben voor een integratie en die je klanten aanbieden. Het is de zoveelste keer dat er aan serverzijde iets onaangekondigd en ongedeocumeerd wijzigt..
Net Als DoubleDot ook een my2024 van feb 2024 en ook ik heb de feature, gisteren de update gedraaid en vandaag even controle gedaan.StevendGraaf schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:23:
Helaas, de enige feature binnen de laatste update waar ik benieuwd naar was was de split screen voor de achteruitrijcamera / 360 camera, maar die lijkt er voor mijn MY24 Ultimate toch niet meer bij te zitten, of heb ik de release notes ergens verkeerd begrepen?
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Nou, geen "navaigatie scherm" beeld, net als voorgaande updates dacht ik even wachten dan komt het Volvo logo en start het rustig op... Maar niets... Dus ik hield de middenknop maar even ingedrukt en gelukkig er kwam een Volvo logo. Even wachten en alles was opgestart, radio werkt.
Display achter het stuur begon geen kaart te tonen, Google maps opstarten werkte ook niet en sloot zichzelf af. Even wachten nog misschien heeft het tijd nodig maar nee gewoon niet werken. Dus nogmaals een herstart gedaan van het navigatie systeem.
Deze opstart ging een stuk sneller en waarempel daarna kreeg ik de kaarten display achter het stuur en starte Google maps op, apart want deze keer vond ik Google maps iets minder traag dan normaal.
Dus geen idee wat het geweest is allemaal, maar wel een les voor mezelf nooit een update draaien en dan volgende dag naar kantoor gaan/auto nodig hebben zonder controle want dan kan het je zomaar 10 minuten tot een 15 minuten kosten om alles weer op de rit te krijgen.
Positief op het eerste oog:
- Display achter het stuur is minder ingezoomd
- ETA balkje is weer terug op de display achter het stuur (vind ik echt mega handig, heb een vrouw die altijd vraagt hoe laat ik ongeveer thuis ben en dat is makkelijker dan steeds maar wisselen tussen apps)
- Achteruitrijden met camera toont nu het nieuwe beeld met zowel achteruit en 360.
Zal komende week wel eens kijken wat er gebeurt als je dan naar voren rijdt etc. met inparkeren want normaal gesproken kreeg ik alleen achteruit te zien, als je dan naar voren gaat wisselde het automatisch naar 360 en daarna bleef alleen 360 aan op het volledige scherm. Maar misschien hebben anderen er al ervaring mee?
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Wat je beschrijft is precies wat ik bedoelde met "...camping koelkasten op amoniak basis werken wel heel goed. En die kunnen ook op gas werken..."ron65 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 22:45:
[...]
Ik heb een Dometic CombiCool, kan zowel op gas, als op 12v als 230v.
Ik heb hem al sinds 1994, destiujds gekocht samen met mijn allerleerste vouwwagentje.
DIng is dus ruim 30 jaar oud nu, en functioneert nog steeds als een jekko, je moet soms zelfs opletten dat niet alles erin bevriest met name snachts. Dat ding lijkt gewoon niet stuk te krijgen.
Dus om nu te roepen dat die dingen zinloos zijn... bepaalde merken en typen wellicht door slechte kwaliteit.
Die dingen werken prima, hebben voldoende vermogen en ook een goed rendement.
Ze zijn te herkennen aan dat ze op zowel gas als elektra (verschillende voltages ook) kunnen werken. En dat er een boel leidingen enzo in het koeldeel zitten. Er zit doorgaans geen ventilator in.
Wat je het meeste ziet zijn de koelers met een Peltier element erin. Die werken altijd op 12V, en bevatten nauwelijks onderdelen. Doorgaans zit er een ventilatortje in. Ze zijn ook van een heel andere prijsklasse en absoluut waardeloos.
Die met dat ventilatortje erin zijn inderdaad 3x niks. Komt amper koude van dat elementje af, maakt herrie, doet weinig.cdwave schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:11:
[...]
Wat je beschrijft is precies wat ik bedoelde met "...camping koelkasten op amoniak basis werken wel heel goed. En die kunnen ook op gas werken..."
Die dingen werken prima, hebben voldoende vermogen en ook een goed rendement.
Ze zijn te herkennen aan dat ze op zowel gas als elektra (verschillende voltages ook) kunnen werken. En dat er een boel leidingen enzo in het koeldeel zitten. Er zit doorgaans geen ventilator in.
Wat je het meeste ziet zijn de koelers met een Peltier element erin. Die werken altijd op 12V, en bevatten nauwelijks onderdelen. Doorgaans zit er een ventilatortje in. Ze zijn ook van een heel andere prijsklasse en absoluut waardeloos.
Ik hed niet door dat je die rommel bedoelde ;-) dacht dat je koelboxen in het algemeen bedoelde. Zal de jetlag wel zijn nu ik al anderhalve week in zuidoost Azie rondslinger
Zeker zodat ze nog net op tijd de buurman naar huis kan sturenmarcel_76 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:24:
heb een vrouw die altijd vraagt hoe laat ik ongeveer thuis ben

Nee geintje, het ETA balkje is inderdaad handig als je intussen op je middenscherm andere dingen hebt staan, bijv tijdens het bellen. Dan moet je idd switchen tussen belscherm en maps, en daar biedt het Eta balkje een mooie uitkomst.
Ik moet de update nog draaien, komend weekeinde, want dan ben ik weer thuis vanuit Zuid Korea, hopelijk weet de auto dan nog dat er een update is aangeboden.
Ben erg benieuwd en zou liefst. nu al naar huis vliegen om die te draaien, maar het werk moet eerst af voor dat kan
Hahaha.... Ja de SRV man komt niet meer dus dan maar mee met de tijd heron65 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 04:02:
[...]
Zeker zodat ze nog net op tijd de buurman naar huis kan sturen![]()
Nee geintje, het ETA balkje is inderdaad handig als je intussen op je middenscherm andere dingen hebt staan, bijv tijdens het bellen. Dan moet je idd switchen tussen belscherm en maps, en daar biedt het Eta balkje een mooie uitkomst.
Ik moet de update nog draaien, komend weekeinde, want dan ben ik weer thuis vanuit Zuid Korea, hopelijk weet de auto dan nog dat er een update is aangeboden.
Ben erg benieuwd en zou liefst. nu al naar huis vliegen om die te draaien, maar het werk moet eerst af voor dat kan

Precies ik moet zeggen dat de navigatie achter het stuur zo goed werkt dat ik de map eigenlijk niet nodig heb, het is alleen als we als gezin samen gaan en mijn vrouw ook mee wil kijken of desnoods in drukke steden wil helpen dat we dan de map op het centrale display aan zetten. Anders staat daar radio/muziek aan want dat is dan makkelijker te bedienen. Daarom kijk ik persoonlijk ook wel uit naar de nieuwe interface.
In de voorgaande VW had ik eigenlijk altijd Android auto aan op het midden display maar werd achter het stuur dus muziek o.a. weer gegeven daar was het precies contra. Werkte ook perfect. Mis stiekem nog steeds wel ergens een klein vierkantje met muziek nummer (cover, titel, speeltijd/gespeeld) maar je kunt niet alles hebben.
Je hebt gelijk eerst werk en het komt vanzelf wel. Ik dacht eerst ook van hmm wat is dit nou waar blijft de update normaal komt hij heel snel. Nergens te bekennen en dan plots dacht ik komt vanzelf wel en ga "even" boodschappen doen, hoppa update beschikbaar.
Het is dat mijn huidige werkgever alleen maar in Nederland zit tegenwoordig maar in het verleden voor de merger moest ik voor werk wel eens naar Stockholm, de grap is ik vond dat helemaal niet erg. Nu moet ik zeggen maar dat is persoonlijk dat ik mij in Stockholm ook erg thuis voelde. Misschien dat ik daarom ook zo blij ben verder met de Volvo
Niet dat ik weet, dat zijn dingen die ik ook wel zie hoor. 90% 460 of 480km wisselende afhankelijk van het weer. Vaak nog wel op 250 a 260km als ik 50% capaciteit over heb. Ik rijdt merendeel 90% snelweg door de weeks.peutje schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:52:
Hebben ze met de laatste update de rangeteller getweaked? Nu 87% en 460km....lijkt me erg optimistisch.
Moet soms weer even calibreren.peutje schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:52:
Hebben ze met de laatste update de rangeteller getweaked? Nu 87% en 460km....lijkt me erg optimistisch.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ondanks het feit dat ik de afgelopen dagen toevallig steeds flinke afstanden heb gereden heb ik hier nog geen ‘wolkje’ gezien. Wakker lig ik er niet van want alles werkt gewoon goed……, maar ja….”geduld hebben” is niet een eigenschap waarin ik uitblink…….marcel_76 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:11:
[...]
Ik dacht eerst ook van hmm wat is dit nou waar blijft de update normaal komt hij heel snel. Nergens te bekennen en dan plots dacht ik komt vanzelf wel en ga "even" boodschappen doen, hoppa update beschikbaar.
(Nu nog op 3.4.4)
Het hold icoon bedoel? Dat is je rem iets dieper of harder intrappen als je stilstaat om de auto te laten stilstaan. Ik heb hem al een jaar of twee regelmatig gebruikt.exepti0n schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:16:
Kan me niet herinneren dat ik dit icoontje had voor 3.6.4:
[Afbeelding]
Dat is heel herkenbaar.... Maar er is geen manier om het te forceren, paar keer geprobeerd om via de app naar de software versie te kijken. Maar helaas, het is buiten onze controle in ieder geval en daarmee moest ik het ook wel accepteren.Mga1600 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:27:
[...]
Ondanks het feit dat ik de afgelopen dagen toevallig steeds flinke afstanden heb gereden heb ik hier nog geen ‘wolkje’ gezien. Wakker lig ik er niet van want alles werkt gewoon goed……, maar ja….”geduld hebben” is niet een eigenschap waarin ik uitblink…….
(Nu nog op 3.4.4)
Hopelijk komt hij snel voor jou en de rest ook.
Of is dit enkel als je apart op de cameratjes duwt?
Vimo Fotografie - www.vimo.be
Ook voor de kleurenblinde medemens. Het donkerrood en donkergroene van de minuten resterend is op de middenconsole slecht te onderscheiden. In het ETA balkje geen probleem. Spreek uit ervaringron65 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 04:02:
[...]
het ETA balkje is inderdaad handig als je intussen op je middenscherm andere dingen hebt staan
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Heb je een auto van modeljaar 24 of later? Dan zou het zonder verdere trucs moeten werken Die split weergave zat er overigens in 3.4.4 ook al in….!vimofoto schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:01:
Hier nu ook de update binnen en geïnstalleerd. Heb de 360° camera maar zie geen split screen standaard in bv achteruit rijden.
Of is dit enkel als je apart op de cameratjes duwt?
[ Voor 13% gewijzigd door Mga1600 op 07-07-2025 00:05 ]
Na de laatste update is het de XC40 in z'n bol geslagen.peutje schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:54:
Leuke range als ie het echt zou halen (niet met mijn vele snelweg km)
:strip_exif()/f/image/atdKVG4Ejzzxetzc6o31bXvH.jpg?f=fotoalbum_large)
280 km bij 46% belooft de WLTP waarde van 572 km met 608 km ruimschoots te overtreffen!
Een wel heel optimistische kijk op de werkelijkheid.
[ Voor 6% gewijzigd door tukker999 op 07-07-2025 00:24 ]
Is voor mij ook nieuw. Ik schrok me de pl..ris, toen m’n auto achteruit rolde toen ik m had geparkeerd op m’n plaats. Was voor de update nooit. Extra goed op handrem letten.exepti0n schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:23:
Klopt, dan heb ik dat meer dan een jaar lang nog niet gedaan 😂
De geschatte range is gebaseerd op het verbruik van de laatste ritten. Bij de update is die informatie gereset. Na een paar ritten geeft de meter weer realistische waarden.tukker999 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 00:19:
[...]
Na de laatste update is het de XC40 in z'n bol geslagen.[Afbeelding]
280 km bij 46% belooft de WLTP waarde van 572 km met 608 km ruimschoots te overtreffen!
Een wel heel optimistische kijk op de werkelijkheid.
ken ik ook niet. Is dit iets voor als OPD uit staat alleen oid (kan me van een vorige auto met automaat herinneren dat als je lang de rem indrukte, dat dit icoontje er dan kwam te staan en dat de auto dan stopte met "kruipen" in de D stand)exepti0n schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:16:
[Afbeelding]
Ik gebruik OPD vanaf het moment dat ik bij de garage wegreed en vanaf het begin heb ik dit icoon gezien op het dashboard, ik moet dan ook wekelijks 2 tot 3 keer een baan passeren waar ik op een helling moet wachten aan de lichten.Kammika schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:24:
[...]
ken ik ook niet. Is dit iets voor als OPD uit staat alleen oid (kan me van een vorige auto met automaat herinneren dat als je lang de rem indrukte, dat dit icoontje er dan kwam te staan en dat de auto dan stopte met "kruipen" in de D stand)
Ik heb een MY24 en kom van 3.3.16 maar geen split screen.Mga1600 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 00:03:
[...]
Heb je een auto van modeljaar 24 of later? Dan zou het zonder verdere trucs moeten werken Die split weergave zat er overigens in 3.4.4 ook al in….!
Vimo Fotografie - www.vimo.be
toch wel, dit krijg je als je stilstaat en dan de rem stevig intrapt. Het is bedoeld voor als je op een helling staat voor een VKI, dan kun je zo " hill assist" zoals het bij veel wagens heet activeren en daar is dat symbooltje voor. Zit er al langer in, ik heb 3.3.16 en daar zit het ook al in.exepti0n schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:16:
[Afbeelding]
Een MY24 van eind 2023 zeker, dan val je net buiten de boot en zit de splitscreen er niet bij.vimofoto schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:07:
[...]
Ik heb een MY24 en kom van 3.3.16 maar geen split screen.
Ik heb vandaag toch een aantal keer gehad dat ie naar mijn mening overdreven hard voor anker ging als er iemand invoegde.caspervc schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:31:
Ik vond met de update de acc veel soepeler. Vooral als er iemand tussen jou en je voorganger invoegt, is hij veel subtieler en geleidelijker in afremming
Aan de andere kant zit er op mijn vaste route een lasnaad op het asfalt waar de steering aid steevast op aangreep en daar probeerde de andere weghelft op te sturen. Dat deed ie dan vandaag weer niet.
Ik rij er nu een week of drie mee. Wat een heerlijke auto
Alleen wel jammer als ik nu weer een privestukje in mijn twintig jaar oude Corolla moet rijden. Een mens raakt snel verwend.
[ Voor 23% gewijzigd door doltishDuke op 07-07-2025 18:27 ]
niks mis met een 20 jaar oude corrolla, niet stuk te krijgen die auto'sdoltishDuke schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:23:
[...]
Ik heb vandaag toch een aantal keer gehad dat ie naar mijn mening overdreven hard voor anker ging als er iemand invoegde.
Aan de andere kant zit er op mijn vaste route een lasnaad op het asfalt waar de steering aid steevast op aangreep en daar probeerde de andere weghelft op te sturen. Dat deed ie dan vandaag weer niet.
Ik rij er nu een week of drie mee. Wat een heerlijke autoGaat in het bos ook prima op een aantal vastzittende takken na. En ik ben benieuwd hoe dat gaat als het van de winter weer een natte bende wordt. 2,5 ton is veel.
Alleen wel jammer als ik nu weer een privestukje in mijn twintig jaar oude Corolla moet rijden. Een mens raakt snel verwend.
ik vind de pilot assist ook niet helemaal lekker sinds de update. Stuurde me al een paar keer over de lijnen, kan te maken hebben met regenachtig weer, maar wel opvallende dat dit me juist nu vlak na de update opvalt...
Ja dat zal. Dan heb ik een maandagmorgenmodel zeker. Bobines stuk, lambda sensoren stuk, krukassensor stuk, aandrijfas afgebroken, plakkende koppeling, lekkages, wisservloeistofpomp kapot, het houdt niet op met dat kloteding.Kammika schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:39:
[...]
niks mis met een 20 jaar oude corrolla, niet stuk te krijgen die auto's
Maar goed, ik zal niet verder offtopic gaan. Da's beter voor het topic én mijn bloeddruk
- Wat mij opviel is dat de verkeersbordenherkenning de weg kwijt is, ik zie nu heel vaak een grijs bord voorbij komen met einde limiet (100 of 60) en daarna gelijk weer hetzelfde rood met zwarte letters bord met exact dezelfde snelheid. Ik heb toch vandaag de A1, A4, A6, A12 en A27 allemaal gehad en op elke weg zelfs binnen richting huis merkte ik dit op. Wel ook gezien dat de verkeersbordenupdate voorbij kwam met downloaden.
- Ik moet erg wennen aan de nieuwe achteruit rij camera en was gewend aan volledig scherm 360 wanneer je vooruit gaat en daarna opnieuw achteruit insteekt. Hij gaat nu telkens naar de splitscreen toe en wil je volledig 360 dan moet je even in het midden tikken. Gewenning denk ik maar voor mij persoonlijk niet 100% verbetering ik had liever de achteruitrij iets kleiner gezien dan mega groot en de 360 iets groter. Maar goed we kunnen niet alles hebben natuurlijk, hopelijk komt er ook een instelling die je zelf kunt bepalen.
- Het zal nog allemaal even moeten laden en cachen denk ik maar tijdens het rijden Google Maps openen op het middenscherm levert een kleine 10 a 30 seconden een wit scherm op waarna alles langzaam verschijnt. Ik gebruik wel sat display dus weet dat dit iets trager is maar thuis ging het met starten wel weer heel snel vanochtend.
- Bij kantoor weg gaan duurde het langer dan normaal om de locatie op te halen en verbinding te krijgen alvorens Google de route wilde starten. Ik ga even kijken of dit blijft, zou kunnen dat het langzaam beter wordt en nog even moet cachen.
- Ondanks dat ik het systeem (verplicht ook nog) nogmaals moest herstarten na de update had ik toch vandaag weer een spontane herstart, vanochtend niets aan de hand, vanmiddag niets aan de hand na de lange rit even snel een boodschap halen. Stap weer de auto in, BAM restart van het navigatiesysteem. Hopelijk gaat dit niet vaker gebeuren want nog een kleine 4000km en dan is het eerste onderhoud anders mag Volvo het gelijk maar even gaan oplossen naast het lichte trillen beoordelen.
Had ik ook maar na opnieuw toevoegen van de widget werkte het weer.oetaelse schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:16:
Zijn er meer mensen die na de laatste Volvo App update naar 5.58.0 voor iOS geen widget informatie meer zien?
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"