Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:33
Vraagje wbt het issue dat je niet meer kunt voorverkoelen via de app...

Ik heb dus de cache en gegevens gewist van de app maar de app zelf niet verwijderd. Eenmaal de app weer geopend is de koppeling met de auto weg. Dus ik in de auto, proces gestart en begint het zoeken naar de sleutel(s). Moet je hier perse alle 3 de sleutels voor hebben? Want hij blijft nu maar hangen zonder melding of wat dan ook.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Juancho schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:48:

Ik heb dus de cache en gegevens gewist van de app maar de app zelf niet verwijderd. Eenmaal de app weer geopend is de koppeling met de auto weg. Dus ik in de auto, proces gestart en begint het zoeken naar de sleutel(s). Moet je hier perse alle 3 de sleutels voor hebben? Want hij blijft nu maar hangen zonder melding of wat dan ook.
Yep.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:55

ja alles sleutels nodig voor linken

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:15
Om te voorkomen dat bijvoorbeeld met valet parking diegene je auto zou kunnen koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Ik heb de app verwijderd, log in en probeer opnieuw te koppelen maar hij blijft naar sleutels zoeken.. heb ze toch echt alle 3 in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Plead schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:52:
[...]

De app verwijderen en opnieuw installeren en de auto opnieuw koppelen en alles werkte bij mij weer.
nou dat koppelen is dus een ding.. volg netjes alle stappen, 3 sleutels in de auto - maar hij hangt bij stap 2 van 3, zoeken sleutels.

Maakt niet uit waar ik ze leg, ook niet op de transponder plek in de armsteun. Wat een gedoe weer dit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r

voelt alsof het stuk doet :D Lukt mij ook niet meer

/edit .even de auto met rust gelaten - proces nog een keer gedaan en hij koppelde gelijk.
Airco kan ook weer op afstand worden gestart !

[ Voor 11% gewijzigd door 4v4t4r op 15-07-2025 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarissimo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 12:51
millerman_sf schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:08:
Om te voorkomen dat bijvoorbeeld met valet parking diegene je auto zou kunnen koppelen.
Daar hebben we dan weer 2FA voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:11
Ik had een coupon voor FM Pro, dus mooi moment om de carplay versie te proberen in mijn XC40.

In het infotainment ziet die er perfect uit, maar mist helaas de dualscreen functie, zoals apple maps en waze die wel hebben via carplay... helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07
cdwave schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:23:
[...]

510 km is een retourtje denk ik? Want Nederland is niet zo groot...

En wat heb je gedaan "om met 8% thuis aan te komen"?

Ik had een soortgelijk ritje dit weekend, 310 km retour met mijn short-range. Volgens Google niet te halen, in praktijk met 54% aangekomen (overdag, dus max 105 km/h) en op de terugweg gewoon 125 gereden en met 8% thuis gekomen.

Bij vertrek zei Google -2% ofzo. Vrij snel liep dat naar boven de nul (met max 120 op de A15 enzo), Op de A73 ben ik 130 gaan rijden, na een aantal kilometers begon het percentage weer te dalen van 5% naar 4%. Toen 125 aangehouden onder het motto dat dat sneller en makkelijker is dan nog net moeten laden, maar dat was dus waarschijnlijk niet echt nodig geweest gezien hij toch eindigde met 8%. Laatste stuk provinciale weg kwam er weer relatief veel bij... Alleen zijn er op dat deel van de route geen snelladers...

stom: Waarom wordt +2% ook met rood aangegeven, aangezien er al een soort bolletje voor staat is het heel moeilijk te zien of er nou +2% of -2% staat. Als ze +2% nou gewoon oranje of zelfs zwart hadden gelaten was het veel praktischer.

Een leuke feature zou zijn "hoe snel mag ik nu rijden om mijn bestemming te halen". Maar aangezien de schatting er altijd al zo ver naast zit, is dat toch al niet te doen. ABRP heeft zoiets, maar die zat er in de vakantie ook faliekant naast,
Retour inderdaad. Ik ben in de loop van de ochtend van noord naar zuid gereden, dus 105 km/u op de teller. Nog een kort lokaal ritje. Volgende ochtend 8% bijgeladen bij Tesla Urmond. 's Middags van zuid naar noord, weer met 105 km/u op de teller. Gemiddeld 70 km/u gehaald door de files. Volle auto met 4 lange mannen (185-205 cm). Ging prima, ook achterin. Geen van hun had ervaring met (een lange rit) elektrisch rijden.

Die feature zou wel wat zijn; ik merk dat ik op lange ritten daar prima zelf toe in staat ben. In onze Volvo's hoef je alleen het percentage bij aankomst volgende (tussen)punt maar in de gaten te houden. Tot een niveau waar je zelf nog comfortabel bij voelt. Ik rij liefst tot 5 a 10% SoC voor ik ga snelladen.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:36
Ik las op reddit een aankondiging voor 3.7.0. Die zou bij de dealer al beschikbaar zijn, en binnenkort OTA

Improvements and bug fixing
https://www.reddit.com/r/XC40_Recharge/s/TEStSftceO

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:02

MicroStar_NL

Knowledge is power

5.58.1 staat ook in de app store... Ik laat het even hoe het nu is ;)

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

MicroStar_NL schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:15:
5.58.1 staat ook in de app store... Ik laat het even hoe het nu is ;)
de play store (android) staat idd update 5.58.1 klaar, had hem gisteren al geupdated, weinig verandering merkbaar

De App store (IOS) staat nog 5.58.0 als meest recente. Die is 2 weken oud.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
ben op zoek naar een volledige elektrische tweedehands auto. Rijden al jaren elektrisch maar nu geen lease meer dus mag (moet) er zelf 1 regelen.
Al diverse SUV geprobeerd en mijn oog nu op een xc40 p8 uit 2021 gevallen. (relatief) betaalbaar, alle opties er op die ik zoek, snel als een raket en lijkt me zeer comfortabel te rijden (geen scheurijzer qua bochten maar wordt ook een jaartje ouder dus geloof het eerlijk gezegd wel).
Ga zaterdag proef rijden en kijken of hij in het echt ook zo goed er uit ziet. (Zijn nog legio andere in het land beschikbaar dus als dit hem niet wordt dan kijk ik verder. Is alleen erg dichtbij en dat is ook wel fijn)

Zijn er nog zaken/tips waar ik op moet/kan letten? Software versie zal ik checken, banden profiel, SOH test heb ik al opgevraagd (nog niet ontvangen)... thx

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Laatst online: 00:28
RoelsRules schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:46:
ben op zoek naar een volledige elektrische tweedehands auto. Rijden al jaren elektrisch maar nu geen lease meer dus mag (moet) er zelf 1 regelen.
Al diverse SUV geprobeerd en mijn oog nu op een xc40 p8 uit 2021 gevallen. (relatief) betaalbaar, alle opties er op die ik zoek, snel als een raket en lijkt me zeer comfortabel te rijden (geen scheurijzer qua bochten maar wordt ook een jaartje ouder dus geloof het eerlijk gezegd wel).
Ga zaterdag proef rijden en kijken of hij in het echt ook zo goed er uit ziet. (Zijn nog legio andere in het land beschikbaar dus als dit hem niet wordt dan kijk ik verder. Is alleen erg dichtbij en dat is ook wel fijn)

Zijn er nog zaken/tips waar ik op moet/kan letten? Software versie zal ik checken, banden profiel, SOH test heb ik al opgevraagd (nog niet ontvangen)... thx
Trillingen bij hard optrekken, voor de rest een fijn apparaat hoor en zeker leuk de stoplicht sprintjes rechtdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online

Bij mij (P8 modeljaar 21) is sinds dit jaar de ophanging/vering/onderstel flink aan het kraken met name bij langzaam rijden in woonwijken. Ik begreep dat ze ergens in de afgelopen jaren de (achter)vering gewijzigd hebben. Kan dus een dingetje zijn.
Verder nog steeds heel tevreden.

Edit: trillingen heb ik nooit gehad, ook niet bij het optrekken

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:08

Misschien kunnen bezitters ervan hier inzicht geven wat de range op deze modellen momenteel is, en of die voldoet aan je verwachtingen/eisen voor een nieuwe auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 18:19

Om te beginnen zou ik dit topic goed doorlezen, het liefst vanaf het begin. Alle issues aan deze auto zijn wel aan de orde geweest. Veel informatie, ervaringen en tips van mensen is hier te vinden. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_Utrecht
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-09 08:36
Ik had hetzelfde probleem en heb nu ook een P8 uit 2021 gekocht met toen 182K kms en nu al 188K kms. Mijn SOH is 90% en dat geeft met het zomerse weer voor 90% charge ongeveer 280-300 KM range. Ik vind het een top auto en je kan hem evt makkelijk upgraden met leuke goodies. Zo heb ik de R-design dashboard en deurbekleding er al uit gehaald. Maar verder is het een supercomplete auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAnbo3m3R_dZkkiBj8qk1OSCiSI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fEnevZSGsgwE7tiEO6PbjrFW.png?f=fotoalbum_large

Kan me niet herinneren dat in eerdere versies van de app "digital services" met einddatum vermeld stond. Heb eerder van een Volvo medewerker begrepen dat waarschijnlijk deze service gratis is mits je onderhoudt bij de Volvo garage laat uitvoeren. Is hier al iets meer bekend over? Inmiddels zijn er toch al xc40 auto's van meer dan 4 jaar oud.

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Zit je dan een kwartier in auto met 3 sleutels op de juiste plek en al 3x lukt het koppelen van de app niet. Echt helemaal klaar mee zo. Man man man. Wat doe ik in hemelsnaam fout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BihhQCZfgFLmKRZw8j08HHPxX5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnkTzRrKKoSJzlzCKBEXcA9O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6UnQgz-SLuB0dp2uZpaJM1mTNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IC4FUzvO6FRNJQGzqeEVI8UC.jpg?f=fotoalbum_large

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Juancho schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:41:
Zit je dan een kwartier in auto met 3 sleutels op de juiste plek en al 3x lukt het koppelen van de app niet. Echt helemaal klaar mee zo. Man man man. Wat doe ik in hemelsnaam fout?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vreemd. Instructie is duidelijk op 't scherm, ik dacht dat 't één voor één was. Lukt het dan?
Anders RTFM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 06:34

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zit er wel voldoende prik in alle drie de sleutels? >:) :>

Had laatste geen problemen met koppelen, alleen het idiote dan je dus alle 3 de sleutels moet aanbieden ipv de 2 reguliere sleutels (en ik bang was dat dus net de batterij ergens leeg zou zijn…ging gelukkig goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:28
Ik heb maar twee sleutels maar nergens problemen mee gehad met koppelen. Het zou idd kunnen dat 1 van de sleutels misschien leeg is? Als ze altijd in de la hebben gelegen?

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Nu online
Jerry_Utrecht schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:05:
[...]

Ik had hetzelfde probleem en heb nu ook een P8 uit 2021 gekocht met toen 182K kms en nu al 188K kms. Mijn SOH is 90% en dat geeft met het zomerse weer voor 90% charge ongeveer 280-300 KM range. Ik vind het een top auto en je kan hem evt makkelijk upgraden met leuke goodies. Zo heb ik de R-design dashboard en deurbekleding er al uit gehaald. Maar verder is het een supercomplete auto
Nice, die ik nu op oog heb heeft nog geen 80k op de klok. Verwacht de soh ergens tussen 90 en 100 en 300km range is prima. Ik moet 200 per dag woon/klus en soms 250 enkele maar kan daar laden.
Benieuwd wat voor goodies je bedoelt ;)
Hopelijk zit de auto lekker zatedag en doet alles zoals ik het verwacht. Dan snel de knoop doorhakken.

@anderen die tips gaven; txh. Ga ik naar kijken.
Heb al veel van dit topic doorgelopen en zal nog ff verder kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[Afbeelding]

[Afbeelding]
jeetje, drie sleutels, hoe heb je dat voor elkaar? ik heb er maar twee

Het is mij overigens ook wel eens niet gelukt op soortgelijke wijze, toen heb ik de auto een paar dagen met rust gelaten (een weekeinde) en vervolgens lukte het probleemloos.
Die koppeling is wat lastig af en toe. Ligt niet aan jou, maar iets met de software... verbazingwekkend ;-)

Voor alle zekerheid: domme vraag natuurlijk maar: heb je alledrie de sleutels nog bewogen de 2 minuten voor je de koppeling inzette? er kan er 1 of twee in slaap gevallen zijn, dan werkt het ook niet

[ Voor 8% gewijzigd door ron65 op 16-07-2025 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Plead schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:08:
[Afbeelding]

Kan me niet herinneren dat in eerdere versies van de app "digital services" met einddatum vermeld stond. Heb eerder van een Volvo medewerker begrepen dat waarschijnlijk deze service gratis is mits je onderhoudt bij de Volvo garage laat uitvoeren. Is hier al iets meer bekend over? Inmiddels zijn er toch al xc40 auto's van meer dan 4 jaar oud.
Hmmm bijzonder ook nooit eerder gezien en kennelijk loopt het bij mij in dec ‘25 af. Dan heb ik de auto 4 jr. wel benieuwd wat er dan stopt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:46:
[...]

Hmmm bijzonder ook nooit eerder gezien en kennelijk loopt het bij mij in dec ‘25 af. Dan heb ik de auto 4 jr. wel benieuwd wat er dan stopt…
Het is je internet abonnement, dat is inderdaad 4 jaar inbegrepen bij de wagen na nieuw aanschaf.
Daarma moet je er per jaar voor gaan betalen.
Dus geld neerleggen voor een deels 3G verbinding die eigenlijk LTE hoort te zijn.... sja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:54:
[...]

Het is je internet abonnement, dat is inderdaad 4 jaar inbegrepen bij de wagen na nieuw aanschaf.
Daarma moet je er per jaar voor gaan betalen.
Dus geld neerleggen voor een deels 3G verbinding die eigenlijk LTE hoort te zijn.... sja...
Maar ik heb nog nergens een aanbod gezien. Wie wel? De auto is nu meer dan 4jr op de markt, dus er moeten rijders zijn bij wie het dan al verlopen is als dat zo is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-09 21:13
Kammika schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:39:
[...]

Maar ik heb nog nergens een aanbod gezien. Wie wel? De auto is nu meer dan 4jr op de markt, dus er moeten rijders zijn bij wie het dan al verlopen is als dat zo is..
Mijn auto is de 4 jaar voorbij en bij mij staat er in de app bij "verbonden diensten": actief.

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Ik heb de wagen ruim 4,5 jaar en nog geen brief of mail gehad en gewoon data. Ik denk dat het nu allemaal nog op basis van fair use policy is. Miaschien als het Volvo echt te gortig wordt ze daadwerkelijk gaan optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:02
Juancho schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:43:
Ik heb de wagen ruim 4,5 jaar en nog geen brief of mail gehad en gewoon data. Ik denk dat het nu allemaal nog op basis van fair use policy is. Miaschien als het Volvo echt te gortig wordt ze daadwerkelijk gaan optreden.
Da’s heel wat anders dan bij Audi: na een jaar zou mijn zoon al moeten gaan betalen voor connectiviteit. Hij vond de navigatie van Audi sowieso al niet veel soeps. Gebruikt nu GM en Spotify op CarPlay. Kost niets extra met unlimited data op je foon.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Nu online
Naar wat ik heb gelezen is dat abonnement ook nodig om de app met je auto te kunnen laten verbinden... Staat me bij dat ik 35e per jaar heb voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Volgens mij gaat dit alleen om de dataverbinding. Als die stopt kun je toch gewoon een goedkoop databundel abonnementje afsluiten bij bijvoorbeeld Simpel of Youfone o.i.d. en dan oude sim er uit en nieuwe sim er in?
Bijvoorbeeld deze voor 5 euro. 30GB per maand moet toch voldoende zijn voor autodata en spotify, internetradio, e.d?
Ik zie het overigens bij mij nu ook in de app staan bij Digital Services: Verloopt op 5 okt 2027.
Maar als Volvo het aanbiedt voor 35 euro per jaar is dat natuurlijk nog beter. :)

[ Voor 48% gewijzigd door Tranquility op 17-07-2025 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 07:57:
Volgens mij gaat dit alleen om de dataverbinding. Als die stopt kun je toch gewoon een goedkoop databundel abonnementje afsluiten bij bijvoorbeeld Simpel of Youfone o.i.d. en dan oude sim er uit en nieuwe sim er in?
Bijvoorbeeld deze voor 5 euro. 30GB per maand moet toch voldoende zijn voor autodata en spotify, internetradio, e.d?
Ik zie het overigens bij mij nu ook in de app staan bij Digital Services: Verloopt op 5 okt 2027.
Maar als Volvo het aanbiedt voor 35 euro per jaar is dat natuurlijk nog beter. :)
moet je wel een sim ind e auto hebben, en die zit er niet meer in. Alles is eSim geworden.
Je kunt ook van je GSM een hotspot maken en de auto daarmee verbinden, maar dat lost niet het probleem met de app connectivity op.
Beter dan maar die paar tientjes per jaar betalen, en alles hebben zoals het nu ook is vind ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Zou het kunnen zijn dat je lease maatschappij dat onderhuids afgedekt heeft met Volvo? of had jij geen lease?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:52
[Afbeelding]

Ik heb mijn auto sinds mei 2021, dus meer dan vier jaar. Ik heb geen bericht gehad over het verlopen van diensten en alles werkt nog steeds. In de app staat bij mij alleen "Verbonden diensten. Actief", zonder einddatum.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 08:50
RoelsRules schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 06:45:
Naar wat ik heb gelezen is dat abonnement ook nodig om de app met je auto te kunnen laten verbinden... Staat me bij dat ik 35e per jaar heb voorbij zien komen.
Voor de oudere Volvo's kost het 220e per jaar. We zien wel of we er voor moeten gaan betalen, meestal red ik die 4 jaar toch niet :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
marcel_76 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:37:
Ik heb maar twee sleutels maar nergens problemen mee gehad met koppelen. Het zou idd kunnen dat 1 van de sleutels misschien leeg is? Als ze altijd in de la hebben gelegen?
Met alle 3 de sleutels kan ik de auto gewoon openen en weg rijden. Dus de sleutels lijkt me nirt het issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:40:
[...]

Met alle 3 de sleutels kan ik de auto gewoon openen en weg rijden. Dus de sleutels lijkt me nirt het issue
of in slaap gevallen tijdens het proberen, te lang stil gelegen? heb ik ook gehad, even rammelen ermee en ze zijn weer wakker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Nee niks werkt. De auto staat nu even aan de laadpaal. Ik probeer het vanmiddag nog 1x en dan ben ik er klaar mee. Kreeg gister ook bericht dat onze nieuwe Polestar 2 op de vrachtwagen staat naar de Volvo dealer voor gereedmaken dus ik overleef dde xc40 zonder app wel voor een week of 2-4. Ga er geen energie meer in stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
ron65 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:21:
moet je wel een sim ind e auto hebben, en die zit er niet meer in. Alles is eSim geworden.
Je kunt ook van je GSM een hotspot maken en de auto daarmee verbinden, maar dat lost niet het probleem met de app connectivity op.
Beter dan maar die paar tientjes per jaar betalen, en alles hebben zoals het nu ook is vind ik dan.
Oh, dat wist ik niet. Ik dacht dat alle XC40's ergens onder de vloer in de kofferruimte een sim-slot hadden.
Ik zie trouwens in de instellingen op het middenscherm nergens iets over (e)sim activeren o.i.d.

Er zijn langzamerhand steeds meer telecomproviders die ook esim aanbieden, al is dat aantal nog karig vind ik. KPN, Odido, Vodafone en Symio zijn volgens mij de enige die esim aanbieden op dit moment. Maar als Volvo dit aan gaat bieden voor €35,- per jaar zou ik dat uiteraard helemaal prima vinden. €220,- is een ander verhaal en vind ik wel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
ron65 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:42:
of in slaap gevallen tijdens het proberen, te lang stil gelegen? heb ik ook gehad, even rammelen ermee en ze zijn weer wakker
Dat geldt denk ik alleen als je de alarm uitbreiding hebt op de sleutels?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Juancho schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:55:
Nee niks werkt. De auto staat nu even aan de laadpaal. Ik probeer het vanmiddag nog 1x en dan ben ik er klaar mee. Kreeg gister ook bericht dat onze nieuwe Polestar 2 op de vrachtwagen staat naar de Volvo dealer voor gereedmaken dus ik overleef dde xc40 zonder app wel voor een week of 2-4. Ga er geen energie meer in stoppen.
Auto is slim. Weet dat ie gedumpt wordt voor een Polestar 2 en stopt er ook geen energie meer in.... ;)

App al eens verwijderd en opnieuw geinstalleerd?

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
hlip schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:13:
[...]

Auto is slim. Weet dat ie gedumpt wordt voor een Polestar 2 en stopt er ook geen energie meer in.... ;)

App al eens verwijderd en opnieuw geinstalleerd?
Niet gedaan, vroeger betekende dit dat je helemaal de klos was en naar de dealer moest om onder water de boel te resetten... Geen idee of dat nu nog is maar ook dat is mij het risico niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:59:
[...]

Dat geldt denk ik alleen als je de alarm uitbreiding hebt op de sleutels?
Is mij niet helemaal duidelijk meer, ik heb een klasse 3 alarm waarmee er een printje in de sleutel wordt bijgevoegd en deze binnen 3 minuten in slaap gaat (ten koste van de batterij overigens die een slag dunner wordt om ruimte te maken voor het printje).
Maar ik meende dat ook bij de auto's zonder dit printje de sleutels op slaapstand gaan, maar dan pas na een wat langere tijd (meende iets van 30 minuten). Maar dat kan ik echt helemaal mis hebben.
Voor wat ik erover kan vinden zo snel, gaat de sleutel standaard in een spaarstand na 30 minuten, om de batterij te sparen. Of dat hetzelfde effect heeft weet ik ook weer niet.

Maar het had gekund, geen idee of Juancho die optie op zijn sleutels heeft of niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspervc
Juancho schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:55: Ga er geen energie meer in stoppen.
Ik zou wel blijven laden. 😅. Anders wordt rijden ook lastig 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Hier hetzelfde, ruim 4,5 jaar en nog nooit iets gehoord over dataplan.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Alles werkt gelukkig weer... Wat wederom wat vreselijk slecht van het software team zeg...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LNgln36PTY5A72z2hqMxeaK5AE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDstvL3avGIlLzDdKj2UFthw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menjo
  • Laatst online: 12-09 18:11
Vandaag doet de airco het niet meer. Iemand hier die tips heeft? Er komt alleen warme lucht uit de roosters. Airco al eens uitgezet en opnieuw aan, maakt geen verschil. Ook het infotainment gereset, maakt ook geen verschil. Bij mijn vorige auto heb ik het koelmiddel wel eens moeten laten bijvullen. Is dat wellicht een idee? Auto is nu 3,5 jaar oud.
Zijn er zaken die ik zelf kan checken? Dealer heeft pas vanaf 8 september tijd....

XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
menjo schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:40:
Vandaag doet de airco het niet meer. Iemand hier die tips heeft? Er komt alleen warme lucht uit de roosters. Airco al eens uitgezet en opnieuw aan, maakt geen verschil. Ook het infotainment gereset, maakt ook geen verschil. Bij mijn vorige auto heb ik het koelmiddel wel eens moeten laten bijvullen. Is dat wellicht een idee? Auto is nu 3,5 jaar oud.
Zijn er zaken die ik zelf kan checken? Dealer heeft pas vanaf 8 september tijd....
Als het enkel de airco is, moet een quickfit oid toch ook kunnen kijken?

Was het van het ene op het andere moment dat die het niet meer deed? Of ging die het steeds slechter doen? In het laatste geval is het vrijwel zeker iets met het koelmiddel

De auto gewoon even een uurtje laten staan (zorg wel dat de sleutels uit de buurt zijn) doet voor sommige storingen ook wonderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menjo
  • Laatst online: 12-09 18:11
Kammika schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:20:
[...]

Als het enkel de airco is, moet een quickfit oid toch ook kunnen kijken?

Was het van het ene op het andere moment dat die het niet meer deed? Of ging die het steeds slechter doen? In het laatste geval is het vrijwel zeker iets met het koelmiddel

De auto gewoon even een uurtje laten staan (zorg wel dat de sleutels uit de buurt zijn) doet voor sommige storingen ook wonderen...
In een keer helemaal niets meer. Ik zal morgen nog eens een ritje maken. Kan de auto even resetten vannacht.

XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:28
menjo schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:40:
[...]

In een keer helemaal niets meer. Ik zal morgen nog eens een ritje maken. Kan de auto even resetten vannacht.
Misschien even het hoofdsysteem een keertje resetten? Wat soms ook helpt is om gewoon op een doordeweekse dag even langs de dealer te rijden en dan melden dat dit spontaan gebeurt. Misschien heeft een monteur even een kwartiertje tijd om een snelle beoordeling te maken. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:02

MicroStar_NL

Knowledge is power

Het zou een gesprongen zekering kunnen zijn.

't kan de moeite waard om zelf de zekering(en) te controleren met betrekking tot de A/C.
Ken ze niet uit m'n hoofd, maar er zit een kastje onder de motorkap en onder het dashboardkastje
https://www.volvocars.com...?search=zekeringen&page=0
https://www.volvocars.com...?search=zekeringen&page=0

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Ik had het laatst ook, half uurtje auto uit was het opgelost.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:08
Juancho schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:16:
Alles werkt gelukkig weer... Wat wederom wat vreselijk slecht van het software team zeg...

[Afbeelding]
Wat heb je dan precies gedaan om het te verhelpen, misschien wel zo nuttig voor anderen als ze tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-09 21:22
Montalbano schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:24:
[...]

Hier hetzelfde, ruim 4,5 jaar en nog nooit iets gehoord over dataplan.
Aanvankelijke zat er een dataplan bij volgens de advertenties (start verkoop ongeveer 5 jaar geleden) van 4 jaar in onze regio. Andere regio’s zoals bijvoorbeeld de US wijken daar in af met veel kortere periodes (3 maanden). In Nederland is er op dit moment nog niemand die van data afgesloten is en geeft de app ook niet aan wanneer dat wel gaat gebeuren. De communicatie over een concrete termijn van data is helemaal verdwenen en ik heb weleens begrepen dat als je de onderhoudsinterval laat uitvoeren de datum opschuift. Zelf denk ik dat gezien alle software perikelen die wij in de afgelopen jaren hebben gezien, Volvo zelf teveel belang heeft om de dataverbinding in stand te houden. Nog steeds komen er bug fixes uit, inclusief recalls over de air. Al’s je moet gaan betalen voor data is er een kans dat mensen geen abonnement nemen en Volvo niet automatisch meer een update kan uitvoeren. Ik verwacht zelf dat wanneer ze op een punt zijn aanbeland dat er geen belangrijke updates meer worden uitgevoerd ten behoeven van veiligheid ze na een korte overgangsperiode een dataplan invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Sjaak Speer schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 07:14:
[...]

Aanvankelijke zat er een dataplan bij volgens de advertenties (start verkoop ongeveer 5 jaar geleden) van 4 jaar in onze regio. Andere regio’s zoals bijvoorbeeld de US wijken daar in af met veel kortere periodes (3 maanden). In Nederland is er op dit moment nog niemand die van data afgesloten is en geeft de app ook niet aan wanneer dat wel gaat gebeuren. De communicatie over een concrete termijn van data is helemaal verdwenen en ik heb weleens begrepen dat als je de onderhoudsinterval laat uitvoeren de datum opschuift. Zelf denk ik dat gezien alle software perikelen die wij in de afgelopen jaren hebben gezien, Volvo zelf teveel belang heeft om de dataverbinding in stand te houden. Nog steeds komen er bug fixes uit, inclusief recalls over de air. Al’s je moet gaan betalen voor data is er een kans dat mensen geen abonnement nemen en Volvo niet automatisch meer een update kan uitvoeren. Ik verwacht zelf dat wanneer ze op een punt zijn aanbeland dat er geen belangrijke updates meer worden uitgevoerd ten behoeven van veiligheid ze na een korte overgangsperiode een dataplan invoeren.
De periode van 4 jaar heeft altijd in de folders gestaan. OTA updates en fixes komen ook bij andere merken voor waar je gewoon voor connectiviteit moet betalen. Dus als volvo zich nu aan die 4 jaar gaat houden hebben ze formeel het gelijk aan hun kant, jammer maar helaas. Het tarief wat ze willen gaan berekenen is nooit gecommuniceerd bij mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Mga1600 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:00:
[...]

De periode van 4 jaar heeft altijd in de folders gestaan. OTA updates en fixes komen ook bij andere merken voor waar je al vanaf dag1 gewoon voor connectiviteit moet betalen. Dus als volvo zich nu aan die 4 jaar gaat houden hebben ze formeel het gelijk aan hun kant, jammer maar helaas. Het tarief wat ze willen gaan berekenen is nooit gecommuniceerd bij mijn weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Nu online
net terug van de proefrit. Heerlijke comfortabele auto en zoals gezegd voorzien van de (noodzakelijke) opties die ik zoek. Open dak zou hem afmaken maar goed dat heeft deze niet.
Nu in dubio... ben het zoeken de afgelopen periode wel beu, de prijs is ok voor wat ik zo zie, is om de hoek en voldoet dus prima.
ff rustig nadenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
StevendGraaf schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:54:
[...]

Wat heb je dan precies gedaan om het te verhelpen, misschien wel zo nuttig voor anderen als ze tegen hetzelfde probleem aanlopen.
Alsnog de app verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RoelsRules schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:12:
net terug van de proefrit. Heerlijke comfortabele auto en zoals gezegd voorzien van de (noodzakelijke) opties die ik zoek. Open dak zou hem afmaken maar goed dat heeft deze niet.
Nu in dubio... ben het zoeken de afgelopen periode wel beu, de prijs is ok voor wat ik zo zie, is om de hoek en voldoet dus prima.
ff rustig nadenken...
Neem je tijd, je neemt geen besluit over een pakje koekjes.
je staat wel op het punt om een prachtige wagen aan te schaffen.

Er is bij in elk geval de serie tussen 2022 en 2024 sprake van trillingen, vooral tussen 103 en 118 kmh.
Ikzelf heb een MY23 SE en die heeft daar last van, er is al een keer een stuurairbag met extra ballast ingezet die dat wat afvangt.
Geen idee of de MY21 en eerder dat ook hadden, maar zou kunnen.
Als je proefrit je bevallen is dan is dat vast niet of nauwelijks merkbaar geweest.

Wellicht behulpzaam:
- Software is niet Volvo's sterkste punt en geeft soms wat issues in connectie met de app op je GSM, soms is ook de verbinding met internet niet stabiel of is zelfs teruggegooid naar 3G. Maar dat hindert niet het rijden met de wagen. Ook zijn er wat klachten mbt de radio die na een stop uitstaat, of je had spotify aan en na een stop ergens is het ineens weer radio geworden, of er is helemaal geen geluid (ook geen rihtingaanwijzer geluid) en dan is een reset via de home-toets van het hele systeem nodig om dat weer gecorrigeerd te krijgen. kun je tijdens het rijden doen overigens.
- In de winter kan de actieradius wat tegenvallen, helemaal als je meer dan 100 kmh rijdt en zeker ook nog met tegenwind. Mijn record was 160 km van 100% naar 6%. Was wel -5 en ik reed 130 met stevige tegenwind.
- De wagen is minder zuinig dan de latere modellen, en zeker dan EV van andere merken als Tesla etc. Waar die rond 14 kWh/100km zitten zit de XC40 vaak rond 18 kWh/100km. Dat is een gemiddelde, in de zomer is 16 a 17 kWh/100 km goed te doen, in de winter meer 22-25 kWh/100km.
Heeft ook vooral met de vormgeving te maken, aerodynamisch is de XC40 een lompe baksteen.

Verder: lees vooral eens terug in dit topic, je zult genoeg tegenkomen, maar weet wel dat dit een zeer beperkt aantal mensen dat een XC40 rijdt betreft die je veel ziet mopperen op het zoveelste probleem, maar voor elke auteur hier zijn er wellicht wel 100 anderen die hier niet schrijven en nergens last van hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 12:15
Over software gesproken, sinds de update naar 3.6.4 vind ik eigenlijk alles een stuk vlotter opgestart bij het instappen. Normaal duurde het wel even voordat ik bijvoorbeeld muziek aan kon zetten, kan nu meteen. Anderen die dat ook zo ervaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

danslo schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:34:
Over software gesproken, sinds de update naar 3.6.4 vind ik eigenlijk alles een stuk vlotter opgestart bij het instappen. Normaal duurde het wel even voordat ik bijvoorbeeld muziek aan kon zetten, kan nu meteen. Anderen die dat ook zo ervaren?
niet helemaal, de ene keer start het vlot op, de andere keer is een slak op een teertoin sneller aan de overkant dan Maps op mijn display zichtbaar is. Muziek de ene keer snel, de andere keer ... zie opmerking slak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvtRasta
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:35
Heeft Volvo iets gedaan met de software? Ik kan ineens iets sneller laden met mijn P6 single die gecapped was op 136 kWh. Hij tikt nu de 140 kWh aan. 😏Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7ULN0aqoR5hR-Ffls-aWNJAoZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tv2xIszAX9AMQMVfKrs49VJA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwVZBUiYa8bu-OEWRoAoaAm-obw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6QIgppbmmco7tJpAaOnXVjew.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 SM Plus MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHzh--W64jOQBJuCgXk--4BJe6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wqCpKUhVkRukJCZrAKfBU7B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASs3aHpJ9XsWR7YaVelS6UfvpGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8qjkuMzcQ1hhx7zakxA4u3On.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zie dit voor het eerst, mét een einddatum

22,29 kWh/100km Spritmonitor werkelijk verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:37
Zie mijn post en reacties hierop, waarvoor dank, van een paar dagen geleden.
[Afbeelding]

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Plead schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:47:
[...]

Zie mijn post en reacties hierop, waarvoor dank, van een paar dagen geleden.

[...]
Klopt, maar wat wel nieuw is, is dat nu allerlei mensen een einddatum in de app hierop hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jetro
  • Laatst online: 16-09 19:11
Na de laatste software update, krijg ik het rijgedrag niet meer zo als ik dat wil hebben.

Ik rijd zonder One Pedal drive en verder al het automatische uit, alleen dat schijnt niet meer te kunnen ?

Als ik rijgedrag op Auto zet dan remt de auto af als ik een voorligger nader (is dat nieuw ?)
Op Aan heb ik dus One Pedal, wat ik niet wil.
Op Uit gaat die vanzelf rijden als ik de rem los laat, ik hing bij achteruit parkeren bijna in de auto van de buurman.

Ik vind het best gevaarlijk rijden als je auto vanzelf gas geeft en afremt. Zal wel wennen zijn maar ik heb liever zelf de controle.

Ik wil graag One Pedal drive uit en dan niet dat die vanzelf gaat rijden als ik de rem los laat.

Hoe stel ik dat nu in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Kammika schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:55:
[...]

Klopt, maar wat wel nieuw is, is dat nu allerlei mensen een einddatum in de app hierop hebben staan.
Die staat er bij mij al maanden, zoniet sinds ik hem heb (Jan 24). Ik denk vooral dat het nog niet eerder is opgevallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
caspervc schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:14:
[...]

Die staat er bij mij al maanden, zoniet sinds ik hem heb (Jan 24). Ik denk vooral dat het nog niet eerder is opgevallen...
Nou laat ik het zo formuleren: het kan er best al wel een paar maanden staan. Want zo vaak kijk ik daar niet. Maar “vroeger” stond hij daar alleen die service wear and tear. Die had idd een (inmiddels verlopen) einddatum.

Dat daar nu Digital services met een einddatum bij staat is er wel een keer bijgekomen…

Edit: nu ook de beschrijving gelezen. Lijkt alleen om dat verbruik van de infotainment te gaan. Staat niet bij dat dit ook is voor app gebruik. Als dat idd zo is, is het ook niet zo boeiend, want dan laat ik de verbinding standaard via mijn telefoon verlopen

[ Voor 18% gewijzigd door Kammika op 20-07-2025 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Jetro schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:14:
Na de laatste software update, krijg ik het rijgedrag niet meer zo als ik dat wil hebben.

Ik rijd zonder One Pedal drive en verder al het automatische uit, alleen dat schijnt niet meer te kunnen ?

Als ik rijgedrag op Auto zet dan remt de auto af als ik een voorligger nader (is dat nieuw ?)
Op Uit gaat die vanzelf rijden als ik de rem los laat, ik hing bij achteruit parkeren bijna in de auto van de buurman.

Ik vind het best gevaarlijk rijden als je auto vanzelf gas geeft en afremt. Zal wel wennen zijn maar ik heb liever zelf de controle.

Ik wil graag One Pedal drive uit en dan niet dat die vanzelf gaat rijden als ik de rem los laat.

Hoe stel ik dat nu in ?
Dat was volgens mij nooit zo.
- aan -> one pedal
- auto zoals jij omschrijft
- uit -> klassieke automaat. Rem erop bij het stoplicht en kruipen / langzaam rijden met rem los. Doseren met de rem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Laatst online: 16-09 21:07
caspervc schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:40:
[...]

- aan -> one pedal
- uit -> klassieke automaat. Rem erop bij het stoplicht en kruipen / langzaam rijden met rem los. Doseren met de rem.
Dat dacht ik ook toen ik z'n post las.. Ikzelf rij altijd met OPD maar de enkele keren dat ik het eens op UIT had gezet is het inderdaad zoals een klassieke automaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Hoe stel ik dat nu in ?
geen idee hoe je dat instelt, maar bij "uit" is het normaal dat een auto als volautomaat gaat functioneren. En dat betekent rem loslaten als de wagen in R of D staat, dat die stapvoets gaat rijden.
Bij een automaat ICE is dat niet anders, ik heb er in het verleden 5 jaar eentje gereden, maar nooit bijna in de auto van de buurman gehangen. Je weet dat rem loslaten betekent dat de wagen gaat rijden.

Dan je keuze om OPD niet aan te zetten, dat is een persoonlijke keuze natuurlijk. Maar ik heb juist de OPD altijd aan omdat ik daarmee prettiger rijd dan zonder.
Je laat 'gas' heel geleidelijk opkomen en de auto remt heel geleidelijk af. In OPD uti stand laat je gas los en er gebeur niets, rijdt gewoon door. Dan moet je je voet nog naar de rem brengen en die gaan intrappen, in die tijd was de wagen met OPD al netjes aan het remmen, zonder OPD nog niet.

Remt OPD niet voldoende af, dan kun je alsnog gewoon bijremmen, maar dat is nagenoeg nooit nodig.
Je moet met OPD aan wel afleren om naar de rem te trappen, want dan laat je het stroompedaal namelijk helemaal los en gaat OPD hard in de remmen, als je dan ook nog de rem gaat intrappen worden je passagiers niet blij. Het is gewoon de kunst om met OPD het stroompedaal gelijdelijk te lossen, en niet in eenmaal. En niet verder lossen dan dat de auto voldoende afremt, en je zult zien dat de auto helemaal tot stilstand komt en niet vanzelf gaat rollen.
Precies wat jij wilt, maar dan moet OPD wel aanstaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

[...]

- aan -> one pedal
Of je trapt de rem even iets harder in, dan doet de auto een auto-hold.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Kammika schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:20:
Nou laat ik het zo formuleren: het kan er best al wel een paar maanden staan. Want zo vaak kijk ik daar niet. Maar “vroeger” stond hij daar alleen die service wear and tear. Die had idd een (inmiddels verlopen) einddatum.

Dat daar nu Digital services met een einddatum bij staat is er wel een keer bijgekomen…

Edit: nu ook de beschrijving gelezen. Lijkt alleen om dat verbruik van de infotainment te gaan. Staat niet bij dat dit ook is voor app gebruik. Als dat idd zo is, is het ook niet zo boeiend, want dan laat ik de verbinding standaard via mijn telefoon verlopen
Dat klopt, ik had eerst ook alleen de "Wear and Tear Included en de "Verlengde garantieverzekering" staan met bijbehorende verloopdatums, en daar is onlangs dus Digital Services bijgekomen, incl. verloopdatum.
Blijkbaar heeft Volvo dit er bijgezet met het vermoeden dat ze de genoemde services dan ook daadwerkelijk willen stoppen. Dat het wordt verlengd na een service beurt bij de dealer heb ik nergens kunnen vinden, dus dat is "van horen zeggen" en hecht ik geen waarde aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:35
caspervc schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:14:
[...]
Nou nee hoor! Bij mijn MY23 staat Digital services er pas sinds kort!
Ik ben, als particuliere rijder, ook reuze benieuwd naar of dit/ hoe dit daarna verlengd wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door Vulcan750 op 20-07-2025 15:37 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jetro
[...]

- aan -> one pedal
Dan had ik hem blijkbaar altijd op auto staan, alleen afremmen als je een auto voor je nadert heeft die nog nooit gedaan.
Is dat nieuw dan ? Of een andere instelling ?
De auto heeft geen adaptieve control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Jetro schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:08:
[...]

Dan had ik hem blijkbaar altijd op auto staan, alleen afremmen als je een auto voor je nadert heeft die nog nooit gedaan.
Is dat nieuw dan ? Of een andere instelling ?
De auto heeft geen adaptieve control.
dat is raar, ik kon de uto alleen met ACC krijgen, standaard CC was er niet bij.
En de auto heeft altijd al afgeremd voor trage voorliggers, vaak veel te vroeg al. Soms zelfs al 3 hectometerpaaltjes achter een vrachtwagen ging de auto al inhouden, dat is nu wat beter de laatste tijd na een update eerder dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dat is een zogenaamde creep modus volgens mij. Bij het broertje de Polestar 2 kan je dst nog apart aan/uit zetten, bjj Volvo idd niet. Heeft het ook nooit gehad overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
ron65 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:40:
dat is raar, ik kon de uto alleen met ACC krijgen, standaard CC was er niet bij.
En de auto heeft altijd al afgeremd voor trage voorliggers, vaak veel te vroeg al. Soms zelfs al 3 hectometerpaaltjes achter een vrachtwagen ging de auto al inhouden, dat is nu wat beter de laatste tijd na een update eerder dit jaar.
Ja dat remmen voor een voorligger die mijlenver voor je zit blijf ik ook hoogst irritant vinden. Jammer dat je dat niet kan instellen. Wat die "creep modus" betreft vind ik dat maar belachelijk.
Waarom probeert Volvo een klassieke fossiele automaatbak te imiteren? Waarom niet gewoon van het gas af = auto stil? Waarom moet die perse kruipen? Dat kruipen van een klassieke automaat heb ik altijd al beschouwd als een gebrek of ontwerpfout van de automaatbak van een fossiele auto. Bij een EV is dat gedrag helemaal niet nodig en juist ongewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jetro
ron65 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:40:
[...]

Ik heb een Essential, dat was toen een uitgeklede versie, zodat die onder 45000 zat voor de 3000 euro subsidie.
ACC was één van de opties die er niet op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:52
Tranquility schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:19:
[...]

Ja dat remmen voor een voorligger die mijlenver voor je zit blijf ik ook hoogst irritant vinden. Jammer dat je dat niet kan instellen. (Knip)
Je kunt de gewenste afstand tot je voorligger wel instellen, met de knoppen met streepjes erop aan de linkerkant van je stuur. Of is dat niet wat je bedoelt?

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101

Hoe stel ik dat nu in ?
Auto was altijd al zo zoals hier al omschreven. Wat jij wilt is de one pedal drive setting op 'uit'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Jetro schreef op zondag 20 juli 2025 @ 18:48:
[...]

Ik heb een Essential, dat was toen een uitgeklede versie, zodat die onder 45000 zat voor de 3000 euro subsidie.
ACC was één van de opties die er niet op zitten.
Aha, vandaar. Toen ik bestelde was de CORE nog de meest uitgekleedde, maar ook die had al ACC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillie82
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:59
[quote]Jetro schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:14:

Hoe stel ik dat nu in ?

Ik snap precies wat Jetro bedoeld aangezien ik dit zelf ook heb ondervonden. Ik heb een Core versie MY2024 zonder acc. Dus ook alleen cc. Ik heb me altijd afgevraagd wat de auto stand van opd in hield aangezien ik geen verschil merkte met de “uit”stand. Sinds de laatste update is hier ineens verandering in gekomen en werkt het zoals al in meerdere posts is omschreven. Waarschijnlijk heeft Jetro altijd al in de auto-stand gereden (wat voor de laatste update zelfde reageerde als uit-stand) en dat reageert nu dus anders. Zelf kan ik moeilijk wennen aan de auto-stand. Nu ruim een week geprobeerd, maar ik schakel terug naar opd aan. T is maar net wat je gewend bent, denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:59
Venomer schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:23:
[...]

Je kunt de gewenste afstand tot je voorligger wel instellen, met de knoppen met streepjes erop aan de linkerkant van je stuur. Of is dat niet wat je bedoelt?
Je kan dat idd beperkt instellen (3 standen), maar bij de kortste stand remt hij nog op 200m van een vrachtwagen op de snelweg, wat erg onnatuurlijk is.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Largamelion schreef op maandag 21 juli 2025 @ 00:35:
[...]
Je kan dat idd beperkt instellen (3 standen), maar bij de kortste stand remt hij nog op 200m van een vrachtwagen op de snelweg, wat erg onnatuurlijk is.
Het zijn 5 standen, maar goed hij reageert inderdaad op ruime afstand op een langzamer rijdende voorganger. Door de richtingaanwijzer uit te zetten waar mee je aangeeft dat je van plan bent er voorbij te gaan hef je dat inhouden weer op.

[ Voor 28% gewijzigd door Mga1600 op 21-07-2025 00:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Venomer schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:23:
Nee, dat is de vaste afstand tot je voorligger bij gebruik van de ACC bij gelijke snelheid.
Maar wanneer je een (iets) langzamer rijdende voorligger nadert, gaat de auto naar mijn mening gewoon veel te vroeg remmen en moet ik altijd stroom bijgeven. Zonder remmen zou je dan veel te vroeg naar de linkerbaan moeten om de voorligger in te halen, met irritaites voor het achteropkomend verkeer tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Mga1600 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 00:49:
Het zijn 5 standen, maar goed hij reageert inderdaad op ruime afstand op een langzamer rijdende voorganger. Door de richtingaanwijzer uit te zetten waar mee je aangeeft dat je van plan bent er voorbij te gaan hef je dat inhouden weer op.
Klopt, maar dan wordt je in feite gedwongen om veel te vroeg naar de linkerbaan te gaan wat ongewenst en onnodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
Tranquility schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:24:
[...]

Klopt, maar dan wordt je in feite gedwongen om veel te vroeg naar de linkerbaan te gaan wat ongewenst en onnodig is.
is standaard gedrag een een ACC. Die moet voldoen aan europese richtlijnen, waardoor die veel eerder inhoudt dan jij (althans ik) het zelf zou doen. Die inhaalassistent zorgt ervoor dat je dat (een beetje) kunt voorkomen.

Mijn vorige auto met ook ACC (een renault) had precies hetzelfde gedrag. In de vakantie had ik een audi gehuurd die deed dit ook. PRobleem is ook dat het zo'n acc in combi met pa tegenwoordig zo goed is geworden, dat je 'm een beetje gaat beschouwen als een autonoom systeem. Dat is het echter niet. Het zijn niveau 2 systeem, wat betekent dat de bestuurder zelf ook nog controle over stuur, "gaspedaal" en rem hoort te houden, en af en toe dus wat ingreepjes moet doen.

Pas bij autonoom rijden niveau 3 en hoger kun je verwachten dat dit soort gedrag er niet meer is (maar dan zijn we minimaal 10 jaar verder)

NB: We kijken altijd naar dat T merk, maar een half jaar geleden heb ik nog een proefrit gedaan in eentje met de volledig "full self driving" licentie (ook groot marketing gehalte, want ook dat is nog steeds een niveau 2 systeem). Ik moet zeggen dat ik de Volvo fijner vond. VB Tesla gaat er helemaal prat op dat die zo netjes voor het stoplicht stopt bij de stoplicht streep, maar ik had bij de stoplichten precies hetzelfde gevoel als de ACC op de snelweg bij langzame voorligger: De tesla ging veel te vroeg remmen en kruipt dan heel langzaam naar die stoplicht streep toe. Wsch veroorzaakt door diezeflde wettelijke normen als waarom "onze" acc ook dit gedrag heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Kammika schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:53:
[...]
NB: We kijken altijd naar dat T merk, maar een half jaar geleden heb ik nog een proefrit gedaan in eentje met de volledig "full self driving" licentie (ook groot marketing gehalte, want ook dat is nog steeds een niveau 2 systeem). Ik moet zeggen dat ik de Volvo fijner vond. VB Tesla gaat er helemaal prat op dat die zo netjes voor het stoplicht stopt bij de stoplicht streep, maar ik had bij de stoplichten precies hetzelfde gevoel als de ACC op de snelweg bij langzame voorligger: De tesla ging veel te vroeg remmen en kruipt dan heel langzaam naar die stoplicht streep toe. Wsch veroorzaakt door diezeflde wettelijke normen als waarom "onze" acc ook dit gedrag heeft...
De AP stack in Europa draait nog op oude software waar T niks meer aan verbetert, de FSD stack die ze in de USA en China gebruiken wordt nog continue geupdate. Wanneer deze stack naar Europa komt dan krijg je zoiets, nog weinig kruipen te bespeuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
De XC/EX/EC hebben 3 standen ACC hoor. 3 streepjes waarbij streepje 2 hier eigenlijk al jaren de vaste keuze is. De andere 2 werken niet prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online

[...]

Hoe stel ik dat nu in ?
One Pedal uitschakelen via het centrale beeldscherm.

De auto gedraagt zich dan, zoals anderen al hebben aangegeven, als een "klassieke" automaat. Dus met kruipneigingen.

Hoe voorkom je het kruipen?
Door de auto met de rem tot stilstand te brengen en daarna het rempedaal nog even dieper in te trappen.
Daarmee activeer je de 'Hold'-functie.

De 'Hold'-functie heft zichzelf automatisch op als je weer "gas" geeft om verder te rijden.

Voor mij is die 'Hold'-functie onmisbaar in het Limburgse heuvelland, waar je maar weinig vlakke wegen hebt.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 15:38
Sinds enige tijd kok ik bij de auto en staat er een raam een klein stukje open. Soms valt dat op door de app te starten en zie ik de oranje balk. Vaak is het een ruit dat niet direct logisch is van de dag ervoor (bijv baby seat).

Heeft iemand hier ook last van (gehad)?

edit: my22 met aflopende garantie in augustus

[ Voor 8% gewijzigd door errox op 21-07-2025 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
errox schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:05:
Sinds enige tijd kok ik bij de auto en staat er een raam een klein stukje open. Soms valt dat op door de app te starten en zie ik de oranje balk. Vaak is het een ruit dat niet direct logisch is van de dag ervoor (bijv baby seat).

Weet niet of het helpt maar de positie van de ramen kun je resetten door 3 x snel achter elkaar aan de ‘omhoog-schakelaar’ te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
errox schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:05:

ja, in mijn 25 jaar oude toyota, toen vielen die ramen ook af en toe wat naar beneden...

Daar kon ik dan weer niet in de app status dat probleem dan zien ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Claude schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:58:
[...]

One Pedal uitschakelen via het centrale beeldscherm.

De auto gedraagt zich dan, zoals anderen al hebben aangegeven, als een "klassieke" automaat. Dus met kruipneigingen.

Hoe voorkom je het kruipen?
Door de auto met de rem tot stilstand te brengen en daarna het rempedaal nog even dieper in te trappen.
Daarmee activeer je de 'Hold'-functie.

De 'Hold'-functie heft zichzelf automatisch op als je weer "gas" geeft om verder te rijden.

Voor mij is die 'Hold'-functie onmisbaar in het Limburgse heuvelland, waar je maar weinig vlakke wegen hebt.
Ik kom voor het werk regelmatig in die heuvels van Limburg, maar met OPD aan, hoef je echt de Hold functie niet te gebruiken. Zo onmisbaar is die fucntie daar dus niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
In de heuvels maar ook bergen is rijden met OPD aan echt fenomenaal fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 17:45
De streepjes bij de ACC stellen niet de afstand in maar de secondes tot je voorganger!
Rijdt de voorganger veel langzamer zal de afstand groot zijn!

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Pagina: 1 ... 327 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"