Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:33
Tranquility schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:08:
[...]
Het zal me niet verbazen dat nieuwe Android versies alleen via de werkplaats geïnstalleerd kunnen worden aangezien een upgrade naar een nieuw besturingsysteem natuurlijk een veel grotere en complexere update is dan alleen de onderliggende systeem software. Vergelijk het van een Windows 10 naar WIndows 11 upgrade op de PC.
Hangt er net vanaf hoe ze 't implementeren. Meeste embedded systemen die ik bouw vervang je altijd de hele boel ineens (OS + root filesystem + applicaties).

Een Windows upgrade was altijd urenlang ellende. Met Linux (zoals Ubuntu) kun je gewoon het nieuwe OS erop kwakken, en daarna je home weer mounten. In minder dan een halfuur klaar, en je bent nog steeds ingelogd op tweakers.net als je de browser opent.

Als ze een Android upgrade alleen in de garage doen heeft dat meer met politiek dan met techniek te maken.
Android is op Linux gebaseerd, en Linux systemen zijn prima in staat om zichzelf te overschrijven... Bovendien heeft de Volvo zoveel flash dat hij best een A/B switch upgrade kan doen, dus dan heb je ook geen probleem als halverwege de stroom uitvalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:03
cdwave schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:49:
[...]

Hangt er net vanaf hoe ze 't implementeren. Meeste embedded systemen die ik bouw vervang je altijd de hele boel ineens (OS + root filesystem + applicaties).

Een Windows upgrade was altijd urenlang ellende. Met Linux (zoals Ubuntu) kun je gewoon het nieuwe OS erop kwakken, en daarna je home weer mounten. In minder dan een halfuur klaar, en je bent nog steeds ingelogd op tweakers.net als je de browser opent.

Als ze een Android upgrade alleen in de garage doen heeft dat meer met politiek dan met techniek te maken.
Android is op Linux gebaseerd, en Linux systemen zijn prima in staat om zichzelf te overschrijven... Bovendien heeft de Volvo zoveel flash dat hij best een A/B switch upgrade kan doen, dus dan heb je ook geen probleem als halverwege de stroom uitvalt.
De upgrade naar Android 12 was gewoon OTA.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:21
guido66 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:52:
[...]

De upgrade naar Android 12 was gewoon OTA.
En dat ging vrij rap. Verwacht ook geen mega update he. Destijds met Android 12 ook niet. Wat icoontjes anders etc maar overal vrijwel niks verschil. Die nieuwe UI schil valt ook allemaal reuze mee, je krijgt er een iets andere look en feel door. Die update komt gewoon OTA hoor, 100%.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-06 14:49

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

100%, OTA en Volvo :? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:09
[...]

Staat de nieuwe interface (besturingsysteem) niet los van de systeem-software versie? Volgens mij heeft Android 13 de nieuwe interface en draaien alle niet-laatste modellen <MY25 nog op Android 12. Dus dan maakt het niet uit of je systeem-software 3.6.4 hebt of nieuwer.

Het zal me niet verbazen dat nieuwe Android versies alleen via de werkplaats geïnstalleerd kunnen worden aangezien een upgrade naar een nieuw besturingsysteem natuurlijk een veel grotere en complexere update is dan alleen de onderliggende systeem software. Vergelijk het van een Windows 10 naar WIndows 11 upgrade op de PC.
er is al 2x eerder een os update gedaan via ota.. dus dat zal het issue niet zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Ruben E schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:43:
[...]

Softwareversie waarop de auto is uitgeleverd is 3.6.4 en android versie is 13.

Twee keer op de ‘homeknop’ drukken geeft nog wat meer ruimte voor google maps op het centrale scherm. Werkt verder top en staat meteen klaar na instappen.

Standaard:
[Afbeelding]

2x drukken op knop:
[Afbeelding]
ziet er strak uit!! dank voor delen! hoop dat dat grotere scherm ook met de OTA update meekomt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
cdwave schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 07:41:
Google maps is sinds gisteren een beetje de filekluts kwijt. Hij laat plots hele trajecten "rood" oplichten alsof er gigantische files staan. Ook op de meest vreemde plekken, zoals op de boerenlandweggetjes tot mijn voordeur. De meeste opstoppingen staan er gewoon helemaal niet, en als er al iets aan de hand was is het gewoon spitsdrukte en geen kilometers lange opstopping.
zag ik vandaag ook. Kreeg ook allerlei meldingen (om de km of zo, rete irritant) dat Waze gebruikers politie gezien hadden. Voor de gein dan ook maar waze aangezet, maar die zag dezelfde meldingen niet.. heel wazig dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Lijkt idd iets met Maps aan de hand te zijn. Heb het niet op de telefoon getest, iemand die dat wellicht nog kan doen? Dan weet je ook gelijk of het puur AAOS is. Ook Polestar heeft daar vandaag last van.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:26
Google Maps op iPadOS laat geen vreemde verkeersmeldingen zien. Zal dus iets met AAOS en GM zijn.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 21:30
Ik hoop in ieder geval dat Volvo en Google (Android) eens de koppen bij elkaar steken en eindelijk eens dat vakje actief maken zodat je die kan aanvinken om de USB toestemming permanent te maken zodat je niet iedere keer die pop-up krijgt.

Het is nu iedere keer een gok wanneer die vermaledijde melding verschijnt. De ene keer heb ik er dagen geen last van, de andere keer bij elke keer instappen en soms zelfs twee keer achter elkaar. Of AW speelt niet af en moet je die pop-up triggeren via het tandwieltje in AW. Het is zo onafgemaakt allemaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Juancho schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:38:
Die update komt gewoon OTA hoor, 100%.
Eerst zien, dan geloven.. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
Dat die komt is een zekerheid. Wanneer die komt is daarentegen een ander vraagstuk...

Hij is voor eind 2025 aangekondigd, dus met een beetje geluk hebben we 'm eind 2026 :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kammika
Even wat anders:

Het is me gelukt om mijn Volvo (XC40) die ik via de Domoticz Volvo plugin heb toegevoegd, succesvol te koppelen aan EVCC! 🚗⚡

Hieronder een korte uitleg hoe je dit zelf ook kunt doen:

🔧 Stappenplan

1. Zorg dat MQTT actief is in Domoticz
- Installeer een mqtt server
- Ga in domoticz naar Instellingen > Hardware
- voeg de MQTT Client Gateway with LAN interface toe
- configureer je MQTT server in de settings van de MQTT client gateway
- Zorg dat bij MQTT Topic "Index with retain" is aangevinkt.

2. Noteer de IDX-nummers van de relevante Domoticz devices
Je hebt minimaal drie devices nodig:

- SoC (State of Charge) → bijv. een virtuele percentage-sensor
- Actieradius → bijv. een virtuele afstandssensor
- Status → bijv. een tekstsensor die de laadstatus toont

3. Configureer MQTT in EVCC
Voeg dit toe aan je evcc.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
mqtt:
  broker: 192.168.x.x:1883
  topic: evcc
  clientid: evcc
  user: jouwGebruikersnaam
  password: jouwWachtwoord

4. Voeg je voertuig toe in EVCC
Gebruik de juiste MQTT-topics gebaseerd op de IDX-nummers van je Domoticz devices:
vehicles:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  - title: <voertuignaam>
    name: <voertuignaam>
    type: custom
    capacity: <battery capaciteit>
    soc:
      source: mqtt
      topic: domoticz/out/<IDX_SOC>
      jq: .nvalue
    range:
      topic: domoticz/out/<IDX_RANGE>
      jq: .nvalue
    status:
      topic: domoticz/out/<IDX_STATUS>
      jq: .svalue1

Vervang <IDX_...> met de juiste IDX-nummers van je Domoticz devices. NB: Dat status device heb ik dit weekend toegevoegd. Dat is dat device in domoticz die 1 letter (A-F) als waarde heeft. Dat is de status die EVCC verwacht..

(Optioneel) 5. Voeg je P1-meter toe via MQTT
Als je ook je slimme meter via Domoticz beschikbaar hebt, kun je deze zo toevoegen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
meters:
  - name: P1
    type: custom
    power:
      topic: domoticz/out/<IDX_P1>
      jq: (.svalue5 | tonumber) - (.svalue6 | tonumber)
    energy:
      topic: domoticz/out/<IDX_P1>
      jq: (.svalue1 | tonumber) + (.svalue2 | tonumber) - (.svalue3 | tonumber) - (.svalue4 | tonumber)
      scale: 0.001
    currents:
      - source: mqtt
        topic: domoticz/out/<IDX L1/L2/L3 Device>
        jq: (.svalue1 | tonumber)
        jq: (.svalue2 | tonumber)
        jq: (.svalue3 | tonumber)

(nog optioneler) 6. Los een warning op die P1 meter op
Met die L1/L2/L3 device is het wel een beetje smokkelen omdat domoticz een device voor levering en 1 voor teruglevering heeft. Die moet je eigenlijk van elkaar aftrekken om dit te laten werken. Op zich werkt het zo, maar je krijgt af en toe wat warnings in je evcc logging.

Dus wil je het helemaal netjes doen, dan kun je aanvullende een virtuele 3 Ampere sensor aanmaken in domoticz, en dan met ik met dit dzvents script zorgen dat die de juiste waarde heeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
return {
    logging = {
        level = domoticz.LOG_DEBUG,             -- Adjust to your needs
        marker = 'Energy'
    },
    on = {
        devices = {
            <<idx of current device>>, -- idx of 3 phase current device (P1 meter),
        },
    },
    execute = function(domoticz, C) -- C=3 phase current device (smart meter)

-- Additional devices needed
        local DC=domoticz.devices(<idx delivery current device>) -- Smart Meter Delivery Current Device (input)
        local NC=domoticz.devices(<idx virtual net current device>) -- Smart Meter Net Current Device  (output)

domoticz.log("NC.updateCurrent("..C.current1-DC.current1..","..C.current2-DC.current2..","..C.current3-DC.current3..")")
        NC.updateCurrent(C.current1-DC.current1,C.current2-DC.current2,C.current3-DC.current3)
    end

}

7. Configureer een laadpaal, je zonnepanelen en je energietarieven in EVCC
Dat zal voor iedereen anders zijn, dus ik heb mijn config hier niet neergezet. Volg daarvoor de instructies op EVCC.IO.

En ja, dit heeft mij veel te veel tijd gekost, maar het resultaat mag er zijn. Het ziet er supergelikt uit zorgt er bij mij er nu voor dat ik
- op de goedkoopste moment laadt
- zoveel mogelijk zonnestroom binnenhark,
- de terugleverkosten verlaag
- zeer slimme laadschema's kan programmeren
- hoge WAF factor
- etc..etc.. zie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5d1cMv3KV-xlZS6fU78N9dqCHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WlNSzGLWAa7JXX9N2mAK5sYO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:07
Voorbeeldje van GM die de mist in gaat met markeren van files. Enkel het eerste stukje hier was het file en net als deze morgen markeert hij daarna alle segmenten tot aan de bestemming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGG6MHSKo9oCw3m8_0_kuhAN_94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvmsm1eLbYCOn1BGijRuOJ9q.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt alsof het eindpunt van de file niet meer registreert en hij alles markeert tot je bestemming.

Kleur is overigens ook nog steeds roze i.p.v. rood op mijn centraal scherm.

[ Voor 5% gewijzigd door Largamelion op 26-06-2025 17:04 ]

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:44
[...]

Staat de nieuwe interface (besturingsysteem) niet los van de systeem-software versie? Volgens mij heeft Android 13 de nieuwe interface en draaien alle niet-laatste modellen <MY25 nog op Android 12. Dus dan maakt het niet uit of je systeem-software 3.6.4 hebt of nieuwer.

Klopt je hebt gelijk, de vorige update was 3.0.3 en daarin zat Android 12 dus goed mogelijk dat Android 13 een aparte update betreft en dat die niet meekomt met de laatste versie. Daar zullen ze dan wel een apart moment voor kiezen om die uit te rollen. Mogelijk dat ze dus dit apart doen voor nieuwe modellen.

Ik vraag me ook af, stel nu dat je media unit stuk is. Gaan ze dan een oud exemplaar er bij je inschroeven of krijg je dan een nieuwe? Zoveel is er niet veranderd onderhuids verwacht ik dus lijkt mij dat het wel compatibel zou moeten zijn. Ik las ook dat Intel stopt met zijn automotive divisie. Misschien moest Volvo daarom ook wel overstappen? Dit doen ze niet van vandaag op morgen dat sluiten. https://www.theverge.com/...business-shutdown-layoffs

https://source.android.co.../start/releases/t_release (plus de opvolgende fixes) zitten best we wat nieuwe zaken in waarvan ik verwacht dat ze ook goed moeten testen met alle modellen tot op heden voordat ze het uitrollen.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:26

MicroStar_NL

Knowledge is power

Largamelion schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:53:
Voorbeeldje van GM die de mist in gaat met markeren van files. Enkel het eerste stukje hier was het file en net als deze morgen markeert hij daarna alle segmenten tot aan de bestemming.

[Afbeelding]

Lijkt alsof het eindpunt van de file niet meer registreert en hij alles markeert tot je bestemming.

Kleur is overigens ook nog steeds roze i.p.v. rood op mijn centraal scherm.
Dat viel me gisteren ook op, halverwege mijn route was er file tot m'n eindbestemming.
'k had me verslapen en dacht al van: "dit is gelijk mijn straf omdat ik geen wekker had gezet.... een monster file van 20 km" :)
De ETA klopte overigens wel.

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:03
marcel_76 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:35:
[...]

Klopt je hebt gelijk, de vorige update was 3.0.3 en daarin zat Android 12 dus goed mogelijk dat Android 13 een aparte update betreft en dat die niet meekomt met de laatste versie. Daar zullen ze dan wel een apart moment voor kiezen om die uit te rollen. Mogelijk dat ze dus dit apart doen voor nieuwe modellen.

Ik vraag me ook af, stel nu dat je media unit stuk is. Gaan ze dan een oud exemplaar er bij je inschroeven of krijg je dan een nieuwe? Zoveel is er niet veranderd onderhuids verwacht ik dus lijkt mij dat het wel compatibel zou moeten zijn. Ik las ook dat Intel stopt met zijn automotive divisie. Misschien moest Volvo daarom ook wel overstappen? Dit doen ze niet van vandaag op morgen dat sluiten. https://www.theverge.com/...business-shutdown-layoffs

https://source.android.co.../start/releases/t_release (plus de opvolgende fixes) zitten best we wat nieuwe zaken in waarvan ik verwacht dat ze ook goed moeten testen met alle modellen tot op heden voordat ze het uitrollen.
Over de media unit: bij zustermodel P2 is op het officiële Polestar forum gevraagd of er in de toekomst een mogelijk komt tot upgraden naar de nieuwe, snellere unit. Polestar zegt dat het in onderzoek is.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
guido66 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:09:
Over de media unit: bij zustermodel P2 is op het officiële Polestar forum gevraagd of er in de toekomst een mogelijk komt tot upgraden naar de nieuwe, snellere unit. Polestar zegt dat het in onderzoek is.
Ik las ergens eens iets over dat er alleen een wat krachtiger CPU of SOC in de nieuwere units zit en dat ditzelfde bij een ander automerk (weet even niet welke dat was, Ford?) ook het geval was en er aangeboden werd om gratis of tegen een geringe vergoeding de hardware, dus in dit geval de CPU, te vervangen waardoor het multimedia systeem een stuk vlotter en weer bij de tijd is.

In het geval van mijn XC40 vind ik niet alleen het multimedia systeem traag, maar ook bijvoorbeeld het openen- en afsluiten van de auto. Soms zit er echt een lange tijd tussen het aanraken van de portiergreep en het moment dat de auto reageert. Soms denk ik dat er niks gebeurt en wil ik er na een paar seconden nog een keer op drukken en hoor ik opeens de deuren ontgrendelen nog voordat ik er een tweede keer op druk. Ook het afsluiten gaat vaak met een vertraging van een paar seconden.

Dus een manier om de hardware te upgraden zou best wel welkom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Tranquility schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:29:
[...]

Ik las ergens eens iets over dat er alleen een wat krachtiger CPU of SOC in de nieuwere units zit en dat ditzelfde bij een ander automerk (weet even niet welke dat was, Ford?) ook het geval was en er aangeboden werd om gratis of tegen een geringe vergoeding de hardware, dus in dit geval de CPU, te vervangen waardoor het multimedia systeem een stuk vlotter en weer bij de tijd is.

In het geval van mijn XC40 vind ik niet alleen het multimedia systeem traag, maar ook bijvoorbeeld het openen- en afsluiten van de auto. Soms zit er echt een lange tijd tussen het aanraken van de portiergreep en het moment dat de auto reageert. Soms denk ik dat er niks gebeurt en wil ik er na een paar seconden nog een keer op drukken en hoor ik opeens de deuren ontgrendelen nog voordat ik er een tweede keer op druk. Ook het afsluiten gaat vaak met een vertraging van een paar seconden.

Dus een manier om de hardware te upgraden zou best wel welkom zijn.
Klopt en anders onder iets van garantie etc. geen idee hoe ze ermee om gaan met een lease auto. Maar dit unocken en locken is niet vanaf het begin moet ik eerlijk zijn. Dit is pas in een latere update gekomen, het is de laatste tijd idd redelijk traag van tijd tot tijd. Maar ook niet continue.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
guido66 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:09:
[...]

Zou mooi zijn als ze er iets mee gaan doen. Het is niet dat het systeem altijd traag is maar van tijd tot tijd is het echt niet voorruit te branden en het volgende moment denk ik ok...

Software optimalisatie kan ook een hoop doen. Misschien klinkt gek maar door maps met de nieuwe look iets kleiner te maken op de main display kan het weer wat performance schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Maps krijgt op de Polestar 2 iig een nieuwe UI schil voor AAOS. Heb daarover nog niks gehoord van Volvo.

https://www.linkedin.com/...pm2gx6eKLTBSsgWxLOUu4Hvwo

[ Voor 47% gewijzigd door Juancho op 26-06-2025 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Daarvoor ben ik nog nooit naar een werkplaats gereden... 8)7

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:44
marcel_76 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:47:
[...]

Zou mooi zijn als ze er iets mee gaan doen. Het is niet dat het systeem altijd traag is maar van tijd tot tijd is het echt niet voorruit te branden en het volgende moment denk ik ok...

Software optimalisatie kan ook een hoop doen. Misschien klinkt gek maar door maps met de nieuwe look iets kleiner te maken op de main display kan het weer wat performance schelen.
Toen ik overstapte van mijn C40 naar de XC60 heeft Google alle apps automatisch overgehaald naar de nieuwe auto, ABRP en een andere app met alle laadpunten en bijbehorende tarieven (ben de naam even kwijt) heb ik daarna gewist omdat die voor een hybride geen zin hebben . Opvallend is dat het systeem daarna (nog) soepeler loopt. In de C40 had ik al gemerkt dat ABRP de boel wat ‘stroperig’ maakte.

Ik weet niet of een my24-late andere hardware heeft dan eerdere versies (zou me niet verbazen omdat dat splitscreen voor de camera’s ook voorbehouden is aan >24 auto’s) maar ik ondervind i.i.g. geen UI performance problemen; starten en achteruit rijden de garage uit gaat met onmiddellijke ondersteuning van de gecombineerde camerabeelden en piepende sensoren en daarbij klinkt er ook direct muziek uit de speakers. Na het inschakelen van ‘D’ springt Maps op beide schermen gewoon instant aan, geen traagheid,

Hier op het forum wordt ook vaker geklaagd over een trage reactie van de Assistent op ingesproken ‘wensen’ maar ook daar heb ik geen last van.

Toeval of niet, maar bij mij zijn er maar heel weinig extra apps geïnstalleerd.(alleen Spotify, AudioWagon, Chrome Bèta en een weerapp), dus mogelijk is een eventuele traagheid wel te ‘danken’ aan (een combinatie van) bepaalde apps van derden.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 27-06 11:49
Mga1600 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:02:
[...]

Toen ik overstapte van mijn C40 naar de XC60 heeft Google alle apps automatisch overgehaald naar de nieuwe auto, ABRP en een andere app met alle laadpunten en bijbehorende tarieven (ben de naam even kwijt) heb ik daarna gewist omdat die voor een hybride geen zin hebben . Opvallend is dat het systeem daarna (nog) soepeler loopt. In de C40 had ik al gemerkt dat ABRP de boel wat ‘stroperig’ maakte.

Ik weet niet of een my24-late andere hardware heeft dan eerdere versies (zou me niet verbazen omdat dat splitscreen voor de camera’s ook voorbehouden is aan >24 auto’s) maar ik ondervind i.i.g. geen UI performance problemen; starten en achteruit rijden de garage uit gaat met onmiddellijke ondersteuning van de gecombineerde camerabeelden en piepende sensoren en daarbij klinkt er ook direct muziek uit de speakers. Na het inschakelen van ‘D’ springt Maps op beide schermen gewoon instant aan, geen traagheid,

Hier op het forum wordt ook vaker geklaagd over een trage reactie van de Assistent op ingesproken ‘wensen’ maar ook daar heb ik geen last van.

Toeval of niet, maar bij mij zijn er maar heel weinig extra apps geïnstalleerd.(alleen Spotify, AudioWagon, Chrome Bèta en een weerapp), dus mogelijk is een eventuele traagheid wel te ‘danken’ aan (een combinatie van) bepaalde apps van derden.
Ik weet niet of weinig apps iets met de traagheid te maken heeft. Ik heb namelijk nauwelijks apps geinstalleerd (alleen spotify) en mijn systeem is enorm traag en instabiel.
Ik vermoed dat het ook met de kwaliteit van de hardware te maken heeft. Ik heb nl een "corona" auto uit de chip shortage periode (zitten ook een aantal zaken niet op die er wel op horen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
[...]

Dit is vaker als optie aangehaald maar dat maakt weinig uit. Ik heb ook alleen maps en Spotify geïnstalleerd. Na een bepaald update leek het sneller te zijn maar ondertussen is het vaak weer erg traag. Enige wat vast wel zo is, is dat hoe meer app je hebt hoe trager het systeem. Maar dat is natuurlijk met alles zo. Een ipad van een paar jaar oud met veel apps wordt ook een keer fors trager.

Denk eerder dat de hardware van zeker de 1e generaties gewoon op zn einde is.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 27-06-2025 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:22
Juancho schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 23:43:
Maps krijgt op de Polestar 2 iig een nieuwe UI schil voor AAOS. Heb daarover nog niks gehoord van Volvo.

https://www.linkedin.com/...pm2gx6eKLTBSsgWxLOUu4Hvwo
Dit lijkt m.i. heel veel op de nieuwe layout van volvo. Hoofdscherm Maps, daaronder 2 'widgets' en daaronder een rij knoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJRiPhCqoO0ElRipAOjpBQZofSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgTYlpfdMHmUAPqswmhbJ8Ab.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door caspervc op 27-06-2025 11:24 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
caspervc schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:21:
[...]

Dit lijkt m.i. heel veel op de nieuwe layout van volvo. Hoofdscherm Maps, daaronder 2 'widgets' en daaronder een rij knoppen.
Je moet 2 dingen onderscheiden:

1. Maps zelf krijgt een UI upgrade. Dit krijgen alle Polestars, ook de oudere midyears. Voor de Volvo's heb ik daar nog niks over gelezen maar het lijkt me stug dat dit Polestar Only wordt
2. De AAOS UI schil is idd dezelfde als die de nieuwe Volvo's nu al krijgen. Echter krijgt de Polestar 2 (ook het nieuwe MY26 model) dit voorlopig nog niet (Polestar 3 & 4 wel) maar de MY25/26 Volvo's weer wel.

Er is soms geen touw aan vast te knopen |:( :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
[...]

ik heb ook wel eens fabrieksreset gedaan, daarna weer zelfde apps geinstalleerd. Dan was het wel een tijdje stukken sneller, maar op een gegeven moment wordt het dan weer steeds langzamer...

omdat het me teveel gedoe is met alle profielen (wij hebben 3 actieve gebruikers die dan allemaal hun eigen appjes weer moeten instellen) doe ik dit niet nog een keer. Maar ik weet dus wel dat een "schoon" systeem stukken sneller is en in de loop van de tijd dus weer langzamer wordt...

Minder apps helpt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:24:
[...]

1. Maps zelf krijgt een UI upgrade. Dit krijgen alle Polestars, ook de oudere midyears. Voor de Volvo's heb ik daar nog niks over gelezen maar het lijkt me stug dat dit Polestar Only wordt
2. De AAOS UI schil is idd dezelfde als die de nieuwe Volvo's nu al krijgen. Echter krijgt de Polestar 2 (ook het nieuwe MY26 model) dit voorlopig nog niet (Polestar 3 & 4 wel) maar de MY25/26 Volvo's weer wel.

voor punt 2. Tot nu bleek het qua software releases vrijwel altijd dezelfde inhoud te hebben op zowel PS2 als (X)C40. Kans lijkt vrij groot dat ze verschillende communicatie strategie-en hebben, maar uiteindelijk gewoon dezelfde inhoud in de OTA releases stoppen en dat de nieuwe UI schil op de PS2 op hetzelfde moment als de oudere modeljaren van Volvo wordt uitgerold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:29:
[...]

voor punt 2. Tot nu bleek het qua software releases vrijwel altijd dezelfde inhoud te hebben op zowel PS2 als (X)C40. Kans lijkt vrij groot dat ze verschillende communicatie strategie-en hebben, maar uiteindelijk gewoon dezelfde inhoud in de OTA releases stoppen en dat de nieuwe UI schil op de PS2 op hetzelfde moment als de oudere modeljaren van Volvo wordt uitgerold.
Ik ga er ook wel vanuit dat die nieuwe AAOS UI schil naar de Polestar 2 komt, maar ik krijg over iets meer dan een maandje mijn model year 2026 Polestar 2 en die krijgt als het goed is niet die update fabriek af. De nieuwe Volvo's krijgen dit wel, zie iemand die hier een afbeelding van poste. Dat is wel vreemd, dat nieuw gebouwde modellen van de Polestar 2 dit niet direct krijgen (immers ook nieuwe hardware).

Maargoed, het zal uiteindelijk vast wel naar alle Polestars komen zoals ook alle Volvo's het krijgen. Ik had er nog wel met Polestar over gesproken maar ze gaven aan dat het voorlopig niet naar de PS2 komt maar dat ze altijd bezig zijn met dit soort dingen dus wellicht later blablabla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:07
[...]

[Afbeelding]
Lijkt me links hoe het nu is en rechts hoe het wordt, in light en dark mode? Buiten een ander kleurtje (oranje) voor de knop en een andere vorm lijkt er bijzonder weinig gewijzigd. Volgens de uitleg op die site is het ook gewoon om meer aan te sluiten bij de rest van de Polestar UI. Zou niet direct weten wat ze voor Volvo kunnen doen op dat gebied want die UI is niet zo custom als bij Polestar.

Weinig boeiends dus maar op gebied van software verwacht ik intussen weinig van Volvo. De nieuwe UI komt er normaal voor het einde van dit jaar, maar dat is eigenlijk niet meer dan wat Android Auto nu al doet en heel spannend is dat niet. Het scherm wordt beter benut, maar of het echt een verbetering is op de oudere modellen zal vooraf afhangen van de hardware. Als alles een pak trager wordt zoals ik ervaar bij Android Auto (kan aan m'n 7 jaar oude phone liggen), dan hoeft het niet voor mij.

Zag laatst een filmpje van de UI bij VW. Toen ik in 2022 een ID4 wou leasen was die echt crap en was dat een van de redenen die me lang lieten twijfelen, maar als ik zie waar die nu zitten qua customization dan ben ik best wel jaloers. De instelmogelijkheden lijken eindeloos daar en je kiest gewoon zelf wat je ziet op het centraal scherm of bestuurdersscherm.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 00:12
Juancho schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:32:
[...]
Enige wat vast wel zo is, is dat hoe meer app je hebt hoe trager het systeem. Maar dat is natuurlijk met alles zo. Een ipad van een paar jaar oud met veel apps wordt ook een keer fors trager.
En wat zouden de mensen dan moeten doen? Niet klagen op het forum maar gewoon een complete system reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:22
Juancho schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:24:
[...]

Idd, thanks. 2 dingen door elkaar.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

tukker999 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:52:
[...]

En wat zouden de mensen dan moeten doen? Niet klagen op het forum maar gewoon een complete system reset.
Ik heb steeds meer de feeling dat net niet de hoeveelheid apps is, maar meer een cache geheugen dat langzaam volloopt en niet volledig wordt geschoond.
Vandaar een fabrieksreset of een bezoekje aan een dealer die dan opnieuw software inblaast, lijkt te werken. Dan is dat cache wel leeg namelijk.

is maar een gevoel erbij hoor. Ik ben de komende weken niet thuis bij de auto vanwege zakenreis naar Japan, maar ik wil daarna eens proberen of een geforceerd legen van allerlei caches via de menu's (als dat al mogelijk is) ook effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
tukker999 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:52:
[...]

Zelfs dat werkt op een tijdje niet meer en dan koop je een nieuwe Ipad he _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:09:
[...]

Zelfs dat werkt op een tijdje niet meer en dan koop je een nieuwe Ipad he _/-\o_
het is algemeen bekend dat Apple de software met de leeftijd aanpast en dan de CPU op een lagere snelheid laat werken, om de minder wordende accu te verbloemen.
Ik had laatst een I-pad uit 2016 die met een tool uitgelezen aantoonbaar 25% in CPU snelheid was verlaagd, en dat kon je niet meer opschroeven.

Ik hoop niet dat ze dat met onze wagen ook doen, als die ouder wordt, schroeven we de topsnelheid wat terug ... rij je na 10 jaar nog maar max 80 kmh 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
[...]

[Afbeelding]
Wat is er dan nieuw aan MAPS hier anders dan dat ze nu niet meer rondingen hebben, maar alles vierkant om bij de polestar look aan te sluiten (maar dat zal specifiek voor polestar zijn, ik zie in maps zelf niks nieuws?) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:25:
[...]

het is algemeen bekend dat Apple de software met de leeftijd aanpast en dan de CPU op een lagere snelheid laat werken, om de minder wordende accu te verbloemen.
Ik had laatst een I-pad uit 2016 die met een tool uitgelezen aantoonbaar 25% in CPU snelheid was verlaagd, en dat kon je niet meer opschroeven.

Ik hoop niet dat ze dat met onze wagen ook doen, als die ouder wordt, schroeven we de topsnelheid wat terug ... rij je na 10 jaar nog maar max 80 kmh 8)7
Kan de nieuwsberichtjes niet meer vinden, maar ik meen mij te herinneren dat dat was uitgekomen en dat misleiding bleek en apple dat niet meer mocht doen...

ik vind al mijn oude apple apparaten sowieso nog vrij snel. Daar kan Volvo best een voorbeeld aan nemen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:32:
[...]

Enige wat vast wel zo is, is dat hoe meer app je hebt hoe trager het systeem. Maar dat is natuurlijk met alles zo. Een ipad van een paar jaar oud met veel apps wordt ook een keer fors trager.

Denk eerder dat de hardware van zeker de 1e generaties gewoon op zn einde is.
maar daar zit wel een verschil met telefoons:
1 Auto's moeten ten eerste veel langer mee kunnen gaan dan telefoon
2 De auto is superafhankelijk geworden van die infotainment, maar de hele auto vervangen vanwege een trage cpu in de infotainment slaat nergens op.

Ofwel: autofabrikanten zouden best wel na mogen denken hoe ze hier mee om willen gaan (=of de software tunen, dat die op 15 jr oude apparaten ook doet, danwel zorgen dat je vrij makkelijk een nieuwe cpu tegen acceptabele kosten om de zoveel tijd voor je auto kunt kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Enfin, nu ben ik de klos... 3g ipv LTE. ook na de resets.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
TFZ61 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:43:
Gisteren de knoop doorgehakt, en uiteindelijk na lang zoeken hebben wij een EX40 besteld (single motor extended range)

Gekozen voor de black edition uitvoering ultra in de kleur demin blue.
Als extra gekozen voor de opties lighting, extra getint glas achter en de dashcams voor/achter.

Prima inruil voor onze twee auto's gekregen, extra korting van volvo (ev subsidie van 2950 euro, extra inruil premie van 1850 euro) Daarnaast wat extra korting af kunnen dwingen, incl. 2 jaar extra garantie.

Levering staat voor alsnog op de eerste week van juli.
Afgelopen woensdag de nieuwe EX40 Black Edition opgehaald in kleur demin blue. Onze eerste EV en onze eerste Volvo. Zelf nog niet veel in kunnen rijden, vrouwlief al wel. Maar wat een heerlijke machine. Opgehaald met 90% batterij met een bereik van 490km.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7okjoqTUY8r-CcJkP0wa30Ncg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMQEnowVs6nThsZ2x1wP22HS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGwPLkUarxKE4H68bsqo_qMhLkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4ktQpiqGI5xPmbPcetv4Z0I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4iie2PDsRfuzRGNcwkJ49e0490=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zd8sd0ziTU6PFPpJxwmnBqHy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZvYqTt8x-JU4g54gYnuf3kcNw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MtXsE0vXY4zJRZajQZlGl4Mr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2eZJWJz9atPVpCHI2CFl0_5yYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Lnnq6FvgAUzGfH3nZEr9mVe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Mooie uitvoering hoor! Gefeliciteerd en veel rijplezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 00:12
ron65 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:58:
[...]

Ik heb steeds meer de feeling dat net niet de hoeveelheid apps is, maar meer een cache geheugen dat langzaam volloopt en niet volledig wordt geschoond.
Klopt.
Kwestie van slordig geschreven apps die geheugen niet of gedeeltelijk niet vrijgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
TFZ61 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:33:
[...]

Afgelopen woensdag de nieuwe EX40 Black Edition opgehaald in kleur demin blue. Onze eerste EV en onze eerste Volvo. Zelf nog niet veel in kunnen rijden, vrouwlief al wel. Maar wat een heerlijke machine. Opgehaald met 90% batterij met een bereik van 490km.
Wow, schitterend. By far de mooiste uitvoering tot nog toe. Veel mooie en veilige kilometers gewenst er mee!

P8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:29
Vandaag opgehaald, onze volgende EX40, MY26 Plus Extended Range, Vapour Grey, met software 3.6.4 en de nieuwe UI.

Heel blij mee!

Er zijn naast de bekende verschillen tussen MY25 en MY26 ook wat minder bekende maar ook interessante verschillen met de MY25. Binnenkort zal ik wat details posten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLTPDo1cygM_JOCXf6Pq-6TKzR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BpUGOqJQu4teNQMbplPYO14K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lURwiRJqUTBpY0WdcptPUWlQQ1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcKXlvNVgnkkg5MlHLtalZmA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HisNf6B8FMXdYqsqvBbKeMmn4K8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UxdnMztFFG8MaV0yyINcdQIw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11UvxO549mQ3LOLq0HnsZuUEHQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UNI1QPKGe5BkTOeWeN4MOG8.jpg?f=fotoalbum_large

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:29
Alle downloads van apps in de Playstore blijven op ‘In behandeling’ hangen. Zowel Spotify en YouTube als diverse systeem-apps.

Tevens werkt ‘stuur naar navigatie van de auto’ vanuit de Google Maps app op iPhone niet.

Van alles al geprobeerd: reset, uit- en inloggen in Google account, annuleren download en opnieuw download klikken, en zelfs een heel nieuw Google account aangemaakt. Ook via wifi via telefoon hotspot geprobeerd Niets helpt.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen en suggestie hoe het op te lossen?

Wel vervelend dit want op mijn vorige EX40 werkte alles feilloos, en nu dit op de eerste dag met mijn nieuwe EX40…

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
[...]

Ja klopt, ik heb er eigenlijk ook niet echt veel apps op staan zelf en was bekend dat het inderdaad allemaal wat trager gaat met apps. Ik gok omdat die toch "background services" hebben draaien stiekem die wat performance weg halen en memory optimization niet zo goed is als op een telefoon waar echt zaken goed opgeschoond worden. Wie weet komt dat ooit nog. Audiowagon, Deezer en Prima staan erop voor de rest niets.

instappen is ook gelijk muziek, maps (met sateliet view) duurt heel eventjes maar geen 30 seconden of meer, ik gook een 10 a 15 seconden en dan kan ik wat intikken en starten. Google assistent reageert bijna direct zodra mijn telefoon gekoppeld is en ik roep bel xxx dan gebeurt dat ook vrij snel.

Het is alleen dat sinds kort de deuren sluiten wat langzamer gaat, vinger op het knopje en dan eventjes niets en ineens gaan de spiegels in. Openen gaat veelal wel snel, beetpakken en ontgrendelen.

Pagina: 1 ... 321 322 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"