Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:53
Mga1600 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:55:
[...]

De XC60 is een heerlijke relaxte en comfortabele auto zonder kinderziektes. Voor het nieuwe modeljaar is hij opgefrist en heeft hij het snelle/grote infotainmentscherm. Niks mis mee…..
Dat zeg ik ook niet. Maar het is geen full EV. Dus als je dat wel graag zou willen maar bijv. de EX40 te klein vind...dan zou ik nog even wachten op de EX60.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Even voor de zekerheid, als je op de boot gaat met je XC40.... dan volstaat toch dat je alleen de Beperkt-alarmmodus aan zet he? Dan zou het alarm niet om de haverklap moeten afgaan op de boot...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:44
Juancho schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:30:
Even voor de zekerheid, als je op de boot gaat met je XC40.... dan volstaat toch dat je alleen de Beperkt-alarmmodus aan zet he? Dan zou het alarm niet om de haverklap moeten afgaan op de boot...
Klopt, al een paar keer gedaan. Werkt prima hoor. Ik hoorde soms wel andere auto's afgaan, maar de onze niet.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 40000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-06 23:45
ron65 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 00:57:
De android app heeft een wijziging, ze hebben op het beginscherm links de iconen verminderd (het laadicoon is er weg) en de iconen voor afsluiten, preconditioneren en luchtzuiveren zijn nu aan/uit nuttons geworden voor die functie. Klik op het ventilatortje en de preconditioning start zonder verdere bevestiging. Of at nu beter is...

Onder de auto staan nu tegels met een autodeur (open en sluiten via de bekende weg), laden (daar is dat laadmenu nu dus heen) klimaat en luchtzuivering, deze functies zijn dezelfde als de voorgaande van de iconen links van het auto plaatje.
de laadbalk bovenin het scherm is nu ook clickable, en brengt je ook naar de pagina met oplaadgegevens.

Schermafbeelding maken hiervan mislukt, omdat de tegels in een andere grafische laag lijken te zitten.

Bij IOS is dat nog niet gewijzigd, zal ook wel komen nog. .

De toeter en knipperfuncties zijn ngo steeds niet terug.
Grappig zag het net ook alleen ik kan nog klikken op de ventilator en kom dan in een sub menu evenals bij het laden. Die balk is wel netjes gedaan, hoeveel zit erin, hoeveel is de max en op welk niveau staat deze.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emptyy
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23-06 22:01
Ik heb de 3.6.4 update al 3x geprobeerd te installeren, maar elke keer faalt het. Iemand anders met hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Emptyy schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:18:
Ik heb de 3.6.4 update al 3x geprobeerd te installeren, maar elke keer faalt het. Iemand anders met hetzelfde probleem?
Dat vind ik heel knap. Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik zie bij mij in de app staan dat deze versie 3 week na 16 juni beschikbaar wordt. Jij hebt hem al eerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emptyy
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23-06 22:01
rolfio schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:33:
[...]

Dat vind ik heel knap. Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik zie bij mij in de app staan dat deze versie 3 week na 16 juni beschikbaar wordt. Jij hebt hem al eerder?
Ik heb ‘m idd al. De installatie begint, maar faalde tot nu toe elke keer. Ga het zo nog eens proberen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_1eq_4x-JVT9uORf31OV4HjX6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5AiDDJwRJAsZjZ0nhFet1NfW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
rolfio schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:33:
Waarschijnlijk wordt deze update versneld uitgerold onder auto’s (MY23?) die het probleem met de remmen hebben en hier een bericht van hebben gehad in de app. Ik heb niet zo’n melding gehad voor mijn MY24, dus zal gewoon de update over drie weken krijgen. Tenminste als deze niet weer voortijdig wordt teruggetrokken.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:54
Tranquility schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:40:
[...]

Waarschijnlijk wordt deze update versneld uitgerold onder auto’s (MY23?) die het probleem met de remmen hebben en hier een bericht van hebben gehad in de app. Ik heb niet zo’n melding gehad voor mijn MY24, dus zal gewoon de update over drie weken krijgen. Tenminste als deze niet weer voortijdig wordt teruggetrokken.. :+
Denk niet dat MY23 in scope zit. Ik heb in elk geval nooit de melding gehad en heb ook nog geen OTA om te installeren. Of is het mss enkel de twin engine?

Nieuwe Android app ziet er best gelikt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RDoM2BOeHfQ-LlPmMx4Gox9sPQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AGHvMEvdB6NTN6gF57I4nGtQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mfFpY53cIiyoGdIeMPyoQuRz8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wY1Et9Qu86L2C1KudXaCTH9f.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan nu ook via het bladje de luchtzuivering starten in de wagen. Ik dacht dat dat vroeger enkel toonde hoe het met de pollen zat maar mss vergis ik me. Helaas nog geen pull down om te refreshen, dat moet nog steeds door de app te killen en opnieuw te openen.

[ Voor 22% gewijzigd door Largamelion op 19-06-2025 21:42 ]

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:40:
[...]

ik heb die melding ook niet gehad voor mijn MY23, is het wellicht zo dat het gaat om autos die (in de garage) de update naar 3.5.24 of 3.5.27 al hebben gehad? ik zit nog altijd op 3.3.16, dat is de laatste update die ik kreeg toen ik voor een kapot achterlicht in de garage was

Ik had begin dit jaar zomaar geheel uit zichzelf geheel spontaan een gat in het achterlicht zitten, zomaar ineens, en op het bovenrandje van het licht, dus kan niet zijn dat ik ergens tegenaan gezeten heb. Slecht materiaal hoor als er zomaar barsten en gaten in komen, en nee, kennelijk niet door iemand anders want dan had ik wel een keurig briefje gevonden zo van "helaas heb ik.... hier is mijn nummer zodat we de schade kunnen regelen", toch? 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVhTGxgDld6VwWh2KRR-mo1w5bE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXG6ej7EteyMYImhatwvY0Tf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door ron65 op 19-06-2025 21:43 ]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Largamelion schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:39:
[...]
Denk niet dat MY23 in scope zit. Ik heb in elk geval nooit de melding gehad en heb ook nog geen OTA om te installeren. Of is het mss enkel de twin engine?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je kan nu ook via het bladje de luchtzuivering starten in de wagen. Ik dacht dat dat vroeger enkel toonde hoe het met de pollen zat maar mss vergis ik me. Helaas nog geen pull down om te refreshen, dat moet nog steeds door de app te killen en opnieuw te openen.
Apart, ik heb een halve nieuwe app, uitloggen en opnieuw inloggen werkt niet. Heb wel de nieuwe balk bovenaan voor het laden maar niet de andere veranderingen, die zien er nog hetzelfde uit als voorheen.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
ron65 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:42:
[...]

ik heb die melding ook niet gehad voor mijn MY23, is het wellicht zo dat het gaat om autos die (in de garage) de update naar 3.5.24 of 3.5.27 al hebben gehad? ik zit nog altijd op 3.3.16, dat is de laatste update die ik kreeg toen ik voor een kapot achterlicht in de garage was

Ik had begin dit jaar zomaar geheel uit zichzelf geheel spontaan een gat in het achterlicht zitten, zomaar ineens, en op het bovenrandje van het licht, dus kan niet zijn dat ik ergens tegenaan gezeten heb. Slecht materiaal hoor als er zomaar barsten en gaten in komen, en nee, kennelijk niet door iemand anders want dan had ik wel een keurig briefje gevonden zo van "helaas heb ik.... hier is mijn nummer zodat we de schade kunnen regelen", toch? 8)7
[Afbeelding]
zucht... Balen Ron :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online

[Afbeelding]
Ik zit ook nog op 3.3.16, maar ik denk nu dat het probleen alleen van toepassing is bij de Twin modellen los van het MY.

Maar dat is mooi balen dat achterlicht. Gelukkig zo te zien geen schade aan het plaatwerk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
Dat laatste vermoed ik nu ook.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er inderdaad mooi uit. Ben benieuwd wanneer de iOS app de make-over krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Tranquility schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:18:
[...]

Ik zit ook nog op 3.3.16, maar ik denk nu dat het probleen alleen van toepassing is bij de Twin modellen los van het MY.
Nope. Ik heb een XC40 P8 en heb geen bericht gehad en geen OTA. Ik zit overigens op versie 3.4.4

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 19-06-2025 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
Juancho schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:25:
Nope. Ik heb een XC40 P8 en heb geen bericht gehad en geen OTA.
Hmm apart. Ben wel benieuwd wat dan de criteria is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Tranquility schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:26:
[...]

Hmm apart. Ben wel benieuwd wat dan de criteria is.
Hier ook P8 - geen update

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:02
Begreep dat het rem issue alleen op recente my’s zit, en die dan ook nog eens op 3.5.x moeten zitten. Waarschijnlijk krijgen die nu versneld 3.6.x.

Ergens op xc40forum gelezen

[ Voor 6% gewijzigd door Kammika op 20-06-2025 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacob.korf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:22
[...]

[Afbeelding]
Lijkt net alsof iemand een stuk plakband had opgeplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:20
Gebruik N alleen in de wasstraat, heb soms wel moeite mee N in te schakelen heel klein tikje tegen de pook anders schiet hij door naar R of D.

P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:04
Je kan nu ook via het bladje de luchtzuivering starten in de wagen. Ik dacht dat dat vroeger enkel toonde hoe het met de pollen zat maar mss vergis ik me.
Je vergist je ;) Die knop bracht je naar een pagina (op iOS) waar je inderdaad de status zag van de pollen, maar onderaan ook een knop om die luchtzuivering te starten.

Volvo XC40 MY24 Twin Ultimate - Vapour Gray - 20 inch - Pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

jacob.korf schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:08:
[...]

Lijkt net alsof iemand een stuk plakband had opgeplakt.
klopt, dat heeft de dealer gedaan in afwachting van reparatie, er liep water in het licht wat storingen in de verlichting gaf, daardoor ontdekte ik het euvel ook en was naar de dealer gereden.
Dan komt de toestemmingsprocedure van de Leasemaatschappij, en die wilde dat ik naar een schadebedrijf ging die pas 3 weken later tijd hadden, idioot, want de dealer stond al met een nieuw licht in de handen klaar, maar kreeg geen toestemming. Dus tape erop om nieuwe storingen te voorkomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:33
-Vasa- schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:05:
Blijkbaar ben ik dus één van de weinige mensen die de wagen in neutraal zet na parkeren, met rem nog ingehouden, om dan manueel op de P knop te drukken. Kwestie van gewoonte denk ik.

Had wel al gemerkt dat als ik het vergeet die automatisch in P gaat, maar je hebt in N dan effectief wel kans op lichte verplaatsing van de wagen. 3-5cm is het max dat ik mij kan herinneren gemerkt te hebben, wat toch wel belangrijk is op sommige plaatsen zoals in Brussel als je daar op straat staat.
Voor mij gaat het niet om parkeren, even uitstappen om een poort open te zetten. Als ik hem parkeer staat ie natuurlijk in P, da's logisch. Maar als ik binnen 10 seconden weer in de auto zit en de auto staat niet op een helling en bovendien in mul zand, dan zou N toch moeten volstaan. Even gedacht vanuit de handgeschakelde brandstofauto met trekhandrem dan. En heel veel maakt het ook niet uit, in de N of P is vergelijkbaar qua handelingen. Ik probeerde alleen of het me zou lukken de ritregistratie die er bij mij in zit niet steeds te resetten. 'Mijn' XC40 is feitelijk een poolauto dus moet steeds met een druppel aan de slag als ik ga rijden. Helaas wordt dat ding dus getriggerd door het opstaan van de stoel dus veel heb ik er niet aan. Ik gebruik nu dan ook gewoon de P, maar blijf het een merkwaardige bug vinden dat de auto in N besluit zelf op pad te gaan. Vooral omdat ze dan schijnbaar diezelfde stoel sensor niet gebruiken om te bepalen of het verstandig is dat de auto er vandoor gaat.

Wat de mijne deed was daadwerkelijk de creep zoals wanneer one pedal drive uit staat. Denk dat ie een meter of 3, 4 op eigen houtje gereden heeft en dat was zeer zeker met eigen aandrijving, niet op zwaartekracht.

Ik kon dit overigens een paar keer reproduceren. Uurtje later deed ie weer normaal.

[ Voor 25% gewijzigd door doltishDuke op 20-06-2025 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Dan zou ik er even mee naar de dealer gaan, als je het dan toch kan reproduceren. Nu liep het goed af, straks zit je wel met schade of nog erger, letsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
doltishDuke schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:20:
[...]

Voor mij gaat het niet om parkeren, even uitstappen om een poort open te zetten. Als ik hem parkeer staat ie natuurlijk in P, da's logisch. Maar als ik binnen 10 seconden weer in de auto zit en de auto staat niet op een helling en bovendien in mul zand, dan zou N toch moeten volstaan. En heel veel maakt het ook niet uit, in de N of P is vergelijkbaar qua handelingen. Ik probeerde alleen of het me zou lukken de ritregistratie die er bij mij in zit niet steeds te resetten. 'Mijn' XC40 is feitelijk een poolauto dus moet steeds met een druppel aan de slag als ik ga rijden. Helaas wordt dat ding dus getriggerd door het opstaan van de stoel dus veel heb ik er niet aan. Ik gebruik nu dan ook gewoon de P, maar blijf het een merkwaardige bug vinden dat de auto in N besluit zelf op pad te gaan. Vooral omdat ze dan schijnbaar diezelfde stoel sensor niet gebruiken om te bepalen of het verstandig is dat de auto er vandoor gaat.

Wat de mijne deed was daadwerkelijk de creep zoals wanneer one pedal drive aan staat. Denk dat ie een meter of 3, 4 op eigen houtje gereden heeft en dat was zeer zeker met eigen aandrijving, niet op zwaartekracht.

Ik kon dit overigens een paar keer reproduceren. Uurtje later deed ie weer normaal.
bijzonder, als ik uitstap en hij staat nog "in de versnelling" gaat die automatisch op P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

doltishDuke schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:20:
[...]

Voor mij gaat het niet om parkeren, even uitstappen om een poort open te zetten. Als ik hem parkeer staat ie natuurlijk in P, da's logisch. Maar als ik binnen 10 seconden weer in de auto zit en de auto staat niet op een helling en bovendien in mul zand, dan zou N toch moeten volstaan.

Wat de mijne deed was daadwerkelijk de creep zoals wanneer one pedal drive aan staat. Denk dat ie een meter of 3, 4 op eigen houtje gereden heeft en dat was zeer zeker met eigen aandrijving, niet op zwaartekracht.

Als OPD aanstaat is normaal dat de auto stil blijft staan als je geen pedaal meer aanraakt.
Staat OPD uit, dan acteert hij als automaat en gaat rollen als je de rem loslaat.

Als je even ergens een hek wilt opendoen en weer instappen moet je hem gewoon even op P zetten, net als dat je geleerd is om bij een ICE niet automaat dan de handrem aan te trekken.
De auto in N zetten is niet nodig, alleen in een wasstraat komt dat voor.
En dan nog is de auto beveiligd dat wanneer je je deur opent en van je bestuurdersstoel stapt, de auto vanzelf al in de P stand gaat.

Je hebt inderdaad een bug te pakken gehad, want in N stand en OPD aan zijn er twee voorwaarden waaronder de motor NIET mag gaan draaien als je geen pedaal aanraakt.

Vergeet die N stand, gewoon even in P stand, dat is veiliger ongeacht waar je staat (helling of niet, rul zand of niet) als je de auto, al is het maar voor heel even, verlaat.
Je bent als bestuurder zelfs wettelijk verplicht de auto veilig te stellen tegen onbedoeld wegrijden, zoals ik al zei, altijd op de handrem, sleutels eruit, motor af (bij ICE) zelfs als je heel even de auto verlaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Doet me denken aan al die fail-filmpjes die ik hier wekelijks kijk met de kinderen. Hoeveel mensen je daar achter hun auto ziet hollen omdat de handrem niet op stond ...
DoubleDot schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:57:
[...]

Je vergist je ;) Die knop bracht je naar een pagina (op iOS) waar je inderdaad de status zag van de pollen, maar onderaan ook een knop om die luchtzuivering te starten.
Kijk, nooit gebruikt die functie en was me ook nooit opgevallen (ofwel ontbrak ze op Android). Met de nieuwe UI komt die dus duidelijker naar voren in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
Tranquility schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:18:
[...]

[...]
Ik heb een Twin MY23 met software 3.4.4. Geen melding gekregen in de App.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Nou... speculeren is niet meer nodig. Het remprobleem is beschreven in een officiele safety recall.

Ben blij dat ik die 3.5.x nog niet had als ik dit zo lees...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
Kammika schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:50:
Nou... speculeren is niet meer nodig. Het remprobleem is beschreven in een officiele safety recall.

Duidelijk. Dus alleen als je softwareversie 3.5.14 hebt. Ik denk dat weinig mensen deze hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Largamelion schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:11:
Doet me denken aan al die fail-filmpjes die ik hier wekelijks kijk met de kinderen. Hoeveel mensen je daar achter hun auto ziet hollen omdat de handrem niet op stond ...

[...]
Kijk, nooit gebruikt die functie en was me ook nooit opgevallen (ofwel ontbrak ze op Android). Met de nieuwe UI komt die dus duidelijker naar voren in elk geval.
Het wisselt dus wie de nieuwe UI volledig krijgt, ik heb nog steeds een halve vernieuwing 8)7 de status balk wel maar alle icoontjes zitten nog op dezelfde plek en werken ook hetzelfde nog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6tiqf5HkPV5lZIe0LqjHiut7Z4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWMowB5poXQwOcyVEpoDBC1i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:50:

Kijk, dat dacht ik dus al .
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82725792

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
marcel_76 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:33:
[...]

Het wisselt dus wie de nieuwe UI volledig krijgt, ik heb nog steeds een halve vernieuwing 8)7 de status balk wel maar alle icoontjes zitten nog op dezelfde plek en werken ook hetzelfde nog.
[Afbeelding]
Hoe ziet die nieuwe ui er dan uit? Mijn iOS app ziet er al hee
Lang zo uit (maar dan zonder dat blaadje, omdat ik een ouder my heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Kammika schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 07:57:
[...]

Hoe ziet die nieuwe ui er dan uit? Mijn iOS app ziet er al hee
Lang zo uit (maar dan zonder dat blaadje, omdat ik een ouder my heb)
Largamelion in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"

Zoals dit, is toch een stukje anders weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:38
Tranquility schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:31:
[...]

Duidelijk. Dus alleen als je softwareversie 3.5.14 hebt. Ik denk dat weinig mensen deze hebben.
Ik heb die dus wel op mijn MY21 P8. Maar ik heb nog geen melding gehad over een update. Gelukkig heb je hier geen hellingen waar je langer dan 1 minuut en 40 seconden bergafwaarts kunt rijden. :)

Vrijdag gaat de auto naar de garage voor het verhelpen van een storing in het accupakket. Kunnen ze gelijk de update erop zetten, als die nog niet via OTA is gekomen.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:22
gustaveau schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:59:
[...]

Afspraak is gemaakt, ben benieuwd wat het is.
Zo het is eindelijk gemaakt!
Het was een kapotte wielnaaf rechtsachter. Nu loopt hij weer als een (hele stille) trein :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Venomer schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:04:
[...]

Ik heb die dus wel op mijn MY21 P8. Maar ik heb nog geen melding gehad over een update. Gelukkig heb je hier geen hellingen waar je langer dan 1 minuut en 40 seconden bergafwaarts kunt rijden. :)

Vrijdag gaat de auto naar de garage voor het verhelpen van een storing in het accupakket. Kunnen ze gelijk de update erop zetten, als die nog niet via OTA is gekomen.
Dat modeljaar staat ook niet genoemd in het document dat hierboven ergens gelinkt staat.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Orion84 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:13:
[...]

Dat modeljaar staat ook niet genoemd in het document dat hierboven ergens gelinkt staat.
Je hebt gelijk. Ik had gelezen “model year 2020-2026 S60, V60, S90, XC60, XC90, XC40, EX40, EC40 and C40 vehicles.” Maar er staat “certain model year 2020-2026 S60, V60, S90, XC60, XC90, XC40, EX40, EC40 and C40 vehicles“ en er is een apart stukje tekst voor ieder model waarvoor het geldt. De mijne dus niet. Dat had ik niet goed gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik moest ook even twee keer kijken ja.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23-06 19:45
Gisteren alvast even kunnen bekijken, nog in het plastic. Onze aankomende MY26.

Vrijdag ophalen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UelOoHlqdRVLAy0cnskKrgTv6AY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/osebfXYKOqokDi54FLHYm2eW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGkFV8suQUQTDeUqhzAHSrc6yDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TRXshegjgTOc6AxCXxbYNEKW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJI4HMRqMWpOyO5N7lvxgNVQgW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEUp1xRkdHjIrNDMVLeJqbHi.jpg?f=fotoalbum_large

MY25 | Volvo EX40 Plus | Single Motor | Silver Dawn | Connect Microtech/Nubuck/Fjord Blue | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 4 juni 2024,| afgeleverd: 1 juli 2024 | software 3.3.16

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
MartijnEV schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:08:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben heel benieuwd naar de hardware upgrade!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
MartijnEV schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:08:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi! Veel plezier met ophalen en rijplezier, ben ook benieuwd naar je ervaring met de nieuwe snelle hardware en de nieuwe interface.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:52
Largamelion schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:45:
[...]
Driving in B mode and reaching 100% SOC of battery may lead to brakes not working.
Kom net uit Duitsland terug, waar ik met nagenoeg volle accu vertrok vanaf een ~15% helling. Geen probleem geweest.

Wat een genot trouwens zo'n EV in de bergen. Vooral bergaf is heerlijjk, gewoon de snelheid rijden die je wil, zonder loeiende motor en zonder rem. Met de ICE was het toch altijd onhandig. Ook leuk om dan eens die "range" pagina aan te zetten. Kun je zien dat je met >50kW aan het laden bent terwijl je met 30km/h bergaf gaat... (als je het rendement van de generator weet kun je zo de hellingshoek berekenen lijkt me...)

De range berekeningen houden ook duidelijk geen rekening met hoogteverschillen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Ophidian schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:15:
Maar een handgeschakelde auto zet je toch ook niet in zijn vrij zonder handrem mag ik hopen?
Deed ik al jaren in de ICE. Automatische handrem. Raak je toch aan gewend. Bij m'n eerste proefrit met een auto die dat niet had moest ik op de parkeerplaats snel terug in de auto springen...

De Volvo stap ik ook gewoon uit. Inderdaad wil hij nog wel een paar centimeter verplaatsen wat wel spannend is als hij op een steile helling naast een afgrond staat ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
cdwave schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:16:
[...]

Deed ik al jaren in de ICE. Automatische handrem. Raak je toch aan gewend. Bij m'n eerste proefrit met een auto die dat niet had moest ik op de parkeerplaats snel terug in de auto springen...

De Volvo stap ik ook gewoon uit. Inderdaad wil hij nog wel een paar centimeter verplaatsen wat wel spannend is als hij op een steile helling naast een afgrond staat ja...
Daarom druk ik eigenlijk altijd gewoon op de P na het parkeren, just to be sure en het is nu gewenning geworden.

De voorgaande auto's waren allemaal automaat maar waren wisselende. Onze Golf 7 en Passat hadden beide een pook die je toch in P moest zetten. Daarvoor hadden we een BMW en die ging automatisch in P omdat de pook meer een hendel was zoals in de Volvo dus dat was gewoon start/stop knop indrukken en klaar. Handgeschakelde auto's altijd in de 1e versnelling zonder handrem. Ooit eens een auto gehad waarbij de handrem vastgevroren was. Met de elektronische parkeer remmen van tegenwoordig heb je dat nagenoeg niet meer zo snel.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Ruben E
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-06 22:25
Afgelopen vrijdag nieuwe ex40 my26 in kleur forest lake opgehaald als vervanger van p8 van 5 jaar geleden. Eerste ritjes zijn al top geweest, fijn ook om standaard range boven de 450/500 te zien staan ipv 200/250. Nieuwe hardware is supersnel, overgebleven ruimte in maps in centrale scherm is wel beperkt, maar weergegeven kaart in bestuurderscherm is weer veel groter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkHa5JMb3Wgxrrautzrqa8vS01I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ce1YfiMDJG7Ko4NsHaYSmHS0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIdpqpk1KzvFd14wbjuT8_3i4gs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w65SPu8C5RqHf9DbXjKxd77D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dQa6mitOnoEzJchns7-rcL4-vU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v00jDYYopDGeCNM0NWlFvkZ5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2Kcsj2O-TiCAUI8Wz1DYHXT60I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rafV2fgkA8YyXbnjD5u9m1x0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Ruben E op 22-06-2025 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Ruben E schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:31:
Afgelopen vrijdag nieuwe ex40 my26 in kleur forest lake opgehaald als vervanger van p8 van 5 jaar geleden. Eerste ritjes zijn al top geweest, fijn ook om standaard range boven de 450/500 te zien staan ipv 200/250. Nieuwe hardware is supersnel, overgebleven ruimte in maps in centrale scherm is wel beperkt, maar weergegeven kaart in bestuurderscherm is weer veel groter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wow heel veel rijplezier! Mooie vervanging van het vorige model. Fijn ook te lezen dat de nieuwe hardware supersnel is, aangezien je de oude kent kun je dus een goede vergelijking maken. De nieuwe interface ziet er verder mooi uit, snap dat het iets minder ruimte is in het middenscherm maar volgens mij nog steeds groot genoeg waardoor je minder hoeft te wisselen tussen apps via het hoofdscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Wat ik al dacht op basis van de sample bij de dealer, wat een prachtige stoere kleur die Forest! Mooie vervanger van Sage green. Die ze er overigens eigenlijk niet uit hadden moeten halen wat mij betreft.

[ Voor 44% gewijzigd door Juancho op 22-06-2025 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een gave kleur is dit toch zeg :) En een mooie actieradius ook...

Veel plezier met je auto!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:20
cdwave schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:12:
[...]

De range berekeningen houden ook duidelijk geen rekening met hoogteverschillen...
Dat betwijfel ik.
In de bergen op vakantie een route naar het dal gepland.
Dan geeft hij keurig aan dat je met meer lading aan komt dan je had bij vertrek. :F

P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd met je nieuwe auto!

Dat nieuwe bestuurdersdisplay ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Vandaag 3 weken sinds de aankondiging van de OTA's van 2 juni, maar mijn app toont nu volgende fout:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtgILYlaKWzWVi0UgGSoAe76MkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UgvHkOW4DGhAFPEff6RdO0Q3.png?f=fotoalbum_large

Kan toeval zijn maar ik vermoed sowieso dat de OTA's van 2 juni niet zullen komen gezien de problemen met het remsysteem bij deze versie(s). Het zal wachten zijn op 3.6.4 vermoed ik (nog eens 2 weken), als er intussen geen andere issues boven komen en ook deze weer ingetrokken wordt.

[ Voor 29% gewijzigd door Largamelion op 23-06-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
Largamelion schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:00:
Vandaag 3 weken sinds de aankondiging van de OTA's van 2 juni, maar mijn app toont nu volgende fout:

[Afbeelding]

Kan toeval zijn maar ik vermoed sowieso dat de OTA's van 2 juni niet zullen komen gezien de problemen met het remsysteem bij deze versie(s). Het zal wachten zijn op 3.6.4 vermoed ik (nog eens 2 weken), als er intussen geen andere issues boven komen en ook deze weer ingetrokken wordt.
Dit gebruikt normaal dezelfde info als hier staat: https://www.volvocars.com...c/software-release-notes/
Lijkt me gewoon een tijdelijk probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
Kan je bij gelegenheid eens het versienummer van de software hier delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd.

Dat display achter het stuur ziet er idd net weer wat gelikter uit.. hoop dat dat mee komt op moment dat de nieuwe UI naar "onze" modellen komt...

(alhoewel ik de laatste tijd mijn hart bij een OTA altijd wel een beetje vasthoudt wat het met de responsiveness van het systeem doet. Vind 'm met 3.3.16 echt een stuk trager geworden.., wat dat betreft zou ik liever teruggaan naar een wat oudere OTA, jammer dat je zelf niet kunt terugrollen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Largamelion schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:00:

[Afbeelding]

Die melding heb ik ook al een paar keer gehad... Probeer het later eens weer, dan is de melding vast weg. Bij mij wel tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Waterblok schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:24:
[...]
Dat betwijfel ik.
In de bergen op vakantie een route naar het dal gepland.
Dan geeft hij keurig aan dat je met meer lading aan komt dan je had bij vertrek. :F
Dan is er iets anders aan de hand, want hij zat er steeds ver naast. Altijd veel te pessimistisch.

Voor de heenweg zei ABRP al dat ik mijn favoriete Autohof net niet zou halen als ik harder dan 120 opgaf als maximum. De auto zelf zei dat ik iets van 8% tekort zou komen. Uiteindelijk heb ik 125 max gereden en kwam ik met nog 20% aan. Op de terugweg heb ik hetzelfde traject dus met max 135 gereden, en kwam met 18% thuis.

Raar, want in Nederland zit hij er meestal vrij goed in de buurt.

In de bergen zat hij er ook altijd flink naast.

[ Voor 0% gewijzigd door cdwave op 24-06-2025 10:40 . Reden: ABRP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:52
cdwave schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:07:
[...]
Voor de heenweg zei ARDB al dat ik mijn favoriete Autohof net niet zou halen als ik harder dan 120 opgaf als maximum. De auto zelf zei dat ik iets van 8% tekort zou komen. Uiteindelijk heb ik 125 max gereden en kwam ik met nog 20% aan. Op de terugweg heb ik hetzelfde traject dus met max 135 gereden, en kwam met 18% thuis..
ARDB = ABRP? A Better Route Planner rekent toch met het referentie verbruik bij 110 km/hr dat je zelf opgeeft? Staat dat dan verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsHarley
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:40

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie keuze deze kleur! En hoop dat wij ook snel deze software upgrade krijgen. Bestuurdersscherm ziet er erg goed uit, veel meer te zien. Op welke software versie is je auto uitgeleverd? En eindelijk ook een nieuwe AAOS versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
NielsHarley schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:42:
[...]

Mooie keuze deze kleur! En hoop dat wij ook snel deze software upgrade krijgen. Bestuurdersscherm ziet er erg goed uit, veel meer te zien. Op welke software versie is je auto uitgeleverd? En eindelijk ook een nieuwe AAOS versie?
Het is een nieuwe schil van AAOS ja. Dat zie je aan de extra laag met tegels/favoriete apps op het tablet scherm. Die komt naar alle XC/EC40, ook de eerste generaties. Vraag is wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
De laatste paar weken hoor ik een licht brommend geluid dat van achteren komt, met name als ik op de snelweg rijd. Het is het bekende geluid wat op een kapot wiellager lijkt of op gecupte banden. Heb nog even over mijn achterbanden "geaaid" maar voel niks vreemds..
Afijn, over 1700 km moet hij voor de eerste beurt dus mogen ze er dan even naar kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 24-06-2025 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
jorisjansen3 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:04:
[...]
ARDB = ABRP? A Better Route Planner rekent toch met het referentie verbruik bij 110 km/hr dat je zelf opgeeft? Staat dat dan verkeerd?
Sorry, ABRP bedoelde ik ja.

Had ook de "premium" (14 dagen op proef) aangezet en de app in de auto geinstalleerd. Dan zou hij zelfs rekening moeten houden met het weer en de data van de auto zelf gebruiken. Hij liet iig wel zien wat de status van de auto is.

Wat het gebruik bij 110 is zou ik niet weten, ik rijd nooit 110...

De app in de auto gebruiken werkte voor geen meter overigens. Jammer, want hij zag er veel beter uit dan de GM.

GM maakte er ook regelmatig een potje van in de bergen. Kwam hij met een bizarre route van 40 km (rondje om de berg), en toen ik dus maar zelf de andere kant op reed had hij ineens door dat het ook in 8 km kon...

En met de Volvo app moet je ook uitkijken bij de snellader. De verwachte eindtijd op de app bleef maar opschuiven. Probleem bleek te zijn dat hij de internet verbinding was kwijtgeraakt. In plaats van dan maar te zeggen "weet ik niet", nam hij maar aan dat de auto helemaal niet aan het laden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:56:
[...]

Had ook de "premium" (14 dagen op proef) aangezet en de app in de auto geinstalleerd. Dan zou hij zelfs rekening moeten houden met het weer en de data van de auto zelf gebruiken. Hij liet iig wel zien wat de status van de auto is.

De app in de auto gebruiken werkte voor geen meter overigens. Jammer, want hij zag er veel beter uit dan de GM.

GM maakte er ook regelmatig een potje van in de bergen. Kwam hij met een bizarre route van 40 km (rondje om de berg), en toen ik dus maar zelf de andere kant op reed had hij ineens door dat het ook in 8 km kon...

En met de Volvo app moet je ook uitkijken bij de snellader. De verwachte eindtijd op de app bleef maar opschuiven. Probleem bleek te zijn dat hij de internet verbinding was kwijtgeraakt. In plaats van dan maar te zeggen "weet ik niet", nam hij maar aan dat de auto helemaal niet aan het laden was.
Dat gebruik in ABRP bij 110kmh is een bizarre, ik had daar liever per 100kmh zien staan. Nu zit ik in te schatten van normaan 190 wh/km is bij 110 210 wh/km, en de ene keer klopt dat ook wel, de andere keer zijn de omstandigheden anders en klopt ook dat weer niet.
ik begrijp die keuze voor 110 kmh niet echt.... vreemde waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
cdwave schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:56:
[...]

Als je de ABRP client in de auto gebruikt of op de achtergrond hebt, dan wordt die data gedeeld met je ABRP account om de statistieken voor je auto op te bouwen. Dat staat echter niet goed vanaf dag 1. Als je premium aan hebt staan kun je ook ergens op klikken om te zien hoever die met opbouw van die statistieken is.

Ik heb idd ook 1x de 14 day trial voor ABRP gedaan, maar had er om die reden niet zo heel veel aan. Pas toen ik meerdere keren met die native ABRP client had ik gereden, begon die een beetje mijn rijstijl te snappen. Maar aangezien ik die native app echt niet fijn vindt, ben ik weer teruggestapt naar GM.

Ben er inmiddels wel achter dat die toch best wel goed is. Heb nu meerdere navigatie tooltjes (via carplay) gebruikt, maar kom uiteindelijk toch weer terug bij GM... Waardeer je pas als je die andere ook uitprobeert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:07:
[...]

Dat gebruik in ABRP bij 110kmh is een bizarre, ik had daar liever per 100kmh zien staan. Nu zit ik in te schatten van normaan 190 wh/km is bij 110 210 wh/km, en de ene keer klopt dat ook wel, de andere keer zijn de omstandigheden anders en klopt ook dat weer niet.
ik begrijp die keuze voor 110 kmh niet echt.... vreemde waarde.
Heb een keer gelezen dat dit komt omdat ABRP een zweeds bedrijf is en dat daar op veel plekken de max snelheid 110 kph is. (weet overigens niet of dit verhaal klopt, maar klinkt wel plausibel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
En je kunt die snelheid zelf aanpassen hoor. Ook je verbruik trouwens. Is wel grappig om daar een beetje mee te spelen. Ik doe dit overigens in een browser, klik op de 3 streepjes rechtsboven in het scherm en je kunt e.e.a. aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Precies. Dat kan gewoon zonder abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

rolfio schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:44:
En je kunt die snelheid zelf aanpassen hoor. Ook je verbruik trouwens. Is wel grappig om daar een beetje mee te spelen. Ik doe dit overigens in een browser, klik op de 3 streepjes rechtsboven in het scherm en je kunt e.e.a. aanpassen.
je kunt idd de snelheid aanpassen (net als veel andere zaken, ik heb een profiel voor de auto en een voor auto met caravan bijvoorbeeld) , maar het verbuik blijft hardnekkig vragen om wh/km bij 110 kmh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:23
Ik pak het referentie gebruik van ev database daarvoor. Dat is ook op 110 (snelweg) zomer of winter. Herfst en lente gok ik zelf een beetje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ST10_6EVrQa6IYMvhPR2V9TEeqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zxQxzrIJGUWr4p5IRDLqP3Dl.jpg?f=fotoalbum_large

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
ron65 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:19:
[...]

je kunt idd de snelheid aanpassen (net als veel andere zaken, ik heb een profiel voor de auto en een voor auto met caravan bijvoorbeeld) , maar het verbuik blijft hardnekkig vragen om wh/km bij 110 kmh.
Ja, maar dat maakt toch niet uit? Uiteindelijk rekent het programma met het verbruik. En niet met de snelheid. Als je dat verbruik nu haalt bij 110 of 130 per uur maakt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
rolfio schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:45:
[...]

Ja, maar dat maakt toch niet uit? Uiteindelijk rekent het programma met het verbruik. En niet met de snelheid. Als je dat verbruik nu haalt bij 110 of 130 per uur maakt niets uit.
tsja.. ik merk dat het me allemaal niet zo heel veel uitmaakt. Op lange ritten zit je op de momenten van snelladen toch te pauzeren, en heb je ruim voldoende tijd om een volgende lader met bv ABRP (of een andere app) op te zoeken. Die zet je dan als bestemming in GM, en je vertrekt zodra GM dan dat je met 5% aankomt...

Mocht de 5% voorspelling tijdens het rijden omlaag gaan, dan hou je een beetje in. Als die begint te stijgen, trap je het "gas" juist weer wat meer in...

Dit werkt overigens alleen als je je aan de adviessnelheden houdt. op de duitse autobahn bv als je 130 rijdt waar het onbeperkt is, de maximum snelheid waar het begrensd is... Voor zover ik kan zien is dat waar Google vanuit gaat bij het berekenen van je soc op eindbestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

rolfio schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:45:
[...]

Wanneer je vooraf op je PC een route uitstippelt, wil he graag dat gebruik aanpassen.
Voorbeeld, ik heb een profiel mét caravan, die hangt er NU niet achter, pas over 2 maanden, maar ik wil wél graag de route vast onderzoeken op laadmogelijkheden zeker voor het deel buitenland.

Als ABRP nu gaat rekenen met het huidige verbruik, kom ik ineens 380 km ver ondanks de caravan, terwijl de actieradius dan maar 160 km is.
Juist daarom wil ik het verbruik aanpassen, ik pak het caravan profiel en bats... ABRP zet er weer die 190 wh/km neer die niet klopt.

Dus aanpassen, ik wil het verbruik van afgelopen jaar vakantie met caravan dat ik ken erin hebben. Dus met 31 kWh/100 km gaan rekenen, maar ABRP moet dan al 310 wh/km instellen. Oke, actieradius toch weer 240 km, klopt niet. Pas als ik 380 wh/km neerzet begint het te kloppen met het echte verbruik van 31 kWh/100 km. Omdat ABRP met 110 kmh rekent terwijl de caravan maar 90 mag.
Daarom zou ABRP de optie moeten hebben om dat verbruik niet per 110 kmh, maar op een vrij instelbare eiksnelheid in te geven. in elk geval bij afwijkende situaties, dus NIET het huidige dagelijkse dagverbruik en NIET met ene auto zonder extra belading en caravan, oke, belading kun je opgeven, caravan ook, maar dan nog moet je je verbruik omrekenen van 90 kmh naar 110 kmh.
En weet jij hoeveel % verschil daar tussen zit bij wisselende buitentemperaturen, windsnelheden en windrichtingen, etc etc? dat is niet te doen.

Verder navigeer ik niet op ABRP, omdat mijn ervaring is dat GM in onze wagens het toch net even wat beter doet met actieradius berekenen, alleen geeft ABRP iets beter de snelladers onderweg aan, GM wil nog wel eens een snellader van het ene op het andere moment vergeten, en biedt je dan eentje aan 100 km van de route af, of in tegengestelde rijrichting...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
Ik gebruik ABRP alleen om wat voorwerk te doen op de laptop. Verder in de auto altijd GM. Dat bevalt me prima. Ook op de lange reizen met de laadstops gaat helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Ik zou de logica andersom willen zien... Dat de display aangeeft welke maximum snelheid je mag hanteren om je volgende laadstop nog te halen.

De best werkende feature van ARBP vind ik wel dat je makkelijk en overzichtelijk kunt zien wat er zoal rondom de laadstop te vinden is. Dan kun je tenminste plannen op Gulashsuppe of lekkere verse broodjes.

Ik had wat laadstations met opmerkingen als "tegenover bakker" in de opgeslagen bestemmingen gegooid, dat was achteraf eigenlijk wel de beste methode. En dan gewoon van stop tot stop navigeren.
Pagina: 1 ... 320 321 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"