Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:01
Op een enkele lading ben ik dat met je eens. Daar zijn de variabelen ook te afwijkend voor. Bijvoorbeeld aflezen van tussen 26,0 of 26,9 SoC (%) kan al 0,8 kWh afwijking geven.
Daarnaast geeft mijn boordcomputer structureel 15% te laag aan tov berekend.
berekend verbruik (Wh/km) = 1,15 * boordcomputer verbruik (Wh/km) - 6.02
Meten is weten, één meting is geen meting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b41W8gK51cKwl7XH0jvrwabnXQw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PvFllNaEx33W2NkysgSGqx1l.png?f=user_large

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Als we het toch over verbruik hebben, deze week eens de zuinige route naar m'n werk op en neer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q23zTXHmmS1Xjgnxfsymn4kTLt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xO8aYDrvMiQv5ddtlQqs7Isr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:48
Ik ben het behoorlijk eens met DrBoB101, vooral over dat meten.
Ik ben het niet eens meer zijn opmerking over de ritten registratie.
De ritten registratie komt (bij mij) behoorlijk dicht in de buurt van verbruik plus voorverwarmen plus laadverliezen.
Ik hou alles bij op Spritmonitor en het verbruik dat de deelnemers daar registreren staat ver van wat de display ons wil doen geloven.
Gemiddeld verbruik XC40 op Spritmonitor is zo'n 22,9 kWh/100km.

Maar nogmaals, evenals DrBoB101 zeg ik: 'meten is weten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
tukker999 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:47:
Ik ben het behoorlijk eens met DrBoB101, vooral over dat meten.
Ik ben het niet eens meer zijn opmerking over de ritten registratie.
De ritten registratie komt (bij mij) behoorlijk dicht in de buurt van verbruik plus voorverwarmen plus laadverliezen.
Ik hou alles bij op Spritmonitor en het verbruik dat de deelnemers daar registreren staat ver van wat de display ons wil doen geloven.
Gemiddeld verbruik XC40 op Spritmonitor is zo'n 22,9 kWh/100km.

Maar nogmaals, evenals DrBoB101 zeg ik: 'meten is weten'.
Ik houd ook het verbruik van de laadpaal bij met aparte kwh meter. Het werkelijke verbruik ligt ongeveer 1.5 tot 2kwh/100km hoger dan dat de boordcomputer aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
  • Laatst online: 19:28
DrBOB101 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:13:
Op een enkele lading ben ik dat met je eens. Daar zijn de variabelen ook te afwijkend voor. Bijvoorbeeld aflezen van tussen 26,0 of 26,9 SoC (%) kan al 0,8 kWh afwijking geven.
Daarnaast geeft mijn boordcomputer structureel 15% te laag aan tov berekend.
berekend verbruik (Wh/km) = 1,15 * boordcomputer verbruik (Wh/km) - 6.02
Meten is weten, één meting is geen meting.
[Afbeelding]
Wel heel zuinig, ga ik niet redden met allweather banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
@peutje Mijn XC40 is een MY2024 SMER met all-season banden. Aan de all-seasons banden ligt het dus niet. Wellicht kun jij het dus ook? :P

Net als @Avvd Mijn 'berekend verbruik' is (ook) gebaseerd op de kWh-teller van de laadpaal (nauwkeurig op 0,01 kWh). Bij @tukker999 zie ik (meestal) afgerond op 1 kWh (vergelijkbaar met >1% SoC of 4 km afwijking).
Ik gebruik de boordcomputer als referentie (x-as in grafieken), omdat die door de auto getoond wordt en een gemiddelde gebruiker die voor waar aan zal nemen.

Berekening doe ik zo: Logboek verbruik = (verbruik - regeneratie) / afstand
Met 'verbruik niet betrouwbaar' van logboek bedoel ik dat er meer spreiding in de data zit (zie grafiek 1, lage R^2 voor logboek- en goede R^2 voor berekende waarde vs boordcomputer).
In februari 2024 en januari 2025 is er iets veranderd in de data van het logboek, waardoor uitrekenen van verbruik met die data andere waarden en meer spreiding geeft (zie grafiek 2). In statistiek houd ik niet van veranderingen waarvan de oorsprong niet duidelijk is B)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9thNCz_GKib84GOEYkjFOrU7sY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aOhFDitkkC15PHQmuez2HK0m.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73PpXFiqhrur14L2iI7D7Gyyj_U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PHM71icN4fYqEbJHNxKEsvc1.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:08:
[...]

Als je ‘m toevoegt als widget aan je startscherm hoeft je maar 1x op het scherm te tikken om op te starten.
dat is wat ik doe inderdaad, maar met een android hoeft dat helemaal niet, dan start de app netjes op zodra de BT verbinding met de XC40 tot stand komt, en sluit af als die weer wegvalt. Kan de android gewoon in mijn zak laten zitten.. de IPhone moet ik dus echt eruit halen en even handmatig FM een zet geven.

Ach, luxe probleem, overdag doordeweeks even om denken, savonds en in het weekeinde gaat het vanzelf :-) (ik lijk Jambers wel 8)7 )

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Ik weet dat FM automatisch kan starten en stoppen met Android dat heb ik ook zo ingesteld. Maar dat was mijn punt niet en dus is die uitleg overbodig.

Er komt straks een UI schil die het wellicht mogelijk zou moeten kunnen maken om die smiley/meldingen op je huidge weg van FM in een hoekje onderin het scherm van de auto te laten zien, al dan niet als browser. Dat was een beetje mijn hoop. Maps/Spotify/FM op het grotere scherm in de auto.

Maar blijkbaar kan dat niet volgens @frankkie12345.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 01-05-2025 10:32 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:53
Mijn auto staat vandaag weer in de werkplaats. De remschijven worden opnieuw beoordeeld voor de APK. Er zat teveel roest op. Daarnaast wordt er gekeken naar een storing in het aandrijfsysteem.

In de app zie ik dat ze software versie 3.5.14 hebben geïnstalleerd. Ik ben benieuwd.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Je kon sinds kort in het rijlogboek in de app toch de gereden route zien? Dat zie ik nu niet meer. Een tijd geleden kon je op een kaartje het begin- en eindpunt zien en de laatste tijd stond de gereden route ook ingetekend. Nu staat alleen in tekst het begin- en eindpunt vermeld. Hebben ze weer iets wat werkte stuk gemaakt?

UPDATE: Nu staat het kaartje er wel weer. 8)7 Ik kan precies zien waar de monteur met mijn auto naartoe is gereden voor de testrit. :)

UPDATE 2: Correctie: Ik kan alleen van de laatste rit het kaartje zien.

[ Voor 24% gewijzigd door Venomer op 01-05-2025 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-07 00:19

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Volgens mij een storing, want ik heb exact hetzelfde. Vanmiddag geen enkel kaartje en nu alleen bij de laatste rit. Gisteren deed alles het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:43

MicroStar_NL

Knowledge is power

Ik kan de kaarten van oude ritten nog wel terugkijken (Android).
Afgelopen dinsdag is een rit niet gelogd, 2e keer tot nu toe, verder geen problemen.

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:31:
Ik weet dat FM automatisch kan starten en stoppen met Android dat heb ik ook zo ingesteld. Maar dat was mijn punt niet en dus is die uitleg overbodig.
Of jouw bedoeling met je opmerking erover was onduidelijk?
Sorry dat ik behulpzaam wilde zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:02
ron65 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:46:
[...]

schaam je ron ! :D

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

hahaha, ja echt.... heel diep... ik heb weer teveel getikt kennelijk. 8)7 8)7 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 02-05-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:31
Ik kreeg daarnet een mailtje van Volvo met de vraag naar feedback omdat ik nu bijna 2 jaar met de XC40 rijd. Maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om aan te geven wat er beter kan, hopelijk doen ze er wat mee. Voornaamste punten die ik vermeldde:

- Meer customisatie centraal scherm (split screen, etc... komt eraan, I know)
- Meer customisatie bestuurdersscherm (bv. muziek weergeven i.p.v. navigatie)
- Terugbrengen ETA-balkje op bestuurdersscherm en deze keer mét aankomstpercentage erbij
- Pushmeldingen in de app voor openstaand dak/raam
- Volvo app voor WearOS

Voor de rest wel aangegeven dat de auto heerlijk rijdt, maar dat de hardware van het infotainment aan een upgrade toe is. Daarnaast nog vermeld dat het rijbereik wat tegenvalt bij mijn model, maar daar valt weinig aan te verbeteren en dat is met de nieuwe modellen met grotere batterij al opgelost.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-07 08:11
Largamelion schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:22:
Ik kreeg daarnet een mailtje van Volvo met de vraag naar feedback omdat ik nu bijna 2 jaar met de XC40 rijd. Maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om aan te geven wat er beter kan, hopelijk doen ze er wat mee. Voornaamste punten die ik vermeldde:

- Meer customisatie centraal scherm (split screen, etc... komt eraan, I know)
- Meer customisatie bestuurdersscherm (bv. muziek weergeven i.p.v. navigatie)
- Terugbrengen ETA-balkje op bestuurdersscherm en deze keer mét aankomstpercentage erbij
- Volvo app voor WearOS

Voor de rest wel aangegeven dat de auto heerlijk rijdt, maar dat de hardware van het infotainment aan een upgrade toe is. Daarnaast nog vermeld dat het rijbereik wat tegenvalt bij mijn model, maar daar valt weinig aan te verbeteren en dat is met de nieuwe modellen met grotere batterij al opgelost.
Dat ETA balkje is voor mij zo'n erge pet peeve. Waarom zou je die in godsnaam weghalen nadat hij gewoon goed werkte!

Een volvo widget met het huidige laadniveau en snelknoppen voor voorverwarmen of koelen zou ook wel tof zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Laatst online: 29-07 13:28
Flitsmeister.

Ikzelf gebruik al vele jaren TomTom Go navigatie, want daarin staan ook alle flitsers en mobiele flitsers en die zie je gewoon in je scherm.

Ook heb ik de optie aangezet dat die niet moet gaan piepen als ik niet te hard rijdt, want daar houd ik niet van.
Ook doet hij trajectcontrole met weergave gemiddelde snelheid.

Echter ziet deze ook nog s alle files in realtime..ook binnen en buiten de bebouwde kom en bijna alle wegopbrekingen.
Ook alle updates zitten natuurlijk bij de prijs

Natuurlijk Android auto Apple CarPlay.

€20 per jaar
Ikzelf als oude klant €13 per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-07 08:11
Ferry34 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:36:
Flitsmeister.

Ikzelf gebruik al vele jaren TomTom Go navigatie, want daarin staan ook alle flitsers en mobiele flitsers en die zie je gewoon in je scherm.

Ook heb ik de optie aangezet dat die niet moet gaan piepen als ik niet te hard rijdt, want daar houd ik niet van.
Ook doet hij trajectcontrole met weergave gemiddelde snelheid.

Echter ziet deze ook nog s alle files in realtime..ook binnen en buiten de bebouwde kom en bijna alle wegopbrekingen.
Ook alle updates zitten natuurlijk bij de prijs

Natuurlijk Android auto Apple CarPlay.

€20 per jaar
Ikzelf als oude klant €13 per jaar
ook AAOS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06:46
Nope, ik gebruikte hem native op de smartphone, liet GM AAOS navigeren, maar in het buitenland is het niet altijd duidelijk wat de snelheidsheidlimiet is, dat doet TomTom Go wel goed. Ook krijg je meldingen van traject controles, heel handig in Italië, miste ik ook in GM AAOS.

Maar FM doet ook nog andere zaken zoals stilstaande voertuigen, wanneer er iets op de weg ligt, aanduiden of de mobiele flitser er nog staat of niet. Allemaal zaken die in België niet goed werken, dus ik heb niks aan FM hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
RigolleM schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:49:
[...]

Nope, ik gebruikte hem native op de smartphone, liet GM AAOS navigeren, maar in het buitenland is het niet altijd duidelijk wat de snelheidsheidlimiet is, dat doet TomTom Go wel goed. Ook krijg je meldingen van traject controles, heel handig in Italië, miste ik ook in GM AAOS.

Maar FM doet ook nog andere zaken zoals stilstaande voertuigen, wanneer er iets op de weg ligt, aanduiden of de mobiele flitser er nog staat of niet. Allemaal zaken die in België niet goed werken, dus ik heb niks aan FM hier.
Ik ben nu ook terug begonnen met Waze open te zetten op m'n smartphone naast GM op AAOS. Gewoon omdat Waze in mijn ervaring de snelheidslimiet het meest juist heeft en die van Volvo zelf totaal onbetrouwbaar is. Als ik dus ergens rijd waar ik normaal niet kom, dan gaat Waze weer aan op de smartphone vanaf nu.

Ik kreeg deze week nog een brief uit Duitsland voor een snelheidsovertreding begin vorige maand, was ook onbewust omdat ik een bord had gemist. Ik merk dat ik totaal niet meer vertrouw op wat de auto toont dus dan lossen we het zo maar op. Best jammer dat GM op AAOS ook niet gewoon permanent de snelheidslimiet toont en dat we daar dus weer een extra app voor nodig hebben. De limiet die je op het bestuurdersdisplay ziet is een combinatie van de verkeersbordherkenning en GM, maar compleet onbetrouwbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Largamelion op 02-05-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Largamelion schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:59:
[...]
Ik ben nu ook terug begonnen met Waze open te zetten op m'n smartphone naast GM op AAOS. Gewoon omdat Waze in mijn ervaring de snelheidslimiet het meest juist heeft en die van Volvo zelf totaal onbetrouwbaar is. Als ik dus ergens rijd waar ik normaal niet kom, dan gaat Waze weer aan op de smartphone vanaf nu.
Het is niet de schuld van Volvo, maar het is de GM data, want ik rij nu niet meer met een Volvo maar wel op GM gebaseerde kaarten en het gedrag is identiek. Op dezelfde punten maakt hij dezelfde fouten.
Ik kreeg deze week nog een brief uit Duitsland voor een snelheidsovertreding begin vorige maand, was ook onbewust omdat ik een bord had gemist. Ik merk dat ik totaal niet meer vertrouw op wat de auto toont dus dan lossen we het zo maar op. Best jammer dat GM op AAOS ook niet gewoon permanent de snelheidslimiet toont en dat we daar dus weer een extra app voor nodig hebben. De limiet die je op het bestuurdersdisplay ziet is een combinatie van de verkeersbordherkenning en GM, maar compleet onbetrouwbaar.
Hier in België kan ik nog makkelijk inspelen hoe het zit qua snelheidslimiet, maar in het buitenland ben ik minder vertrouwd ermee en kies daarom voor TomTom Go, heb die toch gratis want ik ben TestFlight tester voor TT. Ik gebruik TT al meer dan 20 jaar, dus het vertrouwen is groot 8) Nog geen boetes gehad in het buitenland, toch niet voor snelheidsovertredingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Laatst online: 13:19
[...]
De limiet die je op het bestuurdersdisplay ziet is een combinatie van de verkeersbordherkenning en GM, maar compleet onbetrouwbaar.
Ik heb al een paar keer gehad dat de snelheidslimiet daar begon te knipperen, en leek te proberen 2 a 3 borden over elkaar heen te tonen. Deed hij vanmiddag weer. En als einduitkomst een max van 130 op een provinciale weg... Een "V" in PVV is van Volvo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:25
Even een technisch vraagje over het audio systeem.

In mijn MY24 SMER Plus zit het High Performance audiosysteem waar ik op zich best tevreden mee ben.
Hoewel het laag voor het standaard audiosysteem wat in de XC40 Plus zit best aardig klinkt mis ik toch wel het echte fundament in het sublaag. Nu wil het toeval dat ik al een tijdje een mooi klein subwooferkistje met een 10" Polk subwoofer in mijn garage heb liggen samen met een SoundStream versterker. Ik heb dit setje met veel plezier gebruikt in een van mijn vorige auto's en daarna bij mijn laatste auto (voor de XC40) niet meer ingebouwd uit gemakzucht..

Nu ik het best wel zonde vind dat dat setje ongebruikt in de garage staat zou ik deze eigenlijk graag in de XC40 willen hebben. Het subkistje heeft een schuine achterkant en kan prima in de kofferbak rechtsachter de leuning van de achterbank staan. Als ik de ruimte een keer nodig heb kan ik het kistje gemakkelijk loskoppelen en er even uit halen. Mijn vraag is of iemand weet waar je het beste het signaal vandaan kunt halen om de pre-ingang van de versterker van de subwoofer te voeden.

Ik heb begrepen dat de versterker van het High Performance Audiosysteem onder de bijrijdersstoel zit. Ik zie daar inderdaad iets van een kastje zitten wat lijkt op een versterker. Geen idee of dat dezelfde versterker is als gebruikt in de modellen met het HK audiosysteem (waarschijnlijk niet). Maar goed, hopelijk is daar een pre-out voorzien voor een subfoofer? Of anders een speakeruitgang aftappen en die op de HI-input aansluiten van de subwooferversterker.

Iemand tips hieromtrent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
RigolleM schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:19:
[...]

Het is niet de schuld van Volvo, maar het is de GM data, want ik rij nu niet meer met een Volvo maar wel op GM gebaseerde kaarten en het gedrag is identiek. Op dezelfde punten maakt hij dezelfde fouten.
Soms wel degelijk de 'schuld' van Volvo hoor, rij maar eens met Google Maps op je smartphone en dan zie je dat er wel degelijk verschil zit. Mijn inziens overrulet de verkeersbordherkenning van Volvo de snelheidslimiet van GM en als er geen data is of de verkeersbordherkenning het niet meer weet, valt hij terug op wat er in GM staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:01
Tranquility schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:29:
Even een technisch vraagje over het audio systeem.

In mijn MY24 SMER Plus zit het High Performance audiosysteem waar ik op zich best tevreden mee ben.
Hoewel het laag voor het standaard audiosysteem wat in de XC40 Plus zit best aardig klinkt mis ik toch wel het echte fundament in het sublaag. Nu wil het toeval dat ik al een tijdje een mooi klein subwooferkistje met een 10" Polk subwoofer in mijn garage heb liggen samen met een SoundStream versterker. Ik heb dit setje met veel plezier gebruikt in een van mijn vorige auto's en daarna bij mijn laatste auto (voor de XC40) niet meer ingebouwd uit gemakzucht..

Nu ik het best wel zonde vind dat dat setje ongebruikt in de garage staat zou ik deze eigenlijk graag in de XC40 willen hebben. Het subkistje heeft een schuine achterkant en kan prima in de kofferbak rechtsachter de leuning van de achterbank staan. Als ik de ruimte een keer nodig heb kan ik het kistje gemakkelijk loskoppelen en er even uit halen. Mijn vraag is of iemand weet waar je het beste het signaal vandaan kunt halen om de pre-ingang van de versterker van de subwoofer te voeden.

Ik heb begrepen dat de versterker van het High Performance Audiosysteem onder de bijrijdersstoel zit. Ik zie daar inderdaad iets van een kastje zitten wat lijkt op een versterker. Geen idee of dat dezelfde versterker is als gebruikt in de modellen met het HK audiosysteem (waarschijnlijk niet). Maar goed, hopelijk is daar een pre-out voorzien voor een subfoofer? Of anders een speakeruitgang aftappen en die op de HI-input aansluiten van de subwooferversterker.

Iemand tips hieromtrent?
Speaker uitgang aftappen en high ingang is makkelijker. Het is maar de vraag of er een sub uitgang is? Anders is dit wel mooier dat je de deurspeakers ontlast van de bassen en die naar de sub stuurt natuurlijk maar geen idee of het systeem die mogelijkheid en instellingen ook biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Largamelion schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:22:
En dan net als voor de deuren, dat je die melding 5 uur later krijgt... Kreeg er net een binnen, van toen hij op de brug bij de zomerbandenboer stond....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Largamelion schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:29:
[...]
Soms wel degelijk de 'schuld' van Volvo hoor, rij maar eens met Google Maps op je smartphone en dan zie je dat er wel degelijk verschil zit. Mijn inziens overrulet de verkeersbordherkenning van Volvo de snelheidslimiet van GM en als er geen data is of de verkeersbordherkenning het niet meer weet, valt hij terug op wat er in GM staat.
GM op smartphone ziet de borden niet, dus inderdaad worden deze overruled, is in mijn niet-Volvo net hetzelfde.

Wat mij het meeste stoort, bv. een oprit waar je 90 km/u mag en éénmaal je op de autosnelweg bent, blijft 90 km/u staan, terwijl je 120 km/u mag. Dit zou beter moeten... einde afrit = geen bord = max snelheid autosnelweg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:49
Largamelion schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:29:
[...]
Altijd de "schuld" van de bestuurder.

Als je zelf niet meer oplet is wel heel makkelijk om de auto de schuld te geven. Call me old fashioned maar ik kom uit de tijd dat we leerden om alert te zijn op de weg zonder gebruik van hulpmiddelen.

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:52
[...]

Ik ben een beetje ouderwets: ik let gewoon op de borden langs de weg om te zien hoe hard ik mag. Dat is tot nu toe vrij betrouwbaar gebleken 😉. Fm zet ik alleen aan als ik wat meer haast heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Kammika schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:07:
[...]

Ik ben een beetje ouderwets: ik let gewoon op de borden langs de weg om te zien hoe hard ik mag. Dat is tot nu toe vrij betrouwbaar gebleken 😉. Fm zet ik alleen aan als ik wat meer haast heb.
Ik let ook op de borden, maar tijdens lange ritten en zeker met medepassagiers is het wel makkelijk om eens een bord te missen en dan val ik graag terug op de navigatie. Helaas is dat met verkeersbordherkenning in mijn ervaring slechter dan met een betrouwbare app. Van mij mag die herkenning gerust uit en permanent de data uit Waze/Maps. En als de navigatie geen snelheidslimiet kent, liever niets dan een foute limiet.

Net nog de test gedaan met Waze. Toont netjes 50km/u waar je 50km/u mocht en de Volvo pikte 30km/u van een bord uit een zijstraat en gaf dit aan als limiet ... gewoon brak systeem.

Vraag me oprecht af of dat bij nieuwere Volvo's (EX30/EX90) beter is. Met een snellere SoC en een laagje AI moet dat vast beter kunnen.
cdwave schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:29:
[...]

En dan net als voor de deuren, dat je die melding 5 uur later krijgt... Kreeg er net een binnen, van toen hij op de brug bij de zomerbandenboer stond....
Ik krijg die melding altijd netjes 10 min later, werkt perfect. Een mens verschiet ervan hoeveel hij z'n auto vergeet te vergrendelen 😅.

[ Voor 23% gewijzigd door Largamelion op 02-05-2025 18:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

hlip schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:53:
[...]

Altijd de "schuld" van de bestuurder.

Als je zelf niet meer oplet is wel heel makkelijk om de auto de schuld te geven. Call me old fashioned maar ik kom uit de tijd dat we leerden om alert te zijn op de weg zonder gebruik van hulpmiddelen.
Zo oud ben en voel ik me niet, maar zo heb ik het ook geleerd.
Bij twijfel kan je ook even kijken naar andere weggebruikers.
Als je wel heel veel aan het inhalen bent of veel wordt ingehaald klopt er iets niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Kammika schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:07:
[...]

Als je haast hebt dan zet je FM op, m.a.w. dan let je niet meer op de borden? :F

Ik zou je graag 10 plaatsen in België willen tonen waar jij mij vertelt hoe hard je mag. Misschien dat je bij het gokken af en toe het juist gaat hebben, maar je zal het normaal meer fout dan juist hebben.

Ik mijn nabije omgeving weet ik op 2 plaatsen een verkeersbord staan van '90', terwijl je daar maar 70 mag, en zo zijn er in België honderden van die gevallen. Dan lijkt het mij logischer dat je dan ondersteuning krijgt van een hulpsysteem, maar die gaat dat bord ook zien en zal lekker '90' aanduiden.

Alle gekheid op een stokje.. het zijn en blijven hulpsystemen, en je verwacht dat je je daar kunt op vertrouwen, maar dat is in het geval van verkeersbordenherkenning niet zo. Het is een brak systeem zoals @Largamelion al aangaf, en dan moet je uitwijken naar andere opties, omdat ze geen rekening houden met de borden, zoals een native navigatie app op de smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
MicroStar_NL schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:27:
[...]

Zo oud ben en voel ik me niet, maar zo heb ik het ook geleerd.
Bij twijfel kan je ook even kijken naar andere weggebruikers.
Als je wel heel veel aan het inhalen bent of veel wordt ingehaald klopt er iets niet ;)
Oei, op die manier ga je het hier in België ook vaak mis hebben... een zone '50' vlammen ze aan 70 à 80 km/u (in het beste geval) voorbij, omdat ze weten dat ze er nooit staan te flitsen...

Onlangs nog in jullie contreiën gereden op de autosnelweg 100 km/u... en ik ben gestopt met tellen hoeveel 'NL' nummerplaten mij voorbij vlamden... en ja het was rond 11u00, niet na 19u00 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
RigolleM schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:37:
[...]

Als je haast hebt dan zet je FM op, m.a.w. dan let je niet meer op de borden? :F
Dan let ik nog steeds op de borden, maar dan weet ik dat ik te hard rij en heb dus fm aan om de kans te verkleinen dat ik geflitst wordt

Ik rij niet in België, herken gelukkig niet de situaties die jij beschrijft…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Largamelion schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:23:
Net nog de test gedaan met Waze. Toont netjes 50km/u waar je 50km/u mocht en de Volvo pikte 30km/u van een bord uit een zijstraat en gaf dit aan als limiet ... gewoon brak systeem.

Vraag me oprecht af of dat bij nieuwere Volvo's (EX30/EX90) beter is. Met een snellere SoC en een laagje AI moet dat vast beter kunnen.
Het kan nog gekker.
Steevast op de N307 tussen Hoorn en Enkhuizen wisselt de bordenweergave heel snel van 130km/u naar 30- of 50km en dat een paar keer per seconde. Ter plaatse is 100km/u toegestaan (autoweg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
De week zuinig rijden zit erop. 448,3 km van 90 tot 12% = 575 km bereik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1jaM9s59gRrSpLcgP8YNzzwr0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezSYvu7j8oC0xt9BwRYVrUc1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:30
DrBOB101 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:51:
[Afbeelding]
Sjonge, das wel heul zuinig... niet harder gereden dan 70 zeker :)

Ik vandaag zo'n 1200 km gereden vanuit Spanje naar Frankrijk, overal de max. snelheid aangehouden en mijn gemiddelde over 1200 km is 22 kWh/100km 8)

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 40000km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:56
rolfio schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:14:
[...]

Sjonge, das wel heul zuinig... niet harder gereden dan 70 zeker :)

Ik vandaag zo'n 1200 km gereden vanuit Spanje naar Frankrijk, overal de max. snelheid aangehouden en mijn gemiddelde over 1200 km is 22 kWh/100km 8)
Herkenbaar. Gisteren met wat lichte tegenwind uit Denemarken terug. Variërend tussen de 110 en 150 gereden, verbruik uiteindelijk op de bc van 22,6 kWh/100km. Gemiddelde van 97km/u.
Maar jeetje, wat rijdt die auto lekker op snelheid. Stabiel, vlot en vertrouwen gevend. Ook nog ff naar de top doorgetrokken. Wat rijdt de RWD ook makkelijk naar de 180 :)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
[Afbeelding]
Heb jij hem op one pedal staan of auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
peutje schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:49:
One Pedal Drive gebruik ik. De auto-stand vind ik alleen op de snelweg prettig. In de bebouwde kom reageert die te veel op geparkeerde auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Largamelion schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:23:
[...]
Oh, asjeblief geen AI. Als je geen algoritme kunt uitwerken dan gooien we er maar AI tegenaan, bleh.

Al wat nodig is, is betere software. Van de SOC wordt daarvoor bijna niks gevraagd, die is echt de bottleneck niet.

Ik heb zelf een keer een nummerherkenning in software geprogrammeerd, in afwachting van een "echte" implementatie van een extern bedrijf die met een soort AI oplossing kwam die getraind moest worden. Hun versie vrat bakken CPU (en GPU) tijd en zat er regelmatig langs, mijn versie gebruikte maar een paar CPU cycles per frame, want die paste gewoon een algoritme toe met wat eenvoudige berekeningen en een lookup tabel. Na een beetje tunen zat die er nooit meer naast.

De nummerherkenning van de Nissan werkte veel beter, daar kon ik best op vertrouwen als ik niet meer zeker wist of er al een bord was langsgeweest. Die wisselde ook precies op de meter dat je langs het betreffende bord reed. En hij pakte ventwegen enzo ook prima op, op de A2 rond Den Bosch negeerde hij keurig de "100" borden die alleen voor de parallelbaan bedoeld waren.

Gezien de hoeveelheid data opslag die er beschikbaar is, had de Volvo (en eender welk apparaat, zoals je smartphone) best een database kunnen hebben met de locatie van elk verkeersbord in het land en op welke baan die van toepassing is. Daarmee kan hij feilloos weten welk bord voor welk wegdeel geldt, en meteen onderscheid maken tussen tijdelijke en permanente bebording.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:10
peutje schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:49:
[...]

Dat maakt allemaal maar marginaal wat uit, zit ook dik boven de 500 en heb beide standen lekker uit staan. Als je remt regenereer ie ook en het rijdt veel soepeler voor je mede passagiers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:56
[Afbeelding]
Hoe red je dit?
Ik heb net eens mijn best gedaan van Apeldoorn naar Utrecht binnendoor. Airco op stand 1, bereik optimalisatie aan, max 80km/u en optrekken zoveel mogelijk op de cruisecontrol. Kwam op 14,5kWh/100km. Gemiddelde was 56 km/u dus vergelijkbaar met jouw snelheid…

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peutje
Zojuist 200km met 16.6 gehaald, 70% snelweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
caspervc schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:28:
Hoe red je dit?
Ik heb net eens mijn best gedaan van Apeldoorn naar Utrecht binnendoor. Airco op stand 1, bereik optimalisatie aan, max 80km/u en optrekken zoveel mogelijk op de cruisecontrol. Kwam op 14,5kWh/100km. Gemiddelde was 56 km/u dus vergelijkbaar met jouw snelheid…
Fans only redde ik deze week prima. De wollen bekleding houdt de ergste warmte wel weg merk ik.
De auto stond 's nachts binnen, dat scheelde behoorlijk afkoelen van de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
DrBOB101 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:47:
[...]

Fans only redde ik deze week prima.
Only fans?!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
ron65 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:46:
[...]

Daar gaat het niet om beste Ron. Volgens mij weet jij ook wel dat ik FM ook gewoon op de telefoon draai. Niet voor het eerst dat dit terugkomt en ik heb zelfs wel eens fotos geplaatst van hoe ik het opgelost. En hoe jij het hebt, dat heb je ook meerdere keren gepost.

Mijn initiele post ging om wat toevoegingen van de AAOS store en waarbij ik had gehoopt dat FM er ook gebruik van kon maken zodat het netjes op het Volvo scherm getoond kon worden. Ik tagg letterlijk Frank. Met AAOS uitleg.

Dus verder niet verkeerd bedoeld, maar je quote mij dan met een lang verhaal van ach FM op de telefoon dit en dat, maar dat was het punt van de post niet :) . No hard feelings verder.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Scherm gaat automatisch uit als je gaat rijden, toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:15:
[...]

Dus verder niet verkeerd bedoeld, maar je quote mij dan met een lang verhaal van ach FM op de telefoon dit en dat, maar dat was het punt van de post niet :) . No hard feelings verder.
Naja oke, dat was mij gewoon niet duidelijk en ik probeerde behulpzaam te zijn.
Overigens is mij dat van je eerdere posts erover niet bijgebleven, maar ik heb het al maanden té druk met het werk waardoor ik merk dat ik dingen sneller vergeet.

Hebben we kennelijk beiden ons dagje niet helemaal gehad van de week.. ken beuren. My fault 2... Zand erover.

En eigenlijk wilde ik vandaag even wat testen met FM van de iPhone op de auto, eens zien of ik die auto opstart aan de praat kon krijgen (lukt niet tenzij je de app 24/7 op de achtergrond de batterij laat leegvreten, is een IOS dingetje), maar ik trof een multitainment systeem aan dat traag was, ik probeerde vervolgens Youtube voor de gein op te starten, dat lukte maar er kwam niets binnen. Had wel LTE en internet connect.
Probeerde een browser, knalt het hele systeem op zwart beeld.
Pas na uitzetten auto en afsluiten, kwartier later terug, startte het hele systeem drie maal achter elkaar op voor het weer werkte.

Die glitch van de software heb ik heel lang niet meer gehad, maar nu begon het weer.
oftewel: als me dit komende week nog eens gebeurt, plan ik botweg onderhoud in ook al is de wagen er niet aan toe nog, onder het mom van "Multitainment systeem heeft een drooggelopen chip waardoor het systeem vastloopt, graag software verversen" :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

caspervc schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:28:
[...]

Hoe red je dit?
Ik heb gemerkt dat er soms heel veel verschil in verbruik zit op een rit tov een gelijkwaardige rit op een ander moment.
het is maar een onderbuikgevoel, maar als ik op een dag een rit van 70 km maak via een vaste route, buiten is het 17 graden, droog weer, weinig wind, zonnig. De vooruitzichten zijn dat het de komende dagen warmer wordt. Mijn rijstijl als altijd en veel ACC gebruik. verbruik 14,9 op 100km! Gem snelheid 59 kmh
Na de rit ging er weer 16 kWh in de accu tot 90% (waarmee ik ook vertrok)

Exact een week later precies dezelfde rit, zonnig, 17 graden, kortom dezelfde omstandigheden, weinig wind, maar de vooruitzichten zijn voor de komende dagen een daling van temperatuur en buien. Rijstijl zoveel mogelijk identiek aan de rit een week eerder. verbruik 18,7 op 100 km. gem snelheid 60 kmh
Na de rit ging er ook nu weer 16 kWH in de accu tot 90% waarmee ik ook deze keer vertrok.

Mijn onderbuikgevoel is dat ik toch de indruk heb dat die verbruikscijfers ook deels worden voorspeld obv de te verwachten weercondities, met name temperatuur. Want het werkelijke verbruik leek exact hetzelfde: 16 kWh in beide gevallen.

Die meter in het dashboard neemt een loopje met ons, maar er lijkt wel een correlatie met de weersvoorspellingen te zijn. Of die nu via het systeem worden opgehaald op de achtergrond of dat dit vanuit een centrale server naar de autos wordt aangestuurd, geen idee. En misschien zit ik er gewoon flink naast en is dat metertje gewoon labiel geprogrammeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
Ron65 leg eens uit hoe het zit met je verbruik.
Je schrijft 70 km rijden en er ging na afloop 16 kWh in.
Als ik dan reken 16/0.7 dan kom ik uit op een verbruik van 22,85 kWh/100 km.

Je schrijft ook: verbruik 14,9 respectievelijk 18,7 .
Ik neem aan dat je bedoelt te schrijven dat er op de display 14,9 respectievelijk 18,7 vermeld staat.
Daarmee laat je zien dat wat er op de display staat onzin is. Deze onzin probeer je te verklaren met een mogelijke correlatie met de weersvoorspelling (sic)
De meter in het dashboard neemt een loopje met ons, schrijf je.
Met dat laatste ben ik het helemaal eens.

PS
Bij een benzine auto meet je het verbruik toch door het aantal liters dat je tankt terug te rekenen naar een verbruik per 100 km?
Dan is het toch logisch dat je het verbruik van een EV berekent aan de hand van het aantal kWh dat je laadt per 100 km.
Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:10
ron65 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:21:
[...]

En eigenlijk wilde ik vandaag even wat testen met FM van de iPhone op de auto, eens zien of ik die auto opstart aan de praat kon krijgen (lukt niet tenzij je de app 24/7 op de achtergrond de batterij laat leegvreten, is een IOS dingetje), maar ik
Met de Opdrachten app op je iPhone kan je het prima werkend krijgen, zonder batterij vreterij, zelfs op twee manieren: als CarPlay start of je gsm verbinding maakt met Bluetooth, dan start FM. Uitschakelen werkt dan prima via de FM app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 17:26
@tukker999 Het gekke is dat het niet altijd onzin is, het klopt regelmatig toch ook wel vrij aardig.

Onlangs ritje van 315 kilometer gemaakt, 99% accu verbruikt. Volgens de app hebben we minus regeneratie 80,7kWh verbruikt, maar er is maar 67 kWh ingegaan om weer op 100% te komen. Als je daar het laadverlies van 10% vanaf haalt, komen we op verbruik van 19,1kWh/100km. Op het display stond 19,4, dus dat klopt dan vrij aardig. Inclusief laadverlies is het 21,3kWh/100km. Maarja, dat kan de auto nooit voorspellen natuurlijk.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
ron65 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:39:
[...]

Ik heb gemerkt dat er soms heel veel verschil in verbruik zit op een rit tov een gelijkwaardige rit op een ander moment.
het is maar een onderbuikgevoel, maar als ik op een dag een rit van 70 km maak via een vaste route, buiten is het 17 graden, droog weer, weinig wind, zonnig. De vooruitzichten zijn dat het de komende dagen warmer wordt. Mijn rijstijl als altijd en veel ACC gebruik. verbruik 14,9 op 100km! Gem snelheid 59 kmh
Na de rit ging er weer 16 kWh in de accu tot 90% (waarmee ik ook vertrok)

Exact een week later precies dezelfde rit, zonnig, 17 graden, kortom dezelfde omstandigheden, weinig wind, maar de vooruitzichten zijn voor de komende dagen een daling van temperatuur en buien. Rijstijl zoveel mogelijk identiek aan de rit een week eerder. verbruik 18,7 op 100 km. gem snelheid 60 kmh
Na de rit ging er ook nu weer 16 kWH in de accu tot 90% waarmee ik ook deze keer vertrok.

Mijn onderbuikgevoel is dat ik toch de indruk heb dat die verbruikscijfers ook deels worden voorspeld obv de te verwachten weercondities, met name temperatuur. Want het werkelijke verbruik leek exact hetzelfde: 16 kWh in beide gevallen.

Die meter in het dashboard neemt een loopje met ons, maar er lijkt wel een correlatie met de weersvoorspellingen te zijn. Of die nu via het systeem worden opgehaald op de achtergrond of dat dit vanuit een centrale server naar de autos wordt aangestuurd, geen idee. En misschien zit ik er gewoon flink naast en is dat metertje gewoon labiel geprogrammeerd :)
Een enkel ritje hier of daar vergelijken daar krijg je inderdaad onderbuikgevoelens van. De data laat zien dat de boordcomputer prima consistent fout meet (15% te laag bij mij).
Werkelijk verbruik = boordcomputer x 1,15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b41W8gK51cKwl7XH0jvrwabnXQw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PvFllNaEx33W2NkysgSGqx1l.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@DrBOB101 Wat gebruik jij aan verbruikte kWh? Is dat wat je geladen hebt? Want dan is een groot deel van die 15% het normale laadverlies.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
Ophidian schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:12:
Inclusief laadverlies is het 21,3kWh/100km.
Dat is volgens mij het verbruik.
Als je dat weglaat ben je jezelf aan het foppen.

Ik heb ook de indruk dat de weergave op het dashboard erg rekening houdt met het laatste stukje van de rit.
Voorbeeld (afgerond).
Ik rij van Amsterdam naar Twente.
Op de snelweg geeft de display op het dashboard steeds 18 kWh/100 km aan.
Ik rij naar het dorp en kom thuis met 17 kWh/100 km.
Mijn maak je niet wijs dat het gemiddeld verbruik van 18 gedurende 145 km ineens in 5 km zakt van 18 naar 17. Dan zou het verbruik in die laatste 5 km namelijk negatief moeten zijn.
Immers 1,45x18=26,1 en 1,5x17=25,5

[ Voor 52% gewijzigd door tukker999 op 04-05-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
tukker999 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:46:
[...]

Dat is volgens mij het verbruik.
Als je dat weglaat ben je jezelf aan het foppen.
Kan je over discussiëren. Ja ik heb het nodig om bepaalde afstand te halen, maar wordt niet direct door auto zelf verbruikt. Het gaat immers verloren tijdens het laden. Dus om dan over foutieve meting van de auto te praten, klopt niet. Die auto kan het laadverlies niet voorspellen. Zeker niet omdat het laadverlies bij 6A 1F weer veel hoger is dan bij 3F 16A.

Dus ja het hoort erbij, daar ben ik het mee eens. Maar ben het niet eens de auto daar de schuld van te geven. En die gegeven waarde in de auto klopte dus vrij aardig.

[ Voor 4% gewijzigd door Ophidian op 04-05-2025 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Ophidian schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:29:
@DrBOB101 Wat gebruik jij aan verbruikte kWh? Is dat wat je geladen hebt? Want dan is een groot deel van die 15% het normale laadverlies.
De laadpaal inderdaad. Er van uitgaande dat de accu 79 kWh 'bevat' heb ik 5,3% laadverlies om precies te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Ophidian schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:53:
Kan je over discussiëren. Ja ik heb het nodig om bepaalde afstand te halen, maar wordt niet direct door auto zelf verbruikt. Het gaat immers verloren tijdens het laden. Dus om dan over foutieve meting van de auto te praten, klopt niet. Die auto kan het laadverlies niet voorspellen. Zeker niet omdat het laadverlies bij 6A 1F weer veel hoger is dan bij 3F 16A.

Dus ja het hoort erbij, daar ben ik het mee eens. Maar ben het niet eens de auto daar de schuld van te geven. En die gegeven waarde in de auto klopte dus vrij aardig.
Die data hou ik gelukkig ook bij :) Gek genoeg lijkt 6A 3 fase een stuk efficiënter dan de rest. Daar heb ik geen verklaring voor. Doet de omvormer daar iets anders dan bij 8A en hoger? Met solar haal ik gemiddeld 4.7 kW (10.4 A).
Note bij 1-fase en snelladen is dat dat met een andere meter is gemeten dan de 6-16A.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rljlNBYPHY3d1GZ-ifGHUlGznYw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TYUCxgadF3yp8mJqMMOUDpft.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iNTI_VJSDnjZUFaS-oEVJ-BFRI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EmgoHJRkM69O2L8sLrzraqvy.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFMikqy3PweFMueXSexPW3IVDNc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Q9NA2Cp2onm6wfkNlUJzgyLr.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18:54

pvg

Het grootste deel van het laadverlies zit natuurlijk in de auto: de onboard charger, warmteverlies in accu zelf en evt. conditionering (verwarming) van de accu. Het verlies in laadpaal (een relais) en kabel naar auto is te verwaarlozen.
Het is een beetje “makkelijk” van de autofabrikanten om het laadverlies weg te laten (maar ze doen dat allemaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
DrBOB101 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:32:
[...]

Die data hou ik gelukkig ook bij :) Gek genoeg lijkt 6A 3 fase een stuk efficiënter dan de rest. Daar heb ik geen verklaring voor. Doet de omvormer daar iets anders dan bij 8A en hoger? Met solar haal ik gemiddeld 4.7 kW (10.4 A).
Note bij 1-fase en snelladen is dat dat met een andere meter is gemeten dan de 6-16A.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Heb je gecorrigeerd voor de buitentemperatuur? Kan mij zo voorstellen dat de lagere laadsnelheid met name op zonnige dagen is, dus hogere temperatuur, terwijl de 16A 3F in koude temperatuur. (Als ik naar ons eigen laad patroon kijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Ophidian schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:48:
[...]

Heb je gecorrigeerd voor de buitentemperatuur? Kan mij zo voorstellen dat de lagere laadsnelheid met name op zonnige dagen is, dus hogere temperatuur, terwijl de 16A 3F in koude temperatuur. (Als ik naar ons eigen laad patroon kijk).
Uiteraard, alles kan, maar ik zie geen relatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7y_D5420eW1nGXUm7gntR_UPehk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WxereIOHarJaq7NSwo9gkh4f.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
DrBOB101 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:52:
[...]

Uiteraard, alles kan, maar ik zie geen relatie.
[Afbeelding]
Deze gegevens staan niet in je Excel toch? Of kijk ik erover heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Ophidian schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:05:
Deze gegevens staan niet in je Excel toch? Of kijk ik erover heen.
De temperatuur data haal ik uit een bestand waar ik Electra, zonnepanelen, gas en water bijhoudt.
Buitentemperatuur zit wel in Google Sheets. Grafiek temperatuur versus verbruik wel. Deze grafiek temperatuur versus laden echter niet. Omdat ik geen relatie zie.

[ Voor 28% gewijzigd door DrBOB101 op 04-05-2025 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:36
Iemand ervaring met Vredestein Quatrac All Season banden?
Ben bijna aan tweede set banden toe (bijna 75k km met eerste set zomerbanden gereden)

Dealer zei dat AWD's minder banden slijten.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
DrBOB101 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:34:
[...]

De temperatuur data haal ik uit een bestand waar ik Electra, zonnepanelen, gas en water bijhoudt.
Buitentemperatuur zit wel in Google Sheets. Grafiek temperatuur versus verbruik wel. Deze grafiek temperatuur versus laden echter niet. Omdat ik geen relatie zie.
Als je ze zo op 1 groep gooit lijkt er inderdaad geen relatie. Echter het verschil tussen de 6A, 8A en 10A groep is vrij groot. Er moet dus wel iets verschillend zijn in parameters, want het verschil tussen 6A en 8A is niet zo groot als je volgens jouw grafiek zou verwachten. Als je die 2 groepen naast elkaar zet en naar de verschillen kijkt, wat zie je dan? Verschil in ritten, temperatuur, snelheid, etc?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolfio
Nog even wat over dat verbruik van onze auto's. Inmiddels zijn wij weer thuis na onze roadtrip door Frankrijk en Spanje. Is allemaal prima gegaan. Wij mij opviel dat ik, zeker in Frankrijk op de tolweg, de auto een keurig verbruik liet zien van zo'n 22 kWh/100km. En dan heb ik eigenlijk continu 130 gereden, zelfs stukken 135. Dat viel mij alleszins mee. Wat mij verder opviel in Duitsland dat het percentage van de accu gelijk naar beneden kelderde als je zo hard mag als je kan. Daar wordt dus blijkbaar rekening mee gehouden. Na een tijdje trekt dat wel weer bij. Verder weer geweldig genoten van het rijden, vooral het wegtrekken bij de tolpoortjes 8)
Ik vond wel de Pirelli Scorpions All Seasons wel wat gehorig, zeker op het af en toe slechte wegdek. Het laden ging ook prima, wel soms wat gedoe met de minder bekende laadpalen (Zunder, Wenea). Maar veel via Tesla en Ionity geladen en dat gaat prima en er is altijd plek. Denk dat we ongeveer 6000 km hebben gereden :)

O ja, kameraad van me reed dezelfde afstand met een auto op benzine en hij deed over 1200 km zo'n 13 uur, wij ongeveer 14 uur.

Fotootje van het gemiddelde van gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xt2L1GiOjyA89-9Epy3a70eH2Os=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HAPl4rT5AmTjVZ95qoen3tAa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Ophidian schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:01:
[...]

Als je ze zo op 1 groep gooit lijkt er inderdaad geen relatie. Echter het verschil tussen de 6A, 8A en 10A groep is vrij groot. Er moet dus wel iets verschillend zijn in parameters, want het verschil tussen 6A en 8A is niet zo groot als je volgens jouw grafiek zou verwachten. Als je die 2 groepen naast elkaar zet en naar de verschillen kijkt, wat zie je dan? Verschil in ritten, temperatuur, snelheid, etc?
Ook gedaan, komt steeds een wolk aan puntjes uit met R^2 < 0.1. Geen trend uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Waterblok schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:48:
Iemand ervaring met Vredestein Quatrac All Season banden?
Ben bijna aan tweede set banden toe (bijna 75k km met eerste set zomerbanden gereden)

Dealer zei dat AWD's minder banden slijten.
Dat kan wel kloppen. AWD verdeelt de "load" immers over vier wielen.
Over vredestein hoor ik verschillende verhalen. Heb ze ooit eens gehad en die waren zeer luidruchtig. In bandentesten blinken ze ook nooit echt uit.

Voor all seasons zou ik op moment van schrijven voor de Continental AllSeasonContact 2 kiezen. Deze komen erg goed uit de testen en hebben velgrandbescherming (FR aanduiding). Michelin, die ik nu onder mijn XC40 heb, zijn zeker niet slecht, maar ze hebben geen velgrandbescherming en zijn niet zo stil als dat ik normaal van Michelin gewend was.
Ook de Pirelli Scorpion All Season SF2 wordt goed ontvangen. Er zijn versies met- en zonder velgrandbescherming (FSL aanduiding) dus let daar op. Er zijn er zelfs met de VOL aanduiding.

Beide merken zijn in beide breedtematen maten te verkrijgen, dus 235/50 R19 en 235/50 R19 voor en 255/45 R19 en 255/45 R19 achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Tranquility schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:44:
[...]

Dat kan wel kloppen. AWD verdeelt de "load" immers over vier wielen.
Over vredestein hoor ik verschillende verhalen. Heb ze ooit eens gehad en die waren zeer luidruchtig. In bandentesten blinken ze ook nooit echt uit.

Voor all seasons zou ik op moment van schrijven voor de Continental AllSeasonContact 2 kiezen. Deze komen erg goed uit de testen en hebben velgrandbescherming (FR aanduiding). Michelin, die ik nu onder mijn XC40 heb, zijn zeker niet slecht, maar ze hebben geen velgrandbescherming en zijn niet zo stil als dat ik normaal van Michelin gewend was.
Ook de Pirelli Scorpion All Season SF2 wordt goed ontvangen. Er zijn versies met- en zonder velgrandbescherming (FSL aanduiding) dus let daar op. Er zijn er zelfs met de VOL aanduiding.

Beide merken zijn in beide breedtematen maten te verkrijgen, dus 235/50 R19 en 235/50 R19 voor en 255/45 R19 en 255/45 R19 achter
Ik reageer even, omdat ik twijfel of ik er zomerbanden op ga zetten. En die wil ik wel stiller hebben dan mijn huidige Pirelli's...

Zie dat de Continentals een B-codering hebben en luidruchtiger zijn dan de Pirelli's. Pirelli heeft A-codering en zijn 2 db stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Marko72 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:57:
[...]

Met de Opdrachten app op je iPhone kan je het prima werkend krijgen, zonder batterij vreterij, zelfs op twee manieren: als CarPlay start of je gsm verbinding maakt met Bluetooth, dan start FM. Uitschakelen werkt dan prima via de FM app.
Kijk, tips waar je wat aan hebt. Thnx.

Ik heb dat ding pas een kleine 3 maanden, en zit nog altijd teveel te modderen ermee omdat IOS niet oevral logisch aanvoelt.
Ik wil FM opstartend hebben zonder kabel en zonder erbij te hoeven nadenken handelingen te gaan uitvoeren elke rit weer.
De XC40 ondersteunt dat prima, zie ook hoe het met android werkt. Dus moet met IOS ook kunnen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

tukker999 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 01:13:
Ron65 leg eens uit hoe het zit met je verbruik.
Je schrijft 70 km rijden en er ging na afloop 16 kWh in.
Als ik dan reken 16/0.7 dan kom ik uit op een verbruik van 22,85 kWh/100 km.

Je schrijft ook: verbruik 14,9 respectievelijk 18,7 .
Ik neem aan dat je bedoelt te schrijven dat er op de display 14,9 respectievelijk 18,7 vermeld staat.
Daarmee laat je zien dat wat er op de display staat onzin is. Deze onzin probeer je te verklaren met een mogelijke correlatie met de weersvoorspelling (sic)
De meter in het dashboard neemt een loopje met ons, schrijf je.
Met dat laatste ben ik het helemaal eens.

PS
Bij een benzine auto meet je het verbruik toch door het aantal liters dat je tankt terug te rekenen naar een verbruik per 100 km?
Dan is het toch logisch dat je het verbruik van een EV berekent aan de hand van het aantal kWh dat je laadt per 100 km.
Toch?
Het zette mij weer op scherp, ik ga de komende tijd eens bijhouden hoeveel km er is gereden en hoeveel kWh er dan weer geladen wordt.
Maar eens een tabelletje voor opzetten. Dat wordt dan wel incl laadverliezen, want de meter zit voor de laadpaal.

Die 16,8 kWh moet je dus wel zien inclusief laadverliezen, maar ik had dus ook die grote vraagtekens bij alles, want de verschillen zijn erg groot (14,9 versus dik 22 per 100 km)
Het klopt inderdaad ergens compleet niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

rolfio schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:12:

O ja, kameraad van me reed dezelfde afstand met een auto op benzine en hij deed over 1200 km zo'n 13 uur, wij ongeveer 14 uur.
Dat komt aardig overeen met wat ik mensen meerdere keren heb voorgerekend als ze weer eens met opmerkingen kwamen als "ik hoef geen EV, dan ben ik twee weken onderweg naarv mijn vakantieadres in zuid Frankrijk"

Over 1000 km kwam ik theoretisch gezien altijd op 1 a 2 uur.

Is heel simpel, 1000 km = met een gemiddelde snelheid van 85 kmh nog altijd 11:40 uur rijden, ongeacht de brandstof of aandrijfsoort.
Per 2 uur 15 minuten rust, dus 5 pauzes (na elke 2 uur behalve de laatste stint want dan ben je er) is dat 1:15 uur met een ICE, tel er 5 minuten voor tanken bij = 1:20 uur. Totaal 13 uur.

Met een EV elke 2 uur gedurende 25 minuten snelladen, kom je op 2:05 uur, totaal 13:45 uur

Weten ze vaak geen antwoord op >:)

Leuk om te zien dat het aardig klopt, al heb jij het over 1200 ipv 1000 km, dus je gemiddelde lag wat hoger. Blijft de berekening voor laad of tank/rust pauzes hetzelfde mee

[ Voor 8% gewijzigd door ron65 op 04-05-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
tukker999 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:46:
Ik heb ook de indruk dat de weergave op het dashboard erg rekening houdt met het laatste stukje van de rit.
[..]
Dan zou het verbruik in die laatste 5 km namelijk negatief moeten zijn.
Volgens mij geeft het dashboard alleen de laatste 50 (ofzo) kilometer weer, en niet de hele rit (die zie je als je op het "o" knopje drukt)

En als je van de snelweg afgaat wordt het gebruik inderdaad even negatief - een groot deel van de energie die je in de snelheid van de auto hebt gestopt krijg je weer terug (Ik kom uit op 1,5 MJ aan kinetische energie als je van 100 naar 0 gaat: 0,5 * 2100 * (100/3.6)^2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:48:
[...]

Met een EV elke 2 uur gedurende 25 minuten snelladen, kom je op 2:05 uur, totaal 13:45 uur
Zo generiek kun je dit niet stellen. Ik heb (door met de betaalde versie van ABRP) what if analyses vastgesteld dat je de maximumsnelheid (inclusief laadstops) haalt als je ongeveer 130kph rijdt.

Daarboven beginnen hebben hogere snelheden geen zin, omdat je bijlaadttijd meer gaat toenemen, dan dat je snelwegtijd afneemt door de hogere snelheid.

Als je dus vergelijkt met iemand die ook 130 rijdt en regelmatig stops doet, is het verschil ook inderdaad vrij klein.

Daarentegen: ga je vergelijken met een benzinehouder die met 160kph over de autobahn blaast met enkel pauzes om te tanken, dan krijg je echt wel grotere verschillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
Kammika schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:10:
[...]

Zo generiek kun je dit niet stellen. Ik heb (door met de betaalde versie van ABRP) what if analyses vastgesteld dat je de maximumsnelheid (inclusief laadstops) haalt als je ongeveer 130kph rijdt.

Daarboven beginnen hebben hogere snelheden geen zin, omdat je bijlaadttijd meer gaat toenemen, dan dat je snelwegtijd afneemt door de hogere snelheid.

Als je dus vergelijkt met iemand die ook 130 rijdt en regelmatig stops doet, is het verschil ook inderdaad vrij klein.

Daarentegen: ga je vergelijken met een benzinehouder die met 160kph over de autobahn blaast met enkel pauzes om te tanken, dan krijg je echt wel grotere verschillen
Probleem is dat met 160kmh je gemiddelde vaak nog steeds maar rond de 110 ligt, het zijn soms in DLD nog korte stukken maar waar je onbeperkt mag, en vaak door drukte niet kan. Afgelopen wintersport ook terug met 125kmh en bak op het dag, zus zelfde maar hybride. Waren na 950km 1u eerder thuis, met dat verschil dat wij al hadden gegeten (tijdens laden). Kortom met ev maakt het echt niet zo veel meer uit, en dat blazen op de snelweg kan door drukte gewoon vrijwel nergens meer (los dat een brandstof auto dan ook ruim 2 keer meer gebruikt dan bij 100, maar dat wordt voor het gemak vergeten). Overigens heb ik het laten rekenen met abrp naar de wintersport, met de optie bak op het dak en hij was onzuiniger dan de praktijk wat resulteerde in korter/minder vaak aan de lader. Het viel mij iig alles mee, zeker op de terugweg, na 320km van 100->10% met rond de 125kmh gereden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMeI_ydxEiv37o-tbOUerhg5G8Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8Y4RV394Mnb5R70kMjSULcvX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpYHPVvwFplSMfczlQBcCIFA6PA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KchgGMVjwkFmdhGCDsIWI8uk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door peutje op 04-05-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
cdwave schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:56:
Volgens mij geeft het dashboard alleen de laatste 50 (ofzo) kilometer weer, en niet de hele rit (die zie je als je op het "o" knopje drukt)
Nope, de rit. Die wordt na 4 uur stilstand van de auto gereset. RTFM.

[ Voor 19% gewijzigd door DrBOB101 op 04-05-2025 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101

Ik rij graag 125 km/h op de teller voor erg lange ritten.

Laten we een extreem geval nemen en een verbruik van 400 Wh/km rekenen. We laden van 10-80%. Dan ligt de gemiddelde laadsnelheid: MY20-23 78 kWh: 261 km/h; MY24-nu 82 kWh: 338 km/h.
Praktisch gezien is een gemiddelde snelheid boven 100 km/h al een uitdaging. Maar theoretisch zou sneller rijden wel degelijk lonen. Maar stel...dan ziet dat er zo uit (uitgerekend met m'n 1000 km tooltje):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJJkV3jmQn5i8LvrX0vwGBQKxo4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wnULxVZrhmH1Sktjk4S0Cttm.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hyhW9qUmE-SjZyCP37JQy-a1hnQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Mm1YhE12zoWmaWSaaZ0mzvNY.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDA1OyBMwhE-cQQm22M3BGGAAYg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GwzNarddCpRoU8eds1I1ds5V.png?f=fotoalbum_tile
Fun fact, als je sneller rijdt heb je steeds meer pauze :)
Fun fact 2: als je 50-60 km/h rijdt hoef je maar 1x te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
rolfio schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:08:
Ik reageer even, omdat ik twijfel of ik er zomerbanden op ga zetten. En die wil ik wel stiller hebben dan mijn huidige Pirelli's...

Zie dat de Continentals een B-codering hebben en luidruchtiger zijn dan de Pirelli's. Pirelli heeft A-codering en zijn 2 db stiller.
Die geluidscoderingen zeggen naar mijn mening niet zo veel. Dat hangt erg van de auto af.
Ik heb op mijn vorige auto Bridgestone LM005 winterbanden gehad die destijds als beste uit de testen kwamen en die ook qua geluid heel goed scoorden. Nou dat heb ik geweten. Ik heb nog nooit zulke herriemakers onder mijn auto gehad. Het was net alsof alle wiellagers kapot waren, wat natuurlijk niet zo was, want toen de Michelins er weer onder gingen verdween het geluid als sneeuw voor de zon.

De huidige Michelin CrossClimate 2 zouden volgens veel testen ook stil moeten zijn maar dat vind ik tegenvallen. Daarom vind ik vooral ervaringen van gebruikers hier belangrijk.
Maar je huidige Pirelli Scorpions zijn dus luidruchtig? En zijn dat de banden in mijn links?

[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 05-05-2025 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
DrBOB101 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:33:
[...]
Laten we een extreem geval nemen en een verbruik van 400 Wh/km rekenen. We laden van 10-80%. Dan ligt de gemiddelde laadsnelheid: MY20-23 78 kWh: 261 km/h; MY24-nu 82 kWh: 338 km/h.
Praktisch gezien is een gemiddelde snelheid boven 100 km/h al een uitdaging. Maar theoretisch zou sneller rijden wel degelijk lonen.
Wat ik nog weet uit de Tesla tijd (*) is dat je voor de snelste tijd ook moest vertrekken zodra de laadsnelheid significant begon te zakken. Dus niet doorladen tot 80%, maar al ergens bij 60% ophouden en dan doorblazen naar de volgende stop.

(*) De tijd dat eigenlijk alleen Tesla snellader mogelijkheden had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
[...]
Jup, op zondagnacht naar Hannover dat lukte mij wel in 3 uur, lekker met 200+ over de vrijwel verlaten Duitse A2 blazen. (Jong en je wilt wat enzo). De baas met de dikke Tesla deed er bijna vijf uur over. Dit soort vergelijkingen ga je niet winnen, met een EV duurt de rit gewoon langer.

Dit soort ritjes komt niet zo vaak voor. Dan kies ik toch voor de auto die voor die andere 300 ritjes het meest geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
rolfio schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:08:
[...]

Als het je om het geluid te doen is, dan zou ik toch zomerbanden kiezen. Ik heb er zelf Continental EcoContact onder zitten en die zijn heerlijk stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Tranquility schreef op maandag 5 mei 2025 @ 00:12:
[...]

Die geluidscoderingen zeggen naar mijn mening niet zo veel. Dat hangt erg van de auto af.
Ik heb op mijn vorige auto Bridgestone LM005 winterbanden gehad die destijds als beste uit de testen kwamen en die ook qua geluid heel goed scoorden. Nou dat heb ik geweten. Ik heb nog nooit zulke herriemakers onder mijn auto gehad. Het was net alsof alle wiellagers kapot waren, wat natuurlijk niet zo was, want toen de Michelins er weer onder gingen verdween het geluid als sneeuw voor de zon.

De huidige Michelin CrossClimate 2 zouden volgens veel testen ook stil moeten zijn maar dat vind ik tegenvallen. Daarom vind ik vooral ervaringen van gebruikers hier belangrijk.
Maar je huidige Pirelli Scorpions zijn dus luidruchtig? En zijn dat de banden in mijn links?
Laat ik het zo zeggen, deze banden kunnen best stil zijn, maar ook best wel veel herrie geven. Afhankelijk van het asfalt waar je op rijdt. Dit zijn overigens de Pirelli All Seasons zoals Volvo die af fabriek erop heeft gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yutp91Ftn5jc3TTnYXMPLo29J90=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FP3AyJGSeHFr2anc6VvJkq5z.png?f=user_large

Kunnen we dan stellen dat zomerbanden altijd stiller zijn dan all seasons? Ik neig naar weer een winterset en zomerset namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Venomer schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:13:
[...]

Als het je om het geluid te doen is, dan zou ik toch zomerbanden kiezen. Ik heb er zelf Continental EcoContact onder zitten en die zijn heerlijk stil.
En die banden maken 2 db meer geluid dan de mijne, ik vind het maar lastig :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
DrBOB101 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:33:
[...]

Ik rij graag 125 km/h op de teller voor erg lange ritten.

Praktisch gezien is een gemiddelde snelheid boven 100 km/h al een uitdaging. Maar theoretisch zou sneller rijden wel degelijk lonen. Maar stel...dan ziet dat er zo uit (uitgerekend met m'n 1000 km tooltje):
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Fun fact, als je sneller rijdt heb je steeds meer pauze :)
Fun fact 2: als je 50-60 km/h rijdt hoef je maar 1x te laden.
Wat een grappig tooltje zeg! Maar om idd 100 gemiddeld te rijden moet je wel harder rijden. Ik zag op de tolweg met 130 op de teller pas na een paar uur een gemiddelde van 115 of zo. Wat overigens al weer vrij snel daalt als het drukker wordt, of als je een stuk 80 moet ivm wegwerkzaamheden of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
cdwave schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:46:
[...]

Jup, op zondagnacht naar Hannover dat lukte mij wel in 3 uur, lekker met 200+ over de vrijwel verlaten Duitse A2 blazen. (Jong en je wilt wat enzo). De baas met de dikke Tesla deed er bijna vijf uur over. Dit soort vergelijkingen ga je niet winnen, met een EV duurt de rit gewoon langer.

Dit soort ritjes komt niet zo vaak voor. Dan kies ik toch voor de auto die voor die andere 300 ritjes het meest geschikt is.
Dat klopt hoor. Ik vind ook we relaxed met zoveel stops, maar als je echt snel wilt, kun je met benzine auto echt wel veel tijd winnen tov rijden met ev…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
Btw iOS app is geüpdatet naar 5.55. Ondersteunt nu honk & flash commando’s!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvoK
  • Laatst online: 07:39
De theorie over het EV rijden en er niet heel veel langer over doen is heel mooi en ik vind het top om te lezen dat het voor sommigen praktijk is. Mijn ervaring met een aantal wintersport ritten van 1000km naar Frankrijk is gewoon echt niet zo positief. Wij waren gewend niet perse hard te rijden, maar wel stevige stukken en een langere stop alleen te doen indien nodig voor tanken, eten of toiletbezoek. Daarmee waren we vaak ongeveer 10 uur onderweg en soms sneller. Nu heb ik er al eens 16 uur over gedaan, 14 uur en ben ik heel blij als het onder de 13 uur kan. Ik moet gewoon vaak (6/7 keer) laden en op piekdagen kun je gewoon pech hebben met drukke laadplaatsen.
Mijn laatste rit was met een Tesla model y van een collega en toen ging het al beter, maar mijn XC40 my23 is echt geen zuinigheidswonder. Na de 5e keer laden ben ik het gewoon zat en wil ik er onderhand zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Laatst online: 19:02
YvoK schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:23:
De theorie over het EV rijden en er niet heel veel langer over doen is heel mooi en ik vind het top om te lezen dat het voor sommigen praktijk is. Mijn ervaring met een aantal wintersport ritten van 1000km naar Frankrijk is gewoon echt niet zo positief. Wij waren gewend niet perse hard te rijden, maar wel stevige stukken en een langere stop alleen te doen indien nodig voor tanken, eten of toiletbezoek. Daarmee waren we vaak ongeveer 10 uur onderweg en soms sneller. Nu heb ik er al eens 16 uur over gedaan, 14 uur en ben ik heel blij als het onder de 13 uur kan. Ik moet gewoon vaak (6/7 keer) laden en op piekdagen kun je gewoon pech hebben met drukke laadplaatsen.
Mijn laatste rit was met een Tesla model y van een collega en toen ging het al beter, maar mijn XC40 my23 is echt geen zuinigheidswonder. Na de 5e keer laden ben ik het gewoon zat en wil ik er onderhand zijn.
Ja het is heel erg afhankelijk van je persoonlijke situatie. Ik vind het heerlijk ff te stoppen en met mn zoon te voetballen, iets te drinken, plassen en bijv een stukje film met hem te kijken. Ik heb er nul moeite mee.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peutje
Los van dat het eigenlijk geen gek idee is om na 2-3u even de benen te strekken en een bakkie te doen. Onze 24u ratrace om elke minuut 'zinvol' bezig te zijn dwingt je met een ev om even wat extra rust te pakken. Ook richting vakantie oord lijkt het soms een race wie het eerste is, ik heb alleen in het verleden daar nog nooit een prijs mee gewonnen.
Eigenlijk zelfde als met een caravan, je mag niet harder dan 90kmh en dat is eigenlijk best relaxed.
Kortom het dwingt je naar wat extra pauze waarmee je vermoedelijk eind van de rit er toch weer wat fitter uitkomt. En juist met caravan erachter, vakantie begint bij mij als je thuis wegrijdt en is er niet alleen op de bestemming. Sterker nog, als je een keer richting Scandinavië zou gaan met caravan dan is het daar een redelijk trekkend bestaan, en heb je dus per definitie nooit 'pas vakantie als je er bent'. En ach zonder hut, je kunt een wintersport ook best in 2 delen hakken, nachtje ergens onderweg is ook heerlijk.

[ Voor 26% gewijzigd door peutje op 05-05-2025 14:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kammika
peutje schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:17:
Los van dat het eigenlijk geen gek idee is om na 2-3u even de benen te strekken en een bakkie te doen. Onze 24u ratrace om elke minuut 'zinvol' bezig te zijn dwingt je met een ev om even wat extra rust te pakken. Ook richting vakantie oord lijkt het soms een race wie het eerste is, ik heb alleen in het verleden daar nog nooit een prijs mee gewonnen.
Eigenlijk zelfde als met een caravan, je mag niet harder dan 90kmh en dat is eigenlijk best relaxed.
Kortom het dwingt je naar wat extra pauze waarmee je vermoedelijk eind van de rit er toch weer wat fitter uitkomt. En juist met caravan erachter, vakantie begint bij mij als je thuis wegrijdt en is er niet alleen op de bestemming. Sterker nog, als je een keer richting Scandinavië zou gaan met caravan dan is het daar een redelijk trekkend bestaan, en heb je dus per definitie nooit 'pas vakantie als je er bent'. En ach zonder hut, je kunt een wintersport ook best in 2 delen hakken, nachtje ergens onderweg is ook heerlijk.
Kijk… als je het prima vindt om rustiger aan te doen is zo’n ev idd heel relaxed en prima te doen op lange afstanden. Maar hierboven wordt de stelling genomen dat je in de praktijk niet veel sneller kan met een ice, omdat je er even lang over doet. Dat is echt niet het geval. Die ev dwingt je tot die rustiger reis als je die andere rijstijl op vakantie gewend was.

Die van dat je max 3 uur achter stuur moet zitten is waar, maar mijn vrouw en ik hebben beiden een rijbewijs. Met dieseltje kon ik gewoon 6 uur over de autobahn tuffen op 140 zonder te tanken. Halverwege deden we dan rijderswissel dus er zat nog steeds altijd een uitgerust persoon achter het stuur. En zo kwamen we dan met 1 serieuze stop (waar we dan ook tankten, lunchen, etc…) over naar Oostenrijk. Dat ging echt wel een stuk sneller als met de 5 laadstops die ik nu moet doen

En ja dit is me idd best goed bevallen, want je komt wel uitgeruster op bestemming aan.

Maar dat je met een ice niet sneller dan ev kan op lange ritten is een broodje aap verhaal, verzonnen door rijders van een ev die de negatieve eigenschappen van hun ev verheerlijken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
Dat laatste klopt helemaal, je bent met een ev net wat langer onderweg, en zeker niet sneller dan een brandstof auto. De verschillen worden wel steeds kleiner afh hoe zuinig je ev is, welke range en laadsnelheid. De ex of xc40 is inderdaad ook geen zuinigheid wonder hoewel mijn 320km in 1 rit echt niet tegenviel eigenlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door peutje op 05-05-2025 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Ik heb er ook totaal geen probleem meer mee zolang het laden vlot gaat, dus geen laadfile of andere issues en dat komt gelukkig zelden voor. Door mijn zittende job heb ik sinds enkele jaren veel nekklachten en meestal kijk ik dus na 2u rijden echt uit naar die laadstop zodat ik even wat kan bewegen en mijn nek wat kan ontspannen. Meer dan 10u rijden op een dag doe ik ook niet meer want zo lang stilzitten kan ik fysiek simpelweg niet meer aan.

Maar idd, dat is iets persoonlijks en met een ICE ben je er sowieso sneller indien gewenst. Vroeger reed ik ook 1000km naar Oostenrijk met 1 stop maar toen kwam ik wel geradbraakt aan. In maart nog teruggekeerd met de XC40 op 11,5u voor een kleine 1000km, 6 korte stops in totaal maar eigenlijk geen probleem voor mij of m'n medereizigers. Redelijk ontspannen thuisgekomen al heb ik altijd wat last aan de nek na zo'n lange rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:49
Kammika schreef op maandag 5 mei 2025 @ 14:49:
[...]

Kijk… als je het prima vindt om rustiger aan te doen is zo’n ev idd heel relaxed en prima te doen op lange afstanden. Maar hierboven wordt de stelling genomen dat je in de praktijk niet veel sneller kan met een ice, omdat je er even lang over doet. Dat is echt niet het geval. Die ev dwingt je tot die rustiger reis als je die andere rijstijl op vakantie gewend was.

Die van dat je max 3 uur achter stuur moet zitten is waar, maar mijn vrouw en ik hebben beiden een rijbewijs. Met dieseltje kon ik gewoon 6 uur over de autobahn tuffen op 140 zonder te tanken. Halverwege deden we dan rijderswissel dus er zat nog steeds altijd een uitgerust persoon achter het stuur. En zo kwamen we dan met 1 serieuze stop (waar we dan ook tankten, lunchen, etc…) over naar Oostenrijk. Dat ging echt wel een stuk sneller als met de 5 laadstops die ik nu moet doen

En ja dit is me idd best goed bevallen, want je komt wel uitgeruster op bestemming aan.

Maar dat je met een ice niet sneller dan ev kan op lange ritten is een broodje aap verhaal, verzonnen door rijders van een ev die de negatieve eigenschappen van hun ev verheerlijken…
Ik heb 4 jaar EV gereden en nu alweer een tijdje Hybride. En hoewel ik EV heel prettg vind, merk ik dat het toch ook heel relaxed is om nu niet meer met één oog op de resterende range te hoeven letten en bij twijfel ‘zuinig te gaan zitten doen’.
Nog steeds rij ik de meeste kilometers elektrisch met de XC60 (en dat zijn de fijnte kilometers) maar ook zijn er regelmatig ritten van 500-600 km en daar kan ik er (zonder tanken) gemakkelijk 2 van doen

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:11
Kammika schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:50:
Btw iOS app is geüpdatet naar 5.55. Ondersteunt nu honk & flash commando’s!
Fijn, kan ik de kat van de buren vanop afstand doen verschieten.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.6.4) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.7.3)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

nujtrug schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:05:
[...]

Fijn, kan ik de kat van de buren vanop afstand doen verschieten.
Of een collega >:)
Heb er eentje laten schrikken toen die bij m'n Volvo naar binnen zat te gluren.
En daarna zo van, deed jij dat!?
Ik...? Nee, dat zal het alarm wel geweest zijn _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdwave
Kammika schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:43:
[...]
Dat klopt hoor. Ik vind ook we relaxed met zoveel stops, maar als je echt snel wilt, kun je met benzine auto echt wel veel tijd winnen tov rijden met ev…
Och, de tijdwinst boeit me niet zo. In ons jaarlijkse ritje naar 't Zwarte Woud zat met de ICE al jaren een stop halverwege met wat eten enzo. Meestal een half uur tot drie kwartier. De auto had die stop niet nodig.

Ik maak me meer druk over het aanbod van Gulashsuppe en Apfelstrudel, ik stop wel liever bij zo'n Autohof met een knus restaurant waar je lekker kunt eten tegen een redelijke prijs dan zo'n benzinedamphok naast de snelweg waar je kleffe hap uit de vitrine op je schuiftray moet zetten en ze 4 euro voor een beker slappe koffie vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
cdwave schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:34:
[...]

Och, de tijdwinst boeit me niet zo. In ons jaarlijkse ritje naar 't Zwarte Woud zat met de ICE al jaren een stop halverwege met wat eten enzo. Meestal een half uur tot drie kwartier. De auto had die stop niet nodig.

Ik maak me meer druk over het aanbod van Gulashsuppe en Apfelstrudel, ik stop wel liever bij zo'n Autohof met een knus restaurant waar je lekker kunt eten tegen een redelijke prijs dan zo'n benzinedamphok naast de snelweg waar je kleffe hap uit de vitrine op je schuiftray moet zetten en ze 4 euro voor een beker slappe koffie vragen.
Mee eens.

Bij zo’n Autohof heb je tegenwoordig heel veel laadpalen. Meer dan bij een standaard Rastplatz. Dat is tenminste mijn ervaring van de wintersport afgelopen februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Toch op het topic van lange ritten...

Met nog 17% en 50km te gaan kwam het display met opties voor snelladen. Veel te vroeg, en de locaties waar hij mee kwam sloegen echt helemaal nergens op (ver uit de route, of zelfs terug).

Volgens het display ging ik met 2% thuis aankomen, dus er was geen echte noodzaak. Maar in het kader van vakantievoorbereiding was dit wel een leuke gelegenheid. Dus probeer ik Google te laten zoeken naar laadpunten. Tot mijn verbazing kwam die met "niks". Nou ja, met nog geen 30km te gaan ben ik op bekend terrein, ik wou eigenlijk weten of er een plaatsje vrij was bij fastned op nog geen minuut verderop direct langs de snelweg (en die is er al jaren). Dus toch maar even gestopt en laden ging prima (met 135kW, max voor dit model C40).

Maar raar... Wat moet je doen om de auto wel snelladers te laten vinden?
Pagina: 1 ... 314 ... 329 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"