caspervc schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:28:
[...]
Hoe red je dit?
Ik heb net eens mijn best gedaan van Apeldoorn naar Utrecht binnendoor. Airco op stand 1, bereik optimalisatie aan, max 80km/u en optrekken zoveel mogelijk op de cruisecontrol. Kwam op 14,5kWh/100km. Gemiddelde was 56 km/u dus vergelijkbaar met jouw snelheid…
Ik heb gemerkt dat er soms heel veel verschil in verbruik zit op een rit tov een gelijkwaardige rit op een ander moment.
het is maar een onderbuikgevoel, maar als ik op een dag een rit van 70 km maak via een vaste route, buiten is het 17 graden, droog weer, weinig wind, zonnig. De vooruitzichten zijn dat het de komende dagen warmer wordt. Mijn rijstijl als altijd en veel ACC gebruik. verbruik 14,9 op 100km! Gem snelheid 59 kmh
Na de rit ging er weer 16 kWh in de accu tot 90% (waarmee ik ook vertrok)
Exact een week later precies dezelfde rit, zonnig, 17 graden, kortom dezelfde omstandigheden, weinig wind, maar de vooruitzichten zijn voor de komende dagen een daling van temperatuur en buien. Rijstijl zoveel mogelijk identiek aan de rit een week eerder. verbruik 18,7 op 100 km. gem snelheid 60 kmh
Na de rit ging er ook nu weer 16 kWH in de accu tot 90% waarmee ik ook deze keer vertrok.
Mijn onderbuikgevoel is dat ik toch de indruk heb dat die verbruikscijfers ook deels worden voorspeld obv de te verwachten weercondities, met name temperatuur. Want het werkelijke verbruik leek exact hetzelfde: 16 kWh in beide gevallen.
Die meter in het dashboard neemt een loopje met ons, maar er lijkt wel een correlatie met de weersvoorspellingen te zijn. Of die nu via het systeem worden opgehaald op de achtergrond of dat dit vanuit een centrale server naar de autos wordt aangestuurd, geen idee. En misschien zit ik er gewoon flink naast en is dat metertje gewoon labiel geprogrammeerd