• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:18:
[...]

Er zijn er nochtans een paar die hiermee rijden zoals @Largamelion en @ron65, ik had de keuze een stockwagen onmiddellijk leverbaar maar in Ultimate uitvoering of 9 maanden wachten op een Core maar dan met ER, keuze was snel gemaakt en ben er nu toch al vanaf :+

Het ergste vond ik dat ik geen laadpaal kreeg door de discussie werkgever en LM, dus als ik met verlof was, hing de wagen meer aan de laadpaal 750m hier verderop, dan dat hij hier op de oprit stond 8)
Als je over de FWD versie in relatie tot verbruik praat, in de winter drama. gemiddeld 23 op 100 km en vaak maar 200 km effectief in de accu (dus buiten de 0-10% en 90-100% om)
Als ik dan met 100% wegga en 200 km verderop aankom is er 16% over. bij temperaturen rond het vriespunt dus.

Daartegen, nu met de all seasons er weer onder (winterbanden er weer af) en de laatste twee weken mooi weer gehad hebbende, is het ineens weer bij laden tot 100% dat er 360 km als radius staat. Dan kom ik na 200 km ineens met nog 35-40% in de accu aan.
Het is dus sterk wisselend.

En ja, hier speelt het rechtervoetje ook mee uiteraard, maar ik hou zoveel mogelijk 100 op de ACC aan en dan zie je de range soms zelfs nog wat oplopen tijdens de rit.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:36
ron65 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 23:47:
[...]

ik heb helaas all seasons in de zomer. en ik heb er zelf helaas weinig over te zeggen waar de LM dit snoeihard bepaalt obv de afspraken met de werkgever, die niet gehinderd door enige kennis van zaken maar wat op papier gezet heeft.
Ik vermoed dat het verwijt dat de werkgever niet gehinderd wordt door enige kennis van zaken wat kort door de bocht is.
Ik vermoed ook dat het kiezen voor all season banden een simpele rekenkundige keuze is.
All season banden alle seizoenen gebruiken is goedkoper dan 2 maal per jaar een bandenwissel met bijkomende kosten van opslag en mogelijk extra balanceren.

22,29 kWh/100km

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

tukker999 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 00:08:
[...]

Ik vermoed dat het verwijt dat de werkgever niet gehinderd wordt door enige kennis van zaken wat kort door de bocht is.
Ik vermoed ook dat het kiezen voor all season banden een simpele rekenkundige keuze is.
All season banden alle seizoenen gebruiken is goedkoper dan 2 maal per jaar een bandenwissel met bijkomende kosten van opslag en mogelijk extra balanceren.
eens!

maar waarom ben ik dan verplicht tot bandenwissel elk half jaar? En dat komt wel degelijk van de werkgever, staat in de leasevoorwaarden.

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19:29
peutje schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:37:
[...]

Ook niet helemaal op verkijken, warme accu vooral na snelweg gebruik geeft vaak een afwijkend percentage, morgen vroeg nog eens kijken als ie afgekoeld is of het nog steeds 30% verbruik was.
Met deze temperaturen valt dat verlies wel mee. Er was maar 1% verdwenen de volgende ochtend.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:39
Kammika schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:10:
[...]

De p8 en de p6 hebben ongeveer dezelfde range. De p8 heeft weliswaar grotere accu maar ook hoger verbruik.

Er zijn goede redenen om de een (p8 heeft meer vermogen, koppel en grip) of de ander (de p6 is goedkoper en zuiniger), maar range is vrijwel gelijk op die 2
Ongeveer in wiskunde bestaat niet, die grotere accu zorgt er wel voor dat de P8 een iets betere range heeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvGLNql5hMajpsNxx87BHxfpM74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q1INrHkWzq5WnLfTnIuFqQRb.png?f=fotoalbum_large

Dat kan er voor zorgen bij sommigen dat dit net voldoende of net niet voldoende is.
Ik wou gewoon @gastje01 informeren dat als je 's winters in slechte condities de 200km niet zult halen met een 'P6' MY22. Kantekening: ik heb het over België en daar mag je 120 km/u en niet zoals in NL 100 km/u, dat maakt ook een groot verschil in verbruik. Ik haal Limburg/Ardennen niet in 1 stint vertrekkende van Oost-Vlaanderen en dat vOnd IK te weinig!

En nog iets P6 heeft eigenlijk officieel nooit bestaan in België (wellicht ook in NL), de eerste prijslijsten met een single motor noemde de wagen al Recharge Pure Electric en de P8 werd toen al gedoopt naar Twin Electric:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_V-bcqxcHGpuPRwqAtWdGvY0Z4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xhNm8k3qQgTghfe1cr2iQ4ZW.png?f=fotoalbum_large

Ik weet nog toen de 'P6' werd gelanceerd dat dit zijn produktienaam was, en dat de YT'kanalen dit lekker overnamen, maar zo werd hij nooit op de markt gezet, toch niet in BE.

De prijslijsten van alle modellen kan je hier downloaden.

En om alles echt duidelijk te maken, ik vergeleek een 'P6' (typt gemakkelijker) Core met een 'P8 First edition'. Deze wagen is veel interessanter en vindt je toch regelmatig op de 2dehands sites.

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02-11 10:25
coromandel schreef op donderdag 24 april 2025 @ 23:10:
Vandaag moest ik de batterij vervangen van mijn sleutel, en heb hierbij (door slecht gereedschap) het batterijklepje deels ontwricht.

Weet iemand waar je deze online kan bestellen?
Het gaat om een transpondersleutel (MY24).
Wat een onding is dat hè? Geen enkel muntje of schroevendraaier paste goed bij mij, heb hem toevallig deze week ook goed toegetakeld. Zou gewoon even bij de dealer langsrijden, bij mij hadden ze die daar gewoon liggen. Gebeurt vaker blijkbaar. En gebruik alsjeblieft een batterij van een goed merk, zoals Volvo ook aanraadt, want ik heb binnen een week tijd twee keer batterijen vervangen die uit zo’n multipack van de drogisterij kwamen. Toen de batterij vanochtend weer leeg was ben ik even langs de dealer gereden (dacht mogelijk dat de sleutel een storing had en bleef zenden of zo) maar daar zeiden ze toch echt dat het aan de batterij ligt. Ze hebben er daar meteen een goede Varta batterij ingezet, ben benieuwd.

• Sibelius
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-09 13:45
[...]

ik heb helaas all seasons in de zomer. en ik heb er zelf helaas weinig over te zeggen waar de LM dit snoeihard bepaalt obv de afspraken met de werkgever, die niet gehinderd door enige kennis van zaken maar wat op papier gezet heeft.

Als ik over 2 jaar kans zie de wagen voor redelijke prijs over te nemen dan bepaal ik zelf wat eronder komt, en gezien de neergaande lijn in onze leasemogelijkheden gaat het daar wel op uitdraaien, en dan deze prive en een klein kippehok voor de werkgever leasen tegen 0-km contract, dan kost die me niets.

Maar nadeel is en blijft die FWD, ik heb liever RWD of AWD, maar aan de andere kant... AWD is weer te zwaar wil ik zonder BE te halen mijn caravan kunnen blijven trekken, en RWD is nog zo nieuw dat je er over twee jaar als ze in de handel komen al, er flink voor moet betalen nog. Zal een leuke keuze worden, tenzij de de leaseregeling voor het eerst sinds 2017 eens gaan indexeren naar 2025 of daarna.

En toch he... zelfs met FWD, en mits met de juiste banden eronder... is dit een superfijne wagen hoor.
De wagen is meer dan superfijn! Ik snap het niet vanuit een LM dat je geen zomer banden hebt. Maar tussen snappen en snappen zit een hele wereld hahah
I

V60 T8, Denim blue, my’25

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:41
Sibelius schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:22:
[...]

De wagen is meer dan superfijn! Ik snap het niet vanuit een LM dat je geen zomer banden hebt. Maar tussen snappen en snappen zit een hele wereld hahah
I
Dat is bij mij niet anders hoor. Auto kwam ook met all seasons en via de leasing 'moet' ik ook 2x per jaar banden wisselen. Een beetje idioot om in België met all seasons te rijden in het grootste deel van het jaar als je in de winter toch winterbanden krijgt.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Opnieuw zou er een wijziging in de MRB plaatsvinden die voordelig voor ons EV rijders zou zijn.
De XC40 is dan wel zwaar (baksteen op wielen) maar heeft niet echt een grote oppervlakte. Een Kia EV6, Tesla Model 3 en Model Y zijn al behoorlijk langer.
Er is dus nog hoop! :)

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:49
ron65 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:58:
[...]
Dat is erg kort door de bocht. Ik heb verscheidene kruisingen hier in de omgeving waar zelfs een fiat panda nog sneller wegkomt bij vochtig wegdek dan mijn XC40 met winterbanden. Ligt echt niet direct aan dat rechterpedaal alleen.
Die Panda heeft zeker nog een hand choke? Choke uit, voet op de rand van de koppeling, en bij groen "ptwojng" de koppeling los laten. Dan springt-ie naar de overkant van de kruising, dankzij het geringe gewicht.

Ik heb een paar van die kruisingen, en vind het wel een leuke uitdaging zo om 'm net niet te laten spinnen. Enige die me voorbijkomen zijn EVs met dual motors...

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Zo zo , tis zomer.... 100% => 600 km

Zo als je kan zien aan de gem snelheid is er vooral stadsverkeer.

Net eens tot 100% geladen omdat er morgen een 200 tal km op de planning staat. En zelfs dan komen we de rest van de week zeker toe.

Auto is sinds begin april 1 jaar oud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfMD-eU1fczEv0bk2oAxNXWdBHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2NUtxWCeQ33Ft0VUhaBBeeo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrkVB9QiD-0vPlL7QgPAued_qVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ityfdo9PObHIdpw8LmdIKsE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door blahenazo op 25-04-2025 13:44 ]

• Claude
  • Niet online
De wonderen zijn de wereld niet uit... :)

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

• Sibelius
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-09 13:45
Largamelion schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:35:
[...]
Dat is bij mij niet anders hoor. Auto kwam ook met all seasons en via de leasing 'moet' ik ook 2x per jaar banden wisselen. Een beetje idioot om in België met all seasons te rijden in het grootste deel van het jaar als je in de winter toch winterbanden krijgt.
Ah ok. Ik lease hier niet. En dus zomer en winterbanden. Ik heb met de XC40 all seasons gehad en na 35000 mochten de voorbanden al worden vervangen. En was er wel klaar mee toen. En ik ben echt niet van continu een haantje zijn bij een stoplicht. Wel van het doorrijden.

V60 T8, Denim blue, my’25

• peutje
  • Laatst online: 19:56
blahenazo schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:40:

Net eens tot 100% geladen omdat er morgen een 200 tal km op de planning staat. En zelfs dan komen we de rest van de week zeker toe.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel fraai ga ik niet halen met meestal snelwegkm

• StevendGraaf
peutje schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:17:
[...]

Heel fraai ga ik niet halen met meestal snelwegkm
Tsja dat geldt voor iedereen, ook voor blahenazo en bereik van 600km zegt natuurlijk niet zoveel als je bijna alleen stadsritjes doet met een gemiddelde snelheid van 40km. Dan kun je eigenlijk ook prima uit de voeten met een bereik van 200km.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:08
[...]

Je zou kunnen overwegen om de LM even te bellen. Bij mij begonnen ze ook eerst over bandenwissels. Bleek dat het systeem gewoon niet goed om kon gaan met all seasons. Was niets principieels, gewoon onhandige procedure. Ze hebben notitie gemaakt en nu hoef ik geen bandenwissels meer te doen.

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
StevendGraaf schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:25:
[...]

Tsja dat geldt voor iedereen, ook voor blahenazo en bereik van 600km zegt natuurlijk niet zoveel als je bijna alleen stadsritjes doet met een gemiddelde snelheid van 40km. Dan kun je eigenlijk ook prima uit de voeten met een bereik van 200km.
Wel, het is 'mijn lease' van het werk met mijn 1,85 was de ex30 toch veeeeel minder.. Auto van de vrouw weg gedaan. Deze wagen doet nu veel km's , als hij beschikbaar ik gebruik ik hem ook. Mijn andere is de 'extra auto geworden', een kleine 2000 km op de teller dit jaar.
1 wagen werkt gewoon niet door ons 'tweede job' => taxi chauffeur voor de dochter haar hobby. Die ritjes zijn toch een minimum een 300tal km per week (zonder extra's) verspreid over 5 dagen. Maar de taxi ritjes zijn zonder autostrade.
Mijn vrouw en ik gebruiken het openbaar vervoer voor het werk.

• Kammika

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:39
Kammika schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:31:
[...]

Hoog ai gehalte in het filmpje . Ik zou het niet al te serieus nemen…
En is hetzelfde filmpje als de XC90 op het YT-kanaal... clickbait kanaal!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
blahenazo schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:40:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice!
Ik ben vandaag naar Denemarken gereden. Op de Autobahn een hoog doorrijden tempo. Met 140+ en lichte tegenwind vliegt de stroom er juist doorheen. 23,7 kwh/100 gemiddeld gedaan over 800km. Gemiddelde snelheid 107km/u. Soms was de range 330 km omgerekend naar 100%... Wel heerlijk, dat koppel en de stabiliteit van onze xc's

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Kammika
Deze link is wel imteressant. Zou wel cool zijn als je daarmee meer kan met de camera’s in de auto

• coromandel
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Zeker een onding…in mijn ogen is dat stukje plastic ook net te zacht.
Ik heb over een maandje een onderhoudsbeurt bij de dealer gepland, dus dan nemen we deze gelijk mee.
StevendGraaf schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:32:
[...]

Wat een onding is dat hè? Geen enkel muntje of schroevendraaier paste goed bij mij, heb hem toevallig deze week ook goed toegetakeld. Zou gewoon even bij de dealer langsrijden, bij mij hadden ze die daar gewoon liggen. Gebeurt vaker blijkbaar. En gebruik alsjeblieft een batterij van een goed merk, zoals Volvo ook aanraadt, want ik heb binnen een week tijd twee keer batterijen vervangen die uit zo’n multipack van de drogisterij kwamen. Toen de batterij vanochtend weer leeg was ben ik even langs de dealer gereden (dacht mogelijk dat de sleutel een storing had en bleef zenden of zo) maar daar zeiden ze toch echt dat het aan de batterij ligt. Ze hebben er daar meteen een goede Varta batterij ingezet, ben benieuwd.

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:32
Net terug na een midweek in Frankrijk en zeker als je in bergachtig gebied komt besef je toch wel elke keer hoe een fantastische wagen dit wel is. (In mijn geval dus C40 MY23) Zo vlot en zo handig in al die omstandigheden.

Laden ging zoals verwacht in heel Frankrijk heel makkelijk. De meest vervelende ervaring is eigenlijk enkel het laden bij de Total in Nivelles, hoe die laadpalen er gezet zijn alsof je brandstof tankt is best vervelend. En zoals de meesten onder jullie ook wel al hebben ondervonden, elke pauze die je neemt duurt meestal langer dan dat je eigenlijk moest laden volgens hoe je het snelst zou rijden.

Maar tot nu mijn meest vervelende ding aan zo'n dure wagen is toch ook wel hoe belabberd en nutteloos die bandenspanning informatie is. 40km van thuis in de file in op de ring rond Brussel geeft die doodweg de melding dat er een probleem is met de bandenspanning... Totaal waardeloos, eens thuisgekomen manueel gevoelt met druk met de voet en zoals verwacht, want anders geraakte ik niet thuis, is er geen serieus probleem. Voorlopig ook geen zin om het serieus te checken na een ganse dag rijden, maar toch echt wel rot dat het systeem zo compleet waardeloos is.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:39:
[...]

Je zou kunnen overwegen om de LM even te bellen. Bij mij begonnen ze ook eerst over bandenwissels. Bleek dat het systeem gewoon niet goed om kon gaan met all seasons. Was niets principieels, gewoon onhandige procedure. Ze hebben notitie gemaakt en nu hoef ik geen bandenwissels meer te doen.
Bandenwissels zijn via de LM door de werkgever verplicht gesteld,LM beschouwt de banden waarop de wagen is afgeleverd (de All Seasons CC2) als zomerbanden en heeft er goedkope winterbanden bijgedaan.
Ik ben verplicht die wissels te laten doen. Maar ik kan wel spelen met de data voor de wissels, dus afspraak ergens in december maken en dan de terugwissel in Maart laten doen... zijn wel de uitersten

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:03
-Vasa- schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:56:
Totaal waardeloos, eens thuisgekomen manueel gevoelt met druk met de voet en zoals verwacht, want anders geraakte ik niet thuis, is er geen serieus probleem. Voorlopig ook geen zin om het serieus te checken na een ganse dag rijden, maar toch echt wel rot dat het systeem zo compleet waardeloos is.
Ik vind het knap als je met je voet kunt drukken en het verschil voelt tussen 2,8 en 2,2 bar. Want dat is ongeveer de waarde vanaf waar ie bij mij een keer een melding gaf. Mijn band liep toen heel langzaam leeg, na een week gaf ie die melding en heb ik het daadwerkelijk opgemeten.

Ik zou het dus wel even meten, aanvullen, resetten en in de gaten houden. Daar is dat systeem voor.

• peutje
  • Laatst online: 19:56
millerman_sf schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 05:47:
[...]

Ik vind het knap als je met je voet kunt drukken en het verschil voelt tussen 2,8 en 2,2 bar. Want dat is ongeveer de waarde vanaf waar ie bij mij een keer een melding gaf. Mijn band liep toen heel langzaam leeg, na een week gaf ie die melding en heb ik het daadwerkelijk opgemeten.

Ik zou het dus wel even meten, aanvullen, resetten en in de gaten houden. Daar is dat systeem voor.
Precies, meten is weten, je voet niet.

• vdburg
  • Registratie: November 2002
[...]

Helemaal mee eens. Recent kreeg ik een melding dat linksachter verminderde druk had en dat was inderdaad na meten het geval. Band op spanning gebracht en een paar dagen later weer een melding. Er bleek dus een spijker in te zitten wat door de bandenboer snel gerepareerd is.

Het systeem is dus zeker niet nutteloos, al zou ik zelf liever de echte spanning zien zoals mijn vorige auto (Renault Espace) dat ook deed.

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:22

MicroStar_NL

Knowledge is power

Voor de zomervakantie (september) zit ik te denken om naar het vakantiehuisje van m'n ouders te gaan in Zweden, zo'n 800km boven Götenborg.

Het dorpje waar het huisje staat heeft één laadpaal (1x 50kW CCS en 2x 22 kW Type-2), dus zou allemaal goed moeten komen.
De mensen daar zeggen zelf dat hun dorpje voor Zweedse begrippen best achteraf ligt, qua laadpalen vind ik dat ook wel.
De 'dichtstbijzijnde' alternatieven zijn namelijk 1 paal 50 km verderop (zelfde als in het dorpje) of 110 km naar een Tesla Supercharger.

Aangezien het dorpje achteraf ligt en "voor het geval dat" er is met die paal, wil ik een optie achter de hand hebben.

Dus zat ik de denken aan een Type-1 / 230v stopcontact lader.
Eenmaal daar verwacht ik enkel kleine ritjes te maken, max 80 km per dag.
Dat de lading uit het stopcontact binnendruppelt is dan prima en is genoeg om bij Supercharger te komen voor de terugweg.

Iemand hier ervaring met een Type-1 stopcontact lader?

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.7

• Claude
  • Niet online
Kammika schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:18:
Deze link is wel imteressant. Zou wel cool zijn als je daarmee meer kan met de camera’s in de auto
Idd interessant. Het zou open source zijn. Hier meer er over.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

• willemp159
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

willemp159

Volvo XC40 SMER

MicroStar_NL schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:31:.

Deze lader in 15m variant gebruik ik al ruim een jaar (wekelijks) zonder problemen. :)

https://nl.noeifevo.de/co...dekabel-mit-schuko-5m-10m

[ Voor 4% gewijzigd door willemp159 op 26-04-2025 13:26 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

MicroStar_NL schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:31:
Voor de zomervakantie (september) zit ik te denken om naar het vakantiehuisje van m'n ouders te gaan in Zweden, zo'n 800km boven Götenborg.

Het dorpje waar het huisje staat heeft één laadpaal (1x 50kW CCS en 2x 22 kW Type-2), dus zou allemaal goed moeten komen.
De mensen daar zeggen zelf dat hun dorpje voor Zweedse begrippen best achteraf ligt, qua laadpalen vind ik dat ook wel.
De 'dichtstbijzijnde' alternatieven zijn namelijk 1 paal 50 km verderop (zelfde als in het dorpje) of 110 km naar een Tesla Supercharger.

Aangezien het dorpje achteraf ligt en "voor het geval dat" er is met die paal, wil ik een optie achter de hand hebben.

Dat de lading uit het stopcontact binnendruppelt is dan prima en is genoeg om bij Supercharger te komen voor de terugweg.

Als het voor je Volvo is, zou ik een type-2 nemen, type 1 gaat dan niet passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZXdEc1NKzPjHU3nA9UkSmAbapM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Umct7hR2wacI9e6PM6C2p3oP.webp?f=fotoalbum_large

Heerlijk dat warme weer, kan nu helaas even niet laden want er staat al twee dagen een langparkeerder voor mijn laadpaal :-( maar als ik in de app 61% zie met een range van 240 km wordt ik blij.
Ik had hem graag even tot 100% gevuld nu, moet toch morgen een stuk rijden, om te zien hoeveel het met een volle accu wordt, maar dat is dus even niet mogelijk.
Als ik het bereken kom ik op 393 km theoretisch, en dat is echt wel een klein record voor deze wagen :-)

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:08
Net terug na een midweek in Frankrijk en zeker als je in bergachtig gebied komt besef je toch wel elke keer hoe een fantastische wagen dit wel is. (In mijn geval dus C40 MY23) Zo vlot en zo handig in al die omstandigheden.

Laden ging zoals verwacht in heel Frankrijk heel makkelijk. De meest vervelende ervaring is eigenlijk enkel het laden bij de Total in Nivelles, hoe die laadpalen er gezet zijn alsof je brandstof tankt is best vervelend. En zoals de meesten onder jullie ook wel al hebben ondervonden, elke pauze die je neemt duurt meestal langer dan dat je eigenlijk moest laden volgens hoe je het snelst zou rijden.

Maar tot nu mijn meest vervelende ding aan zo'n dure wagen is toch ook wel hoe belabberd en nutteloos die bandenspanning informatie is. 40km van thuis in de file in op de ring rond Brussel geeft die doodweg de melding dat er een probleem is met de bandenspanning... Totaal waardeloos, eens thuisgekomen manueel gevoelt met druk met de voet en zoals verwacht, want anders geraakte ik niet thuis, is er geen serieus probleem. Voorlopig ook geen zin om het serieus te checken na een ganse dag rijden, maar toch echt wel rot dat het systeem zo compleet waardeloos is.
Ik weet nirt of je het gecheckt hebt maar grote kans dat je dan een spijker of dergelijke in je band hebt. Dat had ik ook een keer, band leek prima, wel de meldingen en na goed kijken zag ik een spijker in de band.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

ron65 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:05:
[...]

Als het voor je Volvo is, zou ik een type-2 nemen, type 1 gaat dan niet passen.
Bedankt, is idd voor de Volvo.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:15:
[...]

Ik weet nirt of je het gecheckt hebt maar grote kans dat je dan een spijker of dergelijke in je band hebt. Dat had ik ook een keer, band leek prima, wel de meldingen en na goed kijken zag ik een spijker in de band.
en natuurlijk dan net geen bandenboer in de buurt die open is of tijd heeft.
Wat ik mij dan afvraag, in het geval van die spijker, kun je die er dan uitpulken (ja, lek wordt groter) om vervolgens dat busje bende wat bij je bandenreparatieset in de frunk zit op die luchtpomp te zetten en daarmee de band te vullen? zou je dat voor een paar dagen kunnen helpen?

Vraag het me gewoon af... hoor ook wel eens dat die zooi niets uithaalt.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:37
ron65 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:21:
[...]

Wat ik mij dan afvraag, in het geval van die spijker, kun je die er dan uitpulken (ja, lek wordt groter) om vervolgens dat busje bende wat bij je bandenreparatieset in de frunk zit op die luchtpomp te zetten en daarmee de band te vullen? zou je dat voor een paar dagen kunnen helpen?

Ik heb dat een keer gedaan met mijn V50. Ik moest toen nog van Delft naar Twente rijden en dat was geen feest. Je kunt er maximaal 80 km/h mee rijden. Ik probeerde iets sneller te rijden, maar toen voelde het alsof de band weer lek was. Blijkbaar had de vloeistof zich niet gelijk verdeeld in de band en daardoor was er een grote onbalans. Bij grotere snelheid ging het wiel letterlijk stuiteren.

Met een personenwagen 80 km/h rijden, terwijl het andere verkeer 130 km/h aanhoudt, voelt heel onveilig.

De bandenboer is ook helemaal niet blij als je het goedje gebruikt. Ze hebben daar last van als ze de band van de velg halen.

Maar het werkt wel als je geen andere optie hebt om thuis te komen. Dat is ook het enige wat ik ermee zou doen: naar huis rijden als er geen andere optie is. Ik zou er zeker niet dagen mee rondrijden.

Ik zou nu Volvo-on-Call bellen als ik weer eens een lekke band zou krijgen.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:19
[...]

Ik zou die rotzooi zeker niet gebruiken als het ook anders kan! Volgens mij kan je de band direct afschrijven. Beter de spijker lekker laten zitten en met de compressor de band weer enigszins op spanning zetten. Anders Volvo bellen!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:32
MicroStar_NL schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:31:

Ik heb goede ervaringen met 't granny chargen van de XC40. Ik gebruik m'n 10 of 12 A granny charger uit de BMW i3 daarvoor.
Vorig jaar in Noorwegen op vakantie geweest. Daar is 3x40 A heel gebruikelijk. In Zweden, zeker in het achterland, wil het wel eens 3x16 A zijn. Ook in Oostenrijk op skivakantie kan ik zo gedurende de week rustig aan weer naar 100% laden (weinig berg af).
Dus wel even opletten dat het stopcontact en de groep het aankan. Je kunt dan in de Volvo app maximaal vermogen verlagen. Alternatief is een granny charger waarbij je de stroomsterkte kunt instellen van 6 tot 12 A.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQT5Wk-xy4tzBK0OZLtRud1_AS8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Y1yrAjNDDkmQw1xo9WfrYuP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJlobwaAnGy6SAzMTjVXNPyCm0I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLKeE84yoPfWZEOE1YpDGnqc.jpg?f=fotoalbum_tile

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:44
[...]

Nee beter laten zitten en regelmatig bijvullen.

Als de spijker niet te dicht bij de rand is kan er zo een prop in en is het opgelost. Kan je wellicht ergens onderweg laten doen, is klein klusje.

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Vaste prik bij rijden in heuvelachtig Frankrijk. Eerste paar keer schrik je even maar inmiddels weten we beter.

P8

• Kammika
RigolleM schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 07:40:
[...]

Ongeveer in wiskunde bestaat niet, die grotere accu zorgt er wel voor dat de P8 een iets betere range heeft:

[Afbeelding]

Dat kan er voor zorgen bij sommigen dat dit net voldoende of net niet voldoende is.
Ik wou gewoon @gastje01 informeren dat als je 's winters in slechte condities de 200km niet zult halen met een 'P6' MY22. Kantekening: ik heb het over België en daar mag je 120 km/u en niet zoals in NL 100 km/u, dat maakt ook een groot verschil in verbruik. Ik haal Limburg/Ardennen niet in 1 stint vertrekkende van Oost-Vlaanderen en dat vOnd IK te weinig!

En nog iets P6 heeft eigenlijk officieel nooit bestaan in België (wellicht ook in NL), de eerste prijslijsten met een single motor noemde de wagen al Recharge Pure Electric en de P8 werd toen al gedoopt naar Twin Electric:

[Afbeelding]

Ik weet nog toen de 'P6' werd gelanceerd dat dit zijn produktienaam was, en dat de YT'kanalen dit lekker overnamen, maar zo werd hij nooit op de markt gezet, toch niet in BE.

De prijslijsten van alle modellen kan je hier downloaden.

En om alles echt duidelijk te maken, ik vergeleek een 'P6' (typt gemakkelijker) Core met een 'P8 First edition'. Deze wagen is veel interessanter en vindt je toch regelmatig op de 2dehands sites.
Nou toch nog even gecheckt in de my22 prijslijst (nov ‘21). De single motor heeft daar een wltp van 423. De dual motor een wltp van 418.

Dat verschil is verwaarloosbaar…

• Tranquility
  • Nu online

Gewoon een kitje met mushroom pluggen bestellen zoals deze.
Hier een mooie video hoe deze gebruikt wordt. Ik heb zelf zo'n setje gekocht en ligt achterin de auto samen met wat vulkaniserende rubberlijm voor extra seal van de mushroomplug en een 12v bandenpomp.
Ik heb na een lekke band bij mijn vorige auto een keer een plugsetje gebruikt met van die kleverige sticks. Dat werkte wel maar is gewoon een smeerboel en ook niet makkelijk aan te brengen en raad ik dan ook niet aan.

Anti-lek vloeistoffen uit zo'n spuitbus zou ik helemaal niet gebruiken, dan kun je de band weggooien. Die is van binnen dan helemaal verontreinigd, net zoals je velg, en kan niet meer gerepareerd worden.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op zondag 27 april 2025 @ 01:58:
[...]

Gewoon een kitje met mushroom pluggen bestellen zoals deze.
Hier een mooie video hoe deze gebruikt wordt. Ik heb zelf zo'n setje gekocht en ligt achterin de auto samen met wat vulkaniserende rubberlijm voor extra seal van de mushroomplug en een 12v bandenpomp.
Ik heb na een lekke band bij mijn vorige auto een keer een plugsetje gebruikt met van die kleverige sticks. Dat werkte wel maar is gewoon een smeerboel en ook niet makkelijk aan te brengen en raad ik dan ook niet aan.

Anti-lek vloeistoffen uit zo'n spuitbus zou ik helemaal niet gebruiken, dan kun je de band weggooien. Die is van binnen dan helemaal verontreinigd, net zoals je velg, en kan niet meer gerepareerd worden.
Ik vind dit een hele nette oplossing, kende het niet, ik weet dat ze bij de bandenboer kunnen pluggen maar dat er ook dit soort setjes bestaan is nieuw voor me.

Wat jammer dat Volvo dat niet naast het bestaande repairsetje bijlevert...zoveel minder volgschade.

Aan de andere kant is dit een leasewagen, en ze leveren er nu eenmaal die set met die vloeistof bij zodat je bij lekke band jezelf kunt helpen. Dan moeten ze ook niet over de volgschade miepen.
Mijn velg linksachter is onverklaarbaar beschadigd geraakt, een kras onder zo';n hoek dat die nooit door het raken van een stoeprand kan zijn veroorzaakt, bijna tot aan de as van het wiel.
Dat is vermoedelijk bij de bandenwissel vorig jaar gebeurd, maar was me niet tijdig opgevallen.
Als die ooit lek raakt gebruik ik geheid dat vloeistof setje, hopelijk moet dan ook de velg vervangen worden _/-\o_

• Venomer
Ik heb de auto net opgeladen tot 100% en de app geeft nu een bereik aan van 400 km. Netjes voor mijn auto. Eens kijken wat daar van over blijft als ik straks ga rijden.

(Mijn stroomtarief was net -9 cent, dus ik heb maar even geladen. :) Ik moet toch nog een wat langere rit doen straks.)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:07:
Ik heb de auto net opgeladen tot 100% en de app geeft nu een bereik aan van 400 km. Netjes voor mijn auto. Eens kijken wat daar van over blijft als ik straks ga rijden.

(Mijn stroomtarief was net -9 cent, dus ik heb maar even geladen. :) Ik moet toch nog een wat langere rit doen straks.)
lol, dynamisch contract zeker. Wil mijn vrouw niet aan beginnen, ze heeft een poosje terug allemaal mensen steen en been horen klagen dat de energie zo achterlijk duur werd omdat het wekenlang windstil en grijs weer was, vind ze een risico

Ik heb nu ook een thuisbatterij, dus terugleverkosten zijn er niet meer (accu buffert het keurig) en als die vol is kan de auto nog aan de lader desnoods

Maar ben ook benieuwd wat die 400 km ermee doet, ik zat net met 50% ook op een voorspelde 200 km, dus 100% zou dan ook 400 km moeten geven.

Toch wel bizar, in de winter met 100% zelfs slechts 260 km range zien staan, en dan nu 400. Scheelt veel.

• -Vasa-
[...]

Ik bedoel ook niet dat ik met de voet voel dat er nergens geen drukverschil is. Ik bedoel dat er nergens een merkbaar verschil in druk was en dat mijn banden niet aan het leeglopen waren. (Met nadruk op het laatste)

Ondertussen natuurlijk wel aangevuld en de spanning stond op alle banden op 2.75 dus waarom het systeem aangaf dat er een probleem was snap ik niet. Ik had nog voor mijn reis alle banden op 2.75 gezet.

• -Vasa-
vdburg schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:17:
[...]

Helemaal mee eens. Recent kreeg ik een melding dat linksachter verminderde druk had en dat was inderdaad na meten het geval. Band op spanning gebracht en een paar dagen later weer een melding. Er bleek dus een spijker in te zitten wat door de bandenboer snel gerepareerd is.

Het systeem is dus zeker niet nutteloos, al zou ik zelf liever de echte spanning zien zoals mijn vorige auto (Renault Espace) dat ook deed.
Ik heb nog nooit een melding gekregen over één band apart. Dat is net het rotte aan dit systeem. Als het al zou zeggen voor welke band het een 'anomalie' detecteert zou ik het al ok vinden. Nu moet ik alle banden liggen aflopen en vast stellen dat er geen meetbaar probleem is.

• -Vasa-
Juancho schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:15:
[...]

Nog eens extra nakijken dan volgende keer dat ik bij de wagen ben. Had daar immers het meeste schrik voor.

• Spekkie99
-Vasa- schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:24:
[...]

Ik heb nog nooit een melding gekregen over één band apart. Dat is net het rotte aan dit systeem. Als het al zou zeggen voor welke band het een 'anomalie' detecteert zou ik het al ok vinden. Nu moet ik alle banden liggen aflopen en vast stellen dat er geen meetbaar probleem is.
Laatst nog gehad, als je in auto meldingen kijkt geeft hij aan welke band het is.

• -Vasa-
Spekkie99 schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:41:
[...]

Laatst nog gehad, als je in auto meldingen kijkt geeft hij aan welke band het is.
Welk jaarmodel heb jij dan? In mijn MY23 is dat echt wel niet zo. Ik heb het elke keer na de bandenwissel wat wel te verwachten is, maar ik heb het ondertussen ook wel al genoeg gehad om zeker te zijn dat mijn wagen echt niet de band aangeeft waar het probleem is. Anders zou ik het hier ook niet vermelden als één van mijn grootste ergernissen met deze wagen. (En voor de duidelijkheid, zelfs hiermee is dit nog steeds veruit mijn favoriete wagen in 25 jaar auto rijden)

• Largamelion
-Vasa- schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:26:
[...]

Welk jaarmodel heb jij dan? In mijn MY23 is dat echt wel niet zo. Ik heb het elke keer na de bandenwissel wat wel te verwachten is, maar ik heb het ondertussen ook wel al genoeg gehad om zeker te zijn dat mijn wagen echt niet de band aangeeft waar het probleem is. Anders zou ik het hier ook niet vermelden als één van mijn grootste ergernissen met deze wagen. (En voor de duidelijkheid, zelfs hiermee is dit nog steeds veruit mijn favoriete wagen in 25 jaar auto rijden)
Ik heb ook een MY23 (Ultimate) en die geeft wel degelijk aan om welke band het gaat. De druk geeft hij helaas niet weer dus je weet nooit hoe dringend het is en dat is best irritant. Dat doen Renault en anderen een pak beter imo.

• Spekkie99
-Vasa- schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:26:
[...]

MY22 maar itmps blijkt een optie te zijn waarmee je dit idd in het midden scherm kan zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRJ5-xLSnh7CXCoM_FiYbJmmwq0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/maXaIhYNkXydTbGlVaY39d6j.png?f=fotoalbum_large

De betere bandenboer weet dat hij dit moet resetten na een wissel.

• -Vasa-
Spekkie99 schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:07:
[...]

MY22 maar itmps blijkt een optie te zijn waarmee je dit idd in het midden scherm kan zien.

[Afbeelding]

De betere bandenboer weet dat hij dit moet resetten na een wissel.
Duidelijk, weer een extra optie waar ik niet wist dat ik rekening mee moest houden voor de volgende leasewagen. Hier had ik echt wel wat andere opties voor ingewisseld, een veiligheidsgevoel terwijl ik rijd is echt wel veel waard voor mij.

• Spekkie99
-Vasa- schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:22:
[...]

Duidelijk, weer een extra optie waar ik niet wist dat ik rekening mee moest houden voor de volgende leasewagen. Hier had ik echt wel wat andere opties voor ingewisseld, een veiligheidsgevoel terwijl ik rijd is echt wel veel waard voor mij.
Als je veiligheid belangrijk vind is het zowieso verstandig om regelmatig je banden en de druk na te lopen 😉

Mijn vrouw laatst een dikke bobbel op de wang van een band maar dacht je dat ze die zelf zag....

• Venomer
In de iPhone app zit nog niet de mogelijkheid om de claxon en de lichten te bedienen. In de Apple Watch app zit het wel. Tenminste, dat lijkt zo. Het werkt nog niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzZu1iTTMHfpOUFr-Z4bYBupupo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OsJOPyVAMgX6lpan9ehBGYiE.png?f=user_large

• Juancho
Zo, voor de allerlaatste keer de bandjes wisselen met onze XC40P8. Voelt toch vreemd.... ;(
Gelukkig wel de zomerbandjes erop dus net ff wat meer range _/-\o_

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:25
Juancho schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:29:
Zo, voor de allerlaatste keer de bandjes wisselen met onze XC40P8. Voelt toch vreemd.... ;(
Gelukkig wel de zomerbandjes erop dus net ff wat meer range _/-\o_
maakt veel verschil hoor ! ook in rijgeluid.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• Tranquility
  • Nu online
Largamelion schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:53:
Ik heb ook een MY23 (Ultimate) en die geeft wel degelijk aan om welke band het gaat. De druk geeft hij helaas niet weer dus je weet nooit hoe dringend het is en dat is best irritant. Dat doen Renault en anderen een pak beter imo.
Er zijn in feite twee bandencontrolesystemen.

1. Met TPMS sensoren in ieder ventiel. Met dit systeem is real-time de bandenspanning te controleren, wat dan ook wordt weergegeven in het display. Dit was het geval bij mijn vorige auto, een Opel Ampera-e. Hier had ik een set extra velgen voor de winterbanden gekocht, maar dan moet je dus ook vier extra TPMS-ventielen kopen wat een dure aangelegenheid is.

2. Het andere systeem zit doorgaans in het ABS-systeem ingebouwd en meet constant de rotatie van de wielen en indien er rotatieverschillen zijn duidt dat op een lekke band. Dit kan uiteraard per wiel worden weergegeven. Nadeel is dat er geen bandenspanning wordt uitgelezen en er puur een melding komt dat er "iets" met de bandenspanning niet in orde is. Voordeel van dit systeem is dat je geen dure TPMS-sensoren hoef te kopen voor je winterwielen en/of te vervangen en er geen batterijtjes vervangen hoeven te worden wanneer die leeg zijn.

Dus beide systemen hebben zo hun voor- en nadelen.

• Tranquility
  • Nu online
4v4t4r schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:33:
Ligt er aan waarmee je het vergelijkt.
Had je de standaard Michelin CC2's?

• 4v4t4r
Tranquility schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:19:
[...]

Ligt er aan waarmee je het vergelijkt.
Had je de standaard Michelin CC2's?
sorry geen idee welke band ik eronder had, maar het waren echt winterbanden en geen all season naar mijn weten.

• Juancho
4v4t4r schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:33:
[...]

Ik heb volgens mij gewoon de standaard banden van Volvo zelf erbij gekregen en ik heb mij eigenlijk nooit gestoord aan het geluid van de winterbanden. Maargoed, ik ben ook een muziek liefhebber dus ik heb eigenlijk altijd wel muziek op een lekker standje volume aan staan dus dan hoor je bandgeruis sowieso niet ;).

Ik hoop nu wel weer een keer richting de 3230km aan actieradius te gaan. Tis mooi weer, dus dat zal nu met de zomer sloffen eronder ook beter moeten.

De laatste zomer met de Volvo!

• Tranquility
  • Nu online
Juancho schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:36:
De laatste zomer met de Volvo!
Al een idee wat je hierna gaat doen?

• 4v4t4r
Tranquility schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:57:
[...]

We blijven allebei in de Geely group - andere auto wel :) na bijna 5 trouwe jaren
Volgens mij gaat hij naar Polestar 2 en ik ga naar Zeekr 7x

• Juancho
Tranquility schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:57:
[...]

Polestar 2 model Year 2026 is besteld! Augustus/september levering oOo. Ging tussen deze of een MY25 van de Volvo EC40.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 28-04-2025 14:40 ]

• Tranquility
  • Nu online
Juancho schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:39:
Polestar 2 model Year 2026 is besteld! Augustus/september levering oOo. Ging tussen deze of een MY25 van de Volvo EC40.
Leuk vooruitzicht. Is een mooie auto, al zou ik zelf een hoger SUV model prefereren.

• Largamelion
Tranquility schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:50:
[...]

Leuk vooruitzicht. Is een mooie auto, al zou ik zelf een hoger SUV model prefereren.
Ik zwoer heel lang nooit met een SUV te rijden, maar wegens gebrek aan keuze in EV's in '22 (in de lease cataloog) was de XC40 zowat het enige wat in aanmerking kwam.

Als ik nu in een gewone auto stap denk ik telkens van 'damn, dat is laag in/uitstappen, doe mij maar een SUV' >:)

• Tranquility
  • Nu online
Largamelion schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:57:
Ik zwoer heel lang nooit met een SUV te rijden, maar wegens gebrek aan keuze in EV's in '22 (in de lease cataloog) was de XC40 zowat het enige wat in aanmerking kwam.

Als ik nu in een gewone auto stap denk ik telkens van 'damn, dat is laag in/uitstappen, doe mij maar een SUV' >:)
Precies mijn gedachte!
Als ik nu in een "gewone" auto stap, heb ik het idee op de weg te gaan liggen of in een skelter plaats te nemen.. _O-

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-10 14:43

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Wij hebben nog een Octavia Station naast de XC40 en daar heb ik ooit de stoelen (sportstoelen) op de laagste stand gezet. Ik reed er laatst even in en ik dacht dat ik met m'n kont over de straat zou gaan. Je kijk in het verkeer is ook echt weer wennen. Ik zag een heel stuk minder ver vooruit zo met auto's voor je.

Ik ga met de XC40 begin mei voor de eerste onderhoudsbeurt. Nog maar een keer melding gemaakt van rammelende voortrein en gewezen op diverse bronnen op internet waar over toplagers werd gesproken en zelfs voorbeelden van vervaningen. Ik ben benieuwd. Ook of ik dan de laatste software krijg. Ik mis het blauwe balkje stieken toch meer dan ik in eerste instantie dacht ;-)

• Juancho
Tranquility schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:50:
[...]

Dacht ik eerst ook maar de PS2 staat sowieso alsnog wat hoger op zijn pootjes hoor. Je ligt zeker niet op de weg. En wij zijn ook niet de langsten dus onze stoel/stuur kan nog een stuk omhoog en dan valt het eigenlijk enorm mee. Tijdens het proefrijden nooit gedacht wat zit ik laag. En nee, het is natuurlijk geen echte SUV als de XC40. We gaan het zien. Mooi om eens af te wisselen, zien we na 4 a 5 jaar wel weer wat de opvolger is geworden van onze XC40's ;)

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:03
Kammika schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:45:
[...]

Nou ik zie 3.5.14 ook helemaal niet meer...
3.5.14 is terug?

• Venomer
Ik krijg hem in de app ook te zien. Maar hij komt niet via OTA, alleen in de werkplaats.

Nou moet mijn auto deze week nog naar de werkplaats. Ik ben benieuwd of ze de nieuwe versie erop zetten. Het gaat wel om het verhelpen van een storing. Het eerste wat ze dan meestal doen is de software bijwerken.

(Daarnaast herkeuring APK in verband met teveel roest op de remschijven.)

• Founderbamboo
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 28-10 08:10
Gisteren op een ritje van +-45 min, zeker 10x de melding gehad in het dashboard : Het infotainmentsysteem wordt gekoeld.

Heeft iemand dit ook al vaak voorgehad? Het was gisteren rond de 23 graden, dus zo warm was het nu ook weer niet...

• Tranquility
  • Nu online
Venomer schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:29:
Ik krijg hem in de app ook te zien. Maar hij komt niet via OTA, alleen in de werkplaats.

Nou moet mijn auto deze week nog naar de werkplaats. Ik ben benieuwd of ze de nieuwe versie erop zetten. Het gaat wel om het verhelpen van een storing. Het eerste wat ze dan meestal doen is de software bijwerken.

(Daarnaast herkeuring APK in verband met teveel roest op de remschijven.)
Het lijkt wel of ze updates via OTA helemaal hebben afgeschaft... Teveel issues mee vermoed ik.

• oetaelse
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:57
Afgelopen zondag voor het
eerst ook een keer gezien.
Founderbamboo schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:59:
Gisteren op een ritje van +-45 min, zeker 10x de melding gehad in het dashboard : Het infotainmentsysteem wordt gekoeld.

Heeft iemand dit ook al vaak voorgehad? Het was gisteren rond de 23 graden, dus zo warm was het nu ook weer niet...

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:35
MeHeKaCh schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:08:
...
Ik ga met de XC40 begin mei voor de eerste onderhoudsbeurt. Nog maar een keer melding gemaakt van rammelende voortrein en gewezen op diverse bronnen op internet waar over toplagers werd gesproken en zelfs voorbeelden van vervaningen...
Wat moet ik mij qua geluid daarbij voorstellen? Toevallig een opname/videootje? Heb zelf ook wel wat vreemde geluiden (ze hebben al vanalles vervangen, zonder oplossing)

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-10 14:43

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

DoubleDot schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:43:
[...]

Wat moet ik mij qua geluid daarbij voorstellen? Toevallig een opname/videootje? Heb zelf ook wel wat vreemde geluiden (ze hebben al vanalles vervangen, zonder oplossing)
Geen opname, maar die kan ik van het weekend wel eens even maken. @Tranquility heeft de toplagers wel succesvol laten vervangen bi de dealer zover ik me kan herinneren. Van anderen hier weet ik het niet.

We hebben hier de wijk in een oude klinkerweg en als ik daar met 45/50 km/u overheen rijd, dan lijkt het geluid net of de motorkap los zit of dat er iets in de frunk los ligt te rammelen (terwijl deze leeg is). Het is alleen vbij echt slecht wegdek met snel opeenvolgende kuilen. Onze andere auto is uit 2006 en geeft dat helemaal niet. Ook mijn vorige auto had het niet.

• Ophidian
  • Laatst online: 22:55
Founderbamboo schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:59:

Heb je de airco uit staan (in ventilatiemenu)? Dan komt die melding sneller.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• Founderbamboo
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 28-10 08:10
Ophidian schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:22:
[...]

Heb je de airco uit staan (in ventilatiemenu)? Dan komt die melding sneller.
De airco stond aan. Toen ik de airco uitzette, kwam de melding veel minder vaak 8)7

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

De auto heeft vanmiddag in de zon gestaan, maar geen melding over infotainmentsysteem koeling gezien.
Ik kom het in de handleiding zo snel niet tegen, maar klinkt als iets goed, toch?
Als het scherm ook wordt gekoeld zou wel mooi zijn.

In m'n Golf werd het scherm tijdens een hitte golf 8)7 soms zo heet dat zeer deed bij het aanraken en een eigen leven begon te krijgen.

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-11 17:20
MicroStar_NL schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:37:
De auto heeft vanmiddag in de zon gestaan, maar geen melding over infotainmentsysteem koeling gezien.
Ik kom het in de handleiding zo snel niet tegen, maar klinkt als iets goed, toch?

In m'n Golf werd het scherm tijdens een hitte golf 8)7 soms zo heet dat zeer deed bij het aanraken en een eigen leven begon te krijgen.
Dat had ik in de VWBus (multivan campertje) ook vaak. Dan was het systeem bij instellen helemaal dood tot de airco de temperatuur weer in het gareel had gekregen.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Venomer
Ik heb de auto volgende week precies vier jaar en ik heb de melding over het koelen van het infotainmentsysteem nog nooit gezien.

• StevendGraaf
MicroStar_NL schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:37:

Een hittegolf is natuurlijk wel iest anders dan 23 graden. Ik heb zelfs tijdens ritten van 6 uur in Zuid Frankrijk in hoogzomer zo'n melding nog nooit gehad.

@Founderbamboo Raad je aan toch met de garage te checken of het de bedoeling is dat et systeem zo warm wordt.

• Largamelion
Venomer schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:20:
Ik heb de auto volgende week precies vier jaar en ik heb de melding over het koelen van het infotainmentsysteem nog nooit gezien.
Idem hier, zelfs niet bij 35-40°C in Spanje de vorige 2 zomers. XC40 MY23 Ultimate

• Ophidian
  • Laatst online: 22:55
Largamelion schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:03:
[...]
Idem hier, zelfs niet bij 35-40°C in Spanje de vorige 2 zomers. XC40 MY23 Ultimate
Airco uitzetten, dan heb je hem met dat weer direct. Zelf gehad in de Ardèche afgelopen zomer bij 39graden.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• Tranquility
  • Nu online
Venomer schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:20:
Ik heb de auto nu 1 jaar en 4 maanden en ben net de 25k gepasseerd en heb de melding ook nog nooit gezien.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
Ik ook niet. Zou dat my24 anders kunnen zijn? Wel herken ik dat de infotainment bij 30+ graden buiten erg heet kan zijn.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Mga1600
Ik kijk niet heel vaak in de Playstore, maar ik zie ineens een massa nieuwe apps staan. Er komt geen eind aan……. De meeste spelletjes (waar ik persoonlijk niet op zit te wachten) , maar ook NPO-start bijvoorbeeld.

• 4v4t4r
Mga1600 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:33:
Ik kijk niet heel vaak in de Playstore, maar ik zie ineens een massa nieuwe apps staan. Er komt geen eind aan……. De meeste spelletjes (waar ik persoonlijk niet op zit te wachten) , maar ook NPO-start bijvoorbeeld.
ik heb besloten niets meer te installeren wat er eventueel voor zorgt dat het systeem trager word dus kijk er ook bewust niet meer naar :D

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wellicht heeft het hiermee te maken:
https://developer.android...ars/car-ready-mobile-apps

Google heeft sinds februari een conversie programma om standaard apps om zetten naar aaos apps.

• Juancho
Avvd schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:45:
[...]

Wellicht heeft het hiermee te maken:
https://developer.android...ars/car-ready-mobile-apps

Google heeft sinds februari een conversie programma om standaard apps om zetten naar aaos apps.
Iets voor Flitsmeister @frankkie12345 ?

• frankkie12345
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-10 19:08

frankkie12345

Android Developer (FM)

"in the video, games, and browsers categories";

Bedankt voor het doorgeven!
Maar helaas, dit heeft geen effect op Flitsmeister.

Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.

• Juancho
frankkie12345 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:29:
[...]

"in the video, games, and browsers categories";

Bedankt voor het doorgeven!
Maar helaas, dit heeft geen effect op Flitsmeister.
Jammer! Ik had gehoopt dat je FM misschien in soort van Browser variant nu kon pushen naar de store. Meest gave/handige zou zijn als straks de nieuwe AAOS UI naar de wagen komt en je bijv. Maps op de helft van het scherm hebt en daaronder 2 blokjes voor Spotify en de home pagina van FM met die smiley (of zaken die op je huidige weg gaankomen). Dan heb je het perfect voor elkaar.

[ Voor 27% gewijzigd door Juancho op 30-04-2025 16:10 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:09:
[...]

Jammer! Ik had gehoopt dat je FM misschien in soort van Browser variant nu kon pushen naar de store. Meest gave/handige zou zijn als straks de nieuwe AAOS UI naar de wagen komt en je bijv. Maps op de helft van het scherm hebt en daaronder 2 blokjes voor Spotify en de home pagina van FM met die smiley (of zaken die op je huidige weg gaankomen). Dan heb je het perfect voor elkaar.
Ach, ik heb FM op de GSM staan, de android versie start automatisch op als de GSM een bluetooth verbinding met de auto maakt, hoef er niet naar om te kijken.

De IOS versie (mijn werk telefoon) is irritant, je moet echt handmatig FM opstarten want automatisch via BT staat aan maar werkt niet, alleen als je FM op de achtergrond door laat draaien op de iphone zal die wel automatisch actief worden als je een BT verbinding maakt.

De IOS versie is dus zeker nog voor verbetering vatbaar, maar als dat is opgelost hoef ik FM niet op mijn auto systeem onder AAOS, daar gebruik ik maps voor navigatie, de GSM doet de FM meldingen via de auto speakers. Werkt prima.

• Venomer
Angry Birds…

• Mga1600
ron65 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:36:
[...]

Ach, ik heb FM op de GSM staan, de android versie start automatisch op als de GSM een bluetooth verbinding met de auto maakt, hoef er niet naar om te kijken.

De IOS versie (mijn werk telefoon) is irritant, je moet echt handmatig FM opstarten want automatisch via BT staat aan maar werkt niet, alleen als je FM op de achtergrond door laat draaien op de iphone zal die wel automatisch actief worden als je een BT verbinding maakt.

De IOS versie is dus zeker nog voor verbetering vatbaar, maar als dat is opgelost hoef ik FM niet op mijn auto systeem onder AAOS, daar gebruik ik maps voor navigatie, de GSM doet de FM meldingen via de auto speakers. Werkt prima.
Ik heb indertijd om die reden een FM Two kastje gekocht. Dan start de app wel op zodra je instapt. Er was een tijdje slechte doorgifte naar de auto. Er klonk alleen een heel klein piepje op de FNTwo maar er kwam niets door de speakers. Maar dat kwam door de combinatie van iOS versie en FM versie heb ik begrepen. . Is na de laatste updates weer goed!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb sinds oktober 2024 een XC40 Single Motor Extended Range. En ik probeer wat te snappen van de rit logging.

Nu valt mij op dat de weergave van de auto en journal info totaal niet overeen komen.

In onderstaande voorbeeld:

Als ik het bereken vanuit de accu percentage en gereden km kom ik op 17,99 kWh/100.
De boordcomputer komt uit op 17,5 kWh/100.
Maar als ik het bereken met de info van de journal kom ik uit op 21,88 kWh/100.

Welke is nu de waarheid?

Formule die ik gebruik is: (gebruikte kWh / gereden km) * 100

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/on09Bi9AU_iR-BYgPzfPZgv04Io=/800x/filters:strip_exif()/f/image/unGnEZ45sPyB1ErsEDxrJydn.png?f=fotoalbum_large

• Kammika
ron65 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:36:
[...]
Als je ‘m toevoegt als widget aan je startscherm hoeft je maar 1x op het scherm te tikken om op te starten.

• Kammika
geforce5_guy schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:58:
Ik heb sinds oktober 2024 een XC40 Single Motor Extended Range. En ik probeer wat te snappen van de rit logging.

Nu valt mij op dat de weergave van de auto en journal info totaal niet overeen komen.

Als ik het bereken vanuit de accu percentage en gereden km kom ik op 17,99 kWh/100.

Welke is nu de waarheid?

[Afbeelding]
Geen van beide, want beide hebben grote afwijkingen. Bovendien rekenen ze beiden de laadverliesen aan de paal niet mee

Enige wat je kunt doen als echt wilt weten is: laad je auto tot die vol is. Rij een aantal kilometer, er laf ‘m weer op tot hetzelfde percentage. Deel het aantal kWh wat je dan geladen hebt door het aantal kilometer wat je gereden hebt.

Overigens kun je dan nog steeds een afwijking hebben als je bv temperatuur verschillen tussen beide laadsessies hebt

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:32
geforce5_guy schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:58:

Welke is nu de waarheid?

[Afbeelding]
Ook even terugzoeken in het forum, er is genoeg over gezegd.
Boordcomputer is redelijk betrouwbaar. Verbruik in rijlogboek helemaal niet.
Snuffel eens in mijn Google Sheets rond voor meer gegevens over verbruik (van anderen hier). Verschillende tabbladen onderin.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Kammika
DrBOB101 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:57:
[...]

Ook even terugzoeken in het forum, er is genoeg over gezegd.
Boordcomputer is redelijk betrouwbaar. Verbruik in rijlogboek helemaal niet.
Snuffel eens in mijn Google Sheets rond voor meer gegevens over verbruik (van anderen hier). Verschillende tabbladen onderin.
Boordcomputer ook niet. Als ik het verbruik van de boordcomputer loslaat op mijn rit en ook zelf meet door weer bij te laden op de manier zoals hierboven beschreven, zie ik forse afwijkingen tot wel 20% (en kunnen dus ook niet alleen met laadverliezen beredeneerd worden)
Pagina: 1 ... 313 ... 342 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"