• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:44
caspervc schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:51:
Ik zou smallere achterbanden voor de winter niet gek vinden. Misschien iets beter met sneeuw zelfs.. daar is smaller beter. Zou het echt veel negatieve impact hebben?
Auto is zwaar genoeg 😎

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:14
ron65 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 23:45:
Enfin, vandaag voor de zoveelste keer spotify uitgelogd aangetroffen, tot 2x aan toe. Begint me de keel uit te hangen.

verder is een opmerking over een bandenwissel op de XC40 ook al offtopic kennelijk. Dus ik ga niet veel tijd en moeite meer steken in dit forum, zonde van de energie.
De auto bestaat dit jaar 5 jaar, er is wel gebleken dat er weinig apps zijn uitgekomen voor AAOS, of ze functioneren slecht/traag zoals ABRP or FM. Ik denk dat ontwikkelaars meer zien in Carplay of Android auto en het daar lekker op houden. Gemiste kans of niet, het lijkt erop dat de algehele ontwikkeling stil staat (behalve maps en wat kleine SW aanpassingen in de auto) voor onze auto. Wellicht ook door de verouderde hardware?

Ik lees hier soms even mee of ik nieuwe dingen tegenkom, maar het is en blijft internet, dus voornamelijk klagen heh 😅

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:19
Tranquility schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:21:
[...]
Ik denk dat Volvo dat niet voor niets doet..
Maar als ik een leuk setje 20" tegenkom voor de zomerbanden dan zou ik m'n huidige 19" wielen voor de winterbanden gaan gebruiken. Maar waarschijnlijk gaat het hierna gewoon een setje nieuwe allseasons (Conti AC2) worden, heb eigenlijk niet zo'n zin in dat gewissel..
Mijn single motor fwd XC40 MY23 heeft achter ook die 255 banden. Ik weet het niet, maar zeker voor de single motor lijkt me dit wat overdreven. Er zijn ICE XC40's met meer vermogen (bijv. T6 - 350pk) , en die staan rondom gewoon op 235/50R19 banden.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-10 14:43

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Het vermogen is niet belangrijk. Het feit dat een elektromotor een hoog koppel heeft dat vanaf nul toeren al maximaal beschikbaar is wel.

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:52
4v4t4r schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:54:
[...]

De auto bestaat dit jaar 5 jaar, er is wel gebleken dat er weinig apps zijn uitgekomen voor AAOS, of ze functioneren slecht/traag zoals ABRP or FM. Ik denk dat ontwikkelaars meer zien in Carplay of Android auto en het daar lekker op houden. Gemiste kans of niet, het lijkt erop dat de algehele ontwikkeling stil staat (behalve maps en wat kleine SW aanpassingen in de auto) voor onze auto.
Ik gebruik daarom steeds vaker AA met een AA Wifi-dongle. Werkt perfect en snel. Alleen nog geen info over de SOC van je auto. Zal me niet verbazen als in de toekomst een api-plugin komt. Voor sporadische lange ritten schakel ik daarom nog nog terug naar AAOS.

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

• 4v4t4r
Plead schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:31:
[...]

Ik gebruik daarom steeds vaker AA met een AA Wifi-dongle. Werkt perfect en snel. Alleen nog geen info over de SOC van je auto. Zal me niet verbazen als in de toekomst een api-plugin komt. Voor sporadische lange ritten schakel ik daarom nog nog terug naar AAOS.
Maar jammer dat het zo moet toch, de potentie van het systeem was er zeker.

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Plead schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:31:
[...]

Die api bestaat normaal al want dat was een half jaar geleden al in het nieuws. Ik vind het dan ook raar dat GM dit niet ondersteunt, maar vermoedelijk verwacht Google dat je gewoon GM op AAOS gebruikt en doen ze daarom de moeite niet voor GM op AA.

Ik ben zelf vrij snel gestopt met AA te gebruiken om 3 redenen: Spotify pauzeert voortdurend wat bijzonder irritant is, opstart van AA duurt soms lang door m'n bijna 7 jaar oude Poco F1 en ETA delen vanuit GM op AA kan niet meer. Vooral die eerste heeft AA voor mij onbruikbaar gemaakt.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:07

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Viel me vandaag ineens op dat ik in Google maps op het display bij het stuur nu alle laadpalen zie en ook hoeveel er in gebruik zijn. Dit is volgens mij nieuw? Kan me niet herinneren dat ik dit eerder heb gezien.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Largamelion
  • Nu online
Microkid schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:17:
Viel me vandaag ineens op dat ik in Google maps op het display bij het stuur nu alle laadpalen zie en ook hoeveel er in gebruik zijn. Dit is volgens mij nieuw? Kan me niet herinneren dat ik dit eerder heb gezien.
Dat zit er echt al bijna een jaar op ofzo. 🙂

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:08
Twee dingen die mij vandaag (weer) opvielen... :

1. Er is soms een blauwe gloed over (een deel van) de Maps kaart. Iemand een idee wat dat is? En nee, geen teken van paasvuren 😁
2. Maps toont zoals bekend ook alternatieve routes in het scherm maar nu ook steeds vaker letterlijk op de blauwe lijn die je volgt. Er is dus helemaal geen alternatief... Is dit een bug ofzo?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Juancho

1. Er is soms een blauwe gloed over (een deel van) de Maps kaart. Iemand een idee wat dat is? En nee, geen teken van paasvuren 😁
2. Maps toont zoals bekend ook alternatieve routes in het scherm maar nu ook steeds vaker letterlijk op de blauwe lijn die je volgt. Er is dus helemaal geen alternatief... Is dit een bug ofzo? Vrij irritant namelijk.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Microkid

Microkid

Smile

Largamelion schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:41:
[...]
Dat zit er echt al bijna een jaar op ofzo. 🙂
Serieus? Het viel me vandaag echt ineens op. Raar, want wijzigingen zie ik meestal vrij snel. In elk geval: handige info zo :) Kan ik makkelijk een lege paal zoeken...

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:08:
[...]

Niet te veel van aantrekken Ron, ik vind een discussie over banden op onze XC40's net zo on-topic als de discussies over alarm en audio. Ik heb trouwens nergens gelezen dat de bandendiscussie off-topic was?
Klopt het trouwens dat de twee verschillende bandenmaten (235/50/19 vóór en 255/45/19 achter) op de XC/EX40 alleen bij de achterwiel aangedreven modellen (MY24 en hoger) zit? Ik zat namelijk voor de grap eens te kijken op Marktplaats voor een eventueel goedkoop setje velgen voor winterbanden als ik zou besluiten zomerbanden te nemen als de CC2's af zijn, maar zie alleen maar vier stuks velgen in dezelfde 235/50/19 maat.

Wat Spotify betreft heb ik daar ook gemengde gevoelens over. Op zich mooi dat streaming audio, maar ik vind de app echt verschrikkelijk onduidelijk en vaag. Als ik een playlist beluister en ik wil later even kijken welke playlist dat is die ik aan het afspelen ben dan kan ik dat nergens vinden. je kan gewoon niet zijn welke playlist je op dat moment aan het afspelen bent. Ook lijkt de playlist steeds te veranderen en kun je niet terugkijken welke nummers je al gespeeld hebt. Ja, je kan wel terug naar het vorige nummer, maar je kan het niet zien in de playlist. De afgespeelde nummers zijn simpelweg niet meer zichtbaar. Ook heb ik het idee dat de volgorde steeds anders is terwijl ik, voor zover ik weet, shuffle niet aan heb staan.

Ook synchroniseren tussen bijvoorbeeld de iPhone en de XC40 werkt niet. Ik luister op mijn werk ook vaak Spotify via de koptelefoon, maar als ik daarna in de auto verder wil luisteren, hoor ik een heel ander nummer. Wat een draak van een programma is het eigenlijk ook.
Er zijn twee bijdragen van mij weggehaald als "offtopic"., Voor zover ik mij herinner waren dat er twee over de bandenwissel in relatie tot de reglementen van de werkgever en leasemij. Dus concludeer ik dat de bandenwissel kennelijk offtopic is. Ik doe mijn best dat te voorkomen maar kennelijk lukt het mij niet om alleen iets over de carrosserie op wielen die XC40 heet te zeggen en niets over alles wat er verder aan vast zit. Kan ik beter maar niets meer zeggen, doe ik het ook niet meer fout toch?

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:22

MicroStar_NL

Knowledge is power

Juancho schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:47:
2. Maps toont zoals bekend ook alternatieve routes in het scherm maar nu ook steeds vaker letterlijk op de blauwe lijn die je volgt. Er is dus helemaal geen alternatief... Is dit een bug ofzo? Vrij irritant namelijk.
Ik vermoed dat als je uitzoomt je de alternatieve routes wel ziet.
Standaard als ik van werk naar huis rij, zie ik zo'n +10 min label aan de blauwe lijn zitten omdat het eerste stuk over dezelfde weg loopt.
Als ik uitzoom, zie ik het alternatieve stuk wel.

Over alternatieve routes gesproken...
Vandaag had ik mijn record van 'meest kansloze alternatieve route' van maar liefst 1 UUR exta! |:(
Kom op zeg GM, asjeblief.... :)

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.7

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06:34
ron65 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 23:45:
Enfin, vandaag voor de zoveelste keer spotify uitgelogd aangetroffen, tot 2x aan toe. Begint me de keel uit te hangen.

verder is een opmerking over een bandenwissel op de XC40 ook al offtopic kennelijk. Dus ik ga niet veel tijd en moeite meer steken in dit forum, zonde van de energie.
Ik heb een zelfde vage storing op de radio app. Hij switcht nog steeds regelmatig van Radio1 naar Arrow Classis Rock, soms zelfs vier keer binnen 1 minuut. Ook de dealer heeft geen idee wat hij hier mee aan moet.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:38
Ik zie wel de laadstations maar wisselend en met name Fastned vaak niet.
Ik verdenk het systeem ervan dat het minder toont als de accu voller is?

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• ArnoudN
Waterblok schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:49:
Ik zie wel de laadstations maar wisselend en met name Fastned vaak niet.
Ik verdenk het systeem ervan dat het minder toont als de accu voller is?
Fastned zie ik af en toe wel, maar ik mis heel vaak de Tesla Superchargers in beeld.

Navigeren naar beide kan ik alleen als ik heel specifiek aangeef welke ik wil. Snel zoeken naar snellader geeft geen Tesla/Fastned station langs de route.

• 4v4t4r
Juancho schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:47:

Ik had dit met vakantie heel erg. Ik dacht steeds rij ik nu de route die er 23mins langer over doet? Maar het is indd zoals hier al aangegeven, de alternatieve route is verderop. Maar het is indd enigzins verwarrend

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-11 16:03
4v4t4r schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:27:
[...]

Ik had dit met vakantie heel erg. Ik dacht steeds rij ik nu de route die er 23mins langer over doet? Maar het is indd zoals hier al aangegeven, de alternatieve route is verderop. Maar het is indd enigzins verwarrend
Ik druk altijd op dat knopje dat uitzoomt naar het totale routeoverzicht. Maar dan nog: hier krijg ik op de route van werk naar huis vaak een alternatief dat alleen de laatste 500m de wijk in een ander weggetje volgt. Dat zie je aan het begin van een route van 100km ook niet in dat overzicht.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:19
MeHeKaCh schreef op zondag 20 april 2025 @ 15:54:
Het vermogen is niet belangrijk. Het feit dat een elektromotor een hoog koppel heeft dat vanaf nul toeren al maximaal beschikbaar is wel.
Dat is zeker een punt, maar mijn MY23 SM heeft voorwiel aandrijving. Dus komen de meeste krachten toch op de voorbanden?

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp

• Juancho
4v4t4r schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:27:
[...]

Maar dit was niet zo. Eerder zag je heel handig alleen vlak voor bijv. Een afslag wat die alternatieve route was en deed met je tijd of dat het een energiezuinige route is.

Nu slaat het helemala nergens op. Waarom zou je al zover vooruit dat in beeld hebben? Alleen maar storend en super irritant. Ze zijn bij Google blijkbaar goed in zaken verneuken die prima zijn door irritante aanpassingen te doen terwijl die ontwikkeltijd in veel betere en handige vernieuwingen gestopt kunnen worden.

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-11 12:57
Wij maken weer een mooie rondreis naar Malaga in Spanje. Vandaag eerste reisdag, en zo'n 860 km gereden waar we ongeveer 10 uur over hebben gedaan. Netjes de max. snelheid aangehouden, soms een beetje harder (Duitsland) en uiteindelijk een gemiddelde van 21.1 kWh gehaald. Dat viel ons niet tegen.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

• DPPSchoenmaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 20:42
rolfio schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:58:
Wij maken weer een mooie rondreis naar Malaga in Spanje. Vandaag eerste reisdag, en zo'n 860 km gereden waar we ongeveer 10 uur over hebben gedaan. Netjes de max. snelheid aangehouden, soms een beetje harder (Duitsland) en uiteindelijk een gemiddelde van 21.1 kWh gehaald. Dat viel ons niet tegen.
Fijne vakantie!

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

• rolfio

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:37
Ik heb weer een bijzonderheid in de app. Als ik de locatie-tab open, zie ik nu dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-I0mQVdXNm59q9OQY9chlW61Ntk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5zrPsw4rphsxBjJIGeylRNK.jpg?f=fotoalbum_large

Na een paar tellen zie ik dan weer dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRV6ef8OdEFacWJQZiOj9nFMb4g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rh0qnBMFaErU8OtpBiTXA0j1.jpg?f=user_large

De tweede is zoals het steeds geweest is.

Misschien een of andere sluimerende functionaliteit die binnenkort geactiveerd wordt?

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

Venomer schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:37:

Misschien een of andere sluimerende functionaliteit die binnenkort geactiveerd wordt?
Bedoel je het tijdstip bij de locatie?
Dat zit er in sinds 5.53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oolmYmAwJCmAw9yGXN5TnJbl5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9vkTNuZBbf8H0ji1nToCw2Fp.png?f=fotoalbum_large

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:08
Nou, lang geleden. Het is weer eens raak. Gisteren kreeg ik de laadlimiet niet terug naar 90% Waardoor te vol geladen

Nu een dag later wil ik ‘m op 100% en de auto weigert boven de 90% te laden…

Lang niet gehad, maar wel irritant als dit niet goed gaat…

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-11 17:20
Venomer schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:37:
Ik heb weer een bijzonderheid in de app. Als ik de locatie-tab open, zie ik nu dit:

[Afbeelding]

Na een paar tellen zie ik dan weer dit:

[Afbeelding]

De tweede is zoals het steeds geweest is.

Die bovenste zie ik al een aantal weken in de app (voor de XC60).

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:37
MicroStar_NL schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:14:
[...]

Bedoel je het tijdstip bij de locatie?
Dat zit er in sinds 5.53
[Afbeelding]
Nee, het ziet er anders uit. Andere vormgeving.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:52
Software update 3.5.14 is er. Wederom niet OTA beschikbaar. Draai hier nog op Windows 3.11 ;-)

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

• rolfio
En inmiddels weer een stukkie verder, ging eigenlijk allemaal weer prima. Ook het laden in Spanje. De voor mij onbekende stations even opgezocht in de Volvo app en op die manier wist ik dat ik daar kon laden.
Nog ff fotootje verbruik en afgelegde km's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOawAQnqMnOFBqDOjegoJMfaAdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dM6Jr4pN3xINRfsS2THnPYsq.jpg?f=fotoalbum_large

• Juancho
Mooi hè, zelfs met onze bakstenen op wielen kan je prima en zorgeloos cruisen naar zuid Europa! Wij vorige zomer ook gedaan, roadtrip noord Spanje. Dit keer gaan we meer richting de Balearische zee (kust en binnenland). Waarschijnlijk de laatse keer met de P8 tenzij onze nieuwe Polestar 2 vlak voor vakantie (eind augustus) sneller dan verwacht afgeleverd wordt.

Maar een laatste keer P8 en met zo'n mooie roadtrip afscheid nemen heeft ook 2el wat 😁🥰😍

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:56
Van de zomer met baksteen en caravan, kijken wat dat oplevert.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

peutje schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:16:
Van de zomer met baksteen en caravan, kijken wat dat oplevert.
ga ik ook doen, alleen dan niet heel ver, Luxemburg, of de eifel, beetje die hoek.
We gaan na het hoogseizoen, en ik zoek een goede camping die ook laadfaciliteiten heeft of een snellader in de directe omgeving.
De route Luik => Luxemburg lijkt me een mooie uitdaging, met die lange klim erin.

Vandaag trouwens eens voorverwarmd aan de lader, reed weg en had direct een verbruik van 15,3 op 100km, later steeg dat wat naar 17,6
Net weer geladen en nu 330 range bij 90%. Ziet er naar uit dat de zomer eraan komt :-)

• rolfio
Juancho schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:16:
Mooi hè, zelfs met onze bakstenen op wielen kan je prima en zorgeloos cruisen naar zuid Europa! Wij vorige zomer ook gedaan, roadtrip noord Spanje. Dit keer gaan we meer richting de Balearische zee (kust en binnenland). Waarschijnlijk de laatse keer met de P8 tenzij onze nieuwe Polestar 2 vlak voor vakantie (eind augustus) sneller dan verwacht afgeleverd wordt.

Maar een laatste keer P8 en met zo'n mooie roadtrip afscheid nemen heeft ook 2el wat 😁🥰😍
Ja hoor, dat wil prima. En dit zelfs al voor de 2e keer :)

Ben ook benieuwd hoe de P2 bevalt, die komt net nog stukkie verder 8)

• peutje
ron65 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:21:
[...]

ga ik ook doen, alleen dan niet heel ver, Luxemburg, of de eifel, beetje die hoek.
We gaan na het hoogseizoen, en ik zoek een goede camping die ook laadfaciliteiten heeft of een snellader in de directe omgeving.
De route Luik => Luxemburg lijkt me een mooie uitdaging, met die lange klim erin.

Vandaag trouwens eens voorverwarmd aan de lader, reed weg en had direct een verbruik van 15,3 op 100km, later steeg dat wat naar 17,6
Net weer geladen en nu 330 range bij 90%. Ziet er naar uit dat de zomer eraan komt :-)
Denk wij een rondje Scandinavië, kan best wel weer eens 4000-5000km worden dan, vorig jaar met leen tesla y Standard range gedaan, was net te doen, iets meer range zou fijn zijn en dat heeft deze baksteen dan wel.

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:35
Plead schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:59:
Software update 3.5.14 is er. Wederom niet OTA beschikbaar. Draai hier nog op Windows 3.11 ;-)
Ook gezien maar de pagina lijkt terug aangepast, die OTA/werkplaats melding staat nu op de 3.4.4 update en van de 3.5.14 is geen sprake meer. Iemand was iets te ijverig dus

[ Voor 4% gewijzigd door DoubleDot op 23-04-2025 10:14 ]

• Kammika
DoubleDot schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:14:
[...]

Ook gezien maar de pagina lijkt terug aangepast, die OTA/werkplaats melding staat nu op de 3.4.4 update en van de 3.5.14 is geen sprake meer. Iemand was iets te ijverig dus
Nou ik zie 3.5.14 ook helemaal niet meer...

• Ophidian
  • Laatst online: 06:41
Gisteren retourtje Noord Limburg gedaan. Voor het eerst weer een actieradius van 370km bij 100%. Uiteindelijk met 99% 315,7 kilometers gereden met gemiddelde snelheid van 85km/h. Veel snelweg, overdag 105-110, paar stukken 120-130. Uiteindelijk is er net geen 67kWh weer in gegaan (inclusief laadverliezen).

Valt mij op dat sinds paar dagen de verkeerssnelheid niet klopt op de snelwegen. Voorheen was dat overdag netjes 100, maar is nu continu 130 terwijl het nog niet na 19:00 is.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ophidian schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:05:
Gisteren retourtje Noord Limburg gedaan. Voor het eerst weer een actieradius van 370km bij 100%. Uiteindelijk met 99% 315,7 kilometers gereden met gemiddelde snelheid van 85km/h. Veel snelweg, overdag 105-110, paar stukken 120-130. Uiteindelijk is er net geen 67kWh weer in gegaan (inclusief laadverliezen).

Valt mij op dat sinds paar dagen de verkeerssnelheid niet klopt op de snelwegen. Voorheen was dat overdag netjes 100, maar is nu continu 130 terwijl het nog niet na 19:00 is.
Ik kreeg afgelopen maandag een verkeersborden update melding waarop de update werd geïnstalleerd. Wellicht heeft het daar mee te maken?

• gastje01
  • Laatst online: 19:49
Ik ben voorzichtig eens aan het kijken naar een XC40 als vervanger voor onze huidige (2e) auto. Prijzen mogen nog iets zakken maar gezien de introductie 5 jaar geleden zal er op redelijke termijn wel wat meer uit de lease komen.

Op het oog lijken het vrij probleemvrije auto’s als ik mijn research goed gedaan heb. Ik twijfel alleen een beetje tussen de 230 en de 400 pk versies, los van het extra vermogen, zijn er nog bepaalde argumenten om wel of niet voor de 400pk versie te gaan? Ik ben in principe niet van plan er een caravan mee te gaan trekken, daar heb ik de power niet voor nodig.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

gastje01 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:46:
Ik ben voorzichtig eens aan het kijken naar een XC40 als vervanger voor onze huidige (2e) auto. Prijzen mogen nog iets zakken maar gezien de introductie 5 jaar geleden zal er op redelijke termijn wel wat meer uit de lease komen.

Op het oog lijken het vrij probleemvrije auto’s als ik mijn research goed gedaan heb. Ik twijfel alleen een beetje tussen de 230 en de 400 pk versies, los van het extra vermogen, zijn er nog bepaalde argumenten om wel of niet voor de 400pk versie te gaan? Ik ben in principe niet van plan er een caravan mee te gaan trekken, daar heb ik de power niet voor nodig.
De SM versie (231 PK) heeft tot aan MY24 nog voorwielaandrijving. In de winter op winterbanden kun je dan ervaren dat wegrijden bij verkeerslichten wat wielspin kan geven op witte strepen en op uitgesleten rijsporen.
Als caraventrekker een prima wagen al, omdat zijn max gewicht 2480 kg is kan een 1000kg caraven er met B rijbewijs achter.

De twin engine heeft veel meer grip ook in de winter, maar is door zijn hogere gewicht minder geschikt voor een caravan met B rijbewijs en dan is BE eerder nodig. Voor de meesten geen probleem maar als je een aandoening hebt als bijv diabetes kan E over B halen leiden tot elke 5 jaar een medische keuring en dan pas rijbewijs verlengen ipv probleemloos elke 10 jaar.

Dat ik even op die caravan inhaak (je geeft aan die niet te willen, I know) is omdat de keuze tussen de 231 of 400 pk versie juist daarin belangrijk kan zijn.
Omdat jij die niet wilt en gaat voor een auto die uit de lease komt, is je keuze dus FWD (231 PK) of AWD. Gezien ook het glibberig wegrijden in de winter op kruisingen, vooral als het nat of vochtig wegdek is, zou je de ADW kunnen overwegen. Ben je niet van plan winterbanden te doen en all seasons te houden, dan is ook de FWD (231 PK) een goede keuze.

• gastje01
ron65 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:04:
[...]

De SM versie (231 PK) heeft tot aan MY24 nog voorwielaandrijving. In de winter op winterbanden kun je dan ervaren dat wegrijden bij verkeerslichten wat wielspin kan geven op witte strepen en op uitgesleten rijsporen.
Als caraventrekker een prima wagen al, omdat zijn max gewicht 2480 kg is kan een 1000kg caraven er met B rijbewijs achter.

De twin engine heeft veel meer grip ook in de winter, maar is door zijn hogere gewicht minder geschikt voor een caravan met B rijbewijs en dan is BE eerder nodig. Voor de meesten geen probleem maar als je een aandoening hebt als bijv diabetes kan E over B halen leiden tot elke 5 jaar een medische keuring en dan pas rijbewijs verlengen ipv probleemloos elke 10 jaar.

Dat ik even op die caravan inhaak (je geeft aan die niet te willen, I know) is omdat de keuze tussen de 231 of 400 pk versie juist daarin belangrijk kan zijn.
Omdat jij die niet wilt en gaat voor een auto die uit de lease komt, is je keuze dus FWD (231 PK) of AWD. Gezien ook het glibberig wegrijden in de winter op kruisingen, vooral als het nat of vochtig wegdek is, zou je de ADW kunnen overwegen. Ben je niet van plan winterbanden te doen en all seasons te houden, dan is ook de FWD (231 PK) een goede keuze.
Ik ga voor een auto die mogelijk uit de lease komt. Het valt me op dat er nu relatief weinig 2e hands aanbod is en hoop dat er straks iets meer keuze is. Het prijsverschil tussen de aangeboden modellen is ook niet dusdanig dat ik op basis daar van nu al de keuze zou maken. Ik heb tot nu toe vooral naar de opties/uitvoering gekeken, en dat lijkt bepalender voor de prijs dan de motor binnen het huidige aanbod.

Off-Topic voor hier, maar als gezinswagen en caravantrekker hebben we een 400 pk diesel, vandaar dat dit voor hier ook niet per se een eis is, leuk als het kan, ook prima als het niet zo is.

Ik denk dat de actieradius uiteindelijk belangrijker is. Omdat het een 2e auto is, ben ik voornamelijk van plan om op PV overschot te gaan laden, met meer range hoeft dit minder vaak/kan het langer duren.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

gastje01 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:18:
[...]

Ik ga voor een auto die mogelijk uit de lease komt. Het valt me op dat er nu relatief weinig 2e hands aanbod is en hoop dat er straks iets meer keuze is. Het prijsverschil tussen de aangeboden modellen is ook niet dusdanig dat ik op basis daar van nu al de keuze zou maken. Ik heb tot nu toe vooral naar de opties/uitvoering gekeken, en dat lijkt bepalender voor de prijs dan de motor binnen het huidige aanbod.

Off-Topic voor hier, maar als gezinswagen en caravantrekker hebben we een 400 pk diesel, vandaar dat dit voor hier ook niet per se een eis is, leuk als het kan, ook prima als het niet zo is.

Ik denk dat de actieradius uiteindelijk belangrijker is. Omdat het een 2e auto is, ben ik voornamelijk van plan om op PV overschot te gaan laden, met meer range hoeft dit minder vaak/kan het langer duren.
wellicht goed te weten: er waren tot MY24 drie hoofdlijnen in uitvoering waarbij elk volgend model de voorgaande opties heeft met weer wat extra, dus de ultimate is de plus met meer opties, de plus is weer de core met meer opties ... :

Heel ruw gezien:
CORE.. een basismodel, geen warmtepomp tenzij als extra pakket aangeschaft, en minimale veiligheidssystemen
PLUS... beter uitgerust, met warmtepomp, stoel en stuurverwarming, en vaak uitgerust met BLIS, autopilot, elektrische achterklep vanaf dit model
ULTIMATE.. met panoramadak, 360 graden cameras, en nog wat meer extra's Kortom, dut is een rijk uitgerust model

Met name de warmtepomp is een goed plan, scheelt je toch wat in range uiteindelijk

• Kammika
ron65 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:30:
[...]

wellicht goed te weten: er waren tot MY24 drie hoofdlijnen in uitvoering waarbij elk volgend model de voorgaande opties heeft met weer wat extra, dus de ultimate is de plus met meer opties, de plus is weer de core met meer opties ... :

Heel ruw gezien:
CORE.. een basismodel, geen warmtepomp tenzij als extra pakket aangeschaft, en minimale veiligheidssystemen
PLUS... beter uitgerust, met warmtepomp, stoel en stuurverwarming, en vaak uitgerust met BLIS, autopilot, elektrische achterklep vanaf dit model
ULTIMATE.. met panoramadak, 360 graden cameras, en nog wat meer extra's Kortom, dut is een rijk uitgerust model

Met name de warmtepomp is een goed plan, scheelt je toch wat in range uiteindelijk
Die warmtepomp moet je niet overschatten. Daar zou ik mijn keuze niet van laten afhangen.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:44:
[...]

Die warmtepomp moet je niet overschatten. Daar zou ik mijn keuze niet van laten afhangen.
Klopt, ik zei ook "scheelt uiteindelijk wat in range" , niet heel veel dus.
Maar ik ben wel blij dat ie er bij mij inzit ;)

• Juancho
gastje01 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:18:
[...]

Mijn XC40 P8 komt vrij uit de lease. Volgepakt ding, 408pk sterk en bijna 95.000km op de teller en vind het nog steeds een prachtige wagen. Behalve wat kleine dingen nooit iets mee gehad of stilgestaan. Zeer betrouwbare wagen dus. Reden dat er nog niet zoveel op de markt zijn komt denk ik om datgeen je al zegt: de meeste rijders van het eerste uur zoals ik zitten dit jaar aan de max van 4 a 5 jaar lease. Of ik nu wil of niet, de auto moet ingeleverd worden. En met mij vele anderen zoals ik op dit forum ook al heb gelezen. Dus ik zou nog even wachten als ik jou was want er gaan ongetwijfeld veel XC40's op de markt komen dit jaar.

Je hebt het wel over range, nou is dat wel een dingetje bij die modellen van 5 jaar oud. Dat zijn de eerste generatie EV's van Volvo, 2 motoren en totaal niet zuinig. Daar ben je je van bewust? De nieuwere modellen zijn wat zuiniger (maar dus nog niet veel die op de markt als 2de hands komen vanuit de lease) maar alsnog is de XC40/EX40 gewoon een baksteen op wielen. Voor ons over bijna 5 jaar nooit een punt geweest, hooguit in koudere temperateren op een route die we vaak rijden vervelend omdat je dan toch net ff op de terugweg in het donker bij een Fastned moet laden waar je eigenlijk niet op zit te wachten. Als actieradius dus echt mega belangrijk voor je is zou ik sowieso niet adviseren om een XC/EC40 te nemen. Ook niet de nieuwe MY26 variant want het blijft gewoon geen EV qua bouw/onderstel. De EV versie is gewoon gebouwd op de brandstof versie. De volgende generatie EX40's etc zullen vast een mega stap vooruit zijn op echt een EV platform.

Maargoed, kan je op locaties laden, kan je thuis laden, kan je goed publiek laden, op je werk laden etc etc dan is het gewoon een formidabele (reis)auto en by far de beste die ik ooit heb gehad. Mocht je interesse hebben in de mijne moet je nog wel even wachten, verwachting is dat mijn nieuwe Polestar 2 in augustus geleverd wordt en dan lever ik dus mijn XC40 weer in. Mocht je meer info willen, stuur gerust een PM.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 23-04-2025 22:56 ]

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:50
Vanaf MY24 is de SM dus achterwielaandrijving en is het vermogen iets gestegen naar 185kW/252pk met een koppel van 420Nm. Je moet echt heel erg je best doen wil je hiermee wielspin krijgen. Je kan dus heerlijk van de acceleratie genieten zonder je daar zorgen over te hoeven te maken.
Een caravan is een eitje met zo veel koppel. Natuurlijk is een Twin nog krachtiger, maar is minder zuinig, zwaarder en natuurlijk een stuk duurder. Keuzes…

• Kammika
Tranquility schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:57:
Vanaf MY24 is de SM dus achterwielaandrijving en is het vermogen iets gestegen naar 185kW/252pk met een koppel van 420Nm. Je moet echt heel erg je best doen wil je hiermee wielspin krijgen. Je kan dus heerlijk van de acceleratie genieten zonder je daar zorgen over te hoeven te maken.
Een caravan is een eitje met zo veel koppel. Natuurlijk is een Twin nog krachtiger, maar is minder zuinig, zwaarder en natuurlijk een stuk duurder. Keuzes…
Maar kan me bijna niet voorstellen dat die my2024+ modellen al tweedehands worden aangeboden… dan moet de nieuwe eigenaar er wel heel snel vanaf willen…

• Tranquility
Kammika schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:58:
Maar kan me bijna niet voorstellen dat die my2024+ modellen al tweedehands worden aangeboden… dan moet de nieuwe eigenaar er wel heel snel vanaf willen…
Dat is waar, maar er zullen ongetwijfeld dealers zijn met jonge exemplaren met lage kilometerstanden. Het ligt er natuurlijk ook aan wat @gastje01 wil uitgeven.
Mijn MY24 SM ER Plus was een drie maanden oude demo met slechts 3500km op de klok maar scheelde wel bijna €8000,- op de nieuwprijs.

• Juancho
[...]

Precies wat ik al zei, de poster had het over de Volvo's van 5 jaar oud. Dat zijn dus de modellen die wij als eerste rijders hebben en waarvan ik een vracht verwacht als 2de hands opties dit jaar. Mensen met zo'n 1e model en het leasen moeten de wagen dit jaar bijna allemaal inleveren. De eerste (grotere) batch 2de hands XC40's die op de markt komen zeg maar.

Ben wel benieuwd wat een beetje de prijzen worden van een 5 jaar oude XC40.

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 23-04-2025 23:09 ]

• Largamelion
  • Nu online
Kammika schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:44:
[...]

Ik vraag me soms af of er wel een warmtepomp in mijn MY23 Ultimate zit, ik merk er letterlijk niets van. Heb nog nooit iets opgemerkt qua extra geluid in die bijna 2 jaar en heb zowat de slechtste range van iedereen in dit topic. In de winter bij echt koud weer zit ik rond de 230km max en in de zomer is dat 300km max. Ook als ik online cijfers opzoek zit ik aan de bodem. Als die warmtepomp echt iets uitmaakt zou ik slechtere cijfers verwachten van degene die geen warmtepomp hebben, maar die heb ik hier nog niet zien passeren.

Dus ik kan me volledig vinden in jouw advies 🙂.

• Microkid

Microkid

Smile

Largamelion schreef op donderdag 24 april 2025 @ 06:47:
[...]
Ik vraag me soms af of er wel een warmtepomp in mijn MY23 Ultimate zit, ik merk er letterlijk niets van. Heb nog nooit iets opgemerkt qua extra geluid in die bijna 2 jaar en heb zowat de slechtste range van iedereen in dit topic. In de winter bij echt koud weer zit ik rond de 230km max en in de zomer is dat 300km max. Ook als ik online cijfers opzoek zit ik aan de bodem. Als die warmtepomp echt iets uitmaakt zou ik slechtere cijfers verwachten van degene die geen warmtepomp hebben, maar die heb ik hier nog niet zien passeren.

Dus ik kan me volledig vinden in jouw advies 🙂.
Zie Lancer in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic" Hoor je geluid bij het voorverwarmen? Ik heb een MY24 met warmtepomp, en als de auto op de parkeerplaats staat op te warmen hoor je inderaad brommend geluid van de compressor.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-11 16:39
[...]

Toch wel, ik ben er in mijn 3 maanden zoektocht een paar tegen gekomen, meestal Core of Plus. Waren meestal directiewagens met zeer weinig km's maar wel aan te hoge prijs. Er komen van de LM ook wagens beschikbaar van werknemers die veranderen van job en hun wagen terug indienen, of personen die jaarlijks wisselen van wagen. Ik zou zeker eens langsgaan bij verschillende dealers, daar zijn altijd wel koopjes te vinden, jonge occassies tegen goede condities...

• cdwave
  • Laatst online: 05-11 13:49
gastje01 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:46:

Probleemvrij zou ik mijn C40 niet noemen, mijn volgende auto gaat zeer zeker geen Volvo worden.

Motor (single) is prima, als je niet wil spinnen bij het stoplicht moet je minder hard op het rechter pedaal drukken... Range heb ik ook geen problemen mee gehad.

De elektronica en met name de software is knudde. Vanmorgen moest ik de boel weer eens resetten omdat er van alles niet werkte.

• Tranquility
Juancho schreef op woensdag 23 april 2025 @ 23:08:
Precies wat ik al zei, de poster had het over de Volvo's van 5 jaar oud. Dat zijn dus de modellen die wij als eerste rijders hebben en waarvan ik een vracht verwacht als 2de hands opties dit jaar. Mensen met zo'n 1e model en het leasen moeten de wagen dit jaar bijna allemaal inleveren. De eerste (grotere) batch 2de hands XC40's die op de markt komen zeg maar.

Ben wel benieuwd wat een beetje de prijzen worden van een 5 jaar oude XC40.
Een beetje hetzelfde wat er gebeurde bij het vrijkomen van allemaal ex-lease Tesla Model 3's, die massaal "gedumpt" werden (en nog worden) en je voor een relatief lage prijs kon (en nog kan) kopen, zeker met al dat geneuzel rond Elon Musk waardoor Tesla's minder populair zijn geworden.
Dus het kan zo maar zijn dat er straks zeer betaalbare XC40's beschikbaar komen, al heb ik wel het idee dat ik veel meer Tesla's zie dan XC40's. Die zijn gewoon minder verkocht heb ik het idee, zo veel zie ik er niet op de weg.

• gastje01
Juancho schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:54:
[...]

Mijn XC40 P8 komt vrij uit de lease. Volgepakt ding, 408pk sterk en bijna 95.000km op de teller en vind het nog steeds een prachtige wagen. Behalve wat kleine dingen nooit iets mee gehad of stilgestaan. Zeer betrouwbare wagen dus. Reden dat er nog niet zoveel op de markt zijn komt denk ik om datgeen je al zegt: de meeste rijders van het eerste uur zoals ik zitten dit jaar aan de max van 4 a 5 jaar lease. Of ik nu wil of niet, de auto moet ingeleverd worden. En met mij vele anderen zoals ik op dit forum ook al heb gelezen. Dus ik zou nog even wachten als ik jou was want er gaan ongetwijfeld veel XC40's op de markt komen dit jaar.

Je hebt het wel over range, nou is dat wel een dingetje bij die modellen van 5 jaar oud. Dat zijn de eerste generatie EV's van Volvo, 2 motoren en totaal niet zuinig. Daar ben je je van bewust? De nieuwere modellen zijn wat zuiniger (maar dus nog niet veel die op de markt als 2de hands komen vanuit de lease) maar alsnog is de XC40/EX40 gewoon een baksteen op wielen. Voor ons over bijna 5 jaar nooit een punt geweest, hooguit in koudere temperateren op een route die we vaak rijden vervelend omdat je dan toch net ff op de terugweg in het donker bij een Fastned moet laden waar je eigenlijk niet op zit te wachten. Als actieradius dus echt mega belangrijk voor je is zou ik sowieso niet adviseren om een XC/EC40 te nemen. Ook niet de nieuwe MY26 variant want het blijft gewoon geen EV qua bouw/onderstel. De EV versie is gewoon gebouwd op de brandstof versie. De volgende generatie EX40's etc zullen vast een mega stap vooruit zijn op echt een EV platform.

Maargoed, kan je op locaties laden, kan je thuis laden, kan je goed publiek laden, op je werk laden etc etc dan is het gewoon een formidabele (reis)auto en by far de beste die ik ooit heb gehad. Mocht je interesse hebben in de mijne moet je nog wel even wachten, verwachting is dat mijn nieuwe Polestar 2 in augustus geleverd wordt en dan lever ik dus mijn XC40 weer in. Mocht je meer info willen, stuur gerust een PM.
Daar ben ik me zeker van bewust, maar dat is al snel als je voor een auto van dit formaat gaat. Ik kan op mijn eigen oprit met PV laden, woon-werk retour is 130km waarbij ik regelmatig thuis werk, en voor de grote afstanden waarbij de actieradius een probleem zou zijn, is er nog onze gezinsdiesel. Voor kleine stukjes naar de supermarkt etc. is het al snel voordeliger dan een niet elektrische variant.

Reden dat ik bij de XC40 ben uitgekomen is vooral omdat ik een comfortabele auto zoek met voldoende ruimte voor 2 kinderen (0-2 jaar, dus plus alle zooi die je daar voor mee neemt), die ook een beetje oogt.
Als range criterium wil ik graag in de winter naar mijn ouders kunnen rijden zonder te hoeven laden en 80 te moeten rijden (200 km), woon-werk (130km) lukt altijd wel, mogelijk zelfs 2x.

Plan is zeker om nog even te wachten tot er meer aanbod is en de keuze wat ruimer. Ik verwacht niet zo’n grote dump als bij de Tesla’s, maar het zal altijd schelen.

• 4v4t4r
cdwave schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:04:
[...]

Probleemvrij zou ik mijn C40 niet noemen, mijn volgende auto gaat zeer zeker geen Volvo worden.

Motor (single) is prima, als je niet wil spinnen bij het stoplicht moet je minder hard op het rechter pedaal drukken... Range heb ik ook geen problemen mee gehad.

De elektronica en met name de software is knudde. Vanmorgen moest ik de boel weer eens resetten omdat er van alles niet werkte.
Same, ik heb helaas wel wat issues gehad met de auto (snelladen stuk enzo) maar dat is denk ik iets wat niet veel voorkomt. de software is indd wel echt een dingetje. Ik hoop dat met nieuwe hardware dit word gefixed - maar voor degene die een oudere uit de lease wil pakken: Ik merk echt dat het steeds trager word. Ik woon dicht bij de snelweg en wil eigenlijk als ik wegrij weten welke route ik het beste kan pakken (binnendoor of snelweg ivm file) en ik moet dit eigenlijk altijd op mn telefoon bekijken want ik heb of geen internet nog, of systeem is zo lang bezig met alles dat het gewoon niet op tijd kenbaar word gemaakt.

Als apps je niet boeien, en je niet super afhankelijk bent van een systeem wat snel moet opstarten is het echt een prima auto. Rijd super, zit prima.

• RigolleM
gastje01 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:19:
[...]
Als range criterium wil ik graag in de winter naar mijn ouders kunnen rijden zonder te hoeven laden en 80 te moeten rijden (200 km), woon-werk (130km) lukt altijd wel, mogelijk zelfs 2x.
Als het koud en slecht weer is ga je met een SM ouder dan MY24 de 200km NIET halen. Ik ben vorige winter met de XC40 SM23 naar Amiens (FR) gereden en ik moest na 3/4 van de afstand bijladen bij een snellader. Ik zat toen aan 10% en thuis vertrokken aan 100%. Van bij mij thuis naar Amiens was 195km en ik reed zowel in België als Frankrijk aan 120 km/u. In de zomer zou je het wel halen, maar zal je rond de 10% SoC aankomen, echt comfortabel is dat niet als je niet kunt laden aan het hotel, wat bij ons het geval was. Gelukkig zijn de ondergrondse parkings in grote steden wel voorzien van laadpunten.

• Juancho
Dat is wel erg zwart/wit hoor. Ik heb een eerste model P8 en zoals mensen hier weten ook geen beste range. Maar de 200km haal ik ook in de winter wel. Zit dan vaak zo tussen 240-280, natuurlijk ook afhankelijk van je snelheid want iedereen moet nu toch wel weten dat elke EV zo rond 110km/h en harder meer verbruikt.

In de zomer zit ik een beetje rond de 330-370max. Deze week geladen tot 100% en toen stond er 310km terwijl het nog niet 20 graden+ is.

Dus voor de afstanden van @gastje01 lijkt mij ook een eerste model XC40 prima. Zelfs een Twin. Wil je perse 300+km in wat minder weer dan wordt het een ander verhaal. Maar 200km lukt echt wel. Tegenwoordig is het ook nooit meer langere tijd echt koud overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 24-04-2025 10:07 ]

• 4v4t4r
Juancho schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:07:
Dat is wel erg zwart/wit hoor. Ik heb een eerste model P8 en zoals mensen hier weten ook geen beste range. Maar de 200km haal ik ook in de winter wel. Zit dan vaak zo tussen 240-280, natuurlijk ook afhankelijk van je snelheid want iedereen moet nu toch wel weten dat elke EV zo rond 110km/h en harder meer verbruikt.

In de zomer zit ik een beetje rond de 330-370max. Deze week geladen tot 100% en toen stond er 310km terwijl het nog niet 20 graden+ is.

Dus voor de afstanden van @gastje01 lijkt mij ook een eerste model XC40 prima. Zelfs een Twin. Wil je perse 300+km in wat minder weer dan wordt het een ander verhaal. Maar 200km lukt echt wel. Tegenwoordig is het ook nooit meer langere tijd echt koud overigens.
dus 310 op 100%. Dat is 217 km voor 70% (als je laad tot 80 en stopt bij 10 ) en zo koud is het niet meer.
Het gaat niet alleen om de eerste rit van 100 naar 10, maar vooral om de volgende stops waar je eigenlijk (naar mijn mening) nooit veel verder laad dan 80% toch?

• cdwave
  • Laatst online: 05-11 13:49
gastje01 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:19:
[...]

Daar ben ik me zeker van bewust, maar dat is al snel als je voor een auto van dit formaat gaat. Ik kan op mijn eigen oprit met PV laden, woon-werk retour is 130km waarbij ik regelmatig thuis werk, en voor de grote afstanden waarbij de actieradius een probleem zou zijn, is er nog onze gezinsdiesel. Voor kleine stukjes naar de supermarkt etc. is het al snel voordeliger dan een niet elektrische variant.

Reden dat ik bij de XC40 ben uitgekomen is vooral omdat ik een comfortabele auto zoek met voldoende ruimte voor 2 kinderen (0-2 jaar, dus plus alle zooi die je daar voor mee neemt), die ook een beetje oogt.
Staat er een laadpaal in de buurt van je ouders?

Mijn "familiebezoek" afstand is enkele reis 150km en ik kom meestal met >50% accu aan, dus zou ik zonder bijladen terug kunnen. Volgens Google staan er twee laadpalen vlakbij, in de praktijk waren dat er al 8 en ik kan 'm altijd aan een paal hangen zodat ik met 130 naar huis kan. Ik heb een C40 uit 2022, dus zo'n beetje de laagste range die je kunt vinden. De "echte" range (dus naar de snelweg en daar 105 rijden) is zo'n 280km in de winter en 320km in de zomer.

Actieradius wordt schromelijk overgewaardeerd. Ik heb deze auto nu pakweg 9 maanden en heb 'm nog nooit aan een snellader gehangen. Ik heb wel 580km op een dag gereden, ik kon gewoon op de bestemming(en) bijladen. Voor die paar keer per jaar dat je zou moeten laden onderweg is een "long range" optie wel een heel erg dure - dat geld is beter te besteden...

En de vakantie telt niet echt voor mij - na dik 2 uur rijden is deze ouwe lul toch wel toe aan een Apfelstrudel ofzo, met de fosiele bak stopten we ook dik een half uur onderweg. Mijn zorgpunt is meer dat er bij de snellader een Autohof is met een fatsoenlijk restaurantje... (tips voor de A61/A5 zijn welkom)

• Juancho
@gastje01 heeft hrt over retourtje van 200km toch? En kan thuisladen. Dat ga je dus echt wel halen hoor. Makkelijk zelfs. Ook in de winter.

Als hij een enkeltje van 200km bedoelt wordt het anders maar dan valt sowieso de EX40 wel af als een 400km je eis is. Sterker nog, dan vallen veel auto's af.

[ Voor 36% gewijzigd door Juancho op 24-04-2025 10:36 ]

• ArnoudN
Juancho schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:35:
@gastje01 heeft hrt over retourtje van 200km toch? En kan thuisladen. Dat ga je dus echt wel halen hoor. Makkelijk zelfs. Ook in de winter.

Als hij een enkeltje van 200km bedoelt wordt het anders maar dan valt sowieso de EX40 wel af als een 400km je eis is. Sterker nog, dan vallen veel auto's af.
Mijn range is net zo slecht als die van jou, maar die 200 km ga ik ook wel halen. Zelfs in de winter.

• gastje01
Ik bedoelde 200 km enkele reis, maar dat ga ik niet doen voor ‘even een uurtje’, meestal ben ik er dan minimaal 5-6 uur. Laden kan met 11kW op de oprit en bij 4 palen in de buurt.

Incidenteel een keertje snelladen is geen issue, maar met de e-golf die ik even als leen-auto heb gehad, was een enkele rit, in de zomer, met 100 km/u niet eens te halen, daar heb ik geen trek in. Voor 99% van mijn ritten is een bruikbare range van 200-250 km meer dan voldoende, dat is dan ook het doel.

De echte lange afstanden (vakantie, incidenteel voor werk) zal ik gewoon met de hoofdauto blijven doen. Verder zijn het toch voornamelijk de kinderen die de actieradius zonder pauze bepalen. De tijden van 5-6 uur door knallen zonder pauze (los van hoe verstandig dat is) zijn wel voorbij.

• Juancho
gastje01 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:34:
Ik bedoelde 200 km enkele reis, maar dat ga ik niet doen voor ‘even een uurtje’, meestal ben ik er dan minimaal 5-6 uur. Laden kan met 11kW op de oprit en bij 4 palen in de buurt.

Incidenteel een keertje snelladen is geen issue, maar met de e-golf die ik even als leen-auto heb gehad, was een enkele rit, in de zomer, met 100 km/u niet eens te halen, daar heb ik geen trek in. Voor 99% van mijn ritten is een bruikbare range van 200-250 km meer dan voldoende, dat is dan ook het doel.

De echte lange afstanden (vakantie, incidenteel voor werk) zal ik gewoon met de hoofdauto blijven doen. Verder zijn het toch voornamelijk de kinderen die de actieradius zonder pauze bepalen. De tijden van 5-6 uur door knallen zonder pauze (los van hoe verstandig dat is) zijn wel voorbij.
Dan is er dus niks aan de hand, zelfs niet met een 1e generatie XC40 wagen aangezien je op locatie weer een x aantal uur kan bijladen.

En je kan ook gewoon met die wagen lange afstanden maken voor vakantie hoor. Met onze P8 naar noord Spanje gegaan, geen centje pijn! Fijn om de 2 a 2,5 uur even een stop van een half uurtje. Werkt perfect.

• Kammika
Tranquility schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:35:
[...]

Een beetje hetzelfde wat er gebeurde bij het vrijkomen van allemaal ex-lease Tesla Model 3's, die massaal "gedumpt" werden (en nog worden) en je voor een relatief lage prijs kon (en nog kan) kopen, zeker met al dat geneuzel rond Elon Musk waardoor Tesla's minder populair zijn geworden.
Dus het kan zo maar zijn dat er straks zeer betaalbare XC40's beschikbaar komen, al heb ik wel het idee dat ik veel meer Tesla's zie dan XC40's. Die zijn gewoon minder verkocht heb ik het idee, zo veel zie ik er niet op de weg.
Ja, maar die Tesla's die nu in grotere getale en in voor lager prijs vrijkomen, gaan dus ook wel de 2e hands prijzen van andere auto's drukken.. en dus ook wel de volvo's lijkt me...

Alleen heb je niet zoveel aan dat effect als je nu een auto wilt kopen...

• martijndekker87
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-10 16:04
Ik stoorde mij al enige tijd aan het logo op mijn XC40 P8 (kleur: Glacier Silver). Heb er een via Ali Express besteld en er overheen gemonteerd. Vind het een zelf een upgrade!

Wat vinden jullie er van? 8)

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvjZ4xkqpQHPxNfk2SHy0HJJ_f4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCv8T2V97Getika9hX8zp9w8.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-J3R7cnsz42rRhhZ7oai2JY9PM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yl15rqgongBv9LdFhYpJoQAu.jpg?f=fotoalbum_large

Geheel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5ymPARfiDG9RlorzqH-13ZP1qQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iiDDf6mFK3tCgYC8jg2DRMDi.jpg?f=fotoalbum_large

• RigolleM
Juancho schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:07:

@gastje01 schreef in de winter, ik ben tussen Kerst en Nieuwjaar naar Amiens gereden. Er stond een stevige koude wind en we hielden het ook niet droog, dus de condities waren slecht. Het vroor toen nog niet, dus het kon nog slechter.. maar dit was een realistische situatie en als je dit simuleert met ABRP ga je dezelfde stats zien. Je geraakt geen 195km ver met 1 lading in putje winter. Is dit een probleem, neen... want je kunt onderweg snelladen, maar die roze bril die sommigen hier dragen had ik na mijn eerste roadtrip (Kopenhagen) al lang afgezet.

Als ik in de zomer in mijn wagen stapte, met een batterijcapaciteit van 100%, stond er ook dat ik 380 km ver kon rijden, maar waarom stond ik na 200km met maar 20% al aan een snellader?

Die beperkte range is ook de reden waarom ik hem toen niet overgenomen heb als privé wagen. Na 200km moeten snelladen was voor MIJ veel te kort. Er zijn er die daar geen probleem van maken, maar ik heb het toch liever iets comfortabeler.

• RigolleM
Kammika schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:06:
[...]

Ja, maar die Tesla's die nu in grotere getale en in voor lager prijs vrijkomen, gaan dus ook wel de 2e hands prijzen van andere auto's drukken.. en dus ook wel de volvo's lijkt me...

Alleen heb je niet zoveel aan dat effect als je nu een auto wilt kopen...
Voor die Tesla's van 2019 ben je te laat... alle veilingen liggen nu stil, er zijn geen wagens meer beschikbaar van de eerste lichting Model 3. Ik heb geen invloed gezien op de andere merken, die bleven lekker hoog... zo hoog zelfs dat je bijna verplicht werd een Tesla te kopen als je voordelig een EV wou kopen. Zelfs een i3 (120kW) was duurder dan een M3 van 2019 (met +100k km's).

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:04:
[...]

Motor (single) is prima, als je niet wil spinnen bij het stoplicht moet je minder hard op het rechter pedaal drukken...
Dat is erg kort door de bocht. Ik heb verscheidene kruisingen hier in de omgeving waar zelfs een fiat panda nog sneller wegkomt bij vochtig wegdek dan mijn XC40 met winterbanden. Ligt echt niet direct aan dat rechterpedaal alleen.

nu de originele bandjes er weer omzitten voor het zomerseizoen is op diezelfde kruisingen de grip weer verbeterd, ook met regen zoals zonet, geen wielspin, en dan is het inderdaad als je alsnog heel flink dat pedaal intrapt dat er weer wielspin is, maar dat ligt dan wel aan dat pedaal.
Op die winterbanden is die FWD een ramp op die kruisingen. en dat ligt echt niet aan het rechter pedaal gebruik.

• Tranquility
martijndekker87 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:44:
Ik stoorde mij al enige tijd aan het logo op mijn XC40 P8 (kleur: Glacier Silver). Heb er een via Ali Express besteld en er overheen gemonteerd. Vind het een zelf een upgrade!

Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]

Geheel:
[Afbeelding]
Ik vind het een te zwart vlak worden.
Ik heb ook zwarte letters "V O L V O" en XC40 op de achterklep, maar heb bewust het logo op de voorkant origineel gelaten omdat er al veel zwart in zit en dat zilveren randje nog een beetje contrasterend werkt.
Om dezelfde reden houd ik ook niet van volledig zwarte velgen.

Trouwens, als we deze site mogen geloven, gaat de motorrtijtuigenbelasting na 2026 niet verder omhoog en lkrijgen we met 30% zelfs nog iets meer korting dan de geplande korting van 25% in 2026 en zou het daar bij blijven. Ze hebben dus kennelijk ook in gezien dat het wel erg vreemd is om tijdens de transitie de wegenbelasting van EV's duurder te maken dan van fossiel. Hopelkijk klopt dit bericht.

• Sibelius
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-09 13:45
ron65 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:58:
[...]

Dat is erg kort door de bocht. Ik heb verscheidene kruisingen hier in de omgeving waar zelfs een fiat panda nog sneller wegkomt bij vochtig wegdek dan mijn XC40 met winterbanden. Ligt echt niet direct aan dat rechterpedaal alleen.

nu de originele bandjes er weer omzitten voor het zomerseizoen is op diezelfde kruisingen de grip weer verbeterd, ook met regen zoals zonet, geen wielspin, en dan is het inderdaad als je alsnog heel flink dat pedaal intrapt dat er weer wielspin is, maar dat ligt dan wel aan dat pedaal.
Op die winterbanden is die FWD een ramp op die kruisingen. en dat ligt echt niet aan het rechter pedaal gebruik.
Je hebt toch een motor op de voorwielen Ron?
Is wel een verschil met de nieuwere met de motor op de achterwielen.

V60 T8, Denim blue, my’25

• Kammika
ron65 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:58:
[...]
Dit herken ik niet. Door de combi van groot aantal pk's en 2 wielaandrijving kan je makkelijk laten spinnen. Maar als je doseert, waardoor je grip houdt ik kom nog steeds sneller weg dan elke benzine auto.

Ik kan me bijna dus niet voorstellen dat het klopt wat je hier zegt, maar mocht het echt zo zijn, dan heb je een serieus probleem met het gebrek aan grip van je banden wat ik dan maar snel zou laten fixen...

• Largamelion
  • Nu online

Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]

Geheel:
[Afbeelding]
Ik vind het wel knap en zou op m'n Thunder Grey kleurtje ook liever zwarte logo's hebben. Kon ik echter niet kiezen als optie in de lease cataloog en toen ik nadien de prijs bij de dealer vroeg viel ik lichtjes achterover, 350€ voor de logo's vooraan en achteraan te vervangen door zwarte 8)7.

Gezien het een lease is ga ik er zelf niet aan knoeien, anders had ik ook al lang iets op Ali besteld. Vind het er altijd wel vet uitzien zo'n auto met zwarte logo's, zelfs zwart op zwart vind ik dikwijls nog knap.

• Juancho
RigolleM schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:39:
[...]

@gastje01 schreef in de winter, ik ben tussen Kerst en Nieuwjaar naar Amiens gereden. Er stond een stevige koude wind en we hielden het ook niet droog, dus de condities waren slecht. Het vroor toen nog niet, dus het kon nog slechter.. maar dit was een realistische situatie en als je dit simuleert met ABRP ga je dezelfde stats zien. Je geraakt geen 195km ver met 1 lading in putje winter. Is dit een probleem, neen... want je kunt onderweg snelladen, maar die roze bril die sommigen hier dragen had ik na mijn eerste roadtrip (Kopenhagen) al lang afgezet.
Tja ik herken dit gewoon niet, en dat met mijn eerste generatie P8 die echt 1 van de minste is qua actieradius. Wij zijn de week voor kerst toevallig ook naar de Ardennen geweest, doen we elk jaar. Vanuit Oost NL richting de Ardennen haal ik dan echt wel makkelijk 200km op een volle lading hoor. Ik heb even gekeken hoever het was vanuit huis naar de laatste fastned lader bij Maastricht voor de grens met Belgie en dat is 242km. En daar laad ik vaak even bij omdat we daar toch altijd even stoppen. En dan is de P8 zeker nog niet leeg met vrijwel constant 110km/h op de ACC.

Dat heeft niks met roze bril te maken want ik was hier in de eerste periode van dit topic juist degene die altijd klaagde over de slechte actieradius van mijn P8. Maar 200km in de winter ga je normaliter echt wel halen. Met welk model year dan ook. Geen idee waarom jij dat niet haalt, maar een ritje van 200km met 100% volle accu en een lader aan het einde van je rit (dan hoef je echt niet tot 20% max te rijden) kan echt wel. Misschien dat jij veel vaker met 120+ rijdt? Dan gaat het idd een stuk harder maar dat heeft elke EV.

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 24-04-2025 16:07 ]

• Sibelius
gastje01 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:34:

Hier hadden we voor de V60 ook een XC40. Reken je nooit rijk met de range! Ook hier vanuit het mooie Twente geregeld naar Brabant. Ook daar de auto langzaam opgeladen. Km’s. Ongeveer 154 km enkel. In de winter: Altijd volle accu heen. Ongeveer over met 49% tot 55% accu. Met een uurtje of wat langzaam laden terug met 65 tot 70%. Terugweg vaak over met 10%. Snelheid heen 105 en terug plusminus rond de 120 (130 is heel snel leeg). Het kan prima en zoals met alle auto’s? Is je rechtervoet de grootste factor. De XC is een heerlijke auto. Comfortabel, ook met de singelmotor is die snel. Als het niet uitmaak qua budget? Ik zou voor een P8 gaan omdat je toch net wat extra grip hebt. Het grootste nadeel was dat de auto trilde als een malle rond de 100 / 105. Daar zou ik dus wel op letten, geen idee hoe het zit met de eerste lichting XC’s. Ik geloof Juancho heeft nooit last gehad en anderen staan mij zo niet bij…

Ik heb mij nooit aan de navigatie en opstarten enzovoorts gestoord. Ik kijk vooral naar buiten en heb muziek opstaan dat kan prima. Snelladen kan ook overal en nergens en dan zijn de Tesla laadpunten goedkoop. Ook scheelt het wel als je thuis kan laden. Geloof de laadpalen zijn ook duurder tegenwoordig ivm huidige regering en btw geloof ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Sibelius op 24-04-2025 16:25 ]

• ArnoudN
Sibelius schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:09:
[...]

Hier hadden we voor de V60 ook een XC40. Reken je nooit rijk met de range! Ook hier vanuit het mooie Twente geregeld naar Brabant. Ook daar de auto langzaam opgeladen. Km’s. Ongeveer 154 km enkel. In de winter: Altijd volle accu heen. Ongeveer over met 49% tot 55% accu. Met een uurtje of wat langzaam laden terug met 65 tot 70%. Terugweg vaak over met 10%. Snelheid heen 105 en terug plusminus rond de 120 (130 is heel snel leeg). Het kan prima en zoals met alle auto’s? Is je rechtervoet de grootste factor. De XC is een heerlijke auto. Comfortabel, ook met de singelmotor is die snel. Als het niet uitmaak qua budget? Ik zou voor een P8 gaan omdat je toch net wat extra grip hebt. Het grootste nadeel was dat de auto trilde als een malle rond de 100 / 105. Daar zou ik dus wel op letten, geen idee hoe het zit met de eerste lichting XC’s. Ik geloof Juancho heeft nooit last gehad en anderen staan mij zo niet bij…

Ik heb mij nooit aan de navigatie en opstarten enzovoorts gestoord. Ik kijk vooral naar buiten en heb muziek opstaan dat kan prima. Snelladen kan ook overal en nergens en dan zijn de Tesla laadpunten goedkoop. Ook scheelt het wel als je thuis kan laden. Geloof de laadpalen zijn ook duurder tegenwoordig ivm huidige regering en btw geloof ik.
Die rechtervoet maakt echt het verschil. Gisteren heeft mijn vrouw de auto meegehad en die heeft 120 km gereden over voornamelijk snelweg met 30% verbruik. Heel grof betekent dat 360 km op 100%. Dat heb ik echt nog nooit gehaald.

• Sibelius
ArnoudN schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:30:
[...]

Die rechtervoet maakt echt het verschil. Gisteren heeft mijn vrouw de auto meegehad en die heeft 120 km gereden over voornamelijk snelweg met 30% verbruik. Heel grof betekent dat 360 km op 100%. Dat heb ik echt nog nooit gehaald.
Mee eens :) Ik heb zelden zoiets gehaald. En is van zoveel afhankelijk. Verschil 100 of 105 is al een dingetje op een langere rit.

Soms is het storend en soms relaxed met een laadstop en wat leuke filmpjes. Mister Bean is wel een lach waard.

• peutje
ArnoudN schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:30:
[...]

Ook niet helemaal op verkijken, warme accu vooral na snelweg gebruik geeft vaak een afwijkend percentage, morgen vroeg nog eens kijken als ie afgekoeld is of het nog steeds 30% verbruik was.

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]

Geheel:
[Afbeelding]
De diagonale lijn vind ik er op vooruit gegaan, dat extra contrast op de grill doet het goed met de lichte lak.
Het midden heeft voor mij te weinig contrast.

Ik ben geen fan van chroom, dus ik begrijp je upgrade 8) .
Het embleem op de mijne heeft als enige iets met chroom.
Maar aangezien ik hem lease heb, ga ik er ook niks aan doen.

Net als Tranquility heb ik ook zwarte letters "V O L V O" achterop, maar geen EX40 badge.

• RigolleM
Juancho schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:04:
[...]

Tja ik herken dit gewoon niet, en dat met mijn eerste generatie P8 die echt 1 van de minste is qua actieradius.
Neen, de voorwielaangedreven single motor (MY23) heeft de minste actieradius:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C--EZCIkwytJW-0SVE4G5f1qWL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zpXxAyo1d0inq8Rycm8XUn74.png?f=fotoalbum_large

Zie snelweg - winter, dat is van 100 naar 0... dat doe je dus nooit.. maximum 10% dus 235/10*9=211,5km... Ik was volgeladen, serieuze tegenwind, rond de 5°C, aan een gemiddelde snelheid onder de 100km/u, want ik moet Rijsel door en daar heb je een groot deel dat je maar 70/90 mag en vanaf de grens met België is het ook aan 110 km/u. Ik rij in Frankrijk met de EV nooit harder dan 120 km/u. En ik reed een Ultimate dus met warmtepomp.

In de zomer tijdens onze roadtrip naar Italië had ik stints van 150 à 175 km (tussen 10-70%), mijn eerste stint kon ik wel 225km halen, maar dat is al je vertrekt aan 100%.

• Juancho
Dan is die voorwielaangedreven XC40 dus degene die je never nooit moet nemen. Die is nog slechter dan mijn eerste generatie P8 blijkbaar _O-

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Sibelius schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:40:
[...]

Je hebt toch een motor op de voorwielen Ron?
Is wel een verschil met de nieuwere met de motor op de achterwielen.
ja klopt, en dat was precies mijn punt, maar dan lees ik hier weer dat het aan je rechterpedaal ligt, dat voelt een beetje als "je geeft teveel power bij het wegrijden, ligt niet aan de FWD en de banden".

Het ligt daar wel degelijk aan, en de winterbanden maken het nog erger. Ik vraag mij echt af wat straks als er ooit nog eens sneeuw valt (al sinds 2021 niet meer gehad hier) met die grip gebeurt en of het wellicht beter is de all seaons eronder te houden, die lijken veel meer grip te hebben.

Maar de boodschap in eerste instantie is dus: de modellen tot en met MY23 hebben vorowielaandrijving als het een single engine betreft, en dat kan gripverlies geven. De MY24 en later hebben dan achterwiel aandrijving en dat geeft veel meer grip bij optrekken met name.
dáár ging het om, niet om "het ligt aan je rechtervoet" .

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:54:
[...]

Dit herken ik niet. Door de combi van groot aantal pk's en 2 wielaandrijving kan je makkelijk laten spinnen. Maar als je doseert, waardoor je grip houdt ik kom nog steeds sneller weg dan elke benzine auto.

Ik kan me bijna dus niet voorstellen dat het klopt wat je hier zegt, maar mocht het echt zo zijn, dan heb je een serieus probleem met het gebrek aan grip van je banden wat ik dan maar snel zou laten fixen...
Ik heb werkelijk waar een aantal kruisingen hier in de omgeving waar het wegdek zo versleten en platgereden is op de bandensporen dat je alleen heel rustig wegrijdend geen gripverlies hebt. Dat duurt tot een stuk na die kruisingen voor je weer wat meer power kunt geven.

En dat ligt inderdaad aan die winterbanden, en is gedurende de winter erger geworden. Ik denk dat ze door slijtage steeds minder grip krijgen.
Moet er wel bij zeggen dat elders in het land de grip vaak beter is, ook bij kruisingen. De gemeente Haarlemmermeer (want daar heb ik dit probleem serieus vaak) is echter heel slecht in wegenonderhoud en laat asfalt veel te lang liggen, en knapt vervolgens stukjes van 4x3 meter op zodat alles een lappendeken wordt.

Ik heb sinds 3 weken weer de originele banden eronder, en die doen het veel beter. Geen last meer.

Ik rij al dik 40 jaar auto, en weet echt wel hoe je met glad wegdek moet omgaan, en ook echt wel dat gas geven met mate moet dan. Maar dit ging de laatste maanden echt steeds minder goed.
FWD op een zware wagen en met banden die amper grip meer geven op versleten en vochtig asfalt, dát zijn de oorzaken. niet het gaspedaal of stroompedaal.

Ik ga die winterbandenwissel gewoon niet meer doen eind dit jaar als ze er niet nieuwe banden voor nemen, dan rij ik gewoon door op de all seasons. Verplichte wissel of niet.

• Largamelion
  • Nu online
RigolleM schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:50:
[...]

Neen, de voorwielaangedreven single motor (MY23) heeft de minste actieradius:

[Afbeelding]

Zie snelweg - winter, dat is van 100 naar 0... dat doe je dus nooit.. maximum 10% dus 235/10*9=211,5km... Ik was volgeladen, serieuze tegenwind, rond de 5°C, aan een gemiddelde snelheid onder de 100km/u, want ik moet Rijsel door en daar heb je een groot deel dat je maar 70/90 mag en vanaf de grens met België is het ook aan 110 km/u. Ik rij in Frankrijk met de EV nooit harder dan 120 km/u. En ik reed een Ultimate dus met warmtepomp.

In de zomer tijdens onze roadtrip naar Italië had ik stints van 150 à 175 km (tussen 10-70%), mijn eerste stint kon ik wel 225km halen, maar dat is al je vertrekt aan 100%.
Dat is exact in lijn met mijn ervaring met een MY23 Ultimate. Blij dat ik niet alleen ben hier :) .

• RigolleM
Juancho schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:58:
Dan is die voorwielaangedreven XC40 dus degene die je never nooit moet nemen. Die is nog slechter dan mijn eerste generatie P8 blijkbaar _O-
Er zijn er nochtans een paar die hiermee rijden zoals @Largamelion en @ron65, ik had de keuze een stockwagen onmiddellijk leverbaar maar in Ultimate uitvoering of 9 maanden wachten op een Core maar dan met ER, keuze was snel gemaakt en ben er nu toch al vanaf :+

Het ergste vond ik dat ik geen laadpaal kreeg door de discussie werkgever en LM, dus als ik met verlof was, hing de wagen meer aan de laadpaal 750m hier verderop, dan dat hij hier op de oprit stond 8)

[ Voor 16% gewijzigd door RigolleM op 24-04-2025 17:21 ]

• Sibelius
ron65 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:00:
[...]

ja klopt, en dat was precies mijn punt, maar dan lees ik hier weer dat het aan je rechterpedaal ligt, dat voelt een beetje als "je geeft teveel power bij het wegrijden, ligt niet aan de FWD en de banden".

Het ligt daar wel degelijk aan, en de winterbanden maken het nog erger. Ik vraag mij echt af wat straks als er ooit nog eens sneeuw valt (al sinds 2021 niet meer gehad hier) met die grip gebeurt en of het wellicht beter is de all seaons eronder te houden, die lijken veel meer grip te hebben.

Maar de boodschap in eerste instantie is dus: de modellen tot en met MY23 hebben vorowielaandrijving als het een single engine betreft, en dat kan gripverlies geven. De MY24 en later hebben dan achterwiel aandrijving en dat geeft veel meer grip bij optrekken met name.
dáár ging het om, niet om "het ligt aan je rechtervoet" .
All seasons? Niet doen X die slijten best hard. En klopt. Je moet voor “ruim” voor de streep staan wil je niet slippen met nat / vochtig weer. Vaak meegemaakt. Schrok heel soms met uitbreken, overigens ook met nat weer op een wat aflopende rotonde net te snel.

Ook achterwielaandrijving heeft nadelen. Dus 4 wielaandrijving niet? Vast wel!

• Juancho
RigolleM schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:18:
[...]

Er zijn er nochtans een paar die hiermee rijden zoals @Largamelion en @ron65, ik had de keuze een stockwagen onmiddellijk leverbaar maar in Ultimate uitvoering of 9 maanden wachten op een Core maar dan met ER, keuze was snel gemaakt en ben er nu toch al vanaf :+

Het ergste vond ik dat ik geen laadpaal kreeg door de discussie werkgever en LM, dus als ik met verlof was, hing de wagen meer aan de laadpaal 750m hier verderop, dan dat hij hier op de oprit stond 8)
Ah wacht, nou snap ik um. Jij hebt natuurlijk de standaard range met kleinere batterij? Tja dan is het logisch en geloof ik het wel idd.

• tukker999
  • Laatst online: 05-11 18:36
Sibelius schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:09:
Reken je nooit rijk met de range! Ook hier vanuit het mooie Twente ....
Ik heb mij nooit aan de navigatie en opstarten enzovoorts gestoord. Ik kijk vooral naar buiten en heb muziek opstaan dat kan prima. Snelladen kan ook overal en nergens en dan zijn de Tesla laadpunten goedkoop.
Dit.

22,29 kWh/100km

• Kammika
Juancho schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:58:
Nou die heb ik, maar kom echt wel op betere cijfers dan hierboven staat.

Ik rij in de zomer altijd met gemak 250km 1e stunt op autobahn en zeker 200km op tussenliggende stunts

Maar ik ga ook we wat dieper (accubereik 3-85% voor die stints

• RigolleM
Juancho schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:58:
[...]

Ah wacht, nou snap ik um. Jij hebt natuurlijk de standaard range met kleinere batterij? Tja dan is het logisch en geloof ik het wel idd.
HAD!

Je komt ze wel tegen op 2dehands sites als je naar modeljaar 2021 tot '23 zoekt, dus opletten geblazen.. van zodra je een batterij-capaciteit ziet van 69kW, dan heb je een Single Motor zonder Extended Range, en als het nog eens een Core is dan kan je volgens mij toch beter een P8 (later Twin) kiezen, die hebben alle opties, voldoende range en lekker veel PK's.

Die Polestar 2 SRSM zonder paketten kwam ik ook vaak tegen, is in hetzelfde bedje ziek... allemaal lease wagens!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lAz3UU_mQTV0FuSpuz2q7V_zcs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Osi42JM3GEaCypv13zHgbjU.png?f=fotoalbum_large

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-06 10:45
Sibelius schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:22:
[...]

All seasons? Niet doen X die slijten best hard. En klopt. Je moet voor “ruim” voor de streep staan wil je niet slippen met nat / vochtig weer. Vaak meegemaakt. Schrok heel soms met uitbreken, overigens ook met nat weer op een wat aflopende rotonde net te snel.

Update, 75k gereden met een twin. Originele Michelin all seasons banden.

• peutje
Henk Pi schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:44:
[...]

Update, 75k gereden met een twin. Originele Michelin all seasons banden.
All seasons achter na 30k ver op (MY2024 ER).

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:32
ron65 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:04:
[...]

Mijn RWD heb ik nog nooit in de wielspin gekregen bij normaal rijgedrag. In de sneeuw en veel power geven lukt dat wel natuurlijk.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Tranquility
peutje schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:27:
All seasons achter na 30k ver op (MY2024 ER).
Ik heb er net 25k opzitten met mijn MY24 SMER en de CC2’s achter zitten op 4.2 mm. Voor rond de 5 mm.

• Tranquility
DrBOB101 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:32:
Mijn RWD heb ik nog nooit in de wielspin gekregen bij normaal rijgedrag. In de sneeuw en veel power geven lukt dat wel natuurlijk.
Met “full thrust” optrekken krijg ik hier ook geen wielspin. Is echt zo’n enorm verschil met mijn vorige voorwielaangedreven EV met minder vermogen.

• Kammika
RigolleM schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:20:
[...]

HAD!

Je komt ze wel tegen op 2dehands sites als je naar modeljaar 2021 tot '23 zoekt, dus opletten geblazen.. van zodra je een batterij-capaciteit ziet van 69kW, dan heb je een Single Motor zonder Extended Range, en als het nog eens een Core is dan kan je volgens mij toch beter een P8 (later Twin) kiezen, die hebben alle opties, voldoende range en lekker veel PK's.

Die Polestar 2 SRSM zonder paketten kwam ik ook vaak tegen, is in hetzelfde bedje ziek... allemaal lease wagens!

[Afbeelding]
De p8 en de p6 hebben ongeveer dezelfde range. De p8 heeft weliswaar grotere accu maar ook hoger verbruik.

Er zijn goede redenen om de een (p8 heeft meer vermogen, koppel en grip) of de ander (de p6 is goedkoper en zuiniger), maar range is vrijwel gelijk op die 2

• coromandel
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Vandaag moest ik de batterij vervangen van mijn sleutel, en heb hierbij (door slecht gereedschap) het batterijklepje deels ontwricht.

Weet iemand waar je deze online kan bestellen?
Het gaat om een transpondersleutel (MY24).

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Sibelius schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:22:
[...]

ik heb helaas all seasons in de zomer. en ik heb er zelf helaas weinig over te zeggen waar de LM dit snoeihard bepaalt obv de afspraken met de werkgever, die niet gehinderd door enige kennis van zaken maar wat op papier gezet heeft.

Als ik over 2 jaar kans zie de wagen voor redelijke prijs over te nemen dan bepaal ik zelf wat eronder komt, en gezien de neergaande lijn in onze leasemogelijkheden gaat het daar wel op uitdraaien, en dan deze prive en een klein kippehok voor de werkgever leasen tegen 0-km contract, dan kost die me niets.

Maar nadeel is en blijft die FWD, ik heb liever RWD of AWD, maar aan de andere kant... AWD is weer te zwaar wil ik zonder BE te halen mijn caravan kunnen blijven trekken, en RWD is nog zo nieuw dat je er over twee jaar als ze in de handel komen al, er flink voor moet betalen nog. Zal een leuke keuze worden, tenzij de de leaseregeling voor het eerst sinds 2017 eens gaan indexeren naar 2025 of daarna.

En toch he... zelfs met FWD, en mits met de juiste banden eronder... is dit een superfijne wagen hoor.

Pagina: 1 ... 312 ... 342 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"