Ik kom uit een V60 PIH. Dát zijn pas bandenvreters. Dan ben je met 73k al bijna toe aan je derde setje.Henk Pi schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:42:
Dito, 73k met all seasons banden. Zitten nu op zo'n 3mm. Wel 4-wiel aandrijving, wat natuurlijk een positieve invloed heeft, maar ik blijf het ongekend vinden om zoveel km met 1 set banden te kunnen rijden.
Banden maken geen deel uit van normale reguliere beurten om aan de garantievoorwaarden te voldoen.Waterblok schreef op donderdag 10 april 2025 @ 22:09:
Mijn XC40 is 4 jaar nu.
Heeft het consequenties als ik nieuwe banden niet bij de dealer haal?
Als in geen dealeronderhoud dus betalen voor internet, volvo on call?
Dus gewoon elders bestellen, scheelt veel geld. Ik heb mijn banden in het verleden altijd bij Bandenleader.nl besteld. Meeste keuze en goede prijs en je kan een montagepunt in de buurt selecteren.
Heerlijk eindelijk weer de zomerbandjes, rijdt meteen weer beter, verbruik is meteen terug naar 18,6 per 100km (winterbanden laatste tijd 20 gemiddeld) en ik zie weer bij 90% getallen boven 300 km als range (330 zonet),Tranquility schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:22:
[...]
Banden maken geen deel uit van normale reguliere beurten om aan de garantievoorwaarden te voldoen.
Dus gewoon elders bestellen, scheelt veel geld. Ik heb mijn banden in het verleden altijd bij Bandenleader.nl besteld. Meeste keuze en goede prijs en je kan een montagepunt in de buurt selecteren.
Wat me ook opvalt is dat het geluid van de winterbanden een gonzend geluid is dat een bepaalde vibratie in het geluid heeft dat met de snelheid mee sneller of langzamer gaat, doet me denken aan een lagergeluid zelfs soms.
Heb er al eens naar laten kijken maar met de lagers niets mis, komt echt uit die banden en inderdaad is nu weg.
Ook als de wagen enkele dagen (en soms al na 1 dag) stilgestaan heeft had ik met de winterbanden een idee dat er kennelijk een platte kant op zat de eerste kilometers, en ook dat is nu weg. Banden waren wel altijd goed op druk dus daaraan kan het niet gelegen hebben.
Ik heb helaas geen fotos van de banden gemaakt zodat ik merk en typering even niet meteen weet nu, en ze liggen nu in de opslag van KwikFit. Maar ik vind het geen beste bandjes, dus ik ga zo lang mogelijk met de zomerbanden doen dit jaar. Zo laat mogelijk naar de winterbanden en volgend jaar zo vroeg mogelijk terug naar zomerbanden.
Helaas is het een verplicht nummer, anders had ik er all season onder gevraagd en dat hele gedoe achterwege gelaten.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Welk merk en type zomerband heb je eronder liggen Ron?ron65 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:59:
[...]
Heerlijk eindelijk weer de zomerbandjes, rijdt meteen weer beter, verbruik is meteen terug naar 18,6 per 100km (winterbanden laatste tijd 20 gemiddeld) en ik zie weer bij 90% getallen boven 300 km als range (330 zonet),
Wat me ook opvalt is dat het geluid van de winterbanden een gonzend geluid is dat een bepaalde vibratie in het geluid heeft dat met de snelheid mee sneller of langzamer gaat, doet me denken aan een lagergeluid zelfs soms.
Heb er al eens naar laten kijken maar met de lagers niets mis, komt echt uit die banden en inderdaad is nu weg.
Ook als de wagen enkele dagen (en soms al na 1 dag) stilgestaan heeft had ik met de winterbanden een idee dat er kennelijk een platte kant op zat de eerste kilometers, en ook dat is nu weg. Banden waren wel altijd goed op druk dus daaraan kan het niet gelegen hebben.
Ik heb helaas geen fotos van de banden gemaakt zodat ik merk en typering even niet meteen weet nu, en ze liggen nu in de opslag van KwikFit. Maar ik vind het geen beste bandjes, dus ik ga zo lang mogelijk met de zomerbanden doen dit jaar. Zo laat mogelijk naar de winterbanden en volgend jaar zo vroeg mogelijk terug naar zomerbanden.
Helaas is het een verplicht nummer, anders had ik er all season onder gevraagd en dat hele gedoe achterwege gelaten.
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km
Herkenbaar.ron65 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:59:
Heerlijk eindelijk weer de zomerbandjes, rijdt meteen weer beter, verbruik is meteen terug naar 18,6 per 100km (winterbanden laatste tijd 20 gemiddeld) en ik zie weer bij 90% getallen boven 300 km als range (330 zonet),
Met mijn vorige auto (Opel Ampera-e) had ik een aparte set velgen gekocht voor de winterbanden en had daar Bridgestone Blizzak LM005 op laten leggen nadat ze goed uit de bandentesten kwamen. Maar toch bleek dit een miskoop te zijn, want wat maakten die een herrie! Precies het geluid dat je omschrijft: een gonzend en zoemend geluid alsof er een wiellager kapot was. Dat dat niet het geval was bleek wel uit het feit dat dit geluid volledig verdween toen ik de Michelin Premacy 3 zomerbanden, waar de Ampera-e standaard mee werd geleverd, er weer onder had gezet. Dat deed ik zelf want ik had ze gewoon in de garage liggen.
Ik was dus blij als ze er in de lente weer onder vandaan gingen. Nu is de XC40 standaard uitgerust met Michelin CrossClimate 2 all season banden en heb daar gemengde gevoelens over. Ik vind ze niet echt stil en denk dat de vibratie, die ik af en toe nog steeds voel, zelfs nadat de achterassen zijn vervangen en de banden opnieuw zijn gebalanceerd, deels door de banden wordt veroorzaakt. Ik heb er nu bijna 25k opzitten en zitten de Michelins nu op zo'n 4 mm profiel. Als ze op 3 mm zitten vervang ik ze waarschijnlijk voor Continental AllSeasonContact 2, ook vanwege de velgrandbescherming wat een harde eis is, want dat zit niet op de Michelin CrossClimate 2's.
Ik blijf ook bij all seasons omdat ik geen zin heb om -of: een extra set dure 19" velgen te kopen -of: jaarlijks op de velgen te moeten wisselen wat niet bevorderlijk is voor de banden en elk jaar toch weer montage- balanceer en evt. opslagkosten met zich meebrengt.
Ik moest er even voor naar de wagen toe. Het zijn de originele banden waarop deze is afgeleverd zag ik,rolfio schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:23:
[...]
Welk merk en type zomerband heb je eronder liggen Ron?
Merk Michelin
Type wordt me niet duidelijk, maar er staat tot mijn grote verbazing een sneeuwvlokje in ene soort bergje op, dus ik vrees dat dit gewoon all seasons zijn. De auto zou destijds op zomersloffen worden afgeleverd, dat was de afspraak maar toen zou aflevering in Augustus gebeuren. Door chiptekorten werd dat november. ik vermoed dat ze daarom de wagen toch maar op all seasons hebben gezet zonder dat te zeggen, en ik ging van zomerbanden uit zoals afgesproken was.
Het feit is dat de banden veel comfortabeler acteren dan die winterbanden, zorgen voor minder verbruik en ook afrolgeluid is lager. Het 'gonst' niet zo waar de winterbanden een gonzend geluid geven dat ook nog eens fluctueert met de omwentelingsnelheid, net alsof je een lagertje hoort. Ook het stilstaan zorgt regelmatig voor het gevoel alsof er een plat kantje op de band zit de eerste kilometers.
De michelins geven juist een heel egaal gevoel, alsof je zweeft ip op hobbels rijdt :-)
Dat is overigens het nadeel van de LM die bepaalt, ik heb geen invloed op welke band ik eronder heb maar wel de verplichting ze te wisselen elk half jaar. Ik heb vorig jaar zelfs een ticket ingediend voor die winterbanden dat ze niet comfortabel zijn en vaak wielspin geven in plaats van meer grip, maar dan krijg je een reactie als "volgens onze gegevens zijn dit goede winterbanden, dus we gaan ze niet vervangen"
Dus kort gezegd: het blijken vermoedelijk all-seasons van Michelin. Hoe dan ook toch gewoon een fijne band!
Top, thanx voor je reactie.Tranquility schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:55:
[...]
Herkenbaar.
Met mijn vorige auto (Opel Ampera-e) had ik een aparte set velgen gekocht voor de winterbanden en had daar Bridgestone Blizzak LM005 op laten leggen nadat ze goed uit de bandentesten kwamen. Maar toch bleek dit een miskoop te zijn, want wat maakten die een herrie! Precies het geluid dat je omschrijft: een gonzend en zoemend geluid alsof er een wiellager kapot was. Dat dat niet het geval was bleek wel uit het feit dat dit geluid volledig verdween toen ik de Michelin Premacy 3 zomerbanden, waar de Ampera-e standaard mee werd geleverd, er weer onder had gezet. Dat deed ik zelf want ik had ze gewoon in de garage liggen.
Ik was dus blij als ze er in de lente weer onder vandaan gingen. Nu is de XC40 standaard uitgerust met Michelin CrossClimate 2 all season banden en heb daar gemengde gevoelens over. Ik vind ze niet echt stil en denk dat de vibratie, die ik af en toe nog steeds voel, zelfs nadat de achterassen zijn vervangen en de banden opnieuw zijn gebalanceerd, deels door de banden wordt veroorzaakt. Ik heb er nu bijna 25k opzitten en zitten de Michelins nu op zo'n 4 mm profiel. Als ze op 3 mm zitten vervang ik ze waarschijnlijk voor Continental AllSeasonContact 2, ook vanwege de velgrandbescherming wat een harde eis is, want dat zit niet op de Michelin CrossClimate 2's.
Ik blijf ook bij all seasons omdat ik geen zin heb om -of: een extra set dure 19" velgen te kopen -of: jaarlijks op de velgen te moeten wisselen wat niet bevorderlijk is voor de banden en elk jaar toch weer montage- balanceer en evt. opslagkosten met zich meebrengt.
Ik heb denk ik ook gewoon de Michelins, ik kan nergens type ontdekken, dus ik denk ook Cross Climate 2, als dat de band is die er standaard onder zat.
Dat betekent dat men bij de aflevering destijds niet heeft gedaan watw as afgesproken: er zouden echte zomerbanden onder komen en géén all seasons. En ik heb te weinig kijk op banden om dat meteen te zien.
Ik ben meer van de klimaatinstallaties en electrotechniek, en doe heel veel met vastgoed onderhoud en beheer. Dat is zo'n breed scala aan technieken dat je heel erg allround bent, alleen horen banden daar nu net niet bij ;-)
Overigens: ik heb maar 1 set velgen en de LM bepaalt dat dat er geen twee mogen zijn. Zelf kopen is me iets te duur, dus dat doe ik pas als ik de wagen eventueel zou overnemen.
Als je bij Volvo de standaard all seasons afneemt, dan zijn dat idd cross climate 2 banden van Michelin. Die Volvo eronder zet zijn prima, maar je moet de lm wel in de gaten houden. Er zijn nl 2 soorten cross climate 2 banden.ron65 schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:07:
[...]
Ik moest er even voor naar de wagen toe. Het zijn de originele banden waarop deze is afgeleverd zag ik,
Merk Michelin
Type wordt me niet duidelijk, maar er staat tot mijn grote verbazing een sneeuwvlokje in ene soort bergje op, dus ik vrees dat dit gewoon all seasons zijn. De auto zou destijds op zomersloffen worden afgeleverd, dat was de afspraak maar toen zou aflevering in Augustus gebeuren. Door chiptekorten werd dat november. ik vermoed dat ze daarom de wagen toch maar op all seasons hebben gezet zonder dat te zeggen, en ik ging van zomerbanden uit zoals afgesproken was.
Het feit is dat de banden veel comfortabeler acteren dan die winterbanden, zorgen voor minder verbruik en ook afrolgeluid is lager. Het 'gonst' niet zo waar de winterbanden een gonzend geluid geven dat ook nog eens fluctueert met de omwentelingsnelheid, net alsof je een lagertje hoort. Ook het stilstaan zorgt regelmatig voor het gevoel alsof er een plat kantje op de band zit de eerste kilometers.
De michelins geven juist een heel egaal gevoel, alsof je zweeft ip op hobbels rijdt :-)
Dat is overigens het nadeel van de LM die bepaalt, ik heb geen invloed op welke band ik eronder heb maar wel de verplichting ze te wisselen elk half jaar. Ik heb vorig jaar zelfs een ticket ingediend voor die winterbanden dat ze niet comfortabel zijn en vaak wielspin geven in plaats van meer grip, maar dan krijg je een reactie als "volgens onze gegevens zijn dit goede winterbanden, dus we gaan ze niet vervangen"
Dus kort gezegd: het blijken vermoedelijk all-seasons van Michelin. Hoe dan ook toch gewoon een fijne band!
1x had ik na een beurt waarin ook 2 banden vervangen waren dat er behoorlijk wat meer bandengeruis hoorbaar was tijdens het rijden. Toen ik navroeg bij Volvo dealer bleek dat ze in opdracht van lm de goedkopere versie met minder geluidsdemping eronder gezet hadden. Ik heb er over geklaagd via de werkgever en zijn bij de volgende beurt toen weer gewisseld voor de duurdere cross climates, waarna de auto weer een stuk stiller was
Er zit echt fors verschil tussen die 2 banden en ze heten beiden cross climate 2 van Michelin..
Ter info; Heb zelf ook de all seasonsCC2 van Michelin eronder liggen. Had een paar weken geleden een dag een EX40 mee van de garage en vond de EX40 een stuk minder bandengeruis maken. Deze had de Pirelli P-Zero PZ4 banden eronder liggen.
XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90
Volgens mij zijn de all seasons van michelin nog best lawaaierig. Met de cc2 die ik heb, herken ik ook dat zoemende wiellagers achtige geluid wat @ron65 beschrijft..
Ik zit juist sterk te denken om als de all seasons af zijn, naar zomer + winter setup te gaan. 3/4 jaar zuinig en stil, in de winter wat meer lawaai. Alleen die extra set opslaan en aanschaffen...
Ik zit juist sterk te denken om als de all seasons af zijn, naar zomer + winter setup te gaan. 3/4 jaar zuinig en stil, in de winter wat meer lawaai. Alleen die extra set opslaan en aanschaffen...
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Tja, ik heb ook die Michelin CC2, en ik ben er ook niet helemaal tevreden over. Hoe stil of niet hangt erg af van het wegdek. Ik vind de banden in het algemeen wel wat teveel hoorbaar. Ook het gemis van velgrand bescherming is jammer.Tranquility schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:55:
[...]
*Knip*
Nu rijd ik slechts zo'n 10k km per jaar, dus voorlopig moet ik het er mee doen. Maar feit is dat de eerste beschadiging op een velg zit, met dank aan een half gekantelde trottoirband . Met velg bescherming had het misschien net wel goed gegaan.
:strip_exif()/f/image/PIPjaL74mNJDmnwohqIg7lZl.jpg?f=fotoalbum_large)
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Heb zelf ook de Pirelli P-Zero banden eronder en heb zelf geen last van bandengeruis, heb dan ook altijd muziek aan 😬Plead schreef op zondag 13 april 2025 @ 15:39:
Ter info; Heb zelf ook de all seasonsCC2 van Michelin eronder liggen. Had een paar weken geleden een dag een EX40 mee van de garage en vond de EX40 een stuk minder bandengeruis maken. Deze had de Pirelli P-Zero PZ4 banden eronder liggen.
Zal morgen eens een stuk rijden zonder muziek...
Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)
Ik heb ook de CC2 en vind ze steeds meer lawaai maken. Vandaag de spanning weer eens gemeten en die stond op ruim 3 (garage had ze gevuld toen het flink koud was). Hopelijk nu wat beter.
Maar ik vermoed ook wat cupping maar dat is best lastig vast te stellen begrijp ik.
Maar ik vermoed ook wat cupping maar dat is best lastig vast te stellen begrijp ik.
Sorry, tijdje niet op het forum geweest dus reageer op een oud bericht, maar er komt volgens mijn dealer pas vanaf 2027 of 2028 een echt nieuwe EX40/EC40 met hetzelfde (exterieur) uiterlijk als de EX30 en EX90, dus dan ook een ander interieur met groter scherm (en ook een schermpje boven je stuur)... Wat ik begrepen heb is dat ze al vanaf vorig jaar bezig zijn en dat het nog zeker 1,5 tot 2 jaar duurt voordat het te bestellen valt... Dus dan zal MY28 waarschijnlijk de echte nieuwe gaan worden 🤩Juancho schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:24:
Ik zou echt 100% zeker voor de Ultra versie gaan. Al die dingen maken de auto echt een heel stuk fijner/comfortabeler.
Overigens net bevestigd gekregen: het 2026 model year EX40/EC40 gaat GEEN groter scherm krijgen. Alleen nieuwe hardware en dus de nieuwe schermindeling.
Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)
De CC2's die standaard onder onze auto's zitten zijn OEM modellen, dus in opdracht van Volvo gemaakt met aangepaste specificaties. Er moet dan ook "VOL" op staan dacht ik. Ik vermoed dat jij eerst de "reguliere" CC2's heb gekregen. Die zijn waarschijnlijk iets goedkoper.Kammika schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:47:
Als je bij Volvo de standaard all seasons afneemt, dan zijn dat idd cross climate 2 banden van Michelin. Die Volvo eronder zet zijn prima, maar je moet de lm wel in de gaten houden. Er zijn nl 2 soorten cross climate 2 banden.
1x had ik na een beurt waarin ook 2 banden vervangen waren dat er behoorlijk wat meer bandengeruis hoorbaar was tijdens het rijden. Toen ik navroeg bij Volvo dealer bleek dat ze in opdracht van lm de goedkopere versie met minder geluidsdemping eronder gezet hadden. Ik heb er over geklaagd via de werkgever en zijn bij de volgende beurt toen weer gewisseld voor de duurdere cross climates, waarna de auto weer een stuk stiller was
Er zit echt fors verschil tussen die 2 banden en ze heten beiden cross climate 2 van Michelin..
CrossClimate 2 moet gewoon op de wang van de band vermeld staan.ron65 schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:12:
Top, thanx voor je reactie.
Ik heb denk ik ook gewoon de Michelins, ik kan nergens type ontdekken, dus ik denk ook Cross Climate 2, als dat de band is die er standaard onder zat.
Dat betekent dat men bij de aflevering destijds niet heeft gedaan watw as afgesproken: er zouden echte zomerbanden onder komen en géén all seasons. En ik heb te weinig kijk op banden om dat meteen te zien.
Ik ben meer van de klimaatinstallaties en electrotechniek, en doe heel veel met vastgoed onderhoud en beheer. Dat is zo'n breed scala aan technieken dat je heel erg allround bent, alleen horen banden daar nu net niet bij ;-)
Overigens: ik heb maar 1 set velgen en de LM bepaalt dat dat er geen twee mogen zijn. Zelf kopen is me iets te duur, dus dat doe ik pas als ik de wagen eventueel zou overnemen.
Wel bizar dat je all seasons heb gekregen i.p.v. zomerbanden. Met de CC2 heb je helemaal geen winterbanden nodig, zeker in ons milde klimaat niet.
Interessant. Hebben deze velgrandbescherming?Plead schreef op zondag 13 april 2025 @ 15:39:
Dit zijn zomerbanden toch?
[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 14-04-2025 09:12 ]
Auw, dat moet pijn doen! Ik snap ook niet waarom Volvo geen banden gebruikt met velgrandbescherming. Dan is de kans op dit soort narigheid toch een stuk kleiner. Ik vind het ook nog eens een stuk mooier staan.Vulcan750 schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:26:
Tja, ik heb ook die Michelin CC2, en ik ben er ook niet helemaal tevreden over. Hoe stil of niet hangt erg af van het wegdek. Ik vind de banden in het algemeen wel wat teveel hoorbaar. Ook het gemis van velgrand bescherming is jammer.
Nu rijd ik slechts zo'n 10k km per jaar, dus voorlopig moet ik het er mee doen. Maar feit is dat de eerste beschadiging op een velg zit, met dank aan een half gekantelde trottoirband . Met velg bescherming had het misschien net wel goed gegaan.
[Afbeelding]
Ik heb ook XC40's gezien met Pirelli banden met velgrandbescherming maar weet het type niet en of dat zomer- of all seasons waren.
Dat klopt, mee eens.Tranquility schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:56:
[...]
CrossClimate 2 moet gewoon op de wang van de band vermeld staan.
Wel bizar dat je all seasons heb gekregen i.p.v. zomerbanden. Met de CC2 heb je helemaal geen winterbanden nodig, zeker in ons milde klimaat.
Ik heb er alleen niet zoveel over te vertellen.
De werkgever heeft nu eenmaal zomer/winterbanden als een van de leasevoorwaarden gesteld, dus je moet als werknemer gewoon die bandenwissel slikken.
Wat ik al wel gedaan heb n.a.v. dit stukje discussie is de de wagenparkbeheerder (een extern bureau) gecontacteerd en de vraag neergelegd waarom er nog in de zomer all seasons onder zitten waar dit zomerbanden moeten zijn. Ze gaan dat uitzoeken want kennelijk is er iets fout gegaan bij de aflevering destijds.
Los daarvan, vind ik op zich de bandenwissel geen probleem. Het is een prima controle moment van de staat van de banden. Met de vorige wagen had ik zo een keer dat in de winterbanden een scheur in het loopvlak zat, precies in een van de profielgroeven. Dat had tot klapband kunnen leiden, maar is nu tijdig ontdekt. Als ik geen bandenwissel had gedaan was dat niet ontdekt geweest en had tot nare dingen kunnen leiden.
Dus ik ben wel voor die bandenwissel, maar dan moeten er ook wel de juiste bandjes om zitten!
Ik snap wel dat lm dat doet. Is een kostenoverweging. All seasons degraderen veel sneller en moet je dus vaker vervangen. Kans vrij groot dat die als die all seasons af zijn, dat je dan ook setje zomerbanden krijgt.ron65 schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:10:
[...]
Dat klopt, mee eens.
Ik heb er alleen niet zoveel over te vertellen.
De werkgever heeft nu eenmaal zomer/winterbanden als een van de leasevoorwaarden gesteld, dus je moet als werknemer gewoon die bandenwissel slikken.
Wat ik al wel gedaan heb n.a.v. dit stukje discussie is de de wagenparkbeheerder (een extern bureau) gecontacteerd en de vraag neergelegd waarom er nog in de zomer all seasons onder zitten waar dit zomerbanden moeten zijn. Ze gaan dat uitzoeken want kennelijk is er iets fout gegaan bij de aflevering destijds.
Los daarvan, vind ik op zich de bandenwissel geen probleem. Het is een prima controle moment van de staat van de banden. Met de vorige wagen had ik zo een keer dat in de winterbanden een scheur in het loopvlak zat, precies in een van de profielgroeven. Dat had tot klapband kunnen leiden, maar is nu tijdig ontdekt. Als ik geen bandenwissel had gedaan was dat niet ontdekt geweest en had tot nare dingen kunnen leiden.
Dus ik ben wel voor die bandenwissel, maar dan moeten er ook wel de juiste bandjes om zitten!
Op mijn P8 had ik 20” Pirelli zomerbanden en 19” winterbanden (ook pirelli). De winterwielen waren gek genoeg stiller dan de zomerjurken maar wel wat minder strak in het sturen. Op de C40 zaten 20” all-seasons van pirelli. Weggedrag en geluid zat ergens tussen de zomerbanden en winterbanden in (wel goed, maar nooit optimaal dus)
Daarom voor de XC60 (die zomerbanden had) weer gekozen voor aparte zomer- en winterbanden (resp. 20” en 19”) De zomerbanden zijn de standaard gemonteerde Michelin, beetje bandengeluid maar het rijdt verder heel goed (stiller en minder trillingen op slecht wegdek dan de pirelli’s). De banden zijn wel wat hoger dan de 20” op de 40 modellen (en dus ook wel wat comfortabeler). De winterwielen hebben de nieuwe Michelin Alpine 5 banden. Mooi stil en zeker erg comfortabel. Maar het verbruik (elektrisch) lijkt onder dezelfde omstandigheden wel flink hoger dan de zomerbanden,
ik heb pas vorige week gewisseld en dus met dat hele mooie weer ook nog deels op winterbanden gereden maar zie de elektrische range van mijn hybride nu na de wissel ineens flink toenemen…..
Ik denk niet of je deze ervaringen 1:1 naar de 40 serie kunt vertalen maar als ik nu moest kiezen voor de 40 zou dat met Michelin en apart zomer- en winter worden. Maar misschien wel 19” ipv 20” (dagje ouder, dus meer comfort behoefte)
Ik lees op het andere forum dat er ook steeds vaker gekozen wordt voor ‘acoustic’ banden waar een schuimlaag inzit die geluid absorbeert. Schijnt veel te schelen. De auto's worden steeds stiller en dan wordt bandengeluid natuurlijk eerder storend. Als mijn banden versleten zijn (duurt nog wel even) ga ik dat serieus in de gaten houden.
Daarom voor de XC60 (die zomerbanden had) weer gekozen voor aparte zomer- en winterbanden (resp. 20” en 19”) De zomerbanden zijn de standaard gemonteerde Michelin, beetje bandengeluid maar het rijdt verder heel goed (stiller en minder trillingen op slecht wegdek dan de pirelli’s). De banden zijn wel wat hoger dan de 20” op de 40 modellen (en dus ook wel wat comfortabeler). De winterwielen hebben de nieuwe Michelin Alpine 5 banden. Mooi stil en zeker erg comfortabel. Maar het verbruik (elektrisch) lijkt onder dezelfde omstandigheden wel flink hoger dan de zomerbanden,
ik heb pas vorige week gewisseld en dus met dat hele mooie weer ook nog deels op winterbanden gereden maar zie de elektrische range van mijn hybride nu na de wissel ineens flink toenemen…..
Ik denk niet of je deze ervaringen 1:1 naar de 40 serie kunt vertalen maar als ik nu moest kiezen voor de 40 zou dat met Michelin en apart zomer- en winter worden. Maar misschien wel 19” ipv 20” (dagje ouder, dus meer comfort behoefte)
Ik lees op het andere forum dat er ook steeds vaker gekozen wordt voor ‘acoustic’ banden waar een schuimlaag inzit die geluid absorbeert. Schijnt veel te schelen. De auto's worden steeds stiller en dan wordt bandengeluid natuurlijk eerder storend. Als mijn banden versleten zijn (duurt nog wel even) ga ik dat serieus in de gaten houden.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Wellicht. je kunt goed gelijk hebben hiermee.Kammika schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:19:
[...]
Ik snap wel dat lm dat doet. Is een kostenoverweging. All seasons degraderen veel sneller en moet je dus vaker vervangen. Kans vrij groot dat die als die all seasons af zijn, dat je dan ook setje zomerbanden krijgt.
Ik doe nu al wel de derde zomer met deze all seasons, en ze zien er nog aardig uit, profiel achter 6 mm en voor 4,5 mm
Wellicht volgend jaar nieuwe...
Volgens mij is dat al standaard op onze auto’s. Als het goed is staat de markering “VOL” op de band, wat betekent dat ze speciaal voor Volvo zijn aangepast.Mga1600 schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:48:
[…]
https://www.volvocars.com...af-en-lease/volvo-banden/
Hier staat iets over de markering. Dat het “acoustic” banden zijn staat er niet expliciet bij.
[ Voor 11% gewijzigd door Venomer op 14-04-2025 11:45 ]
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Voor zover ik weet hebben de VOL banden geen acoustisch laag.Venomer schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:41:
Volgens mij is dat al standaard op onze auto’s. Als het goed is staat de markering “VOL” op de band, wat betekent dat ze speciaal voor Volvo zijn aangepast.
https://www.volvocars.com...af-en-lease/volvo-banden/
Hier staat iets over de markering. Dat het “acoustic” banden zijn staat er niet expliciet bij.
Hier zie je een Michelin CC2 band met de VOL markering, en die heeft geen acoustische laag.
Hier zie je een band die dat wel heeft, maar heeft geen VOL markering. Deze wordt aangeduid met de code "Acoustic".
Verder is hier een bekende bandentester van Tyre Reviews die OE(M) banden niet zo'n goed idee vindt. Vaak is de proifieldiepte ook minder.
Persoonlijk vind ik het vreemd dat een autofabrikant andere eigenschappen aan een band wil geven. Zou de bandenfabrikant, die miljoenen heeft uitgegeven aan research en ontwikkeling, dit niet beter weten?
Tranquility schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:56:
[...]
Interessant. Hebben deze velgrandbescherming?
Dit zijn zomerbanden toch?
:strip_exif()/f/image/rDbLAZ2x44iedV0OdsH7CKAw.jpg?f=fotoalbum_large)
XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90
Dit is een perfect voorbeeld van goede velgrandbescherming. Dit ziet er toch fraai uit?Plead schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:55:
[...]
[Afbeelding] geen idee, ik heb er wel een foto van gemaakt. Omdat ik binnen 1 dag en met dezelde type auto en hetzelfde traject afgelegd heb, kon ik een "redelijk objectief" vergelijk maken qua geluid. Of er moeten nog andere verbeteringen zijn gemaakt ex40-my25 vs xc40-my24.
Dat moeten dan deze en deze Pirelli's zijn met de VOL en MFS codering (velgrandbescherming) De Bridgestone winterbanden die ik onder de Ampera-e had, had dit ook. Wel goed om te horen dat de Pirelli P Zero PZ4 banden stiller zijn dan de Michelin CC2, maar zijn helaas geen all seasons. Ze staan wel erg mooi op de standaard 19" velgen!
[ Voor 22% gewijzigd door Tranquility op 14-04-2025 13:44 ]
-
[ Voor 99% gewijzigd door Tranquility op 14-04-2025 13:25 ]
Check, op mijn all seasons staat het inderdaad: "VOL"Tranquility schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:53:
[...]
De CC2's die standaard onder onze auto's zitten zijn OEM modellen, dus in opdracht van Volvo gemaakt met aangepaste specificaties. Er moet dan ook "VOL" op staan dacht ik. Ik vermoed dat jij eerst de "reguliere" CC2's heb gekregen. Die zijn waarschijnlijk iets goedkoper.
op de winterbanden vrees ik dat het niet staat, niet gecontroleerd en nu kan ik er tot november gelukkig niet meer bij.
Wel grappig die kw's die je nu ziet in de app, en het steeds toenemende aantal km met warmer weer.
/f/image/RiWc4woMaIaJRxYUFCPQcrlA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RiWc4woMaIaJRxYUFCPQcrlA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Zi0Y0b9B3sSy81ndmE6kV8fc.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 54% gewijzigd door peutje op 14-04-2025 16:57 ]
Dat zijn mooie cijfers waar ik best jaloers op ben, ik moet het met mijn MY23 helaas met een pak minder doen, zelfs bij deze mooie temperaturen:peutje schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:56:
Wel grappig die kw's die je nu ziet in de app, en het steeds toenemende aantal km met warmer weer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/zDhSZZsJ5VIu8IuA3cXj3nG1.png?f=fotoalbum_large)
Geen issue voor dagdagelijks gebruik, maar voor die roadtripjes paar keer per jaar toch wat mager. Over 2 jaar vernieuwen en dan hoop ik het toch met wat meer te doen, al droom ik stiekem van een ID Buzz die het maar marginaal beter doet qua range.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Vrijdag en zaterdag ritten van zo'n 90 km gemaakt met m'n XC40 SMER MY2024. Heerlijk toeren, en met dit weer flink zuiniger. Auto staat op all season banden.
Wat ik hier lees over 't verschil tussen winter- en zomerwielen zal maar gedeeltelijk waar zijn. Grootste verschil zit in de temperatuur zelf.
Wat ik hier lees over 't verschil tussen winter- en zomerwielen zal maar gedeeltelijk waar zijn. Grootste verschil zit in de temperatuur zelf.
:strip_exif()/f/image/dQt0vlG1MRkbi2kuaEwsNwXd.jpg?f=fotoalbum_large)
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Ja, doet toch een beetje pijn. Ik ben best netjes op onze auto, maar zo'n rottige uit-stekende trottoirband zie je over het hoofd. De schaafplek is gelukkig niet al te groot en valt niet zo op. Uiteraard zie ik het wel ! 🥴Tranquility schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:06:
[...]
Auw, dat moet pijn doen! Ik snap ook niet waarom Volvo geen banden gebruikt met velgrandbescherming. Dan is de kans op dit soort narigheid toch een stuk kleiner. Ik vind het ook nog eens een stuk mooier staan.
Ik heb ook XC40's gezien met Pirelli banden met velgrandbescherming maar weet het type niet en of dat zomer- of all seasons waren.
Maar als de banden aan vervanging toe zijn, dan zeker stillere dan de CC2 en absoluut met velgrandbescherming!
Wow! 👌DrBOB101 schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:20:
Vrijdag en zaterdag ritten van zo'n 90 km gemaakt met m'n XC40 SMER MY2024. Heerlijk toeren, en met dit weer flink zuiniger. Auto staat op all season banden.
[Afbeelding]
Mijn MY23 bij 90% 320 km momenteel, en wordt beter de laatste paar weken, was 270 bij 90% vorige maand.Largamelion schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:49:
[...]
Dat zijn mooie cijfers waar ik best jaloers op ben, ik moet het met mijn MY23 helaas met een pak minder doen, zelfs bij deze mooie temperaturen:
[Afbeelding]
Geen issue voor dagdagelijks gebruik, maar voor die roadtripjes paar keer per jaar toch wat mager. Over 2 jaar vernieuwen en dan hoop ik het toch met wat meer te doen, al droom ik stiekem van een ID Buzz die het maar marginaal beter doet qua range.
Dat is wel heel erg zuinig, hoe flik je dat?DrBOB101 schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:20:
[Afbeelding]
Mijn app zegt nu 310 km bij 82%, dus potentieel bijna 380 km bij een volle accu. Als het vanmiddag 22 graden is, zal ik nog eens kijken.
Ik overweeg de EX40 Ultra Black Edition twin engine als opvolger van mijn XC40 P8 uit 2020. Heb een hoop andere auto's bekeken maar er is er geen een die er met kop en schouders bovenuit steekt. Q4 wellicht qua looks, maar dat lijkt qua software en vering niet alles. De Enyaq qua interieur, maar die vind ik weer minder mooi van buiten. De EX40 blijf ik een gave verschijning vinden en hopelijk zijn de meeste storende zaken daar inmiddels wel uit (alhoewel ik niet veel issues heb gehad).
Weet iemand of de ophanging (vering/stabilisatorstangen?) sinds het MY2021 model verbeterd is? Mijn huidige kraakt inmiddels behoorlijk bij oneffenheden of drempels.
Een ander puntje was het geluid van het harman kardon systeem, waar de achterspeakers nauwelijks iets doen. Is dat bij de nieuwere modeljaren nog steeds zo?
Weet iemand of de ophanging (vering/stabilisatorstangen?) sinds het MY2021 model verbeterd is? Mijn huidige kraakt inmiddels behoorlijk bij oneffenheden of drempels.
Een ander puntje was het geluid van het harman kardon systeem, waar de achterspeakers nauwelijks iets doen. Is dat bij de nieuwere modeljaren nog steeds zo?
P8
Nee en dat zal ook niet anders worden. Komt door het dirac systeem wat ze destijds ontwikkeld hebben. En idd, de mensen achterin horen amper tot geen muziek als je dolby uit hebt (wat wel weer beter geluid voorin geeft). En met Dolby aan en op de hoogste stand horen ze wel wat muziek, maar nog steeds beperkt omdat het volle geluid alleen van voren komt.Montalbano schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:54:
Ik heb laatst nog een EC40 proefgereden en daar was niks ander. Wederom ook geen extra EQ settings.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Nieuwe android app update. Je kunt nu de bijnaam van de auto aanpassen.
Echt iets waar ik al even op zat te wachten
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Kijk dan ook eens naar de Zeekr 7x. Die zit in dezelfde prijsklasse.Montalbano schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:54:
Ik overweeg de EX40 Ultra Black Edition twin engine als opvolger van mijn XC40 P8 uit 2020. Heb een hoop andere auto's bekeken maar er is er geen een die er met kop en schouders bovenuit steekt. Q4 wellicht qua looks, maar dat lijkt qua software en vering niet alles. De Enyaq qua interieur, maar die vind ik weer minder mooi van buiten.
[...]
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Nou, dat Dirac audio inregelsysteem is anders in audio land wel "het neusje van de zalm"!Juancho schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:19:
[...]
Nee en dat zal ook niet anders worden. Komt door het dirac systeem wat ze destijds ontwikkeld hebben. En idd, de mensen achterin horen amper tot geen muziek als je dolby uit hebt (wat wel weer beter geluid voorin geeft). En met Dolby aan en op de hoogste stand horen ze wel wat muziek, maar nog steeds beperkt omdat het volle geluid alleen van voren komt.
Ik heb laatst nog een EC40 proefgereden en daar was niks ander. Wederom ook geen extra EQ settings.
Dat gezegd hebbende zie (eh..hoor) ik weinig voordelen tov het standaard audiosysteem dat in mijn XC40 Core zit.
Ik ben best een beetje een audiofiel, ik heb thuis een behoorlijk high end audiosysteem. Natuurlijk klinkt het thuis (veel) beter, en toch ben ik prima tevreden over de standaard audio van mijn auto.
Mijn buurman heeft een ICE XC40 Inscription uit 2020 geloof ik. Daar zit HK audio in, en je hoeft het niet te geloven maar bij mij klinkt het echt beter.
Tegenwoordig kan je ook B&W audio krijgen, dat zal vast en zeker mooier klinken.
In de EX40? Nee toch?Vulcan750 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:28:
[...]
Tegenwoordig kan je ook B&W audio krijgen, dat zal vast en zeker mooier klinken.
P8
Ik kan het ergens geloven, maar hangt een beetje af van waar je de focus legt. Ik had recent voor 4 dagen een C40 vervangwagen met standaard audio (tov van mijn XC40 met HK) en voor mij was er meteen in het low-end een duidelijk verschil. De HK gaat dieper (maar daarom niet harder). Ook op snelheid blijft de geluidskwaliteit stabieler, bij de C40 zat ik toch veel vaker aan het geluid te prutsen.Vulcan750 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:28:
[...]
...
Mijn buurman heeft een ICE XC40 Inscription uit 2020 geloof ik. Daar zit HK audio in, en je hoeft het niet te geloven maar bij mij klinkt het echt beter.
Toch vond ik het standaard geluidsysteem niet minder krachtig of minderwaardig, meer zelfs, het gebrek aan het hele Dirac gebeuren zorgt ervoor dat alle speakers hun werk doen, en dat heeft dan weer een ander effect.
Heb ik bekeken, maar ben er nog niet uit of ik hem mooi vind. En over eerdere Zeekr's was niet iedereen even enthousiast, dus ik weet niet of ik graag op zo'n nieuw model zou gokken (over de XC40/EX40 ook niet altijd, maar daar weet je inmiddels wel wat je krijgt).Claude schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:53:
[...]
Kijk dan ook eens naar de Zeekr 7x. Die zit in dezelfde prijsklasse.
P8
Hier ben ik het mee eens.Vulcan750 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:28:
Nou, dat Dirac audio inregelsysteem is anders in audio land wel "het neusje van de zalm"!
Dat gezegd hebbende zie (eh..hoor) ik weinig voordelen tov het standaard audiosysteem dat in mijn XC40 Core zit.
Ik ben best een beetje een audiofiel, ik heb thuis een behoorlijk high end audiosysteem. Natuurlijk klinkt het thuis (veel) beter, en toch ben ik prima tevreden over de standaard audio van mijn auto.
Ik ben ook wel een audiofreak en heb ook het nodige thuis staan, maar ik ben over het geluid van de standaard audio in mijn XC40 MY24 SMER Plus prima tevreden. Ik heb in de garage nog een subwoofer met extra versterker liggen uit een eerdere auto, maar vind het niet echt de moeite om deze in te bouwen.
Wat ik vooral mis is een balansregeling tussen voor en achter.Vulcan750 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:28:
[...]
Nou, dat Dirac audio inregelsysteem is anders in audio land wel "het neusje van de zalm"!
De beste audioinstallatie die ik ooit in een auto kreeg was in de Skoda Octavia die ik in 2012 kon leasen. Daar zat een superzware bas in zonder dat die overstemde of onzuiver werd, de balans was tussen links en rechts en voor en achter volledig aan te passen, en er zaten ook speakers naast de hoedenplank die voor lage en middentonen dienden.
Ik heb daarna nooit weer zo'n prima geluid gehad, en in de XC40 is die weer op het niveau van de jaren 90, alleen wat links/rechts balans, geen balans van voor/achter je kunt alleen voor of achter volledig uit of volledig aan zetten.
En de bas, nou die subwoofer in het dashboard doet zijn best maar ik kan er niet echt warm voor lopen.
Maarja, ik heb de audio toch 80% van de tijd gewoon uit staan, ik geniet van de stilte in de auto (op bandengedruis na)
Nou.. ik heb die surround optie (wat volgens mij gebruik maakt van dat Dirac) standaard uitstaan...Vulcan750 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:28:
[...]
dan klinkt het stukken beter...
Hoe dan?ArnoudN schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:32:
Nieuwe android app update. Je kunt nu de bijnaam van de auto aanpassen.
+2 Thuis buizenverterker, mooie draaitafel en andere speeltjes, maar de standaard audio in de XC40 Plus is echt niet slecht. Ik kan er prima mee leven onderweg.Tranquility schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:39:
[...]
Hier ben ik het mee eens.
Ik ben ook wel een audiofreak en heb ook het nodige thuis staan, maar ik ben over het geluid van de standaard audio in mijn XC40 MY24 SMER Plus prima tevreden. Ik heb in de garage nog een subwoofer met extra versterker liggen uit een eerdere auto, maar vind het niet echt de moeite om deze in te bouwen.
Mijn vorige leaseauto was een 2018 Ocatvia met Canton audio. Dat was een verbazingwekkend goed syteem. Dynamite van Jamiroquai was echt indrukwekkendron65 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:51:
[...]
Wat ik vooral mis is een balansregeling tussen voor en achter.
De beste audioinstallatie die ik ooit in een auto kreeg was in de Skoda Octavia die ik in 2012 kon leasen. Daar zat een superzware bas in zonder dat die overstemde of onzuiver werd, de balans was tussen links en rechts en voor en achter volledig aan te passen, en er zaten ook speakers naast de hoedenplank die voor lage en middentonen dienden.
Ik heb daarna nooit weer zo'n prima geluid gehad, en in de XC40 is die weer op het niveau van de jaren 90, alleen wat links/rechts balans, geen balans van voor/achter je kunt alleen voor of achter volledig uit of volledig aan zetten.
En de bas, nou die subwoofer in het dashboard doet zijn best maar ik kan er niet echt warm voor lopen.
Maarja, ik heb de audio toch 80% van de tijd gewoon uit staan, ik geniet van de stilte in de auto (op bandengedruis na)
Ik denk dat er best wat zullen zijn ja die hem zo noemenMicroStar_NL schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:06:
[...]
Zo te zien kan dat onder "Autogegevens"
[Afbeelding]
Maar nu, hoe ga je de auto noemen?
Baksteen?
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Moppie?MicroStar_NL schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:06:
[...]
[Afbeelding]
Baksteen?
Zeecontainer op wielenMicroStar_NL schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:06:
[...]
[Afbeelding]
Baksteen?
Nee alleen de hogere Volvo's en leuk, straks in mijn nieuwe Polestar 2 waar het voor MY26 speciaal is ontwikkeld
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
MicroStar_NL schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:06:
[...]
[Afbeelding]
Baksteen?
:strip_exif()/f/image/77joxMZec5oSXDkKuAzuGxrW.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee, mijn fout! (wishful thinking) Tegenwoordig is B&W wel leverbaar op de Polestar 2.
Dit is toch ook een Volvo keuze of niet? Want het HK systeem in de Polestar 2 kan je volgens mij wel wat meer instellen?Juancho schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:19:
[...]
Nee en dat zal ook niet anders worden. Komt door het dirac systeem wat ze destijds ontwikkeld hebben. En idd, de mensen achterin horen amper tot geen muziek als je dolby uit hebt (wat wel weer beter geluid voorin geeft). En met Dolby aan en op de hoogste stand horen ze wel wat muziek, maar nog steeds beperkt omdat het volle geluid alleen van voren komt.
Met dolby uit bedoel je de surround?
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Vooral geen haast gehad. Duurde even voor ik op de snelweg was en daar max 100 km/u gereden.peutje schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:30:
Dat is wel heel erg zuinig, hoe flik je dat?
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Je noemt de Q4 en Enyaq.Montalbano schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:54:
Ik overweeg de EX40 Ultra Black Edition twin engine als opvolger van mijn XC40 P8 uit 2020. Heb een hoop andere auto's bekeken maar er is er geen een die er met kop en schouders bovenuit steekt. Q4 wellicht qua looks, maar dat lijkt qua software en vering niet alles. De Enyaq qua interieur, maar die vind ik weer minder mooi van buiten. De EX40 blijf ik een gave verschijning vinden en hopelijk zijn de meeste storende zaken daar inmiddels wel uit (alhoewel ik niet veel issues heb gehad).
Maar…..ook gekeken naar de Cupra Tavascan?
(De mooiste EV in deze klasse naar mijn mening😀).
Ja, model is van buiten erg fraai, maar van binnen heb ik het gevoel alsof ik in een attractie van Phantasialand zit… net een tikje te wat mij betreft. Denk dat ik niet meer bij de Cupra doelgroep hoor 😀tdkvolvo schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:43:
[...]
Je noemt de Q4 en Enyaq.
Maar…..ook gekeken naar de Cupra Tavascan?
(De mooiste EV in deze klasse naar mijn mening😀).
P8
Klopt. Is persoonlijk. Maar als je de VZ versie kiest is hij erg compleet. Alle denkbare opties zitten er dan op. Alleen kleur en winter pakket kiezen. Verder valt er niets meer aan te vinken.Montalbano schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:17:
[...]
Ja, model is van buiten erg fraai, maar van binnen heb ik het gevoel alsof ik in een attractie van Phantasialand zit… net een tikje te wat mij betreft. Denk dat ik niet meer bij de Cupra doelgroep hoor 😀
How weet je eigenlijk of er alarm op je auto zit?Largamelion schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:53:
Notificatie voor autoalarm was hier al eens vermeld door iemand maar ik kon het niet vinden in de app tot nu toe, met de nieuwe app op Android nu wel aanwezig maar nog niet getest óf en hoe snel het werkt:
[Afbeelding]
Door in een rooftop tent op het dak te slapen, zo heb ik het ontdekt 😅.peutje schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:43:
[...]
How weet je eigenlijk of er alarm op je auto zit?
Haha nee, schud eens aan de auto als hij vergrendeld is en je de sleutel niet in de buurt hebt, dan gaat het vast ook af. Ik heb vooraan bovenop het dashboard ook een rood lampje pinken, dat is volgens mij ook van het alarm.
:strip_exif()/f/image/hOcRYbylU5zeHxOaAC7YUbV1.jpg?f=fotoalbum_large)
In de iOS versie van de app zit die optie ook.Largamelion schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:53:
Notificatie voor autoalarm was hier al eens vermeld door iemand maar ik kon het niet vinden in de app tot nu toe, met de nieuwe app op Android nu wel aanwezig maar nog niet getest óf en hoe snel het werkt:
[Afbeelding]
Ik geloof best dat het HK systeem in het laag dieper gaat met z'n echte subwoofer, maar ik vind het laag van de standaard audio zeker heel acceptabel. Als geheel qua klankbeeld vond ik de HK in vergelijk met mijn buurman toch wat vlakker klinken.DoubleDot schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:37:
[...]
Ik kan het ergens geloven, maar hangt een beetje af van waar je de focus legt. Ik had recent voor 4 dagen een C40 vervangwagen met standaard audio (tov van mijn XC40 met HK) en voor mij was er meteen in het low-end een duidelijk verschil. De HK gaat dieper (maar daarom niet harder). Ook op snelheid blijft de geluidskwaliteit stabieler, bij de C40 zat ik toch veel vaker aan het geluid te prutsen.
Toch vond ik het standaard geluidsysteem niet minder krachtig of minderwaardig, meer zelfs, het gebrek aan het hele Dirac gebeuren zorgt ervoor dat alle speakers hun werk doen, en dat heeft dan weer een ander effect.
Wat ik bedoel te zeggen is dat ik de meerprijs voor het Harman Kardon systeem het niet waard vind. (mening hè)
Yes klopt en de grap is dat ik zelfs op het hoofdscherm in de app op android (net de nieuwe versie met zwart logo ipv wit gehad) ook zie dat er een rood lampje knippert als in alarm is actief.Largamelion schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:57:
[...]
Door in een rooftop tent op het dak te slapen, zo heb ik het ontdekt 😅.
Haha nee, schud eens aan de auto als hij vergrendeld is en je de sleutel niet in de buurt hebt, dan gaat het vast ook af. Ik heb vooraan bovenop het dashboard ook een rood lampje pinken, dat is volgens mij ook van het alarm.
[Afbeelding]
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Ja, het kan altijd beter! Mijn vorige auto, een Mitsubishi Outlander, had een Rockford Fosgate audiosysteem met 9 speakers plus een 10" subwoofer. Ja dat klonk echt vet, zeker beter dan ons Volvo systeem, standaard of HK!ron65 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:51:
[...]
Wat ik vooral mis is een balansregeling tussen voor en achter.
Eens maar het zit in het pakket. Ik vind het persoonlijk ook jammer dat je niet wat meer kunt instellen maar bovenal dat er 6 speakers achter in de auto zitten die nagenoeg geen geluid produceren dat is echt heel erg knullig voor een auto in deze prijsklasse.Vulcan750 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:05:
[...]
Ik geloof best dat het HK systeem in het laag dieper gaat met z'n echte subwoofer, maar ik vind het laag van de standaard audio zeker heel acceptabel. Als geheel qua klankbeeld vond ik de HK in vergelijk met mijn buurman toch wat vlakker klinken.
Wat ik bedoel te zeggen is dat ik de meerprijs voor het Harman Kardon systeem het niet waard vind. (mening hè)
Ik heb veel verschillende auto's gehad van Audi's met het Audi Soundsystem a 200 watt en 10 speakers tot VW Golf en Passat met standaard audio systeem (4x50Watt) en 8 speakers die veel voller en harder klonken dan de HK. Dus ik ben daar ook teleurgesteld in en ik denk dan dat een audio systeem waar niet geprobeerd wordt het geluidsbeeld voor jou te bepalen dan veel fijner is maar het is wat het is.
haha helemaal eens. De speakers die we thuis hebben staan en dat is niet eens mega duur passen niet eens in de volvo rechtopVulcan750 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:38:
[...]
Ja, het kan altijd beter! Mijn vorige auto, een Mitsubishi Outlander, had een Rockford Fosgate audiosysteem met 9 speakers plus een 10" subwoofer. Ja dat klonk echt vet, zeker beter dan ons Volvo systeem, standaard of HK!Evengoed ben ik met de audio van de Volvo tevreden. Wil ik echt naar muziek luisteren, doe ik dat thuis wel.

Ik zie ook dat de Android update er voor zorgt dat je een melding krijgt als het automatisch starten van klimaat wordt onderbroken. Tenminste, ik zie dit nu voor het eerst staan in de app.
Nope, dat klopt niet. Ik heb ook dat knipperlampje, in de auto en in de app, maar zeer zeker géén alarm.marcel_76 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:34:
[...]
Yes klopt en de grap is dat ik zelfs op het hoofdscherm in de app op android (net de nieuwe versie met zwart logo ipv wit gehad) ook zie dat er een rood lampje knippert als in alarm is actief.
P8
Dat was al een hele tijd (in vorige versies, net als de animaties voor preconditioneren rood of blauw, luchtreiniger en deuren of ramen open).marcel_76 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:34:
[...]
Yes klopt en de grap is dat ik zelfs op het hoofdscherm in de app op android (net de nieuwe versie met zwart logo ipv wit gehad) ook zie dat er een rood lampje knippert als in alarm is actief.
De app update gisteren heeft de oplaadplanning gewist en blijkbaar ook gesynct naar de auto 🤬. Hierdoor is de auto weer beginnen laden na het ingestelde uur en heeft die dus de thuisbatterij leeggetrokken en vannacht tot 100% geladen... not amused.
Daar moet ik dus op letten in de toekomst. Positieve is wel dat mijn range nu voor het eerst boven de 300km is bij 100%.
Daar moet ik dus op letten in de toekomst. Positieve is wel dat mijn range nu voor het eerst boven de 300km is bij 100%.
/f/image/uq1rSy3VvD1Aa4G4QmKRjvXW.png?f=fotoalbum_large)
Het is zo jammer dat Volvo niet het volledige potentie uit dit HK systeem heeft weten te halen, zeker icm met de Spotify app. Zit nu wat te spelen met Apple Carplay en dan klinkt het een pak beter. Dus op zich zit het er wel in...marcel_76 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:41:
[...]
Eens maar het zit in het pakket. Ik vind het persoonlijk ook jammer dat je niet wat meer kunt instellen maar bovenal dat er 6 speakers achter in de auto zitten die nagenoeg geen geluid produceren dat is echt heel erg knullig voor een auto in deze prijsklasse.
Ik heb veel verschillende auto's gehad van Audi's met het Audi Soundsystem a 200 watt en 10 speakers tot VW Golf en Passat met standaard audio systeem (4x50Watt) en 8 speakers die veel voller en harder klonken dan de HK. Dus ik ben daar ook teleurgesteld in en ik denk dan dat een audio systeem waar niet geprobeerd wordt het geluidsbeeld voor jou te bepalen dan veel fijner is maar het is wat het is.
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km
Ik heb nog wel eens een Buick gezien met ingebouwde draaitafel (zat onder het dashboard bij de passagiersstoel.MeHeKaCh schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:59:
[...]+2 Thuis buizenverterker, mooie draaitafel en andere speeltjes, maar de standaard audio in de XC40 Plus is echt niet slecht. Ik kan er prima mee leven onderweg.
Dus zeker niet onmogelijk om die ook in je auto te hebben.
Een buizenversterker zal niet goed zijn voor je range vrees ik.
Jammer, gemiste kans van Volvo dan.Montalbano schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:17:
[...]
Nope, dat klopt niet. Ik heb ook dat knipperlampje, in de auto en in de app, maar zeer zeker géén alarm.
Kun je in de app zien lijkt me, of je de mogelijkheid hebt om de auto te vergrendelen met het alarm gedeeltelijk uitgeschakeld.peutje schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:43:
[...]
How weet je eigenlijk of er alarm op je auto zit?
/f/image/ruRFlIArqQRaIABzg4NKlMo4.png?f=fotoalbum_large)
Is een alarm niet standaard op de (x)c40? Ik heb zeer zeker nooit een alarm als optie aangevinkt, maar toen laatst mijn vriendin even in de auto bleef zitten terwijl ik de supermarkt in liep ging zeer zeker het alarm af.Montalbano schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:17:
[...]
Nope, dat klopt niet. Ik heb ook dat knipperlampje, in de auto en in de app, maar zeer zeker géén alarm.
Volgens mij is klasse 1 standaard en is hoger een specifieke optie, want certificering.
In modeljaar 2021 in ieder geval niet en het zit er (na 4,5 jaar ervaring met uitproberen) ook echt niet op.Gutanoth schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:05:
[...]
Is een alarm niet standaard op de (x)c40? Ik heb zeer zeker nooit een alarm als optie aangevinkt, maar toen laatst mijn vriendin even in de auto bleef zitten terwijl ik de supermarkt in liep ging zeer zeker het alarm af.
Edit: ook in de huidige configurator is alarm op geen enkele versie standaard.
[ Voor 8% gewijzigd door Montalbano op 18-04-2025 14:23 ]
P8
En heb je dan wel dat rode lichtje vooraan als de auto vergrendeld is?Montalbano schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:17:
[...]
In modeljaar 2021 in ieder geval niet en het zit er (na 4,5 jaar ervaring met uitproberen) ook echt niet op.
Edit: ook in de huidige configurator is alarm op geen enkele versie standaard.
Ja, zowel op het dashboard als in de appLargamelion schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:56:
[...]
En heb je dan wel dat rode lichtje vooraan als de auto vergrendeld is?
P8
Alarm (klasse 3) was indertijd een optie (€ 475). Voor certificering daarvan moest je nog een paar honderd euro extra betalen.
Nu is alarm (volvo guard) standaard vanaf de plus (https://www.autobiermans..../0197/Volvo_EX40-2024.pdf
Klasse 3 is extra optie
Klasse 3 is extra optie
Sinds tijden weer eens een lange rit gemaakt van West Friesland (NH) naar Nijmegen om een nieuwe fiets op te halen. Totaal 310 kilometer gereden en vind de auto opvallend zuinig met een gemiddelde van 16.6 kWh/100km voor de gehele trip incl. een fiets op de fietsendrager op de terugweg.
Ik vertrok met 100% en kwam weer thuis met nog 30% accu resterend. Vind ik lang niet slecht voor zo'n rijdende baksteen..
Ik vertrok met 100% en kwam weer thuis met nog 30% accu resterend. Vind ik lang niet slecht voor zo'n rijdende baksteen..
Apart, want in de configurator is het een losse optie op alle versies. Misschien met modeljaar 2026 weer eruit gehaald.caspervc schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:04:
Nu is alarm (volvo guard) standaard vanaf de plus (https://www.autobiermans..../0197/Volvo_EX40-2024.pdf
Klasse 3 is extra optie
P8
klopt, en omdat onze werkgever dat verplichtte kon ik dat buiten budget houden.Claude schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:27:
Alarm (klasse 3) was indertijd een optie (€ 475). Voor certificering daarvan moest je nog een paar honderd euro extra betalen.
Daar zitten meteen stukjes elektronica bij voor in beide sleutels, waardoor daar een dunnere accucel in zit. twee jaar en je kunt ze vervangen, en officieel moet dat door de dealer ivm die certificering.
is het niet zo dat er standaard een simpel alarm opzit (noemen ze vaak alarm voorbereiding maar betreft een heel eenvoudig alarm) en de echte alarmsystemen idd optioneel zijn? zo was het voor MY22 en MY23 in elk geval wel.Montalbano schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:38:
[...]
Apart, want in de configurator is het een losse optie op alle versies. Misschien met modeljaar 2026 weer eruit gehaald.
Standaard is alarmvoorbereiding en (zover ik weet) klasse 1 (startonderbreker).ron65 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:06:
[...]
is het niet zo dat er standaard een simpel alarm opzit (noemen ze vaak alarm voorbereiding maar betreft een heel eenvoudig alarm) en de echte alarmsystemen idd optioneel zijn? zo was het voor MY22 en MY23 in elk geval wel.
P8
In MY21 zit standaard geen alarm. Ik heb mijn verzekering destijds gevraagd vanaf welke nieuwwaarde een alarm verplicht was. Dat was een stuk hoger dan de waarde van mijn auto. Ik heb toen besloten geen alarm te kopen.
Het rode lampje op het dashboard zit er wel in. Dat lampje betekent dus niet dat het alarm actief is, maar dat de auto vergrendeld is.
Het rode lampje op het dashboard zit er wel in. Dat lampje betekent dus niet dat het alarm actief is, maar dat de auto vergrendeld is.
[ Voor 14% gewijzigd door Venomer op 18-04-2025 21:29 ]
Klopt, zo zit het ook op mijn MY23 Core!Venomer schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:28:
Toch is het fijn dat er een rood knipperlichtje in zit, eventuele kwaadwillenden denken vast dat er een alarm op zit. 😄
Enfin, vandaag voor de zoveelste keer spotify uitgelogd aangetroffen, tot 2x aan toe. Begint me de keel uit te hangen.
verder is een opmerking over een bandenwissel op de XC40 ook al offtopic kennelijk. Dus ik ga niet veel tijd en moeite meer steken in dit forum, zonde van de energie.
verder is een opmerking over een bandenwissel op de XC40 ook al offtopic kennelijk. Dus ik ga niet veel tijd en moeite meer steken in dit forum, zonde van de energie.
Niet te veel van aantrekken Ron, ik vind een discussie over banden op onze XC40's net zo on-topic als de discussies over alarm en audio. Ik heb trouwens nergens gelezen dat de bandendiscussie off-topic was?ron65 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 23:45:
Enfin, vandaag voor de zoveelste keer spotify uitgelogd aangetroffen, tot 2x aan toe. Begint me de keel uit te hangen.
Klopt het trouwens dat de twee verschillende bandenmaten (235/50/19 vóór en 255/45/19 achter) op de XC/EX40 alleen bij de achterwiel aangedreven modellen (MY24 en hoger) zit? Ik zat namelijk voor de grap eens te kijken op Marktplaats voor een eventueel goedkoop setje velgen voor winterbanden als ik zou besluiten zomerbanden te nemen als de CC2's af zijn, maar zie alleen maar vier stuks velgen in dezelfde 235/50/19 maat.
Wat Spotify betreft heb ik daar ook gemengde gevoelens over. Op zich mooi dat streaming audio, maar ik vind de app echt verschrikkelijk onduidelijk en vaag. Als ik een playlist beluister en ik wil later even kijken welke playlist dat is die ik aan het afspelen ben dan kan ik dat nergens vinden. je kan gewoon niet zijn welke playlist je op dat moment aan het afspelen bent. Ook lijkt de playlist steeds te veranderen en kun je niet terugkijken welke nummers je al gespeeld hebt. Ja, je kan wel terug naar het vorige nummer, maar je kan het niet zien in de playlist. De afgespeelde nummers zijn simpelweg niet meer zichtbaar. Ook heb ik het idee dat de volgorde steeds anders is terwijl ik, voor zover ik weet, shuffle niet aan heb staan.
Ook synchroniseren tussen bijvoorbeeld de iPhone en de XC40 werkt niet. Ik luister op mijn werk ook vaak Spotify via de koptelefoon, maar als ik daarna in de auto verder wil luisteren, hoor ik een heel ander nummer. Wat een draak van een programma is het eigenlijk ook.
[ Voor 32% gewijzigd door Tranquility op 20-04-2025 12:17 ]
De Spotify app voor AAOS staat al 5 jaar ofzo stil. Komt werkelijk 0 ontwikkeling meer door. Mijn aanvraag bij Spotify om sortering te kunnnen toepassen heb ik in week 1 ingediend. Krijg nog steeds likes maar er gebeurt gewoon niks mee.
De interface is ook niks verandert, ze doen er gewoon helemaal niks meer mee bjj Spotify. Terwijl het zo handig is dat hrt ingebakken is.
Gemiste kans.
De interface is ook niks verandert, ze doen er gewoon helemaal niks meer mee bjj Spotify. Terwijl het zo handig is dat hrt ingebakken is.
Gemiste kans.
Bredere bandenmaat achter in ieder geval ook bij alle Twins, ongeacht het modeljaar.Tranquility schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:08:
[...]
Klopt het trouwens dat de twee verschillende bandenmaten (235/50/19 vóór en 255/45/19 achter) op de XC/EX40 alleen bij de achterwiel aangrerdeven modellen (MY24 en hoger) zit? Ik zat namelijk voor de grap eens te kijken op Marktplaats voor een eventueel goedkoop setje velgen voor winterbanden als ik zou besluiten zomerbanden te nemen als de CC2's af zijn, maar zie alleen maar vier stuks velgen in dezelfde 235/50/19 maat.
[...]
Ik zou smallere achterbanden voor de winter niet gek vinden. Misschien iets beter met sneeuw zelfs.. daar is smaller beter. Zou het echt veel negatieve impact hebben?
[ Voor 15% gewijzigd door caspervc op 20-04-2025 11:52 ]
Ik denk dat Volvo dat niet voor niets doet..caspervc schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:51:
Ik zou smallere achterbanden voor de winter niet gek vinden. Misschien iets beter met sneeuw zelfs.. daar is smaller beter. Zou het echt veel negatieve impact hebben?
Maar als ik een leuk setje 20" tegenkom voor de zomerbanden dan zou ik m'n huidige 19" wielen voor de winterbanden gaan gebruiken. Maar waarschijnlijk gaat het hierna gewoon een setje nieuwe allseasons (Conti AC2) worden, heb eigenlijk niet zo'n zin in dat gewissel..
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"