• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:03
Andere Youtube Music gebruikers die last hebben dat de app regelmatig aangeeft "Geen media om te weergeven" o.i.d.? Volkomen willekeurig en bloedirritant :)

Overigens kan ik wel gewoon zoeken op muziek, maar dat overzichtje is toch wel handig...

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:40
Een paar dagen geleden meldde ik dat mijn auto niet door de APK kwam vanwege roest op de remschijven. Ik kreeg van jullie een paar tips om de roest er af te krijgen en ik heb er een paar geprobeerd.

- Tijdens het rijden naar “N” schakelen en dan remmen —> dit werkt niet. Ik krijg een melding dat ik mijn voet op de rem moet houden om te kunnen schakelen. Ik heb geprobeerd om wat te remmen en dan te schakelen, maar het is nog niet gelukt. Misschien werkt dit alleen als de auto stil staat en je dan de rem intrapt.
- OPD uit zetten en hard remmen —> is lastig. Je moet echt HEEL hard remmen om de schijfremmen te activeren. Dit heeft meer effect op de banden dan op de remmen.
- Tijdens het rijden tegelijkertijd het gaspedaal en de rem intrappen —> dit voelde niet echt fijn. Ik had niet de indruk dat de remmen werden gebruikt en op het display bij de power-meter kwam de oranje streep te staan die aangeeft dat je minder vermogen hebt. En die streep ging niet weg toen ik weer gewoon gas gaf.

Een optie die ik morgen ga proberen is om de auto tot 100% te laden en dan te remmen. Ik heb morgen een lange rit, dus dan durf ik hem wel tot 100% te laden.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Venomer
Ik heb sinds deze week telkens de melding “Aandrijving. Service vereist.” In de garage hebben ze software 3.4.4 geïnstalleerd en daarna was de melding bij de eerste rit weg. Maar bij de tweede was hij terug. Een TCAM en infotainment reset heeft hetzelfde effect. Dat wordt weer een ritje naar de garage dus. Kunnen ze meteen de remmen nog eens bekijken.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:25
Ik zou opd wel aan zetten, als je dan vaart maakt en het pedaal helemaal los laat regenereer je max, als je dan nog meer remt met rempedaal spreek je direct je remmen aan. Wel opletten dat je geen achterligger hebt want dan remt hij echt stevig.

Ben benieuwd of het tot 100% laden en dan remmen goed werkt want dat lijkt in theorie de makkelijkste methode om de blokken en schijven te gebruiken.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:32
Venomer schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:17:
Een paar dagen geleden meldde ik dat mijn auto niet door de APK kwam vanwege roest op de remschijven. Ik kreeg van jullie een paar tips om de roest er af te krijgen en ik heb er een paar geprobeerd.

- Tijdens het rijden naar “N” schakelen en dan remmen —> dit werkt niet. Ik krijg een melding dat ik mijn voet op de rem moet houden om te kunnen schakelen. Ik heb geprobeerd om wat te remmen en dan te schakelen, maar het is nog niet gelukt. Misschien werkt dit alleen als de auto stil staat en je dan de rem intrapt.
Je moet echt even remmen idd. Ik heb hier een lange vrij rechte snelweg afslag. Versnel altijd naar 120 op de afslag, check of er niemand achter me rijdt, rem richting 80 en tijdens het remmen kan je naar N schakelen en op de rem doorgaan.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:19
Kammika schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:45:
blijft bijzonder die verschillende ervaringen.

Vanwege nieuwe energie contract (waarbij geen onderscheid tussen hoog en laagtarief wordt gemaakt) gebruik ik de timers niet meer. Maar tot een paar maand geleden had stond die standaard door de week van 23-07, en dat dus vanaf december 2021 tot een paar maand geleden gedaan. Nooit issues gehad (anders dan dat je idd na zomertijd wissel wel even moet aanpassen)
Ik gebruik de laadtimer ook niet meer sinds ze op het werk het tarief verlaagd hebben naar zo’n 24,5 cent per kWh. Thuis is dat in dal 25,4 kWh en piek 31,8 kWh dus op het werk laden is op dit moment voordeliger. De klimaattimer om voor te verwarmen gebruik ik echter wel en die werkt prima.

• Tranquility
Venomer schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:17:
Een optie die ik morgen ga proberen is om de auto tot 100% te laden en dan te remmen. Ik heb morgen een lange rit, dus dan durf ik hem wel tot 100% te laden.
Met of zonder OPD, het maakt allemaal niks uit. Het is gerommel in de marge. Gewoon 80 of 100 km/u gaan rijden en op een rustig stuk weg als er niemand achter je zit stevig remmen. Dan ga je echt wel ver boven de regeneratiekracht heen en maak je goed gebruik van je fysieke remmen.

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:23
Eigenlijk absurd wat voor stunts hier worden voorgesteld om je remschijven op orde te houden... Kan Volvo niet gewoon een knopje voorzien om de regeneratie volledig uit te schakelen zodat het op een normale manier kan? 🙄

Ik had gisteren op een lege oprit ook even wat getest en bij remmen met de linkervoet tijdens het versnellen zag ik nog steeds het regeneratie-metertje stijgen, dat leek dus in elk geval niet te werken.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:06
Verbaas me toch echt over de adviezen die hier gegeven worden om zonder noodzakelijke reden maar met hoge snelheden (100km?) stevig in de remmen te gaan op een autoweg of op afritten te gaan versnellen naar 120 km per uur om te kunnen afremmen en de auto in N te zetten? Zelfs zonder overig verkeer is dat niet zonder risico, wegdek kan onverwacht glad zijn of in slechtere staat dan voorzien met alle mogelijke gevolgen van dien.
Maar bovenal lees ik vaak reacties hier van mensen die Volvo prijzen omdat het zulke veilige auto’s zouden zijn, maar niemand die vraagtekens zet bij dat dit blijkbaar als normale acties worden gezien om roestvorming op de remschijven te voorkomen. Ik heb dit namelijk nog nooit gehad bij andere elektrische auto’s die ook allemaal veel of bijna exclusief regeneratief afremmen.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:25
Een keer harder remmen dan alleen regenereren is geen stunt. Daarnaast blijven abs en andere systemen gewoon werken.

Mijn dual regenereert gewoon prima, normaal gesproken rem ik tijdens rijden vrijwel nooit bij met het rempedaal.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:45
StevendGraaf schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:36:
Verbaas me toch echt over de adviezen die hier gegeven worden om zonder noodzakelijke reden maar met hoge snelheden (100km?) stevig in de remmen te gaan op een autoweg of op afritten te gaan versnellen naar 120 km per uur om te kunnen afremmen en de auto in N te zetten? Zelfs zonder overig verkeer is dat niet zonder risico, wegdek kan onverwacht glad zijn of in slechtere staat dan voorzien met alle mogelijke gevolgen van dien.
Maar bovenal lees ik vaak reacties hier van mensen die Volvo prijzen omdat het zulke veilige auto’s zouden zijn, maar niemand die vraagtekens zet bij dat dit blijkbaar als normale acties worden gezien om roestvorming op de remschijven te voorkomen. Ik heb dit namelijk nog nooit gehad bij andere elektrische auto’s die ook allemaal veel of bijna exclusief regeneratief afremmen.
Ik heb een even naar mijn remschijven gekeken. Ik heb de auto vanaf dec 2021. Nog nooit dit soort capriolen uitgehaald, maar ook geen roest op remschijven voor zover ik kan zien...

Is er niet wat anders aan de hand bij de mensen die veel roest op de remschijven hebben?

• Venomer
Kammika schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:43:
[...]

Ik heb een even naar mijn remschijven gekeken. Ik heb de auto vanaf dec 2021. Nog nooit dit soort capriolen uitgehaald, maar ook geen roest op remschijven voor zover ik kan zien...

Is er niet wat anders aan de hand bij de mensen die veel roest op de remschijven hebben?
De pech is dat ik de auto nat heb weggezet de dag voor de keuring. Dan heb je de volgende dag roest op de schijven. Het ritje door de bebouwde kom naar de garage is niet genoeg om het er af te remmen. En dan worden de schijven dus afgekeurd.

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Venomer schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:22:
[...]

De pech is dat ik de auto nat heb weggezet de dag voor de keuring. Dan heb je de volgende dag roest op de schijven. Het ritje door de bebouwde kom naar de garage is niet genoeg om het er af te remmen. En dan worden de schijven dus afgekeurd.
Mijn auto heeft 2 weken bij de dealer gestaan door initiële afkeuring (aandrijfas vervangen), en daarna pas opnieuw gekeurd. Roest was daar blijkbaar geen issue, dus 1 dag lijkt me niet tot afkeuren kunnen leiden. Zou er niet iets anders dan vliegroest aan de hand zijn?

P8

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:04
Ik heb zelf ook geen last van gehad van roest op de schijven, ik rij dan niet met OPD maar de remschijven zien er hier ook gewoon goed uit. De auto staat niet in de garage en gewoon open en bloot, dus idd misschien is er iets anders aan de hand.

Iemand al gezien wat er met de update gebeurd is? Staat nu geen OTA meer bij en op andere fora is blijkbaar al bekend gemaakt dat er een 3.4.5 update is en ook deze update enkel in de werkplaats. Daar gaat de update met de ETA op de bestuurdersdisplay. https://www.reddit.com/r/..._345_released_344_is_now/

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:05
Kammika schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:43:
[...]

Same hier. Ik heb nog nooit issues gehad in bijna 5 jaar. Ja ze maken soms een schuurend geluid maar dat lost zich met een ritje wel op. De wagen staat altijd buiten in regen en kou. Nog nooit issues gehad met de remschijven. Ja nou 1x een klein steentje tussen de schijven want nogal voor een kabaal zorgde 😁

Die acties die hier genoemd worden zal ik dan ook noot doen. Dat lossen ze dan maar bij de dealer op als het een keer gebeurt.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:30
Je kunt ook even de vermogensmeter in de gaten houden, in het laatste stukje spreek je echt je fysieke remmen aan.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:26
Vandaag een testrit gemaakt met de Volvo EX40, fijne auto! Niet te groot, zeer fijne en goed instelbare stoelen. Nadat wij eerder al testritten hebben gemaakt met de Škoda Enyaq Coupé, Tesla MY, Ford Explorer, Renault Scenic, is dit voor ons de grootste kanshebber.

Voordeel:
Niet zo groot als de MY of Enyaq Coupé. Veel fijnere stoelen dan de Scenic en Explorer. Ook uitzicht naar achteren is zeer goed.

Nadeel:
Duurder dan de MY of Scenic, prijs vergelijkbaar met de Škoda.

• Kammika
TFZ61 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:42:
Vandaag een testrit gemaakt met de Volvo EX40, fijne auto! Niet te groot, zeer fijne en goed instelbare stoelen. Nadat wij eerder al testritten hebben gemaakt met de Škoda Enyaq Coupé, Tesla MY, Ford Explorer, Renault Scenic, is dit voor ons de grootste kanshebber.

Voordeel:
Niet zo groot als de MY of Enyaq Coupé. Veel fijnere stoelen dan de Scenic en Explorer. Ook uitzicht naar achteren is zeer goed.

Nadeel:
En voordeel: geen trump logo op de neus!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:32
Kammika schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:19:
[...]

En voordeel : kwaliteit en veiligheid!

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17:56

Voordeel:

Nadeel:
En voordeel, voor het geval je iets wilt trekken mag dat met de Volvo de meeste kg zijn.

• TFZ61
Kammika schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:19:
[...]

Inderdaad! Niet dat ik daar zo gevoelig voor ben.
caspervc schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:52:
[...]

En voordeel : kwaliteit en veiligheid!
Absoluut! Voelt echt goed aan.
peutje schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:34:
[...]

En voordeel, voor het geval je iets wilt trekken mag dat met de Volvo de meeste kg zijn.
Nope, geen trekhaak, nooit gemist ook.

Ander voordeel: tijdelijke korting/subsidie van uit Volvo van 2950 euro en een extra inruil korting van 1815 euro. Toch bij elkaar leuk bedrag.

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:32:
Eigenlijk absurd wat voor stunts hier worden voorgesteld om je remschijven op orde te houden... Kan Volvo niet gewoon een knopje voorzien om de regeneratie volledig uit te schakelen zodat het op een normale manier kan? 🙄

Ik had gisteren op een lege oprit ook even wat getest en bij remmen met de linkervoet tijdens het versnellen zag ik nog steeds het regeneratie-metertje stijgen, dat leek dus in elk geval niet te werken.
Het is iets wat ik uit de wasstraat altijd even doe, bij lage snelheid. Je ziet dan inderdaad dat je meter meer power consumptie aangeeft, logisch, want er is meer kracht nodig om de auto vooruit te krijgen, maar dat is ook meteen de reden dat er niets geregenereerd wordt en in plaats daarvan de echte remmen gebruikt worden.

Niet remmen met kracht, net genoeg om de blokken op de schijven te drukken zonder echt vaart te minderen.
Als je krachtig gaat remmen gaat het inderdaad niet werken.
Voor het drogen van de remmen zodat die niet de dag erna vast zitten is het zeker afdoende, als ik het niet doe lijken ze de dag erna vastgevroren en komen met een lichte knal los als je wegrijdt.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vandaag een testrit gemaakt met de Volvo EX40, Veel fijnere stoelen dan de Scenic
Je gaat een echte Volvo toch niet met een trapskelter vergelijken ? })

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Meer mensen die met regelmaat het Spotify account in de auto moeten her-inloggen? is nooit geweest maar de laatste tijd moet ik bijna wekelijks Spotify opnieuw inloggen.
Dan is het account ook weg uit het lijstje accounts bij instellingen.

Hoe dit komt is niet duidelijk, er is niets gewijzigd, het is ineens begonnen en super irritant.
Inloggen moet dan met een QR code scannen via de gsm, of met een username password en die laatste moet ik steeds weer opzoeken thuis. Geen idee wat ik moet aanpassen om dit hinderlijke uitloggen tegen te gaan.

• vimofoto
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:52
ron65 schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:44:
Meer mensen die met regelmaat het Spotify account in de auto moeten her-inloggen? is nooit geweest maar de laatste tijd moet ik bijna wekelijks Spotify opnieuw inloggen.

Hoe dit komt is niet duidelijk, er is niets gewijzigd, het is ineens begonnen en super irritant.
Inloggen moet dan met een QR code scannen via de gsm, of met een username password en die laatste moet ik steeds weer opzoeken thuis. Geen idee wat ik moet aanpassen om dit hinderlijke uitloggen tegen te gaan.
Niet elke week, maar wel af en toe sporadisch.

Vimo Fotografie - www.vimo.be

• Largamelion
ron65 schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:44:

Hier ook al een paar keer opnieuw moeten inloggen in de laatste maanden.

Gisteren eens gekeken naar de remschijven en na een kleine 2 jaar zit er toch ook wat roest op. Geen idee in hoeverre dat normaal is want dat is iets waar ik normaal niet naar kijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNFYg8JVsE5GGNth5X__YBF5k84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uo8Tu2vGo9LSG14iHOdr3Vna.jpg?f=fotoalbum_large

• tukker999
  • Laatst online: 19:20
Ook hier al twee keer moeten inloggen bij Spotify.
Omdat ik die gegevens niet bij de hand heb onderweg ehb ik de telefoon aangesloten op USB en zo Spotify afgespeeld via Android Auto.

Dit betekent dat ik voortaan altijd de telefoon inplug en Android Auto gebruik.
Wat wil het geval.
- met Android Auto is de navigatie veel beter. Bij elke afslag of splitsing worden de rijstroken op de goede manier getoond.
- Het balkje is terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IJO1tp5Fao-vksET8pHGJD-Iw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZLwX98iRn4cqrRTCcEadIKU.jpg?f=fotoalbum_large
Voor mij geen navigatie meer met het AAOS systeem.

Nog zoiets. Laden bij Tesla.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLiuf9RrCycMFeu8cqb_Exu9XCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKNeaQLNFRAGM8FMe9cOw1M2.jpg?f=fotoalbum_large
Het liep wel terug naar 150 kW.

[ Voor 27% gewijzigd door tukker999 op 06-04-2025 22:26 ]

22,29 kWh/100km

• Juancho
Via AA deelt de auto alleen geen data. Voor korte ritten geen issue lijkt me maar lange afstanden wel lijkt me.

Wbt Spotify, via AAOS nooit problemen, al vind ik de interface al jaren bagger. Via AA is dst beter maar onbruikbaar omdat de muziek d gehele tijd spontaan op pauze gaat. Niet te gebruiken.

Splitscreen achtig is wel prettiger met AA maargoed, zoals bekend komt dat ook naar AAOS met de UI update. Ik zal dat ongetwijfeld zelf niet meer gaan meemaken helaas.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• tukker999
Juancho schreef op zondag 6 april 2025 @ 23:16:
Via AA deelt de auto alleen geen data. Voor korte ritten geen issue lijkt me maar lange afstanden wel lijkt me.
Leg eens uit. Welke data? Wat moet er gedeeld worden?
Voorlopig staat het wat mij betreft 2-0 voor AA omdat het balkje terug is en de rijstroken duidelijk zijn.
AAOS heeft het balkje niet en vooral is het met rijstrookaanduiding een ramp.

22,29 kWh/100km

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:51
tukker999 schreef op maandag 7 april 2025 @ 00:34:
[...]

Voorlopig staat het wat mij betreft 2-0 voor AA omdat het balkje terug is en de rijstroken duidelijk zijn.
Ik denk dat @Juancho het heeft over de "data" die ervoor zorgt dat bij langere ritten je accu wordt voorverwarmd wanneer je naar een snellader aan het navigeren bent. Om op die manier meteen aan volle snelheid te kunnen laden.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.10.1)

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
[...]

Ik heb het balkje met 3.4.4 terug en die aanduiding staat toch gewoon bovenaan met AAOS? Geen verkeersbord maar wel die pijlen.

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:39
Juancho schreef op zondag 6 april 2025 @ 23:16:
Wbt Spotify, via AAOS nooit problemen, al vind ik de interface al jaren bagger. Via AA is dst beter maar onbruikbaar omdat de muziek d gehele tijd spontaan op pauze gaat. Niet te gebruiken.
Dit heb ik echt alleen als er een ander apparaat hetzelfde account probeert te gebruiken. Meestal is het een force close van Spotify op de telefoon en het is opgelost. Maar het gebeurt ook echt maar 1x per kwartaal maximaal hier. Lijkt me bij jou iets niet goed te werken.

• Kammika
tukker999 schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:16:
Ook hier al twee keer moeten inloggen bij Spotify.
Omdat ik die gegevens niet bij de hand heb onderweg ehb ik de telefoon aangesloten op USB en zo Spotify afgespeeld via Android Auto.

Dit betekent dat ik voortaan altijd de telefoon inplug en Android Auto gebruik.
Wat wil het geval.
- met Android Auto is de navigatie veel beter. Bij elke afslag of splitsing worden de rijstroken op de goede manier getoond.
- Het balkje is terug.
[Afbeelding]
Voor mij geen navigatie meer met het AAOS systeem.

Nog zoiets. Laden bij Tesla.
[Afbeelding]
Het liep wel terug naar 150 kW.
Huh, Wordt bij GM via AA de kaart ook weer achter het stuur getoond? Da's goede ontwikkeling!

Viel met op Carplay juist op, dat Waze dat wel weer doet, maar GM nog niet... hopelijk is dat dan ook onderweg...

Ik moet zeggen dat Waze via Carplay er nu wel een stuk gelikter uitziet met die kaart achter het scherm. Ik vind alleen zo bijzonder dat de trajectcontrole functionalteit weg is op moment dat ik via Carplay ga..

voorlopig hou ik dus nog vast aan de combi GM op AAOS + FM op de handset. Ben er inmiddels ook achter dat als je zorgt dat FM als laatste navigatie gestart was op je handset, deze automatisch gestart wordt, zodra je het kabeltje van de auto in je iphone drukt... dus dat werkt wel fijn...

(en hopelijk gaat die meld functionaltieit op GM nog beter werken, dan kan ik ook gedag zeggen tegen FM.. Functioneel werkt het goed, maar nu al paar keer gemerkt dat FM een mobiele flitser wel zag, waar GM die nog niet had...)

• Largamelion
[...]

Je ziet geen aankomstpercentage van de batterij in Google Maps en de batterij wordt ook niet gepreconditioned als je naar een snellader rijdt. Dus goed voor korte ritten wanneer dat niet belangrijk is, maar onbruikbaar voor langere ritten waar je één of meerdere keren moet laden.
Kammika schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:18:
[...]
Huh, Wordt bij GM via AA de kaart ook weer achter het stuur getoond? Da's goede ontwikkeling!
Zat er van in het begin al in toen Volvo eindelijk AA toevoegde, inclusief ETA-balk.
Kammika schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:18:
[...]
(en hopelijk gaat die meld functionaltieit op GM nog beter werken, dan kan ik ook gedag zeggen tegen FM.. Functioneel werkt het goed, maar nu al paar keer gemerkt dat FM een mobiele flitser wel zag, waar GM die nog niet had...)
Voor flitsers heb ik nog geen enkele deftige melding gehad. Ofwel is er niets te zien ofwel meldt men een ANPR of begin van een trajectcontrole als politiecontrole ... Laatst wel weer zeer dankbaar voor een melding voor object op de weg. Ik neem dan altijd meer afstand tot de voorligger en deze keer lag er een hele hoop kabels in het midden van de linkerstrook die ik dankzij de melding moeiteloos kon ontwijken. Soms zie ik echter icoontjes staan op de map en krijg ik helemaal geen melding dus óf die worden verkeerd getoond op de kaart óf de meldingen werken niet altijd.

• Venomer
Ik heb al een tijdje de melding “Aandrijving. Service vereist” bij het opstarten. Een software-update in de garage heeft niet geholpen. Gisteren was ik ook bijna de helft van het vermogen kwijt. Dat werd weergegeven met een oranje streep bij de power-meter. Bij het invoegen op de snelweg merkte ik het ook. Ik vrees dat een van de twee motoren niet meer meedeed. :-( Maar even weer bellen met de garage…

• tukker999
Largamelion schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:41:
Je ziet geen aankomstpercentage van de batterij in Google Maps en de batterij wordt ook niet gepreconditioned als je naar een snellader rijdt. Dus goed voor korte ritten wanneer dat niet belangrijk is, maar onbruikbaar voor langere ritten waar je één of meerdere keren moet laden.
Dank je voor de tip.
Ik heb de oplossing ook al gevonden. (denk ik)
Als ik navigeer op AA en tegen AAOS zeg 'navigeer naar de Supercharger in Uden' dan wordt er wel voorverwarmd. Het is een soort van dubbele navigatie, maar dat zal me worst wezen.

Ik heb even de laadsnelheden bij de Tesla Supercharger terug gerekend.
Een paar dagen geleden bij een drukke Supercharger 57 kWh/uur en gisteren bij een rustige 151 kWh/uur (gemiddeld dus)

[ Voor 12% gewijzigd door tukker999 op 07-04-2025 10:30 ]

22,29 kWh/100km

• Juancho
En dat dubbele gebruik vind ik, dus heel persoonlijk, een beetje gek. Maps in AAOS werkt uitstekend incl. laadplanning en andere data die AA niet geeft. Dat balkje in de drivers display is er gewoon weer (heb je geen OTA gehad, dan kan je je software even laten updaten bij Volvo) en ook de navigatiepijlen/wegstroken zijn gewoon zichtbaar in Maps van AAOS. Spotify werkt prima, hoewel de UI van AAOS niet heel fijn is maar ok. Maps en Spotify is dan ook eigenlijk het enige wat ik gebruik, daarvoor heb ik geen AA nodig.

Kortom, ik zie ook geen reden om AA te gebruiken. Niet op korte ritten en zeker niet op langere ritten. Maargoed, ieder zijn voorkeur natuurlijk (y)

[ Voor 28% gewijzigd door Juancho op 07-04-2025 11:31 ]

• StevendGraaf
Uit interesse: Heeft iemand hier wel eens het effect van het voorconditioneren van de accu van de XC40 getest? Weet iemand bij welke temperaturen dat nu echt effect heeft en wat het verschil daadwerkelijk kan zijn in laadtijd/snelheid van de XC40?

• Kammika
StevendGraaf schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:50:
Uit interesse: Heeft iemand hier wel eens het effect van het voorconditioneren van de accu van de XC40 getest? Weet iemand bij welke temperaturen dat nu echt effect heeft en wat het verschil daadwerkelijk kan zijn in laadtijd/snelheid van de XC40?
Ja,

preconditioneren voor je weg rijdt in de winter: scheelt je een procentje of 3-5% (dwz op mijn 67kwh accu). In de winter doet die zo'n 2,5 km per %. Dus je komt er ca 10km verder mee... Zet geen zoden aan de dijk. Is dus vooral een comfort dingetje dat je een warme auto instapt

Is wat anders voor het preconditioneren voor snelladen: 1x had ik adres ipv snellader ingesteld als 1e laadlocatie toen ik op wintersport was, kwam toen op zo'n 50kw ipv de 130 die mijn auto aankan. Alle stops daarna (wel gepreconditioneerd) laadde die gewoon weer met een ruime 130kw

In de zomer zal dit allemaal veel minder uitmaken..

• tukker999
Juancho schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:29:
En dat dubbele gebruik vind ik, dus heel persoonlijk, een beetje gek. Maps in AAOS werkt uitstekend incl. laadplanning en andere data die AA niet geeft. Dat balkje in de drivers display is er gewoon weer (heb je geen OTA gehad, dan kan je je software even laten updaten bij Volvo) en ook de navigatiepijlen/wegstroken zijn gewoon zichtbaar in Maps van AAOS. Spotify werkt prima, hoewel de UI van AAOS niet heel fijn is maar ok. Maps en Spotify is dan ook eigenlijk het enige wat ik gebruik, daarvoor heb ik geen AA nodig.

Kortom, ik zie ook geen reden om AA te gebruiken. Niet op korte ritten en zeker niet op langere ritten. Maargoed, ieder zijn voorkeur natuurlijk (y)
Wat ieder doet is zijn/haar eigen keuze.
Ik meldde mijn eigen ervaring. Misschien dat anderen er wat aan hebben.

Iets anders.
(heb je geen OTA gehad, dan kan je je software even laten updaten bij Volvo)
Dat doen ze zomaar bij Volvo? Worden er dan geen kosten berekend?

22,29 kWh/100km

• Kammika
tukker999 schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:57:
[...]
Verschilt per dealer hoe ze ermee omgaan. Vragen kan altijd...

• Juancho
tukker999 schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:57:
[...]

Wat ieder doet is zijn/haar eigen keuze.
Ik meldde mijn eigen ervaring. Misschien dat anderen er wat aan hebben.

Zekers en daarom vond ik het wel nodig om iig als aanvulling te zeggen dat je dan dus niet de beschikking hebt over bepaalde auto data zoals SoC, laadplanning, pre conditioning van de accu, ETA % etc. Als je dat niet nodig hebt...prima natuurlijk, dan mis je het ook niet.
Ligt denk ik aan je dealer. Ik zit al heel lang bij dezelfde Volvo dealer dus die doen dat vaak wel als stukje service en idd geen kosten. In dit geval heb ik het laten doen onlangs bij de onderhoudsbeurt. Als je een keer naar de garage staat, ook altijd vragen om even de software te updaten omdat er ook updates zijn voor oa de communicatiemodule die niet via OTA's meekomen. Als ze toch met je auto bezig zijn, kunnen ze gelijk de software update. En anders als je toevallig een keer in de buurt bent of er langs rijdt, even van te voren bellen met je contactpersoon of ze ff tijd hebben. Kost ze een kleine moeite.

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:25:
[...]

[...]

Ligt denk ik aan je dealer. Ik zit al heel lang bij dezelfde Volvo dealer dus die doen dat vaak wel als stukje service en idd geen kosten. In dit geval heb ik het laten doen onlangs bij de onderhoudsbeurt. Als je een keer naar de garage staat, ook altijd vragen om even de software te updaten omdat er ook updates zijn voor oa de communicatiemodule die niet via OTA's meekomen. Als ze toch met je auto bezig zijn, kunnen ze gelijk de software update. En anders als je toevallig een keer in de buurt bent of er langs rijdt, even van te voren bellen met je contactpersoon of ze ff tijd hebben. Kost ze een kleine moeite.
Ik zit ook al heeeeel lang bij dezelfde dealer, maar die vertikt het om dat "zomaar" te doen, omdat ze daar geen geld voor krijgen van de leasemaatschappij. Toevallig nu net een beurt gehad en dan doen ze het wel.
De ene dealer is de andere niet zullen we maar zeggen.

P8

• StevendGraaf
Kammika schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:02:

Is wat anders voor het preconditioneren voor snelladen: 1x had ik adres ipv snellader ingesteld als 1e laadlocatie toen ik op wintersport was, kwam toen op zo'n 50kw ipv de 130 die mijn auto aankan. Alle stops daarna (wel gepreconditioneerd) laadde die gewoon weer met een ruime 130kw

In de zomer zal dit allemaal veel minder uitmaken..
Dank, ik bedoelde inderdaad precoditioneren voor het snelladen. Benieuwd wat het verschil in de lente of zomer zou zijn.

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:03
Montalbano schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:50:
[...]

Ik zit ook al heeeeel lang bij dezelfde dealer, maar die vertikt het om dat "zomaar" te doen, omdat ze daar geen geld voor krijgen van de leasemaatschappij. Toevallig nu net een beurt gehad en dan doen ze het wel.
Of moet je zeggen de ene leasemaatschappij is de andere niet.....

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• Venomer
Montalbano schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:50:
[...]

Mijn auto was vorige week bij de dealer voor de bandenwissel en APK. Daar zit geen software-update bij, zeiden ze. Maar omdat mij auto een foutmelding gaf, hebben ze het toch gedaan, in een poging om de fout op te lossen.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:47:
[...]

Mijn auto was vorige week bij de dealer voor de bandenwissel en APK. Daar zit geen software-update bij, zeiden ze. Maar omdat mij auto een foutmelding gaf, hebben ze het toch gedaan, in een poging om de fout op te lossen.
Mijn dealer gaf een keer aan "we gaan niet zomaar een software update doen, want dat kost ons geld aan Volvo per update, OTA is het gratis voor u, wacht gewoon af, als er meer dan twee versies niet doorkomen is het een gebrek en kost het ons ook niets als we het dan handmatig doen".

Het wordt dus door deze dealer alleen gedaan als er een onderliggende fout is, meerdere OTA die niet doorkomen, of een storing, of traagheid meer dan normaal etc etc.
Wellicht is dat wel de rode draad die alle dealers hanteren, alleen legt de een het wellicht net wat anders uit dan de ander

• rolfio
Ik heb de laatste 2 updates bij de dealer gekregen. De laatste was bij een reguliere onderhoudsbeurt, die andere heb ik om gevraagd toen de auto naar de dealer moest voor het vervangen van een strip. Werd verder niet moeilijk over gedaan.

• Reneb
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-08 11:07

Reneb

Volvo C40 ER, 20", ultimate

ron65 schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:16:
[...]

Mijn dealer gaf een keer aan "we gaan niet zomaar een software update doen, want dat kost ons geld aan Volvo per update, OTA is het gratis voor u, wacht gewoon af, als er meer dan twee versies niet doorkomen is het een gebrek en kost het ons ook niets als we het dan handmatig doen".

Het wordt dus door deze dealer alleen gedaan als er een onderliggende fout is, meerdere OTA die niet doorkomen, of een storing, of traagheid meer dan normaal etc etc.
Wellicht is dat wel de rode draad die alle dealers hanteren, alleen legt de een het wellicht net wat anders uit dan de ander
Ik meen mij te herinneren dat er bij mijn C40 3 jaar lang gratis onderhoud zat, (moet dat even nazoeken) dus dan zouden er geen kosten zijn

Volvo C40 ER, 20", Ultimate MY24, Vapour Grey

• Childofbodom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-11 12:07
Heeft iemand update 3.4.4. al in het wild gezien? (via OTA)
Hier nog niks op MY24 SMER.

• peutje
  • Laatst online: 17:56
Reneb schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 06:15:
[...]

Ik meen mij te herinneren dat er bij mijn C40 3 jaar lang gratis onderhoud zat, (moet dat even nazoeken) dus dan zouden er geen kosten zijn
Na mijn beurt vorige week kwam ik er achter dat er inderdaad 3 jaar garantie en onderhoud standaard op de (x)c40 zit. Ruitenwissers zijn vervangen en interieur filter en waar nodig in de voorwaarden ook remschijven etc. Tijdens onderhoud is netjes de 3.4.4 geïnstalleerd en ik kreeg de melding dat de 0 factuur naar kantoor gestuurd was. De stofzuiger ging ook nog ff door de auto net als een wasbeurt.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Childofbodom schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:45:
Heeft iemand update 3.4.4. al in het wild gezien? (via OTA)
Hier nog niks op MY24 SMER.
3.4.4 komt niet meer via OTA.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:09
ik ben gister terug gekomen van een korte trip naar Italie, en ik ben toch helaas een beetje teleurgesteld in google maps.

Ik heb de voorkeur te navigeren zonder voorgeprogrammeerde laadstops - dus direct naar de eindbestemming.
Wanneer ik dan denk , ok ik zit onder de 20% (of heb honger/plassen etc) ik wil laden en ik gebruik de zoek functie van laadpalen, dan komt hij vaak met de meest rare opties (ver van de snelweg bijv) of hij heeft aan dat ik een langzamere moet pakken omdat de andere opties buiten bereik liggen, terwijl als ik even op chargemap kijk ik zoveel meer opties zag. bijv Aral komt niet standaard naar boven als optie, terwijl die echt steeds mooiere pleinen krijgen (M'gladbach bijv). Het lijkt dus dat er nog best wat aanbieders missen in het zoek gebeuren (nul filters!) terwijl als je handmatig zoekt naar de lader hij hem uiteraard wel vind.

Ik heb mn zoon van 12 uitgelegd hoe Chargemap werkt, en hij heeft me steeds super geholpen waar mijn inziens google maps voorkeur toch echt een beetje door de mand viel.
Wellicht doe ik iets niet juist?

Auto rijd nog steeds heerlijk overigens :) Al had ik het fijner gevonden als die 150kW piek wat langer aanblijft, lijkt me iets wat software matig prima aan te passen is nu ze al bijna 5 jaar batterij degradie data hebben?

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• PvtRasta
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:59
4v4t4r schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:39:
ik ben gister terug gekomen van een korte trip naar Italie, en ik ben toch helaas een beetje teleurgesteld in google maps.

Ik heb de voorkeur te navigeren zonder voorgeprogrammeerde laadstops - dus direct naar de eindbestemming.
Wanneer ik dan denk , ok ik zit onder de 20% (of heb honger/plassen etc) ik wil laden en ik gebruik de zoek functie van laadpalen, dan komt hij vaak met de meest rare opties (ver van de snelweg bijv) of hij heeft aan dat ik een langzamere moet pakken omdat de andere opties buiten bereik liggen, terwijl als ik even op chargemap kijk ik zoveel meer opties zag. bijv Aral komt niet standaard naar boven als optie, terwijl die echt steeds mooiere pleinen krijgen (M'gladbach bijv). Het lijkt dus dat er nog best wat aanbieders missen in het zoek gebeuren (nul filters!) terwijl als je handmatig zoekt naar de lader hij hem uiteraard wel vind.

Ik heb mn zoon van 12 uitgelegd hoe Chargemap werkt, en hij heeft me steeds super geholpen waar mijn inziens google maps voorkeur toch echt een beetje door de mand viel.
Wellicht doe ik iets niet juist?

Auto rijd nog steeds heerlijk overigens :) Al had ik het fijner gevonden als die 150kW piek wat langer aanblijft, lijkt me iets wat software matig prima aan te passen is nu ze al bijna 5 jaar batterij degradie data hebben?
Ben zelf net terug van een 4K roadtrip naar Zweden, Denemarken, Duitsland, België en 🇳🇱 en de combinatie chargemap en Google maps precon is perfect, haal elke keer het plafond bij de inonity laders met mijn MY23 SM p6 die 136kwh als max heeft. Vorig jaar hetzelfde en geen enkel technisch bezwaar kunnen vinden

XC40 SM Plus MY23

• 4v4t4r
PvtRasta schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:38:
[...]

Ben zelf net terug van een 4K roadtrip naar Zweden, Denemarken, Duitsland, België en 🇳🇱 en de combinatie chargemap en Google maps precon is perfect, haal elke keer het plafond bij de inonity laders met mijn MY23 SM p6 die 136kwh als max heeft. Vorig jaar hetzelfde en geen enkel technisch bezwaar kunnen vinden
maar het is jammer dat die combinatie nodig is, google maps heeft echt potentie - maar het is erg duur voor ze om de data te kopen, dus het lijkt alsof ze hierdoor echt essentiele data missen.. mn nieuwe auto maakt gebruik van navigatie ism mapbox, ik hoop dat dit beter geregeld is daarin. (maar wie weet missen we daar weer meer accurate verkeersinfo.. who knows)

• Tranquility
Die is inderdaad teruggetrokken en is het nu wachten op de aankondiging van een nieuwe versie.

• Juancho
4v4t4r schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:46:
[...]

maar het is jammer dat die combinatie nodig is, google maps heeft echt potentie - maar het is erg duur voor ze om de data te kopen, dus het lijkt alsof ze hierdoor echt essentiele data missen.. mn nieuwe auto maakt gebruik van navigatie ism mapbox, ik hoop dat dit beter geregeld is daarin. (maar wie weet missen we daar weer meer accurate verkeersinfo.. who knows)
Klopt, het lijkt wel alsof Maps niet alles MAG tonen/voorstellen vanwege welke reden dan ook. Anders is het eigenlijk niet te verklaren want het gaat ook vaak gewoon een bekendere/grotere snelladers langs de snelweg op je route. Je gaat mij niet wijsmaken dat Maps die technisch gezien niet kan tonen. Dat moet bijna wel een bewust dingetje zijn.

Op de langere trips gebruik ik daarom altijd ABRP of een app als Fastned. Tijdens het laden de volgende stop met 1 van die apps alvast opzoeken, naar de auto sturen (of handmatig intikken) en weer door. Ik ga niet zomaar blind lange afstanden (in buitenland) rijden puur op de gok dat Maps wel met de beste voorstellen komt. Want dat doet het niet.

Bwt, ik weet niet hoe het in de Zeekr 7x gaat maar vanuit de Zeekr 001 hoor/lees ik weinig positieve berichten over het navigatiesysteem. Vrijwel iedereen gebruikt AA/Carplay. Maar dan heb je weer geen auto data zoals je weet dus moet je altijd met 2 systemen werken. Lijkt me irritanter dan even zelf de beste snellader op je telefoon opzoeken.

• tukker999
4v4t4r schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:39:

Wanneer ik dan denk , ok ik zit onder de 20% (of heb honger/plassen etc) ik wil laden en ik gebruik de zoek functie van laadpalen, dan komt hij vaak met de meest rare opties (ver van de snelweg bijv)
Ik heb het zo ingesteld dat AAOS alleen kijkt naar Superchargers.
Dat maakt het zoeken en plannen makkelijk.
Met m,n Volvo zonder abonnement zit ik met een kW prijs van onder de 40 cent best wel goed vind ik.

22,29 kWh/100km

• 4v4t4r
Juancho schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:58:
[...]

Klopt, het lijkt wel alsof Maps niet alles MAG tonen/voorstellen vanwege welke reden dan ook. Anders is het eigenlijk niet te verklaren want het gaat ook vaak gewoon een bekendere/grotere snelladers langs de snelweg op je route. Je gaat mij niet wijsmaken dat Maps die technisch gezien niet kan tonen. Dat moet bijna wel een bewust dingetje zijn.

Op de langere trips gebruik ik daarom altijd ABRP of een app als Fastned. Tijdens het laden de volgende stop met 1 van die apps alvast opzoeken, naar de auto sturen (of handmatig intikken) en weer door. Ik ga niet zomaar blind lange afstanden (in buitenland) rijden puur op de gok dat Maps wel met de beste voorstellen komt. Want dat doet het niet.

Bwt, ik weet niet hoe het in de Zeekr 7x gaat maar vanuit de Zeekr 001 hoor/lees ik weinig positieve berichten over het navigatiesysteem. Vrijwel iedereen gebruikt AA/Carplay. Maar dan heb je weer geen auto data zoals je weet dus moet je altijd met 2 systemen werken. Lijkt me irritanter dan even zelf de beste snellader op je telefoon opzoeken.
zonder teveel offtopic te gaan : Ik heb uiteraard geen idee nog, maar lees dit soort artikelen met een gematigd positief gevoel :) https://ev.com/news/zeekr...in-car-navigation-for-evs

En ja, navigeren via AA werkt prima, je hoeft in die auto niet naar een snellader te navigeren om de accu te pre-conditioneren zoals in de Volvo, 1 druk op de knop en hij doet het regardless waar je heen gaat,

Ik had denk ik gewoon ondertussen iets meer verwacht van 5 jaar AAOS + Maps. er zijn ondertussen best wat andere merken die er ook mee rijden, dus meer feedback overall. Wellicht word er aan gewerkt overigens, ik begreep van ons Google team toentertijd dat de aanschaf van laadpaal data erg duur is voor google, maar aan de andere kant lijkt me dit een noodzakelijk iets voor ze als ze succesvol willen zijn met EVs. Ik vermoed dat elke auto/merk wel zn issues heeft (Kia EV9 heeft er ook zat, Tesla zn dingen etc etc)

Maar ik wil zeker niet de XC40 afkraken hoor - de auto rijd heerlijk, ondanks zn hoge verbruik en (relatief) lagere laadsnelheid, zou ik het absoluut niet erg vinden er nog in te blijven rijden !

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
4v4t4r schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:46:
[...]
maar het is jammer dat die combinatie nodig is, google maps heeft echt potentie - maar het is erg duur voor ze om de data te kopen, dus het lijkt alsof ze hierdoor echt essentiele data missen..
Oh, ik dacht dat het andersom was. Laadpaalbaronnen moeten Google betalen om vermeld te worden, anders staan ze er niet op en lopen ze klandizie mis.

• Juancho
4v4t4r schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:19:
[...]

Ik had denk ik gewoon ondertussen iets meer verwacht van 5 jaar AAOS + Maps. er zijn ondertussen best wat andere merken die er ook mee rijden, dus meer feedback overall. Wellicht word er aan gewerkt overigens, ik begreep van ons Google team toentertijd dat de aanschaf van laadpaal data erg duur is voor google, maar aan de andere kant lijkt me dit een noodzakelijk iets voor ze als ze succesvol willen zijn met EVs. Ik vermoed dat elke auto/merk wel zn issues heeft (Kia EV9 heeft er ook zat, Tesla zn dingen etc etc)
Ow ik ook hoor zoals je vast wel weet. Na 5 jaar is de ontwikkeling er wel geweest, maar ook ik had veel meer verwacht. Eigenlijk is het nu puur Maps en Spotify wat ik gebruik en thats it. En dat werkt top hoor, gewoon fijn dat het ingebakken zit. Alleen hebben veel meer merken nu ook ingebakken apps als Spotify en streamingsdiensten en dat op een groter scherm met ook splitscreen.

Het enige wat die vaak niet hebben is Google Maps. En dat vind ik wel een gemis want puur op navigatiegebied vind ik Maps geweldig en zou eigenlijk niks anders willen. Ik heb meerdere wagens proefgereden (zoals je ook weet) maar het is het vaak gewoon net niet. Ook niet qua verkeersinformatie etc. Dan moet je bewust de keuze maken om AA/Carplay te gebruiken. Ik heb alleen geen auto gezien/gereden waarbij ik zo overtuigd was dat ik dat wel voor lief zou willen nemen. De 7x zou wel zo'n wagen kunnen zijn gezien wat je er voor terug krijgt, maar te duur en eigenlijk ook te groot. Polestar 2 is ondertussen in bestelling dus ik blijf maar hopen dat AAOS nog wel meer verbeteringen gaat krijgen.

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:50:
[...]

Ow ik ook hoor zoals je vast wel weet. Na 5 jaar is de ontwikkeling er wel geweest, maar ook ik had veel meer verwacht. Eigenlijk is het nu puur Maps en Spotify wat ik gebruik en thats it. En dat werkt top hoor, gewoon fijn dat het ingebakken zit. Alleen hebben veel meer merken nu ook ingebakken apps als Spotify en streamingsdiensten en dat op een groter scherm met ook splitscreen.

Het enige wat die vaak niet hebben is Google Maps. En dat vind ik wel een gemis want puur op navigatiegebied vind ik Maps geweldig en zou eigenlijk niks anders willen. Ik heb meerdere wagens proefgereden (zoals je ook weet) maar het is het vaak gewoon net niet. Ook niet qua verkeersinformatie etc. Dan moet je bewust de keuze maken om AA/Carplay te gebruiken. Ik heb alleen geen auto gezien/gereden waarbij ik zo overtuigd was dat ik dat wel voor lief zou willen nemen. De 7x zou wel zo'n wagen kunnen zijn gezien wat je er voor terug krijgt, maar te duur en eigenlijk ook te groot. Polestar 2 is ondertussen in bestelling dus ik blijf maar hopen dat AAOS nog wel meer verbeteringen gaat krijgen.
Met de "nieuwe UX" die op de nieuwe modellen zit moeten ze nog even vooruit dus je zou denken (hopen is misschien beter woord) dat de ontwikkeling nog wel even doorgaat. Ik vind Google Maps op AAOS ook by far beste navigatie.
Ik blijf het ook wel jammer vinden dat er aan het interieur en het systeem nauwelijks iets is gewijzigd de afgelopen 5 jaar, maar vind de auto zo fijn rijden en ook qua uiterlijk nog steeds heel fraai, waardoor het hem waarschijnlijk toch wel weer gaat worden voor de komende jaren. Enige alternatief op mijn lijst is nog de nieuwe Enyaq. Maar die is met dezelfde aankleding aan de prijs en vind ik qua uiterlijk toch net wat minder fraai dan de EX40. Ga er nog wel even in proefrijden.

P8

• Juancho
Montalbano schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:35:
[...]

Met de "nieuwe UX" die op de nieuwe modellen zit moeten ze nog even vooruit dus je zou denken (hopen is misschien beter woord) dat de ontwikkeling nog wel even doorgaat. Ik vind Google Maps op AAOS ook by far beste navigatie.
Ik blijf het ook wel jammer vinden dat er aan het interieur en het systeem nauwelijks iets is gewijzigd de afgelopen 5 jaar, maar vind de auto zo fijn rijden en ook qua uiterlijk nog steeds heel fraai, waardoor het hem waarschijnlijk toch wel weer gaat worden voor de komende jaren.
Misschien is dan de EC40 een leuk alternatief? Toch iets andere looks van buiten, en van binnen krijg je bij de Ultra het gratis upgrade pakket met oa prachtige lichte bekleding en bijbehorend interieur. Gecombineerd met die nieuwe donkergroene kleur en je hebt een prachtige wagen, betere hardware/specs en wat meer range dan onze eerste modellen.

En ja, deze versie die ik opnoem zou ons alternatief zijn. Ik heb alsnog gekozen voor MY26 van de Polestar 2 en deze is nu in bestelling. Maar die EC40 vonden we ook echt prachtig in die uitvoering _/-\o_

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:56:
[...]

Misschien is dan de EC40 een leuk alternatief? Toch iets andere looks van buiten, en van binnen krijg je bij de Ultra het gratis upgrade pakket met oa prachtige lichte bekleding en bijbehorend interieur. Gecombineerd met die nieuwe donkergroene kleur en je hebt een prachtige wagen, betere hardware/specs en wat meer range dan onze eerste modellen.

En ja, deze versie die ik opnoem zou ons alternatief zijn. Ik heb alsnog gekozen voor MY26 van de Polestar 2 en deze is nu in bestelling. Maar die EC40 vonden we ook echt prachtig in die uitvoering _/-\o_
Dat heb ik inderdaad ook overwogen, zou om precies de reden die je omschrijft mijn voorkeur hebben gehad (toch iets "nieuws"), maar wij zijn met 3 grote mensen in ons gezin en kunnen achterin gewoon niet rechtop zitten in de EC40. Helaas pindakaas.

P8

• Juancho
Montalbano schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:27:
[...]

Dat heb ik inderdaad ook overwogen, zou om precies de reden die je omschrijft mijn voorkeur hebben gehad (toch iets "nieuws"), maar wij zijn met 3 grote mensen in ons gezin en kunnen achterin gewoon niet rechtop zitten in de EC40. Helaas pindakaas.
Je kan natuurlijk die configuratie ook kiezen voor MY26 EX40 ;), die is achterin idd iets ruimer qua hoogte. Metname die nieuwe kleur icm het (gratis) lichte interieur is echt prachtig. Tenminste, ik heb dat bij de dealer kunnen zien op stof en staal en dat is erg sjiek maar ook heel warm.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 08-04-2025 16:39 ]

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:38:
[...]

Je kan natuurlijk die configuratie ook kiezen voor MY26 EX40 ;), die is achterin idd iets ruimer qua hoogte. Metname die nieuwe kleur icm het (gratis) lichte interieur is echt prachtig. Tenminste, ik heb dat bij de dealer kunnen zien op stof en staal en dat is erg sjiek maar ook heel warm.
Ja, maar, de black edition in denim blue is ook wel heel gaaf (van buiten), maar niet mogelijk met wool interieur.
Anyway, er zijn nog wat keuzes te maken. Ik ga wel weer eens kijken.

P8

• Juancho
Montalbano schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:47:
[...]

Ja, maar, de black edition in denim blue is ook wel heel gaaf (van buiten), maar niet mogelijk met wool interieur.
Anyway, er zijn nog wat keuzes te maken. Ik ga wel weer eens kijken.
Je kan eens bekijken of de PS4 financieel gaat passen. Heb deze ook proefgereden en dat is wel echt weer een next level wagen ivm de oudere XC40 hoor. Ook behoorlijk raam en omdat er geen achterraam is heb je achterin echt mega veel ruimte. Instapprijs is wel wat hoger en je hebt eigenlijk wel het pluspakket nodig (vind ik). Zonder pluspakket had ik de PS4 kunnen nemen. Met pluspakket werd het mij te duur. Voor jouw beeld:

EC40 Ultra MY26: €485 p/m
EX40 Ultra MY26: €465 p/m
PS4 Plus: €552 p/m
PS2 Prime MY26: €453 p/m

En ja, natuurlijk op basis van parameters die voor mij gelden ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 08-04-2025 16:52 ]

• Tranquility
Voor iOS is versie 5.54.0 van de app uitgekomen. Nog steeds geen toeter en verlichting.
Ik kreeg vreemd genoeg wel een melding dat mijn auto een nieuwe update heeft ontvangen. "De nieuwe software is successful geinstalleerd". De versie is nog steeds 3.3.16..
Appje is de weg een beetje kwijt denk ik.. _O-

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:06

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Tranquility schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:10:
Voor iOS is versie 5.54.0 van de app uitgekomen. Nog steeds geen toeter en velichting.
Ik kreeg vreemd genoeg wel een melding dat mijn auto een nieuwe update heeft ontvangen. "De nieuwe software is successful geinstalleerd". De versie is nog steeds 3.3.16..
Appje is de weg een beetje kwijt denk ik.. _O-
Ik lees in de releasenotes dat we nu wel weer de naam (nickname) van de auto kunnen aanpassen.

Melding kreeg ik ook ja, maar was wel van 11 december. Beter laat dan nooit ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door MeHeKaCh op 09-04-2025 12:18 ]

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:41
Vandaag 30000km beurt gehad onder Private Lease met onze MY23 Fwd Ultimate.
Banden voor hadden nog maar 2.0 mm profieldiepte, achter 4,0 en 4,1. Daarnaast nog een flinke schroefbout in linkerachterband die ze vonden nadat ik melding had gemaakt van licht trillen.
Software is nu 3.4.4, meteen knipperlichtgeluid wat niet werkte, reset van infotainment heeft dat opgelost. Alle navigatie moest weer ingeladen worden, GM was erg stroperig hierdoor.
Verder geen noemenswaardige issues 😇

[ Voor 0% gewijzigd door austin_77 op 09-04-2025 12:29 . Reden: Spelfout verholpen ]

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:43
austin_77 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:29:
Vandaag 30000km beurt gehad onder Private Lease met onze MY23 Fwd Ultimate.
Banden voor hadden nog maar 2.0 mm profieldiepte, achter 4,0 en 4,1. Daarnaast nog een flinke schroefbout in linkerachterband die ze vonden nadat ik melding had gemaakt van licht trillen.
Software is nu 3.4.4, meteen knipperlichtgeluid wat niet werkte, reset van infotainment heeft dat opgelost. Alle navigatie moest weer ingeladen worden, GM was erg stroperig hierdoor.
Verder geen noemenswaardige issues 😇
Dat vind ik op zich wel normaal met een set banden. Ik heb net bij de 125.000 km beurt nieuwe zomerbanden gekregen, maar die hebben dus ongeveer 60K km gered. Ik snap er nog steeds niets van, want ik rij best wel stevig.

Die nieuwe update lost voor mij veel issues niet op. Ik heb nog steeds een automatische wisseling van radiostation zonder dat ik het wel en ik moet vaak wel twee keer klikken om van radio naar bv. Spotify te wisselen. Dit loopt al een aantal updates mee dus ik ga er ook niet meer vanuit dat het nog opgelost gaat worden door welke update dan ook.

[ Voor 17% gewijzigd door ArnoudN op 09-04-2025 13:01 ]

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:41
ArnoudN schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:59:
[...]

Dat vind ik op zich wel normaal met een set banden. Ik heb net bij de 125.000 km beurt nieuwe zomerbanden gekregen, maar die hebben dus ongeveer 60K km gered. Ik snap er nog steeds niets van, want ik rij best wel stevig.

Die nieuwe update lost voor mij veel issues niet op. Ik heb nog steeds een automatische wisseling van radiostation zonder dat ik het wel en ik moet vaak wel twee keer klikken om van radio naar bv. Spotify te wisselen. Dit loopt al een aantal updates mee dus ik ga er ook niet meer vanuit dat het nog opgelost gaat worden door welke update dan ook.
Vergeten te vermelden dat het hier 4 seizoenenbanden betreft. Ik verwonder me niet over de levensduur en slijtage hoor. Dat is nu eenmaal bij een zware wagen als de XC40.

• Kammika
austin_77 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:20:
[...]

Vergeten te vermelden dat het hier 4 seizoenenbanden betreft. Ik verwonder me niet over de levensduur en slijtage hoor. Dat is nu eenmaal bij een zware wagen als de XC40.
En die all seasons slijten ook fors harder dan reguliere zomer/winterbanden.... ANWB heeft wel eens uitgerekend dat qua kosten, inclusief kosten voor wisselen het omslagpunt al bij zo'n 20k per jaar zit.

• Venomer
Ik doe al 70.000 km met een set zomerbanden en een set winterbanden. De garage heeft ze net weer gewisseld en ze zien er nog goed uit.

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
austin_77 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:20:
[...]

Dat was ook niet de intentie van mijn bericht hoor. Ik had eigenlijk ook verwacht dat mijn banden ongeveer 30K km mee zouden gaan, maar dat is het dubbele geworden.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Waterblok
Ik heb er 72k op zitten met de eerste banden, ze zijn wel aan de beurt voor vernieuwen over paar k kilometers.

Het zijn zomerbanden en ik wil naar all-seasons is daar een voorkeur voor qua merk?

• rolfio
Mijn auto heeft ook net een 30000km beurt gehad. De Pirelli All Seasons houden zich goed, want nog 4,5mm achter en voor 5mm.

• Venomer
Ik denk dat het helpt dat de (X/E)C40 hele goede tractiecontrole heeft. Dat scheelt enorm wat betreft de slijtage van de banden. Je moet echt flink je best doen om de banden te laten spinnen, of het moet al glad zijn.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:59:
Ik denk dat het helpt dat de (X/E)C40 hele goede tractiecontrole heeft. Dat scheelt enorm wat betreft de slijtage van de banden. Je moet echt flink je best doen om de banden te laten spinnen, of het moet al glad zijn.
nou, ik zal blij zijn morgen de zomerslofjes er weer onder te hebben, Die winterbandjes hebben veel minder grip, met name bij verkeerslichten. Fatsoenlijk optrekken is vooral als het wegdek vochtig is, amper te doen zonder spinnende bandjes voor.
En nee, het ligt niet aan bewust veel te veel gas geven, het gebeurt ook bij heel rustig wegrijden, dan kruis je de bandensporen van het verkeer uit de zijwegen en hoor je twee keer vlak achter elkaar even ggggk ggggk van het doorslaan van de voorwielen.

Wanneer hebben die winterbanden dan wel grip? nou, heel droog asfalt zonder witte lijnen en gladgereden rijsporen in het asffalt. Zelfs als er sneeuw ligt gaat het beter dan in die situaties.
Eenmaal op gang hebben ze prima grip overigens.

Maarja... de leasemaatschappij beweert dat dit de beste winterbanden zijn voor deze wagen. Dus ik doe het er maar mee.

• Juancho
Voorwiel aandrijving is toch sowieso bijna altijd garantie op tractie? Zeker met zoveel power. Vierwielaandrijving of anders achterwiel aandrijving zou dat een stuk beter moeten kunnen.

In de P8 echt 0,0 last van spinnende bandjes, zelfs niet vanuit stilstand die 408pk vol te gebruiken. Echt top.

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 09-04-2025 22:50 ]

• Tranquility
Waterblok schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:12:
Ik heb er 72k op zitten met de eerste banden, ze zijn wel aan de beurt voor vernieuwen over paar k kilometers.

Het zijn zomerbanden en ik wil naar all-seasons is daar een voorkeur voor qua merk?
Voor all seasons kun je Continental AllSeasonContact 2 overwegen. Deze is erg goed getest en heeft ook goede velgrandbescherming (FR)
Deze zou ik waarschijnlijk kiezen als de Michelin CrossClimate2's op zijn.

• Tranquility
Juancho schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:50:
Voorwiel aandrijving is toch sowieso bijna altijd garantie op tractie? Zeker met zoveel power. Vierwielaandrijving of anders achterwiel aandrijving zou dat een stuk beter moeten kunnen.

In de P8 echt 0,0 last van spinnende bandjes, zelfs niet vanuit stilstand die 408pk vol te gebruiken. Echt top.
Ook met de achterwielaandrijving (MY24) heb ik nooit wielspin als ik alle 252 pk's op de achterwielen loslaat. Met mijn vorige auto met voorwielaandrijving had ik erg vaak wielspin. De tractie is bij voorwielaandrijving nu eenmaal een stuk minder,

• Juancho
Ja dat merkte ik ook al tijdens de proefrit in de Renault Scenic etech. Ook voorwielaangedreven.paar keer op een rotonde wat extra power erin gegooid en je voelde de wagen gewoon glibberen. Vreselijk irritant.

Toen wist ik al, ik ga nooit een wagen nemen met voorwielaandrijving.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:29
Juancho schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:28:
Ja dat merkte ik ook al tijdens de proefrit in de Renault Scenic etech. Ook voorwielaangedreven.paar keer op een rotonde wat extra power erin gegooid en je voelde de wagen gewoon glibberen. Vreselijk irritant.

Toen wist ik al, ik ga nooit een wagen nemen met voorwielaandrijving.
Ik heb gans mijn leven met voorwielaandrijving gereden, en ben er nu 54.. Ook gereden met VW Golf GTI 16v en Peugeot 205 GTI 1.9 (met opgevoerde motor) eind jaren '80 en begin de jaren '90, dus ik weet wel wat power is in de bochten of aan de verkeerslichten, wist van niet beter... en dat ging allemaal zeer vlotjes... zo af en toe als het er nat bij lag wat onderstuur, maar daar leer je van autorijden :+

• Kammika
Venomer schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:59:
Niet de fwd. Ik kan de voorwielen vrij makkelijk laten spinnen. Beetje regen en dan iets meer “gas” dan normaal geven bij stoplicht is voldoende

• TFZ61
Gisteren de knoop doorgehakt, en uiteindelijk na lang zoeken hebben wij een EX40 besteld (single motor extended range)

Gekozen voor de black edition uitvoering ultra in de kleur demin blue.
Als extra gekozen voor de opties lighting, extra getint glas achter en de dashcams voor/achter.

Prima inruil voor onze twee auto's gekregen, extra korting van volvo (ev subsidie van 2950 euro, extra inruil premie van 1850 euro) Daarnaast wat extra korting af kunnen dwingen, incl. 2 jaar extra garantie.

Levering staat voor alsnog op de eerste week van juli.

• Juancho
Huh? De black edition is toch volledig zwart? Incl (gave) zwarte velgen?

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:29
Juancho schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:32:
Neen, je kan vier kleuren kiezen incl. zwart, vind hem eigenlijk niet mis in Denim Blue.

• TFZ61
Juancho schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:32:
De volgende kleuren kan je kiezen bij de zgn. black edition:

- Crystal white
- Onyx Black
- Denim Blue
- Vapour Grey

• tukker999
TFZ61 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:43:
Gisteren de knoop doorgehakt, en uiteindelijk na lang zoeken hebben wij een EX40 besteld (single motor extended range)

Prima inruil voor onze twee auto's gekregen, extra korting van inruil premie van 1850 euro) Daarnaast wat extra korting af kunnen dwingen, incl. 2 extra jaar garantie.
Gefeliciteerd, knap onderhandeld.

22,29 kWh/100km

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Kammika schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:16:
[...]
Niet de fwd. Ik kan de voorwielen vrij makkelijk laten spinnen. Beetje regen en dan iets meer “gas” dan normaal geven bij stoplicht is voldoende
Dat zal dan "E" geven zijn zeker, want we hebben tegenwoordig een "E-pedaal".

Maar inderdaad, spinnen is een makkie met de C40.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:31:
[...]

Ik heb gans mijn leven met voorwielaandrijving gereden, en ben er nu 54.. Ook gereden met VW Golf GTI 16v en Peugeot 205 GTI 1.9 (met opgevoerde motor) eind jaren '80 en begin de jaren '90, dus ik weet wel wat power is in de bochten of aan de verkeerslichten, wist van niet beter... en dat ging allemaal zeer vlotjes... zo af en toe als het er nat bij lag wat onderstuur, maar daar leer je van autorijden :+
Ik heb vooral de jaren 80 en deels 90 achterwiel aangedreven wagens gehad. Met name bij glad weer in bochten brak de achterkant daarvan heel makkelijk uit, heb 1x met een prachtige pirouette achterstevoren tussen twee bomen in de berm gestaan, wonderbaarlijk genoeg zonder ook maar 1 krasje.

Toen ik voorwielaandrijving kreeg was dat een verademing in bochten, de wagen trekt zichzelf door de bocht ipv zichzelf eruit proberen te duwen.

En nu heb ik een wagen die zoveel gewicht en power heeft, dat die combinatie ervan maakt dat ik bij optrekken moet nadenken, is het wegdek vochtig, nat, of zijn er versleten rijsporen, dan moet ik rustig optrekken anders krijg je wielspin.

Enfin, zomerbandjes zitten erop. Vraag om ze tot de waarden op de deursticker op te pompen is weer genegeerd, zit weer maar 2,2 bar in. Zometeen maar even zelf verder oppompen. Jammer dat ik dat pas thuis kan nakijken en niet bij de kwikflut. Geef het ze elke keer weer mee, maar elke keer weer is het ja en doen ze nee.

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-06 10:45
Waterblok schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:12:

Dito, 73k met all seasons banden. Zitten nu op zo'n 3mm. Wel 4-wiel aandrijving, wat natuurlijk een positieve invloed heeft, maar ik blijf het ongekend vinden om zoveel km met 1 set banden te kunnen rijden.

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-11 09:01
Vanaf MY2024 is het achterwielaandrijving (https://www.media.volvoca...volledig-elektrische-volv).

• Venomer
ron65 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:33:
[...]

Enfin, zomerbandjes zitten erop. Vraag om ze tot de waarden op de deursticker op te pompen is weer genegeerd, zit weer maar 2,2 bar in. Zometeen maar even zelf verder oppompen. Jammer dat ik dat pas thuis kan nakijken en niet bij de kwikflut. Geef het ze elke keer weer mee, maar elke keer weer is het ja en doen ze nee.
Met de V50 kom ik wel eens bij de Kwikfit voor de bandenwissel. Ze vragen dan altijd om mee te kijken bij het aandraaien van de wielbouten. Net alsof ik weet met welk moment de bouten aangedraaid moeten worden. Voor jou misschien een idee om de auto pas mee te nemen als ze hebben gedemonstreerd dat de bandenspanning klopt.

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
Venomer schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:12:
[...]

Met de V50 kom ik wel eens bij de Kwikfit voor de bandenwissel. Ze vragen dan altijd om mee te kijken bij het aandraaien van de wielbouten. Net alsof ik weet met welk moment de bouten aangedraaid moeten worden. Voor jou misschien een idee om de auto pas mee te nemen als ze hebben gedemonstreerd dat de bandenspanning klopt.
Mijn locale bandencentrum (ik ben vaste klant) heeft in de computer staan op welke spanning ik de banden wil hebben. Hij zet de wielen altijd vast met een momentsleutel en vraagt dan altijd om na een paar dagen nog even langs te rijden zodat hij de bouten nog eens kan controleren/natrekken.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• 4v4t4r
Venomer schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:12:
[...]

Dat moeten ze indd doen , 5x klik is ok! Soms laten ze me zien op welke weerstand de sleutel staat, soms niet. Ik vraag wel altijd hoeveel bar er in de banden is gegaan. Krijg ik altijd netjes antwoord op.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 18-04-2025 19:51 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

offtopic

[ Voor 106% gewijzigd door We Are Borg op 18-04-2025 19:51 ]

• Waterblok
Mijn XC40 is 4 jaar nu.
Heeft het consequenties als ik nieuwe banden niet bij de dealer haal?
Als in geen dealeronderhoud dus betalen voor internet, volvo on call?

Pagina: 1 ... 310 ... 342 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"