XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Dat heb ik inderdaad ook al een paar keer gemerkt. Ik zet mijn instellingen van geluid altijd op "Bestuurder" modus maar heb ook de indruk dat deze al een paar keer reset geweest is (maar instelling stond nog wel steeds op "Bestuurder")Microkid schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:58:
Ter info: check de instelligen van je geluid na een TCAM of Infotainment reset. Ik vond het geluid de laatste tijd redelijk dof, terwijl ik zeker wist dat ik de treble wat omhoog had geschoven. Ik dook dus eens in de instellingen, en waarempel, de instelling stond nog steeds goed. Maar het geluid klonk niet goed. Dus even de slider wat heen en weer bewogen en ineens was het geluid weer goed.
Ik vermoed dus dat een reset iets niet (goed) doet met de geluidsinstellingen of niet goed opnieuw overneemt totdat je ze een keer wijzigt.
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
Die van mij zijn 14 en 16 - en allebei ondertussen ook goed aan de lengte. Met 6 jaar moet het prima lukken!MaStar schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:45:
[...]
Ook voor lengte 1.95m?ga het straks ervaren.
En welke leeftijd kids praten we ongeveer ? Hier nog onder de 6 jaar.
Mijn punt is niet dat het niet deugd, maar dat het een exemplarisch issue is en geen structureel probleem. Dat maakt het een andere situatie en dus een andere discussie/strijd….Ophidian schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:31:
@Mga1600 Een zekeringconstructie die wegsmelt zonder dat de beveiliging aangesproken wordt en de stroom niet boven het beveiligde niveau komt valt natuurlijk ook onder een foute constructie. Gelukkig niet gangbaar.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
nou.. dat het niet deugt zijn we het allemaal wel over eens denk ik. Ik vergeleek 'm met die situatie, omdat daar zelf al is erkend dat het niet deugd, maar dat er niet toe leidt dat alle stellantis eigenaren de reparatie betaald krijgenMga1600 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:11:
[...]
Mijn punt is niet dat het niet deugd, maar dat het een exemplarisch issue is en geen structureel probleem. Dat maakt het een andere situatie en dus een andere discussie/strijd….
Voor de situatie hier gaat het (gelukkig) idd om een enkele auto, maar daar moet je dus ook nog eens gaan aantonen dat het niet deugt... (en als dat dus lukt heb je dan dus ook nog geen garantie dat je je "recht" kan gaan halen)...
Anyway.. Van die Stellantis is dat natuurlijk ook gewoon k..service... Vond de reactie van dat bedrijf in trosradar ook tranentrekkend. Hopelijk is Volvo een stuk servicegerichter.
Als Volvo verstandig is, regelen ze het gewoon kosteloos, is goede PR voor het bedrijf dat ze dan zo servicegericht zijn en voor kwaliteit staan. Zeker omdat het een eenmalig probleem lijkt te zijn kunnen ze het leien...
Maar ja of ze het dan ook echt doen.. het blijft een corporate bedrijf met allemaal managers met meningen en zo, dus we zullen zien hoe het afloopt
Een probleem: de stoel kan niet ver genoeg naar achter voor mijn lange benen (1.95 cm lange Nederlander hier). Dit vind ik een groot gemis in deze auto. De hoek van mijn knie voor het pedaal en de rem zit echt niet ontspannend. Ik heb allerlei posities geprobeerd, ook stoel naar achter naar onder en dit is niet opgelost.
Heel jammer dat Volvo dat niet wat ruimer heeft kunnen maken, al is dat wellicht ook niet passend in deze compacte SUV.
EX 40 valt om deze reden voor mij af.
Goeie grap, de Volvo EX40 een "compacte" SUV noemen.MaStar schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:42:
..., al is dat wellicht ook niet passend in deze compacte SUV.
Als 1.80m kleine Belg kan ik me wel vinden in dat je vindt dat die hoek voor de linkervoet erg kort is. Zelf zet ik mijn linkerbeen dus rechts van die steun, en links van de rem. Voor mij best te doen op die manier.MaStar schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:42:
Proefrit gehad in de EX 40 . Een hele mooie auto die klas en stel uitstraalt. Ik vond het ook prettig rijden en je zit hoog.
Een probleem: de stoel kan niet ver genoeg naar achter voor mijn lange benen (1.95 cm lange Nederlander hier). Dit vind ik een groot gemis in deze auto. De hoek van mijn knie voor het pedaal en de rem zit echt niet ontspannend. Ik heb allerlei posities geprobeerd, ook stoel naar achter naar onder en dit is niet opgelost.
Heel jammer dat Volvo dat niet wat ruimer heeft kunnen maken, al is dat wellicht ook niet passend in deze compacte SUV.
Het is gewoon een compacte auto ( SUV). Tov bijvoorbeeld Renault Scenic, Skoda Enyaq en Mod Y.cdwave schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:47:
[...]
Goeie grap, de Volvo EX40 een "compacte" SUV noemen.
Ruimte beperkt en korte stoelen . Zonde . Leuk als je 1.80 bent zonder opgroeiende kids achterin en lange afstanden .
Wel jammer , want de looks zijn beeldschoon
1.96 hier en zit prima, enige feit is dat mijn knie af en toe het gevarenlicht bedient maar voor de rest prima. Ik zit graag dichter op het stuur. De stoelen van mijn plus my22 zitten echt heerlijk.MaStar schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:42:
Proefrit gehad in de EX 40 . Een hele mooie auto die klas en stel uitstraalt. Ik vond het ook prettig rijden en je zit hoog.
Ik snap dat het persoonlijk is maar als de auto voor rest heel goed bevalt zou ik nog een poging wagen.
Ben wel verbaast over dat men de ruimte achterin zo goed beoordeeld hier.
Huh? Ik ben 2.00 en zit heerlijk in de XC40. Weet niet of de SUV's vind die veel ruimer zijn, Hiervoor had ik een VW Tiguan en die had dezelfde afmetingen en da's ook geen kleine auto...MaStar schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:42:
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
nee ik vind achterin ook echt te krap (mn tieners vinden dit ook) dus mijn volgende auto word echt ruimer!! (194 hier, ik zit niet op de achterste stand)Spekkie99 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:54:
[...]
1.96 hier en zit prima, enige feit is dat mijn knie af en toe het gevarenlicht bedient maar voor de rest prima. Ik zit graag dichter op het stuur. De stoelen van mijn plus my22 zitten echt heerlijk.
Ik snap dat het persoonlijk is maar als de auto voor rest heel goed bevalt zou ik nog een poging wagen.
Ben wel verbaast over dat men de ruimte achterin zo goed beoordeeld hier.
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Of gewenning aan jouw kant of andere beenlengte. Ontspannend rijden is het niet voor mij . Bijna kramp door die hoek.Spekkie99 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:54:
[...]
1.96 hier en zit prima, enige feit is dat mijn knie af en toe het gevarenlicht bedient maar voor de rest prima. Ik zit graag dichter op het stuur. De stoelen van mijn plus my22 zitten echt heerlijk.
Vergeleken met de ID4 waar je je stoel ver naar achter kan doen .
Bedankt voor de tip! Dit bleek bij mij ook aan de hand te zijn.Microkid schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:58:
Ter info: check de instelligen van je geluid na een TCAM of Infotainment reset. Ik vond het geluid de laatste tijd redelijk dof, terwijl ik zeker wist dat ik de treble wat omhoog had geschoven. Ik dook dus eens in de instellingen, en waarempel, de instelling stond nog steeds goed. Maar het geluid klonk niet goed. Dus even de slider wat heen en weer bewogen en ineens was het geluid weer goed.
Ik vermoed dus dat een reset iets niet (goed) doet met de geluidsinstellingen of niet goed opnieuw overneemt totdat je ze een keer wijzigt.
De situatie als op de foto komt ook in gewone thuis installaties voor.Ophidian schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:31:
@Mga1600 Een zekeringconstructie die wegsmelt zonder dat de beveiliging aangesproken wordt en de stroom niet boven het beveiligde niveau komt valt natuurlijk ook onder een foute constructie. Gelukkig niet gangbaar.
Dit heeft weinig meer van doen met of de zekering gaat doorsmelten of niet, er is sprake van overgangsweerstand op een verbinding en die levert nu eenmaal warmte op.
Een elektrisch verwarmingselement is niets anders dan een ohmse belasting die door de weerstand ervan bij een loepnde stroom een hoeveelheid warmte produceert. Hier is dat gecontroleerd en beperkt zodat het veilig blijft, maar weerstand op een verbinding is dat niet en dat kan fout gaan.
Ik heb ooit een draad bovenin een regelkast aangetroffen die bij een stroomsterkte van 4 ampere ruim 200 graden heet geworden was. De voeding was 16A afgezekerd. Die zekering gaat er dan heus niet uit, want 4A is toegelaten. Maar de schroefverbinding had een overgangsweerstand omdat de schroef onvoldoende aangedraaid was. Jarenlang ging dat prima, maar op een dag begon het zomaar te stinken.
Dat is precies de reden waarom je een granny loader beter links kunt laten liggen tenzij je een WCD hebt die direct op een groep in je verdeelkast is aangesloten, zonder lasdozen onderweg. Want oplassen van bedrading is niet elke elektricien weggelegd, er kan er een bij zitten met overgangsweerstand. Zeker bij die vermaledijde steekdoppen, de draailasdoppen zijn veel veiliger in dat opzicht.
Wat ook meespeelt is de duur van de belasting, als je een foute las kortstondig met bijv 15 ampere belast zal dat wel warmte opleveren, maar gebeurt er nog niets. Duurt de situatie echter meerdere uren dan bouwt de warmteonwikkeling zich op, duurt het te lang dan wordt de ontstekingstemperatuur bereikt.
De zekerin is dan 16A, maar blijft erin. Omdat die 16A gewoon niet wordt overschreden.
Een zekering beveiligt namelijk vooral tegen kortsluiting en bijbehorende kortsluitstromen, en tegen een overbelasting.
Afhankelijk van het type zekering (B, C of zelfs D karakteristiek) is dat 25%, 100% of zelfs 200% van de zekeringwaarde. Waarom zulke afwijkingen? heel eenvoudig, een capicatief of inductieve belasting heeft aanloopstromen die flink hoger zijn dan de zekeringwaarde, maar maar heel kortstondig. Doordat de zekering dat kortstondig kan hebben, zal deze niet onderbreken als je bijvoorbeeld de elektramotor van een cirkelzaag inschakelt, of een enorme hal vol TL verlichting.
Maar plaats je daar een a karakteristiek zekering (een snelle zekering) dan klapt die er direct uit zodra je de knop aanzet.
De zekering op het plaatje zal een vertraagde werking hebben, hij moet vooral bij kortsluiting onderbreken. Maar die slecht aangedraaide schroef er net boven geeft geen enkele overbelasting, dus de zekering doet niets. Intussen wordt wel die verbinding heter en heter...
Is hier dan sprake van een spontaan mankement? dat kán, hoeft niet.
Het kan zijn dat bij installatie de verbinding aan alle voorwaarden voldeed, maar gedurende het gebruik wat warm geworden is en daardoor is verslechterd. Dan komt er een moment dat de boel uitfikt.
Het kan ook dat de boel niet goed is aangedraaid en dan zal veel eerder dat kritike punt worden bereikt.
In dat geval is het een fabrikage fout.
Om die reden is er een garantie termijn, binnen die termijn komen vaak die dingen aan het licht die een montagefout betreffen, maar na de garantietermijn is het steeds vaker een domme pech situatie, die niets met slechte montage van doen hoeft te hebben.
Zelf geloof ik hier niet in de montagefout, er is vrij lang met de wagen gereden voor het optrad, en de montage voorschriften moeten dit ook uitsluiten. Dergelijke verbindingen worden met een momentsleutel aangedraaid op voorgeschreven moment waarden. En dat wordt vaak ook nog eens dubbel gecontroleerd bij kritieke punten. Dat zal hier ook gebeurd zijn.
Ik hoop dat ze toch coulance toepassen en een verdeelsleutel gaan voorstellen voor de kosten. Dat zou netjes zijn, maar het hoeft niet.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
jeetje, 430 km. Ik had gisteren 320 km bij 100%.peutje schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:44:
Hier inmiddels de vernieuwde app ook binnen, volgens de beschrijving zou deze ook het amperage en laadpower moeten laten zien als deze aan de lader hangt. Eerdaags ff testen.
[Afbeelding]
App is hier vanochtend binnengekomen, op de iphone had ik dit al langer, dara heb je ook dat je de laadstroom kunt aanpassen. En inderdaad zie je daar de laadstroom, vermogen in beeld tijdens laden.
Android loopt nog steeds iets achter dus, behalve bij light&honk want die heeft de apple weer niet :-)
Maar ik denk dat @Frietkot genoeg stof tot nadenken heeft nu
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ruimte genoeg hoor, maar als ik lekker ontspannen wil zitten met het stuur 'op de knieën' dan zijn de instrumenten voor een deel afgedekt.
Wil ik het volle beeld zien dan zit ik met de armen omhoog en dat is niet echt ontspannen rijden.
Ik kan mijn armen ook niet lekker leunen links en rechts.
Een heel andere beleving dan in de V60 die aan alle kanten prettiger rijdt.
Bij de V60 zijn de meeste problemen onder garantie opgelost.
Ik heb alleen zelf moeten betalen voor een nieuwe OBC en voor een defect aan de ABS.
[ Voor 15% gewijzigd door tukker999 op 28-03-2025 18:32 ]
Ik snap je helemaal en het is en blijft persoonlijk maar ik kende vanuit heel vroeger (1998) de Volvo S40 T4 (mega snel in die tijd met 200pk) en later via werk de XC40. Aangezien mijn vrouw geen fan was van Tesla (ik begrijp dat) zijn we gaan rijden als eerste met de XC40 EV, tijdens het rijden waren wij al verkocht op die ervaring en voor wat betreft ruimte was het voor ons prima. Dus knoop gelijk daarna doorgehakt en geen andere autos meer gaan rijden. (Op dat moment heel slim ook dat we die keuze maakte want vlak daarna kwam op het werk de lease stop echter was ik nog net op tijdMaStar schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:11:
[...]
Dank! Nog nooit in Volvo gereden dus heel benieuwd naar de EX40 ten opzichte van o.a. nieuwe model Tesla Model Y en Renault Escenic !
Ondanks de software dingen (die ook VW/Skoda heeft) geen moment spijt van de keuze, tot op heden moet ik per rit een kleine 90km rijden naar kantoor en ik doe dat altijd met plezier en stap uitgerust uit. De auto altijd aan de paal in de ochtend als het nu nog koud is voorverwarmen, jas uit en heerlijk warm instappen. Warm stuur, warme stoel, navigatie op, muziek aan en genieten maar.
Offtopic: Tesla op dit moment kopen of leasen, ik sla even over puur en alleen vanwege potentiele problemen die er op dit moment spelen en laat ik design etc. even buiten beschouwing.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Heb ik geen last van, maar misschien zit ik iets meer rechterop. Zit positie etc. is natuurlijk enorm verschillend. De Skoda Enyaq is wel wat groter ook de achterbak is flink (een collega heeft een Enyaq). Ik denk dat de XC40 tegenwoordig beter vergelijkbaar is met de Elroq, alleen is de Volvo dan wel duurder en kwa prijs vergelijkbaar met de Enyaq.MaStar schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:50:
[...]
Het is gewoon een compacte auto ( SUV). Tov bijvoorbeeld Renault Scenic, Skoda Enyaq en Mod Y.
Ruimte beperkt en korte stoelen . Zonde . Leuk als je 1.80 bent zonder opgroeiende kids achterin en lange afstanden .
Wel jammer , want de looks zijn beeldschoon
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
En dat is met winterbanden en 90% snelwegkm. Denk als maandag de zomersloffen erop gaan en het volgende week weer wat warmer is, dat ik richting 480 kan gaan denken (alsnog geen 572).ron65 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:30:
[...]
jeetje, 430 km. Ik had gisteren 320 km bij 100%.
App is hier vanochtend binnengekomen, op de iphone had ik dit al langer, dara heb je ook dat je de laadstroom kunt aanpassen. En inderdaad zie je daar de laadstroom, vermogen in beeld tijdens laden.
Android loopt nog steeds iets achter dus, behalve bij light&honk want die heeft de apple weer niet :-)
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ja, dat is natuurlijk een ideale lengte voor deze auto m.i. die 20 cm scheelt enorm . Met mijn lange benen passen veel auto’s niet lekker helaas . Wel zonde, ik blijf de EX40 zeer mooi vinden . Stijl en sportief .Juancho schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:55:
Met 1.78 zit ik heerlijk in de XC40. Enige wat ik jammer vind is dat de armsteun eigenlijk te kort is. Daardoor kan je arm niet in zn geheel fijn rusten.
Exact even groot en ik kan idd enkel de linkerarm op de deur laten rusten en dan linksonder het stuur vasthouden. Rechts mis ik echt een armsteun.Juancho schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:55:
Met 1.78 zit ik heerlijk in de XC40. Enige wat ik jammer vind is dat de armsteun eigenlijk te kort is. Daardoor kan je arm niet in zn geheel fijn rusten.
Ik zit hier al 3 dagen de Play Store te refreshen, maar komt maar niet. Vorige keer idem, ik zit blijkbaar ergens achteraan in de batch.peutje schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:44:
Hier inmiddels de vernieuwde app ook binnen, volgens de beschrijving zou deze ook het amperage en laadpower moeten laten zien als deze aan de lader hangt. Eerdaags ff testen.
[Afbeelding]
[ Voor 42% gewijzigd door Largamelion op 28-03-2025 20:42 ]
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Bijzonder - die van mij is ondertussen bijna 4 jaar oud; wellicht hebben die iets andere stoelen. Ik ben het wel eens met de compacte SUV; kwam hiervoor uit een Kodiaq en dat is toch echt een maatje (of twee) groter.MaStar schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:58:
[...]
Ja, dat is natuurlijk een ideale lengte voor deze auto m.i. die 20 cm scheelt enorm . Met mijn lange benen passen veel auto’s niet lekker helaas . Wel zonde, ik blijf de EX40 zeer mooi vinden . Stijl en sportief .
dat heb ik dus ook 99 van de 100 keer.Largamelion schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:39:
[...]
Exact even groot en ik kan idd enkel de linkerarm op de deur laten rusten en dan linksonder het stuur vasthouden. Rechts mis ik echt een armsteun.
[...]
Ik zit hier al 3 dagen de Play Store te refreshen, maar komt maar niet. Vorige keer idem, ik zit blijkbaar ergens achteraan in de batch.
Vanochtend was de update er ineens, ook laat, maar niet helemaal achteraan zowaar een keer.
Hier nu ook net, ze zijn bijna rond waarschijnlijk 🙂.ron65 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:58:
[...]
dat heb ik dus ook 99 van de 100 keer.
Vanochtend was de update er ineens, ook laat, maar niet helemaal achteraan zowaar een keer.
Ik kreeg hem ook niet, app updates waren allemaal gedaan en nergens te bekennen. Tot ik weer (wat ik al vaker gedaan heb) direct de Volvo Cars App heb opgezocht en warempel daar stond in plaats van open een update knop bij. Nu werkt het ook. Morgen even review aanpassen en eens kijken of we de overige features ook krijgen en omgekeer voor apple.Largamelion schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:32:
[...]
Hier nu ook net, ze zijn bijna rond waarschijnlijk 🙂.
Yep, heb ik ook staan heel vreemd want er is geen nieuwe software geinstalleerd. Plus dat alles bij mij in de app nu grijs is geworden, wit grijs is alles en eerder waren bepaalde icoontjes blauw. Dus ik gok dat het thema van de app zich nu aanpast aan de kleur van de auto?4v4t4r schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:31:
Als ik de nieuwe volvo app open, zie een notificatie staan , en zie dit.. ik heb niets geïnstalleerd!! 21 uur geleden zegt hij.
[Afbeelding]
Nieuw oplaadmenu ben ik wel blij mee. Voor thuis minder belangrijk maar als ik elders sta te laden is het wel makkelijk om ten allen tijde de snelheid te kunnen zien in de Volvo app:
/f/image/7qXsAYPDKn2fUxcq3oJABlyJ.png?f=fotoalbum_large)
Iemand al een getest of het percentage daadwerkelijk hoger/lager wordt als je aan het laden bent en in de app het aanpast?
:strip_exif()/f/image/pqW2zv9Vpo6mGd2nBt23yoGC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door Juancho op 29-03-2025 10:20 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Op de iPhone kun je de laadstroom dus wel instellen. Als je op het amperage tikt, krijg je een slider om het in te stellen.Juancho schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:19:
Hier ook eindelijk die optie in de app (was dit nou echt zo moeilijk Volvo!!!) . Jammer dat je ampère niet kan aanpassen (als je bijv. Je auto langer aan een laadpaal wil laten staan en dit dus op afstand moet doen) maar ok, stap 1 is er.
Iemand al een getest of het percentage daadwerkelijk hoger/lager wordt als je aan het laden bent en in de app het aanpast?
[Afbeelding]
En ja, het max laadpercentage werkt echt. Als ik de volgende dag een lange rit heb, zet ik de auto aan de lader met 90% max. De volgende ochtend bij het ontbijt zet ik via de app het percentage op 100% en dan gaat het laden weer verder.
/f/image/tTnKH8LAPKxcqGofo1phmdYK.png?f=fotoalbum_large)
Ja, dat is uiteindelijk gelukt.Juancho schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:19:
Ik heb het streefniveau een paar keer op 100% gezet, bij het heropenen van de app stond het weer op 90%

Nadat het laden gestopt was bij 90% nogmaals 100% ingesteld en ging toen pas verder
Nu ook weer,
Accu is 100%, maar het streefniveau staat nu weer op 90%

/f/image/b7vmPLaU5LapqYFX6db0iN59.png?f=fotoalbum_large)
Stapje in de goede richting, maar we zijn er nog niet.
[ Voor 3% gewijzigd door MicroStar_NL op 29-03-2025 11:03 ]
Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4
Te idioot voor woorden dat dit dus op Android niet kan...Venomer schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:26:
[...]
Op de iPhone kun je de laadstroom dus wel instellen. Als je op het amperage tikt, krijg je een slider om het in te stellen.

Eindelijk... daar hebben we lang op moeten wachten: een melding in de App, dat het alarm afgaat. Is daarbij op de telefoon ook een geluid in te stellen?StevendGraaf schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:21:
Mocht iemand bereid zijn om het te testen, ik kreeg net op m’n iPhone een notificatie dat het alarm afging (wat ook zo was). Notificatie te snel weg geklikt dus niet meer terug te halen helaas. Alarm ging af door kind in auto en die wil niet dat papa het nog eens test.
Ik zie zelf de alarmfunctie bij de App (versie 5.53.0) op mijn iPhone nog niet staan onder Meldingen - Berichten - Beveiliging. Daar vind ik alleen de melding voor het niet op slot zijn van de auto.
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Een Scenic noem ik gewoon een busje. En de Enyaq en Y zijn echt niet "compact" te noemen, dat zijn gewoon grote bakken.MaStar schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:50:
[...]
Het is gewoon een compacte auto ( SUV). Tov bijvoorbeeld Renault Scenic, Skoda Enyaq en Mod Y.
Een "compacte" SUV is bij mij maatje Nissan Qashqai, Renault Captur, Mazda CX-5.
De C40 is stukken groter, het is de eerste auto waar ik de wielkasten van de aanhanger niet kan zien in de spiegels (vervelend met achteruit rijden, in combinatie met het beperkte zicht in de achterruit). Zelfs de Ssangyong Rexton (die is ongeveer maatje XC-90, past een fiets in) is niet zo breed.
De C40 was wel handig bij de bouwmarkt, banken neerklappen en dan gaan er twee kruiwagens, een hogedrukspuit en honderd kilo kunstmest achterin. Ik ben dus wel tevreden over de ruimte.
De (x)c40 is toch gewoon algemeen bekend als een compacte SUV? Sterker nog, hij is net zo groot als die modellen die jij opnoemt als voorbeelden van compacte SUVs.cdwave schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:59:
[...]
Een "compacte" SUV is bij mij maatje Nissan Qashqai, Renault Captur, Mazda CX-5.
De C40 is stukken groter, het is de eerste auto waar ik de wielkasten van de aanhanger niet kan zien in de spiegels (vervelend met achteruit rijden, in combinatie met het beperkte zicht in de achterruit). Zelfs de Ssangyong Rexton (die is ongeveer maatje XC-90, past een fiets in) is niet zo breed.
https://www.carsized.com/...v-vs-mazda-cx-5-2017-suv/
En de Rexton is bijna 9cm breder: https://www.carsized.com/...ng-rexton-2017-suv/front/
[ Voor 28% gewijzigd door StevendGraaf op 30-03-2025 15:23 ]
Bij deze nog even een update (en hopelijk de laatste).
Contact gehad met de Volvo dealer, ze hebben het moeten uitzoeken.
Het is een aparte unit zeiden ze, maar ze kunnen het alsnog scharen onder de garantie van de batterij. Garantie hiervoor is 7 jaar.
Ik hoef dus gelukkig niets te betalen. Ik krijg zelfs een gratis leenauto voor de dag dat hij naar de garage moet.
Hoe dit nou heeft kunnen gebeuren na een paar keer snel-laden begrijp ik nog steeds niet. Hij wordt volgende maand gemaakt, dan zal ik het navragen.
Ik rij met plezier een XC40 met mijn 2.10mtr en kom van een Mazda CX-5. Moet zeggen dat ik de CX-5 toch wel wat ruimer heb ervaren dan de XC40. Niet dat het belabberd is in de XC40, integendeel. Maar het in-/uitstappen en zithouding achter het stuur was voor mij in de CX-5 net iets beter.cdwave schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:59:
[...]
Een Scenic noem ik gewoon een busje. En de Enyaq en Y zijn echt niet "compact" te noemen, dat zijn gewoon grote bakken.
De C40 was wel handig bij de bouwmarkt, banken neerklappen en dan gaan er twee kruiwagens, een hogedrukspuit en honderd kilo kunstmest achterin. Ik ben dus wel tevreden over de ruimte.
Herkennen jullie dit? Ik zit inmiddels op sw 3.4.4.
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km
Dit niet maar de slider voor surround heeft al een paar updates nu issues. Vaker gemeld hier. De slider is altijd volledig blauw dat betekent surround op 100%. In praktijk is dit niet het geval, het blokje staat dan ook niet helemaal rechts.rolfio schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:41:
Viel mij vandaag op dat ik geen verschil hoor als ik de slider van de subwoofer beweeg. Op minimaal klinkt het eigenlijk hetzelfde als op maximaal. Bass en Treble hoor ik wel duidelijk verschil, ook als ik surround aan- of uit zet.
Herkennen jullie dit? Ik zit inmiddels op sw 3.4.4.
Echter, heel vaak staat de surround alsnog op 100% dus ik moet eigenlijk bjj elke rit even checken of het goed staat. Alleen al naar hrt audio menu gaan, dus niks aanpassen, is dan al genoeg. Dit is gewoon een vette bug die er al maandenlang in zit. Ik reed een paar weken terug proef in een EC40 MY25 en die had hetzelfde issue. Bizar dat Volvo dit niet herkent en oplost.
:strip_exif()/f/image/Z2INrISbK3o0Nbm8abRRkYQ9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 99% gewijzigd door Juancho op 31-03-2025 11:16 ]
Das ook vreemd idd, maar goed het geluid reageert daar wel op bij mij. Maar die surround setting gebruik ik nooit, veel te kunstmatig vind ik.Juancho schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:13:
[...]
Dit niet maar de slider voor surround heeft al een paar updates nu issues. Vaker gemeld hier. De slider is altijd volledig blauw dat betekent surround op 100%. In praktijk is dit niet het geval, het blokje staat dan ook niet helemaal rechts.
Echter, heel vaak staat de surround alsnog op 100% dus ik moet eigenlijk bjj elke rit even checken of het goed staat. Alleen al naar hrt audio menu gaan, dus niks aanpassen, is dan al genoeg. Dit is gewoon een vette bug die er al maandenlang in zit. Ik reed een paar weken terug proef in een EC40 MY25 en die had hetzelfde issue. Bizar dat Volvo dit niet herkent en oplost.
[Afbeelding]
Maar die subwoofersetting blijf ik vreemd vinden....
Die hele surround setting is sowieso vrij buggy. Als dat aanstaat, werken geluidsaanpassingen (dus ook subwoofer) heel vaak niet na herstart van de auto, dan moet je eerst naar het audio menu om het opnieuw aan te zetten. Zonder surround heb je die bug niet.Juancho schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:13:
[...]
Dit niet maar de slider voor surround heeft al een paar updates nu issues. Vaker gemeld hier. De slider is altijd volledig blauw dat betekent surround op 100%. In praktijk is dit niet het geval, het blokje staat dan ook niet helemaal rechts.
[Afbeelding]
En omdat ik surround toch niet lekker vind klinken heb ik die sowieso nu uitstaan, dus ook geen last van die bug (waarvan het idd wel bijzonder is dat die er al zo lang inzit en nooit gefixt wordt..)
- Ik ben sinds december 2024 blije eigenaar van een nieuwe EX40 MY 2025
- Met nieuwbouwhuis rekening gehouden met EV lader en hier stroompunt in de gevel voor laten aanleggen. Ik woon hier sinds juli 2024.
- Volvo wallbox lader gekozen a EUR 1100, leek me toen ondanks wat hogere prijs een logische keuze qua integratie app en hetzelfde merk, garantie etc.
- Mijn huis elektricien kreeg hem niet geïnstalleerd. Uiteindelijk via het bedrijf ChargeCars laten doen a EUR 300.
- Toen van de monteur gehoord dat zij enorm veel problemen met het product hebben ondervonden in Nederland
- Desalniettemin deed de lader het ca. 8x zonder problemen. Daarna vaak rode error op de LED balk
- Het is me 1x gelukt via laptop op de lader in te loggen via IP adres, zag toen de error "fout: aardbewaking", maar het is daarna nooit meer gelukt om in te loggen.
- Stroom eraf en erop halen werkte nog een paar laadsessies, maar nu permanent rode error
- ChargeCars zegt dat Volvo garantie biedt. Maar zegt ook dat er een dikkere kabel nodig is, >6mm2 kennelijk ligt er nu een 2,5mm2 kabel. Ik heb de navraag nog liggen bij elektricien.
- Volvo zegt ook via ChargeCars dat een datakabel nodig is.
- Ik heb nu elektricien gevraagd voor een offerte om de 2,5mm2 door 6mm2 te vervangen en dan gelijk een data kabel te trekken
- Volvo heeft nu kennelijk ook een nieuwer model lader uitgebracht. Ik wil nu dat ze mij die kosteloos aanbieden gezien alle rompslomp. Dat is ook het advies van ChargeCars. Maar die willen nu geen monteur sturen vóórdat ik de voedingskabel verdikt heb en een datakabel heb aangelegd.
- Ik heb me dus erg verkeken op deze keus, en dacht eerlijk gezegd dat een stroompunt gewoon voldoende zou zijn. Dat leek ook zo, want ik heb 8x zonder problemen geladen met 11Kw..
- Nu verwacht ik dat de meeste Tweakers een ander type lader hebben die waarschijnlijk beter is, en er eigenlijk geen reden is om de Volvo lader te kiezen, maar deze keuze heb ik nu eenmaal al gemaakt.
Heeft iemand de nieuwe EV lader van Volvo in gebruik en kan daar ervaringen over delen?
Mocht iemand tips hebben als ik iets over het hoofd heb gezien hoor ik het graag. Anders helpt het hopelijk anderen niet dezelfde fouten te maken
Foto huidige lader:
:strip_exif()/f/image/ENR92tfnCRmd2kXzvmQJOizs.jpg?f=fotoalbum_large)
Een datakabel heb je nodig als je laadpaal geen WiFi ondersteund. Ik gebruik een Alfen Eve Proline met 5x4 mm2 en data kabel omdat deze laadpaal geen WiFi ondersteund. Als je zonnepannelen gebruikt gebruikt zorg dan dat je laadpaal dit ondersteund icm dynamische load balancing.
Je installateur zou je hierin moeten adviseren!
Regis schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:28:
Heeft iemand anders ook problemen ondervonden met de Volvo Wallbox lader? Zeer frustrerend traject voor mij helaas, deel graag even ervaring en hou me voor tips aanbevolen:
- Met nieuwbouwhuis rekening gehouden met EV lader en hier stroompunt in de gevel voor laten aanleggen. Ik woon hier sinds juli 2024.
- Volvo wallbox lader gekozen a EUR 1100, leek me toen ondanks wat hogere prijs een logische keuze qua integratie app en hetzelfde merk, garantie etc.
- Mijn huis elektricien kreeg hem niet geïnstalleerd. Uiteindelijk via het bedrijf ChargeCars laten doen a EUR 300.
- Toen van de monteur gehoord dat zij enorm veel problemen met het product hebben ondervonden in Nederland
- Desalniettemin deed de lader het ca. 8x zonder problemen. Daarna vaak rode error op de LED balk
- Het is me 1x gelukt via laptop op de lader in te loggen via IP adres, zag toen de error "fout: aardbewaking", maar het is daarna nooit meer gelukt om in te loggen.
- Stroom eraf en erop halen werkte nog een paar laadsessies, maar nu permanent rode error
- ChargeCars zegt dat Volvo garantie biedt. Maar zegt ook dat er een dikkere kabel nodig is, >6mm2 kennelijk ligt er nu een 2,5mm2 kabel. Ik heb de navraag nog liggen bij elektricien.
- Ik heb nu elektricien gevraagd voor een offerte om de 2,5mm2 door 6mm2 te vervangen en dan gelijk een data kabel te trekken
- Volvo heeft nu kennelijk ook een nieuwer model lader uitgebracht. Ik wil nu dat ze mij die kosteloos aanbieden gezien alle rompslomp. Dat is ook het advies van ChargeCars. Maar die willen nu geen monteur sturen vóórdat ik de voedingskabel verdikt heb en een datakabel heb aangelegd.
- Ik heb me dus erg verkeken op deze keus, en dacht eerlijk gezegd dat een stroompunt gewoon voldoende zou zijn. Dat leek ook zo, want ik heb 8x zonder problemen geladen met 11Kw..
- Nu verwacht ik dat de meeste Tweakers een ander type lader hebben die waarschijnlijk beter is, en er eigenlijk geen reden is om de Volvo lader te kiezen, maar deze keuze heb ik nu eenmaal al gemaakt.
Heeft iemand de nieuwe EV lader van Volvo in gebruik en kan daar ervaringen over delen?
Mocht iemand tips hebben als ik iets over het hoofd heb gezien hoor ik het graag. Anders helpt het hopelijk anderen niet dezelfde fouten te maken
Foto huidige lader:
[Afbeelding]
Vimo Fotografie - www.vimo.be
Ik zou vooral ook even in thuislaadtopic checken...Regis schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:28:
Heeft iemand anders ook problemen ondervonden met de Volvo Wallbox lader? Zeer frustrerend traject voor mij helaas, deel graag even ervaring en hou me voor tips aanbevolen:
Hoe dik die kabel precies moet zijn is ook afhankelijk van met hoeveel vermogen je wilt kunnen laden, maar
2,5mm2 lijkt me wel heel weinig om thuis te laden.
Ik weet niet anders (maar ben ook geen electricien, dus pin mij er ook niet op vast) dat 4mm2 toch wel een absoluut minimum is voor een laadpaal (als die kabel < 25 m is en je met max 16A gaat laden, anders heb je al dikkere kabel nodig voor zover mijn kennis reikt)
Hoe dan ook. Kennelijk heeft ChargeCars dat niet van te voren gechecked omdat ze nu die opmerking maken. Levensgevaarlijk als je het mij vraagt (nee ik overdrijf niet. Te dunne bekabeling genereert warmte en kan tot brand leiden)
Als het idd te dunne bekabeling kan er dus zomaar iets gesmolten zijn in je paal waardoor die het nu niet goed meer doet...
Misschien goed om even een 2nd opinion bij een erkende installateur te vragen...
Hier geen Volvo Wallbox lader maar wel een 6mm2 kabel liggen. Zoals meerdere mensen hier zeggen lijkt 2,5mm2 me wat weinig en kan het daardoor wel zijn dat er iets doorgebrand is ofzo.Regis schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:28:
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
Ja dit dit. Het zit duidelijk in de software want meerdere modellen hebben er last van. Bijzonder dat dit er al zolang in zit. En ja, ik heb het wel eens gemeld bij Volvo. Ze zouden het doorzetten...vimofoto schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:03:
Ik rij met een XC60 en heb dezelfde bug bij Surround modus. Even naar geluidsinstellingen gaan zonder één of andere instelling te veranderen en het is weer OK. En het is echt random dat het gebeurt.
In plaats van een dikkere kabel kun je natuurlijk ook genoegen nemen met minder stroom. Limiteer de paal gewoon op 3x10A bijvoorbeeld, dan duurt het maar wat langer. Als je 's avonds inprikt is hij 's morgens echt wel vol...Regis schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:28:
Maar ook al is je kabel te dun, dat kan de wallbox niet zien totdat hij gaat laden. Als hij helemaal niet wil starten dan is er iets anders aan de hand.
Als hij iets over "aardbewaking" zegt dan zou ik denken dat er met de aarding iets niet in orde is, en dat dat ook de reden is dat hij niet wil starten. De paal doet een check of de auto en paal goed aardcontact maken. Misschien heb je ergens last van vocht, of misschien is de aardleiding niet goed aangesloten (teveel weerstand). Misschien heb je een oud huis waar de aardleiding nog aan de waterleiding vastzit die tegenwoordig van kunststof is...
Verliezen gaan wel iets naar beneden met een dikkere kabel. Zeker voor een laadpaal, waar dus veel kWh'en door heen gaan, loont het op de levensduur van de kabel wel om een wat dikkere te nemen.
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Ik heb een Easee lader 3-fasen. Mijn kabel is 25m en je mag minder dan 1% weerstand hebben, omdat anders de spanning te hoog kan worden. Ik kwam op 3x 6mm2 uit, maar heb 3x 10mm2 gelegd. Reden is dat de lader geschikt is voor 22kW. Als ik in de toekomst een andere auto krijg en de meterkast kan dit aan, dan ligt de kabel er al.Regis schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:28:
Foto huidige lader:
[Afbeelding]
Toen die (3 jaar later) daadwerkelijk werd aangelegd was het eerste wat de installateur zei…..beetje dun, dat gaan we niet doen! Zo zie je maar weer hoe er verschillend tegenaan gekeken wordt. Dus hij heeft die kabel ‘omgelegd’ naar de keuken waar toch een. 3 fasen groep moest komen voor de inductieplaat en voor de Wallbox een nieuwe, dikkere kabel getrokken (en meteen een UTP kabel erbij voor communicatie met de Powerboost).
En juist met het ook op de toekomst is de kabel extra dik gekozen ( weet niet precies hoe dik eerlijk gezegd) dat de Wallbox ook op 22 kW omgezet zou kunnen worden (die mogelijkheid bestaat kennelijk met deze Wallbox). Maar dat is nu helemaal niet relevant want dan moet er, als het er ooit wel van komt, eerst een andere voeding gemaakt worden door liander want met een 3x25A voeding gaan we dat niet redden natuurlijk.
We gebruikten de Wallbox 4 jaar lang om de XC40P8 en later de C40 mee op te laden, nu wordt hij dagelijks ingezet om afwisselend het elektrische Fiatje van mijn vrouw met 11 kW en mijn XC60 Longrange met 2 fasen (7,4 kW) op te laden.
Ik ben wel blij met de toevoeging van de laadsnelheid in de app, maar ik merk dat deze (en het batterijpercentage) niet altijd ververst. Ook als ik even switch van tabblad in de app (Android) dan blijven de oude waarden gewoon staan. Het enige wat dan werkt is de app eens killen en opnieuw starten. Een refresh knop (of pulldown to refresh) zou handig zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door rolfio op 01-04-2025 13:32 ]
is nu ook nog niet echt van toepassing, maar je weet niet hoe dit soort dingen zich in de toekomst ontwikkelen, maar voorbereiden op 22kw is (was iig in mijn geval) maar schijntje op totaal installatie en aanschafbedrag en die laadpaal en die bekabeling gaan mijn huidige auto wsch ver overleven..., dus kun je beter maar gelijk goed doen..rolfio schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:31:
Als je thuis op 22 kW wilt laden heb je een aansluiting van 3x35A nodig. Dan gaat je vastrecht ook fors omhoog, zo'n 100 euro per maand. Hou daar rekening mee als je perse sneller wilt laden thuis. Zie hier de tarieven van vastrecht bij Enexis.
Tuurlijk, logisch om dat gelijk mee te nemen. Maar als je ervoor kiest om het echt te doen moet je wel met deze kosten rekening houden. Want het is toch wel een behoorlijk bedrag die je dan elke maand extra moet betalen.Kammika schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:27:
[...]
is nu ook nog niet echt van toepassing, maar je weet niet hoe dit soort dingen zich in de toekomst ontwikkelen, maar voorbereiden op 22kw is (was iig in mijn geval) maar schijntje op totaal installatie en aanschafbedrag en die laadpaal en die bekabeling gaan mijn huidige auto wsch ver overleven..., dus kun je beter maar gelijk goed doen..
En vergeet de extra kosten niet die de netbeheerder je gaat berekenen bij een zwaardere aansluitingrolfio schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:30:
[...]
Tuurlijk, logisch om dat gelijk mee te nemen. Maar als je ervoor kiest om het echt te doen moet je wel met deze kosten rekening houden. Want het is toch wel een behoorlijk bedrag die je dan elke maand extra moet betalen.
Dat is vreemd, ik heb het nu al een paar keer gebruikt en werkt hier prima (tot nu toe). Vandaag ook 3.4.4 op de auto gekregen.Juancho schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:40:
Ik had als test gisteravond de slider van laadpercentage op 100% gezet want ik wist al, de auto moet vandaag helemaal vol zijn. Dus ik vanmorgen naar de laadpaal rijden... staat de slider in de auto op 90%. Dat werkt blijkbaar nog niet echt lekker.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Per toeval kon ik het gisteren op het werk toch erg goed volgen vond ik. Mooi weer gehad in het weekend dus alle EV-rijders moesten precies veel bijladen. Ik kwam als eerste toe en kon mooi tegen 10,6KW laden of 14A. Vanaf er autos bijkwamen en de loadbalancer begon te werken verviel dat naar 6,x en 10,xA. Vanaf dan één van de collega's in onze groep liet weten dat hij zich kon verzetten zag ik het dan ook weer wat stijgen.Largamelion schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:17:
Ik ben wel blij met de toevoeging van de laadsnelheid in de app, maar ik merk dat deze (en het batterijpercentage) niet altijd ververst. Ook als ik even switch van tabblad in de app (Android) dan blijven de oude waarden gewoon staan. Het enige wat dan werkt is de app eens killen en opnieuw starten. Een refresh knop (of pulldown to refresh) zou handig zijn.
Naar real-time heb ik niet gekeken natuurlijk, maar ik merkte toch wel elke keer een verschil als ik wist dat er iemand weg ging of bijkwam.
Buiten dat het tof is om naar te kijken op zich geen praktische meerwaarde. Al ben ik benieuwd als ik binnen een paar weken nog eens door Frankrijk rijd op weg naar de schoonfamilie. (Zowel voor de snelladers, als de trage laders die in het midden van nergens staan)
Als je een 3x25 aansluiting hebt met load-balancer (die UTP kabel dus) dan kun je de laadstroom op 3x20 instellen zonder problemen. De auto gaat dan snel genoeg terug als de kookplaat of warmtepomp inschakelt. Dan zit je op een dikke 13kW.rolfio schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:31:
Als je thuis op 22 kW wilt laden heb je een aansluiting van 3x35A nodig. Dan gaat je vastrecht ook fors omhoog, zo'n 100 euro per maand.
Met een 3x35 aansluiting zou ik 'm eerlijk gezegd nog niet op 3x32 (22kW) durven zetten... Als zo'n Enexis busje moet komen is dat ook een dure grap.
Maar auto's die 22kW AC kunnen laden zijn echt heel dun gezaaid. Voor zover ik weer geen enkele Volvo.
EX30 kan het als je de optie genomen hebt.cdwave schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:21:
[...]
Maar auto's die 22kW AC kunnen laden zijn echt heel dun gezaaid. Voor zover ik weer geen enkele Volvo.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Ik heb een Renault Zoe gehad. Die kon 22kW laden (3*32A). De XC40 kan volgens mij max 11kW laden. 3*16A = 11kW of 1 * 32A = 7kW. Wil je van 1*32A gebruik maken, dan heb je een wallbox en idd een hoofdzekering nodig die dat toelaat.RigolleM schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:16:
Die 22 kW AC is interessant voor publieke laders, geen idee of je die haalt met een 22 kW AC laadvermogen. Ik haal soms geen 11 kWh op sommige publieke laders, ook als er ik alleen sta
XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90
En kon je hiermee 22 kW laden aan publieke laadpalen?Plead schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:05:
[...]
Ik heb een Renault Zoe gehad. Die kon 22kW laden (3*32A).
Ik heb 3x400v en morgen komen ze mijn Peblar Home Plus installeren, dus theoretisch kan ik 22 kW laden, maar ik ga enkel laden via de zonnepanelen tot ergens oktober..De XC40 kan volgens mij max 11kW laden. 3*16A = 11kW of 1 * 32A = 7kW. Wil je van 1*32A gebruik maken, dan heb je een wallbox en idd een hoofdzekering nodig die dat toelaat.
Nou ik wil ook met mijn Volvo 22kw laden 😉StevendGraaf schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:23:
Kunnen we de hele conversatie over (thuis)laden verplaatsen naar het daarvoor bestemde topic en het hier weer over de Volvo hebben?
Zodra je per ader 16A overschrijdt ga je vaak al naar 4 mm2, ga je dan over de 25m heen ga je alweer naar 6mm2, echter heeft dit ook te maken met lengte, de ligging van de kabel en omgevingstemperatuur verwachtingen, liggen er andere kabels tegenaan etc.Mga1600 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:38:
Al zeker 8 jaar geleden hebben we hier zonnepanelen laten leggen waarvan de (3 fase) omvormer in de garage hangt. Bij die gelegenheid hebben we meteen ( toen we toch in de kruipruimte bezig waren - niet mijn hobby…) een extra kabel getrokken van 4 x 2.5 mm2 voor een toekomstige lader.
Toen die (3 jaar later) daadwerkelijk werd aangelegd was het eerste wat de installateur zei…..beetje dun, dat gaan we niet doen! Zo zie je maar weer hoe er verschillend tegenaan gekeken wordt. Dus hij heeft die kabel ‘omgelegd’ naar de keuken waar toch een. 3 fasen groep moest komen voor de inductieplaat en voor de Wallbox een nieuwe, dikkere kabel getrokken (en meteen een UTP kabel erbij voor communicatie met de Powerboost).
En juist met het ook op de toekomst is de kabel extra dik gekozen ( weet niet precies hoe dik eerlijk gezegd) dat de Wallbox ook op 22 kW omgezet zou kunnen worden (die mogelijkheid bestaat kennelijk met deze Wallbox). Maar dat is nu helemaal niet relevant want dan moet er, als het er ooit wel van komt, eerst een andere voeding gemaakt worden door liander want met een 3x25A voeding gaan we dat niet redden natuurlijk.
We gebruikten de Wallbox 4 jaar lang om de XC40P8 en later de C40 mee op te laden, nu wordt hij dagelijks ingezet om afwisselend het elektrische Fiatje van mijn vrouw met 11 kW en mijn XC60 Longrange met 2 fasen (7,4 kW) op te laden.
Dat doen ze met een kabelberekening, in de NEN1010 is daarvoor een tabel aanwezig.
Een kabel van x lengte kan als die los door een koele ruimte wordt gelegd soms op 4 mm2 uitkomen, terwijl met precies dezelfde belasting en lengte maar samen met enkele andere kabels in een relatief warme omgeving de kabel ineens minimaal 6mm2 moet worden.
Je kunt dus nooit zomaar zeggen : bij mijn buurman is de kabel 4x4mm2, dus dat moet die van mij ook zijn" want er zijn factoren die afwijking kunnen geven en een dikkere kabel vergen.
Daarom is jouw 4x2,5 mm2 te dun gevonden vermoedelijk.
2,5 mm2 is zoals al gezegd bij voorkeur maximaal 16A, bij 3x 16A 400V is de belasting max 8,9 kW. Als je 11 kW wilt laden dus inderdaad te dun.
ik heb via de werk iphone die ervaring al eerder gehad, je moet het even checken. een enkele keer weigert het namelijk.Juancho schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:40:
Ik had als test gisteravond de slider van laadpercentage op 100% gezet want ik wist al, de auto moet vandaag helemaal vol zijn. Dus ik vanmorgen naar de laadpaal rijden... staat de slider in de auto op 90%. Dat werkt blijkbaar nog niet echt lekker.
Doe dat als volgt:
- Slider naar 100%
- wacht even af en kijk of de ready time opschuift binnen 3 minuten
- schuift de ready time niet op dan heeft hij niet gepakt, sluit de app af (en helemaal afsluiten dus, even wegswipen uit geheugen)
- start de app opnieuw op, zet de slifer even terug, en dan weer op 100%
- check weer of de readytime opschuift.....
Ja het is slecht, het hoort domweg te werken, maar als de wagen al in 'slaap' modus is kan de boel niet snel genoeg wakker worden kennelijk en gaat de wijziging teloor soms.
Ja, na de laatste app-update geeft de app aan dat je update klaar is of staat, maar vervolgens kun je er niets mee.dnhelle schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:35:
De Volvo-App meldt op 28-maart dat de upgrade naar 3.4.4 gereed is, maar in de auto staat ie vrolijk nog op 3.3... Komt dit er nog aan, of is dit een known bug?
sterker, hij gaf aan dat een update naar 3.2.9 was uitgevoerd terwijl de wagen allang op 3.3.16 zit.ArnoudN schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:34:
[...]
Ja, na de laatste app-update geeft de app aan dat je update klaar is of staat, maar vervolgens kun je er niets mee.
rare glitch, maar gearchiveerd en geen last meer van.
Ik heb de auto eerst maar zo meegenomen. De APK vervalt pas over een maand. Iemand nog tips om in de tussentijd de roest van de schijven te krijgen? Tien noodstops maken op weg naar de werkplaats? Met schuurmiddel aan de slag gaan?
De auto staat nu wel weer op de zomerbanden en softwareversie 3.4.4 is geïnstalleerd.
APK eis is max 50% roest.Venomer schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:06:
Mijn XC40 is net terug van zijn eerste APK. Hij is niet goedgekeurd omdat er teveel roest op de remschijven zou zitten. En “uit principe” vervangt de dealer nooit alleen de schijven, maar dan ook meteen de blokken. Dat kost een dikke 600 Euro. Terwijl de schijven en de blokken in feite nog bijna als nieuw zijn. “Dat is een nadeel van elektrische auto’s“. Ammehoela!
Ik heb de auto eerst maar zo meegenomen. De APK vervalt pas over een maand. Iemand nog tips om in de tussentijd de roest van de schijven te krijgen? Tien noodstops maken op weg naar de werkplaats? Met schuurmiddel aan de slag gaan?
De auto staat nu wel weer op de zomerbanden en softwareversie 3.4.4 is geïnstalleerd.
En inderdaad een paar keer goed de remmen aanspreken brengt je vast onder de 50%.
Anders is afdraaien nog een optie, dan wordt er een klein laagje van de schijf af gedraaid.
Was de remvertraging nog wel apk waardig?
En vergelijk..
Is het beter, doe het nog een paar keer..
Ik rij voor de apk altijd even met de handrem in hand aangetrokken, even een paar keer gebruiken met beleid.
Anders zelf schijven bestellen en monteren ( beetje afhankelijk hoe technisch je bent)
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Bij licht remmen zal de elektrische xc40 alleen regenereren. Je moet echt hard op de rem trappen om echt de blokken/schijven aan te spreken. Zet one pedal aan dan merk je bij gas los hoe hard hij regeneratief remt en dan hard trappen.jack zomer schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:52:
Begin eens met gewoon op een lege weg naar 80 gaan en rustig met de rem afremmen. Maar een fototje voor en na.
En vergelijk..
Is het beter, doe het nog een paar keer..
Ik rij voor de apk altijd even met de handrem in hand aangetrokken, even een paar keer gebruiken met beleid.
Anders zelf schijven bestellen en monteren ( beetje afhankelijk hoe technisch je bent)
De handrem is elektrisch en ik zou dit niet tijdens het rijden doen, als die al inschakelt bij "hogere" snelheden.
De bedoeling is dat de vraagsteller niet meteen 10x een abs noodstop gaat maken vanaf 120..
En ja een 40 heeft een elektrische handrem.
Ook dat was een voorbeeld, "vroeger" bij een automaat en met geen gebruik van de handrem wouden die ook wel eens roest vangen.
Voor de duidelijkheid... Rij 80 ofzo op een geschikte weg.
En gebruik het rempedaal om af te remmen.. of je hard of gemiddeld moet trappen laat ik aan de persoon zelf over.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
De handrem heeft een noodstop functie: de P knop even ingedrukt houden en dan gaat hij in de ankers. Ik heb dat pas getest en dat werkt prima. Stel dat de bestuurder onwel wordt dan kan een passagier op die manier de auto stoppen. Dit staat ook in de handleiding.Spekkie99 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:56:
[...]
De handrem is elektrisch en ik zou dit niet tijdens het rijden doen, als die al inschakelt bij "hogere" snelheden.
Ik ga precies om deze reden altijd 1x per week even een paar keer stevig in de ankers om de remmen in conditie te houden.Venomer schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:26:
Ik zal de auto eens tot 100% opladen en dan een paar keer flink remmen. Dan weet ik zeker dat de schijfremmen gebruikt worden.
Dat is traditie, is al vanaf het begin, zowel bij de XC40 als de P2.Tranquility schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:58:
Ik had vanmorgen wat raars met de app. Na de winter-zomertijd omschakeling is er blijkbaar iets mis gegaan. Zowel de planning voor het voorverwarmen als de laadplanning (uitgeschakeld) was een uur opgeschoven, zowel de start- als de stoptijd.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Wat ik zo nu en dan doe is de auto (als ik de snelweg af kom) tijdens het remmen in neutraal tik. Dan regenereert ie niet meer en kan je 100% de remmen gebruiken. Wel is het onrustig icm met one pedal. Dan ga je eerst max regeneren (stroom pedal los), daarna zet je die uit door naar N te gaan. Is de weerstand ineens weg, en dan zelf remmen. Ik doe het alleen als het kan qua omstandigheden en ik alleen ben.Venomer schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:06:
Mijn XC40 is net terug van zijn eerste APK. Hij is niet goedgekeurd omdat er teveel roest op de remschijven zou zitten. En “uit principe” vervangt de dealer nooit alleen de schijven, maar dan ook meteen de blokken. Dat kost een dikke 600 Euro. Terwijl de schijven en de blokken in feite nog bijna als nieuw zijn. “Dat is een nadeel van elektrische auto’s“. Ammehoela!
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Ik had altijd na een wasstraat beurt dat de dag erna de remmen vastzaten, door vocht dat er dan nog tussen zit.Venomer schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:26:
Ik zal de auto eens tot 100% opladen en dan een paar keer flink remmen. Dan weet ik zeker dat de schijfremmen gebruikt worden.
Volvo raadt aan om dan even een aantal keren krachtig te remmen zodat de blokken kortstondig opwarmen.
Dat werkt echter ook niet altijd, bij 100% accu wel natuurlijk.
WAARSCHUWING voor het volgende: je zou met rechts gas kunnen geven bij 50 kmh, en dan met links de rem zodanig zachtjes aantrappen dat de schijven netaan gaan remmen. LET OP: trap niet hard, echt super voorzichtig. Doe dit enkele seconden tot je merkt dat de wagen ondanks gas geven toch beging af te remmen. Zekerheid dat de blokken dan gebruikt worden heb je dan wel. Dat moet de roest weg kunnen halen.
Het wasstraatprobleem is er in elk geval mee opgelost. Wel opletten dat er niemand achter je rijdt... die vindt er namelijk soms wat van en niet het meest prettige
[ Voor 8% gewijzigd door ron65 op 02-04-2025 22:21 ]
Vanochtend om 7:30 uur even gekeken of de auto wel geladen had en dat was het geval. Maar direct daarna heeft de app de laadplanning uitgezet en is weer gewoon gaan laden. Gelukkig kwam ik er snel achter omdat ik even de Tibber app opende.
Laadplanning is bij mij ook altijd spannend of het werkt. Het lijkt erop dat wanneer je de auto van het slot haalt en weer op slot doet, de planning verdwenen isArnoudN schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:23:
Ik had voor vannacht een laadplanning gemaakt tussen 0:00 en 3:00 (goedkope stroom), de rest laad ik overdag wel bij op zonnestroom.
Vanochtend om 7:30 uur even gekeken of de auto wel geladen had en dat was het geval. Maar direct daarna heeft de app de laadplanning uitgezet en is weer gewoon gaan laden. Gelukkig kwam ik er snel achter omdat ik even de Tibber app opende.
Klinkt niet afgezaagd, dat doe ik standaard na een update van de app of auto.Tranquility schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:43:
Het klinkt misschien afgezaagd, maar ik zou toch even een reset met de homeknop proberen. Ik heb vaak gehad dat na een nieuwe versie van de app de timers niet meer goed werkten. Of ze deden het simpelweg niet, of ze konden in de app niet worden aangezet. Het schuifje ging dan gewoon weer terug naar de uit positie. Op de één of andere manier was de synchronisatie met de auto weg. Na een reset met de homeknop (soms zelfs pas na twee keer) werkte het dan weer..
De timer ging nu uit omdat ik de app geopend had, meer gebeurde er niet echt. Inmiddels werken ze wel naar wens (voorlopig).
blijft bijzonder die verschillende ervaringen.ArnoudN schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:00:
[...]
Klinkt niet afgezaagd, dat doe ik standaard na een update van de app of auto.
De timer ging nu uit omdat ik de app geopend had, meer gebeurde er niet echt. Inmiddels werken ze wel naar wens (voorlopig).
Vanwege nieuwe energie contract (waarbij geen onderscheid tussen hoog en laagtarief wordt gemaakt) gebruik ik de timers niet meer. Maar tot een paar maand geleden had stond die standaard door de week van 23-07, en dat dus vanaf december 2021 tot een paar maand geleden gedaan. Nooit issues gehad (anders dan dat je idd na zomertijd wissel wel even moet aanpassen)
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"