Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:14
Juancho schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:41:
Ik hoor cdwave hier nog vloeken... al die tijd in zijn wagen heeft ie via instellingen PA moeten aanzetten terwijl het idd heel easy via een knopje op het stuur kan... _O-
Doorgaans heb ik de "limiter" aan staan. De enige manier om te wisselen tussen PA en limiter is via het touch screen menu.

De limiter zet je aan/uit via hetzelfde knopje op het stuur. Maar er is geen knopje om te wisselen tussen PA en LIM (zoals op zo'n beetje alle andere auto's).
Overigens, ik gebruik PA eigenlijk nooit. Toevallig afgelopen woensdag op een saaie lange 80- en 100km/h weg nog eens geprobeerd. Maar ik vind het vreselijk onrustig rijden. Rijd je op de linkerbaan vind ik dat de auto net te ver naar de rechterstreep trekt en in bochten vind ik dat de wagen niet ver genoeg vooruit kijkt/kan kijken waardoor het ook niet echt lekker voelt. Misschien een kwestie van gewenning maar ik gebruik veel liever ACC met lane keeping assist en dan het handje gewoon relaxt op het stuur. Voelt voor mij veel natuurlijker en vooral veiliger aan.
Da's geen probleem van gewenning, de Volvo PA is gewoon slecht en de ACC is knudde. Vandaar dat ik dus bijna altijd de limiter gebruik. Ik zou de ACC nog wel eens inschakelen als dat wisselen niet zoveel gedoe was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:46
cdwave schreef op maandag 17 maart 2025 @ 07:59:
[...]
De limiter zet je aan/uit via hetzelfde knopje op het stuur. Maar er is geen knopje om te wisselen tussen PA en LIM (zoals op zo'n beetje alle andere auto's).
[...]
Vermoedelijk zijn "we" hier naast elkaar aan het praten, maar pijltje naar rechts aan de linker kant van je stuur wisselt tussen PA en ACC, de limiter functie heb ik niet, tenzij je iets anders wil zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:38
DoubleDot schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:39:
[...]

Vermoedelijk zijn "we" hier naast elkaar aan het praten, maar pijltje naar rechts aan de linker kant van je stuur wisselt tussen PA en ACC, de limiter functie heb ik niet, tenzij je iets anders wil zeggen.
De limiter functie heb je ook (althans op de P2 zit ie wel), maar je kunt niet op je stuur switchen tussen AP/ACC en de limiter functie. Hier ook een verstokte limiter-only gebruiker omdat ik PA en ACC waardeloos vindt (voor de normale ritten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:18

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ach-jee schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:49:
[...]

De limiter functie heb je ook (althans op de P2 zit ie wel), maar je kunt niet op je stuur switchen tussen AP/ACC en de limiter functie. Hier ook een verstokte limiter-only gebruiker omdat ik PA en ACC waardeloos vindt (voor de normale ritten).
De limiter is vanaf MY24 verdwenen helaas...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:27
cdwave schreef op maandag 17 maart 2025 @ 07:59:
[...]
Da's geen probleem van gewenning, de Volvo PA is gewoon slecht en de ACC is knudde.
Dat zijn stevige statements. Bij mij werken beide heel erg fijn... toch bijzonder dat er zoveel verschil in de beleving zit...

[ Voor 16% gewijzigd door Kammika op 17-03-2025 09:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:50
Kammika schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:05:
[...]

Dat zijn stevige statements. Bij mij werken beide heel erg fijn... toch bijzonder dat er zoveel verschil in de beleving zit...
Nou, ik volg hem wel. Ze werken oké, maar meer niet. Je moet veel te veel manueel ingrijpen om natuurlijk te blijven rijden. Zowel ACC als PA remmen veel te vroeg voor trager rijdend verkeer en ook bij het wisselen van rijstrook wordt er dikwijls nog geremd, soms zonder reden en soms als de voorligger nog niet volledig van de strook is. Dat laatste is echt een no-go voor mij. Remmen tijdens een manoeuvre is gewoon not-done en simpelweg gevaarlijk voor wie achter jou rijdt. Heb er echt meerdere keren op gevloekt op de terugweg van Oostenrijk dit weekend en uiteindelijk het grootste deel zonder gereden. Eigenlijk werkt het alleen erg fijn op een lege autostrade...

Ik vind verder ook dat de PA teveel rechts aanhoudt wanneer je op het linker vak rijdt, zeker bij het inhalen van vrachtwagens is dat erg onaangenaam.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:38
Microkid schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:57:
[...]

Ah, vandaar de verwarring, een opvallende keuze. Volgens de handleiding is de functie alleen beschikbaar in bepaalde markten, daar zal Nederland dan wel niet bij hore. Dat lijkt me behoorlijk irritant…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10:24
Ik rijd snelweg altijd ACC en PA, gaat prima en in de file heel relaxed iets anders doen.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Mja, het is en blijft een hulpmiddel en de techniek zal in de loop der tijd steeds beter worden. Mijn vorige auto was een VW Tiguan en die had ook ACC en lane assist. De ACC was waardeloos, die ging al in de remmen als er een vlieg voor de auto overstak... De ACC van Volvo vind ik meer "menselijker", alhoewel het idd soms irritant blijft als een auto in de baan rechts van je iets te ver naar links komt waardoor de ACC in de remmen gaat. De Lane Assist van de VW vond ik daarentegen weer beter dan de AP van Volvo.
Zo is er altijd wel wat. Zoals gezegd, deze techniek zal de komende jaren m.i. steeds verder verbeteren, bijv. ook door de toevoeging van lidar e.d.
En toch, ondanks het soms vreemde gedrag van de ACC en AP, vind ik het toch echt wel relaxed rijden :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10:50
Microkid schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:09:
Geen idee of het waar is, maar dit zag ik op een ander forum:
[Afbeelding]
Heb ik nou een zonnebril op of staat dat er echt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:40
Het zijn en blijven hulpsystemen dus je moet altijd nog als rijder zelf alert zijn. In dat kader vind ik de ACC eigenlijk prima, ik zet dat ding enorm snel aan, ook buiten de snelwegen om. En dan werkt het ook gelijk als soort limiter. Omdat ik toch altijd zelf de controle wil behouden en wil kunnen ingrijpen als dat nodig is, geef je soms zelf een beetje extra stroom als de ACC ingrijpt. Dat rollenspel leer je vanzelf.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Waterblok schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:17:
Ik rijd snelweg altijd ACC en PA, gaat prima en in de file heel relaxed iets anders doen.
In de file is het idd geweldig om gewoon de voeten van de pedalen te doen.

Toch weer triestig dat de OTA nergens te bespeuren is en dat Volvo niet even een update geeft. In de app staat nog steeds releasedatum 10 februari en uitrol na drie weken... Communicatie is echt niet hun sterkste punt :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Microkid schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:57:
Ik heb hem nog op mijn MY24. Ben één van de laatste volgens mij. Ik heb ook geen ASA. Een maand later hadden alle MY24's deze functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
Largamelion schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:12:
Nou, ik volg hem wel. Ze werken oké, maar meer niet. Je moet veel te veel manueel ingrijpen om natuurlijk te blijven rijden. Zowel ACC als PA remmen veel te vroeg voor trager rijdend verkeer en ook bij het wisselen van rijstrook wordt er dikwijls nog geremd, soms zonder reden en soms als de voorligger nog niet volledig van de strook is. Dat laatste is echt een no-go voor mij. Remmen tijdens een manoeuvre is gewoon not-done en simpelweg gevaarlijk voor wie achter jou rijdt. Heb er echt meerdere keren op gevloekt op de terugweg van Oostenrijk dit weekend en uiteindelijk het grootste deel zonder gereden. Eigenlijk werkt het alleen erg fijn op een lege autostrade...
Mee eens.
Ik vind verder ook dat de PA teveel rechts aanhoudt wanneer je op het linker vak rijdt, zeker bij het inhalen van vrachtwagens is dat erg onaangenaam.
Ja dat ervaar ik ook. Ik moet regelmatig bijsturen om niet te dicht bij een verachtwagen te komen als ik die aan het inhalen ben. Doordat hij te dicht bij de vrachtwagen komt, is de kans op een (onnodige) ingreep ook groter, met irritatie van je achterligger, die zich afvraagt waarom je op de rem gaat staan, als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44
Largamelion schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:12:
[...]

Mijn beleving vanuit Oostenrijk is dan weer prima. Die Duitsers vonden af en toe wel dat ik heel vroeg naar links ging, maar dat is toch echt hun probleem. Verder geen problemen qua positie op de weg.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09 07:34
ArnoudN schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:45:
[...]

Mijn beleving vanuit Oostenrijk is dan weer prima. Die Duitsers vonden af en toe wel dat ik heel vroeg naar links ging, maar dat is toch echt hun probleem. Verder geen problemen qua positie op de weg.
Die duitsers hadden wel een punt.
Je gaat / mag pas naar links als je het verkeer wat daar rijdt niet hindert (niet hoeft te remmen).
Zeker in Duitsland !
Als je vindt dat dat hun probleem is, is dat niet echt sociaal.

[ Voor 6% gewijzigd door tdkvolvo op 17-03-2025 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 17:54
Ha, het maandelijkse rondje PA/ACC bespreken is er weer! Hier staan ze altijd aan eigenlijk.

ACC: heeft tekortkomingen, maar die kun je makkelijk zelf opheffen door te anticiperen. Dat gaat bij mij eigenlijk gewoon vanzelf inmiddels. Je ziet aankomen als een andere auto voor je neus invoegt, dan druk ik hem snel uit of balanceer ik het stroompedaal voldoende om het heftige remmen genoeg te dempen.

PA: ook hier de ervaring dat ie hardnekkig naar rechts trekt op de linkerbaan. Dat is eigenlijk het meest hinderlijke. Soms zo hard, dat ie hem over de streep trekt en dan zelf begint te mekkeren dat je over de streep gaat. Raar ding. Maar ik had een tijdje terug een leenauto zonder en ik merkte dat ik onbewust nog meer zwabberde omdat ik gewend ben de PA te gebruiken. Dus conclusie hier: met PA is fijner dan zonder, ook al is ie niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44
tdkvolvo schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:13:
[...]

Die duitsers hadden wel een punt.
Je gaat / mag pas naar links als je het verkeer wat daar rijdt niet hindert (niet hoeft te remmen).
Zeker in Duitsland !
Als je vindt dat dat hun probleem is, is dat niet echt sociaal.
Dat zou betekenen dat ik de hele weg op de rechterbaan moet blijven hangen achter een vrachtwagen. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling. Als ik met 130 inhaal ga ik volgens mij snel genoeg en wachten ze wel even. Ik heb overigens ook geen grootlicht seiners achter mij gehad.

En het valt mij ook op dat er relatief minder hard gereden wordt in Duitsland.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
millerman_sf schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:32:
Ha, het maandelijkse rondje PA/ACC bespreken is er weer! Hier staan ze altijd aan eigenlijk.

ACC: heeft tekortkomingen, maar die kun je makkelijk zelf opheffen door te anticiperen. Dat gaat bij mij eigenlijk gewoon vanzelf inmiddels. Je ziet aankomen als een andere auto voor je neus invoegt, dan druk ik hem snel uit of balanceer ik het stroompedaal voldoende om het heftige remmen genoeg te dempen.

PA: ook hier de ervaring dat ie hardnekkig naar rechts trekt op de linkerbaan. Dat is eigenlijk het meest hinderlijke. Soms zo hard, dat ie hem over de streep trekt en dan zelf begint te mekkeren dat je over de streep gaat. Raar ding. Maar ik had een tijdje terug een leenauto zonder en ik merkte dat ik onbewust nog meer zwabberde omdat ik gewend ben de PA te gebruiken. Dus conclusie hier: met PA is fijner dan zonder, ook al is ie niet ideaal.
ACC--> Ja precies die ervaring heb ik ook, je moet wel blijven anticiperen.. maar ik heb dat bij andere auto's niet anders gezien. Laatste ook proefrit in dat T merk gedaan wat volgens velen de standaard voor dit soort systemen is, die vond ik onhandiger reageren an mijn Volvo (maar wellicht is dat gewenning)

PA--> Is denk ik een calibratie issue was je beschrijft:

Dit gedrag heb ik gehad nadat mijn voorruit vervangen was en autotaal glas overigens veel moeite kstte om uberhaupt de hulpsystemen goed gecalibreerd te krijgen. Paar weken ellende gehad met regelmatig terug naar Autotaal glas. En daarna deden de hulpsystemen het wel, maar had ik ook dit soort gedrag.

Vlak daarna had ik een beurt bij de volvodealer waar ik deze klacht heb doorgegeven. Die hebben aangegeven opnieuw gecalibreerd te hebben en toen was ik ervanaf ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:01
Frietkot schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:05:
Dank voor alle reacties, dat waardeer ik erg! Ik vond het al moeilijk te geloven... Ik heb volgende week woensdag (26/3) al een afspraak staan voor onderhoud. Ik zal het aan ze doorgeven.
of je hebt pech en net als ik een gesmolten zekering doos :) Moet de batterij onder je auto vandaan om te vervangen !

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdwave
ArnoudN schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:45:
[...]
Ja, je hebt tenslotte ook die duidelijke waarschuwing achterop staan... Nur Links zeggen ze daar...

Wat ik me afvraag is hoe je wist dat die Duitsers dat vonden? Als er met enige regelmaat op je geseind wordt, doe je toch iets niet netjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Mijn grootste irritatie van de ACC en PA is dat ze als een soort Pippi Langkous gewoon lekker blijven gassen remmen en sturen, ook al zijn ze eigenlijk helemaal de kluts kwijt.

Als de PA de lijnen niet meer ziet, dan geeft-ie geen waarschuwing ofzo, maar crosst gewoon de sloot in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Wat ACC betreft, ik heb al van meet af aan gezegd dat ik dat een waardeloos systeem vind.
De issues die jullie beschrijven (te vroeg in de ankers als er ergens in verweggistan een vrachtwagen een scheet laat, niet snel genoeg optrekken waardoor jan en alleman in het ontstane gat duikt, onregelmatig accelereren of dat doen wanneer het niet moet) zijn precies mijn bezwaren tegen ACC.
Ik had voorheen CC en dat beviel beter, gewoon heel stabiel 1 snelheid en als je goed anticipeert en op tijd een baan opschuift hoef je niets te doen wat gasgeven betreft, CC zal ook niet heel sneaky in gaan houden waardoor je ongemerkt ineens 10 km langzamer rijdt, wat ACC dus juist wel doet.

Toch gebruik ik ACC heel veel, zowel op de snelweg als op binnenwegen.
en als je inderdaad een beetje je ACC systeem kent en anticipeert op situaties dan moet je wel af en toe met het stroompedaal wat bijgeven om niet te vroeg in snelheid terug te zakken, maar het is op zich wel te doen.
Toch vond ik CC relaxter in snelwegsituaties met vrachtverkeer voor je, ACC juist weer beter in files.

Het is maar wat je gewend bent. één ding: realiseer je terdege dat ACC net als PA etc een rij HULP systeem is, het werkt samen met de bestuurder, neemt niet alles uit handen van de bestuurder.

Limitter mag er van mij echt vanaf, dat is gewoon ronduit een naar en zelfs een beetje gevaarlijk systeem in welke auto dan ook. Als er iets gebeurt waardoor je met een flinke duw op het pedaal snelheid maakt om aan ellende te ontkomen dan houd de limitter dat juist tegen.
Ik had het laatst dan er ineens van alles op elkaar kleunde vlak voor me en een van de wagens kwam tollend en al van schuin linksvoor op me af. Door flink gas te geven kon ik die omzeilen, met remmen was me dat nooit gelukt en had ik achteropkomend verkeer in de kofferbak gehad.
Als toen de limiter had aangestaan, had het echt fout gegaan.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:12:
Ik had het laatst dan er ineens van alles op elkaar kleunde vlak voor me en een van de wagens kwam tollend en al van schuin linksvoor op me af. Door flink gas te geven kon ik die omzeilen, met remmen was me dat nooit gelukt en had ik achteropkomend verkeer in de kofferbak gehad.
Als toen de limiter had aangestaan, had het echt fout gegaan.
Los van dat ik die limiter ook nooit gebruik, omdat ik het nut er ook niet van snap:

Wat je hier beschrijft was ook met de limiter gewoon goed gegaan. Als je bij de speed limiter het "gas" maar ver genoeg intrapt, overrule je de limiter en ga je gewoon weer versnellen. Is ingebouwd precies voor vanwege dit soort situaties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09:02
4v4t4r schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:41:
[...]

of je hebt pech en net als ik een gesmolten zekering doos :) Moet de batterij onder je auto vandaan om te vervangen !
Valt dat onder de garantie? Ik denk het wel toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ik vind het ook van de zotte dat Volvo niet gewoon alle mogelijkheden beschikbaar had gemaakt via de knop op het stuur: CC, ACC, Limiter en AP. Kan je zelf kiezen wat je het prettigst vindt. De techniek voor alle 4 zit immers in de boordcomputer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:51
LaborGardens schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:54:
Sinds een kleine 2 weken is de mijne voorzien van 3.4.4 en wat mij betreft is het een achteruitgang t.o.v. 3.3.16:
de ACC was mijns inziens in 3.3.16 eindelijk zeer soepel en niet abrupt met afremmen bij o.a. invoegende auto's, maar dat is allemaal terug overboord gesmeten in 3.4.4. Met de grootste regelmaat word ik weer in de gordels geduwd, omdat de wagen denkt ergens voor te moeten remmen.
Iemand die dit kan bevestigen? Als er weinig andere verbeteringen inzitten, zou ik anders 3.4.4 wel willen overslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Ik ben vanmorgen naar Volvo geweest voor onderhoud, ze hebben de software ook geupdate naar 3.4.4. Op het kleine stukje snelweg opzich niks anders gemerkt aan de ACC. Systeem is overigens nog steeds behoorlijk traag, als je bijv. instellingen wilt openen duurt het net een fractie van een tel te lang.

[ Voor 28% gewijzigd door Juancho op 17-03-2025 15:26 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Laatst online: 12:01
Frietkot schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:39:
[...]

bij mij wel toen ja, Ik had heel vaak dat fastned bij mij storing gaf, veel rood met laden - ik denk dat het systeem te vaak een optater heeft gehad - en gegeven moment wilde snelladen niet meer, wel AC (rotte was dat ik op vakantie was toen)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Frietkot schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:39:
[...]

had het idee dat je eerder aangaf een auto uit 2021 te hebben? Garantie is volgens mij (maar weet het niet helemaal zeker) standaard 2 jaar, en kun je dacht ik nog een jaar verlengen naar 3 jaar.. maar dan houdt het wel op volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:11
Microkid schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:43:
[...]

Ik vind het ook van de zotte dat Volvo niet gewoon alle mogelijkheden beschikbaar had gemaakt via de knop op het stuur: CC, ACC, Limiter en AP. Kan je zelf kiezen wat je het prettigst vindt. De techniek voor alle 4 zit immers in de boordcomputer...
In modellen die vanaf 2022 nieuw op de markt zijn gekomen mag vanuit Europa geen gewone CC meer zitten, ACC is verplicht. Dat is omdat er veel ongelukken gebeuren omdat mensen mogelijk even niet opletten en dan in volle vaart op een langzaam rijdende of stilstaande voorganger botsen. Bij bestaande modellen (pre 2022) mag het wel (uitfasering), maar Volvo gaat uiteraard zou ik denken geen twee versies software onderhouden.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-09 23:52
[...]

Volgens mij dacht ik dat ik kan wisselen iig tussen AP en ACC, wanneer AP aan staat en ik druk op pijltje naar links op de linker knop dan wisselde hij naar ACC. Alleen de andere functies niet.

https://www.volvocars.com...fb878c6dc0a80151175a0ea3/

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:27:
[...]

Los van dat ik die limiter ook nooit gebruik, omdat ik het nut er ook niet van snap:

Wat je hier beschrijft was ook met de limiter gewoon goed gegaan. Als je bij de speed limiter het "gas" maar ver genoeg intrapt, overrule je de limiter en ga je gewoon weer versnellen. Is ingebouwd precies voor vanwege dit soort situaties...
Ah kijk, dat is dan verbeterd. De laatste keer dat ik dat gebruikte is al zeker 10 jaar geleden en die wagen deed dat niet. Limit = limit dus gas geven met een flinke trap erop, werkte daar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:57
ron65 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 23:23:
[...]

Ah kijk, dat is dan verbeterd. De laatste keer dat ik dat gebruikte is al zeker 10 jaar geleden en die wagen deed dat niet. Limit = limit dus gas geven met een flinke trap erop, werkte daar niet.
Mijn oude V40 uit 2012 deed dat ook. Vol gas en de limiter werd genegeerd.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

caspervc schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:46:
[...]

Mijn oude V40 uit 2012 deed dat ook. Vol gas en de limiter werd genegeerd.
Ik denk ook dat Volvo altijd al van veel betere kwaliteit was, net als enkele andere topmerken.
Ik heb het hier over een Golfje uit 2010 dat ik destijds als poolwagen kreeg.
Zat een limitter op, maar als die aanstond kon je gas geven wat je wilde, bleef op de limiet.
eenmaal getest, nooit meer gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 18-03-2025 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
[...]
Amen!

Andere merken doen dat wel. De Volvo is de enige die ik ken waar je niet gewoon via een knopje op (of nabij) het stuur de mode in kan stellen. Suffe is dat de knopjes er fysiek wel zijn, 't is alleen een kwestie van software.

Van het linkse setje doet het "pijltje rechts" alleen de AP mode aan/uit schakelen, en "pijltje links" doet helemaal niks (Ik begrijp dat die op nieuwere modellen de snelheidbegrenzerpestmode uitzet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
cdwave schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:30:
[...]

Amen!

Andere merken doen dat wel. De Volvo is de enige die ik ken waar je niet gewoon via een knopje op (of nabij) het stuur de mode in kan stellen. Suffe is dat de knopjes er fysiek wel zijn, 't is alleen een kwestie van software.

Van het linkse setje doet het "pijltje rechts" alleen de AP mode aan/uit schakelen, en "pijltje links" doet helemaal niks (Ik begrijp dat die op nieuwere modellen de snelheidbegrenzerpestmode uitzet).
Zie eerdere bericht……gewone CC mag niet meer op auto's vanaf 2022. Niet een Volvo gebrek maar een Europese eis. Net als dat ISA gedoe wat iedereen meteen uitzet met het linker knopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:38
Mga1600 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:07:
[...]

Zie eerdere bericht……gewone CC mag niet meer op auto's vanaf 2022. Niet een Volvo gebrek maar een Europese eis. Net als dat ISA gedoe wat iedereen meteen uitzet met het linker knopje.
Heb je daar een bron over, want ik heb al wat zitten zoeken, maar ik vind daar nergens een bericht over dat dit vanaf 2022 een eis is? ISA wel vanaf 2024, maar met de mogelijkheid om het uit te schakelen. Volgens mij worden in het lagere segment nog steeds auto's geleverd met een gewone CC.

De moderne voertuigen zijn vaak uitgerust met collision warning of iets dergelijks, zelfs zonder CC stoppen de meeste wagens als je bv. in slaap dondert en recht op een stilstaand of trager voertuig rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
De app laat tegenwoordig ook de gereden route zien in het logboek viel mij net op.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
Ophidian schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:20:
De app laat tegenwoordig ook de gereden route zien in het logboek viel mij net op.
Waarschijnlijk sinds de update naar 3.3.16, toen het balkje ook verdwenen is.
Blader maar eens terug in je ritten historie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
Het blijft angstvallig stil omtrent de updates..
Versie 3.4.4 is tot nu toe bij een aantal mensen hier volgens mij alleen nog via de dealer verkregen.

Zojuist wilde ik de app gebruiken en moest ik opeens opnieuw inloggen.
Blijkbaar was er een nieuwe versie van de app onderweg die opnieuw inloggen verseist.
Zojuist is die geupdate naar versie 5.53.0 (iOS).

Met de nieuwe versie kun je nu handmatig plannen en de vaste instellingen van het vast ingestelde laadschema overrulen. Dat is wel handig.
Nog steeds geen licht en toeter mogelijkheid. Lijkt een Android-only dingetje te zijn.
Maar die hebben weer geen streefniveau voor de batterij en Max. amp instelling.

[ Voor 11% gewijzigd door Tranquility op 19-03-2025 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
3.4.4 is er bij mij ook opgezet bij de dealer maandag (onderhoud). Heb geen idee wat die OTA zou moeten doen, maar ik zie/merk niks geen verschil. Het ETA-symbool in het bestuurdersdisplay zou ook terug moeten zijn maar is me vanmorgen niet opgevallen. Of ik heb er niet opgelet. Zal het op de terugweg straks checken.

[ Voor 37% gewijzigd door Juancho op 19-03-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:51
RigolleM schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:27:
[...]

Heb je daar een bron over, want ik heb al wat zitten zoeken, maar ik vind daar nergens een bericht over dat dit vanaf 2022 een eis is? ISA wel vanaf 2024, maar met de mogelijkheid om het uit te schakelen. Volgens mij worden in het lagere segment nog steeds auto's geleverd met een gewone CC.

De moderne voertuigen zijn vaak uitgerust met collision warning of iets dergelijks, zelfs zonder CC stoppen de meeste wagens als je bv. in slaap dondert en recht op een stilstaand of trager voertuig rijdt.
Ik denk ook niet dat dit een eis is. Ik ken iemand die sinds enkele maanden een Mercedes heeft en daar is de ACC een subscription! :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vimofoto
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:03
Tranquility schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:04:
Versie 3.4.4 is tot nu toe bij een aantal mensen hier volgens mij alleen nog via de dealer verkregen.

Zojuist wilde ik de app gebruiken en moest ik opeens opnieuw inloggen.
Blijkbaar was er een nieuwe versie van de app onderweg die opnieuw inloggen verseist.
Zojuist is die geupdate naar versie 5.53.0 (iOS).

Met de nieuwe versie kun je nu handmatig plannen en de vaste instellingen van het vast ingestelde laadschema overrulen. Dat is wel handig.
Nog steeds geen licht en toeter mogelijkheid. Lijkt een Android-only dingetje te zijn.
Maar die hebben weer geen streefniveau voor de batterij en Max. amp instelling.
Op een ander forum: "Ik heb 18/03 bericht via chat gehad van Volvo dat de update 3.4.4 volledig is stopgezet. Ook via dealer. De software wordt bijgevoegd bij een volgende OTA versie."

Vimo Fotografie - www.vimo.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Hoezo is dit trouwens alleen voor 2024 modellen?
We introduceren beeld-in-beeld (PiP) voor auto's van modeljaar 2024 die zijn uitgerust met een 360-camera. Wanneer u de parkeerweergave gebruikt, veranderen de ondersteunde parkeerlijnen in de beeld-in-beeldweergave achter van lengte, afhankelijk van de overlaypositie in het middendisplay. Dit is alleen van toepassing op auto's die beeld-in-beeldweergave hebben.
Die 360 camera in de eerste modellen zijn toch gewoon hetzelfde??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
vimofoto schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:06:
[...]

Op een ander forum: "Ik heb 18/03 bericht via chat gehad van Volvo dat de update 3.4.4 volledig is stopgezet. Ook via dealer. De software wordt bijgevoegd bij een volgende OTA versie."
Makes sense.... de updates komen rond de 6 a 7 weken en deze was van 10/2. Dat betekent dat de volgende OTA update al weer voor de deur staat: Aankomende maandag is er al weer 6 weken voorbij sinds deze was aangekondigd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
vimofoto schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:06:
Ik had al een vermoeden dat het zoiets zou zijn.
Wel vreemd dat de update dan nog wel via de dealer wordt gedaan als er een probleem zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Tranquility schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:36:
[...]

Ik had al een vermoeden dat het zoiets zou zijn.
Wel vreemd dat de update dan nog wel via de dealer wordt gedaan als er een probleem zou zijn.
DAt hoeft niet gek te zijn. Dat ligt eraan wat het issue is. (vb ota update loopt niet altijd door, maar via dealer installatie gaat die prima.. dan trek je idd de ota terug, maar laat je de werkplaatsen gewoon de laatste software installeren...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
Kammika schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:47:
DAt hoeft niet gek te zijn. Dat ligt eraan wat het issue is. (vb ota update loopt niet altijd door, maar via dealer installatie gaat die prima.. dan trek je idd de ota terug, maar laat je de werkplaatsen gewoon de laatste software installeren...)
Dat zou idd een goede verklaring kunnen zijn dat de update niet (meer) via OTA doorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soOLjDa6s8T9IN7elxuZ-iXo-RU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KaQ9deq9fLccVuI2oHZLuio9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Navigatie balkje is idd weer terug in het drivers display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:04:
Ik had al iets voorspeld geloof ik...

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81711828

O-)

[ Voor 39% gewijzigd door ron65 op 19-03-2025 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vandaag een rit van 140 km enkele reis, winterbandjes nog eronder,
vanochtend heen: 3 graden, verbruik gemiddeld 23,1 kWh/100 km.
vanmiddag terug, 21 graden, verbruik gemiddeld 16,8 kWh/100 km
Wat een verschil, beide ritten op ACC 100 kmh, alleen de temperatuur was anders en dan vanmiddag nog wind tegen.

Wel vervelend: de trilling bij 103-118 kmh was vanmiddag ineens terug, bij 105 was het net of ik een virbrator in het stuurhuis had zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 21:26
ron65 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:23:
Vandaag een rit van 140 km enkele reis, winterbandjes nog eronder,
vanochtend heen: 3 graden, verbruik gemiddeld 23,1 kWh/100 km.
vanmiddag terug, 21 graden, verbruik gemiddeld 16,8 kWh/100 km
Wat een verschil, beide ritten op ACC 100 kmh, alleen de temperatuur was anders en dan vanmiddag nog wind tegen.

Wel vervelend: de trilling bij 103-118 kmh was vanmiddag ineens terug, bij 105 was het net of ik een virbrator in het stuurhuis had zitten.
Weer 't ritje naar Groningen zeken? Heenweg had je dan wind tegen vs wind mee terug. Scheelt ook een hoop.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DrBOB101 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:41:
[...]

Weer 't ritje naar Groningen zeken? Heenweg had je dan wind tegen vs wind mee terug. Scheelt ook een hoop.
Nee andersom, terug wind tegen. Moest vandaag naar Eindhoven :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Hebben meer mensen er last van dat spontaan de ritten registratie in de app helemaal leeg is? Staat duidelijk rittenregistratie is ingeschakeld, het werkte van de week prima en nu ineens is het helemaal leeg. Als oorzaak staat mogelijk niet gesynchroniseerd naar de cloud, vreemd want alles werkte prima.

Update: Laat maar lag gewoon aan de app/Volvo cloud want zelfs na afsluiten app etc. werkte het nog steeds niet en nu ineens minuten later werkt het zonder probleem. Geen app update of iets anders.

Ik hoop toch echt dat ze die centrale diensten wat beter onder controle gaan krijgen.

[ Voor 32% gewijzigd door marcel_76 op 20-03-2025 12:36 ]

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Als je perse ritten moet registeren van bijv. je werkgever zou ik adviseren om die van Volvo in de app als NIET betrouwbaar te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:29:
Als je perse ritten moet registeren van bijv. je werkgever zou ik adviseren om die van Volvo in de app als NIET betrouwbaar te zien.
dat is een hulpmiddel.
beste is dagelijks even in een excel op je GSM de kmstand na elke rit te noteren, overigens staan die wel vrij nauwkeurig in de ritregistratie, het probleem is alleen dat je soms domweg een rit er niet in hebt staan. Dan wordt het even rekenen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
ron65 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:33:
[...]

dat is een hulpmiddel.
beste is dagelijks even in een excel op je GSM de kmstand na elke rit te noteren, overigens staan die wel vrij nauwkeurig in de ritregistratie, het probleem is alleen dat je soms domweg een rit er niet in hebt staan. Dan wordt het even rekenen :-)
Haha dikke doei zou ik zeggen tegen die werkgever. Ik hoef het gelukkig niet, maar als het perse zou moeten zorgen ze maar zelf voor een kastje in de auto of iets anders. No way dat ik alles na elke rit ga overtikken in een Excel bestandje.. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Engbers
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-03 12:26
Na een onderhoudsbuurt (<32000 km!) en een software update naar versie3.4.4, geeft de Volvo C40 foutmeldingen: Stop veilig, Auto zal stoppen, Fout in aandrijfsysteem. Navraag leert dat meerdere Volvo C40 hier last van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:43:
[...]

Haha dikke doei zou ik zeggen tegen die werkgever. Ik hoef het gelukkig niet, maar als het perse zou moeten zorgen ze maar zelf voor een kastje in de auto of iets anders. No way dat ik alles na elke rit ga overtikken in een Excel bestandje.. _O-
Sja. het is onze leaseregeling.

Oke, ik was al met een heel evrhaal bezig maar kan korter:

Het is de regeling, we hebben een contract waarin privegebruik, woonwerk en zakelijk is beschreven. Heeft ook met de belasting, het thuiswerken en de vergoeding voor thuiswerken en met duurzaamheidsladders te maken.
Wil je precies weten hoe dat zit dan vraag je maar in een privebericht of ik het wil uitleggen.

Wat betrfeft ene registrerend kastje: in leasewagens waarvoor men bijtelling betaalt is dat verboden, vanwege AVG. de wagen wordt prive ook gebruikt en de werkgever gaat het niets aan waar de werknemer er in privetijd mee naartoe gaat.

Verder is dat invullen een dingetje van niets, zo gebeurd. Elke maand even opgeven en klaar.

[ Voor 70% gewijzigd door ron65 op 20-03-2025 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ow nee ik heb juist geen interesse in dat geneuzel. Gelukkig hoef ik het van mijn werkgever dus ook niet. Je hebt niet voor niks een leaseauto, dat hoort dus bij je werk en voor privé gebruik betaal je bijtelling. Die hele administratie hoef ik niet te doen. Ik moet 1x in de maand de km stand noteren in ons systeem en thats it.

Vroeger toen ik nog bij een coperate werkte had ik wel zo'n kastje in de auto. 2 knoppen, zakelijk en privé ritten.

[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 20-03-2025 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:51:
Ow nee ik heb juist geen interesse in dat geneuzel. Gelukkig hoef ik het van mijn werkgever dus ook niet. Je hebt niet voor niks een leaseauto, dat hoort dus bij je werk en voor privé gebruik betaal je bijtelling. Die hele administratie hoef ik niet te doen. Ik moet 1x in de maand de km stand noteren in ons systeem en thats it.

Vroeger toen ik nog bij een coperate werkte had ik wel zo'n kastje in de auto. 2 knoppen, zakelijk en privé ritten.
Kan, en ik vind ook dat je zeker wel een punt hebt.
Maar ik werk bij een bedrijf dat heel veel voor overheden werkt, en dat soort werk wordt via aanbestedingsprocedures uitgezet en bij de gunning wordt eerst naar de duurzaamheidsprestatie gekeken.

Willen wij ons op zich zeer interessante en leuke werk blijven doen, dan moeten we dus hoog op die ladder. En dan krijg je bij effecten zoals registratie van kilometers en waarvoor die zijn ingezet met welke CO2 uitstoot etc.

Kom ik terug op de rtiitenregistratie in onze XC40, is die genoeg?
Ja! ik kan ermee precies datgene aan gegevens vergaren wat nodig is.
Is het genoeg voor tante belastingdienst bij een auto waarvoor je geen bijtelling betaalt? Nee! want daarvoor moet iets meer worden geregistreerd o.a. de route en reden voor een afwijkende route (als dat voorkomt, bijv een omleiding na ongeval) en dat doet de rittenregistratie dus net weer niet.

Geloof me, ik had ook liever geen km hoeven registreren, maar de werkgever betaalt dus die bepaalt. En ik heb echt heel fijn werk en hele fijne collega's dus ik ga dit niet als reden zien om ander werk te zoeken. Ik heb nu met regelmaat leuke reisjes naar verre oorden, en dan echt ver. 13 uur vliegen bijvoorbeeld. Ik geniet daarvan, en neem dat gedoe met een km registratie lekker op de koop toe.. staat veel meer moois tegenover dan ik waar dan ook terug zou krijgen bij baan verkassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
duurzaamheidsprestatie, CO2 uitstoot (je rijdt een EV :? 8)7 , registraties... en dan wel "snoep reisjes" met een enorm vervuilend vliegtuig. De overheid in een notendop ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 20-03-2025 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Juancho schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:29:
Nope, gelukkig niet daarom betaal ik bijtelling zodat ik geen ritten hoeven te registreren. Maar gebruik het gewoon af en toe om eens te zien of het goed bijgehouden wordt en voor een beetje verschil in verbruik/weer. Was verbaasd dat het spontaan weg was maar maak me niet druk of een rit er wel of niet een keer in staat. Tot op heden moet ik zeggen (knocks on wood) gaat het altijd goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
Juancho schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:51:

Oooh zelfs dat hoef ik niet te doen, ik krijg 1x per x maanden een bericht van de leasemaatschappij met de vraag om even kilometer stand door te geven omdat EVs minder bij de garage komen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:38:
duurzaamheidsprestatie, CO2 uitstoot (je rijdt een EV :? 8)7 , registraties... en dan wel "snoep reisjes" met een enorm vervuilend vliegtuig. De overheid in een notendop ;)
Ik rij EV, klopt.
Dat moet de werkgever dus nog wel even aantonen om op die duurzaamheidsladder te stijgen.
Onze overheden hebben daarbij verzonnen dat alleen roepen "ons wagenpark is volledig elektrisch" onvoldoende is, en willen daar dus ook een opgave van het gereden aantal kilometers, woonwerk en zakelijk, bij hebben per personeelslid. Daar kan mijn werkgever niets aan doen.

De prive kilometer registratie komt wel van de werkgever, die heeft gewoon bepaald dat we daar maximaal 10K van per jaar mogen rijden, voor elke meer gereden kilometer mogen we bijbetalen. In het verleden zijn er mensen geweest die op enig moment 30k prive reden en nog geen 5k zakelijk.
Dit laatste is dus inderdaad de commerciele waanzin die directie in zijn greep heeft gecombineerd met misbruik in het verleden, maar de andere registraties zijn nu eenmaal vanuit de overheid verplicht als je op de ladder wilt stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

marcel_76 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:11:
[...]

Nope, gelukkig niet daarom betaal ik bijtelling zodat ik geen ritten hoeven te registreren. Maar gebruik het gewoon af en toe om eens te zien of het goed bijgehouden wordt en voor een beetje verschil in verbruik/weer. Was verbaasd dat het spontaan weg was maar maak me niet druk of een rit er wel of niet een keer in staat. Tot op heden moet ik zeggen (knocks on wood) gaat het altijd goed.
Er zijn nog altijd bedrijven die ondanks bijtelling ook een kilometer registratie verlangen, en dat heeft soms ook echt redenen. (Zie overige offtopic discussie), ik betaal bijtelling EN ik moet een kilometer registratie bijhouden.

En daar blijkt de ritregistratie voldoende betrouwbaar voor, zelfs al mist er heel soms een rit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EaIgmfawvw6dQdZmK1_Wb4wxPGU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G26YHCfqzW89Ziu73rcnhYKg.png?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:16

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Die meta discussie omtrent leasen, laden en bijtelling zijn hier hopeloos offtopic. Graag deze disuccsies voortzetten in de daartoe bestemde topics.

Dank!

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:55
(OTA 3.4.4 cancelled)

Mijn auto moet over twee weken voor het eerst voor de APK naar de garage. Ik ben benieuwd of ze dan ook nieuwe software er op zetten en welke dan.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Venomer schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:50:
[...]

(OTA 3.4.4 cancelled)

Mijn auto moet over twee weken voor het eerst voor de APK naar de garage. Ik ben benieuwd of ze dan ook nieuwe software er op zetten en welke dan.
Via de dealer blijkbaar wel, maar niet (meer) via OTA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:16
Volgende OTA meteen de nieuwe interface? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

danslo schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:27:
[...]

Volgende OTA meteen de nieuwe interface? O-)
volgens de informatie in de app komt 3.4.4 nog steeds ongeveer drie weken na 10 februari.
Ze zijn niet vlot met correcte communicatie bij Volvo, en met otas nog minder vlot.

Jammer, gaan we week 20 maar afwachten... half Mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:33:
Jammer, gaan we week 20 maar afwachten... half Mei.
Mei ?!? Da’s niet best, want dan zitten er dus meer dan 12 weken tussen. Betekent dus de volgende ota na 3.4.4 na 3.4.4 ook niet goed is gegaan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:09:
[...]

Mei ?!? Da’s niet best, want dan zitten er dus meer dan 12 weken tussen. Betekent dus de volgende ota na 3.4.4 na 3.4.4 ook niet goed is gegaan…
Het verbaast me weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:45
Ik weet niet of het hier al gemeld was (kon het zo snel niet vinden) maar als je met Waze via Carplay navigeert krijg je nu ook de kaart in het bestuurdersdisplay. Ik had het zelf al een tijdje niet meer gebruikt dus misschien is dit allang bekend. Bij de app op AAOS is dit overigens niet het geval, daar zie je alleen de pijlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

jswinkels schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:07:
Ik weet niet of het hier al gemeld was (kon het zo snel niet vinden) maar als je met Waze via Carplay navigeert krijg je nu ook de kaart in het bestuurdersdisplay. Ik had het zelf al een tijdje niet meer gebruikt dus misschien is dit allang bekend. Bij de app op AAOS is dit overigens niet het geval, daar zie je alleen de pijlen.
Met de ABRP app krijg je ook een kaart in de stuurdisplay, via AAOS versie. Heeft ook direct contact met de auto vwb de accu en het verbruik. Sterker nog, de kaart achter het stuur kan zelfs een satelietweergave zijn dan ;)

Jammer is dat ABRP niet de functies heeft die maps heeft als files, verkeersinfo, andere routes instellen als die zich voordoen en korter zijn, etc etc.
Anders had die voor mij wel een fijne geweest, plant snelladers vaak net iets beter in dan maps.

[ Voor 16% gewijzigd door ron65 op 20-03-2025 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Wederom een OTA die wordt terig getrokken dus. Zolangzamerhand kan je er altijd vanuit gaan dat een OTA wordt teruggetrokken. Bizar.

Ik heb hem oveiegns wel sinds maandag, maar dat was via de dealer. Behalve de terugkeer van het navigatie balkje mis je er niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
Juancho schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:30:
Behalve de terugkeer van het navigatie balkje mis je er niks aan.
Dat.
Balen dus. Ik keek er naar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:30:
Wederom een OTA die wordt terig getrokken dus. Zolangzamerhand kan je er altijd vanuit gaan dat een OTA wordt teruggetrokken. Bizar.

Ik heb hem oveiegns wel sinds maandag, maar dat was via de dealer. Behalve de terugkeer van het navigatie balkje mis je er niks aan.
Dat dubbele camerabeeld heb jij niet gekregen? Is dat inderdaad aan my24 en later voorbehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:33:
[...]

Dat dubbele camerabeeld heb jij niet gekregen? Is dat inderdaad aan my24 en later voorbehouden?
Is me niet opgevallen nee. Maar bij de releasenotes staat ook:
We introduceren beeld-in-beeld (PiP) voor auto's van modeljaar 2024 die zijn uitgerust met een 360-camera. Wanneer u de parkeerweergave gebruikt, veranderen de ondersteunde parkeerlijnen in de beeld-in-beeldweergave achter van lengte, afhankelijk van de overlaypositie in het middendisplay. Dit is alleen van toepassing op auto's die beeld-in-beeldweergave hebben
Zou dit dan de aanzet zijn dat de eerste modellen steeds minder en minder van de updates krijgen?

Ik snap alleen niet waarom. Ik heb ook de 360-camalera dus waarom zou ik niet PiP kunnen draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Juancho schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:45:
[...]
Ik snap alleen niet waarom. Ik heb ook de 360-camalera dus waarom zou ik niet PiP kunnen draaien?
Omdat ze moeite hebben om aan competente programmeurs te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
ron65 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:15:
[...]

Met de ABRP app krijg je ook een kaart in de stuurdisplay, via AAOS versie. Heeft ook direct contact met de auto vwb de accu en het verbruik. Sterker nog, de kaart achter het stuur kan zelfs een satelietweergave zijn dan ;)

Jammer is dat ABRP niet de functies heeft die maps heeft als files, verkeersinfo, andere routes instellen als die zich voordoen en korter zijn, etc etc.
Anders had die voor mij wel een fijne geweest, plant snelladers vaak net iets beter in dan maps.
Dit is waarom ik nu zo blij ben met Waze (al is het dan via CarPlay). Ik vind Waze beter dan Google Maps in het aanbieden van goede alternatieve routes met files. Daarnaast staan de trajectcontroles erin en heb ik ook het idee dat flitsers accurater zijn (je ziet nu wel uitwisseling tussen Google Maps en Waze met gegevens, maar ik heb toch het idee dat dit nog niet optimaal werkt, ik krijg maar heel sporadisch Waze meldingen op Maps).

ABRP in AAOS is dan juist interessant voor langere reizen. Ik vind de pijltjes bij afslagen erg slecht bij ABRP, maar voor langere afstanden is dat veel minder belangrijk omdat je dan toch vaak snelweg rijdt. Mij valt overigens op dat de batterij info lang niet altijd online (groen) is. Ik dacht eerlijk gezegd dat dat te maken had met dat carstatsviewer niet altijd draait bij mij. Maar begrijp ik het goed dat ABRP zelf direct info via AAOS krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
cdwave schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:14:
[...]

Omdat ze moeite hebben om aan competente programmeurs te komen.
Misschien heeft dit met processor kracht te maken? Zit er misschien een betere processor in de nieuwere modellen? Het entertainmentsysteem in mijn MY20 P8 is af en toe echt retetraag (ik moet sowieso een paar minuten wachten voor ik Google Assistant kan gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
jswinkels schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:36:
[...]

Misschien heeft dit met processor kracht te maken? Zit er misschien een betere processor in de nieuwere modellen? Het entertainmentsysteem in mijn MY20 P8 is af en toe echt retetraag (ik moet sowieso een paar minuten wachten voor ik Google Assistant kan gebruiken).
Nieuwe hardware komt in het MY26 model. Lijkt me niet dat het MY24 model betere hardware heeft dan MY21. Bovendien komt de nieuwe UI schil ook op de MY20/21 modellen.

Vind het maar vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
jswinkels schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:36:
[...]
Dat komt doordat die applicaties loeizwaar zijn gemaakt. Dat kun je inderdaad weer tijdelijk oplossen door er dikkere hardware tegenaan te gooien.

Als zo'n 400MHz MIPS van twintig jaar terug camerabeeldjes kan samenvoegen en split-screen renderen, dan kan de ongetwijfeld veel zwaardere CPU van de Volvo dit heel zeker ook. Aangezien hij een Andoid draait moet hij ook nog over een GPU beschikken, daarmee kan dit met twee vingers in de neus. Die animaties die hij op het scherm laat zien met de kaart, dat zou die MIPS met misschien 1fps hebben kunnen renderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

jswinkels schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:35:
[...]

Dit is waarom ik nu zo blij ben met Waze (al is het dan via CarPlay). Ik vind Waze beter dan Google Maps in het aanbieden van goede alternatieve routes met files. Daarnaast staan de trajectcontroles erin en heb ik ook het idee dat flitsers accurater zijn (je ziet nu wel uitwisseling tussen Google Maps en Waze met gegevens, maar ik heb toch het idee dat dit nog niet optimaal werkt, ik krijg maar heel sporadisch Waze meldingen op Maps).

ABRP in AAOS is dan juist interessant voor langere reizen. Ik vind de pijltjes bij afslagen erg slecht bij ABRP, maar voor langere afstanden is dat veel minder belangrijk omdat je dan toch vaak snelweg rijdt. Mij valt overigens op dat de batterij info lang niet altijd online (groen) is. Ik dacht eerlijk gezegd dat dat te maken had met dat carstatsviewer niet altijd draait bij mij. Maar begrijp ik het goed dat ABRP zelf direct info via AAOS krijgt?
De grap is dat carstatviewer zoveel vertragingen opleverde dat ik die eraf gegooid heb twee maanden terug.
Toch geeft ABRP gewoon het accupercentage weer, ook bij plannen vooraf via de PC zie ik de laatste percentages die ABRP heeft meegekregen en dat is dan vaak die van de voorgaande rit.
Het lijkt er dus op dat ABRP buiten CSV om gewoon communiceert met de wagen.

Wat waze betreft, ik heb gewoon iets tegen apps die zich voordoen alsof ze uit de speelgoedwinkel komen. Waze geeft die indruk, door de vormgeving. Idem met IOS en veel IOS apps, weet niet waarom, maar het irriteert me gewoon.

[ Voor 7% gewijzigd door ron65 op 21-03-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:00:
[...]

De grap is dat carstatviewer zoveel vertragingen opleverde dat ik die eraf gegooid heb twee maanden terug.
Toch geeft ABRP gewoon het accupercentage weer, ook bij plannen vooraf via de PC zie ik de laatste percentages die ABRP heeft meegekregen en dat is dan vaak die van de voorgaande rit.
Het lijkt er dus op dat ABRP buiten CSV om gewoon communiceert met de wagen.

Wat waze betreft, ik heb gewoon iets tegen apps die zich voordoen alsof ze uit de speelgoedwinkel komen. Waze geeft die indruk, door de vormgeving. Idem met IOS en veel IOS apps, weet niet waarom, maar het irriteert me gewoon.
Heb je ook de ABRP app in AAOS geinstalleerd? want die geeft accupercentage ook door aan je handset (dwz als je hetzelfde account gebruikt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:43:
[...]

Heb je ook de ABRP app in AAOS geinstalleerd? want die geeft accupercentage ook door aan je handset (dwz als je hetzelfde account gebruikt...)
Yep, daar hebben we het meen ik ook over, ABRP in AAOS. werkt prima al krijg ik wel verschillen met maps qua laadvoorspellingen.

Gisteren bijvoorbeeld, rit van 200 km volgens ABRP moest ik halverwege 10 in snelladen, volgens maps helemaal niet.
Ik heb ook niet geladen en kwam met 30% thuis, dus maps had hier gelijk.
ABRP staat ingesteld op percentage bij aankomst 10%, bij laders 10%.
Ik denk alleen dat ABRP nog rekende met de hoge verbruiken van zo twee weken terug waar maps zich al op de ritjes deze week heeft aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
  • Laatst online: 10-09 21:27
Enig idee iemand? Sinds een hele tijd is mijn bel geluid weg in de auto. Heeft wel even gewerkt. Telefoon niet op stil en geluid etc aan maakt niks uit. Nu probeerde ik vande week even live nos geluid via ble, maar ook die doet het niet. Tips ?
Telefoon is android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Vanmorgen reed ik de ParkBee garage uit in Amsterdam en bleef de 360 cam hangen. 2 min gewacht en ik kon nog steeds nergens op drukken, systeem zat volledig vast. Dan maar homeknop reset uitgevoerd en dan merkte ik weer hoe verouderd de hardware is als ik zag hoe traag alles opstartte. Hebben daar zeker 5 min gestaan voor we eindelijk konden vertrekken.

Gisteren thuis vertrokken met 100%, aangekomen met 51% na 170km rijden. Had gehoopt niet te moeten laden om thuis te geraken maar Maps gaf -5% aan dus toch maar even 10 min geladen bij Ionity in Gorinchem. Antwerpen - Amsterdam en terug lukt dus net niet met m'n XC40 MY23, net zoals heen en terug naar de Ardennen. Blijf het jammer vinden om te moeten laden op zo'n korte trip dus dat tikkeltje extra range mis ik toch.

Triest van de OTA, wat 'n gepruts toch weer bij Volvo. Al die tijd bezig met 'n OTA die amper wat toevoegt en dan wordt ie nog teruggetrokken. Intussen is het ETA balkje al maanden verdwenen uit het drivers display... doe dan toch gewoon even een quick fix enkel daarvoor, hoe moeilijk kan het zijn? 7(8)7 Software en Volvo wordt nooit wat vrees ik, we mogen echt blij zijn met Google Maps want dat werkt gelukkig gewoon goed. Ik mag er niet aan denken moesten ze bij Volvo iets in-house ontwikkeld hebben als navigatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jswinkels
Largamelion schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:15:
Vanmorgen reed ik de ParkBee garage uit in Amsterdam en bleef de 360 cam hangen. 2 min gewacht en ik kon nog steeds nergens op drukken, systeem zat volledig vast. Dan maar homeknop reset uitgevoerd en dan merkte ik weer hoe verouderd de hardware is als ik zag hoe traag alles opstartte. Hebben daar zeker 5 min gestaan voor we eindelijk konden vertrekken.
Je kan toch prima rijden terwijl het systeem restart? Ik doe dit (helaas) ook weleens tijdens het rijden. Geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:14
Largamelion schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:15:

Gisteren thuis vertrokken met 100%, aangekomen met 51% na 170km rijden. Had gehoopt niet te moeten laden om thuis te geraken maar Maps gaf -5% aan dus toch maar even 10 min geladen bij Ionity in Gorinchem. Antwerpen - Amsterdam en terug lukt dus net niet met m'n XC40 MY23, net zoals heen en terug naar de Ardennen. Blijf het jammer vinden om te moeten laden op zo'n korte trip dus dat tikkeltje extra range mis ik toch.

Triest van de OTA, wat 'n gepruts toch weer bij Volvo. Al die tijd bezig met 'n OTA die amper wat toevoegt en dan wordt ie nog teruggetrokken. Intussen is het ETA balkje al maanden verdwenen uit het drivers display... doe dan toch gewoon even een quick fix enkel daarvoor, hoe moeilijk kan het zijn? 7(8)7 Software en Volvo wordt nooit wat vrees ik, we mogen echt blij zijn met Google Maps want dat werkt gelukkig gewoon goed. Ik mag er niet aan denken moesten ze bij Volvo iets in-house ontwikkeld hebben als navigatie.
Inruilen zeg ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

peutje schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:06:
Enig idee iemand? Sinds een hele tijd is mijn bel geluid weg in de auto. Heeft wel even gewerkt. Telefoon niet op stil en geluid etc aan maakt niks uit. Nu probeerde ik vande week even live nos geluid via ble, maar ook die doet het niet. Tips ?
Telefoon is android
In flitsmeister moet je dan bij geluidinstellingen voor HSP kiezen, maar jij hebt het over alle geluid van je gsm.
Bij instellingen->bluetooth-> zie ik de auto staan, als ik dan op het (i) symbool klik zie ik instellingen voor media, telefoon etc etc die aan moeten staan als je GSM gekoppeld is.
verder zou ik het ook niet direct weten.
Wellicht een keer opnieuw via buletooth koppelen dus... apparaat vergeten, en dan weer toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-08 20:07
ron65 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:15:
[...]

De betaalde versie van ABRP heeft al die functies wel. Eigenlijk is er maar een nadeel en dat is wel een heel belangrijk nadeel, ABRP verwarmt de batterij voor het snelladen niet voor waardoor je ondanks een betere planning de snelheid niet haalt. Workaround is om te plannen met ABRP en te navigeren met Google Maps, wel erg omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Sjaak Speer schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:36:
[...]

De betaalde versie van ABRP heeft al die functies wel. Eigenlijk is er maar een nadeel en dat is wel een heel belangrijk nadeel, ABRP verwarmt de batterij voor het snelladen niet voor waardoor je ondanks een betere planning de snelheid niet haalt. Workaround is om te plannen met ABRP en te navigeren met Google Maps, wel erg omslachtig.
Klopt, maar dat nadeel heeft Waze dus ook, en zeker de AA od ACP versie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:38
Sjaak Speer schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:36:
[...]

Ik gebruikte enkel de eerste stop welke ABRP voorstelde, daarna liet ik GM zijn werk doen. Vond ik de volgende laadstop niet veel soeps, dan keek ik terug in ABRP voor een alternatief of maakte ik gebruik van ChargingTime app om te zien welke laadstops op mijn route kwamen, mochten we afwijken van de laadplanning (bv. 1 van de dames moest naar toilet). Zo zijn we naar Kopenhagen en Sirmione (Gardameer) gereden de vorige zomers, en dat ging super vlot. Voor Frankrijk hoef je zelfs niet meer te plannen, op elke aire kan je laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
jswinkels schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:47:
[...]

Je kan toch prima rijden terwijl het systeem restart? Ik doe dit (helaas) ook weleens tijdens het rijden. Geen probleem.
Klopt, doe ik ook normaal maar ik kende de weg niet dus moest wachten tot Google Maps opgestart was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
ron65 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:21:
[...]

In flitsmeister moet je dan bij geluidinstellingen voor HSP kiezen, maar jij hebt het over alle geluid van je gsm.
Bij instellingen->bluetooth-> zie ik de auto staan, als ik dan op het (i) symbool klik zie ik instellingen voor media, telefoon etc etc die aan moeten staan als je GSM gekoppeld is.
verder zou ik het ook niet direct weten.
Wellicht een keer opnieuw via buletooth koppelen dus... apparaat vergeten, en dan weer toevoegen?
Weet niet of het hiermee te maken heeft, maar De HFP connectie tussen iPhone en Volvo werkte ineens niet meer. Aan de auto is niets gewijzigd, wel aan de telefoon software, dus het heeft mogelijk te maken met iOS 18.x.
Ik hoor i.i.g. niets meer van Flitsmeister via de speakers. Ook het andere protocol (A2DP) werkt niet evenipmin als de keuze ‘automatisch’ Heb dit bij Flitsmeister gemeld en die beloofden te kijken naar een oplossing…..

Pagina: 1 ... 307 ... 334 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"