Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:47
Juancho schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:47:
Ik dacht dat jij je geweldige TomTom gebruikte? Verder vind ik dat je vreselijk overdrijft. AAOS is gewoon een prima systeem, zelfs 1 van de betere op de markt naast Tesla en Mercedes. Het kan zeker beter/uitgebreider maar ik heb er opzich nu weinig te klagen over behalve dat de CPU wat trager wordt na 5 jaar. Maar dat ligt niet perse aan AAOS lijkt me.

Maps geïntegreerd met auto data en Spotify ingebakken in de auto is 1 van de beste dingen die ik heb gezien in de auto's die ik reed. Merken moeten alleen serieuzer gaan nadenken over de hardware achter de software. Daar ligt het issue.
De CPU is niet trager geworden, die blijft hetzelfde. De software die het moet draaien is steeds zwaarder omdat ze bij software bedrijven vaak doorborduren op de bestaande software en ook nieuwe features toevoegen (wellicht niet in het geval van Volvo). Uiteindelijk, ook in het geval vanaf de Y26 editie zal de hardware worden verbeterd met o.a. een nieuwe processor. Waarschijnlijk zal er op termijn helemaal geen software update meer beschikbaar zijn voor de eerste generatie Volvo XC/EX40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:29
rolfio schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:27:
Eindelijk weer eens een fatsoenlijk verbruik. Vandaag van Groningen naar Leeuwarden, keurig 100 op de snelweg.

[Afbeelding]
jemig ik ben vooral jaloers op die actieradius. Dat geeft die bij mij (my22) echt niet aan bij een SOC van 73%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
Kammika schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:54:
[...]

jemig ik ben vooral jaloers op die actieradius. Dat geeft die bij mij (my22) echt niet aan bij een SOC van 73%.
Wij halen dat zelfs niet bij 100% he ;). Nu het weer over wat langere periode beter is is de 300km iig weer in beeld. Maar veel meer zeker niet. Maargoed, zoals bekend, die eerste modellen P8's zijn totaal niet te vergelijken. Die dingen slaan eigenlijk nergens op qua actieradius :). Hier 1 voordeel, ik hoef er niet nog een winter mee te rijden dus het wordt alleen maar beter ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 10-03-2025 19:17 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 19:43
rolfio schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:27:
Eindelijk weer eens een fatsoenlijk verbruik. Vandaag van Groningen naar Leeuwarden, keurig 100 op de snelweg.

[Afbeelding]
Mooi! Van het weekend zag ik weer eens een range >400 km met 90% lading.
De afgelopen 2 weken kom op nog net iets lager uit (165-173 Wh/km). Vandaag op en neer naar Groningen geweest, vooral 100 gereden: 173 Wh/km.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 13:19
Kammika schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:54:
[...]

Dit is hier vrij normaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDKWPVzpmolImv1S6y-R35FDKCs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ubSCxRlg3REY2wg264UJDDaW.png?f=user_large

XC40 MY 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Is met de nieuwe modellen dan 500km in de zomer mogelijk met normaal gebruik? En dus ook 400km in de winter?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Mijn record is 605 km range. Daarbij moet ik zeggen dat ik van 90 tot 31% werkelijk 357 km gereden heb.
Als het binnenkort weer eens wat warmer is zal ik eens tot 100% laden en zo dicht mogelijk bij 0% stoppen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:16:
[...]

Wij halen dat zelfs niet bij 100% he ;). Nu het weer over wat langere periode beter is is de 300km iig weer in beeld. Maar veel meer zeker niet. Maargoed, zoals bekend, die eerste modellen P8's zijn totaal niet te vergelijken. Die dingen slaan eigenlijk nergens op qua actieradius :). Hier 1 voordeel, ik hoef er niet nog een winter mee te rijden dus het wordt alleen maar beter ;)
Die van mij geeft nu 250km op 90% aan. Vind het echt wel slechter geworden deze winter...

Maar zoals ook al eerder gemeld hier heb ik nu ook 's ochtends af en toe het sneeuwvlokje naast de accu in beeld, ook als die aan de laadpaal staat. Dat had ik tot deze winter nooit als die aan de laadpaal stond (en kon dan ook zien dat die af en toe wel wat stroom verbruikte, wat die nu ook niet meer doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:07:
[...]

Die van mij geeft nu 250km op 90% aan. Vind het echt wel slechter geworden deze winter...
)
Hier ook hoor. 250-280km Max. Al zal dat wel steeds herstellen bij langer mooi weer natuurlijk.

Maar ik krijg wel voorzichtig het idee dat er wat accu degradatie gaande is. Kan dat zelf natuurlijk nooit meten, laat staan bewijzen, maar afgelopen winter op een retour ritje regelmatig gehad dat we het niet met 100% meer halen. De eerste winter in 4 jaar tijd dat het niet lukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Juancho schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:10:
[...]

Hier ook hoor. 250-280km Max. Al zal dat wel steeds herstellen bij langer mooi weer natuurlijk.

Maar ik krijg wel voorzichtig het idee dat er wat accu degradatie gaande is. Kan dat zelf natuurlijk nooit meten, laat staan bewijzen, maar afgelopen winter op een retour ritje regelmatig gehad dat we het niet met 100% meer halen. De eerste winter in 4 jaar tijd dat het niet lukte.
Dat kan prima, als je maar bijgehouden hebt wat je werkelijke verbruik geweest is.
Wat je merkt is dat je (werkelijke) bereik naar beneden gaat. Hierbij geldt wel dat je rijstijl over langere tijd 'ongeveer' hetzelfde moet zijn. Als je van vooral binnenwegen ineens veel snelweg bent gaan rijden is bereik een slechte meting natuurlijk.
Wat sowieso werkt is het het (werkelijke) verbruik meten. Dit neemt in de tijd toe als gevolg van interne weerstand in accu. Een gedegradeerde accu (dus minder kWh'en) volladen kost evenveel kWh'en als een niet/minder gedegradeerde accu.
Bij m'n (vorige) BMW i3 94 Ah was een volle accu laden over 5 jaar tijd rondom de 31,5 kWh. Het bereik is 10% omlaag gegaan en verbruik met 10% omhoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G74YvHY7TcpSMIv2eHzZiFipiNA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bopDB27gwVlRFisM8c34tDoq.png?f=fotoalbum_tile
Volvo XC40 MY2024 - Bereik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-e7Oc4IGPpiSYyHW4He5WWcSss=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/m3xvJObvjKhXUau1JQ6I0Us6.png?f=fotoalbum_tile
BMW i3 94 Ah - Bereik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apEQ5Uf6WLuO-ea3VX_4d6fyPSA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/D5LYAQXIy7BoTLPkjzSPifCt.png?f=fotoalbum_tileBMW i3 94 Ah - Verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:10:
[...]

Ik heb iets vergelijkbaars. Mijn woonwerk kon ik met 90% altijd net halen in de winter. Nu moet ik naar 100% laden op hele koude dagen, anders red ik het niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:13

MicroStar_NL

Knowledge is power

Tijdens de afgelopen warmere dagen ben ik niet met de auto weggeweest, maar met zo'n ding zonder accu en met van die trappers ;)
Zag in de app wel het geschatte bereik bij 41% wel ophoog kruipen van 150km naar 180km.
Met 90% had ie vast wel de 400+ km ingeschat.
(gem. verbruik: 19,8 kWh/100km over de afgelopen 1500km)

Jammer dat de temperatuur nu weer inkakt.... was er al helemaal aan gewend :)

[ Voor 7% gewijzigd door MicroStar_NL op 10-03-2025 21:36 ]

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:48
DrBOB101 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:49:
Mijn record is 605 km range. Daarbij moet ik zeggen dat ik van 90 tot 31% werkelijk 357 km gereden heb.
Als het binnenkort weer eens wat warmer is zal ik eens tot 100% laden en zo dicht mogelijk bij 0% stoppen :P
Ben benieuwd.
Afgelopen week toen het nog koud was ook Groningen aangedaan.
358 km en 93% zo'n 20.5 kWh/100km alles 80 en 100 km wegen.
400 km is nog steeds niet bereikbaar.

22,29 kWh/100km Spritmonitor werkelijk verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:25:
[...]

Ik heb iets vergelijkbaars. Mijn woonwerk kon ik met 90% altijd net halen in de winter. Nu moet ik naar 100% laden op hele koude dagen, anders red ik het niet…
Wellicht wel leuk om mee te nemen hierin: het is deze winter 13% kouder dan voorgaande winter.

Koude per dag wordt uitgedrukt in graaddagen, dat is een simpele rekensom waarbij men zegt "18 graden is de temperatuur waarbij kachels tussen wel en niet stoken in staan, elke graad die de dag gemiddeld kouder is geweest tellen we dan als 1 graaddag".

Is het daggemiddelde dus 12 graden, dan heb je 18-12 = 6 graaddagen die dag.

Als je dat een hele winter bijhoudt (en KNMI geeft die cijfers gewoon, want zij houden dit ook bij) dan krijg je een indruk van hoeveel kouder de winter gemiddeld is dan andere winters (of warmer).

kijk ik dan van 01-01 tot en met 09-03 in 2024, dan hadden we 904 graaddagen.
In dezelfde periode dit jaar 1036 graaddagen, een verschil van 13%
Ik heb bewust december niet meegewogen, want van december 23 ontbreken mij die gegevens nog, maar over een periode van 69 dagen is er dus een verschil van 102 graaddagen, zeg gemiddeld toch 1,7 graad per dag kouder.

En dat merk je ook terug in je stookverbruik thuis, dat kan zo 15% hoger zijn deze winter, maar ook in het verbruik van je wagen.
Het kan dus wat voorbarig zijn om het op accudegradatie te gooien, om je gerust te stellen ;-)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:32:
[...]

Wellicht wel leuk om mee te nemen hierin: het is deze winter 13% kouder dan voorgaande winter.

Koude per dag wordt uitgedrukt in graaddagen, dat is een simpele rekensom waarbij men zegt "18 graden is de temperatuur waarbij kachels tussen wel en niet stoken in staan, elke graad die de dag gemiddeld kouder is geweest tellen we dan als 1 graaddag".

Is het daggemiddelde dus 12 graden, dan heb je 18-12 = 6 graaddagen die dag.

Als je dat een hele winter bijhoudt (en KNMI geeft die cijfers gewoon, want zij houden dit ook bij) dan krijg je een indruk van hoeveel kouder de winter gemiddeld is dan andere winters (of warmer).

kijk ik dan van 01-01 tot en met 09-03 in 2024, dan hadden we 904 graaddagen.
In dezelfde periode dit jaar 1036 graaddagen, een verschil van 13%
Ik heb bewust december niet meegewogen, want van december 23 ontbreken mij die gegevens nog, maar over een periode van 69 dagen is er dus een verschil van 102 graaddagen, zeg gemiddeld toch 1,7 graad per dag kouder.

En dat merk je ook terug in je stookverbruik thuis, dat kan zo 15% hoger zijn deze winter, maar ook in het verbruik van je wagen.
Het kan dus wat voorbarig zijn om het op accudegradatie te gooien, om je gerust te stellen ;-)
Dat kun je obv deze statistiek niet zeggen. Zijn de koudste dagen dan ook 15% kouder geweest. En was dat idd op een groot aantal dagen? Dan pas heb je hier een punt…

Ik blijf frappant vinden dat ik nu soms bij rond het vriespunt als dat sneeuwvlokje heb, terwijl ik die “vroeger” bij -10 niet ook niet had. De auto verbruikte toen wel stroom van de laadpaal in dat soort nachten. Doet die nu niet meer…

Dus dat zal ongetwijfeld de radius beïnvloeden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Maar het lijkt me juist eerder goed hoe het nu is. Dat je dus rond vriespunt dat sneeuwvlokje ziet want zo hoort het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:55:
Maar het lijkt me juist eerder goed hoe het nu is. Dat je dus rond vriespunt dat sneeuwvlokje ziet want zo hoort het ook.
Alleen als de accu onder een bepaalde temperatuur zit. Ik vind prima dat als de auto aan de laadpaal hangt, dat de auto dan zorgt dat die temp niet te laag wordt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ja hoe dat werkt weet ik niet. Geen eigen laadpaal hier dus ik vetrek altijd met een koude accu. Interieur uiteraard wel lekker opgewarmd via de timer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:54:
[...]

Dat kun je obv deze statistiek niet zeggen. Zijn de koudste dagen dan ook 15% kouder geweest. En was dat idd op een groot aantal dagen? Dan pas heb je hier een punt…

Ik blijf frappant vinden dat ik nu soms bij rond het vriespunt als dat sneeuwvlokje heb, terwijl ik die “vroeger” bij -10 niet ook niet had. De auto verbruikte toen wel stroom van de laadpaal in dat soort nachten. Doet die nu niet meer…

Dus dat zal ongetwijfeld de radius beïnvloeden…
ongetwijfeld, maar nu gebruikt de auto energie uit de accu en wel tijdens de eerste kilometers, om de accu te verwarmen. Die pakte hij anders uit de laadpaal.
Je kunt dus zeggen dat jij vorig jaar een x aantal kWh per 100km rekende waarbij dat opwarmen niet was ingbegrepen (want laadpaal), en nu wel is inbegrepen (want accu als energiebron). Ja dan lijkt de auto ook minder zuinig.

de koudste dag deze winter was overigens 24-2 met 19,5 graaddagen (omgeving schiphol, elders nog kouder)
En vorige winter op 14-1 met 18,1 graaddagen. (ook omgeving Schiphol)

Dan ligt het ook nog aan het aantal koude dagen, maar daartegenover staan dan weer meer warme dagen in de andere winter.
DIt totaal getal kun je door het aantal dagen delen, dan kom je in 24 uit op 13,10 graaddag per dag, en in 25 op 15.4 graaddag per dag.
Hoe je ook kijkt, deze winter is gemiddeld 13% kouder in de eerste twee maanden dan in deizelfde maanden in 2024. En dan zal een dag bijv 14 februari dit jaar 5 graden kouder zijn geweest dan in 24, maar er was ook weer ergens een dag 4 graden warmer daartegenover.

Ik merk het ook aan mijn gasrekening, die komt akelig overeen met die metingen en is bijna 13% hoger dan vorig jaar obv aantal m3 gas gemeten.
Met de auto is het niet anders, al ligt het daar wel op een ander niveau, het is niet zo dat de auto gemiddeld 13% onzuiniger was, dat ligt ook aan op welke dagen je gereden hebt en welke niet, en hoe die dagen de temperatuur was, maar een 5% minder zuinig is helemaal niet vreemd met deze temperatuursverschillen.

[ Voor 6% gewijzigd door ron65 op 10-03-2025 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:13:
[...], maar een 5% minder zuinig is helemaal niet vreemd met deze temperatuursverschillen.
Dat misschien niet, maar aangezien de koudste dagen dit jaar niet significant kouder waren dan de koudste dagen vorig jaar is het dus wel vreemd dat de actieradius op dat soort dagen toch echt een stuk minder is dan het jaar ervoor…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneb
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-08 11:07

Reneb

Volvo C40 ER, 20", ultimate

tukker999 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:08:
[...]

Ben benieuwd.
Afgelopen week toen het nog koud was ook Groningen aangedaan.
358 km en 93% zo'n 20.5 kWh/100km alles 80 en 100 km wegen.
400 km is nog steeds niet bereikbaar.
Gelukkig haal ik de 400 met dit weer wel weer makkelijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFoWLhxaba-28xEPGAxYI8GDaR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEQjm0AqO5f4ins7oi1sMbY9.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo C40 ER, 20", Ultimate MY24, Vapour Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Reneb schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:04:
[...]

Gelukkig haal ik de 400 met dit weer wel weer makkelijk

[Afbeelding]
pffff... 70% en 230 km range hier nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:47
ron65 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:34:
[...]

pffff... 70% en 230 km range hier nu.
Ik wil zeker geen wedstrijd ver plassen doen, maar hier 80% en 230km range. Een gemiddeld gebruik van 25.1 kWh/100, maar ik sta nog wel op winterbanden. Over de laatste vier en half jaar ben ik er wel achtergekomen dat de banden soort een enorm verschil maakt. Zelfs het merk en type binnen winter of zomerbanden kan zomaar 10% meer of minder range betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:19
Sjaak Speer schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 06:19:
[...]

Ik wil zeker geen wedstrijd ver plassen doen, maar hier 80% en 230km range. Een gemiddeld gebruik van 25.1 kWh/100, maar ik sta nog wel op winterbanden. Over de laatste vier en half jaar ben ik er wel achtergekomen dat de banden soort een enorm verschil maakt. Zelfs het merk en type binnen winter of zomerbanden kan zomaar 10% meer of minder range betekenen.
ik 90% en 260km.. ook op winterbandjes :)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:20
4v4t4r schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:03:
[...]

ik 90% en 260km.. ook op winterbandjes :)
73% en 320 km. Op all seasons. Long range my24 dat wel.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:13
Vanmorgen bij het wegrijden weer eens helemaal geen geluid, ook niet van de richtingaanwijzers. Moest een homeknop reset doen voor alles weer werkte... Kom maar op met die update, al is de kans dat dit soort problemen daarmee worden opgelost klein.
Maar hopen mag altijd toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneb
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-08 11:07

Reneb

Volvo C40 ER, 20", ultimate

Tranquility schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:27:
Vanmorgen bij het wegrijden weer eens helemaal geen geluid, ook niet van de richtingaanwijzers. Moest een homeknop reset doen voor alles weer werkte... Kom maar op met die update, al is de kans dat dit soort problemen daarmee worden opgelost klein.
Wat een rare storing.

Als ik de verhalen hier zo lees heb ik geluk en dit soort dingen niet met mijn auto, alleen de internet verbinding valt soms weg maar geen andere dingen.

Volvo C40 ER, 20", Ultimate MY24, Vapour Grey

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:13
Reneb schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:41:
Wat een rare storing.

Als ik de verhalen hier zo lees heb ik geluk en dit soort dingen niet met mijn auto, alleen de internet verbinding valt soms weg maar geen andere dingen.
Dat ik helemaal geen geluid heb is maar een paar keer voorgekomen. Dat ik geen muziek hoor bij het wegrijden en pas na een keer de richtingaanwijzer te gebruiken de muziek hoor heb ik zeer regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Sjaak Speer schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 06:19:
[...]

sja, waar ik een beetje op doelde is dat ik mensen zie met 58% en 270 km range... of zoiets.
Ik zie ze ook laden met tegen 200 kW vermogen of zoiets...
Kan er alleen maar van dromen hier, 136 KW laden en in de zomer 380 km bereik bij 100% is wel het maximale een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Laatst online: 09:48
Op Spritmonitor is het gemiddelde verbruik 23,05 kWh/100 km inclusief laadverliezen, zonder laadverlies kom je dan op 21 kWh/100kn
Stel: Capaciteit 79 kWh en je laadt 90%, komt thuis met 10% dan heb je zo'n 63 kWh te besteden.
Kom je precies op 300 km reëel bereik.
Doe er in de zomer 20% bij en in de winter 20% af.
Voor ons zijn reisjes van 150 km retour altijd te doen zonder bijladen onderweg als de ACC niet hoger staat dan 105 km/uur.

EV database is wat optimistischer. Ik vermoed dat ze rekenen van 100% naar 0% batterij rijden.

En ja, er zijn altijd mensen die het veel beter kunnen, alleen zou ik niet weten hoe als je gewoon wilt rijden en niet met een slakkengang rond wilt sukkelen.

[ Voor 27% gewijzigd door tukker999 op 12-03-2025 11:36 ]

22,29 kWh/100km Spritmonitor werkelijk verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:35
Mijn auto geeft op dit moment 280 km aan bij 90%, met winterbanden. Dat is nog op basis van het warme weer van de afgelopen week.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:27
XC40 P8 hier geeft 380km bij 100%. Ik heb blijkbaar de uitzondering op de regel. :*)

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Tranquility schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:27:
Idem hier. Na een reset was het weer goed.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thimonnn
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-05 16:00
Hallo allemaal :)

Ik ben aan het overwegen om een Volvo EC40 of XC40 aan te schaffen (het liefst de black edition). Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Zijn er al specifieke mankementen aan deze auto's bekend? En welke dingen vallen tegen van de auto?

Alvast bedankt _/-\o_

p.s. ik snap dat het antwoord misschien ergens in dit topic behandeld wordt, alleen ruim 1200 pagina's doornemen waar ook veel andere dingen besproken worden is wel erg veel. B.v.d. voor jullie begrip en evt. hulp. Een kort antwoord is ook van harte welkom!

[ Voor 31% gewijzigd door thimonnn op 12-03-2025 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

thimonnn schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:16:

Ik ben aan het overwegen om een Volvo EC40 of XC40 aan te schaffen (het liefst de black edition). Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Zijn er al specifieke mankementen aan deze auto's bekend? En welke dingen vallen tegen van de auto?

Alvast bedankt _/-\o_
Misschien moet je dit topic eerst even doorlezen, dan heb je meteen antwoord op je vragen ;)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc

Alvast bedankt _/-\o_

p.s. ik snap dat het antwoord misschien ergens in dit topic behandeld wordt, alleen ruim 1200 pagina's doornemen waar ook veel andere dingen besproken worden is wel erg veel. B.v.d. voor jullie begrip en evt. hulp. Een kort antwoord is ook van harte welkom!
Er zijn wat problemen, verschillend per auto.
- de achterwiel aandrijvers kunnen trillingen hebben bij het optrekken, garantie dingetje
- er kunnen problemen (gerammel) met de veerpoot lagers voor zijn. Ook dit is garantie
- de software is niet supersnel en beperkt. Verwacht geen 1000 lampjes, instellingen en gadgets. Staat een grote sw update voor dit jaar gepland. (Look en feel van ex30)
- de app is beperkt maar wordt continue verbeterd.

Verder valt 't mee. 't is gewoon een fijne, comfortabele en vlotte auto, ondanks een wat ouder design. Voor mij zeker geen deal-breaker. Hooguit soms wat irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eijk71
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-09 21:35

Alvast bedankt _/-\o_

In bezit van Black edition. Hiervoor de groene XC40.
Zeer tevreden op 1 punt na en dat zijn de banden/velgen bij de Black Edition. Bij aflevering werd de achtervelg kapot gereden langs een stoeprand. Vervangen door dealer. Nu zelf ook al twee keer schade aan de achtervelgen. Band overlapt de velg niet genoeg of mijn rijkunsten worden minder😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho

Alvast bedankt _/-\o_

Jij zal dan het nieuwe MY26 model krijgen. Dat betekent nieuwe snellere hardware en de nieuwe UI update. En ook zuinigere motoren ivm de eerste modellen. Dat zal als het goed is al wat irritatiepuntjes weg halen.

Tis en blijft geen range topper maar als de verwacht op oa EV DB voor jou voldoende is heb je een geweldige reisauto (zeker als je de ultra versie neemt) die wat mij betreft nog steeds erg mooi is. Tijdloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb de laatste dagen voor het eerst de preconditioning geprobeerd, ik hoor de compressor goed brommen maar ga er vanuit dat het normaal is. Echter wordt het stuur ook altijd verwarmd, het icoon in het display voor de stuur verwarming is dan gewoon uit en alle menu opties voor automatisch stuurverwarming staan ook uit. Weet iemand of dat standaard is of een bug (versie 3.4.4)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvoK
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-09 22:23
Afgelopen week ben ik op wintersport vakantie geweest. Nu heb ik dat met oud&nieuw ook gedaan, toen met mijn eigen XC40 my23. Niet fantastisch qua snelheid over de hele reis, de terugweg heeft ons 13,5 uur gekost voor net geen 1000km. Nu had ik voor afgelopen week met een collega kunnen ruilen die een Tesla MY heeft, dual engine, LR. Totaal tijd van de reis: 12 uur, zelfde rit. Dat is toch echt significant voor mij.
Er zijn verschillen tussen de auto's: de Tesla rijdt op zich goed en is snel, interface werkt geweldig en bloedsnel, het sturen van de autopilot voelt ook beter en natuurlijker dan de pa van mijn Volvo. Maar de Volvo rijdt toch wel comfortabeler, is stiller en meer verfijnd.
Als de Volvo nu een betere interface en range had, dan zou ik zonder twijfel dezelfde auto nemen na afloop van dit leasecontract. De ergernissen in de Tesla aan controle, autopilot uit bij wisselen van rijbaan en dergelijke maken dat voor mij echt een minder relaxte auto.

Gelukkig duurt het nog even voordat ik een nieuwe kan kiezen, maar de trage interface in de Volvo doet nu extra pijn 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Avvd schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:47:
Ik heb de laatste dagen voor het eerst de preconditioning geprobeerd, ik hoor de compressor goed brommen maar ga er vanuit dat het normaal is. Echter wordt het stuur ook altijd verwarmd, het icoon in het display voor de stuur verwarming is dan gewoon uit en alle menu opties voor automatisch stuurverwarming staan ook uit. Weet iemand of dat standaard is of een bug (versie 3.4.4)?
geen idee, ik heb geen versie 3.4.4

Wat ik wel weet is dat juist sinds enkele updates terug het stuur eindelijk ook wordt mee verwarmd, de meesten vonden dat fijn meen ik.
Het gebeurt bij buitentemperaturen onder 10 graden.
Gebruikt weinig energie en is prima toch?

[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 12-03-2025 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:35
Avvd schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:47:
Ik hoor de auto ook goed draaien hoor, beetje redelijke toon als ik naar de auto loop. Geen last van dat stuur en stoel niet aan gaat, maar wel pas automatisch onder de 10 graden buiten. Vanochtend ook weer geen last en stuur en stoel waren aan, lekker warm. Auto loskoppelen en gaan.

Range soms hoog en soms pessimistisch, maar ik zit nog op winterbanden en die worden 4 april gewisseld en ik verwacht daarna nog wel wat positievere getallen te zien.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
YvoK schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:48:
Afgelopen week ben ik op wintersport vakantie geweest. Nu heb ik dat met oud&nieuw ook gedaan, toen met mijn eigen XC40 my23. Niet fantastisch qua snelheid over de hele reis, de terugweg heeft ons 13,5 uur gekost voor net geen 1000km. Nu had ik voor afgelopen week met een collega kunnen ruilen die een Tesla MY heeft, dual engine, LR. Totaal tijd van de reis: 12 uur, zelfde rit. Dat is toch echt significant voor mij.
Er zijn verschillen tussen de auto's: de Tesla rijdt op zich goed en is snel, interface werkt geweldig en bloedsnel, het sturen van de autopilot voelt ook beter en natuurlijker dan de pa van mijn Volvo. Maar de Volvo rijdt toch wel comfortabeler, is stiller en meer verfijnd.
Als de Volvo nu een betere interface en range had, dan zou ik zonder twijfel dezelfde auto nemen na afloop van dit leasecontract. De ergernissen in de Tesla aan controle, autopilot uit bij wisselen van rijbaan en dergelijke maken dat voor mij echt een minder relaxte auto.

Gelukkig duurt het nog even voordat ik een nieuwe kan kiezen, maar de trage interface in de Volvo doet nu extra pijn 😅
Dat van die interface herken ik. Maar ik vond de autopilot van tesla juist tegenvallen. Op de snelweg vond ik ‘m vergelijkbaar met pa van de Volvo. Maar in de bebouwde kom vond ik ‘m veel zenuwachtiger. Was blij dat ik daarna weer in de Volvo reed…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
marcel_76 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 00:15:
[...]

Ik hoor de auto ook goed draaien hoor, beetje redelijke toon als ik naar de auto loop. Geen last van dat stuur en stoel niet aan gaat, maar wel pas automatisch onder de 10 graden buiten. Vanochtend ook weer geen last en stuur en stoel waren aan, lekker warm. Auto loskoppelen en gaan.

Range soms hoog en soms pessimistisch, maar ik zit nog op winterbanden en die worden 4 april gewisseld en ik verwacht daarna nog wel wat positievere getallen te zien.
Ik heb het automatisch verwarmen uit staan in het menu, vandaar dat ik zou verwachten dat het stuur ook koud blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peutje
  • Laatst online: 09:35

Jouw my2023 is waarschijnlijk nog voorwiel aangedreven?
Ik heb effectief 900km gedaan met 3 stops van 20min, 15min en 37min (eten, was nodig: 20min om thuis te komen met 10%, nu 35%), met gem. 97kmh 10.5u waar het redelijk druk was op de weg in DLD (best nog paar files en niet harder dan 130 gereden).
Vermoed wel dat het voor jou met oud en nieuw misschien wat kouder was dan nu met de tesla?
En ja die is idd effectiever met zijn energie, maar van de zomer toen ik er voor de caravan een te leen had, vond ik hem absoluut oncomfortabel single, met caravan wat beter. En phantom breaking met caravan is niet fijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvoK
  • Laatst online: 13-09 22:23
peutje schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:01:
[...]

Jouw my2023 is waarschijnlijk nog voorwiel aangedreven?
Ik heb effectief 900km gedaan met 3 stops van 20min, 15min en 37min (eten, was nodig: 20min om thuis te komen met 10%, nu 35%), met gem. 97kmh 10.5u waar het redelijk druk was op de weg in DLD (best nog paar files en niet harder dan 130 gereden).
Vermoed wel dat het voor jou met oud en nieuw misschien wat kouder was dan nu met de tesla?
En ja die is idd effectiever met zijn energie, maar van de zomer toen ik er voor de caravan een te leen had, vond ik hem absoluut oncomfortabel single, met caravan wat beter. En phantom breaking met caravan is niet fijn...
Ik heb inderdaad de "oude" aandrijflijn met mindere range dan vanaf my24. Dat is zeker bemoedigend, dat de nieuwe het echt langer volhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Avvd schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:43:
[...]

Ik heb het automatisch verwarmen uit staan in het menu, vandaar dat ik zou verwachten dat het stuur ook koud blijft.
Logische gedachte, maar je haalt twee dingen door elkaar daarmee.

Die automatische verwarming van stuur en stoelen die je aan/uit kunt zetten in een gewenste sterkte via het menu, is bedoeld om als het buiten <10 graden is jou tijdens de rit de moeite te besparen die handmatig aan te zetten.
Je stapt in, en daardoor start de wagen al op, en gaan die zaken volgens ingestelde standen aan of niet.

De optie bij voorverwarmen is een andere, door voorverwarmen onder 10 graden gaat de wagen ook alvast de stoelen en het stuur verwarmen, dat staat los van je menu instellingen.
Zodra je instapt en de wagen dus opstart, zal dat aanstaan van die zaken vervallen en wordt naar de instellingen in het menu gekeken.
Staat daar zoals bij jou de boel uit, dan gaat stoel en stuurverwarming ook gewoon uit en blijven uit tot je het handmatig aanzet.

Net als dat bij voorverwarmen de boel naar 22 graden gaat, en bijvoorbeeld 19 had ingesteld je voorgaande rit, dan wordt die 19 graden, vanaf het moment dat je de auto opstart door erin te gaan zitten, aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer

Je hebt het over een verschil van anderhalf uur aan reistijd. Zat het verschil in het opladen, of had je de vorige keer meer files?

Ik ben een paar weken geleden ook op wintersport geweest. Mijn zwager reed in zijn Model S en wij met de XC40 P8. We haalden elkaar over en weer in als de ander stond te laden, maar al met al waren wij minstens net zo snel. Speelt wel mee dat hij van hard rijden houdt, en ik probeerde een balans te vinden tussen snelheid en verbruik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Sinds een kleine 2 weken is de mijne voorzien van 3.4.4 en wat mij betreft is het een achteruitgang t.o.v. 3.3.16:
de ACC was mijns inziens in 3.3.16 eindelijk zeer soepel en niet abrupt met afremmen bij o.a. invoegende auto's, maar dat is allemaal terug overboord gesmeten in 3.4.4. Met de grootste regelmaat word ik weer in de gordels geduwd, omdat de wagen denkt ergens voor te moeten remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Er zijn nog geen mensen hier met de nieuwe UI toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:08
Kammika schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 05:48:
[...]

Dat van die interface herken ik. Maar ik vond de autopilot van tesla juist tegenvallen. Op de snelweg vond ik ‘m vergelijkbaar met pa van de Volvo. Maar in de bebouwde kom vond ik ‘m veel zenuwachtiger. Was blij dat ik daarna weer in de Volvo reed…
Zoals wellicht bekend heb ik na ruim 4 jaar Volvo EV nu een XC60T6 LR Hybride. Ook deze heeft het AAOS systeem met dezelfde versienummers.
Wat mij bij het proefrijden destijds al opviel - en nu na een halfjaar helemaal - is dat de PA in de 60 oneindig veel soepeler stuurt en reageert dan in de 40. Bovendien krijg ik nu nooit meer zomaar een mededeling dat je je stuur moet gaan vasthouden (zelfs als je het wel al goed vast hebt) zoals in de 40 frequent gebeurde. De PA van de 60 is gewoon vele malen relaxter en gewoon ook prima op bijvoorbeeld erg bochtige 80 km wegen te gebruiken, de auto stuurt soepel door de bochten zonder die korte, heftige stuurbewegingen die in de 40 vaak optraden.

Waarom die verschillen terwijl die auto’s toch uit dezelfde stal komen met kennelijk dezelfde software en de plaatsing van de sensoren en radar ook globaal hetzelfde is?

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Mga1600 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:57:
[...]

Zoals wellicht bekend heb ik na ruim 4 jaar Volvo EV nu een XC60T6 LR Hybride. Ook deze heeft het AAOS systeem met dezelfde versienummers.
Wat mij bij het proefrijden destijds al opviel - en nu na een halfjaar helemaal - is dat de PA in de 60 oneindig veel soepeler stuurt en reageert dan in de 40. Bovendien krijg ik nu nooit meer zomaar een mededeling dat je je stuur moet gaan vasthouden (zelfs als je het wel al goed vast hebt) zoals in de 40 frequent gebeurde. De PA van de 60 is gewoon vele malen relaxter en gewoon ook prima op bijvoorbeeld erg bochtige 80 km wegen te gebruiken, de auto stuurt soepel door de bochten zonder die korte, heftige stuurbewegingen die in de 40 vaak optraden.

Waarom die verschillen terwijl die auto’s toch uit dezelfde stal komen met kennelijk dezelfde software en de plaatsing van de sensoren en radar ook globaal hetzelfde is?
Kan wel andere hardware onder zitten vb nieuwe versies van de sensoren en snellere processor voor dit hulpsysteem oid en zou me niets als dat dan inmiddels ook in nieuwe modeljaren van de (E)(X/C)40 zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

In hoeverre zegt AAOS versie überhaupt iets over PA? Draait dat niet op eigen hard- en software? AAOS is met name voor infotainment en overige digitale dashboard functionaliteit, toch?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:46
Mga1600 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:57:
[...]

Denk ook dat je de 40 versie niet precies kunt vergelijken met de 60 versie. Die 60 versie is hoger in de markt gezet door Volvo, daar is denk ik meer aandacht gegaan naar dit soort processen. Plus het feit dat die XC60 geen volledige elektrische versie is. Ik heb ook het idee dat ze met elk nieuw model elektrische auto weer op nul beginnen wat software enzo betreft...

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Avvd schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:43:
[...]

Dan doel je op de optie om automatisch stuur en stoel mee te nemen in de klimaat instellingen? Ik heb ook geen timers staan voor automatisch. Ik open de app en zeg start voorverwarmen en dan worden die opties meegenomen omdat ik in het klimaat menu stoel en stuur heb aangezet (onder de 10 graden). Dat betekent ook dat wanneer ik instap in de auto en hij is niet voorverwarmd maar het is onder de 10 graden dat automatisch stuur en stoelverwarming aanstaan (op de ingestelde stand in mijn geval 1).

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
marcel_76 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:55:
[...]

Dan doel je op de optie om automatisch stuur en stoel mee te nemen in de klimaat instellingen? Ik heb ook geen timers staan voor automatisch. Ik open de app en zeg start voorverwarmen en dan worden die opties meegenomen omdat ik in het klimaat menu stoel en stuur heb aangezet (onder de 10 graden). Dat betekent ook dat wanneer ik instap in de auto en hij is niet voorverwarmd maar het is onder de 10 graden dat automatisch stuur en stoelverwarming aanstaan (op de ingestelde stand in mijn geval 1).
Ik heb alles uit staan in de menu's qua voorverwarmen. Maar ik begrijp dus dat dan toch het stuur wordt voorverwarmd bin het preconditionen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Avvd schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:53:
[...]

Ik heb alles uit staan in de menu's qua voorverwarmen. Maar ik begrijp dus dat dan toch het stuur wordt voorverwarmd bin het preconditionen
Dat zou een bug kunnen zijn, die zijn voldoende aanwezig ;-) Ik heb het altijd aan staan zelf, zodra ik instap en het stuur is warm genoeg zet ik het met twee tikjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
marcel_76 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:20:
[...]

Dat zou een bug kunnen zijn, die zijn voldoende aanwezig ;-) Ik heb het altijd aan staan zelf, zodra ik instap en het stuur is warm genoeg zet ik het met twee tikjes uit.
Het icoontje blijft dan ook gewoon weergeven dat de stuurverwarming uit staat, zodra ik ga rijden koelt het stuur weer af. Wellicht dus toch een bug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09 07:34
Avvd schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:53:
[...]

Klopt. Is sinds een aantal updates geleden. Was tijd terug niet zo. Het stuur wordt ook voorverwarmd als je de auto voorverwarmd. Zodra je instapt stopt het voorverwarmen van de auto en ook de stuurverwarming. Dus brandt ook het lampje hiervan niet en koelt het stuur weer af als het niet handmatig aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Avvd schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:25:
[...]

Het icoontje blijft dan ook gewoon weergeven dat de stuurverwarming uit staat, zodra ik ga rijden koelt het stuur weer af. Wellicht dus toch een bug
Volgens mij is het geen bug, maar een feature. Oftewel, dit is met opzet zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Ik lees net overigens op Reddit dat de bij de Polestars de update naar P3.4.4 wordt uitgerold

XC40 next?
https://www.reddit.com/r/Polestar/s/H2Bm6LuP6o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
caspervc schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:25:
Ik lees net overigens op Reddit dat de bij de Polestars de update naar P3.4.4 wordt uitgerold

XC40 next?
https://www.reddit.com/r/Polestar/s/H2Bm6LuP6o
Maar wat ik erover lees vraag ik me af of je blij moet zijn dat die update (eindelijk) wordt uitgerold...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Venomer schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:19:
[...]

Volgens mij is het geen bug, maar een feature. Oftewel, dit is met opzet zo gedaan.
Jammer, ik blijf dat soort keuzes vreemd vinden, in het menu zit een optie om het in te stellen bij het wegrijden, waarom dat dan niet gevolgd wordt voor de automatisch verwarming is mij een raadsel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Ik snap het probleem niet eigenlijk...

Het stuur wordt automatisch mee verwarmt als je de auto voor laat verwarmen. Heerlijk toch in de koudere dagen? Waarom zou je dat in godsnaam niet willen? En als de auto afkoelt omdat je het pre heaten aanzet bij 2025 dan gaat je stuurverwarming dus ook niet mee he.

Die andere optie in het menu vind ik ideaal. In de koudere maanden staat dat lekker aan, geen omkijken naar en heerlijk stuur en stoel op standje 1. Standaard, bij weg rijden.

Echt, wat is het issue nou? Toch toch puur gemakt en comfort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 21:10
Juancho schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 23:04:
Ik snap het probleem niet eigenlijk...

...

Echt, wat is het issue nou? Toch toch puur gemakt en comfort?
Hij heeft gewoon graag een koud stuur, dat mag toch? >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

Zo lang het stuur niet op stand 3 gaat vind ik het prima.
Met ovenwanten rijden is ook weer zo wat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DoubleDot schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:44:
[...]

Daarom heeft ie een pakket genomen waar stuurverwarming inbegrepen was natuurlijk :)

Ach door de verwarming ervan tijdens preconditioning is het stuur niet meer bevroren, zodra je instapt gaat dat uit en binnen 2 minuten is het stuur koud.
Dus inderdaad, What's the problem? @Juancho heeft gelijk wat dat betreft, geen bug, gewoon een feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
MicroStar_NL schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:13:
Zo lang het stuur niet op stand 3 gaat vind ik het prima.
Met ovenwanten rijden is ook weer zo wat :D
Als je nou op een vorstdag even naar al die buren kijkt die hun auto zitten te krabben waar jij je gepreconditioneerde auto instapt, dan geniet je denk ik net wat meer van dat luxeprobleem dat jouw stuur net iets warmer is dan jij graag had gewild...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 21:10
ron65 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:38:
[...]
Daarom heeft ie een pakket genomen waar stuurverwarming inbegrepen was natuurlijk :)
Bij mij was de winterpack standaard inbegrepen, dus het is zéker niet altijd een keuze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
DoubleDot schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:44:
[...]

Zeker maar dan ga ik er vanuit dat je sowieso liever in een koudere auto stapt. En weet je? Dat kan gewoon he! Niet pre-heaten dan blijft de auto incl. stuur lekker koud en als je die optie in het menu ook nog eens uitzit verwarmt doe boel ook niet gelijk mee.

Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DoubleDot schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:59:
[...]

Bij mij was de winterpack standaard inbegrepen, dus het is zéker niet altijd een keuze ;)
ah oke, bij mij moest ik er echt voor naar de plus of ultimate uitwijken en bij de plus was het dan nog een optioneel pakket met stoelverwarming samen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44

Ik ben ook net terug, ook 1000 km ongeveer. Heenweg in twee dagen, terug in 1 dag. Ongeveer 13 uur totale reistijd terug, 4 stops van ongeveer 25 minuten.

Heenreis ging prima, navigatie van stop tot stop. Terugweg ook bijna. Na de 1 na laatste stop kreeg ik geen goede suggesties meer voor een snellader. Alle opties waren achter mij of buiten bereik in Nederland. Ook met handmatig zoeken geen snellader te vinden. Vorige reis naar het buitenland gebeurde mij hetzelfde.

Uiteindelijk maar gestopt op een P om een snellader te vinden in de Tesla app en die als bestemming ingevoerd. Heel toevallig was het dezelfde stop als op de heenweg, maar onvindbaar in de navigatie.

Zulke dingen leggen toch een smet op een verder prettige reis. Verbruik lag gemiddeld op 25,5/100 km en dat ben ik wel gewend.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
ArnoudN schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 07:50:
[...]

Heenreis ging prima, navigatie van stop tot stop. Terugweg ook bijna. Na de 1 na laatste stop kreeg ik geen goede suggesties meer voor een snellader. Alle opties waren achter mij of buiten bereik in Nederland. Ook met handmatig zoeken geen snellader te vinden. Vorige reis naar het buitenland gebeurde mij hetzelfde.
Ik had vorig jaar hetzelfde langs de Duitse A31. Uiteindelijk zelf de onderstaande locatie gevonden. Let op het logo linksonder. 8)7 In de auto vindt Google Maps dit dus niet…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXcFhcJFWR2eCLeZXjd9pZP-PYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjWWAQzcDUjRkluYa9KoFkEo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Venomer schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:05:
[...]

Ik had vorig jaar hetzelfde langs de Duitse A31. Uiteindelijk zelf de onderstaande locatie gevonden. Let op het logo linksonder. 8)7 In de auto vindt Google Maps dit dus niet…

[Afbeelding]
Vandaar ook altijd ABRP mee op lange trips.
Is bij mij beetje standaard werkwijze. Als GM geen goede laadstop heeft, dan zoeken met ABRP. Als je die op je mobieltje naar maps stuurt en dan daar navigatie op je mobieltje start, staat die ook als
Laatstgekozen bestemming in de auto.

Ik heb er nu redelijk veel tekst voor nodig maar m het uit te leggen, maar is in de praktijk maar een paar “muiskliks” op je handset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:29
Kammika schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:59:
[...]

Vandaar ook altijd ABRP mee op lange trips.
Is bij mij beetje standaard werkwijze. Als GM geen goede laadstop heeft, dan zoeken met ABRP. Als je die op je mobieltje naar maps stuurt en dan daar navigatie op je mobieltje start, staat die ook als
Laatstgekozen bestemming in de auto.

Ik heb er nu redelijk veel tekst voor nodig maar m het uit te leggen, maar is in de praktijk maar een paar “muiskliks” op je handset
Is het dan niet net zo makkelijk om dat even op te zoeken via de ABPR app op de Volvo zelf? Tenminste dat doen wij altijd. Dan kan ik als bestuurder ook gewoon even meekijken.

Uiteindelijk navigeren we dan inderdaad wel via Google Maps naar die lader.

Eigenlijk doen we dus hetzelfde, maar het anders haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
G33st schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:00:
[...]

Is het dan niet net zo makkelijk om dat even op te zoeken via de ABPR app op de Volvo zelf? Tenminste dat doen wij altijd. Dan kan ik als bestuurder ook gewoon even meekijken.

Uiteindelijk navigeren we dan inderdaad wel via Google Maps naar die lader.

Eigenlijk doen we dus hetzelfde, maar het anders haha
ik heb zoveel mogelijk apps (dus ook ABRP) er vanaf gegooid om mijn infotainment wat sneller te maken... Vond ABRP op AAOS ook weinig toevoegen. Als die ook kon preconditioneren, zou het mijn standaard navigatie op lange ritten zijn, maar omdat die dat niet kan, zie ik er geen toegevoegde waarde in tov maps op mijn telefoon.

Maar wellicht is ABRP stukke beter geworden op AAOS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Wij rijden van snellader naar snellader op long trips. En bij de snellader zoek ik altijd ff via de app van ABRP/Fastned/Tesla de volgende op. Nooit problemen, nooit gezeur en omdst je geen hele lange route in Maps gooit ben je ook volledig flexibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Laatst online: 14:09
Ook net terug van Oostenrijk (Flachau - Deurne) met de XC40 MY23. Hier korte samenvatting (uitgebreid verslag komt mogelijks in het ervaringen topic):

- Totale reistijd 11u (8u40 rijden, rest laden)
- Enkel bij Ionity geladen met Mobilize pass
- 7 stops, puur door GM's laten kiezen (deed ie perfect)
- 3 volwassenen met volgeladen auto

7 stops klinkt veel, maar het ging verrassend vlot omdat ze allemaal aan de snelweg lagen (unlike Tesla). Inpluggen, pass swipen en telkens direct naar 140kW. Meeste stops waren dan ook kort (15 min). We ervaarden het allemaal niet als lastig en kwamen ontspannen thuis. Hele stukken ook gewoon 160km/u gereden waar toegelaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCAG3akksfdrkliTnxaEsHWZnvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u62enSsyjGJ7fARjpmt2usrP.jpg?f=fotoalbum_large

Wel weer geregeld moeten vloeken op PA... dat te onpas remmen bij wisselen van rijstrook is echt irritant. PA werkt btw ook maar t/m 139km/u dus weinig gebruikt, vooral op ACC gereden.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:57
Dag allen,

Sinds 1 maand ook trots eigenaar van een P8 2021 met 60k kilometer. Zojuist ook terug van een vakantie in Oostenrijk. Alles goed gegaan op de heenweg: 4x gestopt om te laden bij fastchargers (tesla + Ionity abbo's).

Bij het appartement met de granny kunnen laden tot 98% + voorverwarming om vervolgens aan de terug reis te beginnen.
Alles ging super vlot, totdat bij de laatste Ionity lader bij Oberhausen de auto, op 62% laden, maar fout meldingen bleef geven. Auto geeft alleen aan; fout. Ionity lader geeft aan dat er iets mis is met de communicatie tussen charger en auto.
Doorgereden naar Utrecht (160+) om vervolgens daar nog 20% te laden om naar huis te kunnen. Helaas hier dezelfde foutmelding bij Tesla alsook bij Fastned(!). Met eigen laadkabel op straatpaal lukte gelukkig wel. Hij was dus niet helemaal kapot.

Bij Fastned eerst gebeld met Fastned zelf, die kwamen er ook niet uit. Vervolgens Volvo oncall die de ANWB hebben langs gestuurd. Wat blijkt volgens de ANWB: elke 5 tot 10x fast chargen moet je bij via een AC charger (11kW) de auto volledig opladen tot 100% zodat de auto de mogelijkheid krijgt om de accucellen te balanceren. Doe je dat niet, dan gaat de auto in foutmodus en kan je niet meer fastchargen.
Zijn er meer mensen die dit verhaal herkennen? Ik heb met de zoekfunctie dit topic doorzocht maar geen vergelijkbaar verhaal gevonden.

Uiteindelijk 1,5uur aan 11kW lader gewacht om het laatste stukje naar huis te kunnen rijden.
Als ik dit had geweten had ik waarschijnlijk de auto niet gekocht... Een EV die niet meer dan 5x+ achter elkaar kan fastchargen is voor mij een no go.

Vandaag zal ik de auto thuis tot 100% laden en vervolgens te checken of het probleem is verholpen bij een fastcharger. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:59
Ik heb deze ervaring niet en laad nooit meer dan 90%.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Laatst online: 16:17
Ik oriënteer momenteel op een nieuwe leaseauto en heb op het oog de Volvo EX-30, Renault E scenic en Model Y.

Binnenkort proefrijden. Belangrijkste voor mij is hoofdruimte t.o.v. de daklijn in verband met mijn lengte ; 1.95. Bij KIA EV6 zat ik bijvoorbeeld met mijn hoofd tegen het dak. Nu lees ik overal dat de Volvo overall krap is . Iemand een vergelijk of ervaring mbt de bovenstaande modellen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:35
MaStar schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:08:
Ik oriënteer momenteel op een nieuwe leaseauto en heb op het oog de Volvo EX-30, Renault E scenic en Model Y.

Binnenkort proefrijden. Belangrijkste voor mij is hoofdruimte t.o.v. de daklijn in verband met mijn lengte ; 1.95. Bij KIA EV6 zat ik bijvoorbeeld met mijn hoofd tegen het dak. Nu lees ik overal dat de Volvo overall krap is . Iemand een vergelijk of ervaring mbt de bovenstaande modellen ?
Ik denk dat je een beetje verdwaald bent, je kan je vraag beter in onderstaand topic stellen:
[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Frietkot schreef op zondag 16 maart 2025 @ 08:11:
Dag allen,

Sinds 1 maand ook trots eigenaar van een P8 2021 met 60k kilometer. Zojuist ook terug van een vakantie in Oostenrijk. Alles goed gegaan op de heenweg: 4x gestopt om te laden bij fastchargers (tesla + Ionity abbo's).

Bij het appartement met de granny kunnen laden tot 98% + voorverwarming om vervolgens aan de terug reis te beginnen.
Alles ging super vlot, totdat bij de laatste Ionity lader bij Oberhausen de auto, op 62% laden, maar fout meldingen bleef geven. Auto geeft alleen aan; fout. Ionity lader geeft aan dat er iets mis is met de communicatie tussen charger en auto.
Doorgereden naar Utrecht (160+) om vervolgens daar nog 20% te laden om naar huis te kunnen. Helaas hier dezelfde foutmelding bij Tesla alsook bij Fastned(!). Met eigen laadkabel op straatpaal lukte gelukkig wel. Hij was dus niet helemaal kapot.

Bij Fastned eerst gebeld met Fastned zelf, die kwamen er ook niet uit. Vervolgens Volvo oncall die de ANWB hebben langs gestuurd. Wat blijkt volgens de ANWB: elke 5 tot 10x fast chargen moet je bij via een AC charger (11kW) de auto volledig opladen tot 100% zodat de auto de mogelijkheid krijgt om de accucellen te balanceren. Doe je dat niet, dan gaat de auto in foutmodus en kan je niet meer fastchargen.
Zijn er meer mensen die dit verhaal herkennen? Ik heb met de zoekfunctie dit topic doorzocht maar geen vergelijkbaar verhaal gevonden.

Uiteindelijk 1,5uur aan 11kW lader gewacht om het laatste stukje naar huis te kunnen rijden.
Als ik dit had geweten had ik waarschijnlijk de auto niet gekocht... Een EV die niet meer dan 5x+ achter elkaar kan fastchargen is voor mij een no go.

Vandaag zal ik de auto thuis tot 100% laden en vervolgens te checken of het probleem is verholpen bij een fastcharger. Wordt vervolgd.
Heel vervelend. Maar dat verhaal van die ANWB man slaat echt als een tang op een varken.

Ik heb al vaker lange ritten gedaan, met ook wel meer dan 5 stops. En dan geen lader bij het huisje, dus 3 weken lang snelladen op lokatie, om vervolgens met meer dan 5 stops weer terug naar nl te rijden... Zal zeker een keer of 20x snelladen zijn geweest in zo'n totale vakantie zonder dat ik de 11kw lader heb gestaan.

Nooit dit soort issues gehad.

Ik zou 'm asap langs de dealer brengen om de boel uit te laten lezen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Dat verhaal slaat idd helemaal nergens op. Gewoon ff met de auto naar de Volvo dealer en laat ze het uitlezen/oplossen. Klinkt eerder als een issue op je laadpoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 17:54
Yep, klinkt als bullshit. Hier was de on board charger een tijdje terug kapot. Ik heb een maand lang alleen kunnen snelladen. Geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44
Frietkot schreef op zondag 16 maart 2025 @ 08:11:
Dag allen,

Wat anderen ook al hebben gezegd, dit is een onzinverhaal. Ik heb afgelopen vakantie 11x snelgeladen bij Tesla en Fastned en geen problemen gehad.

Waarschijnlijk heeft de ANWB persoon maar iets verzonnen om ervan af te zijn.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:08
ArnoudN schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:17:
[...]

Wat anderen ook al hebben gezegd, dit is een onzinverhaal. Ik heb afgelopen vakantie 11x snelgeladen bij Tesla en Fastned en geen problemen gehad.

Waarschijnlijk heeft de ANWB persoon maar iets verzonnen om ervan af te zijn.
Wat ik denk is dat de pennen in de laadpoort van deze auto nog niet ‘bijgebogen’ zijn. Communicatieproblemen tussen auto en snellaadpunt was destijds een vaker voorkomend probleem o.a. bij Fastned. Had iets te maken met toleranties van de poorten van ‘vroege’ Volvo’s en laadstekkers. De dealer kan dit met een speciaal gereedschapje in een no-time oplossen.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

Met al die zon in de afgelopen tijd ben ik nog een beetje zoeken waar ik m'n zonnebril makkelijk kan pakken/opbergen.

Het ritueel van 'zonnebril koker uit het middenconsole zien te graaien, koker openen, zonnebril op, koker weer opbergen' tijdens het rijden is niet fijn.
PA wel een paar keer gedaan, maar voelt nog wat 'eng' om bij wijze van het even helemaal aan PA over te laten.

In m'n vorige auto zat een handig zonnebril opbergvakje bij de binnenspiegel.
Tijdens het rijden kon ik snel en eenvoudig met 1 hand de zonnebril pakken en geen geslinger etc.
Dat mis ik nu.

Hoe doen jullie dat?
Ook even met PA?
Of hebben mensen hier bijv de brilhouder accessoire (van Volvo of een after-market)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujLmqPL8N0ks5Amxp__wN-t6LmI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/i2AvE0KMu9AMjHgWH050Rru6.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Mga1600 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:38:
[...]

Wat ik denk is dat de pennen in de laadpoort van deze auto nog niet ‘bijgebogen’ zijn. Communicatieproblemen tussen auto en snellaadpunt was destijds een vaker voorkomend probleem o.a. bij Fastned. Had iets te maken met toleranties van de poorten van ‘vroege’ Volvo’s en laadstekkers. De dealer kan dit met een speciaal gereedschapje in een no-time oplossen.
Dit inderdaad. Bij mijn P8 MY21 lukte DC laden ook ineens niet meer. Dat was toevallig de dag voordat de auto voor onderhoud naar de garage moest. Met dat gereedschapje is het binnen een minuut opgelost en het valt onder de garantie. Voor mijn auto was dat de tweede keer dat het uitgevoerd moest worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

MicroStar_NL schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:47:

Hoe doen jullie dat?
Ook even met PA?
Of hebben mensen hier bijv de brilhouder accessoire (van Volvo of een after-market)?
[Afbeelding]
Ik heb gewoon de brilhouder laten monteren. Als bestuurder heb ik toch niks aan die hendel, maar wel aan een brillenhouder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolfio
Met al die zon in de afgelopen tijd ben ik nog een beetje zoeken waar ik m'n zonnebril makkelijk kan pakken/opbergen.

Het ritueel van 'zonnebril koker uit het middenconsole zien te graaien, koker openen, zonnebril op, koker weer opbergen' tijdens het rijden is niet fijn.
PA wel een paar keer gedaan, maar voelt nog wat 'eng' om bij wijze van het even helemaal aan PA over te laten.

In m'n vorige auto zat een handig zonnebril opbergvakje bij de binnenspiegel.
Tijdens het rijden kon ik snel en eenvoudig met 1 hand de zonnebril pakken en geen geslinger etc.
Dat mis ik nu.

Hoe doen jullie dat?
Ook even met PA?
[Afbeelding]
Dat is bij mij eigenlijk het enige moment dat ik PA gebruik, om mijn zonnebril op te zetten. Die heb ik altijd in een hoesje is mijn portiervak zitten. Heb precies genoeg tijd, voordat de auto begint te mekkeren, om mijn normale bril om te wisselen voor een zonnebril 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:35
Mga1600 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:38:
[...]
Dat denk ik ook, en bij een onderhoudsbeurt zal dit laadpoort probleem automatisch meegenomen worden.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frietkot
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:57
Dank voor alle reacties, dat waardeer ik erg! Ik vond het al moeilijk te geloven... Ik heb volgende week woensdag (26/3) al een afspraak staan voor onderhoud. Ik zal het aan ze doorgeven.

[ Voor 5% gewijzigd door Frietkot op 16-03-2025 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Geen idee of het waar is, maar dit zag ik op een ander forum:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cF19pg7DWMKe_ecW2WjN0ggFA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NwZuLahp7FHa4WyZ0i1Bljkh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Laatst online: 12-09 16:50
rolfio schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:59:
[...]Dat is bij mij eigenlijk het enige moment dat ik PA gebruik, om mijn zonnebril op te zetten. Die heb ik altijd in een hoesje is mijn portiervak zitten. Heb precies genoeg tijd, voordat de auto begint te mekkeren, om mijn normale bril om te wisselen voor een zonnebril 8)
Bijzonder... Dus menu, instellingen, rijden, PA activeren, via touch daar heb je al rijdend geen probleem mee, maar wel met een zonnebril pakken? Of heb je ook de limiter nooit geactiveerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09 07:34
cdwave schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:49:
[...]

Bijzonder... Dus menu, instellingen, rijden, PA activeren, via touch daar heb je al rijdend geen probleem mee, maar wel met een zonnebril pakken? Of heb je ook de limiter nooit geactiveerd?
Huh? De PA zet je toch gewoon aan of uit met één druk op de knop op het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-09 07:06

Hoe doen jullie dat?
Ook even met PA?
[Afbeelding]
Ofwel heb ik mijn zonnebril al op vanaf ik vertrek en dan maakt het niet uit waar die lag, ofwel ligt die in het middenvak naast dat oplaadvlak, aangezien ik die oplaadfunctie heb ik uitgeschakeld.

Ik heb opbergvakje als optie genomen maar vind het alles behalve praktisch. Ik heb een relatief goedkope zonnebril die ik voornamelijk gebruik en niet in een brilkoker zit en die past daar niet in. Mijn duurdere rayban die wel in een brilkoker zit past er ook niet in, en die ga ik echt niet los daarin steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
cdwave schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:49:
[...]

Is bij mij precies een druk op knopje stuur, heb ik geen probleem mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
tdkvolvo schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:07:
[...]

Huh? De PA zet je toch gewoon aan of uit met één druk op de knop op het stuur.
Precies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Ik hoor cdwave hier nog vloeken... al die tijd in zijn wagen heeft ie via instellingen PA moeten aanzetten terwijl het idd heel easy via een knopje op het stuur kan... _O-

Overigens, ik gebruik PA eigenlijk nooit. Toevallig afgelopen woensdag op een saaie lange 80- en 100km/h weg nog eens geprobeerd. Maar ik vind het vreselijk onrustig rijden. Rijd je op de linkerbaan vind ik dat de auto net te ver naar de rechterstreep trekt en in bochten vind ik dat de wagen niet ver genoeg vooruit kijkt/kan kijken waardoor het ook niet echt lekker voelt. Misschien een kwestie van gewenning maar ik gebruik veel liever ACC met lane keeping assist en dan het handje gewoon relaxt op het stuur. Voelt voor mij veel natuurlijker en vooral veiliger aan.

[ Voor 84% gewijzigd door Juancho op 16-03-2025 22:44 ]

Pagina: 1 ... 306 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"