Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Tranquility schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:01:
[...]
3.3.16 is inderdaad de autosoftware.
De versie van de app kun je vinden als je in de app op het poppetje rechtsonder tapt en dan naar “App-instellingen” gaat. Daar vind je onderaan de App-versie. Dit is bij iOS, ik weet niet of dit bij Android ook zo gaat.
Klopt, vanwege dat er een update onderweg schijnt te zijn heb ik e.e.a. door elkaar gehaald.
De Volvo Cars app heeft hier de recentste 5.51.1 versie en 3.3.16 is van de autosoftware.
Bedankt voor je reactie! Ook @ron65!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

• Emptyy
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14-09 22:46
Microstar schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:10:
[...]

Het is wel bijzonder dat iedere update met hoop gepaard gaat😂

Ten eerste hoop je dat je update krijgt en daarna hoop je dat er geen oude bugs uit hun winterslaap worden gewekt.
Als het systeem weer direct opstart als je de auto instapt ben ik al een blij mens. Inmiddels heb ik al ruim 6 maanden dat het minimaal 5 min duurt voordat ik een adres op google maps kan invoeren 😂

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Wel grappig he, al die voortekenen van dat er een OTA aan zit te komen kloppen dus wederom ;)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Microstar schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:10:
[...]

Het is wel bijzonder dat iedere update met hoop gepaard gaat😂

Ten eerste hoop je dat je update krijgt en daarna hoop je dat er geen oude bugs uit hun winterslaap worden gewekt.
Dat is een hoop hoop zeg maar :)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
randomice schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:28:
Volvo app 5.51.1 vraagt wel of ik google informatie uit me wachtwoord manager wilt delen... Wat is dat nou weer. Kan het niet annuleren en moet ermee akkoord gaan 🤷
Als je privacy wil, moet je geen auto met google spul hebben...

Ik heb 't allang opgegeven, en doe altijd maar "yes to all" en toedeledokie privacy. Of ik nou ja of nee zeg, Google trackt me toch wel, net als een hele rij andere commerciele tech bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:54
StevendGraaf schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:46:
Nou daar meldt hij zich dan eindelijk in de auto: update naar 3.4.4. Benieuwd wat ik morgen aantref…
Nou dat was een teleurstelling vanochtend: software niet geüpdate en ook niet meer zichtbaar 😕. Begin bijna aan mezelf te twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:03
Weet iemand toevallig of er een manier is om ISA softwarematig permanent te deactiveren? De dealer zegt natuurlijk dat dat niet kan. Maar zou er via de OBD poort alsnog iets mogelijk zijn?

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-09 09:55

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

daansan schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:59:
Weet iemand toevallig of er een manier is om ISA softwarematig permanent te deactiveren? De dealer zegt natuurlijk dat dat niet kan. Maar zou er via de OBD poort alsnog iets mogelijk zijn?
Waarom zou je dat willen? 1 tikje op het pijltje naar links en het staat de hele rit uit. Simpel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:20
MeHeKaCh schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:02:
[...]

Waarom zou je dat willen? 1 tikje op het pijltje naar links en het staat de hele rit uit. Simpel.
Ik snap 'm wel. Ik moet bij elk vertrek van m'n oprit al de achteruitnoodrem uitschakelen want dat kan ook niet permanent en dan komt die ISA er ook nog eens bij ... wordt straks een hele checklist vooraleer je kan vertrekken.

En waarom ook ... weer zo'n halfbakken regel van de EU. De snelheidslimiet wordt de helft van de tijd verkeerd aangeduid dus niemand wil dat systeem gebruiken en wat voor nut heeft het als je het gewoon kan uitschakelen. Het irriteert gewoon weer onnodig de consument.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:29
Eindelijk eens een deftige update van de Android app. Dark modus, mogelijkheid tot lichtsignaal of claxonneren en knipperen. Wel nog altijd geen aanpassing van de laadlimiet of amperage mogelijk.

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Cpt. Peacock schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:30:
Eindelijk eens een deftige update van de Android app. Dark modus, mogelijkheid tot lichtsignaal of claxonneren en knipperen. Wel nog altijd geen aanpassing van de laadlimiet of amperage mogelijk.
Zowaar een feature die ze eerst uitrollen op Android! Op iOS (nog) niet mogelijk qua lichtsignaal/claxon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Welke versie is het nu?

hier op android nog geen update, laatste is van 10 feb 2025, versie 5.51.1 en daarin zie ik geen optie tot lichten en claxon en geen dark modus.
Mogelijk rollen ze dit in batches uit, dus kan altijd nog komen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:41
Largamelion schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:27:
[...]
Ik snap 'm wel. Ik moet bij elk vertrek van m'n oprit al de achteruitnoodrem uitschakelen want dat kan ook niet permanent en dan komt die ISA er ook nog eens bij ... wordt straks een hele checklist vooraleer je kan vertrekken.
Een drive pre-check in plaats van een flight pre-check.. ;)
Ik moet ook altijd de achteruitnoodrem uitschakelen als ik de auto achteruit de oprit op rijd of de garage in rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:02:
[...]

Ik moet ook altijd de achteruitnoodrem uitschakelen als ik de auto achteruit de oprit op rijd of de garage in rijd.
Zeg dat, je kunt onderhand beter een Helikopter opstarten dan een auto.. lang leve Bruxxelles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:29
ron65 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:54:
[...]

Welke versie is het nu?

hier op android nog geen update, laatste is van 10 feb 2025, versie 5.51.1 en daarin zie ik geen optie tot lichten en claxon en geen dark modus.
Mogelijk rollen ze dit in batches uit, dus kan altijd nog komen natuurlijk
5.52.0 24 februari 2025

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
5.52.0 is de laatste versie voor iOS, voor Android is de laatste versie dacht ik 5.51.1. Maar ik zie in de iOS app ook geen licht of claxon optie. Wel de opties voor het streefniveau voor de batterij en de instelling voor het max AC amperage en is daar als laatste de Theme optie bijgekomen waarbij je de keuze hebt uit "Follow system", Always light" en "Always dark".

[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 28-02-2025 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Nu online
Tranquility schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:02:
[...]

Misschien de sensors afplakken? De mijne zijn al een tijde defect, en eigenlijk heb ik niet zo'n haast met die te laten repareren. Scheelt een hoop gepiep enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-09 21:22
ron65 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 00:23:
[...]

Dat is een hoop hoop zeg maar :)
Is het raar dat mijn hoop vervlogen is? Mijn systeem is bij iedere update trager geworden. Bij vertrek moet ook ik 5 minuten wachten tot ik een bestemming in de navigatie kan invoeren. Ik ben bang dat ik de navigatie straks alleen nog maar kan gebruiken als ik op vakantie ga naar Parijs of verder, met wat geluk kan ik dan navigeren vanaf de ring van Antwerpen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-09 12:35
Klopt, ik heb gisteren maar eens een review geplaatst en 3* gegeven. Kreeg vandaag als antwoord dat ze het begrijpen en werken aan het gelijk trekken van de functionaliteit. Ik had gezegd dat ik graag wil zien dat ze functionaliteit gelijk trekken ongeacht op welk OS de app draait.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
cdwave schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:56:
[...]

Misschien de sensors afplakken? De mijne zijn al een tijde defect, en eigenlijk heb ik niet zo'n haast met die te laten repareren. Scheelt een hoop gepiep enzo...
Tot je een mens of dier onder je auto hebt. Of minder heftig wel dat paaltje wat je zelf niet gezien had. Ik snap dat gedoe over de sensoren niet zo. Die zitten er met een reden op.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 28-02-2025 17:34 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 16:08
Sjaak Speer schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:02:
[...]

Is het raar dat mijn hoop vervlogen is? Mijn systeem is bij iedere update trager geworden. Bij vertrek moet ook ik 5 minuten wachten tot ik een bestemming in de navigatie kan invoeren. Ik ben bang dat ik de navigatie straks alleen nog maar kan gebruiken als ik op vakantie ga naar Parijs of verder, met wat geluk kan ik dan navigeren vanaf de ring van Antwerpen ;-)
Dat blijf ik vreemd vinden. Bij mij was het systeem rondom update 3.1.9 nogal traag (toen nog in mijn C40) maar met de volgende update was de rem er weer af en daarna is het alleen maar beter geworden. Ook in mijn huidige XC60 werkt het gewoon vlot (3.3.16) - tegen de tijd dat ik de oprit af ben is alles (GM, Spotify etc.) helemaal bij de les (en ik heb een korte oprit waar de auto maar net op past…..).

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Benieuwd hoe dat met de nieuwe hardware gaat. Dat moet wel echt een flinke verbetering worden. Niet alleen nu maar ook hardware dat het jarenlang kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:43
Tranquility schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:20:
5.52.0 is de laatste versie voor iOS, voor Android is de laatste versie dacht ik 5.51.1. Maar ik zie in de iOS app ook geen licht of claxon optie. Wel de opties voor het streefniveau voor de batterij en de instelling voor het max AC amperage en is daar als laatste de Theme optie bijgekomen waarbij je de keuze hebt uit "Follow system", Always light" en "Always dark".
Android is vandaag geüpdate naar 5.52.0

Met licht en claxonsignalen en natuurlijk dark mode

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ArnoudN schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 21:44:
[...]

Android is vandaag geüpdate naar 5.52.0

Met licht en claxonsignalen en natuurlijk dark mode
hier niet, 5.51.1 is de meest recente, volgens de play store

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07:31
De eerste wintersport rit zit erop, 886km , gem snelheid 95 met 30min File. 4 laadstops variërend van 10min tot 30 min. Steeds tussen 100 en 135 gereden met skibox, gem. Gebruik op het scherm 24.9/100km. Valt me alles mee. 5e laadstops bij snellader 10min van accomodatie vandaan, en daar bijna volgegooid vanaf 8% tot 98% omdat het eten wat langer duurde.
Laadinfra Duitsland prima op orde ( net snelweg af). Een keer 2 min gewacht bij een Fastned met slechts 4 palen, overige keren ionity en Ew en B met voldoende vrije plekken .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

peutje schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:22:
De eerste wintersport rit zit erop, 886km , gem snelheid 95 met 30min File. 4 laadstops variërend van 10min tot 30 min. Steeds tussen 100 en 135 gereden met skibox, gem. Gebruik op het scherm 24.9/100km. Valt me alles mee. 5e laadstops bij snellader 10min van accomodatie vandaan, en daar bijna volgegooid vanaf 8% tot 98% omdat het eten wat langer duurde.
Laadinfra Duitsland prima op orde ( net snelweg af). Een keer 2 min gewacht bij een Fastned met slechts 4 palen, overige keren ionity en Ew en B met voldoende vrije plekken .
kort en krachtig...

mooi om te zien dat
- snelladers steeds meer en beter voorhanden zijn in het buitenland
- de verbruiken van de EV in winterse omstandigheden ondanks een vermindering van actieradius toch nog wel weer meevallen
- een lange reis ondanks laden onderweg best te doen is.

Het zijn allemaal puntjes die de verstokte EV haters aanpakken om juist aan te tonen dat de EV op de kermis thuishoort en niet op de weg, gelukkig weten wij beter ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 16:13

MicroStar_NL

Knowledge is power

ron65 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:28:
[...]
Het zijn allemaal puntjes die de verstokte EV haters aanpakken om juist aan te tonen dat de EV op de kermis thuishoort en niet op de weg, gelukkig weten wij beter ;)
Die van de kermis had ik nog niet eerder gehoord :D.
Wat ik zelf heb ervaren is dat veel EV haters elkaar maar wat na papegaaien en niet weten dat de techniek flinke stappen heeft gemaakt, zeker sinds de eerste EVs.
Als ik dan mn EX40 laat zien en wat uitleg qua rijden etc, is het vaak van... 'oh, echt? dat is wel reuze mee ect.'

Maar bij de harde kern...tegen stomheid valt niet te vechten 8)7

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10:11
MicroStar_NL schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:20:
[...]

Wat ik zelf heb ervaren is dat veel EV haters elkaar maar wat na papegaaien en niet weten dat de techniek flinke stappen heeft gemaakt, zeker sinds de eerste EVs.
Als ik dan mn EX40 laat zien en wat uitleg qua rijden etc, is het vaak van... 'oh, echt? dat is wel reuze mee ect.'

Ik denk altijd: lekker in de waan laten met hun dikke V6 turbo diesel die in het echt een Opel Corsa is. Scheelt ons weer plek bij de laders 🥳.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Je ziet het vaak op social media "elektrisch rijden doen we op de kermis".
Overigens wordt dat dan ook steevast weer afgebrand met "lekker origineel weer, als je niets beters hebt...".

Mijn schoonzus is er ook zo eentje, en laatst kon ze kiezen om vanuit Zwolle ofwel met mij mee terugrijden, ofwel de trein pakken. Kwam zo uit door omstandigheden.
Toen ik haar erop wees dat een trein ook elektrisch is, besloot ze toch maar met ons mee te gaan.

Onderweg moest ik even 5 minuten snelladen, kwam net te kort anders. We rijden naar die fastned toe zegt ze "Ja lekker, ik had beter de trein kunnen doen, nu sta ik hier uren te wachten"
Toen we net geen 7 minuten later alweer wegreden kwamen de vragen,
"is dat zo snel vol dan?"
Nee, niet vol, maar voldoende en thuis gaat ie wel weer aan de gewone paal.

"maar ik dacht dat je met zo'n duracell auto altijd uren in een laadfile staat en dan nog uren moet laden"
Ja, maar hier zitten geen duracell batterijen in, dit is een echte EV

Dan kwam ook los dat ze het wel heel erg rustig vond in de auto, "zo stil, dat is wel raar maar ook fijn"
om te eindigen met "maar het is niets voor mij, kost me teveel tijd om elke 100 km aan de laadpaal te moeten. "

Inderdaad, tegen domheid is niets opgewassen.

Wat anders, iemand anders al iets van de OTA gemerkt?
Iemand iets gemerkt van een update voor de android app na 10-feb j.l naar 5.52.0 ?
Ik heb beiden nog niet.. blijft erg stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:30
[...]
Dat heet het Dunning-Kruger effect: Hoe minder mensen van een onderwerp afweten, hoe zelfverzekerder ze er onzin over kunnen uitkramen.

Geldt helaas ook voor kennis over EV's... hoe minder mensen ervan af weten, hoe groter de onzinverhalen die ze er met volledige overtuiging er over uit kunnen kramen... ik zou me er niet aan storen...

[ Voor 24% gewijzigd door Kammika op 01-03-2025 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ik merk vooral interesse als mensen mijn ev zien. Op vehaardagen ofzo, de oudere garde vind dat reuze interessant.

Vandaag trouwens 2de keer proefrit gedaan in de Xpeng G6. Uur gereden, 15,6kWh verbruik bij 4 graden. Mijn lompe eerste generatie P8 zat op 26,8kWh. Die ontwikkeling is er dus zeker 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Laatst online: 10:46
Net zo als op dit gedeelte van Tweakers de XC40 de hemel in geprezen wordt, zo gebeurt dat ook op het Ford RAM forum met hun ideaal.
Als je iets bezit, dan zijn de nadelen vaak minder na en de voordelen meer voor.
Een blindheid die normaal is.

Iets anders.
Vandaag heb ik op de XC40 spatlappen achter geschroefd, die van de eerste pagina van dit forum.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1o7kcjjZIKRH_Q_4ZvvLMUOl1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjXRgGQlfs1uczqRiAYHULWc.jpg?f=fotoalbum_large
Ik vind het wel mooi passen bij de auto.

Weet iemand waar dat uitsteeksel aan de rand van het spatscherm voor dient?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlTxwMCtMoG60NmMovg6DzAnM1o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/U1GvyGYLRZCwTtwx8Gd6dBYm.jpg?f=user_large
Je ziet het bij veel auto's.

[ Voor 16% gewijzigd door tukker999 op 01-03-2025 15:25 ]

22,29 kWh/100km Spritmonitor werkelijk verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:13
tukker999 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:39:
Net zo als op dit gedeelte van Tweakers de XC40 de hemel in geprezen wordt, zo gebeurt dat ook op het Ford RAM forum met hun ideaal.
Als je iets bezit, dan zijn de nadelen vaak minder na en de voordelen meer voor.
Een blindheid die normaal is.

Iets anders.
Vandaag heb ik op de XC40 spatlappen achter geschroefd, die van de eerste pagina van dit forum.
[Afbeelding]
Ik vind het wel mooi passen bij de auto.

Weet iemand waar dat uitsteeksel aan de rand van het spatscherm voor dient?
[Afbeelding]
Je ziet het bij veel auto's.
Dat uitsteeksel is om aan de wettelijke eisen qua spatbord te voldoen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:16
Meer mensen die een foutmelding krijgen bij het openen van de app?

Never mind, hele middag foutmelding, nu is ie weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yw2uAkb8jdBxMEZGn_ffLvluvQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OnA4UuLHALFoJJ5kS0HbSlq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 83% gewijzigd door WildOne op 01-03-2025 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
Kammika schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:34:
[...]

Dat heet het Dunning-Kruger effect: Hoe minder mensen van een onderwerp afweten, hoe zelfverzekerder ze er onzin over kunnen uitkramen.

[...]
Zoals in het Witte Huis...

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Hier nog steeds alleen 3g, geen LTE meer gezien.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kammika schreef op maandag 3 februari 2025 @ 07:12:
Auto offline vanochtend (sinds 5.17 kan ik zien in domoticz). Moest ik helemaal naar de auto lopen om de voorverwarming te starten. Brrrrr….
Bij mij is er sinds 27/2 geen update meer van de auto in Domoticz. Ik zie op het eerste gezicht geen foutmeldingen in de log. Heb al een keer uit en ingelogd in de auto. @Kammika jij nog suggesties?

2025-03-01 19:03:22.012 Volvo XC40: Pushing 'onHeartbeatCallback' on to queue
2025-03-01 19:03:22.062 Volvo XC40: Processing 'onHeartbeatCallback' message
2025-03-01 19:03:22.062 Volvo XC40: Acquiring GIL for 'onHeartbeatCallback'
2025-03-01 19:03:22.062 Volvo XC40: Calling message handler 'onHeartbeat' on 'module' type object.
2025-03-01 19:03:22.063 Volvo XC40: DEBUG: onHeartbeat called
2025-03-01 19:03:22.063 Volvo XC40: DEBUG: Heartbeat() called
2025-03-01 19:03:22.063 Volvo XC40: DEBUG: Not refreshing token, expires in 1769.3789367675781 seconds
2025-03-01 19:03:22.063 Volvo XC40: DEBUG: We already have a vin
2025-03-01 19:03:22.064 Volvo XC40: DEBUG: CreatePushButton(************,76,Flash) called
2025-03-01 19:03:22.064 Volvo XC40: DEBUG: CreatePushButton(************,75,Honk) called
2025-03-01 19:03:22.064 Volvo XC40: DEBUG: CreatePushButton(************,77,Honk and Flash) called
2025-03-01 19:03:22.065 Volvo XC40: DEBUG: CreatePushButton(************,78,Lock with Reduced Guard) called
2025-03-01 19:03:22.065 Volvo XC40: DEBUG: CreatePushButton(************,82,Force Update) called
2025-03-01 19:03:22.065 Volvo XC40: DEBUG: Already exists
2025-03-01 19:03:22.066 Volvo XC40: DEBUG: Climatization switched off, do nothing
2025-03-01 19:03:22.066 Volvo XC40: DEBUG: Not updating, 619.9965879917145 to update
2025-03-01 19:03:22.066 Volvo XC40: DEBUG: No ABRP token and/or apikey or no EV features detected, ignoring
2025-03-01 19:03:22.067 Volvo XC40: Acquiring GIL for 'onHeartbeatCallback'

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Microkid schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:07:
[...]

Bij mij is er sinds 27/2 geen update meer van de auto in Domoticz. Ik zie op het eerste gezicht geen foutmeldingen in de log. Heb al een keer uit en ingelogd in de auto. @Kammika jij nog suggesties?

2025-03-01 19:03:22.012 Volvo XC40: Pushing 'onHeartbeatCallback' on to queue
2025-03-01 19:03:22.062 Volvo XC40: Processing 'onHeartbeatCallback' message
2025-03-01 19:03:22.062 Volvo XC40: Acquiring GIL for 'onHeartbeatCallback'
2025-03-01 19:03:22.062 Volvo XC40: Calling message handler 'onHeartbeat' on 'module' type object.
2025-03-01 19:03:22.063 Volvo XC40: DEBUG: onHeartbeat called
2025-03-01 19:03:22.063 Volvo XC40: DEBUG: Heartbeat() called
2025-03-01 19:03:22.063 Volvo XC40: DEBUG: Not refreshing token, expires in 1769.3789367675781 seconds
2025-03-01 19:03:22.063 Volvo XC40: DEBUG: We already have a vin
2025-03-01 19:03:22.064 Volvo XC40: DEBUG: CreatePushButton(************,76,Flash) called
2025-03-01 19:03:22.064 Volvo XC40: DEBUG: CreatePushButton(************,75,Honk) called
2025-03-01 19:03:22.064 Volvo XC40: DEBUG: CreatePushButton(************,77,Honk and Flash) called
2025-03-01 19:03:22.065 Volvo XC40: DEBUG: CreatePushButton(************,78,Lock with Reduced Guard) called
2025-03-01 19:03:22.065 Volvo XC40: DEBUG: CreatePushButton(************,82,Force Update) called
2025-03-01 19:03:22.065 Volvo XC40: DEBUG: Already exists
2025-03-01 19:03:22.066 Volvo XC40: DEBUG: Climatization switched off, do nothing
2025-03-01 19:03:22.066 Volvo XC40: DEBUG: Not updating, 619.9965879917145 to update
2025-03-01 19:03:22.066 Volvo XC40: DEBUG: No ABRP token and/or apikey or no EV features detected, ignoring
2025-03-01 19:03:22.067 Volvo XC40: Acquiring GIL for 'onHeartbeatCallback'
Dit is maar een deel van de logging en hier niets raars idd. Dan zou ie de plug-in moeten herstarten en de hele logging sturen, dan kan ik er wellicht wat over zeggen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
guido66 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:15:
[...]

Dat uitsteeksel is om aan de wettelijke eisen qua spatbord te voldoen.
Daar kan ik niks van bakken.
Kan je dat uitleggen? Waar staat dat of zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-eDga0xNID34bNLqNGpbAie5qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7d7KCBJNrE4FIAha0zoLmVsm.jpg?f=fotoalbum_large
Ik dacht zelf iets van luchtweerstand, maar ook dat is nergens op gebaseerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSPn9KQanoNA9rMDTCHOA6N6OuQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tRnEkLNZiGegu5ajJPfsnwYC.jpg?f=user_largePeugeot 3008

[ Voor 13% gewijzigd door tukker999 op 01-03-2025 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
WildOne schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:40:
Meer mensen die een foutmelding krijgen bij het openen van de app?

Never mind, hele middag foutmelding, nu is ie weg.

[Afbeelding]
Ja ik had dat net ook toen ik eten ging halen. Keek ff op de app en zag deze foutmelding. Met als gevolg dat ik mijn telefoon opnieuw moet koppelen. Ik moest opnieuw inloggen, maar dat werkte niet en moet alles opnieuw instellen en vraagt om twee sleutels, e.d. Wat een gedoe weer.. 8)7

[edit] net de app opnieuw geïnstalleerd en gekoppeld en alles werkte weer, maar toen ik net de app weer opende kreeg ik dezelfde foutmelding: Error - 210. Als ik op “opnieuw” tap dan werkt de app weer. Vaag…

[ Voor 12% gewijzigd door Tranquility op 02-03-2025 18:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
tukker999 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:37:
[...]

Daar kan ik niks van bakken.
Kan je dat uitleggen? Waar staat dat of zoiets?
[Afbeelding]
Ik dacht zelf iets van luchtweerstand, maar ook dat is nergens op gebaseerd.
[Afbeelding]Peugeot 3008
Zie hier

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tukker999
Wat leuk!
Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
  • Laatst online: 07:31
peutje schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:22:
Nog ter aanvulling, laadinfra in kleinere dorpen Duitsland is nog niet heel geweldig, in tegenstelling tot Oostenrijk waar veel meer snelladers zijn. In Duitsland waarschijnlijk te wijten aan de vele regels en niet beschikbare infra. Direct langs snelweg is het ook beroerd, net naast snelweg veel beter. Ik had een calculatie in abrp gemaakt en overgezet, die kwam wat minder gunstig uit (onzuiniger). Als je dan een laadpaal over wilt slaan dan gaat google er af en toe wel gek mee om naar de volgende (omkeren snelweg naar dorp oid). Hij lijkt niet echt de volgende laadpaal verderop te willen zoeken. Percentage aankomst daarintegen klopt wel akelig goed.
Al met al is het me niet echt tegengevallen, wel thuis met 100% vertrokken waardoor eerste etappe de langste was. Zou mooi zijn als je met snelladen ook sneller naar 100% kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Herkenbaar. Ik ben oprecht Maps in AAOS fan maar ze moeten echt de laadplanning onder handen nemen want daar klopt vaak geen zak van. Ze hebben alle data die je maa nodig hebt + meer, dat mort Google perfect kunnen bouwen. De vraag is of ze dat willen of dat ze met bepaalde aanbieders afspraken hebben ofzo. Dat laatste zou wel treurig zijn overigens, dan betaal ik nog liever een paar cent voor Maps als app dan dit geneuzel.

Je wilt simpel we filter instellen, auto starten en rijden maar. En de laadplanning zo optimaal mogelijk laten beslissen door maps op basis van je ingegeven parameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:29:
Herkenbaar. Ik ben oprecht Maps in AAOS fan maar ze moeten echt de laadplanning onder handen nemen want daar klopt vaak geen zak van. Ze hebben alle data die je maa nodig hebt + meer, dat mort Google perfect kunnen bouwen. De vraag is of ze dat willen of dat ze met bepaalde aanbieders afspraken hebben ofzo. Dat laatste zou wel treurig zijn overigens, dan betaal ik nog liever een paar cent voor Maps als app dan dit geneuzel.

Je wilt simpel we filter instellen, auto starten en rijden maar. En de laadplanning zo optimaal mogelijk laten beslissen door maps op basis van je ingegeven parameters.
helemaal mee eens!!!

Ik heb vaak zat dat een Fastned station waar ik vaker kom, volgens AAOS-maps niet eens bestaat, en 5 minuten later ineens weer wel. Krijg je allerlei onzinnige laadstops voorgesteld, terwijl de meest logische niet wordt benoemd, en ook niet eens kan worden gevonden soms al zoom je er maximaal op in of type je de naam letterlijk en correct in. Nee, dan moet je omkeren op de snelweg en naar een laadstation 10 km de andere kant op rijden... en dat is nog maar een klein beetje ernaast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Nu online
Weet iemand hoe je trouwens al die teksten van medium en slome laders in je Dashboard kaart kan uitzetten? T wordt er zo rommelig van…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Vanmiddag 2de proefrit gehad in de Xpeng G6. Dan vallen toch weer 2 dingen echt op als je snel achter elkaar van de Volvo naar G6 gaat en andersom. Systeem G6 is enorm snel, Volvo zoooo traag.... En het scherm van de Volvo voelt opeens enorm klein als je na een uur rijden in de G6 terug stapt. Dan gaat het er niet eens perse om dat je een groot scherm hebt maar vooral wat je er mee kan doen. Maps en Spotify naast elkaar op een fijn formaat. Dus niet alleen een klein blokje mediaspeler, nee gewoon je hele playlist in beeld. Of andere apps naast elkaar, die je ook weer zelf kan verschuiven qua grote. Dat werkt in de praktijk zo fijn! Je zit minder op dat scherm te rammen omdat je steeds van A naar B moet en vervolgens weer dezelfde weg terug. Nee, je hebt gewoon fijn de boel in beeld. Dat geeft rust, dat geeft meer aandacht op de weg en dat werkt gewoon super fijn. Zie als het dat je moet werken op je kleine laptopscherm met meerdere applicaties of dat je werkt op een fijn ultra wide groot scherm met 2 of 2 applicaties voor je neus. Scheelt klikken/tikken/swipen etc.

Dat eerste wordt opgelost als het goed is door Volvo met nieuwe hardware, dat 2de blijf ik echt een gemiste kans vin de van Volvo bij de 2026 update. Had daar toch gewoon het grotere scherm ingezet. Want dat is in deze tijd eigenlijk wel gewoon een vereiste wat mij betreft. Heeft me toch wel weer iets aan het twijfelen gebracht want eigenlijk was ik er wel uit: de 2026 EC40 upgrade. En ja, ik weet dat sommigen dat scherm niks interesseren en dat is helemaal prima. Voor mij ligt dat anders, het is toch een beetje het hart van de auto tegenwoordig waar je enorm veel op moet doen. En als dat moet, dan moet het ook zo veilig, intuïtief en snel mogelijk kunnen. Dat gebruikersgemak wat in wel had in de G6 wordt misschien toch wel wat belangrijker dan het feit dat ik de G6 minder mooi vind qua looks dan de EC40.

Wederom stof tot nadenken dus.

[ Voor 45% gewijzigd door Juancho op 02-03-2025 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Nu online
Juancho schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:30:
[...]
Tot je een mens of dier onder je auto hebt. Of minder heftig wel dat paaltje wat je zelf niet gezien had. Ik snap dat gedoe over de sensoren niet zo. Die zitten er met een reden op.
Ik vind de sensoren dikke prima, maar ben niet altijd blij met wat de auto met die informatie doet.

Ik ben een ouwe lul die graag zelf beslissingen neemt. Dus de auto geeft mij informatie, en ik besluit of ik moet remmen of niet. Hij mag best een signaaltje geven dat er een grasspriet voor de auto staat, maar als ik dan besluit om gewoon over die grasspriet heen te rijden, dan heeft hij mijn beslissing maar te aanvaarden, en niet net te doen alsof m'n vrouw naast me zit die in paniek vol de handrem aantrekt.

Vroeger had de auto nog een echte bumper, dus als je tegen een paaltje reed dan ging het zachtjes boem en kon je met wat schaamrood op je kaken even de bumper weer recht trekken. Tegenwoordig heb je meteen 800 euro schade als je een paaltje raakt, dus dan is al die elektronica snel terug verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
cdwave schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:55:
[...]

Ik vind de sensoren dikke prima, maar ben niet altijd blij met wat de auto met die informatie doet.

Ik ben een ouwe lul die graag zelf beslissingen neemt. Dus de auto geeft mij informatie, en ik besluit of ik moet remmen of niet. Hij mag best een signaaltje geven dat er een grasspriet voor de auto staat, maar als ik dan besluit om gewoon over die grasspriet heen te rijden, dan heeft hij mijn beslissing maar te aanvaarden, en niet net te doen alsof m'n vrouw naast me zit die in paniek vol de handrem aantrekt.

Vroeger had de auto nog een echte bumper, dus als je tegen een paaltje reed dan ging het zachtjes boem en kon je met wat schaamrood op je kaken even de bumper weer recht trekken. Tegenwoordig heb je meteen 800 euro schade als je een paaltje raakt, dus dan is al die elektronica snel terug verdiend.
Nou gisteren reed ik op mijn oprit achteruit en waaiden er door een windvlaag wat blaadjes achter mijn auto. Auto vol op rem. Iedereen in de auto geschrokken. Het is toch wel heel fijn dat ik die blaadjes niet geraakt heb 8)7

Vanochtend is de koppeling met de app weg. Geeft de fout “onvolledige registratie”. Als ik er op klik zegt die “we herkennen deze telefoon niet” en dan moet ik 1 van de 4 redenen aanklikken waarom. Daarna zegt die dat ik opnieuw moet koppelen met instellingen/profielen. Maar als ik dat doe in de auto krijg ik een zwart scherm, ook na een reset :(

Ik ben vanochtend wel even klaar met de electronica van de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Nu online
ron65 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:28:
[...]
Ik vraag meestal of ze al eens in een serieuze moderne EV hebben gereden. Dan moeten ze impliciet toegeven dat ze geen bal weten en houdt de discussie snel op...

Van de andere kant vind ik het ook bijzonder om te zien dat de nieuwe EV rijder zich ineens heel druk gaat maken over de kosten per kilometer, en hoe je een paar centen kunt sparen door zus of zo te laden, terwijl ze het jaar daarvoor nog voor de hoofdprijs langs de snelweg stonden te tanken. Nu doet ze moeite om een euro te sparen op een snellaadsessie van 15 euro, terwijl er voorheen gewoon zonder nadenken 15 euro meer werd betaald voor een volle tank...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Kammika schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:02:
[...]

Nou gisteren reed ik op mijn oprit achteruit en waaiden er door een windvlaag wat blaadjes achter mijn auto. Auto vol op rem. Iedereen in de auto geschrokken. Het is toch wel heel fijn dat ik die blaadjes niet geraakt heb 8)7

Vanochtend is de koppeling met de app weg. Geeft de fout “onvolledige registratie”. Als ik er op klik zegt die “we herkennen deze telefoon niet” en dan moet ik 1 van de 4 redenen aanklikken waarom. Daarna zegt die dat ik opnieuw moet koppelen met instellingen/profielen. Maar als ik dat doe in de auto krijg ik een zwart scherm, ook na een reset :(

Ik ben vanochtend wel even klaar met de electronica van de auto
Nou… lekker… krijg de app ook niet meer gekoppeld. De koppelingsprocedure eindigt in “geen telefoon gevonden”…

Als iemand nog tips (anders dan fabriekreset. Durf ik nu niet aan. De 2 andere profielen zijn gewoon nog gekoppeld met de apps van vrouw en dochter,
Geen zin hun hetzelfde probleem te bezorgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
cdwave schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:55:
[...]

Misschien had je dan geen moderne EV moeten kiezen maar een oude auto zonder al die veiligheidstechnieken. Zomaar een
ideetje... 🤔

Als de auto in de ankers gaat, en dat gebeurt echt niet bij elk grassprietje zoals je nu een beetje overdreven stelt dan kan je daarna gewoon nog achteruit rijden hoor.

Het gaat ook niet om het grassprietje, het gaat erom dat het ook een kind kan zijn die jij bij het achteruit rijden niet zag. Of een dier. Of wat dan ook. Die paar keer dat de auto onnodig ingrijpt neem je dan maar voor lief. Vind ik dan hé.

Overigens, als je heel langzaam rijdt echt heel langzaam, dan heb je wel de piepjes maar doet de auto geen noodrem actie. Ik zet de auto wel eens suoer strak naast een bepaalde laadpaal en dan piept de auto wel maar kan ik nog gewoon zelf een stukje extra door gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 02-03-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:39:
[...]

Misschien had je dan geen moderne EV moeten kiezen maar een oude auto zonder al die veiligheidstechnieken. Zomaar een
ideetje... 🤔
Dit gedrag is niet “moderne ev” specifiek, maar “recente Volvo” specifiek. Ze hebben het allemaal

En Volvo remt echt wel lomp hard tov andere systemen die ook ingrijpen. Of die andere ook zoveel “false positives “ op dwarrelende blaadjes en uitstekende grassprietjes hebben weet ik niet, maar lijkt me dat dat toch beter moet kunnen dan dat deze auto dat nu doet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Kammika schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:53:
[...]

Dit gedrag is niet “moderne ev” specifiek, maar “recente Volvo” specifiek. Ze hebben het allemaal

En Volvo remt echt wel lomp hard tov andere systemen die ook ingrijpen. Of die andere ook zoveel “false positives “ op dwarrelende blaadjes en uitstekende grassprietjes hebben weet ik niet, maar lijkt me dat dat toch beter moet kunnen dan dat deze auto dat nu doet..
Ik weet niet jullie doen maar ik denk dat jullie snelheid dan gewoon te hoog is. Ik heb het in 5 jaar misschien 4 of 5x gehad, en ja toen was het onkruid erg hoog aan de achterkant van de parkeerplaats. Maar de laatste tijd nooit meer gehad, ook niet als ik dus heel kort langs een laadpaal rij.

Ik denk oprecht dat je het eens moet proberen door heel rustig te rijden, test maar eens op een plek waar je het dan altijd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
@Juancho Maakt niks uit, rij altijd langzaam de oprit op in het donker door de slechte camera. Maar soms toch een ingreep

Gisteren drie keer in 5 seconde in parkeergarage. Er was niks in de buurt.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Hier werkt app overigens prima. Enige dat opvalt is de blijvende 3g. En valt op dat hij bij wegrijden even verbinding kwijt is, dat viel met LTE nooit op.

Hopelijk snel de update hier, wil van die vergrote kaart af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Juancho schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:14:
[...]

Ik weet niet jullie doen maar ik denk dat jullie snelheid dan gewoon te hoog is. Ik heb het in 5 jaar misschien 4 of 5x gehad, en ja toen was het onkruid erg hoog aan de achterkant van de parkeerplaats. Maar de laatste tijd nooit meer gehad, ook niet als ik dus heel kort langs een laadpaal rij.

Ik denk oprecht dat je het eens moet proberen door heel rustig te rijden, test maar eens op een plek waar je het dan altijd hebt.
Mijn Polestar doet dit ook wanneer ik heel rustig achteruit de oprit op rijd. Gaat vol in de ankers voor een heg waar ik dan echt nog een stuk vandaan ben. En de heg staat nog stil ook :+ . Het systeem is in mijn ogen te alert en remt echt snoeihard waardoor de kans op nekletsel groter is dan een deuk in je achterbumper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ach ja, jullie weten het dus goed, dus je kan ook niet meer verrast worden. En je kan het je medepassagiers dus tijdig melden :)

Ik heb er zelf oprecht amper last van. En de keren dat de auto wel ingreep was het vaak ook maar goed goed ivm schade. Laatste keer volgens mij in september in Spanje in een krappe parkeergarage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:33:
Ach ja, jullie weten het dus goed, dus je kan ook niet meer verrast worden. En je kan het je medepassagiers dus tijdig melden :)

Ik heb er zelf oprecht amper last van. En de keren dat de auto wel ingreep was het vaak ook maar goed goed ivm schade. Laatste keer volgens mij in september in Spanje in een krappe parkeergarage.
Ik heb er weinig last van, omdat ik ‘m heel vaak uitzet als ik achteruit rij. Als ik dat niet doe heb ik met name in de zomer (vb er spreekt een sprietje uit mijn heg waar ik ‘m achteruit langs moet draaien, of er is wat te hoog onkruid als ik achteruit rij) en in de herfst (als er dwarrelende blaadjes achter de auto waaien) dat de auto te vaak zonder reden vol in de ankers gaat. Blijft een lomp systeem

Misschien is de ene auto beter afgesteld dan de andere wat de verschillen hier zou kunnen verklaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
App issue opgelost.Herinstallatie van app alleen hielp niet, want toen stond nog steeds mijn ingekoppelde account erin.

Dus app verwijderd, telefoon opnieuw gestart. Toen app weer geïnstalleerd. Toen kwam ik in de wizard alsof de app er nooit opgestaan had. Toen kon ik wel opnieuw koppelen.

Wat een gedoe zeg… hoop Niet dat dit te vaak gebeurd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Juancho schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:33:
Ach ja, jullie weten het dus goed, dus je kan ook niet meer verrast worden.
Das natuurlijk onzin, want het is niet altijd en soms compleet willekeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Dan zet je het toch uit als je het zo vreselijk vind? Als je in R gaat staat het gelijk op het scherm, das 1 druk op de knop.

Maar blijkbaar is het bij mij dan anders/beter afgestemd want in de eerste jaren had ik er veel meer last van dan de jaren daarna. Tegenwoordig komt het amper voor bij dingen als onkruid. Wel een paar keer een ingreep gehad die ik ook logisch vond en blij dat het systeem ingreep.

Misschien eens naar de dealer gaan dan, misschien kunnen ze het beter afstemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Zet het inderdaad regelmatig uit, maar slaat natuurlijk nergens op dat een veiligheidsfeature zo wispelturig is. Zeker als er niks in de buurt is.

Opvallende is dat het soms hele periodes goed gaat. En dan opeens in een lege parkeergarage 3 ingrepen achter elkaar bij het achteruit rijden van een parkeervak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Ophidian schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:18:
@Juancho Maakt niks uit, rij altijd langzaam de oprit op in het donker door de slechte camera. Maar soms toch een ingreep

Gisteren drie keer in 5 seconde in parkeergarage. Er was niks in de buurt.
Ik zou het team van Haunted House eens inschakelen, wie weet is de geest van een overleden oud bewoner van de buurt wel rondjes aan het touren op jouw oprit en zien jouw sensoren dat _/-\o_

Het is soms lastig, helemaal mee eens, bij de sportschool zet ik hem uit want daar staat zoveel onkruid in de vakken dat ie halverwege het vak al doet alsof je het halve gebouw hebt weggevaagd inmiddels....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:04:
[...]

Ik vraag meestal of ze al eens in een serieuze moderne EV hebben gereden. Dan moeten ze impliciet toegeven dat ze geen bal weten en houdt de discussie snel op...
Klopt, behalve mijn schoonzus, zelfs na 200 km meerijden was ze nog van "niks voor mij, ik moet een echte auto"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
Ophidian schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:18:
@Juancho Maakt niks uit, rij altijd langzaam de oprit op in het donker door de slechte camera.
Toch maar eens proberen met een plakbandje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrNCnJHG9agOo6RsjkIPfXU60Q0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nT1cuqWspkDt7vMStEwfOmP8.jpg?f=fotoalbum_large
De camera kan niet goed omgaan met contrasten.
Plak de kentekenplaat af op je camera en je hebt perfect beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Weet iemand of naast Forest Lake ook de kleur Denim Blue nieuw is? Ik zie die nu pas maar dat is ook een mooie kleur zeg. Beetje groen/blauw achtig. Ik dacht dat er voorheen Fjord Blue was die echt veel blauwer was?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7IDiwRtr-_W7JLLgqWooRiH704=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uwPp1aaAeEWFfgbN9O044gr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Juancho op 02-03-2025 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:44:
Weet iemand of naast Forest Lake ook de kleur Denim Blue nieuw is? Ik zie die nu pas maar dat is ook een mooie kleur zeg. Beetje groen/blauw achtig. Ik dacht dat er voorheen Fjord Blue was die echt veel blauwer was?

[Afbeelding]
zeker een fraaie kleur
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildOne
Juancho schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:44:

[Afbeelding]
Terug van weggeweest. Ik heb een XC40 MY2022 in die kleur. Heel mooi met het contrasterende zwarte dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
tukker999 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:43:
[...]

Toch maar eens proberen met een plakbandje.
[Afbeelding]
De camera kan niet goed omgaan met contrasten.
Plak de kentekenplaat af op je camera en je hebt perfect beeld.
Ja misschien maar eens proberen. Wilde al verrlichting op de oprit doen, maar in de zomer komt het er niet van. En dan heb je er ook geen last van, dus vergeet ik het weer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
WildOne schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:32:
[...]

Terug van weggeweest. Ik heb een XC40 MY2022 in die kleur. Heel mooi met het contrasterende zwarte dak.
Ah dus geen nieuwe kleur. Gek, ik heb die kleur echt nog nooit gezien. Ook niet in het wild. Alleen de Fjord Blue maar die is al wat ouder en echt veel blauwer dan deze denim blue. Zou je eens fotos willen posten van je auto in dag/buitenlicht? Ben daar wel benieuwd naar..

Zo op de foto's lijken Denim Blue en Forest Lake best op elkaar alleen is die eerste blauw/groen en de 2de groen/blauw. Dus net andersom. Wij zouden voor Forest Lake gaan maar we hebben nu een Sage Green (wel echt vele malen meer echt groen) dus vinden eigenlijk die Denim Blue misschien wel mooier als afwisseling. Past denk ik ook hele mooi bij het lichtere interieur wat je zonder meerprijs kan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 20:22
Kleuren over de jaren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECYFUquGxUMfm6U5GAHp9sjShQI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/86juX8wmZK1HPkMQc3u1EDQo.png?f=user_large

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ja daar zie je het mooi, Denim Blue en Forest Lake zitten heel dicht op elkaar. De een meer blauw accent, de ander meer groen accent. Nice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:43
Juancho schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:15:
Dan zet je het toch uit als je het zo vreselijk vind? Als je in R gaat staat het gelijk op het scherm, das 1 druk op de knop.

Maar blijkbaar is het bij mij dan anders/beter afgestemd want in de eerste jaren had ik er veel meer last van dan de jaren daarna. Tegenwoordig komt het amper voor bij dingen als onkruid. Wel een paar keer een ingreep gehad die ik ook logisch vond en blij dat het systeem ingreep.

Misschien eens naar de dealer gaan dan, misschien kunnen ze het beter afstemmen.
Ik denk dat die van mij dan net zoals die van jou is afgesteld. Ik heb het in de afgelopen drieënhalf jaar een keer of vijf gehad, terwijl ik achteruit de oprit oprij vlak langs wat planten en mijn brievenbus (zeker in het donker) en daar reageert hij nooit op. Als hij wel ingrijpt is het daarom ook elke keer schrikken.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WildOne
Juancho schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:21:
[...]

Ah dus geen nieuwe kleur. Gek, ik heb die kleur echt nog nooit gezien. Ook niet in het wild. Alleen de Fjord Blue maar die is al wat ouder en echt veel blauwer dan deze denim blue. Zou je eens fotos willen posten van je auto in dag/buitenlicht? Ben daar wel benieuwd naar..

Zo op de foto's lijken Denim Blue en Forest Lake best op elkaar alleen is die eerste blauw/groen en de 2de groen/blauw. Dus net andersom. Wij zouden voor Forest Lake gaan maar we hebben nu een Sage Green (wel echt vele malen meer echt groen) dus vinden eigenlijk die Denim Blue misschien wel mooier als afwisseling. Past denk ik ook hele mooi bij het lichtere interieur wat je zonder meerprijs kan kiezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ev7VRqQL73CFHipYJ6KaJTOtAUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMtfa2AN2rMxqA5OTeAkAlVQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Nu online
Mooi! Wij hadden een V40 in denim blue. Mis hem nog wel eens.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkL1IDvxUuQbU-gPRMKbZXE7dto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EuRtzDRs9PftAriVtRGfEdtb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Laatst online: 10:48
Zijn er meer mensen hier waarbij het systeem gewoon steeds trager lijkt te worden?
Ik heb nul apps meer erop staan naast Spotify/Maps, maar google assistent reageert gewoon niet, soms wel maar kapt af, 4x system reboot en dan werkt het weer een beetje..

Ook start ik vaak op met een wit scherm achter het stuur en dat duurt echt ff voordat maps verschijnt.
Ik snap prima dat HW ouder word, en dat het trager word, maar functionaliteit die weg begint te vallen is wel een dingetje..

Misschien moet ik ergens wat cache leeg gooien ofzo?

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
4v4t4r schreef op maandag 3 maart 2025 @ 07:26:
Zijn er meer mensen hier waarbij het systeem gewoon steeds trager lijkt te worden?
Ik heb nul apps meer erop staan naast Spotify/Maps, maar google assistent reageert gewoon niet, soms wel maar kapt af, 4x system reboot en dan werkt het weer een beetje..

Ook start ik vaak op met een wit scherm achter het stuur en dat duurt echt ff voordat maps verschijnt.
Ik snap prima dat HW ouder word, en dat het trager word, maar functionaliteit die weg begint te vallen is wel een dingetje..

Ik heb eigenlijk bijna nooit last van een echt traag systeem. Ik stap in, kan onmiddellijk de achteruitrijcamera gebruiken, de noodrem uitzetten en GM is ook zo opgestart. Map laden duurt soms een paar seconden maar dat is normaal voor de gedateerde HW, is nooit anders geweest. Heb op en al een 5-tal apps staan die niet standaard geïnstalleerd waren. XC40 MY23.

Vandaag exact 3 weken sinds de aankondiging van de OTA, benieuwd of de meldingen gaan binnenlopen. Hier nog niets te zien maar ik moet ook niet weg met de auto en meestal verschijnt hij pas na een ritje. Zou mooi zijn als het ETA balkje weer terug is voor ik eind deze week op reis vertrek, het is intussen bijna 4 maand weg :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Melden aan je dealer / Volvo, er is niets dat je zelf kan doen voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika

Nou..zo erg is het niet bij mij, maar heb 'm nu 3 jaar en het wordt idd steeds langzamer. Heb alleen spotify, tunein (die van is geleverd zonder DAB+ :-( ) en verder alles eraf gegooid, dan is het redelijk te doen.

Overigens ben ik er inmiddels achter dat profielwissels ook wat doen. Het 1e profiel is die van mijn vrouw. Als ik zelf reset, start die dus op met het profiel van mijn vrouw, maar wisselt daarna gelijk naar die van mij.

Laatst eens getest met haar sleutel en dan is die na een reset veel sneller. Tot de 1e profielwissel. Voor de gein nog eens doorgewisseld naar profiel van mijn dochter en dan wordt die nog trager.

Lijkt er dus op dat die profielen ook geheugen vasthouden.

Ik moet nog anderhalf jaar in de lease, denkt dat die het zo lang uitzingt qua performance, maar heb al wel spijt met de volgende eigenaar, want de updates in de komende jaren zullen het alleen maar langzamer maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
DoubleDot schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:39:
[...]

Melden aan je dealer / Volvo, er is niets dat je zelf kan doen voor zover ik weet.
Dealer zal alleen een fabrieksreset doen (die je zelf ook kan doen), kan er verder ook niets mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Largamelion schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:28:
Vandaag exact 3 weken sinds de aankondiging van de OTA, benieuwd of de meldingen gaan binnenlopen. Hier nog niets te zien maar ik moet ook niet weg met de auto en meestal verschijnt hij pas na een ritje. Zou mooi zijn als het ETA balkje weer terug is voor ik eind deze week op reis vertrek, het is intussen bijna 4 maand weg :/ .
Is het al weer drie weken geleden sinds de aankondiging? Wat gaat de tijd snel.. Voor zover ik weet is er hier nog maar één iemand @StevendGraaf geweest die de OTA heeft ontvangen. Of was die weer teruggetrokken?

[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 03-03-2025 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online

Jup exact dit. Wit scherm, traag opstarten. Google Assistent is soms best vreemd. Vorige week moest ik naar de tandarts. Kort ritje, 12 min. Heen weg kapte de Assistent er gewoon mee tijdens het inspreken. Terugweg, nog geen kwartiertje later werkte het prima.

Ik heb over een week of 2 a 3 een onderhoudsbeurt staan, ik zal dan gelijk de monteur eens vragen of wat aan gedaan kan worden. Misschien kunnen ze idd eens de cache legen op grotere schaal, waar wij niet bij kunnen, software opnieuw inladen. Of weet ik veel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Hmmmm vannacht auto ook weer doorgeladen naar 100% waar limiet gisteren teruggezet was naar 90.

Lang niet gehad. Dacht dat die bug opgelost was…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:02
Kammika schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:43:
[...]

Overigens ben ik er inmiddels achter dat profielwissels ook wat doen. Het 1e profiel is die van mijn vrouw. Als ik zelf reset, start die dus op met het profiel van mijn vrouw, maar wisselt daarna gelijk naar die van mij.

Laatst eens getest met haar sleutel en dan is die na een reset veel sneller. Tot de 1e profielwissel. Voor de gein nog eens doorgewisseld naar profiel van mijn dochter en dan wordt die nog trager.

Lijkt er dus op dat die profielen ook geheugen vasthouden.
Exact dit gevoel heb ik ook.
De laatste tijd wisselen we veel vaker van bestuurder door middel van de sleutel en dat maakt het volgens mij echt trager. Alternatief is slechts 1 profiel te gebruiken en de stoelen manueel te verstellen met de geheugenknoppen 1 en 2 (in plaats van dat het automatisch gaat wanneer andere sleutel wordt gebruikt) maar het probleem hier is dat mijn vriendin geen OPD gebruikt en ik wel, dat zouden we dan telkens in de instellingen moeten veranderen...

Maar op zich wel het proberen waard als alles dan sneller wilt laden.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Dank je! Mooie kleur hoor! Ik heb die gek genoeg nog nooit in het wild gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:28:
[...]
Ik heb eigenlijk bijna nooit last van een echt traag systeem. Ik stap in, kan onmiddellijk de achteruitrijcamera gebruiken, de noodrem uitzetten en GM is ook zo opgestart. Map laden duurt soms een paar seconden maar dat is normaal voor de gedateerde HW, is nooit anders geweest. Heb op en al een 5-tal apps staan die niet standaard geïnstalleerd waren. XC40 MY23.
Kun je zien hoe het kan wisselen per auto.
Ik ervaar veel minder traagheid met 3.3.16 dan met de voorgaande versies, maar traagheid is er.
En die is niet consistent, dat is het rare.

Sinds een week of drie merk ik dat soms het systeem is gereset terwijl de wagen geparkeerd stond, te merken aan dat de binnenverlichting weer op automatisch staat (zet ik er altijd af)

Soms bij instappen en willen wegrijden is het systeem supertraag, maps doet er dan minuten over om wat bedienbaar te worden, andere keren is het direct op en top aanwezig en vlot.
De ene keer is dat na langer stilstaan, de andere keer al na enkele minuten stilstaan (ff snel een brief gepost en weer terug de auto in bijvoorbeeld)

Assistent is de ene keer vlot, de andere keer duurt het 10 tot 20 seconden voor je wat kunt gaan zeggen en soms klapt assistent direct weg en moet je opnieuw die balk oproepen... meestal is in het laatste geval een homeknop reset noodzakelijk wil het weer werken.

De achteruitrij camera is vaak prima en zodra je R kiest gaat deze aan, maar de laatste paar weken is het weer meerdere malen voorgekomen dat deze net als je hem echt nodig hebt, een zwart beeld geeft "camera tijdelijk niet beschikbaar". Of de camera is er wel maar doet er vrij lang over voor er eindelijk beeld is, dan sta je al ingeparkeerd en dan doet hij het pas een keer.

zomaar wat voorbeelden, opmerkelijk is dat het de laatste 3 weken weer lijkt toegenomen waar het een tijdlang vrijwel weg was met dit soort grapjes van het systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdwave
  • Nu online
Kammika schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:53:
[...]
Lomp zijn die systemen allemaal wel. Maar in de "false positives" zit heel veel verschil. En juist dat lompe remmen maakt het zo irritant, anders was het alleen ongemakkelijk.

De eerste keer stapte ik uit omdat ik overtuigd was dat ik iets geraakt had, aangezien het zo lomp "bonk" ging. Snapte er niks van...

Het zijn heel specifieke situaties waar 't op gebeurt. Heb 't ook eens met een Mazda CX5 gehad, en die noodremde altijd 1m voor een heg bij de parkeerplaats op 't werk. Ben ik maar op een andere plek gaan parkeren, daar stond een paalte en dat interesseerde hem weer helemaal niks.

Of je er wel of geen last van hebt, dat hangt er net vanaf waar je komt, maar niet van je rijstijl ofzo. Als je 't nooit heb, heb je gewoon geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
ron65 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:20:
[...]

Kun je zien hoe het kan wisselen per auto.
Ik ervaar veel minder traagheid met 3.3.16 dan met de voorgaande versies, maar traagheid is er.
En die is niet consistent, dat is het rare.

Sinds een week of drie merk ik dat soms het systeem is gereset terwijl de wagen geparkeerd stond, te merken aan dat de binnenverlichting weer op automatisch staat (zet ik er altijd af)

Soms bij instappen en willen wegrijden is het systeem supertraag, maps doet er dan minuten over om wat bedienbaar te worden, andere keren is het direct op en top aanwezig en vlot.
De ene keer is dat na langer stilstaan, de andere keer al na enkele minuten stilstaan (ff snel een brief gepost en weer terug de auto in bijvoorbeeld)

Assistent is de ene keer vlot, de andere keer duurt het 10 tot 20 seconden voor je wat kunt gaan zeggen en soms klapt assistent direct weg en moet je opnieuw die balk oproepen... meestal is in het laatste geval een homeknop reset noodzakelijk wil het weer werken.

De achteruitrij camera is vaak prima en zodra je R kiest gaat deze aan, maar de laatste paar weken is het weer meerdere malen voorgekomen dat deze net als je hem echt nodig hebt, een zwart beeld geeft "camera tijdelijk niet beschikbaar". Of de camera is er wel maar doet er vrij lang over voor er eindelijk beeld is, dan sta je al ingeparkeerd en dan doet hij het pas een keer.

zomaar wat voorbeelden, opmerkelijk is dat het de laatste 3 weken weer lijkt toegenomen waar het een tijdlang vrijwel weg was met dit soort grapjes van het systeem.
precies al deze dingen.. maakt het rijgenot er nog steeds niet minder door, maar het begint soms wat te irriteren, zeker als het gebeurd dat het echt niet uitkomt. (net weer even weg, geen internet, daardoor kon ik niet op tijd zien dat de snelweg gesloten was door een ongeluk) Tcam reset + system reset en ik kwam weer online.. en zag toen ineens alles rood worden verderop :(

Kan bijna beter tel direct aan Android Auto hangen en via die gaan navigeren & muziek afspelen.. dat werkt tenminste altijd. (behalve voorverwarmen batterij richting snellader)

[ Voor 4% gewijzigd door 4v4t4r op 03-03-2025 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
cdwave schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:29:
[...]
De eerste keer stapte ik uit omdat ik overtuigd was dat ik iets geraakt had, aangezien het zo lomp "bonk" ging. Snapte er niks van...
Ik had exact hetzelfde toen ik eens eenmalig achteruit de oprit opreed, sindsdien nooit meer gedaan. Het zweet brak me uit omdat ik echt overtuigd was iets geraakt te hebben... maar er was niets, alleen de haag op 30cm aan de zijkant. Ik vind het een rot irritant systeem en wil het gewoon permanent uit, maar dat is geen optie helaas. Ik heb genoeg aan de beeps om me te waarschuwen en wil kiezen zelf de verantwoordelijkheid te nemen. Rij al 25 jaar met de wagen en heb nog nooit achteruit ergens tegenaan gereden, zelfs voor al die slimme systemen bestonden.

Gelukkig maar dat ie geen noodrem doet bij de collision detectie vooraan of ik had al een paar keer iemand achteraan in de auto gehad denk ik, daar blijft het wel bij enkel een waarschuwingstoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
4v4t4r schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:35:
[...]
Kan bijna beter tel direct aan Android Auto hangen en via die gaan navigeren & muziek afspelen.. dat werkt tenminste altijd. (behalve voorverwarmen batterij richting snellader)
Ik heb de laatste tijd dus wat proefritten gemaakt in diverse auto's (jij moet ook wisselen zoals ik weet, 7x besteld toch?) maar AA in de Volvo's is wat mij betreft dramatisch. Het scherm is gewoon te klein om er optimaal gebruik van te maken. AA laat precies zien wat straks met die UI update ook komt: scherm verdeelt in 3 blokken. Bovenin een groter deel met Maps, daaronder 2 kleine blokjes voor bijv. telefoon en Spotify. Maar het is zo klein dat je een mini player ziet van Spotify.

Ik reed afgelopen zaterdag in de Xpeng G6 met een groter (horizontaal) scherm en dan heb je gewoon mega veel ruimte om alles perfect te zien zoals je het wil EN nog de optie om die ruimtes zelf te verdelen. AA op een groter scherm betekent oa geen kleine Spotify player maar gewoon een half scherm met player en playlist in beeld. Perfect! En de andere helft is dan voor Maps, wat nog steeds meer dan genoeg ruimte heeft _/-\o_

Ik mis dat stiekem toch echt wel op de Volvo (volgens mij heeft Polestar 2 exact hetzelfde issue).
Wat ik eerder schreef, ik blijf het oprecht een gemiste kans vinden van Volvo dat ze niet het grotere scherm bij de hardware update meenemen. Los daarvan kiest Volvo voor een verticale plaatsing wat ik ook niet echt begrijp in een auto.

Zet me toch wat aan het twijfelen want eenmaal in de auto (en stiekem draait het daar wel om) levert dat zoveel meer gebruiksgemak op in een auto met een groter scherm. BYD had dat ook al. PS2 en EC40 blijven daarin toch achter. En ik vraag me af of dat met 5 jaar voor de boeg niet gaat storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 17:45
Ik heb de laatste paar weken bij de rittenregistratie:
"Locatie ontbreekt" bij veel ritten maar niet alle ritten. De afstand staat er wel.
Sommige ritten staan er correct in maar dan nog een keer met wel de afstand en "locatie ontbreekt"

Hoe los ik dat op?

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Largamelion schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:47:
[...]
Ik had exact hetzelfde toen ik eens eenmalig achteruit de oprit opreed, sindsdien nooit meer gedaan. Het zweet brak me uit omdat ik echt overtuigd was iets geraakt te hebben... maar er was niets, alleen de haag op 30cm aan de zijkant.
Precies dat. Ik wil 'm vaak strak achteruit naast de heg parkeren, dan rij ik er langs, kan in de spiegels zien dat ik nog 5 cm ruimte heb, maar als het automatisch remmen aanstaat krijg ik dan toch vaak een harde ingreep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:57:
[...]
Ik reed afgelopen zaterdag in de Xpeng G6 met een groter (horizontaal) scherm en dan heb je gewoon mega veel ruimte om alles perfect te zien zoals je het wil EN nog de optie om die ruimtes zelf te verdelen. AA op een groter scherm betekent oa geen kleine Spotify player maar gewoon een half scherm met player en playlist in beeld. Perfect! En de andere helft is dan voor Maps, wat nog steeds meer dan genoeg ruimte heeft _/-\o_
Beetje offtopic hier.. leuke auto hoor, maar vraag me toch wel af waar je onderhoud kan laten doen op zo'n XPENG. Ik zou niet weten waar een XPENG dealer oid zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Kammika schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:27:
[...]

Beetje offtopic hier.. leuke auto hoor, maar vraag me toch wel af waar je onderhoud kan laten doen op zo'n XPENG. Ik zou niet weten waar een XPENG dealer oid zit...
Op nog geen 10km van ons huis ;). Ondergebracht bij de Renault dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Juancho schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:57:
[...]

Ik heb de laatste tijd dus wat proefritten gemaakt in diverse auto's (jij moet ook wisselen zoals ik weet, 7x besteld toch?) maar AA in de Volvo's is wat mij betreft dramatisch. Het scherm is gewoon te klein om er optimaal gebruik van te maken. AA laat precies zien wat straks met die UI update ook komt: scherm verdeelt in 3 blokken. Bovenin een groter deel met Maps, daaronder 2 kleine blokjes voor bijv. telefoon en Spotify. Maar het is zo klein dat je een mini player ziet van Spotify.

Ik mis dat stiekem toch echt wel op de Volvo (volgens mij heeft Polestar 2 exact hetzelfde issue).
Wat ik eerder schreef, ik blijf het oprecht een gemiste kans vinden van Volvo dat ze niet het grotere scherm bij de hardware update meenemen. Los daarvan kiest Volvo voor een verticale plaatsing wat ik ook niet echt begrijp in een auto.

Zet me toch wat aan het twijfelen want eenmaal in de auto (en stiekem draait het daar wel om) levert dat zoveel meer gebruiksgemak op in een auto met een groter scherm. BYD had dat ook al. PS2 en EC40 blijven daarin toch achter. En ik vraag me af of dat met 5 jaar voor de boeg niet gaat storen.
Nog niet besteld :) Maar wel bezig ja !
Ik ben het helemaal met je eens , het scherm is of te klein, of te weinig dynamisch indeelbaar.. maar goed, 5 jaar terug was het allemaal OK. Wie weet kom ik weet andere dingen straks tegen in welke nieuwe auto ik ook ga leasen.. waar ik gewoon meer op hoop is partijen die echt alleen focus op EV hebben en dus geen ICE ombouwen (zoals onze XC40) of een soort van probeersel doen, maar de SW gewoon niet op orde hebben.. ze hebben allemaal wat te bewijzen denk ik zo - al weet ik niet of het een doorslaggevende keuze gaat zijn als je voor het eerst een EV proefritje doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
4v4t4r schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:39:
[...]

Nog niet besteld :) Maar wel bezig ja !
Ik ben het helemaal met je eens , het scherm is of te klein, of te weinig dynamisch indeelbaar.. maar goed, 5 jaar terug was het allemaal OK. Wie weet kom ik weet andere dingen straks tegen in welke nieuwe auto ik ook ga leasen.. waar ik gewoon meer op hoop is partijen die echt alleen focus op EV hebben en dus geen ICE ombouwen (zoals onze XC40) of een soort van probeersel doen, maar de SW gewoon niet op orde hebben.. ze hebben allemaal wat te bewijzen denk ik zo - al weet ik niet of het een doorslaggevende keuze gaat zijn als je voor het eerst een EV proefritje doet
Dat laatste zeker niet want daar is de tijd veelste kort voor tijdens een proefrit. Dat zal jij ook hebben als de 7x doorgaat. Ik heb dan wel tijdens de 2de proefrit in de G6 extra lang de tijd gevraagd om een half uur door alles heen te kunnen gaan, maar dat zegt nog weinig over de prakijk natuurlijk. Wat ik wel belangrijk vind is dat Xpeng haar klanten erg serieus neemt in de vorm van feedback en daar daadwerkelijk snel iets mee te doen. Ze zijn actief op Discord bijv. Van Volvo weten we dat het behoorlijk moeizaam ging allemaal de eerste jaren en ook bij Zeekr zijn de verhalen absoluut niet best (oa bij de 001).

Het is ook gewoon een beetje een lastige periode, ik heb het idee dat vele merken in transitie zijn en daardoor nog zoekende zijn naar de beste balans. Misschien zou ik nog wel het liefst dit jaar willen zeggen: ik kijk de boel even aan en als ik mijn XC40 moet inleveren pak ik wel tijdelijk een auto uit de pool van de LM. We zitten echter zoals bekend in het laatste jaar van EV voordeel op je lease dus die keuze is er niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 03-03-2025 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:29:
[...]

Op nog geen 10km van ons huis ;). Ondergebracht bij de Renault dealer.
o dat is wel interessant als ze dat soort partnerships hebben idd..

nou ja.. ik moet (mag ;) ) eerst nog anderhalf jaar in deze auto waar ik met plezier in rij, dan hoop ik er nog een verlenging uit te slepen ihkv fiscaal voordeel.

Tegen die tijd dan maar eens kijken. Als het weer een XC40 EV wordt, zou dat dan ook al minimaal de MY28 worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Kammika schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:09:
[...]

o dat is wel interessant als ze dat soort partnerships hebben idd..

nou ja.. ik moet (mag ;) ) eerst nog anderhalf jaar in deze auto waar ik met plezier in rij, dan hoop ik er nog een verlenging uit te slepen ihkv fiscaal voordeel.

Tegen die tijd dan maar eens kijken. Als het weer een XC40 EV wordt, zou dat dan ook al minimaal de MY28 worden...
Dan hoop ik voor je dat er een compleet nieuwe EX/EC40 klaar staat op een volledig nieuw EV platform ;). Maar die verwachting is er natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 16:13

MicroStar_NL

Knowledge is power

Android app 5.52.0 is uit.
Op eerste gezicht geen wijzigingen gezien.
Klopt ook met de release notes....die zijn er niet.

Hoe kan dit nou zo opgeleverd worden?
Wel erg droevig...

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4

Pagina: 1 ... 304 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"