Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-08 10:19
Eens iets anders:
Is er geen optie ergens om het dimmen van de spiegels buiten uit te zetten als de richtingaanwijzer aan staat?
Soms vind ik dit namelijk vervelend dat de spiegel donker is wanneer ik moet afslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:06
Idr548 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:13:
Eens iets anders:
Is er geen optie ergens om het dimmen van de spiegels buiten uit te zetten als de richtingaanwijzer aan staat?
Soms vind ik dit namelijk vervelend dat de spiegel donker is wanneer ik moet afslaan.
Nee die is er niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Idr548 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:13:
Eens iets anders:
Je kan het dimmen als geheel uitzetten, maar niet als de richtingaanwijzer aan staat.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-09 12:35
Mga1600 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:00:
[...]

Dat is niet zo…..dat grotere kaart oppervlak was juist in het verleden, maar door internationale eisen moest de snelheid niet alleen digitaal maar ook analoog worden weergegeven en is het beeld een jaar of 2 geleden aangepast. Die grote kaart afbeelding die je zag op de foto was van een ‘oude XC40P8’ waar ze een ander plaatje op het grote scherm in hebben gefotoshopt.
Vreemd want er zijn volgens mij genoeg auto's waarin de snelheid enkel digitaal wordt weergegeven zoals Tesla en andere auto's. Maar goed het is dus helaas aangepast, totdat de software er is dan kunnen we weinig zeggen natuurlijk.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-09 09:55

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Ophidian schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:21:
[...]

In de EX30 is de camera prima in het donker op een donkere oprit. In de XC40 is het momenteel vervelend, zeker als je spiegels ook nog donker zijn.
Ik vind de camera en helderheid van de XC40 eigenlijk heel erg goed. Met de laatste of voorlaatste update is het zelfs nog verbeterd. Ik rij al sinds 2004 met achteruitrijcamera's op mijn (lease)auto's en deze is echt prima, zo niet de beste waar ik mee heb gereden qua beeld. Alleen de VAG camera's met extra lijnen zijn qua ondersteuning een stapje beter, maar niet qua beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

MeHeKaCh schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:17:
[...]

Ik vind de camera en helderheid van de XC40 eigenlijk heel erg goed. Met de laatste of voorlaatste update is het zelfs nog verbeterd. Ik rij al sinds 2004 met achteruitrijcamera's op mijn (lease)auto's en deze is echt prima, zo niet de beste waar ik mee heb gereden qua beeld. Alleen de VAG camera's met extra lijnen zijn qua ondersteuning een stapje beter, maar niet qua beeld.
Die mening deel ik niet. Dit is mijn eerste auto waar ik in het donker niet achteruit kan steken omdat ik gewoonweg niets zie in de camera (mede vanwege de idiote vervorming van het beeld, omdat de achteruitrijlampen zo weinig licht geven en de camera verblindt wordt door de lampjes van de kentekenplaatverlichting). Ik moet dan echt de deur opendoen. Stap terug in de tijd... Mijn vorige VW Tiguan had een veel betere camera.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 30-01-2025 09:24 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuneEmpire
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-09 11:32
Korte update; 14 januari stilgevallen met de auto met een 'propulsion system error'.
Ondertussen zijn afgelopen maandag de warmtepomp en 12-volt-chargecontroller vervangen, aangezien deze foutmeldingen gaven. Deze week bij proefrit van de monteur weer gestrand. Nu wordt de BMS (ze noemen het de hoge-volt accu controller) vervangen omdat deze bij uitlezen niet reageerde en geen spanning gaf.

Mogelijk was dat dus de eigenlijke oorzaak. Vanwege het wachten op onderdelen en de drukke planning mikken ze op de week van 10 of 17 februari om de auto weer terug bij mij te hebben. Zuur om na 9 maanden de auto al een maand kwijt te zijn.

Naar zeggen is dit een probleem wat ze niet eerder hebben gezien bij de Volvo dealer, en ook de remote monteurs van Volvo herkenden deze problemen niet. We gaan het zien, maar met mijn tijdelijke vervoer merk ik wel hoe fijn ik de XC40 eigenlijk vind rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeHeKaCh

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Microkid schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Die mening deel ik niet. Dit is mijn eerste auto waar ik in het donker niet achteruit kan steken omdat ik gewoonweg niets zie in de camera (mede vanwege de idiote vervorming van het beeld, omdat de achteruitrijlampen zo weinig licht geven en de camera verblindt wordt door de lampjes van de kentekenplaatverlichting). Ik moet dan echt de deur opendoen. Stap terug in de tijd... Mijn vorige VW Tiguan had een veel betere camera.
Dat is vreemd zeg. Ik herken dat helemaal niet. Juist in het donker, bijvoorbeeld op de parkeerplaats van de sportvereniging, vind ik het beeld erg goed. Welke XC40/EX40 rijd jij? Ik rij een XC40 MY24 met de laatste 3.3.16 update.

[ Voor 54% gewijzigd door MeHeKaCh op 30-01-2025 09:47 . Reden: typo + quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

MeHeKaCh schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:27:
[...]
Ik rij een XC40 MY24 met de laatste 3.3.16 update.
Idem :)
Ik moet altijd achteruit steken richting struikjes. Ik zie die struikjes echt niet in de camera, ik zie ook de auto's naast mij niet. Alleen als ik de lampen uit zet, zie ik iets... Erg frusterend...

[ Voor 34% gewijzigd door Microkid op 30-01-2025 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:45
MeHeKaCh schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:17:
[...]

Ik vind de camera's in het donker bijna waardeloos. Alle wagens(3 Audi A3's, en een Nissan Qashqai) die ik gehad had met camera's zijn zo veel beter dat ik echt verbaasd was dat een luxe-merk zoals Volvo zoiets waardeloos heeft afgeleverd.
- Ze lijken zich niet aan te passen aan de verminderde lichtsterkte waardoor het beeld vaak gewoon bijna compleet zwart is, of zo goed als omdat je vrijwel niets kan herkennen.
- Als ze zich al aanpassen is het op zo'n rare manier dat ze beginnen te overbelichten in één van de camera's
- Als het geregend heeft is de vervorming door het water vaak van die mate dat die camera geen nuttig beeld meer levert. (Nooit eerder meegemaakt)
- De camera's zijn zo geplaatst dat ze onbehoorlijk snel last hebben van vuil waardoor het beeld wazig wordt. (Ook nooit eerder gehad)
- Bij mijn Volvo komt het om het half jaar toch wel eens voor dat de camera niet beschikbaar is (ook dus voor het eerst met een wagen dat ik dit voorheb)
- Los van licht, vuil en water is de 360 beeldvorming duidelijk niet doordacht of getest, laat staan vergeleken met andere merken. Zeker vooraan is het lastig dat er twee dode hoeken in dat beeld zitten die zorgen dat er geen perfect 360 beeld is. Ik ben het nu wel gewoon maar ook dat is toch wel erg amateuristisch en onverwacht voor een wagen met deze list price.

Dat is dan met een C40MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:09
Dit is ook mijn eerste auto waarbij ik moeite heb om de muurtjes te zien langs mijn oprit. Het is wel zo dat er tot een jaar of 4 geleden nog andere lampen in de straatverlichting zaten die tot achter in mijn tuin schenen, dus de jaren ervoor tellen niet mee. Nu zijn het LEDs vermoed ik en die geven amper licht. Sinds die nieuwe lampen heb ik wel met een Renault Mégane en een Opel Grandtour gereden en bij beide had ik nooit problemen. Ik vermoed dat die hun achteruitrijlichten of camera's beter afgesteld waren. Ik vind de zichtbaarheid bij de XC40 bij het achteruitrijden in het donker echt marginaal slecht en als het regent is het helemaal hopeloos. Dat moeten ze vast kunnen verbeteren!

Als je de lampjes boven de nummerplaat afplakt is het wel iets beter, die test heb ik zelf ook gedaan. Dus de plaatsing van de camera is sowieso erg slecht, ook naar vuil toe. Ik heb mezelf gewoon gemaakt om hem even af te wrijven als ik de koffer open en er hangt elke dag opnieuw gewoon een hoop vuil aan.

De 360° camera vind ik wel top (alleen achteraan ook bijna onbruikbaar in het pikdonker). Ik vind het alleen idioot dat je de camera's aan de zijkant niet full screen kan zetten. Het scherm is al redelijk klein in onze auto en als je die zijcamera's aanklikt dan krijgt je een klein beeld op nog niet eens de helft van het scherm. In het donker dus ook zo goed als waardeloos.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:39
DuneEmpire schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:26:
maar met mijn tijdelijke vervoer merk ik wel hoe fijn ik de XC40 eigenlijk vind rijden...
Ik herken dit helemaal!

De OBC van de mijne gaf kortsluiting op een fase. Na vervanging dinsdag konden ze er niet bij in de software, dus een nieuwe besteld in Zweden, hopelijk morgen weer een poging. In de tussentijd een Nissan Qashqai als vervanging. De wagen is 'OK'. Alles is wat holler en goedkoper, een handbak is echt ruk in files. Maar vooral de stoelen zitten echt vervelend slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:09
Archie_T schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:08:
[...]

Ja klopt! Heb ik gebruikt maar inderdaad geen maps op de bestuurdersdisplay. Ben er ook mee gestopt en plug gewoon kabel in als ik ver moet rijden en korte stukjes doe ik zonder CarPlay.
De reden was overigens niet dit maps probleem maar voornamelijk de vertraging in het bellen wat echt niet werkbaar was in mijn geval.
Heb hem hier nog maar 2 dagen maar nog niet meteen iets gemerkt tijdens het bellen. Heb ook gezien dat je kan updaten dus ga dat ook eens bekijken.
Maar nu ga ik weer beetje off-topic, excuses...

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:12
MeHeKaCh schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:27:
[...]

Dat is vreemd zeg. Ik herken dat helemaal niet. Juist in het donker, bijvoorbeeld op de parkeerplaats van de sportvereniging, vind ik het beeld erg goed. Welke XC40/EX40 rijd jij? Ik rij een XC40 MY24 met de laatste 3.3.16 update.
Zou je dan eens een foto willen maken van zo'n parkeeractie in het donker en wat je dan ziet? Volgens mij ben je namelijk zo'n beetje de enige dan die goed kan zien wat er gebeurt bij achteruit inparkeren in het donker.

Ik zelf zie ook echt niks op beeld, het licht is gewoon te beperkt.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Na de laatste update vind ik het beeld weer minder. Daarvoor was het prima, nu zie ik een stukje kentekenplaat in beeld en is alles minder zichtbaar. Volgens mij was dit bij een eerdere update bij iemand anders ook al. Het blijft rommelig. Bij mijn V40 kon ik nog kiezen om wat in te zoomen of juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
De levering van mijn EX40 staat gepland voor eind februari, weet iemand hoeveel tijd je van te voren normaal gesproken een mailtje krijg van volvo dat de auto in productie is gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeHeKaCh

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Juancho schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:09:
[...]

Zou je dan eens een foto willen maken van zo'n parkeeractie in het donker en wat je dan ziet? Volgens mij ben je namelijk zo'n beetje de enige dan die goed kan zien wat er gebeurt bij achteruit inparkeren in het donker.

Ik zelf zie ook echt niks op beeld, het licht is gewoon te beperkt.
Ga ik zeker even doen ja. Ik ben zo te zien wel de uitzondering inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07:31
Bij mij is de camera wisselend, ene keer lijkt ie met minder licht helderder dan andere keer, maar over het algemeen vrij donker en daarmee tamelijk onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 11:55
Inmiddels ruim 1.5 maand veel plezier in de EC40 Black Edition.
Wat werkt het allemaal gewoon goed en fijn! En de bouwkwaliteit is echt heel netjes.

Enige jammere is dat er echt veel teveel EX/EC40's rondrijden. Elke 200 meter zie je er wel 1, minstens zo erg als Tesla Model 3's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:10
nujtrug schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:07:
[...]

Heb hem hier nog maar 2 dagen maar nog niet meteen iets gemerkt tijdens het bellen. Heb ook gezien dat je kan updaten dus ga dat ook eens bekijken.
Maar nu ga ik weer beetje off-topic, excuses...
Nou, ik vind het wel interessant dus wat mij betreft mag je updates sturen. Wij zijn vast niet de enige die met zo’n ding spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Predje schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:56:
Inmiddels ruim 1.5 maand veel plezier in de EC40 Black Edition.
Wat werkt het allemaal gewoon goed en fijn! En de bouwkwaliteit is echt heel netjes.

Enige jammere is dat er echt veel teveel EX/EC40's rondrijden. Elke 200 meter zie je er wel 1, minstens zo erg als Tesla Model 3's.
Klopt maar het is dan ook een geweldige wagen. Nog steeds. En er zijn natuurlijk ook nog brandstofversies van. Na al die jaren krijg ik nog steeds complimenten over onze P8 in Sage Green.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
Avvd schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:27:
De levering van mijn EX40 staat gepland voor eind februari, weet iemand hoeveel tijd je van te voren normaal gesproken een mailtje krijg van volvo dat de auto in productie is gegaan?
Mailtjes van Volvo heb ik nooit ontvangen, waarschijnlijk kreeg leasemaatschappij die. Wel kreeg ik van mijn dealer een week op voorhand mailtje met de vraag om alvast volgende aan te maken:
  • Google account (voor AAOS)
  • Hotspot Drive account (weet niet of dit nog steeds van toepassing)
  • Volvo ID (voor Volvo app)

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
nujtrug schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:19:
[...]

Mailtjes van Volvo heb ik nooit ontvangen, waarschijnlijk kreeg leasemaatschappij die. Wel kreeg ik van mijn dealer een week op voorhand mailtje met de vraag om alvast volgende aan te maken:
  • Google account (voor AAOS)
  • Hotspot Drive account (weet niet of dit nog steeds van toepassing)
  • Volvo ID (voor Volvo app)
Ja, heb ik ook moeten doen destijds. Die Hotspot Drive is wel misleidend want je kan helemaal geen hotspot instellen in onze Volvo's. Ik was behoorlijk enthousiast toen ik dat 2,5 jaar geleden las bij het aanmaken van mijn account, maar nadien best teleurgesteld toen ik besefte dat het niet ging.

Intussen hebben ik en de kinderen zelf ruim voldoende data op onze SIM en is de noodzaak weg, maar had 2 jaar geleden anders wel leuk geweest voor de kinderen tijdens onze rit naar Spanje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 16:13

MicroStar_NL

Knowledge is power

Avvd schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:27:
Ik heb geen tussentijdse mailtjes of telefoontjes gehad, maar de leasemaatschappij waarschijnlijk wel, via de dealer.
Via leasemaatschappij kreeg ik 1x een update dat de geplande leverdatum 2 weken was opgeschoven.
Daarna niks meer.
2 dagen voor de nieuwe datum maar rechtstreeks gebeld met de dealer... die gaf aan dat de auto klaar was om opgeleverd te worden.
Blijkbaar had ergens iemand zitten te snurken :F.
Gelukkig was er gaatje in hun agenda gekomen en kwam het allemaal goed.

De camera's op de EX40 vind ik sowieso beter dan op m'n vorige auto... die had er geen ;)
Met achteruitrijden geen problemen gehad met te donker was of het gevoel kreeg dat ik op de tast bezig was.

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Microkid schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Ik deel je mening en vond bij donker de camera van de VW Passat vele malen beter. Ik moet wel zeggen dat het iets beter geworden is maar als het regent is het helemaal drama. Ik denk dat het bij VW ook komt omdat de camera gunstiger zit achter het klepje en minder last heeft van regen etc.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Largamelion schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:25:
[...]
Ja, heb ik ook moeten doen destijds. Die Hotspot Drive is wel misleidend want je kan helemaal geen hotspot instellen in onze Volvo's. Ik was behoorlijk enthousiast toen ik dat 2,5 jaar geleden las bij het aanmaken van mijn account, maar nadien best teleurgesteld toen ik besefte dat het niet ging.

Intussen hebben ik en de kinderen zelf ruim voldoende data op onze SIM en is de noodzaak weg, maar had 2 jaar geleden anders wel leuk geweest voor de kinderen tijdens onze rit naar Spanje.
Ja ach dat is waar alleen vraag ik mij af of de verbinding wel snel genoeg is. Heb toch het gevoel dat de verbinding op mijn telefoon sneller is. Daar zit ik op een unlimted abbo en kreeg op vakantie nog een melding dat ik 85 GB had aan data binnen EU, etc. en ik dacht bij mezelf dat ga ik nooit opmaken hoe dan! (Met normaal gebruik he ;) ). Dus onze dochter gaat dan maar via de hotspot van mijn telefoon. De muziek, navigatie etc. verloopt wel allemaal via de data sim van de Volvo, ik heb die niet gekoppeld op WiFi of mijn hotspot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Montalbano schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:50:
[...]

Hier werkt het na 4 jaar en 2 maanden ook nog gewoon.
Hmm, toch gejinxt misschien... Vanaf maandag al geen verbinding meer...

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Montalbano schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:17:
[...]

Hmm, toch gejinxt misschien... Vanaf maandag al geen verbinding meer...
Dan komt de grote OTA eraan met oa de nieuwe UX ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:17:
[...]

Dan komt de grote OTA eraan met oa de nieuwe UX ;)
Ja dat moet het wel zijn _O-

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Zou toch mooi zijn als het beeld van de camera's onder de spiegels full screen kon. Ik vind dit echt te klein, vooral als het donker wordt zo goed als onbruikbaar om langs een borduur te parkeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUa_xA17AfwZNsBvFKraWHJ8-Ig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwXjaLCVy1Oct3rbmIKUI6fi.jpg?f=fotoalbum_large

Dat figuurtje rechts is niet nodig, de gekleurde lijntjes als je een object nadert kunnen ook als overlay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:24:
Zou toch mooi zijn als het beeld van de camera's onder de spiegels full screen kon. Ik vind dit echt te klein, vooral als het donker wordt zo goed als onbruikbaar om langs een borduur te parkeren.

[Afbeelding]

Dat figuurtje rechts is niet nodig, de gekleurde lijntjes als je een object nadert kunnen ook als overlay.
Jij hébt die beelden tenminste nog, ik heb er alleen eentje achter de auto, niets onder spiegels of naar voren gericht.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
En daar betaalt ie dan ook netjes voor 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:58:
En daar betaalt ie dan ook netjes voor 😁
ongetwijfeld :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Valt mee hoor. Collega van mij betaalt een pak meer voor de Core versie zonder al die leuke opties. Hij heeft dan wel een grotere batterij en dus meer range, maar ik zou heus niet willen wisselen 🙂. En er zat ongeveer exact een jaar tussen onze bestellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Largamelion schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:51:
Valt mee hoor. Collega van mij betaalt een pak meer voor de Core versie zonder al die leuke opties. Hij heeft dan wel een grotere batterij en dus meer range, maar ik zou heus niet willen wisselen 🙂. En er zat ongeveer exact een jaar tussen onze bestellingen.
Doe nou niet of het behelpen is met een Core versie! Oké, er zitten een paar minder speeltjes op, maar het zit en rijdt net zo prima als een Plus of Ultimate.
Kan best zijn dat je collega niet met jou wil ruilen, want zijn auto heeft behoorlijk meer range.
Ik heb zelf een Core, en het enige wat ik tov een Plus een heel klein beetje mis is de keyless entry. Dat zat wel op mijn vorige auto (Outlander), en dat vond ik erg handig in de praktijk.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:51:
Ik heb destijds de PLUS met een trekhaak en extra getinte ramen, alarmsysteem 3 gecertificeerd en een andere lakkleur kunnen bestellen in Januari 22, een collega met excact dezelfde leasevoorwaarden als ik kwam 14 dagen later niet verder dan de kale core voor hetzelfde geld. De leasemaatschappij heeft in de tussenliggende tijd de leaseprijs flink oppgeschroefd, maar de budgetten gingen niet mee.

Een maand voor mij nam een andere collega de Ultimate zonder verdere opties, ook hij heeft hetzelfde budget en voorwaarden.
Binnen 60 dagen kon er 1 een ultimate, 1 een PLUS met opties, en 1 een core zonder opties leasen.

In dat licht had ik iets van wees blij met die 360 camera optie, je hébt het tenminste. Een ander kan voor hetzelfde geld mogelijk niet eens een kale core leasen en mist veel opties.

Overigens vind ik dat beeld best netjes, ja oke, dat auto symbool ernaast neemt ruimte in, maar toch vind ik het beeld helder en je ziet alles goed volgens mij.
De XC40 is sowieso wat minder inzichtelijk als het gaat om stoeprandjes parkeren en zo, mijn vorige wagen zag ik in de spiegels de banden zelfs, bij de XC40 is dat niet mogelijk, dat maakt het parkeren vlak naast een stoeprand sowieso lastig, met of zonder 360 camera.
De spiegels zitten nu eenmaal wat meer naar binnen ten opzichte van de zijkant van de wagen en steken er niet ver buiten, daardoor zie je de banden ook niet in de spiegel, maar ook niet in zo'n camera in de spiegel. Of dat nu fullscreen is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Vulcan750 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:17:
[...]

Doe nou niet of het behelpen is met een Core versie! Oké, er zitten een paar minder speeltjes op, maar het zit en rijdt net zo prima als een Plus of Ultimate.
Kan best zijn dat je collega niet met jou wil ruilen, want zijn auto heeft behoorlijk meer range.
Ik heb zelf een Core, en het enige wat ik tov een Plus een heel klein beetje mis is de keyless entry. Dat zat wel op mijn vorige auto (Outlander), en dat vond ik erg handig in de praktijk.
Ik zeg toch nergens iets over het rijgedrag? Tuurlijk rijdt die auto net zo goed, maar in de Ultimate zitten een pak extra opties die de auto in gebruik heel wat aangenamer maken. En nee, ik zou dat persoonlijk niet willen inruilen voor extra rijbereik.

Voor mijn collega had het rijbereik hogere prioriteit omdat die bijna dubbel zo ver als mij moet rijden naar het werk dus in zijn geval had ik waarschijnlijk dezelfde keuze gemaakt.
ron65 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:34:
[...]

Overigens vind ik dat beeld best netjes, ja oke, dat auto symbool ernaast neemt ruimte in, maar toch vind ik het beeld helder en je ziet alles goed volgens mij.
De XC40 is sowieso wat minder inzichtelijk als het gaat om stoeprandjes parkeren en zo, mijn vorige wagen zag ik in de spiegels de banden zelfs, bij de XC40 is dat niet mogelijk, dat maakt het parkeren vlak naast een stoeprand sowieso lastig, met of zonder 360 camera.
De spiegels zitten nu eenmaal wat meer naar binnen ten opzichte van de zijkant van de wagen en steken er niet ver buiten, daardoor zie je de banden ook niet in de spiegel, maar ook niet in zo'n camera in de spiegel. Of dat nu fullscreen is of niet.
Dat vind ik dus niet. Ik parkeer dikwijls 's avonds op m'n oprit en wil dan netjes langs die tegels op de foto parkeren zodat er nog een auto langs kan, maar het camerabeeld is donker en mede doordat het zo klein is, is dat bijna niet te zien. Gewoon een optie om dat full screen te tonen lijkt me niet zo moeilijk toch?

Nu ik er op let is het eigenlijk totaal geen meerwaarde om de camera links apart te selecteren t.o.v. de 360° camera, het beeld is exact even groot maar hij maakt de feed van de andere camera's gewoon zwart en schuift de afbeelding van de auto naar rechts.

[ Voor 5% gewijzigd door Largamelion op 31-01-2025 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 07:00:

Dat vind ik dus niet. Ik parkeer dikwijls 's avonds op m'n oprit en wil dan netjes langs die tegels op de foto parkeren zodat er nog een auto langs kan, maar het camerabeeld is donker en mede doordat het zo klein is, is dat bijna niet te zien. Gewoon een optie om dat full screen te tonen lijkt me niet zo moeilijk toch?

Nu ik er op let is het eigenlijk totaal geen meerwaarde om de camera links apart te selecteren t.o.v. de 360° camera, het beeld is exact even groot maar hij maakt de feed van de andere camera's gewoon zwart en schuift de afbeelding van de auto naar rechts.
JA, zoals ik al zei, de spiegels zitten ten aanzien van de zijkant van de auto wat naar binnen, ze steken niet ver genoeg uit om langs de deuren omlaag kijkend de banden te kunnen zien of zichtbaar maken.
Dan kun je in de spiegel een camera plaatsen, maar ook die kan niet langs de bolling van de deuren omlaag kijken.
Je zult je stoeprandje dus nooit in beeld krijgen als je er dicht langs staat, de eerste ca 10 vanaf de zijwang van de band is niet in beeld te lkrijgen.

Ik heb dat ook met inparkeren voor mijn deur, waar ik met de vorige wagen altijd in eenmaal achteruit inparkerend precies langs de stoeprand van het vak kwam, moet ik nu soms een keert steken omdat ik er te ver vanaf sta, of zelfs op de stoeprand sta. Je ziet het niet.

ook de lijnen op de achteruitrij camera zijn in die zin onbetrouwbaar, ik mikt die lijn precies op de rand van de stoep, de ene keer schuif je dan prima langs de stoep, de andere keer sta je er 10 cm vanaf en de volgende keer staat de halve band op de stoep. De lijn lijkt wat variabel of het beeld is wat variabel, zoomt het wellicht dynamisch iets in en uit? daar heb ik een vermoeden van.

Jouw beeld is voor mij wat ik in de spiegel zie als ik die omlaag kantel (nee, dat is niet de achteruitrij optie die de Ultimate wel heeft bij de spiegels, ik moet dat handmatig doen). Ook die is donker, en geeft geen meerwaarde simpel omdat wanneer je perfect naast de stoeprand staat, de stoeprand niet meer zichtbaar is.
Daarin zie ik geen verschil met het camerabeeld behalve dan dat die ook iets naar voren toe kan kijken.

Dat je beeld niet uitzoomt wanneer je de andere camera's wegdrukt, is natuurlijk wel een vreemde zaak. Daar heb je dan zeker een punt mee, maar die kan ik niet beamen, ik heb die beelden niet op mijn wagen.

Dan had ik een maand eerder moeten bestellen toen de ultimate nog wel in budget viel, maar dat mocht weer niet omdat ik dan nog net een hybride had kunnen kiezen en dat hebben ze bewust op deze manier geblokkeerd. Vanaf 1 Jan 22 mochten we alleen nog maar EV leasen en toen pas hebben ze de toestemming opengezet, te laat voor een Ultimate omdat die op datzelfde moment ook duurder werd en dus buiten bereik kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
ron65 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:29:
[...]

JA, zoals ik al zei, de spiegels zitten ten aanzien van de zijkant van de auto wat naar binnen, ze steken niet ver genoeg uit om langs de deuren omlaag kijkend de banden te kunnen zien of zichtbaar maken.
Dan kun je in de spiegel een camera plaatsen, maar ook die kan niet langs de bolling van de deuren omlaag kijken.
Je zult je stoeprandje dus nooit in beeld krijgen als je er dicht langs staat, de eerste ca 10 vanaf de zijwang van de band is niet in beeld te lkrijgen.

Ik heb dat ook met inparkeren voor mijn deur, waar ik met de vorige wagen altijd in eenmaal achteruit inparkerend precies langs de stoeprand van het vak kwam, moet ik nu soms een keert steken omdat ik er te ver vanaf sta, of zelfs op de stoeprand sta. Je ziet het niet.

ook de lijnen op de achteruitrij camera zijn in die zin onbetrouwbaar, ik mikt die lijn precies op de rand van de stoep, de ene keer schuif je dan prima langs de stoep, de andere keer sta je er 10 cm vanaf en de volgende keer staat de halve band op de stoep. De lijn lijkt wat variabel of het beeld is wat variabel, zoomt het wellicht dynamisch iets in en uit? daar heb ik een vermoeden van.

Jouw beeld is voor mij wat ik in de spiegel zie als ik die omlaag kantel (nee, dat is niet de achteruitrij optie die de Ultimate wel heeft bij de spiegels, ik moet dat handmatig doen). Ook die is donker, en geeft geen meerwaarde simpel omdat wanneer je perfect naast de stoeprand staat, de stoeprand niet meer zichtbaar is.
Daarin zie ik geen verschil met het camerabeeld behalve dan dat die ook iets naar voren toe kan kijken.

Dat je beeld niet uitzoomt wanneer je de andere camera's wegdrukt, is natuurlijk wel een vreemde zaak. Daar heb je dan zeker een punt mee, maar die kan ik niet beamen, ik heb die beelden niet op mijn wagen.

Dan had ik een maand eerder moeten bestellen toen de ultimate nog wel in budget viel, maar dat mocht weer niet omdat ik dan nog net een hybride had kunnen kiezen en dat hebben ze bewust op deze manier geblokkeerd. Vanaf 1 Jan 22 mochten we alleen nog maar EV leasen en toen pas hebben ze de toestemming opengezet, te laat voor een Ultimate omdat die op datzelfde moment ook duurder werd en dus buiten bereik kwam.
De camera onder de zijspiegel staat perfect geplaatst om het voorwiel te zien hoor. Kijk maar naar de afbeelding die ik postte, als je die even inzoomt kan je de zijkant van de velg zien dus je zou daar bijna tot op de milimeter mee kunnen parkeren moest het beeld wat lichter en groter zijn 's avonds. Overdag lukt me dat namelijk zo goed als probleemloos op die manier.

Ik heb soms het gevoel dat de engineers bij Volvo (niet alleen bij Volvo trouwens) zelf niet met hun wagens rijden. Soms van die onlogische zaken die ik niet kan vatten.

Gelukkig zijn de bekerhouders dan wel weer top bij Volvo, daar kan je bij andere merken soms met moeite een blikje in kwijt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Voor de stoeprandjes etc moet je ook ff die kantelfunctie gebruiken. Dan kan je tot op de mm strak langs een stoeprandje parkeren. Overdag dan want savonds zie je idd geen ruk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
Juancho schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:13:
Voor de stoeprandjes etc moet je ook ff die kantelfunctie gebruiken. Dan kan je tot op de mm strak langs een stoeprandje parkeren. Overdag dan want savonds zie je idd geen ruk ;)
Nadeel aan die kantelfunctie als je langs de straat parkeert is overigens wel dat je dan geen degelijk beeld van verder achter je hebt.Of dat is toch mijn ondervinding bij het parkeren in mijn straat. Daarom dat ik die kantelfunctie buiten de eerste week testen totaal niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
-Vasa- schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:25:
[...]

Nadeel aan die kantelfunctie als je langs de straat parkeert is overigens wel dat je dan geen degelijk beeld van verder achter je hebt.Of dat is toch mijn ondervinding bij het parkeren in mijn straat. Daarom dat ik die kantelfunctie buiten de eerste week testen totaal niet gebruik.
Daarvoor heb je toch je achteruitspiegel en desnoods de achteruit camera? Wat heb je nog meer nodig vraag ik me dan af behalve fatsoenlijk licht in het donker...

Ik gebruik de kantelfuncties eigenlijk altijd als ik ergens moet parkeren met een stoeprandverhoging. Super handig, zeker met die 2x drukken.

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 31-01-2025 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
Ben benieuwd, mensen met dezelfde ervaring hier?
https://www.autoblog.nl/n...ntersportvakantie-7034448

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Met m'n XC40 MY23 zou ik helemaal onderaan dat lijstje staan >:). Vorige winter naar Oostenrijk gereden (950km) en 5x moeten laden op de heenweg en toen was het nog niet eens zo koud als nu (wel regen en wind). Terugweg lukte dan wel in 4x laden, toen scheen de zon en was het warmer, verbruik zat toen zelfs met stukken 160km/u rond de 23-24kWh/100km gemiddeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Waarom zijn er nog die testen? Kijk op EV DB en je hebt prima een eerlijk beeld wat je auto kan halen in diverse omstandigheden en type ritten. Volgens EV DB komt deze EC40 puur op de snelweg in de winter ook 295km ver. vrijwel gelijk met die test.

EV DB...ik blijf erbij. Kijk daar gewoon als je een reële inschatting wil van je bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Nu online
Kijk, dat mis ik wel met de Core! Ik kom er altijd wel zelf mee uit, maar zou m.i. gewoon standaard moeten zijn op een auto van >€45k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-08 13:37
Een tijdje geleden verscheen er op het bestuurdersdisplay op de kaart een klein venstertje met de tijd van aankomst en hoeveel km. Nu is dat weer verdwenen.

Als ik Google Maps gebruik via de Android Auto integratie, dan heb ik het wél |:(

Is dit bewust weggelaten, of kan ik iets doen om dat terug te krijgen ? Ik vond dat wel handig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
lupus9537 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:16:
Een tijdje geleden verscheen er op het bestuurdersdisplay op de kaart een klein venstertje met de tijd van aankomst en hoeveel km. Nu is dat weer verdwenen.

Als ik Google Maps gebruik via de Android Auto integratie, dan heb ik het wél |:(

Is dit bewust weggelaten, of kan ik iets doen om dat terug te krijgen ? Ik vond dat wel handig...
Even teruglezen, is hier al veel gemeld. Dat balkje met de ETA is weg bij iedereen sinds de laatste OTA. Vermoedelijke reden is dat de kaart op het drivers display meer ingezoomd is waardoor het balkje uit beeld valt, maar dat is onze 'best guess'.

Volvo zou iemand hier al geantwoord hebben dat het weer terugkomt bij 'n volgende OTA, maar die laat al even op zich wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:28
's Winters is de range inderdaad flink kleiner, zeker als je boven de 120 km/h komt. Ik denk dat het genoemde getal wel ongeveer klopt.

Ik ben benieuwd hoe ze de test hebben gedaan als ze niet echt zijn gaan rijden. Misschien hebben ze EV DB gebruikt en achter een bureau zitten rekenen?

Ik ben wel met de XC40 P8 op wintersport gegaan en dat is gewoon gelukt. Je moet je er wel op instellen. Je staat inderdaad 4 tot 5 keer bij de snellader, zoals @Largamelion ook schreef. Maar ja, je moet toch een keer die currywurst eten en koffiedrinken. Over twee weekjes ga ik weer!

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Venomer schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:58:
[...]

's Winters is de range inderdaad flink kleiner, zeker als je boven de 120 km/h komt. Ik denk dat het genoemde getal wel ongeveer klopt.

Ik ben benieuwd hoe ze de test hebben gedaan als ze niet echt zijn gaan rijden. Misschien hebben ze EV DB gebruikt en achter een bureau zitten rekenen?

Ik ben wel met de XC40 P8 op wintersport gegaan en dat is gewoon gelukt. Je moet je er wel op instellen. Je staat inderdaad 4 tot 5 keer bij de snellader, zoals @Largamelion ook schreef. Maar ja, je moet toch een keer die currywurst eten en koffiedrinken. Over twee weekjes ga ik weer!
Hier ook weer over anderhalve maand, die extra stops houden ons in elk geval niet tegen. Ik had deze winter graag wel eens met de ID4 van een metgezel meegereden, om te vergelijken en om die wagen eens te ervaren op zo'n trip, maar gezien mijn XC40 hier anders een week thuis staat te rotten en zijn ID4 nog door de vrouw gebruikt kan worden, gaan we toch maar weer met de Volvo. Met de ID4 zou er waarschijnlijk wel 1 laadstop afkunnen, maar ik denk dat de Volvo wel leuker rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
Juancho schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:27:
[...]

Daarvoor heb je toch je achteruitspiegel en desnoods de achteruit camera? Wat heb je nog meer nodig vraag ik me dan af behalve fatsoenlijk licht in het donker...

Ik gebruik de kantelfuncties eigenlijk altijd als ik ergens moet parkeren met een stoeprandverhoging. Super handig, zeker met die 2x drukken.
De achteruitkijkspiegel geeft niet echt een compleet overzicht naar achteren, wat in 99% van de tijd geen probleem is.En de 360 camera geeft ook geen zicht over wat er in de verte aankomt gereden in de straat. Maar met voldoende licht is het met de 360 meestal wel voldoende natuurlijk. Ik wou gewoon aangeven dat ik die kantelfunctie bijlange niet zo praktisch vind. Maar dat is waarschijnlijk persoonlijk, goed dat het voor anderen wel handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Die kantelfunctie, die zit er niet op. dus is die ook niet te gebruiken.

Mijn PLUS uitvoering heeft geen 360 camera en geen kantelfunctie op de spiegels.
Dus wat ik beschreef van geen zicht op de banden of stoepranden, dat is gewoon zoals het is bij de PLUS en de CORE.
Als ik andere stoelen had genomen met elektrische verstelling, dan had de kantelfunctie op de spiegels er wellicht wel op gezeten, maar dat viel gewoon ver buiten enig budget.
Ook dat verlichting pack 2 is doordat ik geen andere stoelbekleding kon kiezen niet aanwezig.

Ik begrijp dat men uit productiekosten overwegingen de zaken graag samenvoegt in pakketten, maar om stoelbekleding aan verlichting en spiegelstanden te koppelen is voor mij niet logisch.
Als je bijvoorbeeld ipv 1500 euro voor andere stoelbekleding en dus VP-2 erbij, voor 500 euro verlichtingpack-2 en 1000 euro stoelbekleding losse keuzes had kunnen maken had ik logischer gevonden,
Idem voor elektrische stoelverstelling met de kantelfunctie, in plaats van 3000 voor het pakket had het leuker geweest om 1000 voor de kantelfunctie en 2000 voor de elektrische verstelling te bieden en dat de koper dan op maat kan kiezen wat hij wel en niet wil doen.

Als ik de kantelfunctie en de verlichting had gewild had mijn budget per maand met 150 euro omhoog gemoeten en dan koop je er stoelbekleding en elektrische stoelverstelling ongewenst bij nu.

maar goed, dat zal niet alleen bij Volvo zo gaan, ik hoor soortgelijk ook bij andere merken. EN dan hebben we nog weinig te klagen, want er zijn merken die stoelverwarming inbouwen maar die kun je pas gebruiken met een vrij prijzig abonnement erbij. Bij ons werkt het als het erin zit gewoon.

[ Voor 69% gewijzigd door ron65 op 31-01-2025 12:25 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• nujtrug
Mensen moeten echt eens stoppen met zo te focussen op die range. Wanneer je met een EV op vakantie gaat weet je dat je een aantal keer gaat moeten laden. Wat maakt het uit als dat dan met de ene auto 1x meer of minder is. Je vakantie begint toch vanaf het moment dat je thuis vertrekt, geniet van de rit...

Hier zowel zomer als wintervakanties gedaan (Italië/Oostenrijk) en er was niemand in de auto die het erg vond om te stoppen. Sterker nog, tijdens wintervakantie waren we met 2 auto's waarvan 1 ICE en die vonden dat ook niet erg. Ik heb in mijn kringen gemerkt dat de enige mensen die klagen over de range mensen zijn die zelf geen EV hebben (en daar zitten er ook tussen die nooit lange afstanden rijden).

Ik ga met plezier op vakantie met de XC40 Recharge 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

nujtrug schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:32:
[...]

Mensen moeten echt eens stoppen met zo te focussen op die range. Wanneer je met een EV op vakantie gaat weet je dat je een aantal keer gaat moeten laden. Wat maakt het uit als dat dan met de ene auto 1x meer of minder is. Je vakantie begint toch vanaf het moment dat je thuis vertrekt, geniet van de rit...

Hier zowel zomer als wintervakanties gedaan (Italië/Oostenrijk) en er was niemand in de auto die het erg vond om te stoppen. Sterker nog, tijdens wintervakantie waren we met 2 auto's waarvan 1 ICE en die vonden dat ook niet erg. Ik heb in mijn kringen gemerkt dat de enige mensen die klagen over de range mensen zijn die zelf geen EV hebben (en daar zitten er ook tussen die nooit lange afstanden rijden).

Ik ga met plezier op vakantie met de XC40 Recharge 8)
Amen!

als je kijkt zie je dat met de gegeven verliezen er 8 autos vlak bij elkaar zitten met 45-50% verlies van radius
Dus om nu de EC40 als slecht aan te merken terwijl er 7 andere zijn die het in een enkel geval nog slechter doen vind ik raar.

Praktisch: range is 285 km, als je 2 uur rijdt met de genoemde surrealistische 111 kmh als gemiddelde, is dat 222 km, dan stop je toch onderhand even voor wat rust, intussen laad je de wagen op. 285 km is dus zat!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Juancho
ron65 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:15:
[...]

Die kantelfunctie, die zit er niet op. dus is die ook niet te gebruiken.

Mijn PLUS uitvoering heeft geen 360 camera en geen kantelfunctie op de spiegels.
Dus wat ik beschreef van geen zicht op de banden of stoepranden, dat is gewoon zoals het is bij de PLUS en de CORE.
Als ik andere stoelen had genomen met elektrische verstelling, dan had de kantelfunctie op de spiegels er wellicht wel op gezeten, maar dat viel gewoon ver buiten enig budget.
Ook dat verlichting pack 2 is doordat ik geen andere stoelbekleding kon kiezen niet aanwezig.

Ik begrijp dat men uit productiekosten overwegingen de zaken graag samenvoegt in pakketten, maar om stoelbekleding aan verlichting en spiegelstanden te koppelen is voor mij niet logisch.
Als je bijvoorbeeld ipv 1500 euro voor andere stoelbekleding en dus VP-2 erbij, voor 500 euro verlichtingpack-2 en 1000 euro stoelbekleding losse keuzes had kunnen maken had ik logischer gevonden,
Idem voor elektrische stoelverstelling met de kantelfunctie, in plaats van 3000 voor het pakket had het leuker geweest om 1000 voor de kantelfunctie en 2000 voor de elektrische verstelling te bieden en dat de koper dan op maat kan kiezen wat hij wel en niet wil doen.

Als ik de kantelfunctie en de verlichting had gewild had mijn budget per maand met 150 euro omhoog gemoeten en dan koop je er stoelbekleding en elektrische stoelverstelling ongewenst bij nu.

maar goed, dat zal niet alleen bij Volvo zo gaan, ik hoor soortgelijk ook bij andere merken. EN dan hebben we nog weinig te klagen, want er zijn merken die stoelverwarming inbouwen maar die kun je pas gebruiken met een vrij prijzig abonnement erbij. Bij ons werkt het als het erin zit gewoon.
Met alle respect beste Ron en niet verkeerd bedoeld , maar dat weten we nu wel van je 🙂. Dat jij bepaalde dingen niet hebt, niet in je budget paste, de offerte niet duidelijk was blablabla. Niet alles hoef je op je eigen wagen te betrekken want niet elke versies zijn gelijk.

Mijn post was dan ook voor de mensen die wel de kantelfunctie hebben. Die kunnen dan goed gebruiken voor die nare stoeprandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:23:
[...]

Met alle respect beste Ron en niet verkeerd bedoeld , maar dat weten we nu wel van je 🙂. Dat jij bepaalde dingen niet hebt, niet in je budget paste, de offerte niet duidelijk was blablabla. Niet alles hoef je op je eigen wagen te betrekken want niet elke versies zijn gelijk.

Mijn post was dan ook voor de mensen die wel de kantelfunctie hebben. Die kunnen dan goed gebruiken voor die nare stoeprandjes.
Je reageerde op mijn post, dus ik dacht dat je niet wist dat die kantelfunctie niet bij iedereen erop zit. Vandaar de reactie.

Met alle respect, je begrijpt dat ik je hier geen duimpje voor kan geven nu he O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Laatst online: 15:19
[...]
Mensen moeten echt eens stoppen met zo te focussen op die range.
Precies.

Ik heb de C40 sinds juli, en ben nog nooit langs de snellader geweest, die ~300km is genoeg. Ik ben pakweg tien keer verder van huis geweest (tot 580km in een dag) en toen kon ik altijd op de bestemming een laadpaal gebruiken.

Voor die ene keer per jaar dat je dan een paar keer moet snelladen is die "long range" wel een heel dure optie die je nooit ofte nimmer gaat terugverdienen. Ik zou dan voor de extra luxe uitvoering gaan, in plaats van de extra range. Voorheen dacht ik ook dat range alles was.

Er zijn vast wel uitzonderingen die structureel meer dan 300km op een dag rijden, die hebben wel baat bij extra bereik.

Ik ben benieuwd naar hoe het in de zomer gaat op vakantie in het donkere bos, wat ik zo gelezen heb is de instelling gewoon karren en rond de 20% is het tijd voor Apfelstrudel bij de eerste de beste Autohof...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:08
Wordt altijd een beetje moe van dit soort vage testen.. Want hoe doe je dan zo'n test? Ik lees nergens iets over hoe koud het is, hoe hard er gereden wordt, hoe hard het waait etc...Allemaal dingen die behoorlijk invloed hebben op je rijbereik.

Om het bij mezelf te houden, nee het is niet de meest efficiëntste auto, maar het rijdt super :)

En hoe erg is het om af en toe extra te laden omdat je harder rijdt, of omdat het kouder is. Ik maak mij daar niet druk om.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

rolfio schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:53:
[...]

Wordt altijd een beetje moe van dit soort vage testen.. Want hoe doe je dan zo'n test? Ik lees nergens iets over hoe koud het is, hoe hard er gereden wordt, hoe hard het waait etc...Allemaal dingen die behoorlijk invloed hebben op je rijbereik.

Om het bij mezelf te houden, nee het is niet de meest efficiëntste auto, maar het rijdt super :)

En hoe erg is het om af en toe extra te laden omdat je harder rijdt, of omdat het kouder is. Ik maak mij daar niet druk om.
Ik was in het begin ook altijd vooraf aan het kijken per rit waar ik moest laden etc.
Tegenwoordig ga ik gewoon rijden, en de auto roept wel als ik onderweg moet bijladen.
WIj hebben bijvoorbeeld een kantoor op 200 km van mijn woning waar ik ook wel eens moet wezen, daar zijn nagenoeg geen laadpalen en die zijn dan ook altijd volbezet.
Ga ik gewoon op de terugweg een half uurtje eerder weg en dan onderweg even snelladen.

Van de week ging dat zelfs sneller dan ooit tevoren, ik heb de 140 kW aangetikt, dat is een record :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
ron65 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:56:
[...]

Van de week ging dat zelfs sneller dan ooit tevoren, ik heb de 140 kW aangetikt, dat is een record :-)
Ja, onze auto doet het niet slecht op dat gebied vind ik, het wachten duurt nooit echt lang. Even wandelingetje, iets halen in de winkel en je kan zo weer verder.

Gisteren zag ik nog een filmpje van de Zeekr met de 'golden LFP battery'. Laden van 0-100% in 22 min :*). Op 9 min laden kon je al een paar 100km verder (10-80%), dat is bijna in het territorium van 'n gewone ICE. Zo heel veraf is het dus allemaal niet meer... al zitten ze in China best een paar jaar voor op Europa, ook qua infrastructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
Ik wil wel meer range dan de XC40 MY23 SM, want als je tussen 10-70% rijdt moest ik om het anderhalf uur stoppen om te laden (als dat lukte met de beschikbare SuCs), liefst heb ik minstens 2 uur. Langer laden dan 70% is tijdverlies want de laadcurve zakte bij 70% in mekaar. Als we stopten om te eten, lieten we hem voller lopen dan 70% (en konden we iets langer rijden), maar je stopt van de 4 keer maar 2 maal om te eten, de rest zijn plaspauzes of beentje-strekje en ben al lang terug voor hij aan 70% zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:03:
Ik wil wel meer range dan de XC40 MY23 SM, want als je tussen 10-70% rijdt moest ik om het anderhalf uur stoppen om te laden (als dat lukte met de beschikbare SuCs), liefst heb ik minstens 2 uur. Langer laden dan 70% is tijdverlies want de laadcurve zakte bij 70% in mekaar. Als we stopten om te eten, lieten we hem voller lopen dan 70% (en konden we iets langer rijden), maar je stopt van de 4 keer maar 2 maal om te eten, de rest zijn plaspauzes of beentje-strekje en ben al lang terug voor hij aan 70% zit.
Mijn ervaring is dat hij tot 60% boven de 100 kW blijft, tot 70% dan ergens rond 95 kW en dan terugzakt naar ca 80 kW, en boven 86% knalt het omlaag naar 40 kW ongeveer.
Ik vind het tijdverschil om naar 80% te komen vanaf 70% niet echt onoverkomelijk, maar dat is net hoe je dat ervaart natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
ron65 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:12:
[...]

Mijn ervaring is dat hij tot 60% boven de 100 kW blijft, tot 70% dan ergens rond 95 kW en dan terugzakt naar ca 80 kW, en boven 86% knalt het omlaag naar 40 kW ongeveer.
Ik vind het tijdverschil om naar 80% te komen vanaf 70% niet echt onoverkomelijk, maar dat is net hoe je dat ervaart natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/21089009120797

Tot 70% viel het nog mee, na de 70% zakt hij als een pudding in mekaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:04
[...]

Mensen moeten echt eens stoppen met zo te focussen op die range.
Mensen moeten helemaal niks, die mogen gewoon zelf kiezen waarop we willen focussen. Dat voor jou die range minder belangrijk is, wil niet zeggen dat de ander niet een goede reden kan hebben om het wel belangrijk te vinden

Ik zit er zelf wat genuanceerder in.

Voor mij was het electrisch rijden iets wat we me "opgelegd" werd, omdat mijn werkgever een ander leasebeleid ging voeren en ik zag er nogal tegen op.

En ja, het is me reuze meegevallen, zeker in vakanties. Maar daarentegen merk ik ook wel de nadelen. Vorige week paar retourtjes utrecht/zwolle gehad waarbij ik in de avonduren, dus overdag ca 105 gereden, 's avonds ca 135 op de A28. Auto elke keer naar 100% geladen, maar dat 135 rijden bij lage temperaturen vreet stroom, ik kwam met zo'n 3% thuis daardoor.

Mijn woonwerkverkeer is ca 240km op een dag. Die rijd ik voor 1900, dus meestal gewoon cruisesnelheid 100 waar het mag. Ik laad tot 90% en daar kom ik met koud weer nu ook met een paar % thuis. en ja, ik kan tot 100% laden, maar dat doe je ook niet (slecht voor de accu). Als ik dus puur mijn woonwerkritten rijd voldoet die nog, maar het is elke keer puzzelen als ik nog een aanvullende ritje heb. Dan zou toch wel heel fijn als de auto net wat meer radius heeft,

En bij mij gaat het op deze afstanden dus steeds net elke keer goed, maar iemand die elke keer net iets langer afstandjes moet maken kan echt heel veel snellaadsessies besparen als die net even wat meer radius heeft..

En dan ben ik nog in de luxe situatie dat ik een thuislaadpaal heb. Mensen die dat niet hebben zullen nog meer voordeel bij grotere actieradius hebben.

Ook het argument dat je toch pauze moet houden op vakantieritten snijdt ook niet volledig hout. Af en toe zul je het samen laten vallen met een lunchpauze oid waardoor je geen nadeel hebt, maar al die andere stops ben ik eerder klaar om weer verder te rijden dan de auto. "Vroeger" kwam ik ook echt sneller over op vakantie. En ja, als je je er op instelt is het niet heel erg. Maar blijft wel een nadeel van een electrisch auto dat je dus dat tijdverlies MOET pakken

Lang verhaal kort: Ik begrijp heel goed dat er een aantal gebruikers op dit forum zijn die focussen op de range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
ron65 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:28:
[...]

Je reageerde op mijn post,
Nee. Ik reageerde op anderen die het hadden over de camera en beperkte mogelijkheden en lastige (stoep)randen.

[ Voor 25% gewijzigd door Juancho op 31-01-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:43
Kammika schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:28:
[...]

Mensen moeten helemaal niks, die mogen gewoon zelf kiezen waarop we willen focussen. Dat voor jou die range minder belangrijk is, wil niet zeggen dat de ander niet een goede reden kan hebben om het wel belangrijk te vinden

Voor mij was het electrisch rijden iets wat we me "opgelegd" werd, omdat mijn werkgever een ander leasebeleid ging voeren en ik zag er nogal tegen op.

En ja, het is me reuze meegevallen, zeker in vakanties. Maar daarentegen merk ik ook wel de nadelen. Vorige week paar retourtjes utrecht/zwolle gehad waarbij ik in de avonduren, dus overdag ca 105 gereden, 's avonds ca 135 op de A28. Auto elke keer naar 100% geladen, maar dat 135 rijden bij lage temperaturen vreet stroom, ik kwam met zo'n 3% thuis daardoor.

Mijn woonwerkverkeer is ca 240km op een dag. Die rijd ik voor 1900, dus meestal gewoon cruisesnelheid 100 waar het mag. Ik laad tot 90% en daar kom ik met koud weer nu ook met een paar % thuis. en ja, ik kan tot 100% laden, maar dat doe je ook niet (slecht voor de accu). Als ik dus puur mijn woonwerkritten rijd voldoet die nog, maar het is elke keer puzzelen als ik nog een aanvullende ritje heb. Dan zou toch wel heel fijn als de auto net wat meer radius heeft,

En bij mij gaat het op deze afstanden dus steeds net elke keer goed, maar iemand die elke keer net iets langer afstandjes moet maken kan echt heel veel snellaadsessies besparen als die net even wat meer radius heeft..

En dan ben ik nog in de luxe situatie dat ik een thuislaadpaal heb. Mensen die dat niet hebben zullen nog meer voordeel bij grotere actieradius hebben.

Ook het argument dat je toch pauze moet houden op vakantieritten snijdt ook niet volledig hout. Af en toe zul je het samen laten vallen met een lunchpauze oid waardoor je geen nadeel hebt, maar al die andere stops ben ik eerder klaar om weer verder te rijden dan de auto. "Vroeger" kwam ik ook echt sneller over op vakantie. En ja, als je je er op instelt is het niet heel erg. Maar blijft wel een nadeel van een electrisch auto dat je dus dat tijdverlies MOET pakken

Lang verhaal kort: Ik begrijp heel goed dat er een aantal gebruikers op dit forum zijn die focussen op de range.
Dit zou mijn verhaal kunnen zijn. Ik sta er net zo in. Een beetje meer range zou welkom zijn.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
ArnoudN schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:40:
[...]
... Een beetje meer range zou welkom zijn.
Ik zou vrolijk 50km range inleveren als dan in ruil daarvoor dat "entertainment" spul fatsoenlijk zou werken bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:28:
[...]

Wat dat betreft, eens!!

Alleen dat van die pauzes op vakantie, ik heb er dan nog een sleurhut achter, elke 160 km even laden.
Ja, soms ben je eerder klaar dan de auto om te vertrekken, maar ik heb dan de mindset "op vakantie wil ik geen enkele vorm van haasten of moeten ondervinden". En dan valt het nog wel mee. Drie maal laden steeds 30 minuten rekenen, ga je een uurtje eerder van huis. Die andere 30 minuten heb je met een ICE ook voor je kiezen.
En na drie maal 160 km ben je bijna 500 km verder.

Heb je die sleurhut niet, dan is het in de zomer nog mooier, want een actieradius van 380 km (over 100%) ongeveer brengt je per lading 300=330 km verder, Dan hoef je maar eenmaal te laden op 500 km, en dat is dan wellicht ook 30 minuten.

Vermoedelijk ga jij verder dan 500 km, wij niet. Mijn vrouw houdt niet van lange ritten, vooral omdat ze zelf geen rijbewijs heeft en dus alles als passagier moet uitzitten. Als bestuurder ben je nog bezig met verkeer e.d., als bijrijder niet.
Maar als ik al verder dan 500 km zou gaan, is het een simpele rekensom. Per 1000 km moet ik met caravan elke 160 km laden, de eerste stint is bijna 190 km overigens. Dus per saldo 6x laden, is 3 uur.
Op een ICE rit moet je ook elke 2 uur even pauzeren, 6x ongeveer 15 minuten en dat is 1,5 uur.
Ga gewoon anderhalf uur eerder weg, calculeer dat in, en het is prima.
Mindset ;)

Al die harken die mij steeds uitlachen van "mijn diesel doet wel 1100 km" zijn van die druktemakers, die als ze thuis wegrijden liefst binnen 5 minuten in spanje willen zijn. Zit nu eenmaal in die koppen dat je reis verloren tijd is en zo kort mogelijk moet en zal duren. Dat zijn mensen die inderdaad beter niet met een EV op stap moeten gaan, ze zouden er een hartkwaal aan overhouden.

Maar iets meer range, ja graag. Al heb ik dat maar zelden echt nodig zoals het de laatste twee jaar gegaan is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:35:
[...]

Nee. Ik reageerde op anderen die het hadden over de camera en beperkte mogelijkheden en lastige (stoep)randen.
Ah oke... ik verkeerd begrepen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
ron65 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:05:
[...]
Heb je die sleurhut niet, dan is het in de zomer nog mooier, want een actieradius van 380 km (over 100%) ongeveer brengt je per lading 300=330 km verder, Dan hoef je maar eenmaal te laden op 500 km, en dat is dan wellicht ook 30 minuten.
380km dat had ik niet als ik 100% autosnelweg deed, eerder 250km.. goed voor de eerste stint, volgende stint zat ik onder de 200km (10-70%), en dat is geen 2 uur rijden, maar anderhalf uur. IK vind een anderhalf uur te kort.. reed vroeger 2 à 3 uur als we niet moesten stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Nu online
RigolleM schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:39:
[...]
380km dat had ik niet als ik 100% autosnelweg deed, eerder 250km.. goed voor de eerste stint, volgende stint zat ik onder de 200km (10-70%), en dat is geen 2 uur rijden, maar anderhalf uur. IK vind een anderhalf uur te kort.. reed vroeger 2 à 3 uur als we niet moesten stoppen.
Dan laadt je toch gewoon tot 80%. Ietsje langere stop, maar kan je wel stints van 2 uur maken.
En @Kammika het is echt niet slecht om tot 100% te laden als je daarna gelijk een flinke rit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Laatst online: 10:46
Ik vind dit artikel wel een goede uitleg geven.
Als je voor je werk tot het randje moet gaan is een grote accu capaciteit inderdaad belangrijk.
Aan de andere kant denk ik dat je eens zou moeten nadenken over andere werk.
Ik heb een periode tussen de 2½ en 3 uur per dag moeten autorijden en dat ging mij in ieder geval niet in de koude kleren zitten.

Voor mijzelf geldt 2½ uur rijden, ½ uur rust want nu bejaard.
De elektrische auto heeft bij ons het rij en rust gedrag niet veranderd.
Onze voorkeur is laden bij Tesla wegens de goede voorzieningen bij de supercharger.

[ Voor 18% gewijzigd door tukker999 op 31-01-2025 18:40 ]

22,29 kWh/100km Spritmonitor werkelijk verbruik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cdwave
ron65 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:05:
[...]
Al die harken die mij steeds uitlachen van "mijn diesel doet wel 1100 km" zijn van die druktemakers, die als ze thuis wegrijden liefst binnen 5 minuten in spanje willen zijn. Zit nu eenmaal in die koppen dat je reis verloren tijd is en zo kort mogelijk moet en zal duren. Dat zijn mensen die inderdaad beter niet met een EV op stap moeten gaan, ze zouden er een hartkwaal aan overhouden.
Been there done that... Twee broodjes op de parkeerplaats en doorblazen... maar...
We kwamen jaren geleden een keer in een enorme, urenlange opstopping en toen helemaal gaar bij een autohof een pauze ingelast. Kop koffie, wat eten, nog wat koffie, he, Apfulstrudel in de aanbieding... En zo zaten we daar een uur uit te rusten. En dat beviel eigenlijk zo goed, dat 't een traditie werd. Die benzinestations langs de weg leveren kleffe hap en slootwater tegen premium prijzen, maar zo'n autohof is meestal dikke prima en heeft vaak een aardig restaurant waar je lekker kunt eten tegen een normale prijs. Dus zitten wij al jaren meestal tegen drie kwartier te pauzeren onderweg, terwijl de ICE inderdaad tegen de 1000 km kon halen, bijna heen en terug...
Maar iets meer range, ja graag. Al heb ik dat maar zelden echt nodig zoals het de laatste twee jaar gegaan is
Precies mijn punt. Tegen gratis extra range zeg ik ook geen nee. Maar gratis is het zeer zeker niet... Als dat echt zo'n mega probleem is voor de vakantie, kun je voor minder geld ook een ICE huren...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 20:22
-Vasa- schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:59:
[...]

Ik vind de camera's in het donker bijna waardeloos. Alle wagens(3 Audi A3's, en een Nissan Qashqai) die ik gehad had met camera's zijn zo veel beter dat ik echt verbaasd was dat een luxe-merk zoals Volvo zoiets waardeloos heeft afgeleverd.
- Ze lijken zich niet aan te passen aan de verminderde lichtsterkte waardoor het beeld vaak gewoon bijna compleet zwart is, of zo goed als omdat je vrijwel niets kan herkennen.
- Als ze zich al aanpassen is het op zo'n rare manier dat ze beginnen te overbelichten in één van de camera's
- Als het geregend heeft is de vervorming door het water vaak van die mate dat die camera geen nuttig beeld meer levert. (Nooit eerder meegemaakt)
- De camera's zijn zo geplaatst dat ze onbehoorlijk snel last hebben van vuil waardoor het beeld wazig wordt. (Ook nooit eerder gehad)
- Bij mijn Volvo komt het om het half jaar toch wel eens voor dat de camera niet beschikbaar is (ook dus voor het eerst met een wagen dat ik dit voorheb)
- Los van licht, vuil en water is de 360 beeldvorming duidelijk niet doordacht of getest, laat staan vergeleken met andere merken. Zeker vooraan is het lastig dat er twee dode hoeken in dat beeld zitten die zorgen dat er geen perfect 360 beeld is. Ik ben het nu wel gewoon maar ook dat is toch wel erg amateuristisch en onverwacht voor een wagen met deze list price.

Dat is dan met een C40MY23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIPKecdc518SNWwnoYgS2vcHMDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0YG1P7gItEbSlLJxFlMmMYL.jpg?f=fotoalbum_large
Weten jullie nog? :-)

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 16:08
Je kunt je er lang aan blijven ergeren of er wat aan doen…..(zie een stukje terug)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVqM1LAv-h4STOmlPVGWly1Q7PI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fG2wiM8aZHswEx8c5IjSehoQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6JDXhet5D6trs1Hrm_SnTVR7_E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/G6x3EwwkKbQsOYWtuY6lh99Q.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euLDRXR8GyCRr8DJTXepo4iq1k4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4FhkmQq2Xiv7LVnA8LrSMk2g.jpg?f=user_large

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Met behulp van diezelfde dongle van XBB heb ik ook een LEDbar aan de voorkant van de auto aangesloten op niet invasieve wijze. Niet helemaal goed te zien op de foto’s maar het geeft een enorme hoeveelheid extra licht aandeel en is gekoppeld aan het actieve grootlicht van de XC60. Ik kan ‘m paraat met een draadloze schakelaar en hij gaat dan automatisch mee aan en uit met het grootlicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCptYLq1aRy7GKdehXChYaXTIbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxymM0XfxYthm6pv19TOZMMH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrJX8FzdvqLW8Y384ksOK-UHDMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/39GYVfqvF98frLiVfPTk7OKQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Mga1600 op 31-01-2025 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
De camera zit strak langs de kenteken verlichting, zou een heel klein schotje er tussen niet werken. Zodat de camera minder licht opvangt en zich beter afstelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mga1600 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:11:
[...]

Je kunt je er lang aan blijven ergeren of er wat aan doen…..(zie een stukje terug)
Worden die leds op die plek achter niet gauw smerig?

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voor wie het interesseert: ADAC (de Duitse ANWB) heeft een winter actieradius test van EV-s gehouden.
Zie deze link vanaf 05:09. Het origineel is in het Duits. Engelse taal is ook beschikbaar.
Spoiler: de Volvo EC40 staat erg laag in het lijstje.

[ Voor 9% gewijzigd door Claude op 01-02-2025 11:03 ]

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ook uit die test komt gewoon weer rond de 285km range als je uitgaat van een volledige snelwegrit in de winter. Precies wat je ook kan aflezen bij EV DB.

Die testjes zijn leuk maar ondertussen zo overbodig en achterhaalt. Het blijven simulaties terwijl EV DB wat ik begreep juist van allerlei praktijk data gebruikt.
Hoe goed klopt het rekenmodel met de werkelijkheid?
Het rekenmodel is voor bijna alle voertuigen vergeleken met praktijktests uit diverse bronnen. Van sommige elektrische auto's bestaan zelfs zeer nauwkerige praktijkgegevens. Op deze bronnen hebben we onze rekenmodellen afgestemd en getoetst. Het rekenmodel geeft dan ook de meest realistische actieradius voor de 6 gestelde stiuaties. Het model wordt bovendien contstant van nieuwe data voorzien waardoor het model naar verloop van tijd alleen maar nauwkeuriger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:04
Juancho schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:12:
Ook uit die test komt gewoon weer rond de 285km range als je uitgaat van een volledige snelwegrit in de winter. Precies wat je ook kan aflezen bij EV DB.

Die testjes zijn leuk maar ondertussen zo overbodig en achterhaalt. Het blijven simulaties terwijl EV DB wat ik begreep juist van allerlei praktijk data gebruikt.

[...]
Nou die 285 haal ik niet meer in de winter op de snelweg. Zeker niet op de Duitse snelweg…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
Kammika schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:19:
[...]

Nou die 285 haal ik niet meer in de winter op de snelweg. Zeker niet op de Duitse snelweg…
Ik ga het binnenkort proberen met skibox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
rolfio schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:53:
[...]
Gekke is, voor diesel en benzine uitvoeringen geldt hetzelfde, hoewel die wel minder last van de winter zullen hebben.

Ik rij 3x per week dezelfde rit naar kantoor, en dat varieert van dag tot dag. Dat was met de diesel en benzine al zo, en met de elektrische ook. Net hoe de wind waait en hoe het verkeer die dag is (meer vertraging betekent steevast minder brandstof - zelfs de benzineauto reed zuiniger in de file).

Ik snap niet dat daar zo'n poeha over gemaakt wordt. Als je energie wil sparen moet je dichter bij je werk gaan wonen en lekker op de fiets gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:33
Mga1600 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:26:
Met behulp van diezelfde dongle van XBB heb ik ook een LEDbar aan de voorkant van de auto aangesloten op niet invasieve wijze. Niet helemaal goed te zien op de foto’s maar het geeft een enorme hoeveelheid extra licht aandeel en is gekoppeld aan het actieve grootlicht van de XC60. Ik kan ‘m paraat met een draadloze schakelaar en hij gaat dan automatisch mee aan en uit met het grootlicht

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb met de Pixel LED nog geen seconde gehad dat ik te weinig licht had aan de voorzijde. Achterzijde zou het misschien handig zijn. De EX30 zijn de achteruitrijlampen ook veel feller en dat helpt ook. Maar ik installeer wel eens licht op de oprit, denk ik iedere winter weer. In de zomer geen last van en pas laat in de herfst vervloek ik mezelf weer dat ik nog steeds geen verlichting op de oprit geinstalleerd heb :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:33
Toch maar eens een rubberen mat voor de kofferbak gehaald. Nu iedere keer door dat bos banjeren met de hond en werd al dat zand van de schoenen wel beu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDcfc3_UhLqVMEGsIGXODCJrSkQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NKHxpeso3ZLvDWmr5Rsn40WB.jpg?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:15
cdwave schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:13:
[...]

Gekke is, voor diesel en benzine uitvoeringen geldt hetzelfde, hoewel die wel minder last van de winter zullen hebben.

Ik rij 3x per week dezelfde rit naar kantoor, en dat varieert van dag tot dag. Dat was met de diesel en benzine al zo, en met de elektrische ook. Net hoe de wind waait en hoe het verkeer die dag is (meer vertraging betekent steevast minder brandstof - zelfs de benzineauto reed zuiniger in de file).

Ik snap niet dat daar zo'n poeha over gemaakt wordt. Als je energie wil sparen moet je dichter bij je werk gaan wonen en lekker op de fiets gaan...
Nou dit,
Een V40 benzine met 180 pk rijdt ook een pak zuiniger (1:16) dan een XC40 benizine met 180 pk (1:13) om nog maar niet te spreken van een V6 / 8 etc. Maar zo 20% verschil tussen benzineauto’s is algemeen geaccepterd, hooguit wordt er in een review / test gesproken van een ‘iets hoger verbruik’. Maar bij een BEV.. oeh stel dat de ene 1 of 2 kWh per 100 km meer verbruikt (5-10%) is het ineens een ‘erg hoog verbruik’.

Meten met twee maten, om dat snelladen van een EV zo lang duurt (…) is elke procent extra verbruik natuurlijk niet acceptabel. En ja, toen ik met mn benzine V40 na een vrieskou nacht ging rijden, was het verbruik ook niet om naar huis te schrijven. Maar goed, ook dat wordt snel vergeten. Want ja.. een BEV.. phoe wat een drama rangedaling in de winter.

Terwijl ik vandaag met 30km snelweg / 30km tussendoor en stad uit, gewoon een nette 19,0kWh/100km had staan op de XC40. Soms denk ik dat het ploegen door regen en wind meer doet dan kou.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Moest net weer achteruit inparkeren bij struikjes, natuurlijk zag ik weer niks. Mijn truuk is nu gewoon: lampen uitzetten. Dan heb je ineens perfect zicht naar achteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Nu online
Microkid schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:08:
Moest net weer achteruit inparkeren bij struikjes, natuurlijk zag ik weer niks. Mijn truuk is nu gewoon: lampen uitzetten. Dan heb je ineens perfect zicht naar achteren :)
Schiet me net te binnen (geen idee of dat werkt), maar krijg je ook beter zicht als je tijdens het achteruit rijden de achtermistlamp aan zou doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 08:38
Over Google Maps: Ik meen me te herinneren dat Google Maps een aparte app was, Google Maps verscheen in “Updates”, en in de lijst van “geïnstalleerde apps” stond Google Maps genoemd.
Sinds de update naar 3.3.16 is dat verdwenen. Zien meer mensen dat? Of verbeeld ik me wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:15
Andere vraag: iemand wel eens gehad?

Laden aan publieke paal, en ergens tijdens het laadproces (net met 77%) schiet de lamp naar geel, en de status terug naar ‘laden initialiseren’.
Nu de tweede keer dat het me overkomt. Niet heel betrouwbaar. Stekker er opnieuw in en hij gaat weer verder….

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

caspervc schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:27:

Laden aan publieke paal, en ergens tijdens het laadproces (net met 77%) schiet de lamp naar geel, en de status terug naar ‘laden initialiseren’.
Nu de tweede keer dat het me overkomt. Niet heel betrouwbaar. Stekker er opnieuw in en hij gaat weer verder….
Ja. In het kort: rotte laadpaal. Ik heb het ook wel eens gehad, tot 3x bij dezelfde paal. Auto daarna aan een andere paal gehangen en het probleem was weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
jorisjansen3 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:55:
Over Google Maps: Ik meen me te herinneren dat Google Maps een aparte app was, Google Maps verscheen in “Updates”, en in de lijst van “geïnstalleerde apps” stond Google Maps genoemd.
Sinds de update naar 3.3.16 is dat verdwenen. Zien meer mensen dat? Of verbeeld ik me wat?
Klopt, las ik ook vanuit het PS2 topic. Iemand had Maps issues, wilde de app verwijderen en opnieuw installeren (wat voorheen kon) maar dat kan nu niet meer. Blijkbaar is het geen app meer ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
jorisjansen3 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:55:
Dat is al langer zo, zeker van voor de laatste OTA al. Het is een systeemapp en je kan enkel de updates voor Maps verwijderen door in de app zelf naar info te gaan en op de versie te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Vanmiddag trouwens voor het eerst eens Android Auto getest. Moest toch even een half uurtje wachten dus ik dacht, even kijken. Het overzicht is erg fijn, gewoon Maps voor 3/4 scherm gevuld, een media speler zodat je ziet wat er afspeelt en nog een 3de tegel. Precies zoals het straks hopelijk ook komt vanuit AAOS zelf.

Maar ik irriteerde mij mateloos aan dat de muziek van Spotify regelmatig zomaar op pauze ging. Geen idee waarom, maar het was zo vervelend dat ik maar snel weer overgeschakeld ben op AAOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Ophidian schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:08:
[...]

Ik heb met de Pixel LED nog geen seconde gehad dat ik te weinig licht had aan de voorzijde. Achterzijde zou het misschien handig zijn. De EX30 zijn de achteruitrijlampen ook veel feller en dat helpt ook. Maar ik installeer wel eens licht op de oprit, denk ik iedere winter weer. In de zomer geen last van en pas laat in de herfst vervloek ik mezelf weer dat ik nog steeds geen verlichting op de oprit geinstalleerd heb :+
Ja, die pixel lampen van de C40 zijn geweldig, maar doet licht van de gewone niet -pixellampen van mijn XC40P8 destijds waren niet geweldig. Een beetje raar lichtbeeld.
De actieve lampen van de XC60 scoren daar ergens tussenin, niet slecht dus , maar aangezien ik tegenwoordig regelmatig op uiterst donkere wegen in de omgeving en in België is er van tijd tot tijd behoefte aan wat extra licht. Noodzaak? Nee, maar wel prettig en ik ben simpel in die dingen: als het kan en het daarbij betaalbaar is - waarom niet?

Samen met de ledbar is het grote licht nu perfect voor mij. Als ik het groot licht op automatisch zet (adaptief) met de ledbar aan is er een zee van licht. Zodra de koplampen beginnen te schaduwen vanwege een tegenligger gaat de ledbar automatisch uit en pas weer aan als de tegenligger verdwenen is. Met een draadloze knop kan ik de ledbar ook gewoon permanent uitzetten.

Die lampen aan de achterkant zitten er nu een dikke maand op en tot nu toe zijn ze niet echt vuil geworden. Wat bij het achteruitrijden in het donker trouwens ook helpt is dat de camera lens met een (optionele) sproeier schoongespoten wordt. Dat maakt echt veel verschil!. Voor de 60 en 90 serie is die sproeier achteraf aan te brenten, weet niet of dat voor de 40 ook kan. De camera zit bij de andere modellen vol een andere plek gemonteerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
Juancho schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:29:
Vanmiddag trouwens voor het eerst eens Android Auto getest. Moest toch even een half uurtje wachten dus ik dacht, even kijken. Het overzicht is erg fijn, gewoon Maps voor 3/4 scherm gevuld, een media speler zodat je ziet wat er afspeelt en nog een 3de tegel. Precies zoals het straks hopelijk ook komt vanuit AAOS zelf.

Maar ik irriteerde mij mateloos aan dat de muziek van Spotify regelmatig zomaar op pauze ging. Geen idee waarom, maar het was zo vervelend dat ik maar snel weer overgeschakeld ben op AAOS.
Heel herkenbaar. Hier gaat ie met AA ook erg vaak op pauze. Soms helemaal niet en dan ineens om de paar seconden. Erg vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Juancho schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:29:
millerman_sf schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:52:
[...]

Heel herkenbaar. Hier gaat ie met AA ook erg vaak op pauze. Soms helemaal niet en dan ineens om de paar seconden. Erg vervelend.
Zelfde probleem en precies de reden dat ik AA niet meer gebruik, vreselijk irritant.

Ook is de functie om een ETA te sturen vanuit Maps op AA verdwenen dus heeft het weinig meerwaarde meer want het start toch ook een pak trager op dan AAOS zelf.

Trouwens nog een ander probleem waar ik me al even aan erger en afvraag of anderen dat ook hebben: Als ik een andere muziek app open dan degene die laatst aan het spelen was, dan opent hij gewoon altijd die laatste app en niet degene die ik aanklik. Pas bij de 2e keer de app te selecteren, opent hij de juiste... hebben jullie dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:12:

[...]
EV DB komt betrouwbaarder over inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

caspervc schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:27:

De truck bij laden is dat het laadstation vanwege veiligheid de lekstroom naar aarding meet, checkt, dan pas de auto verbind en dan weer continu gaat checken of de aarding de juiste weerstand heeft tov de spanningvoerende delen.

Loopt die te hoog op, dan gaat het laadproces op stop.

Bij laadpalen zit daartoe een aardpen in de grond geslagen, maar door snelle plaatsing en goedkoop willen werken is die minimaal voldoende diep geslagen. Het wil wel eens gebeuren dat hij te ondiep zit, te weinig contact maakt (weerstand loopt op) en dan slaat de lader soms af of start het laadproces niet eens op. Als het grondwater dan weer hoger komt is het probleem weg, tot het grondwaterpeil weer daalt. Water is immers geleidend en verbetert de aardpen weerstand.
In omgeving Breda zijn laatst talloze palen afgeschakeld, omdat de grondwaterstand te laag was en dit soort problemen tevoorschijn kwamen.
Goedkoop willen werken bij installatie, en dan hoge kosten krijgen als het misgaat.... verkeerde bezuiniging dus vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 13:19
Largamelion schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:31:
[...]
Trouwens nog een ander probleem waar ik me al even aan erger en afvraag of anderen dat ook hebben: Als ik een andere muziek app open dan degene die laatst aan het spelen was, dan opent hij gewoon altijd die laatste app en niet degene die ik aanklik. Pas bij de 2e keer de app te selecteren, opent hij de juiste... hebben jullie dat ook?
Heb ik vanaf dag 1, als ik wissel tussen radio en audiowagon moet ik dat altijd 2x doen, geen enkele update heeft dat verbeterd.
Pagina: 1 ... 297 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"