Kammika schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:28:
[...]
Mensen moeten helemaal niks, die mogen gewoon zelf kiezen waarop we willen focussen. Dat voor jou die range minder belangrijk is, wil niet zeggen dat de ander niet een goede reden kan hebben om het wel belangrijk te vinden
Ik zit er zelf wat genuanceerder in.
Voor mij was het electrisch rijden iets wat we me "opgelegd" werd, omdat mijn werkgever een ander leasebeleid ging voeren en ik zag er nogal tegen op.
En ja, het is me reuze meegevallen, zeker in vakanties. Maar daarentegen merk ik ook wel de nadelen. Vorige week paar retourtjes utrecht/zwolle gehad waarbij ik in de avonduren, dus overdag ca 105 gereden, 's avonds ca 135 op de A28. Auto elke keer naar 100% geladen, maar dat 135 rijden bij lage temperaturen vreet stroom, ik kwam met zo'n 3% thuis daardoor.
Mijn woonwerkverkeer is ca 240km op een dag. Die rijd ik voor 1900, dus meestal gewoon cruisesnelheid 100 waar het mag. Ik laad tot 90% en daar kom ik met koud weer nu ook met een paar % thuis. en ja, ik kan tot 100% laden, maar dat doe je ook niet (slecht voor de accu). Als ik dus puur mijn woonwerkritten rijd voldoet die nog, maar het is elke keer puzzelen als ik nog een aanvullende ritje heb. Dan zou toch wel heel fijn als de auto net wat meer radius heeft,
En bij mij gaat het op deze afstanden dus steeds net elke keer goed, maar iemand die elke keer net iets langer afstandjes moet maken kan echt heel veel snellaadsessies besparen als die net even wat meer radius heeft..
En dan ben ik nog in de luxe situatie dat ik een thuislaadpaal heb. Mensen die dat niet hebben zullen nog meer voordeel bij grotere actieradius hebben.
Ook het argument dat je toch pauze moet houden op vakantieritten snijdt ook niet volledig hout. Af en toe zul je het samen laten vallen met een lunchpauze oid waardoor je geen nadeel hebt, maar al die andere stops ben ik eerder klaar om weer verder te rijden dan de auto. "Vroeger" kwam ik ook echt sneller over op vakantie. En ja, als je je er op instelt is het niet heel erg. Maar blijft wel een nadeel van een electrisch auto dat je dus dat tijdverlies MOET pakken
Lang verhaal kort: Ik begrijp heel goed dat er een aantal gebruikers op dit forum zijn die focussen op de range.
Wat dat betreft, eens!!
Alleen dat van die pauzes op vakantie, ik heb er dan nog een sleurhut achter, elke 160 km even laden.
Ja, soms ben je eerder klaar dan de auto om te vertrekken, maar ik heb dan de mindset "op vakantie wil ik geen enkele vorm van haasten of moeten ondervinden". En dan valt het nog wel mee. Drie maal laden steeds 30 minuten rekenen, ga je een uurtje eerder van huis. Die andere 30 minuten heb je met een ICE ook voor je kiezen.
En na drie maal 160 km ben je bijna 500 km verder.
Heb je die sleurhut niet, dan is het in de zomer nog mooier, want een actieradius van 380 km (over 100%) ongeveer brengt je per lading 300=330 km verder, Dan hoef je maar eenmaal te laden op 500 km, en dat is dan wellicht ook 30 minuten.
Vermoedelijk ga jij verder dan 500 km, wij niet. Mijn vrouw houdt niet van lange ritten, vooral omdat ze zelf geen rijbewijs heeft en dus alles als passagier moet uitzitten. Als bestuurder ben je nog bezig met verkeer e.d., als bijrijder niet.
Maar als ik al verder dan 500 km zou gaan, is het een simpele rekensom. Per 1000 km moet ik met caravan elke 160 km laden, de eerste stint is bijna 190 km overigens. Dus per saldo 6x laden, is 3 uur.
Op een ICE rit moet je ook elke 2 uur even pauzeren, 6x ongeveer 15 minuten en dat is 1,5 uur.
Ga gewoon anderhalf uur eerder weg, calculeer dat in, en het is prima.
Mindset
Al die harken die mij steeds uitlachen van "mijn diesel doet wel 1100 km" zijn van die druktemakers, die als ze thuis wegrijden liefst binnen 5 minuten in spanje willen zijn. Zit nu eenmaal in die koppen dat je reis verloren tijd is en zo kort mogelijk moet en zal duren. Dat zijn mensen die inderdaad beter niet met een EV op stap moeten gaan, ze zouden er een hartkwaal aan overhouden.
Maar iets meer range, ja graag. Al heb ik dat maar zelden echt nodig zoals het de laatste twee jaar gegaan is